yup. bij het reverse engineeren kwam ik er op een gegeven moment achter dit het gewoon een protocol van honeywell is (ramses ii). Veel RF apparatuur van honeywell (die dus ook de hardware en software van veel itho apparaten maakt) gebruikt het protocol.joopv schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:48:
[...]
Ik denk dat ik eerst maar eens de knoopcel in de remote ga vervangen, denk dat dat eigenlijk het issue is.
Die CC1101 is een grappig ding, in debug mode zie ik allerhande activiteit in de buurt die niet voor mijn CVE bedoeld is.
De Beta draait hier stilletjes z'n rondjes.arjenhiemstra schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:12:
Ik heb gisteravond een nieuwe beta versie online gezet, 2.7.0-beta1.
De volgende wijzigingen zitten erin:
HA auto discovery
Update van HA auto discovery, er zijn nu presets zichtbaar in HA. nog todo: itho device based HA integratie
WebAPI
Dankzij het werk van Yorick zijn settings nu op te vragen via de WebAPI en ook aan te paseen via de WebAPI. gevaarlijk functie maar kan we heel nuttig zijn. De WebAPI geeft bij het gebruik van deze functies ook wat meer info terug, ipv alleen OK en NOK. Je krijgt altijd een JSON terug met het resultaat volgens de JSend spec.
Testen is hier nodig! Yorick en ik hebben de nodige check en balances toegevoegd maar ik hoor graag jullie feedback. Als dit bevalt ten opzichte van de huidige OK/NOK dan kan de rest van de WebAPI ook hierin omgezet worden (code is al helemaal uitgewerkt en getest maar is nog niet actief, dat zal dan versie 3.0.0 worden)
Domoticz MQTT integratie
Domoticz MQTT integratie is nu losgetrokken van de rest. Domoticz en de rest van de MQTT Api kunnen tegelijkertijd actief zijn.
MQTT config let op: mogelijk breaking!
De MQTT config is iets veranderd. Je hoeft nu alleen een base topic (bv. "itho") te configureren ipv alle topics los (wat regelmatig tot verwarringen en vragen heet geleid). De daarop gebaseerde topic namen worden live in de web interface getoond met een korte uitleg van de functie.
wifi config
Het instellen van het wifi netwerk bij het voor het eerst instellen van de add-on gaat via een access point dat draait op de add-on. Daarna was het soms zoeken welk IP adres de module had gekregen.
Dit is nu gewijzigd. Na het instellen van de wifi instellingen maakt de module direct verbinding en toont het resultaat daarvan in de web interface (SSID, connectie status, IP adres). Je kunt dus direct zien met welk IP adres je kunt verbinden als je weer met je eigen wifi netwerk verbonden bent. Ook blijf het AP na elke reboot/powercycle 15 minuten actief (instelbaar van niet tot oneindig) zodat je nogmaals via het AP van de add-on kunt verbinden om je instellingen aan te passen.
Itho settings pagina
Settings ophalen uit de itho firmware is een langdurig proces en bij elke page refresh moest het opnieuw gedaan worden.
Dat is met deze versie gewijzigd. Als de settings eenmaal opgehaald en compleet zijn worden deze bewaard in de browser cache. Bij een volgende page load (met dezelfde browser) zullen de settings uit de cache gehaald worden en staan deze direct in de interface. Uiteraard is het geforceerd refreshen ook mogelijk. De match met settings uit de cache wordt gemaakt op basis van een uniek UUID per device.
Het downloaden van alle settings als JSON file voor backup bijvoorbeeld is nu ook mogelijk (download knop komt beschikbaar na het laden van alle settings).
Bug fixes
Verschillende maar de belangrijkste is dat het updaten van virtual remotes weer goed werkt (dat was een issue in 2.6.0)
volledige release notes en link naar het firmware bestand (kan ook via de update pagina van je add-on).
https://github.com/arjenh...s/tag/Version-2.7.0-beta1
Kan ik je ergens mee helpen om te testen?
Alles wat je kan testen helpt. Ik ben vooral nieuwsgierig naar of de wifi setup procedure werkt zoals ik hoop. Daarvoor zul je wel de module moeten resetten maar mocht je daar zin in hebben graag!Lawrentz schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:23:
[...]
De Beta draait hier stilletjes z'n rondjes.
Kan ik je ergens mee helpen om te testen?
Verder of de WebAPI qua settings goed werkt en duidelijk is qua responses en of de settings pagina naar behoren werkt
Was bij mij nog garantie via de installateur. Zij hebben echter wel Itho ingeschakeld en die huurde weer iemand inKappuhH schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:56:
[...]
Via Itho zelf geregeld? Ik heb m'n unit via Marktplaats gekocht dus hopelijk kan ik nog iets met ze regelen dan.
Zoiets?arjenhiemstra schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:26:
[...]
Alles wat je kan testen helpt. Ik ben vooral nieuwsgierig naar of de wifi setup procedure werkt zoals ik hoop. Daarvoor zul je wel de module moeten resetten maar mocht je daar zin in hebben graag!
Verder of de WebAPI qua settings goed werkt en duidelijk is qua responses en of de settings pagina naar behoren werkt
Itho device type: CVE-Silent
Itho hw version: 49
Itho fw version: 25
Manufacturer: 0
Resultaat | API | Opmerking |
Ok | api.html?get=ithostatus | |
Ok | api.html?get=currentspeed | |
Ok | api.html?get=remotesinfo | |
Ok | api.html?command=high | |
Ok | api.html?command=low | |
Ok | api.html?command=medium | |
Ok | api.html?command=timer1 | |
Ok | api.html?speed=10 | |
Ok | api.html?speed=30 | |
Ok | api.html?speed=50 | |
Ok | api.html?speed=70 | |
Ok | api.html?speed=90 | |
Ok | api.html?speed=150 | |
Ok | api.html?timer=2 | |
Ok | api.html?rfremotecmd=low | |
Ok | api.html?rfremotecmd=auto | |
Ok | api.html?rfremotecmd=cook30 | |
Ok | api.html?rfremotecmd=low | |
Ok | api.html?rfremotecmd=auto | |
Ok | api.html?rfremotecmd=cook30 | |
Ok | api.html?vremotecmd=low | |
Ok | api.html?vremotecmd=medium | |
Ok | api.html?vremotecmd=high | |
Nok | api.html?setsetting=7&value=1 | {"status":"fail","data":{"timestamp":1704981080,"cmdkey":"setsetting","code":403,"failreason":"The settings API is disabled"}} |
Nok | api.html?setsetting=2&value=500 | {"status":"fail","data":{"timestamp":1704981146,"cmdkey":"setsetting","code":403,"failreason":"The settings API is disabled"}} |
@arjenhiemstra
Ik heb net geupdate naar de beta. Volgens de beschrijving zouden er nu presets zichtbaar moeten zijn. Die kan ik nergens vinden. Ik heb er wel een 'unknown' device bij gekregen dat uiteindelijk de rpm sensor blijkt te zijn.
Nu moet ik eerlijk zeggend at mqtt me weing zegt. Ik heb er nooit een nuttige toepassing voor kunnen vinden. Dus ik gebruik het nu voor het eerst
Ik heb net geupdate naar de beta. Volgens de beschrijving zouden er nu presets zichtbaar moeten zijn. Die kan ik nergens vinden. Ik heb er wel een 'unknown' device bij gekregen dat uiteindelijk de rpm sensor blijkt te zijn.
Nu moet ik eerlijk zeggend at mqtt me weing zegt. Ik heb er nooit een nuttige toepassing voor kunnen vinden. Dus ik gebruik het nu voor het eerst
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
@arjenhiemstra niet zeker of het deze update per sé is, maar er lijkt iets niet consequent te zijn met de timer modes; ik heb een timer1 (10 minutes) commando gegeven maar in het ithostatus topic zie ik:
"FanInfo": "timer 3"
In de prefix configuratie zie ik {%- elif value == 'Timer 10min' %}{{'timer1'}} en dat komt overeen met de daarwerkelijke duur, dus vermoedelijk is alleen de "FanInfo" status niet correct.
In de prefix configuratie zie ik {%- elif value == 'Timer 10min' %}{{'timer1'}} en dat komt overeen met de daarwerkelijke duur, dus vermoedelijk is alleen de "FanInfo" status niet correct.
Ik frut, dus ik epibreer
Hoi @arjenhiemstra, even wat vragen over je aankondiging.
Gaat dit ook goed bij al geconfigureerde HA koppelingen? Of krijg je nu allemaal dubbele entries?arjenhiemstra schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:12:
Ik heb gisteravond een nieuwe beta versie online gezet, 2.7.0-beta1.
De volgende wijzigingen zitten erin:
HA auto discovery
Update van HA auto discovery, er zijn nu presets zichtbaar in HA. nog todo: itho device based HA integratie
Kan het aanpassen van de settings via de WebUI ook uitgezet worden? Dat je nog wel kan lezen, en alle 'normale' dingen kan doen via de WebUI, maar dus geen settings aanpassen. Het zou jammer zijn als alle settings ineens omgegooid worden omdat er een script wat fout doet en/of iemand dat bewust doet om dingen 'kapot' te maken.WebAPI
Dankzij het werk van Yorick zijn settings nu op te vragen via de WebAPI en ook aan te paseen via de WebAPI. gevaarlijk functie maar kan we heel nuttig zijn. De WebAPI geeft bij het gebruik van deze functies ook wat meer info terug, ipv alleen OK en NOK. Je krijgt altijd een JSON terug met het resultaat volgens de JSend spec.
Testen is hier nodig! Yorick en ik hebben de nodige check en balances toegevoegd maar ik hoor graag jullie feedback. Als dit bevalt ten opzichte van de huidige OK/NOK dan kan de rest van de WebAPI ook hierin omgezet worden (code is al helemaal uitgewerkt en getest maar is nog niet actief, dat zal dan versie 3.0.0 worden)
Als je de standaard config gebruikt is het niet breaking toch?MQTT config let op: mogelijk breaking!
