Coronavirus Slowchat #2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 118 Laatste
Acties:
  • 486.555 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:12
Lethalis schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:10:
Even wat meer on topic:

China keurt coronavaccin goed voor gebruik door militairen

Dit gaat over het volgende vaccin:

https://cen.acs.org/pharm...hes-first-COVID-19/98/i21

Met als conclusie:

“It is not great, but it is better than nothing,” says Hildegund C.J. Ertl, a scientist who develops and studies adenoviral vector vaccines at the Wistar Institute in Philadelphia. She says the antibody responses are “a little disappointing,” particularly in the oldest participants in the study, aged 45-60, who were less likely to develop neutralizing antibodies.

Dit is toch bijna lachwekkend?

Als de groep 45 tot 60 jarigen al te weinig antilichamen aanmaakt, wat doet het dan bij 60 plus? Zeg maar de groep waar het nu juist om gaat?

En dan nog dit:

There’s another problem. CanSino’s adenoviral vector vaccine is based on Ad5, a prevalent adenovirus that causes the common cold. Many people previously infected with Ad5 have high levels of neutralizing antibodies that target Ad5—including about half the people in CanSino’s study. These participants were less likely to have strong antibody responses to the vaccine.

Overigens is dit bij het Oxford vaccin beter, daar gebruiken ze als vector een Chimpansee Adenovirus, waarvan de kans kleiner is dat je die al hebt gehad (tenzij je heel klef met Chimpansees bent ;) ). Hoewel het principe van het vaccin hetzelfde is, het gebruikt dus alleen een andere vector.
De bevolkingspiramide in China, alsmede het toch wel enigszins gebrek aan vrije keuze, is dan wel weer relatief gunstig. Vaccinatieplicht voor iedereen tot een leeftijd van 65 jaar en je hebt al meer dan 70% van de bevolking. Indien het vaccin dan verder wel werkt, in combinatie met toch enige herd immunity, is er theoretisch gezien een te verwachten positief effect.

Maar er hangen natuurlijk nog wel de nodige vraagstukken aan, onder andere:
- Hoe effectief is het vaccin.
- Hoe veilig is het vaccin.
- Blijft SARS-CoV-2 voldoende stabiel om met een eenmalig vaccin bestreden te kunnen worden, of zal een meer seizoensgebonden vaccin noodzakelijk blijken.
- Wat voor een dekkingsgraad is uiteindelijk in dit geval nodig om adequate herd immunity te bereiken. (dit is overigens een maatschappelijke afweging tussen acceptatie in x-aantal doden t.g.v. een virus, vandaar ook bijvoorbeeld de verschillen in streef vaccinatie graden voor bijvoorbeeld influenza vaccins in Europa en de VS).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 21:32
psychodude schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:55:
[...]

De bevolkingspiramide in China, alsmede het toch wel enigszins gebrek aan vrije keuze, is dan wel weer relatief gunstig. Vaccinatieplicht voor iedereen tot een leeftijd van 65 jaar en je hebt al meer dan 70% van de bevolking. Indien het vaccin dan verder wel werkt, in combinatie met toch enige herd immunity, is er theoretisch gezien een te verwachten positief effect.

Maar er hangen natuurlijk nog wel de nodige vraagstukken aan, onder andere:
- Hoe effectief is het vaccin.
- Hoe veilig is het vaccin.
- Blijft SARS-CoV-2 voldoende stabiel om met een eenmalig vaccin bestreden te kunnen worden, of zal een meer seizoensgebonden vaccin noodzakelijk blijken.
- Wat voor een dekkingsgraad is uiteindelijk in dit geval nodig om adequate herd immunity te bereiken. (dit is overigens een maatschappelijke afweging tussen acceptatie in x-aantal doden t.g.v. een virus, vandaar ook bijvoorbeeld de verschillen in streef vaccinatie graden voor bijvoorbeeld influenza vaccins in Europa en de VS).
Inderdaad nog veel vragen. Als zorgprofessional kom jij en ik als eerste in aanmerking om een vaccin te krijgen. Tot twijfel ik of ik dat zou doen met dit soort vaccins. Een AliExpress kwaliteit vaccin, Ehm, nee dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
mogelijk volgende virus ligt al weer op de loer...

''Chinese wetenschappers hebben een nieuwe variant van de griep ontdekt. Volgens de wetenschappers kan het virus "in potentie een pandemie veroorzaken". Het virus is opgedoken bij varkens en kan overgedragen worden op mensen, zeggen de onderzoekers.''

bron: NOS https://nos.nl/artikel/23...pandemie-veroorzaken.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:00
Ik heb nu een paar dagen last van een goede verkoudheid, veel hoesten. De vrouw had hier ook last van maar dan met 38,5 graden erbij. Haar werkgever (zorg) geeft aan dat ze zich ziek moet melden en de arbo neemt contact op als zij zich moet laten testen.

Nu wil ik mijzelf laten testen, zeker met een moeder met COPD en chemo behandelingen, alleen hoest ik mij eigen de pleuris. Kan geen seconde normaal ademen. Wil dat wel een beetje lukken als er een wattenstaafje je keel in wordt geduwd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Geert1976 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:38:
mogelijk volgende virus ligt al weer op de loer...

''Chinese wetenschappers hebben een nieuwe variant van de griep ontdekt. Volgens de wetenschappers kan het virus "in potentie een pandemie veroorzaken". Het virus is opgedoken bij varkens en kan overgedragen worden op mensen, zeggen de onderzoekers.''

bron: NOS https://nos.nl/artikel/23...pandemie-veroorzaken.html
Gelukkig is het artikel zelf een stuk genuanceerder dan je quote :)
"Het virus dat nu wordt beschreven is een combinatie van een traditioneel varkensgriepvirus, het virus dat de Mexicaanse griep veroorzaakte en een ander griepvirus. We weten sinds de jaren 70 dat dit soort gecombineerde virussen in varkens circuleren, maar voor zover wij weten is er nooit een pandemisch virus uit ontstaan."

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 11:41

Plasma_Wolf

Student

@Signs Laat je testen. Gebaseerd op het vele hoesten en ademhalingsproblemen zou het me niet verbazen als je positief test. En tot je het testresultaat krijgt, niet bij je moeder op bezoek komen (of iemand anders met zwakkere gezondheid). Dat geldt ook voor de mensen waar je mee in contact bent omdat zij mogelijk ook besmettelijk zijn. Vergeet niet dat besmetting een paar dagen voor het optreden van symptomen al plaats kan vinden. Je kan huisarts of GGD bellen om te vragen of het testen gaat lukken terwijl je heel veel hoest.

[ Voor 10% gewijzigd door Plasma_Wolf op 02-07-2020 11:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mouzetc
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:47
Plasma_Wolf schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:23:
@Signs Laat je testen. Gebaseerd op het vele hoesten en ademhalingsproblemen zou het me niet verbazen als je positief test. En tot je het testresultaat krijgt, niet bij je moeder op bezoek komen thuisblijven en met niemand in contact komen.. (of iemand anders met zwakkere gezondheid). Dat geldt ook voor de mensen waar je mee in contact bent omdat zij mogelijk ook besmettelijk zijn. Vergeet niet dat besmetting een paar dagen voor het optreden van symptomen al plaats kan vinden. Je kan huisarts of GGD bellen om te vragen of het testen gaat lukken terwijl je heel veel hoest.
Neem aan dat je dit bedoeld?

Signature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Signs schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:24:
Ik heb nu een paar dagen last van een goede verkoudheid, veel hoesten. De vrouw had hier ook last van maar dan met 38,5 graden erbij. Haar werkgever (zorg) geeft aan dat ze zich ziek moet melden en de arbo neemt contact op als zij zich moet laten testen.

Nu wil ik mijzelf laten testen, zeker met een moeder met COPD en chemo behandelingen, alleen hoest ik mij eigen de pleuris. Kan geen seconde normaal ademen. Wil dat wel een beetje lukken als er een wattenstaafje je keel in wordt geduwd ?
Zelfs mensen met een lichte verkoudheid en keelpijn blijven thuis en laten zich testen.

Aangezien je gewoon de test kan laten afnemen waarna je het binnen een dag zeker weet, zou ik niet wachten totdat iemand je verteld dat je het echt moet doen.
(zou het eerder asociaal vinden als iemand met dergelijke klachten niet per direct de test zou laten doen)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Signs schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:24:

Zowel jij als je vrouw hadden je al een paar dagen geleden al moeten laten testen.
Bel nu, en maak voor beiden een afspraak. Blijf thuis, ontvang geen bezoek, laat de buren boodschappen doen en voor de deur zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signs
Dank allen, ik maak een afspraak.

Collega’s van de vrouw wilde eerder testen vanwege luchtwegklachten, toen gaf de ggd aan dat de werkgever dit moest aanvragen. En die zijn nogal laks. Weet niet in hoeverre dit klopt natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Signs schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:57:

Collega’s van de vrouw wilde eerder testen vanwege luchtwegklachten, toen gaf de ggd aan dat de werkgever dit moest aanvragen. En die zijn nogal laks. Weet niet in hoeverre dit klopt natuurlijk.
Dat de werkgever dit moet aanvragen is onzin. Iedereen kan bellen voor een afspraak.

