Coronavirus Slowchat #2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 118 Laatste
Acties:
  • 486.533 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
<knip>

Hier is ook dit topic niet voor bedoeld.

[ Voor 105% gewijzigd door Ramzzz op 18-05-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:31
mr_petit schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:23:
[...]

Ik denk dat elk sterfgeval wat je weet uit te stellen een goede zaak is.
Die mensen hebben dan althans langer te leven gehad.
Want daar hebben we het over: mensenlevens. En dan is slachtoffers uitstellen óók een goede zaak.
Ik bedoel, ook al zou ik oud en zwak zijn, ook dan zou ik liever over een half jaar of een jaar doodgaan dan nu.
In de basis heb je een logische en humane retoriek. Toch heeft de demente moeder van een vriend al 2 maanden geen bezoek meer gehad en herkent ze personeel niet. Ze houden haar maar kalm in de voor haar vreemde wereld met medicatie.

Niet iedereen is beter af met een langer leven als de kwaliteit weg is. Ik heb dé oplossing ook niet, maar alles heeft enorme impact helaas.

Overigens is het uitstellen ook nauwelijks een duurzame oplossing:

https://gizmodo.com/108-m...kdown-after-34-1843515447

108 miljoen Chinezen in lockdown gezet vanwege een nieuwe uitbraak.

Het is helaas pas over als het over is :(

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
IJzerlijm schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:00:
[...]

Dertig procent eind april ? Dat is nogal een percentage, dan zouden ze nu al boven de 50 moeten zitten.

De meest recente test die ik kan vinden zat daar flink onder.

[...]

https://www.uu.se/en/news...cle/?id=14756&typ=artikel

Er worden nogal eens extreem optimistische percentages rondgestrooid door anti-lockdowners, die 30% van een maand geleden is er daar ook denk ik een van.
Excuus: die 30 procent eind april is voor de hoofdstad. Niet heel het land. De helft van de doden komt daar ook weg, ondanks dat het slechts 10% van de doden is.

Uit onderzoek van verschillende landen (IJsland, Duitsland en Zweden) lijkt het aantal doden op ~0,36% te liggen. Als je dat extrapoleerd naar het aantal doden in Stockholm, zit je ~op 30% besmet eind april.

Sowieso verspreid het zich in een stad natuurlijk sneller dan op het platteland. Een Koningsdag in een Friese stad is nog altijd rustiger als een rustige dag rond de Amsterdamse grachten.Dus men wordt ook sneller ziek.

Wat dat betreft zouden lokale lockdowns niet eens zo'n gek idee zijn.... als het te handhaven zou zijn. Maar dat is het niet O-)

Maar meer kijken naar regio's zou IMHO sowieso best goed zijn. Lokaler beleid. Tenzij je inderdaad een strenge lockdown wilt handhaven, want later dood dus humaner. Dan kun je misschien zelfs mensenlevens redden doordat het vaccin voor die mensen op tijd beschikbaar is.

Of we dan het vaccin op tijd krijgen, en het kunnen betalen met een crisis... Dat is natuurlijk vraag 2 O-)

[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 18-05-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:12

mr_petit

opperprutser

NiGeLaToR schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:43:
[...]

In de basis heb je een logische en humane retoriek. Toch heeft de demente moeder van een vriend al 2 maanden geen bezoek meer gehad en herkent ze personeel niet. Ze houden haar maar kalm in de voor haar vreemde wereld met medicatie.

Niet iedereen is beter af met een langer leven als de kwaliteit weg is. Ik heb dé oplossing ook niet, maar alles heeft enorme impact helaas.
Ja dat begrijp ik. Ik heb ook een vader in een verzorgingstehuis.
Maar op dat punt wijkt zweden niet af; alle verzorgingstehuizen zitten wel in strikte lockdown, net als nederland en volgens mij de rest van europa.
Dat niet iedereen beter af is met een langer leven als er een lijdensweg is, is logisch en geldt uniform.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
De Zweden-samenleving is uiteindelijk waar we allemaal naar toe moeten gaan en waar we nu al naartoe werken? Daar zijn de verpleeghuizen ook niet te bezoeken en geldt er een max. aantal personen voor bepaalde bijeenkomsten. Zij hebben de maatschappij gewoon laten draaien en alleen die kwetsbare groep proberen te isoleren, iets wat wij ook gaan doen uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Waah schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:53:
[...]

Excuus: die 30 procent eind april is voor de hoofdstad. Niet heel het land. De helft van de doden komt daar ook weg, ondanks dat het slechts 10% van de doden is.
Ook dat is alleen maar gebaseerd op een uitspraak van de Zweedse ambassadeur in de VS en niet op enig gepubliceerde resultaten van tests.

Een percentage van 26 wordt hier genoemd:

https://www.spectator.co....-a-route-out-of-lockdown-
Meanwhile, modelling by the Swedish Public Health Authority claims that 26 per cent of the population of Stockholm will have had the infection by 1 May.
Helaas linkt The Spectator dan naar een Zwitsers onderzoek in Geneve.Een ander Spectator artikel linkt wel correct naar https://www.folkhalsomynd...ovid-19-i-stockholms-lan/
The results of the mathematical calculations also show that 26 percent of the population in Stockholm County has or will have had covid-19 on 1 May.
Maar zoals ik al eerder linkte, begin mei zat een test van Stockholmers maar op 7,5 procent met antilichamen.

Net zoals er paniek gezaaid kan worden met modellen over onvoorstelbare aantallen doden kan met net o goed een model uit de hoge hoed tonen dat een enorme immuniteit claimt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Soccer98 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:04:
De Zweden-samenleving is uiteindelijk waar we allemaal naar toe moeten gaan en waar we nu al naartoe werken? Daar zijn de verpleeghuizen ook niet te bezoeken en geldt er een max. aantal personen voor bepaalde bijeenkomsten. Zij hebben de maatschappij gewoon laten draaien en alleen die kwetsbare groep proberen te isoleren, iets wat wij ook gaan doen uiteindelijk.
Ik denk ook dat we dit gaan doen. Vooral als het gaat blijken dat het aantal opnames in de IC niet zodanig gaat stijgen dat we een tekort aan IC bedden weer hebben. We zitten nog in de fase waar de angst nog heerst maar ik denk dat de acceptatie de komende maanden wel binnen zal dringen. Vooral als men blijft zeggen dat we naar het oude normaal kunnen als er een vaccine is. Dat kan dus 2022 zijn of nooit zijn en zelfs met de versoepelingen zijn de maatregelen niet aan te houden. Ik vraag me overigens ook af hoe ze de veiligheid van zo een vaccinatie kunnen garanderen. Als het niet een vaccine is wat al jaren eerder in ontwikkeling is geweest betwijfel ik of mensen zich willen laten vaccineren.

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Waah schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:52:
Uiteindelijk zal het sterftecijfer voor Denemarken en Zweden dus wel gelijk komen te liggen. Alleen op dit moment is Zweden heel hoog. Maar als het vaccin niet snel komt (en dat komt het niet) zal de eindstand gelijk zijn.
Iemand die dood is, is dood. Iemand die in de toekomst wellicht aan COVID19 dood zou kunnen gaan, kan in de toekomst wellicht wel gered worden door voortschrijdende kennis van behandeling, zelfs zonder vaccin.

@sll (hieronder) is dat zo? Er staat me bij dat men het doorgaans heeft voor groepsimmuniteit ergens boven de 60%, afhankelijk van de eigenschappen van het virus.

[ Voor 13% gewijzigd door ijdod op 18-05-2020 14:51 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

sll

Raar dat die Zweedse percentages zo afwijken al na gelang de bron. Deze link is al eens eerder gepost, maar hier een bericht van begin deze maand waarin wordt gesteld dat de regio Stockholm eind deze maand de groepsimmuniteit nadert (40% besmet geweest). Waarbij groepsimmuniteit betekent dat 40 tot 60% besmet is geweest.

Bericht van NOS: https://nos.nl/collectie/...tockholm-groepsimmuniteit

@ijdod In het bericht wordt iemand gequote die het over deze percentages heeft voor groepsimmuniteit. Ik las eerder wel percentages van 80% voor groepsimmuniteit, maar ja dit zijn zeker weer die eigenzinnige Zweden ;)
Johan Giesecke van het Zweedse instituut voor de Volksgezondheid is optimistisch: "Zo'n 25 procent van de inwoners van de regio Stockholm is besmet geweest met dit virus. We verwachten dat dit aantal aan het eind van de maand rond de 40 procent ligt. Dat betekent dat we groepsimmuniteit naderen, die ligt tussen de 40 tot 60 procent van de bevolking."

[ Voor 39% gewijzigd door sll op 18-05-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

sll schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:47:
Raar dat die Zweedse percentages zo afwijken al na gelang de bron. Deze link is al eens eerder gepost, maar hier een bericht van begin deze maand waarin wordt gesteld dat de regio Stockholm eind deze maand de groepsimmuniteit nadert (40% besmet geweest). Waarbij groepsimmuniteit betekent dat 40 tot 60% besmet is geweest.

Bericht van NOS: https://nos.nl/collectie/...tockholm-groepsimmuniteit
Ik vind dat niet zo raar.
Natte vinger bierviltjes werk kun je makkelijk bijstellen naar gelang wat je in je nieuwsbericht/publicatie wil zetten.

Als er elk onderzoek echte steekproeven zou doen zou je meer vergelijkbare uitkomsten zien.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:11
En heb je zodra je Corona hebt gehad voldoende antistoffen? Of blijft dat opbouwen en zakt dat later weer terug? En wanneer is 't wel/niet meetbaar en heeft 't dan wel/niet voldoende effect?

Er zijn nogal veel variabelen die de percentages kunnen beïnvloeden, helemaal omdat je op basis van steekproeven uitspraken doet én er waarschijnlijk ook nog met modellering gewerkt wordt. Dus nogal veel aannames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:41

Stoney3K

Flatsehats!

sll schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:47:
Dat zullen we snel genoeg zien, als het aantal nieuwe besmettingen in Stockholm strakjes als een kaartenhuis in elkaar dondert dan weet je dat ze die groepsimmuniteit hebben bereikt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 23:15
rik86 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:40:
En heb je zodra je Corona hebt gehad voldoende antistoffen? Of blijft dat opbouwen en zakt dat later weer terug? En wanneer is 't wel/niet meetbaar en heeft 't dan wel/niet voldoende effect?

