@honey als dat de spelregels zijn vind ik het aantal ingeplande tests t.o.v. de aantallen telefoontjes wel erg laag uitvallen. Goed, dan bellen er 80k zonder klachten, blijven er nog 200k plus over die wel bellen maar niet testen.
Ik weet niet hoe het daar gaat aan de telefoon. Maar dit zijn de richtlijnen:MikeyMan schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:53:
@honey als dat de spelregels zijn vind ik het aantal ingeplande tests t.o.v. de aantallen telefoontjes wel erg laag uitvallen. Goed, dan bellen er 80k zonder klachten, blijven er nog 200k plus over die wel bellen maar niet testen.
Voorstel voor testbeleid en algemene maatregelen
Bij welke symptomen van COVID-19 wordt geadviseerd dat de Nederlander thuis moet blijven, zelf geïnitieerd of door middel van externe triage/gezondheidscheck?Bij de volgende symptomen wordt geadviseerd dat iedereen in Nederland thuis moet blijven, op basis van de huidige wetenschappelijke literatuur en expert opinion:
Verkoudheidsklachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn
EN/OF
(licht) hoesten
EN/OF
Plotseling verlies van reuk- en/of smaakvermogen (zonder neusverstopping)
EN/OF
Kortademigheid/benauwdheid
EN/OF
Verhoging óf koorts boven de 38 graden
Aangezien het alleen hebben van spierpijn, vermoeidheid, anorexie/verminderde eetlust en/of hoofdpijn voor de algehele populatie waarschijnlijk te weinig specifiek is, zijn deze symptomen alleen van belang in combinatie met een van de vijf bovenstaande symptomen.
De symptomen voor thuisisolatie van het hele gezin, indien de index nog niet getest is, zullen niet veranderd worden en blijven koorts en/of benauwdheid.
Bij welke symptomen van COVID-19 wordt geadviseerd dat de Nederlander zich laat testen?
De bovengenoemde symptomen worden gelijkgesteld voor thuisisolatie en testen. Echter, als iemand zich meldt met van een van de overige klachten uit het gehele brede palet aan klachten van COVID-19, dan zal dit waarschijnlijk minder discriminerend zijn voor COVID-19, maar dan kan deze persoon zich ook laten testen.
Bij welke symptomen van COVID-19 wordt geadviseerd dat de contacten van een COVID-19-patiënt zich laten testen?
Aangezien het huidige beleid gefocust is op intensief bron- en contactonderzoek zal een contact van een COVID-19 patiënt laagdrempelig getest worden bij aanwijzingen van een van de klachten uit het gehele brede palet aan klachten van COVID-19. Daaronder wordt dus onder andere verstaan: koorts, koude rillingen, hoesten, algehele malaise, vermoeidheid, algehele pijnklachten, oculaire pijn, spierpijn, hoofdpijn, keelpijn, buikpijn, pijn bij de ademhaling, duizeligheid, neusverkoudheid, kortademigheid, schorre stem, prikkelbaarheid/verwardheid/delier, anorexie/verlies van eetlust, diarree, overgeven, misselijkheid, hyposmie/anosmie, dysgeusie/ageusie, conjuctivitis en verschillende huidafwijkingen.
Het gaat om een contactonderzoek, volksgezondheid dus... Kom op zeg, ga dan nietVerwijderd schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:07:
[...]
Ik heb daar nooit toestemming voor gegeven.
Ik woon niet in Amsterdam maar in een stadsie in provincie Utrecht met maar paar duizend inwoners ter verduidelijking.Fly-guy schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:54:
[...]
Dat was misschien in Amsterdam zo, maar hier in de dorpen werd, voor zover ik kon zien tijdens m'n tochtje, bijzonder veel moeite en aandacht geschonken aan het correct opvolgen van de regels.
Ja, de terrassen zaten "vol", maar wel volgens de regels.
Maar misschien klopt het inderdaad dat in Amsterdam andere regels gelden dan in mijn buurt.
Maar hier is best wat geïnvesteerd om wel volgens de regels op te treden om zo de balans te vinden tussen veiligheid en plezier.
@Mfpower Volgens mij weinig nieuwe inzichten in dat artikel, tenzij ik iets gemist heb? En 'de pandemie aan de gang houden' is een statement wat nadere verkalring vraagt. Want wat wordt daarmee bedoeld?
[ Voor 39% gewijzigd door ijdod op 02-06-2020 16:30 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Ik poste het ook in het kader van testen in Nederland: testen we ook asymptomatische gevallen (mensen zonder klachten dus)? Volgens mij niet. Er komen op het moment amper nieuwe inzichten. Logisch maar ook zorgelijk, want we weten behalve lockdowns nog niet zo goed wat nu echt slimme interventies zijn. Mijn statement is een semi vertaalde quote uit het artikel:ijdod schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:28:
@Mfpower Volgens mij weinig nieuwe inzichten in dat artikel, tenzij ik iets gemist heb? En 'de pandemie aan de gang houden' is een statement wat nadere verkalring vraagt. Want wat wordt daarmee bedoeld?
De test capaciteit gebruiken om inzicht te gebruiken doen ze in de UK (nog) niet. En hier ook niet gezien de richtlijnen mbt testen.Researchers say it's vital to understand how many are affected this way and whether "silent spreaders" are fuelling the pandemic.
Op zich is dat natuurlijk ook de million dollar question. Mocht er geen presymptomatische verspreiding zijn, dan is “ziek = thuis” voldoende om de epidemie te bestrijden in landen waar mensen huizen hebben. Dan hoeft anderhalve meter niet, dan hoeven mondkapjes niet etc.
Maar dat zal de uitkomst niet zijn. Hard zingen in de kerk lijkt ook een symptoom te zijn. Maar als het gedeelte van de verspreiding op het totaal goed inzichtelijk gemaakt wordt, dan wordt her interessant.
Tegelijk lijkt me het lastig om te onderzoeken. Ik denk dat veel hoestende mensen zelf niet vinden dat ze symptomen hebben.
Maar dat zal de uitkomst niet zijn. Hard zingen in de kerk lijkt ook een symptoom te zijn. Maar als het gedeelte van de verspreiding op het totaal goed inzichtelijk gemaakt wordt, dan wordt her interessant.
Tegelijk lijkt me het lastig om te onderzoeken. Ik denk dat veel hoestende mensen zelf niet vinden dat ze symptomen hebben.
Vanaf volgende week willen ze iedereen gaan 'temperaturen' bij mijn werkgever door 2 "gewone" orderpickers.
Het is pas geleden iets gewijzigd volgens mij, eerder mocht helemaal niks gedaan worden dacht ik.
Weet alleen niet of ze bijv ook mensen "toegang" willen weigeren als de temp niet acceptabel is. (En dat mag ook niet?)
Want verhoogde temperatuur betekent niet perse corona.
Het is pas geleden iets gewijzigd volgens mij, eerder mocht helemaal niks gedaan worden dacht ik.
- Een werkgever mag wel temperatuurcheck doen maar moet officieel gedaan worden door een (bedrijfs)arts.
- Het mag niet geregistreerd/verwerkt worden.
- Werknemer mag weigeren.
Weet alleen niet of ze bijv ook mensen "toegang" willen weigeren als de temp niet acceptabel is. (En dat mag ook niet?)
Want verhoogde temperatuur betekent niet perse corona.
[ Voor 6% gewijzigd door The Chosen One op 03-06-2020 05:33 ]
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Ik heb hem ook gehad. Het is niet heel prettig. In je mond/keel stelt niks voor, maar die in je neus is wel onprettig. Maar om nou te zeggen dat ze tot aan je hersens gaan vind ik persoonlijk overdreven, zonder waardeoordeel over jouw post verder. Ik realiseerde me dat ze dieper gingen dan ik kan peuteren en mijn ogen gingen tranen. Maar toen was het alweer voorbij, het was hooguit 2 seconden. Maar misschien had ik een bedreven arts. Het was voor hem ook in ieder geval de 100+ste keer...ijdod schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:15:
De test is medisch niet heel spannend, maar gaat aanmerkelijk dieper dan je hem bij jezelf zou steken, zowel in je keel als in je neus. Dit op basis van het persoonlijk ondergaan van die test.
Het *voelt* alsof ze ergens achter je oogbool je hersens aan het swabben zijn.
