Coronavirus Slowchat #2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 118 Laatste
Acties:
  • 486.581 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:00
Opvallend: horeca eerder dan sportscholen. Terwijl horeca vele grotere risico's geeft volgens mij. Een sportschool met 1,5m lijkt me eenvoudiger dan een café.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:00

Osxy

Holy crap on a cracker

D-e-n schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:25:
Opvallend: horeca eerder dan sportscholen. Terwijl horeca vele grotere risico's geeft volgens mij. Een sportschool met 1,5m lijkt me eenvoudiger dan een café.
Deels begrijp ik het, bij sporten adem je zwaar etc.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:01
Osxy schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:27:
[...]

Deels begrijp ik het, bij sporten adem je zwaar etc.
Ademen, zweten, iedereen zit aan dezelfde toestellen en gewichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

met al die snotterende hijgers in de sportschool denk ik dat je dat onderschat. Bovendien veel wisselende contacten, zo'n gewichten apparaat zit elke 10 min iemand anders op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Osxy schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:22:
[...]

Met max 30man in de toko kan je vast toe met minder dan 30 man personeel ;)
https://theredsun.nl/

1 serveerster (m/v) per 2 tafels. Gastvrouw en heer, 2 barmannen en 10-15 man in de keuken.

Maar goed, dat word aanpassen, maar minder dan 10-12 kunnen personeel ze niet aan. Maar ze zullen wel met vaste menu's gaan werken, dan kan al meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

Virtuozzo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:25:
[...]

Het alternatief is een gigantisch gecompliceerd en gelaagd model waar mensen zich in bochten gaan wringen om gaatjes te vinden. Daarbij zijn er al genoeg indicatoren dat genoeg van de bevolking nauwelijks besef heeft van eigen aandeel in het crisis management.
Dat kan ik ook wel begrijpen, maar je kan ook een regel stellen van zoveel mensen per vierkante meter aan oppervlakte in je zaak. Nu mag een restaurant ter grootte van een voetbalveld even veel mensen ontvangen als dat kleine achterom-kroegje waar je maar net 30 man in kon proppen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:07

Hupske

AFCA

De horeca zal met dit weer ook meer buiten plaatsvinden dan binnen.
Sportschool vindt alles binnen plaats.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:19

Mfpower

In dubio

Wat ik positief vind (wel wat laat maar ok) is dat vanaf 1 juni iedereen kan testen. Dit geeft mij persoonlijk het meeste vertrouwen dat het ook lukt om het virus te controleren.
Wat mij betreft zou dat samen moeten gaan met ook de eerdere versoepelingen. Maar goed ik ben dus eens positief:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Sjurm schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:27:
[...]

Ademen, zweten, iedereen zit aan dezelfde toestellen en gewichten
Naja dat laatste hoeft niet, het is afhankelijk van de sportschool prima mogelijk om toestellen/gewichten goed schoon te maken tussen gebruik en de afstand veilig te stellen.
Indoubt schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:29:
[...]

met al die snotterende hijgers in de sportschool denk ik dat je dat onderschat. Bovendien veel wisselende contacten, zo'n gewichten apparaat zit elke 10 min iemand anders op.
Niet elke sportschool is een basicfit ;)

Bij mijn sportschool (Crossfit) zouden wij prima binnen een vakje kunnen blijven met onze eigen spullen.

[ Voor 38% gewijzigd door Osxy op 06-05-2020 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:23
PWM schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:18:
In een restaurant 30 man INCLUSIEF PERSONEEL 7(8)7

Mijn favorieten restaurant, waar ik snel geboekt had vandaag, heeft al 30 man personeel rondlopen. Nutteloos dus.

Maar ook kleinere tenten hebben snel 7-8 man nodig. Blijft niet veel over
Als er 15 klanten binnen zijn, heb je echt niet 30 man personeel nodig.

En grote restaurants moeten maar even wachten.

3 koks, 2serveersters, barman, afwasser.
Lijkt me meer dan genoeg voor 23 gasten.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik heb alleen niks gehoord over bijeenkomsten thuis en vrienden ontvangen. Geldt daar ook dezelfde beperking van 30 man?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:30:
[...]

Dat kan ik ook wel begrijpen, maar je kan ook een regel stellen van zoveel mensen per vierkante meter aan oppervlakte in je zaak. Nu mag een restaurant ter grootte van een voetbalveld even veel mensen ontvangen als dat kleine achterom-kroegje waar je maar net 30 man in kon proppen.
Per vierkante meter zit nogal een variabele van schaal bij voor economisch (overlevings)potentieel na de crisis.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:10
Denk dat de economische impact meegespeeld heeft, de horeca is veel groter.

Helaas geen contractsporten tot 1 september, ook een vreemde keuze als je het vergelijkt met de kroegen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Stoney3K schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:31:
Ik heb alleen niks gehoord over bijeenkomsten thuis en vrienden ontvangen. Geldt daar ook dezelfde beperking van 30 man?
Gewoon niet doen. En als je het doet 1,5 meter afstand houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:31:
Corona feestjes thuis? Aanwezige maatregelen staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Virtuozzo op 06-05-2020 19:33 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Osxy schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:33:
[...]

Gewoon niet doen. En als je het doet 1,5 meter afstand houden.
Dus je mag wel met 30 man een kroeg in, en straks een bruiloft met maximaal 100 mensen, maar met 10 man thuis een BBQ houden mag nog steeds niet? :?

[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 06-05-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Stoney3K schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:33:
[...]

Dus je mag wel met 30 man een kroeg in maar met 10 man thuis een BBQ houden mag nog steeds niet? :?
Horeca is alleen seated toegestaan op 1,5 meter afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-09 21:08
anandus schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:18:
Ik vind die absolute grens van 30 mensen voor entertainment wel heel maf. Een klein restaurantje is toch niet te vergelijken met een megabioscoop?
Ik vraag mij af of het overal die harde 30 zal worden. Voor een klein cafe is dat namelijk al veel teveel, mits je nog 1,5 meter afstand wilt houden. Voor grote bioscopen kan ik mij juist eerder voorstellen dat ze 30 personen per zaal gaan hanteren. Van een aantal grote bioscopen hier in de buurt weet ik dat de grootste zalen tot 600 zitplaatsen hebben, 30 personen verspreid over die zal maar heel weinig zijn, zeker als je bv met je partner komt, dan zijn het slechts 15 paren.
Anderzijds weer hebben we ook een wat kleinere bioscoop waar de zitplaatsen wel heel ruim zijn, maar met 30 personen heb je wel de hele zaal vol.