Er zijn nogal veel variabelen die de percentages kunnen beïnvloeden, helemaal omdat je op basis van steekproeven uitspraken doet én er waarschijnlijk ook nog met modellering gewerkt wordt. Dus nogal veel aannames.
Schijnt dat met het vorige SARS virus het lichaam een hoog niveau van antistoffen had voor 2 jaar gemiddeld, het 3de jaar ging het significant omlaag...

Interessant artikel over vaccins van de New York Times:

https://www.nytimes.com/i...avirus-covid-vaccine.html

[ Voor 9% gewijzigd door Mr.Joker op 18-05-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
rik86 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:40:

Sterker nog het RIVM stelt zelf dat de mate en duur van natuurlijke immuniteit na een doorgemaakte infectie nog niet bekend is en hangt mogelijk samen met de ernst van de doorgemaakte infectie.

Excuus. Ik mag niet link dumpen. Zie onder kopje natuurlijke immuniteit op de officiële website.

[ Voor 5% gewijzigd door MoldyInko op 18-05-2020 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:41

Stoney3K

Flatsehats!

MoldyInko schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:02:
[...]

Sterker nog het RIVM stelt zelf dat de mate en duur van natuurlijke immuniteit na een doorgemaakte infectie is nog niet bekend en hangt mogelijk samen met de ernst van de doorgemaakte infectie.

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19

Zie onder kopje natuurlijke immuniteit.
Waarbij ik ook benieuwd ben of dat cumulatief is, met andere woorden, als je twee keer een milde infectie hebt gehad, of dat voor een sterkere immuniteit zorgt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Stoney3K schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:03:
[...]

Waarbij ik ook benieuwd ben of dat cumulatief is, met andere woorden, als je twee keer een milde infectie hebt gehad, of dat voor een sterkere immuniteit zorgt.
Aangezien we nog niet eens weten hoe dit zit bij mensen die het 1x hebben gehad, zal het helemaal lang duren voordat we dit weten van iemand die meermaals is besmet.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

Misschien zou dit bij ontwikkelingen in het buitenland moeten maar ik ben aan het werk en kan even niet alle bronnen opsporen maar zojuist in het AD:
https://www.ad.nl/buitenl...al-besmettingen~a6ca911a/
Een week nadat de Franse scholen deels heropenden, is er een ‘zorgwekkende opleving’ van coronabesmettingen die te linken zijn aan scholen. Zo’n zeventig vestigingen hebben onmiddellijk weer de deuren gesloten.

..

Omdat de incubatietijd meerdere dagen tot zo’n twee weken bedraagt, is de kans groot dat de besmettingen al hebben plaatsgevonden voor de heropening van de scholen.
Blijft spannend, die scholen ...
Edit: quote aangepast op basis van @gws24, zoals ik al zei ben ik aan het werk en kom ik niet boven het niveau van een linkdrop uit vandaag.

[ Voor 23% gewijzigd door Mfpower op 18-05-2020 17:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:34

gws24

Thinking is hard!

Mfpower schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:22:
Misschien zou dit bij ontwikkelingen in het buitenland moeten maar ik ben aan het werk en kan even niet alle bronnen opsporen maar zojuist in het AD:

[...]

Blijft spannend inderdaad maar quote dan ook aub het volgende:
Omdat de incubatietijd meerdere dagen tot zo’n twee weken bedraagt, is de kans groot dat de besmettingen al hebben plaatsgevonden voor de heropening van de scholen.
anders lijkt het voor mensen die het artikel niet lezen dat de oorzaak de scholen zijn terwijl ze het gewoon niet weten en een week is wel erg kort voor zo'n toename ;)

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:15

Rannasha

Does not compute.

Mfpower schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:22:

[...]

Scholen weer open in FR is nogal een sterke uitspraak.

Ja, sommige kinderen kunnen weer naar school, maar lang niet allemaal en ook maar een klein gedeelte van de tijd. De precieze implementatie van de heropening verschilt per gemeente, maar in de gemeente waar ik woon heeft de kleuterschool maar 1 van de 3 schooljaren die terug mag komen en de basisschool 2 van de 6 schooljaren. Kinderen die weer naar school gaan doen dat slechts 2 dagen per week en dit begon pas donderdag (hoewel de officiele datum voor schoolopening de 11e was, zijn op de meeste plekken de eerste dagen gebruikt voor docenten om de scholen voor te bereiden).

Mijn dochter zit in een klas met 8 leerlingen, met iedereen niet alleen een eigen bureau maar ook een specifieke wc zodat je dus niet op een pot terecht komt waar die dag eerder iemand op heeft gezeten. Daarnaast is het gebouw heringericht zodat alle gangen eenrichtingsverkeer zijn en je niet iemand kruist als je door het gebouw loopt.

De "uitbraken" die men nu heeft gevonden zouden ook hebben plaatsgevonden als de scholen niet opnieuw geopend waren. Dit zijn simpelweg kinderen die via een andere route zijn besmet. Mogelijk waren ze niet als covid-gevallen opgemerkt als de scholen niet heropend waren, omdat de kinderen, als ze slechts zeer milde symtpomen hadden gehad, anders wellicht niet eens zouden zijn getest.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
Stoney3K schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:58:
[...]
Dat zullen we snel genoeg zien, als het aantal nieuwe besmettingen in Stockholm strakjes als een kaartenhuis in elkaar dondert dan weet je dat ze die groepsimmuniteit hebben bereikt.
Aangezien het niet binair werkt, verwacht ik dat niet.
De R zal gemiddelde gezien langzaam onder de 1 komen ook zonder maatregelen, maar je zult nog steeds outliers kunnen hebben (lokale besmetting die dan wel weer vrij snel zal uitdoven).

Het laatste beetje groeps-immuniteit zul je dan ook steeds langzamer gestalte krijgen.
Dus ik verwacht geen kaartenhuis wat heel rap zal instorten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Getverdemme... ik baal echt als een stekker.

Alleen lezen als je 1e-wereld problemen wilt horen.
spoiler:
Pré-Corona had ik elke week een vriendengroep over de vloer. We speelden bordspellen, of een role playing game zoals D&D, en het was altijd supergezellig. Er was al 1 persoon afgevallen vanwege gezondheidsredenen. En toen sloeg Corona toe. We hebben het nog online geprobeerd, maar een andere persoon haakte af omdat hij te zenuwachtig was vanwege de crisis, en een derde haakte af want "geen tijd". Vervolgens moeten we met het zielige restant tot de conclusie komen dat online D&D gewoon niet leuk is, echt wild anders is dan met z'n allen gezellig om de tafel.

Ik ben er gewoon verdrietig van, ik mis dat de jongens (en dame) over de vloer komen, en slap ouwehoeren over helemaal niks.

Nou ja, ik zeg dan maar zo: het gezin is gezond. En het is even niet anders. Dit is het zwaarste wat me overkomt, dus wellicht mag ik in m'n handjes knijpen.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Hier ook weer een bedrijf dat miljoenen (echt miljoenen!) winst maakt, privé in de zak steekt en nu de belastingbetaler laat opdraaien voor de verliezen:

https://www.nrc.nl/nieuws...ing-is-voorbij-2-a3999859

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Zometeen mijn test, binnen 24 uur uitslag.

Verwacht er niks van, heb namelijk geen symptomen...

Wel benieuwd naar de procedure...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

CyberMania schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:13:
Hier ook weer een bedrijf dat miljoenen (echt miljoenen!) winst maakt, privé in de zak steekt en nu de belastingbetaler laat opdraaien voor de verliezen:

Ieder groot bedrijf gaat slecht zodra er gratis geld op de loer ligt of lening met 0% rente afgesloten kunnen worden. In mijn ogen zou deze financiële hulp alleen moeten zijn voor bedrijven die belasting betalen in Nederland én geen gigantische kortingen krijgen. Booking.com kreeg 1.8 miljard euro belastingkorting. En staat waarschijnlijk nu weer vooraan om extra belastinggeld op te strijken als 'hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34

Net als airbnb een walgelijke monopolist.
Ik probeer altijd dit soort bedrijven te vermijden, wat toenemend moeilijker wordt. Ze hebben elke vorm van concurrentie met agressieve marketing aan de rand van het speelveld geschoven, waar het in dichte mist onzichtbaar voor de potentiele klant geworden is. De gemakzucht van de klant heeft ze overigens wel in de kaart gespeeld.
Ik poog altijd naar lokale/regionale alternatieven te zoeken, maar die ontbreken vaak.
Hopelijk gaan beide reuzen failliet en komt er vervolgens een groter aantal aanbieders, die parallel de markt opdelen. En meer directe B2C. Via toeristenbureaus zou lokaal/regionaal ook veel meer mogelijk kunnen zijn. Helaas zijn daar veel structuren door de grote monopolisten verloren gegaan. Het is zaak die weer een nieuw leven in te blazen.
Wellicht is deze crisis een zetje in de goede richting, maar ik vrees van niet. (lobbyisme/corrupte politiek zal ze de hand boven het hoofd houden, zoals dit artikel bevestigt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Je ziet al weken dat men op straat het zat is en weer lekker doet alsof alles normaal is. Iedereen is weer winkelen, op de weg is het drukker. Overal zie je al weken lang meer mensen op straat (sinds de aankondiging van de eerste versoepelingen).

En tóch minder besmettingen en doden.

Hoe kan dit?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:38
Barry|IA schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:06:
Je ziet al weken dat men op straat het zat is en weer lekker doet alsof alles normaal is. Iedereen is weer winkelen, op de weg is het drukker. Overal zie je al weken lang meer mensen op straat (sinds de aankondiging van de eerste versoepelingen).

Hoe kan dit?
Omdat we wel afstand houden. Op straat had je al weinig contact maar je zat wel aan je buurman, collega, serveerder etc. Nu niet. Plus we hebben 8 weken onze eigen bubbel gemaakt en alles wat ziek was werd vermeden. Daardoor heb je veel minder haarden die weer kunnen verspreiden. Die R0 is nu laag maar ook de hoeveelheid mensen die besmet zijn waardoor je niet een hele snelle toename ziet. Laatste factor; duurt even voordat je een exponentiële toename ziet, zitten nu in de lineaire fase (als die er is)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Barry|IA schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:06:

Hoe kan dit?
Mensen wassen hun handen, lebberen elkaar niet af in de kroeg en staan niet als haringen in het OV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:39

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
TrailBlazer schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:12:
[...]

