Valorian schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 00:49:
Mooie box maar wat moet dat precies oplossen? Als je gewoon je handen wast na het boodschappen doen dan is het toch prima? Die virussen gaan echt niet dagen overleven op jouw pasta-verpakking toch?
Het coronavirus kan drie dagen overleven op plastic. Gaat het om een product dat in de koelkast bewaard moet worden dan kan dat oplopen tot 28 dagen.
JJ Le Funk schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 06:55:
die UV lamp is klein en staat telkens maar kortstondig aan. ik snap dat er straling en ozon van af komt maar zonder wetenschappelijke onderbouwing, dat moet toch te verwaarlozen zijn.
zou je niet liever investeren in een timer? bijv. automatisch uit na 30 seconden. Zo voorkom je dat je bij het openen van de kist in de UV lamp staart wat nogal slecht is voor je ogen.
Er zit een schakelaar in het snoer naar de kist. Het snoer gaat door een gat aan de zijkant van 1 cm doorsnee en als ik er dicht genoeg bij sta dan zie ik wat blauw licht op het witte snoer reflecteren. Dat is voldoende om zeker te weten of de lamp aan of uit is.
Thanks! Daar was ik nog onzeker over.
UV-C is erg erg erg gevaarlijk voor ogen en huid, pas daar mee op.
Het is minder gevaarlijk dan röntgenstraling, maar gevaarlijker dan UV-B waar je op den duur huidkanker van krijgt. Als je recht in de lamp kijkt dan krijg je lasogen. Een bril met echte glazen zou een goede bescherming moeten zijn. De goedkope zonnebrilletjes schijnen ook van plastic gemaakt te zijn dat UV licht niet doorlaat. Moet ik nog researchen om er zeker van te zijn.
Ik kan een automatische schakelaar maken die de lamp uitzet zodra de deksel opengaat. Dat is een mooie verbetering mocht ik te vaak de fout ingaan.
Dit is overigens niet mijn eerste oplossing, maar oplossing 4.
Oplossing 1: Maak een quarantaine hoekje.
Zoek een leeg plekje in je woning, bij voorkeur met veel zonlicht, en zet daar de spullen voor een aantal dagen neer. Voor de spullen in je koelkast kies je een quarantaine schapje.
Nadelen: De muizen hadden vrij snel mijn quarantaine hoekje gevonden. En voor spullen die je binnen een paar dagen op moet maken, is dit geen oplossing.
Oplossing 2: Vul een bak met chloorwater en was alles af bij binnenkomst.
Nadelen: De spetters kunnen je kleren ruïneren en de sleutels aan je sleutelbos zijn binnen een paar dagen roestig. Er ontstaat een witte neerslag in de bak, waardoor ik bang ben dat de concentratie chloor vrij snel terugloopt. Deze oplossing kan niet gebruikt worden voor het ontsmetten van poreuze materialen (zoals een niet wasbaar mondkapje).
Oplossing 3: Vul een bak met spiritus en was alles af bij binnenkomst.
Nadelen: Stinkt doordat er pyridine aan spiritus is toegevoegd. Het valt ook lastig te controleren of de hoeveelheid alcohol niet terugloopt over tijd. Deze oplossing kan niet gebruikt worden voor het ontsmetten van poreuze materialen (zoals een niet wasbaar mondkapje).
Oplossing 4: Maak een bak met UV-C verlichting.
Best een hoop werk maar tegelijkertijd een leuk projectje. Het kan gebruikt worden om echt alles te ontsmetten (behalve levende wezens dan

).
Nadelen: Als je de verkeerde UV-C lamp gebruikt, ontstaat er ozon wat alles aantast wat niet van goud is. Het rooster waar je de spullen oplegt houdt voor een deel het UV-licht tegen dus je moet spullen halverwege even verschuiven of omkeren. Dat zou weer op te lossen zijn door een plastic tussenlaag die het UV-C licht doorlaat. UV-C zelf is gevaarlijk dus pas op dat je niet teveel bloot komt te staan aan het licht.
Oh, en mocht je nu denken dat ik smetvrees heb... Nee hoor. Ik zie het als een uitdaging en heb me voorgenomen dat ik dit goed moet kunnen.
Dan ben ik mooi voorbereid op het moment dat Ebola-2021 naar Europa komt.