Coronavirus Slowchat #2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 118 Laatste
Acties:
  • 486.582 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
MikeyMan schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:12:
Tsjah, die corona toeslag krijg je vanzelf wel.
Of het nou via een biertje van een tientje is, of via de belasting/bezuinigingen.
Via belastingen zou je het beter kunnen spreiden over de verschillende inkomens. Bij een toeslag zijn de lagere inkomens vooral de pineut, dan worden een terrasje pakken of een keer naar de bioscoop nog meer een luxeproduct dan dat ze nu al waren. Maar goed, dat is weer een discussie opzich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
- niet relevant -

[ Voor 90% gewijzigd door hoevenpe op 07-05-2020 11:27 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Die pre-check bij kappers etc sluit besmetting niet uit, want je kan al besmet zijn en verspreiden terwijl je zelf nog geen symptomen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
CyberMania schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:24:
Die pre-check bij kappers etc sluit besmetting niet uit, want je kan al besmet zijn en verspreiden terwijl je zelf nog geen symptomen hebt.
Mede daarom toch afstand tussen klanten en kappers onderling. Dus eerst reduceer je het risico (flink) door te zorgen dat er geen mensen met symptomen komen en daarnaast zorg je ook voor minder risico op presymptomatische besmetting. Doordat je ook nog op afspraak werkt is contact onderzoek ook nog weer goed te doen.
Sjurm schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:07:
Ik hoop niet dat ze overal naar een Coronatoeslag gaan. Dat bioscoopkaartjes straks bijvoorbeeld twee keer zo duur worden. Hiermee worden lage inkomens weer harder geraakt.
Dat gaat sowieso gebeuren. Volgens mij is dat van alle tijden, dat lage inkomensgroepen met crisissituaties het hardst geraakt worden.

Mijn kapper was overigens vrij onbereikbaar maar na een uurtje had ik ze aan de lijn en kon ik een afspraak maken. Geen coronatoeslag hier (maar is al niet zo'n goedkope kapper :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-09 21:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sjurm schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:18:
[...]

Via belastingen zou je het beter kunnen spreiden over de verschillende inkomens. Bij een toeslag zijn de lagere inkomens vooral de pineut, dan worden een terrasje pakken of een keer naar de bioscoop nog meer een luxeproduct dan dat ze nu al waren. Maar goed, dat is weer een discussie opzich.
Het is uiteindelijk natuurlijk ook vraag en aanbod. Als je drie keer je terras uit kunt verkopen met de standaard prijzen, kun je de prijzen wat omhoog gooien.

Economics 1-0-1...

Uiteindelijk vrees ik dat het én/én wordt. Dus hogere prijzen en hogere belastingdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

ZieMaar! schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:35:
[...]

Dat gaat sowieso gebeuren. Volgens mij is dat van alle tijden, dat lage inkomensgroepen met crisissituaties het hardst geraakt worden.
En dat gaat natuurlijk net zo hard een tegengeluid krijgen: Als de lage inkomens geen tientje meer kunnen betalen voor een biertje in de kroeg, dan duikelt die bieromzet ook snel genoeg in elkaar en zullen de kroegbazen wel naar beneden moeten met de prijzen. Vraag en aanbod.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
@Stoney3K Alleen maar als de terrassen onder (Corona)capaciteit blijven. Ik denk niet dat de drankomzet recordhoogtes gaat halen. Het is dus maar de vraag of je dan de onderkant van de samenleving 'mist' qua omzet. (en of dat wenselijk is, is vers 2).

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:48

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Stoney3K schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:37:
[...]

En dat gaat natuurlijk net zo hard een tegengeluid krijgen: Als de lage inkomens geen tientje meer kunnen betalen voor een biertje in de kroeg, dan duikelt die bieromzet ook snel genoeg in elkaar en zullen de kroegbazen wel naar beneden moeten met de prijzen. Vraag en aanbod.
Niet perse, je kan prima je prijs met 10% omhoog gooien, als je bezoek maar 5% afneemt, netto ga je omhoog. Dit geval is het 8% (basis is 25 euro) voor een kapper, dat noem ik toch geen kleine corona toeslag voor iets waar je zelf duidelijk voor kiest.

(toevallig was dit kapper, geen idee of dit straks bij anderen volgt, ik heb standje 3mm gevonden dus mij zien ze toch al niet meer bij de kapper)

Neem een restaurant, kan/mag natuurlijk veel minder mensen hebben, dus logisch zeg ik prijs per stoel gaat omhoog, natuurlijk nog 2 maanden verloren omzet inhalen, waar trek je straks de grens? Vraag en aanbod? Die is momenteel toch compleet kapot (zie eerder wc papier).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:51

Sagat

Is pappa x2!

Ben wel benieuwd hoe mensen in de risicogroep tegen dit nieuws aankijken.

Wij (gezin) hebben ons behoorlijk streng aan de richtlijnen gehouden en proberen met name qua contact erg op te letten, met als enige uitzondering ouders op visite in de achtertuin (waarbij toegegeven, uit gewoonte anderhalve meter dan nog best lastig is om streng vol te houden, waar ^) - terecht- boos over geworden is.

Ik heb zelf de update nog niet teruggezien, maar ik lees hier iig niets meer over groeps immuniteit, terwijl dat toch bijna is waar men naar toe lijkt te willen?
Of is dit idd 2 ledig........geef het volk wat ze willen, start met herstel of iig opstarten economie en dan 2 mogelijke scenarios afwachten?

1 het volk gaat verantwoordelijk met de vrijheden om, en er komt wel een lichte stijging (dit lijkt mij persoonlijk bijna onvermijdelijk, maar uiteraard geen cijfers om dit te onderbouwen...al hoewel in Denemarken dacht ik dit wel gebeurde) maar.....we blijven wel onder die magische verspreidingsfactor..... van 1. Op die manier zou het toch door te komen zijn zonder de gevreesde 2e golf.

2: het gaat mis........we gaan boven de 1. maar daarna wel meer infecties en sneller op weg naar groeps immuniteit en wellicht belangrijker.......overheid heeft stok om mee te slaan:
'kijk jongens we hebben het geprobeerd, maar het gaat echt niet' En dan terug naar strenge(re) regels?

Maar de riscogroepen zijn vooral in scenario 2 sneller de sjaak. Supermarkt word groter risisco, en hoe langer het duurt hoe moeijker het zal worden om niet wat risico's te moeten lopen,
zaken als kapper, tandarts, fysio..........die eerste is niet noodzakelijk en 2 en 3 ook nog niet, maar bij langdurig fysio skippen andere riscico's en tandarts is voor mijn zoon die aan beugel moet.Kan je ook niet oneindig uitstellen natuurlijk.

Ik vind het tricky.

Wat dat betreft is het nieuws over de testen natuurlijk heel fijn, en ja ook met testen hou je risico's maar mocht je het maar gehad hebben dan is het leven natuurlijk wel een heel stuk fijner.

10 second ninja DONE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:04

Osxy

Holy crap on a cracker

Sagat schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:46:
Ben wel benieuwd hoe mensen in de risicogroep tegen dit nieuws aankijken.
Ik val ook onder de risicogroep en houd mij ook vrij strikt aan de richtlijnen. Ben ook bang voor het 2e scenario waarbij men niet hun gezonde verstand blijven gebruiken, voor mij is dit een grote reden om mijn zelf-isolatie voort te zetten en alles wat ik kan uit stellen zal uitstellen. Inclusief medische zaken welke niet op korte termijn problemen opleveren.
Neem ik hier een risico dat een kwaal, gaatje w/e erger word? Jazeker maar dat is altijd beter dan het besmettingsrisico.

[ Voor 0% gewijzigd door Ramzzz op 07-05-2020 12:07 . Reden: Quote tag gerepareerd voor leesbaarheid. ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Sagat schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:46:
Maar de riscogroepen zijn vooral in scenario 2 sneller de sjaak. Supermarkt word groter risisco, en hoe langer het duurt hoe moeijker het zal worden om niet wat risico's te moeten lopen,
zaken als kapper, tandarts, fysio..........die eerste is niet noodzakelijk en 2 en 3 ook nog niet, maar bij langdurig fysio skippen andere riscico's en tandarts is voor mijn zoon die aan beugel moet.Kan je ook niet oneindig uitstellen natuurlijk.
Ik kijk ook naar de mentaliteit van mensen die in die voorbeelden komen, bij een tandarts heb jij een compleet andere instelling (insteek) dan bij een supermarkt of kapper, tandarts heeft al een primaire insteek van hygiene en zorg, ik ben vorige week geweest en hun maatregelen zijn indrukwekkend (je moet zelfs nog extra voorspoelen met peroxide oplossing), handschoenen en mondkapje standaard, maar daar gewoon nog zo'n 'spetterscherm' nog een voor, buiten dat je daar '1 op 1' bent met een tandarts tegenover een vracht aan mensen die geknipt willen worden (en duidelijk ook willen socializen).

