Coronavirus Slowchat #2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 118 Laatste
Acties:
  • 486.672 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
EektheMan schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:54:
[...]

*Eektheman denkt aan de open kantoortuinen bij zijn vorige werkgever.

Er moeten nog heel wat aanpassingen gebeuren aan kantoorgebouwen.
Bij ons bedenkt men nu plattegronden en looppaden die de 1,5 meter moeten garanderen.

Daarin zie ik dat men er kasten tussen zet, en dan is de anderhalve meter niet meer nodig....

Maar we gaan ook maar met de helft naar kantoor. 1 iemand heeft een vrouw met kanker, dus die komt sowieso niet. Is ook geen issue.

Afstand is lastig. Onze gangen zijn maar anderhalve meter. Dus dat betekend mondkapjes. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Zelf werk ik liever thuis. Krijg ik meer gedaan dan op onze kantoortuin met 11 man....maarja de manager heeft een klein kind thuis, dus die wil GRAAG weer naar kantoor.

Sowieso, de helft van de mensen die ik spreek vinden het verschrikkelijk. De andere helft vind het helemaal prima dat thuiswerken. Hopelijk gaat men nu ook meer thuiswerk accepteren nu. Ik wil best de halve week thuis werken. Scheelt mooi bezine...

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 09-05-2020 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11:18
Waah schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:15:
[...]

Bij ons bedenkt men nu plattegronden en looppaden die de 1,5 meter moeten garanderen.

Daarin zie ik dat men er kasten tussen zet, en dan is de anderhalve meter niet meer nodig....

Maar we gaan ook maar met de helft naar kantoor. 1 iemand heeft een vrouw met kanker, dus die komt sowieso niet. Is ook geen issue.

Afstand is lastig. Onze gangen zijn maar anderhalve meter. Dus dat betekend mondkapjes. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Zelf werk ik liever thuis. Krijg ik meer gedaan dan op onze kantoortuin met 11 man....maarja de manager heeft een klein kind thuis, dus die wil GRAAG weer naar kantoor.

Sowieso, de helft van de mensen die ik spreek vinden het verschrikkelijk. De andere helft vind het helemaal prima dat thuiswerken. Hopelijk gaat men nu ook meer thuiswerk accepteren nu. Ik wil best de halve week thuis werken. Scheelt mooi bezine...
11 man? Dat is hooguit een kantoorstadstuintje. :P

Bij ons is inmiddels het beleid dat er maximaal 10 mensen tegelijk op inschrijving op kantoor mogen werken. Zitten ook met een kantoor dat een aantal losse ruimtes verbindt met een lange smalle gang, dus dat is niet heel praktisch voor die 1,5 meter.

Ik werk voorlopig nog wel lekker thuis, dat bevalt prima. Denk dat er wat mensen met kinderen wel staan te springen om eens weer wat dagen op kantoor te zitten.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
Bij ons (UMC) is de verwachting dat we dit jaar nog zo veel mogelijk thuiswerken. Wij hebben een minimale bezetting onsite, voor de werkzaamheden die locatieafhankelijk zijn, en voor opvang van incidenten (als het bij ons fout gaat doet het telewerken het waarschijnlijk niet meer). De rest: thuis. We hebben een aantal werkplekken buiten de kliniek voor collega's die om diverse redenen niet thuis *kunnen* werken.

Onsite werkzaamheden kan bij ons letterlijk betekenen dat je volledige ingepakt op de COVID19-afdeling staat. Best wel bijzonder. En maakt de discussie over thuis tenzij een stuk makkelijker...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:38
ijdod schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:07:
Onsite werkzaamheden kan bij ons letterlijk betekenen dat je volledige ingepakt op de COVID19-afdeling staat. Best wel bijzonder.
Zeker bijzonder, in hoeverre zijn de werkzaamheden te vergelijken? Thuiswerken is in jouw context ander werk als ik je goed begrijp.

Wat me vooral opvalt in deze discussie is dat de meeste werkgevers hun best doen om zich aan te passen aan het 'nieuwe normaal'. Klakkeloos terug naar vroeger komt gelukkig weinig voor.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Mugwump schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:21:
[...]

11 man? Dat is hooguit een kantoorstadstuintje. :P

Bij ons is inmiddels het beleid dat er maximaal 10 mensen tegelijk op inschrijving op kantoor mogen werken. Zitten ook met een kantoor dat een aantal losse ruimtes verbindt met een lange smalle gang, dus dat is niet heel praktisch voor die 1,5 meter.

Ik werk voorlopig nog wel lekker thuis, dat bevalt prima. Denk dat er wat mensen met kinderen wel staan te springen om eens weer wat dagen op kantoor te zitten.
We hebben ook wel grotere tuinen met meer mensen. Maar die zijn dus exact dat: groter :+

Bij ons is er nauwelijks loopruimte nu, en iedereen zit in elkaars anderhalve-meter bubble zo'n beetje. :9
Daarnaast: Onze R&D afdeling is altijd heel stil, al zitten er ~ 6x zoveel mensen. Maar zit zelf op een 1e lijns support-afdeling. Dat betekend veel belletjes, ad-hoc overleg etc.

Daarom ook een noise-cancelling koptelefoon aangeschaft....

[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 09-05-2020 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@hoevenpe Mijn werk is normaal 95% administratief en kan dus thuis; en voor die 5% kom ik niet uit de ICT kelder in daglicht :P. Zeker in het begin hebben we er echter voor gekozen om het fysieke werk in het huis wat breder over het team te verspreiden; waarbij iedereen in principe evenveel onsite is. Ook om het risico niet op de paar mensen te laten landen die normaal meer de fysieke werkzaamheden doen. Ik denk dat als de normalisatie doorzet de kans groot is dat ik meer ga thuiswerken. Overigens hebben we meer mensen onsite dan strict nodig is vanuit het fysieke werk; een stuk waarborging van continuiteit; dat is specifiek voor ons team. (netwerk infra, dus als wij shit hebben kan je remote vaak ook meteen vrij weinig)

[ Voor 5% gewijzigd door ijdod op 09-05-2020 20:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
China asked the WHO to cover up the coronavirus outbreak: German intelligence service

TAIPEI (Taiwan News) – Chinese leader Xi Jinping (習近平) asked World Health Organization (WHO) Director-General Tedros Adhanom Ghebreyesus to suppress news about the Wuhan coronavirus (COVID-19) outbreak, the German intelligence agency BND found, according to a report by German magazine Der Spiegel.
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3931126

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
D-e-n schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:21:
[...]

Hij heeft ook gezegd "waar mogelijk". Dat is een heel erg duidelijke omschrijving.

En je kunt dan prima eens een dag naar kantoor komen maar ik merk dat dat niet overal de insteek is,
Ik vind t juist helemaal geen duidelijke omschrijving;

Als ik thuis rugklachten krijg en niet de mogelijkheden heb een goede werkplek in te richten, dan is t Arbotechnisch niet verantwoord dus niet mogelijk

Als ik minder productief ben is t dan mogelijk? En als t bedrijf daardoor failliet gaat, hoe zit t dan?

Als ik een laptop heb en bij alle documenten/ bestanden kan, dan kan ik technisch gezien thuiswerken, is t dan per definitie mogelijk?

Als op de wat langere termijn dit tot heel veel buren-out klachten gaat leiden omdat mensen de werk/privé-balans niet kunnen scheiden, is t dan mogelijk?

Mogelijk is nogal breed interpreteerbaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mugwump
rik86 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 06:55:
[...]

Ik vind t juist helemaal geen duidelijke omschrijving;

Als ik thuis rugklachten krijg en niet de mogelijkheden heb een goede werkplek in te richten, dan is t Arbotechnisch niet verantwoord dus niet mogelijk

Als ik minder productief ben is t dan mogelijk? En als t bedrijf daardoor failliet gaat, hoe zit t dan?

Als ik een laptop heb en bij alle documenten/ bestanden kan, dan kan ik technisch gezien thuiswerken, is t dan per definitie mogelijk?

Als op de wat langere termijn dit tot heel veel buren-out klachten gaat leiden omdat mensen de werk/privé-balans niet kunnen scheiden, is t dan mogelijk?

Mogelijk is nogal breed interpreteerbaar...
Dat valt wel mee. In al die gevallen is thuiswerken gewoon mogelijk. Mogelijk betekent simpelweg dat je de vraag "kan ik mijn werk uitvoeren zonder op kantoor te zitten?" met ja kunt beantwoorden. Ook "ja, maar .." is ja.
Dat het in veel gevallen niet ideaal is, even behelpen of dat er wellicht extra voorzieningen thuis moeten worden getroffen staat daar los van.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-10 17:17
Gaat voor een hoop mensen nog maar de vraag worden of zij weer aan het werk gaan: https://www.nu.nl/coronav...-werknemers-ontslaan.html

Bedrijven mogen vanaf 1 juni mensen gaan ontslaan. Werk zelf in de horeca en ik zie het niet rooskleurig in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-10 11:43
Bij het bedrijf waar een vriend van mij werkt willen ze binnenkort weer gaan starten met verkooptrainingen voor het personeel. Oftewel: met een mannetje of 15 (vanuit heel Nederland) in één ruimte zitten. Weliswaar 1,5 meter afstand van elkaar, maar ik vind het onbegrijpelijk en onnodig risico nemen. Hoe zien jullie dat?

[ Voor 4% gewijzigd door TutanRamon op 10-05-2020 11:26 ]

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
TutanRamon schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:25:
Bij het bedrijf waar een vriend van mij werkt willen ze binnenkort weer gaan starten met verkooptrainingen voor het personeel. Oftewel: met een mannetje of 15 (vanuit heel Nederland) in één ruimte zitten. Weliswaar 1,5 meter afstand van elkaar, maar ik vind het onbegrijpelijk en onnodig risico nemen. Hoe zien jullie dat?
Ik werk niet in een cruciaal beroep of vitaal proces. Kan mijn werkgever eisen dat ik naar mijn werk kom? En kan mijn werkgever zeggen dat ik niet thuis mag werken?

De oproep is dat mensen bij lichte klachten (neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn of hoesten) thuisblijven en ook thuisblijven als een huisgenoot koorts en/of benauwdheid heeft. Daarnaast wil het kabinet dat mensen zo veel mogelijk thuiswerken en de werktijden spreiden. Het is aan werkgevers om dat waar mogelijk te faciliteren. Zij hebben immers een zorgplicht voor hun medewerkers.
Maar als thuiswerken naar inschatting van de werkgever geen optie is, en de werknemer (of zijn huisgenoten) geen klachten heeft zoals omschreven in de maatregelen van het kabinet, dan kan van de werknemer verwacht worden dat hij komt werken. Niettemin blijft de zorgplicht van de werkgever bestaan: hij is ervoor verantwoordelijk dat er een veilige werkomgeving is.
https://www.rijksoverheid...emers/werken-in-nederland

Maw: de werkgever heeft de plicht om thuiswerken mogelijk te maken, als dat niet mogelijk is dan mag je de werknemer oproepen. Het geldt dus niet andersom: dat op kantoorwerken, tenzij ongevaarlijk. Primair: thuiswerken, tenzij niet mogelijk. Werkgever moet moeite doen om te kijken of thuiswerken geregeld kan worden.

