Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Verwijderd
nee over besmettingen:Stoney3K schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:21:
[...]
Je link klopt niet. Ging het om het aantal doden of besmettingen?
Want een correctie op het aantal overleden personen kan ik begrijpen als achteraf de doodsoorzaak iets anders blijkt.
https://allecijfers.nl/ni...rland-provincie-gemeente/
Bv Tilburg:
Regiosoort Regionaam 2020-07-14 2020-07-13 2020-07-12
Gemeente Tilburg 833 841 840
Het nujij artikel is mijns inziens iets te kort door de bocht. False negatives (wat de meest zorgwekkende zijn, immers; hoe vervelend quarantaine ook is) worden bepaald door de specifieke eigenschappen van de test, en de kans dat je daadwerkelijk besmet bent. Een artikel hierover in NEJM geeft wat meer duidelijkheid.
Grofweg: ja, als de kans op besmetting hoog is, is er een aanzienlijk risico op false negatives. De kans op besmetting is nu echter laag, daardoor daalt effectief de kans op false negatives ook.
[ Voor 10% gewijzigd door ijdod op 15-07-2020 11:38 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Die uitkomst haal ik er niet helemaal uit.ijdod schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:25:
Er zijn wat verschillen qua interpretatie. De PCR test an sich is betrouwbaar; in de zin dat het aantonen van virusmateriaal in een sample dat is. De aanwezigheid van het virus op de gesamplede plek, en eventuele fouten van het afnemen zijn de zwakke plek. De test is betrouwbaarder bij symptomatische patienten (de kans op virusmateriaal op de gesamplede plekken is groter; het is de reden van de klachten...), dan bij asymptomatische patienten.
Het nujij artikel is mijns inziens iets te kort door de bocht. False negatives (wat de meest zorgwekkende zijn, immers; hoe vervelend quarantaine ook is) worden bepaald door de specifieke eigenschappen van de test, en de kans dat je daadwerkelijk besmet bent. Een artikel hierover in NEJM geeft wat meer duidelijkheid.
Grofweg: ja, als de kans op besmetting hoog is, is er een aanzienlijk risico op false negatives. De kans op besmetting is nu echter laag, daardoor daalt effectief de kans op false negatives ook.
Er is m.i. nog een verschil tussen asymptomatische besmetting (geen symptomen, wel besmettelijk) en een test voordat er besmettelijkheid is (als in; vandaag negatief getest, morgen besmettelijk).
Dat maakt de test zelf nog niet vals-negatief.
Wat uit het artikel komt is dat als de kans (voor testen) dat iemand besmet is 50% is (bv symptomen, is blootgesteld aan bekende C19 patienten, enz enz), de kans dat een negatief testresultaat incorrect is, ca 25% is. Is het risico op daadwerkelijke besmetting laag (laten we zeggen 5%), dat is de kans op een false positive iets van 3%.
Ik vermoed dat asymptomatische patienten in die (relatief) lage 70% sensititeit verwerkt zitten; de aard van de testafname zit rond de voornaamste symptomen. Dat zou betekenen dat voor symptomatische patienten het aantal false negatives sowieso lager ligt. De vraag is dus of het verschil tussen asymptomatisch en presymptomatisch al meetbaar is op de plek waar de swab afgenomen wordt, en daarmee dus gedetecteerd zal worden door de test.
[ Voor 9% gewijzigd door ijdod op 15-07-2020 12:07 ]
Tsja, voor mensen ouder dan vijftig laat 76 procent weten netjes de afstand te bewaren. Kijk ik gewoon om mij heen, dan zeg ik onzin. Ik vermoed dat je tussen de regels doorlezend dit soort resultaten zou moeten interpreteren als zijnde dat jongeren mogelijk wat eerlijker/meer open zijn over het niet netjes naleven van alle maatregelen.Dracula schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:47:
[...]
Royal afstand houden?
Een ruime meerderheid van de Nederlanders onder de dertig jaar houdt zich niet meer aan de 1,5 meter-regel, dat blijkt uit onderzoek van Wat vindt Nederland, het opiniepanel van Hart van Nederland. Mensen van vijftig jaar of ouder houden zich daarentegen nog massaal aan de opgelegde coronamaatregel.
Uit het Wat vindt Nederland-onderzoek onder ruim 4000 panelleden blijkt dat hoe ouder mensen zijn, hoe beter ze zich aan de 1,5 meterregel houden. Zo zegt 39 procent van de mensen onder de dertig jaar zich aan de regel te houden, voor mensen tussen de dertig en vijftig is dat 54 procent en van de mensen ouder dan vijftig laat 76 procent weten netjes de afstand te bewaren.
En laten we eerlijk wezen, echt anderhalve meter naleven is gewoonweg slecht mogelijk onder veel omstandigheden. Veel locaties zijn helemaal niet gebouwd op dat soort maatregelen.
Kijk ik gewoon enkel en alleen al naar mijn eigen dag. Met mooi weer wachten voor het OV, dan is 1.5m te doen. Maar als het regent? Probeer binnen een bushokje van circa 2.5 x 1 meter met een poppetje of 10 maar eens anderhalve meter afstand te bewaren. Gaat je gewoon niet lukken. Tsja, moet je dan maar in de regen gaan staan? Of accepteren zoals het is.
In de bus, idem dito. Met het toenemend aantal personen binnen het OV is 1.5 meter afstand binnen de bus binnen spitstijd gewoon niet langer haalbaar.
Op het werk. Indien je werkzaam bent op een locatie met duizenden medewerkers is 1.5 meter afstand binnen trappenhuizen met een trapbreedte van nog geen meter gewoonweg onmogelijk. Ook zijn er diverse werklocaties waarbij veel mensen tegelijkertijd aanwezig dienen te zijn, op echter een zeer klein oppervlakte. Zoals bijvoorbeeld tijdens de opvang van een trauma patiënt.
Na het werk is het wat betreft OV vaak nog lastiger. Het is een centraal punt. Het is aanzienlijk drukker. En gelukkig is het nu vaak mooi weer. Maar tijdens regen sta je daar echt als een sardientje in een blik, ook nu. En daar staan mensen van alle leeftijden tussen. Waarbij echt niet driekwart van de vijftigplussers in de regen gaat staan.
Op een terrasje na het werk met wat bekenden. Onderling van elkaar anderhalve meter bewaren is nauwelijks haalbaar. De tafels zijn sowieso geen 1.5 meter breed, dus tegenover elkaar zitten kan eigenlijk niet. Dus dient er zigzaggend gezeten te worden. Met een mannetje of 5 zit je eigenlijk al vast aan een tafel lengte van ruim 5 meter.
In supermarkten is het allemaal ook weer wat drukker. En hoewel je uiteraard probeert om afstand te bewaren, is behoudens indien de supermarkt in kwestie werkt met een systeem van eenrichtingsverkeer anderhalve meter gewoonweg nauwelijks haalbaar. Binnen hetzelfde pad kun je elkaar namelijk niet tot nauwelijks op 1.5 meter afstand passeren.
Dus ja, ik vraag mij af hoe deze 76% van de vijftigplussers dit zogenaamd doet. Want ik zie het namelijk niet terug.
En dat wil niet zeggen dat velen hun best niet doen, maar dat je wel serieuze vraagtekens kunt zetten bij hoe tot dit soort getallen gekomen wordt.
Sowieso zitten we binnen Nederland nu gelukkig op een relatief klein aantal actieve besmettingen. En met deze aantallen lijken we dan ook weg te komen met dit soort beperkingen binnen de realiteit. Persoonlijk ben ik toch wel benieuwd wat de zomervakantie hierin gaat brengen.
Komt m'n vrouw vorige week af met een verhaal dat ze terug naar Spanje wil zoals vorig jaar een zon-zee-strand vakantie met een vriendin... mijn reactie is: moet dat echt dit jaar, kan je het niet voor één keer een jaartje uitstellen, gezien de situatie?!
"Jamaar toegestaan, code geel voor bijna volledig Spanje, reisadvies volgen, geen probleem, goed opletten etc..."
Desondanks blijf ik het een tikkeltje egoïstisch vinden... ook al ""mag"" het...
Niet egoïstisch richting mezelf, 4 the record, daar gaat het me niet om, ik blijf grààg thuis met dochter en hond, ik ben zelf in verlof, hou niet zo van reizen en al zeker niet om op een strand te gaan liggen braden.
Voor mij is er geen betere vakantie dan thuis in de tuin, hebben we ook zonneterras en zwembad en lekker bier en even los van COVID-19 ben ik blij voor haar dat ze haar ontspanning heeft, ze beweert dat echt nodig te hebben en sowieso... Ik bedoel, we zijn 14 jaar samen, ik wéét hoe ze anders de oren van m'n kop zeurt om op reis te gaan en dan is het steeds zo'n gedoe om een goeie bestemming te vinden dus vind het ideaal dat ze met vriendin op reis kan en ik maar eens om de 5 jaar ofzo...
Dus ticket is geboekt, ze gaat.
Toch... Dat ze haar pleziertje eens niet één keer een jaartje wil opschuiven gezien de omstandigheden en de risico's kan er maar moeilijk in. Pas op, ik ben niet kwaad ofzo, vind het alleen wat tja...
Alhoewel de reden waarom best begrijpelijk is: ze heeft het ont-zet-tend druk gehad, tot tranen toe na een lange, harde periode zonder verlof en met 200% werkdruk in een zorgcentrum dat speciaal voor COVID-19 patienten was opgericht wekenlang dubbele shifts gedraaid, mensen zien beter worden maar ook mensen zien sterven,... ze wil nu eens aan zichzelf denken en dat begrijp ik volledig,...
ik weet gewoon niet hoe ik me erbij moet voelen want uitgerekend zij zou toch moeten weten wat een gemeen beestje dat virus is, denk ik dan...
Enerzijds begrijp ik haar wel maar ik kan niet aanvoelen hoe zij zich voelt, ik kan het alleen raden en proberen snappen... anderzijds begrijp ik niet dat ze dit jaar, alléén dit jaar eens niét zou gaan "omwille van"... al is het gewoon omdat reizen met het vliegtuig één van de slechtste dingen is dat kan doen om het virus in te perken...
Pfff... ok, dat is van m'n maag... sorry...
Hier in Keulen juist meer afstand voor mijn gevoel, en zaken als contactgegevens invullen in restaurants.ijdod schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:18:
Mondkapjes en afstand houden zijn overlappende maatregelen. Ze beschermen in feite tegen hetzelfde, met wat kleine verschillen. Wat niemand weet, is hoe die twee zich tot elkaar verhouden qua effectiviteit. Feit is dat we in NL, met relatief milde maatregelen (maar vrij goede compliance daarvan) zonder mondkapjes het niet opvallend anders hebben gedaan dan onze buurlanden. Dat doet op zijn minst vermoeden dat de mondkapjes an sich weinig toevoegen bovenop afstand houden. Dan blijft gebruik bij minder afstand over; maar waar het omslagpunt zit, is niet bekend.
Een voordeel van mondkapjes is dat compliance makkelijk te zien is; en het is iets betrekkelijk makkelijks wat je zelf kan doen. Het geeft je een gevoel van controle; en het geeft ook het beeld dat 'de overheid iets doet' als ze verplicht worden gesteld. Het gevoel van veiligheid (en daarmee losser laten van andere maatregelen) is een gegeven; ook daar is geen exacte kwantificatie van. Ik zie ons in de toekomst nog wel mondkapjes gebruiken, mocht er echt een tweede golf komen. Maar om ze nu in te gaan voeren is nogal mosterd na de maaltijd.