Maar goed, we zullen het zien. Ik ken genoeg mensen die de huidige situatie heel moeilijk vinden, heel stressvol. Ik heb er zelf vrij weinig moeite mee, het enige wat ik vervelend vind is dat ik nu steeds voordat ik naar de winkel ik 3 keer goed nadenk of het wel nodig is en of het niet te druk is. Dat laatste heb ik al prima uitgevogeld; ik ga meestal pas na 20u naar de winkel, dan is het lekker rustig.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-09 13:36

Nhz

[...]

Dus je mag wel met 30 man een kroeg in, en straks een bruiloft met maximaal 100 mensen, maar met 10 man thuis een BBQ houden mag nog steeds niet? :?
Jawel, mits er vooraf toegangskaartjes worden verkocht en men 1.5mtr afstand houdt.
Never mind, inmiddels al ontkracht.

[ Voor 5% gewijzigd door Nhz op 06-05-2020 19:37 ]

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

[...]

Dat klinkt onlogisch, maar is economisch wel uit te leggen .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Waarom zou je dat willen? 10 mensen uit verschillende families is gewoon een risico op verspreiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

[...]

Word nu formeel bevestigd dat advies is max 3 man thuis visite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Exocet schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:35:
[...]

Waarom zou je dat willen? 10 mensen uit verschillende families is gewoon een risico op verspreiding
Vanaf 1/7 zouden samenkomsten tot 100 man weer mogen, dus dan zie ik sowieso geen probleem met thuisfeestjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:36:
[...]

Vanaf 1/7 zouden samenkomsten tot 100 man weer mogen, dus dan zie ik sowieso geen probleem met thuisfeestjes.
Net beantwoord.

Voila, voor thuis dezelfde richtlijnen als reeds aanwezig. Klaar. Ongewijzigd.

Van mensen mag verwacht worden dat ze hun gezond verstand gebruiken.

[ Voor 69% gewijzigd door Virtuozzo op 06-05-2020 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:30:
[...]

Dat kroegje mag nog helemaal niet open. Alleen het terras. Tenzij het een eetcafé is, en dan kunnen er geen 30 in, want: anderhalve meter afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

[...]

Grapje zeker? 8)7

Ook daar geld, dat men 1,5 meter afstand moet garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
[...]

Dit verbaasde mij echt enorm. Dan kun je bijna alle andere maatregelen wel schrappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Exocet schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:37:
[...]

Dit verbaasde mij echt enorm. Dan kun je bijna alle andere maatregelen wel schrappen.
Daarom dat het net verduidelijkt is geworden. Voor alles thuis blijven de aanwezige richtlijnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Exocet schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:37:
[...]

Op 1.5 meter he. Dat blijft hoe dan ook overal voor staan.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Met die 100 moet je nog steeds afstand houden, weet niet hoe groot jouw tuin is maar meer dan 10 zal het bij de meesten niet zijn.

Paar vrienden met afstand in de achtertuin voor de BBQ is dus geen probleem, bij overlast of een groot feest kan er gehandhaafd worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Bastien schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:40:
[...]
Op 1.5 meter he. Dat blijft hoe dan ook overal voor staan.
Dat moet ik nog zien gebeuren, een trouwerij met 100 dronken gasten die heel erg hard proberen om 1,5 meter uit elkaar te blijven. :+ _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-09 08:22
Persconferentie geeft aan “iedereen met klachten wordt getest”. Symptomen zijn o.a. hoesten/vermoeidheid/koorts. Dus als je bijv hoest kun je de huisarts bellen voor een test, dan wordt het aardig druk bij de huisarts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:04

St@m

@ Your Service

hoevenpe schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:43:
[...]

Paar vrienden met afstand in de achtertuin voor de BBQ is dus geen probleem, bij overlast of een groot feest kan er gehandhaafd worden.
Zeiden ze dat net? Of is dat jouw invulling (ik kijk niet meer). Anders zeg ik wel dat we in de tuin de armen aan het trainen zijn.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Rutte was zoals altijd sterk, valt me vooral op dat De Jonge duidelijk goed geoefend heeft.
St@m schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:46:
Zeiden ze dat net? Of is dat jouw invulling (ik kijk niet meer). Anders zeg ik wel dat we in de tuin de armen aan het trainen zijn.
Rutte zei expliciet dat de regel blijft zoals die nu is, hou het op drie anderen en gaf als reden dat de meeste mensen niet meer ruimte hebben om anders afstand te houden.

Hij zei ook dat als je heel groot woont wat meer zou kunnen en dat in de privésfeer niet gehandhaafd wordt tenzij het een coronafeest of overlast betreft.

[ Voor 80% gewijzigd door hoevenpe op 06-05-2020 19:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

St@m schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:46:
[...]

Gewichtheffen toch? Klasse 500 milliliter. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Voor zover ik kan beoordelen zijn de regels voor thuis bezoek ontvangen nog steeds hetzelfde dus maximaal 3 bezoekers.

Toch ben ik voorzichtig optimistisch. Als je kijkt dat de versoepeling stapsgewijs wordt uitgevoerd en het aantal nieuwe gevallen nog steeds flink daalt dan is er een kans dat er nog maar weinig nieuwe gevallen zijn tegen de tijd dat de echte versoepelingen plaatsvinden.

Ik zelf zal mij voorlopig strengere beperkingen opleggen, gewoon omdat dat voor mij nog wel eenvoudig is uit te voeren. Ik hoop dat de trend van minder cases zich doorzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

hoevenpe schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:48:

Rutte zei expliciet dat de regel blijft zoals die nu is, hou het op drie anderen en gaf als reden dat de meeste mensen niet meer ruimte hebben om anders afstand te houden.

Hij zei ook dat als je heel groot woont wat meer zou kunnen en dat in de privésfeer niet gehandhaafd wordt tenzij het een coronafeest of overlast betreft.
Dank je :) nou, geen problemen dus om met een man of 5/6 de bbq aan te steken en een biertje te drinken :) fijn!

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjurm
St@m schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:00:
[...]

Dank je :) nou, geen problemen dus om met een man of 5/6 de bbq aan te steken en een biertje te drinken :) fijn!
Als de 2/3 bij je eigen gezin horen ;)

Max 3 mensen op bezoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Nee, niet dus. Wel goed luisteren en lezen.

De richtlijnen voor thuis blijven ongewijzigd.

[ Voor 10% gewijzigd door Ramzzz op 06-05-2020 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Stoney3K schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:43:
[...]

Dat moet ik nog zien gebeuren, een trouwerij met 100 dronken gasten die heel erg hard proberen om 1,5 meter uit elkaar te blijven. :+ _O-
:')

Het versoepelen van de maatregelen gaat best snel zo. Een tweede piek met IC opnames ergens na de zomer zou mij niet verbazen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

St@m schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:06:
[...]

