Coronavirus Slowchat #2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 118 Laatste
Acties:
  • 486.557 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Stoney3K schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:52:

Dat Halsema er niks aan gedaan heeft valt haar te verwijten, maar de demonstratie verbieden of op één of andere manier inperken, zou alleen maar een 'zie je wel' reactie uitlokken waardoor het nog veel erger kan escaleren.
Klopt, maar praktische bezwaren mogen nooit een excuus zijn om de demonstratie sec goed te praten. En dat is nu juist het probleem, je hoort Halsema helemaal niks afkeuren sterker nog ze zegt: 'deze demonstratie is te belangrijk'. Overigens neem ik het de organisatie van BLM nog meer kwalijk: die hadden zelf ook de stekker eruit kunnen trekken toen ze zagen dat het misging toen het massaal te druk werd.

Maar te stom voor woorden is de opmerking: 'het gaat om je eigen verantwoordelijkheid' van Halsema, terwijl de maatregelen juist voor een groot deel zijn bedoeld om anderen te beschermen, verdere verspreiding te voorkomen en daarnaast dat zorgmedewerkers niet (weer) jouw shit mogen gaan oplossen nadat ze al overuren hebben gedraaid.

[ Voor 58% gewijzigd door CyberMania op 01-06-2020 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Verwijderd schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:43:
Oprecht denk ik dat Femke de beste bedoelingen heeft en het hart op de goede plek heeft zitten. Dat ze zelf aanwezig was toont dat ook aan.
Maar ik zie Femke een beetje als de leraar die dolenthousiast over zijn vak is en dit heel graag wilt overbrengen op zijn leerlingen, maar geen orde kan houden.
Niet iedereen is voor ieder vak geschikt.
Ik kan het hier eigenlijk alleen maar mee eens zijn, maar inderdaad niet geschikt als leider in crisissituaties, waarvoor een burgemeester (m/v/x) ook capabel moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:04
Stoney3K schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:52:
[...]

Als het aan Grapperhaus lag had ie de Dam leeg geveegd met een dozijn AT-teams?

Dat Halsema er niks aan gedaan heeft valt haar te verwijten, maar de demonstratie verbieden of op één of andere manier inperken, zou alleen maar een 'zie je wel' reactie uitlokken waardoor het nog veel erger kan escaleren.
Ja, dat vind ik dat ze dat hadden moeten doen ja. Op te volle stranden, treinen en noem maar op wordt ook iedereen uit elkaar gedreven toch? Gewoon ME erover met gas granaten. Die idioten die daar rond lopen vandaag zijn helemaal het spoor bijster. Net 2 maanden geen kant op gekund en nu gebeurd er weer iets, in nota beta USA en gaan ze hier de straat op. Gestoord volk mag best aangepakt worden ja. Straks kunnen wij maanden weer binnen gaan zitten om dat soort idioten die zo nodig daar hutje mutje willen gaan demonstreren omdat ze vinden dat ze zo goed bezig zijn. |:(

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Mark Rutte heeft het laatst nog zo simpel uitgelegd, en dat mensen het dan nog niet snappen...

🏠 Bij verkoudheid en koorts blijven we thuis.
💻 We werken zoveel mogelijk thuis.
👫 We houden afstand en vermijden drukte.

Plus:
Omdat vrijheid van betoging, levensovertuiging en meningsuiting grondrechten zijn, is in de Wom niet gekozen voor een vergunningenstelsel, maar voor een kennisgevingstelsel. De burgemeester kan op grond van de kennisgeving van een openbare manifestatie eventueel voorschriften en beperkingen stellen en de nodige veiligheidsmaatregelen treffen om de betoging ordelijk en vreedzaam te laten verlopen. De Wom bepaalt in artikel 5 lid 2 sub c dat de burgemeester een manifestatie kan verbieden:

ter bescherming van de gezondheid,
in het belang van het verkeer en
ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
https://www.burgemeesters.nl/bevoegdheden/manifestaties

[ Voor 60% gewijzigd door CyberMania op 01-06-2020 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyberMania schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:14:
Mark Rutte heeft het laatst nog zo simpel uitgelegd, en dat mensen het dan nog niet snappen...

🏠 Bij verkoudheid en koorts blijven we thuis.
💻 We werken zoveel mogelijk thuis.
👫 We houden afstand en vermijden drukte.

Plus:

[...]

https://www.burgemeesters.nl/bevoegdheden/manifestaties
Het woordje kan is hierbij van zeer groot belang. Zeker gezien deze maatregelen waarschijnlijk ongrondwettelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:37
TgR_KILLER schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:12:
[...]

Ja, dat vind ik dat ze dat hadden moeten doen ja. Op te volle stranden, treinen en noem maar op wordt ook iedereen uit elkaar gedreven toch? Gewoon ME erover met gas granaten. Die idioten die daar rond lopen vandaag zijn helemaal het spoor bijster. Net 2 maanden geen kant op gekund en nu gebeurd er weer iets, in nota beta USA en gaan ze hier de straat op. Gestoord volk mag best aangepakt worden ja. Straks kunnen wij maanden weer binnen gaan zitten om dat soort idioten die zo nodig daar hutje mutje willen gaan demonstreren omdat ze vinden dat ze zo goed bezig zijn. |:(
"Uit elkaar gedreven"
"gas granaten"
"ME erover"
"Idioten"

(Los van wat ik persoonlijk van de situatie vind, nuance in deze bewoordingen ver te zoeken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Verwijderd schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:23:
[...]

Het woordje kan is hierbij van zeer groot belang. Zeker gezien deze maatregelen waarschijnlijk ongrondwettelijk zijn.
Klopt, maar zelfs dan bestaat er ook nog zoiets als gezond verstand. En hoewel het risico op besmetting binnen groter is dan buiten, is het risico op besmetting buiten zeker niet nul en blijft afstand houden en druktes vermijden belangrijk.

[ Voor 6% gewijzigd door CyberMania op 01-06-2020 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 00:04
monsieurpinot schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:26:
[...]

"Uit elkaar gedreven"
"gas granaten"
"ME erover"
"Idioten"

(Los van wat ik persoonlijk van de situatie vind, nuance in deze bewoordingen ver te zoeken...)
Zit ook geen nuance in, dat is wat ik ervan vind.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:54
monsieurpinot schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:26:
[...]

"Uit elkaar gedreven"
"gas granaten"
"ME erover"
"Idioten"

Tja, meestal proef ik bij dat soort mensen wel het "Wij zijn tegen autoriteit / politiek" gevoel, en veel mensen zijn erbij om "erbij" te zijn of om even gezellig te rellen. Dat is een beetje het nare aan dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyberMania schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:30:
[...]

Klopt, maar zelfs dan bestaat er ook nog zoiets als gezond verstand. En hoewel het risico op besmetting binnen groter is dan buiten, is het risico op besmetting buiten zeker niet nul.
De burgemeester moet een voldoende belangen afweging maken en niet handelen volgens haar gezonde verstand.

Burgemeester remkes van den haag heeft bijvoorbeeld dezelfde beslissing gemaakt. Uiteindelijk allebei met een andere einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Verwijderd schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:32:
[...]

De burgemeester moet een voldoende belangen afweging maken en niet handelen volgens haar gezonde verstand.
En die zegt toch net dat ze manifestaties in het belang van de volksgezondheid kan verbieden? Of heeft de rechter al bepaald dat die wet/daarop gebaseerde besluiten niet door de beugel kunnen?

[ Voor 12% gewijzigd door CyberMania op 01-06-2020 23:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

Er zit nog een hele rits mogelijkheden tussen de Dam leeg vegen met de ME en niks doen. De gemeente had tal van mogelijkheden om mensen ruimschoots en beleefd weg te sturen. Degenen die dan alsnog niet luisteren hadden dan alsnog weggeveegd kunnen worden.

Denk aan oproepen van gemeente, politie e.d. om niet te komen, mensen in de zijstraatjes rechtsomkeerd sturen, rustig oproepen om de Dam te verlaten, starten met bekeuringen schrijven en als dat ook niet werkt dan maar met de ME.

Als iedereen zich netjes aan de maatregel houdt moeten protesten dat ook doen. Prima als dat lukt met social distancing maar als dat niet lukt dan houdt men zich niet aan de afspraak. De gemeente had ook gewoon kunnen aangeven dat als men meer betogers wilde verwelkomen dat men dan in tijdsvakken moet werken ofzo.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CyberMania schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:33:
[...]

En die zegt toch net dat ze manifestaties in het belang van de volksgezondheid kan verbieden? Of heeft de rechter al bepaald dat die wet/daarop gebaseerde besluiten niet door de beugel kunnen?
Ja ze kan wegens de volksgezondheid demonstraties verbieden dat staat in de wet. Met de grote nadruk op kan. Kennelijk heeft ze na overleg met de driehoek besloten dat het grondwettelijk recht op demonstratie prefereert. Dat is een beslissing die zij mag maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Verwijderd schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:36:
[...]

Ja ze kan wegens de volksgezondheid demonstraties verbieden dat staat in de wet. Met de grote nadruk op kan. Kennelijk heeft ze na overleg met de driehoek besloten dat het grondwettelijk recht op demonstratie prefereert. Dat is een beslissing die zij mag maken.
En dit is nu net wat we haar juist kwalijk nemen en er was ook een woordvoerder van de politie Amsterdam die riep: “We handhaven de 1,5 meter afstand niet want hier is sprake van vrijheid van meningsuiting".

[ Voor 15% gewijzigd door CyberMania op 01-06-2020 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CyberMania schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:38:
[...]

