Coronavirus Slowchat #2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 118 Laatste
Acties:
  • 486.576 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 09:58
Bedankt, nu weet ik waar ik voorlopig niks hoef te bestellen wat door installateurs gebracht zou worden mocht ik dat nodig hebben. Want er bestaat nu dus een kans dat die installateurs aangestoken zijn door een al ziek persoon en mogelijk dus ook andere collega's gaan aansteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:29:
[...]

De enige reden dat het OV nog rijdt is om mensen in 'vitale' beroepen naar hun werk te brengen, alle andere mensen moeten zoveel mogelijk het OV mijden. Op familiebezoek of er lekker op uit moet je gewoon niet doen, maar veel mensen lijken dat niet te (willen) begrijpen.
Ik weet niet in hoeverre die volle trein wordt veroorzaakt door mensen die voor de lol reizen.
Daarnaast is het begrijpelijk dat naar weken isolatie mensen er uit willen. Dat kan op verantwoorde wijze, als de NS rekening daar rekening mee houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Pompi schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:58:
[...]

Bedankt, nu weet ik waar ik voorlopig niks hoef te bestellen wat door installateurs gebracht zou worden mocht ik dat nodig hebben. Want er bestaat nu dus een kans dat die installateurs aangestoken zijn door een al ziek persoon en mogelijk dus ook andere collega's gaan aansteken.
Die keuze kun je maken. Als je niet in een risicogroep valt, kun je er ook voor kiezen om die installateur te laten komen. Misschien heb je allang Corona gehad, zonder dat je je er van bewust was. Niet alle installateurs brengen Corona. En als dit wel gebeurt, en je bent jong en gezond, dan is de kans heel groot dat je er met lichte verschijnselen van af komt.

[ Voor 12% gewijzigd door SvMp op 11-04-2020 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Pompi schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:47:
[...]

Hier https://www.stichting-nice.nl/ en dan naar beneden scrollen tot kopje:
"Het cumulatief aantal patiënten met bewezen COVID-19 op de IC dat is hersteld of is overleden".

De uitleg er onder is ook handig om te weten wanneer patienten tot welke groep gerekend worden.
Bedankt. Maar lees ik het nu goed dat ongeveer 70% het niet overleefd? Dat is schokkend veel als ik het goed interpreteer.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:55:
[...]

Ik dacht dat Gommers over 70% overleving, gebasseerd op eigen IC. Normaliter ligt dit op +90%, maar dat komt doordat operaties lage mortaliteit hebben
Wat ik zo lees 70% kans op overlijden.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Iedereen is lekker aan het genieten van de zon zie ik :+

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Aslanboy1905 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:51:
Sommige types schijnen echt niet te willen snappen wat een 1.5 meter regel is.

Hopelijk krijgen ze allemaal die 390 euro aan welverdiende boete :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Zijn al wel eerder foto's van zomer vorig jaar online gekomen alsof het recent is. Zou slag om de arm houden.

Zie het overal wel redelijk druk, maar de afstand word wel gehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
hoevenpe schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:51:
[...]

Vertrouw je Apple en Google? ;)
Google bijvoorbeeld is zeker te vertrouwen. Gewoon goed lezen en overal waar je mee akkoord gaat doen ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

hoevenpe schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:51:
[...]

Vertrouw je Apple en Google? ;)
Ze hebben er belang bij dat hun klanten niet dood gaan.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Barrycade

Through the...

Lang leve de (super) telelens.

Zie hier nustys in "[Verzamel] Vliegtuigfotografie deel 3" (fotografisch prachtig) effect van een telelens. Die vliegtuigen staan echt niet op 2,5 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

worldfastest schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:51:
[...]

Wat ik zo lees 70% kans op overlijden.
Als je kijkt naar de laatste grafiek is het eerder 50-50. (Alleen 70-80) overlijdt meer dan 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
De lijdensweg van ouderen: https://www.ad.nl/binnenl...helemaal-alleen~aa36c4c1/
Maar ja we redden wel levens niet waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eazyq
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-08 07:15

eazyq

we blijven strijden

globalresearch.ca is een bekende complot website, we verwachten dat mensen zelf kritisch zijn ten opzichte van eigen bronnen, zie ook: Brontoetsing #hoedan?!

[ Voor 81% gewijzigd door defiant op 12-04-2020 00:04 ]

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/81040618#81040618

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Barrycade
  • Nu online

Barrycade

Through the...

SvMp schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 22:06:
De lijdensweg van ouderen: https://www.ad.nl/binnenl...helemaal-alleen~aa36c4c1/
Maar ja we redden wel levens niet waar?
Gaat het wel goed met je? Per post zie ik je steeds zwartgalliger reageren. En dan vooral op de maatregelen zoals isolatie en sociale afstand.

Zit je zelf alleen thuis ofzo?

Ja we doen het om levens te redden. Dus hoe zuur het allemaal is voor eenzame ouderen / mensen. Die waren meestal al eenzaam. Want als ze een netwerk hadden zou letterlijk met enige afstand nog steeds contact mogelijk moeten zijn.

Ik mis ook de fysieke aanwezigheid van vrienden en familie. Maar ik heb gewoon een berg kwetsbare mensen in de groep. En dan ik wil gewoon niet in de situatie komen dat een van ons gezin de bron van ziekte bij 1 van die kwetsbare mensen wordt.

Dus we spreken elkaar vaker via telefoon en duo/Whatsapp bellen. En bij de mensen iets meer in de buurt lopen we even langs op ons bewegingsuurtje en staan we op ruime afstand (2 meter +) op het tuinpad.

Ik hoop voor je dat je ook een netwerk hebt, maar je toon hier is opvallend negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:49
toenet op npo 1,arts en apotheker ze hebben een middel en zijn al aan het testen.Hopelijk weten we meer over een week of 2-3 laat het waar zijn.

Bestaande medicijn die op 5 corona patiënten is gebruikt,en hebben er goede resultaten van,komende week gebruiken ze het bij 20 patiënten.

Ook ziekenhuis in Amsterdam en Utrecht zijn op de hoogte ervan,resultaten zijn positief.

[ Voor 52% gewijzigd door Amaze86 op 11-04-2020 22:48 ]

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 16:44
worldfastest schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:46:
[...]
Maar lees ik het nu goed dat ongeveer 70% het niet overleefd?
Nee. Voor het gemak neem ik even de gegevens van 8 april, omdat die volledig zouden zijn. Op die dag waren in totaal 2.112 patiënten opgenomen of opgenomen geweest op de IC. Daarvan waren er 367 overleden en 146 hersteld. Herstel betekent in dit geval dat ze het ziekenhuis hebben verlaten. Van de overige 1.599 patiënten lagen er 1.238 op de IC. De overige (2112-1238-367-146 =) 361 hadden de IC inmiddels verlaten, maar lagen nog op een verpleegafdeling in het ziekenhuis.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:06
Amaze86 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 22:36:
toenet op npo 1,arts en apotheker ze hebben een middel en zijn al aan het testen.Hopelijk weten we meer over een week of 2-3 laat het waar zijn.

Bestaande medicijn die op 5 corona patiënten is gebruikt,en hebben er goede resultaten van,komende week gebruiken ze het bij 20 patiënten.

Ook ziekenhuis in Amsterdam en Utrecht zijn op de hoogte ervan,resultaten zijn positief.
Dat ging vooral over de ontdekking in het Radboud UMC dat de ziekte zich in een aantal stadia ontwikkelt, waarbij de eerste ervoor zorgt dat er vocht in de longen komt doordat de ACE2-receptoren die normaal bradykinine reguleren er niet meer zijn. Daardoor gaan de haarvaatjes leken.
Wat ze nu getest hebben is een medicijn dat daarvoor zorgt.
Tot dusver was er vooral gekeken naar medicatie voor de tweede fase, namelijk de infectie.

Maar met dit soort resultaten moet je heel voorzichtig zijn. De theorie lijkt plausibel, maar dat betekent niet dat een potentiële behandeling ook automatisch effectief is. Bij een paar patiënten een behandeling toepassen betekent ook weer niet dat enig resultaat gelijk hard bewijs is. Er gaat nog best wel weer even wat serieuzer onderzoek overheen voordat je met enige mate van zekerheid kunt zeggen dat een dergelijke behandeling effectief is.

Maar alle potentiële behandelingen bieden hoop natuurlijk. :)

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Barrycade schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 22:30:
[...]
Ik hoop voor je dat je ook een netwerk hebt, maar je toon hier is opvallend negatief.
Ja hoor. En een baan, dus ook veel collega's, op afstand, en daarmee tref ik het beter dan de mensen die door dit alles geen inkomen hebben. Het hele sociale netwerk zit ook thuis. Leuke dingen staan stil. Geluk

Je kunt zeggen dat mijn toon opvallend negatief is. Het lijkt er op dat het hier nog niet tot mensen is doorgedrongen dat wij jaren lang geen handen mogen geven en minimaal 1,5 afstand moeten houden, en welke enorme gevolgen dit heeft. Dat is niet een bedenksel van mij, dat wordt gezegd door deskundigen. 1,5 meter afstand in combinatie met allerlei (elektronische) surveillance is wat mij betreft een dystopie. Dit alles op grond van allerlei zaken die nog niet eens zeker zijn. En het ergste is: vluchten kan niet, want speelt is wereldwijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
SvMp schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 23:51:
[...]