[ Voor 63% gewijzigd door CyberMania op 10-05-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
CyberMania schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:28:
Maw: de werkgever heeft de plicht om thuiswerken mogelijk te maken, als dat niet mogelijk is dan mag je de werknemer oproepen.
Waarbij dus de werkgever bepaald of thuiswerken 'mogelijk' is, (vermeende) verminderde productiviteit kan onderdeel uitmaken van deze overweging.

Ik interpreteer dit zo dat zolang de werkgever zorgt voor voldoende afstand thuiswerken dringend verzocht maar niet verplicht is, of het verstandig is is een andere discussie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Enkele dagen na de versoepeling van de coronamaatregelen in Duitsland neemt de verspreiding van het coronovirus weer toe. De reproductiegraad, het aantal mensen dat elke zieke infecteert, is gestegen tot 1,1. Als het getal boven de 1 uitkomt neemt het aantal infecties weer toe.

Volgens het Robert Koch Instituut is het te vroeg om op basis hiervan te concluderen of door de bredere verspreiding het aantal daadwerkelijke besmettingen zal toenemen of zal blijven dalen, zoals nu het geval is. Wel vereist de stijging van het reproductiecijfer volgens het instituut een nauwgezette monitoring van de situatie.

Het aantal nieuwe besmettingen steeg in Duitsland de afgelopen 24 uur met 667 naar 169.218 en het dodental steeg met 26 naar 7395.
Uit het NOS Liveblog

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
hoevenpe schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:39:
[...]

Waarbij dus de werkgever bepaald of thuiswerken 'mogelijk' is, (vermeende) verminderde productiviteit kan onderdeel uitmaken van deze overweging.

Ik interpreteer dit zo dat zolang de werkgever zorgt voor voldoende afstand thuiswerken dringend verzocht maar niet verplicht is, of het verstandig is is een andere discussie natuurlijk.
Je moet hier niet te veel over doordenken, uitgangspunt zoals het er staat is helder: werkgever moet werknemers zo veel mogelijk laten thuiswerken en daarin faciliteren. Als thuiswerken echt niet mogelijk is, dan mag het op kantoor - mits de werkgever daar voor een veilige omgeving heeft gezorgd natuurlijk.

Dat het onhandig is of misschien een wat kleinere productiviteit is onvoldoende om daarvan af te wijken. Het moet echt veel erger zijn dan dat. Denk aan noodzakelijke zorg bijv wat echt alleen fysiek kan of kinderopvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
In Zuid-Korea ook alweer flinke stijging van besmettingen na versoepeling, dus daar gaan nu per direct (weer) alle uitgaansgelegenheden dicht.

https://www.bbc.com/news/live/world-52601754

[ Voor 16% gewijzigd door CyberMania op 10-05-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03:02
hoevenpe schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:39:
[...]

De werkgever beslist (die heeft een zogenaamde ‘aanwijsbevoegdheid’), en mag daarbij zijn eigen criteria aanhouden. Enkel als er daardoor een situatie ontstaat die niet veilig is (want dan voldoet werkgever niet aan de zorgplicht) kun je er als werknemer wat mee.

Wat kun je er dan mee? In de arbowet is bepaald dat werkgever de risico’s op de werkplek moet inventariseren, analyseren en (zoveel mogelijk aan de bron) moet wegnemen. De werkgever moet zich daarbij laten ondersteunen door deskundigen. In de praktijk is dit de arbodienst. Als je als werknemer(s) dus twijfel hebt of de situatie op je werk veilig is kun je de arbodienst vragen hun oordeel daarover te geven.
De arbodienst kan aangeven dat een situatie veilig, onveilig, of veilig met aanpassingen (bijvoorbeeld het dragen van mondkapjes, maar bijvoorbeeld ook door het toestaan van thuiswerken) is. Over de uitkomsten moet de werkgever overleggen met personeel/personeelsvertegenwoordiging/OR. Gaat hij in tegen de adviezen van de arbodienst dan kun je een klacht indienen bij de overheid.

Het probleem is dat de adviezen van de overheid (zoveel mogelijk thuiswerken) geen wet zijn. Je kunt wel via bestaande wetten (zoals de Arbowet hierboven) zaken aan de orde stellen.

[ Voor 12% gewijzigd door Philpend op 10-05-2020 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
CyberMania schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:43:
Je moet hier niet te veel over doordenken, uitgangspunt zoals het er staat is helder: werkgever moet werknemers zo veel mogelijk laten thuiswerken en daarin faciliteren.
Deze passage is daar wat mij betreft niet eenduidig over:
Daarnaast wil het kabinet dat mensen zo veel mogelijk thuiswerken en de werktijden spreiden. Het is aan werkgevers om dat waar mogelijk te faciliteren. Zij hebben immers een zorgplicht voor hun medewerkers.
Maar als thuiswerken naar inschatting van de werkgever geen optie is, en de werknemer (of zijn huisgenoten) geen klachten heeft zoals omschreven in de maatregelen van het kabinet, dan kan van de werknemer verwacht worden dat hij komt werken.
De overheid 'wil' iets en aan werkgevers wordt gevraagd om op subjectieve gronden daaraan mee te werken, dit omwille van de zorgplicht naar hun medewerkers. Nergens staat een nadere definiëring van 'waar mogelijk', de inschatting van de werkgever is hierin expliciet leidend dus als deze stelt dat verminderde productiviteit niet acceptabel is dan heb je als werknemer geen poot om op te staan.

Het gaat niet om wenselijkheid, daar zijn we het in grote lijnen denk ik wel over eens. Als je werkgever vraagt naar kantoor te komen heb je op basis van de bovenstaande definitie imo niet het recht om toch thuis te blijven.
Philpend schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:54:
Wat kun je er dan mee? In de arbowet is bepaald dat werkgever de risico’s op de werkplek moet inventariseren, analyseren en (zoveel mogelijk aan de bron) moet wegnemen.
Zolang echter zoals in het voorbeeld van @TutanRamon de stoelen netjes anderhalve meter uit elkaar staan en looproutes vastgesteld zijn voldoet de werkgever aan het wegnemen van de risico's, ik zie niet hoe dat specifieke voorbeeld arbotechnisch een probleem is.

Nogmaals: niet dat het wenselijk is.

[ Voor 16% gewijzigd door hoevenpe op 10-05-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 21:14
@hoevenpe
Je hebt altijd werkgevers die het onderste uit de kan willen zonder rekening te houden met hun werknemers. Maar schuif dat nu niet in de schoenen van de overheid. De geest van de wet is duidelijk. Naast goede werkgevers zijn er gewoon ook veel slechte werkgevers.

[ Voor 7% gewijzigd door D-e-n op 10-05-2020 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Philpend schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:54:
[...]

Het probleem is dat de adviezen van de overheid (zoveel mogelijk thuiswerken) geen wet zijn. Je kunt wel via bestaande wetten (zoals de Arbowet hierboven) zaken aan de orde stellen.
Goede tips. Vergeet ook de Ondernemingsraad (of personeelsvertegenwoordiging) niet. Die hebben ook inspraak op de arbeidsomstandigheden die de werkgever niet zo maar mag negeren. Dus je zou ook nog eens kunnen informeren wat de OR voor je kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:59:
Maar schuif dat nu niet in de schoenen van de overheid. De geest van de wet is duidelijk. Naast goede werkgevers zijn er gewoon ook veel slechte werkgevers.
Absoluut, maar je mag niet van bedrijven verwachten dat ze vrijwillig minder productief zijn. Uiteindelijk willen die vooral overleven en zoveel mogelijk omzet genereren.

Besef dat wij hier niet maatgevend zijn voor de Nederlandse beroepsbevolking en onze werkgevers evenmin, als de overheid dit echt nodig acht zou een 'mag niet, tenzij A, B en C' regeling veel beter geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
hoevenpe schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:06:
[...]

Absoluut, maar je mag niet van bedrijven verwachten dat ze vrijwillig minder productief zijn. Uiteindelijk willen die vooral overleven en zoveel mogelijk omzet genereren.

Besef dat wij hier niet maatgevend zijn voor de Nederlandse beroepsbevolking en onze werkgevers evenmin, als de overheid dit echt nodig acht zou een 'mag niet, tenzij A, B en C' regeling veel beter geweest zijn.
De regel is nu (gebaseerd op de arbowet): het mag, tenzij onveilig.

Een interessante is wel de ‘bronaanpak’ uit de arbowet. Die bronaanpak houd in dat het het de voorkeur heeft om de bron van het probleem te elimineren (in dit geval: samenkomen) boven het vinden van aanpassingen (stoelen op anderhalve meter afstand, looproutes). De vraag is wel in hoeverre de arbodienst daarin meegaat en ook bereid is om daarin de confrontatie met werkgever aan te gaan.

Volgens mij kun je een scholingsdag voor 15 man ook prima organiseren via videobellen. Als het gaat om het normale dagelijkse werk en er is aantoonbaar sprake van minder productiviteit bij thuiswerken dan staat werkgever natuurlijk weer sterker. Punt is dat er bijna nooit sprake zal zijn van een zwart-wit situatie, je zult altijd hierover moeten onderhandelen en proberen samen (werkgever/werknemer (s) tot een oplossing te komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Philpend op 10-05-2020 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 12-10 21:14
hoevenpe schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:06:
[...]

Wel of niet productief is niet zo zwart-wit natuurlijk. En is een beetje minder productief zo erg? Terwijl er hele bedrijfstakken omvallen mag je als bedrijf ook blij zijn als je gewoon door kunt. Dan is een beetje moeite niet teveel gevraagd in mijn ogen.
als de overheid dit echt nodig acht zou een 'mag niet, tenzij A, B en C' regeling veel beter geweest zijn.
Dan gaat iedereen weer klagen dat we "het zelf wel kunnen bepalen" en dat we daar geen overheid voor nodig hebben. En dan kan ik je op een briefje geven dat dezelfde werkgevers die nu moeilijk doen ook dan weer de mazen in de wet proberen te vinden. Excuses om iets niet te doen zullen altijd worden gevonden.

offtopic:
Het is hetzelfde als werkgevers die altijd maar tot in het oneindige volhouden dat ze geen mensen vast kunnen aannemen omdat ze moeilijk mensen kunnen ontslaan. Terwijl beleid maken met vaste werknemers in veel bedrijfstakken nog prima mogelijk is. Je hebt tenslotte een x aantal tijdelijke contracten waarin je die werknemer kunt uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-10 11:43
Philpend schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:13:
[...]

De regel is nu (gebaseerd op de arbowet): het mag, tenzij onveilig.

Een interessante is wel de ‘bronaanpak’ uit de arbowet. Die bronaanpak houd in dat het het de voorkeur heeft om de bron van het probleem te elimineren (in dit geval: samenkomen) boven het vinden van aanpassingen (stoelen op anderhalve meter afstand, looproutes). De vraag is wel in hoeverre de arbodienst daarin meegaat en ook bereid is om daarin de confrontatie met werkgever aan te gaan.

