dipje2 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:38:
Even een wat meer persoonlijke vraag.
Hoe gaan de werknemers hier om met het thuis zitten met kinderen?
Sinds de scholen dicht zijn werken mijn vriendin en ik 4u per dag om zo half-om-half voor de kinderen te zorgen. Als iemand die 40u werkt, hakt dit hard in mijn vakantie.
Nu blijven de scholen nog langer dicht (in lijn van mijn verwachting in elk geval), maar mijn vriendin ligt nu ziek in bed (hopelijk / waarschijnlijk geen corona, maar dat is eigenlijk even niet relevant) en kan ik dus eigenlijk helemaal niet meer werken.
Wat ik hier over lees, zou de politiek nog wel met een statement komen, maar ik weet nog van niets eigenlijk.
Hier zijn helemaal geen regelingen voor toch? Alleen calamiteitenverlof voor de eerste twee dagen of zo, en daarna niets behalve 'neem maar vakantie'.
Ik zit wel een beetje te kijken naar de lange termijn wat ik hier mee moet. Als mijn vakantie-uren op zijn, gaat het mij loon kosten?
Want - hier komt het enige stukje opinie over het virus - er bestaat volgens mij geen oplossing die dit virus 'in korte tijd' oplost (ook een harde lockdown gaat niks doen, dan komt het net zo hard weer terug).
Maar ik ben dit nu 'aan het tanken' met mijn vakantie-uren, maar dat blijft niet lang in stand natuurlijk.
Hoe doen anderen dit?
Hier een tweaker die werkgever is (van mede tweakers).
Wij hebben een systeembeheerclub met 7 man en werken nu sinds 12 maart thuis.
Dat de productie (afschuwelijke term in de dienstverlening) anders nu is, is logisch. Thuiswerken, met en zonder kinderen, non-stop doet wat met je.
Wij bedienen als team onze opdrachtgevers en we zorgen dat dit als team gebeurt.
De combinatie met kinderen houdt in dat er soms mensen even niet bereikbaar zijn, of naar de huisarts, ga zo maar door. Bij kritisch werk zie je dat de collega het overdraagt of ‘s avonds zelf uitvoert. Het gaat eigenlijk al 3 weken prima.
Ik ga hier niet op letten en zeker geen urenverantwoording voor opvragen.
Ik heb namelijk in mijn achterhoofd dat het eerste wat ik ga doen als de coronaperiode voorbij is, is op vakantie met de kids. Mijn collega’s zullen dat ook hebben, dus ik blijf van hun uren/dagen af. Ik ben veel te blij dat ze gedurende deze periode keihard doorwerken.
Concreet:
hoe ik als jonge werkgever probeer onze organisatie te leiden is continu in overleg en met elkaars inspraak.
In deze unieke periode hoop en verwacht ik toeweiding en inzet. Daartegenover verwachten de collega’s inkomenszekerheid, vertrouwen en vrijheid.
Bespreek dit met je werkgever en laat weten dat je als vader je best doet in de situatie. Dit kan inhouden dat je ‘s avonds (of sochtend om 6 uur) ook werk verricht. Dus niet meer in de kaders denken van 2x 4uur, maar de dag heeft 24 uur, waar kinderen er 12 uur van in slaap zijn.
Er zijn meerdere uitkomsten uit zo’n gesprek die je aan het denken kunnen zetten.
- jij wil niet het kader van arbeid tussen 9 en 5 verlaten en vasthouden aan het pre Corona denkbeeld.
Verwacht dan niet dat je werkgever meebuigt
- je werkgever houdt vast aan 8u per dag binnen kantoortijd. Gemiste uren moet je opnemen.
Ben je een tweaker? In crisistijden worden relaties en eigenschappen vaker duidelijker. Wil je dan voor zo’n iemand werken? Doe wat gevraagd wordt, maar hou je oren en ogen open op de arbeidsmarkt. Ik voorzie een goede toekomst voor IT’ers met meer waardering.
- jullie komen er samen uit......
[insert overwinningshymne]
Ps.
Ik lees meerdere malen dat nu je huisgenoot ziek is dat jij je nu ook ziek kunt melden/zorgverlof. Niemand die je controleert, maar persoonlijk vind ik dat echt lariekoek en misbruik maken van de omstandigheden.
WE!!! Moeten met zijn allen zorgen dat we uit deze crisis komen. Dus los van de discussie of het misbruik is of niet, als er nu arbeid bij je werkgever te verrichten is, verricht die en wees blij dat er werk is.