Edit: dat ligt er trouwens aan hoeveel eerder 'eerder' is, en in welk beroep je vrouw werkt.
Ik moest tot 1 juni (?) ook een test aanvragen via de bedrijfsarts (cruciaal beroep), nu ben ik weer een 'normale Nederlander', en moet ik net als Henk en Ingrid gewoon zelf bellen.

[ Voor 24% gewijzigd door zacht op 02-07-2020 12:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:51
zacht schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:06:
[...]

nu ben ik weer een 'normale Nederlander'
hoe voelt dat nou om weer een normale Nederlander te zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
bie100 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:24:
[...]

En hoe voelt het om gelijk aan Henk en Ingrid te zijn?

flauw en denigrerend hoor :/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
bie100 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:24:
[...]

:)
Veel eerlijker. Ik kreeg tijdens de lock-down twee keer een bosje bloemen van verschillende buren vanwege 'mijn inzet tijdens de crisis'. Terwijl ik minder uren werkte, in die uren minder te doen had, en sowieso: gewoon mijn werk deed. Terwijl diezelfde buren al thuiswerkende hun jonge kinderen over de vloer hadden, die sloegen elkaar nog net niet de hersens in. Nu ik er over nadenk ga ik maar eens een paar bosjes bloemen voor ze halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
RodeStabilo schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:28:
[...]

En hoe voelt het om gelijk aan Henk en Ingrid te zijn?

flauw en denigrerend hoor :/
nee hoor gewoon een vraag of ben ik nou de gene die denigrerend is? haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
zacht schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:29:
[...]

:)
Veel eerlijker. Ik kreeg tijdens de lock-down twee keer een bosje bloemen van verschillende buren vanwege 'mijn inzet tijdens de crisis'. Terwijl ik minder uren werkte, in die uren minder te doen had, en sowieso: gewoon mijn werk deed. Terwijl diezelfde buren al thuiswerkende hun jonge kinderen over de vloer hadden, die sloegen elkaar nog net niet de hersens in. Nu ik er over nadenk ga ik maar eens een paar bosjes bloemen voor ze halen.
nou kijk dat bedoel ik gewoon een antwoord op een normale vraag

het is je gegund de bloemen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
bie100 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:30:
[...]

nee hoor gewoon een vraag of ben ik nou de gene die denigrerend is? haha
Nee jij niet hoor. maar mensen die de term 'Henk en Ingrid' denken te moeten gebruiken voelen zich blijkbaar superieur t.o.v anderen. Krijg daar altijd de kriebels van.

Henk en Ingrid Lives Matter ook. Toch? :)

[ Voor 5% gewijzigd door RodeStabilo op 02-07-2020 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
RodeStabilo schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:31:
[...]

Nee jij niet hoor. maar mensen die de term 'Henk en Ingrid' denken te moeten gebruiken voelen zich blijkbaar superieur t.o.v anderen. Krijg daar altijd de kriebels van.

Henk en Ingrid Lives Matter ook. Toch? :)
zo is dat (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signs
Signs schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:57:

Afspraak gemaakt, kan vanmiddag terecht om mij hersenen uit te lepelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Signs
Signs schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:37:
[...]

Afspraak gemaakt, kan vanmiddag terecht om mij hersenen uit te lepelen.
En alweer achter de rug. Test viel reuze mee, had erger verwacht.
Beetje scherp gevoel in je neus en flink tranen. Keel merkte ik niets van.
Nu wachten op de uitslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zijn deze week een weekje met de camper naar Limburg. Valt me op straat op dat iedereen best ruimte houdt. En dat de terrassen lekker wijd uitgestald zijn. Het en der wat straten afgezet om ruimte te creëren.
Gaat best aardig allemaal.

Op vrijwel alle plekken worden contactgegevens genoteerd, wat op zich prima is natuurlijk. Druk is het niet, en reserveren in een stadje dat je niet kent wat lastig. Maar da's natuurlijk makkelijk op te lossen door fysiek te reserveren voor de huidige tijd +1 minuut ;)

Valt me wel op dat er vooral veel 55+ers al hoestend, proestend en snotterend op straat en op het terras rond hobbelen :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Signs
Signs schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:58:
[...]

En alweer achter de rug. Test viel reuze mee, had erger verwacht.
Beetje scherp gevoel in je neus en flink tranen. Keel merkte ik niets van.
Nu wachten op de uitslag.
Zowel de vrouw als mijzelf negatief getest. Dus dat is mooi in eerste instantie voor moeders natuurlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Signs op 03-07-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

@MikeyMan volgens mij is dat ook nog het beleid - binnen reserveren (zodat ze je contact gegevens hebben). Dus ook als je binnen komt moeten ze dat (terecht) doen om het dossier voor de GGD compleet te hebben voor bronbesmettingsonderzoek (3x ww).
Op het terras dacht ik juist niet.

Afgelopen week drie maal binnen gegeten, waar we niet hadden geserveerd werd keurig na de bestelling gevraagd om onze contact gegevens, naam en telefoon nummer, meer niet, juist dat wat je bij een reservering ook doorgeeft ivm no-show dus ik vind het wel ok.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@franssie ja ik vind het ook helemaal prima. Ff handen ontsmetten, contactgegevens afgeven en prima.

Meerdere keren wat5 boomers die volledig uit hun stekker gingen omdat het allemaal lastig was waren wel zwaar irritatant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen weken 4 keer, waarvan 3x in nl, uit eten geweest. Geen enkele keer om naam/tel gevraagd. Daarnaast een keer naar België, het voordeel is dat je daar met een grotere groep mag (uit dezelfde "bubbel", dat waren we als collega's hadden we besloten :))

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:07

FreakNL

Well do ya punk?

Anatidae schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:47:
[...]

Wat gaat daar mis? Ik verdien bruto 2k minder en hou netto net zoveel over

..
Hij moet ff melden wat er netto op zijn bank gestort wordt en niet met niet-vergoede reiskosten gaan schermen. Als ik ervoor kies een duurdere en minder zuinige auto te kopen (toevallig in februari gedaan :+) hou ik ook minder over maar er wordt nog steeds hetzelfde netto bedrag gestort..

Als we zo gaan beginnen krijg je toch echt kromme vergelijking... Laten we het wel zuiver houden..
honey schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:34:
[...]
Ik zit boven aan de salarisschaal. Van belastingen heb ik geen verstand. Dat laat ik doen. ;)
Ik hoor dat vaker, ook van hoogopgeleide vrienden. Weggegooid geld. Als je gewoon in loondienst bent en je partner ook en er verder geen rare dingen zijn (veel vermogen, trust, of whatever) is je aangifte uitbesteden echt onnodig als je een iq > 100 hebt... Alles gaat bijna automatisch tegenwoordig.

[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 03-07-2020 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:38

alienfruit

the alien you never expected

De pubs verhogen hier hun prijzen volgens de sociale media. Nog een goede reden om niet naar de pub te gaan voorlopig en ze lieten mij niet uitslapen door rond 8am alweer open te gaan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Gisteren weer eens met een groepje vrienden de kroeg in, ofja, hoe je dat nu ook wil noemen. Hier wel gevraagd contactgegevens achter te laten maar dat vind ik prima. We waren met 6 en zaten verspreid over 3 tafels. Voelde op zich best normaal, behalve dat je ze je bier nu komen brengen i.p.v. halen bij de bar. Vooral grote afstand tussen verschillende 'groepjes' zodat je daar niet mee in contact kwam, goed geregeld allemaal. Prijzen zijn wel met 20 cent per pilsje omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:12
alienfruit schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:59:
De pubs verhogen hier hun prijzen volgens de sociale media. Nog een goede reden om niet naar de pub te gaan voorlopig en ze lieten mij niet uitslapen door rond 8am alweer open te gaan 8)7
Tsja, is natuurlijk heel dubbel. Ik neem overigens aan dat je gezien je spreekt over pubs binnen het VK woonzaam bent? Ik zou daar momenteel ook niet lekker in een pub gaan zitten. Maar binnen gebieden waar de huidige prevalentie van COVID-19 lager is kan ik mij wel voorstellen dat bedrijven toch enigszins genoodzaakt zijn om de prijzen te doen verhogen. Hoewel inmiddels wel weer drukker, is er met enkele maanden vrijwel geen klandizie toch het nodige inkomen in rook opgegaan.

En ook nu, hoewel inmiddels weer wat drukker op de terrassen, is het toch nog niet helemaal terug op het niveau dat het was voor de crisis.

Lastig is natuurlijk de balans tussen wat is de consument bereid om uit te geven en wat heeft de ondernemer nodig.
YakuzA schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:18:
[...]

