Coronavirus Slowchat #2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 118 Laatste
Acties:
  • 486.552 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
Jorizzz schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:21:
[...]

Wat bezielt dit soort landen? Is het gewoon schijt aan wat er qua gezondheid gaat gebeuren, zolang we de economie maar laten draaien? Dat is op zich wel een interessante gedachteoefening natuurlijk, in hoeverre kun je hier als land economisch van profiteren (al dan niet relatief, ten opzichte van andere landen) door het virus gewoon maar zijn gang te laten gaan en de extra doden/invaliden voor lief te nemen?
Komt misschien wat slecht over, maar ik denk dat het in die landen weinig verschil maakt of je gewoon thuis sterft dan wel naar een belabberd ziekenhuis gaat.
Wat gaat er gebeuren in een land als Egypte als het virus daar had toe slaat. 100mio inwoners die zeker in Cairo verschrikkelijk kort bij elkaar wonen, en waar een heel groot deel van de bevolking niet eens van maand tot maand leeft, maar leeft van wat ze die dag aan dagloon bij elkaar krijgen met fruit verkopen, toeristen melken etc.
Ik weet niet of ik wil weten wat er met die mensen gebeurt als die met ademhalingsproblemen bij het ziekenhuis aan komen.

In Afrika wordt het helemaal een ramp. Geen testen, geen beademing, mensen die op uren van ziekenhuizen wonen, en waar je familie je eigenlijk de basiszorg verleent als je er terecht komt (voeding, wassen, bedlinnen). Geen bezoek is ....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
TorpedoX_88 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:05:
[...]

Wat ik me samen met mijn schoonvader afvroeg: Kunnen die vliegtuigen zo weer de lucht in mocht dat nodig zijn, of hebben ze bv eerst een onderhoudsbeurt nodig? Want zo lang stil staan lijkt me niet iets wat ze vaak doen en waar ze voor gemaakt zijn
het blijven vliegende computers uiteraard.
Geen (grote) onderhoudsbeurt, maar ook niet ''zo weer de lucht in'' ;)

Er gaan er ook een aantal in vervroegd periodiek onderhoud.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:18

St@m

@ Your Service

dipje2 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:38:
Even een wat meer persoonlijke vraag.

Hoe gaan de werknemers hier om met het thuis zitten met kinderen?

Sinds de scholen dicht zijn werken mijn vriendin en ik 4u per dag om zo half-om-half voor de kinderen te zorgen. Als iemand die 40u werkt, hakt dit hard in mijn vakantie.
[..]

Hoe doen anderen dit?
Hoezo hebben je kinderen full-time zorg nodig dan? Hoezo moet je 4 uur naast ze zitten en het handje vasthouden? Ik werk gewoon 8 uur op een dag. Als ik even een spelletje 's middags met de kinderen ga doen, werk ik (soms) 's middags wat langer door. Sowieso begin ik om 06:30 / 07:00. 's Avonds kan ik prima wat doen. Ik ga echt geen vrije dagen opnemen hoor :D Zelfde geldt voor mijn vrouw, die werkt gewoon drie dagen, sterker nog die werkt nu nog meer dan 3 dagen (onderwijs).

Kinderen kunnen zichzelf ook vermaken (weet niet welke leeftijdscategorie jij ze hebt, die van mij zijn 6).

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TorpedoX_88 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:05:
[...]

Wat ik me samen met mijn schoonvader afvroeg: Kunnen die vliegtuigen zo weer de lucht in mocht dat nodig zijn, of hebben ze bv eerst een onderhoudsbeurt nodig? Want zo lang stil staan lijkt me niet iets wat ze vaak doen en waar ze voor gemaakt zijn
Vreselijk off topic, maar een linkje:
YouTube: How to STORE an Aircraft?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:53

krietjur

Where am I?

St@m schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:08:
[...]

Hoezo hebben je kinderen full-time zorg nodig dan? Hoezo moet je 4 uur naast ze zitten en het handje vasthouden? Ik werk gewoon 8 uur op een dag. Als ik even een spelletje 's middags met de kinderen ga doen, werk ik (soms) 's middags wat langer door. Sowieso begin ik om 06:30 / 07:00. 's Avonds kan ik prima wat doen. Ik ga echt geen vrije dagen opnemen hoor :D Zelfde geldt voor mijn vrouw, die werkt gewoon drie dagen, sterker nog die werkt nu nog meer dan 3 dagen (onderwijs).

Kinderen kunnen zichzelf ook vermaken (weet niet welke leeftijdscategorie jij ze hebt, die van mij zijn 6).
Nu ga je er vanuit dat iedereen maar thuis kan werken ;) Als je je kinderen niet alleen thuis kan laten, maar ook niet thuis kan werken zal je toch iets moeten bedenken daarvoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42

Yucon

*broem*

[...]

De hoeveelheid ondersteuning die van ouders verwacht wordt schijnt nogal per school te verschillen. Bij die van ons valt het mee, maar ik heb ook van andere ouders gehoord dat er een uur of 2 per kind per dag aan ondersteuning verwacht wordt. Dat hakt er wel in natuurlijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:44
Hoezo hebben je kinderen full-time zorg nodig dan? Hoezo moet je 4 uur naast ze zitten en het handje vasthouden?
Fulltime handje vasthouden niet, maar als je wilt dat ze minstens 4 uur per dag aan hun schoolwerk zitten ontkom je er als ouder niet aan om regelmatig te helpen. Hou je het niet in de gaten dan zit de meute heel snel weer op het scherm met een filmpje.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

krietjur schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:13:
[...]

Nu ga je er vanuit dat iedereen maar thuis kan werken ;) Als je je kinderen niet alleen thuis kan laten, maar ook niet thuis kan werken zal je toch iets moeten bedenken daarvoor..
True. Staat ook niet dat hij naar z'n werk moet. Dus iets meer context had gemogen als dat het geval is.
Maar dan nog, er zijn genoeg initiatieven waar kinderen opgevangen worden.
Yucon schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:13:
[...]

De hoeveelheid ondersteuning die van ouders verwacht wordt schijnt nogal per school te verschillen. Bij die van ons valt het mee, maar ik heb ook van andere ouders gehoord dat er een uur of 2 per kind per dag aan ondersteuning verwacht wordt. Dat hakt er wel in natuurlijk..
Onzin natuurlijk. Een leerkracht is ook niet 2 uur per dag met een kind bezig. Even uitleggen en door. Daarnaast is het allemaal herhaalwerk voor de kinderen, echt nieuwe dingen leren ze niet op dit moment.
hoevenpe schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:14:
[...]

Fulltime handje vasthouden niet, maar als je wilt dat ze minstens 4 uur per dag aan hun schoolwerk zitten ontkom je er als ouder niet aan om regelmatig te helpen. Hou je het niet in de gaten dan zit de meute heel snel weer op het scherm met een filmpje.
Dat zal wel een opvoed-dingetje zijn denk ik. Geen last van.

[ Voor 16% gewijzigd door St@m op 01-04-2020 09:16 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:37
MikeyMan schreef op woensdag 1 april 2020 @ 07:38:
[...]