En dit is nu net wat we haar juist kwalijk nemen.
Zoals ik al zei heeft de RVS zeer grote bezwaren tegen de coronamaatregelen in verhouding met de grondwet. De keuze om te zeggen ik handhaaf de grondwet en kies voor het recht op demonstratie is er een die al meerdere burgemeesters hebben genomen.

Dat is gewoon een kwestie van afwegen waarbij de vraag gesteld word kan de demonstratie veilig georganiseerd worden?? En welke belang prefereert??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Verwijderd schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:40:
[...]

Zoals ik al zei heeft de RVS zeer grote bezwaren tegen de coronamaatregelen in verhouding met de grondwet. De keuze om te zeggen ik handhaaf de grondwet en kies voor het recht op demonstratie is er een die al meerdere burgemeesters hebben genomen.
Ja omdat het ging om noodverordeningen. Vraag is het of het nog steeds ongeldig is als het bij wet in formele zin is geregeld (waar ze nu mee bezig zijn). Volgens mij was de grootste kritiek dat lagere overheden zulke beperkingen op grondrechten helemaal niet konden opleggen, maar de regering wel (bij wet voorzien). Dus dan gaat jouw argument al niet meer op.

Bovendien ging de kritiek ook vooral op dat je thuis niet meer dan x mensen mocht ontvangen, verpleeghuizen geen bezoek meer mochten ontvangen etc. allerlei vergaande inperkingen in de privé-sfeer, terwijl het hier echt om hele andere beperken gaat (namelijk in de publieke ruimte).

[ Voor 33% gewijzigd door CyberMania op 01-06-2020 23:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Persoonlijk sta ik er erg dubbel in, en mijn mening is ook niet relevant*, maar het precedent wat dit mogelijk schept wel.

Probeer nu nog maar eens 1,5m-regels (in Amsterdam) tot uitvoer te brengen. Door deze topic heb ik Op1 aangezet en de horeca-ondernemer ging met Halsema’s “eigen verantwoordelijkheid” gelijk aan de haal. Can’t blame him…

* Mijn mening for those who do want to know: Ik sta achter de demonstratie an sich en begrijp deze. Ik verwacht ook weinig problemen met Corona na deze demo (je gaat niet naar een demo als je niet topfit bent). De demo had anders en beter gekund in deze tijd maar aan de andere kant begrijp ik de stad ook; politie-ingrijpen bij een dergelijke demo is olie én extra zuurstof op het vuur én wordt internationaal onder een vergrootglas gelegd. Je kan het niet goed doen als politie in dat geval.

Waar ik wel zwaar op tegen ben is witte mensen die het verzieken voor hen die gediscrimineerd worden door te overcompenseren en ook geweld gebruiken (staat op NOS een Twitter link naar een video van een Afro-Amerikaanse dame die boos wordt op twee witte wichten die BLM spuiten, overdag, op de muur van een Starbucks. Daarmee donkere mensen alleen maar verder in problemen brengende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Wilf schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:46:

* [small]Mijn mening for those who do want to know: Ik sta achter de demonstratie an sich en begrijp deze. Ik verwacht ook weinig problemen met Corona na deze demo (je gaat niet naar een demo als je niet topfit bent).
Je kan anderen al besmetten ondanks dat je zelf nog geen symptomen vertoont. Daarnaast hebben anderen weer asymptotische verschijnselen.

[ Voor 6% gewijzigd door CyberMania op 02-06-2020 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Halsema stond in mijn ogen een beetje voor een duivels dilemma, maar had het wel anders moeten aanpakken. De demonstratie verbieden of tussentijds opvegen was echt heen optie. Ik snap ook wel dat je dan een reactie uitlokt en ik zie de beelden al over de wereld gaan: De Nederlandse politie die een demonstratie opbreekt tegen racisme, en dat nog wel in zo'n tolerante (of ja, Amsterdam wil volgens mij vooral tolerant zijnaar dat valt toch tegen) stad.

Had het toch in betere banen geleid. Des noods deel je medische mondkapjes uit of sluit je het plein op een bepaald punt af en hanteer je een 1 in 1 uit principe. Verder, ik sta achter de boodschap maar niet achter de demonstratie. Ik wil zo'n demonstratie niet bagatelliseren, maar is het het nu tijdens een pandemie waard om te gaan demonstreren zonder inachtneming van de regels? Nu gaat het vooral niet om de inhoud maar om het feit dat de regels niet zijn gevolgd, die boodschap, of beter, interpretatie had iedereen die daar zij aan zij stond van mijlen ver kunnen zien aankomen. De gevolgen zullen misschien verwaarloosbaar zijn wat betreft besmettingen, immers, het was buiten en de meesten droegen een mondkapje, maar goed, dat betekent niet dat het acceptabel is. We zullen zien, wie weet blijkt over twee weken deze demonstratie net zo'n haard als de moskee in Den Haag waar tientallen besmet zijn geraakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
Thomas schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 00:01:
Halsema stond in mijn ogen een beetje voor een duivels dilemma, maar had het wel anders moeten aanpakken. De demonstratie verbieden of tussentijds opvegen was echt heen optie. Ik snap ook wel dat je dan een reactie uitlokt en ik zie de beelden al over de wereld gaan: De Nederlandse politie die een demonstratie opbreekt tegen racisme, en dat nog wel in zo'n tolerante (of ja, Amsterdam wil volgens mij vooral tolerant zijnaar dat valt toch tegen) stad.

Had het toch in betere banen geleid. Des noods deel je medische mondkapjes uit of sluit je het plein op een bepaald punt af en hanteer je een 1 in 1 uit principe. Verder, ik sta achter de boodschap maar niet achter de demonstratie. Ik wil zo'n demonstratie niet bagatelliseren, maar is het het nu tijdens een pandemie waard om te gaan demonstreren zonder inachtneming van de regels? Nu gaat het vooral niet om de inhoud maar om het feit dat de regels niet zijn gevolgd, die boodschap, of beter, interpretatie had iedereen die daar zij aan zij stond van mijlen ver kunnen zien aankomen. De gevolgen zullen misschien verwaarloosbaar zijn wat betreft besmettingen, immers, het was buiten en de meesten droegen een mondkapje, maar goed, dat betekent niet dat het acceptabel is. We zullen zien, wie weet blijkt over twee weken deze demonstratie net zo'n haard als de moskee in Den Haag waar tientallen besmet zijn geraakt.
Bij sommigen ging het zeker niet per ongeluk maar gewoon ronduit asociaal:

https://www.at5.nl/artikelen/202348/de-anderhalve-meter-ja-daar-had-iedereen-een-beetje-schijt-aan

En die mondkapjes hier zijn uitermate gevaarlijk. Ze werken alleen goed als je exact de regels opvolgt. En zelfs dan beschermt het niet 100%. Wedden dat 90% van de mensen hier geen flauwbenul heeft hoe ze met een mondkapje om moeten gaan?
Verkeerd gebruik van mondkapjes vergroot de kans op besmetting met het coronavirus, waarschuwt het Rode Kruis dinsdag. Bert Niesters, hoofd van de sectie klinische virologie aan het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), legt uit waarom mondkapjes vooral schijnveiligheid bieden.
En het is jammer dat je in de media nauwelijks meer deze kritische geluiden hoort. Ja mondkapjes kunnen beschermen tegen anderen te besmetten, maar alleen bij heel precies gebruik. En laat nou 90% van de mensen helemaal niet precies zo zorgvuldig omgaan met mondkapjes waardoor je juist verspreiding verergert.

dti wordt echt maar al te vaak vergeten, men denkt mondkapjes verplicht dus veilig.

[ Voor 24% gewijzigd door CyberMania op 02-06-2020 00:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
RedHat schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:30:
[...]

Tja, meestal proef ik bij dat soort mensen wel het "Wij zijn tegen autoriteit / politiek" gevoel, en veel mensen zijn erbij om "erbij" te zijn of om even gezellig te rellen. Dat is een beetje het nare aan dit soort dingen.
Dat activistische draagt ze zelf juist uit door met een button op zo'n demonstratie bij te wonen, dan sta je er niet boven maar sta je er middenin als burgemeester. Is de dubbele pet zichtbaar en komt de oude anarchist weer bovendrijven, wat heel erg vreemd is voor iemand die meent burgemeester voor alle Amsterdammers te zijn.
Zal mij benieuwen of ze bij een Pegida demonstratie ook haar ambtsketen afdoet, een passende button draagt en niet ingrijpt...

Pure partijpolitiek dit optreden van Halsema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thomas schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 00:01:
Halsema stond in mijn ogen een beetje voor een duivels dilemma, maar had het wel anders moeten sluit je het plein op een bepaald punt af en hanteer je een 1 in 1 uit principe.
Ik betwijfel of dat niet strijdig is met het grondwettelijk recht op demonstratie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

Through the...

Puur bewijs van onvermogen.

Dat ze ook haar gezicht laat zien maar niet op dat podium klimt en die mensen daar ter plekke op hun "eigen verantwoordelijkheid" wijst en vraagt om te vertrekken is haar persoonlijk aan te rekenen.

En tuurlijk moet je dat niet met de lange lat opbreken. Maar zet een omroep wagen neer en in overleg met de organisatie laat je het verzoek omroepen om te vertrekken.

Als men het niet doet heb je ze in ieder geval gewezen op de algemene afspraken rondom Corona, keer om als het te druk is.

Je weet al hoe dit zich gaat ontvouwen in de stad waar vele de maatregelen al met een korreltje zout namen: "nee mijnheer de BOA ik zit hier prima met mijn Mattie's zeg maar tegen Femke dat ik hier mijn eigen verantwoordelijkheid neem".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Henk007 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:03:
[...]