Gelukkig is het artikel zelf een stuk genuanceerder dan je quote :)

[...]
De nuance ligt zoals altijd in de details. Hoewel uiteraard sinds langer bekend dat dit soort virussen bestaan, moeten we ons met name de potentiële impact realiseren van een pandemische uitbraak hiervan. Dit soort virussen hebben een zekere potentie om van mens tot mens overdraagbaar te worden. Gelukkig gebeurd het weinig. Maar de kans dat het binnen de komende vijftig jaar gebeurd en goed mis gaat is natuurlijk zeker aanwezig. De huidige crisis heeft tenslotte laten zien hoe slecht wij als maatschappij voorbereid zijn om een internationale gezondheidscrisis van een virus pandemie.

Ja, binnen Nederland gaat het op dit moment goed. Maar op mondiaal niveau zijn we er nog lang niet. Met gisteren en eergisteren meer dan 200.000 bevestigde besmettingen per dag, een dagelijks blijvend hoog aantal doden wereldwijd en nog geen einde in zicht voor wat betreft verspreiding van dit virus zijn er twee dingen pijnlijk duidelijk:

- We zijn er als mensheid niet in geslaagd om endemische en zelfs pandemische verspreiding van dit nieuwe virus te voorkomen.
- We zijn niet geslaagd in latere containment.

En uiteraard kun je nu misschien denken, maar we hebben nog maar 11 miljoen besmettingen. Misschien zal het tij nog keren in ons voordeel. Maar vergeet niet dat deze 11 miljoen natuurlijk maar een tipje van de ijsberg is. Ga er vanuit dat het werkelijke aantal besmettingen wereldwijd op zijn minst een factor 10 hoger zal liggen, al dan al niet meer.

Het voordeel is en blijft dan ook gewoon dat COVID-19 een relatief mild virus blijft. Ja, het is dodelijker dan de huis, tuin en keuken seizoensinfluenza. Maar op schaal van bekende virussen is het op individuele basis toch een relatief zacht virus. En desondanks is dat al voldoende om tot dit soort sterfte aantallen te leiden zoals we dit nu zien, om dit soort economische en maatschappelijke impact te verzorgen.

Hoe dit allemaal gaat verlopen bij een potentiële pandemie van bijvoorbeeld H5N1... is natuurlijk mogelijk desastreus. En daarin is het gewoonweg een race tegen de klok om een vaccin klaar te hebben nog voor een uitbraak met mens tot mens overdracht. Want met een dodental van 445 op de 861 bekende casus sinds 2003, is dit niet iets waar je een uitbraak op de schaal van SARS-CoV-2 bij wilt zien.
FreakNL schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 21:03:
Ik hoor dat vaker, ook van hoogopgeleide vrienden. Weggegooid geld. Als je gewoon in loondienst bent en je partner ook en er verder geen rare dingen zijn (veel vermogen, trust, of whatever) is je aangifte uitbesteden echt onnodig als je een iq > 100 hebt... Alles gaat bijna automatisch tegenwoordig.
offtopic:
Ik doe mijn belastingaangiftes ook zelf, maar toch zijn er zaken die bij het uitbesteden hiervan soms toch redelijk in je voordeel kunnen werken. Hetgeen dat automatisch gaat is tenslotte datgeen dat niet in je eigen voordeel werkt. De invulling van je vermogen, dat is automatisch.

Maar niet automatisch is bijvoorbeeld de invulling van aftrekposten zoals studiekosten, ook zal de belastingdienst bij een wisselend inkomen niet opperen dat je naar jouw voordeel je inkomen over de afgelopen jaren kunt middelen. Bij meer vermogen zal de belastingdienst je ook niet actief suggereren om een deel van je vermogen binnen bijvoorbeeld een groen spaardeposito te stallen om het vermogen dat heffingsvrij is te doen verhogen. Ook zal de belastingdienst gemaakte zorgkosten die in aanmerking komen voor belastingteruggave niet voor je invullen. En zo zijn er nog meer zaken die in je voordeel kunnen werken.

En tsja, natuurlijk kun je dit allemaal zelf doen. Kun je zelf goed bijhouden wat er allemaal mogelijk is en waarmee je kunt besparen op de belastingaangifte. Maar je kunt het ook laten regelen. En vaak is dat niet duur, krijg je via de belastingaangifte er geld op terug waarmee je de gemaakte uitgaven van de belastingadviseur er weer uit hebt en is het dus een afweging of de tijd die je zelf zou moeten investeren in het up-to-date blijven met alle belastingregels en voordelen opweegt tegen het bedrag dat je iemand anders betaald om het voor je te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is hier op het terras niet anders. Ook de ah heeft er goed gebruik van gemaakt. Gisteren met een handscanner gewinkeld, dan valt je pas op hoevaak de prijs op het schap niet overeenkomt met je scanner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:44:
[...]

Dat is hier op het terras niet anders. Ook de ah heeft er goed gebruik van gemaakt. Gisteren met een handscanner gewinkeld, dan valt je pas op hoevaak de prijs op het schap niet overeenkomt met je scanner.
Over die handscanners gesproken: Prima idee, tot je moet afrekenen, je contactloos betaalt en iedereen aan het touchscreen moet zitten om aan te geven of ze wel of niet een bonnetje willen.

Want een simpele time-out inprogrammeren om de default te kiezen, tja da's moeilijk. |:(

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:44:
[...]
Bonus korting gaat er pas bij het betalen af, niet bij het scannen met je handscanner :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 15:27:
[...]

Bonus korting gaat er pas bij het betalen af, niet bij het scannen met je handscanner :)
Klopt... Maar ik heb het over de standaard prijzen, niet over bonus. Let er maar eens op. Bij mijn ah zitten alle prijzen 6-7 cent per artikel hoger dan op het schap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 15:44:
[...]

Klopt... Maar ik heb het over de standaard prijzen, niet over bonus. Let er maar eens op. Bij mijn ah zitten alle prijzen 6-7 cent per artikel hoger dan op het schap.
Zal er eens een keer op letten :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Stoney3K schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:52:
[...]

Over die handscanners gesproken: Prima idee, tot je moet afrekenen, je contactloos betaalt en iedereen aan het touchscreen moet zitten om aan te geven of ze wel of niet een bonnetje willen.

Want een simpele time-out inprogrammeren om de default te kiezen, tja da's moeilijk. |:(
Timeout zit er in hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

psychodude schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:28:
[...]

[...]

offtopic:
Ik doe mijn belastingaangiftes ook zelf, maar toch zijn er zaken die bij het uitbesteden hiervan soms toch redelijk in je voordeel kunnen werken. Hetgeen dat automatisch gaat is tenslotte datgeen dat niet in je eigen voordeel werkt. De invulling van je vermogen, dat is automatisch.

Maar niet automatisch is bijvoorbeeld de invulling van aftrekposten zoals studiekosten, ook zal de belastingdienst bij een wisselend inkomen niet opperen dat je naar jouw voordeel je inkomen over de afgelopen jaren kunt middelen. Bij meer vermogen zal de belastingdienst je ook niet actief suggereren om een deel van je vermogen binnen bijvoorbeeld een groen spaardeposito te stallen om het vermogen dat heffingsvrij is te doen verhogen. Ook zal de belastingdienst gemaakte zorgkosten die in aanmerking komen voor belastingteruggave niet voor je invullen. En zo zijn er nog meer zaken die in je voordeel kunnen werken.

En tsja, natuurlijk kun je dit allemaal zelf doen. Kun je zelf goed bijhouden wat er allemaal mogelijk is en waarmee je kunt besparen op de belastingaangifte. Maar je kunt het ook laten regelen. En vaak is dat niet duur, krijg je via de belastingaangifte er geld op terug waarmee je de gemaakte uitgaven van de belastingadviseur er weer uit hebt en is het dus een afweging of de tijd die je zelf zou moeten investeren in het up-to-date blijven met alle belastingregels en voordelen opweegt tegen het bedrag dat je iemand anders betaald om het voor je te regelen.
Middelen is een goeie tip. Ga ik uitzoeken. Vorig jaar hoogste schaal, dit jaar redt ik dat niet, dus dan kan ik dat middelen?

Zorg wist ik maar daar zit een hoge drempel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:00

gws24

Thinking is hard!

Klopt, die zit er gewoon op. Zit het er echter ook in bij de vraag of je airmiles wil inwisselen? Heb ik zelf eigenlijk nog nooit uitgeprobeerd.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

[...]

Kan puur aan het filiaal liggen die zijn proces om schapkaartjes te vervangen (op tijd) niet op orde heeft. zal er zelf volgende keer ook eens op gaan letten.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

FreakNL schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 16:38:
[...]

