Mfpower schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:05:
[...]
Nee hoor geen gevoel. Een viroloog kan me prima overtuigen wanneer hij/zij met overtuigend bewijs komt dat het veilig is om mijn kinderen naar school te sturen.
Een goede viroloog zou alleen met de huidige kennis kunnen adviseren. Vgl Oosterhuis op op1 zojuist. Volgens hem was er geen bewijs. Dat maakt het besluit om scholen te openen een politiek besluit. Ik voel me dan wel vrij om mijn kinderen thuis te houden, te meer omdat mijn vrouw in de risico groep valt.
Hoe kan een viroloog jou dan met de kennis van nu overtuigen dat dit waarschijnlijk de beste manier is?
Onderzoek dat het de beste (dan wel slechtste) manier is, zal pas over een paar maanden compleet zijn. Immers, zonder 80+% zekerheid zullen veel ouders een advies niet accepteren.
En natuurlijk zegt Ab Osterhaus dat er nu geen bewijs is. Simpelweg omdát er geen bewijs is.
Adviseren is overigens net zo goed politiek. Zeker in de huidige crisis.
Immers je hebt nogal wat stakeholders bij het openstellen van scholen:
- ziekenhuizen/de zorg
- economen/financieel
- leerkrachten+leerlingen/frontlinie
- ouders, zowel vanuit verantwoordelijkheid naar kind, hun eigen gezondheid als hun inkomen / verantwoordelijkheid, tweede linie+financieel
Als de zorg instort, stort simpelweg alles in. Dus dat wil je ten eerste voorkomen. Mensen kunnen het werk niet meer uitvoeren, daarna stort de economie verder in, daarna de zorg nog verder.
Als de economie instort zal de zorg worden meegenomen, en daarmee het leven van de ouders natuurlijk ook.
Leerkrachten en leerlingen staan eigenlijk aan de frontlinie omdat ze weer contacten hebben. Als gevolg hiervan kunnen zij ziek worden en vele anderen aansteken. Mocht dat gebeuren, dan kan de zorg wederom instorten, en dat is niet wat je wil, want dan raak je alles.
Dan nu het gevolg, en wat doe je?
Ga je volledig op safe afvoeren?-> economie stort verder in + vereenzaming en alles wat daarbij hoort
Laat je alles vrij?-> de zorg stort in
Beide wil je niet
Dus je wilt eigenlijk iets ertussen in hebben. Echter bewijs voor het beste resultaat is er niet.
Ik ben blij dat ik daarover geen beslissing hoef te nemen, en geloof ook dat de politiek en o.a. virologen een balans zoeken. En richting zo'n balans lijkt het mij het beste dat mensen zoveel mogelijk verwacht gedrag gaan vertonen, dus ook zoveel mogelijk medewerking blijven geven, zodat duidelijker is of we op de goede weg zijn, of niet.
[
Voor 5% gewijzigd door
GAIAjohan op 20-04-2020 23:36
]