@FreakNL Er zat wat artistieke vrijheid in. Ik vermoed dat er ook veel persoonlijke variatie is in hoe het eea ervaring wordt; ik ken mensen met een erg sterke gag-reflex als ze iets achter in de keel krijgen. De neus was voor mij bijzonder onplezierig; niet op het niveau dat ik me niet zou laten testen, maar wel niveau dat ik dat niet triviaal laat doen 'because you can'. Wat verder prima is, volgens mij
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Mwa, ik denk niet dat het zo ver gaat komen dat ze je gaan dwingen om je te laten testen. Voor mij is zo'n test echt een keiharde 'nee', maar dat is gewoon omdat ik uit principe geen enkel medisch instrument bij mij in de buurt van mijn lijf hoef.ijdod schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:57:
@FreakNL Er zat wat artistieke vrijheid in. Ik vermoed dat er ook veel persoonlijke variatie is in hoe het eea ervaring wordt; ik ken mensen met een erg sterke gag-reflex als ze iets achter in de keel krijgen. De neus was voor mij bijzonder onplezierig; niet op het niveau dat ik me niet zou laten testen, maar wel niveau dat ik dat niet triviaal laat doen 'because you can'. Wat verder prima is, volgens mij
Als ik de keuze had, dan liet ik nog liever bloed prikken dan zo'n schraper door mijn neus halen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Tja, het was nodig voor mijn werk.
Net zoals ik ook al eens op de kop in een helikopter onder water ben gedompeld...
Niet iedereen heeft de luxe om zomaar nee te zeggen. Bovendien is het ook een beetje onzinnig, het is maar een staafje.
Net zoals ik ook al eens op de kop in een helikopter onder water ben gedompeld...
Niet iedereen heeft de luxe om zomaar nee te zeggen. Bovendien is het ook een beetje onzinnig, het is maar een staafje.
[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 02-06-2020 23:07 ]
Het testen van presymptomatische mensen, dus eigenlijk iedereen zonder klachten, is niet zinvol. Je moet dan de gehele Nederlandse bevolking wekelijks gaan testen. Contacten van bewezen gevallen moeten extra streng letten op symptomen, waaronder ook diarree, die worden wel heel snel getest.Mfpower schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:50:
[...]
Ik poste het ook in het kader van testen in Nederland: testen we ook asymptomatische gevallen (mensen zonder klachten dus)? Volgens mij niet. Er komen op het moment amper nieuwe inzichten. Logisch maar ook zorgelijk, want we weten behalve lockdowns nog niet zo goed wat nu echt slimme interventies zijn. Mijn statement is een semi vertaalde quote uit het artikel:
[...]
De test capaciteit gebruiken om inzicht te gebruiken doen ze in de UK (nog) niet. En hier ook niet gezien de richtlijnen mbt testen.
Een ander probleem is dat de sensitiviteit van PCR onderzoek valt en staat bij de hoeveelheid virus in de keel. Als je te vroeg test, dan kun je denken dat je geen Corona hebt, maar toch besmettelijk gaan worden op het moment dat je wel klachten krijgt.
Sowieso zou het advies moeten zijn, bij klachten blijf thuis, ook als je negatief getest bent. Een positieve test zegt veel, maar een negatieve test zegt heel weinig. Het is geen garantie dat je een paar dagen later geen COVID-19 hebt. Je kunt namelijk een banale verkoudheid krijgen, maar ook later COVID-19 erbij. Een negatieve test is dus maar heel beperkt houdbaar. Helaas weten veel mensen het niet.
Testen is nuttig in het kader van bron- en contactonderzoek. Het is niet of weinig nuttig om mensen vrij te verklaren. Dat laatste is alleen nuttig bij hele specifieke gevallen.
Pfff... Een "x wachtenden voor u" bij dat coronatesttelefoonnummer zou wel fijn zijn.
Sta nu een uur in de wacht, maar heb geen flauw idee hoeveel ik opgeschoven ben, etc.
Helemaal niet frustrerend ofzo.
Sta nu een uur in de wacht, maar heb geen flauw idee hoeveel ik opgeschoven ben, etc.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Dan zet je het toch gewoon op speaker of doe je oortjes in en ga je wat anders doen. Je hoeft niet te wachten. Dat doet je telefoon wel voor je.anandus schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:47:
Pfff... Een "x wachtenden voor u" bij dat coronatesttelefoonnummer zou wel fijn zijn.
Nou, na een uur en zes minuten in de wacht (
) eindelijk aan de beurt.
Vrijdagochtend om 8.21 -bijzonder specifiek- mag ik een wattenstaafje achter mijn oogbol laten kriebelen.
En het antwoord op mijn vraag als mijn klachten weer verdwijnen en hoe ik kan annuleren:
"Ja, dan kunt u gewoon dit nummer weer bellen"

Vrijdagochtend om 8.21 -bijzonder specifiek- mag ik een wattenstaafje achter mijn oogbol laten kriebelen.
En het antwoord op mijn vraag als mijn klachten weer verdwijnen en hoe ik kan annuleren:
"Ja, dan kunt u gewoon dit nummer weer bellen"

Als Zweden nogmaals het virus over zich heen krijgt zullen ze een andere strategie kiezen die meer op de rest van de wereld lijkt. Anders Tegnell erkent nu dat de aanpak tot teveel doden heeft geleid.
https://www.telegraaf.nl/...e-hadden-meer-moeten-doen
https://www.bloomberg.com...-he-got-some-things-wrong
https://www.telegraaf.nl/...e-hadden-meer-moeten-doen
https://www.bloomberg.com...-he-got-some-things-wrong
.
[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 15:51 ]
Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.
Op het werk dus ff snel. Dit vond ik4;michael3 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:43:
[...]
Aangezien onderstaande artikel nog steeds niet is gewijzigd ga ik er vanuit dat het nog steeds verboden is.
https://autoriteitpersoon...uur-meten-mag-niet-zomaar
Temparaturen tijdens corona
Temperaturen is niet zomaar toegestaan. Meestal verwerkt u hiermee namelijk medische gegevens. En dat valt onder de privacywet, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De AVG geldt niet als alleen de temperatuur wordt afgelezen en daar verder niets mee gebeurt. Dus als de temperatuur niet wordt geregistreerd en ook niet in een geautomatiseerd systeem terechtkomt.
https://autoriteitpersoon...turen-en-gezondheidscheck
[/quote]
Persoonlijk vind ik het problematischer dat dit als een anticorona gedoe wordt gepresenteerd terwijl je helemaal geen verhoogde temperatuur hoeft te hebben. En er ook andere oorzaken voor vrrhoging kunnen zijn. En stel 0.x hoger, werkgever wilt dat je naar huis gaat...
[ Voor 14% gewijzigd door The Chosen One op 03-06-2020 11:29 ]
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Gisteren voor het eerst weer uit eten geweest. Was wel een beetje maf want het was voor de verjaardag van mijn schoonmoeder, met 6 personen. Uiteindelijk op 1.5 meter afstand van elkaar met 2 personen per tafel gezeten (wat we natuurlijk ook begrepen). Werd wel heel goed gelet op de regels, hoop dat de horeca dit weet vol te houden. Hoorde daarentegen ook weer verhalen van vrienden dat nu al restaurants waar zij werken de regels aan hun laars lappen. Geen controle bij de deur en te veel mensen uit andere huishoudens aan tafel. Tja. Hoop dat er veel mensen zijn die daar dan maar niet gaan zitten, voelen ze het snel genoeg.
Overigens mooi om te zien hoe de gemeente hier meedenkt. Onder mijn huis zit een relatief nieuw eettentje waar ik vaak kom, normaal hebben ze een extreem klein terras, nu mogen ze, hoorde ik van de eigenaar, vrijwel het hele plein voor de deur gebruiken. Ruimte voor veel mensen en 2-3 meter afstand op z'n minst, en alle looproutes zijn ook nog steeds super ruim.
Overigens mooi om te zien hoe de gemeente hier meedenkt. Onder mijn huis zit een relatief nieuw eettentje waar ik vaak kom, normaal hebben ze een extreem klein terras, nu mogen ze, hoorde ik van de eigenaar, vrijwel het hele plein voor de deur gebruiken. Ruimte voor veel mensen en 2-3 meter afstand op z'n minst, en alle looproutes zijn ook nog steeds super ruim.
[ Voor 22% gewijzigd door Thomas op 03-06-2020 11:30 ]
Heeft iemand een verklaring voor het nog steeds dagelijks stijgen van het aantal besmettingen vs het teruglopen van het aantal doden? Heeft dit te maken met uitbreiding van de testcapaciteit in meerdere landen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/PDnVgNQ8nBnpz0aaVVzfhIvg.png?f=user_large)
in sommige landen komt het nu pas goed op gang, dat kun je toch gewoon zien in de tabel van worldometers
Heeft meer met het officieel melden van een doodsoorzaak te maken.reemprive schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:23:
Heeft iemand een verklaring voor het nog steeds dagelijks stijgen van het aantal besmettingen vs het teruglopen van het aantal doden? Heeft dit te maken met uitbreiding van de testcapaciteit in meerdere landen?