Middelen is een goeie tip. Ga ik uitzoeken. Vorig jaar hoogste schaal, dit jaar redt ik dat niet, dus dan kan ik dat middelen?
Middelen gaat altijd over 3 aaneengesloten jaren en die kan je zelf kiezen. Het kan gunstig zijn om even te wachten wat een komend jaar doet met je inkomen om zo de meest gunstige optie te kiezen van jaren. Je hebt namelijk tot 36 maanden na afloop ontvangst van de definitieve aanslag van het laatste jaar waarover je wilt middelen om het aan te vragen.

leesvoer:
https://www.belastingdien...elen-en-geld-terugkrijgen
https://www.belastingdien...oorwaarden_voor_middeling

toevallig zelf hier ook mee bezig dus ik had de linkjes in mijn werkbalk staan

[ Voor 7% gewijzigd door gws24 op 04-07-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Zo te zien heb ik er geen recht op (even snel ingevuld op berekenhet).. Het moet al heel erg uit erlkaar liggen blijkbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gewoon vraag en aanbod toch? Als we minder mensen naar binnen mogen, zullen die ook meer moeten betalen om de kosten te dekken. Enige kromme is dat de meeste verhuurders hun prijzen natuurlijk geen cent hebben aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

[...]

Dat heeft dan niks met corona te maken maar met een slechte winkel. Die moeten gewoon hun kaartjes aanpassen (of kiezen voor elektronische kaartjes die het automatisch doen). Prijzen veranderen dagelijks in de meeste supers. Net zovaak naar beneden als omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:38

alienfruit

the alien you never expected

Goed punt qua belasting. Ik moet maar eens uitzoeken in hoeverre mijn tax code veranderd nu dat ik minder verdien en hoeverre ik maanden niet heb gewerkt in het vorige belastingjaar. Hier begint die in April. Maar inderdaad ik woon en werk in Londen in de buurt van Little Venice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:54

Nicap

Tsssk....

Dat met die bonkeuze snap ik ook niet helemaal bij de zelfscan. Het zou mooi zijn om in te kunnen stellen dat ik altijd een korte bon wil. Want dat kies ik ook altijd. Scheelt ook weet wat tijd.

Verder valt het mij ook op dat de prijzen soms niet kloppen met de scanner. Niet extreem vaak, maar toch. Tis vrijwel nooi goedkoper. Dat is dan ook opmerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:11

codex

Geen OpenAI agent :)

Zijn er Tweakers die al naar de sportschool gaan? Ik twijfel, ik sport bij Fit for free en er zijn best wel wat maatregelen getroffen begrijp ik. Als ik kijk naar de 2 gemeentes waar vanuit er leden komen die sporten bij mijn vestiging, totaal 93.000 inwoners, dan is er in de afgelopen 2 weken 1 geregistreerde besmetting.

Ik twijfel, ik heb een stoffen mondmasker aangeschaft. De reden dat ik toch wil gaan is dat ik merk dat mijn gemoedstoestand als ik niet sport een stuk slechter is. Wat is jullie mening / ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 23:57
@reemprive Ik ben hier ook wel benieuwd naar.
Heb zelf een "duurdere" sportschool waar ik bij zit, maar zie het toch niet zo zitten om al te gaan.
Mijn vrouw is boogschutter en kan nu buiten schieten. (Lot heeft dan wel bepaald dat ze de eerste keer schieten met iemand op het veld stond die dus de maandag erop positief bleek te testen..., maar uiteindelijk is na testen er niets aan de hand).
We hebben wel besloten ruim meer naar buiten te gaan en ook leuke dingen te gaan doen. Zeker omdat de vakantie er nu aan komt en we onze dochter ook niet constant binnen kunnen houden (is wel op school geweest verder).

Wij hebben het geluk dat we vanaf het begin al thuis kunnen werken en op locatie? Liever niet. Dat scheelt een boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Afgelopen week een weekje Zuid Frankrijk gedaan. Was op zich goed te doen met de maatregelen en het op sommige plekken moeten dragen van een mondkapje.

Wat wel opviel was dat de Fransen in de supermarkten vrijwel geen afstand hielden. Met 10+ personen in 1 gang in de supermarkt was geen uitzondering. Dringen bij het afwegen en de kassa idem. Je kon er op basis van gedrag de Nederlanders zowat tussenuit pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Aghanim schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:56:
Afgelopen week een weekje Zuid Frankrijk gedaan. Was op zich goed te doen met de maatregelen en het op sommige plekken moeten dragen van een mondkapje.

Wat wel opviel was dat de Fransen in de supermarkten vrijwel geen afstand hielden. Met 10+ personen in 1 gang in de supermarkt was geen uitzondering. Dringen bij het afwegen en de kassa idem. Je kon er op basis van gedrag de Nederlanders zowat tussenuit pikken.
Vanmorgen op een markt geweest in het zuiden van Frankrijk. Retedruk. Fransen interesseert het geen bal, ik merk helemaal niets van Corona. Dikke prima.
Ben wel benieuwd wanneer de Nederlandse regering zich weer in een hoekje laag drukken nu mondkapjes steeds meer de norm worden in andere Europese landen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

reemprive schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:33:
Zijn er Tweakers die al naar de sportschool gaan? Ik twijfel, ik sport bij Fit for free en er zijn best wel wat maatregelen getroffen begrijp ik. Als ik kijk naar de 2 gemeentes waar vanuit er leden komen die sporten bij mijn vestiging, totaal 93.000 inwoners, dan is er in de afgelopen 2 weken 1 geregistreerde besmetting.

Ik twijfel, ik heb een stoffen mondmasker aangeschaft. De reden dat ik toch wil gaan is dat ik merk dat mijn gemoedstoestand als ik niet sport een stuk slechter is. Wat is jullie mening / ervaring?
Had al aardig wat sport spullen in huis, en trainde al hoofdzakelijk in het survivalbos. Paar maanden geleden spinning bike gekocht, dus ik ben redelijk voorzien. Heb dan ook mijn sportschool abonnement opgezegd.

Moet wel zeggen dat dit samen valt met een verbouwing bij de sportschool waarbij er nog meer nadruk op krachttraining is komen te liggen en ik met m'n knieën tegen het stuur aan kom op de fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

St@m schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:47:
[...]

Vanmorgen op een markt geweest in het zuiden van Frankrijk. Retedruk. Fransen interesseert het geen bal, ik merk helemaal niets van Corona. Dikke prima.
Ben wel benieuwd wanneer de Nederlandse regering zich weer in een hoekje laag drukken nu mondkapjes steeds meer de norm worden in andere Europese landen.
Je bedoelt die mondkapjes die door 9 van de 10 Fransen op de kin worden gedragen en alleen maar opgezet worden omdat ze verplicht zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Stoney3K schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:05:
[...]

Je bedoelt die mondkapjes die door 9 van de 10 Fransen op de kin worden gedragen en alleen maar opgezet worden omdat ze verplicht zijn?
Ja (sowieso zijn er hier nauwelijks Fransen met een mondkapje (al dan niet foutief) op, ook niet in winkels e.d. v.z.i.w. mag iedere ondernemer het zelf beslissen), maar ik heb het ook over Belgie, Oostenrijk en weet ik veel welke landen nog meer. Grote kans dat we bij de eerste de beste '2e golf', 50 extra besmettingen ofzo, eenzelfde mondkapjesplicht krijgen :D

Ook geldt er hier een 1 meter afstand, en mag je volgens mij met groepen tot 10 (dacht ik) rustig met elkaar plaatsnemen op het terras. Al met al een stuk relaxter hier dan in NL, al is het volgens mij nu toch geen terrasweer.

Maar goed Frankrijk is groot he, kan best dat het ergens anders weer heel anders is.

[ Voor 33% gewijzigd door St@m op 11-07-2020 20:18 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 11:51
Stoney3K schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:05:
[...]

Haha echt he. Die zie je hier in NL ook hoor. Loop maar eens op een trein- of busstation rond op dit moment. Kinkapjes all over the place. Al ben ik grotendeels met de genomen maatregelen eens, die hele OV regel is echt een klucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Mandera schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:21:
[...]

Haha echt he. Die zie je hier in NL ook hoor. Loop maar eens op een trein- of busstation rond op dit moment. Kinkapjes all over the place. Al ben ik grotendeels met de genomen maatregelen eens, die hele OV regel is echt een klucht.
Op de stations is het dan ook niet verplicht. Pas in de treinen en bussen geldt de regel. Zat mensen die ‘m op het station op de kin dragen en hem opdoen als de trein arriveert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
reemprive schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:33:

Ik geloof wel in dat verhaal van kleine aerosolen verspreiding. Ik zou gewoon een keer gaan kijken. Als er ramen open staan in de ruimtes dan zou ik het wel aandurven. Als alles puur op mechanische ventilatie gaat zou ik het nog even afwachten. 1,5 meter afstand houden in de sportschool stelt niks voor als die kleine druppels > 30m in de lucht blijven hangen en je bij het sporten diep in en uit ademt.

[ Voor 8% gewijzigd door CyberMania op 12-07-2020 06:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Soccer98 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 00:11:
[...]

Op de stations is het dan ook niet verplicht. Pas in de treinen en bussen geldt de regel. Zat mensen die ‘m op het station op de kin dragen en hem opdoen als de trein arriveert.
Vergeet ook niet dat dat 'correct gebruiken' alleen echt nodig is als je het mondkapje draagt om jezelf te beschermen. In het OV doe je dat vooral om je eigen besmettelijkheid te beperken, en dan maakt het minder uit zo lang het mondkapje maar je mond en neus bedekt.

