Coronavirus Slowchat #2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 118 Laatste
Acties:
  • 486.583 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[mbr]Je trekt hier zonder onderbouwing allerlei "what-if" scenario's extreem door, wat uitmond in een negatieve rant. Hoewel dat persoonlijk misschien oplucht, biedt dat geen enkel aanknopingspunt tot een discussie.[/mbr]
@defiant
We leven in rare tijden. Tijden waarin wat als extreem wordt ervaren ook daadwerkelijk gebeurt.

Toen ik hier maanden geleden riep dat we allemaal aan de Corona gaan, was ik een paniekzaaier en moest ik naar de psycholoog. En ik ging nog hulp zoeken ook. Ging naar de huisarts, vertelde mijn verhaal. Huisarts wou met mij wedden dat het hier nooit zou komen... "goed verhaal" en loopt lachend weg.

We weten inmiddels allemaal hoe dat afgelopen is :F

Nu roep ik dat er grote faillissementsgolven in het MKB gaan komen en er werkloosheidscijfers gaan komen van ruim 20%. Dat de grote multinationals de enige bedrijven zijn die dit kunnen incasseren en vervolgens dus monopolisten worden. En dan ben ik weer extreem.

Ik spreek je wel weer over een paar maanden dan :>

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

Lethalis schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:10:
[...]

Nu roep ik dat er grote faillissementsgolven in het MKB gaan komen en er werkloosheidscijfers gaan komen van ruim 20%. Dat de grote multinationals de enige bedrijven zijn die dit kunnen incasseren en vervolgens dus monopolisten worden. En dan ben ik weer extreem.
Ik ben ook heel benieuwd of dit niet in andere landen tot grootschalige rellen, opstand en andere ongeregeldheden gaat leiden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
Beakzz schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:30:
...n kijken waarschijnlijk ook met een schuin oog naar Zweden. Een land zonder echte lockdown en met maar iets meer doden dan de landen om zich heen (nog even gegoogled en er blijken toch behoorlijk wat meer doden te zijn tegenover de landen er omheen ,maar dit is nog geen algemene kennis bij de meeste mensen)
Nogal ja...

Norway 217 (40)
Finland 255 (44)
Denmark 514 (89)
Sweden 3040 (301)

Netherlands 5288 (309)

Edit: cijfers zijn totaal en (per miljoen inwoners). Totaal toegevoegd meer om ongeveer een timeline te kunnen plaatsen dan dat dit iets zegt.

Dat is uiteraard puur op de cijfers, the usual disclaimers over tel en meetmethoden enz enz apply.

@Lethalis Het probleem blijft altijd de vraag of je, als je je aan zo'n voorspelling waagt, je gelijk had met je voorspelling ook als deze uitkomt. 'being right for the wrong reasons' zeg maar. Er zit ook een enorme confirmation bias in... de uitgekomen voorspelling herinner je je, de zaken die niet uitkwamen niet.

[ Voor 25% gewijzigd door ijdod op 08-05-2020 14:31 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:15:
[...]

Ik ben ook heel benieuwd of dit niet in andere landen tot grootschalige rellen, opstand en andere ongeregeldheden gaat leiden.
Het grote probleem gaat voedsel worden. Zowel de beschikbaarheid (want productie en distributie is gedaald), maar vooral ook omdat in veel landen mensen van dag tot dag werken en aan het einde van de dag handjecontantje krijgen.
Je ziet dat in dat soort landen lockdown een serieus probleem is (India, veel landen in Afrika, etc).

Pakistan heeft, ondanks stijgende besmettingsaantallen, de lockdown opgeheven, omdat ze vermoeden dat het toch geen zin heeft, want als mensen moeten kiezen tussen dood gaan van de honger of de kans om corona te krijgen/verspreiden de keuze héél snel gemaakt is.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Virtuozzo schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:08:
[...]

Een tafeltje tegen de boete die er op staat? Met zoveel mensen die nog ongerust of bang zijn? Mensen die dierbaren verloren zijn? Zegt ook wel iets over hoe de ondernemer tegen zijn klanten aankijkt, of wat er in de keuken gedaan wordt, of in de hygiëne.

Een slimme ondernemer, zeker in moeilijke tijden, denkt altijd eerst aan de toekomst. Enkel korte termijn denken is zelfs in reguliere tijden gevaarlijk spel.
Ik vind dit wat naïef gedacht eerlijk gezegd. Alsof er de mogelijkheid is om ieder horecabedrijf te contoleren. Laat staan de initiatieven die je straks krijgt. X horecabedrijven rondom een plein die gezamenlijk 1 groot terras gaan exploiteren. Daar gaat gewoon geschoven worden met gasten zodat ze er zoveel mogelijk kwijt kunnen. Succes met tellen dan.

Laat staan dat de gemiddelde Nederlander niet gaat proberen om toch ergens een tafeltje te krijgen als ze niet kunnen reserveren. Die gaan gewoon wachten bij het terras/restaurant om een plekje te krijgen. Met alle drukte van dien in een winkelstraat.
Dat hebben we de afgelopen weken al vaker gezien in de winkelstraten. Daar vormden zich rijen voor winkels vanwege het max aantal personen wat naar binnen mocht.

Er zullen genoeg horecaondernemers zijn die zich netjes aan de regels houden maar jij weet net zo goed als ik dat er een heel groot deel is die het nooit zo nauw nemen met regels.

En ligt het niet aan de ondernemers dan wel aan het publiek die vind dat ze ongeacht wat dan ook een plekje op dat terras hebben verdient. Die laten eerder dat restaurant verplicht sluiten dan dat ze zich aan de regels gaan houden.

Wederom, zie het voorbeeld met de trein. Ik niet mee, dan niemand niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 19:46

pro_6or

amateur_60r

dat van die trein snap ik nog wel. waarom ik, stap jij maar uit.

dat moet nog even inzakken, men moet zijn verantwoording nemen. Als de trein anders helemaal niet rijd zal er wel gedrag verandering optreden denk ik.

vond dat vroeger ook altijd oneerlijk, als je bij de 4e halte opstapte op de bus kon je de hele rit staan en de mensen bij halte 1 tm 3 konden ALTIJD zitten.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
15 minuten met open mond zitten kijken, Danny op straat bij een anti-lockdown protest:

Wat een bizar schouwspel... :F

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
ijdod schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:18:
[...]
@Lethalis Het probleem blijft altijd de vraag of je, als je je aan zo'n voorspelling waagt, je gelijk had met je voorspelling ook als deze uitkomt. 'being right for the wrong reasons' zeg maar. Er zit ook een enorme confirmation bias in... de uitgekomen voorspelling herinner je je, de zaken die niet uitkwamen niet.
Ik ben echter niet alleen in mijn voorspellingen.. toevallig vandaag op de NOS:
Helft bedrijven vreest voor voortbestaan
Bijna de helft van de niet-financiële bedrijven vreest voor het voortbestaan als de coronacrisis langer dan een halfjaar aanhoudt. Als de crisis langer dan een jaar duurt, verwacht 60 procent dat het doek valt. Dat melden het CBS, KvK, het Economisch Instituut voor de Bouw, MKB-Nederland en VNO-NCW op basis van onderzoek naar de gevolgen van de coronacrisis onder bedrijven.

Uit het onderzoek van begin april blijkt verder dat ruim 15 procent van ondernemend Nederland denkt in de problemen te komen als de crisis nog twee maanden duurt. Dat geldt voor 31 procent als de crisis tussen de drie en zes maanden duurt.

Kleinere bedrijven (met 5 tot 20 medewerkers) zijn het somberst over de vooruitzichten. Ruim 22 procent van de kleinere bedrijven verwacht de crisis niet te overleven als die langer dan twee maanden aanhoudt.

Van alle soorten ondernemers zijn de horeca-ondernemers het meest pessimistisch: bijna 36 procent denkt de crisis hooguit twee maanden te kunnen volhouden.
Het verbaast mij ook totaal niet. Mijn vader had vroeger een eigen bedrijf (ik zat zelf ook 3 jaar in de VOF) en ik weet van veel van onze klanten ook dat de meeste bedrijven in het MKB helemaal niet zoveel reserves hebben als dat je zou willen.

Die gaan er simpelweg allemaal aan.
pro_6or schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:13:
dat van die trein snap ik nog wel. waarom ik, stap jij maar uit.

dat moet nog even inzakken, men moet zijn verantwoording nemen. Als de trein anders helemaal niet rijd zal er wel gedrag verandering optreden denk ik.

vond dat vroeger ook altijd oneerlijk, als je bij de 4e halte opstapte op de bus kon je de hele rit staan en de mensen bij halte 1 tm 3 konden ALTIJD zitten.
Daarom stapte ik ook altijd op de tram bij Den Haag Holland Spoor als ik naar Scheveningen wou :P Dan had ik mijn plekje al tegen de tijd dat we bij Den Haag Centraal kwamen.