Je kunt zeggen dat mijn toon opvallend negatief is. Het lijkt er op dat het hier nog niet tot mensen is doorgedrongen dat wij jaren lang geen handen mogen geven en minimaal 1,5 afstand moeten houden, en welke enorme gevolgen dit heeft. Dat is niet een bedenksel van mij, dat wordt gezegd door deskundigen. 1,5 meter afstand in combinatie met allerlei (elektronische) surveillance is wat mij betreft een dystopie. Dit alles op grond van allerlei zaken die nog niet eens zeker zijn. En het ergste is: vluchten kan niet, want speelt is wereldwijd.
En ? Je zult gewoon moeten wennen aan het "nieuwe leven" .
Het is gewoon een feit met nieuwe besmettingen in China en mensen die corona hebben gehad (getest) en daarna negatief waren (getest) en nu toch weer opnieuw besmet zijn is het de realiteit .
Immuniteit of groepsimmuniteit schijnt toch niet zo zeker te zijn als de experts dachten .

Je leven zoals het was komt voorlopig niet terug social distacing gaat voorlopig normaal worden het is nu eenmaal niet anders .
We roepen al jaren "vroeger was alles beter" misschien hebben we nu een aantal jaren gelijk .

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:42
Het lijkt er op dat het hier nog niet tot mensen is doorgedrongen dat wij jaren lang geen handen mogen geven en minimaal 1,5 afstand moeten houden, en welke enorme gevolgen dit heeft.
Dat is bij de meeste mensen wel doorgekomen alleen doen die er niet zo krampachtig over. Zolang er geen vaccin is dit 'het nieuwe normaal' waarbij we allemaal hopen dat over een paar weken/maanden de scherpe randjes van de maatregelen af kunnen. Gecontroleerd weer naar school, terras en sportveld, andere mensen ontmoeten mits je je aan de regels houdt en met gebruik van technologie dat strikt controleren.
1,5 meter afstand in combinatie met allerlei (elektronische) surveillance is wat mij betreft een dystopie.
Ook met vaccin zal die electronische surveillance blijven en net zo 'normaal' worden als trajectcontroles en scanauto's voor parkeerheffingen.

Het is niet de vraag 'of' we straks 24/7 in de gaten worden gehouden maar vooral door wie en welke wereldwijde standaarden daarbij gelden. China heeft de beste kaarten en het Huawei verbod is mede een gevolg daarvan.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 07:21
[...]
En het ergste is: vluchten kan niet, want speelt is wereldwijd.
Je bedoelt gelukszoeken?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

[
Serieus? Jaren? Ik dacht dat we er met hooguit een paar maandjes wel vanaf waren. Wie zegt dat het jaren gaat duren?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Het lijkt er op dat het hier nog niet tot mensen is doorgedrongen dat wij jaren lang geen handen mogen geven en minimaal 1,5 afstand moeten houden, en welke enorme gevolgen dit heeft.
'Hier', omdat niet iedereen je menig deelt is meteen iedereen op t.net dom en dringt het niet door?

Het is gewoon simpel:
Handenschudden & onhygiënisch gedrag kost jaarlijks duizenden mensen(jaren). Een leuk griepgolfje en er zijn weer plaatsen in het verzorgingstehuis. SOA's komen ook nog veel voor en we hoeven het niet te hebben over anti-vaxers.
Mijn voorspelling:
Binnen nu en de komende 6? maanden komen de eerste middelen die 'de angel' uit de crisis gaan halen. Of dat plasma is of een vaccin of een bestaand/nieuw medicijn (of allemaal) zal wel blijken.
En zodra we daar zijn gaat NL weer vrolijk handen schudden, misschien niet in 2021, maar in 2022 zijn we dan weer terug op het oude niveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
TheGhostInc schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:08:
En zodra we daar zijn gaat NL weer vrolijk handen schudden, misschien niet in 2021, maar in 2022 zijn we dan weer terug op het oude niveau.
Mwah, handenschudden zie ik niet meer terugkomen. Sowieso een erg onhygiënisch gebruik als je er wat beter over nadenkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
In die context ben ik wel benieuwd of we van deze crisis op termijn iets verstandiger omgaan met griep en verkoudheid, en of dat zichtbaar gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik ben meer nieuwsgierig of mensen zich zullen verliezen in detailniveau's, of breder - strategisch - perspectief zullen omarmen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:10:
[...]

Mwah, handenschudden zie ik niet meer terugkomen. Sowieso een erg onhygiënisch gebruik als je er wat beter over nadenkt.
Mijn overbuurman van 70+ en lichte COPD stak gisteren zijn hand gewoon uit toen ik een kaartje + attentie kwam brengen.

Nederlanders vinden dat 'overtrokken' oid.
Dat er nu mensen compleet panisch zijn en denken dat iedereen die binnen 1,5m komt een moordaanslag pleegt zakt binnen no-time weg.
Dan is er weinig reden meer om niet weer lekker te gaan zoenen, handen schudden, knuffelen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-09 16:08

basvn

Breezand - NHN

TheGhostInc schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:16:
[...]

Mijn overbuurman van 70+ en lichte COPD stak gisteren zijn hand gewoon uit toen ik een kaartje + attentie kwam brengen.
Gisterochtend bij de supermarkt wilde een mevrouw(minimaal 70) ook wel mijn karretje overnemen, in plaats van een schone te pakken.. want was er niet bang voor.. |:(

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
basvn schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:18:
Gisterochtend bij de supermarkt wilde een mevrouw(minimaal 70) ook wel mijn karretje overnemen, in plaats van een schone te pakken.. want was er niet bang voor.. |:(
Dat ouderen er wat laconieker over doen komt imo ook omdat ze minder bang zijn voor de dood. Het hoort bij het leven en gaan ze niet om corona dan over een paar jaar wel om een andere ziekte.

Het is in die context opmerkelijk dat vooral de 25-55 groep er zo strak inzit terwijl dat de groep is die statisch gezien minimale kans maakt om eraan te overlijden. Dagelijks woon-werkverkeer is in normale tijden dodelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Virtuozzo schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:16:
Ik ben meer nieuwsgierig of mensen zich zullen verliezen in detailniveau's, of breder - strategisch - perspectief zullen omarmen.
IK hoop het van harte maar als we op tweakers al zien dat er een behoorlijk deel zich al in details verliest dan is dat buiten tweakers nog een flink stuk meer.

Niet dat tweakers, of het tweaker publiek heilig is, verre van zelfs, maar de discussies hier zijn dan toch nog net wat inhoudelijker correct als op de meeste fora.

Het blijft van belang om ook de grote lijn te zijn en wat er gebeurt in deze crisis voor het leven daarna. Dat valt niet mee om te blijven doen.

Ook: "The devil is in the details", maar dan moet de grote lijn wel kloppen.

Voorsorteren lijkt in de politiek al te gebeuren maar wie nu wat gaat winnen in deze crisis vindt ik nog moeilijk om te voorspellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
De voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, raadt mensen af om hun zomervakantie te boeken.
In de Duitse krant Bild am Sonntag adviseert ze iedereen om de vakantieplannen voorlopig uit te stellen. "Niemand kan op dit moment betrouwbare voorspellingen doen voor juli en augustus", zegt Von der Leyen.

bron: NOS live feed

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Lijkt me een terechte observatie van Von der Leyen.

Echt, als je ziet hoeveel mensen echt serieus denken dat ze in juni of juli rustig weer op vakantie naar bijvoorbeeld Spanje kunnen.... dan heb je volgens mij ook weinig realiteitszin, om het maar zacht uit te drukken ;)

Zelf zat ik eraan te denken om medio september weer lekker met de auto naar Spanje te gaan, regio Alicante/Valencia (eerste helft van maart was ik er ook, maar dan in Andalusie).

Normaal gesproken boek ik ongeveer 5-6 maanden van tevoren, maar nu wacht ik toch echt wel even af. Als ik al boek zal het zeker niet voor eind juni zijn. En dan kies ik iets waar ik gratis kan annuleren tot bijv een week voor aankomst.

Maar persoonlijk houd ik er rekening mee dat er dit jaar simpelweg gewoon geen vakantie wordt gevierd (iig niet naar landen als Spanje, Italië, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland, de hardst geraakte landen in Europa).

Dan maar een keertje lekker thuis blijven, ook niet verkeerd :)

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 12-04-2020 09:33 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-09 20:35
Salvatron schreef op zondag 12 april 2020 @ 08:59:
[...]