Mensen wassen hun handen, lebberen elkaar niet af in de kroeg en staan niet als haringen in het OV.
En blijven, bij klachten, hopelijk thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Vanoverdegrens schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:58:
[...]

Net als airbnb een walgelijke monopolist.
Ik probeer altijd dit soort bedrijven te vermijden, wat toenemend moeilijker wordt. Ze hebben elke vorm van concurrentie met agressieve marketing aan de rand van het speelveld geschoven, waar het in dichte mist onzichtbaar voor de potentiele klant geworden is. De gemakzucht van de klant heeft ze overigens wel in de kaart gespeeld.
Ik poog altijd naar lokale/regionale alternatieven te zoeken, maar die ontbreken vaak.
Hopelijk gaan beide reuzen failliet en komt er vervolgens een groter aantal aanbieders, die parallel de markt opdelen. En meer directe B2C. Via toeristenbureaus zou lokaal/regionaal ook veel meer mogelijk kunnen zijn. Helaas zijn daar veel structuren door de grote monopolisten verloren gegaan. Het is zaak die weer een nieuw leven in te blazen.
Wellicht is deze crisis een zetje in de goede richting, maar ik vrees van niet. (lobbyisme/corrupte politiek zal ze de hand boven het hoofd houden, zoals dit artikel bevestigt)
Pro tip: bel het hotel zelf op. Bijna altijd goedkoper. Internet is écht overrated door de proprietary services.

edit:
zoals hoevenpe hier beneden doe ik het ook vaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
@Wilf Dat is me bekend. Toenemend lastiger wordt het direct benaderen van aanbieders die privé kamers en appartementen verhuren. Vaak goede adressen bij ouderen die een deel van hun te grote huis zo verhuren om hun pensioen wat te spekken. Die raken door airbnb en booking.com behoorlijk ondergesneeuwd. In bepaalde streken/landen is het verdomd lastig om in contact te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:44
Wilf schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:25:
Pro tip: bel het hotel zelf op. Bijna altijd goedkoper. Internet is écht overrated door de proprietary services.
offtopic:
Booking is wel ideaal om een leuk hotel of appartement uit te kiezen, daarna op Google maps zoeken en zo het directe mailadres, website of telefoonnummer achterhalen. Voor een goede review op Google krijg je vaak nog wat extra korting.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:15
TucanoItaly schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:32:
Getverdemme... ik baal echt als een stekker.

Niet lezen als je 1e-wereld problemen wilt horen.
spoiler:
Pré-Corona had ik elke week een vriendengroep over de vloer. We speelden bordspellen, of een role playing game zoals D&D, en het was altijd supergezellig. Er was al 1 persoon afgevallen vanwege gezondheidsredenen. En toen sloeg Corona toe. We hebben het nog online geprobeerd, maar een andere persoon haakte af omdat hij te zenuwachtig was vanwege de crisis, en een derde haakte af want "geen tijd". Vervolgens moeten we met het zielige restant tot de conclusie komen dat online D&D gewoon niet leuk is, echt wild anders is dan met z'n allen gezellig om de tafel.

Ik ben er gewoon verdrietig van, ik mis dat de jongens (en dame) over de vloer komen, en slap ouwehoeren over helemaal niks.

Nou ja, ik zeg dan maar zo: het gezin is gezond. En het is even niet anders. Dit is het zwaarste wat me overkomt, dus wellicht mag ik in m'n handjes knijpen.
spoiler:
Ach, het is en blijft een gekke tijd en ik kan me er zeker wat bij voorstellen. Als ik de vergelijking mag trekken met hoe ik vroeger intensief en heel gezellig WoW speelde, dan moet het "op afstand spelen" toch ook zeker wel mogelijk zijn. Destijds hing ik, ook terwijl ik niet aan het gamen was, vaak uren rond op de Teamspeak/Ventrilo van mijn guild en er was altijd wat te kletsen en we hebben heel wat ongein uitgehaald. Is dat anders dan thuis, face to face, met elkaar plezier hebben: absoluut. Maar er zijn voor zolang dit duurt best alternatieven te bedenken.

En wellicht helpt het ook om minder te focussen op "wat nu niet kan/mag", maar te kijken wat dan wel. Als inderdaad de algemene beleving is dat D&D niet lekker werkt op afstand met Skype/Teamspeak/Discord/etc., wellicht dan deze tijd gebruiken om gezamelijk iets anders te proberen? Om enigszins in dezelfde sfeer te blijven, wellicht voelt men wat voor gezamelijk wat Diablo spelen, of wat meer oldschool, Dungeon Siege. Het is maar een idee en nee, een 100 procent vervanging ga je niet vinden, maar dat moet ook het doel niet zijn. De tijd dat jullie weer gezellig thuis D&D en andere boardgames kunnen spelen komt heus over een paar maanden weer langzaam terug, gebruik deze tijd dan niet om te treuren over dat gemis, maar zie het als een (gedwongen) mogelijkheid om iets anders uit te proberen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Moi_in_actie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:44:
[...]

spoiler:
Ach, het is en blijft een gekke tijd en ik kan me er zeker wat bij voorstellen. Als ik de vergelijking mag trekken met hoe ik vroeger intensief en heel gezellig WoW speelde, dan moet het "op afstand spelen" toch ook zeker wel mogelijk zijn. Destijds hing ik, ook terwijl ik niet aan het gamen was, vaak uren rond op de Teamspeak/Ventrilo van mijn guild en er was altijd wat te kletsen en we hebben heel wat ongein uitgehaald. Is dat anders dan thuis, face to face, met elkaar plezier hebben: absoluut. Maar er zijn voor zolang dit duurt best alternatieven te bedenken.

En wellicht helpt het ook om minder te focussen op "wat nu niet kan/mag", maar te kijken wat dan wel. Als inderdaad de algemene beleving is dat D&D niet lekker werkt op afstand met Skype/Teamspeak/Discord/etc., wellicht dan deze tijd gebruiken om gezamelijk iets anders te proberen? Om enigszins in dezelfde sfeer te blijven, wellicht voelt men wat voor gezamelijk wat Diablo spelen, of wat meer oldschool, Dungeon Siege. Het is maar een idee en nee, een 100 procent vervanging ga je niet vinden, maar dat moet ook het doel niet zijn. De tijd dat jullie weer gezellig thuis D&D en andere boardgames kunnen spelen komt heus over een paar maanden weer langzaam terug, gebruik deze tijd dan niet om te treuren over dat gemis, maar zie het als een (gedwongen) mogelijkheid om iets anders uit te proberen.
Ik weet niet waarom deze discussie in spoiler tags moet. Oculus Quest en dan multiplayer spelen is mijn go-to gedurende deze crisis. Echo VR (zero-g rugby contactsport) is een heerlijke manier om met vreemden of vrienden lekker teamsport met contact te kunnen doen zonder zorgen om Corona. Zeg maar een potje voetbal in het park.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Tassadar32 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:49:
[...]

Ik weet niet waarom deze discussie in spoiler tags moet. Oculus Quest en dan multiplayer spelen is mijn go-to gedurende deze crisis. Echo VR (zero-g rugby contactsport) is een heerlijke manier om met vreemden of vrienden lekker teamsport met contact te kunnen doen zonder zorgen om Corona. Zeg maar een potje voetbal in het park.
Alleen dan zonder alle lichamelijke voordelen van ECHT sporten.... :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Barry|IA schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:07:
[...]

Je staat echt niet stil tijdens het spelen van VR games ;)

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:31
Tassadar32 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:12:
[...]

Je staat echt niet stil tijdens het spelen van VR games ;)
Ja hoewel het geen vervanging voor intensief sporten is, komen zowel de kinderen als ikzelf er meestal flink zwetend onder vandaan :)

En klachten over je (sociale) leven wat nu al een paar maanden uiteen gevallen is zijn geheel terecht inderdaad: van klein naar groot zijn het allemaal impactvolle zaken die nu de tijd dat we thuis zitten langer duurt enorme effecten gaat krijgen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:30
Iedereen gaat anders om met deze "sociale isolatie". Wij hebben qua sociale contacten nu in de afgelopen 10 weken buiten één keer dat vrienden bij ons op de straat langs zijn gekomen (in de tuin) enkel onze ouders en schoonouders gezien, enkel wanneer het weer dat toestond in de buitenlucht en voor het eerst 4 weken geleden ongeveer.

Nu moet ik sinds vorige 1x per dag verplicht naar kantoor. Merk ook dat er mensen zijn die daar echt behoefte aan hebben, voor mij niet zo. Of ik mensen nu 2 dagen of 10 weken niet zie maakt niet veel uit voor mij. Het is niet alsof je totaal geen contact hebt gehad en zolang iedereen het goed maakt kan ik me er niet druk om maken. Het is wat het is.

Mis ik het? Geen idee, ik mis sociale activiteiten misschien, maar niet zo erg dat ik er nu na deze korte periode al echt naar snak of voel dat ik er behoefte aan heb. Vind het eigenlijk wel lekker zo, wat meer tijd voor onszelf, geen drukke agenda's, geen verplichte verjaardagen etc.

Winkels kom ik niet of nauwelijks, boodschappen worden bezorgd en verder heb ik niets nodig1. Ben in 10 weken tijd 1x in de wasstraat geweest maar niet uitgestapt, 2x snel de bouwmarkt in-uit op een rustig tijdstip en dat was het dan.

[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 19-05-2020 10:34 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Phusebox schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:24:
Iedereen gaat anders om met deze "sociale isolatie". Wij hebben qua sociale contacten nu in de afgelopen 10 weken buiten één keer dat vrienden bij ons op de straat langs zijn gekomen (in de tuin) enkel onze ouders en schoonouders gezien, enkel wanneer het weer dat toestond in de buitenlucht en voor het eerst 4 weken geleden ongeveer.

Nu moet ik sinds vorige 1x per dag verplicht naar kantoor. Merk ook dat er mensen zijn die daar echt behoefte aan hebben, voor mij niet zo. Of ik mensen nu 2 dagen of 10 weken niet zie maakt niet veel uit voor mij. Het is niet alsof je totaal geen contact hebt gehad en zolang iedereen het goed maakt kan ik me er niet druk om maken. Het is wat het is.