Tsja. Systemen zijn er om omzeild te worden :$

En zoals enigszins terecht wordt gemeld in dit topic: ondernemers zijn daar heer en meester in. Het is een mind set. Van manieren te verzinnen om geld te verdienen aan mensen, tot en met de belastingregels buigen, totdat ze net niet breken.

Bijna alle ondernemers die ik ken, nemen het niet zo nauw met regels... want daar zijn ze ook nooit goed in geweest. Werken voor iemand anders. Luisteren naar iemand anders. Daar zijn ze te eigenwijs voor :)

[ Voor 22% gewijzigd door Lethalis op 08-05-2020 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:36

St@m

@ Your Service

hoevenpe schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:59:
15 minuten met open mond zitten kijken, Danny op straat bij een anti-lockdown protest:
[Embed: Waarom voeren mensen actie TEGEN de lockdown? | DANNY OP STRAAT #14]
Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik vind het niet echt bizar om eerlijk te zijn. Gaat allemaal vrij netjes. Of ze gelijk hebben durf ik te betwijfelen op sommige punten :p

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:15

Garyu

WW

gise schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:47:
Met de verplichtte mondkapjes straks in het OV, mijn vriendin reist met de trein naar werk, maar het is vrij lastig om mondkapjes te vinden in Nederland zie ik zo, of je moet de hoofdprijs willen betalen.

Iemand tips? Ik heb nu via AliExpress wat besteld maar vond ook dat niet heel goedkoop.

Via caching kom ik bijvoorbeeld oude prijzen tegen van mondkapjes, en dan heb ik via AliExpress nu ongeveer 3x zoveel betaald. en in NL is dat nog het dubbele daarvan.
Gewoon zelf maken? Of herbruikbare mondkapjes kopen, zeker in de rest van Europa al veel verkrijgbaar. Of je maakt ze zelf, het is niet heel moeilijk. Hier liggen een stuk of 10 zelfgenaaide mondkapjes. Na gebruik steriliseren en weer good-to-go.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
ijdod schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:18:
[...]

Nogal ja...

Norway 217 (40)
Finland 255 (44)
Denmark 514 (89)
Sweden 3040 (301)

Netherlands 5288 (309)

Dat is uiteraard puur op de cijfers, the usual disclaimers over tel en meetmethoden enz enz apply.

wat ik altijd lastig vind is het gebrek aan relativiteit.... 5288, ja, leuk, op de hoeveel... en hoe verhoudt het zich dan tot de anderen. Wat zijn overigens de getallen tussen haakjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Die <knip> met z'n krant heeft een heel youtubekanaal vol met aluhoedjesverhalen. Kostelijk vermaak, maar niet teveel en te lang blijven kijken want dat gun je 'm ook weer niet. :P

[ Voor 2% gewijzigd door Ramzzz op 08-05-2020 15:04 ]

Volvotips.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zo, dat kost ff een iq punt per minuut zeg... :X

Lekkere patriot ook wel. Terwijl hij zn vlag (op de grond) aan het opvouwen is de opmerking “ik hoop dat ik hem morgen niet in de fik moet steken”. 8)7

Valt me overigens ook wel op dat er vrij veel mensen met een zachte g langs komen. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
MikeyMan schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:06:
Zo, dat kost ff een iq punt per minuut zeg... :X
Vooral het stukje waar Danny vraagt over de verheerlijking van Poetin, 'dat is toch ook een dictatuur?'
Antwoord: 'Ja, maar die is er tenminste eerlijk over...' :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:11:
[...]

Vooral het stukje waar Danny vraagt over de verheerlijking van Poetin, 'dat is toch ook een dictatuur?'
Antwoord: 'Ja, maar die is er tenminste eerlijk over...' :S
Nou er zitten wel meer pareltjes in...

“Je orthodoxe buurvrouw belt de politie om een corona party aan te geven” gevolgd door “onze ouders hebben gevochten voor vrijheid”.

Of:
“We brengen van alles bij elkaar met de gele hesjes, de een komt voor dit, de ander voor iets anders, maar we zijn verenigd door corona”

:F

disclaimer: vrij vertaald, trek het echt niet om nog een keer te kijken

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 08-05-2020 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
42erik schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:49:
[...]

wat ik altijd lastig vind is het gebrek aan relativiteit.... 5288, ja, leuk, op de hoeveel... en hoe verhoudt het zich dan tot de anderen. Wat zijn overigens de getallen tussen haakjes?
Goed punt, was ik in mijn post vergeten; inmiddels aangepast. Absolute gerapporteerde doden, en tussen haakjes per miljoen. Die absolute zegt weinig in de vergelijking, meer op een timeline te geven als dat soort zaken later weer eens beken worden. Per miljoen zegt iets meer in de vergelijking, mits uiteraard de cijfers uberhaupt te vergelijken zijn. Ik denk dat Zweden vergelijkbaarder zal zijn met Noorwegen en Finland dan met Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Toepasselijke Aquafresh-achtergrond @ persconferentie van Rutte nu. :+ En wederom domme idiote vragen van de pers. :X

Kijken/terugkijken:

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Bart-Willem nouja, in vergelijking met een paar weken geleden is het niveau met sprongen vooruit...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

MikeyMan schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:47:
@Bart-Willem nouja, in vergelijking met een paar weken geleden is het niveau met sprongen vooruit...
Nou, al wekenlang zegt de pers dat we ons voorbeeldig gedragen, maar wat krijgen we ervoor terug: nog steeds domme vragen. Hoe rijm je dat met elkaar? :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Auw. De Telegraaf die vragen stelt over feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online

Wat ik vooral jammer vind, is dat het de aandacht afleidt van het werkelijke probleem.

Normaal gesproken hebben we met 3 machten te maken in een moderne rechtsstaat, namelijk de wetgevende, de uitvoerende en de rechterlijke macht. Waarbij de journalisten eigenlijk nog een soort 4e controlerende macht zou moeten zijn die kritisch op het beleid is.

Op dit moment bevinden we ons in een situatie waarbij de uitvoerende macht bestaande wetten naast zich neerlegt, om mensen in hun vrijheid te beperken via allerlei noodverordeningen die niet grondwettelijk zijn. Dit proberen ze ook te "fixen" door met een noodwet te komen.

Ik vind het dan ook juist dat mensen met kritiek komen over het feit dat de uitvoerende teveel macht naar zich toetrekt (dit is in Duitsland nog wat erger dan in Nederland).

Een virus indammen en met zijn allen ons best doen om het te bestrijden, hoeft niet meteen te betekenen dat we lock downs opdwingen en mensen dwingen hun bedrijf te sluiten. Er is een tussenweg, waarbij daadwerkelijk de verantwoordelijkheid van het volk wordt aangesproken, zonder meteen met boetes te zwaaien en ons te behandelen alsof we kleine kinderen zijn met huisarrest (zie Zweden, waar mensen veel uit zichzelf doen... scholen zijn daar ook dicht, maar er staat geen politie voor je neus als je met 4 mensen in het park zit).

Het verbaast mij eerlijk gezegd hoe eenvoudig iedereen hier in mee gaat. En dat zeg ik, terwijl ik relatief bang ben aangelegd. Ik ben hartstikke voorzichtig in mijn gedrag omtrent het virus. Mijn handen zijn kapot van het wassen, als ik met mijn dochter naar de speeltuin ga heb ik desinfecterende gel bij me, ik houd afstand, ik werk thuis, etc.

Maar er zit een groot verschil tussen iets vragen en iets opleggen. Daar heb ik persoonlijk dus veel moeite mee.

Leven en laten leven. En al helemaal geen kliklijn gaan bellen ofzo :r

Dat laatste schrik ik persoonlijk van. Als ik dan aan mensen vertel dat buren met z'n tienen bij elkaar zitten in de tuin met bezoek erbij (paar weken geleden) dan gaan mensen meteen roepen van "ik zou gaan bellen". Nou, dat doe ik dus echt niet.

Ik kan het onverantwoordelijk vinden, maar het is ook niet mijn probleem. En zelfs al zou ik het echt heel vervelend vinden, dan zou ik er zelf wat van zeggen. Hou er sowieso al niet van als mensen de politie bellen, maar goed :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Bart-Willem schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:42:
Toepasselijke Aquafresh-achtergrond @ persconferentie van Rutte nu. :+ En wederom domme idiote vragen van de pers. :X
Aangezien er nogal wat verschillen tussen mensen zijn is het niveau van de vragen niet echt ineffectief. Beoordeel nooit singulier vanuit eigen perspectief.