Serieus? Jaren? Ik dacht dat we er met hooguit een paar maandjes wel vanaf waren. Wie zegt dat het jaren gaat duren?
Tot dit virus gerelateerde maatregelen zullen blijven tot er:

A: Een vaccin beschikbaar is.
B: Er een beproefde medicamenteuze behandelstrategie ter beschikking is.
C: Het aantal reeds besmette individuen op basis van serologische status aanzienlijk hoger blijkt dan nu het geval én er is gebleken dat mensen die serologisch positief zijn met initieel zeer milde tot geen klachten, diete alsnog prone zijn tot een tweede virus episode met ziekenhuis/IC-opname tot gevolg.

Dit alles gaat nog wel eens even kunnen duren. De striktheid van de maatregelen zal ten opzichte van waar het nu op staat wel kunnen gaan afzwakken, het bereik dat we moeten behouden is een effectieve R < 1. Maar geheel terug naar het oude? Nee, die kans is en blijft klein mits niet aan A, B of C voldaan kan worden.

Publieke beschikbaarheid van een vaccin gaat nog wel even duren. Hoewel COVID-19 gerelateerd onderzoek in een redelijke sneltreinvaart verloopt, moet een vaccin toch nog altijd zowel effectief als veilig blijken. Op zijn vroegst zal dit er pas ergens in 2021 zijn, maar het kan ook zomaar zijn dat dit langer op zich laat wachten.

Een beproefde medicamenteuze behandelstrategie kan eerder indien blijkt dat bestaande geneesmiddelen dusdanig effectief zijn dat het hiermee tot curatie komt of mortaliteit in ieder geval dusdanig naar beneden drukt dat effectief COVID-19 op een vergelijkbaar niveau komt als influenza. Indien bestaande geneesmiddelen hiertoe niet in staat blijken, dan kan ook dit een traject van jaren worden.

Voor wat betreft de laatste optie, reeds vele malen meer besmettingen plaatsgevonden dan momenteel verwacht, geloof ik persoonlijk niet zo in. Ik heb het dan namelijk niet over een factor 10 - 20 van wat het RIVM / GGD rapporteert. Maar een orde van grote van meerdere miljoenen om dit tijd technisch versus impact op de gezondheidszorg enigszins mogelijk te maken. Serologie zal dit moeten gaan uitwijzen, maar ik beschouw het vooralsnog als ijdele hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:24:
Het is in die context opmerkelijk dat vooral de 25-55 groep er zo strak inzit terwijl dat de groep is die statisch gezien minimale kans maakt om eraan te overlijden. Dagelijks woon-werkverkeer is in normale tijden dodelijker.
Dat vind ik zelf zo bizar. Compleet hysterische reacties, nu zelfs met het affakkelen van 5G masten.

Blijkbaar kunnen die mensen (nog) niet omgaan met de dood.
Vroeger was de dood (misschien) gewoon wat meer onderdeel van het leven. (Wiegedood e.d.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

TheGhostInc schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:38:
[...]

Dat vind ik zelf zo bizar. Compleet hysterische reacties, nu zelfs met het affakkelen van 5G masten.
Dat komt meer omdat er op social media complottheorien rondgaan dat coronas wordt veroorzaakt door 5G, en dat 5G-masten dus de oorzaak zijn van de verspreiding van corona.

Achtergrondartikel daarover: Complotdenkers slaan toe: ‘Er is een link tussen 5G en corona’
De 49-jarige Deva Daniël Luysterburg uit het Drentse Hoogeveen is één van de mensen die denkt dat corona door het nieuwe snelle mobiele 5G-internet zou kunnen komen. ,,Omdat 5G iets nieuws is, kan het best dat het ook nieuwe ziektes veroorzaakt. Ik heb ook filmpjes gezien op internet, waarin iemand dat beweert. Daarop zie je mensen dood op straat liggen in het Chinese Wuhan. Dat komt volgens mij niet door dat virus. Als je ineens wordt blootgesteld aan een elektromagnetisch veld, kan het best zijn dat je daar dood aan gaat. Ik ben zelf hoog sensitief en ik voel het virus hangen in winkels. Ik voel het als een elektromagnetisch veld, het hangt er gewoon.’’ Luysterburg is er naar eigen zeggen ook toe in staat om vernielingen aan te richten bij een zendmast.
Vroeger werden deze mensen opgenomen in een psychiatrische inrichting en behandeld door psychiaters. Met de bezuinigingen op de geestelijke gezondheidszorg gebeurt dat niet meer, en kunnen ze op social media dus volledig los gaan.

[ Voor 46% gewijzigd door wildhagen op 12-04-2020 09:45 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:32:
Lijkt me een terechte observatie van Von der Leyen.

Echt, als je ziet hoeveel mensen echt serieus denken dat ze in juni of juli rustig weer op vakantie naar bijvoorbeeld Spanje kunnen.... dan heb je volgens mij ook weinig realiteitszin, om het maar zacht uit te drukken ;)

Zelf zat ik eraan te denken om medio september weer lekker met de auto naar Spanje te gaan, regio Alicante/Valencia (eerste helft van maart was ik er ook, maar dan in Andalusie).

Dan maar een keertje lekker thuis blijven, ook niet verkeerd :)
Spanje heeft al bekend gemaakt een soort van campagne te gaan beginnen om al het buitenlands toerisme deze hele zomer te weren.

Denk inderdaad ook dat dit jaar mensen echt last last-minute gaan boeken, als ze al weg gaan.

In juli ergens hutje mutje op een strand langs de Spaanse Costas kan men wel vergeten deze zomer.
Zou me niks verbazen als Spanje de zeer toeristische stranden gewoonweg gaat afsluiten deze zomer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Geert1976 schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:50:
[...]

Spanje heeft al bekend gemaakt een soort van campagne te gaan beginnen om al het buitenlands toerisme deze hele zomer te weren.
Nou, ze zijn het nog aan het overwegen, het is nog niet besloten. Maar ik las het inderdaad ook: ABC: ’Spaanse regering overweegt hele zomer geen toeristen toe te laten’

Ik snap het wel. Spanje is, na Italië, het hardste geraakt van alle Europese landen.

Maar in mijn kringen ken ik een aantal mensen die begin juni een vakantie gepland hebben staan in Spanje (Costa del Sol), en er gewoon nog vanuit gaan dat die doorgaat. Tsja. Dan vraag ik me ook af wat die gesnoven hebben, dat ze zo weinig realiteitszin hebben... 8)7

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:53:
[...]

Nou, ze zijn het nog aan het overwegen, het is nog niet besloten. Maar ik las het inderdaad ook: ABC: ’Spaanse regering overweegt hele zomer geen toeristen toe te laten’

Ik snap het wel. Spanje is, na Italië, het hardste geraakt van alle Europese landen.

Maar in mijn kringen ken ik een aantal mensen die begin juni een vakantie gepland hebben staan in Spanje (Costa del Sol), en er gewoon nog vanuit gaan dat die doorgaat. Tsja. Dan vraag ik me ook af wat die gesnoven hebben, dat ze zo weinig realiteitszin hebben... 8)7
Welkom bij de mensheid, het is een eigenaardige diersoort ...

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:19

Mrlten

Premium Deluxe Plus

wildhagen schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:41:
[...]

Dat komt meer omdat er op social media complottheorien rondgaan dat coronas wordt veroorzaakt door 5G, en dat 5G-masten dus de oorzaak zijn van de verspreiding van corona.

Achtergrondartikel daarover: Complotdenkers slaan toe: ‘Er is een link tussen 5G en corona’

[...]

Vroeger werden deze mensen opgenomen in een psychiatrische inrichting en behandeld door psychiaters. Met de bezuinigingen op de geestelijke gezondheidszorg gebeurt dat niet meer, en kunnen ze op social media dus volledig los gaan.
Waarom hebben ze Deva nog niet ingezet in de ziekenhuizen? Die kan gewoon aanvoelen of iemand een virus heeft :o Enneh Deva: Never go full retard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Salvatron schreef op zondag 12 april 2020 @ 08:59:
[...]

Ja niemand. Dit gaat geen jaren duren hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Indoubt schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:24:
Ik hoop het van harte maar als we op tweakers al zien dat er een behoorlijk deel zich al in details verliest dan is dat buiten tweakers nog een flink stuk meer.
Die discussie is bijna niet te voeren omdat je dan heel snel in zwaar gepolariseerde ideologische tegenstellingen terecht komt. De vraag 'hoe moet onze maatschappij er post-corona uitzien' zal door eenieder ge/misbruikt worden om de het eigen ideale wereldbeeld erdoorheen te drukken.

Meer of minder globalisering, economie, winsten, natiestaat, EU, ecologie, etc. denk dat iedereen zich de verhitte discussies kan voorstellen. Zelfs over de 'details' kan het hier al hard tegen hard gaan en is brede concensus soms ver te zoeken, laat staan over neoliberalisme en globalisering.