Waarom zou ik me niet aan de regels houden?
Ik heb gewoon een tuin van 100m2 hoor.. kan ik makkelijk 5/6 man op kwijt
Dat zei ik ook niet, verzocht het alleen ;)

En formeel blijft de regel max 3 visite. Echter is er ook verteld alleen te handhaven bij corona-party's cq. overlast. Helaas gaat vooral dat laatste gelezen worden en weet ik vrij zeker dat er dus veel in privé sferen feestjes gaan komen waarbij mensen zich niet aan die afstand gaan houden.

[ Voor 17% gewijzigd door Osxy op 06-05-2020 20:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
@St@m
Als je maar anderhalve meter afstand kunt houden, kan dat dan is vier op bezoek niet een probleem maar je wilt voorkomen dat mensen er tien uitnodigen en tegen elkaar op de bank zitten.

Gezond verstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Ah, mooi voorbeeld van het zoeken van het gaatje voor eigen gratificatie.

Kijk, ik kan kiezen tussen zes locaties om iets te doen, wil niet zeggen dat ik het dan ook ga doen. Immers, maximum van drie mensen buiten eigen gezin. Die richtlijn staan gewoon. Dat er meer ruimte is wil niet zeggen dat het ook slim is, gedrag is immers besmettelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Ramzzz op 06-05-2020 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Virtuozzo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:10:
[...]

Ah, mooi voorbeeld van het zoeken van het gaatje voor eigen gratificatie.

Kijk, ik kan kiezen tussen zes locaties om iets te doen, wil niet zeggen dat ik het dan ook ga doen. Immers, maximum van drie mensen buiten eigen gezin. Die richtlijn staan gewoon. Dat er meer ruimte is wil niet zeggen dat het ook slim is, gedrag is immers besmettelijk.
<knip>

En nu kappen met dat getrol.

[ Voor 22% gewijzigd door Ramzzz op 06-05-2020 23:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
St@m schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:12:
[...]

Als de 'baas van het land' zegt dat er geen probleem is, wie ben ik dan (en jij) om er wel een probleem van te maken?
De "baas van het land" zegt je dat de richtlijn ongewijzigd is en dat mensen hun gezond verstand kunnen gebruiken, wie ben jij (of ik) dan om loopholes te gaan zoeken.

Aangezien corona een crisis van gedrag is zou ik toch denken dat we er af en toe wat stil bij staan. Maar goed, misschien is het verschil wel dat ik het inmiddels meegemaakt heb. Zonder in enige risicocategorie of regulier potentieel van blootstelling te vallen.

[ Voor 9% gewijzigd door Virtuozzo op 06-05-2020 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Osxy schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:13:
[...]

Dat heeft hij niet gezegd. Hij heeft gezegd dat de richtlijn max 3 visite blijft maar dat handhaving echter pas plaats vind bij overlast / coronafeesten.
Blijkbaar heeft hij gezegd dat als je groter woont het geen probleem is.
hoevenpe schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:48:

<knip>

[ Voor 8% gewijzigd door Ramzzz op 06-05-2020 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Ah, dat is natuurlijk handig. We willen weer buiten aan het bier, dan gaan we natuurlijk niet even nadenken, en als het krap wordt kan het altijd de schuld van de ander zijn.

Het punt blijft heel eenvoudig. De richtlijn staat, gebruik je gezond verstand.

[ Voor 28% gewijzigd door Ramzzz op 07-05-2020 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Je zou inmiddels al een aantal keren de informatie bekeken kunnen hebben. Richtlijn, gezond verstand. Het is zo moeilijk niet.

Weet je, prima als jij voor jou zelf een andere beslissing neemt. Eigen verantwoordelijkheid, eigen aansprakelijkheid. Maar ga niet op een forum zitten adverteren van
Wij gaan volgende week lekker weer een biertje doen met de vriendengroep in ieder geval :) mag ook wel weer na 2 maanden.
Gedrag is besmettelijk. Dus, richtlijn, gezond verstand.

[ Voor 7% gewijzigd door Ramzzz op 07-05-2020 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Virtuozzo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:20:

En zelfs dan blijven mensen en bedrijven allerlei muizengaatjes en loopholes te zoeken. Wat dat betreft had Rutte beter kunnen zeggen: "fuck it, jullie houden je muil maar tot 1 juli en dan zien we wel verder!" :P

Volvotips.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Rutte zei dat maximaal drie de regel is en dat voor de meeste mensen dan de woonkamer met anderhalve meter afstand vol is, dat als je heel ruim woont er wellicht wat meer ruimte is maar de regel is helder.

Hou afstand, voorkom besmetting en gebruik je gezond verstand. Mijn interpretatie is: ontvang beperkt bezoek, de richtlijn is maximaal drie maar bijv. je zus met haar man en twee kinderen hoef je niet te weigeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Ramzzz op 07-05-2020 00:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

YouTube: TERUGKIJKEN: Persconferentie Rutte over versoepeling coronamaatregelen

Luister zelf maar even. (Inclusief timestamp)

[ Voor 16% gewijzigd door Ramzzz op 07-05-2020 00:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 09:58
Virtuozzo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:20:
[...]
Het is een beetje jammer dat je zulke mensen die loopholes zoeken of zoals die demonstranten in de VS niet van medische hulp kan uitsluiten want indirect zeggen ze dat ze die niet nodig hebben omdat ze toch onverslaanbaar zijn.

Verder ook jammer dat in deze tijden de "ikke ikke ikke en de rest kan stikken" mentaliteit bij sommige mensen zo aanwezig is in plaats van een samenhorigheid gevoel van "het is heel vervelend maar laten we elkaar helpen om hier snel uit te komen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
En het antwoord is nog steeds exact hetzelfde. De richtlijn is ongewijzigd. Gebruik je gezond verstand daarbij.

Zoals de Vlamingen zouden zeggen, ga met je eigen voeten spelen. En niet met die van anderen.
Pompi schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:28:
[...]

Het is een beetje jammer dat je zulke mensen die loopholes zoeken of zoals die demonstranten in de VS niet van medische hulp kan uitsluiten want indirect zeggen ze dat ze die niet nodig hebben omdat ze toch onverslaanbaar zijn.

Verder ook jammer dat in deze tijden de "ikke ikke ikke en de rest kan stikken" mentaliteit bij sommige mensen zo aanwezig is in plaats van een samenhorigheid gevoel van "het is heel vervelend maar laten we elkaar helpen om hier snel uit te komen".
Welkom bij de mensheid, best een eigenaardige diersoort. De aangeleerde trucjes à la individualisme en consumptieve gratificatie zijn niet echt een match met de vereisten van stabiliteit en continuïteit.