Hoe lang ging het in de topics hier gisteren over "thuis feest & bier hoera - nee, richtlijnen staan - ja maar neuh" ...

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Virtuozzo schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:50:
[...]

Aangezien er nogal wat verschillen tussen mensen zijn is het niveau van de vragen niet echt ineffectief. Beoordeel nooit singulier vanuit eigen perspectief.

Hoe lang ging het in de topics hier gisteren over "thuis feest & bier hoera - nee, richtlijnen staan - ja maar neuh" ...
Vergeet de muizengaatjes en loopholes niet. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Lethalis Op zich begrijp ik dat gevoel ook wel, maar als we de standaard processen volgens trias politica hun gang hadden moeten laten gaan, hadden we nog een jaar of wat op een oplossing kunnen wachten.

In noodgevallen vind ik dan ook dat er meer mogelijk moet zijn, en dat vind ik in dit geval ook verdedigbaar.
Ook prima dat nu het democratische proces alsnog wordt gevolgd.

@Virtuozzo Het bezoek en de BBQ heb ik het nog steeds moeilijk mee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bart-Willem schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:51:
[...]
Vergeet de muizengaatjes en loopholes niet. :P
Ja, dat blijft moeilijk voor mensen. Blikveld, verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid. Helemaal met het gebruikelijke touwtrekken met belangen. In een dynamiek waar voor de crisis het happen naar de kruimel voor de gratificatie al heel erg cultureel geïnternaliseerd was.

Hier zit wel een beetje een valstrik van de politieke benadering. Dat nudgen kent beperkingen en verleidingen. Het hernieuwde gebruik van resonantie bij frames & taal in de presentaties is verklaarbaar, maar het is dansen op het scherp van de snede.

Gelukkig wordt dat - vooralsnog - gecompenseerd door de aanwezige expertise- en ervaringsbases binnen overheid en Instellingen, gelukkig is er ook best sprake van redelijke ontvangst binnen de bevolking. Het is wel altijd iets waar kleine impact grote effecten kunnen hebben.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:57:

Waarschijnlijk omdat je juist niet de norm bent, en er al over nadenkt vanuit perspectieven van verantwoordelijkheid / aansprakelijkheid. Dat is meer uitzondering dan regel in benadering van analyse versus benadering van prikkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:19

Mfpower

In dubio

Lethalis schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:50:
[...]

Wat ik vooral jammer vind, is dat het de aandacht afleidt van het werkelijke probleem.

Normaal gesproken hebben we met 3 machten te maken in een moderne rechtsstaat, namelijk de wetgevende, de uitvoerende en de rechterlijke macht. Waarbij de journalisten eigenlijk nog een soort 4e controlerende macht zou moeten zijn die kritisch op het beleid is.

Op dit moment bevinden we ons in een situatie waarbij de uitvoerende macht bestaande wetten naast zich neerlegt, om mensen in hun vrijheid te beperken via allerlei noodverordeningen die niet grondwettelijk zijn. Dit proberen ze ook te "fixen" door met een noodwet te komen.

Ik vind het dan ook juist dat mensen met kritiek komen over het feit dat de uitvoerende teveel macht naar zich toetrekt (dit is in Duitsland nog wat erger dan in Nederland).

Een virus indammen en met zijn allen ons best doen om het te bestrijden, hoeft niet meteen te betekenen dat we lock downs opdwingen en mensen dwingen hun bedrijf te sluiten. Er is een tussenweg, waarbij daadwerkelijk de verantwoordelijkheid van het volk wordt aangesproken, zonder meteen met boetes te zwaaien en ons te behandelen alsof we kleine kinderen zijn met huisarrest (zie Zweden, waar mensen veel uit zichzelf doen... scholen zijn daar ook dicht, maar er staat geen politie voor je neus als je met 4 mensen in het park zit).

Het verbaast mij eerlijk gezegd hoe eenvoudig iedereen hier in mee gaat. En dat zeg ik, terwijl ik relatief bang ben aangelegd. Ik ben hartstikke voorzichtig in mijn gedrag omtrent het virus. Mijn handen zijn kapot van het wassen, als ik met mijn dochter naar de speeltuin ga heb ik desinfecterende gel bij me, ik houd afstand, ik werk thuis, etc.

Maar er zit een groot verschil tussen iets vragen en iets opleggen. Daar heb ik persoonlijk dus veel moeite mee.

Leven en laten leven. En al helemaal geen kliklijn gaan bellen ofzo :r

Dat laatste schrik ik persoonlijk van. Als ik dan aan mensen vertel dat buren met z'n tienen bij elkaar zitten in de tuin met bezoek erbij (paar weken geleden) dan gaan mensen meteen roepen van "ik zou gaan bellen". Nou, dat doe ik dus echt niet.

Ik kan het onverantwoordelijk vinden, maar het is ook niet mijn probleem. En zelfs al zou ik het echt heel vervelend vinden, dan zou ik er zelf wat van zeggen. Hou er sowieso al niet van als mensen de politie bellen, maar goed :)
Ik herken de spagaat waar je in zit. Ik kan werkelijk de ene minuut wensen voor striktere regels en de volgende principieel tegen opgelegd gedrag zijn.

Maar je laatste punt: als een ander zich niet verantwoordelijk gedraagt kan dat best direct of indirect jouw probleem worden. Door besmetting of dat de riem toch weer strakker moet. Dat maakt deze situatie zo ingewikkeld en spreekt voor bellen. Hoewel ik het ook niet snel doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
Herkenbaar. Hier in de familiekring ook een BBQ uitnodiging, voor juli. (datum stond al, jaarlijks dingetje). Is buiten, zeer royaal de ruimte, ook met 1.5m. Maar mag niet volgens de regels; effectief is het bezoek, meer dan +3. Voelt ergens niet okay om te doen; hoewel dat gevoel zal er ook van afhangen hoe het eea gaat als we dichter in de buurt komen.

Als dat nu zou zijn, zou het tegen zowel de geest als de letter van de regels zijn. In juli, als er niets wijzigt, is het tegen de letter, maar niet de geest (blijf zoveel mogelijk binnen enz enz is niet meer als geest te verdedigen als terrasjes e.d. open gaan).

We houden ons als gezin vrij goed aan de regels; maar dat het om ons heen zichbaar, en al langer, verzwakt helpt niet met volhouden. Zoals @Virtuozzo ook al regelmatig aangeeft: gedrag is besmettelijk. Of schapen over de dam zo je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mfpower schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:03:
[...]

Maar je laatste punt: als een ander zich niet verantwoordelijk gedraagt kan dat best direct of indirect jouw probleem worden. Door besmetting of dat de riem toch weer strakker moet. Dat maakt deze situatie zo ingewikkeld en spreekt voor bellen. Hoewel ik het ook niet snel doe.
Buiten dat het mogelijk je probleem kan worden, zal het ook niet de sociale link met die persoen/groep zijn? Als jij weet dat het zware anti-lockdowners zijn, zal je eerder geneigd zijn om te bellen, zijn het je buren of familie, zeker niet.

Ik reed net naar huis, zag 2 (neem aan) vriendinnen op de fiets bij stoplicht, 1 stapt wat opzij, waarop de ander reageert 'joh doe ff normaal' en stapt haar kant op.

Dus bedacht ik me, kan je net zo makkelijk regeltjes volgens of 'nee' zeggen in de directe sociale kringen? Als je uitnodiging krijgt dit weekend van een groep vrienden, ben je rechtuit en zeg je nee, of 'sociale druk' kicks in (als die vrienden bv het allemaal wel 'beetje overdreven vinden') en dan toch maar gaan?

Het wordt natuurlijk weer allemaal mengen, de pro, de anti, de 'vind het best', ieder natuurlijk ook met een mening, maar heb je altijd wel de ballen bij je eigen mening te blijven?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Het bezoek en de BBQ heb ik het nog steeds moeilijk mee :P
En zelfs dan heb je je gezinsleden niet aan en touwtje, mijn dochter van 18 zat gisteren opeens met drie vriendinnen te chillen op de loungeset. Hadden elkaar al weken niet gezien, begrijpelijk maar het had en hoog 'we mogen weer' gehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

SinergyX schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:36:
[...]

Buiten dat het mogelijk je probleem kan worden, zal het ook niet de sociale link met die persoen/groep zijn? Als jij weet dat het zware anti-lockdowners zijn, zal je eerder geneigd zijn om te bellen, zijn het je buren of familie, zeker niet.

Ik reed net naar huis, zag 2 (neem aan) vriendinnen op de fiets bij stoplicht, 1 stapt wat opzij, waarop de ander reageert 'joh doe ff normaal' en stapt haar kant op.

