Coronavirus Slowchat #2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 118 Laatste
Acties:
  • 486.536 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:37:
[...]

Was in de veronderstelling dat de nertsenfokkerij allang verdwenen was, daar is toch geen markt meer voor?
Ze zijn stukken malser dan vleermuis... :+
Maar serieus, nertsen zijn puur voor de export. Genoeg koude landen waar nertsbont nog een statussymbool is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

hoevenpe schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:37:
[...]

Was in de veronderstelling dat de nertsenfokkerij allang verdwenen was, daar is toch geen markt meer voor?
Jawel, de Russen willen graag het bont hebben. Eigenlijk is vrijwel alles van die fokkerijen voor de export bedoeld.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:15
Bart-Willem schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:30:
Revenge of the nerts! :+ On a serious note: dat wordt nog wel 'n dingetje. :/
In het interview dat de minister gaf kan je mijn inziens niet concluderen dat daadwerkelijk een nerts die persoon heeft besmet. De terminilogie die gebruikt wordt is "het is aannemelijk dat". Het kan dus ook nog gewoon zo zijn dat het andersom gebeurd is (persoon die het dier infecteerde) of nog een derde optie: zowel de persoon als de nerts zijn beiden besmet door een andere persoon.

Of het nu met 100% zekerheid van dier op mens is overgegaan kan ik in ieder geval nog niet terugvinden, ook niet in de brief aan de Tweede Kamer. Het is aannemelijk, maar alle andere opties worden niet uitgesloten. In hoeverre wel naar andere opties gekeken is, staat er niet in. Er staat alleen dat genetisch gezien het virus bij de nerts gelijk(end) was aan het virus bij de betreffende persoon, dus het kan inderdaad dat de nerts deze persoon heeft aangestoken of andersom. Maar dit sluit mijn inziens niet uit dat geen van beiden de "bron" was, maar dat het bijvoorbeeld een 3e onbekend persoon was die direct of indirect beiden heeft aangestoken (bezoeker die in de hand niest, een beestje aait en later de betroffen persoon een hand geeft).

Maar goed, de media is weer lekker op toeren; schrijft men eerst netjes dat het "aannemelijk" is, wordt even later dit alweer vertaald naar "nerts heeft mens besmet". :|

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Moi_in_actie schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:15:
[...]

In het interview dat de minister gaf kan je mijn inziens niet concluderen dat daadwerkelijk een nerts die persoon heeft besmet. De terminilogie die gebruikt wordt is "het is aannemelijk dat". Het kan dus ook nog gewoon zo zijn dat het andersom gebeurd is (persoon die het dier infecteerde) of nog een derde optie: zowel de persoon als de nerts zijn beiden besmet door een andere persoon.

Of het nu met 100% zekerheid van dier op mens is overgegaan kan ik in ieder geval nog niet terugvinden, ook niet in de brief aan de Tweede Kamer. Het is aannemelijk, maar alle andere opties worden niet uitgesloten. In hoeverre wel naar andere opties gekeken is, staat er niet in. Er staat alleen dat genetisch gezien het virus bij de nerts gelijk(end) was aan het virus bij de betreffende persoon, dus het kan inderdaad dat de nerts deze persoon heeft aangestoken of andersom. Maar dit sluit mijn inziens niet uit dat geen van beiden de "bron" was, maar dat het bijvoorbeeld een 3e onbekend persoon was die direct of indirect beiden heeft aangestoken (bezoeker die in de hand niest, een beestje aait en later de betroffen persoon een hand geeft).

Maar goed, de media is weer lekker op toeren; schrijft men eerst netjes dat het "aannemelijk" is, wordt even later dit alweer vertaald naar "nerts heeft mens besmet". :|
Volgens de onderzoekers (niet raketgeleerden achter een bureau, maar de lui die daadwerkelijk dit geval bekeken hebben) is het virus 100% identiek. Gisteravond was dat nog niet bekend voor Schouten (toen schreef ze die brief) maar later (vanochtend) is dit gezegd erover:
Ook volgens viroloog Wim van der Poel van Wageningen Bioveterinary Research zou deze besmetting van dier op mens een wereldwijde primeur zijn. "Het is wereldwijd nog niet gerapporteerd dat mensen een corona-infectie oplopen van een dier. En nu is het na alle waarschijnlijkheid zo."

Hij heeft onderzoek gedaan naar de besmettingen op nertsenfokkerijen. "Wij hebben die infecties op de nertsen gevolgd, we kunnen zien hoe het virus zich onder die dieren verspreid heeft. Een medewerker had verschijnselen, die is getest. Daarna hebben we gekeken naar de genetische code van het virus bij deze persoon. En op basis daarvan weten we dat de medewerker het van een nerts heeft gekregen. Dit zien we door die genetische code: die kwam overheen met het virus bij een nerts."

Wel houdt Van der Poel een kleine slag om de arm: "Het is nooit 100 procent zeker, want het kan altijd zijn dat een mens deze genetische code heeft. Maar", zegt hij, "die kans acht ik klein."
Bron: https://www.rtlnieuws.nl/...-nertsenfokkerij-minkfarm

Ik denk dat "aannemelijk" politiek-zorgvuldig gekozen is: als Schouten zou roepen dat het "zeker is", dan neemt de maatschappelijke druk om nertsenfokkerijen te ruimen en voorgoed te sluiten flink toe. Net zoals klagende boeren (wat eigenlijk een pleonasme is :+ ) die meteen flink gecompenseerd willen worden. Maar sowieso is de brief met daarin "aannemelijk" ouder qua nieuws dan wat er vanochtend door de onderzoeker naar buiten gebracht is. Als je het mij vraagt: de nerts heeft de mens besmet. Ergens ook niet verwonderlijk: corona zou bij dieren ontstaan zijn, dus dat men nu verbaasd is dat het van dier op mens overgebracht is snap ik dan weer niet. :P Of zou het dan toch een lab-virus zijn? :+

[ Voor 5% gewijzigd door Bart-Willem op 20-05-2020 13:36 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:41

Stoney3K

Flatsehats!

Bart-Willem schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:34:
[...]

Volgens de onderzoekers (niet raketgeleerden achter een bureau, maar de lui die daadwerkelijk dit geval bekeken hebben) is het virus 100% identiek. Gisteravond was dat nog niet bekend voor Schouten (toen schreef ze die brief) maar later is dit gezegd erover:
Dat het virus identiek is zegt natuurlijk helemaal niets over de richting waarin het zich verspreid heeft.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Stoney3K schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:36:
[...]

Dat het virus identiek is zegt natuurlijk helemaal niets over de richting waarin het zich verspreid heeft.
Volgens de onderzoekers wel dus, dus ik ga ervan uit dat die het beter weten dan wij hier met z'n allen en onze broscience. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:15:
[...]

Je gaat een nerts echt niet aaien, het is geen huisdier ofzo. Een marterachtig roofdier met vlijmscherpe tandjes. Er overheen niezen, voer geven met een besmette hand of tijdens het oppakken met een besmette handschoen uit hun kooi. Nertsen zijn hele felle kleine krengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

PalingDrone schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:39:
[...]

Je gaat een nerts echt niet aaien, het is geen huisdier ofzo. Een marterachtig roofdier met vlijmscherpe tandjes. Er overheen niezen, voer geven met een besmette hand of tijdens het oppakken met een besmette handschoen uit hun kooi. Nertsen zijn hele felle kleine krengen.
Dat is dus ook waarom ik me afvraag hoe die besmetting van nerts op mens (fysiek) heeft kunnen plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Bart-Willem schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:37:
[...]
Volgens de onderzoekers wel dus, dus ik ga ervan uit dat die het beter weten dan wij hier met z'n allen en onze broscience. :P
Ook in de quote van de onderzoeker staat dat het niet 100% zeker is, maar wel veruit de meest voor de hand liggende verklaring. Het virus muteert vrij snel, wat mij voor het traceren voordeel lijkt en wat men hier ook gebruikt om tot een conclusie te komen. Indien 2 personen, 2 dieren of 1 persoon en 1 dier een (zo goed als) identieke signatuur van het virus hebben, is de kans heel groot dat de een de ander heeft aangestoken. Of het is zo dat ze beiden ontvangende partij waren van een derde, nog altijd maar 1 stap in overdracht (de derde persoon heeft meerdere mensen en dieren besmet). Want uiteindelijk, ook al is de besmetting hier van dier op mens gegaan, waar heeft deze nerts het virus dan vandaan? Dat is niet uit de lucht komen vallen, het dier heeft het ook of van een ander dier, een besmet oppervlak/besmet voer of van een besmette mens gekregen.

Kortom: ja, het lijkt erop in dit geval een dier een mens besmet heeft en zonder 100% duidelijkheid (lees: zonder met 100% zekerheid alle andere mogelijkheden uit te kunnen sluiten) is de meest aannemelijke conclusie dat het dier de mens heeft aangestoken. Ze hebben echter geen 100% zekerheid en ik denk ook niet dat ze die gaan krijgen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Moi_in_actie schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:46:
[...]Kortom: ja, het lijkt erop in dit geval een dier een mens besmet heeft en zonder 100% duidelijkheid (lees: zonder met 100% zekerheid alle andere mogelijkheden uit te kunnen sluiten) is de meest aannemelijke conclusie dat het dier de mens heeft aangestoken. Ze hebben echter geen 100% zekerheid en ik denk ook niet dat ze die gaan krijgen.
Dat heeft natuurlijk wel behoorlijke implicaties, want als (wilde) dieren mensen aan kunnen steken dan kun je isoleren tot je een ons weegt.

Je kan de kat of de hond moeilijk een mondkapje om zijn snuit gaan doen en verwachten dat ie anderhalve meter afstand houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:41:
[...]

Dat is dus ook waarom ik me afvraag hoe die besmetting van nerts op mens (fysiek) heeft kunnen plaatsvinden.
Ik zou bij zo'n klein bijtertje eerder bloed transmissie kunnen bedenken (maar zo werkt covid19 niet) dan dat zo'n beestje in je gezicht gaat lopen hijgen. Misschien via een kat die over zo'n farm loopt om de ratten en muizen een beetje van het voer weg te houden, die beesten komen overal zowel bij gekooide nertsen als bij een kindje dat de poes aait.
Nou zitten er natuurlijk wel heel veel nertsen in zo'n schuur dus wanneer je daar als verzorger rondloopt dan is de kans best aanwezig dat je wat inademt wanneer er een paar honderd van die beestjes op ooghoogte aan het niezen of ziek zijn. Ook komen er wel eens dierenartsen op zo'n farm, die ook carnaval vieren na hun werk.

Ik kan mij ook voorstellen dat de nertsenverwerkende industrie, o.a. China eens komt kijken naar de partijen waar zij jassen en mutsen van gaan maken.

Kortom genoeg om over te speculeren.

[ Voor 8% gewijzigd door PalingDrone op 20-05-2020 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Moi_in_actie schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:46:
[...]