Het helpt niet dat (zoals vaker) de Amerikaanse discussie naar hier is overgewaaid. Als je de Amerikaans georiënteerde fora mag geloven, is zo'n beetje de enige reden dat het daar zo slecht gaat 'dat er mensen zijn die geen mondkapjes dragen'. De nogal variabele (en vaak halfhartige) maatregelen hebben daar natuurlijk niets mee van doen...
[...]
Mijn observatie is dat Duitsers de afstandsregels volkomen lijken te negeren; in vergelijking houden wij royaal afstand, zelfs nu nog. Of daar een relatie is met hun mondkapjes is giswerk, maar het zou me niets verbazen; en de observatie is van eind juni, wellicht dat het eerder beter ging.
Dat is ook mijn observatie. Ik woon in een Duitse enclave (Zeeland) en in Middelburg was het gisteren zeer druk. Zo druk dat er op de meeste doorgangsplaatsen gewoon te weinig ruimte was voorde 1.5m. Een Amsterdammer meldde dat het aanzienlijk drukker was dan in zijn eigen woonplaats.ijdod schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:18:
Mijn observatie is dat Duitsers de afstandsregels volkomen lijken te negeren; in vergelijking houden wij royaal afstand, zelfs nu nog. Of daar een relatie is met hun mondkapjes is giswerk, maar het zou me niets verbazen; en de observatie is van eind juni, wellicht dat het eerder beter ging.
Op plekken waar wel 1.5m afstand noodzakelijk is lappen Duitsers dat aan hun laars.
Het gaat mij er niet zo zeer om of het wel of niet werkt. Wij normale stervelingen kunnen daar een mening over hebben, maar zeker weten doen we het niet. Dus lijkt mij dat we ons er gewoon zoveel mogelijk aan moeten houden.
Wat natuurlijk wel vreemd is en wellicht de reden dat die Duitsers zich er niet aan houden: Ze hebben eerst 500KM met elkaar in de auto gezeten, maar na het uitstappen moet je ineens 1.5m houden. Beetje vreemd.
[ Voor 22% gewijzigd door bert pit op 15-07-2020 14:51 ]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Vorige week maandag in de Efteling waren het ook telkens Duitsers (of in ieder geval mensen die onderling Duits spraken) die ik even moest wijzen op de afstand.bert pit schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:23:
[...]
Dat is ook mijn observatie. Ik woon in een Duitse enclave (Zeeland) en in Middelburg was het gisteren zeer druk. Zo druk dat er op de meeste doorgangsplaatsen gewoon te weinig ruimte was voorde 1.5m. Een Amsterdammer meldde dat het aanzienlijk drukker was dan in zijn eigen woonplaats.
Op plekken waar wel 1.5m afstand noodzakelijk is lappen Duitsers dat aan hun laars.
Het gaat mij er niet zo zeer om of het wel of niet werkt. Wij normale stervelingen kunnen daar een mening over hebben, maar zeker weten doen we het niet. Dus lijkt mij dat we ons er gewoon zoveel mogelijk aan moeten houden.
Wat natuurlijk wel vreemd is en wellicht de reden dat die Duitsers zich er niet aan houden: Ze hebben eerst 500KM met elkaar in de auto gezeten, maar na het uitstappen moet je ineens 1.5m houden. Beetje vreemd.
Ik vond het apart om te zien hoe het gros van de mensen probeert afstand te houden. Eerlijk gezegd bevalt die afstand me wel wanneer je in de rij staat bij een attractie.

So true!sylvesterrr schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:08:
[...]
Ik vond het apart om te zien hoe het gros van de mensen probeert afstand te houden. Eerlijk gezegd bevalt die afstand me wel wanneer je in de rij staat bij een attractie.Wat mij betreft mag dit ook na de coronacrisis zo blijven.
Ik vind dit op het werk iets dat gerust mag blijven, nog meer zo met al dat handschudden en zoenen geven... werk in Brussel dus is echt een mix van die en die geef je een hand, die is het gewoon om te kussen, en de vele walen hier, die kussen alles, mannen kussen vrouwen, vrouwen kussen vrouwen en mannen kussen mannen.
Is nooit mijn ding geweest en sommige mensen WIL ik gewoon niet kussen, en nu wordt het gewoon niet gepoogd ook, wat heel wat eenvoudiger is voor iedereen.

Geen semi-verplichte knuffels en luchtzoenen op verjaardagen vind ik een verademing ja.PinusRigida schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:28:
[...]
So true!![]()
Ik vind dit op het werk iets dat gerust mag blijven, nog meer zo met al dat handschudden en zoenen geven... werk in Brussel dus is echt een mix van die en die geef je een hand, die is het gewoon om te kussen, en de vele walen hier, die kussen alles, mannen kussen vrouwen, vrouwen kussen vrouwen en mannen kussen mannen.
Is nooit mijn ding geweest en sommige mensen WIL ik gewoon niet kussen, en nu wordt het gewoon niet gepoogd ook, wat heel wat eenvoudiger is voor iedereen.
Wat betreft de social distancing op het werk valt het me op dat bij ons op kantoor men netjes afstand houdt, maar dat het binnen teams het minder strict wordt genomen. Je directe collega's beschouw je al snel als 'mensen uit hetzelfde huishouden' en zit je vrolijk met vijf personan aan dezelfde tafel te lunchen. Gelukkig is het fenomeen 'in de nek hijgen' nog niet teruggekeerd.
Idd, hier op het werk kan ik ook bijna uitsluitend positief zijn over het respecteren van de maatregelen, ik vermoed dat groepsdruk veel doet want waar je in het begin nog met regelmaat mensen zonder mondmasker zag aanschuiven voor een belegd broodje in de cantine, heeft nu steevast iedereen er eentje aan. Ik kom eens per week ter plekke en ik zie elke week verbetering.sylvesterrr schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:45:
[...]
Geen semi-verplichte knuffels en luchtzoenen op verjaardagen vind ik een verademing ja.![]()
Wat betreft de social distancing op het werk valt het me op dat bij ons op kantoor men netjes afstand houdt, maar dat het binnen teams het minder strict wordt genomen. Je directe collega's beschouw je al snel als 'mensen uit hetzelfde huishouden' en zit je vrolijk met vijf personan aan dezelfde tafel te lunchen. Gelukkig is het fenomeen 'in de nek hijgen' nog niet teruggekeerd.
Maar alles is hier wel erg duidelijk, dikke pluim aan de mensen van de technische dienst voor alles te bewegwijzeren en bvb. overal, echt overal handgeldispensers aan de muren op te hangen, affiches, pijlen op de vloer, ene trappenhal voor boven, andere trappenhal voor naar beneden.
Werken in team deed ik sowieso niet, heb maar 1 rechtstreekse collega en wij spreken onze wekelijkse aanwezigheidsdag onderling af zodat we niet samen zitten... en vergaderen is sowieso via MSTeams... al een half jaar nu... Time flies...

Buiten het werk is het veelal een ander verhaal: nog niet zo lang geleden ritje gaan doen met de motor, wat-een-hoop-volk op de terrasjes, onmogelijk om 1,5 meter afstand te houden en diegenen met mondmasker kon ik op 1 hand tellen!

Zelfde aan de Duitse grens in Limburg, juist de Duitsers lijken zich totaal niet eraan te houden. Wel lekker met mondkapje rondlopen, maar ondertussen daar continu aan pielen, hem op de kin zetten etc. Daarnaast inderdaad 0,0 afstand. Groepjes Duitsers op een dijk, vissen, in de stad.bert pit schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:23:
[...]
Dat is ook mijn observatie. Ik woon in een Duitse enclave (Zeeland) en in Middelburg was het gisteren zeer druk.
Ik denk dat in Duitsland het belang van afstand gewoon niet nadrukkelijk genoeg gezegd is van hogerhand.
Verder zelf een coronatest gehad, negatief, wat ik ook wel verwacht had, maar vooral om zeker te zijn. Kreeg op de dag ervoor spontaan hoofdpijn en koorts. Direct gebeld, kon de volgende ochtend terecht.
Wel bijzonder hoe dat gaat in de teststraat. Met name de swab van je neus is niet prettig.
Verder ben ik blij dat ik Nederland in het normale straatbeeld het mondmasker nog niet doorbreekt.
[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 15-07-2020 18:23 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Ik begrijp hem wel, ondanks dat ik het een hele lastige vindt om een keuze te maken. Ik heb zelf ook nog een trip staan over drie weken. Geboekt voordat Corona een thema was. Ik ga niet naar Spanje maar naar Kroatie. Ik heb nog niet besloten of ik daadwerkelijk ga.PinusRigida schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:12:
In deze tijden op (vlieg)reis gaan -voor ontspanning-... ik heb er mijn mening over...
Komt m'n vrouw vorige week af met een verhaal dat ze terug naar Spanje wil zoals vorig jaar een zon-zee-strand vakantie met een vriendin... mijn reactie is: moet dat echt dit jaar, kan je het niet voor één keer een jaartje uitstellen, gezien de situatie?!
"Jamaar toegestaan, code geel voor bijna volledig Spanje, reisadvies volgen, geen probleem, goed opletten etc..."
Desondanks blijf ik het een tikkeltje egoïstisch vinden... ook al ""mag"" het...
Niet egoïstisch richting mezelf, 4 the record, daar gaat het me niet om, ik blijf grààg thuis met dochter en hond, ik ben zelf in verlof, hou niet zo van reizen en al zeker niet om op een strand te gaan liggen braden.
Voor mij is er geen betere vakantie dan thuis in de tuin, hebben we ook zonneterras en zwembad en lekker bier en even los van COVID-19 ben ik blij voor haar dat ze haar ontspanning heeft, ze beweert dat echt nodig te hebben en sowieso... Ik bedoel, we zijn 14 jaar samen, ik wéét hoe ze anders de oren van m'n kop zeurt om op reis te gaan en dan is het steeds zo'n gedoe om een goeie bestemming te vinden dus vind het ideaal dat ze met vriendin op reis kan en ik maar eens om de 5 jaar ofzo...![]()
Dus ticket is geboekt, ze gaat.
Toch... Dat ze haar pleziertje eens niet één keer een jaartje wil opschuiven gezien de omstandigheden en de risico's kan er maar moeilijk in. Pas op, ik ben niet kwaad ofzo, vind het alleen wat tja...
Alhoewel de reden waarom best begrijpelijk is: ze heeft het ont-zet-tend druk gehad, tot tranen toe na een lange, harde periode zonder verlof en met 200% werkdruk in een zorgcentrum dat speciaal voor COVID-19 patienten was opgericht wekenlang dubbele shifts gedraaid, mensen zien beter worden maar ook mensen zien sterven,... ze wil nu eens aan zichzelf denken en dat begrijp ik volledig,...
ik weet gewoon niet hoe ik me erbij moet voelen want uitgerekend zij zou toch moeten weten wat een gemeen beestje dat virus is, denk ik dan...
Enerzijds begrijp ik haar wel maar ik kan niet aanvoelen hoe zij zich voelt, ik kan het alleen raden en proberen snappen... anderzijds begrijp ik niet dat ze dit jaar, alléén dit jaar eens niét zou gaan "omwille van"... al is het gewoon omdat reizen met het vliegtuig één van de slechtste dingen is dat kan doen om het virus in te perken...
Pfff... ok, dat is van m'n maag... sorry...