Dus bedacht ik me, kan je net zo makkelijk regeltjes volgens of 'nee' zeggen in de directe sociale kringen? Als je uitnodiging krijgt dit weekend van een groep vrienden, ben je rechtuit en zeg je nee, of 'sociale druk' kicks in (als die vrienden bv het allemaal wel 'beetje overdreven vinden') en dan toch maar gaan?

Het wordt natuurlijk weer allemaal mengen, de pro, de anti, de 'vind het best', ieder natuurlijk ook met een mening, maar heb je altijd wel de ballen bij je eigen mening te blijven?
Tsja. Ik heb al ervaring met het aanspreken van buren zonder veel succes. Ik heb besloten te bellen vanaf nu als mijn eigen veiligheid in het geding is. Dat is de grens.

Vrienden of familie voel ik geen sociale druk. Kreeg net de vraag van vrienden of er weer een film avond kon. Ik heb nee gezegd en anders zonder mij. Als die vrienden het overdreven vinden of gaan pushen... kan het me haast niet voorstellen, ik zoek mijn vrienden daarop uit ;) we zeggen toch altijd al alles tegen elkaar. Ik vind het moeilijk voor te stellen dat vrienden/familie gaan pushen maar het zal ongetwijfeld voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Hier ben ik het trouwens wel mee eens: Ik had liever gezien dat iedereen bij zijn familie en hechte vrienden op bezoek mocht zonder afstandsrestricties, maar de kroegen gewoon tot 1 september dicht bleven.

Nu moet ik mijn eigen familie en mijn vrienden waar ik close mee ben eigenlijk als wildvreemden behandelen en dat zit verkeerd. Zoals ik eerder al als voorbeeld gaf: Iemand die uitwonend co-ouder is zou dus nu 1,5 meter afstand moeten nemen van zijn (of haar) eigen kinderen terwijl de kroegen 1 juni wel beperkt open gaan.

Wat je dus straks gaat krijgen is dat die regels thuis toch niets meer uithalen en iedereen tegelijkertijd naar het café gaat. Dat lijkt me een veel groter risico.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Stoney3K schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:56:
Wat je dus straks gaat krijgen is dat die regels thuis toch niets meer uithalen en iedereen tegelijkertijd naar het café gaat.
Wellicht is het idee dat je niet goedkoop samen in de achtertuin zit maar verplicht met je vrienden bier met corona-toeslag in de commerciële horeca moet drinken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:43:
[...]

En zelfs dan heb je je gezinsleden niet aan en touwtje, mijn dochter van 18 zat gisteren opeens met drie vriendinnen te chillen op de loungeset. Hadden elkaar al weken niet gezien, begrijpelijk maar het had en hoog 'we mogen weer' gehalte.
Tsjah, misschien is mijn vriendengroep niet heel erg representatief, maar alle kinderen (wij zijn de enige zonder) zijn onder de 12. Die mogen op terras en op school wel door elkaar heen spelen. De ouders zijn zonder uitzondering goed opgeleid, allemaal mid 30 en erg verantwoordelijk.

Hell, mijn beste vrienden stonden vandeweek een 80 tal relschoppers in een bus te duwen, en mogen morgen weer op komen draven.

Ik snap dat maatwerk niet mogelijk is, en dat iedereen vanuit zijn eigen situatie redeneert. Maar dat maakt het voor het gevoel niet rechtvaardiger.

Overigens zal er in het hele plaatje best wel nagedacht worden over kosten en baten van het openen van een branche. Werkgelegenheid, potentiële faillisementen etc zullen best meespelen.

@Stoney3K lokale kroeg kwam inderdaad op facebook al met de melding “voor binnen moet je reserveren, maar op het terras mag je gewoon een plekje komen zoeken”. En dat is dan een plein wat van vier kanten met een straat van 5 meter wordt ontsloten. Ik blijf er even weg als je het niet erg vindt, want dat wordt gewoon dringen.

De afstandsrestrictie in de zin van 1,5 meter vind ik op zich nog best. Was je handen bij binnenkomst, en tussendoor een keer, bezoek alleen vrienden in eigen stad, pak zelf je drankje en je stukje vlees.

[ Voor 28% gewijzigd door MikeyMan op 08-05-2020 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

D-e-n schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:48:
[...]

En dan met name CDA en VVD lees ik. Ze laten zich weer eens van hun domste kant zien. Dan moeten we dus maar hopen op pleurisweer met Pinksteren?
Hou lekker je politieke voorkeur voor jezelf. En wat jij dom vindt hoeft de andere niet dom te vinden, niet heel netjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:57:
[...]

Hou lekker je politieke voorkeur voor jezelf. En wat jij dom vindt hoeft de andere niet dom te vinden, niet heel netjes.
Laat iemand dan ook lekker zijn politieke voorkeur hebben.

Maargoed, je kunt dit niet goed doen. Of je nu een weekend later of eerder doet; druk wordt het toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Bart-Willem schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:42:

Kijken/terugkijken:

[YouTube: LIVE: Persconferentie premier Rutte na de ministerraad]
Terugkijktip: spoel door naar 10:00 :+

Ik moest vandaag naar de bouwmarkt, heb de (goedkopere) Hornbach links laten liggen want die is al weken ‘crowded’ maar de Gamma was ook druk zat en verfrollers zijn er niet meer (“komen uit dezelfde fabriek als mondkapjes en zijn overgeschakeld”). Deze week voelt het bijna overal weer als ‘business as usual’ en moet daarom steeds meer opletten dat ik zelf nog wel de regels aanhoud aangezien anderen het meer en meer vergeten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:04
Verwijderd schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:57:
[...]

Het is volgens mij de bedoeling om hier je mening te geven. En die mening kan wel eens zijn dat iemand iets "dom" vindt.

En ik vind het echt oliedom om bij de eerste positieve maatregelen (in dit geval het openen van terrassen) in de reflex te schieten dat we dan allemaal gelijk maar helemaal los moeten. Dat is van de bevolking te begrijpen maar van politici niet. Van politici verwacht ik zeker in deze tijden dat ze tot twee tellen en het begrijpelijke enthousiasme iets temperen in plaats van aanmoedigen.

Sowieso worden alle maatregelen altijd vanaf de eerste werkdag van de week afgekondigd en niet vanaf het weekend. Bij een lang weekend had de start dus gewoon dinsdag 2 juni moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
D-e-n schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:59:
[...]

Het is volgens mij de bedoeling om hier je mening te geven. En die mening kan wel eens zijn dat iemand iets "dom" vindt.

En ik vind het echt oliedom om bij de eerste positieve maatregelen (in dit geval het openen van terrassen) in de reflex te schieten dat we dan allemaal gelijk maar helemaal los moeten. Dat is van de bevolking te begrijpen maar van politici niet. Van politici verwacht ik zeker in deze tijden dat ze tot twee tellen en het begrijpelijke enthousiasme iets temperen in plaats van aanmoedigen.

Sowieso worden alle maatregelen altijd vanaf de eerste werkdag van de week afgekondigd en niet vanaf het weekend. Bij een lang weekend had de start dus gewoon dinsdag 2 juni moeten zijn.
2 juno was idd beter geweest maar ik vermoed dat politici ook inmiddels al weer druk bezig zijn met de verkiezingen van volgend jaar en wanneer een "ondernemerspartij" nu de ondernemers zwaarder gaat treffen dat ze dat pijnlijk gaan merken bij de uitslag van de verkiezingen.
Noem mij cynisch maar volgens mij speelt dat zeker mee.
De campagnes zijn al lang begonnen en populisme is niet beperkt tot de partijen die met de term "populistenpartij" worden aangeduid.

[ Voor 5% gewijzigd door PalingDrone op 08-05-2020 20:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
@D-e-n @PalingDrone
Het is vooral een discussie voor de bühne, het belangrijkste is hoe onze zorg en de R0 er rond 20 mei voor staan. Ziet het er nog steeds naar verwachting goed uit dan maakt 30 mei of 2 juni niet veel uit, is het zorgelijk dan is 2 juni ook niet verstandig.

Komt bij dat het niet opeens 'open' gaat, met afstand zitten die terrassen zo vol dus ik voorzie vooral veel teleurgestelde mensen. Tot juli zie ik het meer als proefdraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:14:
Komt bij dat het niet opeens 'open' gaat, met afstand zitten die terrassen zo vol dus ik voorzie vooral veel teleurgestelde mensen. Tot juli zie ik het meer als proefdraaien.
Mijn zorg is waar die teleurgestelde mensen heen gaan, wordt het sowieso niet te druk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
D-e-n schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:30:
Mijn zorg is waar die teleurgestelde mensen heen gaan, wordt het sowieso niet te druk?
Ben ik ook bang voor, maar het is nog drie weken tot Pinksteren dus hopelijk is tegen die tijd wat meer duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

D-e-n schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:30:
[...]