De MQTT config is iets veranderd. Je hoeft nu alleen een base topic (bv. "itho") te configureren ipv alle topics los (wat regelmatig tot verwarringen en vragen heet geleid). De daarop gebaseerde topic namen worden live in de web interface getoond met een korte uitleg van de functie.
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
HA update auto discovery configs dus dat zou goed moeten gaanShadowLord schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:32:
Hoi @arjenhiemstra, even wat vragen over je aankondiging.
[...]
Gaat dit ook goed bij al geconfigureerde HA koppelingen? Of krijg je nu allemaal dubbele entries?
goed punt! getsettings deel kan standaard wel aan staan, setsettings komt dan onder de expliciete setting te staan.[...]
Kan het aanpassen van de settings via de WebUI ook uitgezet worden? Dat je nog wel kan lezen, en alle 'normale' dingen kan doen via de WebUI, maar dus geen settings aanpassen. Het zou jammer zijn als alle settings ineens omgegooid worden omdat er een script wat fout doet en/of iemand dat bewust doet om dingen 'kapot' te maken.
klopt[...]
Als je de standaard config gebruikt is het niet breaking toch?
Dat is info uit de firmware van itho. Daar kan ik helaas niets aan veranderen.pistole schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:31:
@arjenhiemstra niet zeker of het deze update per sé is, maar er lijkt iets niet consequent te zijn met de timer modes; ik heb een timer1 (10 minutes) commando gegeven maar in het ithostatus topic zie ik:
Ortep schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:13:
@arjenhiemstra
/f/image/ZUeRRD642Ypuk5uMyelotjgd.png?f=fotoalbum_large)
Zo zou het eruit moeten zien in HA na de update.
wat betreft:
Die zit niet in de firmware van de add-on dus die komt ergens anders vandaanIk heb er wel een 'unknown' device bij gekregen dat uiteindelijk de rpm sensor blijkt te zijn.

@arjenhiemstra
De Presets heb ik nu gevonden, bedankt. Ik dacht dat het enteties zouden zijn.
Ik heb voor de zekerheid heel MQTT er uit gemikt. De fan is het enige device wat er er aan hangt.
Dan is het 'unknown' device weg. Zodra ik MQTT weer installeer popt hij weer op als gevonden. Geen idee waar het vandaan komt. Ik snap niets van MQTT.
De Presets heb ik nu gevonden, bedankt. Ik dacht dat het enteties zouden zijn.
Ik heb voor de zekerheid heel MQTT er uit gemikt. De fan is het enige device wat er er aan hangt.
Dan is het 'unknown' device weg. Zodra ik MQTT weer installeer popt hij weer op als gevonden. Geen idee waar het vandaan komt. Ik snap niets van MQTT.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
geen probleem
Een MQTT server is een centrale plek om informatie op te slaan en op te halen. Apparaten communiceren met een MQTT server volgens een afgesproken protocol (MQTT)
Apparaten kunnen er informatie achterlaten en andere apparaten kunnen die informatie weer ophalen. Dat hoeft niet op hetzelfde moment te zijn en kan ook als 1 van de apparaten offline is (de info staat immers op een zelfstandige centrale plek, de MQTT server.
Als je MQTT in HA aanzet haalt HA info op van de MQTT Server, dat laat HA zien in de interface. Zodra je MQTT uitzet verdwijnen deze integraties uit HA. Waarschijnlijk heb je ergens een mqtt rpm sensor in de HA configuratie toegevoegd.
Met oa. de gratis applicatie "MQTT explorer" kun je zien wat er aan informatie opgeslagen is op je MQTT server om een idee te krijgen.
Bij mij is het nu nog steeds 10 graden.sjaakie33 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:42:
@Bokkoman
voor de HRU 300
is het niet altijd 10 graden
ik heb wel alle sensors vervangen met
https://www.techniekwebsh...or-nee-geschikt-voor.html
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 Error number 0 Status 5 Measured outside temperature (°C) 4.05 Measured temperature of mixed outside air (°C) 2.23 The flow of the inflated air (M3/h) 0 Inlet temperature (°C) 11.92 Temperature of the extracted air (°C) 20.28 Temperature of the blown out air of the house (°C) 25.13 The flow of the blown air (m3/h) 307.6 Relative fanspeed (%) 40.5 Absolute speed of the fan (%) 65 Hysteresis use in control mode (K) 0 Timer for how long the house is cooled (hour) 0 Timer for how long the house is heated (hour) 0 The mass flow of the air entering the house (kg/h) 0 The mass flow of the air leaving the house (kg/h) 362.65 Percentage that the bypass valve is open (%) 100 The desired inlet temperature (°C) 17 Hysteresis of the frost (K) 0 Number of steps the frost valve is open (steps) 1400 Number of hours of too cold air (hour) 0 Temporary speed reduction (rpm) 0 Sample timer in frost mode (min) 0 RPM of the motor (rpm) 1405 Measured waste temperature heated NTC (°C) 25.27 Measured blend temperature heated NTC (°C) 25.22 Desired capacity (m3/h) 0 Busy doing adjustments (-) 0 Current consumption of fan (mA) 5394 Desired current consumption of fan (mA) 0 Highest measured RH (%) 35 Highest measured CO2 (ppm) 601
Misschien dat ik er even een sensor van maak zodat ik wat verloop kan zien. Mijn HRU300 is net iets meer dan een jaar oud.
Temperature of the blown out air of the house (°C) 25.13
Deze sensor blijft constant (bij mij 25,07) ook na vervangen van de sensoren, rest werken prima.
Blijft deze bij jou @sjaakie33 ook constant dezelfde temperatuur?
Volgens de "monteur" is deze vervangen door een dummy.
Deze sensor blijft constant (bij mij 25,07) ook na vervangen van de sensoren, rest werken prima.
Blijft deze bij jou @sjaakie33 ook constant dezelfde temperatuur?
Volgens de "monteur" is deze vervangen door een dummy.
[ Voor 11% gewijzigd door 12345caravan op 11-01-2024 20:14 ]
@arjenhiemstra : goed bezig! Veel mooie verbeteringen.
Wel nog een vraagje:
Wel nog een vraagje:
Is het hiermee niet meer mogelijk om individuele topics zelf te configureren (use case: meerdere itho’s)?MQTT config let op: mogelijk breaking!
Oh, Da's wel een belangrijke. Ik heb ook 2 identieke wtw's draaien met beide de add-on.TweakM schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:13:
Is het hiermee niet meer mogelijk om individuele topics zelf te configureren (use case: meerdere itho’s)?
Uiteraard wel. Vanaf deze versie pas je dan het base topic aan (bijv. van de standaard ‘itho’ naar ‘ithowtw’) ipv alle losse topics.TweakM schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:13:
@arjenhiemstra : goed bezig! Veel mooie verbeteringen.
Wel nog een vraagje:
[...]
Is het hiermee niet meer mogelijk om individuele topics zelf te configureren (use case: meerdere itho’s)?
edit:
voorbeeld hoe het er nu uitziet in de interface
/f/image/LiWI2Arcf6Cmwm39yXEHor8P.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door arjenhiemstra op 11-01-2024 22:08 ]
@arjenhiemstra Erg mooi en handig de webapi!
Het zou heel mooi zijn als de WPU manual control van @vliegnerd daar ook in geïntegreerd zou kunnen worden in de toekomst.
Dit zijn de functies die bedoelt zijn voor remote control met de modbus adapter. Deze zijn dus veilig om te gebruiken.
Het zou heel mooi zijn als de WPU manual control van @vliegnerd daar ook in geïntegreerd zou kunnen worden in de toekomst.
Dit zijn de functies die bedoelt zijn voor remote control met de modbus adapter. Deze zijn dus veilig om te gebruiken.
Thanks!
Heb je daar iets meer details over?Het zou heel mooi zijn als de WPU manual control van @vliegnerd daar ook in geïntegreerd zou kunnen worden in de toekomst.
Manual control is een modus van de WPU die de service tool gebruikt om bijvoorbeeld de warmtevraag aan te passen (om verwarmen te starten of te blokkeren).arjenhiemstra schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:48:
[...]
Thanks!
[...]
Heb je daar iets meer details over?
In het WPU 5G topic hebben we een (klein?) deel daarvan reverse engineered door de handleiding van de itho modbus gateway te gebruiken en de i2c logger van de module.
Daardoor kennen we i2c commando's om manual control te gebruiken (en de manual control opties staan in die modbus handleiding).
Maar ik beloof al bijna een jaar om een nette PR van mijn repo te maken...
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
De volgende tabel uit de handleiding geeft aan wat de mogelijkheden van de modbus adapter zijn:arjenhiemstra schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:48:
Heb je daar iets meer details over?
/f/image/xRWtE772TSlzkKhM6jqvNxxF.png?f=fotoalbum_large)
Register geeft de modbus adres aan, maar de index wordt gebruikt in i2c.
@vliegnerd heeft een aanpassing aan de firmware gemaakt die via mqtt berichten kan ontvangen om bijvoorbeeld de verwarming te blokkeren, dit is erg nuttig:
code:
1
| { "manual_operation_index": 30, "manual_operation_datatype": 0, "manual_operation_value": 0, "manual_operation_checked": 1 } |
In het starttopic van WPU5G is nog meer informatie: Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen
Als ik het goed begrijp is manual control een setting in de itho firmware? Is dit een setting die ingesteld kan worden via de i2c bus (en zichtbaar is op de pagina "Itho settings" van de add-on)?vliegnerd schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:53:
[...]
Manual control is een modus van de WPU die de service tool gebruikt om bijvoorbeeld de warmtevraag aan te passen (om verwarmen te starten of te blokkeren).
In het WPU 5G topic hebben we een (klein?) deel daarvan reverse engineered door de handleiding van de itho modbus gateway te gebruiken en de i2c logger van de module.