Volgens mij kun je een scholingsdag voor 15 man ook prima organiseren via videobellen. Als het gaat om het normale dagelijkse werk en er is aantoonbaar sprake van minder productiviteit bij thuiswerken dan staat werkgever natuurlijk weer sterker. Punt is dat er bijna nooit sprake zal zijn van een zwart-wit situatie, je zult altijd hierover moeten onderhandelen en proberen samen (werkgever/werknemer (s) tot een oplossing te komen.
Ja, ik vind zo'n trainingsdag (met mensen uit heel het land, dus niet een regionale groep) niet erg rijmen met het advies "Werk zoveel mogelijk thuis". Die anderhalve meter is in dit soort gevallen een farce. Je zit de hele dag in dezelfde ruimte. Natuurlijk zal er luchtverversing zijn, maar toch blijft het riskant mijns insziens. Zeker gezien het onderwerp lijkt het mij iets wat zo'n bedrijf makkelijk kan uitstellen tot nader order.

[ Voor 3% gewijzigd door TutanRamon op 10-05-2020 12:35 ]

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Philpend schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:13:
Punt is dat er bijna nooit sprake zal zijn van een zwart-wit situatie, je zult altijd hierover moeten onderhandelen en proberen samen (werkgever/werknemer (s) tot een oplossing te komen.
Het probleem is dat erover onderhandelen niet vanuit een gelijkwaardige positie gebeurd, voor ons is het wellicht een optie maar heel veel mensen hebben vooral opdrachten op te volgen.

Neem het voorbeeld van de scholingsdag, of videobellen even effectief is is subjectief en als de werkgever dat mag bepalen wordt het een lastige discussie. Welke mate van interactie is gewenst, moet er (op afstand) samenwerkt worden in groepjes, etc. etc. Heb zelf recentelijk een video-cursus met 30 personen gehad en het was zachtst gezegd geen groot succes.
D-e-n schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:20:
Dan gaat iedereen weer klagen dat we "het zelf wel kunnen bepalen" en dat we daar geen overheid voor nodig hebben.
Als er veel bedrijven zijn die niet naar de geest ervan handelen is dat onvermijdelijk. Het belangrijkste is een 'level playing field', je wilt niet dat bedrijven die wel netjes thuiswerken straks op achterstand komen te staan.

En ondertussen is de schaar van de kapper de nieuwe iPhone:
Eindelijk! Nederland kan vanaf vannacht 00.01 uur weer naar de kapper, ‘we zijn de uitgroei en matjes zat!’

Hoeveel kapperszaken vannacht om 00.01 uur de deuren openen weet Gonny Eussen, woordvoerder van de ANKO, niet. Maar het zullen er wel een flink aantal zijn. Heel gek is dat niet, want volgens Eussen is het een flinke logistieke puzzel om al die klanten kwijt te kunnen. Zo zien de grote bedrijven met boekingssoftware een ware stormloop. ,,Er komen boekingen binnen in drie dagen tijd voor wat ze normaal in een maand doen’’, zegt Eussen. ,,Het is echt enorm druk.’’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philpend
Klopt, in veel van onze wetten gaan we er vanuit dat werkgever en werknemer in redelijkheid met elkaar overleggen en beide bereid zijn in die discussie iets toe te geven. Helaas is de realiteit dat een deel van de werkgevers gewoon ‘de baas’ wil zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 07:15
https://www.petities.com/help_de_reisbranche_overleven
Reizen is en blijft een 1e levensbehoefte voor veel mensen maar momenteel is het onmogelijk om te reizen en om uw vakantie te vieren.
Echt, zodra ik dit soort zaken lees dan vind ik echt dat we zijn doorgeslagen in de wereld... Op vakantie gaan een 1e levensbehoefte noemen..

Het trieste is dat als ik dit soort zaken op mijn Facebook tijdlijn voorbij zie komen, er allemaal mensen hun steun komen uitspreken (de petitie heeft al 4100+ ondertekeningen)... Ook veel 'open de sportscholen' berichten. Je zou bijna willen dat men gewoon per direct alles weer open gooit om de mensen duidelijk te maken wat er gebeurt als we het niet netjes gefaseerd gaan doen en monitoren wat de gevolgen zijn |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
President schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:02:
Echt, zodra ik dit soort zaken lees dan vind ik echt dat we zijn doorgeslagen in de wereld... Op vakantie gaan een 1e levensbehoefte noemen..
Voor veel economieën is het dat, zelfs de Italianen willen dat deze zomer de toeristen weer komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

hoevenpe schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:09:
[...]

Voor veel economieën is het dat, zelfs de Italianen willen dat deze zomer de toeristen weer komen.
Binnenlandse toeristen ja.

En voor niemand is vakantie een eerste levensbehoefte. Eerste levensbehoeften zijn zaken als eten, drinken, kleding, huisvesting, medische zorg etc.

Vakanties zijn eerder een derde levensbehoefte dan een eerste levensbehoefte.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Weet niet precies wanneer de versoepelingen zijn ingegaan, maar lijkt me wat vlot om daar nu al iets op te baseren. Zou wellicht kunnen dat ook hier de aankondiging van versoepeling al iets gedaan heeft met de mindset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:33:
[...]

Weet niet precies wanneer de versoepelingen zijn ingegaan, maar lijkt me wat vlot om daar nu al iets op te baseren. Zou wellicht kunnen dat ook hier de aankondiging van versoepeling al iets gedaan heeft met de mindset.
Zo weten we des te eerder of maatregelen versoepelen prematuur was.
Ik wacht alles gewoon nog FF 2 weken af.
Wat ik overal zie is: men belooft vanaf maandag een vinger en vandaag pakt een groot gedeelte van ons land reeds de hele hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Even croospost, want ik denk dat het voor hier ook relevant is:

Mogelijk gaan de belastingen omhoog, om de kosten van deze corona-crisis te dekken:
Het heffen van hogere belasting wordt onontkoombaar voor de overheid om uit de crisis te komen. Daarbij is het logisch als bedrijven en mensen die relatief weinig last hebben gehad van de gevolgen, meer belasting gaan betalen. Dat heeft columnist Martin Wolf van de Britse zakenkrant Financial Times in televisieprogramma Buitenhof gezegd. ,,Relatief rijke mensen kunnen makkelijker vanuit huis werken en zullen daardoor ook minder snel hun baan verliezen. Dan is het logisch dat je in de opbouwfase wat meer betaalt. Dat is het sociale contract."

De flink hogere staatsschuld die het gevolg is van het overheidsingrijpen hoeft geen probleem te zijn, volgens Wolf. ,,Ik verwacht dat de rente nog jaren laag blijft. Als de rente lager is dan de groei van de economie, dan kunnen landen veel hogere schulden aan dan we denken. Dan groei je er op den duur gewoon uit."

Hoofdeconoom Sandra Philippen van ABN AMRO beaamde even later dat hogere belastingen op termijn logisch zijn. ,,De overheid kan niet oneindig blijven betalen voor de salarissen van zoveel mensen", wijst ze op de huidige NOW-regeling. ,,Dus komen er ontslagen en gaat de werkloosheid stijgen." Dat betekent ook minder belastinginkomsten voor de overheid en dat zal moeten worden opgevangen.
(AD Liveblog)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-10 21:55
wildhagen schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:44:

Mogelijk gaan de belastingen omhoog, om de kosten van deze corona-crisis te dekken:

[...]

(AD Liveblog)
<knip>

Dit soort ‘rants’ zonder enige vorm van onderbouwing is zowel in [AWM] als in [COR] zeer ongewenst.

[ Voor 22% gewijzigd door Ramzzz op 10-05-2020 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

(AD Liveblog)
Ik hoop eigenlijk dat er toch goed gekeken wordt waar de steun van de overheid heen gaat. Liever een lening dan een gift. Het is voor velen al hard genoeg maar als de balans schever wordt dan dat ie was is dat een zeer slecht teken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Wie vind jij dan dat de kosten moet betalen die gemoeid zijn met het redden van bedrijven en het tegemoetkomen van burgers? En daarnaast de vraag wat de overheid in jouw ogen anders had moeten doen zodat er niet of nauwelijks kosten gemaakt zouden worden? Misschien doen of er niets aan de hand was en alles en iedereen laten doorwerken?

[ Voor 14% gewijzigd door Ramzzz op 10-05-2020 18:12 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-10 20:57
We hebben deze steun toch al betaald dmv de bezuinigen van de afgelopen jaren en de verlaging van de staatsschuld?

[ Voor 24% gewijzigd door Ramzzz op 10-05-2020 18:12 ]

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:45
Als ze dan even alleen de hoogste belastingschijf wat verhogen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mugwump

[...]

(AD Liveblog)
Allereerst is dit een financieel analist die claimt dat dit mogelijk gaat gebeuren in de toekomst. Verder is het nogal een dooddoener. Als de overheid een fors tekort blijft voeren, dan zal daar op een gegeven moment wat aan moeten gebeuren. Dat kan dan door of de uitgaven te verlagen of de inkomsten te verhogen. Qua inkomsten is de overheid toch vooral aangewezen op belastingheffing. We kunnen ook de provincie Groningen de middelvinger geven en de gaskraan weer vol opendraaien, maar dat lijkt me ook niet echt heel haalbaar.

Dus ja, zeggen dat de belastingen mogelijk omhoog kunnen gaan als gevolg van de fors oplopende schuld en mogelijk een langdurig tekort is een beetje een dooddoener.

Daarnaast is "de belastingen" nogal een verzameling aan maatregelen die heel divers is. Verhoog je de BTW dan raak je vooral de consument en de consument met een laag inkomen het hardst.
Verhoog je het tarief van de hoogste belastingschijf dan raak je mensen met een relatief goed inkomen uit loondienst. Verhoog je de heffing op grote vermogens, dan raak je vooral veel mensen met veel bezit. Ga je voor de vennootschapsbelasting, dan leg je de rekening weer meer bij het bedrijfsleven.
Dat "de belastingen" omhoog zouden kunnen gaan zegt me eerlijk gezegd vrij weinig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10 11:37
Sjurm schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:21:
Als ze dan even alleen de hoogste belastingschijf wat verhogen.
Of AOW belasten, aangezien het met name was om de 65plusser te redden. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

(AD Liveblog)
Wordt daarbij ook rekening gehouden met mensen die hun vakantie dit jaar skippen en het vakantiegeld besteden aan consumptie?

Ik heb trouwens zojuist een afspraak gemaakt voor de kapper, wel over een week en op zondag ;). Het lijkt erop dat mijn kapper een soort inhaalschema hanteert, normaal zijn ze 5 dagen open, vanaf morgen 7. Dus met 15 weken hebben ze de gemiste omzet weer ingehaald :P . (dat is voor iedereen die "hoopt" dat de huizenprijzen met 50% gaan dalen natuurlijk heel slecht nieuws :+ )

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 10-05-2020 15:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Sport_Life schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:13:
[...]

Wordt daarbij ook rekening gehouden met mensen die hun vakantie dit jaar skippen en het vakantiegeld besteden aan consumptie?