En als de invloed van aërosols op besmetting zo groot is dan hebben mondkapjes (of afstand houden) heel weinig zin, dan kunnen mondkapjes zelfs averechts gaan werken. Kort gezegd, als het gevaar van aerosol-besmetting zo hoog is en een vaccin laat nog jaren op zich wachten, dan zijn we best wel fucked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Men kan zich afvragen wanneer Nederland gaat overstappen naar een regel waarbij iedereen verplicht een mondkapjes moet dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MoldyInko schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:12:
Men kan zich afvragen wanneer Nederland gaat overstappen naar een regel waarbij iedereen verplicht een mondkapjes moet dragen.
Als je dat niet af kan dwingen dan heb je daar helemaal niks aan. Dat zie je in Frankrijk: Als je het winkelcentrum binnen loopt dan vraagt een beveiliger je nog vriendelijk of je je mondkapje op wil doen, maar als je buiten het zicht van die beveiliger bent dan loopt iedereen met het kapje op de kin.

Nog even los van het feit dat ik weinig Nederlanders zo gek zie om de hele dag op kantoor met zo'n mondkapje op te zitten om te werken. Op dit moment doen we het niet slechter dan de rest van Europa, dus om een mondkapjesplicht in te voeren heeft helemaal geen zin.

Tenzij Nederland graag in de sloot springt omdat de rest van Europa dat ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Op het blog van de NOS lees ik:
Een Duits onderzoek onder genezen covid-19-patiënten uit München toont aan dat het aantal antistoffen in het bloed van mensen die besmet zijn geweest met het coronavirus snel afneemt. Dat betekent dat er geen langdurige immuniteit is tegen het virus.

Dat is slecht nieuws voor de effectiviteit van de vaccins waaraan gewerkt wordt.
En nu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

zacht schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:34:

[...]

En nu?
Dus weg vaccin, weg groepsimmuniteit.

Anderhalve meter, tot in het einde der tijden?

Er IS natuurlijk wel een optie waardoor je het virus uit kan laten doven, maar dan heb je het over een wereldwijde lockdown op draconisch niveau. Avondklokken, dicht gelaste deuren, en mensen die ziek zijn laat je gewoon aan hun lot over. Hou je dat een week of 6 vol dan zou er niets meer van het virus over moeten zijn.

Maar die oplossing is niet alleen onwenselijk, hij is ook totaal niet realistisch.

[ Voor 45% gewijzigd door Stoney3K op 12-07-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:19

Onbekend

...

Een Duits onderzoek onder genezen covid-19-patiënten uit München toont aan dat het aantal antistoffen in het bloed van mensen die besmet zijn geweest met het coronavirus snel afneemt. Dat betekent dat er geen langdurige immuniteit is tegen het virus.

Dat is slecht nieuws voor de effectiviteit van de vaccins waaraan gewerkt wordt.

En nu?
En de mensen die het wel gehad hebben, maar niet ziek van zijn geworden en dus niet genezen zijn? Zijn deze ook onderzocht?
Zo nee, dan blijven alleen de mensen die gevoelig zijn voor het virus er levenslang gevoelig door.
Zo ja, dat is dan lastig en kan het elke keer op een andere plaats weer de kop op steken. :(

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Mooie longread van de Volkskrant over Gommers en dochter:

https://www.volkskrant.nl...23-dan-andersom~b282de75/

Heerlijke eerlijkheid over bijvoorbeeld een tweede golf pas in de winter.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Houd hoop :)
Er is nog een hoop onbekend, maar tussen de correlaties tussen voor wie het mild is en voor wie het heftig huishoudt zit misschien ergens een causaal verband.
Bijvoorbeeld pedorus in "Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter

[...]

En nu?
De eerste en tweede zin suggereren een causaal verband dat er volgens mij niet per definitie is én misschien betekent dit gewoon dat risico groepen dan jaarlijks ingeënt gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 23:54

bert pit

asdasd

[...]

En nu?
Gewoon doorgaan. Je afweer systeem beschikt over meer mogelijkheden om ziekte te voorkomen.

Een Zweeds onderzoek onder 200 besmette patiënten toont aan dat de immuniteit onder de direct aan de patiënten blootgestelde personen, aanzienlijk groter is dan eerder op basis van antistoffen werd aangetoond.

Het is volgens het onderzoek verrassend dat niet alleen patiënten de COVID-19-specifieke T-cellen in het bloed hadden zitten, maar ook 30% van mensen uit de directe omgeving van blootgestelde derden. Hiermee zou de immuniteit wel eens veel groter kunnen zijn dan wordt aangetoond op basis van antistoffen in het bloed.

https://www.biorxiv.org/c...0.06.29.174888v1.full.pdf

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
https://www.nu.nl/coronav...n.html#coral_talk_wrapper

Vraag mij af of ik hier ook voor in aanmerking zou komen. Ik heb de infectie in maart gehad en had ernstige benauwdheid (en een legio aan andere symptomen, maar geen hoge koorts). In de weken erna krakend borstbeen in de ochtend, paar weken geleden schoten wat ribben verkeerd.
Vandaag zakt ik ik ineen, echt naar de grond van een stekende borstpijn. En nu zitten mijn ribben wat hoger op helemaal vast. Het is niet mijn hart maar door het verkeerde ademen in maart is alles 'ontzet' en dat is allemaal een beetje aan het 'wandelen' door mijn lijf vermoed ik.

Maar goed ik ben dus nooit getest, dat kon toen niet...

[ Voor 12% gewijzigd door Cobb op 13-07-2020 14:26 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als onbevestigde patiënt zal je er weinig aan hebben. Wel een mooie wassen neus voor de creatieve politicus. Gratis zorg aanbieden aan revaliderende corono-patienten terwijl je weet dat het testen pas begon toen de grootste ellende voorbij was. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
jadjong schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:48:
[...]

Als onbevestigde patiënt zal je er weinig aan hebben. Wel een mooie wassen neus voor de creatieve politicus. Gratis zorg aanbieden aan revaliderende corono-patienten terwijl je weet dat het testen pas begon toen de grootste ellende voorbij was. :P
En dat is het dus een beetje in een nutshell.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Soccer98 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 00:11:
[...]

Maar in de trein zie ik het ook nog wel hoor, laatst wat van gezegd, kreeg meteen doodsbedreigingen naar mijn hoofd geslingerd. 8)7

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Mijn vriendin heeft al een week hoofdpijn, na een dag of 2 kreeg zij ook verhoging en keelpijn. Ze gaat nu morgen maar laten testen, ik heb een dichte neus en wat slijm in de keel maar voel mij verder prima.

Ik weet nu niet of ik mij ook moet laten testen. Zal ik eerst haar test afwachten of zelf ook meteen een test aanvragen? Overigens is de kans klein, in de plaatsen waar ik kom zijn er nauwelijks besmettingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

reemprive schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:26:
Mijn vriendin heeft al een week hoofdpijn, na een dag of 2 kreeg zij ook verhoging en keelpijn. Ze gaat nu morgen maar laten testen, ik heb een dichte neus en wat slijm in de keel maar voel mij verder prima.

Ik weet nu niet of ik mij ook moet laten testen. Zal ik eerst haar test afwachten of zelf ook meteen een test aanvragen? Overigens is de kans klein, in de plaatsen waar ik kom zijn er nauwelijks besmettingen.
Gewoon allebei testen. Gedeelde smart is halve smart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Cobb schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:18:
https://www.nu.nl/coronav...n.html#coral_talk_wrapper

Vraag mij af of ik hier ook voor in aanmerking zou komen. Ik heb de infectie in maart gehad en had ernstige benauwdheid (en een legio aan andere symptomen, maar geen hoge koorts). In de weken erna krakend borstbeen in de ochtend, paar weken geleden schoten wat ribben verkeerd.
Vandaag zakt ik ik ineen, echt naar de grond van een stekende borstpijn. En nu zitten mijn ribben wat hoger op helemaal vast. Het is niet mijn hart maar door het verkeerde ademen in maart is alles 'ontzet' en dat is allemaal een beetje aan het 'wandelen' door mijn lijf vermoed ik.

Maar goed ik ben dus nooit getest, dat kon toen niet...
Toevallig hier ook ribbenproblemen sinds een paar dagen. Eerder was door de huisarts het Syndroom van Tietze vastgesteld (wat hij vaker zag bij corona-patiënten), dat was toen zo goed als opgelost door de manueel therapeut: ribben "los" gemaakt. Sinds een paar dagen voelt het weer aan alsof het op slot zit, en ik heb wederom een terugval.

Het branderig gevoel her en der (vermoedelijk longvliezen) is ook nog steeds niet weg. :/ Dat en het feit dat die immuniteit waarschijnlijk ook de prullenbak in kan maakt me niet bepaald vrolijker zeg maar. :X

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Bart-Willem schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 00:29:
[...]
Toevallig hier ook ribbenproblemen sinds een paar dagen. Eerder was door de huisarts het Syndroom van Tietze vastgesteld (wat hij vaker zag bij corona-patiënten), dat was toen zo goed als opgelost door de manueel therapeut: ribben "los" gemaakt. Sinds een paar dagen voelt het weer aan alsof het op slot zit, en ik heb wederom een terugval.