Ook in de quote van de onderzoeker staat dat het niet 100% zeker is, maar wel veruit de meest voor de hand liggende verklaring. Het virus muteert vrij snel, wat mij voor het traceren voordeel lijkt en wat men hier ook gebruikt om tot een conclusie te komen. Indien 2 personen, 2 dieren of 1 persoon en 1 dier een (zo goed als) identieke signatuur van het virus hebben, is de kans heel groot dat de een de ander heeft aangestoken. Of het is zo dat ze beiden ontvangende partij waren van een derde, nog altijd maar 1 stap in overdracht (de derde persoon heeft meerdere mensen en dieren besmet). Want uiteindelijk, ook al is de besmetting hier van dier op mens gegaan, waar heeft deze nerts het virus dan vandaan? Dat is niet uit de lucht komen vallen, het dier heeft het ook of van een ander dier, een besmet oppervlak/besmet voer of van een besmette mens gekregen.

Kortom: ja, het lijkt erop in dit geval een dier een mens besmet heeft en zonder 100% duidelijkheid (lees: zonder met 100% zekerheid alle andere mogelijkheden uit te kunnen sluiten) is de meest aannemelijke conclusie dat het dier de mens heeft aangestoken. Ze hebben echter geen 100% zekerheid en ik denk ook niet dat ze die gaan krijgen.
Bij de eerste nertsenfokkerij was het wel bekend dat een medewerker (of de eigenaar zelf) corona had en gewoon in contact is geweest met de nertsen, en dat de nertsen daardoor besmet zijn geraakt. Kan overigens ook gewoon via aerosollen natuurlijk.

In Milheeze zijn 3 katten bij een nertsenfokkerij besmet geraakt met corona, het is alleen onduidelijk of dat van nertsen afkomt of van een mens. Er is zelfs een kleine kans dat een fokkerij (die in Milheeze wordt daarbij niet specifiek genoemd) het virus binnen is gebracht door een kat (https://www.omroepbrabant...na-gekregen-van-een-nerts) maar de kans is klein zegt het RIVM. Wel hebben nertsenfokkerijen het dringende advies gekregen om katten te weren op hun terrein (dus binnenkomende katten weren, en katten die van henzelf zijn mogen het terrein niet verlaten). Hoe dat praktisch ingevuld moet worden, wordt nog bedacht.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Stoney3K schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:48:
[...]

Dat heeft natuurlijk wel behoorlijke implicaties, want als (wilde) dieren mensen aan kunnen steken dan kun je isoleren tot je een ons weegt.

Je kan de kat of de hond moeilijk een mondkapje om zijn snuit gaan doen en verwachten dat ie anderhalve meter afstand houdt.
Welke "behoorlijke implicaties"? Hoevaak heb jij als persoon direct contact met wilde dieren? Hoe vaak aai jij een duif, rat, hert of wat dan ook? Hetzelfde geldt voor jouw hond: hoevaak heeft deze direct, fysiek contact met wilde dieren? En hoe groot is daarbij de kans dat a) het desbetreffende wilde dier het virus heeft en b) het ook kan overdragen.

Bij katten die naar buiten gaan acht ik de kans iets groter, als die een muis of vogel doden op hun tocht buiten. Echter ook hier gelden dezelfde vragen a) en b) als hierboven. Ik denk persoonlijk dat jij als mens veel meer dicht in de buurt komt bij anderen mensen in de supermarkt, dan dat een kat aan aantallen vogels/muizen tegenkomt per dag.

Ben je hier echt bang dat jouw kat iets oploopt dan is de oplossing heel simpel: houd je kat binnen. Een kat hoeft niet perse naar buiten, veel mensen doen het wel en bepaalde katten willen het ook graag, maar een kat kan prima alleen binnen verblijven, daar eten krijgen en gebruik maken van de kattenbak. Ontlasting voor de hond is wat lastiger, die doen dat (ongelukjes daargelaten) buiten.
Bart-Willem schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:55:
[...]

Bij de eerste nertsenfokkerij was het wel bekend dat een medewerker (of de eigenaar zelf) corona had en gewoon in contact is geweest met de nertsen, en dat de nertsen daardoor besmet zijn geraakt.

In Milheeze zijn 3 katten bij een nertsenfokkerij besmet geraakt met corona, het is alleen onduidelijk of dat van nertsen afkomt of van een mens. Er is zelfs een kleine kans dat een fokkerij (die in Milheeze wordt daarbij niet specifiek genoemd) het virus binnen is gebracht door een kat (https://www.omroepbrabant...na-gekregen-van-een-nerts) maar de kans is klein zegt het RIVM. Wel hebben nertsenfokkerijen het dringende advies gekregen om katten te weren op hun terrein (dus binnenkomende katten weren, en katten die van henzelf zijn mogen het terrein niet verlaten). Hoe dat praktisch ingevuld moet worden, wordt nog bedacht.
Dank voor de aanvullende informatie. Het belangrijkste is denk ik dat bij zo'n specifiek geval men niet uit het oog moet verliezen dat dit niet in een vacuum heeft plaatsgevonden; de besmetting is ergens anders vandaan gekomen en overgedragen. Of dit nu van dier > dier is, besmet voedsel > dier, besmette persoon > besmet oppervlak > dier en ga zo maar door. Hoe graag men het ook wil, 100% zekerheid ga je nooit krijgen in de buitenwereld omdat je nog niet eens 10% van alle mogelijke opties meer dan 1 of 2 stappen verder in de keten kunt traceren/uitsluiten. Er zijn teveel variabelen, variabelen die vooraf niet bekend waren en ook achteraf vast niet allemaal.

Ik vind daarom het contactonderzoek wat gedaan wordt ook verre van heilig. Stel ik heb het virus en mn vriendin krijgt ineens ook klachten, dan kan je stellen dat het zeer aannemelijk is dat zij het van mij heeft of andersom. Maar wie ook de eerste was, van wie heeft die het? Ik mijd zoveel mogelijk drukte in winkels, maar tijdens het winkelen kom ik nog tientalle mensen tegen, gebruik ik een winkelkarretje, raak ik tientallen producten aan in de schappen (omdat ik het wil kopen). Als al met enige zekerheid bepaald kan worden dat ik het tijdens dat ene tripje naar de supermarkt heb opgelopen, waardoor dan? En wie heeft dan bijvoorbeeld het virus achtergelaten op die doos cornflakes die ik heb meegenomen? Heel grote kans dat het iemand is die ik totaal niet ken, die niet tegelijk met mij in de winkel was etc., dus daar loopt het spoor al meteen dood.

Wanneer je dit even laat bezinken, kan je (niemand persoonlijk die ik hier bedoel) best wel in de stress schieten en denken dat alles gevaarlijk is en het virus overal kan zijn. Maar je moet onthouden, dat zelfs met al die mogelijkheden, het virus zich op dit moment in Nederland maar heel weinig verspreid. En de verspreiding die nu plaatsvindt is veel eerder door enorm voor de hand liggende overdrachten dan die random kans dat het op een pakje boter in de supermarkt zit. Ondanks dat ik in mijn omgeving/stad merk dat heel veel mensen zich netjes aan de regels houden en rekening houden met elkaar, zijn er ook genoeg mensen die "het niet zo spannend vinden" en gewoon in hun hand niezen en de kennis die ze 2 minuten later tegenkomen vrolijk de hand geven/omhelsen.
Tevens is uit de cijfers ook al gebleken dat met name in verzorgingstehuizen de verspreiding heel snel is gegaan; sterk vatbare personen, genoeg al hoestend/snotterend vanwege andere kleine aandoeningen, met grote getalen in een complex. Mijd je zulke plekken (de reden waarom er heel snel een bezoekersverbod kwam) dan is de kans dat je iets oploopt al veel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Moi_in_actie schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:12:
[...]

Welke "behoorlijke implicaties"? Hoevaak heb jij als persoon direct contact met wilde dieren? Hoe vaak aai jij een duif, rat, hert of wat dan ook? Hetzelfde geldt voor jouw hond: hoevaak heeft deze direct, fysiek contact met wilde dieren? En hoe groot is daarbij de kans dat a) het desbetreffende wilde dier het virus heeft en b) het ook kan overdragen.
Bij mensen geldt ook dat je contactbesmettingen moet vermijden en 1,5 meter afstand moet houden. Ik raak normaal ook weinig andere mensen aan (bepaalde personen uitgezonderd).

De hond zal vast niet direct contact met een duif hebben, maar de kans dat ie een keer met zijn poot in de duivenstront stapt, is een heel stuk groter. En dat contact met één wild dier kan al het eindpunt zijn -- we hebben nu al moeite om de besmetting in te dammen tussen mensen die gezond verstand hebben. Hoe moeilijk denk je dat dat straks gaat worden als de besmetting ook over kan springen van een willekeurig (wild of niet) dier, op een mens?

Dat ga je echt niet voorkomen door de hond en de kat zo veel mogelijk binnen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Stoney3K schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:18:
[...]

Bij mensen geldt ook dat je contactbesmettingen moet vermijden en 1,5 meter afstand moet houden. Ik raak normaal ook weinig andere mensen aan (bepaalde personen uitgezonderd).

De hond zal vast niet direct contact met een duif hebben, maar de kans dat ie een keer met zijn poot in de duivenstront stapt, is een heel stuk groter. En dat contact met één wild dier kan al het eindpunt zijn -- we hebben nu al moeite om de besmetting in te dammen tussen mensen die gezond verstand hebben. Hoe moeilijk denk je dat dat straks gaat worden als de besmetting ook over kan springen van een willekeurig (wild of niet) dier, op een mens?

Dat ga je echt niet voorkomen door de hond en de kat zo veel mogelijk binnen te houden.
Volgens mij valt het allemaal wel mee met die dieren als ik het zo allemaal hoor. Voordat mensen spontaan corona krijgen van hun kat denk ik dat we allemaal niet zo hard van stapel moeten lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:12

mr_petit

opperprutser

MoldyInko schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 06:58:
[...]

Het is dan voor mij dan nog steeds onbegrijpelijk waarom de ene persoon niks van merkt en de ander helemaal gesloopt word. Ook al heeft hij of zij geen onderliggende aandoeningen, is sportief en een goede conditie. Het is iets wat ik steeds vaker voorbij zie komen. Er komen ook steeds meer onderzoeken naar waarom dit gebeurt.
Dit maakt het ook heel eng.
Ik ken iemand die heeft een collega die heeft ook corona opgelopen, leeftijd geloof ik begin/midden 50, maar was perfect gezond, had hardlopen als hobby (dus uiteraard geen overgewicht, niet roken, goede longen), en heeft van z'n vrouw corona gekregen (die werkt in de zorg).
Die vrouw heeft alleen lichte symptomen gehad maar die man heeft op de IC aan de beademing gelegen (onder zeil dus).
Longblaasjes helemaal kapot. Kan nooit meer hardlopen. En het is maar afwachten hoe het z'n verdere leven beïnvloed.
Er zitten behoorlijke schrijnende gevallen tussen van mensen die 'genezen' zijn, die een stuk meer schade opgelopen hebben dan bij een griep of doorgaans een longontsteking gebeurt (veel longontstekingen zijn beter te behandelen)

Je kan het beter maar zo laat mogelijk krijgen, want dat verhoogt de kans dat er òf een vaccin is, of dat er zo goed mogelijke behandelmethodes zijn.
Daarom voel ik ook niets voor de 'herd immunity' aanpak die het kabinet eerst voorstelde, want dat versnelt het rondgaan van het virus ('gecontroleerd rond laten gaan' noemde ze het) en en zal meer slachtoffers veroorzaken. Elke tijd die gewonnen kan worden is m.i. beter. Ook omdat niet alleen 'zwakke groepen' een risico vormen. Ook normale, perfect gezonde mensen kunnen erg ziek worden en zware lichamelijke schade eraan overhouden.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mr_petit schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:18:
[...]