Daardoor kennen we i2c commando's om manual control te gebruiken (en de manual control opties staan in die modbus handleiding).
Maar ik beloof al bijna een jaar om een nette PR van mijn repo te maken...
Nee, je moet het meer zien als commando's om de huidige state van de warmtepomp te veranderen. Als je de commando's niet binnen een bepaalde tijd blijft herhalen, zal hij weer automatisch terugvallen in de automatische modus. Deze tijd is instelbaar in de instellingen. Als je de stroom van je WPU zou halen en er weer op zou zetten is alles weer automatisch.arjenhiemstra schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:11:
[...]
Als ik het goed begrijp is manual control een setting in de itho firmware? Is dit een setting die ingesteld kan worden via de i2c bus (en zichtbaar is op de pagina "Itho settings" van de add-on)?
Heb je de code aanpassingen die je gedaan hebt ergens staan?Onl1ne1373 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:43:
[...]
Nee, je moet het meer zien als commando's om de huidige state van de warmtepomp te veranderen. Als je de commando's niet binnen een bepaalde tijd blijft herhalen, zal hij weer automatisch terugvallen in de automatische modus. Deze tijd is instelbaar in de instellingen. Als je de stroom van je WPU zou halen en er weer op zou zetten is alles weer automatisch.
De eer van de aanpassingen liggen bij @vliegnerd.arjenhiemstra schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:46:
Heb je de code aanpassingen die je gedaan hebt ergens staan?
Ik heb al even gezocht in je forks op github, maar nog niet gevonden.
Niet gezien dat het niet @vliegnerd was die op mijn vraag had gereageerd. Sorry, my bad!Onl1ne1373 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:51:
[...]
De eer van de aanpassingen liggen bij @vliegnerd.
Ik heb al even gezocht in je forks op github, maar nog niet gevonden.
Het is deze branch: https://github.com/tomkooij/ithowifi/tree/manual_controlarjenhiemstra schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:46:
[...]
Heb je de code aanpassingen die je gedaan hebt ergens staan?
Je kunt daar vrij eenvoudig de "4030" string/opcode zien.
Verder is/was dit vooral een test branch, waarbij ik telkens heel voorzichtig stapje voor stapje heb zitten prutsen. Er zijn dus veel log en "dryrun" dingen die allemaal wegkunnen.
Vervelend is vooral dat de 4030 commando's geen antwoord terug krijgen. Met een normaal i2c commando weet je dat het goed was, omdat je een reactie krijgt.
Hier niet...
(Anekdote: Ik probeerde heel lang manual control te activeren. Lukte steeds maar niet, nooit een reply van de WPU... Uiteindelijk na weer een avond prutsen het maar opgegeven. Zegt mijn vrouw de volgende ochtend: Er staat een storingscode op de spider! Dat bleek dus "hand bediening actief. Gebruik de ithoservicetool om handbediening uit te schakelen" te zijn)
[ Voor 65% gewijzigd door vliegnerd op 12-01-2024 17:51 ]
De manual reset timer value wordt wel weer op de setting waarde gezet. Ik weet niet wat voor delay daar in zit, maar misschien kunnen we daar wat mee om te controleren of het i2c commando is gelukt.vliegnerd schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:48:
[...]
Vervelend is vooral dat de 4030 commando's geen antwoord terug krijgen. Met een normaal i2c commando weet je dat het goed was, omdat je een reactie krijgt.
Nu zet ik de manual override elke 5 minuten met een reset van een half uur. Gaat vrijwel altijd goed.
Ja, ik had ook in de status pagina kunnen zien dat manual operation actief was geworden…Onl1ne1373 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:44:
[...]
De manual reset timer value wordt wel weer op de setting waarde gezet. Ik weet niet wat voor delay daar in zit, maar misschien kunnen we daar wat mee om te controleren of het i2c commando is gelukt.
Nu zet ik de manual override elke 5 minuten met een reset van een half uur. Gaat vrijwel altijd goed.
Maar dat had ik toen niet gezien…
Nice! Ik had even de link @vliegnerd en je github repo niet gelegd maar nu valt alles weer op zn plekvliegnerd schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:48:
[...]
Het is deze branch: https://github.com/tomkooij/ithowifi/tree/manual_control
Je kunt daar vrij eenvoudig de "4030" string/opcode zien.
Verder is/was dit vooral een test branch, waarbij ik telkens heel voorzichtig stapje voor stapje heb zitten prutsen. Er zijn dus veel log en "dryrun" dingen die allemaal wegkunnen.
Hier niet...
(Anekdote: Ik probeerde heel lang manual control te activeren. Lukte steeds maar niet, nooit een reply van de WPU... Uiteindelijk na weer een avond prutsen het maar opgegeven. Zegt mijn vrouw de volgende ochtend: Er staat een storingscode op de spider! Dat bleek dus "hand bediening actief. Gebruik de ithoservicetool om handbediening uit te schakelen" te zijn)
Ik heb geprobeerd de code uit te checken en een paar patches te maken maar dat is toch wat lastiger gezien dat de code base behoorlijk veranderd is.
Ik heb het eea verzameld in deze commit:
https://github.com/arjenh...5c0925d4f4dc82e6960c375be
je weet waarschijnlijk zelf vrij snel te vinden waar de delta nog zit, mocht je ergens een klein beetje tijd vinden...
Kun je via de service tool ook uitlezen op welke CO2 niveau's er meer geventileerd wordt? En kun je dat aanpassen? Volgens mij stond in de manual van Arjen ergens dat hij bij 1000ppm pas iets gaat doen. Ik zie in de praktijk het CO2 niveau op de slaapkamer al snel naar 1200ppm gaan en wil graag dat ie wat eerder meer gaat ventileren.Krus schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:48:
[...]
Micro usb kabel kan je aansluiten op het kleine display, zit achter een klein zwart glanzend kapje die je naar beneden kan schuiven.
JaKappuhH schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:08:
[...]
Kun je via de service tool ook uitlezen op welke CO2 niveau's er meer geventileerd wordt?
JaEn kun je dat aanpassen? .
De box reageert op verhoging van de CO2-sensor wel pas na 15 minuten en slechts in kleine stapjes.
Dit itt de RV-sensor die meteen reageert en alleen hoog en laag kent.
Althans, zo werkt het bij mijn box.
Maar goed, 'alles' is aanpasbaar.
Edit:
Owja, wanneer je iets als HA of Domoticz hebt dan kan je alle waarden uitlezen en de box zelf met een curl aansturen.
Dit doe ik oa met twee externe sensoren met oa VOC, fijnstof, enz en in de zomer om in de nacht extra te kunnen afkoelen.
Je kan zelfs het aantal toeren van de ventilatiebox synchroon laten lopen met de beurskoersen of de vertragingen op het spoor.
Niet dat dit enig nut heeft maar het kan wel.
[ Voor 29% gewijzigd door Lawrentz op 14-01-2024 00:10 ]
In de handleiding zie ik dit:
Als de initialisatie succesvol is, licht de status led (zie appendix A) heel kort op. Vervolg blijft
deze uit. Dit is een teken dat de communicatie, tussen de Itho basis/hoofdprint en add-on
succesvol is gestart
Mijn led blijft rood branden, wat betekent dat?
Als de initialisatie succesvol is, licht de status led (zie appendix A) heel kort op. Vervolg blijft
deze uit. Dit is een teken dat de communicatie, tussen de Itho basis/hoofdprint en add-on
succesvol is gestart
Je hebt twee ledjes op het bordje. Een status led (die moet na een sec. of 15 uit gaan) en een wifi led die blijft branden als er succesvol een wifi verbinding met je netwerk is gemaakt.TopdRob schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:45:
In de handleiding zie ik dit:
succesvol is gestart
Welk ledje blijft branden?
Hallo allemaal,
Ik heb een Homey Pro 2023 en een Itho Daalderop HRU 350 WTW. Daar heb ik non-CVE wifi module inclusief CC1101 RF module op aangesloten.
Via http://nrg-itho-dad4/ heb ik via Learn een RFT AUTO C02 (536-0150) Device toegevoegd.
De knoppen in de webinterface werken. Als ik op High klik gaat de unit harder draaien en na klikken op auto weer op de lage stand.
Op de Homey heb ik MQTT Hub, Broker en Client geïnstalleerd. Op de MQTT pagina van ithowifi heb ik de gegevens ingevuld en staat connected op groen.
Met MQTT Explorer op mijn Windows-pc kan ik via de Homey itho/ithostatus de huidige waardes uitlezen
Ik ben vooral geïnteresseerd in de properties:
"requested-fanspeed_perc": -1,
"room-temp_c": 18.44,
"outdoor-temp_c": 10.01,
Volgens de handleiding op https://github.com/arjenh...fi/wiki/Homey-integration heb ik een nieuw device toegevoegd.
Maar ik krijg alleen maar 0 te zijn bij Temperature en bij Humidity.
Kan iemand me vertellen waar ik moet zoeken om dit op te lossen?
Een volgende stap ik om de WTW aan te sturen door bijvoorbeeld de requested-fanspeed_perc op 50% te zetten. Hoe kan ik dat vanuit de Homey doen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Peter
Ik heb een Homey Pro 2023 en een Itho Daalderop HRU 350 WTW. Daar heb ik non-CVE wifi module inclusief CC1101 RF module op aangesloten.
Via http://nrg-itho-dad4/ heb ik via Learn een RFT AUTO C02 (536-0150) Device toegevoegd.
De knoppen in de webinterface werken. Als ik op High klik gaat de unit harder draaien en na klikken op auto weer op de lage stand.
Op de Homey heb ik MQTT Hub, Broker en Client geïnstalleerd. Op de MQTT pagina van ithowifi heb ik de gegevens ingevuld en staat connected op groen.
Met MQTT Explorer op mijn Windows-pc kan ik via de Homey itho/ithostatus de huidige waardes uitlezen
Ik ben vooral geïnteresseerd in de properties:
"requested-fanspeed_perc": -1,
"room-temp_c": 18.44,
"outdoor-temp_c": 10.01,
Volgens de handleiding op https://github.com/arjenh...fi/wiki/Homey-integration heb ik een nieuw device toegevoegd.