Uit veiligheidsoverwegingen zou ik het moeten doen. Ik woon in Zuid Holland (Den haag) en hier hebben we bijna 12000 Covid gevallen gehad. In de Provincie waar ik heen ga hebben ze in totaal 120 gevallen gehad, een factor 100 minder. In de stad waar ik heen ga is er momenteel geen enkel actief geval en dat is in Den Haag wel anders. Bovendien hebben ze in de hele provincie slechts 2 doden te betreuren (en dat is in Zuid holland ook wel anders. Er is ongeveer 30% van de toeristen die ze normaal hebben.
Dan zit ik nog met vliegen of toch met de auto (en een ticket weggooien) . Ik weet nog niet wat ik doe. Het vliegtuig lijkt niet erg vol te zitten (ik kan nog 25 plekjes boeken als ik wil). Ik hoor van mijn contact op lokatie dat veel vliegtuigen voor de helft of hooguit 2/3 gevuld zijn.
Ik vraag me soms wel af hoeveel die handgeldispensers overal bijdragen aan het tegen houden van het virus, want het was al bekend dat op een normale manier je handen wassen veel meer effect heeft om het virus van je handen af te krijgen, dan elke 5 minuten zo'n Dettol-gel over je handen heen smeren.PinusRigida schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:03:
[...]
Maar alles is hier wel erg duidelijk, dikke pluim aan de mensen van de technische dienst voor alles te bewegwijzeren en bvb. overal, echt overal handgeldispensers aan de muren op te hangen, affiches, pijlen op de vloer, ene trappenhal voor boven, andere trappenhal voor naar beneden.
Als je goede faciliteiten hebt dan draagt het weinig bij, dan kun je beter je handen wassen. Bij ons hebben we ook wel eens in een farmaceutische fabriek gewerkt. Na het wassen laat je het water lopen, droogt je handen met papieren handoekjes en gebruikt ook papieren handoekjes om de kraan weer dicht te draaien en ook om de klink van de deur weer open te doen.Stoney3K schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:20:
[...]
Ik vraag me soms wel af hoeveel die handgeldispensers overal bijdragen aan het tegen houden van het virus, want het was al bekend dat op een normale manier je handen wassen veel meer effect heeft om het virus van je handen af te krijgen, dan elke 5 minuten zo'n Dettol-gel over je handen heen smeren.
Kun je zo'n procedure volgen is handen wassen voldoende, kan dat niet dan is een gel van toegevoegde waarde.
Op een plek waar je veel contactbesmetting verwacht misschien. Maar op kantoor zie ik het niet echt veel toevoegen om iedereen te verwachten bij elk van die dispensers je handen er onder te "wassen", uitkijken waar je overal wel en niet met je vingers aan zit heb je dan veel meer aan.Indoubt schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:39:
[...]Kun je zo'n procedure volgen is handen wassen voldoende, kan dat niet dan is een gel van toegevoegde waarde.
Want totaal geen discipline hebben "omdat we toch handgel en mondkapjes hebben" schiet je heel weinig mee op.
Wat ik begrepen heb is dat in Duitsland aangeraden wordt om minimaal anderhalf tot 2 meter afstand te houden, en dat mondkapjes in alle winkels en het OV verplicht zijn. De regels lijken er simpelweg anders te zijn dan hier. Dan komt het aan op aanpassingsvermogen.MikeyMan schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 18:25:
Zou het misschien een gebrek aan urgentie zijn wat ze in Duitsland hebben? Was in principe niet zo gek spannend als in veel andere landen.
Andersom geredeneerd zou je dan wellicht juist niet moeten gaan, om juist het risico niet te verspreiden.Indoubt schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:03:
Uit veiligheidsoverwegingen zou ik het moeten doen. Ik woon in Zuid Holland (Den haag) en hier hebben we bijna 12000 Covid gevallen gehad. In de Provincie waar ik heen ga hebben ze in totaal 120 gevallen gehad, een factor 100 minder. In de stad waar ik heen ga is er momenteel geen enkel actief geval en dat is in Den Haag wel anders. Bovendien hebben ze in de hele provincie slechts 2 doden te betreuren (en dat is in Zuid holland ook wel anders. Er is ongeveer 30% van de toeristen die ze normaal hebben.
De deelstaten mogen het zelf invullen, maar van de deelstaten waar ik mee bekend ben is het verplicht, net als bij ons. Inclusief mogelijke boetes. De afstand wisselt ook, 1.5 en 2 meter.zacht schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:46:
[...]
Wat ik begrepen heb is dat in Duitsland aangeraden wordt om minimaal anderhalf tot 2 meter afstand te houden, en dat mondkapjes in alle winkels en het OV verplicht zijn. De regels lijken er simpelweg anders te zijn dan hier. Dan komt het aan op aanpassingsvermogen.
[ Voor 7% gewijzigd door ijdod op 15-07-2020 22:53 ]
Hm, en de veiligheid van de mensen die daar wonen dan? Zitten die te wachten op een influx van mensen uit gebieden waar het virus huishoudt?Indoubt schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:03:
[...]
Uit veiligheidsoverwegingen zou ik het moeten doen. Ik woon in Zuid Holland (Den haag) en hier hebben we bijna 12000 Covid gevallen gehad. In de Provincie waar ik heen ga hebben ze in totaal 120 gevallen gehad, een factor 100 minder. In de stad waar ik heen ga is er momenteel geen enkel actief geval en dat is in Den Haag wel anders.
Regelmatig hoor je binnen Nederland al dat mensen naar Groningen gaan omdat daar zo lekker weinig besmettingen zijn. Blijf anders lekker weg ofzo

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Dit. Kiezen voor een vakantie bestemming met een lagere ziekte prevalentie is begrijpelijk, maar het is ook een vrij egocentrische insteek waarin de gezondheid van de medemens in die landen buiten beschouwing gelaten lijkt te worden.Bananenplant schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:25:
[...]
Hm, en de veiligheid van de mensen die daar wonen dan? Zitten die te wachten op een influx van mensen uit gebieden waar het virus huishoudt?
Regelmatig hoor je binnen Nederland al dat mensen naar Groningen gaan omdat daar zo lekker weinig besmettingen zijn. Blijf anders lekker weg ofzo.
Nota bene niet alleen binnen die landen, maar ook via eventuele transmissie op weg daar naar toe vormt men een risico voor verspreiding op grotere schaal dan wanneer men thuis blijft of in de eigen omgeving blijft.
Onder andere op basis hierop, naast enkele andere overwegingen, heb ik zelf de buitenland vakantie dit jaar in ieder geval geannuleerd.
En hoewel er zeker een pleidooi gegeven kan worden dat vakanties goed zijn voor de economie, geld moet rollen, etc. Dat zijn zaken dat uiteraard ook veel lokaal kan. Een Tsjech hoeft geen geld in Duitsland uit te geven, een Duitser in Nederland en een Nederlander in Tsjechië om het cirkeltje rond te krijgen. Alle drie kunnen ze dit ook prima in de eigen regio. En daarmee eventuele besmettings clusters beperken tot een veel kleiner, behapbaarder gebied.
Grotendeels eens met je betoog (dat ik weggeknipt heb) maar het laatste deel niet. Sommige landen zoals Spanje zijn in sommige regio's erg afhankelijk van buitenlands toerisme dat echt nooit opgevangen kan worden door binnenlands toerisme. Dan is het misschien wel beter om te gaan om een economische ramp met alle bijkomende problemen daardoor te voorkomen. Blijft natuurlijk een afweging en het zoeken van de juiste balans.psychodude schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:30:
[...]
En hoewel er zeker een pleidooi gegeven kan worden dat vakanties goed zijn voor de economie, geld moet rollen, etc. Dat zijn zaken dat uiteraard ook veel lokaal kan. Een Tsjech hoeft geen geld in Duitsland uit te geven, een Duitser in Nederland en een Nederlander in Tsjechië om het cirkeltje rond te krijgen. Alle drie kunnen ze dit ook prima in de eigen regio.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Ben ik mij ook zeker van bewust hoor, maar persoonlijk vind ik dat iets dat op EU niveau afgehandeld moet worden voor de hierbij ontstane problemen op korte termijn, hoewel dat uiteraard niet zonder slag of stoot zal gaan. Op de meer lange termijn, zolang als de EU blijft zoals deze is, zou dit een wake-up call moeten zijn dat zolang de EU weinig anders blijft dan een club aaneengesloten, doch onafhankelijke landen, dat men zelf moet voorzien in economische redundantie en het gewoonweg geen goed idee is om in dusdanige mate afhankelijk te zijn van toerisme.gws24 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:41:
[...]
Grotendeels eens met je betoog (dat ik weggeknipt heb) maar het laatste deel niet. Sommige landen zoals Spanje zijn in sommige regio's erg afhankelijk van buitenlands toerisme dat echt nooit opgevangen kan worden door binnenlands toerisme. Dan is het misschien wel beter om te gaan om een economische ramp met alle bijkomende problemen daardoor te voorkomen. Blijft natuurlijk een afweging en het zoeken van de juiste balans.
Heeft het ook niet gewoon te maken met het gegeven dat de Duitsers die naar Zeeland gaan, niet de gemiddelde Duitser vertegenwoordigen die zich waarschijnlijk beter aan de richtlijnen houdt?zacht schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:46:
[...]
Wat ik begrepen heb is dat in Duitsland aangeraden wordt om minimaal anderhalf tot 2 meter afstand te houden, en dat mondkapjes in alle winkels en het OV verplicht zijn. De regels lijken er simpelweg anders te zijn dan hier. Dan komt het aan op aanpassingsvermogen.
De Duitsers die zich aan de richtlijnen houden vertrekken misschien niet eens naar Zeeland uit voorzorg vanwege een besmettingsrisico.
De Duitsers die je dan in Zeeland tegenkomt zullen grotendeels lak hebben aan de coronamaatregelen, als ze dat niet hadden waren ze er waarschijnlijk ook niet.
Dat is ook een mogelijkheid. Want het vreemde is dat de Duitse toeristen die ik in de loop der jaren heb leren kennen over het algemeen vrij sociale types zijn.Grannd schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:13:
[...]
Heeft het ook niet gewoon te maken met het gegeven dat de Duitsers die naar Zeeland gaan, niet de gemiddelde Duitser vertegenwoordigen die zich waarschijnlijk beter aan de richtlijnen houdt?
De Duitsers die zich aan de richtlijnen houden vertrekken misschien niet eens naar Zeeland uit voorzorg vanwege een besmettingsrisico.
De Duitsers die je dan in Zeeland tegenkomt zullen grotendeels lak hebben aan de coronamaatregelen, als ze dat niet hadden waren ze er waarschijnlijk ook niet.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Dat zal er ook mee te maken hebben, al wil ik geen labels plakken op mensen die naar het buitenland gaan.Grannd schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:13:
[...]
Heeft het ook niet gewoon te maken met het gegeven dat de Duitsers die naar Zeeland gaan, niet de gemiddelde Duitser vertegenwoordigen die zich waarschijnlijk beter aan de richtlijnen houdt?
Een collega van mij was overigens twee weken geleden in een grote stad in Duitsland, die dacht dat ze in het pre-Corona-tijdperk terecht gekomen was. Volgens haar houdt niemand er ook maar enigszins afstand.
Zie ik hier ook. In de grote steden heeft iedereen er lak aan, kleine steden dorpen neemt men het serieus. Volgens mij komt die maatregel weerstand ook voornamelijk uit de stedenzacht schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:03:
[...]
Dat zal er ook mee te maken hebben, al wil ik geen labels plakken op mensen die naar het buitenland gaan.