Daarom voel ik ook niets voor de 'herd immunity' aanpak die het kabinet eerst voorstelde, want dat versnelt het rondgaan van het virus ('gecontroleerd rond laten gaan' noemde ze het) en en zal meer slachtoffers veroorzaken.
Ik denk ook dat dat echt niet de oplossing is, want dan heb je misschien wel groepsimmuniteit door het hoge aantal besmettingen, maar dan is wel een groot deel van je beroepsbevolking ineens beperkt door de gevolgschade die COVID-19 heeft achtergelaten.

Dan heb je je groesimmuniteit bereikt, maar economisch gezien ben je dan vleugellam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:34

gws24

Thinking is hard!

Voor wie geinteresseerd is, in de pdf van de briefing van van dissel gaat de laatste slide over de Nertsen situatie. Deze heeft hij niet laten zien en besproken volgens mij maar laat wel zien dat de besmette medewerker in een ketting van besmette nertsen zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8lM2YFyRvBrtFP_8CEIJpFjXmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l2SedN9fQmAlwhO652gll0RO.png?f=fotoalbum_large

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Stoney3K schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:22:
[...]
Dan heb je je groesimmuniteit bereikt, maar economisch gezien ben je dan vleugellam.
Het is niet alleen een economische beslissing, maar ook een morele beslissing.

Dit is een virus wat zeer besmettelijk is (naar vermoeden nog besmettelijker dan de griep), heeft een hoog slachtoffer percentage, is erg moeilijk te behandelen, heeft onregelmatige ziektebeelden die ook permanente schade aan het lichaam toebrengen en er is nog zeer weinig van bekend.
Dat is dus typisch een virus wat je zo laat mogelijk wilt oplopen. Zo denk ik erover ten minste.
Ik bedoel, ik heb een eigen bedrijf (zzp) in een nichesector, en ik vraag me af als ik permanente longschade krijg, of ik mijn beroep nog wel goed kan uitoefenen. Vergelijkbaar werk bestaat zo ongeveer niet betreffende wat ik doe.
Ik heb dan wel een arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar met behoorlijk slechte voorwaarden, omdat die anders niet te betalen zijn (denk aan 12-15 mille per jaar :X als je nauwelijks inkomen wilt missen).
Om maar niet te spreken van als ik 2 of 3 weken ziek wordt maar niet van een arbeidsongeschiktheidsverzekering kan gebruik maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:11
Ik snap die ontslagboete discussie niet helemaal; als ik het goed begrijp krijg ik straks 130% van de loonkosten vergoed bij 100% omzetverlies, de echte kosten voor een werkgever zullen ergens tussen de 125 en 150% van t brutoloon zitten, afhankelijk van o.a. sector/ al dan niet aanwezige pensioenregeling, 13e maand etc;

Als je iemand ontslaat krijg je als ik t goed begrepen heb vanaf moment indienen ontslagaanvraag geen NOW meer voor die werknemer en de laatste paar maanden (opzegtermijn bijv., maar ook transitievergoeding) niet vergoed, dus dat is veel duurder; zo snel doe je dat dan toch niet als werkgever?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Stoney3K schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:48:
Als ik mijn kat een mondkapje om probeer te doen, blijft hij wel meer dan anderhalve meter bij me vandaan :D

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:31
ijdod schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 18:27:
[...]

Als ik mijn kat een mondkapje om probeer te doen, blijft hij wel meer dan anderhalve meter bij me vandaan :D
Of je hebt een paar pleisters nodig. :P

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik gok er op dat het RIVM net als bij kinderen vindt dat de kans klein is dat nertsen veel bijdragen aan besmetting, dat sowieso de kans gering is dat het gebeurt en de totale invloed op de belasting van de zorg verwaarloosbaar is. Dus zullen de nertsenfokkerijen gewoon open blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:50

basvn

Breezand - NHN

zacht schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 18:52:
Ik gok er op dat het RIVM net als bij kinderen vindt dat de kans klein is dat nertsen veel bijdragen aan besmetting, dat sowieso de kans gering is dat het gebeurt en de totale invloed op de belasting van de zorg verwaarloosbaar is. Dus zullen de nertsenfokkerijen gewoon open blijven.
Als je ze dicht gooit, zouden de dieren vernietigd moeten worden.
want er is dan niemand meer die voor ze zorgt.

De hoeveelheid mensen die daar werkt, lijkt me heel minimaal. dus zie sluiting ect niet gebeuren.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.v.b
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-07 07:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rGFGIv9tuA2kmE2IK8xQJa5CVk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U3loc6Vzp4ypDvFB5kKSCHdW.jpg?f=user_large

Ik heb een UV-C desinfecteringskist gemaakt. De kist is van binnen bekleed met aluminiumfolie (dat weerkaatst UV-C) en onderin ligt een 8 Watt UV-C TL balkje.

Probleem is dat de UV-C balk aardig wat ozon genereert. Dat vond ik in eerste instantie niet erg want dan wist ik dat het balkje ook echt UV-C licht afgeeft. Maar door de ozon kan ik de kist nu niet op een makkelijke plek plaatsen en deze staat daarom noodgedwongen in de badkamer die ik als een van de weinige ruimtes in mijn woning kan afsluiten. De potentiële coronavirussen zijn dus vervangen door reële ozon. Niet heel optimaal. 8)7

Ik heb een Philips TL besteld die een filter heeft op de golflengte die ozon aanmaakt. Maar op de specsheet (PDF) staat een voltage van 56 Volt aangegeven. Is deze lamp alleen in een speciaal armatuur te gebruiken of is het normaal dat een TL balkje een ander voltage heeft? Ik heb gezocht op lampen voor het desinfecteren van een aquarium en kwam daar allerlei varianten tegen die voor mij onbekende aansluitingen hadden. Deze leken niet direct op 240 Volt aan te sluiten en ik twijfel nu ook over dit model TL.

Don't erase all files?
       [Yes]   [No]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
f.v.b schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:43:
[Afbeelding]

Ik heb een UV-C desinfecteringskist gemaakt. De kist is van binnen bekleed met aluminiumfolie (dat weerkaatst UV-C) en onderin ligt een 8 Watt UV-C TL balkje.

Probleem is dat de UV-C balk aardig wat ozon genereert. Dat vond ik in eerste instantie niet erg want dan wist ik dat het balkje ook echt UV-C licht afgeeft. Maar door de ozon kan ik de kist nu niet op een makkelijke plek plaatsen en deze staat daarom noodgedwongen in de badkamer die ik als een van de weinige ruimtes in mijn woning kan afsluiten. De potentiële coronavirussen zijn dus vervangen door reële ozon. Niet heel optimaal. 8)7

Ik heb een Philips TL besteld die een filter heeft op de golflengte die ozon aanmaakt. Maar op de specsheet (PDF) staat een voltage van 56 Volt aangegeven. Is deze lamp alleen in een speciaal armatuur te gebruiken of is het normaal dat een TL balkje een ander voltage heeft? Ik heb gezocht op lampen voor het desinfecteren van een aquarium en kwam daar allerlei varianten tegen die voor mij onbekende aansluitingen hadden. Deze leken niet direct op 240 Volt aan te sluiten en ik twijfel nu ook over dit model TL.
Kokend water houden virussen ook niet van, zou je niet beter je pasta met handschoenen aan boven de pan uitstorten en 8 a 10 min koken ?
Wel mooie tweakerwaardige huisvlijt!
Qua ozon zou ik de badkamer niet afsluiten maar de afzuiging op de hoogste stand aanzetten en voor voldoende toevoer van lucht zorgen, dat spul is knap giftig. Ook zorgt ozon nogal voor een corrosief luchtje in je badkamer, tenzij je gouden kranen hebt ga je beter sparen voor nieuw rvs in je gaskamer.
Wbt permanente longschade weet ik niet wat nou erger is, langdurige blootstelling aan ozon of de gevolgen van een coronabesmetting....

[ Voor 12% gewijzigd door PalingDrone op 20-05-2020 22:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
PalingDrone schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:16:
[...]

Kokend water houden virussen ook niet van, zou je niet beter je pasta met handschoenen aan boven de pan uitstorten en 8 a 10 min koken ?
Wel mooie tweakerwaardige huisvlijt!
Dit lijkt me sowieso gezonder.... UV-C is nogal schadelijk. Daarom wordt het vaak in afgesloten systemen gebruikt. Ozon is ook niet zo gezond.

Dit voelt een beetje als een middel dat erger is als de kwaal. Een alcohol-doekje werkt ook en is een stuk minder schadelijk.... Of handschoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Waah schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:23:
[...]

Dit lijkt me sowieso gezonder.... UV-C is nogal schadelijk. Daarom wordt het vaak in afgesloten systemen gebruikt. Ozon is ook niet zo gezond.

Dit voelt een beetje als een middel dat erger is als de kwaal. Een alcohol-doekje werkt ook en is een stuk minder schadelijk.... Of handschoenen.
Wat dacht je van een sopje om je boodschappen mee af te wassen, karton te verwijderen of pas na lange tijd uit je noodvoorraad te halen en andere verpakkingen ook zoveel mogelijk te verwijderen.

Dit is leuke huisvlijt maar je hebt gelijk dat dit middel (hoogstwaarschijnlijk) erger is dan de kwaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

Gewoon handen wassen voor je je vingers in je neus of mond stopt 8)7 Wel tof idee, dat moet ik toegeven.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29
Mooie box maar wat moet dat precies oplossen? Als je gewoon je handen wast na het boodschappen doen dan is het toch prima? Die virussen gaan echt niet dagen overleven op jouw pasta-verpakking toch?

PS: kan iemand mij uitleggen waarom vakkenvullers bin de AH tegenwoordig plastic handschoenen dragen? Ik zie de toegevoegde waarde niet. Of iemand nu met handen aan producten zit, tussendoor aan gezicht, en dan weer aan producten etc , óf met handschoenen op dezelfde manier handelt: dat geeft toch hetzelfde resultaat? Zitten ze daar dan voor de buhne een heel dystopisch wereldbeeld te schapen of is er nog een andere meerwaarde? 🧐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Valorian schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 00:49:
Mooie box maar wat moet dat precies oplossen? Als je gewoon je handen wast na het boodschappen doen dan is het toch prima? Die virussen gaan echt niet dagen overleven op jouw pasta-verpakking toch?