Maar ja, dat is enkel even zichtbaar tijdens periodes van crisis. Dan wordt duidelijk hoe cruciaal het verschil tussen perceptie en realiteit is, en hoe cruciaal de rol van gedrag.

En dus ook eigen gedrag. Verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 07-05-2020 00:04 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Hij zegt hier dus maximaal 3 personen op bezoek. Daarna probeert hij met een hypothetische side track uit te leggen dat dat logisch is omdat de meeste mensen niet in een paleis wonen (waar wel ruimte is voor meer personen) maar zegt niet dat je als je in een paleis woont je ook daadwerkelijk meer mensen uit mag nodigen. Ofwel: het blijft 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Wilf schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:37:
[...]
Hij zegt hier dus maximaal 3 personen op bezoek. Daarna probeert hij met een hypothetische side track uit te leggen dat dat logisch is omdat de meeste mensen niet in een paleis wonen (waar wel ruimte is voor meer personen) maar zegt niet dat je als je in een paleis woont je ook daadwerkelijk meer mensen uit mag nodigen. Ofwel: het blijft 3.
Tja, maar je ziet helaas hoe snel mensen op een hellend vlak willen springen. Voor bier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Virtuozzo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:39:
[...]

Tja, maar je ziet helaas hoe snel mensen op een hellend vlak willen springen. Voor bier.
<knip>

Achja, buiten sporten mag, gezellig met zn allen naar de winkels mag, in de rij staan bij ikea mag, en het advies van 3 personen op bezoek is gebaseerd op een kleine huiskamer.

[ Voor 34% gewijzigd door Ramzzz op 06-05-2020 23:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signs
Wilf schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:37:
[...]
Scheelt mij typen naar zo hoorde ik het ook ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Rutte zegt toch gewoon, als antwoord op de vraag of je nu ook meer dan 3 mensen thuis mag ontvangen:

Nee, ons advies blijft daar hetzelfde, hou dat gematigd, De richtlijn is 3 man bezoek.

Ze gaan niet direct achter de voordeur handhaven, tenzij er overlast is of een corona prty. Dat is echter wat anders dan dat het nu is toegestaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Ramzzz op 07-05-2020 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Eigenaardige escalatie. Ik zou wat voorzichtiger worden. Je hoeft niet alles meteen naar jezelf te trekken.

Is het inmiddels al duidelijk? Is het ook duidelijk hoe belangrijk de factor gedrag is in dit soort crises?

[ Voor 11% gewijzigd door Ramzzz op 07-05-2020 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:19
Dus als ik het goed gemist heb: het dragen van een mondkapje in het OV is verplicht?!

Nou, dan is het vanaf nu dus lopen, fietsen of auto! Even mijn geld terug laten storten van mijn net verlopen OV-chipkaart en dan zijn we weer een pasje kwijt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 09:58
Groentjuh schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:57:
Dus als ik het goed gemist heb: het dragen van een mondkapje in het OV is verplicht?!

Nou, dan is het vanaf nu dus lopen, fietsen of auto! Even mijn geld terug laten storten van mijn net verlopen OV-chipkaart en dan zijn we weer een pasje kwijt!
Ja en ze gaan er actief op handhaven al is de hoogte van de boete nog onbekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:32
Signs schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:44:
Persconferentie geeft aan “iedereen met klachten wordt getest”. Symptomen zijn o.a. hoesten/vermoeidheid/koorts. Dus als je bijv hoest kun je de huisarts bellen voor een test, dan wordt het aardig druk bij de huisarts.
Al in de praktijk: Je belt het nummer wat daarvoor beschikbaar is, je krijgt te horen dat je zo laat op het teststation (denk drivethough) moet zijn. Je wordt getest, 12uur later krijg je de uitslag.

En je hebt de tijd om daar naar toe te gaan op dat tijdstip. Immers, symptomen dus elders wezen is sowieso de bedoeling niet.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Vanaf 1 juni.

Maar hoezo het grote bezwaar tegen mondkapje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Osxy schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:05:
[...]

Vanaf 1 juni.

Heel veel van mijn momentjes openbaar vervoer zijn niet voorbereid. Denk een wandelingetje naar 10 kilometer verderop en geen zin hebben in die hele 10 kilometer weer terug te lopen. Of "oh, hier hebben ze het niet, dan maar naar dat andere winkelgebied om daar te kijken", waarbij dat andere winkelgebied wel buiten wandelbereik zit...
Dan moet ik dus of een mondkapje meenemen voor dat soort gevallen. Dat zie ik niet snel gebeuren des te warmer het wordt en de hoeveelheid opbergmogelijkheden in de kleding afneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjurm
Groentjuh schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:17:
[...]

Heel veel van mijn momentjes openbaar vervoer zijn niet voorbereid. Denk een wandelingetje naar 10 kilometer verderop en geen zin hebben in die hele 10 kilometer weer terug te lopen. Of "oh, hier hebben ze het niet, dan maar naar dat andere winkelgebied om daar te kijken", waarbij dat andere winkelgebied wel buiten wandelbereik zit...
Dan moet ik dus of een mondkapje meenemen voor dat soort gevallen. Dat zie ik niet snel gebeuren des te warmer het wordt en de hoeveelheid opbergmogelijkheden in de kleding afneemt.
Sws wordt niet-essentieel gebruik van het OV ook afgeraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Sjurm schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:21:
[...]

Sws wordt niet-essentieel gebruik van het OV ook afgeraden
Dat eerste voorbeeld zou ik ook als niet-essentieel bestempelen. Maar dat winkelen kan best voor basis dingen zijn zoals bijvoorbeeld kleding of dergelijke. Tuurlijk kan praktisch alles tegenwoordig online, maar dit is toch zo'n categorie waar ik graag voor naar fysieke winkels voor ga.

Ik werk thuis, dus zolang het overhemd maar heel is, is het goed toch? Dus of kleding essentieel is? :)

Of is essentieel alleen woon-werk verkeer van essentiële beroepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:00
[...]

Vanaf 1 juni.

Persoonlijk vind ik mondkapjes best smerig, zeker als het warmer wordt en zeker die wollen gevallen die we nu allemaal in het OV gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Groentjuh schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:31:
[...]

Dat eerste voorbeeld zou ik ook als niet-essentieel bestempelen. Maar dat winkelen kan best voor basis dingen zijn zoals bijvoorbeeld kleding of dergelijke. Tuurlijk kan praktisch alles tegenwoordig online, maar dit is toch zo'n categorie waar ik graag voor naar fysieke winkels voor ga.