Een collega van mij was overigens twee weken geleden in een grote stad in Duitsland, die dacht dat ze in het pre-Corona-tijdperk terecht gekomen was. Volgens haar houdt niemand er ook maar enigszins afstand.
Maar goed, overal zijn mensen die er schijt aan hebben natuurlijk. Ik probeer me in ieder geval zo goed mogelijk aan de regels te houden en ik hoop dat dat ook z'n steentje bijdraagt aan het niet verspreiden van het virus. Er is jammer genoeg niet veel te doen aan mensen die er echt lak aan hebben, zeker ook omdat je natuurlijk niet tot achter de voordeur kunt handhaven.
ik woon niet in Zeeland maar in Limburg. De Duitsers die hier komen shoppen doen ook niks met Social distancing. En klooien maar wat aan met hun mondkapje.Grannd schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:13:
[...]
Verder begin ik wel misselijk en zenuwachtig te worden voor een mondkapjesverplichting in Nederland. Volgens mij heeft niemand van de pro mondkapjes meute echt door wat dit betekent voor slechthorenden en doven..
[ Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 16-07-2020 17:37 ]
[ Voor 92% gewijzigd door ijdod op 16-07-2020 20:19 ]
Ik hoor er ook geen sterke argumenten voor, maar krijg zwaar het gevoel dat bepaalde media er over blijven berichten om ons erop voor te bereiden..ijdod schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:18:
@GAIAjohan Ik heb eerlijk gezegd ook nog geen sterke argumenten gehoord waarom we ze *nu* in zouden moeten voeren. Als we de andere maatregelen laten versloffen, zou dan met mondkapjes dan echt anders zijn? En waar je afstand nog enigszins zelf kan sturen, ben je bij mondkapjes vrijwel volledig afhankelijk van derden.
Dit terwijl het ogenschijnlijk weinig nut heeft, en we in Nederland het zonder verplichting volgens mij best aardig doen.
Ik maak me vooral zorgen omdat ik bang ben dat ik compleet buiten de maatschappij kom te staan zo. Met mondkapje is liplezen onmogelijk, en hoe kan ik dan communiceren met bv een caissière? Of als ik ergens een vraag over heb? Gaan we alles op papier doen?
Elk normaal menselijk contact verdwijnt gewoon voor personen zoals ik. Bedoel, via teams of Skype chatten zie ik niet als normaal contact. Spontane humor die ik niet meer mee ga krijgen omdat alles herhaald moet worden.
Ik ben serieus bang voor de impact qua isolement hiervan. Bovendien komt de verplichting natuurlijk náást de 1,5m afstand die al niet helpt qua verstaanbaarheid.
Met wie ga ik nog normaal kunnen praten behalve mijn huisgenoten?
Denk wel dat er echt op heel veel tegenstand zal worden gestuit als de overheid het ook in winkels e.d. wil verplichten.
De vraag over het versoepelen van maatregelen terwijl mondkapjes opeens overal verplicht (zouden) worden is er een van eenduidigheid. En daarin schiet de overheid enorm tekort. De horeca kreeg hele strenge regels voorgeschoteld, andere sectoren niet. Mijn eerste vraag daarover is niet "waarom de horeca wel?" maar "waarom geldt dit niet overal?"
Voor mondkapjes is het wat mij betreft precies hetzelfde. Waarom alleen maar in het openbaar vervoer?
Dat het niet comfortabel zou zitten, tja. Ik kan er niet mee zitten want wel een mondkapje dragen (en goed dragen uiteraard) is veiliger dan geen mondkapje dragen. Het ontbreekt vooral aan een goede informatievoorziening en mentaliteit (we weten ook wat we moeten doen bij symptomen - laten testen - maar we gaan niet genoeg).
Het viel op (maar het is ook geen verassing) dat in het VK een behoorlijke groep van rechte politici en columnisten bijna schuimbekkend over straat gingen, zo boos waren ze over de mondkapjesplicht voor in de winkels en het OV (en dan werd het met 10 dagen voorbereidingstijd ingevoerd). Het was een muilkorf, ze gingen dan maar niet meer naar de winkels (tja er zitten er genoeg tussen die dat al tijden door hun bediendes laten doen dus zo veel maakt het voor hen niet uit). In de VS waren er een aantal die zeiden dat ze er niet meer door konden ademen (als dat het geval is moet je zsm naar de dokter vanwege andere ademhalingsproblemen)
"Ik ben tegen mondkapjes" is voor mij in dezelfde richting als "ik ben voor verspreiding van het virus".
Juist mondkapjes zorgen ervoor dat mensen zich helemaal niet meer aan 1,5m houden. Duitsers die hier over de grens shoppen laten dat veelvuldig zien. Verder lekker aan dat ding zitten, daarna van alles vastpakken etcPlasma_Wolf schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:03:
Ik zie een veel groter probleem in schijnveiligheid bij 1.5 meter afstand op zichzelf (wordt nu al veelvuldig gebroken in winkels, is niet meteen zeker of voor iedereen goed zichtbaar), dan een mondkapje.

Als je al zit te hoesten moet je ook niet met mondkapje naar buiten gaan. En dat probleem zie ik wel verschijnen: ik hoest en heb een loopneus, maar heb toch een mondkapje?
Dat is pas schijnveiligheid
Thanks hoor, volgens mij heb ik hierboven heel duidelijk uitgelegd waarom ik tegen ben. En nee, dat is niet omdat vóór de verspreiding ben."Ik ben tegen mondkapjes" is voor mij in dezelfde richting als "ik ben voor verspreiding van het virus".

[ Voor 11% gewijzigd door GAIAjohan op 18-07-2020 11:22 ]
A'dam PVOutput
Met mondkapjes lijkt het zo te zijn dat men denkt 'ik heb een mondkapje dus het zal verder wel goed zijn'. Met als resultaat dat er geen afstand meer gehouden wordt en men snotterend naar buiten gaat.
Hoe wil je dat extrapoleren naar afstand houden? Ben het volledig eens met @GAIAjohan, liever afstand dan een slecht / slecht gebruikt mondkapje. Afstand kan ik zelf nog een poging toe doen.
'Ik ben tegen afstand houden' is voor mij hetzelfde als 'ik ben voor verspreiding van het virus'...
Europese burgers moeten zich binnen de EU vrij kunnen bewegen om wat voor reden dan ook ( of het nou vakantie, werk of ultieme verveling is), en binnen Schengen al helemaal. Dat is een van de principes waarop de huidige samenleving gegrondvest is. Er moeten wel heel zwaarwegende omstandigheden zijn om de burgers dit grondrecht te ontzeggen; de afgelopen maanden was dat vanwege acute capaciteitsproblemen in de zorg een korte periode het geval, inmiddels niet meer. De crisis zal bezworen moeten worden zoals elke crisis in de EU: door onderlinge samenwerking, niet door afgrendeling.psychodude schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:30:
[...]
En hoewel er zeker een pleidooi gegeven kan worden dat vakanties goed zijn voor de economie, geld moet rollen, etc. Dat zijn zaken dat uiteraard ook veel lokaal kan. Een Tsjech hoeft geen geld in Duitsland uit te geven, een Duitser in Nederland en een Nederlander in Tsjechië om het cirkeltje rond te krijgen. Alle drie kunnen ze dit ook prima in de eigen regio. En daarmee eventuele besmettings clusters beperken tot een veel kleiner, behapbaarder gebied.
Eens. De mondkapjes zijn in het OV wel verplicht omdat het daar niet (altijd) mogelijk is om afstand te houden. Elders wel. Dan is een mondkapje beter dan niks. Maar afstand houden is voor zover we weten gewoon veel beter, dus waarom dan mondkapjes op plekken waar je gewoon afstand kunt houden?MikeyMan schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:44:
@Plasma_Wolf volgens mij snap je het concept schijnveiligheid niet.
Met mondkapjes lijkt het zo te zijn dat men denkt 'ik heb een mondkapje dus het zal verder wel goed zijn'. Met als resultaat dat er geen afstand meer gehouden wordt en men snotterend naar buiten gaat.
Hoe wil je dat extrapoleren naar afstand houden? Ben het volledig eens met @GAIAjohan, liever afstand dan een slecht / slecht gebruikt mondkapje. Afstand kan ik zelf nog een poging toe doen.
'Ik ben tegen afstand houden' is voor mij hetzelfde als 'ik ben voor verspreiding van het virus'...
Ga maar naar een dierentuin of bouwmarkt. Als je echt niet wilt dat het verspreidt lukt dat niet zonder mondkapje sinds mensen er weer massaal op uit gaan. Hotspots bij restauratie, toiletgelegenheden en in de rij bij bezienswaardigheden of attracties.. zie mensen maar op afstand te houden.Thomas schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:34:
[...]
Eens. De mondkapjes zijn in het OV wel verplicht omdat het daar niet (altijd) mogelijk is om afstand te houden. Elders wel. Dan is een mondkapje beter dan niks. Maar afstand houden is voor zover we weten gewoon veel beter, dus waarom dan mondkapjes op plekken waar je gewoon afstand kunt houden?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Het gaat niet zozeer om het sluiten van grenzen, als jij aan de Duitse grens woont en 10km Duitsland in boodschappen gaat doen, ok. Maar gewoonweg afstand. Afstand bewaren en een virus zich niet wederom kris kras door Europa op te laten vlammen doe je niet door duizenden kilometers verderop op vakantie te gaan.prijk schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:32:
[...]
Europese burgers moeten zich binnen de EU vrij kunnen bewegen om wat voor reden dan ook ( of het nou vakantie, werk of ultieme verveling is), en binnen Schengen al helemaal. Dat is een van de principes waarop de huidige samenleving gegrondvest is. Er moeten wel heel zwaarwegende omstandigheden zijn om de burgers dit grondrecht te ontzeggen; de afgelopen maanden was dat vanwege acute capaciteitsproblemen in de zorg een korte periode het geval, inmiddels niet meer. De crisis zal bezworen moeten worden zoals elke crisis in de EU: door onderlinge samenwerking, niet door afgrendeling.
Dan gaan mondkapjes ook niet helpen. Ben er wel voor om, mocht het weer de verkeerde kant op gaan, strenger te handhaven. Zeker mensen uit de risicogroep. Kon er met name op het hoogtepunt van de pandemie in Nederland niet bij dat er dan oudjes met een zuurstofslurfje toch lekker een ijsje gaan eten in de stad. Mafkezen.NiGeLaToR schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 18:20:
[...]
Ga maar naar een dierentuin of bouwmarkt. Als je echt niet wilt dat het verspreidt lukt dat niet zonder mondkapje sinds mensen er weer massaal op uit gaan. Hotspots bij restauratie, toiletgelegenheden en in de rij bij bezienswaardigheden of attracties.. zie mensen maar op afstand te houden.
Blijft krom. Hier weinig mensen in mijn omgeving die statistisch gezien zouden overlijden aan de gevolgen van het virus, maar heb wel het idee dat ik veel meer mijn best doe dan een groot deel van de bevolking.
E: En inderdaad. Eigenlijk moet je nu geen wereldreizigers hebben. Zeker als dat virus weer aan een opleving begint. We zien het her en der weer fout gaan in Europa, op of nabij populaire vakantiebestemmingen. Snap de mensen die nu naar Spanje, Italië en dergelijken vertrekken ook gewoon niet. Hier in de buurt is zat te beleven. Keertje niet bakken op een vol strand ergens aan de Spaanse costa is toch niet zo erg zou je denken
[ Voor 26% gewijzigd door Thomas op 18-07-2020 21:52 ]
Tis geen magische oplossing uiteraard, maar zeker binnen als de deuren en ramen weer dicht zijn dan houdt weinig de verspreiding van een virus meer tegen.