PS: kan iemand mij uitleggen waarom vakkenvullers bin de AH tegenwoordig plastic handschoenen dragen? Ik zie de toegevoegde waarde niet. Of iemand nu met handen aan producten zit, tussendoor aan gezicht, en dan weer aan producten etc , óf met handschoenen op dezelfde manier handelt: dat geeft toch hetzelfde resultaat? Zitten ze daar dan voor de buhne een heel dystopisch wereldbeeld te schapen of is er nog een andere meerwaarde? 🧐
Het lijkt mij vooral iets van bewustwording, met handschoen aan je gezicht zitten voelt anders dan met je blote vingers. Wanneer je je handschoenen uitdoet voor je de kantine in gaat en daar ook nog eens je handen goed wast dat je wat veiliger je bammetjes eet.
Zolang dit virus niet door je huid gaat maakt die extra laag latex op je vingers ook weinig verschil.

Aan de andere kant zijn latex handschoenen wel makkelijker te desinfecteren dan handen met nagels, kloofjes poriën en andere onregelmatigheden waar van alles in blijft hangen plus je huid gaat er niet zo snel aan door het vele handenwassen wat ze hopelijk doen.

[ Voor 10% gewijzigd door PalingDrone op 21-05-2020 03:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

[Afbeelding]

[...]
die UV lamp is klein en staat telkens maar kortstondig aan. ik snap dat er straling en ozon van af komt maar zonder wetenschappelijke onderbouwing, dat moet toch te verwaarlozen zijn.
zou je niet liever investeren in een timer? bijv. automatisch uit na 30 seconden. Zo voorkom je dat je bij het openen van de kist in de UV lamp staart wat nogal slecht is voor je ogen.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:20
Bij ons bij de voetbal mag vanaf morgen weer getraind worden door de senioren (jeugd mocht al zoals overal) maar wel met maatregelen. Je moet die 1,5 meter afstand houden en er staat een toezichter, die de boel in de gaten houdt. Als je je niet aan de regels houdt, wordt het hele team naar huis gestuurd. Partijen, positiespellen etc. mogen dus niet. Kleedkamers en kantine blijven dicht en je moet 10 minuten van tevoren aanwezig zijn in je kloffie.

Waardeloos als je het mij vraagt. Natuurlijk is het leuk dat we weer het veld op mogen, maar voetbal is een contactsport. Als je niet mag partijen en positiespel, is de lol er gauw af voor mij. Balletje naar elkaar overschieten kan ik ook thuis tegen een muurtje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Is voetbal een contactsport? Het zijn toch mannetjes die achter een bal aan lopen, die raken elkaar toch niet aan? Ik dacht dat dat ook verboden was in die sport.

Zelf zit ik op softbal en we mogen weer trainen. Dat kan prima zonder bij elkaar in de buurt te komen; is alleen een contactsport als je een tegenstander hebt. Maar toch denk je aan die bal die constant van handen wisselt. Ik heb de eerste training wel overgeslagen want m’n conditie na 2 maand quarantaine is gelijk een vaatdoek.
bie100 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:28:
[...]
tuurlijk raak je elkaar aan met voetbal hoe moet je anders verdedigen :+
offtopic:
Dat doe je toch met je voeten door de bal weg te schoppen of als keeper met je handen? Daar hoeft toch niemand bij in de buurt te zijn? Maar goed, ik ben geen kenner, heb nooit aan voetbal gedaan, maar dacht dat je elkaar niet aan mocht raken omdat je dan een kaart krijgt. En dan bedoel ik niet eentje van Hallmark.

[ Voor 36% gewijzigd door Wilf op 21-05-2020 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-09 20:57
Wilf schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:03:
Is voetbal een contactsport? Het zijn toch mannetjes die achter een bal aan lopen, die raken elkaar toch niet aan? Ik dacht dat dat ook verboden was in die sport.

Zelf zit ik op softbal en we mogen weer trainen. Dat kan prima zonder bij elkaar in de buurt te komen; is alleen een contactsport als je een tegenstander hebt. Maar toch denk je aan die bal die constant van handen wisselt. Ik heb de eerste training wel overgeslagen want m’n conditie na 2 maand quarantaine is gelijk een vaatdoek.
tuurlijk raak je elkaar aan met voetbal hoe moet je anders verdedigen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-09 20:57
[...]

offtopic:
Dat doe je toch met je voeten door de bal weg te schoppen of als keeper met je handen? Daar hoeft toch niemand bij in de buurt te zijn? Maar goed, ik ben geen kenner, heb nooit aan voetbal gedaan, maar dacht dat je elkaar niet aan mocht raken omdat je dan een kaart krijgt. En dan bedoel ik niet eentje van Hallmark.
bal van iemand afpakken gaat niet werken op anderhalve meter afstand kan ik je vertellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

. De potentiële coronavirussen zijn dus vervangen door reële ozon. Niet heel optimaal. 8)7
Een beetje Ozon is niet erg....dat noemen we berglucht :+

Maar je hebt dus het idee dat je tussen 2 kopieermachines instaat die constant aanstaan? :D

Wel cool dat je zo'n ding zelf maakt.
In de badkamer wordt flink afgezogen (minimaal 14L/s als je een beetje een modern huis hebt) dus dat is wel een goede plek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:17
[Afbeelding]

Alle tl-buizen werken op een voorschakelapparaat. Als je nu al een 8 watt buisje werkende hebt dan kan je daar een 8 watt UV-C buisje in stoppen.

UV-C is erg erg erg gevaarlijk voor ogen en huid, pas daar mee op.

Ik verkoop verlichting en word bijna dagelijks gebeld door mensen die thuis een UV-C setup willen maken. De vraag naar UV-C is wereldwijd erg hoog hierdoor en de lampen in de hogere wattages zijn bijna niet meer te krijgen.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:09
Ik twijfel over naar de kapper gaan, wordt echt wel tijd maar is het slim?

Hoe denken jullie over de kapper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:18:
[...]

Dit maakt het ook heel eng.
Ik ken iemand die heeft een collega die heeft ook corona opgelopen, leeftijd geloof ik begin/midden 50, maar was perfect gezond, had hardlopen als hobby (dus uiteraard geen overgewicht, niet roken, goede longen), en heeft van z'n vrouw corona gekregen (die werkt in de zorg).
Die vrouw heeft alleen lichte symptomen gehad maar die man heeft op de IC aan de beademing gelegen (onder zeil dus).
Longblaasjes helemaal kapot. Kan nooit meer hardlopen. En het is maar afwachten hoe het z'n verdere leven beïnvloed.
Er zitten behoorlijke schrijnende gevallen tussen van mensen die 'genezen' zijn, die een stuk meer schade opgelopen hebben dan bij een griep of doorgaans een longontsteking gebeurt (veel longontstekingen zijn beter te behandelen)

Je kan het beter maar zo laat mogelijk krijgen, want dat verhoogt de kans dat er òf een vaccin is, of dat er zo goed mogelijke behandelmethodes zijn.
Daarom voel ik ook niets voor de 'herd immunity' aanpak die het kabinet eerst voorstelde, want dat versnelt het rondgaan van het virus ('gecontroleerd rond laten gaan' noemde ze het) en en zal meer slachtoffers veroorzaken. Elke tijd die gewonnen kan worden is m.i. beter. Ook omdat niet alleen 'zwakke groepen' een risico vormen. Ook normale, perfect gezonde mensen kunnen erg ziek worden en zware lichamelijke schade eraan overhouden.
Waarschijnlijk ligt het aan het DNA van de personen. Om diezelfde reden dat sommigen immuun zijn voor HIV. In Europa zo'n 10% van de bevolking, buiten Europa véél lager. (de pest sloeg harder toe bij mensen zonder deze DNA-mutatie, vandaar dat Europa een hoger aantal heeft.) Dit kan misschien ook de reden zijn dat sommige landen veel harder getroffen worden dan andere landen.

Een andere verklaring dat de ene persoon hard getroffen wordt en de andere niet, is er bijna niet. Al helemaal niet als je hoort dat boers/zussen vaak dezelfde heftigheid meemaken bij het virus, maar partners verschillen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 13:15
Dracula schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:53:

Gewoon laten groeien en af en toe moeders laten bijknippen. Ben sowieso al niet zo ijdel, dus kan er niet van wakker liggen dat ik niet naar de kapper kan. Heb lang haar, en vind het geen probleem als het wat verwilderd eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:00:
[...]

Waarschijnlijk ligt het aan het DNA van de personen. Om diezelfde reden dat sommigen immuun zijn voor HIV. In Europa zo'n 10% van de bevolking, buiten Europa véél lager. (de pest sloeg harder toe bij mensen zonder deze DNA-mutatie, vandaar dat Europa een hoger aantal heeft.) Dit kan misschien ook de reden zijn dat sommige landen veel harder getroffen worden dan andere landen.

Een andere verklaring dat de ene persoon hard getroffen wordt en de andere niet, is er bijna niet. Al helemaal niet als je hoort dat boers/zussen vaak dezelfde heftigheid meemaken bij het virus, maar partners verschillen.
Ik was in maart met 10 mensen naar een festival in het buitenland. Van de 10 hebben er 4 symptomen gekregen, terwijl we 5 dagen met elkaar geleefd hebben, zelfde huisjes, zelfde vliegtuig, alles gedeeld zeg maar. Ik had de ergste klachten, namelijk 5 dagen koorts gehad. De andere 3 met symptomen waren na 2~3 dagen alweer fit. De andere 6 nooit ergens last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Edwin__ schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:06:
[...]

Gewoon laten groeien en af en toe moeders laten bijknippen. Ben sowieso al niet zo ijdel, dus kan er niet van wakker liggen dat ik niet naar de kapper kan. Heb lang haar, en vind het geen probleem als het wat verwilderd eruit ziet.
Ehm moeders woont aan andere kant van het land...

Maar als je het inderdaad laat groeien tot corona weg is of vaccin dan kan ik komende jaar niet naar de kapper..... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
Dracula schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:12:
[...]

Maar als je het inderdaad laat groeien tot corona weg is of vaccin dan kan ik komende jaar niet naar de kapper..... 8)7
Je kan ook gewoon de tondeuse pakken en het zelf doen. Niemand die zich er druk over maakt namelijk als het er niet zo goed als bij de kapper uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:00:
[...]

Grappig dat je dat zegt.
Complottheorieën laten we achterwege aub, ook al hoor je het via iemand anders.

[ Voor 32% gewijzigd door tweakduke op 21-05-2020 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Dracula schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:12:
[...]

Zodra duidelijk wordt dat het kiezen is tussen man-buns of corona, worden direct de maatregelen opgeheven :D

@mr_petit indrukwekkende stapeling van diverse 'mogelijk', 'eventueel' enz varianten...

@shadowman12 (hieronder) Ik heb wat moeite met onderzoeken uit China. Ze kunnen daar zonder meer goed onderzoek doen, maar daar de overheid daar, netjes verwoord, nogal creatief kan zijn met de cijfers vraag ik me direct af of de cijfers in het onderzoek kloppen.