Ik hoop stiekem op een golf 2, zeker niet om de gevolgen, maar de angst en schrik is weg bij de mensen, de common sense voor beetje zekerheid en hygiene ebt weg, alsof mensen een tweede 'kick' nodig hebben om te begrijpen dat we er gewoon nog niet zijn.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:37
Heb net de cijfers voor Friesland gezien. 63 doden en 527 besmettingen geregistreerd. 18 mensen op de IC en 15 op andere afdelingen.

Ik houd me netjes aan alle regels, maar zie het vrij druk worden weer in de stad. Maar met deze cijfers? Ik maak me voor hier lokaal niet zo druk om een 2e golf. Die duikt veel eerder in de rest van NL op dan hier.
MikeyMan schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:06:

@Waah ik weet niet in wat voor kringen jij je begeeft, maat als ik met mijn vrienden afspreek om de maatregelen na te leven dan gebeurt dat ook.
Congrats! N=1!

Afgelopen weekend nog een feestje van iemand gezien die 50 werd. Hele tuin stond vol mensen.... Van kind tot bejaard. Stuk of 25 man, op misschien 50m2...

Belachelijk? Absoluut. Maar dat jij iets doet betekend niet dat de Rest van NL dat doet. De OV was nu al overvol, en dat 1 dag na de aankondiging van verlichting van maatregelen.... En dat leidde ook al tot gedoe omdat niemand achter wil blijven op het perron/bushalte.

Reken maar dat, omdat men versoepelt, er een redelijke groep is die zich minder aan de regels houd. En aangezien je thuis de minste controle hebt.....

Zelfs hier op het werk zie je het. Als je sleutelt aan een machine en je wilt ff wat laten zien aan je collega, gaan ze toch automatisch dichtbij staan. Menselijk gedrag heet dat. En met een kleine groep binnen maak je dan zomaar een "fout". En waarschijnlijk valt het niet eens op.

[ Voor 62% gewijzigd door Waah op 07-05-2020 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 15:21
Vanaf 1 juni gaan terrassen open en komen mensen al samen, maar pas vanaf juli is een georganiseerde bijeenkomst toegestaan en ja een bbq oraniseer je. maar waarom terras (waar dagelijks ik weet niet hoeveel verschillende mensen zitten/langs lopen) wel en een bbq in je achteruin niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:36

SomerenV

It's something!

Osxy schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:50:
[...]

Ik val ook onder de risicogroep en houd mij ook vrij strikt aan de richtlijnen. Ben ook bang voor het 2e scenario waarbij men niet hun gezonde verstand blijven gebruiken,
Heeft het met gezond verstand te maken of met wat anders? Je hebt nu miljoenen mensen die opeens 'opgesloten' worden terwijl ze voorheen altijd in totale vrijheid geleefd hebben. Inmiddels zitten we zo'n 2 maanden in een soort van lockdown. Je mag je huis nog uit, maar:
- sociale contacten vermijden.
- geen sporten beoefenen.
- niet op stap.
- geen festivals.
- geen terrasje pakken.
- scholen zijn/waren dicht.

Enorm veel mensen die al best even in onzekerheid leven. Hoe lang gaat het duren? Kan ik mijn baan behouden? Hoe gaat het straks als alles weer open gaat? Daar komt bij dat het de laatste tijd echt lekker weer is en als je vrijheid gewend bent dan is het gewoon enorm lastig om opeens die vrijheid niet meer te hebben. Dan zie je in het nieuws een daling van cijfers, maatregelen worden versoepeld dus genoeg mensen die dan een stukje vrijheid weer terug willen pakken. Als genoeg mensen dat doen dan kom je al vrij snel in de knel in een klein land als Nederland.

Hier in de omgeving heb je behoorlijk wat bossen maar op zonnige dagen is het echt absurd druk. Zelfs de stukken waar normaal niemand komt vind je nu mensen omdat iedereen op zoek is naar een plekje om even wat te doen (wandelen, met de hond weg, noem maar op).

Ik denk dus dat het weinig met gezond verstand te maken heeft, maar meer met een bepaalde mindset die we in Nederland hebben. We zijn een nuchter volk dat veel vrijheden kent. Dat er 5.000 doden zijn gevallen door Covid-19 is natuurlijk treurig, maar we hebben al eens een dergelijk aantal doden gehad door een reguliere griep en toen ging het leven ook gewoon door. Je vergeet heel snel dat we hier te maken hebben met een onbekend virus waar geen vaccin voor is. Het zijn nog altijd vooral ouderen en mensen met andere kwaaltjes die extra risico hebben dus voor een enorm deel van de bevolking is het niet veel anders dan een normaal griepseizoen. Er is dus voor veel mensen niet de noodzaak om zich te houden aan de strikte regels. Ja, je doet het voor anderen, maar ook dat vergeten veel mensen snel.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 19:46

pro_6or

amateur_60r

Virtuozzo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:36:
[...]

Net beantwoord.

Voila, voor thuis dezelfde richtlijnen als reeds aanwezig. Klaar. Ongewijzigd.

Van mensen mag verwacht worden dat ze hun gezond verstand gebruiken.
mijn bovenburen doen nu om de 2 weken vrijdagavond een gezellige avond (tot 04:30) stoelpoten die wippen, enorme luide stemmen. maar ja, je moet wat. Gelukkige werken de ohropaxen goed om toch te gaan slapen. Heel erg veel man waren het niet (5/6 of zo). Ik gun ze hun plezier maar het is wel vervelend.

Gezond verstand...tja. al met al gaat het nu vrij goed met de cijfers. hopelijk blijft dat zo.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

SomerenV schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:05:
[...]

Ik denk dus dat het weinig met gezond verstand te maken heeft, maar meer met een bepaalde mindset die we in Nederland hebben. We zijn een nuchter volk dat veel vrijheden kent. Dat er 5.000 doden zijn gevallen door Covid-19 is natuurlijk treurig, maar we hebben al eens een dergelijk aantal doden gehad door een reguliere griep en toen ging het leven ook gewoon door.
Die 5000 doden door een endemische ziekte zijn heel wat anders dan de 5000 doden die heel goed 50.000 hadden kunnen zijn bij een pandemie van een compleet nieuwe ziekte.

Dat dit verschil nog steeds niet duidelijk is verbaast me enorm.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

mugenmarco schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:57:
Vanaf 1 juni gaan terrassen open en komen mensen al samen, maar pas vanaf juli is een georganiseerde bijeenkomst toegestaan en ja een bbq oraniseer je. maar waarom terras (waar dagelijks ik weet niet hoeveel verschillende mensen zitten/langs lopen) wel en een bbq in je achteruin niet?
vanuit besmettingsgevaar is dat inderdaad vreemd, dat verschil. maar;

terrassen zijn een bedrijfstak. die ondernemers hebben nu niks. alleen kosten. Hun reserves zullen nu echt wel op zijn. Die helpt je echt de vernieling in als je niks toestaat.

BBQ is fun. als dat niet doorgaat mis je alleen fun.

Wat de regering probeert is zo veel mogelijk mensen te redden (ook economisch) en pas als dat lukt (omdat de zorg het nog steeds aankan) dan kunnen de fun dingen ook weer. en dan eerst je BBQ in de tuin (waar maar 10/15 man komen) en dan pas weer festivals e.d (alhoewel daar natuurlijk ook economie achter zit). Het blijven (lastige) keuzes.

een balancerinsgact, daarom die soms vreemde verschillen.

Ik denk ook wel dat door sociale druk mensen op terrasjes zich ietwat aan de normen gaan houden. thuis in de achtertuin…. ….not so much?

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

IJzerlijm schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:08:
[...]

Die 5000 doden door een endemische ziekte zijn heel wat anders dan de 5000 doden die heel goed 50.000 hadden kunnen zijn bij een pandemie van een compleet nieuwe ziekte.