Het zou al mooi zijn als straks de cruciale 'vitale' beroepen wat meer financiële en maatschappelijke waardering krijgen en we onszelf minder afhankelijk maken van de Chinese industrie.
wildhagen schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:53:
Heb er deze zomer een hard hoofd in, maar in hoeverre kan en land als Spanje het zich veroorloven om het complete zomerseizoen over te slaan? De kust is vrijwel geheel afhankelijk van het toerisme, dat is op geen enkele manier door economische steun te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-09 15:56
Het zou mij niks verbazen als de Spaanse regering het oogluikend toe zal staan om de economie niet in te laten storten, en dat er dan in Spanje een nieuwe (Spaanse) griepgolf komt die zijn weerga niet kent.
En de vakantiegangers gaan weer terug naar hun eigen landen en je krijgt een Atalanta Bergamo- Atlético Madrid in het honderdvoudige...

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:44
hoevenpe schreef op zondag 12 april 2020 @ 08:37:
[...]

Het is niet de vraag 'of' we straks 24/7 in de gaten worden gehouden
Daar zijn "we" natuurlijk gewoon zelf bij. Als "we" bijvoorbeeld geen camera's met gezichtsherkenning willen op straat dan hoeft dat ook niet te gebeuren. Je gaat nu al op je rug met de pootjes omhoog liggen voordat er wat is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Ik ga in september naar griekenland. Ga er nu al vanuit van niet. Heb €280 aanbetaald, wel annuleringsverzekering. Die €280 ben ik kwijt Maar de rest hoef ik niet te betalen lijkt me als ik besluit niet te gaan? Steek die €1000 dan wel in m’n huis of tuin liever. Wil niet op vakantie gaan en niet terug kunnen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 12 april 2020 @ 10:42:
[...]
Heb er deze zomer een hard hoofd in, maar in hoeverre kan en land als Spanje het zich veroorloven om het complete zomerseizoen over te slaan? De kust is vrijwel geheel afhankelijk van het toerisme, dat is op geen enkele manier door economische steun te compenseren.
Welke toeristen zouden dat zijn? Er is geen land die daar nu mee bezig is. Dan is er ook nog een vervoersprobleem mbt 1,5-2 mtr afstand in vliegtuigen en bussen. Dat worden hele dure tickets. Dus die markt stort dan alsnog in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

In Australië geven ze al aan dat er plannen zijn om dit jaar geen mensen het land meer binnen te laten komen of verlaten voor toerisme: https://www.smh.com.au/po...ease-20200410-p54iw4.html

Gezien de verspreiding vooral door reizen komt zal dit hopelijk wereldwijd gaan gebeuren. Heb al mijn plannen met koud gezet.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:03:
Daar zijn "we" natuurlijk gewoon zelf bij. Als "we" bijvoorbeeld geen camera's met gezichtsherkenning willen op straat dan hoeft dat ook niet te gebeuren.
Het is grotendeels al gebeurd: de gemeenschappelijke ruimte staat vol met camera's, databases van de belastingdienst en andere overheidsinstellingen zijn gekoppeld. Interpay weet in detail wat we allemaal kopen, onze smartphone verteld precies wat we doen, zien en waar we zijn (en de anonieme simkaart is verdwenen), connected auto's delen ons gedrag met Volkswagen, Toyota, Ford, etc. Ook thuis deelt 'de slimme meter' tot op de minuut ons verbruik om over smart-TV's, de internet providers en Facebook nog maar te zwijgen.

Het is onderdeel van een langzame evolutie, je kunt je daar steeds minder makkelijk voor afsluiten zeker nu vrijwel iedereen remote aan het werk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:24:
[...]

Dat ouderen er wat laconieker over doen komt imo ook omdat ze minder bang zijn voor de dood. Het hoort bij het leven en gaan ze niet om corona dan over een paar jaar wel om een andere ziekte.
Dat is ook hoe mijn ouders erin zitten. Nu een jaar jezelf opsluiten betekent een jaar van een goed leven weg, terwijl ze weten dat het nog max 10 jaar leuk zouden kunnen leven (voor de echte aftakeling). Dan is de sterftekans van 5% waar ze nu in zitten (65) heel naar... Maar ze zien ook genoeg mensen in de omgeving sterven aan andere nare ziektes

Dat betekent niet dat ze risico's nemen.. zoeken het niet op (zijn ook geen kroegtijgers) en vermijden drukke plekken... maar een stukje fietsen doen ze nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@hoevenpe
Maar daar heb je allerlei gradaties in. Een overheid kan allerlei bepalingen stellen wat wel en niet mag. Een maatschappij zoals in Minority report zal ook jij niet willen.

En dan herhaal ik weer: dit soort ontwikkelingen, daar zijn "we" met zijn allen bij. Daar ligt ook een taak voor de politiek. Geen enkele partij heeft nu bezwaar tegen zo'n app maar het lijkt me belangrijk de mitsen en maren op een rij te zetten, vragen te stellen en grenzen te bewaken.

Het is nergens voor nodig om na het uitkleden van de publieke sector ook de privacy als makke schapen helemaal weg te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 20:33

Mfpower

In dubio

hoevenpe schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:36:
[...]

Het is grotendeels al gebeurd: de gemeenschappelijke ruimte staat vol met camera's, databases van de belastingdienst en andere overheidsinstellingen zijn gekoppeld. Interpay weet in detail wat we allemaal kopen, onze smartphone verteld precies wat we doen, zien en waar we zijn (en de anonieme simkaart is verdwenen), connected auto's delen ons gedrag met Volkswagen, Toyota, Ford, etc. Ook thuis deelt 'de slimme meter' tot op de minuut ons verbruik om over smart-TV's, de internet providers en Facebook nog maar te zwijgen.

Het is onderdeel van een langzame evolutie, je kunt je daar steeds minder makkelijk voor afsluiten zeker nu vrijwel iedereen remote aan het werk is.
Klinkt allemaal als een goede reden om in actie te komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

basvn schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:18:
[...]

Volgens het RIVM is besmetting via oppervlakten klein. En als je je handen vaak wast, is het risico nog kleiner.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:53:
Maar daar heb je allerlei gradaties in. Een overheid kan allerlei bepalingen stellen wat wel en niet mag. Een maatschappij zoals in Minority report zal ook jij niet willen.
De overheid heeft belang bij controle, zo kan men met steeds minder middelen een zo hoog mogelijke belastingopbrengst genereren en de burger sturen in gewenst gedrag. Noem me cynisch maar heb niet de illusie dat het zoals vroeger wordt: big data en AI staan in de kinderschoenen en vanuit mijn vakgebied weet ik wat weet allemaal nog meer mogelijk is door steeds meer bronnen te koppelen.

Minority Report is gelukkig nog wat stappen te ver, maar als je Enemy of the State anno 2020 bekijkt besef je je opeens hoe snel dingen die eerst absurd lijken het 'nieuwe normaal' worden.
Mfpower schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:04:
Klinkt allemaal als een goede reden om in actie te komen!
En hoe denk je dat te doen? Het Internet afsluiten en je mobiel wegdoen is nog een optie maar de databases van de overheid kom je niet uit, de 'slimme meter' is binnenkort verplicht en alleen door binnen te blijven wordt je niet gezien door camera's.

Je kunt je opsluiten in Ruinerwold of 5G masten in de fik steken, maar verder wordt het steeds lastiger om de voortschrijdende techniek te ontwijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
ik vraag me overigens af of men zo enthousiast blijft over een Corona app als hun telefoon ze, gevoelsmatig out of the blue, vertelt dat ze 3 weken binnen moet blijven. Me bekruipt het gevoel dat dit voor veel mensen als vrij abstract wordt gezien wat vooral 'anderen' gaat overkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
leekers schreef op zondag 12 april 2020 @ 06:16:
[...]

En ? Je zult gewoon moeten wennen aan het "nieuwe leven" .
Deze dystopie is niet het gevolg van het virus, maar het gevolg van de paniek onder de bevolking die de overheid smeekt om het afnemen van alle vrijheden. Het virus vind ik niet zo spannend, de reactie van de bevolking en het blindelings vertrouwen in overheden is ronduit gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:06
TucanoItaly schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:27:
[...]