[Afbeelding]
Afrika/Zuid-Amerika/Rusland zijn ze daar niet zo goed in het classificeren lijkt het.
/edit:
in sommige landen zal het ook wel gevoelig liggen qua politiek. Kan me bijv niet voorstellend dat Rusland met hun gezondheids infrastructuur met +/- 25% van het aantal gevallen minder dan 5% van het aantal doden heeft. (in vergelijking met de VS)
of 10x zoveel gevallen als NL, maar wel ongeveer zelfde aantal doden.
[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 03-06-2020 16:43 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Nou, de livestream van AD (zojuist) laat zien dat het ook erg druk is in Rotterdam voor de Black Lives Matter demonstratie. Naar het zich laat aanzien veel te druk, ben benieuwd wat burgemeester Aboutaleb gaat doen?
Het zijn er meer dan de maximaal 80 demonstranten op het Schouwburgplein...
https://www.ad.nl/rotterd...d-te-bewaren-br~a7483970/
Edit, vanuit dit standpunt lijkt er wel meer afstand te zijn:

En toch niet:

En iedereen mag weer naar huis:
https://www.telegraaf.nl/...n-wegens-te-grote-opkomst
Het zijn er meer dan de maximaal 80 demonstranten op het Schouwburgplein...
https://www.ad.nl/rotterd...d-te-bewaren-br~a7483970/
Edit, vanuit dit standpunt lijkt er wel meer afstand te zijn:

En toch niet:

En iedereen mag weer naar huis:
https://www.telegraaf.nl/...n-wegens-te-grote-opkomst
[ Voor 40% gewijzigd door Toewan op 03-06-2020 18:14 ]
Ik kan hier steeds minder sympathie voor opbrengen. Totaal disrespect naar de zwakkere en ouderen onder ons.
Serieus wat denken die mensen in Rotterdam...
Snel hekken eromheen, afvoeren met bussen en 2/3 weken ergens opsluiten.

Snel hekken eromheen, afvoeren met bussen en 2/3 weken ergens opsluiten.
Goed, de tegenstelling van de dag:
https://www.nu.nl/coronav...preiding-coronavirus.html
In ander nieuws, ook vandaag:
https://www.dvhn.nl/groni...volwassenen-25723801.html
Maar opvallend:Van alle gezinnen waren er geen waarbij een kind van jonger dan twaalf jaar oud de eerste patiënt was en dus de rest van het gezin heeft aangestoken.
Ja als de ouders uit de zorg komen dan snap ik het wel. Of mis ik iets...De ruim vijftig gezinnen werden benaderd door de GGD en waren vaak van zorgmedewerkers die besmet waren met het coronavirus.
100 procent tegenstrijdig nieuws. Op 1 dag. Van 2 top instellingen in naburige landen.De Duitse topviroloog Christian Drosten blijft in zijn onderzoek naar de verspreiding van het coronavirus bij zijn standpunt dat kinderen net zo besmettelijk zijn als volwassenen. Dat meldt de Frankfurter Allgemeine.

Reisadvies naar Zweden blijft oranje? Interesting..
AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT
Ik snap het even niet, ik zit die persconferentie te kijken van Rutte.
Mag je nu na 15 juni wel of niet naar Frankrijk reizen?
Volgens mij sprak Rutte zichzelf tegen.
Mag je nu na 15 juni wel of niet naar Frankrijk reizen?
Volgens mij sprak Rutte zichzelf tegen.
Elect a clown, expect a circus.
Was lastig maar dat bepaalt Frankrijk dus.
Fransen zijn hier wel welkom.
Hugo de Jonge staat er voor joker bij.
Fransen zijn hier wel welkom.
Hugo de Jonge staat er voor joker bij.
Ik heb het nieuws echt met ongeloof zitten lezen. Was dit nu dat grote langlopende onderzoek waar we al zo lang op wachten? Het hangt met haken en ogen en nietszeggendheid aan elkaar.Mfpower schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:53:
Goed, de tegenstelling van de dag:
[...]
Maar opvallend:
[...]
Ja als de ouders uit de zorg komen dan snap ik het wel. Of mis ik iets...
[...]
100 procent tegenstrijdig nieuws. Op 1 dag. Van 2 top instellingen in naburige landen.![]()
Ja met 700 besmettingen per dag vind ik dat niet zo vreemd. Zweden heeft gekozen om het virus feitelijk zijn gang te laten gaan, Nederland heeft een ander uitgangspunt. Zweden zegt nu zelf dat hun keuze niet juist was, ik vind het te vroeg om dat te roepen.Aslanboy1905 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:09:
Reisadvies naar Zweden blijft oranje? Interesting..
Uiteindelijk kan je pas als Corona is verdreven zeggen welke aanpak het beste is geweest.
https://www.nederlandwereldwijd.nl ligt ook meteen plat.
Had er ook nog nooit van gehoord.
Vragen gaan ook merendeels over die demonstraties en de VS.
Nog niemand die vraagt waarom de eredivisie niet weer opgestart wordt.
Had er ook nog nooit van gehoord.
Vragen gaan ook merendeels over die demonstraties en de VS.
Nog niemand die vraagt waarom de eredivisie niet weer opgestart wordt.
Sinds wanneer is het aantal besmettingen per dag relevant?reemprive schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:29:
[...]
Ja met 700 besmettingen per dag vind ik dat niet zo vreemd. Zweden heeft gekozen om het virus feitelijk zijn gang te laten gaan, Nederland heeft een ander uitgangspunt. Zweden zegt nu zelf dat hun keuze niet juist was, ik vind het te vroeg om dat te roepen.
Uiteindelijk kan je pas als Corona is verdreven zeggen welke aanpak het beste is geweest.
AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT
Dat is het altijd al geweest. Alleen: not al numbers are equalAslanboy1905 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:05:
[...]
Sinds wanneer is het aantal besmettingen per dag relevant?
Ik kreeg wel het gevoel dat die muts van hart van Nederland (??) Rutte uit de tent wilde lokken met uitspraken over de demonstraties het en der.
.
[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 15:51 ]
Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.
Er zijn dus 50 gezinnen met minimaal 1 positief getest Corona patiënt en geen enkel kind in die gezinnen is besmet? Dat is toch best een hele duidelijke uitkomst? Wat mis ik?
De besmettelijkheid van kinderen die wel ziek zijn?ZieMaar! schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:31:
Er zijn dus 50 gezinnen met minimaal 1 positief getest Corona patiënt en geen enkel kind in die gezinnen is besmet? Dat is toch best een hele duidelijke uitkomst? Wat mis ik?
Dat was toch al onderzocht? Dat grafiekje met die stipjes uit de technische briefing?MikeyMan schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:33:
[...]
De besmettelijkheid van kinderen die wel ziek zijn?
Dat was voor dit verhaal niet anders. Mevrouw van RIVM zei bij Nieuwsuur dat dat de volgende onderzoeksstap was als ik het goed begreep.ZieMaar! schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:39:
[...]
Dat was toch al onderzocht? Dat grafiekje met die stipjes uit de technische briefing?
Dat er wel degelijk kinderen besmet zijn in die gezinnen? Ze waren alleen niet de eerste binnen het gezin die het virus hadden. En ze werden er niet ziek van. De vraag van het onderzoek was vooral in hoeverre kinderen bijdragen aan besmetting. Als je dan 50 gezinnen met een positief geteste volwassene neemt als basis voor je onderzoek,ZieMaar! schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:31:
dan klopt er mijns inziens al iets niet.
Dat, en het feit dat de onderzoeken plaats hadden tijdens de schoolsluitingen. Ook zijn het vooral zorgmedewerkers. Ook logisch want alleen zij werden toen getest. En die lopen natuurlijk het meeste risico om buiten het gezin op het werk besmet te raken.zacht schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:45:
[...]
Dat er wel degelijk kinderen besmet zijn in die gezinnen? Ze waren alleen niet de eerste binnen het gezin die het virus hadden. En ze werden er niet ziek van. De vraag van het onderzoek was vooral in hoeverre kinderen bijdragen aan besmetting. Als je dan 50 gezinnen met een positief geteste volwassene neemt als basis voor je onderzoek,
dan klopt er mijns inziens al iets niet.