[ Voor 31% gewijzigd door ijdod op 21-05-2020 13:14 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Nieuw onderzoek dat de 1,5 meter afstand buiten overbodig is:
https://www.volkskrant.nl...g-in-buitenlucht~b28c006b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik denk ook dat de meest relevante quote hier staat:
‘Het gaat om langdurig aanhoudende overdrachtssituaties’, zegt Kroes. ‘Niet om het elkaar voorbijlopen op straat.’
Dus op dat festival waar je met 20.000 man op een veld staat, daar loop je een risico. Niet als je zo maar over straat loopt.

Situaties zoals het OV of wanneer je met een groepje van 5 mensen in het park wil gaan picknicken, daar kun je nog een behoorlijke boom over ophangen, maar verplichte looproutes en heel krampachtig bij mensen weg blijven die je toevallig passeert is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Stoney3K schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:06:
[...]

Ik denk ook dat de meest relevante quote hier staat:

[...]

Vooral de blootstelling telt: urenlang geanimeerd met elkaar praten op een terras speelt het virus meer in de kaart dan wandelen door het park. ‘Het gaat om langdurig aanhoudende overdrachtssituaties’, zegt Kroes. ‘Niet om het elkaar voorbijlopen op straat.’
Dan kunnen hbo's en universiteiten en (kleine) kantoorkamers dus voorlopig nog echt niet open, want daar zit je ook uren op elkaars lip. Vliegen lijkt me dan ook nog niet echt veilig.

[ Voor 6% gewijzigd door CyberMania op 21-05-2020 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CyberMania schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:10:
[...]

Dan kunnen hbo's en universiteiten en (kleine) kantoorkamers dus voorlopig nog echt niet open, want daar zit je ook uren op elkaars lip. Vliegen lijkt me dan ook nog niet echt veilig.
Die moeten natuurlijk gewoon de 1,5 meter in acht blijven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dit roept Maurice al een tijdje. Rivm zegt zelf ook onderzoek te doen en hoop dat er dus hier binnen de kortste tijd meer duidelijkheid over komt. Dit kan de koers van het beleid namelijk veranderen.

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 19:02
niet dat het overbodig is, als je verder leest dan de kop:
Toch hangt het maar net af van de omstandigheden, erkennen alle experts. ‘Overdracht van het virus buitenshuis is niet uitgesloten’, stelt Yuguo. Vooral de blootstelling telt: urenlang geanimeerd met elkaar praten op een terras speelt het virus meer in de kaart dan wandelen door het park. ‘Het gaat om langdurig aanhoudende overdrachtssituaties’, zegt Kroes. ‘Niet om het elkaar voorbijlopen op straat.’

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ijdod schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:02:
[...]

@mr_petit indrukwekkende stapeling van diverse 'mogelijk', 'eventueel' enz varianten...
Het was ook helemaal niet serieus en ik denk ook überhaupt dat ze niet zo ver zijn, maar het was grappig omdat het zou kunnen passen. Beetje kinderachtig dat eea verwijderd wordt, ik dacht dat het wel duidelijk was dat het een vergezochte twist was, maar niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Tens schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:34:
[...]

[...]
Daar gaat het dus om, het is een functie van de grootte van de groep waar je in bent (dus de kans dat er een besmet persoon tussen zit) en de duur van de blootstelling. Die twee moet je met elkaar vermenigvuldigen voor een bepaald besmettingsrisico.

Als je heel kortstondig door een enorme groep heen beweegt (zoals door een volle stationshal) is de exposure effectief hetzelfde als met zijn tienen de hele dag op het terras gaan zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 21-05-2020 12:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turdie
Tens schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:34:
[...]

[...]
Denk je nou echt dat ik het artikel niet heb gelezen *knip*? Tuurlijk wel, dit stuk ook. Ik had her misschien zelf slecht geformuleerd. Ik bedoelde eigenlijk gewoon op straat 1,5 meter is overbodig

Als je zelf niet duidelijk bent hoef je geen sneer uit te delen

[ Voor 12% gewijzigd door tweakduke op 21-05-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

shadowman12 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:42:
[...]

Denk je nou echt dat ik het artikel niet heb gelezen? Tuurlijk wel, dit stuk ook. Ik had her misschien zelf slecht geformuleerd. Ik bedoelde eigenlijk gewoon op straat 1,5 meter is overbodig
In principe wel als je in beweging blijft. Maar een rij voor de ijssalon die je als vanouds doet sta je misschien wel 20 minuten vlak naast iemand die je dan ook in de open lucht nog kan besmetten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 19:02
[...]

Denk je nou echt dat ik het artikel niet heb gelezen wijsneus? Tuurlijk wel, dit stuk ook. Ik had her misschien zelf slecht geformuleerd. Ik bedoelde eigenlijk gewoon op straat 1,5 meter is overbodig
(y)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:46:
[...]

In principe wel als je in beweging blijft. Maar een rij voor de ijssalon die je als vanouds doet sta je misschien wel 20 minuten vlak naast iemand die je dan ook in de open lucht nog kan besmetten.
In de open lucht is het besmettingsrisico sowieso al minder omdat de virusdeeltjes makkelijker weg kunnen waaien, terwijl ze in een afgesloten ruimte kunnen blijven hangen of (in het ergste geval) rond worden gecirculeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Stoney3K schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:48:
[...]
In de open lucht is het besmettingsrisico sowieso al minder omdat de virusdeeltjes makkelijker weg kunnen waaien, terwijl ze in een afgesloten ruimte kunnen blijven hangen of (in het ergste geval) rond worden gecirculeerd.
Niet meer thuis werken en naar kantoor gaan is dus gevaarlijker dan op straat minder op de 1,5 meter te letten.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:24

SuBBaSS

-has Ryzen

chim0 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 07:56:
Bij ons bij de voetbal mag vanaf morgen weer getraind worden door de senioren (jeugd mocht al zoals overal) maar wel met maatregelen. Je moet die 1,5 meter afstand houden en er staat een toezichter, die de boel in de gaten houdt. Als je je niet aan de regels houdt, wordt het hele team naar huis gestuurd. Partijen, positiespellen etc. mogen dus niet. Kleedkamers en kantine blijven dicht en je moet 10 minuten van tevoren aanwezig zijn in je kloffie.

Waardeloos als je het mij vraagt. Natuurlijk is het leuk dat we weer het veld op mogen, maar voetbal is een contactsport. Als je niet mag partijen en positiespel, is de lol er gauw af voor mij. Balletje naar elkaar overschieten kan ik ook thuis tegen een muurtje aan.
Wij zijn hier gisteren voor het eerst met de basketballclub naar buiten geweest.
Qua uitwerking hetzelfde verhaal (basketball is ook nogal een contactsport) met als extra uitdaging dat iedereen normaal gesproken dezelfde bal met de handen beroert. De regels daaromtrent zijn ook alweer aangepast; naar elkaar passen schijnt wel (weer) te mogen.
Maar iedereen genoot en ondanks de beperkingen toch een aantal goede trainingen neer kunnen zetten.
Wat heel erg scheelt is dat zo'n beetje iedereen de conditie van een karrepaard heeft dus je daar mooi oefeningen op aan kunt passen.

En tja zoals met alles.... Is het glas halfvol of halfleeg. Voor ons het eerste, mooi om weer vooruit te kunnen kijken.
Kleine stapjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Denk je nou echt dat ik het artikel niet heb gelezen wijsneus? Tuurlijk wel, dit stuk ook. Ik had her misschien zelf slecht geformuleerd. Ik bedoelde eigenlijk gewoon op straat 1,5 meter is overbodig
kalm maar hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.v.b
Valorian schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 00:49:
Het coronavirus kan drie dagen overleven op plastic. Gaat het om een product dat in de koelkast bewaard moet worden dan kan dat oplopen tot 28 dagen.
JJ Le Funk schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 06:55:
die UV lamp is klein en staat telkens maar kortstondig aan. ik snap dat er straling en ozon van af komt maar zonder wetenschappelijke onderbouwing, dat moet toch te verwaarlozen zijn.
zou je niet liever investeren in een timer? bijv. automatisch uit na 30 seconden. Zo voorkom je dat je bij het openen van de kist in de UV lamp staart wat nogal slecht is voor je ogen.
Er zit een schakelaar in het snoer naar de kist. Het snoer gaat door een gat aan de zijkant van 1 cm doorsnee en als ik er dicht genoeg bij sta dan zie ik wat blauw licht op het witte snoer reflecteren. Dat is voldoende om zeker te weten of de lamp aan of uit is.
wodkabuikje schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:35:
Alle tl-buizen werken op een voorschakelapparaat. Als je nu al een 8 watt buisje werkende hebt dan kan je daar een 8 watt UV-C buisje in stoppen.
Thanks! Daar was ik nog onzeker over.
UV-C is erg erg erg gevaarlijk voor ogen en huid, pas daar mee op.
Het is minder gevaarlijk dan röntgenstraling, maar gevaarlijker dan UV-B waar je op den duur huidkanker van krijgt. Als je recht in de lamp kijkt dan krijg je lasogen. Een bril met echte glazen zou een goede bescherming moeten zijn. De goedkope zonnebrilletjes schijnen ook van plastic gemaakt te zijn dat UV licht niet doorlaat. Moet ik nog researchen om er zeker van te zijn.

Ik kan een automatische schakelaar maken die de lamp uitzet zodra de deksel opengaat. Dat is een mooie verbetering mocht ik te vaak de fout ingaan.

Dit is overigens niet mijn eerste oplossing, maar oplossing 4.

Oplossing 1: Maak een quarantaine hoekje.

Zoek een leeg plekje in je woning, bij voorkeur met veel zonlicht, en zet daar de spullen voor een aantal dagen neer. Voor de spullen in je koelkast kies je een quarantaine schapje.

Nadelen: De muizen hadden vrij snel mijn quarantaine hoekje gevonden. En voor spullen die je binnen een paar dagen op moet maken, is dit geen oplossing.

Oplossing 2: Vul een bak met chloorwater en was alles af bij binnenkomst.

Nadelen: De spetters kunnen je kleren ruïneren en de sleutels aan je sleutelbos zijn binnen een paar dagen roestig. Er ontstaat een witte neerslag in de bak, waardoor ik bang ben dat de concentratie chloor vrij snel terugloopt. Deze oplossing kan niet gebruikt worden voor het ontsmetten van poreuze materialen (zoals een niet wasbaar mondkapje).

Oplossing 3: Vul een bak met spiritus en was alles af bij binnenkomst.

Nadelen: Stinkt doordat er pyridine aan spiritus is toegevoegd. Het valt ook lastig te controleren of de hoeveelheid alcohol niet terugloopt over tijd. Deze oplossing kan niet gebruikt worden voor het ontsmetten van poreuze materialen (zoals een niet wasbaar mondkapje).

Oplossing 4: Maak een bak met UV-C verlichting.

Best een hoop werk maar tegelijkertijd een leuk projectje. Het kan gebruikt worden om echt alles te ontsmetten (behalve levende wezens dan ;)).