Is dat niet precies de crux?
Dat begrijp ik, maar ik bedoelde niet dat over een half jaar mijn leven geen kwaliteit heeft. Ik bedoelde vooral dat het nu goed gaat en dat we bar weinig kunnen zeggen over hoe het er over een half jaar voorstaat. Nog qua omstandighede, nog qua maatregelen, nog qua geestelijke gesteldheid. Je kunt daarvoor hele zwarte scenario's bedenken en die afzetten tegen een positief scenario waarbij we alles loslaten. Lijkt me niet heel zinnig. Geef me 5 minuten en ik verzin ook een inktzwart scenario voor de variant waarin we alles loslaten 8)

Maar goed, belangrijkste is volgens mij dat ons een keuze wordt voorgespiegeld, terwijl die keuze er in werkelijkheid niet is.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Laatst online: 19:53

krietjur

Where am I?

Mijn werkgever heeft trouwens een soort van omgekeerde urenbank gemaakt voor mensen die niet kunnen werken i.v.m. kinderen die thuis zijn. Als je vrij moet nemen kan je daar uren uit opnemen, je komt dan als het ware rood te staan (met een max. voor de duur dat deze crisis duurt).

Zodra alles weer normaal (/normaler) wordt zal er veel werk zijn dat is blijven liggen. Op dat moment kan je met extra werken de geleende uren weer compenseren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
ik zag net wat fake news gedeeld worden op social media en dat komt uit dit twitter account:

https://twitter.com/JaapvanDisseI

een fake account van Jaap van Dissel (voorzitter RIVM). helpen jullie mee dit te rapporteren op weg naar minder fake news?

in de beschrijving van het account staat heel subtiel bij zijn locatie #parodie maar op zijn tweets (waar ik de grap niet van in zie) wordt veel serieus gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:40
St@m schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:16:
[...]

Onzin natuurlijk. Een leerkracht is ook niet 2 uur per dag met een kind bezig. Even uitleggen en door. Daarnaast is het allemaal herhaalwerk voor de kinderen, echt nieuwe dingen leren ze niet op dit moment.
Een ouder kan je dan ook niet met een leerkracht vergelijken, de gemiddelde ouder moet zelf ook weer even kijken hoe de stof is en hoe ze het duidelijk kunnen uitleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberKooij
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 07:45
[...]

Dit is zo afhankelijk van de kinderen (en ouders) waar je het over hebt. Ik ken gezinnen waarvan de kinderen op school al een groot beroep op de leerkrachten doen en anderen die vrijwel geen aandacht vragen. De redenen hiervoor zijn heel divers. En de kinderen die geen aandacht vragen zijn lang niet altijd beter af in deze situatie.

Soms kan je je zo je ideeen hebben waarom het zwaar is voor die gezinnen en zou met wat extra begeleiding de last flink verminderd kunnen worden. Vaak is er gewoon weinig aan te doen en dan is het extra pijnlijk voor ouders als er min of meer gesuggereerd wordt dat het wel aan hen zal liggen.

Ik ben heel blij met een baas die aangegeven heeft dat als je door omstandigheden nu minder aan werken toe komt (bijvoorbeeld de aandacht voor de kinderen) dat dat geen vrije dagen hoeft te kosten maar dat we dat als collega's samen opvangen.

En nee, mijn jongste is 17 dus daar hoef ik niet naast te gaan zitten (ook al is de zorgboerderij gesloten)

Maak dagritmekaarten met mijn Picto-Selector op www.pictoselector.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
[...]

Hoezo hebben je kinderen full-time zorg nodig dan? Hoezo moet je 4 uur naast ze zitten en het handje vasthouden? Ik werk gewoon 8 uur op een dag. Als ik even een spelletje 's middags met de kinderen ga doen, werk ik (soms) 's middags wat langer door. Sowieso begin ik om 06:30 / 07:00. 's Avonds kan ik prima wat doen.
Hier zijn de kinderen klein, dus die hebben wel ongeveer fulltime zorg nodig.
Maar zelfs dan is het prima mogelijk.

Mijn vrouw en ik werken/studeren om en om twee uur (de ander is dan met de kids) en dan nadat de kids op bed zijn nog een paar uur tegelijk.
De zolder is de werk-/studeerruimte en daar mag dan ook niemand komen, zodat er gewoon goed gewerkt kan worden. 's Avonds zitten we allebei gewoon aan de tafel beneden.

Je moet gewoon een beetje inschikken doordeweeks.
Netflix bewaren tot het weekend en de tijd overdag met je kinderen zien als je vrije tijd :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Dat zal wel een opvoed-dingetje zijn denk ik. Geen last van.
Of je kinderen kunnen heel goed toneelspelen... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 22:10
Geert1976 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:06:
[...]

het blijven vliegende computers uiteraard.
Geen (grote) onderhoudsbeurt, maar ook niet ''zo weer de lucht in'' ;)

Er gaan er ook een aantal in vervroegd periodiek onderhoud.
Mijn excuses voor het off topic gaan maar wel erg leuk om te weten, bedankt allebei voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

FabianGTI schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:19:
[...]

Een ouder kan je dan ook niet met een leerkracht vergelijken, de gemiddelde ouder moet zelf ook weer even kijken hoe de stof is en hoe ze het duidelijk kunnen uitleggen
Ja, dus je kijkt de avond ervoor even door wat er gedaan moet worden. Leg je het 's ochtends even uit (nogmaals, het is herhaling 9 van de 10 keer, het zijn geen nieuwe dingen dus het kind weet al ongeveer wat er verwacht wordt).

Ik ga er even vanuit dat het hier om basisschool kinderen gaat. Die stof is voor de gemiddelde volwassene niet heel ingewikkeld. Ik red me gelukkig net met 18+3=
hoevenpe schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:24:
[...]

Of je kinderen kunnen heel goed toneelspelen... ;)
Nee, ik heb mijn kinderen opgevoed. Sorry.

[ Voor 15% gewijzigd door St@m op 01-04-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

hoevenpe schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:05:
[...]

Ze staan toch wel 1,5 meter van elkaar af? 8)
Lijkt me ook wel pittig werk om alles weer op te starten zodra dit weer voorbij is.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42

Yucon

*broem*

FabianGTI schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:19:
[...]

Daarnaast is een leerkracht idd geen 2 uur 1:1 met een kind bezig. Maar er is wel bijvoorbeeld klassikale uitleg en werken in groepjes en dat valt nu ook allemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

GabberKooij schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:21:
[...]

Dit is zo afhankelijk van de kinderen (en ouders) waar je het over hebt. Ik ken gezinnen waarvan de kinderen op school al een groot beroep op de leerkrachten doen en anderen die vrijwel geen aandacht vragen. De redenen hiervoor zijn heel divers. En de kinderen die geen aandacht vragen zijn lang niet altijd beter af in deze situatie.

Soms kan je je zo je ideeen hebben waarom het zwaar is voor die gezinnen en zou met wat extra begeleiding de last flink verminderd kunnen worden. Vaak is er gewoon weinig aan te doen en dan is het extra pijnlijk voor ouders als er min of meer gesuggereerd wordt dat het wel aan hen zal liggen.

Ik ben heel blij met een baas die aangegeven heeft dat als je door omstandigheden nu minder aan werken toe komt (bijvoorbeeld de aandacht voor de kinderen) dat dat geen vrije dagen hoeft te kosten maar dat we dat als collega's samen opvangen.