Het branderig gevoel her en der (vermoedelijk longvliezen) is ook nog steeds niet weg. :/ Dat en het feit dat die immuniteit waarschijnlijk ook de prullenbak in kan maakt me niet bepaald vrolijker zeg maar. :X
Lijkt wel op wat ik krijg door hyperventilatie. Ik heb dat al jaren waardoor het meer mechanisch is dan gekoppeld aan paniekaanvallen. Ik heb altijd spier- en gewrichtsklachten in mijn borst, schouder en bovenrug.

Als je een verkeerd ademhalingspatroon hebt dan kan dat flinke klachten veroorzaken, ik kan mij voorstellen dat je dit krijgt door het hoesten en de benauwdheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 23:54

bert pit

asdasd

Bart-Willem schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 00:29:
[...]

Het syndroom van Tietze, heel vervelend. Maar als een therapeut daar iets aan kan doen waardoor het blijvend weg is, zou ik twijfelen of de diagnose wel juist is. Het kan natuurlijk ook toeval zijn, want de pijn komt vaak in golven terug, waarna het weer lange tijd weg kan zijn. Het zit bij ons in de familie helaas. Dochter, zussen en nichtjes hebben het, inclusief ik zelf. Bij mij helpt ibuprofen het beste.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Nee het is zeker niet over na een bezoekje aan de fysio. Maar ik had ook zeker een rib die niet goed zat. Ik vermoed dat door de benauwdheid ik een tijdlang niet goed heb geademd en dat daardoor dat syndroom van Tietze is opgekomen.
Volgens mij is de uiting van Tietze meer verzamelnaam voor dit soort klachten die een gevolg zijn van overbelasting / onstekenigen in de spieren/kraakbeen rond de borststreek.
Ik heb vannacht behoorlijk last gehad en vandaag gaat het weer een beetje normaal met iboprufen.
De huisarts en fysio kwamen alletwee onafhankelijk met 'Tietze' .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

reemprive schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 07:17:
[...]

Lijkt wel op wat ik krijg door hyperventilatie. Ik heb dat al jaren waardoor het meer mechanisch is dan gekoppeld aan paniekaanvallen. Ik heb altijd spier- en gewrichtsklachten in mijn borst, schouder en bovenrug.

Als je een verkeerd ademhalingspatroon hebt dan kan dat flinke klachten veroorzaken, ik kan mij voorstellen dat je dit krijgt door het hoesten en de benauwdheid.
Met mijn ademhaling zou weinig mis zijn aldus de fysio. :P
bert pit schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:01:
[...]

Het syndroom van Tietze, heel vervelend. Maar als een therapeut daar iets aan kan doen waardoor het blijvend weg is, zou ik twijfelen of de diagnose wel juist is. Het kan natuurlijk ook toeval zijn, want de pijn komt vaak in golven terug, waarna het weer lange tijd weg kan zijn. Het zit bij ons in de familie helaas. Dochter, zussen en nichtjes hebben het, inclusief ik zelf. Bij mij helpt ibuprofen het beste.
Het lijkt erop dat het niet blijvend weg is, maar dat de klachten dus wel sterk verminderd worden. Dat gaf de huisarts ook aan: het gaat weg, maar kan gewoon terugkomen. De fysio gaf dat ook aan, maar het wordt meestal wel getriggerd. Ibuprofen mag ik niet wegens een maagzweer-verleden. :/
Cobb schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:41:
Nee het is zeker niet over na een bezoekje aan de fysio. Maar ik had ook zeker een rib die niet goed zat. Ik vermoed dat door de benauwdheid ik een tijdlang niet goed heb geademd en dat daardoor dat syndroom van Tietze is opgekomen.
Volgens mij is de uiting van Tietze meer verzamelnaam voor dit soort klachten die een gevolg zijn van overbelasting / onstekenigen in de spieren/kraakbeen rond de borststreek.
Ik heb vannacht behoorlijk last gehad en vandaag gaat het weer een beetje normaal met iboprufen.
De huisarts en fysio kwamen alletwee onafhankelijk met 'Tietze' .
Handig om te weten: Tietze wordt door allerlei dingen veroorzaakt, waaronder een virale luchtweginfectie (zoals corona dus). :X Als je het hiervoor nooit hebt gehad en nu wel dan is dat eigenlijk weer een extra bevestiging dat je waarschijnlijk corona gehad hebt. Ik weet niet hoe lang geleden je bij de fysio geweest bent? Maar na kraken is het niet zomaar in een paar dagen weg zeg maar. :P Heeft dus even wat tijd nodig.

[ Voor 70% gewijzigd door Bart-Willem op 14-07-2020 17:15 ]

Volvotips.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Hier op een corona proof vakantie in Duitsland (Keulen). Merk dat men het hier een stuk serieuzer neemt. Overal, van OV tot winkels worden mondkapjes gedragen. Hier in het hotel ook, behalve bij het ontbijt (gaan we morgen meemaken) en de kamer. Echt niemand verzuimt, zelfs bedelaars op het station hebben er 1 op. Restaurants vragen allemaal om contactgegevens (ook op het terras). Afstand wordt ook beter gehouden.

Merk hier wel aan hoe slap we eigenlijk in NL bezig zijn, maar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:25

the mod man

iets van beeldmaker

Thomas schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:02:
Hier op een corona proof vakantie in Duitsland (Keulen). Merk dat men het hier een stuk serieuzer neemt. Overal, van OV tot winkels worden mondkapjes gedragen. Hier in het hotel ook, behalve bij het ontbijt (gaan we morgen meemaken) en de kamer. Echt niemand verzuimt, zelfs bedelaars op het station hebben er 1 op. Restaurants vragen allemaal om contactgegevens (ook op het terras). Afstand wordt ook beter gehouden.

Helemaal mee eens, eind juni in zwitserland geweest en daarna in Duitsland. Hoewel het op straat al wat "lakser" was was het indoor echt strak in Duitsland.

Kom je op de terug weg bij een tankstation in NL :'(

[ Voor 3% gewijzigd door the mod man op 14-07-2020 22:50 ]

I can't wait to shoot!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Thomas schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:02:

the mod man schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:50:
[...]

Kom je op de terug weg bij een tankstation in NL :'(
Hoezo deze reacties? We hebben allemaal gekozen voor het beleid, en er is vrij weinig te doen betreft Corona in Nederland. Prima dan toch?

Maar maak je niet druk, het kabinet zal spoedig onder de druk bezwijken en het dragen van een mondkapje verplicht stellen.
Ik ben al begonnen met een breicursus.

En jullie zijn natuurlijk helemaal vrij om een mondkapje op te doen he, niemand houdt je tegen.

[ Voor 21% gewijzigd door St@m op 15-07-2020 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:25

the mod man

iets van beeldmaker

St@m schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 00:08:
[...]

[...]

Hoezo deze reacties? We hebben allemaal gekozen voor het beleid, en er is vrij weinig te doen betreft Corona in Nederland. Prima dan toch?

Maar maak je niet druk, het kabinet zal spoedig onder de druk bezwijken en het dragen van een mondkapje verplicht stellen.
Ik ben al begonnen met een breicursus.

En jullie zijn natuurlijk helemaal vrij om een mondkapje op te doen he, niemand houdt je tegen.
Omdat dit het gevoel geeft van half werk, wil je het serieus nemen dan lijkt het alsof niemand anders het serieus neemt en wil je het oude normaal dan kan het niet door regelgeving.

Zelf ben ik eerder van het kamp beter goed doen dan aanmodderen zoals het nu voelt.

FYI ik ben 100% werkloos door de regels en zie bar weinig mensen irl door die zelfde regels :|

I can't wait to shoot!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

the mod man schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 00:35:
[...]

Omdat dit het gevoel geeft van half werk, wil je het serieus nemen dan lijkt het alsof niemand anders het serieus neemt en wil je het oude normaal dan kan het niet door regelgeving.

Zelf ben ik eerder van het kamp beter goed doen dan aanmodderen zoals het nu voelt.

FYI ik ben 100% werkloos door de regels en zie bar weinig mensen irl door die zelfde regels :|
Als je het goed wilt doen dan moet je lekker iedereen gaan opsluiten voor een half jaar, over de hele wereld. De rest is allemaal aanmodderen.

En dat jij werkloos bent, tja, spijtig voor je maar ik zie niet in waarom de rest van Nederland dan maar redelijk nutteloze mondkapjes moet gaan dragen.

Er is al weken zo niet maanden niets aan de hand in Nederland. Gaat dus dikke prima. Geen enkele reden om extra maatregelen op te leggen. Laat staan iets nutteloos als een mondkapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
St@m schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 00:43:
[...]

Als je het goed wilt doen dan moet je lekker iedereen gaan opsluiten voor een half jaar, over de hele wereld. De rest is allemaal aanmodderen.

En dat jij werkloos bent, tja, spijtig voor je maar ik zie niet in waarom de rest van Nederland dan maar redelijk nutteloze mondkapjes moet gaan dragen.