Maar ik krijg alleen maar 0 te zijn bij Temperature en bij Humidity.
Kan iemand me vertellen waar ik moet zoeken om dit op te lossen?
Een volgende stap ik om de WTW aan te sturen door bijvoorbeeld de requested-fanspeed_perc op 50% te zetten. Hoe kan ik dat vanuit de Homey doen?
Peter
Just released 2.7.0, paar kleine fixes t.o.v. 2.7.0-beta1, met name rondom HA auto discovery en hoe de setsettings WebAPI werkt (naast expliciet aanzetten ook expliciet definiëren welke settings indexes exposed moeten worden)
Version 2.7.0
Changes since 2.6.0
feat: Update HA auto discovery
feat: Add API support for managing settings #144 (@yorickpeterse thanks!!)
feat: Allow WebAPI settings index numbers using the web interface. A JSON array can be defined with index numbers. ie.: [0,5,7] to expose settings with indexes 0,5 and 7 on the WebAPI
feat: Support for Domoticz and non-Domoticz integrations at the same time
feat: Change MQTT settings to base topic config instead multiple topics
feat: update WebAPI to support getSettings and setSettings
feat: rework WebAPI for more information rich responses (currently only for getSettings and setSettings)
feat: update wifi config and web interface to use AP+STA mode, making it easier to see if a connection to a local wifi network was successful and which IP address was assigned
feat: update itho settings page to use localStorage as cache for settings. After full successful retrieval of all settings a consecutive page load will load all settings from the browser cache (if available and if stored uuid of the device is the same as current device uuid)
feat: add download option of itho settings JSON for backup purposes
fix: virtual remotes cannot be updated due to 'undefined' variable issue
fix: update espressif32 to 6.5.0
fix: update to ArduinoJson 7.0.1
fix: update to PureCSS 3.0.0
fix: move to JQuery 3.7.1 because ZeptoJS is not updated anymore
fix: improve hex input validation
fix: move websock send calls to 1 function for easier debugging
fix: improve error logging websocket
fix: update rf command logging to reflect terminology used in API
fix: littlefs now supports PlatformIO, no need for separate build script and repo clone anymore
fix: remove unnecessary references
Warning: possible breaking change!
If you have multiple add-ons, this update probably will break some MQTT integrations because MQTT topic settings heb been simplified and are reset to "itho" as base topic.
Check the MQTT base topic config of the add-on after the update.
Firmware binary (CVE HW rev.2 and NON-CVE):
https://github.com/arjenh...noncve/nrgitho-v2.7.0.bin
Version 2.7.0
Changes since 2.6.0
feat: Update HA auto discovery
feat: Add API support for managing settings #144 (@yorickpeterse thanks!!)
feat: Allow WebAPI settings index numbers using the web interface. A JSON array can be defined with index numbers. ie.: [0,5,7] to expose settings with indexes 0,5 and 7 on the WebAPI
feat: Support for Domoticz and non-Domoticz integrations at the same time
feat: Change MQTT settings to base topic config instead multiple topics
feat: update WebAPI to support getSettings and setSettings
feat: rework WebAPI for more information rich responses (currently only for getSettings and setSettings)
feat: update wifi config and web interface to use AP+STA mode, making it easier to see if a connection to a local wifi network was successful and which IP address was assigned
feat: update itho settings page to use localStorage as cache for settings. After full successful retrieval of all settings a consecutive page load will load all settings from the browser cache (if available and if stored uuid of the device is the same as current device uuid)
feat: add download option of itho settings JSON for backup purposes
fix: virtual remotes cannot be updated due to 'undefined' variable issue
fix: update espressif32 to 6.5.0
fix: update to ArduinoJson 7.0.1
fix: update to PureCSS 3.0.0
fix: move to JQuery 3.7.1 because ZeptoJS is not updated anymore
fix: improve hex input validation
fix: move websock send calls to 1 function for easier debugging
fix: improve error logging websocket
fix: update rf command logging to reflect terminology used in API
fix: littlefs now supports PlatformIO, no need for separate build script and repo clone anymore
fix: remove unnecessary references
Warning: possible breaking change!
If you have multiple add-ons, this update probably will break some MQTT integrations because MQTT topic settings heb been simplified and are reset to "itho" as base topic.
Check the MQTT base topic config of the add-on after the update.
Firmware binary (CVE HW rev.2 and NON-CVE):
https://github.com/arjenh...noncve/nrgitho-v2.7.0.bin
Dank. Het is inderdaad het wifi ledje. Dus dan klopt het helemaal.arjenhiemstra schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:27:
[...]
Je hebt twee ledjes op het bordje. Een status led (die moet na een sec. of 15 uit gaan) en een wifi led die blijft branden als er succesvol een wifi verbinding met je netwerk is gemaakt.
Welk ledje blijft branden?
Wellicht is deze vraag al eens langsgeweest, maar ik kan het niet vinden in ieder geval.
Ik volg het topic al een tijdje, maar ging ervanuit dat ik geen goede Itho unit zou hebben. Maar na mijn halve zolder ontruimd te hebben en eindelijk eens een blik op het label kunnen werpen, blijkt dat ik een ..eeh twijfelachtige unit heb?
Wordt onderstaande unit nu wel of niet ondersteund door de addon(s)?
Het gaat om de versie met de blauwe kap, zonder enige vorm van sensoren, maar wel de RF veriant.
SP
Ik volg het topic al een tijdje, maar ging ervanuit dat ik geen goede Itho unit zou hebben. Maar na mijn halve zolder ontruimd te hebben en eindelijk eens een blik op het label kunnen werpen, blijkt dat ik een ..eeh twijfelachtige unit heb?
Het gaat om de versie met de blauwe kap, zonder enige vorm van sensoren, maar wel de RF veriant.
SP
:strip_exif()/f/image/x84y6JEw7dTKN0amJORWJQCH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door iwantje op 17-01-2024 10:33 ]
Onlangs ben ik dit topic tegengekomen (volgens mij via het Frontpage artikel) en na afronden van wat andere Home Automation projectjes is het tijd om de Itho te integreren. Zouden jullie kunnen controleren of mijn gedachtegang tot nu toe klopt?
Het gaat om een CVE-S OPTIMA
Als ik het goed heb moet ik dan een
:fill(white):strip_exif()/f/image/2KBaCIhF7BRQx2P6flKYXTHo.png?f=user_large)
Dus CVE module (want een CVE-S OPTIMA)
inclusief Rf module (zodat ik de afstandsbedieningen nog kan gebruiken
en dus de versie met de extra lange headers
Volgens mij klopt dit, toch?
En qua gebruik kan ik er dan voor kiezen om de Rf afstandsbedieningen (geld de RFT-CO2 module aan de muur ook als Rf afstandsbediening?) te laten lopen via de Rf module van de add-on? Zodat ik dus de status en signalen van de afstandsbedieningen binnenkrijg via (in mijn geval de add-on en dan Home Assistant) en de domotica software kan beslissen of de ventilator aan gaat (of niet)?
![]() | ![]() | ![]() |
:fill(white):strip_exif()/f/image/2KBaCIhF7BRQx2P6flKYXTHo.png?f=user_large)
En qua gebruik kan ik er dan voor kiezen om de Rf afstandsbedieningen (geld de RFT-CO2 module aan de muur ook als Rf afstandsbediening?) te laten lopen via de Rf module van de add-on? Zodat ik dus de status en signalen van de afstandsbedieningen binnenkrijg via (in mijn geval de add-on en dan Home Assistant) en de domotica software kan beslissen of de ventilator aan gaat (of niet)?
Check even de vernieuwde startpost van dit topic met info. Op basis van alleen het label is het in dit geval helaas niet te beoordelen.iwantje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:32:
Wellicht is deze vraag al eens langsgeweest, maar ik kan het niet vinden in ieder geval.
SP[Afbeelding]
Niet helemaal. Je hebt twee soorten optima modellen. Het model dat jij hebt (denk ik) en optima inside. Alleen voor de optima inside heb je de langere headers nodig. In dat geval overruled de CO2 sensor ook een deel van de functionaliteit van de add-on. Zie voor meer info de vernieuwde startpost, daar staat ook een foto met voorbeeld van de interne CO2 sensor (optima inside)jaapsander schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:08:
Onlangs ben ik dit topic tegengekomen (volgens mij via het Frontpage artikel) en na afronden van wat andere Home Automation projectjes is het tijd om de Itho te integreren. Zouden jullie kunnen controleren of mijn gedachtegang tot nu toe klopt?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
Hy ik dacht dat deze reeds lang opgelost was maar sinds ik de rf module op mn unit heb gesoldeerd toch om de paar dagen W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
draai op laatste firmware 2.6.0
i2c safeguard staat aan
aleen stroom er af en weer op help dat dan gaat hij weer even goed
iemand nog tips?2024-01-14 18:42:09 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
i2c safeguard staat aan
iemand nog tips?
2024-01-14 18:42:09 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2024-01-14 18:42:10 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2024-01-14 18:42:11 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2024-01-14 18:42:12 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2024-01-14 18:48:54 I: Reboot requested
2024-01-14 18:48:59 I: System boot, last reset reason: SW_RESET
2024-01-14 18:48:59 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.6.0
2024-01-14 18:48:59 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2024-01-14 18:49:02 E: Unable to set wifi disconnect
2024-01-14 18:49:07 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3
2024-01-14 18:49:08 I: WiFi: connection successful
2024-01-14 18:49:10 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
2024-01-14 18:49:11 I: I2C init: QueryDevicetype - fw:27 hw:27
2024-01-14 18:49:11 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:12
2024-01-14 18:49:11 I: I2C init: QueryStatus
2024-01-14 18:49:11 I: I2C init: Safe guard enabled
2024-01-14 18:49:12 I: MQTT: connected, System config: 1
2024-01-14 18:49:12 I: Webserver: started
2024-01-14 18:49:13 I: mDNS: started
2024-01-14 18:49:13 I: Hostname: ITHO-Keuken
Ok, bedankt voor de controle. Goed dat je nog even meegekeken hebt. Ik zal één dezer dagen de unit even uit elkaar halen om te zien of er een CO2 sensor te zien is zoals beschreven in de TS.arjenhiemstra schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:48:
[...]