Dat dit verschil nog steeds niet duidelijk is verbaast me enorm.
Ik snap het wel, dat is het punt niet. Juist door de strikte maatregelen hebben we erger kunnen voorkomen. Maar men ziet nu het aantal nieuwe opnames en doden zakken, en het totale aantal doden valt enorm mee (ja, door de maatregelen, maar genoeg mensen die dat verband niet snappen). In die context is het voor veel mensen lastig om zich aan de maatregelen te houden. Virus lijkt op z'n retour, het aantal doden valt mee, vooral kwetsbare mensen, 'wij' zijn vitaal en gezond dus /care. Dat is wat je veel ziet. Men is blij dat er weer zicht is op vrijheid, om weer te leven zoals ze gewend zijn zonder allerlei restricties. Dan vergeet je soms vrij snel the bigger picture te blijven zien. Daar heb ik zelf ook last van. Ik moet mezelf zeggen dat het nu 'goed' gaat door de maatregelen. Dat we nog even niet van de vrijheden moeten genieten zoals we gewend zijn omdat je dan binnen no time een tweede golf hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik merk dat ik hier toch een beetje bozig om wordt
Ouderen en ChristenUnie: maak ouderen geen tweederangsburgers
In de coronacrisis moeten er geen keuzes worden gemaakt waardoor ouderen tweederangsburgers worden. Dat is de strekking van een manifest van de ChristenUnie, omroep Max en ouderenorganisatie KBO-PCOB. Volgens de initiatiefnemers klinken in de crisis steeds vaker pijnlijke woorden over senioren. "Voor de een zijn kwetsbare ouderen dor hout dat door het virus moet worden gekapt en anderen pleiten voor leeftijdsgrenzen bij het heropenen van de horeca", staat in het manifest.

ChristenUnie, Max en KBO-PCOB zeggen dat de saamhorigheid en solidariteit uit de eerste fase van de crisis onder druk komen te staan. Maar ze vinden dat er geen "wederopbouw mogelijk is zonder de mensen die dit land al eerder hebben opgebouwd". Volgens de initiatiefnemers is dit het moment om de grote waarde van ouderen te onderstrepen: "In deze crisis laten we niemand in de steek en hoort iedereen er - ongeacht leeftijd - helemaal bij."
Heel Nederland doet z'n stinkende best om ervoor te zorgen dat het aantal slachtoffers onder juist ouderen beperkt blijft. Thuisblijven, social distancing, etc. ZZP'ers en ondernemers vallen om, mensen raken hun baan kwijt, noem maar op.

En dan komen ze als een stel verwende kinderen "boehoehoe, we mogen misschien als 70+ niet naar de kroeg".
En dan ook nog dat doodgeslagen paard van "ze hebben het land na de oorlog opgebouwd". Bah.

In plaats van dat ouderen de rest van het land juist dankbaar zijn voor wat we allemaal (vooral) voor hen doen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

SomerenV schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:15:
[...]
Dat we nog even niet van de vrijheden moeten genieten zoals we gewend zijn omdat je dan binnen no time een tweede golf hebt.
Het is wel zo dat je de situatie waarin we nu zitten, niet voor onbepaalde tijd vast kan houden (want dat is voorlopig het tijdvak 'tot er een vaccin is'). Vroeg of laat gaan mensen dat gewoon beu worden en gaan ze op zulke grote schaal de maatregelen aan hun laars lappen dat de overheid de controle over alle burgers compleet kwijt is. En dan heb je grotere problemen dan een "tweede golf", dan is het effect hetzelfde als nu ineens alle beperkingen los laten.

Dus je zal daarin een beetje een touwtrek-spelletje moeten spelen. Mensen willen van de zomer toch wat stoom afblazen, een weekendje weg, kunnen sporten, enzovoort. Dan kun je dat beter mondjesmaat aanbieden en kijken wat het effect is op het aantal besmettingen, dan het risico lopen dat het compleet uit de klauwen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

anandus schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:18:

[...]
Heel Nederland doet z'n stinkende best om ervoor te zorgen dat het aantal slachtoffers onder juist ouderen beperkt blijft. Thuisblijven, social distancing, etc. ZZP'ers en ondernemers vallen om, mensen raken hun baan kwijt, noem maar op.

En dan komen ze als een stel verwende kinderen "boehoehoe, we mogen misschien als 70+ niet naar de kroeg".
En dan ook nog dat doodgeslagen paard van "ze hebben het land na de oorlog opgebouwd". Bah.

In plaats van dat ouderen de rest van het land juist dankbaar zijn voor wat we allemaal (vooral) voor hen doen.
We zijn dus fase 2 terecht gekomen, #firstworldproblem. Je luxe, je vrijheid, je eigen ding wordt nu beperkt, nu je de 'ruimte' hebt om hier wel naar te kijken, ga je er nu een probleem van maken.

Nu is het nog 'willen', straks komt de drang echt, dan wordt het 'moeten'. Moeten op vakantie, moeten nar de kroeg, moeten weer samen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

SinergyX schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:25:
[...]
Nu is het nog 'willen', straks komt de drang echt, dan wordt het 'moeten'. Moeten op vakantie, moeten nar de kroeg, moeten weer samen zijn.
En dan zul je zien dat er straks een vaccin is, en de overheid dat gaat verplichten voor toegang tot bepaalde dingen (zoals kroegen of festivals), en dan krijg je weer alleen maar een hoop gezeur dat dat totalitair zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 12:31

Barrycade

Through the...

Nou waar wij al bang voor waren is dus al gebeurd:
Eerste uitnodiging voor kinderfeestje binnen voor onze dochter voor dit weekend: Aangezien de kinderen ook naar school mogen en binnenkort ook veel meer meer mag hierbij de uitnodiging voor een slaapfeestje bij <insert naam>.

Uhh nee. Mijn dochter van 11,5 is het er gelukkig ook mee eens, die zegt zelf: naar school is wat anders dan met een hele boel kinderen op een kluitje bij iemand thuis. Voor je het weet zitten we allemaal deze zomer weer binnen.

Ook wordt er al in de vrienden app groep (meer dan 30 mensen uit het hele land) al voorzichtig gepland om op korte termijn een bbq te gaan houden in iemands achtertuin.

Ik vermoed dat wij deze zomer bekend zullen komen te staan als familie "no show" :F ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:37
De meeste kinderen spelen toch ook gewoon buiten? Het is al bekend dat kinderen een klein risico hebben om oplopen en doorgeven....

Dus waarom níét een kinderfeestje?

Zo anders is school imho niet...

#knuppelinhoenderhok :)

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 07-05-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Stoney3K schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:27:
[...]

En dan zul je zien dat er straks een vaccin is, en de overheid dat gaat verplichten voor toegang tot bepaalde dingen (zoals kroegen of festivals), en dan krijg je weer alleen maar een hoop gezeur dat dat totalitair zou zijn.
En natuurlijk onze groep van nooit-weggeweest, de anti-vaccers :D
Barrycade schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:32:

Ik vermoed dat wij deze zomer bekend zullen komen te staan als familie "no show" :F ;w
Ik gok dat de sociale druk met de tijd alleen maar toeneemt, jij op een bepaald punt zelfs een 'sociaal reject' bent als jij niet meer met de masse meegaat die blijkbaar alles weer helemaal prima vind. Inmiddels hebben we een complete bingokaart met redenen voor en redenen tegen, pak er eentje en gooi die de andere kant op.

Dan is het grappig dat we eigenlijk weer terugvallen op onze 'true nature', ieder mag een mening hebben, zolang het maar de mijne is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Barrycade schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:32:
Ook wordt er al in de vrienden app groep (meer dan 30 mensen uit het hele land) al voorzichtig gepland om op korte termijn een bbq te gaan houden in iemands achtertuin.
Hier in de app groep gaat het over een terras-borrel begin juni in een grote stad, het 'mag' maar na 10 bier het mondkapje in de trein terug lijkt me een dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:49:
[...]

Hier in de app groep gaat het over een terras-borrel begin juni in een grote stad, het 'mag' maar na 10 bier het mondkapje in de trein terug lijkt me een dingetje.
Dat was dus ook precies mijn overweging ;)
Ik zou het helemaal niet gek vinden als er een toevoeging 'in eigen stad of dorp' bij veel van de maatregelen gaat komen.

Ondertussen valt heel Nederland over elkaar heen dat de maatregelen voor hun branche/tak van sport niet snel genoeg worden versoepeld. De KNVB, de sportscholen, horeca etc...
Het is wachten op de eerste sector die en masse alles open gooit en de gevolgen accepteert.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 07-05-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:09
MikeyMan schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:58:
[...]
Ondertussen valt heel Nederland over elkaar heen dat de maatregelen voor hun branche/tak van sport niet snel genoeg worden versoepeld. De KNVB, de sportscholen, horeca etc...
Het is wachten op de eerste sector die en masse alles open gooit en de gevolgen accepteert.
Ik blijf het vreemd vinden dat de grootste oorzaak van de verspreiding rond carnaval (horeca) eerder open mag dan bijvoorbeeld de sportscholen en dat men alles wat maar naar voetbal ruikt nu al afkapt zonder overleg. De sympathie-vote en lobby begint een grote rol te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
pro_6or schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:06:
[...]

mijn bovenburen doen nu om de 2 weken vrijdagavond een gezellige avond (tot 04:30) stoelpoten die wippen, enorme luide stemmen. maar ja, je moet wat. Gelukkige werken de ohropaxen goed om toch te gaan slapen. Heel erg veel man waren het niet (5/6 of zo). Ik gun ze hun plezier maar het is wel vervelend.