Ik heb trouwens zojuist een afspraak gemaakt voor de kapper, wel over een week en op zondag ;). Het lijkt erop dat mijn kapper een soort inhaalschema hanteert, normaal zijn ze 5 dagen open, vanaf morgen 7. Dus met 15 weken hebben ze de gemiste omzet weer ingehaald :P . (dat is voor iedereen die "hoopt" dat de huizenprijzen met 50% gaan dalen natuurlijk heel slecht nieuws :+ )
Daar staan echter ook wel extra kosten tegenover, dus helemaal zuiver is die logica ook niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
Señor Sjon schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:10:
[...]

Of AOW belasten, aangezien het met name was om de 65plusser te redden. ;)
De AOW belasten is wel wat omslachtig. Die kun je als overheid gewoon verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:48

gws24

Thinking is hard!

Wat betreft belastingen zal heel veel afhangen hoe snel de economie weer opgestart kan worden en tot welk niveau en daarbij zijn we niet alleen afhankelijk van de situatie in NL maar ook in de rest van de wereld. Vergeet niet dat we voor deze crisis een miljarden overschot hadden op de begroting en een lage overheidsschuld dus we zouden best een korte onderbreking van de economie kunnen opvangen zonder belastingverhoging als de economie snel op veert. Gaat het langer duren dan zal het bijna onontkoombaar zijn dat de belastingen verhoogd worden.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
De economie staat helemaal niet stil. Voorzichtig met het volgen van frames, het schept zelden of nooit prikkels voor beslissingsgedrag in lijn met realiteit van uitdagingen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:39
Virtuozzo schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:56:
De economie staat helemaal niet stil. Voorzichtig met het volgen van frames, het schept zelden of nooit prikkels voor beslissingsgedrag in lijn met realiteit van uitdagingen.
Bij een economie die stilstaat hadden we wel "iets" meer krimp dan ~7%. Een simpele reductio ad absurdum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Het gaat nog heel goed met de economie, naar omstandigheden. En weinig paniek.

Het wordt spannend als bedrijven weer mensen mogen ontslaan en hoe erg een tweede golf gaat zijn. En natuurlijk ook wat er in het buitenland en op de aandelenmarkt gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

SymbolicFrank schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:03:
Het gaat nog heel goed met de economie, naar omstandigheden. En weinig paniek.

Het wordt spannend als bedrijven weer mensen mogen ontslaan en hoe erg een tweede golf gaat zijn. En natuurlijk ook wat er in het buitenland en op de aandelenmarkt gaat gebeuren.
Ontslaan mag dus vanaf juni, als je nu gebruikt maakt van de NOW regeling.
https://www.nu.nl/coronav...-werknemers-ontslaan.html

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:22
Ehm waar denk je anders dat het meeste geld van de overheid vandaan komt? Juist belastingen. Dus dat geld wat ze nu uitgeven is een groot deel uit belasting van burgers en

En ja dat ze nu leningen nemen om bedrijven en burgers te helpen betekend dat die later ook weer afgelost moeten gaan worden.

We zij niet de USA waar de geld persen aangezet worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Ramzzz op 10-05-2020 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dracula schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:38:
[...]

Ehm waar denk je anders dat het meeste geld van de overheid vandaan komt? Juist belastingen. Dus dat geld wat ze nu uitgeven is een groot deel uit belasting van burgers en

En ja dat ze nu leningen nemen om bedrijven en burgers te helpen betekend dat die later ook weer afgelost moeten gaan worden.

We zij niet de USA waar de geld persen aangezet worden.
Gelukkig hebben we negatieve rente op nieuwe staatsleningen zodat we wat verdienen aan dit lenen. :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:27

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:00:
[...]

Gelukkig hebben we negatieve rente op nieuwe staatsleningen zodat we wat verdienen aan dit lenen. :+
Wat denk je dat die geldpersen in de EU nu staan te doen dan?

Meer geld bij maken betekent niet dat je ook meer waarde creëert.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

_the_crow_ schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:03:
[...]
Wie vind jij dan dat de kosten moet betalen die gemoeid zijn met het redden van bedrijven en het tegemoetkomen van burgers?
Daar heb ik eerder al wat over gezegd. :P Als ik in de regering zat, dan zou ik de rekening van al deze ongein bij China neerleggen. En dan op een simpele praktische manier: per doos uit China die hierheen komt een Euro importbelasting. Dat met heel Europa en de VS afspreken (en hopelijk meer landen) zodat de schade langzaam aan ingehaald wordt, en als producten dan ineens veel duurder blijken te worden dan is dat een goede reden om die in eigen land (of eigen werelddeel) te produceren. Misschien wat simpel gedacht en zal wel handelsrelaties onder druk zetten, maar China heeft te weinig laten blijken het probleem van het virus in eerste instantie serieus te nemen (nog maar niet te beginnen over de twijfelachtige cijfers en het nu zich voordoen als redder des werelds). Als elk land dit zou doen, dan heb je geen Eurobonds-achtige meuk nodig en wordt die "China als absolute grootste macht"-greep mooi de kiem in gesmoord. :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Bart-Willem schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:07:
[...]

Daar heb ik eerder al wat over gezegd. :P Als ik in de regering zat, dan zou ik de rekening van al deze ongein bij China neerleggen. En dan op een simpele praktische manier: per doos uit China die hierheen komt een Euro importbelasting.
Dat klinkt heel erg leuk als je het alleen over consumentenproducten hebt, maar dan worden alle prijzen op Aliexpress gewoon een euro duurder en verder verandert er niets. Alles wat B2B geleverd wordt, en alle kennis die met China wordt verhandeld, dat is een heel ander verhaal want daar spelen ook een hoop politieke belangen.

Ga voor de grap maar eens kijken hoeveel vastgoedinvesteerders uit China en andere Aziatische landen er in Nederland vastgoed hebben opgekocht. Importheffingen? Heel erg leuk, maar dan gaan ze vuil spel spelen en gaan de huren als een raket omhoog en de pensioenfondsen donderen in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Daar heb ik eerder al wat over gezegd. :P Als ik in de regering zat, dan zou ik de rekening van al deze ongein bij China neerleggen. En dan op een simpele praktische manier: per doos uit China die hierheen komt een Euro importbelasting. Dat met heel Europa en de VS afspreken (en hopelijk meer landen) zodat de schade langzaam aan ingehaald wordt, en als producten dan ineens veel duurder blijken te worden dan is dat een goede reden om die in eigen land (of eigen werelddeel) te produceren. Misschien wat simpel gedacht en zal wel handelsrelaties onder druk zetten, maar China heeft te weinig laten blijken het probleem van het virus in eerste instantie serieus te nemen (nog maar niet te beginnen over de twijfelachtige cijfers en het nu zich voordoen als redder des werelds). Als elk land dit zou doen, dan heb je geen Eurobonds-achtige meuk nodig en wordt die "China als absolute grootste macht"-greep mooi de kiem in gesmoord. :+
Dat is niet zo simpel als het lijkt. Veel van de producten die bij ons in de winkel liggen komen daar vandaan. Die worden dan allemaal duurder. En als je de prijs alleen voor consumenten verhoogt krijg je grijze import.

Kortom, het is niet China die dat betaalt, maar de burgers.

Edit: er zijn ook al vanuit de EU een heleboel importheffingen op producten uit China.

[ Voor 3% gewijzigd door SymbolicFrank op 10-05-2020 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Stoney3K schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:05:
Wat denk je dat die geldpersen in de EU nu staan te doen dan?
Dat valt nog wel mee. De persen van de ECB draaien niet zo hard. In de VS staan ze te roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[...]

Of wat strategische productie hierheen halen.

Je moet wel een beetje lief doen tegen China, anders heb je straks geen medicijnen meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Indoubt schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:30:
[...]

De machines en kennis voor die productie komen zo even uit de lucht vallen? Want die hebben we ook allemaal geoutsourced...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@Stoney3K Da's een hele industrie die we uit de grond kunnen stampen. Yay werkgelegenheid :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Ben je ook bereid het dubbele, of wellicht zelfs driedubbele, voor alles te betalen tov wat je nu betaalt? Iets met hogere arbeidskosten enzo?

En kies jij bij electronica altijd het duurste uit, of ga je vaak voor de goedkopere opties, waarbij die voor een (aanzienlijk) deel uit China komen?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik volg de statistieken bij De John Hopkns universiteit. Die lijken alleen te kijken naar aantal positieve testen en niet naar het percentage positieve testen. Dit lijkt me een enorm vertekend beeld te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

wildhagen schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:34:
[...]

Ben je ook bereid het dubbele, of wellicht zelfs driedubbele, voor alles te betalen tov wat je nu betaalt? Iets met hogere arbeidskosten enzo?

En kies jij bij electronica altijd het duurste uit, of ga je vaak voor de goedkopere opties, waarbij die voor een (aanzienlijk) deel uit China komen?
Mijn iphone komt uit China ja, maar dat was nu niet echt een koopje.

Strategishe produktie: ik bedoel daarmee dat er toch wat essentiële middelen zijn die best de moeite waard zijn om wat meer voor te betalen. Laat het duidelijk zijn dat het niet lang zal duren of ook dat soort middelen zal ook duur zijn of worden als je het importeert. Of je kunt het helemaal niet krijgen.

We hebben China lang behandeld als een derde wereld land met de voordelen die daarbij horen op het economische vlak. Of je daar nog van kunt spreken zou moeten worden bezien. China werpt van staatswege veel barrières op voor bedrijven die in China willen investeren met heel veel beperkende regelgeving. Andersom is dat niet zo of maar heel gering. Het zou goed zijn om te kijken of daar een nieuwe balans moet worden gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ijdod schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:33:
@Stoney3K Da's een hele industrie die we uit de grond kunnen stampen. Yay werkgelegenheid :P
In theorie wel, maar in praktijk krijg je dat nooit binnen aanzienlijke tijd (een paar jaar) uit de grond gestampt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
Uiteraard niet. Opvallend vind ik het overigens wel dat we 2 maanden geleden nog uitgebreid nadachten over precies dat. En lijken we nu al weer teruggevallen in de oude patronen. Kost teveel, enz enz.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Stoney3K schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:11:
[...]

Dat klinkt heel erg leuk als je het alleen over consumentenproducten hebt, maar dan worden alle prijzen op Aliexpress gewoon een euro duurder en verder verandert er niets. Alles wat B2B geleverd wordt, en alle kennis die met China wordt verhandeld, dat is een heel ander verhaal want daar spelen ook een hoop politieke belangen.