Ben benieuwd wat uit de contact onderzoeken naar die 38 corona vluchten komt.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik word wel moe van alle vakantie veroordelende mensen hier, btw. Ik heb een reis gepland waarbij praktisch elk alternatief een groter besmettingsrisico oplevert dan in het hoogseizoen ergens in Nederland heen gaan. Andere mensen vliegen en zitten vervolgens afgelegen in een vakantiehuis, of rijden naar Spanje om 14 dagen op de camping te zitten, waarbij de enige local die ze spreken de caissière in de supermarkt (achter plexiglas) is.
Het is niet zo dat het virus onder de radar door allerlei volle apres ski gelegenheden heen gaat en we zometeen gaan carnavallen, toch?
Van anderen hoor ik dat de uitslag er de volgende dag al is, dus we twijfelen om haar vandaag opnieuw te laten testen. Hopelijk hebben we morgen dan wel de uitslag.
De GGD kunnen we maandag pas bellen en de afsprakenlijn weet niets van uitslagen. Super frustrerend.
Verwijderd
Gewoon nog een keer gaan. Tests genoeg, een beter voor je eigen gemoedsrust. Waarschijnlijk zijn ze je gewoon vergeten te bellen. (met dat ze negatief was)). De uitslag van het lab moet er al lang en breed zijn.orf schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:55:
Donderdag is de dochter van m’n vriendin getest. Inmiddels zitten we nog steeds te wachten op de uitslag. Maandag zouden we op vakantie gaan, maar dat is dus nu nog steeds onzeker.
Van anderen hoor ik dat de uitslag er de volgende dag al is, dus we twijfelen om haar vandaag opnieuw te laten testen. Hopelijk hebben we morgen dan wel de uitslag.
De GGD kunnen we maandag pas bellen en de afsprakenlijn weet niets van uitslagen. Super frustrerend.
Ik mocht 56 uur wachten.orf schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:55:
Donderdag is de dochter van m’n vriendin getest. Inmiddels zitten we nog steeds te wachten op de uitslag. Maandag zouden we op vakantie gaan, maar dat is dus nu nog steeds onzeker.
Zeker wel. Het nachtleven is tijdelijk afgesloten maar achter de voordeur gaan we verder. Dat de lokale kermis niet door gaat is vervelend voor de meneer van de draaimolen, maar het bier drinken doen we gewoon bij Bart in de tuin. Filmpjes uit Chersonissos met knipperende stroboscopen en zoenenden tieners waaien ook weer vrijelijk over snapchat. Die twee illegale feestjes die je op maandag in de krant ziet zijn echt niet de enige maar vallen op door hun grootte of slechte organisatie.ZieMaar! schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:05:
Het is niet zo dat het virus onder de radar door allerlei volle apres ski gelegenheden heen gaat en we zometeen gaan carnavallen, toch?
Tuin en buiten lijken al een heel groot verschil te zijn. Zo massaal als rond de wintersport en carnaval is het echt nog niet, nog lang niet.jadjong schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:19:
[...]
Zeker wel. Het nachtleven is tijdelijk afgesloten maar achter de voordeur gaan we verder. Dat de lokale kermis niet door gaat is vervelend voor de meneer van de draaimolen, maar het bier drinken doen we gewoon bij Bart in de tuin. Filmpjes uit Chersonissos met knipperende stroboscopen en zoenenden tieners waaien ook weer vrijelijk over snapchat. Die twee illegale feestjes die je op maandag in de krant ziet zijn echt niet de enige maar vallen op door hun grootte of slechte organisatie.
Kan prima, als ze willen. Heb plekken gezien waar het vrij goed ging en plekken waar het minder goed ging. Ook plekken gezien waar het alleen georganiseerd is om op papier aan de regels te voldoen maar dan via kostenbesparing het effect weer tegen te gaan.NiGeLaToR schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 18:20:
Ga maar naar een dierentuin of bouwmarkt. Als je echt niet wilt dat het verspreidt lukt dat niet zonder mondkapje sinds mensen er weer massaal op uit gaan. Hotspots bij restauratie, toiletgelegenheden en in de rij bij bezienswaardigheden of attracties.. zie mensen maar op afstand te houden.
Handhaving van een uitbater kom je sowieso helemaal nergens tegen. Er wordt nog wel eens personeel geposteerd maar dat is alleen voor de vorm, die doen niets.
Mondkapjes zijn inderdaad gekoppeld aan geen afstand houden. Alsof ze om gegaan worden omdat men het afstand houden al opgegeven heeft en niet als extra maatregel.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
verander de woorden ''rond de wintersport en carnaval'' in China; en je hebt EXACT dezelfde posts als eind januari in eerdere Corona topics.ZieMaar! schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:30:
[...]
Zo massaal als rond de wintersport en carnaval is het echt nog niet, nog lang niet.
Paar weken later en NL lag zo'n beetje compleet dicht.
Nederlanders zijn pas net op hun vakantie bestemmingen in het buitenland. Zeer benieuwd naar half/eind augustus als iedereen weer terugkomt van vakantie.
Kijk wat er nu in Belgie speelt.
''Het aantal nieuwe infecties in België is van 9 tot en met 15 juli met 61 procent gestegen ten opzichte van de week daarvoor, meldt het wetenschappelijk gezondheidsinstituut Sciensano. In die periode waren er dagelijks gemiddeld 143 nieuwe besmettingen. Het daggemiddelde in de voorgaande week was 89''.
''Marc van Ranst, de Vlaamse collega van Jaap van Dissel, zei afgelopen week op het Belgische Radio 1 dat het land aan de start staat van een tweede golf. "Dit is een absolute wake-upcall. Als de cijfers zo blijven evolueren, moeten versoepelingen teruggedraaid worden''.
Ook al beperk je zelf zoveel mogelijk je contacten, maakt het eigenlijk weinig uit. Die persoon in het vliegtuig waar je dicht bij zit, doet dit mogelijk namelijk niet. Indien er van jou naar die persoon een overdracht heeft plaatsgevonden, bestaat de kans op transmissie van een lokale uitbraak in Lutjebroek naar bijvoorbeeld Praag.ZieMaar! schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:05:
Ik ben helemaal niet voor mondkapjes, maar als ik ze moet dragen omdat we daarmee Corona ‘er onder krijgen’ dan ga ik dat zeker doen.
Ik word wel moe van alle vakantie veroordelende mensen hier, btw. Ik heb een reis gepland waarbij praktisch elk alternatief een groter besmettingsrisico oplevert dan in het hoogseizoen ergens in Nederland heen gaan. Andere mensen vliegen en zitten vervolgens afgelegen in een vakantiehuis, of rijden naar Spanje om 14 dagen op de camping te zitten, waarbij de enige local die ze spreken de caissière in de supermarkt (achter plexiglas) is.
En je kunt niet ontkennen dat er mensen zijn die aanzienlijke risico's nemen op dit moment, zie bijvoorbeeld dit techno feestje van vorige week dat ik als één van de voorbij zag komen, ergens in de omgeving van Parijs.
Dus tsja, hoe zeer is dit soort gedrag nu werkelijk anders dan een après ski tent? Of een carnaval gelegenheid?
Ook al doe je hier zelf niet aan mee, vormen de eigen reisbewegingen wel een risico want je hebt de kans dat je in aanraking komt met mensen die dit wel doen, het risico dat jij deze mensen besmet dan wel door deze mensen besmet raakt en op bestemming dan wel thuis (voor beide partijen) verdere virus overdracht veroorzaakt.
Het is verder niet helemaal mijn scene, maar van iemand die er meer in thuis is begreep ik dat verspreid door Europa nog meerdere van dit soort festivals gewoon doorgang vind. Tsja, er vind dus al snel een risico op breder contact dan enkel die kassière achter plexiglas. Hoe goed je zelf mogelijk ook je best doet om verspreiding binnen Europa te beperken.
En met voldoende reisbewegingen wordt de kans op transmissie en dus het ook mee terugnemen van een tweede golf aan uitbraken binnen Nederland des te groter.
Ik zal je vakantie niet per se veroordelen, maar één van de problemen destijds was dat overal in Europa uitbraken kwamen doordat er Italianen ergens waren geweest, of mensen in Italië waren geweest. Als iedereen in Europa nu weer overal en nergens op vakantie gaat krijg je dus mogelijk hetzelfde. En reken erop dat lang niet iedereen de afweging maakt zoals jij hem maakt.ZieMaar! schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:05:
Ik ben helemaal niet voor mondkapjes, maar als ik ze moet dragen omdat we daarmee Corona ‘er onder krijgen’ dan ga ik dat zeker doen.
Willen gecombineerd met goed voorbeeld doet volgen lijkt het vooral te zijn.Gonadan schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:30:
[...]
Kan prima, als ze willen. Heb plekken gezien waar het vrij goed ging en plekken waar het minder goed ging. Ook plekken gezien waar het alleen georganiseerd is om op papier aan de regels te voldoen maar dan via kostenbesparing het effect weer tegen te gaan.
Hier in de buurt twee stuks Action waar het vooral om de regels lijkt te gaan maar verder is het chaos. Personeel heeft een felgekleurd hesje aan met tekst over de 1,5 meter maar kletst vrolijk met elkaar op een kluitje en duwt je nog net niet omver als een vak gevuld moet worden. Bij de mandjes en karretjes staat schoonmaakmiddel zonder toezicht en staan de klanten op een kluitje te poetsen.
De Praxis hier heeft een beveiliger bij de ingang die afstand houdt en zorgt dat klanten gedoseerd naar binnen gaan waar ze dan zelf het mandje en de handen even kunnen poetsen. Personeel in de winkel doet actief zijn/haar best om afstand te houden.
De Ranzijn heeft iemand die karretjes poetst en alle paden zijn éénrichtingsverkeer.
Een kringloopwinkel heeft buiten een bord staan om klanten er op te wijzen dat ze zich toch echt aan de regels moeten houden en dat men geconstateerd heeft dat dat te weinig gebeurt. Binnen zit dan iemand die aanwijzingen geeft over mandjes en karretjes maar die moet je rakelings langs om naar binnen te kunnen. Vervolgens ben je binnen en ook daar personeel met hesjes maar verder houden ze nergens rekening mee.
Vanmorgen vroeg nog even in een ander tuincentrum en daar is het nogal wisselvallig. Voldoende aanwijzingen, middelen en om de X minuten een mededeling over de speakers. Personeel is wisselend in gedrag maar hier waren het de klanten die ons weggejaagd hebben. Het is echt een groot tuincentrum en ruim opgezet dus hoe moeilijk kan het zijn om een klein beetje rekening met elkaar te houden en afentoe heel even te wachten? Heel moeilijk kennelijk en na de zoveelste die met z'n tweeen een pad volledig blokkeren waarbij één planten kijkt en de ander ongeinteresseerd met de kar midden in het pad staat was de rochelende en kuchende man die letterlijk naast ons kwam staan de druppel.
Vergelijk je de verschillende winkels met elkaar dan gedragen de klanten in de winkels waar men zelf serieus ermee bezig is zich vele malen beter dan in winkels waar men er een potje van maakt. Het kan absoluut, het is echt niet moeilijk maar het is vooral gedrag.
Net zoals mondkapjes. Goed bedoeld. Het is geen hogere wiskunde hoe je een mondkapje moet gebruiken maar toch weten veel mensen dit niet goed te dragen.
Ik zeg altijd dat de mens blind is totdat het in hun directe omgeving treft.