Ik werk thuis, dus zolang het overhemd maar heel is, is het goed toch? Dus of kleding essentieel is? :)

Of is essentieel alleen woon-werk verkeer van essentiële beroepen?
Door de manier hoe je deze post neerzet weet je het antwoord zelf al denk ik :p

Zoek geen excuus, 10KM is met gemak te fietsen, is nog gezond ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Vorkie schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:39:
[...]

Door de manier hoe je deze post neerzet weet je het antwoord zelf al denk ik :p

Zoek geen excuus, 10KM is met gemak te fietsen, is nog gezond ook :)
Dat zei ik ook al. Tegelijkertijd in mijn genoemde voorbeeld ben ik al reeds ergens naartoe en heb ik dus ook die fiets (en auto) niet bij me. In dat soort gevallen is/was dat OV zo handig. Maar ja die valt met de regel ook af, want geen mondkapje bij mij. First world probleem!
Zoals je zegt fietsen is gezond, dus in de praktijk gaat dit eigenlijk fietsen en auto zijn, tenzij we echt lokaal bezig zijn de fietsen daarvoor onzin is.

Ik zal namens de Tweakers wel even foei roepen richting mij moeder die vanmiddag een niet-essentiële rit met het OV maakte. O-) Mijn laatste OV rit was in juni 2019, dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:49
Groentjuh schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:17:
[...]

Ja kan toch gewoon zo’n buff kopen die je voor de zekerheid altijd bij je houdt. Weegt een paar gram en na gebruik kan ie nog in de was ook.

PS: grappig hoe jouw OV leven exact het omgekeerde is van die van mij. Ik doe er álles aan om OV buiten de woon-werk ritten te mijden. Het is langzaam, duur en ellendig. Ook pre-corona. Woon in Utrecht met relatief goed OV, maar doe in praktijk alles op fiets op lopend. 9 vd 10 keer sneller van deur tot deur gerekend. Alleen niet handig met winkelen ivm tassen, maar dat doe ik ook al niet graag dus dat maakt niet uit ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:23
[...]

Vanaf 1 juni.

1. Schijnmaatregel waardoor sommigen denken dat 1,5m dan niet hoeft want ze hebben een mondkapje
2. Herkenning van personen
3. Juist gebruik is lastig
4. Houden mensen zich wel aan het tijdig vervangen? (Reinheid)
5. Wordt het geen manier om een loopneus te verbergen?

Maar goed, het is een politiek middel geworden om zo weer een stapje vooruit de maken en iig de mondkapjesschreeuwers deels stil te krijgen zonder échte grote nadelen. Behalve voor o.a. slechthorenden en doven.

Toevallig hoor ik bij de slechthorenden, maar heb geen kapjes nodig en zal ze -gelukkig- ook niet snel zien. OV in de regio is namelijk bijna non existent, en er is geen enkele route voor mij waar het OV een optie zou zijn.
Supermarkt kan op de fiets of lopend, werk (mocht ik daarheen moeten) is enkele reis 15min met de auto en 1,5u met OV.

[ Voor 23% gewijzigd door GAIAjohan op 06-05-2020 22:28 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@St@m @Virtuozzo toch snap ik deze discussie wel. Het wordt m.i. lastig vol te houden dat ik wel met vreemden naar een terras of restaurant mag, maar niet met tien vrienden in mijn tuin van 500m2 of woonkamer van 80m2 mag afspreken.

En dat zal dus voor veel discussie gaan zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MikeyMan schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:35:
Zolang die discussie over 3 of 4/5 bezoekers gaat heeft men imo het doel bereikt: de overgrote meerderheid houdt zich in de juridisch lastig te handhaven privésfeer vrijwillig aan maximaal 3, als iemand incidenteel de richtlijn niet naleeft is dat meestal heel beperkt. Ondertussen is over de onwenselijkheid van een verjaardag of feestje bijna maatschappijbrede consensus ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:16:
[...]

Zolang die discussie over 3 of 4/5 bezoekers gaat heeft men imo het doel bereikt: de overgrote meerderheid houdt zich in de juridisch lastig te handhaven privésfeer vrijwillig aan maximaal 3, als iemand incidenteel de richtlijn niet naleeft is dat meestal heel beperkt. Ondertussen is over de onwenselijkheid van een verjaardag of feestje bijna maatschappijbrede consensus ontstaan.
Tsjah, toch klopt hier iets niet... 'vol' terras mag wel, maar bij wijze van spreken dezelfde mensen thuis niet. En dat is nog zonder de bediening. En met minder doorstroom.

Ik weet wel waar minder risico op overdracht is. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 14:48
MikeyMan schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:21:
[...]

Tsjah, toch klopt hier iets niet... 'vol' terras mag wel, maar bij wijze van spreken dezelfde mensen thuis niet. En dat is nog zonder de bediening. En met minder doorstroom.

Ik weet wel waar minder risico op overdracht is. :X
Ja, op dat terras.

Want met je vrienden thuis houd je echt geen 1,5 meter afstand. Dat durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken. Op een terras met vreemden wel....

Daar is ook sociale controle namelijk. Thuis niet. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:35:
@St@m @Virtuozzo toch snap ik deze discussie wel. Het wordt m.i. lastig vol te houden dat ik wel met vreemden naar een terras of restaurant mag, maar niet met tien vrienden in mijn tuin van 500m2 of woonkamer van 80m2 mag afspreken.

Oh zeker, dat is ook prima te begrijpen. Het blijft echter een kwestie van verantwoordelijkheid / aansprakelijkheid binnen de aanwezige kaders van maatregelen. Dan is er ook het vraagstuk van vectoren van overdracht. We gedragen ons losser in persoonlijke sfeer waar we ons honk hebben. Bij een crisis als deze is dat een behoorlijke factor.

Niemand kan het virus zien. Erger, asymptomatische besmettelijkheid is bij Covid-19 net zo'n gruwelijk drama als presymptomatische besmettelijkheid. POTC tests zijn nog steeds totaal waardeloos.

Als ik kijk naar het patroon van besmettingen waar ik in zat zijn er twee paden. Een is de directe transmissie vanuit de teams die uit China terugkwamen. Kleine groep, twee bronnen, echter de contactonderzoeken vanaf dat punt zijn bruut - familie en persoonlijke sfeer als pijnlijk brede vector met hoge snelheid.

Een tweetal kennissen, een werkzaam als SEH arts, de ander bij een GGD, merkten in gesprek iets vergelijkbaars op. Mensen gedragen zich thuis minder gecontroleerd als daarbuiten, dat maakt het een meer laagdrempelig overdrachtspunt. In de discussie van verspreiding zie je vaak termen als super spreader events e.d. terugkomen, net als vectoren van mobiliteit (OV, luchtvaart e.d.) en daar is sprake van punten van brede overdracht. Echter het is daarna waar de transmissie zijn versnelling doormaakt. Familie, vrienden.