En nee, mijn jongste is 17 dus daar hoef ik niet naast te gaan zitten (ook al is de zorgboerderij gesloten)
Eens, daarom vraag ik ook om meer context. Waarom hebben zijn kinderen full time zorg nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
anandus schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:23:
Mijn vrouw en ik werken/studeren om en om twee uur (de ander is dan met de kids) en dan nadat de kids op bed zijn nog een paar uur tegelijk.
De zolder is de werk-/studeerruimte en daar mag dan ook niemand komen, zodat er gewoon goed gewerkt kan worden. 's Avonds zitten we allebei gewoon aan de tafel beneden.
Als je beide thuis bent kan je goed afwisselen, als een van beiden nu fulltime in de zorg aan de bak moet is het nog steeds goed te doen maar wel lastiger. Merk dat overdag een uur of 6 werken haalbaar is, met drie kids in verschillende leeftijden is er altijd wel eentje die een vraag over een werkje heeft.

Gelukkig zijn de avonduren er nog om te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Yucon schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:25:
[...]

Daarnaast is een leerkracht idd geen 2 uur 1:1 met een kind bezig. Maar er is wel bijvoorbeeld klassikale uitleg en werken in groepjes en dat valt nu ook allemaal weg.
Dat hangt heel erg per school af, volgens mij.
Sommige scholen hebben nog wel redelijk actief online les.

Een vriendin van me is basisschooldocente en haar klas gaat gewoon online door voor een groot deel van de dag. En mijn nicht is wiskundedocent op de middelbare school en die heeft ook gewoon haar klassen, maar dan online.

Het is niet ideaal, maar (een hoop) leerlingen krijgen nog wel gewoon les.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cai
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Sinds de scholen dicht zijn werken mijn vriendin en ik 4u per dag om zo half-om-half voor de kinderen te zorgen. Als iemand die 40u werkt, hakt dit hard in mijn vakantie.

Nu blijven de scholen nog langer dicht (in lijn van mijn verwachting in elk geval), maar mijn vriendin ligt nu ziek in bed (hopelijk / waarschijnlijk geen corona, maar dat is eigenlijk even niet relevant) en kan ik dus eigenlijk helemaal niet meer werken.

Wat ik hier over lees, zou de politiek nog wel met een statement komen, maar ik weet nog van niets eigenlijk.

Hier zijn helemaal geen regelingen voor toch? Alleen calamiteitenverlof voor de eerste twee dagen of zo, en daarna niets behalve 'neem maar vakantie'.

Ik zit wel een beetje te kijken naar de lange termijn wat ik hier mee moet. Als mijn vakantie-uren op zijn, gaat het mij loon kosten?

Want - hier komt het enige stukje opinie over het virus - er bestaat volgens mij geen oplossing die dit virus 'in korte tijd' oplost (ook een harde lockdown gaat niks doen, dan komt het net zo hard weer terug).

Maar ik ben dit nu 'aan het tanken' met mijn vakantie-uren, maar dat blijft niet lang in stand natuurlijk.

Hoe doen anderen dit?
Hier een tweaker die werkgever is (van mede tweakers).

Wij hebben een systeembeheerclub met 7 man en werken nu sinds 12 maart thuis.

Dat de productie (afschuwelijke term in de dienstverlening) anders nu is, is logisch. Thuiswerken, met en zonder kinderen, non-stop doet wat met je.

Wij bedienen als team onze opdrachtgevers en we zorgen dat dit als team gebeurt.

De combinatie met kinderen houdt in dat er soms mensen even niet bereikbaar zijn, of naar de huisarts, ga zo maar door. Bij kritisch werk zie je dat de collega het overdraagt of ‘s avonds zelf uitvoert. Het gaat eigenlijk al 3 weken prima.

Ik ga hier niet op letten en zeker geen urenverantwoording voor opvragen.

Ik heb namelijk in mijn achterhoofd dat het eerste wat ik ga doen als de coronaperiode voorbij is, is op vakantie met de kids. Mijn collega’s zullen dat ook hebben, dus ik blijf van hun uren/dagen af. Ik ben veel te blij dat ze gedurende deze periode keihard doorwerken.

Concreet:
hoe ik als jonge werkgever probeer onze organisatie te leiden is continu in overleg en met elkaars inspraak.

In deze unieke periode hoop en verwacht ik toeweiding en inzet. Daartegenover verwachten de collega’s inkomenszekerheid, vertrouwen en vrijheid.

Bespreek dit met je werkgever en laat weten dat je als vader je best doet in de situatie. Dit kan inhouden dat je ‘s avonds (of sochtend om 6 uur) ook werk verricht. Dus niet meer in de kaders denken van 2x 4uur, maar de dag heeft 24 uur, waar kinderen er 12 uur van in slaap zijn.

Er zijn meerdere uitkomsten uit zo’n gesprek die je aan het denken kunnen zetten.
- jij wil niet het kader van arbeid tussen 9 en 5 verlaten en vasthouden aan het pre Corona denkbeeld.

Verwacht dan niet dat je werkgever meebuigt

- je werkgever houdt vast aan 8u per dag binnen kantoortijd. Gemiste uren moet je opnemen.

Ben je een tweaker? In crisistijden worden relaties en eigenschappen vaker duidelijker. Wil je dan voor zo’n iemand werken? Doe wat gevraagd wordt, maar hou je oren en ogen open op de arbeidsmarkt. Ik voorzie een goede toekomst voor IT’ers met meer waardering.

- jullie komen er samen uit......

[insert overwinningshymne]

Ps.
Ik lees meerdere malen dat nu je huisgenoot ziek is dat jij je nu ook ziek kunt melden/zorgverlof. Niemand die je controleert, maar persoonlijk vind ik dat echt lariekoek en misbruik maken van de omstandigheden.

WE!!! Moeten met zijn allen zorgen dat we uit deze crisis komen. Dus los van de discussie of het misbruik is of niet, als er nu arbeid bij je werkgever te verrichten is, verricht die en wees blij dat er werk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:34:
[...]

Als je beide thuis bent kan je goed afwisselen, als een van beiden nu fulltime in de zorg aan de bak moet is het nog steeds goed te doen maar wel lastiger. Merk dat overdag een uur of 6 werken haalbaar is, met drie kids in verschillende leeftijden is er altijd wel eentje die een vraag over een werkje heeft.
Klopt, mijn vrouw werkt in de zorg. Ze werkt thuis als ze kan, maar de helft van de dagen is dat niet zo (noodzakelijk ambulant werk, spoeddiensten, etc) en de dagen dat ze op werk zit doe ik veel minder.
6 uur haal ik dan niet, hoor :D Ik ben al blij als ik er overdag 2 uur uit haal (en s' avonds nog 2 of 3)
Gelukkig zijn de avonduren er nog om te compenseren.
Ja, doordeweeks in de avond werken we nu standaard.
En weet je? Ik vind dat dus echt niet erg.
Het is een welkome afwisseling met als een zak aardappelen op de bank Netflixen :P

Maar je moet wel andere momenten (zoals bijv dingen doen met je kinderen overdag) gaan zien als je 'vrije tijd', anders ga je jezelf alleen maar lopen frustreren, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Groningse arts wil onderzoek naar overgewicht bij coronapatiënt
https://www.rtlnieuws.nl/...aar-overgewicht-en-corona

Ben erg benieuwd of dit alleen voor het Gronings ziekenhuis geldt of landelijk. Vindt het vreemd waarom dit soort informatie nu pas bekend wordt gemaakt. Lijkt wel alsof ze dit expres verzwijgen om geen onrust te veroorzaken onder mensen met erge overgewicht.