Gezond verstand...tja. al met al gaat het nu vrij goed met de cijfers. hopelijk blijft dat zo.
Niets menselijks kan perfect zijn, het blijft werken met abstractie en projecties. Zo cru als het misschien klinkt, het is werken met de zo min mogelijk slechte gereedschappen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-e-n schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:04:
[...]

Ik blijf het vreemd vinden dat de grootste oorzaak van de verspreiding rond carnaval (horeca) eerder open mag dan bijvoorbeeld de sportscholen en dat men alles wat maar naar voetbal ruikt nu al afkapt zonder overleg. De sympathie-vote en lobby begint een grote rol te spelen.
Nou, an sich is dat niet zo vreemd. Denk dat er meer mensen in hun levensbehoefte afhankelijk zijn van de horeca dan van voetbal.

Maargoed, punt was meer dat iedereen nu al over elkaar heen valt met de klacht dat zij nog de lul zijn en anderen aan de slag mogen. Dat er nog een virusje rond waart lijkt iedereen vergeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Ik zou het helemaal niet gek vinden als er een toevoeging 'in eigen stad of dorp' bij veel van de maatregelen gaat komen.

Zou kunnen. Echter als er een paar boetes worden uitgedeeld denk ik dat het snel over is. Boete voor de eigenaar is 4000€ en voor de bezoekers 390€. Dat kun je elke dag herhalen zoalng ze zich niet aan de regels houden. Dat lijkt me een goede motivatie

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
MikeyMan schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:08:
[...]
Dat er nog een virusje rond waart lijkt iedereen vergeten.
Ik vond vooral de reactie van een horeca ondernemer op de geruchten rond opening op 1 juni schrijnend. Dat moest volgens hem dan toch echt een paar dagen eerder zijn i.v.m. het pinksterweekend. Terwijl je toch juist zou zeggen "een dag later". Eerste dag dat je zoiets open gooit moet natuurlijk never nooit een collectieve vrije dag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
D-e-n schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:12:
Ik vond vooral de reactie van een horeca ondernemer op de geruchten rond opening op 1 juni schrijnend. Dat moest volgens hem dan toch echt een paar dagen eerder zijn i.v.m. het pinksterweekend. Terwijl je toch juist zou zeggen "een dag later".
Dit is exact wat nu in het kamerdebat besproken wordt.
(het eerder openen om van het pinksterweekend te kunnen genieten dan)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Of zoals een stagaire per ongeluk eens tijdens een zitting uitflapte, "silly humans".

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Nos Nieuws: https://nos.nl/artikel/23...ddensysteem-na-pilot.html

Volgens mij is dit eerder langsgekomen en door iemand al van commentaar voorzien.

Er word een slecht werkend systeem gepushed, als ik me niet vergis door lobby/belangen groepen, welke behoudens dat het veel xtra geld kost , ook nog eens zorgt voor meer werk en bovendien niet goed werkt.

Waar is ook alweer de logica? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Ik denk dat zoiets bij dominante politieke school teveel gevraagd is om in beleid terug te zien. Hooguit als opmerking binnen politieke marketing bij persconferentie.

Maar, en ik leg dit even op tafel, zo slecht zou het absoluut niet eens zijn. Hou het lokaal. Voor stimulus, voor eventueel contactonderzoek, ga zo door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-09 20:24
Ik moet zeggen dat het aantal nieuwe gevallen me meevalt; En de kaarten met gegevens over de afgelopen 7 dagen had ik ook nog niet eerder gezien, ook wel een interessante toevoeging;

https://www.rivm.nl/docum...in-nederland-7-mei-2020-0

Op basis daarvan lijkt met name noord-oost Nederland wel redelijk rustig te worden én lijkt de piek niet meer in Brabant te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Indoubt schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:17:
Nos Nieuws: https://nos.nl/artikel/23...ddensysteem-na-pilot.html

Volgens mij is dit eerder langsgekomen en door iemand al van commentaar voorzien.

Er word een slecht werkend systeem gepushed, als ik me niet vergis door lobby/belangen groepen, welke behoudens dat het veel xtra geld kost , ook nog eens zorgt voor meer werk en bovendien niet goed werkt.

Waar is ook alweer de logica? 8)7
Ja, onder het excuus (marketing) van "de centrale regie ontbreekt" (logisch, dat is er bij reorganisaties uit gesloopt, in zowel beleid als structuren als stimuli) is een commercieel systeem doorgeduwd. Op veel plekken was ondanks de toen zeer hevige crisissituatie behoorlijk protest, maar het gif sluipt en kruipt nog steeds verder.

Never waste a good crisis. Zit ook nog een flink stukje belangen- en netwerkverstrengeling aan, maar ja, WoB's worden onder politieke instructie momenteel botweg niet verwerkt.

Om het even in perspectief te zetten, de ziekenhuizen zitten tot dusverre met iets van een kostenpost van zo'n 5 miljard euro. Zelfs wanneer daar compensatie voor zou volgen vanuit het Rijk is dat altijd op wijzen die traag gaan en additionele kosten veroorzaken. Om dan ook nog commerciële systemen ter vervanging van gratis systemen op te leggen zonder dat de echte essentie van het vraagstuk centrale regie zelfs maar aangestipt wordt door dat nieuwe systeem?

Pijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal wel weer heel negatief zijn maar ik vermoed dat het niets uitmaakt welk regeltje er door welke branche of regering word bedacht en ingevoerd, de typische bevoorrechte Nederlander verpest het toch wel.

Die vinden dat regeltjes voor hen niet gelden en dat het allemaal wel kan. Zie de Ikea's en het echt idiote voorval van vanochtend met de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:14:
[...]

Dit is exact wat nu in het kamerdebat besproken wordt.
(het eerder openen om van het pinksterweekend te kunnen genieten dan)...
En dan met name CDA en VVD lees ik. Ze laten zich weer eens van hun domste kant zien. Dan moeten we dus maar hopen op pleurisweer met Pinksteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
D-e-n schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:48:
[...]

En dan met name CDA en VVD lees ik. Ze laten zich weer eens van hun domste kant zien. Dan moeten we dus maar hopen op pleurisweer met Pinksteren?
Als de terrassen opengaan volgens de richtlijnen van valt het ook allemaal reuze mee.
Per 1 juni mogen ook de terrassen weer open onder twee voorwaarden: iedereen
zit aan een tafeltje en mensen houden anderhalve meter afstand van elkaar.
Dan is het aantal mensen op een gemiddeld terras in de binnensteden in Nederland beperkt hoor. Zelfs strandtenten zijn dan snel door hun ruimte heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
D-e-n schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:48:
En dan met name CDA en VVD lees ik.
De argumentatie dat alleen de pinkstermaandag open potentieel voor grote drukte zorgt kan ik ergens wel volgen, doe het of het hele pinksterweekend open of dicht. Bij twijfel is dicht beter, het zou goed zijn om pas eind mei te kijken hoe we ervoor staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:39:
Ik zal wel weer heel negatief zijn maar ik vermoed dat het niets uitmaakt welk regeltje er door welke branche of regering word bedacht en ingevoerd, de typische bevoorrechte Nederlander verpest het toch wel.

Die vinden dat regeltjes voor hen niet gelden en dat het allemaal wel kan. Zie de Ikea's en het echt idiote voorval van vanochtend met de trein.
Ik ben daar simpel in, als ik het kan overwegen, dan is er iemand die het doet.

En het is een spiraal sinds de eerste versoepeling, geef ze een vinger.. Vervolgens elkaar beetje opnaaien, vleugje kudde gedrag met 1 over de dam, de vraag is alleen of dit bij incidenten blijft, of dat dit de trend wordt. Ik kom om de dag bij de supermarkt, als ik daar zie hoe het in 2 weken is veranderd, weet ik niet of dit bij incidenten blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:56:
[...]
Het zou goed zijn om pas eind mei te kijken hoe we ervoor staan.
Alle maatregelen na 11 mei zijn sowieso onder voorbehoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
PolarBear schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:55:
[...]