Ga voor de grap maar eens kijken hoeveel vastgoedinvesteerders uit China en andere Aziatische landen er in Nederland vastgoed hebben opgekocht. Importheffingen? Heel erg leuk, maar dan gaan ze vuil spel spelen en gaan de huren als een raket omhoog en de pensioenfondsen donderen in elkaar.
Als Aliexpress de prijzen omhoog gooit is dat alleen maar gunstig: minder meuk deze kant op, ook beter voor het milieu en klimaat. :P

Dat China hier ineens bedrijven en vastgoed overneemt is eigenlijk een ontwikkeling die je helemaal niet wil hebben. En ook B2B-handel die minder wordt met China zou eigenlijk alleen maar goed zijn om zo Europa wat sterker te krijgen. Vergeet niet dat het uurloon in bijvoorbeeld Polen of Roemenië/Bulgarije niet heel gek veel scheelt met China (daar zijn de uurlonen afgelopen jaren als een raket omhoog geschoten). Minder afhankelijk willen zijn van China levert voor Europa alleen maar voordelen op en zou Zuid- en Oost-Europa financieel een stuk sterker kunnen maken (plus dat we als Noord-Europa dan minder het gevoel hebben dat we voor het Zuiden/Oosten zitten te werken).
[...]

Je moet wel een beetje lief doen tegen China, anders heb je straks geen medicijnen meer :+
Dat is wel een typisch voorbeeld van de zoveelste Dutch Disease: je farmaceutische industrie (waarvan een hoop medicijnen zelfs in Nederland bedacht/ontworpen zijn met subsidies @ Erasmus) verkopen aan bedrijven uit China/India die eerst beloven de Nederlandse fabrieken open te houden om ze vervolgens een half jaar tot jaar later te sluiten.
wildhagen schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:34:
[...]

Zoals eerder gezegd: arbeidsloon in Oost-Europa scheelt niet gek veel met China. Geen wonder dat bedrijven zoals Philips langzaam aan steeds meer in Oost-Europa begint te produceren en zelfs uitbesteed werk in India naar Polen haalt (het tijdverschil speelde daarin vooral parten, zoals HRM/ICT-meuk).

Misschien is het maar goed om prijzen van bepaalde artikelen hoger te maken. Zo ben ik ook voorstander om megastallen minder groot te maken en de export van vlees te verminderen. Want het is te zot voor woorden dat we net zoveel (goed) vlees exporteren en daar goedkoop troepvlees uit Oekraïne en Polen voor terug importeren (los van de omstandigheden hoe de dieren daar behandeld worden). Dat megastallen voor de omgeving een gevaar voor de volksgezondheid blijkt wel uit hoe het coronavirus om zich heen geslagen heeft in de gebieden waar de meeste intensieve veehouderij in Nederland zich bevind (maar daar heb ik eerder al een aantal posts aan besteed). Het nadeel van prijsverhogingen is alleen dat door de Hollandse Handelsgeest vaak in de verkeerde zakken beland: Nederlands vlees voor alleen de Nederlandse markt (in plaats van exporteren) zou voor de boeren dezelfde prijs moeten opleveren, maar je kan helaas op je klompen aanvoelen dat de grootgrutters niet meer willen betalen dan ze nu doen voor de import-troep maar we als consument wel meer gaan betalen "want echt Nederlands product!" :/

Nog een gedachte: doordat we nu zooi uit China halen en niet in Europa maken betekent niet dat het als totaliteit goedkoper is. Ja, de prijs in China is goedkoper maar doordat we zooi daar vandaan halen in plaats van een Italiaanse/Spaanse/Roemeense producent betekent dat we die wel weer aan het infuus hebben hangen in de vorm van staatssteun. Indirect hoeft China sponsoren dus niet automatisch "goedkoper" te betekenen als we daarvoor een ander land financieel moeten steunen.

Long story short: never waste a good crisis, gezien de vlieg/reisbeperkingen zou juist "lokaal" produceren nu de focus moeten worden. Goed voor de economie, goed voor de onafhankelijkheid (en gewoon niet meer afhankelijk zijn van het buitenland en al helemaal niet van China) en er zijn op een vrij eenvoudige wijze milieuwinsten te behalen (minder transport, kleinere veestapel, betere productieomstandigheden, beter voor de volksgezondheid). Het vergt alleen wel een omslag in denkpatroon bij politiek en bedrijven, die moeten niet langer naar het eerste prijskaartje kijken die ze tegenkomen.

[ Voor 53% gewijzigd door Bart-Willem op 10-05-2020 18:24 ]

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Barrycade

Through the...

Stoney3K schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:31:
[...]

De machines en kennis voor die productie komen zo even uit de lucht vallen? Want die hebben we ook allemaal geoutsourced...
Zal meevallen, meeste van die kennis hebben ze in het verleden van ons gepikt, gekopieerd, geleerd.

Komt er op neer dat een Chinese fabriek in het verleden/heden, geen milieuvergunning, geen Arbo regels en andere kostenverhogende zaken had. Tel daarbij op zware export subsidie /staatsbelastingen, goedkope kolenstroom en grondstoffen (wegens gebrek aan eerder genoemde staatsregels /voordelen) en een monddood werkvolk.

Zodat het heel logisch leek om de boel uit het dure Europa te verplaatsen zodat wij lekker veel rendement maakten op onze pensioenaandelen via de hoofdkantoren van de multinationals die in Europa achterbleven en ingeschreven bleven op de lokale aandelenmarkten.

Kennis hebben we echt wel, we zijn/waren te duur om lampjes/mondkapjes insert order ander massa product in elkaar te zetten zonder dat aandeelhouders beginnen te schreeuwen on ROI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Barrycade schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:54:
Komt er op neer dat een Chinese fabriek in het verleden/heden, geen milieuvergunning, geen Arbo regels en andere kostenverhogende zaken had. Tel daarbij op zware export subsidie /staatsbelastingen, goedkope kolenstroom en grondstoffen (wegens gebrek aan eerder genoemde staatsregels /voordelen) en een monddood werkvolk.
En nog steeds de formele status van ontwikkelingsland heeft waardoor o.a. die pakketjes van Alibaba bijna gratis over de hele wereld kunnen worden verstuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

hoevenpe schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:03:
[...]

En nog steeds de formele status van ontwikkelingsland heeft waardoor o.a. die pakketjes van Alibaba bijna gratis over de hele wereld kunnen worden verstuurd.
Dit dus, wilde ik net nog toevoegen in mijn bovenstaand betoog. :P Dat is echt het eerste waar we mee moeten nokken.

Volvotips.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SymbolicFrank
We zijn hier in Nederland het op 1 na grootste exportland van levensmiddelen. Alleen de VS is groter. Als je je dus af mocht vragen waar tegenwoordig onze rijkdom vandaan komt: daarvan. En inderdaad, dan importeren we weer goedkoop voedsel om zelf op te eten.

Kort door de bocht hebben we op lange termijn niet genoeg geld om ons eigen voedsel te eten. Het is veel te veel en veel te duur. Als we dat zouden doen gaan de meeste boeren failliet.

Het is allemaal een kwestie van specialisatie. Wij kunnen hier in Nederland geen hoogwaardige halfgeleiders maken, maar weer wel de machines om die te produceren. Dat zie je bijvoorbeeld ook in Duitsland: zij maken de machines die ze in China kopen om daar die goedkope producten te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

… en China outsourcet dan weer naar Afrika (door half Afrika op te kopen) omdat Chinese lonen te hoog zijn.

“Nou, dan gaan wij toch naar Afrika om hetzelfde te doen?”

Ehm… Iets met koloniaal verleden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Wilf schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:48:
… en China outsourcet dan weer naar Afrika (door half Afrika op te kopen) omdat Chinese lonen te hoog zijn.

Als we het over levensmiddelen hebben, is het in een groot deel van Afrika goedkoper om voedsel uit de EU te kopen, dan voedsel dat lokaal geproduceerd wordt. Het is daar niet zo geautomatiseerd als hier. Ze doen het daar voor het grootste deel nog met de hand. Je ziet hier en daar wel een oude tractor, maar veel meer moet je daar niet van verwachten.

Het is over het algemeen het voedsel waar we hier teveel van hebben, zoals zuivel, dat daar tegen lage prijzen verkocht wordt. Ook veel gedroogde producten, zoals bonen. En sterk bewerkte producten, zoals pakjes soep en saus uit de EU liggen daar allemaal voor lage prijzen in de winkel.

Dat is inderdaad een flink probleem voor hun zelfredzaamheid en de economie daar.

Edit: importtarieven zijn bijna altijd bedoeld om de lokale economie te laten bestaan. Dat doen we hier in de EU ook. Maar de verhouding tussen de machtige EU en een arm Afrikaans land is natuurlijk al snel vrij eenzijdig. De lokale bevolking wil dat wel graag, maar diplomatiek is dat niet haalbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door SymbolicFrank op 10-05-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-10 21:42
TrailBlazer schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:41:
Ik volg de statistieken bij De John Hopkns universiteit. Die lijken alleen te kijken naar aantal positieve testen en niet naar het percentage positieve testen. Dit lijkt me een enorm vertekend beeld te geven.
Het lastige is dat een percentage positieve testen per land ontzettend verschillend kan gaan zijn aangezien dit totaal afhankelijk is van testbeleid. Indien enkel getest wordt bij heftige klachten, dan zal dit percentage automatisch hoger liggen dan wanneer getest kan worden op verzoek.

Op soortgelijke wijze is het mondiale totaal dan ook een niet veelzeggend cijfer op zich, de accuratesse valt of staat tenslotte bij testbeleid. En dit is dusdanig variabel dat het een getal van weinig meer waarde is dan het creeren voor headlines voor de media.

Zelfs binnen eenzelfde land is het kijken naar het aantal positieve testen in de loop der tijd al ontzettend lastig omdat je moet corrigeren voor veranderingen binnen testbeleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

SymbolicFrank schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:01:
We zijn hier in Nederland het op 1 na grootste exportland van levensmiddelen. Alleen de VS is groter. Als je je dus af mocht vragen waar tegenwoordig onze rijkdom vandaan komt: daarvan. En inderdaad, dan importeren we weer goedkoop voedsel om zelf op te eten.

Kort door de bocht hebben we op lange termijn niet genoeg geld om ons eigen voedsel te eten. Het is veel te veel en veel te duur. Als we dat zouden doen gaan de meeste boeren failliet.

Het is allemaal een kwestie van specialisatie. Wij kunnen hier in Nederland geen hoogwaardige halfgeleiders maken, maar weer wel de machines om die te produceren. Dat zie je bijvoorbeeld ook in Duitsland: zij maken de machines die ze in China kopen om daar die goedkope producten te maken.
Het probleem met de boeren (en tuinders) hier is dat ze vrijwel altijd al hun eieren in 1 mandje gooien. In dit geval de export en zodra daar iets mee is loopt men meteen te schreeuwen om staatssteun omdat ze geen enkel ander verdienmodel hebben. Veel exporteren is leuk, maar als we vervolgens dezelfde producten in bijna dezelfde hoeveelheid (van beduidend mindere kwaliteit, maar we willen eenmaal graag plofkippen, fipronil-eieren en hormonenbiefstuk "want goedkoop") importeren dan zijn we raar bezig. Ik zou het niet erg vinden om meer te moeten betalen voor betere kwaliteit vlees en wetend dat er niet/minder mee gerommeld is. Zoals ik al zei: als de boer uiteindelijk van een Ahold/Superunie/weetikveelwat dezelfde prijs krijgt als van de buitenlandse koper dan zal het hem worst (haha) wezen of het binnenlands of in het buitenland verkocht wordt. Maar dan moet er wel een omslag komen in zowel de vraagzijde (niet meer goedkoop kiloknaller-meukvlees willen door de consument) als de aanbodzijde (kleinere veestapel door minder export, maar wel een kwaliteitsproduct voor een goede prijs waardoor het uiteindelijke inkomen van de boer niet terugvalt). Die omslag is alleen vrij lastig te realiseren gezien de prijsbewustheid van de Nederlandse consument. :/
Wilf schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:48:

Zoals een oud-topman van een welbekende grote IT/consultancy-dienstverlener waar ik vaak mee tennis altijd zegt: "men riep altijd dat we naar het oosten moesten, want dat was goedkoper. Maar uiteindelijk ben je weer heel de wereld rond!" :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Bart-Willem schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:08:
[...]