Er is al weken zo niet maanden niets aan de hand in Nederland. Gaat dus dikke prima. Geen enkele reden om extra maatregelen op te leggen. Laat staan iets nutteloos als een mondkapje.
Ik mis de onderbouwing over de "nutteloosheid van momdkapjes" die gevraagd wordt in de topicwarning maar deze post toont nog maar eens duidelijk aan dat er nog steeds mensen zijn die fabeltjes en halve waarheden aannemen als de waarheid .

Hiebij nog een uitleg over het gebruik van mondkapjes in het algemeen voor de liefhebbers (de tegenstanders mogen er gewoon zonder kommentaar overheen kijken)

https://www.who.int/emerg...when-and-how-to-use-masks

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
St@m schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 00:43:
[...]

Laat staan iets nutteloos als een mondkapje.
ik heb het misschien gemist, maar heb jij betere, meer waardevolle informatie dan bijv een Dr. Robert Redfield, directeur Centers for the Disease Control and Prevention in de VS?

https://www.axios.com/cdc...a0-b021-9a9e66974517.html

Verder heeft Dr. Fauci (de Amerikaanse Jaap van Dissel) al vele malen kenbaar gemaakt dat het dragen van mondkapjes bijdraagt in de strijd tegen Corona.
Daarom hebben staten als California, Texas en Florida dagelijks zo'n 20.000 besmettingen; daar hebben veel mensen niks met mondkapjes, want ''my rights!!!1!!1!"

Nu weet ik even niet meer waar ik betrouwbare info vandaan moet halen; Amerikaanse experts zoals Dr Redfield en Dr. Fauci, of een Tweakers forumlid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Ehh.. Van Dissel is daar toch gewoon vrij duidelijk over. En ja, dat gaat over zelf gefabriceerde en niet-medische mondkapjes. De mondkapjes waar het in de discussie over gaat.

Maar ga lekker met zo'n ding lopen als je je er beter door voelt. Brei een kek patroontje, een Henk ofzo.

Lees anders dit nog even door:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/mondkapjes

Waarbij gewoon de adviezen van de WHO worden gevolgd. De link die @leekers post, zonder zelf te lezen gok ik zo :D lekker linkjes naar PDF's droppen en hopen dat je post er dan intelligenter uitziet.

Maar we kunnen ook gewoon stellen dat het rivm geen goede bron is hoor. Doen we gewoon echt cherrypicken :')

Het is toch maar wat uitkomt hier.

Ik heb het dus niet het nut van medische mondkapjes, en ga er van uit dat iedereen zich netjes aan de regels houdt die zijn opgesteld door het kabinet waarbij het niet nodig is om een lapje stof voor je mond te doen. Als er dan toch mondkapjes worden gedragen, bijvoorbeeld in het ov, ga ik er vanuit dat deze op de juiste manier worden gebruikt en ververst

[ Voor 67% gewijzigd door St@m op 15-07-2020 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

St@m schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 06:42:
Ehh.. Van Dissel is daar toch gewoon vrij duidelijk over. En ja, dat gaat over zelf gefabriceerde en niet-medische mondkapjes. De mondkapjes waar het in de discussie over gaat.

Maar ga lekker met zo'n ding lopen als je je er beter door voelt. Brei een kek patroontje, een Henk ofzo.

Lees anders dit nog even door:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/mondkapjes

Waarbij gewoon de adviezen van de WHO worden gevolgd. De link die @leekers post, zonder zelf te lezen gok ik zo :D lekker linkjes naar PDF's droppen en hopen dat je post er dan intelligenter uitziet.

Maar we kunnen ook gewoon stellen dat het rivm geen goede bron is hoor. Doen we gewoon echt cherrypicken :')

Het is toch maar wat uitkomt hier.

Ik heb het dus niet het nut van medische mondkapjes, en ga er van uit dat iedereen zich netjes aan de regels houdt die zijn opgesteld door het kabinet waarbij het niet nodig is om een lapje stof voor je mond te doen. Als er dan toch mondkapjes worden gedragen, bijvoorbeeld in het ov, ga ik er vanuit dat deze op de juiste manier worden gebruikt en ververst
Persoonlijk vind ik het RIVM nogal conservatief, ze moesten er tot slot ook op gewezen worden dat aërosolen wel een rol spelen waarna ze binnen 2 dagen bevestigden dat dit inderdaad het geval kan zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Je moet maatregelen nemen die passen bij het land waar het om gaat, wat volgens mij ook de reden is dat je nuance verschillen per land ziet. Eigenlijk overal is de basis hetzelfde:
- handen wassen
- een bepaalde mate van afstand
- vermijd drukte
- thuis blijven en testen bij (milde) klachten

In sommige landen (waaronder Nederland, maar ook bijvoorbeeld Denemarken en Noorwegen), voldoet dat. Andere landen lijken de noodzaak te hebben om pagina’s dikke handleidingen met bubbels, aantallen, afstand per activiteit etc op te stellen. Onder de streep lijkt in west en zuid Europa het allemaal ongeveer even effectief; er zijn kleine haardjes die ‘uitgetrapt’ worden en momenteel lijkt het onder controle te zijn.

Het feit dat Duitsers netjes mondkapjes dragen betekent natuurlijk helemaal niet per se dat ze Corona serieuzer nemen. Je hebt het hier over een van de plichtgetrouwe bevolkingen van de wereld. Geef een Duitser een regel en hij volgt hem. Aan de andere kant heb je Fransen en Italianen, voor wie regels op zijn best een suggestie voor anderen zijn. In mijn ogen is dat onderdeel van de cultuur en ga je enorm kort door de bocht als je daar de mate van serieus nemen van Corona uit wil afleiden.

Er stond laatst een Noors onderzoek online, waarin stond hoeveel mensen correct een mondkapje moeten dragen om een bepaalde mate van besmetting te voorkomen (met de huidige besmettingsgraad):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XT7a7NQY5TK31Tk-kYhSIbu4-DA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bwWPeFnDepkfrBXSrRbUHv7X.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.fhi.no/global...-covid-19-report-2020.pdf

Medische (!) mondkapjes lijken dus te kunnen helpen, maar op zijn allerbest heel beperkt en zoals bekend is dat effect direct weg zodra mensen andere regels minder serieus gaan nemen door hun mondkapje. Het nut van mondkapjes onderbouwen door te zeggen in ‘Duitsland gebruiken ze ze en gaat het goed en in Texas niet en daar gaat het mis’ lijkt me nou niet echt zinvol.

Misschien zijn de redenen wel van psychologische aard? Symbolisch? Ik weet het niet, als het zo is is dat niet per de slecht, maar verklaart dat wel het verschil in beleid qua mondkapjes, terwijl we op de andere vlakken het grotendeels hetzelfde doen.

Ik ben er niet van overtuigd dat het helpt, maar als we het in Nederland toch meer gaan moeten, dan zal ik me uiteraard aan die regels houden. Verder discussiëren lijkt me leuk, maar dan op bronnen en niet met ‘Piet zegt dit’ of ‘Kazachstan doet dat’...;).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Mondkapjes en afstand houden zijn overlappende maatregelen. Ze beschermen in feite tegen hetzelfde, met wat kleine verschillen. Wat niemand weet, is hoe die twee zich tot elkaar verhouden qua effectiviteit. Feit is dat we in NL, met relatief milde maatregelen (maar vrij goede compliance daarvan) zonder mondkapjes het niet opvallend anders hebben gedaan dan onze buurlanden. Dat doet op zijn minst vermoeden dat de mondkapjes an sich weinig toevoegen bovenop afstand houden. Dan blijft gebruik bij minder afstand over; maar waar het omslagpunt zit, is niet bekend.

Een voordeel van mondkapjes is dat compliance makkelijk te zien is; en het is iets betrekkelijk makkelijks wat je zelf kan doen. Het geeft je een gevoel van controle; en het geeft ook het beeld dat 'de overheid iets doet' als ze verplicht worden gesteld. Het gevoel van veiligheid (en daarmee losser laten van andere maatregelen) is een gegeven; ook daar is geen exacte kwantificatie van. Ik zie ons in de toekomst nog wel mondkapjes gebruiken, mocht er echt een tweede golf komen. Maar om ze nu in te gaan voeren is nogal mosterd na de maaltijd.

Het helpt niet dat (zoals vaker) de Amerikaanse discussie naar hier is overgewaaid. Als je de Amerikaans georiënteerde fora mag geloven, is zo'n beetje de enige reden dat het daar zo slecht gaat 'dat er mensen zijn die geen mondkapjes dragen'. De nogal variabele (en vaak halfhartige) maatregelen hebben daar natuurlijk niets mee van doen...
ZieMaar! schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:17:
Het feit dat Duitsers netjes mondkapjes dragen betekent natuurlijk helemaal niet per se dat ze Corona serieuzer nemen. Je hebt het hier over een van de plichtgetrouwe bevolkingen van de wereld. Geef een Duitser een regel en hij volgt hem.
Mijn observatie is dat Duitsers de afstandsregels volkomen lijken te negeren; in vergelijking houden wij royaal afstand, zelfs nu nog. Of daar een relatie is met hun mondkapjes is giswerk, maar het zou me niets verbazen; en de observatie is van eind juni, wellicht dat het eerder beter ging.