Als de terrassen opengaan volgens de richtlijnen van valt het ook allemaal reuze mee.
Probleem is dat iedereen het gaat proberen want iedereen is vrij. Als ik dat kan bedenken moet een politicus dat toch ook kunnen? Echt zwaar irritant weer. De meeste politici hebben zich de afgelopen maanden verantwoordelijk gedragen maar nu krijg je dit soort stompzinnigheid weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@SinergyX tsjah, je kunt je evengoed afvragen waarom je om de dag naar de supermarkt zou moeten gaan. M.i. evengoed de grenzen opzoeken als veel andere 'ideeen' die er langs komen her en der.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
D-e-n schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:58:
Probleem is dat iedereen het gaat proberen want iedereen is vrij.
Elke datum is arbitrair, maken we er 2 juni van dan zit de horeca waarschijnlijk op vrijdagavond 5 juni stampvol.
Een aanzienlijk deel van Nederland staat in de startblokken, het zou dan beter zijn om bijv. terrassen alleen op reservering toe te staan om de initiële drukte geleidelijk te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

hoevenpe schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:02:
[...]

Elke datum is arbitrair, maken we er 2 juni van dan zit de horeca waarschijnlijk op vrijdagavond 5 juni stampvol.
Een aanzienlijk deel van Nederland staat in de startblokken, het zou dan beter zijn om bijv. terrassen alleen op reservering toe te staan om de initiële drukte geleidelijk te verwerken.
Dat was toch ook wat Rutte heeft gezegd? Alleen op reservering en alleen na een 'pre-screening' (voor zover dat veel toevoegt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:03:
[...]

Dat was toch ook wat Rutte heeft gezegd? Alleen op reservering en alleen na een 'pre-screening' (voor zover dat veel toevoegt).
Geef mij 1 horecaondernemer die na die 30 niet zal zeggen, Mwoa 1 tafel van 2 erbij kan ook nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

MikeyMan schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:01:
@SinergyX tsjah, je kunt je evengoed afvragen waarom je om de dag naar de supermarkt zou moeten gaan. M.i. evengoed de grenzen opzoeken als veel andere 'ideeen' die er langs komen her en der.
Slechte verwoording mijn kant, ik ga dus niet de supermarkt binnen, maar kom er om de dag nagenoeg langs de ingang, dus genoeg te zien hoe het bij de ingang aan toe gaat.
(boodschappen ik ga 1x in de week, rest wordt allemaal thuisbezorgd)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:05:
[...]

Geef mij 1 horecaondernemer die na die 30 niet zal zeggen, Mwoa 1 tafel van 2 erbij kan ook nog wel.
Een tafeltje tegen de boete die er op staat? Met zoveel mensen die nog ongerust of bang zijn? Mensen die dierbaren verloren zijn? Zegt ook wel iets over hoe de ondernemer tegen zijn klanten aankijkt, of wat er in de keuken gedaan wordt, of in de hygiëne.

Een slimme ondernemer, zeker in moeilijke tijden, denkt altijd eerst aan de toekomst. Enkel korte termijn denken is zelfs in reguliere tijden gevaarlijk spel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Stoney3K schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:03:
Buitenterrassen worden voor zover ik begreep met inachtneming van anderhalve meter vrijgegeven. Dus iedereen kan er vrij naartoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Verwijderd schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:05:
[...]

ik denk dat dat weinig zal gebeuren. afspraken over de inrichting worden lokaal gemaakt. elke ondernemer zal zijn plan indienen en het zal bekeken worden. je kunt dan niet zomaar even wat erbij plempen.

de boete, evt. verdere maatregelen (weer dichtgooien van de horeca), ik denk dat er wel 2 keer wordt gedacht voor ze de regels aan de laars lappen. ik tenniste vroeger met een controleur van de gemeente, die gozer (kwal van jewelste) kickte er echt op. Regels zijn regels en hij had een geweldige tijd.

nu zal de gemeente (hopelijk ook met "normale" mensen) echt wel goed overleggen met haar ondernemers.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
Ik zit te wachten tot de baarddragers collectief doorkrijgen wat het dragen van mondkapjes gaat betekenen :D

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
SinergyX schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:25:
[...]

Dat moet de mens ook, samen zijn, de mens is een sociaal wezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Waah schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:42:
De meeste kinderen spelen toch ook gewoon buiten? Het is al bekend dat kinderen een klein risico hebben om oplopen en doorgeven....

Dus waarom níét een kinderfeestje?

Zo anders is school imho niet...

#knuppelinhoenderhok :)
Ja, precies. Misschien wel de moeite waard om te kijken of je dezelfde helft als school kan volgen, maar verder geen knuppel, maar waarheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Met de verplichtte mondkapjes straks in het OV, mijn vriendin reist met de trein naar werk, maar het is vrij lastig om mondkapjes te vinden in Nederland zie ik zo, of je moet de hoofdprijs willen betalen.

Iemand tips? Ik heb nu via AliExpress wat besteld maar vond ook dat niet heel goedkoop.

Via caching kom ik bijvoorbeeld oude prijzen tegen van mondkapjes, en dan heb ik via AliExpress nu ongeveer 3x zoveel betaald. en in NL is dat nog het dubbele daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

gise schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:47:
Met de verplichtte mondkapjes straks in het OV, mijn vriendin reist met de trein naar werk, maar het is vrij lastig om mondkapjes te vinden in Nederland zie ik zo, of je moet de hoofdprijs willen betalen.

Iemand tips? Ik heb nu via AliExpress wat besteld maar vond ook dat niet heel goedkoop.

Via caching kom ik bijvoorbeeld oude prijzen tegen van mondkapjes, en dan heb ik via AliExpress nu ongeveer 3x zoveel betaald. en in NL is dat nog het dubbele daarvan.
Bol.com, grote drogisterijen en HEMA gaan mondkapjes verkopen
Webwinkel bol.com, de drogisterijketens Kruidvat, Etos en Trekpleister en de HEMA gaan mondkapjes verkopen. Het gaat in alle gevallen om niet-medische mondkapjes. De winkels springen hiermee in op de te verwachten grote vraag nu het dragen van mondkapjes verplicht wordt in het openbaar vervoer.

Bij bol.com zijn de mondkapjes per direct weer te bestellen. Eerder stopte de webwinkel met de verkoop ervan "naar aanleiding van een oproep van de Nederlandse en Belgische overheid om zoveel mogelijk medische mondkapjes beschikbaar te stellen voor de zorg", aldus de webwinke

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
gise schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:47:

Wat dacht je van de Etos of het Kruidvat? ;)

Maar goedkoop zijn ze niet, 1,25 per stuk :X
Zal wel goed aan verdiend worden :P

(Nouja, van Kruidvat weet ik het niet, maar ik ga uit van wel, ik heb ze zelf gisteren bij de Etos gehaald)

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 07-05-2020 16:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Virtuozzo schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:08:
[...]
Een slimme ondernemer, zeker in moeilijke tijden, denkt altijd eerst aan de toekomst. Enkel korte termijn denken is zelfs in reguliere tijden gevaarlijk spel.
Als ondernemer ben je echter ook afhankelijk van externe factoren.

Dus als jij een pand huurt en de huren gaan elk jaar omhoog - terwijl er aan de omzet niet veel verandert - dan kan het best zijn dat je al een tijdje aan het knokken bent om te overleven.

Dan is deze crisis gewoon einde oefening. Ook al mag je met anderhalve meter weer open. Dan haal je de benodigde omzet simpelweg niet.

En dat is deel van het grotere drama dat er aan zit te komen.

Winkels en horeca zullen grotendeels verdwijnen. Dat proces was al gaande, maar zal nu versneld plaatsvinden. Maar ja, allemaal weer mensen die geen baan meer hebben. Die minder zullen consumeren, minder onderhoud aan huis en auto laten doen (auto misschien helemaal weg?). Dat gaat ook als een soort golf door de samenleving... totdat je ook als hoogopgeleide IT-er thuis zit.

Als we ons dan na een jaar realiseren dat een volledig werkend vaccin er nooit gaat komen... wat dan?
Je trekt hier zonder onderbouwing allerlei "what-if" scenario's extreem door, wat uitmond in een negatieve rant. Hoewel dat persoonlijk misschien oplucht, biedt dat geen enkel aanknopingspunt tot een discussie.

[ Voor 29% gewijzigd door defiant op 07-05-2020 23:56 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

42erik schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:35:
[...]

Dat moet de mens ook, samen zijn, de mens is een sociaal wezen
Tja.. je zou in een mensenleven dat eens een maand of wat moeten uitstellen zeg, einde mensheid dan maar? Nee, dat is geen moeten, dat is een stickertje van een generieke eigenschap ergens opplakken en het daarmee rechtvaardigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ah, ik lees dat de roostermakers van middelbare scholen flink mogen puzzelen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
SinergyX schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:59:
Krijg je zojuist een mailtje van de kapper, ze mogen weer open, je moet reserveren etc..