Mis ik het? Geen idee, ik mis sociale activiteiten misschien, maar niet zo erg dat ik er nu na deze korte periode al echt naar snak of voel dat ik er behoefte aan heb. Vind het eigenlijk wel lekker zo, wat meer tijd voor onszelf, geen drukke agenda's, geen verplichte verjaardagen etc.
Moet zeggen dat ik me niet heel geïsoleerd voel ook op dit moment. Zie m'n vriendin en haar ouders, mijn ouders inmiddels ook gezien, voor de rest werk ik in een supermarkt waar ik nog wel contact heb en hou ik met m'n vrienden en studiegenoten gewoon online contact. Prima :p.

Hou zelf ook echt niet van mijn verjaardag (groots) vieren en gelukkig had ik voorheen altijd tentamens tijdens mijn verjaardag. Dit jaar niet maar wel corona, dus dat was ook weer een mooi excuus :+ .

[ Voor 6% gewijzigd door Thomas op 19-05-2020 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
Barry|IA schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:07:
[...]

En zonder alle negatieve voordelen van ECHT sporten. Denk blessures etc.

Sowieso is matig intensief bewegen helemaal niet inferieur aan je de longen uit je lijf lopen. Daar sloop je namelijk voldoende mee.

Alles met mate, zeg maar ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Goed artikel, dan doet Brabantia het beter: https://www.nu.nl/onderne...en-dat-het-goed-gaat.html
Die bouwen gewoon buffers op voor tegenvallers.

Enige minpuntje aan het NRC artikel is dat ik het gevoel heb dat het halverwege eindigt. Net voor de ontknoping zeg maar. Maar het punt is overduidelijk.

Misschien zouden aandeelhouders meer verantwoordelijkheid moeten hebben voor hun aandelen; in goede tijden krijg je dividend maar in slechte tijden kun je gewoon het aandeel verkopen, met als enige risico de waarde van het aandeel. Eigenlijk raar als je bedenkt dat je dus een soort van eigenaar bent zonder enige verantwoordelijkheid. Maar goed, off-topic..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:35

Spotmatic

Ken sent me

Goed punt; ik heb ook een broertje dood aan zulke bedrijven. Ik heb begin dit jaar een accommodatie geboekt via Booking.com maar dat ook weer kosteloos kunnen annuleren (dankzij de welwillende verhuurder van de accommodatie). Ik heb de verhuurder net een mail gestuurd om te vragen of het volgende keer dus buiten booking.com om kan ;-)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Phusebox schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:24:
Iedereen gaat anders om met deze "sociale isolatie".
En dat maakt ook dat het voor iedereen anders is.

Ik hoef niet zo nodig met mensen om te gaan en hou dat makkelijk maanden vol, zolang ik maar naar buiten kan en een rondje kan lopen in de natuur etc. Want écht binnen zitten trek ik dan weer slecht. Ik heb tijdens deze crisis dan ook dagelijks mijn hond uitgelaten.

Maar er zijn ook mensen die hier helemaal kapot aan gaan.

Voor mijn dochtertje van 4 vind ik het heel zwaar bijvoorbeeld. Die is het contact met haar klasgenootjes en de BSO kwijt. In de buurt speelt ze nog weleens buiten, maar dat is toch anders.

Volgende week gaan we haar dan ook maar weer terug naar school brengen, ondanks dat we er niet van overtuigd zijn dat het veilig is. We hebben 2 weken speling aangehouden en als er geen drama's in het nieuws zijn komende week, dan is het tijd om alles weer op te pakken.

Zelf ben ik deze week en ook vorige week 1 dag op kantoor geweest. Dat is best wennen, vooral ook omdat de meeste collega's gedurende deze hele crisis gewoon naar hun werk zijn gegaan alsof er niks gebeurd is. Maar ja, niemand ziek geworden...

Alsnog zit ik daar wat spastisch, hoewel ik het rationeel gezien los moet laten (zodra je in een gesloten ruimte met mensen zit, vliegen de aerosols je toch om de oren en heb je aan die 1m50 afstand ook geen fluit meer). Gelukkig werk ik voor een klein bedrijf :)

Het meest spannende is eigenlijk dat mijn vriendin morgen een gesprek op haar werk heeft (in de zorg) - waar wél meerdere collega's ziek zijn (geweest). Hoop dat ze het niet alsnog ophaalt daar.

Anders was al mijn zelf isolatie gedoe helemaal voor niks en heeft het ons meer schade berokkend dan dat het iets heeft opgeleverd.

En dat is toch een beetje waar dit naartoe gaat... ik heb niet het gevoel dit echt tegen te kunnen houden met een kind op school en een vrouw in de zorg. I'm screwed anyways. Alles wat ik normaal doe in mijn leven is minder "gevaarlijk" dan wat zij doen.

Waarom zou ik dan nog moeilijk over de supermarkt, bouwmarkt of bijvoorbeeld Informatique doen... als we het al over mijn "sociale uitstapjes" hebben _O-

Ik deed al sowieso nooit wat. Als ik alleen zou wonen liep ik als rasechte zolderkamerautist überhaupt al nooit echt risico :+

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Lethalis schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:12:
[...]

En dat maakt ook dat het voor iedereen anders is.

Ik hoef niet zo nodig met mensen om te gaan en hou dat makkelijk maanden vol, zolang ik maar naar buiten kan en een rondje kan lopen in de natuur etc. Want écht binnen zitten trek ik dan weer slecht. Ik heb tijdens deze crisis dan ook dagelijks mijn hond uitgelaten.

Maar er zijn ook mensen die hier helemaal kapot aan gaan.

Voor mijn dochtertje van 4 vind ik het heel zwaar bijvoorbeeld. Die is het contact met haar klasgenootjes en de BSO kwijt. In de buurt speelt ze nog weleens buiten, maar dat is toch anders.

Volgende week gaan we haar dan ook maar weer terug naar school brengen, ondanks dat we er niet van overtuigd zijn dat het veilig is. We hebben 2 weken speling aangehouden en als er geen drama's in het nieuws zijn komende week, dan is het tijd om alles weer op te pakken.

Zelf ben ik deze week en ook vorige week 1 dag op kantoor geweest. Dat is best wennen, vooral ook omdat de meeste collega's gedurende deze hele crisis gewoon naar hun werk zijn gegaan alsof er niks gebeurd is. Maar ja, niemand ziek geworden...

Alsnog zit ik daar wat spastisch, hoewel ik het rationeel gezien los moet laten (zodra je in een gesloten ruimte met mensen zit, vliegen de aerosols je toch om de oren en heb je aan die 1m50 afstand ook geen fluit meer). Gelukkig werk ik voor een klein bedrijf :)

Het meest spannende is eigenlijk dat mijn vriendin morgen een gesprek op haar werk heeft (in de zorg) - waar wél meerdere collega's ziek zijn (geweest). Hoop dat ze het niet alsnog ophaalt daar.

Anders was al mijn zelf isolatie gedoe helemaal voor niks en heeft het ons meer schade berokkend dan dat het iets heeft opgeleverd.

En dat is toch een beetje waar dit naartoe gaat... ik heb niet het gevoel dit echt tegen te kunnen houden met een kind op school en een vrouw in de zorg. I'm screwed anyways. Alles wat ik normaal doe in mijn leven is minder "gevaarlijk" dan wat zij doen.

Waarom zou ik dan nog moeilijk over de supermarkt, bouwmarkt of bijvoorbeeld Informatique doen... als we het al over mijn "sociale uitstapjes" hebben _O-

Ik deed al sowieso nooit wat. Als ik alleen zou wonen liep ik als rasechte zolderkamerautist überhaupt al nooit echt risico :+
Haha deels herkenbaar. Ik heb ook niet zo'n last van de lockdown, behalve dat werk/privé nu zo door elkaar loopt. En dat als ik vrienden zie, ze zie geen "hug" kan geven. Dat voelt voor mij wel raar. En mijn kinderen missen hun oma.

Ook voor de kinderen hebben we dezelfde safety margin ingebouwd. In elk geval tot 1 juni, hoewel het me nog weinig zegt want er zijn nu relatief weinig besmettingen. Dat maakt dat naar buiten gaan (school,werk ook) sowieso veiliger is nu. Ook wacht ik nog op m'n tweede antistoffen test. Als we al Covid-19 gehad hebben als gezin zijn we natuurlijk spekkoper (mits je immuun bent/blijft). De jongste van 4 blijft sowieso nog even thuis maar dat is meer omdat ik het onmenselijk vind dat ze niet knuffelen/helpen bij ongelukjes etc. en dat je bij een huilend kind als ouder meteen kan opdraven. En ook geen leerplicht nog.

Een dingetje wat bij ons anders is: voor ons is het zwaar (werk/prive/thuisscholen), maar de kids floreren letterlijk bij thuisonderwijs. Ze zijn blijer, creatiever, leergieriger dan ik ze ooit gezien heb. Ze gaan zo snel door de stof heen dat ik me afvraag wat ze op school eigenlijk doen (nou is onze oudste HB dus volledig individueel kunnen aanpassen op haar niveau is sowieso fijn). De jongste van 4 kan inmiddels lezen. Ik ben daardoor echt wel anders tegen thuisonderwijs aan gaan kijken. Als we straks meer thuis gaan werken mag er van mij ook wel wat meer thuisonderwijs bij.

En wat ik ook geleerd heb is dat we best wel harmonisch zijn als gezin; als je leest dat er op veel plekken spanningen ontstaan dan is dat bij ons niet het geval. Ik vind het wel erg fijn om mijn kinderen en vrouw zo veel te zien, samen te lunchen etc (hoewel mijn baas daar anders over denkt ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Mfpower schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:05:
[...]
1. Ook voor de kinderen hebben we dezelfde safety margin ingebouwd. In elk geval tot 1 juni, hoewel het me nog weinig zegt want er zijn nu relatief weinig besmettingen. Dat maakt dat naar buiten gaan (school,werk ook) sowieso veiliger is nu.

2. Ook wacht ik nog op m'n tweede antistoffen test. Als we al Covid-19 gehad hebben als gezin zijn we natuurlijk spekkoper (mits je immuun bent/blijft).

3. Een dingetje wat bij ons anders is: voor ons is het zwaar (werk/prive/thuisscholen), maar de kids floreren letterlijk bij thuisonderwijs. Ze zijn blijer, creatiever, leergieriger dan ik ze ooit gezien heb.

