Zou je denken dat de maatregelen:
- een beperkende invloed op het aantal hebben gehad
- precies geen invloed op het aantal hebben gehad
- een stimulerende invloed op het aantal hebben gehad
?
Behalve als je denkt aan optie 2, dan hebben ze er dus iets mee te maken.
Hoe kan je beweren dat er geen lockdown meer is als een 1.5 maatschappij is ontstaan en als cafe's, restaurants niet eens op halve kracht mogen draaien.
Dan versta jij er kennelijk toch iets anders onder. Er zijn beperkingen. Die zijn er deels voor natuurlijke personen (bijvb voor risicogroepen) en deels voor rechtspersonen.
Voor de meeste natuurlijke personen buiten de risicogroepen zijn er weinig beperkingen. Vooral voor mensen in verpleegtehuizen zijn die er wel en dat kan ook nog eens vrij schrijnend zijn, maar daar lijk jij je niet op te foccusen. De rest mag binnen die paar beperkingen gaan en staan waar hij wil, in hoeverre is dat een "lockdown", je bent aan vrijwel niets "geketend".
Voor rechtspersonen zijn ze ook beperkt en worden ze steeds specifieker, maar daar zou je bijvb voor de disco of krappe kelderkroeg nog wel kunnen spreken van een lockdown. Economisch gezien wordt er getracht voor hen een mouw aan te passen.
Ik zou onder een echte lockdown meer vatten de situatie voor natuurlijke personen, zoals deze in spanje en italië is geweest. Niet meer de straat op mogen, alleen zeer beperkt voor boodschappen. En niet alleen het verzoek, maar het ook (hard) handhaven.
Is dat geoorloofd op basis van de cijfers?
Op basis van verleden, heden en prognose voor de toekomst (op basis van de beschrijving van de mechanismen voor zover bekend): Zou ik zeggen ja.
Je doet alsof de maatregelen/versoepelingen nauwelijks gevolgen hebben voor de samenleving. Wat een arrogantie zeg. Ik benoem al deze cijfers omdat het gigantische gevolgen hebben en dan vraag ik me af of het wel geoorloofd is. Ik zie helaas deze discussie nergens gebeuren.
Uiteraard hebben ze dat en daar waren de maatregelen en vervolgens de versoepelingen ook voor bedoeld:
Om effecten en gevolgen te hebben en daarbij te balanceren. Ik kan me best voorstellen dat je daar op details wellicht keuzes liever wat bijgesteld had naar je persoonlijke voorkeuren.
Anyway, I rest my case. Wat ik ook hier zeg zal mensen niet overtuigen dat het virus minder erg is dan verwacht.
Hangt er vanaf wat je verstaat onder "minder erg" welk(e) aspect(en) je wenst te bekijken en hangt ook nogal af van wat je eigenlijke verwachting was.
We zijn deels ook in in een lockdown gegaan omdat de Imperial College had voorspeld dat er 500k doden in UK zouden vallen, omdat de WHO had gezegd dat het dodental 3,4% van de wereldbevolking zou zijn. Niks klopt.
En dat waren cijfers waarbij men bepaald had dat dat altijd zo zou zijn ongeacht wat er verder zou gebeuren , zonder enige onzekerheids marge ?
Of was het een
verwachting als we totaal niets zouden doen, wat we niet hebben gedaan ?
Ik weet niet of het je is opgevallen dat BJ z'n toon toch wel anders is geworden nadat hij zelf plat heeft gelegen ?
Is het geheel al achter de rug ?
Al was ik bij wijze van ik met het bewijs gekomen dat het dodental 0,0% is zouden er mensen zijn die zeggen van 'ja maar wat als'. Dat is wat ik begrepen heb van sommigen hier. Cijfers negeren en met argumenten komen dat we nog niet veel weten of mijn argumenten beroerd noemen zonder dat te onderbouwen zijn geen argumenten.
Als jij kan bewijzen dat het dodental 0% is ongeacht wat we met elkaar doen met een onzekerheidsmarge van 0, dan denk ik dat je weinig wat als'en krijgt. Het gaat je alleen niet lukken om dat te bewijzen en het tegendeel is ook al bewezen want we zitten toch echt boven de 0%.
Overigens zul je denk ik nog verbaast zijn over het alternatief, als je het laat gaan, dan gaan mensen vroeg of laat als nog vrijwillig in een lockdown. Je gaat namelijk dingen vanzelf mijden als het risico voor je gevoel te hoog wordt (zie in enige mate Zweden, zie ook Spaanse griep). Je economie krijgt ook dan een knauw.
Ik sluit niet uit dat we daar als nog komen hoor, een vaccin op korte temijn is ook geen zekerheid, en ook een betere behandeling niet. Dus wellicht wordt de eindconclusie dat we een pandemie die enigzins gevorderd is nog steeds niet (altijd) de baas kunnen zijn met ons vernuft, onze maatschappij inrichting en (sociale/groeps)gedrag.
Maar voorlopig is de gok en hoop dat we het wel voor elkaar gaan krijgen binnen enige afzienbare tijd en daar werkt men naar toe.

gedurende die volledig onredelijke, afgrijselijke, stringente lockdown ?
[
Voor 3% gewijzigd door
gekkie op 21-05-2020 23:52
]