Ik kan het hier eigenlijk alleen maar mee eens zijn, maar inderdaad niet geschikt als leider in crisissituaties, waarvoor een burgemeester (m/v/x) ook capabel moet zijn.
Ik zal me er hier niet populair mee maken gok ik, maar ik ben eigenlijk heel blij met Halsema en denk dat ze goed en zeer capabel gehandeld heeft. Al kijk je naar andere plekken dan zijn er grote problemen ontstaan bij soortgelijke protesten. In Amsterdam is het vreedzaam verlopen, zijn mensen, winkels en straten heel gebleven en is men elkaar blijven respecteren. Daarnaast heeft ze de grondwet en de universele mensenrechten gehandhaafd.

En als klap op de vuurpijl helpt ze mee om de onbewezen 1,5-meter regel buiten om zeep te helpen. Soortgelijke protesten zijn er al vele weken geleden geweest, en hebben niet tot besmettingen geleid, en daarmee blijkt eigenlijk uit ieder soortgelijk 'experiment' dat dit soort protesten niet tot problemen leiden. In bijvoorbeeld het vergelijkbare Duitsland waren er protesten met duizenden tegelijkertijd in de zon (Stuttgart) en ook op minder dat 1.5 meter afstand (Berlijn, heftige beelden), maar er is geen bijbehorende stijging geweest van de besmettingen (bron 1, bron 2). En dit moet je niet zien als een oproep om de regels buiten te overtreden, maar we moeten wel over die regels blijven nadenken.

(Overigens hangt het er hierbij wel vanaf of mensen niet met OV naar de dam gekomen zijn natuurlijk, dat zou wel een probleem kunnen zijn.)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Barrycade schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 00:21:
Puur bewijs van onvermogen.

Dat ze ook haar gezicht laat zien maar niet op dat podium klimt en die mensen daar ter plekke op hun "eigen verantwoordelijkheid" wijst en vraagt om te vertrekken is haar persoonlijk aan te rekenen.

En tuurlijk moet je dat niet met de lange lat opbreken. Maar zet een omroep wagen neer en in overleg met de organisatie laat je het verzoek omroepen om te vertrekken.

Als men het niet doet heb je ze in ieder geval gewezen op de algemene afspraken rondom Corona, keer om als het te druk is.

Je weet al hoe dit zich gaat ontvouwen in de stad waar vele de maatregelen al met een korreltje zout namen: "nee mijnheer de BOA ik zit hier prima met mijn Mattie's zeg maar tegen Femke dat ik hier mijn eigen verantwoordelijkheid neem".
Inderdaad en het is onkunde dat ze dit niet verwacht had. Op het Facebookevenement voor de demonstratie hadden zich gisteren al meer dan duizend mensen aangemeld. Daarnaast had ze ook even kunnen kijken naar de soortgelijke demonstraties in Stuttgart en London waar ook duizenden mensen op af kwamen. Dus dat ze zo'n grote opkomst niet had verwacht is bewuste onkunde geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-09-2022
Net Op1 met Halsema teruggekeken. Ronduit bizar: ze herhaalt meerdere keren dat ze anderhalve dag samen met de politie heel actief bezig is geweest om in te schatten hoeveel mensen ze zouden kunnen verwachten, en dat de uitkomst daarvan was dat het er geen duizenden zouden zijn. Het enige wat ze had hoeven doen was even naar het openbare evenement op Facebook kijken. |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JfEv35hL7ORBr83LHcd5WeEj-9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dKmEVSi5KaBWmMPdKRP8eyr.jpg?f=fotoalbum_large

Kan haast niet anders dan dat ze glashard aan het liegen was, anders is ze totaal incompetent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
pedorus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 00:28:
[...]

Ik zal me er hier niet populair mee maken gok ik, maar ik ben eigenlijk heel blij met Halsema en denk dat ze goed en zeer capabel gehandeld heeft. Al kijk je naar andere plekken dan zijn er grote problemen ontstaan bij soortgelijke protesten. In Amsterdam is het vreedzaam verlopen, zijn mensen, winkels en straten heel gebleven en is men elkaar blijven respecteren. Daarnaast heeft ze de grondwet en de universele mensenrechten gehandhaafd.

En als klap op de vuurpijl helpt ze mee om de onbewezen 1,5-meter regel buiten om zeep te helpen. Soortgelijke protesten zijn er al vele weken geleden geweest, en hebben niet tot besmettingen geleid, en daarmee blijkt eigenlijk uit ieder soortgelijk 'experiment' dat dit soort protesten niet tot problemen leiden. In bijvoorbeeld het vergelijkbare Duitsland waren er protesten met duizenden tegelijkertijd in de zon (Stuttgart) en ook op minder dat 1.5 meter afstand (Berlijn, heftige beelden), maar er is geen bijbehorende stijging geweest van de besmettingen (bron 1, bron 2). En dit moet je niet zien als een oproep om de regels buiten te overtreden, maar we moeten wel over die regels blijven nadenken.

(Overigens hangt het er hierbij wel vanaf of mensen niet met OV naar de dam gekomen zijn natuurlijk, dat zou wel een probleem kunnen zijn.)
Klopt niks van dat filmpje wat je post, dat was een totaal andere demonstratie in Berlijn.
Nou ken ik Berlijn toevallig een beetje en dit waren beelden van een demo op 9 mei tegen de lockdown. Je wil niet weten hoe die stad er aan toe is als op 1 mei de jaarlijkse 1 mei viering is, dan gaat het er stukken heftiger aan toe dan deze paar schermutselingetjes.
Hier een filmpje van een "normale" 1 mei "viering".
Er zijn daar dagelijks meerdere demonstraties die aardig kunnen variëren in bezoekersaantallen, die stad kan gewoon honderdduizenden mensen aan zonder dat je daar 3 straten verderop iets van merkt, 5000 man op de Dam was al knap druk vandaag.

Dit was vandaag bij de BLM demo hartje Berlijn, 1500 man en met genoeg ruimte, heel anders dan vandaag in NL op de Dam.
Onze "anti lockdown" demonstraties beperkten zich door een honderdtal wappies die tegelijk ook veel last hadden van 5G en eindigden in een paar stadsbussen onder toeziend oog van een lading ME.

[ Voor 8% gewijzigd door PalingDrone op 02-06-2020 01:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

MoshiMoshi84 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 00:41:
Net Op1 met Halsema teruggekeken. Ronduit bizar: ze herhaalt meerdere keren dat ze anderhalve dag samen met de politie heel actief bezig is geweest om in te schatten hoeveel mensen ze zouden kunnen verwachten, en dat de uitkomst daarvan was dat het er geen duizenden zouden zijn. Het enige wat ze had hoeven doen was even naar het openbare evenement op Facebook kijken. |:(

[Afbeelding]

Kan haast niet anders dan dat ze glashard aan het liegen was, anders is ze totaal incompetent.
jaja want facebook heeft de waarheid in pacht :+

En ze neemt die beslissing niet alleen, dus in afstemming met de driehoek etc etc.

Een Cohen was er net zo ingetrapt, een Van der Laan niet.

Iedere stad verdient de bestuurder die ie verdient en nu is dat Femke ;) :+

Wat mij van haar tegen staat is dat ze dus wel in de studio zit en niet in haar stad.

[ ] geschikt
[x] ongeschikt

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 00:50:
[...]

En ze neemt die beslissing niet alleen, dus in afstemming met de driehoek etc etc.

Een Cohen was er net zo ingetrapt, een Van der Laan niet.

Iedere stad verdient de bestuurder die ie verdient en nu is dat Femke ;) :+

Wat mij van haar tegen staat is dat ze dus wel in de studio zit en niet in haar stad.

[ ] geschikt
[x] ongeschikt
Ik hoor juist van veel amsterdammers dat ze eindelijk eens een moedige beslissing heeft genomen zoals onze burgemeester(van der laan) dat ook gedaan zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-09-2022
[...]

Natuurlijk niet, maar als op de meest voor de hand liggende plek op Facebook duizenden mensen aangeven te komen en je als burgemeester beweert serieus onderzoek te hebben gedaan op sociale media omdat je bezorgt bent over de opkomst, dan kun je toch niet met droge ogen zeggen dat je geen duizenden mensen had verwacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MoshiMoshi84 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 01:00:
[...]

Natuurlijk niet, maar als op de meest voor de hand liggende plek op Facebook duizenden mensen aangeven te komen en je als burgemeester beweert serieus onderzoek te hebben gedaan op sociale media omdat je bezorgt bent over de opkomst, dan kun je toch niet met droge ogen zeggen dat je geen duizenden mensen had verwacht?
Haar eigen partij heeft reclame gemaakt.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
[...]

Dan hoef je als GL niet nog meer mensen op te roepen met het risico op escalatie.
@groenlinks
·
10 u
Vanmiddag is er een solidariteitsprotest in Amsterdam. Solidariteit met de beweging in de VS en tegen anti-zwart geweld in Nederland.

Ga je ook? Hou je aan de regels: kom zo min mogelijk met het ov, hou je aan 1.5 meter en demonstreer vreedzaam, maar krachtig.