4. En wat ik ook geleerd heb is dat we best wel harmonisch zijn als gezin; als je leest dat er op veel plekken spanningen ontstaan dan is dat bij ons niet het geval. Ik vind het wel erg fijn om mijn kinderen en vrouw zo veel te zien, samen te lunchen etc (hoewel mijn baas daar anders over denkt ;) )
1. Mja ik vind het heel ondoorzichtig allemaal, want waar baseer je dat beeld op? Op het aantal ziekenhuisopnames? (ze tellen nu anders dan eerst, COVID moet hoofdreden van opname zijn, was eerst niet zo!) Aantal nieuw positief geteste personen? (ze testen nog steeds niet bijster veel)

Enige dat enigszins betrouwbaar is, zijn de oversterfte cijfers, omdat ze niet gekleurd zijn. En daar zie je inderdaad (op euromomo) dat er een golf is geweest die alweer behoorlijk is afgenomen. Hoewel Nederland dus nog achterloopt op bijvoorbeeld Denemarken, Duitsland, Frankrijk en zelfs Spanje (moderate excess vs no excess).

Dan kunnen we Denemarken wel als voorbeeld nemen om de scholen te openen, maar de uitgangssituatie is daar beter en de risico's dus ook een stuk kleiner.

Anderzijds heb ik de CBS cijfers eens in Excel gegooid. Onder de 65 jaar zijn er dit jaar tot nu toe 7869 mensen overleden. Vorig jaar waren dat er 7650. In 2018 waren het er 8047.

Dus - onder de 65 - zijn er dit jaar tot nu toe minder mensen overleden in Nederland dan in 2018 in dezelfde periode :)

2. Een negatieve antistoffen test zegt niet alles, omdat het reactieve deel van jouw immuunsysteem het virus ook kan hebben opgeruimd (T cellen).

Net zoals dat een positieve antistoffen test niet alles zegt, afhankelijk van zijn specificiteit (kans op vals positieven).

3. Prijs jezelf gelukkig... mij is het niet echt gelukt om mijn dochter bij de les te krijgen. Maar goed, ze is ook behoorlijk eigenwijs (dat was ik ook als kind, can't really blame her). Ze is 4 jaar oud en kan bijvoorbeeld wel tot 50 tellen... echt lezen doet ze nog niet daarentegen. Maar ze herkent wel woorden.

4. Bij ons is het een beetje een grijs gebied _O- We komen toch wel op het punt dat we iig onze dochter weer naar school willen brengen. Af en toe even wat rust :X Je merkt toch dat het kind er klaar mee is... haar wereld is te klein geworden en ze verveelt zich met ons. En daar wordt ze toch een beetje gefrustreerd en dwars van.

Dus we moeten weer verder, ook al is het virus misschien nog in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Waah schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:34:
[...]

En zonder alle negatieve voordelen van ECHT sporten. Denk blessures etc.

Sowieso is matig intensief bewegen helemaal niet inferieur aan je de longen uit je lijf lopen. Daar sloop je namelijk voldoende mee.

Alles met mate, zeg maar ;-)
Ik doe aan krachttraining en met mate aan cardio. Cardio mis ik niet, want dat kan nog steeds. Krachttraining is even behelpen met een set dumbells en een bankje.

Hopelijk gaan ze vanavond versoepelingen aankondigen m.b.t. de sportscholen.

Sporten is gezond! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Barry|IA schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:16:
[...]

Ik doe aan krachttraining en met mate aan cardio. Cardio mis ik niet, want dat kan nog steeds. Krachttraining is even behelpen met een set dumbells en een bankje.

Hopelijk gaan ze vanavond versoepelingen aankondigen m.b.t. de sportscholen.

Sporten is gezond! :)
Hier cardio (HIIT) en krachttraining. Mis de barbell wel heel erg maar heb een redelijke set dumbbells liggen. Het is een beetje behelpen maar mis de reistijd naar de sportschool niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Tassadar32 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:18:
[...]

Hier cardio (HIIT) en krachttraining. Mis de barbell wel heel erg maar heb een redelijke set dumbbells liggen. Het is een beetje behelpen maar mis de reistijd naar de sportschool niet.
Het is vooral jammer dat de betaalbare bankdruk sets (+/- 100kg) overal uitverkocht zijn. Ik zou toch wel weer eens heel graag een goed setje willen bankdrukken.

Mijn gym zit om de hoek van de straat, maar die is zo old skool dat ze er niet eens aan denken om wat apparatuur buiten neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik mag gelukkig sinds vorige week het survivalbos weer in. Dus dat scheelt.

Maar sportschool heb ik wel echt nodig als schop onder de kont. Als ik daar eenmaal ben, werk ik me uit de naad. Thuis komt het er echt niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
MikeyMan schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:29:
Ik mag gelukkig sinds vorige week het survivalbos weer in. Dus dat scheelt.

Maar sportschool heb ik wel echt nodig als schop onder de kont. Als ik daar eenmaal ben, werk ik me uit de naad. Thuis komt het er echt niet van.
Heb ik ook een tijdje last van gehad (en nu is de uitdaging dus weer weg). Maar ik blijf wel dagelijks trainen.

Wat mij enorm helpt is een half uur voor de training een flinke schep C4 pre workout nemen en mezelf opladen met euforische muziek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Lethalis schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:12:
[...]

1. Mja ik vind het heel ondoorzichtig allemaal, want waar baseer je dat beeld op? Op het aantal ziekenhuisopnames? (ze tellen nu anders dan eerst, COVID moet hoofdreden van opname zijn, was eerst niet zo!) Aantal nieuw positief geteste personen? (ze testen nog steeds niet bijster veel)

Enige dat enigszins betrouwbaar is, zijn de oversterfte cijfers, omdat ze niet gekleurd zijn. En daar zie je inderdaad (op euromomo) dat er een golf is geweest die alweer behoorlijk is afgenomen. Hoewel Nederland dus nog achterloopt op bijvoorbeeld Denemarken, Duitsland, Frankrijk en zelfs Spanje (moderate excess vs no excess).

Dan kunnen we Denemarken wel als voorbeeld nemen om de scholen te openen, maar de uitgangssituatie is daar beter en de risico's dus ook een stuk kleiner.

Anderzijds heb ik de CBS cijfers eens in Excel gegooid. Onder de 65 jaar zijn er dit jaar tot nu toe 7869 mensen overleden. Vorig jaar waren dat er 7650. In 2018 waren het er 8047.

Dus - onder de 65 - zijn er dit jaar tot nu toe minder mensen overleden in Nederland dan in 2018 in dezelfde periode :)
Ik denk ook dat de scholen een groter risico hebben meegenomen te worden in een eventuele tweede golf dan er de oorzaak van te zijn. Bron: steeds meer inkomende data dat kinderen geen grote verspreiders lijken. Maar als mijn kinderen besmet worden door bijv. de docent, dan is de kans dat wij het als ouders krijgen aanzienlijk, gezien de knuffeligheden.

Maar over je andere punt: ik ben niet zo zeer "bang" om te sterven maar voor het leven na corona: https://nos.nl/artikel/23...-zijn-wekenlang-ziek.html
er komt nu wat aandacht voor lange termijn gevolgen van milde gevallen. Maar als 3% van NL de ziekte heeft doorgemaakt en dit zorgt voor 10.000 mensen met langdurige klachten van gezonde mensen, dan mag je in je Excel uitrekenen wat dat betekent als dat percentage blijft doorstijgen. Ik vermoed dus zelf dat ik Corona gehad heb en in dat geval ben ik helaas onderdeel van die groep: al 8 weken aan het kwakkelen. Daarom wil ik het graag weten.
2. Een negatieve antistoffen test zegt niet alles, omdat het reactieve deel van jouw immuunsysteem het virus ook kan hebben opgeruimd (T cellen).

Net zoals dat een positieve antistoffen test niet alles zegt, afhankelijk van zijn specificiteit (kans op vals positieven).
Klopt maar als ik nu een seroconversie meemaak is het wel duidelijk. Toch heb ik in de literatuur die ik heb kunnen vinden (nu even geen bron sorry) wel de indruk dat in elk geval volwassenen wel converteren. Dan blijft de false-positive over.
3. Prijs jezelf gelukkig... mij is het niet echt gelukt om mijn dochter bij de les te krijgen. Maar goed, ze is ook behoorlijk eigenwijs (dat was ik ook als kind, can't really blame her). Ze is 4 jaar oud en kan bijvoorbeeld wel tot 50 tellen... echt lezen doet ze nog niet daarentegen. Maar ze herkent wel woorden.

4. Bij ons is het een beetje een grijs gebied _O- We komen toch wel op het punt dat we iig onze dochter weer naar school willen brengen. Af en toe even wat rust :X Je merkt toch dat het kind er klaar mee is... haar wereld is te klein geworden en ze verveelt zich met ons. En daar wordt ze toch een beetje gefrustreerd en dwars van.

Dus we moeten weer verder, ook al is het virus misschien nog in de buurt.
Dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Mfpower schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:57:
[...]
Maar over je andere punt: ik ben niet zo zeer "bang" om te sterven maar voor het leven na corona: https://nos.nl/artikel/23...-zijn-wekenlang-ziek.html
er komt nu wat aandacht voor lange termijn gevolgen van milde gevallen. Maar als 3% van NL de ziekte heeft doorgemaakt en dit zorgt voor 10.000 mensen met langdurige klachten van gezonde mensen, dan mag je in je Excel uitrekenen wat dat betekent als dat percentage blijft doorstijgen. Ik vermoed dus zelf dat ik Corona gehad heb en in dat geval ben ik helaas onderdeel van die groep: al 8 weken aan het kwakkelen. Daarom wil ik het graag weten.
Dat deel vind ik ook eng inderdaad. Zonder uitgebreid lichamelijk onderzoek weet je simpelweg niet waar je aan toe bent, omdat er ook bij "milde" gevallen wel degelijk longschade kan zijn of andere organen aangetast kunnen zijn.
Klopt maar als ik nu een seroconversie meemaak is het wel duidelijk. Toch heb ik in de literatuur die ik heb kunnen vinden (nu even geen bron sorry) wel de indruk dat in elk geval volwassenen wel converteren. Dan blijft de false-positive over.
Ze weten het simpelweg nog niet zeker en daarom kan het beide kanten op. Zo hebben ze bijvoorbeeld reactieve T cellen gevonden in bloedmonsters van vorig jaar. Dat kan komen omdat er kruisimmuniteit is met andere Corona virussen, of omdat mensen überhaupt in een betere staat verkeren.