Wachtrij erbuiten, 1,5 meter apart :D

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sampoo
  • Niet online
Nederland komt aan bod omwille van Taiwan.

[ Voor 46% gewijzigd door sampoo op 09-05-2020 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SinergyX schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 23:06:
[...]

Wachtrij erbuiten, 1,5 meter apart :D
Ja dat lukt wel bij een IKEA of Hornbach op een industrieterrein, maar in een stadscentrum waar ook al mensen aan het winkelen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

MikeyMan schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:31:
[...]

Ja dat lukt wel bij een IKEA of Hornbach op een industrieterrein, maar in een stadscentrum waar ook al mensen aan het winkelen zijn?
Winkelen in een stadscentrum is zo 2019.......In dat opzicht zie ik minder risico in hypermarché achtige oplossingen zoals in Frankrijk. Jammer alleen dat dat op zoveel weerstand stuit in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

dr.lowtune schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:30:
[...]

Winkelen in een stadscentrum is zo 2019.......In dat opzicht zie ik minder risico in hypermarché achtige oplossingen zoals in Frankrijk. Jammer alleen dat dat op zoveel weerstand stuit in NL.
We zijn geen VS, Canada, Zweden of Frankrijk. We zijn meer Singapore, Dubai, Monte Carlo. We hebben niet genoeg real estate.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Interessant stukje uit interview met van Dissel en Wallinga
"Waar ik zelf heel erg naar kijk, is de stijging van het besmettingsgetal in Denemarken. Dat valt niet samen met het openen van de scholen daar. Maar het zou wel kunnen samenvallen met de aankondiging van het openen van de scholen. Wat misschien een effect is - zeg ik naar aanleiding van de persconferentie nu - is dat mensen denken: 'ach het gaat allemaal wel meevallen', en dat ze die basisregels niet naleven."
Je zag dat donderdagochtend al, het was gelijk een stuk drukker op de weg en het spoor.

Mensen denken "oh, versoepeling" en gaan bijv minder thuiswerken, etc

Ik denk ook dat daar het grote gevaar zit, niet de versoepeling zelf, maar dat door de aankondiging de mensen in het algemeen een beetje denken dat het voorbij is.
Minder thuiswerken, vaker bij elkaar op bezoek, minder rekening houden met de anderhalve meter, etc.

En dat terwijl de "anderhalvemetersamenleving" zo een paar maanden tot een paar jaar kan gaan duren.
We zitten op 5%, met heel veel mazzel 10% besmettingsgraad, en het is nog lang niet voorbij.

De maatregelen zijn nog lang niet voorbij en kan zo nog een paar maandjes duren. Ik hoop dat mensen dat ook beseffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Na de varkensflat binnenkort ook het corona-stapelterras?
Oplossing voor te weinig ruimte: terras met twee verdiepingen

Binnen in grand café De Drie Gezusters mogen vanaf 1 juni maar 30 mensen rondlopen, ,,Maar buiten zijn meer mensen geen probleem”, zegt Meyer. Met ruim 50 kroegen verspreid over het land is hij de grootste kroegbaas van Nederland.

Zolang de anderhalve meter op het terras in acht wordt genomen, kunnen klanten daar volgens Meyer gewoon van een hapje en een drankje genieten. Maar door de coronamaatregelen passen er straks veel minder mensen dan normaal, en dus ziet de kroegbaas een dubbel terras bij De Drie Gezusters wel zitten: ,,Dat is net zoveel als tweederde van ons normale terras.”

De bouwtekening komt menig social mediagebruiker misschien bekend voor. In 2017 introduceerde de Drie Gezusters de terrasplannen al op Facebook, maar dat bleek later een 1 aprilgrap. ,,Het idee kwam nu wel goed van pas”, aldus Meyer.
Zou niet graag op de onderste laag zitten, formeel is het 'buiten' maar het virus kan geen kant op nog los van het hele idee van een terras in de zon zitten is.

De parallel met de intensieve varkenshouderij gaat nog verder: grote rijke uitbaters zoals Meyer zullen veel 'inventiever' met de nieuwe regels om kunnen gaan dan het kleine café van de oude kroegbaas. Zo hou je op termijn vooral de grote jongens over.

Ik blijf nog wel even in de achtertuin zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:23

ericplan

5180 Wp PV

hoevenpe schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:53:
Na de varkensflat binnenkort ook het corona-stapelterras?

[...]

Zou niet graag op de onderste laag zitten, formeel is het 'buiten' maar het virus kan geen kant op nog los van het hele idee van een terras in de zon zitten is.

De parallel met de intensieve varkenshouderij gaat nog verder: grote rijke uitbaters zoals Meyer zullen veel 'inventiever' met de nieuwe regels om kunnen gaan dan het kleine café van de oude kroegbaas. Zo hou je op termijn vooral de grote jongens over.

Ik blijf nog wel even in de achtertuin zitten...
Voor veel mensen staat terras gelijk aan rookruimte. Nog een reden dus om tegen dit plan te zijn. Corona en roken is geen goede combi.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ericplan schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:32:
[...]

Voor veel mensen staat terras gelijk aan rookruimte.
Dat is ook waarschijnlijk waarom dit idee niets gaat worden, want een terras met twee verdiepingen is een overdekt gedeelte en daar mag je dus niet roken, net zoals een feesttent. Zou voor corona gewoon gelden als onderdeel van 'binnen', dus maximum 30 man.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Wanneer je té vroeg maatregelen gaat versoepelen...

"Clubs in Seoul gesloten na nieuwe besmettingen
In Seoul zijn ruim 2100 nachtclubs, bars en discotheken gesloten nadat tientallen coronabesmettingen werden gelinkt aan clubgangers die vorig weekend uit zijn gegaan. Burgemeester Park zegt dat ze gesloten blijven totdat het risico op besmettingen substantieel is verlaagd.

Het Koreaanse centrum voor ziektecontrole en -preventie zei dat vrijdag 18 nieuwe gevallen werden geconstateerd. Op één na waren die allemaal gelinkt aan een man die drie clubs had bezocht en daarna positief werd getest. Park zegt dat er daarna nieuwe gevallen bij kwamen, waarmee er in totaal 40 besmettingen in verband worden gebracht met clubgangers.

De strenge afstandsmaatregelen in Zuid-Korea werden woensdag versoepeld."

bron: NOS live feed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-09 21:44
Geweldig, maandag gaan de scholen weer open maar kinderen met lichte klachten blijven thuis...ik heb er nu dus eentje die sinds een dag of 3 een paar keer hoest per dag (3 of 4x) die kan dus maandag thuis blijven.
Maar deze keer zonder thuis onderwijs...

Onze werkgevers beginnen ook weer aan ons te trekken..want jullie kinderen gaan toch weer naar school? Ja maar die van ons maar halve dagen! En om de woensdag vrij.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-09 11:03
Geert1976 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:29:
Wanneer je té vroeg maatregelen gaat versoepelen...

"Clubs in Seoul gesloten na nieuwe besmettingen
In Seoul zijn ruim 2100 nachtclubs, bars en discotheken gesloten nadat tientallen coronabesmettingen werden gelinkt aan clubgangers die vorig weekend uit zijn gegaan. Burgemeester Park zegt dat ze gesloten blijven totdat het risico op besmettingen substantieel is verlaagd.

Het Koreaanse centrum voor ziektecontrole en -preventie zei dat vrijdag 18 nieuwe gevallen werden geconstateerd. Op één na waren die allemaal gelinkt aan een man die drie clubs had bezocht en daarna positief werd getest. Park zegt dat er daarna nieuwe gevallen bij kwamen, waarmee er in totaal 40 besmettingen in verband worden gebracht met clubgangers.

De strenge afstandsmaatregelen in Zuid-Korea werden woensdag versoepeld."

bron: NOS live feed
Ik wilde net hetzelfde posten, maar je was mij voor. Dit bericht laat natuurlijk ook goed zien hoe 1 persoon door 1 avondje stappen tientallen mensen kan besmetten die op hun beurt ieder ook weer tientallen anderen kunnen besmetten. Het kan heel snel gaan als we niet voorzichtig blijven....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
In die context maak ik me meer zorgen over de in het algemeen verslapping van de persoonlijke maatregelen (afstand e.d.) dan de versoepelingen an sich. Het is N=weinig, maar het lijkt vandaag opvallend laks allemaal, veel meer dan ik op de eerdere mooie zaterdagen heb gezien.