#BlackLivesMatter
https://twitter.com/groen.../1267435673226809344?s=19

[ Voor 21% gewijzigd door PalingDrone op 02-06-2020 01:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
PalingDrone schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 00:48:
Klopt niks van dat filmpje wat je post, dat was een totaal andere demonstratie in Berlijn.
Nou ken ik Berlijn toevallig een beetje en dit waren beelden van een demo op 9 mei tegen de lockdown. Je wil niet weten hoe die stad er aan toe is als op 1 mei de jaarlijkse 1 mei viering is, dan gaat het er stukken heftiger aan toe dan deze paar schermutselingetjes.
Wat klopt er dan niet? Is dat filmpje van een andere datum? Volgens mij is het een filmpje van protesten van 9 mei 2020 waar vrij duidelijk geen 1,5 meter afstand wordt gehouden. Vervolgens is er geen duidelijke bijbehorende stijging van de besmettingen geweest. Eerder integendeel.

Overigens is het al gek dat ik met bewijs moet komen dat de grondwet of de universele mensenrechten gehandhaafd zouden moeten worden. We zijn inmiddels maanden verder, als protesten buiten in het zonnetje superspreading-events waren dan had er toch wel eens iemand met een voorbeeld kunnen komen? Als er niemand met een voorbeeld kan komen, dan is er kennelijk iets mis met de regel, niet met de beslissing van Halsema.

En vervolgens krijgt Halsema kritiek dat ze een onbewezen regel geen voorrang geeft op de grondwet? Zijn de mensen er voor de regels, of zijn de regels er voor de mensen? Als je gaat optreden dan krijg je vrijwel zeker 'gezondheidsproblemen', en die regels waren er nu juist voor de gezondheid van de mensen. Is nu de redenering dat onbekende mogelijke gezondheidsproblemen waar geen bewijs voor wordt geleverd voorrang moeten hebben op bewezen gezondheidsproblemen?
Dus eerst krijgt ze kritiek omdat ze zelf op de dam gaat kijken, daarna omdat ze niet in de stad is maar in de studio verantwoording af komt leggen?
Het enige wat ze had hoeven doen was even naar het openbare evenement op Facebook kijken. |:(
Want iedereen die zo'n pagina liked komt opdagen? Zou me niet eens verbazen als minder dan 10% van de likers op de dam stond en dat op de dam andere mensen stonden. En iedereen kan ook zelf besluiten om weg te gaan, waarom zou vooral Halsema verantwoordelijk zijn als teveel mensen blijven?

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 00:03

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Verwijderd schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:50:
Kan niemand Femke eens aanpakken? Dit is namelijk niet de eerste keer dat ze de wet doelbewust naast zich neerlegt. Dit gebeurde al door aan te geven het burkaverboed niet te handhaven. En nu weer...
Dit gaat deze week voor een hoop politieke weerstand zorgen, waarbij zij zich in het nauw gedreven voelt.
Ik geef het een ruime kans dat ze misschien nog wel op korte termijn aftreedt.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

Verwijderd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 00:59:
[...]

Ik hoor juist van veel amsterdammers dat ze eindelijk eens een moedige beslissing heeft genomen zoals onze burgemeester(van der laan) dat ook gedaan zou hebben.
Een beslissing kan moedig zijn, maar daarmee niet minder verkeerd.

Dat je mensen de ruimte wil geven om te sympathiseren met het gene wat er in Verenigde Staten is gebeurd is prima.... De motivatie om het op deze manier toe te staan is alleen niet goed te praten. Het laat klip en klaar zien dat bij Burgemeester Halsema de keuze en onderscheid tussen persoonlijke gevoelens en zaken die het beste zijn voor haar Stad niet objectief genoeg kunnen worden gemaakt.

Ze is daarmee, wat overigens niet de eerste keer is, incompetent om dergelijk belangrijke beslissingen te maken.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 00:03

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

[Afbeelding]

Hm, moet je dat getal serieus nemen? Ik heb vaker evenementen gezien met duizenden bezoekers die zich via Facebook aangemeld hadden, terwijl het er aanzienlijk minder waren. of soms een klein aantal en vele meer bezoekers. Op zulke dingen kan je moeilijk een lijn trekken.

Maar als je al keek naar de reuring in het buitenland, dan kon je al de klok erop gelijkzetten dat het hier ook massaal druk zou worden. Je hoeft geen Femke te heten om dit al aan te kunnen zien.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

pedorus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 01:18:
[...]
<>

Dus eerst krijgt ze kritiek omdat ze zelf op de dam gaat kijken, daarna omdat ze niet in de stad is maar in de studio verantwoording af komt leggen?
<>
Ja? verantwoording leg je af in de raad, niet op TV.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AW_Bos schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 01:25:
[...]

Dit gaat deze week voor een hoop politieke weerstand zorgen, waarbij zij zich in het nauw gedreven voelt.
Ik geef het een ruime kans dat ze misschien nog wel op korte termijn aftreedt.
In amsterdam is het niet ongebruikelijk om de hoofdcommissaris te offeren, hij kan zich moeilijk verweren en zal toch niet opstappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Laatst online: 22:23

SuBBaSS

-has Ryzen

[...]

Dat..

En dan te bedenken dat men er bijv. bij die project-x'achtige evenementen steeds bovenop zat op dat platform.
Doen alsof facebook onbelangrijk is is onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SuBBaSS schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 01:38:
[...]

Dat..

En dan te bedenken dat men er bijv. bij die project-x'achtige evenementen steeds bovenop zat op dat platform.
Doen alsof facebook onbelangrijk is is onzin.
Ik kan me herrineren dat bij de nederlandse project x honderduizende mensen zich hadden aangemeld, uiteindelijk kwamen er een paar honderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
pedorus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 00:28:
[...]

Vind het zelf heel hypocriet van Halsema maar goed ik ben het wel eens met het tweede deel van je post. Wereldwijd is het nergens misgegaan en is een tweede golf een fabel waar mensen na een paar weken zelf ook achter gaan komen. Pech voor de media. Wellicht dat Jaap en Mark dan ook gaan toegeven dat het buiten veilig is en binnen (iets?) minder ivm aerosols :). Time will tell.

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
pedorus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 01:18:
[...]

Wat klopt er dan niet? Is dat filmpje van een andere datum? Volgens mij is het een filmpje van protesten van 9 mei 2020 waar vrij duidelijk geen 1,5 meter afstand wordt gehouden. Vervolgens is er geen duidelijke bijbehorende stijging van de besmettingen geweest. Eerder integendeel.

Overigens is het al gek dat ik met bewijs moet komen dat de grondwet of de universele mensenrechten gehandhaafd zouden moeten worden. We zijn inmiddels maanden verder, als protesten buiten in het zonnetje superspreading-events waren dan had er toch wel eens iemand met een voorbeeld kunnen komen? Als er niemand met een voorbeeld kan komen, dan is er kennelijk iets mis met de regel, niet met de beslissing van Halsema.

En vervolgens krijgt Halsema kritiek dat ze een onbewezen regel geen voorrang geeft op de grondwet? Zijn de mensen er voor de regels, of zijn de regels er voor de mensen? Als je gaat optreden dan krijg je vrijwel zeker 'gezondheidsproblemen', en die regels waren er nu juist voor de gezondheid van de mensen. Is nu de redenering dat onbekende mogelijke gezondheidsproblemen waar geen bewijs voor wordt geleverd voorrang moeten hebben op bewezen gezondheidsproblemen?

[...]

[...]

Want iedereen die zo'n pagina liked komt opdagen? Zou me niet eens verbazen als minder dan 10% van de likers op de dam stond en dat op de dam andere mensen stonden. En iedereen kan ook zelf besluiten om weg te gaan, waarom zou vooral Halsema verantwoordelijk zijn als teveel mensen blijven?
Ik dacht dat je doelde op de BLM protesten zoals vandaag in Amsterdam met eventuele rellen.

Een beetje afstand in de open lucht moet voldoende zijn lijkt mij ook, zeker met een briesje erbij maar aan de ene kant in sommige gemeenten keihard handhaven op die 1.5m afstand en dan plotseling in Amsterdam tijdens dit protest alles loslaten getuigt van willekeur en da's nou niet hoe een rechtsstaat werkt. Gelijke monniken gelijke kappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zit een beetje in dubio over testen.

Hoe serieus zouden je moeten 'milde' klachten moeten zijn?

Ik (en mijn gezin) heb zeer milde klachten (vorige week keelpijn, nu een licht hoestje), maar niet bijv koorts of verlies van smaak, dus vermoed eerder een lichte keelontsteking dan corona.

Ik wil niet onnodig testcapaciteit gebruiken omdat ik een licht keelontstekinkje heb, namelijk.

Is er een soort drempelwaarde (minimaal x keer hoesten per uur) om te bepalen of je je moet laten testen?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
anandus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 07:47:

Ik (en mijn gezin) heb zeer milde klachten (vorige week keelpijn, nu een licht hoestje), maar niet bijv koorts of verlies van smaak, dus vermoed eerder een lichte keelontsteking dan corona.

Ik wil niet onnodig testcapaciteit gebruiken omdat ik een licht keelontstekinkje heb, namelijk.

Is er een soort drempelwaarde (minimaal x keer hoesten per uur) om te bepalen of je je moet laten testen?
Ik zou altijd beredeneren naar, laten wij maar testen, better safe than sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Vorkie schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 07:50:
[...]

Ik zou altijd beredeneren naar, laten wij maar testen, better safe than sorry.
Tuurlijk, maar dan denk ik ook: Stel wij laten ons testen, dan worden er vier testen gebruikt die beter hadden kunnen gaan naar mensen die écht getest moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 18:33

Volgens mij riep Minister de Jong op om ook bij minimale klachten je te laten testen. Dat mensen dat niet doen of twijfelen vanwege de afweging die jij nu maakt snap ik ook.

Maar volgens mij is een klacht (bijv.: Snotneus/verkoudheidsklachten) al voldoende om te testen.