Maar ja, ik kan mij wel goed voorstellen dat je duidelijkheid wil als je het gevoel hebt te blijven kwakkelen.

Ik zou dan op termijn ook een longfoto willen etc, als je conditie bijvoorbeeld slecht blijft. Al is het nog maar de vraag wat ze er daarna nog mee kunnen.

Mensen die SARS-1 hebben overleefd, kwamen vaak ook met restproblemen te zitten... raakten daardoor arbeidsongeschikt etc.

Sterkte iig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
@Lethalis
Ik heb drie kinderen 4, 8 en 10jr.

Mijn dochter van 4 is nog niet naar school geweest omdat ze nu ruim twee weken (flink) hoest. Mijn zoontjes gaan wel iedere dag 3 uurtjes naar school.

Ik ben niet te spreken over de aanpak van onze school. De leraren zitten namelijk helemaal ingebouwd achter stoelen en kasten on afstand te bewaren. Er wordt niet gespeeld en gegeten onder schooltijd (door de drie uurtjes per dag).
Onze kinderen maar ook anderen hebben het gevoeld/idee dat de leraren bang voor ze zijn. Mijn jongens kan ik daar nog uitleggen dat het komt door het virus (maar ik vindt dat de leraren te ver gaan) maar mijn dochter van 4 ga ik dat niet kunnen uitleggen . Ik overweeg dan ook om haar thuis te houden. Helaas is er geen mogelijkheid meer voor thuisonderwijs...

Mijn jongens krijgen wel huiswerk mee iedere dag. Maar op school kijken ze nog wel jeugdjournaal.. 8)7 in de 2,30 uur les...

@MF zoals ik al eerder schreef, mijn vrouw, ik en nu dus ook mijn dochtertje van 4 hebben al weken af en aan klachten.
Dan weer druk op de borst, dan weer tijdje hoesten, hit flashes, serieus zweten in de nacht, pijn in de borststreek, echt een hele nare benauwdheid van dagen die hopelijk niet nog een keer terugkknt.etc vraag ik mij ook af wat gebeurt er allemaal binnen onze lijven en gaat dit weer 100% in orde worden?

[ Voor 26% gewijzigd door Cobb op 19-05-2020 15:51 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Cobb schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:43:
@Lethalis
Ik heb drie kinderen 4, 8 en 10jr.

Mijn dochter van 4 is nog niet naar school geweest omdat ze nu ruim twee weken (flink) hoest. Mijn zoontjes gaan wel iedere dag 3 uurtjes naar school.

Ik ben niet te spreken over de aanpak van onze school. De leraren zitten namelijk helemaal ingebouwd achter stoelen en kasten on afstand te bewaren. Er wordt niet gespeeld en gegeten onder schooltijd (door de drie uurtjes per dag).
Onze kinderen maar ook anderen hebben het gevoeld/idee dat de leraren bang voor ze zijn. Mijn jongens kan ik daar nog uitleggen dat het komt door het virus (maar ik vindt dat de leraren te ver gaan) maar mijn dochter van 4 ga ik dat niet kunnen uitleggen . Ik overweeg dan ook om haar thuis te houden. Helaas is er geen mogelijkheid meer voor thuisonderwijs...

Mijn jongens krijgen wel huiswerk mee iedere dag. Maar op school kijken ze nog wel jeugdjournaal.. 8)7 in de 2,30 uur les...
Als scholen onder zulke omstandigheden open moeten, zijn we dan niet te vroeg ermee.. en dan doel ik niet op de veiligheid, maar juist de maatregelen die daarvoor nodig zijn icm kinderen.
@MF zoals ik al eerder schreef, mijn vrouw, ik en nu dus ook mijn dochtertje van 4 hebben al weken af en aan klachten.
Dan weer druk op de borst, dan weer tijdje hoesten, hit flashes, serieus zweten in de nacht, pijn in de borststreek, echt een hele nare benauwdheid van dagen die hopelijk niet nog een keer terugkknt.etc vraag ik mij ook af wat gebeurt er allemaal binnen onze lijven en gaat dit weer 100% in orde worden?
Ja ook ik maak me daar wat zorgen om. Bij mij zijn het vooral versneld hartritme/hoge bloeddruk bij vlagen die me wel wat stress geven. En ook druk op borst en spierpijn. Bijna alle andere klachten (benauwdheid, grieperigheid, zweten) zijn inmiddels weg. Ik kan alleen niet stoppen met denken dat er iets met m'n hart is.... maar de huisarts heeft geluisterd + bloed onderzocht en volgens hem was het OK....

Ik heb 2x eerder een ernstige infectie gehad en na de bacteriële waar ik eerder over schreef was ik echt kapot. De infectioloog zei toen dat je tot 6 maanden moe "mag" zijn en daarna is het post-infectieus-syndroom. Als je je hele leven alleen maar verkoudheidjes/griepjes hebt gehad die max 2 weken duren dan denk je bij 6 maanden meteen: wtf! Ik had toen die 6 maanden ook echt nodig en heb zeker 4 maanden niet kunnen werken. Van een bacterie. Maar uiteindelijk is het wel goedgekomen. Ik houd bij mezelf wel hoop en zolang er maar een stijgende lijn in zit, hoe matig ook, ben ik nog niet ongerust. Maar de lange hersteltijd die ik eerder ook had was een van de redenen dat ik graag dit virus wilde vermijden... dat is erg goed gelukt - not.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mfpower schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:15:
[...]

Als scholen onder zulke omstandigheden open moeten, zijn we dan niet te vroeg ermee.. en dan doel ik niet op de veiligheid, maar juist de maatregelen die daarvoor nodig zijn icm kinderen.
Hoezo ‘we’? Dit zijn maatregelen die school c.q. Leraar zelf verzonnen hebben. Waarvan het maar de vraag is of het überhaupt iets doet.
Volgens mij is de richting helder geweest. Het was sowieso niet de bedoeling dat scholen dicht gingen. En bij heropening is er duidelijk gezegd dat het om hele dagen zou moeten gaan, niet om 3 uurtjes per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

MikeyMan schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:42:
[...]

Hoezo ‘we’? Dit zijn maatregelen die school c.q. Leraar zelf verzonnen hebben. Waarvan het maar de vraag is of het überhaupt iets doet.
Volgens mij is de richting helder geweest. Het was sowieso niet de bedoeling dat scholen dicht gingen. En bij heropening is er duidelijk gezegd dat het om hele dagen zou moeten gaan, niet om 3 uurtjes per dag.
ik ben benieuwd wat ze vanavond gaan zeggen. Het was tot nu toe de bedoeling dat de leerkracht 1,5m afstand hield en daar komt een deel van de ellende uit voort. Waarom sommige scholen halve dagen open zijn gegaan zonder dat dat de bedoeling is weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Cobb schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:43:
Herken dit helemaal niet, hier is het voor de kinderen in een kleinere groep net als vroeger. De juf knuffelt waar nodig en komt 'gewoon' aan de tafeltjes, ook op de NSO is het naar ik begrijp en wordt er veel (buiten) gespeeld en geknutseld.

Mijn jongste was net aan het juichen toen ik zei dat vanaf 8 juni ze weer 5 dagen naar school mag. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

<knip>

Als je met drogredeneringen komt als ‘in het vluchtelingenkamp op lesbos is er nog geen uitbraak’ ben je voor mij af.

[ Voor 45% gewijzigd door Ramzzz op 19-05-2020 20:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Mfpower schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:15:
[...]

[...]

Ja ook ik maak me daar wat zorgen om. Bij mij zijn het vooral versneld hartritme/hoge bloeddruk bij vlagen die me wel wat stress geven. En ook druk op borst en spierpijn. Bijna alle andere klachten (benauwdheid, grieperigheid, zweten) zijn inmiddels weg. Ik kan alleen niet stoppen met denken dat er iets met m'n hart is.... maar de huisarts heeft geluisterd + bloed onderzocht en volgens hem was het OK....

Ik heb 2x eerder een ernstige infectie gehad en na de bacteriële waar ik eerder over schreef was ik echt kapot. De infectioloog zei toen dat je tot 6 maanden moe "mag" zijn en daarna is het post-infectieus-syndroom. Als je je hele leven alleen maar verkoudheidjes/griepjes hebt gehad die max 2 weken duren dan denk je bij 6 maanden meteen: wtf! Ik had toen die 6 maanden ook echt nodig en heb zeker 4 maanden niet kunnen werken. Van een bacterie. Maar uiteindelijk is het wel goedgekomen. Ik houd bij mezelf wel hoop en zolang er maar een stijgende lijn in zit, hoe matig ook, ben ik nog niet ongerust. Maar de lange hersteltijd die ik eerder ook had was een van de redenen dat ik graag dit virus wilde vermijden... dat is erg goed gelukt - not.
Zoals je weet heb ik ook al langdurige klachten na mijn vermoedelijke corona, en omdat ik sinds vorige week een gigantische pijn op de borst heb vanochtend naar de dokter geweest. Dit keer de andere huisarts dan vorige week en die had het al snel gezien: Syndroom van Tietze, wat kennelijk vaker voorkomt als gevolg/"bijproduct" van een (heftige) virale luchtweginfectie. Ik moet nu vrijdag naar een manueel therapeut om uit te sluiten of het gewoon niet een vastzittende rib is, want dat kan ook: door hoesten of krampachtige pijnen of weetikveelwat kan het kraakbeen van de rib ook pijnlijk worden doordat je "in elkaar duikt" bij hoesten en de boel ook op slot kan schieten. De huisarts gaf verder aan dat 'ie steeds vaker ziet dat mensen lang klachten houden en hij stelt dat corona sowieso 6-10 weken hersteltijd nodig heeft. Mijn klachten passen daar allemaal prima bij (en dan had ik het niet eens over mijn branderige gevoel gehad).

Die vleermuizentyfus sloopt je lichaam echt enorm. :/ }:|

Volvotips.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
hoevenpe schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:50:
[...]

Herken dit helemaal niet, hier is het voor de kinderen in een kleinere groep net als vroeger. De juf knuffelt waar nodig en komt 'gewoon' aan de tafeltjes, ook op de NSO is het naar ik begrijp en wordt er veel (buiten) gespeeld en geknutseld.