Nadelen: Als je de verkeerde UV-C lamp gebruikt, ontstaat er ozon wat alles aantast wat niet van goud is. Het rooster waar je de spullen oplegt houdt voor een deel het UV-licht tegen dus je moet spullen halverwege even verschuiven of omkeren. Dat zou weer op te lossen zijn door een plastic tussenlaag die het UV-C licht doorlaat. UV-C zelf is gevaarlijk dus pas op dat je niet teveel bloot komt te staan aan het licht.

Oh, en mocht je nu denken dat ik smetvrees heb... Nee hoor. Ik zie het als een uitdaging en heb me voorgenomen dat ik dit goed moet kunnen.

Dan ben ik mooi voorbereid op het moment dat Ebola-2021 naar Europa komt. :+

Don't erase all files?
       [Yes]   [No]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Dracula schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:53:

Same.
Hier ligt als een zwaard van Damocles een tondeuse naar mij te grijnzen in de badkamer...
Het klinkt weinig aanlokkelijk om in een beperkte ruimte te kruipen met iemand met heel veel onbekende contacten waarvan ik niet weet waar hij de afgelopen weken heeft uitgehangen en hoe voorzichtig hij geweest is de afgelopen dagen.

Mochten hij en ik er een mondkapje aan opofferen zie ik het niet als een erg groot probleem om te gaan maar ik zit ook met huisgenoten die in de risicogroep vallen en waar ik mij ook verantwoordelijk voor voel.
De barbershop is op zich ruim genoeg en er is een achterdeur die open kan voor voldoende ventilatie,

Binnenkort maar eens bellen over hoe hij het aanpakt en aan de hand van het antwoord mijn keuze gaan bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:05
@f.v.b
Waarom is er geen oplossing 5 met bijv allesreiniger?
Werkt prima, kost geen drol en is eenvoudig in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.v.b
ninjazx9r98 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:33:
@f.v.b
Waarom is er geen oplossing 5 met bijv allesreiniger?
Werkt prima, kost geen drol en is eenvoudig in gebruik.
Allesreiniger is geen officieel desinfecteringsmiddel, dus daarvan is lastig te achterhalen wat de effectiviteit is.

Van ethanol en natriumhypochloriet (PDF) is dat wel bekend.

Maar als je cijfers weet (ik heb zelf niet echt gezocht) dan hoor ik dat graag. Allesreiniger is makkelijker verkrijgbaar dan de andere middelen en minder schadelijk.

Don't erase all files?
       [Yes]   [No]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

f.v.b schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:51:
[...]

Allesreiniger is geen officieel desinfecteringsmiddel, dus daarvan is lastig te achterhalen wat de effectiviteit is.

Maar als je cijfers weet (ik heb zelf niet echt gezocht) dan hoor ik dat graag. Allesreiniger is makkelijker verkrijgbaar dan de andere middelen en minder schadelijk.
Ik zit te relaxen in de tuin dus heb even geen zin in bronnen zoeken, maar een virus is niets meer dan een stukje rna omgeven met lipiden(vetten) (kort door de bocht). Elk middel wat ontvet “doodt” dit virus.
Dus: allesreiniger, ammoniak, alcohol(spiritus), zeep, chloor...

Dit in tegenstelling tot sommige bacteriën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:05
f.v.b schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:51:
[...]

https://www.rivm.nl/zorgv...cterende-middelen-in-huis
Hier valt in ieder geval een en ander te lezen en er zijn allesreinigers van bijv Dettol die ook desinfecteren. Zeep zou voor corona overigens voldoende moeten zijn om het te vernietigen en er is ook niet voor niets een advies om de handen goed te wassen.
https://www.kijkmagazine....-het-coronavirus-aangaat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
ninjazx9r98 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 15:03:
[...]

https://www.rivm.nl/zorgv...cterende-middelen-in-huis
Hier valt in ieder geval een en ander te lezen en er zijn allesreinigers van bijv Dettol die ook desinfecteren. Zeep zou voor corona overigens voldoende moeten zijn om het te vernietigen en er is ook niet voor niets een advies om de handen goed te wassen.
https://www.kijkmagazine....-het-coronavirus-aangaat/
Ja dermatologen adviseren ook zeep ipv alcohol. Omdat alle ook de goede bacterien op e hand doodt en sommige mensen kregen er zelfs huidklachten van als je het vaak gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 22:19
Ik wist niet dat normale zeep nog zo effectief zou zijn tegen het virus, maar het gaat inderdaad om het denatureren van de envelopeiwitten en peptiden waarin het virale RNA verpakt zit.

Voor hergebruik van medische mondkapjes heeft men hier in het begin van de crisis waterstofperoxide voor gebruikt. Met betrekking tot makkelijk aan te komen en effectief lijkt natriumhydroxide mij een goede kandidaat: (gootsteenontstopper). Dit is niet alleen een basisstof voor zeep, maar het breekt ook de peptidebindingen in de eiwitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 07:23

Aidix

Geluidspietlut

De Politie in Mumbai heeft een interessante ontdekking gedaan. Agenten boven 40 krijgen preventief HCQ aangeboden. De helft van de ~9000 agenten die in aanmerking komen slikt het ook daadwerkelijk. Van de groep die het niet gebruikt zijn er inmiddels 9 aan covid overleden. De groep die het wel gebruikt nul.
Hoe groot is de kans dat dit niet statistisch significant is? Het toont in ieder geval aan dat het middel niet moet worden afgeschreven voordat het goed getest is.

https://m.timesofindia.co.../articleshow/75845670.cms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Aidix schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 15:29:
De Politie in Mumbai heeft een interessante ontdekking gedaan. Agenten boven 40 krijgen preventief HCQ aangeboden. De helft van de ~9000 agenten die in aanmerking komen slikt het ook daadwerkelijk. Van de groep die het niet gebruikt zijn er inmiddels 9 aan covid overleden. De groep die het wel gebruikt nul.
Hoe groot is de kans dat dit niet statistisch significant is? Het toont in ieder geval aan dat het middel niet moet worden afgeschreven voordat het goed getest is.

De vraag is ook of het wetenschappelijk relevant is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:31

Die kans is vrij groot. Of eigenlijk valt er geen zinnige conclusie uit te trekken, want het is een nogal gebrekkig uitgevoerde observationele "studie".

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:39

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Wellicht is de groep die die pillen neemt sowieso al banger voor het virus, en wassen ze dus hun handen vaker etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:13

Ik val hier zomaar midden in de discussie, maar waren het niet juist de bijwerkingen op lange termijn van de noodzakelijke hoeveelheid hydroxychloroquine die het gebruik ervan onwenselijk maakte? Wat ik er van had begrepen stond de positieve bijdrage niet zozeer ter discussie. Maar toegegeven, ik ben er helemaal niet zo mee bezig, dus weet niet of die gedachte inmiddels veranderd is.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 21-05-2020 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Er mag ook helemaal niks meer tegenwoordig :+
https://www.gooieneemland...voor-recreatie-bij-de-eem

Ik ken festivals die stukken rustiger zijn en waar je meer afstand kan houden.

Snap best dat jeugd op een mooie dag lekker buiten samen wil komen, zeker als je eerst te horen krijgt dat het jongeren niet gaat treffen, daarna dat de buitenlucht een relatief veilige plek is en je wel weer met zijn allen in een schoollokaal mag zitten en dat je tot 1 juno geen mondkapje op hoeft in het OV want daarna wordt het pas link...
Zal wel te maken hebben met de "intelligente" lockdown.
Eerst de boel flink de spuigaten uit laten lopen en vervolgens lekker gaan "handhaven". Ik vraag mij echt af of dat niet anders kan, het is toch geen verdienmodel? Stuur daar gewoon eens wat eerder een veldwachter langs voordat er een paar honderd man samenkomen. Zo'n groep ontstaat echt niet binnen een half uur.

[ Voor 68% gewijzigd door PalingDrone op 21-05-2020 17:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

PalingDrone schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:00:

Eerst de boel flink de spuigaten uit laten lopen en vervolgens lekker gaan "handhaven". Ik vraag mij echt af of dat niet anders kan, het is toch geen verdienmodel? Stuur daar gewoon eens wat eerder een veldwachter langs voordat er een paar honderd man samenkomen. Zo'n groep ontstaat echt niet binnen een half uur.
Ja, stel je voor dat mensen zelf hun verantwoording nemen. Beter dat er dan iemand staat die hun handje vasthoud.
Stel je voor dat je op eigen inzicht besluit weg te gaan omdat je zelf ziet dat het te druk is. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:33:
[...]

Ja, stel je voor dat mensen zelf hun verantwoording nemen. Beter dat er dan iemand staat die hun handje vasthoud.
Stel je voor dat je op eigen inzicht besluit weg te gaan omdat je zelf ziet dat het te druk is. :z
Dit zijn scholieren/pubers, daar zou ik niet teveel van verwachten qua verantwoordelijkheid nemen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

PalingDrone schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:34:
[...]

Dit zijn scholieren/pubers, daar zou ik niet teveel van verwachten qua verantwoordelijkheid nemen...
Na 3 maanden is het inderdaad nog steeds wat wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:47:
[...]

Na 3 maanden is het inderdaad nog steeds wat wennen.
Hehehe ;)

Hoezo? Het is toch allemaal al weer over? :+

Dat leid ik iig af uit het gedrag wat ik afgelopen woensdagochtend ook weer zag toen ik even een visje ging halen in een winkelcentrum in Hilversum.
Ladingen bejaarden die alle vloerstrepen negerend dwars door elkaar liepen en samen middenin een gang gezellig stonden te keuvelen en de boel liepen te blokkeren. Onmogelijk om afstand te bewaren.
Alleen voor de AH stond een medewerker keurig mensen te doseren die de winkel in wilden en karren schoon te maken.
Domheid of anarchie, ik weet het niet maar er liep iig geen enkele handhaver en niemand werd aangesproken.

Beetje jammer voor de mensen die wel graag wat afstand bewaren (en daar hoor ik dus ook bij).
Aan de winkeliers ligt het niet volgens mij, die nemen wel maatregelen maar het gedrag op straat, of in dit geval in dat winkelcentrum is wel erg tekenend voor de mentaliteit die er heerst onder een flink gedeelte van de bevolking. Daar begin je weinig tegen door hen aan te spreken op een collectieve verantwoordelijkheid en uit te gaan van intelligentie.

[ Voor 16% gewijzigd door PalingDrone op 21-05-2020 18:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Er is een rede dat het druk is. Er zijn in het gebied relatief weinig strandjes en vergelijkbare recreatiegebieden. En ook niet iedereen heeft een auto/kan er een betalen in dit land, vooral pubers/scholieren niet en OV schijnt ook al niet te mogen. Dan is het best lastig om "even" een ander minder druk gebied op te zoeken. En ik kan me heel goed voorstellen dat ze op zo'n mooie dag echt niet thuis gaan zitten.

