mr_petit schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:45:
[...]
Die zijn er ook. Daar was laatst nog een bericht van. Ze kijken nu naar oversterfte. En dan blijkt opeens dat er in 1 week 2000 mensen meer dood gaan dan gemiddeld.
https://www.nu.nl/coronav...rleden-dan-gemiddeld.html
Dus dat is een heel groot verschil.
Zeker als je ook nog eens indenkt, dat de maatregelen die nu getroffen zijn, ook doden/besmettingen van andere ziektes (zoals griep) tegen zou moeten gaan en ten gevolge daarvan doden zou moeten sparen.
En dan te bedenken, dat is enkel mortaliteit van specifieke outliers binnen demografie (slechts één onderdeel van impact ziektebeeld - de tekenen van de overige categorieën zijn weinig positief t.a.v. herbesmetting, antistoffen, immuniteit).
Ondertussen begint wel duidelijk te worden in onderzoek dat we geen peil kunnen trekken op de enorme regionale en sociaal-geografische verschillen bij die andere categorieën van ziektebeeld voor percentages en volumes - zelfs daar waar er sprake is van testbeleid.
hoevenpe schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:56:
[...]
Ik reageerde vooral op het in mijn ogen te makkelijk als N=1 bestempelen van de bijdrage van @
bert pit, alsof zijn observatie dat zijn grote groep ski-vrienden een mild corona ziektebeeld heeft niet zou kloppen voor een meerderheid van alle gevallen.
Ben je voorzichtig? Ik merk enkel op dat er sprake is van een selectief observatiepunt. Het is dezelfde valstrik als het gebruik van de snapshot van de bloedbank om naar correlatie antistoffen te wijzen. Begrijpelijk, maar niet productief.
Jij maakt daarvan dat ik stel dat het niet waar zou zijn en daarmee is de kous af. Daarmee ga je een grens over. Je mist daarmee waar ik op wijs, de complexiteit en gevoeligheid bij enerzijds dit type observatie en anderzijds de nog altijd onvolledige statistische meting.
De observatie hoeft niet incorrect te zijn, maar is daarmee ook niet representatief of zelfs maar volledig.
Ik begrijp dat het instinctief verleidelijk is om dit te proberen vatten in een gekend rekenmodel en gewicht te geven aan perspectief om zo tempo te verhogen. Maar de crux is en blijft gedrag, gecompliceerd door het nog steeds onvolledige inzicht en het hoge risico van escalatie bij de verkeerde beslissingen - of zelfs maar het verkeerde tempo bij beslissingen.
Wat hij gezien heeft is wat wereldwijd geldt voor de meeste gevallen van corona: dat jonge mensen er een week heel ziek van kunnen worden maar het een uitzondering is dat men er aan komt te overlijden of op de IC beland.
Nee, dat klopt dus niet, eerder voorbij gekomen
hier, maar daarvoor vanuit allerlei locaties in verschillende topics. Dit is te gesimplificeerd en te selectief. De crux hier is dat we ook nu nog steeds het virus niet goed genoeg kennen. De diversiteit van impactmodellen en alle variabelen daarbij kennen we ook nog steeds niet.
Het is alsof ik krantenkoppen zit te lezen van de maanden na de eerste golf van de Spaanse Griep waar men zich vastbeet in elke gegeneraliseerde observatie om de zaak maar draaiende te houden en vooral door te duwen met tempo. De les toen was dat een tweede golf het resultaat was. We mogen blij zijn dat dit virus een lager potentieel van mutabiliteit kent, want die tweede golf was ook een tweede stam. Nog meer virulent, nog meer dodelijk. Maar dan nog, de huidige wereld is een stuk meer complex en dus ook meer fragiel.
Prima om elke opzet naar discussie exit scenario te nemen, maar doe het zonder het richting geven of duwen. De urgentie kennen we allemaal. Er is niemand die dat besef niet heeft.
[
Voor 4% gewijzigd door
Virtuozzo op 18-04-2020 22:14
]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.