Ook mis ik een stuk causaliteit. Waarom zouden kinderen minder verspreiden dan volwassenen? Omdat ze minder symptomen hebben? Hoe verhoudt zich dat tot pre/asymptomatische verspreiding waar zoveel over te doen is?
We weten nog zo weinig dat ik de uitspraken van het rivm hierover echt te stellig vind, zeker gezien het feit dat daar internationaal en in andere landen nog niet op dezelfde manier over wordt gedacht.
Wij zijn ook uit eten geweest afgelopen maandag. Netjes genoeg ruimte tussen de tafels, maar aan diezelfde tafels wel 2 tot 5 (wellicht zelfs meer) personen waarbij overgrote deel echt niet uit hetzelfde huishouden kwam. Er werd gewoon aan tafel geserveerd, borden/bestek/glazen aangeraakt alsof er niets aan de hand was. Wij vonden het gek maar wel prima, hoorde er verder ook niemand iets van zeggen. Bij vertrek mochten we zelfs een pepermuntje uit een schaal pakkenThomas schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:27:
Gisteren voor het eerst weer uit eten geweest. Was wel een beetje maf want het was voor de verjaardag van mijn schoonmoeder, met 6 personen. Uiteindelijk op 1.5 meter afstand van elkaar met 2 personen per tafel gezeten (wat we natuurlijk ook begrepen). Werd wel heel goed gelet op de regels, hoop dat de horeca dit weet vol te houden. Hoorde daarentegen ook weer verhalen van vrienden dat nu al restaurants waar zij werken de regels aan hun laars lappen. Geen controle bij de deur en te veel mensen uit andere huishoudens aan tafel. Tja. Hoop dat er veel mensen zijn die daar dan maar niet gaan zitten, voelen ze het snel genoeg.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
.
[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 15:50 ]
Dat dus, die demonstraties zijn eigenlijk gewoon spontane festivals geworden. Als blijkt dat dat geen superspreaders zijn, dan is het draagvlak voor het verbieden van grote buitenevenementen ook ineens weg gevallen.michael3 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:50:
Ben nu toch echt wel benieuwd wat de cijfers over twee weken zullen zijn.
Nu er die demonstraties zijn, Horeca weer gedeeltelijk open is en er een hoop er weer op uit gaan.
Als de cijfers dadelijk niet omhoog gaan dan kunnen we wel concluderen dat het virus zich buiten niet zo heel erg verspreid en we buiten bijna alles kunnen opengooien.
In het voetbalstadion kun je ook prima zitten met een mondkapje op als dat nog nodig is.
Dat is niet zo makkelijk te zeggen, natuurlijk.Stoney3K schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:07:
[...]
Dat dus, die demonstraties zijn eigenlijk gewoon spontane festivals geworden. Als blijkt dat dat geen superspreaders zijn, dan is het draagvlak voor het verbieden van grote buitenevenementen ook ineens weg gevallen.
In het voetbalstadion kun je ook prima zitten met een mondkapje op als dat nog nodig is.
We hebben nu het geluk dat het aantal besmettingen op een dieptepunt is en het daardoor (hopelijk) geen superspreader events zijn.
Dat zal vanaf nu alleen maar toenemen, en hoe meer het toeneemt hoe groter de kans dat dat wél superspreader events zijn.
Wat dat betreft hebben we het geluk dat dat Floyd-verhaal nu bezig is, op het absolute minimum qua aantal besmettingen, en niet over twee maanden als het weer toegenomen is.
[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 04-06-2020 08:12 ]
Dicht opeengepakt zitten in een windluw stadion is nog steeds wat anders dan buiten lopen / staan en afstand hebben van vreemden. Want alle zoomlenzen ten spijt; er is wel degelijk ruimte tussen die demonstranten.Stoney3K schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:07:
[...]
Dat dus, die demonstraties zijn eigenlijk gewoon spontane festivals geworden. Als blijkt dat dat geen superspreaders zijn, dan is het draagvlak voor het verbieden van grote buitenevenementen ook ineens weg gevallen.
En festivalpubliek is weer het ándere uiterste. Schouder tegen schouder, 40 graden Celsius door de gecombineerde contactwarmte, elkaars bierscheetjes opsnuivende.
Mijn vrouw is wakker geworden met keelpijn en 38,6.
Morgen Coronatest...
Morgen Coronatest...
Vervelend, hoop dat het geen corona is!Lensent schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:10:
Morgen Coronatest...
Hier wakker met een volle neus. Geen koorts en het is nu weggeëbd, maar wel even in de gaten houden. Kan me nu tenminste laten testen als het nodig is. Over dat testen gesproken; ik ben een student zonder auto in Leiden, en het dichtstbijzijnde test punt is een drive in in Leiderdorp. Iemand een idee hoe je in godsnaam als autoloze burger kan worden getest? Ik weet dat er walk ins zijn maar de dichtsbijzijnde bij mij is in Alphen aan de Rijn
Dat voorbeeld werd eerder deze week wel letterlijk zo benoemd in ik dacht Op1. Dat je ook met je fiets (geloof dat het een bakfiets met kinderen was) door de drive-in kunt.Thomas schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:43:
[...]
Vervelend, hoop dat het geen corona is!
Hier wakker met een volle neus. Geen koorts en het is nu weggeëbd, maar wel even in de gaten houden. Kan me nu tenminste laten testen als het nodig is. Over dat testen gesproken; ik ben een student zonder auto in Leiden, en het dichtstbijzijnde test punt is een drive in in Leiderdorp. Iemand een idee hoe je in godsnaam als autoloze burger kan worden getest? Ik weet dat er walk ins zijn maar de dichtsbijzijnde bij mij is in Alphen aan de Rijn. Kun je ook met de fiets of lopend door een drive in?
Je kan met je fiets ook naar de test-drive in . Wel aangeven tijdens het gesprek per telefoon dat je niet met een auto kan komen .
De politieke invloed is veel te groot, waardoor je nauwelijks eerlijke informatie krijgt.Mfpower schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:53:
100 procent tegenstrijdig nieuws. Op 1 dag. Van 2 top instellingen in naburige landen.![]()
Eerlijker zou zijn "ja kinderen verspreiden het virus, ook naar hun ouders, maar omdat dit vaak jongere mensen zijn verwachten we niet dat dit tot veel zware gevallen zal leiden".
Ann Vossen (microbioloog, lid van het OMT) heeft dit al een paar keer door laten schemeren. Maar het verkoopt zo rot aan het publiek, dus gaan we ze maar vertellen dat kinderen minder besmettelijk zijn.
Christian Drosten krijgt ook behoorlijk wat gezeik met zijn onderzoek in Duitsland. Mensen willen het niet horen nu de kinderen weer naar school gaan. Allemaal verwijten zoals dat hij slecht in statistiek zou zijn en niet zou kunnen rekenen etc.
Maar hij houdt vol en de ene criticus na de andere geeft het op.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
George Floyd is ook positief getest op SARS-COV-2. Post mortem. Het schijnt dat veel mensen na een infectie het virus (of overgebleven inactieve delen van het virus) bij zich blijven dragen en positief testen, ook al zijn ze niet (meer) ziek.reemprive schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:23:
Als je dus meer gaat testen, zul je meer gaan vinden, ondanks dat die mensen niet (meer) ziek zijn. Anders gezegd: je gaat mensen vinden die het al gehad hebben en die gaan er niet meer aan dood
Dus blijft het "aantal besmettingen" oplopen, terwijl de ziekenhuisopnames en doden afnemen.
Hier zou je nog aan toe kunnen voegen: aangezien jongeren en zeker jonge kinderen veel minder vatbaar blijken, worden zij bij besmetting ook minder ziek. Hierdoor hoesten/niezen/snotteren ze aanzienlijk minder, wat de verspreiding van het virus ook beperkt. Immers, wanneer je hoest, niest of snottert dan verspreid je het veel meer via druppeltjes en besmet je meer via je handen etc.Lethalis schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:48:
[...]
Eerlijker zou zijn "ja kinderen verspreiden het virus, ook naar hun ouders, maar omdat dit vaak jongere mensen zijn verwachten we niet dat dit tot veel zware gevallen zal leiden".
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Daar staat weer tegenover dat kinderen onderling, en ook kinderen met hun ouders veel intiemer met elkaar omgaan dan volwassenen onderling (geen afstand houden etc).Moi_in_actie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:10:
[...]