Niet helemaal. Je hebt twee soorten optima modellen. Het model dat jij hebt (denk ik) en optima inside. Alleen voor de optima inside heb je de langere headers nodig. In dat geval overruled de CO2 sensor ook een deel van de functionaliteit van de add-on. Zie voor meer info de vernieuwde startpost, daar staat ook een foto met voorbeeld van de interne CO2 sensor (optima inside)
Wellicht dat iemand mij hier kan helpen, ik loop vast bij de integratie met Home Assistant. Ik heb een MQTT broker draaiend en zie ook netjes alles langskomen qua berichten. De ITHO module heeft zichzelf aangemeld en is automatisch gevonden door Home Assistant.
Maar als ik dan naar de fan ga in HA dan zie ik:
:fill(white):strip_exif()/f/image/yIdqQVjRUXJ2644IGMkOlTsI.png?f=user_large)
De presets die er staan kloppen ook niet helemaal (ik heb andere tijden), maar dat is een detail. Als ik een preset kies dan gaat de fan ook harder en zachter draaien. Maar ik ben te nieuw in HA en MQTT om te begrijpen wat er nu fout gaat.
HA en ITHO module op de laatste versies. Alles via de standaard handleiding van de wiki gedaan middels auto discovery.
Iemand die een voorzetje heeft?
:fill(white):strip_exif()/f/image/yIdqQVjRUXJ2644IGMkOlTsI.png?f=user_large)
De presets die er staan kloppen ook niet helemaal (ik heb andere tijden), maar dat is een detail. Als ik een preset kies dan gaat de fan ook harder en zachter draaien. Maar ik ben te nieuw in HA en MQTT om te begrijpen wat er nu fout gaat.
HA en ITHO module op de laatste versies. Alles via de standaard handleiding van de wiki gedaan middels auto discovery.
[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 19-01-2024 15:30 ]
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Ik vraag mij af of je in de MQTT Setup in de controller de topics goed hebt ingevuld
hier een voorbeeld
hier een voorbeeld
Drardollan schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:11:
Wellicht dat iemand mij hier kan helpen, ik loop vast bij de integratie met Home Assistant. Ik heb een MQTT broker draaiend en zie ook netjes alles langskomen qua berichten. De ITHO module heeft zichzelf aangemeld en is automatisch gevonden door Home Assistant.
[Afbeelding]
/f/image/ghUHBCFnZubs4qRZtN7jpA4m.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Aengineering op 19-01-2024 19:34 ]
om dat eenvoudiger te maken ziet het er vanaf 2.7.0 zo uit:Aengineering schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:27:
Ik vraag mij af of je in de MQTT Setup in de controller de topics goed hebt ingevuld
hier een voorbeeld
[...]
[Afbeelding]
/f/image/LiWI2Arcf6Cmwm39yXEHor8P.png?f=fotoalbum_large)
je hoeft dan maar 1x een "base" topic te definieren, de rest van de topics worden automatisch aangevuld.
Verwijderd
Mooie update @arjenhiemstra blij mee. 
Zie nu 3 sensors in HA, fan, humid & temp.
Mis alleen nog de CO2 sensor waarden, heb een Optima2 met vocht & CO2 sensor erin (zwarte kastje in de unit zelf) + nog een externe unit in de keuken hangen.
Komen die nog in een latere update?
Of is er nog handwerk vereist om de waardes daarvan in HA te kunnen zien? (als het al mogelijk is?)
Zie nu 3 sensors in HA, fan, humid & temp.
Mis alleen nog de CO2 sensor waarden, heb een Optima2 met vocht & CO2 sensor erin (zwarte kastje in de unit zelf) + nog een externe unit in de keuken hangen.
Of is er nog handwerk vereist om de waardes daarvan in HA te kunnen zien? (als het al mogelijk is?)
Die kan je mbv een query inladen:Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:10:
code:
1
| http://192.168.4.1/api.html?get=ithostatus |
Dan krijg je zoiets als
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| { "temp": 18.9, "hum": 41.8, "ppmw": 5736, "speed-status": 60, "internal-fault": 0, "frost-cycle": 0, "filter-dirty": 0, "airquality_perc": 146, "airq-based-on": 64, "co2level_ppm": 410, "indoor-humidity_perc": 41, "outdoor-humidity_perc": "not available", "exhausttemp_c": "not available", "supply-temp_c": "not available", "indoor-temp_c": "not available", "outdoor-temp_c": "not available", "speed-cap": 63496, "bypass-pos_perc": "not available", "fan-info": "auto", "exh-fan-speed_perc": 60, "in-fan-speed_perc": 0, "remaining-time_min": 0, "post-heat_perc": "not available", "pre-heat_perc": "not available", "in-flow-l_sec": "not available", "exh-flow-l_sec": "not available", "ventilation-setpoint_perc": 60, "fan-setpoint_rpm": 1558, "fan-speed_rpm": 1557, "error": 0, "selection": 7, "startup-counter": 430, "total-operation_hours": 43835, "absence_min": 0, "highest-co2-concentration_ppm": 410, "highest-rh-concentration_perc": 41, "relativehumidity": 41.8, "temperature": 18.94 } |
Hiermee kan je doen en laten wat je wilt, toch?
Verwijderd
Klinkt begrijpelijk, moet alleen even uitzoeken hoe.Lawrentz schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:32:
[...]
Die kan je mbv een query inladen:
Hiermee kan je doen en laten wat je wilt, toch?
Dit scenario heb ik nog niet eerder hoeven toepassen.
Hi allemaal,
Ik heb een HRU400 en stuur deze via HomeAssistent aan. Dit doe ik met een atom lite, aangesloten op de modbus connector. Hiermee kan ik eigenlijk alle sensoren uitlezen en een setpoint/referentie geven voor het debiet. Wanneer de HRU400 in 'laagstand' staat lijkt er een minimum debiet van 60m3/h te zijn. Als ik het setpoint lager zet blijft de flow 60m3/h. Wanneer ik niet thuis ben laat ik de unit typisch op 100m3/h draaien.
Het gaat mis wanneer de HRU400 terug schiet in 'automatische stand'. Dit gaat vanzelf en hier heb ik geen invloed op via de modbus. Deze automatische stand heeft een minimaal debiet van 160m3/h. Als ik dan weer op 100m3/h wil draaien moet ik eerst via een RFT remote de unit terugzetten in 'laagstand'. Dit wil ik ook graag automatiseren in HomeAssistant.
Nu wil ik met een ESP8266 en CC1101 i.c.m. HomeAssistant dezelfde RF signalen naar de HRU sturen als dat ik met mijn normale RFT zenders doe. Is dit mogelijk met de yamls bedoeld voor de oudere units? Bij de HRU400 moet ik de zender 'koppelen' aan de unit via een app. Hoe zou dit werken met een ESP en CC1101?
Grt, Koen
Ik heb een HRU400 en stuur deze via HomeAssistent aan. Dit doe ik met een atom lite, aangesloten op de modbus connector. Hiermee kan ik eigenlijk alle sensoren uitlezen en een setpoint/referentie geven voor het debiet. Wanneer de HRU400 in 'laagstand' staat lijkt er een minimum debiet van 60m3/h te zijn. Als ik het setpoint lager zet blijft de flow 60m3/h. Wanneer ik niet thuis ben laat ik de unit typisch op 100m3/h draaien.
Het gaat mis wanneer de HRU400 terug schiet in 'automatische stand'. Dit gaat vanzelf en hier heb ik geen invloed op via de modbus. Deze automatische stand heeft een minimaal debiet van 160m3/h. Als ik dan weer op 100m3/h wil draaien moet ik eerst via een RFT remote de unit terugzetten in 'laagstand'. Dit wil ik ook graag automatiseren in HomeAssistant.
Nu wil ik met een ESP8266 en CC1101 i.c.m. HomeAssistant dezelfde RF signalen naar de HRU sturen als dat ik met mijn normale RFT zenders doe. Is dit mogelijk met de yamls bedoeld voor de oudere units? Bij de HRU400 moet ik de zender 'koppelen' aan de unit via een app. Hoe zou dit werken met een ESP en CC1101?
Grt, Koen
Sinds de nieuwste versie is dat 1 veld, en dat staat goed. Ik zie de ITHO ook netjes naar het juiste topic publiceren.Aengineering schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:27:
hier een voorbeeld
[...]
[Afbeelding]
ik zie het vandaag ook even de update gedaan en alles gaat bij mij van zelf moest wel even de MQTT integratie herstartenDrardollan schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:20:
[...]
Sinds de nieuwste versie is dat 1 veld, en dat staat goed. Ik zie de ITHO ook netjes naar het juiste topic publiceren.
Ik heb een van mijn remotes (slaapkamer) netjes op Monitor Only staan. Helaas slaat 's nachts de ventilatie toch aan op basis van die remote. Hoe kan dit? De wiki op Github is nou niet echt duidelijk.
Ik heb zelfs de hele boel al herstart, zonder succes helaas. Zie alles gewoon netjes connecten met de MQTT broker en alle juiste berichten binnenkomen.Aengineering schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:27:
[...]
ik zie het vandaag ook even de update gedaan en alles gaat bij mij van zelf moest wel even de MQTT integratie herstarten
Denk dat het ergens binnen Home Assistant fout gaat, maar ik heb geen idee waar ik iets van instellingen kan doen daar. Ik zie nergens een instellingen optie of een YAML om te bekijken/bewerken. Het is, en dat is puur mijn gebrek aan kennis, een zwarte doos voor mij nu.