Mijn jongste was net aan het juichen toen ik zei dat vanaf 8 juni ze weer 5 dagen naar school mag. :)
Ik zou willen dat ze het hier ook zo aanpakten. Maar de angst zit er bij de leraren goed in. Vermoedelijk omdat een familielid van één van de leraren op de IC is gestorven. Wat dan ook, het doet de kinderen geen goed.

@Bart-Willem @Mfpower ja het is echt zwaar klote. Je gaat soms denken ben ik gek is het enkel nog maar stress? En dan ineens weer snotteren of slijm etc als ik lach je ik ook een rokers lach... :X Als ik het lijstje van syndrome van Tietze lees dan kom ik daar met mijn borst klachten ook wel aardig bij in de buurt, alleen ervaar ik gelukkig geen heftige pijn daar.

[ Voor 20% gewijzigd door Cobb op 19-05-2020 18:47 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:03

Pierre

Van nature lui!

Nu weer wel zucht

[ Voor 93% gewijzigd door Pierre op 19-05-2020 19:05 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:54
Kunnen er niet 3 persconferenties gehouden worden? 1 voor kinderen, 1 voor volwassen in simpele taal (deze versie eigenlijk) en dan nog 1 normale voor volwassen mensen ;)

Ik snap uiteraard dat ze iedereen mee willen krijgen, maar ik voel me echt als kind aangesproken ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:28

alienfruit

the alien you never expected

Ja, een goede longontsteking valt ook zwaar. Ben ik normaal ook een flinke tijd uit de running.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 22:03
Hier op school hebben we halve groepen voor hele dagen. Daarbij is het schoolplein in drie vakken verdeeld en hebben de kinderen 15min ochtend pauze en 30min tussendoor. Gewoon net als voor de corona sluiting (alleen toen geen drie vakken).

Ben blij dat we vanaf 8 juni weer met hele klas kunnen gaan. Lekker weer cito toetsen afnemen, gewoon heerlijk doorgaan met normale school. Beste voor de kinderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RobbertC schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:24:
Kunnen er niet 3 persconferenties gehouden worden? 1 voor kinderen, 1 voor volwassen in simpele taal (deze versie eigenlijk) en dan nog 1 normale voor volwassen mensen ;)

Ik snap uiteraard dat ze iedereen mee willen krijgen, maar ik voel me echt als kind aangesproken ongeveer.
Tsjah... Daar mag je het journaille voor bedanken denk ik... Die vragen zorgen ook niet echt voor vertrouwen. Daar moeten ze ook op voorsorteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Waarom eigenlijk een nieuwe tolk?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Arjantje72 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:33:
Was al aangekondigd, bijna een uur tolken is te zwaar.

En stiekem denk ik dat ze het niveau van de vragen ook zat was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Het schijnt redelijk intensief te zijn, dus ze wisselen nu halverwege.
Spuit elluf :+

[ Voor 3% gewijzigd door Capacitor op 19-05-2020 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:54
MikeyMan schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:29:
[...]

Tsjah... Daar mag je het journaille voor bedanken denk ik... Die vragen zorgen ook niet echt voor vertrouwen. Daar moeten ze ook op voorsorteren.
Eens, die probeerden net weer uitspraken te ontlokken over de vakantie. Als dat lukt dan is dat meteen de vette kop voor op de nieuwssite natuurlijk, terwijl het antwoord genuanceerder is.

Maar bij Hugo de Jonge viel het me in extreme mate op vandaag, met dat Jip en Janneke verhaal van het dashboard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
President schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:26:

Ben blij dat we vanaf 8 juni weer met hele klas kunnen gaan. Lekker weer cito toetsen afnemen, gewoon heerlijk doorgaan met normale school. Beste voor de kinderen!
Cito toetsen afnemen is niet het beste voor de kinderen. Hiermee creëer je stress en het enige doel is registreren. Het onderwijs is echt toe aan een mega verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

tlpeter schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:38:
[...]

Cito toetsen afnemen is niet het beste voor de kinderen. Hiermee creëer je stress en het enige doel is registreren. Het onderwijs is echt toe aan een mega verandering.
Dit lijkt me nou niet echt corona gerelateerd ;)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Slasher schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:38:
[...]

Dit lijkt me nou niet echt corona gerelateerd ;)
Door deze crisis wordt wel heel duidelijk hoe slecht het onderwijs is ingericht. Sommige scholen pakken het prima op maar heel veel ook niet. Never waist a good crisis sent men dan ook wel.

[ Voor 34% gewijzigd door tlpeter op 19-05-2020 19:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

De eerste helft was ze onzichtbaar, en daarna presteerde ze ondermaats. :+ Dus maar een wissel. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
tlpeter schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:38:
[...]

Hoe kom je daarbij? Wetenschappelijk onderbouwd vanuit je eigen gevoel of kinderen? Cito adviseert het zelf ook om deze gewoon in juni af te nemen... Laten we dan toetsen afschaffen, toetsweken op de middelbare, schoolexamens, een theoretisch verkeersexamen, etc... Ook allemaal stress voor het registeren!

Laten we het nou gewoon voor de kinderen weer zo normaal mogelijk gaan maken. Het was prettig dat Rutte nog een losse oproep deed naar de kinderen trouwens! Geen idee waar dat vandaan kwam

[ Voor 11% gewijzigd door President op 19-05-2020 20:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:00
President schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:57:
[...]

Hoe kom je daarbij? Wetenschappelijk onderbouwd vanuit je eigen gevoel of kinderen? Cito adviseert het zelf ook om deze gewoon in juni af te nemen...

Laten we het nou gewoon voor de kinderen weer zo normaal mogelijk gaan maken. Het was prettig dat Rutte nog een losse oproep deed naar de kinderen trouwens! Geen idee waar dat vandaan kwam
Volgens mij zit een reporter op tweakers te lezen.
Dezelfde vraag werd net gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Signs schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:59:
[...]

Volgens mij zit een reporter op tweakers te lezen.
Dezelfde vraag werd net gesteld.
Haha ik keek het net even terug, stond hier niet meer op. Maar inderdaad, goede onderbouwing. Vind ook zeker dat we in oplossingen en mogelijkheden moeten gaan denken. Het denken in problemen mag van mij wel ophouden, de onderlinge afstand zal nog tijd blijven. Dat wordt dus ook voor bijvoorbeeld discotheken op zoek gaan naar iets waarbij gezelligheid gecombineerd kan worden met veiligheid/afstand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45

Yucon

*broem*

sambalbaj schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:35:
[...]

Was al aangekondigd, bijna een uur tolken is te zwaar.

En stiekem denk ik dat ze het niveau van de vragen ook zat was.
Ze had een droge keel gekregen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De belangrijkste vraag zijn ze nog vergeten... Wanneer mag ik BBQen met een paar vrienden? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MikeyMan schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:44:
De belangrijkste vraag zijn ze nog vergeten... Wanneer mag ik BBQen met een paar vrienden? :+
De maximaal drie op bezoek of drie buiten wandelen regel is niet genoemd, alle andere regels zijn expliciet herhaald dus het lijkt er inderdaad op dat die vijf vrienden op afstand in de achtertuin weer mogen.

Inderdaad, pakt houtskool... :)
Thuis: Meer dan drie mensen in huis mag weer
Voor groepen die buiten samenkomen geldt geen maximale grootte meer, zolang mensen maar 1,5 meter afstand houden. Binnen is drie mensen niet langer de norm. Het advies is nog steeds anderhalve meter afstand te houden. Dat geldt ook voor feestjes in de tuin en op het balkon.

[ Voor 38% gewijzigd door hoevenpe op 19-05-2020 21:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Binnenkort dus een opleving door coronaparty's en burenruzies door rumoerige herriefeestjes. :/ :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 21:32
Bart-Willem schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:51:
[...]

De eerste helft was ze onzichtbaar, en daarna presteerde ze ondermaats. :+ Dus maar een wissel. :P
Omdat het ideaal is om een ander in te werken en ervaring op te laten doen. De Q&A zal iets minder eng zijn, dus prima moment om te wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
RobbertC schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:24:

Ik denk dat je zeer overschat wat mensen snappen. Het niveau van deze persconferentie is zelfs al aardig pittig voor de meeste mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:53:
[...]

De maximaal drie op bezoek of drie buiten wandelen regel is niet genoemd, alle andere regels zijn expliciet herhaald dus het lijkt er inderdaad op dat die vijf vrienden op afstand in de achtertuin weer mogen.

Inderdaad, pakt houtskool... :)

[...]
Op zich blij mee, maar de traceerbaarheid van de effecten van maatregelen wordt wel lastig als je alles tegelijk doet. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:29
MikeyMan schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:18:
[...]

Op zich blij mee, maar de traceerbaarheid van de effecten van maatregelen wordt wel lastig als je alles tegelijk doet. :?
Eens, maar bij alles wordt wel aangegeven "wel 1.5m afstand bewaren". Of mensen zich daar aan houden in hun eigen tuin is een tweede, maar het zou bijna niet te verdedigen zijn vanuit politiek om bij mensen aan te geven dat ze wel betaald via een reserveringssysteem met 30 op een terras of in een bioscoop etc kunnen zitten, maar dat simpelweg met een groepje in de tuin of in het stadspark met diezelfde afstand verboden is. Dat zou denk ik heel slecht vallen, vooral nu er ook weer een hoop warme dagen aankomen.

@hoevenpe Staat er ook vanaf wanneer dat samenkomen weer mag? Ik kan de quote die je linkt even niet terugvinden. Of is dat ook gewoon per 1 juni?

[ Voor 8% gewijzigd door Valorian op 19-05-2020 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Valorian dat punt maakte ik al bij de vorige persco. Andersom wordt het wel lastig te verdedigen dat alle maatregelen weer ingevoerd moeten worden bij stijging terwijl niet duidelijk is wat hiervoor gezorgd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:29
MikeyMan schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:51:
@Valorian dat punt maakte ik al bij de vorige persco. Andersom wordt het wel lastig te verdedigen dat alle maatregelen weer ingevoerd moeten worden bij stijging terwijl niet duidelijk is wat hiervoor gezorgd heeft.
Klopt. Het gaat nu ook zo snel op elkaar qua opengooien van zaken dat je bijvoorbeeld ook heel lastig echt goede data kan verzamelen over hoe kinderen het virus nu wel of niet krijgen en verspreiden. Maar goed, dat zagen we al aankomen.