[ Voor 14% gewijzigd door ijdod op 09-05-2020 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:30

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
ijdod schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:45:
In die context maak ik me meer zorgen over de in het algemeen verslapping van de persoonlijke maatregelen (afstand e.d.) dan de versoepelingen an sich. Het is N=weinig, maar het lijkt vandaag opvallend laks allemaal, veel meer dan ik op de eerdere mooie zaterdagen heb gezien.
Dat is ook exact wat van Dissel vandaag in een interview aangaf: zijn zorg zit meer bij de basis maatregelen (handen wassen, afstand en thuis blijven bij klachten) dan bij de versoepeling van maatregelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
Cobb schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:49:

Onze werkgevers beginnen ook weer aan ons te trekken.
Dat is niet volgens de richtlijnen. Thuiswerken blijft de norm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
D-e-n schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:55:
Dat is niet volgens de richtlijnen. Thuiswerken blijft de norm
Vertel jij dat aan de werkgevers? Ik zit dinsdag ook weer in de auto, hoor van veel mensen dat thuiswerken geleidelijk wordt afgebouwd naar in ieder geval een paar dagen per week op kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:58:
[...]

Vertel jij dat aan de werkgevers? Ik zit dinsdag ook weer in de auto, hoor van veel mensen dat thuiswerken geleidelijk wordt afgebouwd naar in ieder geval een paar dagen per week op kantoor.
Sommige werkgevers gedragen zich net zo onverantwoordelijk als andere mensen. Is het voor jouw week noodzakelijk om op kantoor te zijn? Blijf dan lekker thuis. Doe ik ook. M'n laptop is wat trager dan de desktop op m'n werk maar dat moet dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

[...]

Het thuiswerken was voornamelijk omdat ouders geen opvang voor hun kinderen konden vinden.
Nu de kinderen weer een aantal dagen naar school gaan, zouden mensen dus ook een aantal dagen weer op locatie kunnen werken.

De volgende opmerking is niet persoonlijk bedoeld, maar voor iedereen om over na te denken:
Je hebt weken lang de kans gehad om te bewijzen dat je gewoon kon thuiswerken. Waarom is dat niet gelukt en moet je weer naar kantoor?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
Onbekend schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:13:
[...]

Het thuiswerken was voornamelijk omdat ouders geen opvang voor hun kinderen konden vinden.
Dat was een bijvangst. Dat was en is helemaal de richtlijn niet. Met thuiswerken beperk je het aantal contacten en de druk op het openbaar vervoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Je hebt weken lang de kans gehad om te bewijzen dat je gewoon kon thuiswerken. Waarom is dat niet gelukt en moet je weer naar kantoor?
Er is een poll geweest onder de medewerkers en de overgrote meerderheid wil elkaar graag weer zien, geef eerlijk toe dat ik zelf ook zin in dinsdag heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:29:
[...]

Er is een poll geweest onder de medewerkers en de overgrote meerderheid wil elkaar graag weer zien, geef eerlijk toe dat ik zelf ook zin in dinsdag heb.
Wij hebben ook zo'n poll gedaan met hetzelfde resultaat. Het antwoord van de werkgever was: begrijpelijk, maar dat is geen goede reden om onnodig risico te nemen. Kantoor blijft dus nog even dicht, op een heel klein groepje mensen na (10 op 350m2) die thuis gillend gek wordt, bijvoorbeeld door wonen in een studio van 25m2.

Als we weer open gaan omdat mensen elkaar willen zien kun je ook wel naar het café.

[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 09-05-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-09 15:38

EektheMan

DPC

Beakzz schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:30:
[...]
Natuurlijk ben ik geen expert, maar ik denk dat je gezonde mensen onder de 75 (leeftijd nader te bepalen) gewoon het leven weer op moet laten pakken en geef ouderen en zwakkeren de kans om op bepaalde tijden veilig buiten een luchtje te scheppen. …. Klinkt hard om deze groep (voorlopig) op te sluiten, maar daarmee kan je een land draaiend houden, want zonder geld is ook die groep uiteindelijk slechter uit.
Is denk ik ook beter als een gulden middenweg. Je zal nog voor de onafzienbare tijd met corona moeten leven. Emotie moet even opzij gezet worden. De bewezen hogere vatbaarheid bij ouderen geeft goed aan waar je je beleid op moet aanpassen.

Als het erom gaat om de IC/zorg te ontlasten voordat de tweede golf arriveerd, dan is het toch niet meer dan logisch om de groep die die druk zet te beschermen? Zweden adviseerd 70+ om zichzelf in quarantaine te houden en Denemarken heeft ook een vergelijkbaar advies. Zo kun je de groepsimmuniteit onder de 'veilige' bevolkingsgroepen verhogen om levens te redden van de zwakkeren. Kost je maar een paar maanden doorzetten. Beter dan eindeloos rekken.

Ik zag in het NOS artikel van gister over Rusland nog een lijst van 129 overleden doktoren voorbijkomen. Ik doe dan wel de aanname dat Rusland weinig IC capaciteit heeft (apparatuur, beschermingsmiddelen, opgeleid personeel etc). Dit laat zien dat bij voldoende coronadruk en overspannen zorg elke leeftijd wel geraakt wordt. Veel doktoren tussen de 25 en 60 op de lijst. Dus extra motivatie voor NL om het in de zomer goed op order te krijgen.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:29:
[...]

Een poll? En dan? Democratisch de ic's weer stampvol leggen? Prima hoor, maar dan wil ik van niemand gezeur horen dat RIVM, omt of regering er een bende van maken (niet persoonlijk aan jou gericht overigens ;) )

De richtlijn blijft de richtlijn. Ik wil ook weer zonder gezeur naar een restaurant of vrienden over de vloer. Gaan we dat dan ook allemaal maar doen? 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 09-05-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Het is ook erg lastig als je werkgever je gewoon verwacht en jij niet wilt/durft. Ongeacht wie er gelijk heeft, een arbeidsconflict is nooit leuk. Zeker moet met een dreigende crisis wil je niet je baan op het spel zetten.

Ik vermoed dat deze groep van 'gedwongen' op kantoor werken steeds groter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@EektheMan
Maar ook een klein percentage van alle jongere mensen kan nog heel veel IC gevallen opleveren. De Volkskrant heeft daar eens voorzichtig aan gerekend en van die getallen schrok ik.

Sowieso is een 100% scheiding tussen groepen niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
EektheMan schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:35:
[...]
Zweden adviseerd 70+ om zichzelf in quarantaine te houden en Denemarken heeft ook een vergelijkbaar advies. Zo kun je de groepsimmuniteit onder de 'veilige' bevolkingsgroepen verhogen om levens te redden van de zwakkeren. Kost je maar een paar maanden doorzetten. Beter dan eindeloos rekken.
Mjah, in Engeland is ook dat advies en we weten hoe het daar gaat ;)

Het is ook onmogelijk om risicogroepen te beschermen.
En als je nu al hoort dat ouderen wegkwijnen door eenzaamheid kan je je afvragen of het wijs is.

Daarnaast wéét je van heel veel mensen simpelweg niet of ze onder een risicogroep vallen.

[ Voor 20% gewijzigd door anandus op 09-05-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

D-e-n schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:39:
@EektheMan
Maar ook een klein percentage van alle jongere mensen kan nog heel veel IC gevallen opleveren. De Volkskrant heeft daar eens voorzichtig aan gerekend en van die getallen schrok ik.

Ah, mooie, dank. Is het dit artikel: https://www.volkskrant.nl...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Daaruit maak ik op dat tot 60 jaar de overlijdingskans 0,1% is. Nog altijd veel mensen, maar niet voldoende imho om de economie voor te stoppen.
Ik zou het bij gezond verstand houden net zoals de Scandinavische landen doen. Advies. Misschien dat openbaar Vervoer bv wel regels mag instellen op wie ze wel of niet als passagier accepteren.

Of mis ik iets groters?
anandus schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:44:
[...]
En als je nu al hoort dat ouderen wegkwijnen door eenzaamheid kan je je afvragen of het wijs is.

Daarnaast wéét je van heel veel mensen simpelweg niet of ze onder een risicogroep vallen.
5 Maanden isolatie. Ik vind dat persoonlijk niet veel. Zeker niet als je tussen leven en dood moet kiezen. Vast een oplossing voor te vinden. Doen veel mensen nu al veel voor toch?