Hier zou je nog aan toe kunnen voegen: aangezien jongeren en zeker jonge kinderen veel minder vatbaar blijken, worden zij bij besmetting ook minder ziek. Hierdoor hoesten/niezen/snotteren ze aanzienlijk minder, wat de verspreiding van het virus ook beperkt. Immers, wanneer je hoest, niest of snottert dan verspreid je het veel meer via druppeltjes en besmet je meer via je handen etc.
Staat ook in de overwegingen van Drosten
Ibu en paracetamol genomen waarna de koorts weer zakte naar 37,1.Lensent schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:10:
Morgen Coronatest...
Momenteel wel spierpijn in benen en handen.
Niet niezen, hoesten, benauwd of kortademig verder. Eetlust ook goed..
Een heel goed stuk op the Atlantic over mensen met langdurige “milde” klachten:
https://www.theatlantic.c...m-symptoms-months/612679/
Heel herkenbaar. Ik heb al een aantal keer gedacht dat ik helemaal beter was en dan ineens is het er weer. En dan heb ik dus geen diagnose maar mijn klachten zijn/waren wel “verdacht” en begonnen half maart.
Inmiddels zijn mijn hartkloppingen op het niveau dat ik er niet meer wakker van word maar spierpijn en vermoeidheid nog af en aan. Druk op borst is al een aantal weken weg gelukkig. Maar al met al nu een week of 10 bezig. Ik denk dat ik er zeker nog 10 nodig heb om er helemaal vanaf te komen.
https://www.theatlantic.c...m-symptoms-months/612679/
Heel herkenbaar. Ik heb al een aantal keer gedacht dat ik helemaal beter was en dan ineens is het er weer. En dan heb ik dus geen diagnose maar mijn klachten zijn/waren wel “verdacht” en begonnen half maart.
Inmiddels zijn mijn hartkloppingen op het niveau dat ik er niet meer wakker van word maar spierpijn en vermoeidheid nog af en aan. Druk op borst is al een aantal weken weg gelukkig. Maar al met al nu een week of 10 bezig. Ik denk dat ik er zeker nog 10 nodig heb om er helemaal vanaf te komen.
Interessante podcast met een vlaamse viroloog die in zweden voor een zweeds instituut werkt over de zweedse aanpak, die nu ook langzaam een beetje vanuit het binnenland onder druk komt te staan (het stond al een tijdje erg onder druk vanuit de omliggende scandinavische landen vanwege het hoge dodental in zweden per capita vergeleken met de omliggende scandinavische landen)
https://art19.com/shows/n...8a-4fcd-8076-7bcdb508c9fd
Wat mij voornamelijk in deze podcast verbaast is dat er kennelijk geen open debat in zweden gevoerd mocht worden/werd gevoerd tussen verschillende wetenschappers, en dat ze dus ook min of meer onder druk gezet werden (althans, zo voelde deze viroloog dat). Dat had ik niet verwacht in zo'n land.
https://art19.com/shows/n...8a-4fcd-8076-7bcdb508c9fd
Wat mij voornamelijk in deze podcast verbaast is dat er kennelijk geen open debat in zweden gevoerd mocht worden/werd gevoerd tussen verschillende wetenschappers, en dat ze dus ook min of meer onder druk gezet werden (althans, zo voelde deze viroloog dat). Dat had ik niet verwacht in zo'n land.
"man is not truly one, but truly two,"
Wat ik me nog afvroeg, stel mijn vrouw heeft volgens de test geen Corona. Moeten we dan nog steeds 2 weken in thuisquarantaine met onze 5 jarige koter...?
Edit
Antwoord gevonden
https://www.rtlnieuws.nl/...negatief-getest-nog-thuis
Edit
Antwoord gevonden
https://www.rtlnieuws.nl/...negatief-getest-nog-thuis
[ Voor 32% gewijzigd door Lensent op 04-06-2020 21:57 ]
Zo, coronadrive-in gehad.
Minder leuk dan het klinkt. Verdacht weinig popcorn.
Nooit geweten dat een wattenstaafje zo diep je neus in kon, volgens mij kwamen ze in Narnia uit
Ging wel vlot. Veel auto's, maar minimale wachttijd, vier parallelle stations. Denk dat ik van aansluiten tot wegrijden er vijf minuten over gedaan heb.
Al met al wel goed geregeld.
Nooit geweten dat een wattenstaafje zo diep je neus in kon, volgens mij kwamen ze in Narnia uit
Ging wel vlot. Veel auto's, maar minimale wachttijd, vier parallelle stations. Denk dat ik van aansluiten tot wegrijden er vijf minuten over gedaan heb.
Ben benieuwd naar wanneer je de uitslag krijgt (binnen 48 uur toch?) en hoe dat ook verloopt.anandus schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:12:
Zo, coronadrive-in gehad.
hoop dat je dat ook deelt hier
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ja, de verpleger zei binnen 48 uur, ook in het weekend (vroeg ik nog even naar).basvn schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:15:
[...]
Ben benieuwd naar wanneer je de uitslag krijgt (binnen 48 uur toch?) en hoe dat ook verloopt.
hoop dat je dat ook deelt hier
Hij vermeldde nog wel dat als de test via de huisarts was ipv de testlijn dat het dan pas maandag door de huisarts medegedeeld zou worden.
Mijn klachten zijn overigens minimaal, hoesten om de vijf minuten ofzo, meer niet (geen koorts, benauwdheid, etc). Wel al een dag of tien. Maarja, ik denk dat de kans groter is dat het gewoon een verkoudheidje is.
Ik merk het wel
Met dat soort 'klachten' zou je niet door het intakegesprek bij het restaurant of bij de kapper komen toch? Ook als straks je test negatief blijkt, want daar wordt geen uitzondering op gemaakt...anandus schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:18:
[...]
Mijn klachten zijn overigens minimaal, hoesten om de vijf minuten ofzo, meer niet (geen koorts, benauwdheid, etc). Wel al een dag of tien. Maarja, ik denk dat de kans groter is dat het gewoon een verkoudheidje is.
Ik merk het wel
Leuk als je hooikoorts hebt.
Ik heb ook geen plannenStoney3K schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:03:
[...]
Met dat soort 'klachten' zou je niet door het intakegesprek bij het restaurant of bij de kapper komen toch? Ook als straks je test negatief blijkt, want daar wordt geen uitzondering op gemaakt...
Maar nee, klopt. En terecht, natuurlijk.
Een negatieve uitslag is een momentopname.
Je zou bijvoorbeeld een verkoudheidje (met negatieve test), gevolgd door covid kunnen hebben.
Volgens het RIVM moet je dat zelf aanvoelen. En ik doe dat dus ook. Ik ga niet thuisblijven omdat ik iets anders heb (chronisch) wat vergelijkbare klachten geeft. Ook de huisarts staat daarachter en kan gewoon langskomen daar.Stoney3K schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:03:
[...]
Met dat soort 'klachten' zou je niet door het intakegesprek bij het restaurant of bij de kapper komen toch? Ook als straks je test negatief blijkt, want daar wordt geen uitzondering op gemaakt...
Dus ik doe gewoon boodschappen, ga sporten (buiten doh) etc etc. En ja, je zag ook mensen bij op1/jinek langskomen met klachten, maar die dat dus haddne besproken met hun artsen. En dan mag het idd gewoon.
maar ok, de kroeg in, sportschool in; ja dat laat ik nog maar even zitten. Terras doe ik wel vanaf medio juli, ik heb na 15:00 geen klachten meer meestal, dus dan durf ik het wel aan. (beschadigde slijmvliezen)
Ik heb hooikoorts. Mag ik naar buiten?
In principe wel. Als je hooikoorts hebt, heb je elk jaar dezelfde klachten in ongeveer dezelfde periode. Je kan dan goed aanvoelen of het ‘die klachten van de hooikoorts’ zijn. Bij twijfel of als de klachten anders aanvoelen blijf thuis.
[ Voor 4% gewijzigd door Adlermann op 05-06-2020 10:17 ]
Bij veel kan je aangeven dat het om hooikoorts gaat, krijg je vaak te horen dat als je dat zeker weet, je alsnog door mag lopenStoney3K schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:03:
[...]
Ik zit zelf ook met dat probleem. Heb enorme last van hooikoorts.
Wel ben ik bezig met het uitzoeken van goede tabletten waar ik er minder last van heb.
Momenteel gebruik ik "Desloratadine Aurobindo", werkt wel goed tegen de symptonen maar ik word er zo suf van!