Wordt nog een leuke tijd, common sense het raam uit (eerste die ik al hoorde vanochtend die direct op vakantie gaat), eerste verjaardag uitnodiging is al binnen (volgende week), van mij mag er gewoon golf #2 gaan komen.. of leren mensen echt nooit?
Wow... Hopen op golf 2... Ik mag hopen dat je dat niet serieus meent en dat de nuance is weggevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Thanks! Gevonden

<knip> aanbod, noch aankoop, noch verkoop is hier ontopic.

Niet goedkoop maar niet duurder dan andere NL aanbieders waar alles is uitverkocht.

[ Voor 35% gewijzigd door Ramzzz op 08-05-2020 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
deze al gezien van bevrijdingsdag in Den Haag? <snip>

hoe denken jullie hierover?

[ Voor 47% gewijzigd door Zakkenwasser op 08-05-2020 07:17 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pfff... Wilders... Schandelijke manier van debatteren weer als je het mij vraagt :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
gise schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:07:
Niet goedkoop maar niet duurder dan andere NL aanbieders waar alles is uitverkocht.
offtopic:
Gisteren was er echt nog plenty bij de Etos in ieder geval. Pro-tip: Niet online kijken, maar de winkel binnenstappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

42erik schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:06:
[...]

Wow... Hopen op golf 2... Ik mag hopen dat je dat niet serieus meent en dat de nuance is weggevallen
De frustratie is begrijpelijk, maar hou het fatsoenlijk

En nee, zoals ik al eerder heb gezegd, geen golf 2 om de gevolgen ervan, maar omdat mensen blijkbaar het niet willen leren, niet willen snappen, en gewoon schijt aan de rest hebben. Misschien kan je die alleen aan hun botte verstand brengen met een total lockdown.

[ Voor 15% gewijzigd door tweakduke op 08-05-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Af en toe je vingers branden om te onthouden dat de kachel soms warm is, daar lijkt het een beetje op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jadjong schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:40:
Af en toe je vingers branden om te onthouden dat de kachel soms warm is, daar lijkt het een beetje op.
Eerder uit het oog uit het hart. De nieuwigheid is er een beetje vanaf. De impact is minder aan het worden. Er komt ruimte, en die wil iedereen voor zichzelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

AyeAyeCaptain! schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:17:
deze al gezien van bevrijdingsdag in Den Haag? <snip>

hoe denken jullie hierover?
Een groep idioten die zichzelf en anderen in gevaar brengen. Het liefst heb ik dat soort mensen achter slot en grendel. Je weet wel, een letterlijke lockdown. Kunnen we geen strafzaak tegen ze beginnen?

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dit soort speculatie biedt geen enkele discussie waarde.

[ Voor 91% gewijzigd door defiant op 07-05-2020 23:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireStarter
  • Laatst online: 19-09 21:02
Even een ander perspectief:

Iedere week betekend een klein procentje extra krimpt van de economie.

Hoe bizar dat we begin dit jaar zoiets hadden, wat staan we er toch lekker voor. En binnen een paar maanden zitten we nu op dit punt.
Even voor de duidelijkheid, gezondheid is een groot goed. We leven niet in oorlogstijd, maar de volwassenen tussen 20-60 jaar moeten wel werken voor de hele maatschappij.

En als we dat nu niet kunnen doen, dan heeft de rest van de samenleving daar ook heel veel last van. De welvaart is in no-time weg.

We wonen met 7,6 miljard mensen. Stel iedereen wordt 85 jaar. Dan leeft ieder mens dus 31.065 dagen. Iedere dag sterven er dan 244.648 mensen... sowieso!

Tot nu toe sinds 1 januari zijn er dan al 31,3 miljoen mensen gestorven. + de 269.000 aan covid 19.

Waar hebben we het over? De balans tussen gezondheid en economie is totaal niet in balans.

Het enige wat nu stijgt dat zijn de rentes overal, omdat de centrale banken biljoenen in het systeem pompen.

Dat gebeurde tijdens de Spaanse griep in 1918 ook in Duitsland. En wat gebeurde er in 1920 in Duitsland? Juist hyperinflatie.

w00t

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ja, want de situatie in het Duitsland van 1920 is nu ook precies gelijk natuurlijk. We komen net uit een verwoestende wereldoorlog, toch?

1 appel en 1 peer met elkaar vergelijken levert doorgaans geen 2 citroenen op....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Laatst online: 19-09 21:02
wildhagen schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:34:
Ja, want de situatie in het Duitsland van 1920 is nu ook precies gelijk natuurlijk. We komen net uit een verwoestende wereldoorlog, toch?

1 appel en 1 peer met elkaar vergelijken levert doorgaans geen 2 citroenen op....
Het klopt ook zeker, maar toch, de financiele instabiliteit komt ook nog. Wacht maar op de Q2 cijfers.
Ondertussen hebben de centrale banken meer dan ±10.000 miljard geprint.

'Printing more money doesn’t increase economic output – it only increases the amount of cash circulating in the economy. If more money is printed, consumers are able to demand more goods, but if firms have still the same amount of goods, they will respond by putting up prices. In a simplified model, printing money will just cause inflation.'
https://www.economicshelp...blem-with-printing-money/

De centrale banken zijn iig na covid19 af van dat negatieve rente gezeik waar ze bijna niet uit konden komen.

w00t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
FireStarter schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:30:
Dat gebeurde tijdens de Spaanse griep in 1918 ook in Duitsland. En wat gebeurde er in 1920 in Duitsland? Juist hyperinflatie.
Dat kwam mede door het verdrag van Versailles, in de VS was er tot 1929 een hoogconjunctuur (de roaring twenties).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-09 21:40

boesOne

meuh

anandus schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:52:
Ah, ik lees dat de roostermakers van middelbare scholen flink mogen puzzelen :P
Ja geinig. Men wilde altijd kleinere klassen, nou.. here you go.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

hoevenpe schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:45:
[...]

Dat kwam mede door het verdrag van Versailles, in de VS was er tot 1929 een hoogconjunctuur (de roaring twenties).
En kwam dat niet doordat er een hoop landen waren die ineens heel veel steun wilde hebben van de rest van Europa? De geschiedenis gaat nu toch echt op repeat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
.

[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 16:20 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

michael3 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:02:
De kapper bv maar ook bv een horeca bedrijf die gaat dus bij reservering een vragenlijst af met vragen over je gezondheid.
Naar mijn weten zijn dat zeer vertrouwelijke informatie, wordt hier ook de AVG bij betrokken, mogen ze de gegevens verwerken, wordt dat opgeslagen enz enz enz wat gaat daarmee gebeuren met de antwoorden.
Zijn daar al protecollen voor.

Zelfs je baas mag niet eens vragen naar je gezondheid maar een kapper mag dat dadelijk wel🤔
Je bent niet verplicht te antwoorden, zij zijn niet verplicht je te helpen, tot zover de eenvoud.

Het privacy aspect, daar zal inderdaad nog wel het nodige denkwerk moeten worden verzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

michael3 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:25:
[...]

Zonder antwoorden geen afspraak/reservering, dus hoezo niet verplicht?
Niemand dwingt je toch om naar de kapper te gaan, of naar de horeca?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Je hoeft niet verplicht naar de kapper, dat is een keuze. Wil je geknipt of straks uit eten dan gelden daar regels voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

[ Voor 95% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
michael3 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:31:
Kom op, jullie snappen vast wel mijn redenering.
Ik snap je redenering, maar voorlopig zijn dit de regels.

Zie het als 'het nieuwe normaal' wat voorlopig boven de AVG gaat, voor klanten gelden minder regels dan voor medewerkers dus ze mogen dit doen. Sterker nog, ze moeten het doen anders krijgen ze van de overheid een boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:15

St@m

@ Your Service

[...]

Maar waarom zou je naar de kapper willen als je ziek bent? Lijkt me niet de bedoeling.

Kapper: heeft u klachten, bent u ziek?
Jij: nee

Lekker boeiend.

Sterker nog, mijn kapster heeft het niet gevraagd. Logisch ook, ik kan pas donderdag terecht. Ze zal het vast wel vragen als ik binnenkom.

[ Voor 16% gewijzigd door St@m op 07-05-2020 22:54 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

michael3 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:55:
[...]

Zie de eerdere reactie, daar staat de vraagstelling.
De vraagstelling heeft niks te maken met of je ziek bent of klachten hebt.

En met lekker boeiend schiet ook niemand op.
Waarom denk je anders dat de AVG in het leven is geroepen.
Oh, er is een vragenlijst? Dat heb ik even gemist dan. En de kappers moeten die informatie ook vastleggen?

Ik kan het zo snel niet vinden, dus als je een linkje hebt..