Deze onduidelijkheid ligt ook aan de manier waarop het RIVM en de Overheid dubbel communiceert, aan de ene kant zeggen ze: Houdt afstand, vermijd drukte en bij klachten blijf thuis. Aan de andere kant zeggen ze: Heeft u hooikoorts en zijn de klachten niet anders dan normaal dan kunt u gewoon uw ding doen, totdat de situatie anders is dan normaal.
anandus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 07:53:
[...]

Tuurlijk, maar dan denk ik ook: Stel wij laten ons testen, dan worden er vier testen gebruikt die beter hadden kunnen gaan naar mensen die écht getest moeten worden.
Zo hoef je niet te denken, de capaciteit is er zeg maar, het enige verschil is dat je dan op dinsdag of op woensdag getest wordt en dat speelt op dit moment niet echt een heel erg grote rol. Als het goed is heeft iemand met klachten zich toch al aan de maatregelen gehouden, door thuis te blijven.

[ Voor 21% gewijzigd door TIGER1125 op 02-06-2020 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
anandus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 07:53:
[...]

Je bent geen arts / dokter / medisch personeel toch? Anders had je gelijk een test moeten doen namelijk.

Hoe kan je dan bepalen dat het een "keelontsteking" is? Straks is het wel dus corona, besmet je de collega's, de schoolklas, de buurvrouw etc ermee. (Alhoewel dat ook niet kan, want ook bij lichte klachten blijf je thuis, zoals jullie hebben)

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Vorkie schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 07:55:
[...]

Je bent geen arts / dokter / medisch personeel toch? Anders had je gelijk een test moeten doen namelijk.

Hoe kan je dan bepalen dat het een "keelontsteking" is? Straks is het wel dus corona, besmet je de collega's, de schoolklas, de buurvrouw etc ermee. (Alhoewel dat ook niet kan, want ook bij lichte klachten blijf je thuis, zoals jullie hebben)

:)
Ja, de kinderen houd ik nu gewoon thuis. Ik werk verder thuis, dus dat is geen probleem.

Nou, ik zal zo wel even bellen.

De moeite is het namelijk niet (drive-in-dingetje op 2 minuten rijden).
Het is vooral het idee dat ik belasting op het systeem leg die misschien onnodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
anandus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 07:59:
[...]

Ja, de kinderen houd ik nu gewoon thuis. Ik werk verder thuis, dus dat is geen probleem.

Nou, ik zal zo wel even bellen.

De moeite is het namelijk niet (drive-in-dingetje op 2 minuten rijden).
Het is vooral het idee dat ik belasting op het systeem leg die misschien onnodig is.
Snap je ook wel, maar goed, als iedereen zo denkt hebben ze daar niets te doen haha

En verder schrijf je niet als een hypochonder, dus dat loopt wel los :)

[ Voor 7% gewijzigd door Vorkie op 02-06-2020 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 18:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
@anandus er is toch capaciteit genoeg? Bij twijfel, gewoon bellen en gaan. Duidelijkheid voor jezelf maakt per definitie dat je de capaciteit niet verspilt (als er al te weinig zou zijn).

En over wat er gister op de dam gebeurde, in mijn ogen is dat voor de veiligheidsdriehoek echt een duivels dilemma. Je weet namelijk dat het Corona risico, buiten, heel beperkt lijkt te zijn, dat politie-inzet heel gevoelig ligt, juist in deze situatie én je hebt te maken met mensen die hier een precedent in zien (maar wel een beetje op het kleuterklasniveau: “maar henkie reed ook door rood en kreeg geen bekeuring”).

Volgens mij is er niets gebeurd. Er is niet gesloopt, er is niet geplunderd, er zijn geen vechtpartijen geweest, volgens mij was dit in alles een vreedzame demonstratie waar wel veel meer mensen op af kwamen dan iedereen (inclusief de organisatie) had verwacht, daar doet facebook natuurlijk niets aan af. Het enige is, he potentiële risico op Corona besmettingen. Dat kan potentieel een enorm ding zijn, maar de signalen wijzen erop dat het risico beperkt is, maar de komende week zullen we zien hoe terecht dat is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:40
ZieMaar! schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:06:
@anandus er is toch capaciteit genoeg? Bij twijfel, gewoon bellen en gaan. Duidelijkheid voor jezelf maakt per definitie dat je de capaciteit niet verspilt (als er al te weinig zou zijn).

En over wat er gister op de dam gebeurde, in mijn ogen is dat voor de veiligheidsdriehoek echt een duivels dilemma. Je weet namelijk dat het Corona risico, buiten, heel beperkt lijkt te zijn, dat politie-inzet heel gevoelig ligt, juist in deze situatie én je hebt te maken met mensen die hier een precedent in zien (maar wel een beetje op het kleuterklasniveau: “maar henkie reed ook door rood en kreeg geen bekeuring”).

Volgens mij is er niets gebeurd. Er is niet gesloopt, er is niet geplunderd, er zijn geen vechtpartijen geweest, volgens mij was dit in alles een vreedzame demonstratie waar wel veel meer mensen op af kwamen dan iedereen (inclusief de organisatie) had verwacht, daar doet facebook natuurlijk niets aan af. Het enige is, he potentiële risico op Corona besmettingen. Dat kan potentieel een enorm ding zijn, maar de signalen wijzen erop dat het risico beperkt is, maar de komende week zullen we zien hoe terecht dat is.
Beetje omgekeerde wereld, en dit kan je ook niet maken richting de zorg, in eerste instantie allemaal schijnheilig klappen voor de zorg, een paar weken later een massa protest terwijl er toch heel duidelijk wordt gezegd dat je niet met te veel mensen bij elkaar moet komen en 1,5 meter afstand moet proberen te bewaren
En dan zijn beide onderwerpen ook nog eens over komen waaien vanuit andere landen, kunnen we dan helemaal niets zelf :')

En als er dan ook nog een burgemeester met trots tussendoor loopt, en doet alsof er niets is gebeurd, sla je de plank in mijn ogen toch echt volledig mis

Aangezien we toch goed zijn in het kopiëren van andere landen, daar leidde dit soort bijeenkomsten wel degelijk voor corona verspreidingen (Spring Break etc)
Ik mag toch ook aannemen dat de werkgevers van deze mensen wel vriendelijk gaat verzoeken of ze thuis blijven voor 2 weken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lastige met testen bij een snotneus is natuurlijk wel dat je bij een negatieve test elke week aan de test kan. Volgende week weer een snotneus of kuchen? Nog maar eens testen dan? Of denk je 'vorige keer was het negatief, zal nu ook wel meevallen'.

Laten we niet vergeten dat er tot nu toe, onder groepen met relatief hoger risico, nog steeds meer dan 96% negatief test.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 02-06-2020 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 18:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
FabianGTI schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:14:
[...]

Beetje omgekeerde wereld, en dit kan je ook niet maken richting de zorg, in eerste instantie allemaal schijnheilig klappen voor de zorg, een paar weken later een massa protest terwijl er toch heel duidelijk wordt gezegd dat je niet met te veel mensen bij elkaar moet komen en 1,5 meter afstand moet proberen te bewaren
En dan zijn beide onderwerpen ook nog eens over komen waaien vanuit andere landen, kunnen we dan helemaal niets zelf :')

En als er dan ook nog een burgemeester met trots tussendoor loopt, en doet alsof er niets is gebeurd, sla je de plank in mijn ogen toch echt volledig mis

Aangezien we toch goed zijn in het kopiëren van andere landen, daar leidde dit soort bijeenkomsten wel degelijk voor corona verspreidingen (Spring Break etc)
Ik mag toch ook aannemen dat de werkgevers van deze mensen wel vriendelijk gaat verzoeken of ze thuis blijven voor 2 weken
ik denk dat dit een van de meest vreedzame blm demonstraties in de wereld is geweest. We zullen zien hoe het gaat met Corona. Ik kan wel begrip opbrengen voor de manier waarop ze met dit duivelse dilemma zijn omgegaan. Politie inzet (wat natuurlijk snel tot geweld kan leiden) ligt zo enorm gevoelig hier...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online

Ik heb hetzelfde. Ik ben sinds een paar dagen een beetje verkouden, net als mijn kinderen. Precies nadat de kinderen weer naar de creche zijn geweest (=bron van ziektes, daarvoor is ons hele gezin 2,5 maand niet verkouden geweest, wat een unicum is ;)). Leidsters op de creche waren ook verkouden en die hebben een test gedaan die negatief was. Omdat ik verder niet met veel mensen in contact ben geweest moet ik de verkoudheid haast wel van de kinderen hebben, en die hebben het weer van de creche (waar die crecheleidsters het ook van hebben). Kans dat het corona is lijkt me dus heel klein.
Toch ga ik misschien wel bellen vandaag voor een test. Al heb ik ook zoiets dat ik niet onnodig testcapaciteit wil gebruiken voor iets wat hoogstwaarschijnlijk negatief getest wordt... Twijfel dus nog een beetje.

[edit] Dat nummer is nu iig overbelast. Was ook wel te verwachten natuurlijk...

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 02-06-2020 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
[...]

Precies. En hoe wil je dit uitleggen richting de mensen die de afgelopen weken een boete van €390 (inclusief strafblad!) hebben gekregen omdat ze met 4 personen over straat liepen.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 18:31
Op dit moment zou test capaciteit toch sowieso geen beperking meer moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:37
miicker schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:30:
[...]