Volgens het RIVM is besmetting via oppervlakten klein. En als je je handen vaak wast, is het risico nog kleiner.
Ja ik vind dat toch ook vooral een optische maatregel. Als je gewoon zo'n karretje of mandje pakt, bij thuiskomst even weer goed je handen wast en zorgt dat je niet tussendoor uitgebreid aan je mond, neus of ogen gaat zitten dan is er volgens mij weinig aan de hand. Ik woon in een appartementencomplex, dus ik raak dan sowieso de klink van de voordeur aan waar mogelijk ook deeltjes op zitten, dus als ik weer thuis ben, dan was ik mijn handen altijd even grondig.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
ijdod schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:36:
ik vraag me overigens af of men zo enthousiast blijft over een Corona app als hun telefoon ze, gevoelsmatig out of the blue, vertelt dat ze 3 weken binnen moet blijven.
De gemiddelde Tweaker heeft nog wel ergens een oude mobiel liggen, je simkaart overzetten is het enige wat nodig is om weer naar buiten te mogen...

daarom denk ik ook dat ergens ook je locatie geborgd wordt, anders is het veel te makkelijk te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
ik vraag me overigens af of men zo enthousiast blijft over een Corona app als hun telefoon ze, gevoelsmatig out of the blue, vertelt dat ze 3 weken binnen moet blijven. Me bekruipt het gevoel dat dit voor veel mensen als vrij abstract wordt gezien wat vooral 'anderen' gaat overkomen.
Helemaal waar. Maar dat geldt voor heel veel: Die 1,5 meter lijkt voor veel mensen prima, omdat ze de enorme gevolgen niet overzien. De app hetzelfde.
Nog abstracter is het overheidsoptreden: Een hoge boete voor niet je niet houden aan de regels lijkt niet meer dan redelijk, maar gevolg is wel dat zonder enig verzet normale menselijke interactie gecriminaliseerd wordt. Ja, maar virus, maar crisis, noodmaatregel..mensen beseffen niet wat dit voor gevolgen gaat hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
"De" overheid bestaat niet. De VVD heeft een heel ander idee bij de overheid als de SP en de PvdD denkt er weer heel anders over. SGP idem dito. Het is bij uitstek de politiek die dit soort processen kan bijsturen. De overheid is niet meer of minder dan een uitvoerende instantie.

Neem alleen al het recente gedoe rond de toeslagen. Dat is niet iets wat ons toevallig overkomt maar gewoon bewust geïnitieerd beleid. En dat kan absoluut bijgestuurd worden. Maar dan moeten we als burger wel bewuster worden, vooraf en niet zoals zo vaak achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:40:
[...]

De gemiddelde Tweaker heeft nog wel ergens een oude mobiel liggen, je simkaart overzetten is het enige wat nodig is om weer naar buiten te mogen...

daarom denk ik ook dat ergens ook je locatie geborgd wordt, anders is het veel te makkelijk te omzeilen.
Tenzij ze met whitelists gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 20:33

Mfpower

In dubio

hoevenpe schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:31:
[...]

En hoe denk je dat te doen? Het Internet afsluiten en je mobiel wegdoen is nog een optie maar de databases van de overheid kom je niet uit, de 'slimme meter' is binnenkort verplicht en alleen door binnen te blijven wordt je niet gezien door camera's.

Je kunt je opsluiten in Ruinerwold of 5G masten in de fik steken, maar verder wordt het steeds lastiger om de voortschrijdende techniek te ontwijken.
Dit gaat offtopic maar ik kan het niet laten.
Net als bij jou is het ook mijn vakgebied. Ik overweeg zelfs om er mee te stoppen omdat ik er niet meer aan bij wil dragen. Wat ik doe is mijn omgeving bewust maken van alles wat ik begrijp. Maar net zoals met Corona zijn mensen pas geneigd het serieus te nemen als het al te laat is.

Andere opties dan die jij noemt: ik denk dat het goed is dat mensen met echte kennis meer politiek actief worden en daarmee meer invloed op het beleid uit kunnen oefenen. Nu denkt iedereen uit zijn eigen perspectief (handhaving, infectiebestrijding) en ziet privacy als obstakel en ai/big data als middel voor zijn eigen cause. Ik kan meer zeggen maar ik laat het even hierbij.

Ik doe dit voor een deel al. Maar als de samenleving naar mijn idee te dystopisch wordt dan verruil ik graag onze hoge levensstandaard voor een mindere elders waar je onbekeken je gang kunt gaan. Kan dat niet vind ik persoonlijk het leven het leven niet meer waard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ijdod
offtopic:
@hoevenpe Ik heb heel bewust even de aanname gedaan dat men zich er wel aan zou houden; en dat veel andere praktische issues niet bestaan.

@SvMp Ik moet eerlijk zeggen dat die user een paar pagina's terug niet de enige is die je steeds zwartere blik op de maatschappij opvalt. Die 'huidige dystopie' die je noemt is mijns inziens meer iets wat je jezelf steeds verder aan het aanpraten lijkt te zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door ijdod op 12-04-2020 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Omgekeerd gaan mensen het als vrijbrief zien om naar buiten te mogen. Zolang iedereen in je buurt maar ‘groen’ heeft is er niets aan de hand.

Daar zit het risico van de verschraling van onze privacy. Café’s, winkels en andere openbare plekken die ‘groen’ als wenselijk zien voor toegang. Mensen die nog niet overtuigd waren doen toch maar mee. En plots zijn we gewend aan de app.

Na corona gaat de app offline. Bij een volgende gelegenheid, of een wetsvoorstel, herinneren we - klein groepje daar gelaten - hoe we met z’n allen corona met die app onder de duim gekregen hebben! Exacte bijdrage doet er op dat moment niet eens zoveel toe.

De stoomloc aan veranderingen gaat toch wel gestaag door. Bij sommige bedenken we als mens achteraf dat het toch niet handig was en bedenken we regels of nieuwe technologieën om het foutje te corrigeren. In dit geval misschien AVG 2.0 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:40:
[...]

Er was toch al een artikel langs gekomen dat wetenschappers en medici locatie juist belangrijk vonden i.v.m. begrijpen waar nieuwe besmettingshaarden zijn.

Het is vooral zo dat mensen die app actief gaan houden en helemaal vergeten. Je kunt beter iets hebben dat je actief moet gebruiken, zo dat je bewust blijft.

Maar goed, de halve wereld is al helemaal gek van het Bluetooth idee. Je komt er amper doorheen met betere alternatieven (covidcontrol.nl), zeker nu Apple en Google bevestigd hebben dat Bluetooth dé oplossing is. Terwijl het enige wat je wilt bereiken is contact-tracing bij high-risk. Bluetooth scanning bij de bakker en supermarkt, dat wordt een leuke voor mensen die weten dat ze besmet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 16:21

pro_6or

amateur_60r

wildhagen schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:41:
[...]

[...]

Ik ken toevallig ook iemand uit Hoogeveen, en die heeft al jaren dit soort gedachte goed. Zuipt zich klem (aan Aldi bier) maar de epileptische aanvallen komen van de zendmasten vind hij.

Nu is er in het noorden ook wel veel armoede, weinig perspectief. Met dat soort zaken vind ik het ook altijd een beetje de schuld van de samenleving at large. Hele groepen, regio’s worden achtergelaten en als ze dan (verkeerd) gaan rebelleren zijn het klootzakken.

Ik pleit hiermee niet voor gekkies, ik heb een bloedhekel aan idioten die zich laten beïnvloeden, maar ik vind wel dat in de huidige maatschappij er veel mensen buitenspel staan, en dat is echt niet alleen hun eigen schuld. En dat is niet alleen een probleem van en voor henzelf.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Een app die niets anders doet dan 'U bent vandaag X nieuwe mensen tegengekomen' zou al een schat aan informatie geven. Uiteindelijk is dat waar het om gaat in de verspreiding en waar nu heel weinig goeie cijfers over zijn.

En natuurlijk is dat weer te verkloten. Als je echt wil kan je elke oplossing wel afbranden omdat het niet tegen jouw eindeloze creativiteit opkan als het gaat om dingen kapot maken.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@graceful De eerste vraag die me te binnen schoot bij dat Apple/Android verhaal zijn alle toestellen die niet meer supported zijn, maar nog wel in gebruik. Met name Android, maar ook Apple. Dat zouden zelfs wel eens grotere aantallen kunnen zijn dan de categorie 'overigen' met uberhaupt andere OSen.

Overigens doet die website me niet direct een gevoel geven een betere oplossing te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door ijdod op 12-04-2020 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
pro_6or schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:57:
[...]

Ik pleit hiermee niet voor gekkies, ik heb een bloedhekel aan idioten die zich laten beïnvloeden, maar ik vind wel dat in de huidige maatschappij er veel mensen buitenspel staan, en dat is echt niet alleen hun eigen schuld. En dat is niet alleen een probleem van en voor henzelf.
Ik ben helemaal voor oog voor mensen met een uitzichtloos bestaan, voor de zwakkeren in de samenleving. De uitholling van de publieke zaak in de afgelopen decennia is me wat dat betreft een doorn in het oog.