Lijkt me toch dat zulke duidelijke cijfers allang onderzocht zou moeten worden.

Dat laten we dus achterwege, zeer ongepast

[ Voor 13% gewijzigd door tweakduke op 01-04-2020 10:34 ]

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 16:08

beany

Meeheheheheh

worldfastest schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:00:
Groningse arts wil onderzoek naar overgewicht bij coronapatiënt
https://www.rtlnieuws.nl/...aar-overgewicht-en-corona

Ben erg benieuwd of dit alleen voor het Gronings ziekenhuis geldt of landelijk. Vindt het vreemd waarom dit soort informatie nu pas bekend wordt gemaakt. Lijkt wel alsof ze dit expres verzwijgen om geen onrust te veroorzaken onder mensen met erge overgewicht.

Lijkt me toch dat zulke duidelijke cijfers allang onderzocht zou moeten worden.

*knip*
De overgewichtfactor is al een flink aantal dagen bekend. Ik heb niet het idee dat ze dat verzwijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Migrator op 01-04-2020 11:02 . Reden: Deel van quote verwijderd ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Weet niet of iedereen dit had meegekregen, klein gebbetje tussendoor:

YouTube: Hugo de Jonge laat doventolk hamsteren:

[ Voor 38% gewijzigd door MikeyMan op 01-04-2020 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

beany schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:02:
De overgewichtfactor is al een flink aantal dagen bekend. Ik heb niet het idee dat ze dat verzwijgen.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat overgewicht altijd een probleem is bij ziektes. Althans het bericht dat "dankzij overgewicht ben ik genezen" ik nog voorbij moet zien komen...

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:46
Serieus? Gaan we nu voorstellen om alle dikke mensen de zorg te ontzeggen? Want deze kant gaat de discussie zo wel op, natuurlijk...

En ja, ik voel me persoonlijk aangevallen, want ik ben ook te dik, maar verder kerngezond. Geen diabetes, geen hoge bloeddruk, niks anders geks.

[ Voor 15% gewijzigd door tweakduke op 01-04-2020 10:35 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 19:49
worldfastest schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:00:
De vraag komt dan wel bij mij naar boven waarom mensen die ongezond leven meer recht op zorg hebben
Los van het feit dat dit één groot hellend vlak is en een discussie is die nooit (voor alle partijen bevredigend) kan worden afgesloten, geldt een dergelijk vraag natuurlijk altijd - met of zonder Corona crisis. Kosten maken we immers voor mensen die ziek zijn, niet mensen die gezond zijn en laat er nu in zijn algemeenheid een verband zitten tussen gezondheid en levensstijl...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

beany schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:02:
[...]

Spannend wat dat voor de US gaat betekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Crysania schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:19:
ik zag net wat fake news gedeeld worden op social media en dat komt uit dit twitter account:

https://twitter.com/JaapvanDisseI

een fake account van Jaap van Dissel (voorzitter RIVM). helpen jullie mee dit te rapporteren op weg naar minder fake news?

in de beschrijving van het account staat heel subtiel bij zijn locatie #parodie maar op zijn tweets (waar ik de grap niet van in zie) wordt veel serieus gereageerd.
Misschien ook even melden aan de echte Jaap? Die kan er wellicht sneller vaart achter zetten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Ben ik de enige die hier een enorm 'Balkenende op een skateboard' gevoel bij krijgt?

Gymmen in pak, niet doen... :F

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

BoB_HenK schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:11:
[...]

Los van het feit dat dit één groot hellend vlak is en een discussie is die nooit (voor alle partijen bevredigend) kan worden afgesloten, geldt een dergelijk vraag natuurlijk altijd - met of zonder Corona crisis. Kosten maken we immers voor mensen die ziek zijn, niet mensen die gezond zijn en laat er nu in zijn algemeenheid een verband zitten tussen gezondheid en levensstijl...
Moet je veel breder trekken. Heb je zorg nodig dan ben je dus niet gezond want anders zou je geen zorg nodig hebben.

Dus als je als sporter je been breekt ben je niet voorzichtig genoeg geweest dus is het je eigen schuld.

Toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
Indoubt schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:23:
[...]

Moet je veel breder trekken. Heb je zorg nodig dan ben je dus niet gezond want anders zou je geen zorg nodig hebben.

Dus als je als sporter je been breekt ben je niet voorzichtig genoeg geweest dus is het je eigen schuld.

Toch? :+
Zie hier het hellend vlak :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Bio schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:16:
[...]
Spannend wat dat voor de US gaat betekenen
New York City, allergrootste Corona hotspot van de VS, is inmiddels een soort van war zone geworden. Al diverse interviews en beelden van ziekenhuizen voorbij zien komen, IC artsen daar melden inderdaad ook veel gevallen van overgewicht.

Maar ook (kern)gezonde 40-ers en 50-ers die er in de diverse ziekenhuizen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Ik zie hem zelf ook een beetje gegeneerd kijken.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

Nu blijven de scholen nog langer dicht (in lijn van mijn verwachting in elk geval), maar mijn vriendin ligt nu ziek in bed (hopelijk / waarschijnlijk geen corona, maar dat is eigenlijk even niet relevant) en kan ik dus eigenlijk helemaal niet meer werken.

Wat ik hier over lees, zou de politiek nog wel met een statement komen, maar ik weet nog van niets eigenlijk.

Hier zijn helemaal geen regelingen voor toch? Alleen calamiteitenverlof voor de eerste twee dagen of zo, en daarna niets behalve 'neem maar vakantie'.

Ik zit wel een beetje te kijken naar de lange termijn wat ik hier mee moet. Als mijn vakantie-uren op zijn, gaat het mij loon kosten?

Want - hier komt het enige stukje opinie over het virus - er bestaat volgens mij geen oplossing die dit virus 'in korte tijd' oplost (ook een harde lockdown gaat niks doen, dan komt het net zo hard weer terug).

Maar ik ben dit nu 'aan het tanken' met mijn vakantie-uren, maar dat blijft niet lang in stand natuurlijk.

Hoe doen anderen dit?
De ernst van de zaak dringt nog niet bij iedereen door volgens mij.. Probeer eens tussen de regels door te lezen van wat Rutte zegt en om je heen te kijken naar wat er in de wereld aan de hand is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simons

simons

LETS GO BRANDON

Bijzonder, de grafiek van de IC opnames laat zien dat de Nederlandse capaciteit (1100 bedden) weer zou worden bereikt per 1 juli. Als dat het geval is, is het dan niet vreemd dat men de maatregelen tot 28 april heeft afgekondigd. Of is het te billijken dat men liever niet te ver wil weg plannen vanwege draagkracht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

simons schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:28:
Bijzonder, de grafiek van de IC opnames laat zien dat de Nederlandse capaciteit (1100 bedden) weer zou worden bereikt per 1 juli. Als dat het geval is, is het dan niet vreemd dat men de maatregelen tot 28 april heeft afgekondigd. Of is het te billijken dat men liever niet te ver wil weg plannen vanwege draagkracht?
Ga er maar van uit dat het hele jaar maatregelen zullen gelden. Alleen zal de politiek dat nu nog niet toegeven. Steeds mensen hoop geven dat het over 4 weken "back to normal" zal zijn. Werkt beter dan zeggen "reken maar hierop voor minimaal de rest van het jaar".

https://www.technologyrev...ial-distancing-18-months/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:38

vectormatic

Warlock of the doorlock

Jorizzz schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:08:
[...]