Dit dus, wilde ik net nog toevoegen in mijn bovenstaand betoog. :P Dat is echt het eerste waar we mee moeten nokken.
Ontwikkelingsland maar ze ontwikkelen wel snel. Bovendien hebben ze ook nog hun traditionele chinese medicijnen (TCM). De WHO is er in ieder geval erg mee bezig en heeft er ook in geïnvesteerd.

Nu wil ik niet zeggen dat niets is, ik ken mensen die baat hebben bij accupunctuur en zo zijn er meer voorbeelden maar ik zal toch verbaasd staan als ik net corona in het ziekenhuis aankom en ik krijg een beetje neushoornpoeder zonder dat daar klinische trials aan zijn voorafgegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Effectiever: een stop op alle pan-Europese investeringen van Chinese origine voor alles wat op maar enige wijze te maken heeft met de nieuwe zijderoutes. Daar zit de enige zwakke plek - voor nog even. Elk ander scenario komt óf op de Europese belastingbetaler neer, óf raakt aan eigen kwetsbaarheden (fiscale hefbomen, kennisstromen, kapitaalstromen).

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Virtuozzo schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:44:
[...]

Effectiever: een stop op alle pan-Europese investeringen van Chinese origine voor alles wat op maar enige wijze te maken heeft met de nieuwe zijderoutes. Daar zit de enige zwakke plek - voor nog even. Elk ander scenario komt óf op de Europese belastingbetaler neer, óf raakt aan eigen kwetsbaarheden (fiscale hefbomen, kennisstromen, kapitaalstromen).
Ik zou verwachten dat dat de volle aandacht heeft van regeringen binnen de EU maar ik lees er heel weinig over.

Behalve Servie dan, die hangt overal Posters op "I love China"

Welke partij is hier mee bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Indoubt schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:47:
[...]

Ik zou verwachten dat dat de volle aandacht heeft van regeringen binnen de EU maar ik lees er heel weinig over.

Behalve Servie dan, die hangt overal Posters op "I love China"

Welke partij is hier mee bezig?
Dit is niet veel anders dan de discussie over fiscale mechanismen binnen Europese context. Status: geblokkeerd. Door dezelfde actoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Als je het zo formuleert is dit niets anders dan trolling/flamebait.

[ Voor 83% gewijzigd door defiant op 10-05-2020 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

True, BMI > 40 heb ik gelezen. Echter of dat het hele verhaal is weet ik niet. Er druppelt steeds meer informatie door en het is lang niet zo eenduidig als in aanvang misschien door sommige gedacht.

BMR inenting lijkt een positief verschil te maken, de ouderen hebben dat niet gehad, in sommige studies verbazen ze zich weer over het geringe aantal rokers, blijkbaar doet nicotine wat positiefs en de AA kan wel opdoeken nu het erop lijkt dat resveratrol ook een positief effect heeft en in rode wijn zit.

We gaan het zien :+

[ Voor 11% gewijzigd door defiant op 10-05-2020 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Bart-Willem schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:32:
Het probleem met de boeren (en tuinders) hier is dat ze vrijwel altijd al hun eieren in 1 mandje gooien. In dit geval de export en zodra daar iets mee is loopt men meteen te schreeuwen om staatssteun omdat ze geen enkel ander verdienmodel hebben. Veel exporteren is leuk, maar als we vervolgens dezelfde producten in bijna dezelfde hoeveelheid (van beduidend mindere kwaliteit, maar we willen eenmaal graag plofkippen, fipronil-eieren en hormonenbiefstuk "want goedkoop") importeren dan zijn we raar bezig.
Lijstje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Nr  Name            Export in Billions
1   USA             $150
2   Netherlands     $94
3   Germany         $86
4   Brazil          $79
5   France          $74
6   China           $63
7   Spain           $50
8   Canada          $49
9   Belgium         $44
10  Italy           $43.7

94 miljard dollar per jaar, dat is 460 dollar per persoon, per maand. Voor een gezin met twee kinderen is dat 1840 dollar, of 1680 Euro per maand aan vers voedsel. En ik weet niet wat dat is qua volume, maar omdat het vooral zuivel, groente, fruit, vlees (en bloemen) is, gaat dat waarschijnlijk niet op je bord passen.

(Edit: dat is natuurlijk exclusief het Nederlandse eten dat we nu al eten, zoals zuivel, en exclusief BTW.)

En wij houden daarmee bijvoorbeeld een flink deel van de bevolking van het VK in leven. Maar die kunnen dan natuurlijk die producten uit Spanje en Portugal bestellen die wij niet meer opeten. Dan houden ze geld over, maar is het wel minder vers.
Ik zou het niet erg vinden om meer te moeten betalen voor betere kwaliteit vlees en wetend dat er niet/minder mee gerommeld is. Zoals ik al zei: als de boer uiteindelijk van een Ahold/Superunie/weetikveelwat dezelfde prijs krijgt als van de buitenlandse koper dan zal het hem worst (haha) wezen of het binnenlands of in het buitenland verkocht wordt.
Ahold is de grootste en betaalt daarom het minste. Hoog volume, lage prijs. Zo werkt dat nu eenmaal. En er is al lang geen directe relatie meer tussen de in- en verkoopprijs. Het gaat allemaal om profilering en groei. De meeste "biologische", "ecologische" en "gerecyclede" producten zijn wel duurder maar niet beter.

[ Voor 2% gewijzigd door SymbolicFrank op 10-05-2020 21:16 . Reden: Verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

[...]

Maar hoe zou dat in de praktijk eruit moeten zien dan volgens jou?
SymbolicFrank schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:03:
[...]

Lijstje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Nr  Name            Export in Billions
1   USA             $150
2   Netherlands     $94
3   Germany         $86
4   Brazil          $79
5   France          $74
6   China           $63
7   Spain           $50
8   Canada          $49
9   Belgium         $44
10  Italy           $43.7

94 miljard dollar per jaar, dat is 460 dollar per persoon, per maand. Voor een gezin met twee kinderen is dat 1840 dollar, of 1680 Euro per maand aan vers voedsel. En ik weet niet wat dat is qua volume, maar omdat het vooral zuivel, groente, fruit, vlees (en bloemen) is, gaat dat waarschijnlijk niet op je bord passen.

En wij houden daarmee bijvoorbeeld een flink deel van de bevolking van het VK in leven. Maar die kunnen dan natuurlijk die producten uit Spanje en Portugal bestellen die wij niet meer opeten. Dan houden ze geld over, maar is het wel minder vers.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe dat bedrag samengesteld is: is dat alleen vlees en zuivel? Of zitten er bijvoorbeeld ook zaden in (is Nederland wereldwijd echt opper-marktleider in en zou dus een aanzienlijk percentage van de export in beslag kunnen nemen), of zitten er ook bijvoorbeeld andere exportproducten zoals bier (Heineken), doorvoer-artikelen en andere zaken in die je als consument niet altijd zou kopen? Veel producten die minder intensief qua milieubelasting etc zijn kunnen we natuurlijk altijd blijven exporteren (zoals de zaden dus, die hebben geen of nauwelijks invloed op de leefomgeving zoals een megastal dat wel heeft). Interessant om te weten is wát er precies geëxporteerd wordt, en wat eventueel niet meer geëxporteerd hoeft te worden als we dezelfde hoeveelheid importeren. Als je uitrekent wat je maandelijks aan boodschappen uitgeeft ga je trouwens ook wel behoorlijk schrikken denk ik (zeker als je nu wekelijks boodschappen laat bezorgen, zoals wij nu doen om niet naar de supermarkt te hoeven). :P

[...]
Ahold is de grootste en betaalt daarom het minste. Hoog volume, lage prijs. Zo werkt dat nu eenmaal. En er is al lang geen directe relatie meer tussen de in- en verkoopprijs. Het gaat allemaal om profilering en groei. De meeste "biologische", "ecologische" en "gerecyclede" producten zijn wel duurder maar niet beter.
<knip> Volstrekt offtopic.

[ Voor 77% gewijzigd door Ramzzz op 11-05-2020 09:46 ]

Volvotips.com

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
Bart-Willem schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:08:
Dat is echt het eerste waar we mee moeten nokken.
De EU zou veel harder moeten zijn, een kritisch rapport na dreigende taal uit Peking aanpassen is geen sterk signaal. Het is vloeken in de kerk, maar dan doet Trump het met zijn handelsoorlog in ieder geval in de beeldvorming minder slecht.

Hoe lastig kan het zijn om hoge heffingen op de rommel van Alibaba te zetten? Zeker als blijkt dat het in de praktijk niet aan onze veiligheidsstandaarden voldoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
En los van de globale aspecten en kwetsbaarheden aldaar, dat andere scenario, het lokale, kent kwetsbaarheden die opnieuw neo-liberaal beleid versterken.

Europese of nationale belastingbetaler, ja, maar zoom eens in naar een lokaal perspectief, de jarenlange verschuiving van kosten en belasting van nationale naar lokale kosten. Gemeentes, steden of provincie die nu allang geen perspectief meer hebben wat betreft begroting en geen enkele sturingsmechanismes meer hebben in de kosten van deze crisis. De gemeentes met vet op hun botten vs de gemeentes die jarenlang bezig zijn de kwetsbare groepen te ondersteunen. Kijk wie waar woont... Let wel, de uitkeringen, steun of noodmaatregelen voor personen (en niet de grote bedrijven) komen voor een groot deel uit lokaal budget.

Er is op dit moment maar één instrument voor lokale overheden om dit effectief bij te sturen, de OZB, laat dit nu net een instrument van inkomensongelijkheid zijn, één die zal versterkt worden als gevolg van de niet te voorkomen verhoging van dit soort lokale lasten. Niet veel anders dan de gevolgen van deze crisis: bankmedewerkers kunnen thuis werken, metaal bewerkers niet; Middenstand ondernemers , zzp-ers , uitzendkrachten of 0-urencontracten die het allemaal niet breed hebben sneuvelen eerst. De beter betaalde Nederlander niet, of later.