Maar vraag is of het altijd dit soort mensen zijn die zich als "gekkie" gedragen. Ik zie mensen met een modaal inkomen vanuit een vinex woning achter de meest niet wetenschappelijke bullshit aanlopen. Ik zie hoogopgeleide anti-vaxxers. Ik zie een 2e Kamerlid complottheorieën uitbraken. Ik zie een bemiddelde oud presentator meedoen met de 5G gekte. Nee, "gekkies" zijn overal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Deze mensen worden toch gewoon compleet gek gemaakt door Jensen? Die loopt al honderd podcasts lang alles in twijfel te trekken en de ene na de andere complotten de wereld in te gooien. Die video's worden structureel minstens 100 duizend keer bekeken en daar zitten dus ook genoeg mensen tussen die enorm vatbaar zijn voor dit soort verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Soccer98 schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:23:
Deze mensen worden toch gewoon compleet gek gemaakt door Jensen? Die loopt al honderd podcasts lang alles in twijfel te trekken en de ene na de andere complotten de wereld in te gooien. Die video's worden structureel minstens 100 duizend keer bekeken en daar zitten dus ook genoeg mensen tussen die enorm vatbaar zijn voor dit soort verhalen.
Klopt helemaal. Maar dat sluit mijn stelling toch niet uit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Ik lees nu het artikel over de Corona-apps om ons te volgen: nieuws: Overheid nodigt organisaties uit om mee te denken over 'corona-apps'

Maar die mogelijkheden hebben we nu toch allemaal al?
Via triangulatie met de zendmasten kunnen we nu al de locaties bepalen, zie bijvoorbeeld dit artikel:
https://pcmweb.nl/artikel...etracking-op-smartphones/

Waarom moet er weer een nieuwe app voor worden gemaakt? (En dat gaat in tegenstelling tot de vervanger van het luchtalarm wel op minimaal 95% van de telefoons werken?)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Onbekend schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:26:
Ik lees nu het artikel over de Corona-apps om ons te volgen: nieuws: Overheid nodigt organisaties uit om mee te denken over 'corona-apps'

Via triangulatie met de zendmasten kunnen we nu al de locaties bepalen, zie bijvoorbeeld dit artikel:

Waarom moet er weer een nieuwe app voor worden gemaakt? (En dat gaat in tegenstelling tot de vervanger van het luchtalarm wel op minimaal 95% van de telefoons werken?)
En dat wil je dan een paar 100 keer per dag gaan doen, tot 3-4 weken in tijd terug? En dan trouwens nog, da's een veel grotere inbreuk op privacy (want niet vrijwillig meer) en opent veel meer foute deuren dan een voorgestelde app die enkel alles lokaal opslaat en niet in een groot boos databeest stopt.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norjee
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:26:

Bluetooth kan veel fijnmaziger, locatie+tijd is veel te grof. Je wilt niet weten dat mensen elkaar passeren of dat ze in het zelfde kantoorgebouw zitten, je wilt weten dat ze achter elkaar in de bus/trein zitten, in de rij wachten van de kantine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Desinformatie campagnes zijn imho een onderschat probleem in de samenleving. Er zijn een hoop mensen die normaliter niet actief zijn op het gebied van informatievergaring via normale bronnen en politiek nauwelijks betrokken zijn maar verder een normaal leven leiden, maar als hun leven overhoop wordt gegooid op zoek gaan naar verklaringen. En als die zelf op zoekt gaan naar verklaringen, dan is de stap richting de rabbit-holes van samenzweringstheorieën en desinformatie campagnes erg klein.

In plaats dat deze bezorgde burgers zich informeren en zich uiteindelijk actief of passief richten op de politiek, worden ze een passief instrument van derde partijen met hun eigen agenda. En ironisch genoeg werken mensen hierdoor zelf mee aan het instant houden van de status qua tot en met afbraak. Net zoals populisten is het doel nooit het bereiken van een oplossing .

Een samenleving vol samenzweringstheorieën zie je vaak in low-trust autocratische regimes en is een krachtig middel van autocratische leiders tot verdeel en heers. Dat het ook in Nederland (in navolging van de verenigde staten met hun talk radio tot en met Alex Jones) in opkomst is zou alarmbellen moeten doen rinkelen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Norjee schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:36:
[...]

Bluetooth kan veel fijnmaziger, locatie+tijd is veel te grof. Je wilt niet weten dat mensen elkaar passeren of dat ze in het zelfde kantoorgebouw zitten, je wilt weten dat ze achter elkaar in de bus/trein zitten, in de rij wachten van de kantine.
En bluetooth kan dat?

Volgens mij kan bluetooth dat namelijk niet. Je hebt verbinding of niet. Dan kun je nog de signaalsterkte een beetje meten maar daar houdt het wel mee op. Of je op 10 meter iemand voorbijloopt of op 0,5 meter is met bluetooth, voor zover mij bekend, niet vast te stellen. Als het dan soms al mogelijk is is het volkomen onbetrouwbaar.

GPS lokatie als hulp gaat voorlopig geen uitkomst zijn. de GPS data is veel te grof en zit er vaak toch even flink wat metertjes naast. Het nieuwe Gallileo kan wel nauwkeuriger maar de meeste telefoons kunnnen met Galileo of nauwkeurige GPS helemaal niet overweg.

Kortom, de app klinkt leuk maar gaat nauwelijks helpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@indoubt met BLE kun je +/- 1 meter bepalen of een beacon ‘dichtbij’ is. Dit inderdaad met behulp van de signaalsterkte. Dus onderscheid tussen, zeg, 0-2 meter of een grotere afstand is mogelijk. Veel nauwkeurig niet (wel met bekende zender / ontvanger en wat calibratie, heb ik voor domotica mee gespeeld :) )

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Een Belgische viroloog kreeg onlangs een e-mail van een bezorgd kind, die bang was dat Sinterklaas in Spanje ook besmet zou raken met Corona.

De mail terug is dan ook geweldig om te lezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1GyAtphFC09QhMdgGKzI6Wldz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fm4V2BBR0nDg9NZ5i9IsSpUB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vQWlSaVWfp8OJ7D5YujU3ejykc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87Iypi7ewGLpChW0hMKqEr9A.jpg?f=fotoalbum_large

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
Zo ver ik wist, was het >= 3, niet 2?

[Twitter: https://twitter.com/CrisisGLZ/status/1249292141018431488]

[ Voor 7% gewijzigd door graceful op 12-04-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Bastien schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:32:
[...]
En dat wil je dan een paar 100 keer per dag gaan doen, tot 3-4 weken in tijd terug? En dan trouwens nog, da's een veel grotere inbreuk op privacy (want niet vrijwillig meer) en opent veel meer foute deuren dan een voorgestelde app die enkel alles lokaal opslaat en niet in een groot boos databeest stopt.
Die app die je gaat installeren doet dat ook niet tot 3-4 weken in de tijd terug?

En is die app straks vrijwillig? Zo ja, dan installeert max. 10% van de Nederlanders deze en heb je er nog niet zoveel aan. Laat staan dat mensen die de landsgrenzen passeren in contact komen met andere mensen die de app helemaal niet hebben geïnstalleerd. Zowel buitenlanders die hier Nederland binnenkomen, als voor de Nederlanders zie naar het buitenland gaan.
Norjee schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:36:
Ik zou zelf niet weten hoe nauwkeurig beide opties exact zijn. Misschien is die app wel een goede aanvulling op triangulatie, maar zeker geen alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hier in de Bollenstreek kom ik verdacht veel Duitsers en Engelsen tegen, waarom zijn onze grenzen niet dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Heb er geprobeerd naar te kijken maar dat is niet te doen inderdaad. Bekritiseert alles zonder ook maar één oplossing aan te dragen. De reacties onder de video spreken boekdelen.

Echter ben ik wel geschrokken over het idee van de app. Grote inbreuk op de privacy. Dit moet je niet willen. Ik mis ook compleet een kritische blik van de media. De NOS komt af en toe met zo eens met zo een slappe explainer maar dan vullen ze zelf in dat het “allemaal wel goed komt als de privacy gewaarborgd wordt”. Ook al wordt de privacy gewaarborgd, het is eens stap te ver!

Neem dan de Nederlander die het vertrouwen in de overheid wat is verloren. Zal inderdaad doorgaans niet je hoogopgeleide yuppengroep op Tweakers zijn. Maar meer de mensen die gedwongen zzp-er zijn geworden, hun huis hebben zien verwoest door de NAM, of besodemieterd zijn door de toeslagen etc. Ik noem maar wat voorbeelden maar deze mensen zijn er genoeg.
Wanneer deze groep vrijheden ontnomen wordt -en let wel, ik vind de maatregelen afgezien van de app adequaat- dan maakt dat zo een groep vatbaar voor het anti-overheidsgeluid van Jensen.

Die app zal er gaan komen. Je merkt ook dat er al een sfeer ontstaat van het shamen van mensen die bv. iets buiten de deur doen. Je wordt gewoon door de NOS in beeld gebracht bij een item over een te druk stadspark waarin iedereen keurig afstand houdt. Vervolgens een item over ellende op de IC.
Dood door schuld.
Sfeer gecreëerd.
Dit willen we niet!
Bent u tegen de app? Dood door schuld!

Ik overdrijf wellicht wat maar juist in tijden zoals deze moet de overheid goed gecontroleerd worden en zo nodig gecorrigeerd worden.

Dan nog even over alle mensen die nu de overheid chronisch wantrouwen - de Jensen video’s zoals je wilt. Zij hebben ook allemaal het volgende beeld geschetst gekregen:
-nieuw virus in China, hun eigen schuld
-lachen om die domme mondkapjes haha
-virus komt hier toch niet geen zorgen
-kijk die totalitaire staat China spastisch reageren haha
-komt beetje in Europa, geen zorgen
-het is hier, maar het is een flauw griepje.
-Etc etc
-lockdown zoals we nu hebben

En het is allemaal terecht, de maatregelen, de beperkingen. Elk land heeft het onderschat. Maar probeer op zijn minst te snappen dat er mensen zijn die dit minder goed snappen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norjee
  • Niet online
Indoubt schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:48:
[...]