Zelfde geldt voor die wegens drukte afgesloten parken in bijv. Amsterdam. Ja, waar wil je dat mensen heen gaan om te recreëren? Autobezit daar wordt ontzettend ontmoedigd. En je hebt ook mensen die simpelweg een auto niet kunnen betalen. En dan semi-verbiedt je mensen met OV te gaan, dus blijven ze in de stad recreëren. En dan klagen over drukte? Tja, zo'n gemeente/overheid vraagt er ook zelf om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:31
Josefien schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 18:16:

Zelfde geldt voor die wegens drukte afgesloten parken in bijv. Amsterdam. Ja, waar wil je dat mensen heen gaan om te recreëren? Autobezit daar wordt ontzettend ontmoedigd. En je hebt ook mensen die simpelweg een auto niet kunnen betalen. En dan semi-verbiedt je mensen met OV te gaan, dus blijven ze in de stad recreëren. En dan klagen over drukte? Tja, zo'n gemeente/overheid vraagt er ook zelf om.
Ik kom al sinds de Covid regels elke week in een 1000 hectare klein parkje genaamd het Amsterdamse Bos.
We hebben het hier zo slecht. 8)7

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
PalingDrone schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:28:
[...]

Same.
Hier ligt als een zwaard van Damocles een tondeuse naar mij te grijnzen in de badkamer...
Het klinkt weinig aanlokkelijk om in een beperkte ruimte te kruipen met iemand met heel veel onbekende contacten waarvan ik niet weet waar hij de afgelopen weken heeft uitgehangen en hoe voorzichtig hij geweest is de afgelopen dagen.

Mochten hij en ik er een mondkapje aan opofferen zie ik het niet als een erg groot probleem om te gaan maar ik zit ook met huisgenoten die in de risicogroep vallen en waar ik mij ook verantwoordelijk voor voel.
De barbershop is op zich ruim genoeg en er is een achterdeur die open kan voor voldoende ventilatie,

Binnenkort maar eens bellen over hoe hij het aanpakt en aan de hand van het antwoord mijn keuze gaan bepalen.
Heb een afspraak voor morgen, ben wel meteen als eerste of tweede van de dag aan de buurt 8:30 dus dan zal de zaak nog goed schoon zijn lijkt mij. Echter weet je niet of de kapper wel of niet wat heeft. Voor zover ik gzien heb toen ik er langs liep van de week dragen ze geen mondkapjes. (Zelf heb ik die trouwens ook niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Er is een rede dat het druk is. Er zijn in het gebied relatief weinig strandjes en vergelijkbare recreatiegebieden. En ook niet iedereen heeft een auto/kan er een betalen in dit land, vooral pubers/scholieren niet en OV schijnt ook al niet te mogen. Dan is het best lastig om "even" een ander minder druk gebied op te zoeken. En ik kan me heel goed voorstellen dat ze op zo'n mooie dag echt niet thuis gaan zitten.

Hoe meer ze gaan afsluiten hoe drukker het gaat worden op de plaatsen waar je nog wel terecht kan.
Spreiding is gewoon beter, eerder handhaven wanneer mensen te dicht bij elkaar zitten voorkomt dat er weer een burgemeester in de stress schiet en de boel dan maar weer helemaal gaat sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:42
Mensen vallen nou eenmaal snel terug in hun oude gedrag. Combinatie lekker weer buiten en berichten dat het virus alweer bijna verleden tijd is staat gelijk aan oude leven weer oppakken. Je houdt mensen toch niet tegen, behalve bij elke overtreding keihard optreden maar dat lukt simpelweg niet met de bezetting die we hebben en een steeds monderige samenleving. In landen als Egypte weet je dat je gelijk in de bak beland en hier in Nederland heb je met een corona overtreding een strafblad en wordt er in de tweede kamer gedebatteerd over of dat strafblad niet te zwaar is en ongedaan gemaakt kan worden, lekker signaal geef je dan af.

Als de zomer gewoon weer zo snikheet wordt als afgelopen jaren krijg je dit gewoon elke dag , zeker als alle cijfers blijven afnemen.

Denk dat de horeca nog wel klappen krijgt want mensen nemen nu zelf eten en drinken mee en gaan dat buiten ergens opeten. Zeker als er geen plaats is straks en mensen minder te besteden.

[ Voor 45% gewijzigd door Deezers op 21-05-2020 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie

Je hoeft niet per se naar een strandje te gaan waar iedereen met een kluitje op elkaar zit, je kan ook gaan fietsen, of skeeleren, maar dat vertikken ze. Fietsen dan verspreid het al wat meer denk ik. Nee iedereen wil ieder zonnestraaltje pakken wat ze pakken kunnen, zeker in Amsterdam of Utrecht, dat zijn echt ikke-ikke en de rest kan stikken steden geworden door het indivudalisme wat er heerst. En dat is lastig te doorbreken omdat iedereen op die manier leet.En de handhavers kunnen in een grote stad niet overal tegelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
shadowman12 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 18:58:
[...]

Je hoeft niet per se naar een strandje te gaan waar iedereen met een kluitje op elkaar zit, je kan ook gaan fietsen, of skeeleren, maar dat vertikken ze. Fietsen dan verspreid het al wat meer denk ik. Nee iedereen wil ieder zonnestraaltje pakken wat ze pakken kunnen, zeker in Amsterdam of Utrecht, dat zijn echt ikke-ikke en de rest kan stikken steden geworden door het indivudalisme wat er heerst. En dat is lastig te doorbreken omdat iedereen op die manier leet.En de handhavers kunnen in een grote stad niet overal tegelijk zijn.
Omdat mensen met deze temperaturen geen actieve activiteit willen maar willen zonnebaden, zoals ik?

Ze moeten mij niet gaan verbieden naar het strand te gaan met mooi weer. Ik ga juist naar het strand om de hitte in huis te ontvluchten èn niet zo te hoeven zweten door even niks te doen.

Ik ga al sinds jaar en dag naar strand Brouwersdam bij mooi weer. Omdat ik graag ruimte heb bij het zonnebaden kies ik het stuk tussen de 2 strandtenten in en dan heb ik altijd parkeren tot bijna aan het zand en alle ruimte voor mezelf, een meter of 10 rondom minimaal. Ook vandaag. En omdat ik altijd laat vertrek (13u-14u) meestal geen files, ook vandaag niet.

Enige wat mijn dag nu anders maakt is dat ik straks mijn snacks die ik ga aankomen moet nuttigen op een meegebrachte klapstoel i.p.v. aan een tafeltje.

En ik weet niet of het sanitair al open is, dat was vorige maand niet het geval en dan is het een kleine 50km rijden naar het dichtstbijzijnde sanitair langs de snelweg. En dan moet ik nog terug. Even wat heerlijke uitlaatgassen produceren, so be it, mij houdt je er niet mee tegen.

Als zelfs dit strand verboden wordt, word ik echt opstandig. Alle ongemakken tijdens deze crisis hebben het lontje al behoorlijk ingekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:42
Valt me de laatste tijd ook op dat het smartphone verbod op de fiets weer steeds vaker wordt overtreden. Blijkbaar is de actieve kans op bekeuren nu flink afgenomen en dus weer in trek om je mobieltje te gebruiken in het verkeer. Mensen houden dingen vaak maar een paar weken vol.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Turdie
Josefien schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:09:
[...]

Omdat mensen met deze temperaturen geen actieve activiteit willen maar willen zonnebaden, zoals ik?

Ze moeten mij niet gaan verbieden naar het strand te gaan met mooi weer. Ik ga juist naar het strand om de hitte in huis te ontvluchten èn niet zo te hoeven zweten door even niks te doen.

Ik ga al sinds jaar en dag naar strand Brouwersdam bij mooi weer. Omdat ik graag ruimte heb bij het zonnebaden kies ik het stuk tussen de 2 strandtenten in en dan heb ik altijd parkeren tot bijna aan het zand en alle ruimte voor mezelf, een meter of 10 rondom minimaal. Ook vandaag. En omdat ik altijd laat vertrek (13u-14u) meestal geen files, ook vandaag niet.

Enige wat mijn dag nu anders maakt is dat ik straks mijn snacks die ik ga aankomen moet nuttigen op een meegebrachte klapstoel i.p.v. aan een tafeltje.

En ik weet niet of het sanitair al open is, dat was vorige maand niet het geval en dan is het een kleine 50km rijden naar het dichtstbijzijnde sanitair langs de snelweg. En dan moet ik nog terug. Even wat heerlijke uitlaatgassen produceren, so be it, mij houdt je er niet mee tegen.

Als zelfs dit strand verboden wordt, word ik echt opstandig. Alle ongemakken tijdens deze crisis hebben het lontje al behoorlijk ingekort.
Dat is dus precies het ikke-ikke gedrag waar ik het over had. Je redeneert alleen maar vanuit jezelf, en ik zie je in je verhaal niet rekening mee houden met al het zorgpersoneel wat een tweede golf van het virus echt niet aankan. Als je zag hoe druk de stranden vandaag waren dat is echt ongelofelijk.En wil jij mede-verantwoordelijk zijn voor een tweede lockdown? De mensen die nu zort kortzichtig zijn kunnen het voor ons allemaal flink verpetsen, en daar wordt ik eerlijk gezegd best geirriteert van.

Owh ja en het strand is niet de enige plek om van de zon te genieten. Kan ook op een bankje in een rustige straat enzovoorts.

[ Voor 15% gewijzigd door Turdie op 21-05-2020 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 21:45
[...]

Even los van het verbod. Als je de foto’s ziet van de stranden dan kan ik wel vertellen dat ik meer hersencellen heb dan het totaal van de mensen die op het strand liggen.

Waarom moeten we iets niet doen omdat er een verbod is? Volgens mij heb je gewoon zelf de plicht om jou en andere te beschermen van deze ziekte.

Het voelt inderdaad behoorlijk aan als een ik, ik en de rest kan stikken cultuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Er is ikke-ikke gedrag omdat je er zelf geen haar beter van wordt door leuke dingen niet te doen onder het mom van "rekening houden met anderen" of "verantwoordelijk zijn".

Ik bedoel, als ik bijv. depressief thuis blijf zitten had niemand medelijden gehad. Dus doe ik wat mezelf gelukkig maakt.

En ik denk dat ik niet de enige ben in dit land die er zo over denkt.
Deezers schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:23:
Valt me de laatste tijd ook op dat het smartphone verbod op de fiets weer steeds vaker wordt overtreden. Blijkbaar is de actieve kans op bekeuren nu flink afgenomen en dus weer in trek om je mobieltje te gebruiken in het verkeer. Mensen houden dingen vaak maar een paar weken vol.
Te hard rijden op de snelwegen wordt ook amper bekeurd. Maar die 100km/u die aan het begin v/d crisis was ingegaan is ook wel echt een lachertje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

Josefien schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:33:
Er is ikke-ikke gedrag omdat je er zelf geen haar beter van wordt door leuke dingen niet te doen onder het mom van "rekening houden met anderen" of "verantwoordelijk zijn".

Ik bedoel, als ik bijv. depressief thuis blijf zitten had niemand medelijden gehad. Dus doe ik wat mezelf gelukkig maakt.

[...]