Serieus? Gaan we nu voorstellen om alle dikke mensen de zorg te ontzeggen? Want deze kant gaat de discussie zo wel op, natuurlijk...

En ja, ik voel me persoonlijk aangevallen, want ik ben ook te dik, maar verder kerngezond. Geen diabetes, geen hoge bloeddruk, niks anders geks.
Ach, we hebben ook al voorbij gehad dat oude mensen maar geen IC plekje moeten krijgen want die dragen economisch niks meer bij, rokers zijn ook een standaard mikpunt in de "wat kost de zorg toch veel geld" discussie, dus dan kan dit er ook nog wel bij...

(persoonlijk vind ik dat iedereen evenveel recht heeft op zorg, hoewel ik wat moeite heb met rokers, zeker mensen die nu nog roken, hoe lang weten we al niet beter?)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
vectormatic schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:34:
[...]

(persoonlijk vind ik dat iedereen evenveel recht heeft op zorg, hoewel ik wat moeite heb met rokers, zeker mensen die nu nog roken, hoe lang weten we al niet beter?)
ik heb daarentegen weer moeite met mensen die zo'n 15 a 20 biertjes per week drinken..... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Politici zijn net journalisten...
D66: kunnen we de niet de hele bevolking testen op immuniteit? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
St@m schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:26:
[...]

Eens, daarom vraag ik ook om meer context. Waarom hebben zijn kinderen full time zorg nodig?
Ah een oude bekende 😊

Mijn oudste is inmiddels 10 en heeft op school geen aandacht nodig. Het is een slimmerd die zn weekplanning door krijgt van de leraar en zelf aangeeft of het lukt of niet.

Zn neefje daarintegen, zelfde leeftijd, wat onzekerder van zichzelf, heeft wat meer moeite met de stof en heeft de aandacht wat die van mij niet nodig heeft dubbel nodig. Gevolg is dat mn zus er heel erg druk mee is. Van motiveren tot uitleggen tot controleren.

Mijn jongste van 2,5 is een monster. Die flikt iedere dag nieuwe dingen. Hoewel zn creativiteit te bewonderen is als ie bijvoorbeeld ergens een schaar vandaan heeft weten te toveren en alle veters doorgeknipt heeft of weer eens wat plinten van de muur getrokken heeft in huis, maakt het wel dat hij iedere dag van 7.00-19.00 in de gaten gehouden moet worden. En die krijgt dezelfde opvoeding als mn oudste die echt een engeltje was op die leeftijd. Als die op bed ligt zijn we echt naar de kloten en dan krijg ik het niet meer voor elkaar om nog te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simons

simons

LETS GO BRANDON

Verwijderd schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:31:
[...]

Ga er maar van uit dat het hele jaar maatregelen zullen gelden. Alleen zal de politiek dat nu nog niet toegeven. Steeds mensen hoop geven dat het over 4 weken "back to normal" zal zijn. Werkt beter dan zeggen "reken maar hierop voor minimaal de rest van het jaar".

https://www.technologyrev...ial-distancing-18-months/
Ongetwijfeld zal er iets voor te zeggen zijn maar dit trucje kan je niet te vaak gebruiken, op een gegeven moment denken mensen "cry-wolf" en gaan alsnog hun eigen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Laatst online: 12:01
hoevenpe schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:35:
Politici zijn net journalisten...
D66: kunnen we de niet de hele bevolking testen op immuniteit? 8)7
Nou ja, de antistoffen 15 minuten tests schieten als paddestoelen de grond uit. Het is niet ondenkbaar om 17 miljoen van die dingen te produceren. De foutmarge van 2% op die dingen maakt voor het vaststellen van groepsimmuniteit ook niet uit. Het probleem is volgens mij alleen dat ze antistoffen voor alle coronavirussen testen, dus nogal wat kruisactiviteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Er is overigens weer een kamerbriefing. Had deze gemist:

https://nos.nl/livestream...at-over-coronacrisis.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoB_HenK
vectormatic schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:34:
[...]

Ach, we hebben ook al voorbij gehad dat oude mensen maar geen IC plekje moeten krijgen want die dragen economisch niks meer bij, rokers zijn ook een standaard mikpunt in de "wat kost de zorg toch veel geld" discussie, dus dan kan dit er ook nog wel bij...

Óf iedereen heeft evenveel recht óf niet. Het argument "we weten toch beter" geldt toch voor zo veel dingen? Drank, roken, vet eten, 60 uur per week werken, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

__fred__ schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:38:
[...]

Nou ja, de antistoffen 15 minuten tests schieten als paddestoelen de grond uit. Het is niet ondenkbaar om 17 miljoen van die dingen te produceren. De foutmarge van 2% op die dingen maakt voor het vaststellen van groepsimmuniteit ook niet uit. Het probleem is volgens mij alleen dat ze antistoffen voor alle coronavirussen testen, dus nogal wat kruisactiviteit.
Wat is het nu om mensen te testen die het niet hebben, anders dan voor statistieken?

Het is handig om mensen te testen die het (vermoedelijk) al gehad hebben en een rol kunnen hebben in een vaccin/behandeling van mensen die het nog niet gehad hebben of die in het ziekenhuis terecht komen.

Als je (bijvoorbeeld jongeren) gaat testen en die blijken het al gehad te hebben dan kun je er zeker van zijn dat ze de social distancing maatregelen gaan negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:03
simons schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:37:
[...]

Ongetwijfeld zal er iets voor te zeggen zijn maar dit trucje kan je niet te vaak gebruiken, op een gegeven moment denken mensen "cry-wolf" en gaan alsnog hun eigen weg.
Het voorbeeld “cry-wolf” is enkel als het iedere keer loos gevaar blijkt te zijn. In dit geval is het gevaar voluit in de media en zullen mensen minder snel dit idee hebben. Wat juist eerder zal gebeuren is dat mensen over tijd de volgende aankondiging minder belangrijk gaan vinden want het zal wel meer van hetzelfde zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorremans
  • Laatst online: 23:03

Hier niet hoor, hier krijgen de kinderen gewoon werk mee wat nog nooit behandeld is in de lessen.
Dat kost ons dus gewoon tijd en inspanning om ze te begeleiden aangezien ze veel vragen hebben over de stof.
Ze krijgen ook genoeg werk mee om vanaf een uurtje of 9 tot 2/3 zoet te zijn.

Gaat om groep 7 en groep 5.