Ik begrijp dat je door groepen op 1 hoop te gooien je ook mensen raakt die gezonder zijn dan een puber, maar dat is helaas niet te vermijden. Je moet het doen met de data die je hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door EektheMan op 09-05-2020 15:53 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@EektheMan
Wat je mist is het maximaal aantal bedden op de IC. Je wilt niet dat al die jongeren tegelijk ziek worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Aghanim schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:38:
Het is ook erg lastig als je werkgever je gewoon verwacht en jij niet wilt/durft.
Ach, als externe inhuur ben ik allang blij dat ze me nog nodig hebben in deze tijd... ;)
MikeyMan schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:35:
De richtlijn blijft de richtlijn. Ik wil ook weer zonder gezeur naar een restaurant of vrienden over de vloer. Gaan we dat dan ook allemaal maar doen? 8)7
Was net nog even in het winkelcentrum en het lijkt erop dat Nederland dat inderdaad vindt, het afstand houden versloft en de drukte is bijna weer als vroeger.

[ Voor 43% gewijzigd door hoevenpe op 09-05-2020 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:51:
[...]

Was net nog even in het winkelcentrum en het lijkt erop dat Nederland dat inderdaad vindt, het afstand houden versloft en de drukte is bijna weer als vroeger.
Dat maakt nog niet dat het conform de richtlijnen is. Het is zorgwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

D-e-n schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:51:
@EektheMan
Wat je mist is het maximaal aantal bedden op de IC. Je wilt niet dat al die jongeren tegelijk ziek worden.
Ah, op die fiets. Nu, ik bedoel ook niet dat je alles volledig vrij gooit. Maatregelen zoals de1,5 meter en alles wat risicoverhogend is (festivals bv) moet je je aan vast houden.
Dan Is het verder gewoon meten. Zodra het de verkeerde kant opgaat weer volledige lockdown. Niet anders dan de huidige voorstellen ook doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Cobb schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:49:
Geweldig, maandag gaan de scholen weer open maar kinderen met lichte klachten blijven thuis...ik heb er nu dus eentje die sinds een dag of 3 een paar keer hoest per dag (3 of 4x) die kan dus maandag thuis blijven.
Maar deze keer zonder thuis onderwijs...

Onze werkgevers beginnen ook weer aan ons te trekken..want jullie kinderen gaan toch weer naar school? Ja maar die van ons maar halve dagen! En om de woensdag vrij.
Ja same here, kuchje in huis. En het zal nog wel meer voorkomen want met het openen van de scholen kunnen andere virusjes ook weer losgaan.

Voor mijn kinderen geldt dat ze de eerste jaren meer verkouden zijn dan niet....

Overigens mbt thuiswerken: ik (en collegas)mag van m’n baas niet eens naar m’n werk komen tot ws eind juni.

[ Voor 7% gewijzigd door Mfpower op 09-05-2020 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-09 21:44
D-e-n schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:18:
[...]

Dat was een bijvangst. Dat was en is helemaal de richtlijn niet. Met thuiswerken beperk je het aantal contacten en de druk op het openbaar vervoer
Dat mogen ze echt nog wel benadrukken bij de volgende persco.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
Cobb schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:05:
[...]

Dat mogen ze echt nog wel benadrukken bij de volgende persco.
Volgens mij heeft Rutte gewoon gezegd dat thuiswerken de norm blijft.

In 't algemeen: mensen horen wat ze willen horen en ik ben eigenlijk ronduit pissed als ik zie hoe mensen zich nu gaan gedragen. Ik wil in juni dolgraag een keertje met de trein naar mijn 80 plus vader om ergens buiten met hem te gaan zitten maar dat gaat hem zo niet worden omdat iedereen maar aan zijn of haar eigen lusten denkt.

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 09-05-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
D-e-n schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:09:
Volgens mij heeft Rutte gewoon gezegd dat thuiswerken de norm blijft.
Toch advocaat van de duivel: Rutte heeft gezegd 'werk zoveel mogelijk thuis', dat is een minder harde definiëring dan maximaal drie mensen in de privésfeer.

Als wij straks 1 a 2 dagen per week op kantoor zijn dan voldoen weer nog steeds aan de oproep, vergeleken met voor corona werken we collectief veel meer thuis. Het kantoor is omgebouwd conform de regels van de anderhalvemetersamenleving en werkgever is ook op zoek naar een optimaal rendement uit zijn ontwikkelteams.

Moet in deze ook denken aan de pretparken en dierentuinen, de overheid die 'opeens' stelt dat ze nooit dicht hadden gehoeven. Zo ervaren veel bedrijven het nu ook, thuiswerken is geen verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Ik zag in het NOS artikel van gister over Rusland nog een lijst van 129 overleden doktoren voorbijkomen. Ik doe dan wel de aanname dat Rusland weinig IC capaciteit heeft (apparatuur, beschermingsmiddelen, opgeleid personeel etc). Dit laat zien dat bij voldoende coronadruk en overspannen zorg elke leeftijd wel geraakt wordt. Veel doktoren tussen de 25 en 60 op de lijst. Dus extra motivatie voor NL om het in de zomer goed op order te krijgen.
Rusland heeft een flinke voorraad van IC apparatuur. Meer dan 1,5x zoveel ventilators dan de vs als je het omrekent naar inwoners.
Echter zullen veel van de ventilatoren niet publiekelijk beschikbaar zijn daar.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Nu de kinderen weer een aantal dagen naar school gaan, zouden mensen dus ook een aantal dagen weer op locatie kunnen werken.

De volgende opmerking is niet persoonlijk bedoeld, maar voor iedereen om over na te denken:
Gezien het zoveel mogelijk thuis werken al eerder was dan de schoolsluiting klopt je aanname niet.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Ik zag in het NOS artikel van gister over Rusland nog een lijst van 129 overleden doktoren voorbijkomen.
Is dat met of zonder de 'uit het raam gevallen' doktoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:15:
[...]

Toch advocaat van de duivel: Rutte heeft gezegd 'werk zoveel mogelijk thuis', dat is een minder harde definiëring dan maximaal drie mensen in de privésfeer.
Hij heeft ook gezegd "waar mogelijk". Dat is een heel erg duidelijke omschrijving.

En je kunt dan prima eens een dag naar kantoor komen maar ik merk dat dat niet overal de insteek is,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-09 10:30
Hoe doe je dat dan met alle zorgmedewerkers die voor de risicogroep zorgen? Bijvoorbeeld de medewerkers in een verzorgingstehuis. Want onder die groep wil je ook geen verhoogd aantal besmettingen. En hoe zit het dan met de gezinsleden van de zorgmedewerkers? Die moeten dan neem ik aan ook in quarantaine om te zorgen dat zorgmedewerken geen verhoogde kans op besmetting krijgen.
En mogen die gezinsleden van zorgmedewerkers nog zelf hun boodschappen halen? Want in de supermarkt is dan een verhoogd besmettingsgevaar.

Volgens mij kun je de groepen helemaal niet zo makkelijk scheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:30

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik ben eigenlijk ook verbaasd dat het thuiswerken al weer afgebouwd wordt, zeker nu al.

Bij ons (grote financiele dienstverlener) is het iig tot 1 september zoveel mogelijk thuis. Er wordt wel gekeken om misschien weer af en toe naar kantoor te komen én mensen die echt niet goed thuis kunnen werken (geen plek oid) mogen wellicht ook weer snel af en toe, maar van echte werkdagen zoals ‘vroeger’ gaat echt voorlopig geen sprake zijn. Bij mijn vriendin, semi overheid, precies hetzelfde...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

YakuzA schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:18:
[...]

Rusland heeft een flinke voorraad van IC apparatuur. Meer dan 1,5x zoveel ventilators dan de vs als je het omrekent naar inwoners.
Echter zullen veel van de ventilatoren niet publiekelijk beschikbaar zijn daar.
The Devil is in the details inderdaad.
Op Meduza en Moscow Times kun je teruglezen dat veel van die ventilatoren enkel geschikt zijn voor max 1 uur beademing, 6 uur of 12 uur. Dan zijn er nog oudere versies waarvan weinig mensen weten hoe die te bedienen als ze uberhaupt nog werken. Komt nog bij dat de moderne versies vooral in Moskou te vinden zijn. Maar zelfs daar is er een tekort aan personeel. Op zijn beste niveau kan een hospitaal in Moskou dezelfde zorg geven als Italie op zijn slechtst.
For example, when they (Italy) say they don’t have enough nurses, for them, that means there used to be one nurse per patient, and now, there’s one for every two. Well, we’ve (Russia) got one nurse serving three or four or five already. So what’s twice as bad as usual for them is two times better than what we have normally,” Budyansky concluded.
Alles bijelkaar opgeteld kom je op een best case scenario van 5-6 ventilators per 100.000 inwoners. Niet slecht, maar zeker niet zo goed als het Kremlin dit in het begin presenteerde. Al is de productie ook daar opgestart, dus uiteindelijk komen ze er wel denk ik. Personeelstekort is lastiger.

https://www.themoscowtime...st-the-coronavirus-a69703
https://meduza.io/en/feat...21/the-ventilator-problem

[ Voor 17% gewijzigd door EektheMan op 09-05-2020 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@D-e-n @hoevenpe @Cobb

https://www.rijksoverheid...-van-crisisberaad-kabinet

Tweemaal letterlijk gezegd dat we zoveel mogelijk thuis blijven werken. En ik reactie op een vraag nog een keer.