Precies. En hoe wil je dit uitleggen richting de mensen die de afgelopen weken een boete van €390 (inclusief strafblad!) hebben gekregen omdat ze met 4 personen over straat liepen.
Dat hoef je niet. Demonstreren is een grondrecht en daarvoor gelden andere regels. Dat is altijd zo geweest.

Maar is het niet hypocriet dat we massaal zeuren dat het land open moet en we op een terrasje willen zitten ook al verhoogd dat het risico maar als anderen gebruik willen maken van hun grondrecht dat we dan klagen dat dat neit mag omdat het te veel risico zou zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Maar hoezo meteen politie inzetten?

Er zitten toch allemaal stappen tussen? Femke had gewoon kunnen kiezen om op te roepen om gezien de drukte AJB de boel op te breken.

Dus met referentie naar de vele slachtoffers die al gevallen zijn en nog zullen vallen en de afspraken die we daar met zijn allen over gemaakt hebben vragen of de groep naar huis wil gaan.

Dan heb je in ieder geval aangetoond dat de regels nog staan. En nog steeds eer gedaan aan de zaak.

En dan niet met je tanden op elkaar staan te knarsen tijden het event en daarna OP1 "het is hun eigen verantwoordelijkheid".

Dan staat de deur namelijk wagenwijd open voor alle excessen die hierna gaan komen. Onder het motto " wij nemen hier onze eigen verantwoordelijkheid".

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Philip Ross schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:32:
[...]

Dat hoef je niet. Demonstreren is een grondrecht en daarvoor gelden andere regels. Dat is altijd zo geweest.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/clxYeQT.jpg

https://nos.nl/artikel/23...lockdowndemonstratie.html

Je moet dit denk ik wat bijstellen tot 'demonstreren voor een zaak waar de burgemeester achter staat is een grondrecht, anders wordt je aangepakt zodra je de 1,5 meter regel overtreedt'.

[ Voor 10% gewijzigd door IJzerlijm op 02-06-2020 08:36 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

En nu zegt femke en een viroloog dat het waarschijnlijk geen superspreader event was.

Feit is dat we hier gewoon te weinig over weten. Kunnen we pas over 2 weken zeggen. Je ziet nu al een flinke damage control..

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Barrycade schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:33:
Maar hoezo meteen politie inzetten?

Er zitten toch allemaal stappen tussen? Femke had gewoon kunnen kiezen om op te roepen om gezien de drukte AJB de boel op te breken.

Dus met referentie naar de vele slachtoffers die al gevallen zijn en nog zullen vallen en de afspraken die we daar met zijn allen over gemaakt hebben vragen of de groep naar huis wil gaan.

Dan heb je in ieder geval aangetoond dat de regels nog staan. En nog steeds eer gedaan aan de zaak.

En dan niet met je tanden op elkaar staan te knarsen tijden het event en daarna OP1 "het is hun eigen verantwoordelijkheid".

Dan staat de deur namelijk wagenwijd open voor alle excessen die hierna gaan komen. Onder het motto " wij nemen hier onze eigen verantwoordelijkheid".
Ze had tal van mogelijkheden. Als je weet dat er gedemonstreerd gaat worden dan kan je m.b.v. camera's (die er hingen, want iedereen kan het live volgen), in de gaten houden of het aantal mensen meer dan de beoogde 300 is. Zo ja > Toegangswegen blokkeren

Ook had ze bijvoorbeeld kunnen laten omroepen dat het verzoek is om naar huist te gaan omdat het te druk is, zonder de inzet van politie. Dan was er nog een poging gedaan, maar nee, ze ging er blij tussen staan.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:31
Philip Ross schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:29:
[...]

Volgens mij is het de bedoeling dat we deze discussie naar het Corona topic verplaatsen. Daaris ie namelijk ook bezig.

Verder is het een afweging van rechten vs risicos. De terrasjes zaten ook massaal vol en steden liepen vol. Dus we zijn bezig met versoepelen. En demonstreren is een heel belangrijk grondrecht dat niet zomaar ingeperkt mag worden. Het hele land is aan het versoepelen van maatregelen bezig, blijkbaar vinden we het niet erg dat er meer druk op de zorg komt als we maar op ons terrasje mogen zitten.

Er is een afweging gemaakt en daar mag je het mee oneens zijn maar dat maakt het nog niet zomaar een blunder.
Hier verder dan :)

1,5 meter is 1,5 meter.
Ik las gister dat de verspreiding van corona zo erg is terug gedrongen dat wetenschappers moeten zoeken naar besmettingshaarden om bijv vaccins te kunnen testen, dus het kan zijn dat we gewoon ontzettend mazzel hebben en er tussen de schreeuwende mensen geen enkele besmet persoon zat.

En dan over 1-2 weken zien we geen toename in besmettingen en is het allemaal supergezellig geweest op de dam. Want ik sta achter het protest (al heb ik weinig sympathie voor KOZP die hier weer het kinderfeest aan moet verbinden) en vind ook dat je gelijk hebt dat protesteren een recht is. Alleen welk recht weegt zwaarder: het recht op een goede gezondheid, kans om je bedrijf te laten overleven, etc, etc. Soms lijkt het recht van het één zwaarder te wegen dan dat van de ander?
IJzerlijm schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:35:
[...]

[Afbeelding]

Je moet dit denk ik wat bijstellen tot 'demonstreren voor een zaak waar de burgemeester achter staat is een grondrecht, anders wordt je aangepakt zodra je de 1,5 meter regel overtreedt'.
En hoewel ik die demonstratie persoonlijk dan weer niet sympathiek vond, snap ik dus niet zo goed waarom dit een week geleden ofzo niet kon en gisteravond op de dam wel oke is. Demonstreren is demonstreren, toch?

Kortom: ik ben even kwijt waar die streep getrokken wordt. Als het enige verschil 31 mei versus 1 juni is dan hebben we wel enorm veel boter op ons hoofd.
miicker schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:38:
[...]

Ze had tal van mogelijkheden. Als je weet dat er gedemonstreerd gaat worden dan kan je m.b.v. camera's (die er hingen, want iedereen kan het live volgen), in de gaten houden of het aantal mensen meer dan de beoogde 300 is. Zo ja > Toegangswegen blokkeren

Ook had ze bijvoorbeeld kunnen laten omroepen dat het verzoek is om naar huist te gaan omdat het te druk is, zonder de inzet van politie. Dan was er nog een poging gedaan, maar nee, ze ging er blij tussen staan.
Exact dit. Als ik zie dat het heel druk is in de supermarkt, waar ze nog steeds mensen doseren, ga ik later nog een keer. Ik denk dat vele honderdduizenden mensen zichzelf nog steeds in zelf-isolatie houden ter bescherming van zichzelf of hun naasten. En in ene is een demonstratie op de Dam geoorloofd?

Er is verdorie al meer dan 100 miljard euro opgegaan aan deze cricis, het sociaal maatschappelijke leed is enorm.. en dan uitleggen dat 'ingrijpen echt onmogelijk was' gisteravond gaat er dus niet in.

Maargoed, heb me er genoeg druk om gemaakt. Ik ga weer wat zinvollers doen. Dank voor de aandacht.

[ Voor 19% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-06-2020 08:44 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
IJzerlijm schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:35:
[...]

[Afbeelding]

Onzin, ze heeft bijvoorbeeld eerder de klimaatdemonstraties hard aangepakt.

Het verschil is wel of niet netjes aangemeld hebben. Heb je dat wel dan mag het doorgaan (1 juni), heb je dat niet dan word je opgepakt (anti-lockdown, klimaat).
NiGeLaToR schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:41:
[...]

Soms lijkt het recht van het één zwaarder te wegen dan dat van de ander?
En dat is het hele punt. Soms moet je belangen en rechten afwegen tegen elkaar. Risicos inschatten etc.

En dan kan er een beslissing uit komen die zo op het oog vreemd lijkt. Maar dat maakt iets nog niet meteen corrupt of een blunder of reden tot aftreden.

De verschillen met de anti-lockdown waren voornamelijk in de vooraf afgesproken regels en het overtreden daarvan en het gedrag er bij.

[ Voor 29% gewijzigd door Philip Ross op 02-06-2020 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
[...]

Maar is het niet hypocriet dat we massaal zeuren dat het land open moet en we op een terrasje willen zitten ook al verhoogd dat het risico maar als anderen gebruik willen maken van hun grondrecht dat we dan klagen dat dat neit mag omdat het te veel risico zou zijn.
Prima, in het vervolg dus zeggen wanneer je met z'n vieren aan het wandelen bent, daar je een mini protest aan het houden bent

Geen boete en strafblad, want het is een grondrecht...

:')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NiGeLaToR schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:41:
[...]

[...]

En hoewel ik die demonstratie persoonlijk dan weer niet sympathiek vond, snap ik dus niet zo goed waarom dit een week geleden ofzo niet kon en gisteravond op de dam wel oke is. Demonstreren is demonstreren, toch?

Kortom: ik ben even kwijt waar die streep getrokken wordt. Als het enige verschil 31 mei versus 1 juni is dan hebben we wel enorm veel boter op ons hoofd.

[...]

Exact dit. Als ik zie dat het heel druk is in de supermarkt, waar ze nog steeds mensen doseren, ga ik later nog een keer. Ik denk dat vele honderdduizenden mensen zichzelf nog steeds in zelf-isolatie houden ter bescherming van zichzelf of hun naasten. En in ene is een demonstratie op de Dam geoorloofd?

Er is verdorie al meer dan 100 miljard euro opgegaan aan deze cricis, het sociaal maatschappelijke leed is enorm.. en dan uitleggen dat 'ingrijpen echt onmogelijk was' gisteravond gaat er dus niet in.