Ik zie in HA bij het Device overigens netjes de MQTT berichten binnenkomen. Dus die worden wel succesvol opgepikt blijkbaar:
/f/image/aDvFe6T6fWH6GCeBUiTJyqGk.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Drardollan op 20-01-2024 18:35 ]
bij mij hielp het om te herstarten in INSTELLINGEN>ADD-ONS>Mosquitto broker>herstarten
Drardollan schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:12:
[...]
Ik heb zelfs de hele boel al herstart, zonder succes helaas. Zie alles gewoon netjes connecten met de MQTT broker en alle juiste berichten binnenkomen.
Denk dat het ergens binnen Home Assistant fout gaat, maar ik heb geen idee waar ik iets van instellingen kan doen daar. Ik zie nergens een instellingen optie of een YAML om te bekijken/bewerken. Het is, en dat is puur mijn gebrek aan kennis, een zwarte doos voor mij nu.
Ik zie in HA bij het Device overigens netjes de MQTT berichten binnenkomen. Dus die worden wel succesvol opgepikt blijkbaar:
[Afbeelding]
Meermaals gedaan zonder succes helaas.Aengineering schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:35:
bij mij hielp het om te herstarten in INSTELLINGEN>ADD-ONS>Mosquitto broker>herstarten
[...]
home assistant up to date/
Drardollan schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:16:
[...]
Meermaals gedaan zonder succes helaas.
Yep, alles up to date.
Ik heb een HRU300 met duozone en meerdere itho RTF CO2 (04-00045). Met deze opzet wordt de living- en/of sleepzone geventileerd op basis van de gemeten CO2 waarde.
Met de addon ben ik in staat om de CO2 waarde per ruimte te monitoren in Home Assistant. Via MQTT kan ik de HRU300 bedienen in de standen (auto, autonight, timer1, timer2, timer3, high, medium en low).
Zoals bekend is het niet mogelijk om de snelheid van de HRU met een virtuele remote te besturen.
'Probleem' is dat ik vind dat de RTF CO2 een irritant geluid maakt als ze in de Auto stand staan, zeker in de slaapkamers. Op tweakers (Itho daalderop RFT-CO2 coil whine & oplossing?) en reddit zag ik topics dat meer mensen hier last van hebben. De oplossing om lijm op de spoeljes te plaatsen werkt in ieder geval niet. Het is echt de sensor die geluid maakt.
Een oplossing is dat ik de Auto stand niet meer gebruik en de besturing via home assistant laten lopen op basis van de co2 waarde. Nadeel hiermee is dat ik alleen stand low/medium/high. Ik zou liever nog wat tussenstappen maken.
Ik kan er ook voor kiezen om de RTF CO2 in de slaapkamers los te koppelen van de HRU300. Dan kan ik via de addon nog steeds de CO2 waardes lezen. Het zou dan mooi zijn om de mogelijkheid te hebben om de CO2 waarde van de slaapkamer via de RTF CO2 van de werkkamer (die in dezelfde zone als van de slaapkamer zitten) te sturen. Is zoiets in te stellen?
Met de addon ben ik in staat om de CO2 waarde per ruimte te monitoren in Home Assistant. Via MQTT kan ik de HRU300 bedienen in de standen (auto, autonight, timer1, timer2, timer3, high, medium en low).
Zoals bekend is het niet mogelijk om de snelheid van de HRU met een virtuele remote te besturen.
'Probleem' is dat ik vind dat de RTF CO2 een irritant geluid maakt als ze in de Auto stand staan, zeker in de slaapkamers. Op tweakers (Itho daalderop RFT-CO2 coil whine & oplossing?) en reddit zag ik topics dat meer mensen hier last van hebben. De oplossing om lijm op de spoeljes te plaatsen werkt in ieder geval niet. Het is echt de sensor die geluid maakt.
Een oplossing is dat ik de Auto stand niet meer gebruik en de besturing via home assistant laten lopen op basis van de co2 waarde. Nadeel hiermee is dat ik alleen stand low/medium/high. Ik zou liever nog wat tussenstappen maken.
Ik kan er ook voor kiezen om de RTF CO2 in de slaapkamers los te koppelen van de HRU300. Dan kan ik via de addon nog steeds de CO2 waardes lezen. Het zou dan mooi zijn om de mogelijkheid te hebben om de CO2 waarde van de slaapkamer via de RTF CO2 van de werkkamer (die in dezelfde zone als van de slaapkamer zitten) te sturen. Is zoiets in te stellen?
De HRU300 kan ruimtes toch niet afzonderlijk ventileren?Ranja3000 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:59:
Ik heb een HRU300 met duozone en meerdere itho RTF CO2 (04-00045). Met deze opzet wordt de living- en/of sleepzone geventileerd op basis van de gemeten CO2 waarde.
Nee. Slechts 2 zones. Ik heb 1 zone voor de begane grond. En 1 zone voor de 1e verdieping.hussie01 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:51:
[...]
De HRU300 kan ruimtes toch niet afzonderlijk ventileren?
Heb zelfde probleem, heb 4 addons en deze hebben de MQTT topic:Drardollan schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:11:
[Afbeelding]
itho
itho2
itho3
itho4
Heb de eerste 2 addons naar versie 2.7.0 gezet, de 2e van boven aangepast in de MQTT settings van de addon "itho" --> "itho2" maar krijg ook "Unknown" te zien als ik de entity open van de eerste 2 addons.
MQTT status in de addon is groen "Connected" en ik zie ook in de MQTT addon logging in HA de topics voorbij komen.
MQTT addon herstart
MQTT integratie herstart
HA herstart
Addon nogmaals herstart
Voor nu weer terug naar FW 2.6.0.
[ Voor 4% gewijzigd door Flash3d op 21-01-2024 16:52 ]
Dank voor de tip, hier heeft de slider nu ook dataFlash3d schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:57:
[...]
Heb zelfde probleem, heb 4 addons en deze hebben de MQTT topic:
itho
itho2
itho3
itho4
Heb de eerste 2 addons naar versie 2.7.0 gezet, de 2e van boven aangepast in de MQTT settings van de addon "itho" --> "itho2" maar krijg ook "Unknown" te zien als ik de entity open van de eerste 2 addons.
MQTT status in de addon is groen "Connected" en ik zie ook in de MQTT addon logging in HA de topics voorbij komen.
MQTT addon herstart
MQTT integratie herstart
HA herstart
Addon nogmaals herstart
Voor nu weer terug naar FW 2.6.0.

Ben enkel de presets verloren, geen idee of die specifiek pas in fw 2.7.0 zijn gekomen. Maar hier kan ik wel mee leven voor nu.
Mooi topic. Ik heb hier een Itho WPU-4G in huis met de autotemp en de bekende ronde domme thermostaten.
Ik heb nu het bordje besteld zonder RF , ik heb een losse WTW staan die naar mijn idee niet gekoppeld is aan de WPU.
Wel wordt de WPU "als het goed is" remote uitgelezen door Klimaatgarant is mij verteld. Dat moet dan haast wel via RF zijn (of 4G?) want er zit zeker geen UTP/WiFi aangesloten/gekoppeld op de WPU momenteel.
ik heb toch die RF niet nodig/voegt toch weinig toe in mijn geval ?
Wat ik het allerliefste zou willen kunnen doen is het uitschakelen van verwarmen tussen 22:30-01:00 uur. Daar zou ik mijn vrouw een heel groot plezier mee doen en als dat kan, ik een heleboel buren ook blij zou kunnen maken
. Ze staan hier in projectbouw namelijk allemaal in een technische ruimte op de zolderverdieping maar buren die daar ook slapen (net als wij) hebben last van de compressor/leidingen die de vloer in gaan.
Ik heb mijn ruimte extra laten isoleren vanaf de bouw en heb ik zelf nog na geïsoleerd met speciale platen en lagen van totaal 10cm maar het geluid krijg ik niet uit de vloer doordat de leidingen daar rechtstreeks het beton in gaan en dus door de resonantie van de compressor hoorbaar zijn.
Ik heb nu het bordje besteld zonder RF , ik heb een losse WTW staan die naar mijn idee niet gekoppeld is aan de WPU.
Wel wordt de WPU "als het goed is" remote uitgelezen door Klimaatgarant is mij verteld. Dat moet dan haast wel via RF zijn (of 4G?) want er zit zeker geen UTP/WiFi aangesloten/gekoppeld op de WPU momenteel.
ik heb toch die RF niet nodig/voegt toch weinig toe in mijn geval ?
Wat ik het allerliefste zou willen kunnen doen is het uitschakelen van verwarmen tussen 22:30-01:00 uur. Daar zou ik mijn vrouw een heel groot plezier mee doen en als dat kan, ik een heleboel buren ook blij zou kunnen maken
Ik heb mijn ruimte extra laten isoleren vanaf de bouw en heb ik zelf nog na geïsoleerd met speciale platen en lagen van totaal 10cm maar het geluid krijg ik niet uit de vloer doordat de leidingen daar rechtstreeks het beton in gaan en dus door de resonantie van de compressor hoorbaar zijn.
[ Voor 43% gewijzigd door GeeMoney op 22-01-2024 00:18 ]
Dat kan, maar er zijn wel wat haken en ogen. Bijvoorbeeld dat de thermostaat in storing komt te staan. Niet erg, maar met externe monitoring wat lastig. We zijn dit aan het uitzoeken in het volgende topic:GeeMoney schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:58:
Wat ik het allerliefste zou willen kunnen doen is het uitschakelen van verwarmen tussen 22:30-01:00 uur.
Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen
Bij de 4G heeft 1 warmtepomp een internet router ingebouwd, de rest van de buurt gaat met rf naar het internet via deze router. De 5G gaat individueel naar het internet met ik dacht een eigen LORA sim .