De anderhalve meter is redelijk effectief voor beperking van overdrachtspotentieel daarbuiten - omdat we ons daar meer consistent anders gedragen dan in eigen omgeving.

De rol van gedrag is bij dit soort crisis ronduit opmerkelijk. We worden eigenlijk gedwongen onze reguliere patronen in een doos te zetten en dat was het dan. Makkelijk is anders. Maar goed, het zijn en blijven die reguliere patronen waar de schoen wringt - en zal blijven wringen totdat we er doorheen komen.

Dit is waarom de richtlijn voor thuis is blijven staan. Het is ook waarom aanpassingen van aanwezige maatregelen elders eerder een optie is. Nu zal daar absoluut potentieel zijn voor verdere transmissie, maar zolang de richtlijnen (als 1.5 meter) en aanpassingen overeind blijven moet het redelijk mogelijk zijn om maatschappelijke functionaliteit te behouden.

In de tussentijd blijft ons gedrag bepalend. Ik heb nog steeds een hekel aan het concept van "het nieuwe normaal", het is immers niet normaal, maar afwijking van onze reguliere patronen. Aan de andere kant, ik hoef maar te kijken naar wat er van mijn mensen over is om te beseffen dat ik daar als individu ook een rol in heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
GAIAjohan schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:23:
[...]

1. Schijnmaatregel waardoor sommigen denken dat 1,5m dan niet hoeft want ze hebben een mondkapje
2. Herkenning van personen
3. Juist gebruik is lastig
4. Houden mensen zich wel aan het tijdig vervangen? (Reinheid)
5. Wordt het geen manier om een loopneus te verbergen?

Maar goed, het is een politiek middel geworden om zo weer een stapje vooruit de maken en iig de mondkapjesschreeuwers deels stil te krijgen zonder échte grote nadelen. Behalve voor o.a. slechthorenden en doven.

Toevallig hoor ik bij de slechthorenden, maar heb geen kapjes nodig en zal ze -gelukkig- ook niet snel zien. OV in de regio is namelijk bijna non existent, en er is geen enkele route voor mij waar het OV een optie zou zijn.
Supermarkt kan op de fiets of lopend, werk (mocht ik daarheen moeten) is enkele reis 15min met de auto en 1,5u met OV.
Zeker in de Randstad is anderhalve meter afstand houden lastig in het OV. Vanuit dat oogpunt begrijp ik het verplichten van mondkapjes wel.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:53

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Of makkelijker, een mondkapje dragen....

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Modbreak:Gesloten voor onderhoud.

Enig hardnekkig getrol en reacties daarop verwijderd.

Lees de Topic warning:

slowchat topic huisregels:
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Het is hier geen Huiskamer

[ Voor 76% gewijzigd door Ramzzz op 07-05-2020 00:09 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:30:
Echter het is daarna waar de transmissie zijn versnelling doormaakt. Familie, vrienden.
Daar zit voor mijn gevoel een knelpunt met de absolute drie bezoekers richtlijn: overal wordt een gezin als 'enkele entiteit' gezien, op straat mag ik met mijn vrouw en kinderen naast elkaar lopen ook al zijn we dan met meer dan twee. Voor afstand op het terras of in de bioscoop geldt straks dacht ik dezelfde regel, een gezin mag dichter bij elkaar zitten dan mensen die niet een huishouden delen.

Bij bezoek zou het wat mij betreft logisch zijn om het ook over maximaal één gezin of drie personen te hebben. Een bevriend stel met twee kinderen voelt minder risicovol dan twee ongerelateerde vreemden, overdracht tussen bezoekende personen onderling is dan geen issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 00:21:
[...]

Daar zit voor mijn gevoel een knelpunt met de absolute drie bezoekers richtlijn: overal wordt een gezin als 'enkele entiteit' gezien, op straat mag ik met mijn vrouw en kinderen naast elkaar lopen ook al zijn we dan met meer dan twee. Voor afstand op het terras of in de bioscoop geldt straks dacht ik dezelfde regel, een gezin mag dichter bij elkaar zitten dan mensen die niet een huishouden delen.
Is het niet logisch dat een gezin als entiteit gezien wordt? Scheiding binnen gezin is nogal een dingetje ... op zoveel manieren.

Voor transmissie zijn gezinsleden buiten de thuisdynamiek weer eigen entiteiten. Dat is ook volstrekt logisch. En aangezien je een vast kader van afstandsbepaling hebt geldt dat ook daar.

Het voegt niets toe om spijkers op laag water te gaan zoeken.
Bij bezoek zou het wat mij betreft logisch zijn om het ook over maximaal één gezin of drie personen te hebben. Een bevriend stel met twee kinderen voelt minder risicovol dan twee ongerelateerde vreemden, overdracht tussen bezoekende personen onderling is dan geen issue.
Ik volg je niet, bedoel je een gezin wat bij een ander gezin op bezoek wil gaan? Zie richtlijn.

Wat gevoel aangaat, daar wringt weer zo'n schoentje. Gevoel maakt kwetsbaar. Zo niet voor zelf, dan voor ander. We gedragen ons anders in persoonlijke sfeer dan in - bijvoorbeeld - arbeidsmatige sfeer.

Daarbij, overdracht is altijd een potentieel issue, dat is de hele crux ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 00:30:
Ik volg je niet, bedoel je een gezin wat bij een ander gezin op bezoek wil gaan? Zie richtlijn.
Dat zou impliceren dat geen enkel gezin met twee of meer kinderen de komende maanden bij iemand anders op bezoek mag gaan, de richtlijn in de huidige vorm laat dat niet toe. Heb zo mijn bedenkingen bij de haalbaarheid daarvan.

Met het gezin op een terras aan een tafeltje zitten mag weer wel, op de camping op afstand naast je buren zitten mag ook maar in zijn achtertuin weer niet. En als de buurman bij ons in de achtertuin komt mag het formeel weer wel, dat is gevoelsmatig lastig uit te leggen wat @MikeyMan eerder benoemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 00:40:
[...]

Dat zou impliceren dat geen enkel gezin met twee of meer kinderen de komende maanden bij iemand anders op bezoek mag gaan, de richtlijn in de huidige vorm dat niet toe. Heb zo mijn bedenkingen bij de haalbaarheid daarvan.

Met het gezin op een terras aan een tafeltje zitten mag weer wel, op de camping op afstand naast je buren zitten mag ook maar in zijn achtertuin weer niet. En als de buurman bij ons in de achtertuin komt mag het formeel weer wel, dat is gevoelsmatig lastig uit te leggen wat @MikeyMan al eerder benoemde,
Haalbaarheid? Eigen verantwoordelijkheid, eigen aansprakelijkheid.