Maargoed, heb me er genoeg druk om gemaakt. Ik ga weer wat zinvollers doen. Dank voor de aandacht.
Andere burgemeester, andere veiligheidsregio, ander doel, dat zal er meer mee te maken hebben dan 1 juni.

@Philip Ross net als andere vrijheden zoals vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst, is het recht om te protesteren natuurlijk niet ongelimiteerd.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 02-06-2020 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
FabianGTI schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:46:
[...]

Prima, in het vervolg dus zeggen wanneer je met z'n vieren aan het wandelen bent, daar je een mini protest aan het houden bent

Geen boete en strafblad, want het is een grondrecht...

:')
Moet je wel van tevoren aangeven dan, en op de door de burgemeester aangewezen locatie wandelen.

Oh, dat is dus het verschil. Stop AUB met dit soort zaken uit zijn verband te trekken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FabianGTI
Philip Ross schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:47:
[...]

Moet je wel van tevoren aangeven dan, en op de door de burgemeester aangewezen locatie wandelen.

Oh, dat is dus het verschil. Stop AUB met dit soort zaken uit zijn verband te trekken.
In Amsterdam waren met een heel stuk meer mensen dan waar een vergunning voor afgegeven was, waardoor de vergunning meteen nietig is
Niet zo zeer uit verband trekken hoor :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Philip Ross schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:43:
[...]

Onzin, ze heeft bijvoorbeeld eerder de klimaatdemonstraties hard aangepakt.

Het verschil is wel of niet netjes aangemeld hebben. Heb je dat wel dan mag het doorgaan (1 juni), heb je dat niet dan word je opgepakt (anti-lockdown, klimaat).
Voor hoeveel demonstranten was er een vergunning gegeven op de Dam ?

https://formulieren.amste...monstratie.aspx/Inleiding
In het kader van de bestrijding van het coronavirus dient iedereen in Nederland 1,5 meter afstand van elkaar te bewaren. Dat geldt ook voor deelnemers aan demonstraties.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
[...]

dus in principe kun je nu met 50 vrienden naar een park gaan, dicht bij elkaar zitten/staan. biertje erbij.

En zodra er een politie agent of BOA er iets van zegt, roep je ''we beroepen ons op de demonstatie grondrecht'' en vervolgens kunnen de politie agent en/of BOA niks ondernemen?

Heb Halsema horen zeggen bij Op1 dat er niet eens perse vooraf melding hoeft gemaak te worden, wat betreft de demonstratie

[ Voor 10% gewijzigd door _Bailey_ op 02-06-2020 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Geert1976 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:00:
[...]

dus in principe kun je nu met 50 vrienden naar een park gaan, dicht bij elkaar zitten/staan. biertje erbij.

En zodra er een politie agent of BOA er iets van zegt, roep je ''we beroepen ons op de demonstatie grondrecht'' en vervolgens kunnen de politie agent en/of BOA niks ondernemen?
Lees even terug. Een demonstratie moet je van tevoren aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Philip Ross schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:01:
[...]

Lees even terug. Een demonstratie moet je van tevoren aanmelden.
mijn post edited, met uitspraak van Halsema gister bij Op1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Is het misschien een idee om die discussie over de demonstratie op de Dam een eigen topic te geven in plaats van hier te vervuilen?

Het lijkt meer over politiek en beleid te gaan dan over corona ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

anandus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:04:
Is het misschien een idee om die discussie over de demonstratie op de Dam een eigen topic te geven in plaats van hier te vervuilen?

Maar op dat punt zijn we toch ook aanbeland? Het gaat nu over de politieke gevolgen van de corona. Die 10-15 mensen in het ziekenhuis per dag zijn niet meer mediageniek.

De eerste 2 gevallen in Nederland weet iedereen zich nog te herinneren, maar nu zijn die handvol mensen die wel de pech hebben om nog steeds in het ziekenhuis te belanden tov van de piek maar geneuzel in de marge (blijkbaar).
(Vergetende dat die dus het gloeiende kooltje kunnen zijn zodat de brand weer op start)

De rol die de politiek speelt gaat nu een grotere rol spelen. Dus wanneer ze wel of niet ingrijpen heeft in het grotere geheel echt wel gevolgen voor de komst of hopelijk afwezigheid van een ergere 2e golf.
Dus wat mij betreft zeker een Coronavirus Slowchat topic waardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

anandus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:04:

U vraagt, terwijl ik al bezig was:

[ZT] Racismeprotest op de dam ondanks coronamaatregelen

Lees de TS/TW s.v.p. door voordat je reageert.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

[...]

Ga je nu echt de demo van gister, waar mensen buiten naast elkaar met mondkapjes stonden vergelijken met een bingefeest waarbij wisselende mensen -20 centimeter afstand op elkaar met mondsapjes lagen? :+

Gister zal niet leiden tot problemen. En ik denk dat, afgezien van mensen die een hekel aan Halsema hebben en het ophitsende journaille niet écht veel mensen problemen hadden met de demo als je ziet hoe druk het óveral was sinds die magische datum, 1 juni.

Alles en iedereen was buiten, euforisch, vrij, vergat de regels en zat op terrassen, bootjes, fietsen, grote drommen wandelaars et cetera et cetera. Ik heb gister weinig gezien op straat van een 1,5m-maatschappij. Meer het ‘oude normaal’ maar dan keer vier.

Het was echt megadruk vanaf klokslag 12. Alsof er 20 Flixbussen leeggeduwd waren in ons stadsie. En alle leeftijden; van koters tot bloemkolen. Nul mondkapjes, geen afstand, wel vrolijkheid en plezier.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 02-06-2020 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Wilf schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:38:
[...]
Alles en iedereen was buiten, euforisch, vrij, vergat de regels en zat op terrassen, bootjes, fietsen, grote drommen wandelaars et cetera et cetera. Ik heb gister weinig gezien op straat van een 1,5m-maatschappij. Meer het ‘oude normaal’ maar dan keer vier.

Het was echt megadruk vanaf klokslag 12. Alsof er 20 Flixbussen leeggeduwd waren in ons stadsie. En alle leeftijden; van koters tot bloemkolen. Nul mondkapjes, geen afstand, wel vrolijkheid en plezier.
Dat was misschien in Amsterdam zo, maar hier in de dorpen werd, voor zover ik kon zien tijdens m'n tochtje, bijzonder veel moeite en aandacht geschonken aan het correct opvolgen van de regels.
Ja, de terrassen zaten "vol", maar wel volgens de regels.

Maar misschien klopt het inderdaad dat in Amsterdam andere regels gelden dan in mijn buurt.
Maar hier is best wat geïnvesteerd om wel volgens de regels op te treden om zo de balans te vinden tussen veiligheid en plezier.

<knip>

[ Voor 9% gewijzigd door Ramzzz op 02-06-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Heeft eigenlijk iemand al dat telefoonnummer voor coronatests gebeld? Op wat voor termijn krijg je een test? Dezelfde dag nog, of 1-2 dagen later?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 09:23
Palomar schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:16:
Heeft eigenlijk iemand al dat telefoonnummer voor coronatests gebeld? Op wat voor termijn krijg je een test? Dezelfde dag nog, of 1-2 dagen later?
Er volgt eerste een telefonische screening, vanuit daar wordt bepaald of je in aanmerking komt voor een test.
Vervolgens komt de GGD binnen 24-48 uur langs (naar ernst van de klachten) en word je nogmaals gescreend, na testen heb je binnen 24 uur de eerste uitslag.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
.

[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 15:51 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
michael3 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:31:
[...]

Komen ze echt langs?
ik dacht dat je naar hun toe moest, naar bv zo een drive in bij ziekenhuizen.
Hier in de regio (achterhoek) komen ze echt langs, dit om verspreiding tegen te gaan.
Ze komen dan in mooie witte pakken aan de deur zodat de hele buurt kan zien dat je mogelijk ziek bent.. :|

Geen idee hoe ze het in andere regio's doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
[.

[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 17:05 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Laatst online: 20:00

gws24

Thinking is hard!

verstappen33 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:33:
[...]

Hier in de regio (achterhoek) komen ze echt langs, dit om verspreiding tegen te gaan.
Ze komen dan in mooie witte pakken aan de deur zodat de hele buurt kan zien dat je mogelijk ziek bent.. :|

Geen idee hoe ze het in andere regio's doen.
Omdat ik dit een beetje raar vond klinken omdat mijn beeld was dat er in het hele land drive-ins zouden komen heb ik het even gechecked en ook in de achterhoek heeft de GGD gewoon test locaties met een drive-in. Langs komen doen ze dus niet zoals jij zegt (behalve bij speciale gevallen waarschijnlijk)
Testlocaties

GGD Noord- en Oost-Gelderland heeft twee testlocaties. In Vaassen en Zelhem. De testlocaties zijn een drive-in. Met de auto rijd je door de drive-in en word je zonder uit te hoeven stappen getest.
bron: https://www.ggdnog.nl/gezondheid/infectieziekten/coronatest

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
michael3 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:37:
[...]

Kan aan mij liggen maar dan voel je je toch ook niet echt op je gemak 😅
Denk dat er dan ook een hoop bij zullen zijn die niet eens gaan bellen.
Klopt, maar dit is de procedure waarbij de GGD'ers naar binnen moeten..
Een andere optie wanner je zelf mobiel genoeg bent om dit aan de deur te doen, ze zetten dan een test kit voor de deur neer en zien op gepaste afstand toe dat je op de goede manier een test monster bij jezelf afneemt. Dit hoeft niet met witte pakken etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Wait whut? Dat monster nemen luistert vrij nauw. No way dat een leek dat bij zichzelf af kan nemen. En zelfs voor iemand wiens werk dat is zie ik dat niet als een makkelijke actie..