En bluetooth kan dat?

Volgens mij kan bluetooth dat namelijk niet. Je hebt verbinding of niet. Dan kun je nog de signaalsterkte een beetje meten maar daar houdt het wel mee op. Of je op 10 meter iemand voorbijloopt of op 0,5 meter is met bluetooth, voor zover mij bekend, niet vast te stellen. Als het dan soms al mogelijk is is het volkomen onbetrouwbaar.

GPS lokatie als hulp gaat voorlopig geen uitkomst zijn. de GPS data is veel te grof en zit er vaak toch even flink wat metertjes naast. Het nieuwe Gallileo kan wel nauwkeuriger maar de meeste telefoons kunnnen met Galileo of nauwkeurige GPS helemaal niet overweg.

Kortom, de app klinkt leuk maar gaat nauwelijks helpen
Bluetooth kan dat wel / niet, net wat je er van verwacht, ik verwacht niet veel ;). Bluetooth kan signaalsterkte meten, en dat geeft een niet al te geweldige inschatting van afstand, alleen al omdat signaalsterkte afhankelijk is van meer dan afstand.

Wat ik als nut van contact tracing zie is vooral relatief langdurig, minuten, contact. Meer zou je niet eens moeten willen weten om niet een vloedgolf van false positives te krijgen. En daar lijkt een simpel continu "sterk" signaal mij voldoende voor.

Ik verwacht ook niet meer verregaande functionaliteit zoals groen/rood scherm om te tonen of je ergens naar binnen mag, dat lijkt me al helemaal ongewenst.

Overigens ook wel een probleem als men gaat denken app zegt ok, ik ben veilig. Of de andere kant, waar ik eerlijk gezegd naar neig (en waarom ik dus ook zeg app moet niet te snel contact registreren), "app zegt besmet, ik voel me na een week prima, niks aan de hand", zeker als die app meerdere keren waarschuwt voor niks. Meer dan een hulpmiddel voor contact tracing en isolatie zal zo'n app nooit worden (ik verbaas me ook een beetje hoe zo'n app als hoopgevend gezien wordt, bruikbaar is het om de situatie iets minder te laten ontsporen, niet direct om de huidige ontsporing op de rails te krijgen), mij lijkt het ook wenselijk dat bij waarschuwing door app er een follow-up komt met diagnose wel/niet besmet, maar daar werd ook al aan gerefereerd met die tweede gezondheidsmonitor app.

[ Voor 4% gewijzigd door Norjee op 12-04-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

shoombak schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:03:
Hier in de Bollenstreek kom ik verdacht veel Duitsers en Engelsen tegen, waarom zijn onze grenzen niet dicht?
Omdat dat een onderdeel van een lockdown zou zijn, en dat wil de bevolking (en de regering) niet.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mooie grafiek vandaag, een daling!
Maar als je de tekst leest... Verwarrend :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyjakW8LBvBiW-tWNVz4GKY5t9I=/f/image/GfKTGM3WDPbPyEKU01XeoCQl.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
Onbekend schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:57:
[...]

Ik zou zelf niet weten hoe nauwkeurig beide opties exact zijn. Misschien is die app wel een goede aanvulling op triangulatie, maar zeker geen alternatief.
Ik mis even waarom je zo enthousiast bent over triangulatie? Het voornaamste voordeel is dat die data er in principe voor elke GSM telefoon is, maar de resolutie is vziw vrij slecht, minder dan GPS. BLE is op zichzelf geen lokatiebepaling, maar wordt wel, succesvol, gebruikt voor proximity detection. En laat nu juist dat deel interessant zijn. De resolutie daarvan is in principe voldoende voor wat men voor ogen heeft.

(ik negeer voor het gemak even allerhande praktische issues)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:41:
"De" overheid bestaat niet. De VVD heeft een heel ander idee bij de overheid als de SP en de PvdD denkt er weer heel anders over. SGP idem dito. Het is bij uitstek de politiek die dit soort processen kan bijsturen. De overheid is niet meer of minder dan een uitvoerende instantie.
Maar dan nog zal het 'middel' blijven, alleen de ideologisch gedreven toepassing zal anders zijn: in Amsterdam pleit D66 voor drones en een kliklijn tegen tuintegels, in Utrecht maakt GroenLinks ongevraagd warmtescans en de gretigheid waarmee aan de linkerkant van het politieke spectrum voor rekeningrijden, kentekenparkeren en extra trajectcontroles gepleit wordt mag bekend zijn.

Technologie maakt steeds meer mogelijk en ongeacht wie in het torentje zit het zal gebruikt worden. Dat de VVD achterban daarbij andere prioriteiten heeft dan de SP kiezer mag duidelijk zijn, terug naar vroeger zal het bij geen enkele partij gaan. Zelfs de SGP zal de verleiding niet kunnen weerstaan om op zondag de spreekwoordelijke schaapjes te monitoren, AI als electronische meneer pastoor aan de deur als de kinderschare te langzaam groeit.
Mfpower schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:45:
Net als bij jou is het ook mijn vakgebied. Ik overweeg zelfs om er mee te stoppen omdat ik er niet meer aan bij wil dragen. Wat ik doe is mijn omgeving bewust maken van alles wat ik begrijp. Maar net zoals met Corona zijn mensen pas geneigd het serieus te nemen als het al te laat is.

Andere opties dan die jij noemt: ik denk dat het goed is dat mensen met echte kennis meer politiek actief worden en daarmee meer invloed op het beleid uit kunnen oefenen. Nu denkt iedereen uit zijn eigen perspectief (handhaving, infectiebestrijding) en ziet privacy als obstakel en ai/big data als middel voor zijn eigen cause.
Vooropgesteld: zie ook genoeg ontwikkelingen waar ik me zorgen over maak, het probleem is echter dat we niet alleen op de wereld leven. Als wij hier niet heel snel grote stappen maken dan is over niet al te lange tijd China degene die de regels en standaarden bepaald. Dan hebben we helemaal geen invloed op hoe de privacy bij het gebruik van big data en AI geborgd wordt. De technologie gaat niet meer weg, laten we tenminste zorgen dat we als Europa de kennis hebben om ermee om te kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
hoevenpe schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:27:
[...]

Maar dan nog zal het 'middel' blijven, alleen de ideologisch gedreven toepassing zal anders zijn: in Amsterdam pleit D66 voor drones en een kliklijn tegen tuintegels, in Utrecht maakt GroenLinks ongevraagd warmtescans en de gretigheid waarmee aan de linkerkant van het politieke spectrum voor rekeningrijden, kentekenparkeren en extra trajectcontroles gepleit wordt mag bekend zijn.
Dat staat los van links of rechts. Maar laten we even reeel zijn: dat komt van beide kanten dat 'we' wel allemaal willen dat <random overtreding> 'keihard' moet worden aangepakt (maar uiteraard willen we niet zelf op ons eigen gedrag worden aangesproken), maar dat traditioneel doen met mensenwerk is te duur. Dan is de stap naar technische oplossingen te kijken snel gemaakt. We get what we ask for...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

ijdod schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:20:
[...]

Ik mis even waarom je zo enthousiast bent over triangulatie? Het voornaamste voordeel is dat die data er in principe voor elke GSM telefoon is, maar de resolutie is vziw vrij slecht, minder dan GPS. BLE is op zichzelf geen lokatiebepaling, maar wordt wel, succesvol, gebruikt voor proximity detection. En laat nu juist dat deel interessant zijn. De resolutie daarvan is in principe voldoende voor wat men voor ogen heeft.

(ik negeer voor het gemak even allerhande praktische issues)
Dat deze de GSM-locatiedata er juist voor elke telefoon is, en zonder dat de gebruiker er ook maar iets aan hoeft te doen, maakt het volgens mij erg interessant.
Bij een aparte app, moet je er voor zorgen dat bijna iedereen de kan gebruiken.
Dus bijvoorbeeld gaan ontwikkelen voor IOS, Android, Windows en evt. nog andere besturingssystemen en dat ook nog geschikt voor oudere versies. Daarnaast moet je er voor zorgen dat iedereen dat ook daadwerkelijk installeert en ook nog actief bluetooth aan zet.

Het is een goede aanvulling, maar volgens mij geen alternatief. Je hebt namelijk er niets aan dat als je maar 30% zeer nauwkeurig kunt volgen en de rest niet. Dan kan je beter 95% van de mensen minder nauwkeurig volgen, maar heb je wel een beter beeld wie met wie contact heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Norjee schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:12:
[...]

Bluetooth kan dat wel / niet, net wat je er van verwacht, ik verwacht niet veel ;). Bluetooth kan signaalsterkte meten, en dat geeft een niet al te geweldige inschatting van afstand, alleen al omdat signaalsterkte afhankelijk is van meer dan afstand.