Het is niet alleen een crisis van gezondheid of levensvatbaarheid in economische termen. Het is een crisis waarbij inkomensongelijkheid, autocratie, roofzuchtig economisch beleid en recht van de sterkste (of de minst sociale) gaat winnen. Chinese neigingen, niet alleen nationaal, maar vooral ook op een kleinere, lokale schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Bart-Willem schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:05:
Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe dat bedrag samengesteld is: is dat alleen vlees en zuivel? Of zitten er bijvoorbeeld ook zaden in (is Nederland wereldwijd echt opper-marktleider in en zou dus een aanzienlijk percentage van de export in beslag kunnen nemen), of zitten er ook bijvoorbeeld andere exportproducten zoals bier (Heineken), doorvoer-artikelen en andere zaken in die je als consument niet altijd zou kopen? Veel producten die minder intensief qua milieubelasting etc zijn kunnen we natuurlijk altijd blijven exporteren (zoals de zaden dus, die hebben geen of nauwelijks invloed op de leefomgeving zoals een megastal dat wel heeft).
Mee eens. "Agriculture", dus waarschijnlijk geen bier, maar dingen zoals zaden en andere productiemiddelen, dat zou ik ook niet weten. Doorvoer, gedeeltelijk. Merken zoals Knorr en Maggi kennen ze over de hele wereld, maar ik weet niet of ze die meetellen en waar Unilever die dingen produceert.

Het is natuurlijk wel exclusief de Nederlandse producten die we nu al eten, zoals zuivel, en exclusief BTW. Dus aan 2500 Euro per maand in totaal zit je snel.
Interessant om te weten is wát er precies geëxporteerd wordt, en wat eventueel niet meer geëxporteerd hoeft te worden als we dezelfde hoeveelheid importeren. Als je uitrekent wat je maandelijks aan boodschappen uitgeeft ga je trouwens ook wel behoorlijk schrikken denk ik (zeker als je nu wekelijks boodschappen laat bezorgen, zoals wij nu doen om niet naar de supermarkt te hoeven). :P
Dat is moeilijk precies te bepalen, omdat het vaak en snel verandert. Er is op de ene plaats een goede oogst en op de andere een slechte. Of de mensen gaan ineens allerlei exotische producten eten. Er is een nieuwe, lekkerdere tomaat-variant ontwikkeld. De subsidies en quota worden aangepast in Brussel. Varkenspest, gekke koeien en vogelgriep. Enzovoorts.

En de fabrieken verplaats je niet makkelijk, maar waar zij hun inkopen doen weet je niet van te voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
hoevenpe schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:16:
Hoe lastig kan het zijn om hoge heffingen op de rommel van Alibaba te zetten? Zeker als blijkt dat het in de praktijk niet aan onze veiligheidsstandaarden voldoet.
Standaarden is inderdaad een goede. Dat "C E" merk is vaak vals, dat vind de EU niet leuk. Maar wie gaat dat allemaal controleren? Dan moet je heel Alibaba verbieden.

Je kunt dat soort dingen eigenlijk alleen afvangen door daarover goede afspraken met het producerende land te maken, zodat zij het handhaven. En er is ongetwijfeld een commissie in Brussel die daar druk mee bezig is. De enige andere optie is om de import van alle producten van dat type te verbieden. En dat gebeurt soms ook.

[ Voor 7% gewijzigd door SymbolicFrank op 10-05-2020 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
SymbolicFrank schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:43:
Standaarden is inderdaad een goede. Dat "C E" merk is vaak vals, dat vind de EU niet leuk. Maar wie gaat dat allemaal controleren? Dan moet je heel Alibaba verbieden.
Wat zou er gebeuren als Bol of Amazon producten met vervalste "C E" certificering zou leveren? Na een paar waarschuwingen hebben ze echt een probleem, gelijke monniken gelijke kappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SymbolicFrank
hoevenpe schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:50:
Wat zou er gebeuren als Bol of Amazon producten met vervalste "C E" certificering zou leveren? Na een paar waarschuwingen hebben ze echt een probleem, gelijke monniken gelijke kappen.
Ik weet vrij zeker, dat de EU Alibaba daarvoor inderdaad gewaarschuwd heeft. Daar heb ik een tijd geleden wat over gelezen. Maar ik heb geen idee hoe het daarmee staat. Dat zou je @Virtuozzo moeten vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

SymbolicFrank schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:34:
[...]

Mee eens. "Agriculture", dus waarschijnlijk geen bier, maar dingen zoals zaden en andere productiemiddelen, dat zou ik ook niet weten. Doorvoer, gedeeltelijk. Merken zoals Knorr en Maggi kennen ze over de hele wereld, maar ik weet niet of ze die meetellen en waar Unilever die dingen produceert.

Het is natuurlijk wel exclusief de Nederlandse producten die we nu al eten, zoals zuivel, en exclusief BTW. Dus aan 2500 Euro per maand in totaal zit je snel.
Even opgezocht, bij die 94 miljard zit in:
- sierteelt (9,5 miljard, kennelijk het grootste exportproduct van Nederland)
- vlees/vis/zuivel (bij elkaar opgeteld 18 miljard, onderverdeeld over verschillende categorieën)
- halffabrikaten van voedsel die hier verder afgewerkt wordt (circa 3,5 miljard)
- aardappelen, groente en fruit
- drank (dus bier etc valt er ook onder aangezien dat uit natuurlijke ingrediënten bestaat en daardoor onder landbouw valt)
- zaden
- doorvoer-artikelen
- mest en meststoffen
- maar ook landbouwmachines, machines voor voedselbewerking/productie, kassen en kasmaterialen, kennis en innovatie, enz enz, en dat aantal is alleen maar stijgende.

Oftewel: het gaat echt niet alleen om voedsel kennelijk. :P

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bart-Willem schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:05:
[...]

Maar hoe zou dat in de praktijk eruit moeten zien dan volgens jou?
Niet veel anders dan wat we een reset noemen, een terugkeer naar relaties en condities van een tijdstip voorafgaand aan ons toegeven en struikelen. In termen van Internationale Betrekkingen een vrij neutraal instrument, soms toegepast om een verzuurde relatie te neutraliseren, soms om een scheve relatie te corrigeren. Een terugkeer naar de kaders, regels, stelsels, verdragen, afspraken, akkoorden en al dat van rond de jaren '80 - '90.

En dan aan tafel. Op dit moment kunnen wij ons dit veroorloven.

Er is ook een pijnlijk sterk argument om het unilateraal te doen, gezien de kwesties grondstoffenreservoirs (afhankelijkheden) en de druk op de spreekwoordelijk heilige correlatie productie/R&D/MKB (anders gezegd, de les leren die het VK en de VS vergeten zijn). Eenvoudiger gezegd, wat we verliezen bij een eenzijdige reset staat op dusdanige wijze gelijk aan een enorme boost dat het ronduit pijnlijk is dat we het niet eens overwegen.

Maar goed, dit is een discussie van besluitvorming door en binnen lidstaten bij dominante focus op selectieve belangen boven collectieve belangen (compleet met blinde vlek voor de realiteit van richting van lijn bij die afweging voor balans (trickle down economics is hier een domein van politieke economie, en het zit diep).

Enfin, dit is een onderwerp wat door een aantal lidstaten gewoon niet toegestaan wordt.
djengizz schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:27:
[...]

En los van de globale aspecten en kwetsbaarheden aldaar, dat andere scenario, het lokale, kent kwetsbaarheden die opnieuw neo-liberaal beleid versterken.

Europese of nationale belastingbetaler, ja, maar zoom eens in naar een lokaal perspectief, de jarenlange verschuiving van kosten en belasting van nationale naar lokale kosten. Gemeentes, steden of provincie die nu allang geen perspectief meer hebben wat betreft begroting en geen enkele sturingsmechanismes meer hebben in de kosten van deze crisis. De gemeentes met vet op hun botten vs de gemeentes die jarenlang bezig zijn de kwetsbare groepen te ondersteunen. Kijk wie waar woont... Let wel, de uitkeringen, steun of noodmaatregelen voor personen (en niet de grote bedrijven) komen voor een groot deel uit lokaal budget.

Er is op dit moment maar één instrument voor lokale overheden om dit effectief bij te sturen, de OZB, laat dit nu net een instrument van inkomensongelijkheid zijn, één die zal versterkt worden als gevolg van de niet te voorkomen verhoging van dit soort lokale lasten. Niet veel anders dan de gevolgen van deze crisis: bankmedewerkers kunnen thuis werken, metaal bewerkers niet; Middenstand ondernemers , zzp-ers , uitzendkrachten of 0-urencontracten die het allemaal niet breed hebben sneuvelen eerst. De beter betaalde Nederlander niet, of later.

Het is niet alleen een crisis van gezondheid of levensvatbaarheid in economische termen. Het is een crisis waarbij inkomensongelijkheid, autocratie, roofzuchtig economisch beleid en recht van de sterkste (of de minst sociale) gaat winnen. Chinese neigingen, niet alleen nationaal, maar vooral ook op een kleinere, lokale schaal.
Scherp opgemerkt, er is inderdaad sprake in die lokale scenario's van hoge waarschijnlijkheid van verdieping aanwezige trends.

Ik heb erg het idee dat juist vanwege het hoge tempo, de indringende consistentie van focus en continue herhaling van berichtgeving de ruimte voor breder perspectief - zo bitter noodzakelijk bij omgang met crises van welke aard of voor welke omstandigheid dan ook - verloren begint te gaan.

Enerzijds de stringente focus, anderzijds de frame based toepassingen voor prikkels naar "terugkeer" (status quo post ante, het idee is al ridicuul bij zelfs de meest eenvoudige toetsing), samen schept het een binaire valstrik voor onze vorming van collectieve perceptie.

Meer direct gesteld, het continue prikkelen van terug naar buiten & vroeger samen met continue blindstaren op IC data resulteert in maatschappelijk onvermogen om vinger aan de pols te houden.

Ik merk daarbij twee zaken op. Als eerste, als we heel eerlijk zijn ondermijnen we intern onze eigen variabelen van stabiliteit, cohesie en potentieel. En als tweede, als we net zo eerlijk willen zijn, ondermijnen we zo ook ons vermogen tot externe behartiging. Immers, in plaats van krachten te bundelen en te bouwen op basis van sterktepunten, duiken we in spel in eigen loopgraven ter afleiding.

Anders gezegd, onze traditie van politieke marketing en gedrag is misschien op korte tot middellange termijn selectief lonend, maar op termijn ronduit destructief. Maar het probleem blijft, de enige die bepaalt hoeveel ruimte er is voor dat soort spel, dat is de spreekwoordelijke burger.
djengizz schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:27:
[...]

Er is op dit moment maar één instrument voor lokale overheden om dit effectief bij te sturen, de OZB, laat dit nu net een instrument van inkomensongelijkheid zijn, één die zal versterkt worden als gevolg van de niet te voorkomen verhoging van dit soort lokale lasten.
offtopic:
Ik heb dit even er uit gelicht. Het resultaat van langdurige lobby. Een algemene gedachte uit kokers gekomen van G.M. Verrijn Stuart, Pieter Hennipman, Ernest Henri Philippe Baudet (de eerste Nederlander die aan de lobby ging voor het belang van sociaal-psychologische theorieën voor een inzicht in historische processen voor ordeningsvraagstukken), Walter Manshanden en Anton de Graaff (Nederlands Economisch Instituut), met stokpaardjes van de heren Justus Meyer en Josephus Jitta uiteindelijk een traditionele preek geworden bij D.C. Renooij en Huibert Boumeester. Het loont zich om de tijdlijn uit te werken bij analyse van overeenkomst tussen de middelste twee, netwerken van de eerste vijf en loopbaan van de laatste twee.