Het scheelt gelukkig dat mijn partner niet hoeft te werken en grotendeels de kinderen kan helpen en begeleiden, ik zou anders niet normaal aan werken toe komen op de dag.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Mooi om te zien dat op Reddit, buitenlanders in Nederland totaal niks snappen van de Nederlandse aanpak. Blijkbaar doen we het totaal niet goed vergeleken met het buitenland.

linkje: https://www.reddit.com/r/coronanetherlands/

[ Voor 13% gewijzigd door xzaz op 01-04-2020 10:49 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09 19:50

basvn

Breezand - NHN

xzaz schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:46:
Mooi om te zien dat op Reddit, buitenlanders in Nederland totaal niks snappen van de Nederlandse aanpak. Blijkbaar doen we het totaal niet goed vergeleken met het buitenland.
Linkje? :)

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Indoubt schreef op woensdag 1 april 2020 @ 01:32:

Het blijft goed om na te gaan wat we hierna gaan doen, als de crisis is bezworen. Wat geven we de politiek mee aan prioriteiten en wat voor maatschappij willen we eigenlijk. Steeds meer houdt mij bezig wat we achterlaten voor een volgende generatie. Qua zorg, qua opleidingsmogelijkheden, qua sustainability voor de langere termijn.

De keuzes die we maken zijn misschien wel belangrijker dan ooit.
Het is zelfs van kritiek belang. Kijk, als mensen hebben we snel een instelling van "eerst er doorheen komen, en dan de schouders eronder". Voor een deel klopt, voor een deel niet. We zetten hoe dan ook onze schouders eronder, hoe dan ook. Dat moeten we, dat kunnen we, dat doen we.

Maar hoe we er uit komen én wat daarna volgt wordt bepaald tijdens een crisis. Dus ja, de keuzes die we hier en nu maken zijn cruciaal.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het is weer een verademing om Jaap van Dissel helder duidelijk en kalm de situatie te horen uitleggen, en vragen te horen beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
simons schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:28:
1 juli? Heeft van Dissel gezegd?

Want als ik door z'n PDF blader lijkt het eind april te zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KcOvtIcaXI5i6pBuGR7mXESEjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKzpolfcH4t7vgAnVYRY050A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online

7 reacties op dat topic?

lijkt me op zich niet heel representatief...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:37
anandus schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:51:
[...]

[Afbeelding]
De capaciteit van voor het opschalen, dus de horizontale stippellijin in de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Geert1976 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:51:
[...]

7 reacties op dat topic?

Het is zo'n beetje elk topic :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Quad
  • Laatst online: 22:08

Quad

Doof

[YouTube: From making cars to ventilators]

Seat is ook lekker bezig.
In 3 dagen tijd hebben ze een productielijn van onderdelen voor de nieuwe Seat Leon omgebouwd naar een productiefaciliteit voor beademingsapparatuur.
In een week tijd hebben ze 13 prototypes ontwikkeld en er 1 gekozen voor productie. Het productiemodel is gebouwd op de motor voor de ruitenwissers.

Het is wachten tot het product wordt goedgekeurd, maar als dit het geval is, kunnen ze in korte tijd duizenden apparaten maken.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
autje schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:53:
[...]

De capaciteit van voor het opschalen, dus de horizontale stippellijin in de grafiek.
Oh, zo, ik las het helemaal verkeerd :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simons

simons

LETS GO BRANDON

anandus schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:51:
[...]

Stippel lijn is toch de normale Nederlandse capaciteit? die wordt 1 april doorbroken en weer rond 1 juli terug bereikt.
anandus schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:53:
[...]

Oh, zo, ik las het helemaal verkeerd :F
Ah ok! :)

[ Voor 20% gewijzigd door simons op 01-04-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Uit welke cijfers haal jij uit dat wij het wel goed doen in Nederland dan?

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Aslanboy1905 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:54:
[...]

Uit welke cijfers haal jij uit dat wij het wel goed doen in Nederland dan?
Oh ik stel niet dat we het niet of wel goed doen; ik denk dat we dat pas over 2 jaar een conclusie aan kunnen binden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Niet online
xzaz schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:55:
[...]

Oh ik stel niet dat we het niet of wel goed doen; ik denk dat we dat pas over 2 jaar een conclusie aan kunnen binden.
Eens. Maar de prognose ziet er niet echt goed uit dus ik vind het heel begrijpelijk dat mensen dat vinden.

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Geert1976 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:51:
[...]

7 reacties op dat topic?

Ik geloof best dat andere landen raar kijken naar ons "micromanagement" aanpak i.p.v. one size fits all. Voor zover ik nu kan inzien hebben de instanties nog steeds "redelijk" grip op de situatie, veel informatie, zoals je nu ook kan horen van RIVM / van Dissel.

Zoals gisteren ook duidelijk was, eerst was de grens, zeg 1100, IC bedden en nu hebben de ziekenhuizen het voor elkaar om naar 2400! te rekken.

Tuurlijk piept en kraakt het zoals Hugo aan aangeeft, is ook niet wat dit opschalen, maar volgens mij laten wij best zien dat wij heel pragmatisch zijn en ad-hoc zaken goed kunnen opschalen. Je merkte ook aan tafel van Jinek, maar ook in de andere verhalen dat ze allen verbaasd zijn dat het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simons

simons

LETS GO BRANDON

Aslanboy1905 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:57:
[...]
Eens. Maar de prognose ziet er niet echt goed uit dus ik vind het heel begrijpelijk dat mensen dat vinden.
Want? omdat de de grens van het aantal IC bedden kan worden bereikt? de piek niet aan kunnen. Daarvoor zijn deze cijfers niet bepalend. Omdat de sterfte per miljoen mensen zo enorm hoog is? Ook daarvoor zijn deze cijfers niet bepalen.
Dat Nederland het niet goed doet is ontstaan vanuit beleid, minder bedden, eerder keuzes maken bij de deur. Dit doen we al jaren, alleen nu wordt die duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Een bekende van me is zo'n 2 weken ziek. Forse griep: veel hoesten, licht benauwd, koorts etc. Kortom precies de verschijnselen van Corona. Op dit moment aan de betere hand gelukkig en geen familieleden met dezelfde klachten.
Omdat ze in de zorg werkt mocht ze gisteren testen en vandaag kreeg ze de uitslag: negatief! Toch wel fijn i.v.m. besmetting etc. Aan de andere kant heb je het ook liever maar gehad.

Wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen: op dit moment denken heel veel mensen dat ze (een lichte vorm van) Corona hebben, maar ook de 'normale' griepen gaan gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

simons schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:01:
[...]

Dat Nederland het niet goed doet is ontstaan vanuit beleid, minder bedden, eerder keuzes maken bij de deur. Dit doen we al jaren, alleen nu wordt die duidelijk.
En waarom zou dat dan nu ineens 'niet goed' zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Niet online
[...]

Want? omdat de de grens van het aantal IC bedden kan worden bereikt? de piek niet aan kunnen. Daarvoor zijn deze cijfers niet bepalend. Omdat de sterfte per miljoen mensen zo enorm hoog is? Ook daarvoor zijn deze cijfers niet bepalen.
Je hebt helemaal gelijk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simons

simons

LETS GO BRANDON

MikeyMan schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:03:
[...]
En waarom zou dat dan nu ineens 'niet goed' zijn?
Dat laten de cijfers zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xzaz
simons schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:04:
[...]

Maar wat laten de cijfers zien wat niet goed is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
[...]