Is er ondertussen al consensus over hoe de horeca de boel gaat inrichten? (formaat tafels, verschil in wel/geen huishouden, aantal mensen per tafel, afstand tussen die mensen, looproutes, afhaaltafels en apps, etc.)?

Of gaan we gewoon als een soort "we zien wel" afwachten en wordt het op 1 juni om 12.00 uur een grote puinzooi omdat iedereen de regels op een andere manier interpreteerd... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Valorian schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:47:
Staat er ook vanaf wanneer dat samenkomen weer mag?
Ik kan zo snel geen datum vinden, dat zou dus 1 juni maar ook per direct kunnen zijn.
Krijg er een Günter Schabowski gevoel bij, zo verlies je als overheid dus de regie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:07:
[...]

Ik kan zo snel geen datum vinden, dat zou dus 1 juni maar ook per direct kunnen zijn.
Krijg er een Günter Schabowski gevoel bij, zo verlies je als overheid dus de regie.
1 juni:
https://www.rijksoverheid...enbaar-en-dagelijks-leven is geupdate:
Tot 1 juni geldt een verbod op samenkomsten. Per 1 juni wordt deze maatregel versoepeld. De algemene regel per 1 juni blijft dat mensen die niet tot een huishouden behoren altijd 1,5 meter afstand tot elkaar houden. Binnen, bijvoorbeeld in bioscoopzalen, cafés en restaurants, mogen maximaal 30 personen bij elkaar zijn. Ook bij uitvaartplechtigheden in een rouwcentrum of bij huwelijksvoltrekkingen mogen maximaal 30 personen aanwezig zijn. Zij moeten daarbij altijd 1,5 meter afstand tot elkaar kunnen houden en er moet voor iedereen een zitplaats zijn.
Dus de test blijft nog even geldig: https://www.volkskrant.nl...gels-doe-de-test~v385828/

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
Bart-Willem schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:15:
[...]

Zoals je weet heb ik ook al langdurige klachten na mijn vermoedelijke corona, en omdat ik sinds vorige week een gigantische pijn op de borst heb vanochtend naar de dokter geweest. Dit keer de andere huisarts dan vorige week en die had het al snel gezien: Syndroom van Tietze, wat kennelijk vaker voorkomt als gevolg/"bijproduct" van een (heftige) virale luchtweginfectie. Ik moet nu vrijdag naar een manueel therapeut om uit te sluiten of het gewoon niet een vastzittende rib is, want dat kan ook: door hoesten of krampachtige pijnen of weetikveelwat kan het kraakbeen van de rib ook pijnlijk worden doordat je "in elkaar duikt" bij hoesten en de boel ook op slot kan schieten. De huisarts gaf verder aan dat 'ie steeds vaker ziet dat mensen lang klachten houden en hij stelt dat corona sowieso 6-10 weken hersteltijd nodig heeft. Mijn klachten passen daar allemaal prima bij (en dan had ik het niet eens over mijn branderige gevoel gehad).

Die vleermuizentyfus sloopt je lichaam echt enorm. :/ }:|
Het is dan voor mij dan nog steeds onbegrijpelijk waarom de ene persoon niks van merkt en de ander helemaal gesloopt word. Ook al heeft hij of zij geen onderliggende aandoeningen, is sportief en een goede conditie. Het is iets wat ik steeds vaker voorbij zie komen. Er komen ook steeds meer onderzoeken naar waarom dit gebeurt.

En toch kopten de kranten vandaag weer over de twee artsen uit Twente dat zij het maar onzin vinden en de boel weer open mogen zetten. En dat mensen met onderliggende ziektes en op leeftijd het meest getroffen zijn.

Het verbaast mij keer op keer dat men steeds naar de zichtbare cijfers kijkt en niet naar de onzichtbare groeiende groep thuiszittende mensen. Het is niet te meten hoe frustrerend dit voor die mensen is dat er dan protesten zijn om weer open te mogen gaan. Iets wat je niet weet of ziet kun je ook niet meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tyfus is trouwens iets compleet anders, een ziekte veroorzaakt door de salmonella typhosa-bacterie, niet coronavirus ;) :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Goed ziek zijn vraagt veel herstel. Dat is dus blijkbaar bij Corona zo, maar iedereen die echt een keer griep gehad heeft, weet ook dat je dan zo zes weken nog buiten adem bent van een trapje op (en nee, Corona is geen griepje bladiebla, dat is mij punt ff niet ;)).

Tegelijk verbaast het me wat dat die onzichtbare groep al zo groot wordt geschat. In dat nos artikel zijn er 2 mensen gevonden en 2 huisartsen die 2 mensen kennen. Dat is grofweg geëxtrapoleerd en nu lijkt het soms wel een feit dat het 10.000-en mensen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

MoldyInko schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 06:58:
[...]

Het verbaast mij keer op keer dat men steeds naar de zichtbare cijfers kijkt en niet naar de onzichtbare groeiende groep thuiszittende mensen. Het is niet te meten hoe frustrerend dit voor die mensen is dat er dan protesten zijn om weer open te mogen gaan. Iets wat je niet weet of ziet kun je ook niet meten.
In principe weet bijvoorbeeld Google dit wel aan het aantal smartphones dat de afgelopen 24 uur alleen op de thuis wifi zat en niet op 4G.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ZieMaar! schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 07:31:
Goed ziek zijn vraagt veel herstel. Dat is dus blijkbaar bij Corona zo, maar iedereen die echt een keer griep gehad heeft, weet ook dat je dan zo zes weken nog buiten adem bent van een trapje op (en nee, Corona is geen griepje bladiebla, dat is mij punt ff niet ;)).
Ik denk dat vrij weinig mensen echt de griep hebben gehad en dit ervaren hebben.

Uit mijn N=1 zie ik veel dat mensen 2-3 daagjes flink verkouden zijn en zeggen dan dat ze 'de griep' hebben gehad :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
MoldyInko schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 06:58:
[...]

Het is dan voor mij dan nog steeds onbegrijpelijk waarom de ene persoon niks van merkt en de ander helemaal gesloopt word. Ook al heeft hij of zij geen onderliggende aandoeningen, is sportief en een goede conditie. Het is iets wat ik steeds vaker voorbij zie komen. Er komen ook steeds meer onderzoeken naar waarom dit gebeurt.

En toch kopten de kranten vandaag weer over de twee artsen uit Twente dat zij het maar onzin vinden en de boel weer open mogen zetten. En dat mensen met onderliggende ziektes en op leeftijd het meest getroffen zijn.

De reden waarom sommige mensen er veel meer last van hebben dan anderen heeft waarschijnlijk te maken met je immunologische opmaak. Dat is voor een deel erfelijk en voor een deel je levensloop/toevallig. Er wordt ook wel gesuggereerd dat het microbioom er iets mee te maken heeft. We weten het nog niet. Wat wel bekend is dat iedereen anders reageert. Het immuunsysteem is super complex en ook super interessant.

Wat betreft twee artsen met een mening (weet zo even niet waarover het gaat), ach ... in elke beroepsgroep heb je individuen die zich weinig aantrekken van hoe de wereld in elkaar zit. Ze zijn weinig professioneel en kijken niet verder dan hun eigen neus. Het wil ook niet zeggen dat ze deskundig zijn. Je kunt dat soort personen altijd wel vinden en een platform geven.

Het is zeker wel bekend wat isolatie met mensen doet. Daar is ook onderzoek over bekend. Het beleid is mede gemaakt met het zichtbare en verborgen leed in het achterhoofd.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Revenge of the nerts! :+ On a serious note: dat wordt nog wel 'n dingetje. :/

Volvotips.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Bart-Willem schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:30:
On a serious note: dat wordt nog wel 'n dingetje. :/
Was in de veronderstelling dat de nertsenfokkerij allang verdwenen was, daar is toch geen markt meer voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Bart-Willem schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:30:
Revenge of the nerts! :+ On a serious note: dat wordt nog wel 'n dingetje. :/
Ik heb m'n kat ook niet binnengehouden toen ik ziek was.... had achteraf misschien wel gemoeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
YakuzA schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:23:
[...]

Ik denk dat vrij weinig mensen echt de griep hebben gehad en dit ervaren hebben.

Uit mijn N=1 zie ik veel dat mensen 2-3 daagjes flink verkouden zijn en zeggen dan dat ze 'de griep' hebben gehad :)
Exact. Zo heel vaak krijg je gelukkig niet een echte griep. Dat hakt er namelijk ook in, dat is niet alleen voor Corona weggelegd. Er is ook een reden dat we vaccineren voor griep; dat kan namelijk ook best heftig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:34

gws24

Thinking is hard!

hoevenpe schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:37:
[...]

Was in de veronderstelling dat de nertsenfokkerij allang verdwenen was, daar is toch geen markt meer voor?
In het buitenland is er waarschijnlijk nog wel een markt. Vanaf 2024 is het trouwens verboden in NL dus het gaat hier wel verdwijnen maar goed dan gaan ze gewoon in oost europa ofzo zitten natuurlijk.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

ZieMaar! schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:10:
[...]

Exact. Zo heel vaak krijg je gelukkig niet een echte griep. Dat hakt er namelijk ook in, dat is niet alleen voor Corona weggelegd. Er is ook een reden dat we vaccineren voor griep; dat kan namelijk ook best heftig zijn.
Gelukkig niet, echt goed de griep is echt niet leuk ook. Idem voor zaken als longontstekingen en dergelijken. Er gaan daar nog steeds (ook jonge) mensen dood aan of belanden in het ziekenhuis. Het lijkt misschien een unicum in een wereld waar je vooral hoort over kanker, hartkwalen, alzheimer en dergelijken, maar ik heb 2 grootouders die gewoon door een griep en hoge leeftijd zijn overleden. Zelf bijna 10 jaar geleden met 17 jaar het ziekenhuis in gemoeten met een longonsteking. Nou wil ik hier niet het corona virus mee bagatelliseren hoor, maar net als dit virus komt alles in gradaties voor en loop je altijd een risico om iets flink te pakken te hebben en lang ziek te zijn.
Pagina: 1 ... 59 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
slowchat topic huisregels:
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt. Het is hier bovendien geen Huiskamer.
• Geen complottheorieën
• Geen speculaties. Als je iets beweert, doe dat met onderbouwing en bronvermelding.
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

GoT is niet de plek voor medisch advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?