[ Voor 18% gewijzigd door ijdod op 15-07-2020 08:26 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De regels in Duitsland mbt mondkapjes zijn niet extreem zwaar. In OV, in winkels en in Restaurants bij binnenkomst en verplaatsing. Das op zich nog te doen.

@reemprive volgens mij is het wel zaak om het standpunt van het RIVM goed weer te geven. Ze hebben voor zover ik weet niet ontkend dat aerosolen een rol kunnen spelen bij besmettingen, maar wel dat het aandeel in de verspreiding naar alle waarschijnlijkheid erg klein is.

Dat ze niet gauw op aannames varen en 100% zekerheid lijken na te streven ben ik wel met je eens ;)

[ Voor 54% gewijzigd door MikeyMan op 15-07-2020 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:55
ijdod schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:18:

Mijn observatie is dat Duitsers de afstandsregels volkomen lijken te negeren; in vergelijking houden wij royaal afstand.
Royal afstand houden?

Een ruime meerderheid van de Nederlanders onder de dertig jaar houdt zich niet meer aan de 1,5 meter-regel, dat blijkt uit onderzoek van Wat vindt Nederland, het opiniepanel van Hart van Nederland. Mensen van vijftig jaar of ouder houden zich daarentegen nog massaal aan de opgelegde coronamaatregel.

Uit het Wat vindt Nederland-onderzoek onder ruim 4000 panelleden blijkt dat hoe ouder mensen zijn, hoe beter ze zich aan de 1,5 meterregel houden. Zo zegt 39 procent van de mensen onder de dertig jaar zich aan de regel te houden, voor mensen tussen de dertig en vijftig is dat 54 procent en van de mensen ouder dan vijftig laat 76 procent weten netjes de afstand te bewaren.

[ Voor 8% gewijzigd door Dracula op 15-07-2020 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Dracula is een meter afstand houden 'je niet aan de 1,5 meter regel houden' of toch 'afstand houden'. Zijn nogal wat tinten grijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
MikeyMan schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:52:
@Dracula is een meter afstand houden 'je niet aan de 1,5 meter regel houden' of toch 'afstand houden'. Zijn nogal wat tinten grijs.
Nee wat mij betreft is een meter afstand houden geen afstand houden volgens de voorgeschreven regels van 1,5 meter.

Anders kan je ook zeggen ja normaal sta ik schouder aan schouder en nu hou ik 50 centimeter afstand.

Volgens mij zijn de regels juist heel helder en is het geen grijs gebied.

Of 1,5 meter de juiste methode is ja das een hele andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
@Dracula Er stond, met een reden, 'in vergelijking'.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
ijdod schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:01:
@Dracula Er stond, met een reden, 'in vergelijking'.
Goed punt, maar vind die vergelijking dus wel tegenvallen eigenlijk en helemaal niet zo royaal. Maar goed dat is mijn mening en iedereen heeft recht op zijn eigen mening.

[ Voor 30% gewijzigd door Dracula op 15-07-2020 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dracula schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:47:
[...]
Royal afstand houden?

Een ruime meerderheid van de Nederlanders onder de dertig jaar houdt zich niet meer aan de 1,5 meter-regel, dat blijkt uit onderzoek van Wat vindt Nederland, het opiniepanel van Hart van Nederland. Mensen van vijftig jaar of ouder houden zich daarentegen nog massaal aan de opgelegde coronamaatregel.

Uit het Wat vindt Nederland-onderzoek onder ruim 4000 panelleden blijkt dat hoe ouder mensen zijn, hoe beter ze zich aan de 1,5 meterregel houden. Zo zegt 39 procent van de mensen onder de dertig jaar zich aan de regel te houden, voor mensen tussen de dertig en vijftig is dat 54 procent en van de mensen ouder dan vijftig laat 76 procent weten netjes de afstand te bewaren.
Mijn persoonlijke ervaring is dat mensen het helemaal loslaten bij bekenden (familie, vrienden en collega's).

Dit is voor mij nog wel wennen. Soms zeg ik er ook wat van, maar ik praat dan in het luchtledige. Mensen vinden inmiddels dat ik mij aanstel als ik wil dat ze niet in mijn nek hijgen op mijn werk, of ik niet mee uit eten ga.

Maar zodra ze in een winkelcentrum zijn of iets dergelijks, mijden ze nog wel de drukte (en hebben ze commentaar op anderen).

Het is een beetje apart.

Anyways... ik heb vanochtend mijn kind naar school gebracht. Ze moest weer bij de hoofdingang zijn, net zoals voor de Corona crisis. Nou, we kunnen net zo goed weer naar festivals gaan, want ik stond daar met honderden ouders en iedereen liep door elkaar :z

En op zich maak ik mij niet heel druk meer om mezelf (ik ben 39, slank en voor zover ik weet geen onderliggend lijden), maar ik heb wel het idee dat die pakweg 0.7% die wellicht overlijdt aan dit virus ten dode opgeschreven is.

Als - met name ouderen! - geen afstand tot mij houden, heb ik inmiddels ook zoiets van "we doen dit voor jou, niet voor mij" ¯\_(ツ)_/¯

PS
Net kind weer opgehaald en iedereen dringen bij de ingang, stonden echt hutje mutje, kon geen kant op... tot zover de anderhalve meter.

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 15-07-2020 10:46 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dracula schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:57:
[...]

Nee wat mij betreft is een meter afstand houden geen afstand houden volgens de voorgeschreven regels van 1,5 meter.

Anders kan je ook zeggen ja normaal sta ik schouder aan schouder en nu hou ik 50 centimeter afstand.

Volgens mij zijn de regels juist heel helder en is het geen grijs gebied.

Of 1,5 meter de juiste methode is ja das een hele andere discussie.
Punt is... Je kunt een artikel aanhalen waarin gezegd wordt dat mensen zich niet aan anderhalve meter houden. Dat zegt nog niet dat de uitspraak dat mensen meer afstand houden niet waar is. Andere boodschap toch?

Ik zie nog steeds overal goede bedoelingen. En hoop dan maar dat het voldoende is om een bijdrage te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Misschien iemand die dit weet, ik kan het niet vinden. Wat is het percentage false negatives op dit moment in de GGD teststraat eigenlijk? Er stond mij iets bij van 30 procent, maar is dit nog steeds het geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

reemprive schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:43:
Misschien iemand die dit weet, ik kan het niet vinden. Wat is het percentage false negatives op dit moment in de GGD teststraat eigenlijk? Er stond mij iets bij van 30 procent, maar is dit nog steeds het geval?
Volgens mij is van zo'n hoog percentage nooit sprake van geweest:

https://www.nu.nl/nucheck...n-zeer-uitzonderlijk.html

Weet ook niet waar je dat percentage vandaan hebt?

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 15-07-2020 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex

codex

MikeyMan schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:49:
[...]

Volgens mij is van zo'n hoog percentage nooit sprake van geweest:

https://www.nu.nl/nucheck...n-zeer-uitzonderlijk.html

Weet ook niet waar je dat percentage vandaan hebt?
Aha, false negatives zijn dus zeldzaam en false positives al helemaal. Dank je voor de info! Ook geen idee hoe ik hier aan kom, misschien een keer een onderzoek naar serologische tests door de war gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

reemprive schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:57:
[...]

Aha, false negatives zijn dus zeldzaam en false positives al helemaal. Dank je voor de info! Ook geen idee hoe ik hier aan kom, misschien een keer een onderzoek naar serologische tests door de war gehaald.
In een van de technische briefings heeft van dissel hier ook uitgebreid bij stil gestaan. Weet alleen niet welke dat was. Daarin werd ook een vergelijk gemaakt met de quick tests. Welke wel een veel hogere (tot 60% dacht ik?) foutmarge hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:02:
[...]

In een van de technische briefings heeft van dissel hier ook uitgebreid bij stil gestaan. Weet alleen niet welke dat was. Daarin werd ook een vergelijk gemaakt met de quick tests. Welke wel een veel hogere (tot 60% dacht ik?) foutmarge hadden.
Met de kanttekening dat de GGD je niet gaat testen wanneer je geen klachten hebt. Hierdoor krijg je ook geen goed beeld van het aantal asymptomatische besmettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Viel me gisteren op dat er gisteren grote correcties waren op de cijfers voor bepaalde gemeenten:
https://allecijfers.nl/ni...rland-provincie-gemeente/

Bv Tilburg, -8, Maastricht -5, den bosch -6. Zitten daar zoveel dubbeltellingen bij?
Pagina: 1 ... 73 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
slowchat topic huisregels:
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt. Het is hier bovendien geen Huiskamer.
• Geen complottheorieën
• Geen speculaties. Als je iets beweert, doe dat met onderbouwing en bronvermelding.
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

GoT is niet de plek voor medisch advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?