Dus die neem ik ook nu echt alleen als ik ergens naartoe "moet". Andere dagen neem ik ze niet en heb ik dus veel last van mijn hooikoorts.
Hopelijk de volgende tabletten waar ik aanga helpen wel en dan hopelijk ook geen last van de dufheid.
Dit wil de overheid niet duidelijk communiceren omdat het lastig is, maar ...
Een negatieve test heeft een hele beperkte houdbaarheid. Het advies, blijf thuis bij klachten is nog steeds actueel. Een positieve test zegt wel veel, dan volgt bron- en contactonderzoek. Een negatieve test heeft dus hele beperkte waarde.
Je krijgt nu de gekke aanname dat als je ooit negatief getest bent, je negatief blijft. Je kunt prima een gewone verkoudheid hebben, maar 2 dagen later ook COVID-19. Dus, ook bij een negatieve test gewoon zoveel mogelijk thuisblijven.
Je krijgt nu ook de gekke situatie dat mensen met klachten rond gaan lopen. Het is voor omstanders niet meer te bepalen of deze negatief getest is, niet getest is, maar daar schijt aan heeft, of wat dan ook.
Wil je heel graag toch buiten zijn, laat je dan ook elke week testen zolang je nog klachten hebt. En kom dan niet met de bus of taxi zoals nu veel gebeurd.
Een negatieve test heeft een hele beperkte houdbaarheid. Het advies, blijf thuis bij klachten is nog steeds actueel. Een positieve test zegt wel veel, dan volgt bron- en contactonderzoek. Een negatieve test heeft dus hele beperkte waarde.
Je krijgt nu de gekke aanname dat als je ooit negatief getest bent, je negatief blijft. Je kunt prima een gewone verkoudheid hebben, maar 2 dagen later ook COVID-19. Dus, ook bij een negatieve test gewoon zoveel mogelijk thuisblijven.
Je krijgt nu ook de gekke situatie dat mensen met klachten rond gaan lopen. Het is voor omstanders niet meer te bepalen of deze negatief getest is, niet getest is, maar daar schijt aan heeft, of wat dan ook.
Wil je heel graag toch buiten zijn, laat je dan ook elke week testen zolang je nog klachten hebt. En kom dan niet met de bus of taxi zoals nu veel gebeurd.

Ik hou je wel op de hoogtemichael3 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 07:09:
[...]
En nu is het afwachten of je over ongeveer 10 dagen er net zo blij mee bent als nu
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Nog een andere vraag.
Sinds m'n zoon weer naar de basisschool gaat is het weer raak met verkoudheid en gesnotter.
Volgens een mailing van school moet je kind dan thuisblijven.
Echter, op school snottert bijna elk kind wel een keer.
Moet ik hem door het reguliere schoolleven nu WEER thuishouden...? Ben dat echt niet van plan.
Alsof je zegt: je mag in het zwembad zolang je maar niet nat wordt.
Sinds m'n zoon weer naar de basisschool gaat is het weer raak met verkoudheid en gesnotter.
Moet ik hem door het reguliere schoolleven nu WEER thuishouden...? Ben dat echt niet van plan.
De reden dat 'iedereen' op school 'altijd' aan het snotteren is, is omdat 'iedereen' z'n kinderen gewoon naar school stuurt met klachten. Dus ja; gewoon thuis houden.Lensent schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:31:
Nog een andere vraag.
Vroeger was het normaal. Nu is het paranoia.MikeyMan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:41:
[...]
De reden dat 'iedereen' op school 'altijd' aan het snotteren is, is omdat 'iedereen' z'n kinderen gewoon naar school stuurt met klachten. Dus ja; gewoon thuis houden.
Schoolpleinsnottebel vs koorts met hoesten en benauwdheid is heel wat anders
Dat het je niet uitkomt maakt het niet gelijk paranoia.Lensent schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:53:
[...]
Vroeger was het normaal. Nu is het paranoia.
De symptomen verschillen, en zijn naar alle waarschijnlijkheid minder bij kinderen. Daarmee is er een risico. Hoe groot dat risico is weten we niet, maar m.i. is het geen gek verzoek.
De tijd van "niet zeuren, gewoon werken" is een beetje voorbij voorlopig.
[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 05-06-2020 14:56 ]
Laten we alsjeblieft onze kinderen opgroeien in een steriele en zoveel mogelijk virusvrije omgeving. Daar worden ze gezond en sterk van. Oh wait...MikeyMan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:55:
[...]
Dat het je niet uitkomt maakt het niet gelijk paranoia.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Daar ben ik helemaal niet voor, maar er speelt momenteel een pandemie geloof ik...Garyu schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:57:
[...]
Laten we alsjeblieft onze kinderen opgroeien in een steriele en zoveel mogelijk virusvrije omgeving. Daar worden ze gezond en sterk van. Oh wait...![]()
Een pandemie die schijnbaar geen/weinig effect heeft op kinderen, en waar een snottebel géén indicatie is van het virus. Laten we proberen maatregelen zo precies mogelijk aan het virus aan te passen, de bestaande maatregelen zijn al zwaar genoeg...MikeyMan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:57:
[...]
Daar ben ik helemaal niet voor, maar er speelt momenteel een pandemie geloof ik...
Mijn dochter moet trouwens nog een mondkapje op op school met 11j, mijn zoon met 8j niet (Oostenrijk).
Ondertussen ben ik heel benieuwd of ik deze maand nog naar een begrafenis in NL kan komken zonder wekenlang in quarantaine te moeten

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Dat zijn nogal uitspraken...Garyu schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:01:
[...]
Een pandemie die schijnbaar geen/weinig effect heeft op kinderen, en waar een snottebel géén indicatie is van het virus.
M'n kind had geen schoolsnot meer tot hij erheen ging.
Schijnbaar is de school zelf, of de juf misschien wel de bron.
Maar prima, m'n kind is al 8 weken verstoken geweest van onderwijs en sociale contacten, straks 6 weken zomervakantie dus ach, dan kan er nog wel weer 4 weken thuis hangen bij toch?
Schijnbaar is de school zelf, of de juf misschien wel de bron.
Maar prima, m'n kind is al 8 weken verstoken geweest van onderwijs en sociale contacten, straks 6 weken zomervakantie dus ach, dan kan er nog wel weer 4 weken thuis hangen bij toch?
Met de kans dat hij naar huis gestuurd wordt. Overigens gaan wij op het werk (kdv) uit van de gevaren voor personeel en ouders qua maatregelen, niet van gevaar voor kinderen, want dat dat mee valt lijkt nu langzaam maar zeker wel duidelijker te worden.Lensent schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:31:
Nog een andere vraag.
Met andere woorden: als wij een kind met twee of meer Corona-symptomen naar huis sturen, dan is dat voor de veiligheid van het personeel.
Hoe gaan jullie om met het feit dat het bedrijf waar je voor werkt verlangt dat je bezoeken af legt bij externe klanten? Terwijl dit natuurlijk ook prima via remote calls kan zoals teams.
Antwoord op waarom is dan ja dat is persoonlijker (sales gerelateerde concultancy functie).
Ik voel me er nog niet prettig genoeg bij om alweer bij jan en alle man over de vloer te komen. Ik kies de mensen met wie ik om ga zelf uit in deze tijden en dat zijn mensen waarvan ik weet dat ze net zo over de huidige maatregelen denken als ik.
Op kantoor werkt de helft de eene week en de andere helft de andere week op kantoor maar het is nog niet verplicht op kantoor te zijn.
Antwoord op waarom is dan ja dat is persoonlijker (sales gerelateerde concultancy functie).
Ik voel me er nog niet prettig genoeg bij om alweer bij jan en alle man over de vloer te komen. Ik kies de mensen met wie ik om ga zelf uit in deze tijden en dat zijn mensen waarvan ik weet dat ze net zo over de huidige maatregelen denken als ik.
Op kantoor werkt de helft de eene week en de andere helft de andere week op kantoor maar het is nog niet verplicht op kantoor te zijn.
Het RIVM schat in dat er nu +/- 1700 mensen besmettelijk zijn op dit moment, volgens het coronadashboard.
Als je van 2.000 besmettingen uitgaat en 17 miljoen Nederlanders zit je op 0,01% kans dat iemand die je tegenkomt besmet is. Ofwel 1 op de 8500. Een groot deel daarvan zal netjes in thuisquarantaine zitten wat de kans dat je er één tegenkomt nóg lager maakt.
Als je dan ook nog eens zelf de verantwoordelijkheid neemt om afstand te houden, handen te wassen, etc. dan denk ik dat je best wel risicoloos bij andere bedrijven over de vloer te komen.