Te hard rijden op de snelwegen wordt ook amper bekeurd. Maar die 100km/u die aan het begin v/d crisis was ingegaan is ook wel echt een lachertje :P
Je hebt gelijk. Ik zal net als de vorige keer dat we als gezin ziek waren gewoon de deur uit gaan. Het was enorm zwaar om drie weken binnen te zitten. En waarom? Om anderen te beschermen? De kinderen konden niet verder dan de tuin en ook ik zag de muren op me af komen. Het is het allemaal niet waard. En niemand die me een veer in de reet stak! Ik moest het nota bene op zelf discipline doen! Ik had zo’n last van dat binnen zitten. Nee dat nooit weer. Van mijn part sterft iedereen als ik maar zon krijg. /sarcasme

Op een serieuzere toon: die 1,5m samenleving staat me ook niet aan. En het is niet goed voor ons om vele redenen. Maar voor nu is het even niet anders. Er zijn velen die denken dat alles weer kan en dan baal ik dat ik m’n best doe om de regels te volgen. Regels waarvan een aantal ook onder medici ter discussie staan en waar ik mijn twijfels over heb. Maar dan denk ik aan mijn schoonmoeder van 78 of ik voel de lange tijd die het duurt voor sommigen om van covid te herstellen en dan besef ik me weer: de zon schijnt, maar we leven in een zich langzaam voltrekkende ramp waar we moeten proberen de schade op alle terreinen te beperken.

[ Voor 21% gewijzigd door Mfpower op 21-05-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Als er geen /sarcasme achter stond had ik je een duimpje omhoog gegeven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:18

Mach

[END]Avengers

grote_oever schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:23:
[...]

Even los van het verbod. Als je de foto’s ziet van de stranden dan kan ik wel vertellen dat ik meer hersencellen heb dan het totaal van de mensen die op het strand liggen.
Heerlijk staaltje van generaliserend en zwart wit denken.

Wij zijn vandaag met het gezin naar het strand in Castricum geweest. De gemeente had het daar prima geregeld. De grote parkeerplaats had een capaciteit van 50% waardoor het op het strand meer dan mogelijk was om afstand te houden. Als ik het inschat zo’n 5 a 10 meter onderlinge afstand. Ziet zoiets er op camera druk uit? Ja, is het druk ? Nee. Dat strand is echt groot.

Dus een eventueel besmettingsrisico op dit strand was absoluut niet groter dan in de gemiddelde AH. Sterker nog, de mensen op het strand hielden zich gemiddeld beter aan de regels dan bij de gemiddelde AH😁

Mensen hebben een uitlaatklep nodig en daar draagt een dagje strandvertier zeker aan bij.

Overigens zijn er zeker nog wat verbeterpunten maar een volgende zomerse dag ga ik zeker weer naar het strand, ondanks mijn kennelijk beperkte hersencapaciteit.

DUGG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 19:55
Josefien schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:33:

Jij bent het type persoon waardoor er zoveel doden vallen bij dit soort situaties, waardoor duizenden zorgmedewerkers met een klotte gevoel thuiszitten na weer een zware dag werk en ouderen en kinderen in verzorgingshuizen zelfs geen afscheid meer van elkaar kunnen nemen. Maar gelukkig kan jij je snackje eten in de zon, dat maakt alles goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Tja. Moet men ook niet zeuren als er straks een nieuwe lockdown nodig is omdat mensen liever egoïstisch zijn dan gedisciplineerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Niet online
Deezers schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 18:48:
Mensen vallen nou eenmaal snel terug in hun oude gedrag. Combinatie lekker weer buiten en berichten dat het virus alweer bijna verleden tijd is staat gelijk aan oude leven weer oppakken. Je houdt mensen toch niet tegen, behalve bij elke overtreding keihard optreden maar dat lukt simpelweg niet met de bezetting die we hebben en een steeds monderige samenleving. In landen als Egypte weet je dat je gelijk in de bak beland en hier in Nederland heb je met een corona overtreding een strafblad en wordt er in de tweede kamer gedebatteerd over of dat strafblad niet te zwaar is en ongedaan gemaakt kan worden, lekker signaal geef je dan af.

Als de zomer gewoon weer zo snikheet wordt als afgelopen jaren krijg je dit gewoon elke dag , zeker als alle cijfers blijven afnemen.

Denk dat de horeca nog wel klappen krijgt want mensen nemen nu zelf eten en drinken mee en gaan dat buiten ergens opeten. Zeker als er geen plaats is straks en mensen minder te besteden.
Want een strafblad vind je niet zwaar? Ben benieuwd naar je argumenten dan. Overigens is het toch goed dat de cijfers blijven zakken terwijl mensen massaal naar buiten gaan? Misschien ligt het probleem wel elders.

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Niet online
Zingo schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:54:
[...]

Jij bent het type persoon waardoor er zoveel doden vallen bij dit soort situaties, waardoor duizenden zorgmedewerkers met een klotte gevoel thuiszitten na weer een zware dag werk en ouderen en kinderen in verzorgingshuizen zelfs geen afscheid meer van elkaar kunnen nemen. Maar gelukkig kan jij je snackje eten in de zon, dat maakt alles goed.
Zorgmedewerkers hebben het altijd zwaar. En in het IC is het met of zonder het coronavirus ook verschrikkelijk. Zo ook in 2018 toen de IC's en ziekenhuizen vol zaten.Hoorde niemand toen er wat over zeggen. Nu zijn mensen wel schuldig als ze naar buiten gaan en sociaal contact opzoeken 8)7.

"Want het coronavirus". Misschien tijd om naar de cijfers te kijken als je dit argument gaat gebruiken. Heb het vaker gedeeld maar merk zelf dat hoe vaak ik het ook post dat mensen toch geloven waarin ze willen geloven. De een is er heel bang voor, de ander is heel nuchter terwijl we toch allemaal naar dezelfde statistieken kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:44

Niet flauw bedoeld, maar dan moet je ook niet miepen als je daarna potentieel verplicht in quarantaine moet...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 21:45
Aslanboy1905 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:02:
[...]

Zorgmedewerkers hebben het altijd zwaar. En in het IC is het met of zonder het coronavirus ook verschrikkelijk. Zo ook in 2018 toen de IC's en ziekenhuizen vol zaten.Hoorde niemand toen er wat over zeggen. Nu zijn mensen wel schuldig als ze naar buiten gaan en sociaal contact opzoeken 8)7.

"Want het coronavirus". Misschien tijd om naar de cijfers te kijken als je dit argument gaat gebruiken. Heb het vaker gedeeld maar merk zelf dat hoe vaak ik het ook post dat mensen toch geloven waarin ze willen geloven. De een is er heel bang voor, de ander is heel nuchter terwijl we toch allemaal naar dezelfde statistieken kijken.
sorry hoor, maar ik kan je wel vertellen dat het bij ons op de IC toch echt er anders is dan voorheen. Het behandelen van een corona patiënt is gewoon intensief en ze liggen er vaak ook lang. Als je met meerdere personen op één kamer staat dan is het gewoon lastig te zien welke collega's naast staan. Dan heb ik het nog geeneens gehad over de 12 uur diensten die gedraaid worden. Door te kort aan IC personeel worden er van andere afdelingen buddies ingevlogen. Allemaal verpleegkundigen, maar vaak is de IC nieuw terrein voor hun. Ook dit kost extra tijd.

Cijfers kijken is heel belangrijk natuurlijk, maar vaak loop je achter de feiten aan. Effect van vandaag is pas over een paar dagen te zien.
Mach schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:47:
[...]

Heerlijk staaltje van generaliserend en zwart wit denken.

Wij zijn vandaag met het gezin naar het strand in Castricum geweest. De gemeente had het daar prima geregeld. De grote parkeerplaats had een capaciteit van 50% waardoor het op het strand meer dan mogelijk was om afstand te houden. Als ik het inschat zo’n 5 a 10 meter onderlinge afstand. Ziet zoiets er op camera druk uit? Ja, is het druk ? Nee. Dat strand is echt groot.

Dus een eventueel besmettingsrisico op dit strand was absoluut niet groter dan in de gemiddelde AH. Sterker nog, de mensen op het strand hielden zich gemiddeld beter aan de regels dan bij de gemiddelde AH😁

Mensen hebben een uitlaatklep nodig en daar draagt een dagje strandvertier zeker aan bij.

Overigens zijn er zeker nog wat verbeterpunten maar een volgende zomerse dag ga ik zeker weer naar het strand, ondanks mijn kennelijk beperkte hersencapaciteit.
Het gaat daar niet om; je kan de hele dag in isolatie zitten en iemand einde van de dag een hand schudden die besmet is met corona en toch ziek worden. Het is geen kansberekening. Ondanks dat het goed geregeld is loop je kans. Het is prima te verkleinen, maar we staan op dit moment op een cruciaal punt. Ziekenhuizen schalen regulier zorg weer op; Cafe's staan op het punt open te gaan; we pakken ons leven weer op.. maar op de één of andere manier snakken we weer naar het oude leven. Dat leven bestaat niet meer en we moeten leren om te gaan met het nieuwe leven. Laat staan de economische klap die hieruit voortkomt.

Nu ga ik geen conclusies trekken over elke scenario, maar als ik de eerder linkjes hier bekijk snappen veel mensen dit nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Niet alleen wij Nederlanders willen naar het strand. Hier aan de Brouwersdam staan ook behoorlijk veel campers en caravans met een Duits kenteken :D Sowieso zag ik de afgelopen tijd steeds meer Duitse kentekens in Zeeland rondrijden.
dawg schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:54:
Tja. Moet men ook niet zeuren als er straks een nieuwe lockdown nodig is omdat mensen liever egoïstisch zijn dan gedisciplineerd.
Juist daarom ook dus maximaal genieten zolang het kan :D

Met die instelling heb ik per toeval de laatste avond waarbij België nog toegankelijk was het half lege Wijnegem Shopping Center meegemaakt in Antwerpen en daar McDonalds gegeten, toen niet wetende dat het de laatste keer was in lange tijd. Eenmaal terug thuis las ik dat België de volgende middag in lock-down ging, wat was ik blij dat ik was gegaan :D

De eerste weken ging ik dingen als het tuincentrum, bouwmarkt en groothandel langs, omdat de angst bestond dat het op elk moment niet meer kon.

Mijn laatste portie mosselen bij Neeltje Jans was 13 maart, 2 dagen erna ging de horeca dicht. Godzijdank gegaan toen :D
hoevenpe schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:12:
[...]

Niet flauw bedoeld, maar dan moet je ook niet miepen als je daarna potentieel verplicht in quarantaine moet...
Op het strand wordt je vooralsnog niet geregistreerd.

En ik wil juist niet in quarantaine zodat ik niet thuis hoeft te zitten. Dan is het toch niet zinvol om op voorhand thuis te zitten?
Pagina: 1 ... 60 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
slowchat topic huisregels:
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt. Het is hier bovendien geen Huiskamer.
• Geen complottheorieën
• Geen speculaties. Als je iets beweert, doe dat met onderbouwing en bronvermelding.
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

GoT is niet de plek voor medisch advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?