horizon1978 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:14:
Er is nu veel te lezen over kinderen die achterstand oplopen door thuisschool etc. En dat geloof ik ook wel voor een groep.
Maar... Mijn kinderen (voortgezet onderwijs) varen er wel bij. Ze gaan gemotiveerder thuis aan de slag omdat ze veel beter hun eigen planning kunnen maken en niet verplicht een les van 45 minuten hoeven uit te zitten bijvoorbeeld.
Zijn er nog andere ouders die dit ook zo ervaren?
Ben zelf NaSk docent op het vmbo. Voor zelfstandige leerlingen is thuiswerken prima en vaak zelfs beter dan de hele dag lessen volgen in grote groepen. Leerlingen die wel hulp nodig hebben, krijgen dat niet altijd goed of genoeg van ouders. En een deel van de leerlingen (en ouders) presteert nu ronduit slecht en ziet het als grote vakantie.
Heb een dochter in groep 1 van de basisschool. Ze heeft thuiswerk meegekregen en ze leert met hulp van ons nu sneller dan op school. Maar op school leren kinderen ook andere dingen, zoals samenwerken en ander sociaal contact.
Examenleerlingen hebben de nodige stof al geleerd zo vlak voor de scholen gingen sluiten. Normaal gesproken zou er nu een intensieve periode van examens oefenen en maken zijn. Die wordt nu overgeslagen en (goede) leerlingen zijn dus twee maand eerder klaar en besparen enorm veel tijd en moeite, zonder dat de kennis en vaardigheden er onder lijden. Scheelt eerlijk gezegd mijzelf met meerdere examenklassen ook veel werk...
basvn schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:18:
[...]
Hoe doen ze dat met lesstof die ze niet (goed) snappen? krijgen ze daar een goede uitleg bij?
en maken de leraren video´s met uitleg van de stof?
Ik heb zelf geen kinderen, alleen een broertje die op middelbare school zit, en ben gewoon benieuwd
Docenten zijn via mail en videobellen en online lessen beschikbaar. Sommige docenten maken video's van lessen. Ik geef liever live uitleg via videobellen (Google Meet).
Modern onderwijs is al volledig digitaal. Al twee jaar kan ik het huiswerk per leerling en per vraag online inzien. Toetsen geef ik allemaal digitaal en kijk ik online na. Studieplanning is online in te zien. Proefjes kunnen voor een groot deel worden gesimuleerd. (Voor de geïnteresseerden, ik werk ook met Kerbal Space Program in de les en met simulaties van PhET).