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Deze info heb ik van een buurtbewoner die bij de GGD werkt en laatse maanden veel bij mensen testen afgenomen heeft, geen idee in hoeverre dit vandaag de dag nog actueel is..

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen een auto heeft en door een drive-in kan rijden..
Ikzelf zou ook zeker geen familie of buurvrouw meenemen in mijn auto om hen te laten testen.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lijkt mij ook zeer sterk. Als mensen het beschrijven dat het lijkt alsof je hersenen door je neus naar buiten worden getrokken, kan ik me heel slecht voorstellen dat dit door iemand bij zichzelf wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
MikeyMan schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:05:
Lijkt mij ook zeer sterk. Als mensen het beschrijven dat het lijkt alsof je hersenen door je neus naar buiten worden getrokken, kan ik me heel slecht voorstellen dat dit door iemand bij zichzelf wordt gedaan.
Dat is voor zover ik kan inschatten dus niet het geval, ik heb de uitvoering van de test gezien bij mijn dochter in het ziekenhuis, zo diep gaat het staafje niet. (uitslag was overigens negatief, mevrouw had koorts als gevolg van een urineweg infectie)

Het risico bij zelf testen is denk ik dat mensen niet diep genoeg gaan met het staafje omdat ze ongemak voelen en stoppen. Gevoel is natuurlijk een beetje een relatief ding bij iets wat je niet kan zien. Ik heb ooit een verdoving gehad in mijn gehemelte voor m'n gevoel zat de naald ook ter hoogte van mijn oogbal...

Daardoor krijg je mogelijk wel een negatieve test, omdat het virus zich dieper in de neusholte bevind/de concentratie virusdeeltjes hoger is dieper in de neusholte. (althans zo heb ik het begrepen)

[ Voor 10% gewijzigd door TIGER1125 op 02-06-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
De test is medisch niet heel spannend, maar gaat aanmerkelijk dieper dan je hem bij jezelf zou steken, zowel in je keel als in je neus. Dit op basis van het persoonlijk ondergaan van die test.

Het *voelt* alsof ze ergens achter je oogbool je hersens aan het swabben zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door ijdod op 02-06-2020 11:16 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:51
ijdod schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:15:
maar gaat aanmerkelijk dieper dan je hem bij jezelf zou steken
ik wil um maken maar ik doe het niet _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Coronanummer op eerste dag 'massaal gebeld', een kwart had geen klachten https://www.nu.nl/coronav...rt-had-geen-klachten.html (via @NUnl)

Schijnbaar 323.000 telefoontjes. Een kwart überhaupt geen klachten. En uiteindelijk maar een kleine 5500 tests ingepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:30:
Coronanummer op eerste dag 'massaal gebeld', een kwart had geen klachten https://www.nu.nl/coronav...rt-had-geen-klachten.html (via @NUnl)

Schijnbaar 323.000 telefoontjes. Een kwart überhaupt geen klachten. En uiteindelijk maar een kleine 5500 tests ingepland.
Dit is wel heel erg overdreven. 320k mensen die klachten hebben? Denk het niet. Mensen zijn gewoon benieuwd of ze het hebben en proberen om getest te worden. Hopelijk is het toch wat moeilijker om een afspraak te krijgen.

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Aslanboy1905 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:46:
[...]

Dit is wel heel erg overdreven. 320k mensen die klachten hebben? Denk het niet. Mensen zijn gewoon benieuwd of ze het hebben en proberen om getest te worden. Hopelijk is het toch wat moeilijker om een afspraak te krijgen.
Volgens een artikel op AD.nl:
Volgens de GGD belde gisteren één op de vier mensen met algemene vragen
https://www.ad.nl/binnenl...emen-overbelast~a16a9a50/

Dan vallen er even globaal 80k bellers af, en je hebt een 5500 mensen voor een test ingepland. Waar bellen die andere 230k mensen dan in hemelsnaam voor :? Om een Pizza te bestellen?

Zelfs als er mensen benieuwd zijn want het is gratis ;( dus ik bel even kan ik me niet voor stellen dat dat er meer dan 230k+ zijn...

[ Voor 8% gewijzigd door TIGER1125 op 02-06-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09 19:50

basvn

Breezand - NHN

[...]

als er van de 320k mensen die gebeld hebben, er maar 5500 een afspraak hebben ingepland, denk ik dat je niet zomaar in aanmerking komt.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
TIGER1125 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:49:
[...]

Volgens een artikel op AD.nl:

[...]

https://www.ad.nl/binnenl...emen-overbelast~a16a9a50/

Dan vallen er even globaal 80k bellers af, en je hebt een 5500 mensen voor een test ingepland. Waar bellen die andere 200k mensen dan in hemelsnaam voor :? Om een Pizza te bestellen?
Nou, niet zo lastig. Veel mensen belden gewoon, meermaals. Gezien de verbindings problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Niet online
basvn schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:50:
[...]

als er van de 320k mensen die gebeld hebben, er maar 5500 een afspraak hebben ingepland, denk ik dat je niet zomaar in aanmerking komt.
Ben wel benieuwd hoe ze dit bepalen. Moet je ook een verwijzing van je dokter hebben? Anders kan je in principe ook gewoon liegen en zeggen dat je alle symptonen hebt om een afspraak te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Aslanboy1905 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:58:
[...]

Ben wel benieuwd hoe ze dit bepalen. Moet je ook een verwijzing van je dokter hebben? Anders kan je in principe ook gewoon liegen en zeggen dat je alle symptonen hebt om een afspraak te krijgen.
Volgens de minister was het laagdrempelig, bellen bij klachten geen dokter er tussen en dan denk ik dat de GGD in deze de screening doet of je wel of niet in aanmerking komt op het punt wat voor klachten heeft u?

Als je dan zegt welke klachten je hebt dan is dat toch voldoende reden? Of het waar of niet waar is, is een ander verhaal.

Ik heb niet gebeld dus weet niet precies wat ze vragen, maar het zal die afweging zijn i.c.m. seizoensklachten zoals hooikoorts (nu) of je wel of niet door gaat voor de test.

[ Voor 13% gewijzigd door TIGER1125 op 02-06-2020 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Heb je het artikel ook gelezen? Ik schrijf nota bene zelf al dat er een kwart geen klachten had. Maar blijkbaar vindt er inderdaad nogal wat triage plaats aan de telefoon.

Die 200k mensen zullen misschien alleen af en toe hoesten of niezen. Of een lichte loopneus hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 02-06-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 21:32
TIGER1125 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:05:
[...]

Volgens de minister was het laagdrempelig, bellen bij klachten geen dokter er tussen en dan denk ik dat de GGD in deze de screening doet of je wel of niet in aanmerking komt op het punt wat voor klachten heeft u?

Als je dan zegt welke klachten je hebt dan is dat toch voldoende reden? Of het waar of niet waar is, is een ander verhaal.

Ik heb niet gebeld dus weet niet precies wat ze vragen, maar het zal die afweging zijn i.c.m. seizoensklachten zoals hooikoorts (nu) of je wel of niet door gaat voor de test.
Iedereen met klachten van de luchtwegen (en nog wat meer) komen in aanmerking om te testen. Dus ook hooikoortsklachten, omdat je niet weet of het coronavirus is. De beslissing om te testen ligt bij de burger. Als die de klachten herkent als bekende hooikoorts, dan is er geen reden om te testen. De persoon aan de telefoon zal die triage niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 21:32
verstappen33 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:58:
Deze info heb ik van een buurtbewoner die bij de GGD werkt en laatse maanden veel bij mensen testen afgenomen heeft, geen idee in hoeverre dit vandaag de dag nog actueel is..

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen een auto heeft en door een drive-in kan rijden..
Ikzelf zou ook zeker geen familie of buurvrouw meenemen in mijn auto om hen te laten testen.. 8)7
Er komen testteams om thuis te komen testen. Niet alle GGD’en kunnen dat nu, omdat er een personeelstekort is, maar ze werken er hard aan. De huisarts kan nog steeds testen afnemen, maar sommige huisartsen weigeren omdat ze er weinig zin in hebben. Die verwijzen naar GGD’en die het (nog) niet kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

MikeyMan schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:11:
[...]

Heb je het artikel ook gelezen? Ik schrijf nota bene zelf al dat er een kwart geen klachten had. Maar blijkbaar vindt er inderdaad nogal wat triage plaats aan de telefoon.

Die 200k mensen zullen misschien alleen af en toe hoesten of niezen. Of een lichte loopneus hebben.
Ik vond in het kader van geen klachten en toch testen een heel interessant artikel over de verspreiding door asymptomatische dragers van het virus op bbc news: https://www.bbc.com/news/uk-52840763

Ze stellen de hypothese dat de hele pandemie in gang wordt gehouden juist door asymptomatische of pre symptomatische dragers. Er wordt daar geopperd om een hele stad te testen om dit te meten. Er is zo weinig bekend dat de schattingen van a/pre symptomatisch dragerschap geschat wordt op tussen de 5 en 80 procent. :+ helemaal geen ruime marge ofzo ;)

In elk geval een must-read voor wie dit interessant vindt.
Pagina: 1 ... 67 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
slowchat topic huisregels:
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt. Het is hier bovendien geen Huiskamer.
• Geen complottheorieën
• Geen speculaties. Als je iets beweert, doe dat met onderbouwing en bronvermelding.
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

GoT is niet de plek voor medisch advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?