Niet alleen beleid, het is ook wel redelijk geaccepteerd in onze cultuur dat wij niet gelijk naar die IC gaan om koste wat het kost iemand in leven te houden, terwijl in landen zoals USA je gewoon naar die IC gaat (op wat het kost en of je het wel kan betalen nagelaten....). Dit werd gisteren bij Hart in NL of Jinek nog besproken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Cheesy schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:03:
Omdat ze in de zorg werkt mocht ze gisteren testen en vandaag kreeg ze de uitslag: negatief! Toch wel fijn i.v.m. besmetting etc. Aan de andere kant heb je het ook liever maar gehad.
Let op: er zijn een hoop false negatives in deze testen, begreep van mijn vrouw dat er genoeg mensen 'negatief' getest hadden maar op de scan van de longen corona-effecten duidelijk zichtbaar waren.

Dat is ook een belangrijke reden waarom er (nog) niet massaal getest wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simons

simons

LETS GO BRANDON

xzaz schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:05:
[...]
Maar wat laten de cijfers zien wat niet goed is?
Het lijkt mij als je in de top 10 staat, op een zeer respectabele plek 6 van sterf gevallen per miljoen inwoners tijdens deze crisis dit niet een fijn cijfer is. Of vindt jij van wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:06:
[...]

Let op: er zijn een hoop false negatives in deze testen, begreep van mijn vrouw dat er genoeg mensen 'negatief' getest hadden maar op de scan van de longen corona-effecten duidelijk zichtbaar waren.

Dat is ook een belangrijke reden waarom er (nog) niet massaal getest wordt.
Precies. Een medewerker werd negatief getest. Scan bij opname was resoluut duidelijk, positief.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:25
In de Volkskrant is een van maatregelen tegen Corona, door de neus ademen.
Bij de NRC hoeven we niet onze mond te houden.
RIVM en Rutte zeggen er ook niet expliciet wat over
Hoe zit dat nu precies?

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
beascob schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:09:
In de Volkskrant is een van maatregelen tegen Corona, door de neus ademen.
Bij de NRC hoeven we niet onze mond te houden.
RIVM en Rutte zeggen er ook niet expliciet wat over
Hoe zit dat nu precies?
Van Dissel zegt echter net dat de bacterie zich in de neus kan ontwikkelen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simons

simons

LETS GO BRANDON

Vorkie schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:05:
[...]
Niet alleen beleid, het is ook wel redelijk geaccepteerd in onze cultuur dat wij niet gelijk naar die IC gaan om koste wat het kost iemand in leven te houden, terwijl in landen zoals USA je gewoon naar die IC gaat (op wat het kost en of je het wel kan betalen nagelaten....). Dit werd gisteren bij Hart in NL of Jinek nog besproken :)
Ik vind het prima hoor, alleen in deze casus ga je wel een probleem krijgen. Als je sec dan kijkt dan zijn dergelijke keuzes wel bepalend hoe je nu presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

simons schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:04:
[...]

Wat? Dat er mensen dood gaan? Of dat er mensen dood gaan zonder IC bezoek? Erg onduidelijk dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorkie schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:58:
[...]

Zoals gisteren ook duidelijk was, eerst was de grens, zeg 1100, IC bedden en nu hebben de ziekenhuizen het voor elkaar om naar 2400! te rekken.

Tuurlijk piept en kraakt het zoals Hugo aan aangeeft, is ook niet wat dit opschalen, maar volgens mij laten wij best zien dat wij heel pragmatisch zijn en ad-hoc zaken goed kunnen opschalen. Je merkte ook aan tafel van Jinek, maar ook in de andere verhalen dat ze allen verbaasd zijn dat het gelukt is.
Die 2400 is een streven, volgens mij is dat nog helemaal niet zeker.

https://www.trouw.nl/binn...kunnen-in-zicht~bdf8963f/
Maar meer dan 2400 ic-bedden wordt ingewikkeld, zegt Gommers. “Veel meer kan denk ik niet. Qua personeel zit er een maximum op, er zijn nu al forse concessies gedaan waardoor ic-verpleegkundigen met ondersteuning van ander personeel meer patiënten verzorgen dan gebruikelijk.” Een ander probleem is het tekort aan beademingsapparatuur. Gommers rekent op machines die nog geleverd moeten worden. Dat is een risico en dus heeft de NVIC een noodoplossing: op de site van de vereniging staat een instructie voor het beademen van meerdere patiënten met één beademingsmachine. Nadrukkelijk voor crisissituaties.
Daarnaast gaat men er nu ook al van uit dat die 2400 snel wel eens te weinig kan zijn:
Gommers loopt vooruit op een van de somberste scenario’s van het RIVM, namelijk dat er halverwege april 2500 Nederlandse coronapatiënten op de intensive care liggen. Die prognose is plots de meest
waarschijnlijke.
Hopelijk is die 2500 half april de top en loopt het dan niet door, maar ik reken er nog niet op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Laatst online: 22:46
simons schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:06:
[...]

Het lijkt mij als je in de top 10 staat, op een zeer respectabele plek 6 van sterf gevallen per miljoen inwoners tijdens deze crisis dit niet een fijn cijfer is. Of vindt jij van wel?
Daar kan je toch ook achteraf pas wat over zeggen? Misschien lopen wij ook wel vóór op anderen qua start en snelheid van verspreiding. Als je als land nu 'lekker laag' op die lijst staat, dan zou dat ook kunnen betekenen dat de grote golf nog gaat komen. Het zegt echt helemaal niets als je het niet in context plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

hoevenpe schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:54:
[...]

Dacht ergens gelezen te hebben dat de 747's gelijk afgevoerd zouden worden om zo ruimte te maken voor toestellen die blijven. De voorste die lijken me toch Jumbo's?
747's worden waarschijnlijk nog naar een graveyard in de US gevlogen, waar dan de motoren etc gedemonteerd worden.
(motoren kunnen mogelijk nog op andere 747's gebruikt worden aangezien dat een van de meest dure stukken van het vliegtuig zijn)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:10:
[...]

Die 2400 is een streven, volgens mij is dat nog helemaal niet zeker.

https://www.trouw.nl/binn...kunnen-in-zicht~bdf8963f/

[...]

Daarnaast gaat men er nu ook al van uit dat die 2400 snel wel eens te weinig kan zijn:

[...]

Hopelijk is die 2500 half april de top en loopt het dan niet door, maar ik reken er nog niet op...
Hij is nu aan het woord, even kijken wat hij gaat zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simons

simons

LETS GO BRANDON

MikeyMan schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:10:
[...]
Wat? Dat er mensen dood gaan? Of dat er mensen dood gaan zonder IC bezoek? Erg onduidelijk dit.
Vind ik niet.
Jorizzz schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:10:
[...]
Daar kan je toch ook achteraf pas wat over zeggen?
Uiteraard maar zoals met elke lijst is dat redelijk. Alleen nu doet dat er niet toe.
Misschien lopen wij ook wel vóór op anderen qua start en snelheid van verspreiding. Als je als land nu 'lekker laag' op die lijst staat, dan zou dat ook kunnen betekenen dat de grote golf nog gaat komen. Het zegt echt helemaal niets als je het niet in context plaatst.
Helemaal niets is ook niet waar, het zegt zeker iets. Al was het maar de feitelijk stand op de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:15

Hoe doen anderen dit?
Ik zorg 's morgens voor de kinderen inclusief zorgen dat ze hun huiswerk gedaan hebben. Daarna even pauze en wat eten en dan alsnog een uur of 8 werken. Daarnaast heeft mijn werkgever al aangegeven dat als je het aantal uren niet haalt dat ook geen groot probleem is. Wel erg aanpoten dus, aan de andere kant wel goed haalbaar. Waarschijnlijk zal ik straks nog wel ergens een dagje rust pakken en dus vrij nemen, maar uiteindelijk zal het me hooguit een paar dagen kosten terwijl de vakantie straks juist geen dagen kost.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Was deze al eerder voorbij gekomen?