[ Voor 17% gewijzigd door Onl1ne1373 op 22-01-2024 10:16 ]
Ik schakel nu middels de thermostaat soms de hele boel uit als we naar bed gaan. Het vervelende is alleen dat als ik het de volgende ochtend weer vergeet aan te zetten dat het dan in de avond wat kouder al aanvoelt in huis. (eigenlijk vooral te merken aan de tegelvloer niet eens zozeer de temp in de woonkamer) En ik weet ook niet of het een nadelig effect heeft voor de boiler ?Onl1ne1373 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:13:
[...]
Dat kan, maar er zijn wel wat haken en ogen. Bijvoorbeeld dat de thermostaat in storing komt te staan. Niet erg, maar met externe monitoring wat lastig. We zijn dit aan het uitzoeken in het volgende topic:
Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen
Bij de 4G heeft 1 warmtepomp een internet router ingebouwd, de rest van de buurt gaat met rf naar het internet via deze router. De 5G gaat individueel naar het internet met ik dacht een eigen LORA sim .
Het gaat eigenlijk puur om het moment dat mijn vrouw naar bed gaat, midden in de nacht mag hij dus best weer verwarmen. Dat de thermostaat in storing komt te staan vindt ik niet zo'n ramp. Ik heb die domme ronde thermostaten en zijn toch niet uit te lezen verder.
[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 22-01-2024 11:00 ]
Met tip bedoel je downgraden naar 2.6.0? Of heb je het nu aan de praat met 2.7.0?Drardollan schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:17:
[...]
Dank voor de tip, hier heeft de slider nu ook data![]()
Ben enkel de presets verloren, geen idee of die specifiek pas in fw 2.7.0 zijn gekomen. Maar hier kan ik wel mee leven voor nu.
Downgrade naar 2.6.0Flash3d schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:27:
[...]
Met tip bedoel je downgraden naar 2.6.0? Of heb je het nu aan de praat met 2.7.0?
Weet iemand van hier of de Spider thermostaat ook als Hoofd thermostaat gebruikt kan worden op een WPU-4G ? Ik kreeg bij de bouw/plaatsing te horen dat die alleen op de WPU-5G zou werken en daarom heb ik dus de ouderwetse ronde Honeywell MFT hangen maar volgens deze docu:
https://ithodaalderop.com...%20Overzicht%20Spider.pdf
Zou de Spider gewoon compatible moeten zijn met de WPU-4G ?
Ik heb zo het idee dat dit het verkeerde draadje is voor deze vraag.GeeMoney schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:30:
Weet iemand van hier of de Spider thermostaat ook als Hoofd thermostaat gebruikt kan worden op een WPU-4G ? Ik kreeg bij de bouw/plaatsing te horen dat die alleen op de WPU-5G zou werken en daarom heb ik dus de ouderwetse ronde Honeywell MFT hangen maar volgens deze docu:
Waarom email/bel je Itho Daalderop niet? Die weten denk ik het beste of dit werkt.GeeMoney schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:30:
Hahahahahaha!!!!!Bokkoman schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:53:
[...]
Waarom email/bel je Itho Daalderop niet? Die weten denk ik het beste of dit werkt.
Itho praat NOOIT met klanten. Alleen installateurs.
Het lijkt me ook wel goed om schrijfwijze van itho consistent te doen. Het liefst "Itho" in omschrijvingen / teksten etc. ipv "itho" omdat Itho dit ook hanteert op hun eigen website. "itho" (lowercase) voor MQTT topics etc. is natuurlijk het bestearjenhiemstra schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:22:
[...]
om dat eenvoudiger te maken ziet het er vanaf 2.7.0 zo uit:
[Afbeelding]
je hoeft dan maar 1x een "base" topic te definieren, de rest van de topics worden automatisch aangevuld.
Kan iemand me op de weg helpen met volgende vraag.
Oude situatie: Home-Assistant met add-on mosquitto mqtt en Zigbee2mqtt.
Bij integraties zag ik in mqtt de apparaten, waaronder de ITHO ventilatie
Nieuwe situatie: op NUC (proxmox) aparte Zigbee2mqtt (IP 11) en aparte mosquitto mqtt (IP 10)
Alle apparaten opnieuw verbonden en zichtbaar in Zigbee2mqtt. Dat ziet er net zo uit als de add-on in HA
Via setup van ITHO ventilatie mqtt aangepast met IP adres van mosquitto (10), user en ww -> status connected. In HA nieuwe integratie aangemaakt van mqtt met adres mosquitto mqtt IP 10
Met mqtt explorer mosquitto (10) bekeken. Zie daar homeassistant + aparte regel itho met 5 topics/messages
Echter, in HA zie ik nu in mqtt wel alle apparaten die ik in Zigbee2mqtt heb aangemeld maar niet de ITHO
Ik heb in de setup van ITHO verschillende aanpassingen gedaan. Verbonden met de Zigbee2mqtt (IP 11) geeft ook status verbonden. Maar komt niet in de webinterface van Zigbee2mqtt te voorschijn.
Ook gespeeld met opties discovery. Maakt ook geen verschil.
Ik heb het gevoel dat ik iets in HA moet doen om de ITHO ventilatie bij mqtt zichtbaar te krijgen zodat ik de entiteiten kan gebruiken. Maar wat. Iemand ervaring hiermee?
Nieuwe situatie: op NUC (proxmox) aparte Zigbee2mqtt (IP 11) en aparte mosquitto mqtt (IP 10)
Alle apparaten opnieuw verbonden en zichtbaar in Zigbee2mqtt. Dat ziet er net zo uit als de add-on in HA
Via setup van ITHO ventilatie mqtt aangepast met IP adres van mosquitto (10), user en ww -> status connected. In HA nieuwe integratie aangemaakt van mqtt met adres mosquitto mqtt IP 10
Met mqtt explorer mosquitto (10) bekeken. Zie daar homeassistant + aparte regel itho met 5 topics/messages
Echter, in HA zie ik nu in mqtt wel alle apparaten die ik in Zigbee2mqtt heb aangemeld maar niet de ITHO
Ik heb in de setup van ITHO verschillende aanpassingen gedaan. Verbonden met de Zigbee2mqtt (IP 11) geeft ook status verbonden. Maar komt niet in de webinterface van Zigbee2mqtt te voorschijn.
Ik heb het gevoel dat ik iets in HA moet doen om de ITHO ventilatie bij mqtt zichtbaar te krijgen zodat ik de entiteiten kan gebruiken. Maar wat. Iemand ervaring hiermee?
Welke firmware draai je op je ITHO?sjaak020 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:21:
Kan iemand me op de weg helpen met volgende vraag.
2.5.6, ik zie dat 2.7 de laatste is. Ik zal hem direct eens bijwerken. (zo vaak open ik niet de setup ;-)
Bijgewerkt, en ja, hij staat nu in HA, dank je voor de tip. Mijn vraag kan worden geslotensjaak020 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:27:
[...]
2.5.6, ik zie dat 2.7 de laatste is. Ik zal hem direct eens bijwerken. (zo vaak open ik niet de setup ;-)
De non-cve is binnen en aangesloten op mijn WPU-4G , we hebben beeld !
MQTT Loopt inmiddels ook en levert data aan zie ik. Nu binnenn HA even kijken ook.
Ik zie data in Mosquitto binnenkomen en binnen MQTT in HA ook als ik de eigenschappen van de entiteit bekijk. Maar ik heb verder helemaal geen extra devices gekregen of wat dan ook?
Ik zie alleen fan aan of uit en dat klopt eigenlijk ook niet want hij zit op een WPU en er is geen ventilatiebox aangesloten.
Ok, we zijn weer wat verder. Ik heb inmiddels de sensoren in beeld, mijn WPU-4G mist in ieder geval elektra/verbruik maar dat vind ik op zich niet heel belangrijk aangezien ik dat ook op andere manieren kan loggen. Ik zie of de CV aan/uit staat en of de compressor aan of uit staat bijvoorbeeld.
Nu wil ik graag het verwarmen kunnen onderbreken, ik ga verder in het Itho wpu topic en HA topic!
MQTT Loopt inmiddels ook en levert data aan zie ik. Nu binnenn HA even kijken ook.
Ik zie data in Mosquitto binnenkomen en binnen MQTT in HA ook als ik de eigenschappen van de entiteit bekijk. Maar ik heb verder helemaal geen extra devices gekregen of wat dan ook?
Ik zie alleen fan aan of uit en dat klopt eigenlijk ook niet want hij zit op een WPU en er is geen ventilatiebox aangesloten.
Ok, we zijn weer wat verder. Ik heb inmiddels de sensoren in beeld, mijn WPU-4G mist in ieder geval elektra/verbruik maar dat vind ik op zich niet heel belangrijk aangezien ik dat ook op andere manieren kan loggen. Ik zie of de CV aan/uit staat en of de compressor aan of uit staat bijvoorbeeld.
Nu wil ik graag het verwarmen kunnen onderbreken, ik ga verder in het Itho wpu topic en HA topic!
[ Voor 158% gewijzigd door GeeMoney op 24-01-2024 07:23 ]
Ik heb de remote weer direct aan de itho gekoppeld ipv via de add-on en nu gaat het weer goed
Aengineering schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:37:
Hy ik dacht dat deze reeds lang opgelost was maar sinds ik de rf module op mn unit heb gesoldeerd toch om de paar dagen W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
i2c safeguard staat aan
iemand nog tips?2024-01-14 18:42:09 W: Warning: i2c_cmd_queue overflow
2024-01-14 18:48:54 I: Reboot requested
2024-01-14 18:48:59 I: System boot, last reset reason: SW_RESET
2024-01-14 18:48:59 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.6.0
2024-01-14 18:48:59 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2024-01-14 18:49:02 E: Unable to set wifi disconnect
2024-01-14 18:49:07 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3
2024-01-14 18:49:08 I: WiFi: connection successful
2024-01-14 18:49:10 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
2024-01-14 18:49:11 I: I2C init: QueryDevicetype - fw:27 hw:27
2024-01-14 18:49:11 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:12
2024-01-14 18:49:11 I: I2C init: QueryStatus
2024-01-14 18:49:11 I: I2C init: Safe guard enabled
2024-01-14 18:49:12 I: MQTT: connected, System config: 1
2024-01-14 18:49:12 I: Webserver: started
2024-01-14 18:49:13 I: mDNS: started
2024-01-14 18:49:13 I: Hostname: ITHO-Keuken
Hoi,
ik probeer de api-functie werkend te krijgen op mijn HRU 300. Gekoppeld met de vereiste add-on en c1101 module d.m.v. kabel. 1 van mijn RFT-auto bedieningen gekoppeld aan de add-on. Zie 'RFT-remotes'. Dat type ingevoerd in de file editor (remotes) onder index 0 / remotes 0). Vervolgens een api-commando gemaakt met command=high. Ik krijg een 'OK' te zien in de browser maar de unit reageert niet.