Lees nog eens wat ik schreef over persoonlijke sfeer en gedrag. Gevoelsmatig ligt dat - no pun intended - gevoelig, maar crisis pak je niet aan met gevoel, maar met gezond verstand. Ja maar gedrag helpt niet bij omgang met een crisis, dat zullen mensen zich moeten realiseren.

[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 07-05-2020 00:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Laatst online: 19:41
Ik vraag me over die routekaart twee dingen af. Als eerste: hoe categoriseer je een beroep dat er niet expliciet tussen staat? Ik denk bijvoorbeeld aan muziekleraren.

Ten tweede is er de vraag hoe de privésfeer meeschaalt. Meer concreet vanaf wanneer opa's, oma's, ooms, tantes hun pasgeboren kleinzoon/neefje mogen vasthouden. De intieme momenten die je later niet meer inhaalt, zogezegd.

Ik denk dat een tijdlijn daarvoor wel zou helpen om te voorkomen dat mensen op eigen houtje beslissen dat het nu wel mooi geweest is.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Virtuozzo @hoevenpe nog eens een nachtje over geslapen en ik kan er nog steeds niet bij. Eerste keer dat ik een maatregel niet kan verdedigen. Sociaal theoretisch valt er misschien een mooie boom over op te tuigen, maar deze levert bij mij toch wat kortsluiting op. Ik krijg het niet dicht geredeneerd.

Horecabezoek levert zoveel meer onbekende potentiële contacten op. Niet alleen via het personeel, maar ook als gedurende jouw bezoek aan een terras de helft van de tafels van bezetting wisselt. Of op de toiletten. Om nog maar niet te spreken van de verplaatsing naar het centrum. Waar ook al mensen aan het winkelen zijn. Zeker als we dalijk naar 100 man gaan. Als nu blijkt dat iemand die bij een terras is geweest positief test, wat dan? Niks aan doen want anderhalve meter of toch actie ondernemen?

@Waah ik weet niet in wat voor kringen jij je begeeft, maat als ik met mijn vrienden afspreek om de maatregelen na te leven dan gebeurt dat ook.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 07-05-2020 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
Bananenplant schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:02:
Ik denk dat een tijdlijn daarvoor wel zou helpen om te voorkomen dat mensen op eigen houtje beslissen dat het nu wel mooi geweest is.
Ik zie al bij meerdere vrienden en buren dat dat al lang het geval is. Bij de buren komen opa en oma en andere familie nog gewoon op bezoek en die doen absoluut niet aan social distancing. Ook een bevriend stel die zich heel erg hebben lopen opwinden over Covid-19 en alle contact totaal afhouden behalve opa en oma dan, die komen nog over de vloer en daar blijven ze zelfs nog overnachten.

Ik merk zelf wel dat restaurants, bioscopen, horeca en andere uitjes me op dit moment gestolen kan worden. Het contact met familie (en vooral het klein grut) is hetgeen ik (en mijn vrouw) het meest missen. Dat anderen hier ook last van hebben en dan de regels maar laten varen maakt het extra moeilijk.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:49
Wat ik mij nog afvraag m.b.t. terrassen: dat de stoelen bij tafeltje A 1,5 meter van de stoelen bij tafel B en C en D staan snap ik. Maar hoeveel mensen mogen er dan aan dat tafeltje A zitten (en dus op vaak maar een halve meter naast elkaar)? Is dat ook 3? 2? 4?

PS: Over iedereen die spastisch doet over aantal mensen in zijn woonkamer: er wordt daarbij ook een beetje uitgegaan van common sense. Als je een woonkamer van 80m2 en een tuin van 500m2 hebt dan komt er echt geen politie aanbellen als je 10 man uitnodigt die beschaafd een taartje komen eten in de tuin of woonkamer. Of dat wenselijk is is een tweede natuurlijk, maar dat terzijde. Woon je in een flatje 3 hoog achter en nodig je 6 mensen uit en gooi je stereo op 10 + dronken op balkon dan komt er waarschijnljik wel iemand buurten met een bonnenboekje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
@MikeyMan
Ben je van mening de terrassen, restaurants en musea (nog) niet open kunnen omdat het risico te groot is of vindt je de discrepantie met de strikte richtlijnen in de privésfeer niet uit te leggen?

Op zich ben ik niet tegen de voorzichtige heropening van de horeca ook al heb ik mijn bedenkingen over de risico's die dat oplevert, het blijft voor mij gevoelsmatig tegenstrijdig dat ik straks met 5 vrienden mag doorzakken op een publiek terras maar dezelfde 5 vrienden in de achtertuin op dezelfde afstand niet kan. Ik kan de redenering van @Virtuozzo deels volgen, een generieke harde regel omdat men verwacht dat men in de privésfeer niet dezelfde discipline kan opbrengen als in het openbaar. De extra risico's die jij terecht schetst kleiner zijn dan de 'losbandigheid' van de gemiddelde Nederlander thuis, echter de gezinnen die ik ken (n=20) zijn daar naar vreemden toe nog strikter dan in het openbaar.

Als ik dat eigen gezonde verstand volg ga ik voorlopig niet naar dat terras of restaurant, is het geen BBQ met drie vrienden in de achtertuin maar ga ik wel een keer met het gezin van vier (waarvan twee kinderen die blijkbaar minder risicovol zijn, zie de basisscholen) in één auto naar een ander gezin of familie toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:46:
@MikeyMan
Ben je van mening de terrassen, restaurants en musea (nog) niet open kunnen omdat het risico te groot is of vindt je de discrepantie met de strikte richtlijnen in de privésfeer niet uit te leggen?
Vooral het laatste denk ik. Van mij mag er best meer open, want economisch houdt het ook een keer op. Ben wel van mening dat de daling op de IC's misschien nog niet hard genoeg gaat. En dat er teveel in één keer wordt open gezet om een goed meetbaar resultaat te behouden. Wat mij betreft had ik de scholen een week of twee eerder open gezet, zodat we daar de effecten van konden meten voordat nieuwe versoepelingen waren doorgevoerd.
Op zich ben ik niet tegen de voorzichtige heropening van de horeca ook al heb ik mijn bedenkingen over de risico's die dat oplevert, het blijft voor mij gevoelsmatig tegenstrijdig dat ik straks met 5 vrienden mag doorzakken op een publiek terras maar dezelfde 5 vrienden in de achtertuin op dezelfde afstand niet kan. Ik kan de redenering van @Virtuozzo deels volgen, een generieke harde regel omdat men verwacht dat men in de privésfeer niet dezelfde discipline kan opbrengen als in het openbaar. Alsof de extra risico's die jij terecht schetst kleiner zijn dan de 'losbandigheid' van de gemiddelde Nederlander thuis, echter de gezinnen die ik ken (n=20) zijn daar naar vreemden toe nog strikter dan in het openbaar.