Zo ook in deze pandemie. Men ziet het niet en wil het niet zien totdat een familielid of een bekende het heeft dan staat de realiteit opeens wel heel dichtbij. Keer op keer moet ik mensen vriendelijk verzoeken dat het toch wel belangrijk is dat men van elkaar afstand moet houden. En dat is gewoon jammer.
Nee vast niet, maar toch denk ik niet dat het hetzelfde is. Ik geloof oprecht niet dat al die huisvaders en moeders die in het hoogseizoen op vakantie gaan al die technofeestjes afgaan, maar ik denk dat ze eerder lekker even voor de tent in de zon zitten, misschien een wandelingetje in de omgeving maken en that’s it...vickypollard schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:47:
[...]
Ik zal je vakantie niet per se veroordelen, maar één van de problemen destijds was dat overal in Europa uitbraken kwamen doordat er Italianen ergens waren geweest, of mensen in Italië waren geweest. Als iedereen in Europa nu weer overal en nergens op vakantie gaat krijg je dus mogelijk hetzelfde. En reken erop dat lang niet iedereen de afweging maakt zoals jij hem maakt.
Ik praat al die illegale feestjes niet goed, maar ik zie echt wel verschillen met carnaval en apres ski (waar bij beiden al die huisvaders juist wel enorm aanwezig zijn).
Ons testbeleid is al fundamenteel anders dan toen, laten we dat ook niet vergeten.
Ik vlieg overigens zelf niet, maar ga met eigen vervoer. De meeste nederlanders die gaan vliegen zullen overigens met alleen maar andere nederlanders vliegen, denk ik.
De verspreiding in februari en maart ging mede zo snel doordat men in Italië alleen op China gefocussed was en de rest van Europa alleen op Italië. Inmiddels weten we echt wel beter, denk ik.
Maar we zullen het zien. Het zal ongetwijfeld gaan oplaaien, maar ik denk echt niet dat je daar álle vakantiegangers voor verantwoordelijk kan houden. Dat is vooral mijn punt. Dat een deel dat wellicht wel kan, ontkracht dat punt natuurlijk niet.
Zelf ben ik net terug van vakantie, twee weken kamperen. Ik had het idee dat het geen probleem moet zijn aangezien je toch met eigen auto gaat en op de camping echt heel makkelijk afstand kunt houden en je bent nog altijd buiten ook. We zijn wel bewust in Nederland gebleven. Niet eens omdat buitenland extra risico mee zou brengen, daar geloof ik niet zo in, maar meer om de gevolgen als er weer van alles op slot gaat en ik zit met m'n gezinnetje in het buitenland. Daarnaast is het ook gewoon niet nodig om naar het buitenland te gaan om vakantie te hebben.ZieMaar! schreef op zondag 19 juli 2020 @ 13:36:
Maar we zullen het zien. Het zal ongetwijfeld gaan oplaaien, maar ik denk echt niet dat je daar álle vakantiegangers voor verantwoordelijk kan houden. Dat is vooral mijn punt. Dat een deel dat wellicht wel kan, ontkracht dat punt natuurlijk niet.
Helaas moet ik wel concluderen dat het mij tegen is gevallen. De camping had het echt goed geregeld met desinfectie pompjes bij in- en uitgangen van toiletgebouwen en desinfectieteams die meerdere keren per dag de hele toko door gingen. Toch was ook hier weer de mens overduidelijk de zwakke schakel. Het aantal mensen wat ik het zien rochelen en reutelen, of gewoon niet desinfecteren of überhaupt handen wassen, geen afstand houden, etc. etc. was immens.
De meeste ellende hebben we wel kunnen ontlopen, maar het was toch in die zin minder verantwoord dan ik vooraf had gehoopt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar dat is natuurlijk de rode draad (en heeft niet eens zozeer met de vakanties te maken), voor veel mensen is Corona nu heel ver weg én sowieso hadden heel veel mensen al moeite met hele basale aanpassingen. Dat zie je ook al weken weer in de supermarkten ed.
Afgelopen week ben ik naar Julianatoren geweest. Daar werd aangegeven dat er een limiet zat op toegang vanwege drukte en dat ze overal maatregelen hadden getroffen. Nou, in zekere zin klopte dat. Op veel plaatsen een tafel met een jerrycan desinfectiespul, afstandsstrepen op de grond geschilderd bij een wachtrij en rondlopend personeel met gele hesjes. Tot zover de theorie.
In de praktijk bleek dat ze maar een deel van de attracties open deden, dus waar je minder mensen toelaat om te spreiden forceer je die hoeveelheid in minder attracties waardoor het alsnog net zo druk is. Die attracties werden dan enigszins gerouleerd onder het mom van dan gaan we desinfecteren, maar dat gebeurde niet, het was gewoon omdat ze dan minder personeel hoeven te hebben.
Hetzelfde zag je bij de horeca, alwaar het personeel ook gehalveerd was en de menukaart ook. Alles versimpelen maar de rijen werden juist alleen maar langer en mensen gingen dichter op elkaar staan of de rijen stonden in de weg. Personeel wat rond liep deed überhaupt niet aan aanspreken of organiseren, die hielden zelf al geen afstand.
Gelukkig waren er wel een hoop mensen verstandig en hielden zelf nog wel een beetje afstand onderling, maar al met al was het niet echt best. Het gaf mij het gevoel dat ze op papier aan de voorwaarden willen doen om open te kunnen maar dan op alles beknibbelen onder het mom van 'ja maar corona'.
Maar goed, ik had ook niet de ruggengraat om tegen m'n vierjarige dochter te zeggen dat het kansloos was en weer naar de camping te gaan. Dus in die zin deed ik er zelf ook lekker aan mee.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hier het zelfde verhaal. Ik ben vrijdag ochtend getest maar heb ook nog niets gehoord. Zeg dan geen 48 uur maar "ergens in de komende paar dagen een keer"orf schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:55:

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Je moet wat binnen zitten en kan praktisch alles doen. Stel je niet aan. Je protest is onevenredig.De maatregelen ervaart hij als een onevenredige beknotting van de vrijheden van burgers.
Dat is gewoon je kop in het zand steken en ontzettend egoïstisch.... vindt de maatregelen tegen corona buiten proportioneel, ook al heeft zowel hij als zijn vrouw corona gehad en ook al is hij een familielid aan de ziekte kwijtgeraakt.
Sowieso n=1, 2 of 3, of whatever. Deze mensen weten niet wat ze zeggen. Juist zij gaan hieraan dood en niet op een leuke manier.Maar de ziekte treft vooral ouderen en ik heb er veel gesproken. Ze hebben de oorlog meegemaakt. Ze vinden het kunnen zien van de kleinkinderen belangrijker dan omwille van de gezondheid opgesloten zitten
Dit is weer zo makkelijk gedacht. Waarom is het met dit soort clubjes altijd zo dat alles perfect 100% moet kloppen (liefst binnen hun straatje) anders is het "sOwIEsO eEn LEuGen". Zelf hoeven zij uiteraard niet aan deze standaard te voldoen.... en cijfers gebruikt die regelmatig niet kloppen
Er zijn wereldwijd 600.000 mensen doodgegaan in erg korte tijd door dit virus. Het is niet positief, dus hou op te zeggen dat het allemaal zo negatief is.Mensen kunnen niet meer vrij denken en slikken de coronamaatregelen voor zoete koek omdat ze volgens haar door de overheid bang zijn gemaakt met alleen meer boodschappen over ‘dood, dood, dood’.
Dat in gesprek gaan en opleiden betekent niks meer dan toeteren over complottheorieën en wazige blogs die "hun eigen onderzoek" doen.We moeten met mensen in gesprek gaan, ze rustig maken, de angst weghalen en dan opleiden.
Oh kom op...... ze gruwt van de macht van Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), die ze een oorlogscrimineel noemde
Hier na 70 uur gelukkig toch uitslag. Geen corona! Gelukkig geen tweede test nodig.Ethnocentrix schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:11:
[...]
Hier het zelfde verhaal. Ik ben vrijdag ochtend getest maar heb ook nog niets gehoord. Zeg dan geen 48 uur maar "ergens in de komende paar dagen een keer"

Scan je ‘m even in?Stoney3K schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:29:
Die anti-lockdown onnozelen hebben weer iets nieuws bedacht: Een 'andere krant' met anti-lockdownpropaganda die ze huis aan huis hebben gebracht.
Het blijft toch frappant om te zien dat ondanks de hedendaagse moderne maatschappij waarin we feitelijke informatie binnen ons bereik hebben binnen slechts luttele seconden, dat dit soort personen compleet voorbij lijkt te gaan aan het feit dat het binnen Europa gunstiger gesteld is juist omdat wij binnen Europa vrij strikte maatregelen hebben getroffen.Stoney3K schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:29:
Die anti-lockdown onnozelen hebben weer iets nieuws bedacht: Een 'andere krant' met anti-lockdownpropaganda die ze huis aan huis hebben gebracht.
Kijken we naar de andere kant van de oceaan, dan zien we binnen Amerika (noord en zuid als continent, niet de VS alleen ter verduidelijking) een dagelijks positief getest aantal van ruim 150.000 en een dagelijks aantal doden van circa 3500. Cijfers die langzaam aan nog eerder in bovenwaartse richting gaan dan dalende zijn.
Oftewel ruim één miljoen besmettingen per week, grofweg 100.000 doden per maand. Qua bevolkingsaantal een vertaalslag naar Europa komt dat neer op circa 75.000 doden per maand, of circa 45.000 doden per maand voor de EU. En dat zijn dan nog aantallen met ook daar enige vorm van maatregelen. Om er dan voor te bepleiten dat dat iets is waar we naar toe moeten willen, ik kan daar toch echt niet bij.
Recht op protest prima. Maar aanzetten tot het ondermijnen van de nationale volksgezondheid, nee. Kan er bij mij gewoon niet in.
Dezelfde moderne maatschappij zorgt er ook voor dat deze mensen hun eigen feiten binnen luttele seconden hebben inclusief eigen bronnen met de meest fantastisch klinkende beroepen/titels. Bronnen die onze feiten "weerleggen" met verwijzingen naar allerlei onderzoeken en dat wordt gebracht door mensen met een vlotte babbel en een voor hun goed verhaal.
Ik heb een gepensioneerde tante die bijna haar hele leven in een reformwinkel heeft gewerkt, minder dan nul vertrouwen heeft in de reguliere wetenschap en dokters moet ze niks van hebben. Zonder die "andere krant" gezien te hebben kan ik voorspellen dat ze die van A tot Z slikt voor zoete koek.
Afentoe kijk ik eens bij haar op Facebook en blijf me verbazen wat daar allemaal voorbij komt en wat voor reacties daar allemaal te lezen zijn. Het is een compleet andere wereld die gewoon bestaat in/naast de onze.
Voor de VS en het downplayen wat daar gebeurt kun je hier op Tweakers ook meer dan genoeg vinden.
[ Voor 5% gewijzigd door ninjazx9r98 op 19-07-2020 21:49 ]
Overigens inmiddels al 2 weekenden met vrienden weg geweest, en 1.5 meter wordt niet niet meer gehouden. Iedereen is er wel klaar mee en vindt het wel best. En dat is prima.
Over 2 weken met de auto naar Frankrijk en dan genieten van een vakantie. Blij dat we weer een beetje normaal kunnen doen
[ Voor 21% gewijzigd door MaStar op 19-07-2020 21:52 ]
Precies de rede waarom we zeker ene 2e golf gaat komen.MaStar schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:51:
Corona is "hier"( Randstad) ook echt wel voorbij in het straatbeeld. Ik woon in de stad en je ziet gewoon grote groepen, iedereen loopt door elkaar. Alsof er niets anders is. Ook in een kroeg gisteravond, het is pure schijnveiligheid.