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michael3
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

michael3 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:00:
[...]

Dat weet ik dus niet, dat was de vraag.
wat gaat er met de gegevens gebeuren en hoe wordt dat verwerkt.
Ok, voor zover ik het begrepen moet de kapper gewoon vragen of je ziek bent en doen ze verder niets met die info. Imo is het allemaal een wassen neus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Dit klinkt niet al te best:
Het hoofd van de Intensive Care van het Amsterdam UMC, Armand Girbes, is niet in een jubelstemming. "Ik ben best ongerust. De belasting op de IC's is nog steeds hoog. Patiënten liggen lang op de IC, gemiddeld drie weken. Dat betekent dat je heel snel vol raakt."

[...]

Verder ontbreekt het aan goede voorbereiding op een tweede golf, zegt de intensivist. "In de eerste plaats met beschermend materiaal als maskertjes, brillen, overalls, maar ook beademingsapparaten. Er is aan alles nog steeds een tekort en protocollen moeten worden aangepast."
https://nos.nl/nieuwsuur/...-is-een-fata-morgana.html

Ik vrees een beetje dat het RIVM door de te nauwe contacten met het kabinet verslapt in het voorzorg/preventie-principe. Als je lang en intensief samen aan iets werkt is het heel menselijk dat je minder snel op de rem meer durft te trappen.

[ Voor 6% gewijzigd door CyberMania op 07-05-2020 23:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:50
CyberMania schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:28:

[...]

Ik vrees een beetje dat het RIVM door de te nauwe contacten met het kabinet verslapt in het voorzorg/preventie-principe. Als je lang en intensief samen aan iets werkt is het heel menselijk dat je minder snel op de rem meer durft te trappen.
De eerste golf is ontstaan door een situatie met geen enkele restrictie. Carnaval, voetbalwedstrijden, kroegen vol, restaurants vol, theaters vol, bioscopen vol, iedereen schudt elkaar de hand enz enz.

Dat is allemaal niet meer. Dat er dus een tweede golf gaat ontstaan is zeer zeker mogelijk, waarschijnlijk misschien zelfs, maar die zal een stuk minder stijl verlopen t.o.v de eerste. En dus hebben we tijd gekocht, tijd om te kunnen handelen als blijkt dat die tweede golf gestart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:58:
[...]

En kwam dat niet doordat er een hoop landen waren die ineens heel veel steun wilde hebben van de rest van Europa? De geschiedenis gaat nu toch echt op repeat...
Nee. De roaring twenties waren een cultureel fenomeen, geworteld in de influenza pandemie en de rimpeleffecten de jaren daarna - op een bedje van bankieren op gebakken lucht. Als cultureel fenomeen was het zowel geografisch als demografisch én economisch behoorlijk beperkt, maar een eeuw aan verplichte literatuur en talloze films hebben het tot cultureel meme vermaakt. Ongeacht de realiteit.

Het bankieren op gebakken lucht was daarbij bijzonder populair. In de VS waren het tijden waarin er geen grenzen aan de groei leken te zijn, het waren ook tijden waarin flink wat lobby had gezorgd voor deregulering en opmerkelijke verstrengelingen van oligarchie, nepotisme en bittere sociaal-economische segregatie ten gevolge van groeiende verschillen in verdeling inkomen/vermogen.

Toen daar de rekeningen van kwamen bleek dat een kaartenhuis te zijn, reden banken elkaar in de wielen om toxiciteit te dumpen, traden ze buiten hun rol en begonnen ondernemer te spelen en ging overal de broekriem aan.

Sinds die tijd is het in de VS zo'n beetje traditie geworden om collaps voor te zijn en om de zoveel tijd een bancaire crash & dump te hebben.

Misschien zijn mensen de recente kredietcrisis vergeten.

In Europa was het een totaal andere dynamiek, een van status quo denken op een bed van negativiteit waarbij landen in handel extreem verweven waren maar individueel enerzijds alle middelen tot escalatie van conflict in eigen bezit hadden, anderzijds niet bereid waren om na te denken over toen oude lessen. .

Het was niet de inflatie of overige economische ontwikkelingen die Weimar de das om deden.

De les van Weimar zit hem in de vereiste van weerstand tegen en uitsluiting van:

1) ongefundeerde mening,
2) gerichte negativiteit ,
3) happen op disproportioneel signaal en
4) verschuivingen binnen maatschappelijk gedrag naar consumptief-individualistische varianten.

En dat op voedingsbodems van:

1) conservatief denken,
2) gulzig gedrag en verleiding van de kruimel,
3) krimp van middenkaders en intrede van glazen plafonds daarvoor
4) en toename van sociaal-geografische en sociaal-economische ongelijkheid.

De wisselwerkingen daarbij trouwens zelfversterkend op verklaarbare wijze.

Het resultaat van die barrage was dat het aanwezige democratische bestel voor één deel zich zelf liet verschuiven in gedrag door de hefboom van een minderheid van populisme, en het andere deel wat niet meer verder kon denken dan stokpaardjes & oneliners (door traditionele politieke tegenstanders gevormd) daarmee het effectief weerstand bieden opgaf.

Het gevolg daarvan was een van de meest gruwelijke periodes in onze geschiedenis, van doorslaan in collectief destructieve impulsen en gericht gebruik daarvan door de architecten van de populistische hefbomen - totdat ook die - zoals altijd - de controle verloren en alle remmen er vanaf gingen. .

Ra ra, die toolbox zou mensen nu bekend voor moeten komen.

Geschiedenis herhaalt zich wordt vaak gezegd, voor een deel is dat correct. Het is echter geen cirkel, maar een iteratieve spiraal waarbij dezelfde lessen voor menselijk spectrum van gedrag terugkomen en de omstandigheden telkens variëren.

Als we al kunnen spreken van een iteratieve confrontatie met oude lessen, laten we dan wel graag naar de correcte kijken, en niet vreemde zaken aan elkaar gaan knopen.

En dat drukt ons maar weer eens met de neus op de realiteit. Het is tijdens een periode van crisis waarin we bepalen of we er bestendig uitkomen, of verzanden in conservatieve reflex van magische terugkeer. En ja, ons gedrag is bepalend. Daar hebben we lang niet meer stil bij gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online

[...]

Ik begrijp zijn zorg. Absoluut. Dat gezegd, we passen maatregelen aan op basis van de huidige trends. Daarbij kunnen we niet anders dan erkennen dat het altijd schoksgewijs roeien zal zijn - met riemen die bij elke slag bijgewerkt moeten worden.

Ik merk wel hierbij op, de factor van politiek gedrag in deze is niet iets om met de vinger naar "de politiek" te wijzen. Waar een overheid volgt op toetsing, op expertise, op wetenschap en debat daar, volgt politiek op publiek debat en kanalen van druk.

Vanuit de maatschappij komt daar nogal wat van. Ongeacht of het nu slim is, ongeacht of de bron nu zakelijke lobby is of het routen van twitter barrages om disproportioneel signaal te scheppen - en ook ongeacht of de burger die zich uit zich nu wel of niet correct geïnformeerd heeft.

Het is niet vreemd dat er tussen die aspecten van overheid en politiek touwtrekken is. Net zoals het niet vreemd is dat daar verschuivingen optreden naar gelang signalen verwerkt worden. Signalen zijn niet enkel gefundeerd, er zijn net zo ongefundeerde signalen. Politiek gedrag is volgend op prikkels.

Mensen zijn er zelf bij. Men heeft het zelf in de hand. Daarbij moeten we ons realiseren dat we als groep botweg heel kwetsbaar zijn voor disproportioneel signaal. De meerderheid wil goed doen, is echter passief. Een signaal van minderheid is tegenwoordig een geprogrammeerde of ingekochte toepassing. Niet vreemd dat er dan zaken verschuiven.

Vooralsnog is er relatief weinig politieke focus aanwezig in het geheel. Gelukkig maar. De schijnveiligheid van mondkapjes in OV is een goed voorbeeld daarvan, evenzo het drama van misbruik van uitdaging centrale regie als onderwerp om een commercieel systeem bij ziekenhuizen voor beddenregistratie door te duwen zonder dat dit ook maar op enige wijze aan het probleem raakt. En de toepassingen van politieke marketing gebaseerd op nudge economics zijn er ook een voorbeeld van.

Maar, vooralsnog is het brede kader gefundeerd in overheid en Instellingen. En dus toetsing, expertise e.d.

In hoeverre die verhouding kan verschuiven, dat heeft de burger zelf in de hand. Thuis, op Twitter, op de stoep, overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Michielgb schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:43:
[...]

De eerste golf is ontstaan door een situatie met geen enkele restrictie. Carnaval, voetbalwedstrijden, kroegen vol, restaurants vol, theaters vol, bioscopen vol, iedereen schudt elkaar de hand enz enz.