Zoals Dhr Gommers zegt, groen = onze standaard kwaliteit, geel = opschaalfase, die fase is leveren buiten de IC, dus beademen op gewone afdelingen met personeel van andere afdelingen, ook worden de IC verpleegkundigen daardoor zwaarder belast, niet 2 personen maar wel tot 6 personen tegelijkertijd, hier ontstaat al stress en mogelijke "dodelijke" fouten.

En rood is de crisis situatie, besluit van de minister, zorg is buiten de intensive care om en weet niet hoe dat precies geleverd moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eOxg6uKyHC1tNdoRtSNskl13Rk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yxiWrN9PNayNvaaM0hW4qAYQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Vorkie schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:20:

Zoals Dhr Gommers zegt, groen = onze standaard kwaliteit, geel = opschaalfase, die fase is leveren buiten de IC, dus beademen op gewone afdelingen met personeel van andere afdelingen, ook worden de IC verpleegkundigen daardoor zwaarder belast, niet 2 personen maar wel tot 6 personen tegelijkertijd, hier ontstaat al stress en mogelijke "dodelijke" fouten.

En rood is de crisis situatie, besluit van de minister, zorg is buiten de intensive care om en weet niet hoe dat precies geleverd moet worden.

[Afbeelding]
Ernstige presentatie. Doordat verpleegkundige nu al 3 a 4 mensen moeten verzorgen kunnen/worden fouten gemaakt die dodelijk zijn, heel heftig allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simons

simons

LETS GO BRANDON

Vorkie schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:20:
Moraal van het verhaal, zorg dat je niet op de IC komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:08
simons schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:06:
[...]
Het lijkt mij als je in de top 10 staat, op een zeer respectabele plek 6 van sterf gevallen per miljoen inwoners tijdens deze crisis dit niet een fijn cijfer is.
Van Dissel heeft zojuist in de Tweede Kamer uitgelegd waarom deze vergelijking (in mijn woorden) niet zo zinvol is. Daarbij gaat het met name om verschillen in het testbeleid, maar ook culturele verschillen waardoor mogelijk in Nederland mensen eerder in de tijd overlijden in het buitenland. De vergelijking van de oversterfte (die je nu nog niet in beeld hebt) tussen landen lijkt daarmee volgens Van Dissel verstandiger.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simons

simons

LETS GO BRANDON

voske schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:22:
[...]
Van Dissel heeft zojuist in de Tweede Kamer uitgelegd waarom deze vergelijking (in mijn woorden) niet zo zinvol is.
Was niet in de 2e kamer.
Daarbij gaat het met name om verschillen in het testbeleid, maar ook culturele verschillen waardoor mogelijk in Nederland mensen eerder in de tijd overlijden in het buitenland. De vergelijking van de oversterfte (die je nu nog niet in beeld hebt) tussen landen lijkt daarmee volgens Van Dissel verstandiger.
Interessant dat hij dat zegt, dat testbeleid hier is mij wel een dingetje hoor!
Overigens dat lijstje betreft volgens mij niet de totale sterfte maar de corona doden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
simons schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:21:
[...]

Dat geldt natuurlijk altijd wel :).

Toch is het ook duidelijk dat overgewicht een hele, hele grote rol speelt in het verloop van Corona. Hoeveel overgewicht is niet duidelijk voor mij, maar ik hoop wel dat we dat als Nederland na deze crisis nog beter kunnen aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
simons schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:21:
[...]

Is dit niet altijd zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Heftig verhaal van deze mevrouw, Gommers klonk ook al veel pessimistischer dan een paar weken geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simons

simons

LETS GO BRANDON

ZieMaar! schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:25:
[...]
Dat geldt natuurlijk altijd wel :).
Really :)
Maar mocht je je vervelen en bedenken "kom laat ik de motorzaag pakken en die vervelende boom omzagen" zeg ik "doe het niet!!"
Toch is het ook duidelijk dat overgewicht een hele, hele grote rol speelt in het verloop van Corona. Hoeveel overgewicht is niet duidelijk voor mij, maar ik hoop wel dat we dat als Nederland na deze crisis nog beter kunnen aanpakken.
Overgewicht speelt altijd een grote rol, voor dat je het weet pakt men de "pitchfork" en gooit men de dorpsdikkert op de brandstapel. Dit soort uitspraken zijn best gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:27:
Heftig verhaal van deze mevrouw, Gommers klonk ook al veel pessimistischer dan een paar weken geleden.
Ze is realistisch. Het gaat immers om het opstellen van verhaallijnen die bij de mogelijke scenario's ingezet moeten / kunnen worden. Dat vereist het geven van inzage in zowel technische als menselijke context. Dat laatste, dat komt harder aan dat het eerste. Verklaarbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-09 15:58
Langzaam komt er meer informatie over corona en kinderen.

zie:

https://www.nejm.org/doi/...05073?query=featured_home

Of the 1391 children assessed and tested from January 28 through February 26, 2020,

a total of 171 (12.3%) were confirmed to have SARS-CoV-2 infection.

Het "transmissie potentiaal" van kinderen is helaas nog steeds niet duidelijk en nader onderzoek is nodig hiervoor.

[ Voor 16% gewijzigd door JoStad op 01-04-2020 11:37 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zeker een realistisch en heftig verhaal... Maar wat is nu concreet het doel of de vraag? Ben een beetje lost :?

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 01-04-2020 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:11

codex

Geen OpenAI agent :)

Cheesy schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:03:
Een bekende van me is zo'n 2 weken ziek. Forse griep: veel hoesten, licht benauwd, koorts etc. Kortom precies de verschijnselen van Corona. Op dit moment aan de betere hand gelukkig en geen familieleden met dezelfde klachten.

Wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen: op dit moment denken heel veel mensen dat ze (een lichte vorm van) Corona hebben, maar ook de 'normale' griepen gaan gewoon door.
Normale griepen zijn er zeker, maar de kans daarop wordt door de intelligente lockdown helemaal klein. R0 is lager en incubatietijd is korter.

Ik begrijp van een kennis met een partner die viroloog is dat testen best een item is omdat je te maken hebt met false positives en false negatives. Geen idee verder hoe betrouwbaar deze bron is hoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simons

simons

LETS GO BRANDON

MikeyMan schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:31:
Zeker een realistisch en heftig verhaal... Maar wat is nu concreet het doel of de vraag? Ben een beetje lost :?
Je voor te bereiden. Ze is Inspecteur Generaal van de inspectie Gezondheidzorg en Jeugd, dat zijn mensen die o.a. niet blij worden als een KNO arts een hartchirurgische handeling uitvoert.
Wat ik een beetje proef is dat men realistisch is dat gezien deze enorme opgaven dergelijke fouten een realiteit worden.

Pagina: 1 ... 6 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
slowchat topic huisregels:
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt. Het is hier bovendien geen Huiskamer.
• Geen complottheorieën
• Geen speculaties. Als je iets beweert, doe dat met onderbouwing en bronvermelding.
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

GoT is niet de plek voor medisch advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?