Misschien dat het eens een keer wat duidelijker wordt hoe groot de uitdaging van correctie is, bij waarneming van dergelijke termijnagenda's en subtiliteit van focus op hefbomen en termijneffecten voor herordening. Dit is een tijd van culminatie van doelstellingen.

Al is dit eigenlijk iets voor een ander topic, maar goed, elke crisis wordt evenzo gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bart-Willem schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:39:
[...]
- vlees/vis/zuivel (bij elkaar opgeteld 18 miljard, onderverdeeld over verschillende categorieën)
- halffabrikaten van voedsel die hier verder afgewerkt wordt (circa 3,5 miljard)
- drank (dus bier etc valt er ook onder aangezien dat uit natuurlijke ingrediënten bestaat en daardoor onder landbouw valt)
- zaden
- doorvoer-artikelen
- mest en meststoffen
- maar ook landbouwmachines, machines voor voedselbewerking/productie, kassen en kasmaterialen, kennis en innovatie, enz enz, en dat aantal is alleen maar stijgende.

En dat groeit nog steeds. Wel iets om bij in het achterhoofd te houden, China stelt al een decennium consistent steeds meer eisen. De crux zit hem daarbij in overdracht van kennis enerzijds, en overheveling van productie anderzijds - op een bedje van overname kapitaalvoorzieningen en kaders voor participaties. Veel daarvan is zoals wij het kennen, maar alles is binnen de 2025 en 2050 agenda's primair subversief. Het gaat China niet om handel conform onze definities, het gaat China om beheersing en negatie van concurrentie (inclusief het innovatief potentieel daartoe). Of zoals dat een paar jaar geleden door Xi werd geformuleerd, de noodzaak tot het omvormen van handelsrelaties tot economisch reservoir.

Waar ook meteen weer het verschil in denken over tafel gaat. In die zin, onze definitie van economisch reservoir is meer beperkt dan die van China. Praktisch voorbeeld, Sri Lanka heeft conform de bepalingen van het Chinese beleid wat wij kennen als "debt trap policy" de status van "economisch reservoir" gekregen. Het loont zich voor Europese ondernemers om eens heel goed op de grond te kijken wat daar de consequenties van zijn. Voor China is dit doodeenvoudig logisch en vereist financieel-strategische instrumentatie. Kenia en Tanzania, waar flink wat Nederlandse economische activiteit zit (shipping, agriculture, regional finance en nog een flinke lijst) hebben vorig jaar net als het VK ook die stok gekregen.

Er wordt trouwens geen onderscheid gemaakt in Chinees beleid tussen entiteiten. Wij houden zaken gescheiden. Land, bedrijf, persoon. Met menige blinde vlek, zoals bij transnationale economische activiteit. Voor China is er geen onderscheid. Het loont zich echt om daar als ondernemer of overheid heel goed over na te denken, nul onderscheid of het nu een bankier is of een crimineel, een bedrijf of een bevolking.

Eigenlijk is dit bredere context voor een ander topic in dit themaforum. Maar goed, bredere blik is dun gezaaid in deze moderne tijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 11-05-2020 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:50:
[...]

Dan trekt in Den Haag weer iemand aan een belletje zodat het geen onderwerp wordt of in de Raad het vooral niet op de agenda komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Virtuozzo schreef op maandag 11 mei 2020 @ 01:48:
offtopic:
Ik heb dit even er uit gelicht. Het resultaat van langdurige lobby. Een algemene gedachte uit kokers gekomen van G.M. Verrijn Stuart, Pieter Hennipman, Ernest Henri Philippe Baudet, Walter Manshanden en Anton de Graaff, met stokpaardjes van de heren Justus Meyer en Josephus Jitta uiteindelijk een traditionele preek geworden bij D.C. Renooij en Huibert Boumeester. Het loont zich om de tijdlijn uit te werken bij analyse van overeenkomst tussen de middelste twee, netwerken van de eerste vijf en loopbaan van de laatste twee.

Misschien dat het eens een keer wat duidelijker wordt hoe groot de uitdaging van correctie is, bij waarneming van dergelijke termijnagenda's en subtiliteit van focus op hefbomen en termijneffecten voor herordening. Dit is een tijd van culminatie van doelstellingen.

Al is dit eigenlijk iets voor een ander topic, maar goed, elke crisis wordt evenzo gebruikt.
Man en paard, niks offtopic, zoals je zegt agenda.

Nu nog de realisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 14:13
Morgen naar de kapper! Ben benieuwd hoe het er daar aan toe gaat.

Voor de zekerheid neem ik toch maar een mondkapje mee, al moet hij toch m’n hobo baard eens goed onderhanden nemen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:51

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
De_Bastaard schreef op maandag 11 mei 2020 @ 07:57:
Morgen naar de kapper! Ben benieuwd hoe het er daar aan toe gaat.

Voor de zekerheid neem ik toch maar een mondkapje mee, al moet hij toch m’n hobo baard eens goed onderhanden nemen :X
Ben je bang dat je je kapper besmet? ;)

Ik mag donderdag. Ik kreeg een filmpje, maar eigenlijk stond daar vooral in:
- kom precies op tijd
- wacht buiten
- blijf thuis als je klachten hebt
- anderhalve meter tussen andere klanten en medewerkers
- betaal contactdoos

En tot slot: hang zelf je jas op. Ik ga een keer per maand naar een sportmasseur en die neemt de triage een stuk serieuzer. Die stuurt echt een vragenlijstje en als je iets met ja beantwoordt, mag je niet komen. Als je bijvoorbeeld de griepprik hebt gehad (en kort door de bocht dus tot de risico groep behoord), dan alleen in overleg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mugwump
Die hebben gewoon een heel nieuw monetair stelsel opgetuigd? Wel wat minder praktisch dan munten en biljetten lijkt me. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Over dat keurmerk: het is bijvoorbeeld aardig moeilijk om een goedkope USB oplader te maken die aan de regels voldoet.

Met een LM7805 kom je een heel eind, maar die wordt heet, het vermogen is laag en je hebt een grote en dure trafo nodig. Een schakelende voeding is veel ingewikkelder en daar heb je een heleboel componenten voor nodig. Al die componenten zijn er ook voor een reden. Je kunt een aardig deel daarvan wel weglaten, maar het apparaat dat je dan krijgt is vooral geschikt om mensen mee te elektrocuteren of brand te stichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Virtuozzo schreef op maandag 11 mei 2020 @ 01:48:
[...]

Anders gezegd, onze traditie van politieke marketing en gedrag is misschien op korte tot middellange termijn selectief lonend, maar op termijn ronduit destructief. Maar het probleem blijft, de enige die bepaalt hoeveel ruimte er is voor dat soort spel, dat is de spreekwoordelijke burger.
[...]
Hier wordt nog eens pijnlijk duidelijk hoe zwak de neoliberale visieloze demagogie werkt; we rommelen pragmatisch van crisis naar crisis terwijl wij aan de leiband van grootbedrijfbelangen meesjokken, als een ezel voortgetrokken van lobbykamer naar lobbykamer, steeds zwaarder belast met nieuwe pakketten vol eisen, de nieuwe grote crisis blindelings tegemoet.

China daarentegen heeft alles uitgedokterd voor de aankomende 10, 15, 50, 100, 1000 jaar. Vandaar de kolonisatie van Afrika (cheap labor tot massamigratie naar Europa door klimaatcrisis en grondstoffen voor moderne technologie), het opkopen van real estate, bedrijven en landen in Europa en Amerika, het opzetten van een nieuwe zijderoute, het mitigeren van de klimaatcrisis door te innoveren en drastische maatregelen te nemen (“Vanaf morgen zijn ALLE verbrandingsmotorvoertuigen NIET meer welkom in de stad”) et cetera…

Laat ik de eerste zijn om te zeggen dat China niet te ambiëren valt als burger want je leven speelt zich af in WeChat en wordt voor 95% gestuurd. Ook is intern wel degelijk een kortetermijnvisie wat betreft bijvoorbeeld onroerend goed; intern heerst hyperkapitalisme en duurzaam bouwen legt het af tegen woontorens neerknallen met appartementjes van 50m2 voor €500.000.

Het is echter wel een feit dat China door hun meerjaren/decennia/millenniaplan een veel steviger zadel onder de kont heeft, en die past op vele ezeltjes. Zij zijn land, bedrijf en lobby in één entiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Wilf schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:45:
Zij zijn land, bedrijf en lobby in één entiteit.
offtopic:
Krijg een associatie met de Borg... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Bart-Willem schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:39:
[...]
- zaden
- doorvoer-artikelen
- mest en meststoffen

offtopic:
Onze boeren zijn heel blij met het verhoogde CO2 gehalte. Daardoor groeien alle planten veel harder. Dat levert ons jaarlijks miljarden op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik begin toch wel erg benieuwd te worden naar de cijfers de komende dagen. Sinds een week of 2 zijn, met name gevoelsmatig trouwens, zaken veel losser geworden heb ik het idee. Ik zie veel meer drukte in de stad, veel meer winkels die maar weer open gaan en veel minder mensen die nog actief afstand aan het houden zijn. Ben benieuwd of we weer een curve gaan zien.

Vond gisteren Op1, en dan met bame Dijkhoff, wel goed de vinger op de zere plek leggen. Het lijkt er bijna op dat het allemaal wel voorbij is maar niks is minder waar. Dat virus is er gewoon nog steeds, is nog steeds besmettelijk en er gaan nog steeds mensen dood aan. De toenemende laksheid tegenover de regels i.c.m. versoepelingen die toch wel snel komen kan zomaar voor een flinke heropleving zorgen. Vooral zaken als het OV, scholen die weer open gaan en bedrijven die mensen weer op kantoor willen hebben baren me dan toch zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
Een stijging van de cijfers in de komende weken is bijna een zekerheid.

Alleen niet indien het virus volledig is uitgedoofd of er heel veel meer mensen besmet waren/zijn dan gedacht en er vervolgens immuniteit is ontstaan.

Beide lijken me niet echt voor de hand te liggen.

Een goede warme zomer kan misschien helpen het virus enigszins te onderdrukken. Maar dan keert het probleem in september/oktober terug. We gaan het meemaken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De tijd tussen besmetting en een eventuele ziekenhuis opname is ongeveer 10 dagen. Het lijkt op dit moment nog niet toe te nemen als je naar de cijfers van het rivm kijkt. We hebben al een stuk of 5 weekenden gehad wat “tot een enorme toename zouden lijden” tot op heden zijn die nog noet te zien geweest.
Pagina: 1 ... 54 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
slowchat topic huisregels:
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt. Het is hier bovendien geen Huiskamer.
• Geen complottheorieën
• Geen speculaties. Als je iets beweert, doe dat met onderbouwing en bronvermelding.
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

GoT is niet de plek voor medisch advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?