Dat is allemaal niet meer. Dat er dus een tweede golf gaat ontstaan is zeer zeker mogelijk, waarschijnlijk misschien zelfs, maar die zal een stuk minder stijl verlopen t.o.v de eerste. En dus hebben we tijd gekocht, tijd om te kunnen handelen als blijkt dat die tweede golf gestart is.
De superspreaders waren één factor voor verspreiding, voor potentieel van overdracht was het veel meer de persoonlijke sfeer. Thuis, familie, vrienden. Waar we ons anders gedragen dan daar waar sociale of andere controle is. Een vector kan breed raken, maar gezien de problematiek van testcapaciteit .e.d is verspreiding naar talloze vectoren een veel en veel groter probleem. Zeker gezien ziektebeeld en complicaties als asymptomatische verspreiding.

Dat eerste is er inderdaad nu niet meer. Dat tweede, daar staan nog steeds dezelfde richtlijnen voor. Met goede redenen.

Of er - bijvoorbeeld - een tweede curve komt, zoals die van niet IC focus maar SEH t.g.v. van brede verspreiding familiekringen -> beroepsbevolking, dat hebben we zelf in de hand. Als we het blijven doen zoals de afgelopen werken, dan kunnen we dat prima onder controle houden.

Gezien de kwesties rondom antistoffen is vooralsnog de enige echt bestendige oplossing die van vaccinatie. En dat is toch echt iets van termijn perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
SinergyX schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:32:
[...]

Kijk het filmpje paar posts onder je eens.. enige nuance is dat het van mij een selectieve golf 2 mag zijn, genoeg in het filmpje die zich beschikbaar stellen.
Ok, laat maar... Met zulke uitspraken haak ik af

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Dat er een tweede golf gaat komen lijkt me een zekerheid, maar je moet de gevolgen daarvan afwegen tegen de gevolgen van wanneer je een land nog langer 'op slot' houdt. Enerzijds moet je ervoor zorgen dat de IC's niet over hun max capaciteit heen gaan, anderzijds moet je een land met miljoenen mensen draaiende houden én de mensen tevreden. De eerste paar weken zag je dat mensen relatief braaf deden wat ze opgedragen werd. Er was de angst voor het nieuwe virus en dat merkte je. Nu zijn we echter een paar maanden verder en die angst is dermate afgezwakt dat mensen niet zo braaf die regels meer opvolgen, al helemaal niet wanneer de regels vrij strikt zijn. Je moet als land dus wel de regels afzwakken. Geef de mensen wat meer vrijheid, maar niet teveel zodat het merendeel alsnog gehoorzaam blijft.

Wat dat betreft sta ik niet graag in de schoenen van degenen die dit in goede banen moeten leiden. Te lang alles sluiten heeft negatieve effecten (zowel economisch als maatschappelijk) maar te vroeg de regels versoepelen ook (een heftige tweede golf). Mensen worden ongeduldig, gaan zich vervelen, voelen zich een gevangene in hun eigen huis, en noem maar op.

Zelf raken alle maatregelen me niet echt gelukkig. Ik ben nooit echt een sociaal dier geweest, ga niet op stap, doe niet aan sporten, haal al geruime tijd om de zoveel tijd een tondeuse over m'n hoofd heen en mijn werk gaat onverminderd door zoals het voorheen ook ging. Het werk zelf is wel wat gewijzigd, maar ik kan blijven werken. Het enige vervelende is dat klussen en meubels uitzoeken momenteel echt ellendig kan zijn (mijn vriendin en ik hebben sinds een week of 3 de sleutel van ons eerste huisje samen). Maar verder raakt het me eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Zorgelijker vind ik dat Gommers en Kuipers een andere toon aanslaan. Zij zijn degene die voor de ic op de bres moeten als onderdeel van het OMT. Dat is m.i. niet in de schoenen van het RIVM te schuiven. Maargoed, kabinet en RIVM zijn al een tijdje vogelvrij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-09 20:47
SomerenV schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 01:49:
Dat er een tweede golf gaat komen lijkt me een zekerheid, maar je moet de gevolgen daarvan afwegen tegen de gevolgen van wanneer je een land nog langer 'op slot' houdt. Enerzijds moet je ervoor zorgen dat de IC's niet over hun max capaciteit heen gaan, anderzijds moet je een land met miljoenen mensen draaiende houden én de mensen tevreden. De eerste paar weken zag je dat mensen relatief braaf deden wat ze opgedragen werd. Er was de angst voor het nieuwe virus en dat merkte je. Nu zijn we echter een paar maanden verder en die angst is dermate afgezwakt dat mensen niet zo braaf die regels meer opvolgen, al helemaal niet wanneer de regels vrij strikt zijn. Je moet als land dus wel de regels afzwakken. Geef de mensen wat meer vrijheid, maar niet teveel zodat het merendeel alsnog gehoorzaam blijft.

Wat dat betreft sta ik niet graag in de schoenen van degenen die dit in goede banen moeten leiden. Te lang alles sluiten heeft negatieve effecten (zowel economisch als maatschappelijk) maar te vroeg de regels versoepelen ook (een heftige tweede golf). Mensen worden ongeduldig, gaan zich vervelen, voelen zich een gevangene in hun eigen huis, en noem maar op.

Zelf raken alle maatregelen me niet echt gelukkig. Ik ben nooit echt een sociaal dier geweest, ga niet op stap, doe niet aan sporten, haal al geruime tijd om de zoveel tijd een tondeuse over m'n hoofd heen en mijn werk gaat onverminderd door zoals het voorheen ook ging. Het werk zelf is wel wat gewijzigd, maar ik kan blijven werken. Het enige vervelende is dat klussen en meubels uitzoeken momenteel echt ellendig kan zijn (mijn vriendin en ik hebben sinds een week of 3 de sleutel van ons eerste huisje samen). Maar verder raakt het me eigenlijk niet.
Ja mensen zoals jij en ik hebben al jaren voor dit moment getraind :+ Ik heb er ook weinig last van en geniet zelfs van het thuis werken en heb zelfs geen idee hoe ik ooit weer hele dagen op kantoor ga verdragen. Dit gaat er denk ik voor zorgen dat ik mijn leven heel anders ga indelen in de toekomst.

En wat je zegt is precies mijn gedachte. Rutte had geen optie meer om alles strikt in lockdown te houden. Mensen hebben het in het algemeen gehad met de maatregelen, zien de afnemende cijfers en kijken waarschijnlijk ook met een schuin oog naar Zweden. Een land zonder echte lockdown en met maar iets meer doden dan de landen om zich heen (nog even gegoogled en er blijken toch behoorlijk wat meer doden te zijn tegenover de landen er omheen ,maar dit is nog geen algemene kennis bij de meeste mensen)

Af en toe moet ik nog langs bij klanten (op veilige afstand) en vooral in volksbuurten (iig straten waar mensen zeer sociaal met elkaar om gaan) zie je dat die er al helemaal niks meer aan doen. Buren lopen bij elkaar binnen, houden geen 1,5 meter afstand en vinden het wel goed zo. Als je er dan naar vraagt dan zeggen ze dat ze het een week of 2 hebben volgehouden en nu het risico maar nemen. Zolang ze de ouderen en zwakkeren ontzien dan vinden ze dat geen dom risico. Ook merk ik dat ik steeds meer mensen moet vragen om afstand te bewaren. Dat ging in de eerste paar weken eigenlijk vanzelf.

En als je het mij vraagt moet je op een gegeven moment het risico als land ook aanaarden. Natuurlijk met gezond verstand, maar hoeveel levens gaat een zware economische crisis opleveren? En hoe ga je dan de zorg overeind houden als er geen geld meer binnen komt?

Natuurlijk ben ik geen expert, maar ik denk dat je gezonde mensen onder de 75 (leeftijd nader te bepalen) gewoon het leven weer op moet laten pakken en geef ouderen en zwakkeren de kans om op bepaalde tijden veilig buiten een luchtje te scheppen. Laat de werkelozen onder ons de boodschappen doen voor deze kwetsbare groep. Zorg er voor dat ze vanaf een veilige afstand met hun familie mogen praten. Klinkt hard om deze groep (voorlopig) op te sluiten, maar daarmee kan je een land draaiend houden, want zonder geld is ook die groep uiteindelijk slechter uit.
Pagina: 1 ... 52 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
slowchat topic huisregels:
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt. Het is hier bovendien geen Huiskamer.
• Geen complottheorieën
• Geen speculaties. Als je iets beweert, doe dat met onderbouwing en bronvermelding.
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

GoT is niet de plek voor medisch advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?