Overigens inmiddels al 2 weekenden met vrienden weg geweest, en 1.5 meter wordt niet niet meer gehouden. Iedereen is er wel klaar mee en vindt het wel best. En dat is prima.
Over 2 weken met de auto naar Frankrijk en dan genieten van een vakantie. Blij dat we weer een beetje normaal kunnen doen
Mensen boeit het nu niet meer, en dan komt de man met de hamer vanzelf, echter weten ze dit wel bij de overheid en is economisch belang bij de meeste op dit moment belangrijker.
Voor een 2e keer Lockdown krijg je er niet meer in.
En juist door dit soort dingen komt er een tweede golf.MaStar schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:51:
Corona is "hier"( Randstad) ook echt wel voorbij in het straatbeeld. Ik woon in de stad en je ziet gewoon grote groepen, iedereen loopt door elkaar. Alsof er niets anders is. Ook in een kroeg gisteravond, het is pure schijnveiligheid.
Ik denk (maar kan dat natuurlijk niet zeker zeggen, maar het is een onderbuikgevoel) dat het te maken heeft met de eerste vakantiegangers die terugkomen. En natuurlijk dat steeds minder mensen zich aan de adviezen/regels houden.Fors meer bellers voor coronatest
De afgelopen dagen hebben veel meer Nederlanders gebeld om een coronatest in te plannen. Dat bevestigt een woordvoerder van de GGD-GHOR Nederland na berichtgeving van de Volkskrant.
Tot 18.30 uur waren er vandaag 62 procent meer telefoongesprekken met het centrale telefoonnummer ten opzichte van vorige week zondag. Op donderdag lag het aantal telefoontjes 40 procent hoger dan op dezelfde dag vorige week. Het is onduidelijk waarom het nummer een stuk vaker wordt gebeld.
Het aantal bevestigde besmettingen in Nederland is de laatste dagen licht gestegen. De afgelopen 24 uur waren het er 144, de dag ervoor 127.
En ik ben heel bang dat je "iedereen verplicht mondkapjes" er ook niet in krijgt bij Nederlanders.Mektheb schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:11:
[...]
Voor een 2e keer Lockdown krijg je er niet meer in.
En daar gaat het schuren. uiteindelijk komen er drie groepen:Stoney3K schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:22:
[...]
En ik ben heel bang dat je "iedereen verplicht mondkapjes" er ook niet in krijgt bij Nederlanders.
G1 - Brabanders en Duitsers die denken mij gebeurt niets
G2 - Mensen die wel nadenken en afstand houden
en nu
G3 - mensen in de zorg en het OV die niet G1 mogen weigeren maar wel blootgesteld worden aan G1.
G3 gaat er dus op een gegeven moment de brui aan geven.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Wij gaan meerdere nachten lekker wildkamperen...Zijn rendieren ook vatbaar voor Corona?ZieMaar! schreef op zondag 19 juli 2020 @ 14:49:
@gonodan dan zit ik toch beter in mijn afgelegen hutjes in Noorwegen straks.
Maar waar ik wel tegenop zie is de ferry. We hebben een korte overboeking gepakt en ik denk dat ik de hele ochtend op het dek ga zitten. Zo'n ferry is toch een klein cruiseschip en dat was toch wel een dingetje deze crisis...
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Volgens mij hebben de meeste Ferry maatschappijen veel maatregelen genomen, langere checkin tijden, langer boarden, minder mensen, geen buffetten etc. Wij hebben langere tochten (dus met een eigen hut), maar ik maak me niet veel zorgen. Iedereen is meer voorbereid, dat scheelt al best wat.Mistraller schreef op maandag 20 juli 2020 @ 01:11:
[...]
Wij gaan meerdere nachten lekker wildkamperen...Zijn rendieren ook vatbaar voor Corona?![]()
Maar waar ik wel tegenop zie is de ferry. We hebben een korte overboeking gepakt en ik denk dat ik de hele ochtend op het dek ga zitten. Zo'n ferry is toch een klein cruiseschip en dat was toch wel een dingetje deze crisis...
Dat is dan weer doemdenken. Een 2e golf is echt niet zo ontstaan. Het doel met betrekking tot Corona is 'flatten the curve'. Niet, Corona moet verdwijnen.Mektheb schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:11:
[...]
Precies de rede waarom we zeker ene 2e golf gaat komen.
Zie ook:
' Voss, hoogleraar Infectiepreventie in Nijmegen en lid van het Outbreak Management Team, benadrukt dat er geen reden tot ongerustheid is. "Deze stijging was te verwachten na het loslaten van de lockdown", zegt hij. Hij spreekt van "een hobbel" en niet van de gevreesde tweede golf. Die verwacht hij pas wanneer het griepseizoen weer aanbreekt, in de winter.'
[ Voor 7% gewijzigd door MaStar op 20-07-2020 08:34 ]
Logisch, dit zou dan ook heel onzinnig zijnStoney3K schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:22:
[...]
En ik ben heel bang dat je "iedereen verplicht mondkapjes" er ook niet in krijgt bij Nederlanders.
Julianatoren is dan ook weer een extreem voorbeeld, ben daar een paar jaar geleden geweest en heb daarna tegen mijn kinderen gezegd dat ik er nooit meer naartoe zou gaan want ik werd compleet gek van de drukte. Het concept van dat park is om zoveel mogelijk attracties op een oppervlakte van 2 voetbalvelden te dumpen. Denk dat de Efteling het bijvoorbeeld een heel stuk beter voor elkaar heeft.Gonadan schreef op zondag 19 juli 2020 @ 14:55:
@ninjazx9r98 zou zo hier in de buurt kunnen zijn. Overigens bemerk je ook nog wel verschil per type winkel en daarmee type publiek.
Afgelopen week ben ik naar Julianatoren geweest. Daar werd aangegeven dat er een limiet zat op toegang vanwege drukte en dat ze overal maatregelen hadden getroffen. Nou, in zekere zin klopte dat. Op veel plaatsen een tafel met een jerrycan desinfectiespul, afstandsstrepen op de grond geschilderd bij een wachtrij en rondlopend personeel met gele hesjes. Tot zover de theorie.
In de praktijk bleek dat ze maar een deel van de attracties open deden, dus waar je minder mensen toelaat om te spreiden forceer je die hoeveelheid in minder attracties waardoor het alsnog net zo druk is. Die attracties werden dan enigszins gerouleerd onder het mom van dan gaan we desinfecteren, maar dat gebeurde niet, het was gewoon omdat ze dan minder personeel hoeven te hebben.
Hetzelfde zag je bij de horeca, alwaar het personeel ook gehalveerd was en de menukaart ook. Alles versimpelen maar de rijen werden juist alleen maar langer en mensen gingen dichter op elkaar staan of de rijen stonden in de weg. Personeel wat rond liep deed überhaupt niet aan aanspreken of organiseren, die hielden zelf al geen afstand.
Gelukkig waren er wel een hoop mensen verstandig en hielden zelf nog wel een beetje afstand onderling, maar al met al was het niet echt best. Het gaf mij het gevoel dat ze op papier aan de voorwaarden willen doen om open te kunnen maar dan op alles beknibbelen onder het mom van 'ja maar corona'.
Maar goed, ik had ook niet de ruggengraat om tegen m'n vierjarige dochter te zeggen dat het kansloos was en weer naar de camping te gaan. Dus in die zin deed ik er zelf ook lekker aan mee.
Een kermis met een hek eromheen dus. En daarom zijn kermissen ook niet her beste idee.Vlassie1980 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:40:
[...]
Julianatoren is dan ook weer een extreem voorbeeld, ben daar een paar jaar geleden geweest en heb daarna tegen mijn kinderen gezegd dat ik er nooit meer naartoe zou gaan want ik werd compleet gek van de drukte. Het concept van dat park is om zoveel mogelijk attracties op een oppervlakte van 2 voetbalvelden te dumpen. Denk dat de Efteling het bijvoorbeeld een heel stuk beter voor elkaar heeft.
Ik blijf voorlopig (als Brabander) even uit Tilburg weg.
Het is van horen zeggen maar het schijnt dat dat best wel tegenvalt. Er zijn kennelijk rode en witte vakken of belijningen maar een (groot?) deel van de bezoekers trekt zich daar weinig tot niets van aan en gehandhaafd wordt er niet of nauwelijks.Vlassie1980 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:40:
[...]
Denk dat de Efteling het bijvoorbeeld een heel stuk beter voor elkaar heeft.
Wat ik hoor nav recente bezoeken komt aardig overeen met dit bericht:
https://www.omroepbrabant...-efteling-proef-op-de-som
Nu denk ik wel dat het best wel los zal lopen want buitenlucht en dergelijke plus kleine(re) kans op dit moment maar helemaal prettig zou ik me er niet bij voelen.
[YouTube: Corona - de waarheid in 7 minuten (Dutch version)]
Deze werd gedeeld door iemand (hoe kan het ook anders) op Facebook. Zo'n anti 1.5 meter type. Ik vind het eerlijk gezegd erg makkelijk overal overheen stappen (het is maar een griepje). Terwijl we toch echt de beelden uit maart nog kennen van onder andere Bergamo en zelfs het zuiden van NL.
Verder merk ik dat er in het oosten des lands (waar ik woon) beter rekening mee gehouden wordt als in de randstad. Ik was een paar weken terug in Zandvoort en Haarlem, daar loopt men korter langs elkaar en is het meer drukken in de supermarkt dan in omgeving Twente heb ik het idee. Verder is het qua positieve tests vrij rustig hier (gelukkig).
De wijzen komen uit het Oosten!
Tranentrekkend wat een niveau...NoepZor schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:05:
Wat vinden jullie van dit soort filmpjes?:
Deze werd gedeeld door iemand (hoe kan het ook anders) op Facebook. Zo'n anti 1.5 meter type. Ik vind het eerlijk gezegd erg makkelijk overal overheen stappen (het is maar een griepje). Terwijl we toch echt de beelden uit maart nog kennen van onder andere Bergamo en zelfs het zuiden van NL.
Verder merk ik dat er in het oosten des lands (waar ik woon) beter rekening mee gehouden wordt als in de randstad. Ik was een paar weken terug in Zandvoort en Haarlem, daar loopt men korter langs elkaar en is het meer drukken in de supermarkt dan in omgeving Twente heb ik het idee. Verder is het qua positieve tests vrij rustig hier (gelukkig).

"We zijn ineens enorm veel gaan testen, dus leek het net alsof er iets aan de hand was". Volgens mij dezelfde wappies die in maart liepen te janken dat we te weinig testen vinden nu ineens dat we teveel testen?
"er zijn veel minder doden geweest dan voorspeld". Ja duh; we hebben zoals je zelf zegt het hele leven zo'n beetje stil gelegd. Om met Rob Geus te spreken... Man, man, man....

Zelfs het eigen verhaal spreekt zich in deze 7 minuten tegen. Direct rapporteren deze handel.