Ik kom tegenwoordig ook steeds meer bij kantoren over de vloer die weer open zijn, en stuk voor stuk worden er in meer of mindere mate maatregelen genomen waardoor je altijd zelf echt wel gefaciliteerd wordt om je verantwoordelijkheid te nemen.
Als je van 2.000 besmettingen uitgaat en 17 miljoen Nederlanders zit je op 0,01% kans dat iemand die je tegenkomt besmet is. Ofwel 1 op de 8500. Een groot deel daarvan zal netjes in thuisquarantaine zitten wat de kans dat je er één tegenkomt nóg lager maakt.
Als je dan ook nog eens zelf de verantwoordelijkheid neemt om afstand te houden, handen te wassen, etc. dan denk ik dat je best wel risicoloos bij andere bedrijven over de vloer te komen.
Ik kom tegenwoordig ook steeds meer bij kantoren over de vloer die weer open zijn, en stuk voor stuk worden er in meer of mindere mate maatregelen genomen waardoor je altijd zelf echt wel gefaciliteerd wordt om je verantwoordelijkheid te nemen.
[ Voor 7% gewijzigd door Grannd op 05-06-2020 15:24 ]
Die 1700 mensen kunnen wel andere, nog niet besmet geweeste mensen in hun gezin of directe familie blijven besmetten. Maar met de huidige maatregelen is het denk ik wel zeker dat er niet een nieuwe explosie aan zaken komt tenzij er toch bij de demonstraties meer besmetting in de buitenlucht plaats heeft gevonden dan men denkt.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Net de school gebeld van m'n zoon en ze hebben hier al heel veel vragen en opmerkingen over gehad.
Directeur helaas afwezig, maandagochtend nogmaals bellen voor overleg.
Directeur helaas afwezig, maandagochtend nogmaals bellen voor overleg.
Nee, een schoolpleinsnottebel kan zeker het teken zijn van COVID-19. Juist bij kinderen kan het heel mild verlopen. Dat je kind thuis moet blijven is heel logisch en conform het landelijk beleid.Lensent schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:53:
[...]
Vroeger was het normaal. Nu is het paranoia.
Alleen kinderen met bekende chronische klachten (bijv. astma of hooikoorts) kunnen wel naar school. Ze hoeven ook niet getest te worden. Bij twijfel kan er overlegd worden met de jeugdarts. Natuurlijk kun je je kind nu ook laten testen. Dan weet je of deze schoolpleinsnottebel COVID-19 is of niet. Een negatieve test heeft een beperkte waarde (zie mijn vorige post hierboven), dus bij toename van klachten blijft je kind weer thuis of zal weer getest moeten worden.
Ik zag dit getal ook staan en vind het niet heel duidelijk toegelicht. Zoals ik het zie (en ik kan er falikant naast zitten), is dat getal van 1715 (op het moment dat ik dit schrijf) het aantal "actieve gevallen". Oftewel, mensen bij wie Corona is vastgesteld en die nog niet "genezen" verklaard zijn en/of overleden. Hieronder vallen dus alle mensen in de ziekenhuizen en de IC's, maar ook mensen die met milde klachten in thuis isolatie zitten.Grannd schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:24:
Het RIVM schat in dat er nu +/- 1700 mensen besmettelijk zijn op dit moment, volgens het coronadashboard.
De kans dat je een van die mensen tegenkomt is denk ik zo goed als 0; mensen met Corona in het ziekenhuis en op de IC's mag je niet of nauwelijks bezoeken en kom je al zeer zeker niet spontaan tegen. Mensen met milde klachten blijven hopelijk (na een positieve test) ook echt thuis en gaan niet toch gezellig even boodschappen doen. De enige kans dat je met zo'n persoon in contact komt (terwijl die besmettelijk is), is wanneer jij zo iemand persoonlijk kent (familie/buren) en jij de aangewezen persoon bent die voor hen boodschappen doet. Maar ook hier is, als alle maatregelen netjes in acht gehouden worden, de kans op direct contact vrij klein.
De kans dat je contact hebt met iemand die Corona heeft, maar het niet weet (weinig/geen klachten, niet denkende dat dit Corona is en/of niet getest)... tsja... dat is koffiedik kijken. Die kans lijkt mij eveneens zeer klein, zeker buiten de op dit moment nog bestaande "hotspots". Ik denk kleiner omdat nu langzaam lijkt te blijken (komende dagen moet het nog verder uitwijzen) dat ondanks dat er veel meer getest wordt (iedereen die maar wil), het aantal geverifieerde Corona gevallen per dag niet ineens drastisch hoger ligt. Ja, we zijn weer even van 120-150 gevallen per dag gestegen naar net boven de 200, maar we hebben inmiddels wel al duizenden (of wellicht al tienduizenden) mensen extra getest en nog eens tienduizenden tot honderdduizenden mensen die een gebeld hebben eruit kunnen filteren (die zullen het 99.99% zeker niet hebben).
Ik kijk zelf ook niet zo zeer naar de landelijke getallen, maar meer in mijn eigen gemeente/regio. Ik reis echt niet het hele land door op dit moment, ik werk thuis, doe wat boodschappen en winkel verder vrij weinig en ga niet naar drukke plekken toe. Ook qua bezoek beperk ik het nog altijd tot een vaste kleine kring (ouders, schoonouders etc.) en in alle gevallen houd ik afstand. Als ik dan ook kijk naar het aantal gevallen in mijn gemeente, dan is dit heel weinig; vorige week zelfs een week lang 0 nieuwe gevallen, deze week zijn er weer een stuk of 4 bijgekomen; ziekenhuisopnames zijn er hier al 2 weken niet meer geweest. Heel schokkend? Nee, je weet niet wie het zijn, redelijke kans dat het 1 heel gezin is.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Er staat expliciet bij dat het een schatting betreft.Moi_in_actie schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:07:
[...]
Ik zag dit getal ook staan en vind het niet heel duidelijk toegelicht. Zoals ik het zie (en ik kan er falikant naast zitten), is dat getal van 1715 (op het moment dat ik dit schrijf) het aantal "actieve gevallen". Oftewel, mensen bij wie Corona is vastgesteld en die nog niet "genezen" verklaard zijn en/of overleden. Hieronder vallen dus alle mensen in de ziekenhuizen en de IC's, maar ook mensen die met milde klachten in thuis isolatie zitten.
Daar maak ik uit op dat ze het aantal vastgestelde/bevestigde gevallen nemen en dat extrapoleren naar een schatting over de gehele NL samenleving.
Alleen naar je eigen regio kijken heeft volgens mij toch maar beperkt nut, want het is niet verboden om buiten je eigen regio te gaan, iedereen die besmet is kan elk moment iemand binnen jouw regio besmetten. Gelukkig is de kans dat dat gebeurd nu simpelweg laag doordat er in heel Nederland nog maar een relatief klein aantal besmette personen zijn.
Dat gaat nog een race worden: Is het vaccin er eerder dan het uit zichzelf uitdoven van het virus, al dan niet als gevolg van de maatregelen die we nu hebben?Moi_in_actie schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:07:
[...]
Ik zag dit getal ook staan en vind het niet heel duidelijk toegelicht. Zoals ik het zie (en ik kan er falikant naast zitten), is dat getal van 1715 (op het moment dat ik dit schrijf) het aantal "actieve gevallen". Oftewel, mensen bij wie Corona is vastgesteld en die nog niet "genezen" verklaard zijn en/of overleden. Hieronder vallen dus alle mensen in de ziekenhuizen en de IC's, maar ook mensen die met milde klachten in thuis isolatie zitten.
We zitten nu - dankzij de lockdown- op een dieptepunt, dat zal binnenkort vanzelf weer op gaan lopen nu er versoepelingen komen.Stoney3K schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:03:
[...]
Dat gaat nog een race worden: Is het vaccin er eerder dan het uit zichzelf uitdoven van het virus, al dan niet als gevolg van de maatregelen die we nu hebben?
Even kijken hoe we er op 14 juni voorstaan, twee weken na de versoepeling.
Daarnaast zal het vaccin nodig blijven, want de komende jaren blijft het gewoon rondwaren op de planeet
[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 05-06-2020 17:14 ]
Je kan je ook afvragen of versoepelingen dan wel handig zijn, of dat je juist dichter bij de 'nul' even de teugels aan moet trekken en desnoods iedereen 2 weken binnen moet blijven. Je kan veel zeggen over de Chinese lockdown, maar hij is wel effectief gebleken.anandus schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:14:
[...]