Wat ik als nut van contact tracing zie is vooral relatief langdurig, minuten, contact. Meer zou je niet eens moeten willen weten om niet een vloedgolf van false positives te krijgen. En daar lijkt een simpel herhaaldelijk "sterk" signaal mij voldoende voor.

Ik verwacht ook niet meer verregaande functionaliteit zoals groen/rood scherm om te tonen of je ergens naar binnen mag, dat lijkt me al helemaal ongewenst.

Overigens ook wel een probleem als men gaat denken app zegt ok, ik ben veilig. Of de andere kant, waar ik eerlijk gezegd naar neig (en waarom ik dus ook zeg app moet niet te snel contact registreren), "app zegt besmet, ik voel me na een week prima, niks aan de hand", zeker als die app meerdere keren waarschuwt voor niks. Meer dan een hulpmiddel voor contact tracing en isolatie zal zo'n app nooit worden (ik verbaas me ook een beetje hoe zo'n app als hoopgevend gezien wordt, bruikbaar is het om de situatie iets minder te laten ontsporen, niet direct om de huidige ontsporing op de rails te krijgen), mij lijkt het ook wenselijk dat bij waarschuwing door app er een follow-up komt met diagnose wel/niet besmet, maar daar werd ook al aan gerefereerd met die tweede gezondheidsmonitor app.
Anderszijds is het idee van zo'n app natuurlijk ook dat het ingezet wordt op het moment dat het aantal besmettingen 'laag' ligt. Kijkend naar Zuid-Korea als voorbeeld: ze hadden daar 200 cases per miljoen inwoners (worldometers.info/coronavirus) met die dramatische patient 31 die de boel aardig heeft versprijd. Dat zou betekenen dat contact tracing prima zou moeten werken als we op een besmettingsgraad van 0.02% zitten. Op die manier is de kans dat je een besmet iemand tegenkomt op dagelijkse basis behoorlijk klein (iedere random interactie ongeveer 1/5000, en de kans dat je besmet raakt dus nog kleiner), en kun je iedereen die dat wel doet vlot nadien testen. Het gaat er inderdaad voor zorgen dat mensen hier en daar een dag thuis zullen moeten blijven voordat ze getest kunnen worden, maar voor de rest zou een groot gedeelte het normale leven weer redelijk op kunnen pakken.

Het werkt alleen maar als je nog over cases kunt praten, in plaats van over collectieve statistieken, zoals we nu aan het doen zijn.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@Onbekend Ik vermoed eerlijk gezegd dat de ~30m waar we het over hebben, vrij kansloos gaat zijn daarvoor. Het zou me niet eens verbazen dat zelfs met een lagere penetratiegraad de app wel eens effectiever zou kunnen zijn; maar dat is voor voor statistici.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:02
Ik was me ook vragen aan het stellen over de effectiviteit van de app. Als je enkel 25 gevallen vindt van de 15.000 dan zal die app nauwelijks alarm slagen.

Het zou enkel goed werken als er dagelijks 50.000 tests worden afgenomen om de ratio te blijven weten. Zonder input zal de app uiteindelijk niet veel doen. En er zijn uiteraard de praktische problemen van valse alarms, in het andere geval krijg je veel te veel meldingen waardoor je het uiteindelijk negeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:03
hoevenpe schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:31:
de 'slimme meter' is binnenkort verplicht
De slimme meter wordt niet verplicht. Een dubbel telwerk wordt verplicht als je zonnepanelen hebt. Daar heb je geen slimme meter bij nodig.

De draaischijfmeter gaat er wel uit omdat je daarmee niet apart opname en teruglevering kunt registreren

[ Voor 15% gewijzigd door GAIAjohan op 12-04-2020 15:13 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_ferry_ schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:20:
Mooie grafiek vandaag, een daling!
Maar als je de tekst leest... Verwarrend :P

[Afbeelding]
Tja.. en zeker als je op de officiële berichtgeving van brabant nog hoort van 80 opnames. De getallen van het rivm zijn alleen via de ggd gemelde gevallen... Niet van mensen die zichzelf in het ziekenhuis melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

ijdod schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:54:
@Onbekend Ik vermoed eerlijk gezegd dat de ~30m waar we het over hebben, vrij kansloos gaat zijn daarvoor. Het zou me niet eens verbazen dat zelfs met een lagere penetratiegraad de app wel eens effectiever zou kunnen zijn; maar dat is voor voor statistici.
Zelf dacht ik dat de nauwkeurigheid rond de 5 meter zat. Als het echt 30 meter is, dan is het niet echt bruikbaar inderdaad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Laatst online: 06:04

gws24

Thinking is hard!

Verwijderd schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:10:
[...]

Tja.. en zeker als je op de officiële berichtgeving van brabant nog hoort van 80 opnames. De getallen van het rivm zijn alleen via de ggd gemelde gevallen... Niet van mensen die zichzelf in het ziekenhuis melden.
Ik neem aan dat de ziekenhuizen de meeste gevallen op een gegeven moment ook melden bij de GGD. Daarom dat je zo vaak die aanpassingen van voorgaande dagen ziet. Maar dat er een discrepantie is tussen beide is in ieder geval zeker.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:07

Stoney3K

Flatsehats!

Onbekend schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:14:
[...]

Zelf dacht ik dat de nauwkeurigheid rond de 5 meter zat. Als het echt 30 meter is, dan is het niet echt bruikbaar inderdaad....
Tja, als je bekijkt dat het gemiddelde huis of appartement nog geen 10 meter breed is, dan krijgt iedereen dus een melding van 3 buren of de buren boven of onder ze.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gws24 schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:16:
[...]
Ik neem aan dat de ziekenhuizen de meeste gevallen op een gegeven moment ook melden bij de GGD. Daarom dat je zo vaak die aanpassingen van voorgaande dagen ziet. Maar dat er een discrepantie is tussen beide is in ieder geval zeker.
Nee, gewoon andere boekhouding. Getallen van de ziekenhuizen zijn al zeker een week 3-4x zo hoog voor Brabant.. dus absoluut geen verwerkingseffect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Stoney3K schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:19:
[...]

Tja, als je bekijkt dat het gemiddelde huis of appartement nog geen 10 meter breed is, dan krijgt iedereen dus een melding van 3 buren of de buren boven of onder ze.
Hier in de buurt is het zowel met wifi als met bluetooth een drama. Wifi routers kan ik minimaal 20 zien maar soms ook nog veel meer. Ze schreeuwen elkaar de tent uit. Met bluetooth is het niet veel beter. Tientallen apparaten met bluetooth en bij elke stap die ik binnen zet zie ik weer andere.

Tel daarbij op dat wifi en BT op bijna dezelfde frequenties werken en die zitten elkaar soms ook nog in de weg.

Soms als ik mijn kleine BT muziekspeler probeer te bereiken met mn telefoon dan werkt het gewoon niet van de signalen die storen. (beide erg uitgebreide instelbare en krachtige BT) Soms heb ik op 20m afstand een sterk signaal en dichtbij vrijwel geen.

Ik wil eigenlijk hier nog een zigbee netwerk maar realiseer me dat ik dan een stuk of 10 nodes/versterkers zal moeten gebruiken om het in de lucht te krijgen en houden.

Ik woon in een appartement.

Behalve het schenden van privacy lijkt me de app dus niet veel kunnen toevoegen. De false positives zullen groot zijn in aantal en dat zal allemaal extra werk geven op vlakken die toch al overbelast zijn. Of je moet het zekere voor het onzekere nemen en iemand op basis van de app in quarantaine willen plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:07

Stoney3K

Flatsehats!

Indoubt schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:12:
[...]Behalve het schenden van privacy lijkt me de app dus niet veel kunnen toevoegen. De false positives zullen groot zijn in aantal en dat zal allemaal extra werk geven op vlakken die toch al overbelast zijn. Of je moet het zekere voor het onzekere nemen en iemand op basis van de app in quarantaine willen plaatsen.
Wat bij een grote hoeveelheid false positives meer kwaad dan goed gaat doen, want dan zou half Nederland zich "uit voorzorg" ziek moeten melden alleen omdat een app het meldt, en dan ligt de economie binnen een week echt helemaal stil.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:21
graceful schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:57:
Zo ver ik wist, was het >= 3, niet 2?

[Twitter]
Bij mijn collega kwamen ze afgelopen vrijdag de voorruit van zijn huis vervangen. 4 busjes voor de deur want ze mogen niet met 2 man in 1 bus.

Zag het daarna ook op ad.nl. Alleen als je in hetzelfde huis woont mag je samen in de auto.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Pagina: 1 ... 28 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
slowchat topic huisregels:
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt. Het is hier bovendien geen Huiskamer.
• Geen complottheorieën
• Geen speculaties. Als je iets beweert, doe dat met onderbouwing en bronvermelding.
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

GoT is niet de plek voor medisch advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?