Wat ik vooral jammer vind, is dat het de aandacht afleidt van het werkelijke probleem.
Normaal gesproken hebben we met 3 machten te maken in een moderne rechtsstaat, namelijk de wetgevende, de uitvoerende en de rechterlijke macht. Waarbij de journalisten eigenlijk nog een soort 4e controlerende macht zou moeten zijn
die kritisch op het beleid is.
Op dit moment bevinden we ons in een situatie waarbij de uitvoerende macht bestaande wetten naast zich neerlegt, om mensen in hun vrijheid te beperken via allerlei noodverordeningen die niet grondwettelijk zijn. Dit proberen ze ook te "fixen" door met een noodwet te komen.
Ik vind het dan ook juist dat mensen met kritiek komen over het feit dat de uitvoerende teveel macht naar zich toetrekt (dit is in Duitsland nog wat erger dan in Nederland).
Een virus indammen en met zijn allen ons best doen om het te bestrijden, hoeft niet meteen te betekenen dat we lock downs opdwingen en mensen dwingen hun bedrijf te sluiten. Er is een tussenweg, waarbij daadwerkelijk de verantwoordelijkheid van het volk wordt aangesproken, zonder meteen met boetes te zwaaien en ons te behandelen alsof we kleine kinderen zijn met huisarrest (zie Zweden, waar mensen veel uit zichzelf doen... scholen zijn daar ook dicht, maar er staat geen politie voor je neus als je met 4 mensen in het park zit).
Het verbaast mij eerlijk gezegd hoe eenvoudig iedereen hier in mee gaat. En dat zeg ik, terwijl ik relatief bang ben aangelegd. Ik ben hartstikke voorzichtig in mijn gedrag omtrent het virus. Mijn handen zijn kapot van het wassen, als ik met mijn dochter naar de speeltuin ga heb ik desinfecterende gel bij me, ik houd afstand, ik werk thuis, etc.
Maar er zit een groot verschil tussen iets vragen en iets opleggen. Daar heb ik persoonlijk dus veel moeite mee.
Leven en laten leven. En al helemaal geen kliklijn gaan bellen ofzo
Dat laatste schrik ik persoonlijk van. Als ik dan aan mensen vertel dat buren met z'n tienen bij elkaar zitten in de tuin met bezoek erbij (paar weken geleden) dan gaan mensen meteen roepen van "ik zou gaan bellen". Nou, dat doe ik dus echt niet.
Ik kan het onverantwoordelijk vinden, maar het is ook niet mijn probleem. En zelfs al zou ik het echt heel vervelend vinden, dan zou ik er zelf wat van zeggen. Hou er sowieso al niet van als mensen de politie bellen, maar goed
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.