Als ik dat eigen gezonde verstand volg ga ik voorlopig niet naar dat terras of restaurant, is het geen BBQ met drie vrienden in de achtertuin maar ga ik wel een keer met een gezin van vier (waarvan twee kinderen die blijkbaar minder risicovol zijn, zie de basisscholen) naar een ander gezin of familie toe.
Tsjah, ik heb de afgelopen tijd eigenlijk alleen één bevriend stel met kind over de vloer gehad. In de tuin, met inderdaad handen wassen, voldoende afstand etc. Daarbij is ook een stukje vlees op de bbq geweest. Alles apart uitgeserveerd, en saus en drank ook apart in bakjes gedaan. Hoewel ik het een beetje onzin vond, maar in die zin better safe than sorry. Vertrouw mijzelf dan ook meer dan het 20 jarige keukenhulpje wat ik niet kan zien in een kroeg. Combineer dat met het gedrag zoals we in de supermarkten zien en dat is gelijk de reden dat ik de komende tijd echt nog niet uitgebreid in restaurants en/of kroegen ga zitten, terwijl dat in feite de enige manier wordt om 'legaal' je vrienden te zien.

Liever zelf de controle dan die uit handen geven zeg maar.

Ben overigens helemaal voor generiek toepasbare en uitlegbare regels. In die zin zou voor mij 'was je handen en houd afstand' ook voldoende zijn. 100 man op een terras maar 3 thuis vind ik niet uitlegbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 07-05-2020 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Ben helemaal eens met voorgangers, de keuze tot openen horeca is bijna niet te verdedigen. Enige redenen die ik kan bedenken zijn economische belangen en de massa tevreden houden.
MikeyMan schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:54:
[...]

Ben overigens helemaal voor generiek toepasbare en uitlegbare regels. In die zin zou voor mij 'was je handen en houd afstand' ook voldoende zijn. 100 man op een terras maar 3 thuis vind ik niet uitlegbaar.
Verschil met terras en tuin is sociale controle, persoonlijk denk ik dat mensen eerder afstand zullen houden op publieke plekken dan thuis.

[ Voor 56% gewijzigd door Osxy op 07-05-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Osxy schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:12:
Ben helemaal eens met voorgangers, de keuze tot openen horeca is bijna niet te verdedigen. Enige redenen die ik kan bedenken zijn economische belangen en de massa tevreden houden.
Hoho, dat zeg ik niet ;)

Het is een keuze, voor veel bedrijven een noodzakelijke wellicht. Ga er zelf niet zitten, gezien ik grote toeloop en opstartperikelen verwacht, maar ik vind het prima dat ze open gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 07-05-2020 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
Voor wie het interessant vind, de persconferentie in tekst
https://www.rijksoverheid...-van-crisisberaad-kabinet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 14:28
Wat betreft verschil terras/horeca - thuissituatie speelt denk ik ook mee dat mensen voor de horeca vooral in de buurt opzoeken. Als nu gecommuniceerd wordt dat bij elkaar op bezoek komen weer volledig kan krijg je potentieel veel meer ongecontroleerde reisbewegingen door het land waardoor het virus makkelijker in nieuwe contexten geïntroduceerd kan worden. 'De verjaardag van pietje, jantje en klaasje hebben we moeten overslaan. Tijd voor een groot feest, oom Henk uit Maastricht en tante Ingrid uit Den Helder komen ook! We zijn met precies 30 als iedereen komt, dus het mag volgens het RIVM1!!'

De organisatie en handhaving van de horeca laat het Rijk aan de gemeenten en de uitbaters. Ik verwacht de komende tijd nog wel wat nieuwsberichten over te drukke binnensteden en terrassluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Man man man... Die Agema probeert weer even een punt te maken, maar vergeet zorgvuldig te lezen wat er daadwerkelijk in het advies staat. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 10:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Krijg je zojuist een mailtje van de kapper, ze mogen weer open, je moet reserveren etc..

Oja, kleine note: 2 euro corona-toeslag. Wordt dit de nieuwe hype van komende tijd, corona-toeslag?

Wordt nog een leuke tijd, common sense het raam uit (eerste die ik al hoorde vanochtend die direct op vakantie gaat), eerste verjaardag uitnodiging is al binnen (volgende week), van mij mag er gewoon golf #2 gaan komen.. of leren mensen echt nooit?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:55

Agent47

I always close my contracts.

SinergyX schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:59:
Krijg je zojuist een mailtje van de kapper, ze mogen weer open, je moet reserveren etc..

Oja, kleine note: 2 euro corona-toeslag. Wordt dit de nieuwe hype van komende tijd, corona-toeslag?

Wordt nog een leuke tijd, common sense het raam uit (eerste die ik al hoorde vanochtend die direct op vakantie gaat), eerste verjaardag uitnodiging is al binnen (volgende week), van mij mag er gewoon golf #2 gaan komen.. of leren mensen echt nooit?
Dat is waar Rutte ook bang voor is. Mensen lezen alleen " Kroegen mogen open.." Maar kleine lettertjes vergeet men.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
SinergyX schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:59:

hehe, ze moeten toch die gemiste inkomsten inhalen ;)

De site van mijn kapper ligt er al sinds gisteravond uit. Kennelijk proberen meer mensen een afspraak te maken :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
Ik hoop niet dat ze overal naar een Coronatoeslag gaan. Dat bioscoopkaartjes straks bijvoorbeeld twee keer zo duur worden. Hiermee worden lage inkomens weer harder geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sjurm schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:07:
Ik hoop niet dat ze overal naar een Coronatoeslag gaan. Dat bioscoopkaartjes straks bijvoorbeeld twee keer zo duur worden. Hiermee worden lage inkomens weer harder geraakt.
Dat zal vooral van de 'noodzaak' afhangen: ik betaal graag wat meer om weer naar de kapper te gaan, de bioscoop mijd ik voorlopig zelfs als de de prijs zouden verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, die corona toeslag krijg je vanzelf wel.
Of het nou via een biertje van een tientje is, of via de belasting/bezuinigingen.
Pagina: 1 ... 51 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
slowchat topic huisregels:
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt. Het is hier bovendien geen Huiskamer.
• Geen complottheorieën
• Geen speculaties. Als je iets beweert, doe dat met onderbouwing en bronvermelding.
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

GoT is niet de plek voor medisch advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?