Ik vind het lastig. Want ja we hebben genoeg beelden gezien. Maar we hebben ook genoeg beelden gezien die het tegenovergestelde lieten zien. Als het als RVIM zegt x aantal doden en x aantal besmettingen dan moeten we dat maar geloven. En ik heb onderhand niet echt meer vertrouwen in de overheid en de Farmaceutische industrie en de media. En zal netjes 1.5m afstand houden tot vreemde(niet family). En moet ik een mondkapje op zal ik hem op doen. Maar als er een vaccine komt zal ik die niet zo snel nemen tenzij het verplicht is.NoepZor schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:05:
Wat vinden jullie van dit soort filmpjes?:
/Edit ik heb het over het algemeen. En niet specifiek dit filmpje. Want zonder bron vermeldingen. Kan ik niet. Iedereen kan een "mooi" filmpje in elkaar zetten.
[ Voor 5% gewijzigd door loki504 op 20-07-2020 11:24 ]
Waar is dit gebrek aan vertrouwen op gestoeld? Geen waardeoordeel, maar gewoon een open vraag.loki504 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:20:
[...]
En ik heb onderhand niet echt meer vertrouwen in de overheid en de Farmaceutische industrie en de media.
Omdat zowel de overheid keer op keer voor geld gaat en niets om hun burgers geeft.autje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:35:
[...]
Waar is dit gebrek aan vertrouwen op gestoeld? Geen waardeoordeel, maar gewoon een open vraag.
En de FI gaat in mijn ogen over lijken om geld binnen te harken.
En ik hoop echt dat ik er naast zit en dat de overheid en FI onze gezondheid boven het geld verkiest.
/Edit
Een recent corona voorbeeld. Gezond zijn(dus gezond eten en sporten). Is juist nu extreem belangrijk. Waarom hoor je daar bijna niets over. Waarom is(desnoods tijdelijk) gezond eten niet goedkoper dan wel on gezondeten duurder? Of zijn er geen reclame fimpjes die dit be nadruken?
[ Voor 23% gewijzigd door loki504 op 20-07-2020 11:53 ]
Niet zo gek toch? Corona is een relatief onzichtbaar risico. Er zijn aanzienljik meer mensen per m2 in de randstad dan in andere delen van het land, waardoor je vaker geconfronteerd wordt met dit risico. Gegeven de onzichtbaarheid en het uitblijven van een tweede golf vertelt je onderbewustzijn dat het relatief klein en te accepteren risico is (zoals we dat ook doen wanneer we bijv. op de fiets of in de auto stappen).NoepZor schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:05:
Het effect van een significante verandering in dieet en oefening heeft een tijdsbeslag dat behoorlijk lang is (maanden, zo niet kwartalen). Komt bij dat overmatig gaan sporten voor ongeoefende mensen in ieder geval op de korte termijn juist averechts werkt en tot blessures leidt. Overigens is mentale gezondheid in tijden van corona wel degelijk onderdeel van lopende overheidscampagnes.loki504 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:47:
[...]
/Edit
Een recent corona voorbeeld. Gezond zijn(dus gezond eten en sporten). Is juist nu extreem belangrijk. Waarom hoor je daar bijna niets over. Waarom is(desnoods tijdelijk) gezond eten niet goedkoper dan wel on gezondeten duurder? Of zijn er geen reclame fimpjes die dit be nadruken?
Zonder winstmarge is innoveren niet interessant voor de FI, tenzij er in (inter)nationaal verband staatsfarmaceuten opgetuigd worden. Kan verder weinig voorbeelden bedenken dat de overheid geld over mensen kiest, al schiet de fooi waarmee het zorgpersoneel na de crisis is afgescheept me wel direct te binnen.autje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:53:
[...]
Waaruit blijkt dat, met name in deze crisis?
Dat de farmaceutische industrie in eerste instantie aan de winstmarge denkt daar kan ik wel inkomen. Maar in deze crisis zie ik niet zoveel waaruit spreekt dat de overheid niets om de burgers geeft.
[ Voor 49% gewijzigd door BoB_HenK op 20-07-2020 11:59 ]
Waaruit blijkt dat, met name in deze crisis?loki504 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:47:
[...]
Omdat zowel de overheid keer op keer voor geld gaat en niets om hun burgers geeft.
Dat de farmaceutische industrie in eerste instantie aan de winstmarge denkt daar kan ik wel inkomen. Maar in deze crisis zie ik niet zoveel waaruit spreekt dat de overheid niets om de burgers geeft.
NOS (en telegraaf) koppen:
https://nos.nl/artikel/23...f-nu-actiever-testen.html
"Bewaren of testen".
Ditzelfde artikel wordt door lokale media gekopt met:
https://barendrechtsdagbl...e-coronatests-op-de-plank
"ongebruikt op de plank".
Zie het verschil in toon...

Ik ben benieuwd hoe ze dat "actiever testen" voor zich zien, want je kan mensen niet verplichten om zich te laten testen.MikeyMan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:00:
De manier waarop de media omgaan met nieuws is ook af en toe echt tenenkrommend....
NOS (en telegraaf) koppen:
https://nos.nl/artikel/23...f-nu-actiever-testen.html
"Bewaren of testen".
Ja eens... Blijf het zeggen; we zijn niet gezegend met de symptomen van dit virus.Stoney3K schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:06:
[...]
Ik ben benieuwd hoe ze dat "actiever testen" voor zich zien, want je kan mensen niet verplichten om zich te laten testen.
Als nu maar 12% met 'klachten' zich laat testen, is dat gewoon laag. Maar ook niet gek, aangezien het al een snufje hier of een hoestje daar betekent. Iedereen hoest weleens, iedereen niest weleens, en na bijvoorbeeld een wandeling in de wind is er een loopneus. Gelijk naar de teststraat?
En als het die keer negatief is, ga je dan de volgende keer nog een keer?
Enige wat je zou kunnen doen is inderdaad proactief op risicogebieden testen. Reizigers, fabrieken etc.
Zie mijn edit. We horen alleen wat we niet mogen doen. Ook al gaan beide partijen akkoord met het risico. Maar niet wat we kunnen doen om als we besmet zijn. Het zo goed mogelijk kunnen laten verlopen.autje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:53:
[...]
Waaruit blijkt dat, met name in deze crisis?
En als we naar de eerste noodwet kijken dan wordt het er niet beter van.
/Edit mijn vrouw werkt in de kinder opvang moest gewoon werken toen ze verkouden was. En GGD vond het niet nodig om haar te laten testen.(maar ze moest wel een baby weigeren met een snottebel).
[ Voor 15% gewijzigd door loki504 op 20-07-2020 12:56 ]
Gezond eten voorkomt echter geen Corona besmetting. Bij lui uit de buurt blijven en geen grote evenementen organiseren wel.loki504 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:08:
[...]
Zie mijn edit. We horen alleen wat we niet mogen doen. Ook al gaan beide partijen akkoord met het risico. Maar niet wat we kunnen doen om ons te beschermen. Dan wel zo goed mogelijk kunnen beschermen.
En als we naar de eerste noodwet kijken dan wordt het er niet beter van.
Ik zeg ook nergens dat het besmeting niet voorkomt(al zal het zeker wel helpen maar niet voorkomen). Zorgt een gezonde levensstijl er wel voor dat de kans een stuk kleiner is dat je in het ziekenhuis dan wel IC terecht komt. En dat is wat je wil.MikeyMan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:13:
[...]
Gezond eten voorkomt echter geen Corona besmetting. Bij lui uit de buurt blijven en geen grote evenementen organiseren wel.
En dan kom je weer op het enorme dilemma dat we dat als mensen bijna geprogrammeerd zijn om te doen, jezelf voor lange tijd isoleren van alle sociale contacten is gewoon niet te doen. In ieder geval niet als je (geestelijk) gezond wil blijven.MikeyMan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:13:
[...]
Gezond eten voorkomt echter geen Corona besmetting. Bij lui uit de buurt blijven en geen grote evenementen organiseren wel.
Dan is er nog altijd een verschil tussen met 10.000 man in een voetbalstadion gaan zitten en een BBQ met een half dozijn mensen bij een vriendengroepje, maar je sociale contacten tot nul reduceren is gewoon onmenselijk.
Ook dat is een vrij simplistische redenering. Natuurlijk is gezond leven beter. Maar helaas is dat iets wat al decennia niet lukt. En daarenboven ook nog eens niet snel tot een ommekeer leidt.loki504 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:16:
[...]
Ik zeg ook nergens dat het besmeting niet voorkomt(al zal het zeker wel helpen maar niet voorkomen). Zorgt een gezonde levensstijl er wel voor dat de kans een stuk kleiner is dat je in het ziekenhuis dan wel IC terecht komt. En dat is wat je wil.
Nu even drie maanden gezond eten zet geen zoden aan de dijk. Zeker niet als je kijkt naar de comorbiditeiten die tot hogere sterfte of opname leiden met corona.
Ik snap de oproep, uiteraard, maar het effect en haalbaarheid op korte termijn lijkt me ver gezocht.
Je spreekt jezelf tegen. Wat we niet mogen is ter bescherming dus dat horen we prima. Daarnaast is het een beetje vreemd om eerst te roepen dat we niks horen maar tegelijkertijd iets te roepen over beide partijen die akkoord gaan met een risico. Je wilt wel wat horen maar vervolgens zelf besluiten of dat van toepassing is?loki504 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:08:
[...]
Zie mijn edit. We horen alleen wat we niet mogen doen. Ook al gaan beide partijen akkoord met het risico. Maar niet wat we kunnen doen om ons te beschermen. Dan wel zo goed mogelijk kunnen beschermen.
Ik zie je punt. En zal ook even veranderen. Wat ik bedoelde is dat ik ook graag wil horen wat ik kan doen om als ik besmet ben het zo goed mogelijk laat verlopen.ninjazx9r98 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:28:
[...]
Je spreekt jezelf tegen. Wat we niet mogen is ter bescherming dus dat horen we prima. Daarnaast is het een beetje vreemd om eerst te roepen dat we niks horen maar tegelijkertijd iets te roepen over beide partijen die akkoord gaan met een risico. Je wilt wel wat horen maar vervolgens zelf besluiten of dat van toepassing is?
Heb je dan het idee dat er al een antwoord gegeven kan worden op deze vraag die je hebt?loki504 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:54:
[...]
Ik zie je punt. En zal ook even veranderen. Wat ik bedoelde is dat ik ook graag wil horen wat ik kan doen om als ik besmet ben het zo goed mogelijk laat verlopen.
Ik heb namelijk het idee dat het antwoord op deze vraag nog helemaal niet bekend is en daarom ook niet gegeven kan worden.
In quarantaine gaan en afwachten. En desnoods roep je de hulp van een opperwezen naar keuze in.loki504 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:54:
[...]
Ik zie je punt. En zal ook even veranderen. Wat ik bedoelde is dat ik ook graag wil horen wat ik kan doen om als ik besmet ben het zo goed mogelijk laat verlopen.
Veel meer opties heb je niet.
https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/10/20-1315_article
Bron is wel een preprint. Maar dat wil niet zeggen dat het rotzooi is wat er staat uiteraard
Als ik docent was op het basisonderwijs en voorgezet onderewijs zou ik echt niet graag voor de klas staan met allemaal snotterige kinderen
Die moeten dan ook thuisblijven van het RIVM. Kinderen van "non believers" laat je als onderwijzer/leraar lekker de hele dag buitenspelen lijkt me.Adlermann schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:43:
Als ik docent was op het basisonderwijs en voorgezet onderewijs zou ik echt niet graag voor de klas staan met allemaal snotterige kinderen
Dit topic is gesloten.
slowchat topic huisregels:
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt. Het is hier bovendien geen Huiskamer.
• Geen complottheorieën
• Geen speculaties. Als je iets beweert, doe dat met onderbouwing en bronvermelding.
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.
GoT is niet de plek voor medisch advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?