We zitten nu - dankzij de lockdown- op een dieptepunt, dat zal binnenkort vanzelf weer op gaan lopen nu er versoepelingen komen.
Dat is misschien 2 weken vervelend maar daarna heb je zo weinig gevallen over dat je bijna geen restricties meer nodig hebt. Want je hebt nu genoeg testcapaciteit en de mogelijkheid tot contactonderzoek.
Gezien er gisteren weer een nieuw hoogtepunt was met 130.000 nieuwe besmettingen wereldwijd zal het inderdaad nog wel een tijd duren voordat het terug begint te lopen.anandus schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:14:
[...]
We zitten nu - dankzij de lockdown- op een dieptepunt, dat zal binnenkort vanzelf weer op gaan lopen nu er versoepelingen komen.
Daarnaast zal het vaccin nodig blijven, want de komende jaren blijft het gewoon rondwaren op de planeet
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik denk dat het alleen in die zin een schatting is, in dat wij hier in Nederland niet bijhouden of/wanneer iemand genezen is. Mensen die wellicht besmet zijn, maar niet getest, of een extrapolatie op basis van het Sanquin bloedonderzoek, zullen neem ik aan niet in dit cijfer meegenomen zijn. Men weet ongeveer hoelang het ziektebeeld duurt en na X dagen niet meer hoesten/koorts etc. kan men met enige zekerheid (en onzekerheid) die persoon afvoeren van de lijst met besmettelijke personen.Grannd schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:47:
[...]
Er staat expliciet bij dat het een schatting betreft.
Daar maak ik uit op dat ze het aantal vastgestelde/bevestigde gevallen nemen en dat extrapoleren naar een schatting over de gehele NL samenleving.
Ik kijk niet alleen maar naar mijn regio/gemeente, ook omliggenden. En ja zoals je zegt kunnen best mensen uit Amsterdam of waar dan ook hier in Zuid-Limburg opduiken, maar in ieder geval niet uit mijn familie/vrienden/kennissen kring en hoe groot is de kans dat ik een random persoon niet uit mijn of omliggende gemeente van dichtbij tegenkom in de supermarkt en die persoon is ook nog ziekjes? Ik acht de kans geraakt te worden door de bliksem groter.Alleen naar je eigen regio kijken heeft volgens mij toch maar beperkt nut, want het is niet verboden om buiten je eigen regio te gaan, iedereen die besmet is kan elk moment iemand binnen jouw regio besmetten. Gelukkig is de kans dat dat gebeurd nu simpelweg laag doordat er in heel Nederland nog maar een relatief klein aantal besmette personen zijn.
Ik maak me ook bij lange na niet meer zoveel zorgen als rond het begin van de uitbraak (wij zijn ook bij Carnavalsoptochten gaan kijken etc.), maar ik blijf nog altijd opletten, ik houd me netjes aan de afstandsregels en ga het lot ook niet tarten door grote feesten te geven, op een druk terras te gaan zitten, naar een drukke winkelstraat te gaan en noem maar op.
Theoretisch zou dat kunnen misschien maar helaas is de praktijk dat er toch altijd mensen zijn die contacten onderhouden. Dan kan uit egoïsme zijn maar ook uit noodzaak (zorgberoepen, supermarkten) etc en al zou je het bijna weg krijgen, met een verspreidingsfactor van 2 of 3 zit je in geen tijd weer vol in de problemen als het daarna weer wordt losgelaten.Stoney3K schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:16:
[...]
Je kan je ook afvragen of versoepelingen dan wel handig zijn, of dat je juist dichter bij de 'nul' even de teugels aan moet trekken en desnoods iedereen 2 weken binnen moet blijven. Je kan veel zeggen over de Chinese lockdown, maar hij is wel effectief gebleken.
Dat is misschien 2 weken vervelend maar daarna heb je zo weinig gevallen over dat je bijna geen restricties meer nodig hebt. Want je hebt nu genoeg testcapaciteit en de mogelijkheid tot contactonderzoek.
Het enige wat lijkt te werken (waar Nederland laks in was vind ik) is testen, isoleren en contactonderzoek. en dan hopen op (1) een medicijn en (2) een vaccin.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Contacten onderhouden is juist waardoor de mensheid zo groot is geworden.franssie schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:35:
[...]
maar helaas is de praktijk dat er toch altijd mensen zijn die contacten onderhouden.
Om dat dan 'helaas' te noemen is absoluut tegennatuurlijk.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Als je het uit de context trekt wel jaGAIAjohan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:53:
[...]
Contacten onderhouden is juist waardoor de mensheid zo groot is geworden.
Om dat dan 'helaas' te noemen is absoluut tegennatuurlijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
In de situatie naar beneden vanaf de piek gezien kun je door de grote aantallen 14 dagen na een maatregel het effect meten.anandus schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:14:
[...]
Ik vraag me af of dat naar “boven” toe ook het geval is nu er relatief weinig besmettingen zijn. Exponentiële groei valt bij lage getallen nog wel eens niet op. Met het risico dat na 14 dagen men denkt dat het allemaal ok is, verder gaat versoepelen maar eigenlijk de eerdere versoepeling al tot nieuwe grote groei leidde, maar nog niet te meten viel. Met een nieuwe golf als gevolg. Volgens mij is er dus een langere tijd nodig dan 14 dagen om het effect te zien van versoepelingen.
Maar ik kan er uiteraard naast zitten. Dat iedereen nu getest kan worden is wel een groot verschil tov het begin van de epidemie in ons land.
[ Voor 4% gewijzigd door Mfpower op 05-06-2020 17:58 ]
@Mfpower daar heeft van dissel in de briefing van gisteren de nodige aandacht aan besteed.
Ik weet dat temperatuur opnemen mag nu (zonder verwerken/registeren, en weigeren kan).
Maar mag iemand van het bedrijf het nu afnemen of mag alleen jezelf of een bedrijfsarts het doen?
Vind wat tegenstrijdige informatie.
Info die ik denk hopelijk klopt;
https://www.autoriteitper...turen-en-gezondheidscheck
https://www.personeelsnet...-ook-helemaal-niet-zinvol
https://www.hrpraktijk.nl...van-zijn-werknemers-meten
https://www.nrc.nl/nieuws...wel-temperaturen-a3999632
Maar mag iemand van het bedrijf het nu afnemen of mag alleen jezelf of een bedrijfsarts het doen?
Vind wat tegenstrijdige informatie.
Info die ik denk hopelijk klopt;
https://www.autoriteitper...turen-en-gezondheidscheck
https://www.personeelsnet...-ook-helemaal-niet-zinvol
https://www.hrpraktijk.nl...van-zijn-werknemers-meten
https://www.nrc.nl/nieuws...wel-temperaturen-a3999632
Ok dat wist ik niet. Ik zal het eens terugkijken. Ik moet soms ook werken enzoMikeyMan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:07:
@Mfpower daar heeft van dissel in de briefing van gisteren de nodige aandacht aan besteed.
Volgens mij krijg je te horen dat er 40% kans is dat je het alsnog hebt als de test negatief uitpakt, ik weet niet of dit nog steeds zo is. Maar ook bij positief vraag ik me dat op dit moment af. Op dit moment testen we zoveel mensen dat er misschien maar 1% ofzo positief test. Echter, de false positive rate van de gebruikte test kan ik niet zo goed vinden en lijkt zo'n 0.8% te zijn met een conservatieve schatting.honey schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:54:
Omdat we de afgelopen 3 rapportagedagen 0 bekende ziekenhuisopnames hebben gehad (rapportagevertraging... van 19 april komt vandaag bijvoorbeeld nog iemand binnen..), zou het dus zomaar kunnen dat het merendeel van de positief geteste mensen het alsnog niet heeft. Nu weet ik niet of we vervolgens ook de RNA sequencen of andere zaken doen om dit omlaag te krijgen, daar kan ik niets over vinden. Weet iemand hier meer van?
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Dit topic is gesloten.
Let op:
slowchat topic huisregels:
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt. Het is hier bovendien geen Huiskamer.
• Geen complottheorieën
• Geen speculaties. Als je iets beweert, doe dat met onderbouwing en bronvermelding.
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.
GoT is niet de plek voor medisch advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
slowchat topic huisregels:
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt. Het is hier bovendien geen Huiskamer.
• Geen complottheorieën
• Geen speculaties. Als je iets beweert, doe dat met onderbouwing en bronvermelding.
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.
GoT is niet de plek voor medisch advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?