Overigens moet ik zeggen dat mensen zich vandaag hier in de buurt eigenlijk voorbeeldig gedragen. Beter dan vorige week eigenlijk. Maargoed, momentopname natuurlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 09-05-2020 16:47 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

MikeyMan schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:44:
@D-e-n @hoevenpe

https://www.rijksoverheid...-van-crisisberaad-kabinet

Tweemaal letterlijk gezegd dat we zoveel mogelijk thuis blijven werken. En ik reactie op een vraag nog een keer.
Maar heel veel mensen (en werkgevers) willen het niet horen en/of zitten weer muizengaatjes te zoeken. Zie ook het Blijf jij thuiswerken na de coronacrisis? -topic. Onbegrijpelijk vind ik het. "Ja maar ik mis mijn collega's!" We missen allemaal wel een hoop, deal with it.

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Steamwitz schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:25:
[...]

Hoe doe je dat dan met alle zorgmedewerkers die voor de risicogroep zorgen?

Volgens mij kun je de groepen helemaal niet zo makkelijk scheiden.
Het is niet ideal, geef ik toe. Ik hoop dat die zorgmedewerkers nog iets beter hun best doen met aftsand houden en risico's opzoeken.

Het gaat om beperken van de schade. Zowel economisch als menselijk leed.

Verzorgingstehuizen is een issue waar nog apart over nagedacht moet worden. Of dat nu met of zonder lockdown is. Thuiswonende ouderen kunnen al geholpen zijn met speciale shopuurtjes en familie support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D-e-n schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:59:
[...]

Ik vind het prima, open die handel! Dat gezeur van SP/PVDA en GL :( Mensen hebben het moeilijk, zeur toch niet zeg. Model in Zweden ook prima, zo krijg groeps immuniteit.
Laat de app maar komen, sowieso de mensen die in welke vorm dan ook hulp van de overheid krijgen moet het gebruik van de app verplicht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Bart-Willem schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:48:
Onbegrijpelijk vind ik het. "Ja maar ik mis mijn collega's!" We missen allemaal wel een hoop, deal with it.
Toch speelt dat een grote rol, bij ons zijn er mensen die thuis tegen de muur op vlogen en als uitzondering elke dag naar een verder leeg kantoor toe gaan. Veel mensen zijn er blijkbaar niet geschikt voor, vooral de wat meer autistische singles is mijn ervaring.

Begrijp me goed, ik werk graag de komende tijd 4 dagen per week thuis. Merk wel dat waar op kantoor je menig uurtje bij de koffieautomaat doorbrengt ik nu dagelijks wat af is langs mijn eigen strikte meetlat leg en tot laat door ga als het gevoelsmatig niet 'genoeg' is. Vroeger schreef je op zo'n dag zonder na te denken 8 uur, je was tenslotte fysiek aanwezig geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

hoevenpe schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:07:
[...]

Toch speelt dat een grote rol, bij ons zijn er mensen die thuis tegen de muur op vlogen en als uitzondering elke dag naar een verder leeg kantoor toe gaan. Veel mensen zijn er blijkbaar niet geschikt voor, vooral de wat meer autistische singles is mijn ervaring.

Begrijp me goed, ik werk graag de komende tijd 4 dagen per week thuis. Merk wel dat waar op kantoor je menig uurtje bij de koffieautomaat doorbrengt ik nu dagelijks wat af is langs mijn eigen strikte meetlat leg en tot laat door ga als het gevoelsmatig niet 'genoeg' is. Vroeger schreef je op zo'n dag zonder na te denken 8 uur, je was tenslotte fysiek aanwezig geweest.
Juist bij autistische singles (lees: veel tweakers :+ ) zou het goed moeten gaan: geen prikkels, geen verrassingen, geen binnenstormende collega's die in hun safezone zitten te rommelen. :P Nu de basisscholen en kinderopvang open gaan kan je juist productiever zijn thuis en zou het dus veel logischer zijn om juist thuis meer meters te kunnen maken.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@hoevenpe
Wat we moeten doen is spreiden. Geen hele dagen op locatie maar kom een keer overdag langs als het rustig is. Als ik op kantoor zou moeten zijn ga ik echt niet om acht uur in de trein zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:03
Aghanim schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:38:
[...]

Het is ook erg lastig als je werkgever je gewoon verwacht en jij niet wilt/durft. Ongeacht wie er gelijk heeft, een arbeidsconflict is nooit leuk. Zeker moet met een dreigende crisis wil je niet je baan op het spel zetten.

Ik vermoed dat deze groep van 'gedwongen' op kantoor werken steeds groter wordt.
Ja zo gaat het bij mij ook een beetje. Het is bij ons ook nergens voor nodig dat we weer naar kantoor komen, de werkzaamheden staan thuiswerken prima toe. Toch worden we allemaal (behalve degenen die nog met kinderen zitten) maandag weer verwacht op kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-09 21:04
Bart-Willem schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:12:
[...]

Juist bij autistische singles (lees: veel tweakers :+ ) zou het goed moeten gaan: geen prikkels, geen verrassingen, geen binnenstormende collega's die in hun safezone zitten te rommelen. :P Nu de basisscholen en kinderopvang open gaan kan je juist productiever zijn thuis en zou het dus veel logischer zijn om juist thuis meer meters te kunnen maken.
dit heb ik dus ook, heerlijk dat thuis werken.

Maar op kantoor heb ik ook een eigen kantoorruimte als ik nu wel wil komen kan dat zonder personen om me heen en de lunch kan ik pakken als het klaar gemaakt is :+

Thuis is niet erg, maar op de zaak met meerdere schermen etc is echt beter.

Ik kijk wel wat ik doe, ze hebben geen eis ik moet komen ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sjurm schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:17:
[...]

Ja zo gaat het bij mij ook een beetje. Het is bij ons ook nergens voor nodig dat we weer naar kantoor komen, de werkzaamheden staan thuiswerken prima toe. Toch worden we allemaal (behalve degenen die nog met kinderen zitten) maandag weer verwacht op kantoor.
Melding maken bij SZW...

https://www.arbo-online.n...676-1216594639.1589037676

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Dat lijkt me alleen relevant als de werkplek niet corona-proof is, geen anderhalve meter etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:28:
[...]

Dat lijkt me alleen relevant als de werkplek niet corona-proof is, geen anderhalve meter etc.
Dat lijkt me een gegeven als iedereen naar kantoor moet toch?

Ik zou niet weten hoe we bij ons kantoor met volle bezetting niet de hele dag in overtreding zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
MikeyMan schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:33:
Ik zou niet weten hoe we bij ons kantoor met volle bezetting niet de hele dag in overtreding zouden zijn.
Bij ons komt elke dag een andere groep teams naar kantoor zodat er slechts 20% bezetting is. Dan lijkt die afstand me niet zo'n probleem, de grootste aanpassing is dat iedereen los van elkaar koffie moet halen (een dienblad met kopjes is een potentieel risico).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:03
hoevenpe schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:28:
[...]

Dit kan bij ons wel prima. Iedereen heeft een eigen kantoor, de 1,5 meter is geen probleem wat dat betreft.
Al zit je met alle gezamenlijke ruimtes (WC's, keuken, lift) dat iedereen daar gebruik van kan/moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:39:
[...]

Bij ons komt elke dag een andere groep teams naar kantoor zodat er slechts 20% bezetting is. Dan lijkt die afstand me niet zo'n probleem, de grootste aanpassing is dat iedereen los van elkaar koffie moet halen (een dienblad met kopjes is een potentieel risico).
De stelling was 'iedereen moet maandag weer naar kantoor komen' ;)

Met 20% bezetting lijkt het me idd geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Sjurm schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:46:
[...]

Dit kan bij ons wel prima. Iedereen heeft een eigen kantoor, de 1,5 meter is geen probleem wat dat betreft.
Al zit je met alle gezamenlijke ruimtes (WC's, keuken, lift) dat iedereen daar gebruik van kan/moet maken.
*Eektheman denkt aan de open kantoortuinen bij zijn vorige werkgever.

Er moeten nog heel wat aanpassingen gebeuren aan kantoorgebouwen.

Pagina: 1 ... 53 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
slowchat topic huisregels:
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt. Het is hier bovendien geen Huiskamer.
• Geen complottheorieën
• Geen speculaties. Als je iets beweert, doe dat met onderbouwing en bronvermelding.
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

GoT is niet de plek voor medisch advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?