Wat doe ik verkeerd? Zie ook bijgevoegde printscreens.
/f/image/l4QpYIhhJQ1jxvaMjKnDkKVm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/b67NMnRnx7ZR8wm87IWolDpv.png?f=fotoalbum_large)
ik probeer de api-functie werkend te krijgen op mijn HRU 300. Gekoppeld met de vereiste add-on en c1101 module d.m.v. kabel. 1 van mijn RFT-auto bedieningen gekoppeld aan de add-on. Zie 'RFT-remotes'. Dat type ingevoerd in de file editor (remotes) onder index 0 / remotes 0). Vervolgens een api-commando gemaakt met command=high. Ik krijg een 'OK' te zien in de browser maar de unit reageert niet.
/f/image/l4QpYIhhJQ1jxvaMjKnDkKVm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/b67NMnRnx7ZR8wm87IWolDpv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PcfUsLzoR79jUXy0cunTjiCt.png?f=fotoalbum_large)
je gebruikt niet het juiste commando. Zie API docu op de add-on web interface of hier;brano schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:57:
Hoi,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki/Web-API
(rfremotecmd is wat je nodig hebt)
Ik heb een Itho HRU 400 WTW installatie gekregen bij mijn nieuwbouw woning en wil deze graag zelf aansturen via de wifi control add-on module. Heeft er al iemand ervaring opgedaan met aansluiten van de https://www.ithodaalderop.nl/hru400?
Hoi Arjen, thanks.
Ik heb 'm aan de praat. Het commando rfremotecmd werkte alleen niet bij mij. Het commando rfcommand wel. Dat is volgens mij nog de oude codering toch? Ik lees in een oude post dat deze commando's waren aangepast. Mogelijk heb ik dan niet de laatste firmware?
Gr,
Ik heb 'm aan de praat. Het commando rfremotecmd werkte alleen niet bij mij. Het commando rfcommand wel. Dat is volgens mij nog de oude codering toch? Ik lees in een oude post dat deze commando's waren aangepast. Mogelijk heb ik dan niet de laatste firmware?
Gr,
[ Voor 65% gewijzigd door brano op 25-01-2024 14:55 ]
Hallo allemaal,
Ik heb een Itho Daalderop HRU 350 WTW waar ik de non-CVE wifi module (firmware 2.7) inclusief CC1101 RF module op aangesloten heb.
Via MQTT de kan ik itho/ithostatus en itho/lastcmd uitlezen en zie ik een Json string
Maar itho/state blijft leeg.
Komt dit omdat het een non-CVE HRU 350 is of is er een andere manier om de state uit te lezen?
Peter
Ik heb een Itho Daalderop HRU 350 WTW waar ik de non-CVE wifi module (firmware 2.7) inclusief CC1101 RF module op aangesloten heb.
Via MQTT de kan ik itho/ithostatus en itho/lastcmd uitlezen en zie ik een Json string
Komt dit omdat het een non-CVE HRU 350 is of is er een andere manier om de state uit te lezen?
Peter
Geen idee of de vraag al is gesteld maar ik heb een CO2 sensor in de huiskamer, deze "overruled" de instellingen die ik via de addon vraag.
Ik wil de remote daarom fysiek verwijderen en een IKEA 4 knoppen afstandsbediening plaatsen.
Vraag 1 is hoe ik die 4 knoppen de URL naar de API kan laten versturen (ik ben niet zo bekend met HA of JSON en zie geen standaard actie bij automation wanneer er op een knop gedrukt wordt HA de API url verstuurd)
Vraag 2 is of ik de CO2 sensor uit de RF remote kan halen en deze op de addon kan prikken. Lijkt dezelfde pinout te zijn maar of de addon hier dan ook iets mee kan/doet?
Ik wil de remote daarom fysiek verwijderen en een IKEA 4 knoppen afstandsbediening plaatsen.
Vraag 1 is hoe ik die 4 knoppen de URL naar de API kan laten versturen (ik ben niet zo bekend met HA of JSON en zie geen standaard actie bij automation wanneer er op een knop gedrukt wordt HA de API url verstuurd)
Vraag 2 is of ik de CO2 sensor uit de RF remote kan halen en deze op de addon kan prikken. Lijkt dezelfde pinout te zijn maar of de addon hier dan ook iets mee kan/doet?
Je kan op de webpagina naar het menu "update", daar zie je je huidige firmware versie en kan je ook de laatste versie downloaden en de firmware updaten.brano schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:24:
Hoi Arjen, thanks.
Gr,
Ik heb ook een HRU 300 en daar is het rfremotecmd, met versies 2.6.x en 2.7.0 van de firmware
Je hebt dan een firmware versie waar officieel geen ondersteuning in zit voor dit commando. Ik heb voor testen van de HRU300 in eerste instantie "rfcommand" als hidden feature toegevoegd. In de definitieve versie is dat "rfremotecmd" geworden.brano schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:24:
Hoi Arjen, thanks.
Gr,
Beste @Lawrentz en anderen,Lawrentz schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:53:
[...]
Met een relais aansturen zou technisch wel kunnen maar raad ik niet aan.
Ik heb eens het aansluitschema van Itho Daalderop bestudeerd. Ziehier een plaatje van de CVE-S ECO, maar dat geldt vast ook voor onze oude CVE ECO 2P:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o1NJDLEQw4NmgNdeUVk9NlgD.jpg?f=user_large)
Feitelijk werkt het zo:
Stand 1: alleen N en L1 (en aarde) aangesloten
Stand 2 en 3: er wordt een extra fasedraad op L2 of L3 geschakeld en de ventilator gaat sneller of nog sneller draaien
In onze meterkast is dat een bruine (fase) en 2 zwarte (schakel) draden die naar de 1-2-3 schakelaar lopen en wanneer we daar de knop op 2 of 3 zetten wordt de fasedraad gesloten met één van de twee zwarte draden.
Dus eigenlijk is het 220V fasedraad en nuldraad die je met een schakelaar los laat of sluit.
Al onze lampen met schakelaars werken precies zo. Dus de ventilator op stand 2 of 3 zetten is net als het aanzetten van een willekeurig 220V apparaat.
Dus als ik een extra bruine fasedraad op fase aansluit en een extra zwarte draad aantak op de L2 of L3 van de Itho box en die verbind, dan gaat ie gewoon harder draaien toch?
En als ik dan halverwege die nieuwe bruine en zwarte draden een stopcontact maak (met aarde erbij) en een stekker en ik zet daar een slimme stekker tussen die ik met Home Assistant kan aansturen, dan kan ik afhankelijk van de relatieve vochtigheid (zigbee sensor in de badkamer) die slimme stekker aan/uit zetten.
Dit is een uurtje werk.
Zie ik iets over het hoofd?
Dank,
Pieter
Edit: voor alle duidelijkheid: dit zou het schema dan kunnen zijn:
Edit 2: Het zou ook nog veel eenvoudiger kunnen met bijvoorbeeld een Sonoff mini R2
:strip_exif()/f/image/oMS9m2PlmcjcyewhOPmXDpWV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Pieter274 op 26-01-2024 15:18 ]
De 3 standenschakelaar zet op 2 pinnen op je itho pcb een 230v spanning. Daarmee gaat de box naar de verschillende standen low, auto/medium, high. Dat kan uiteraard ook met een relais oid.Pieter274 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:50:
[...]
Beste @Lawrentz en anderen,
Ik heb eens het aansluitschema van Itho Daalderop bestudeerd. Ziehier een plaatje van de CVE-S ECO, maar dat geldt vast ook voor onze oude CVE ECO 2P:
[Afbeelding]
Feitelijk werkt het zo:
Stand 1: alleen N en L1 (en aarde) aangesloten
Stand 2 en 3: er wordt een extra fasedraad op L2 of L3 geschakeld en de ventilator gaat sneller of nog sneller draaien
In onze meterkast is dat een bruine (fase) en 2 zwarte (schakel) draden die naar de 1-2-3 schakelaar lopen en wanneer we daar de knop op 2 of 3 zetten wordt de fasedraad gesloten met één van de twee zwarte draden.
Dus eigenlijk is het 220V fasedraad en nuldraad die je met een schakelaar los laat of sluit.
Al onze lampen met schakelaars werken precies zo. Dus de ventilator op stand 2 of 3 zetten is net als het aanzetten van een willekeurig 220V apparaat.
Dus als ik een extra bruine fasedraad op fase aansluit en een extra zwarte draad aantak op de L2 of L3 van de Itho box en die verbind, dan gaat ie gewoon harder draaien toch?
En als ik dan halverwege die nieuwe bruine en zwarte draden een stopcontact maak (met aarde erbij) en een stekker en ik zet daar een slimme stekker tussen die ik met Home Assistant kan aansturen, dan kan ik afhankelijk van de relatieve vochtigheid (zigbee sensor in de badkamer) die slimme stekker aan/uit zetten.
Dit is een uurtje werk.
Zie ik iets over het hoofd?
Dank,
Pieter
Edit: voor alle duidelijkheid: dit zou het schema dan kunnen zijn:
Edit 2: Het zou ook nog veel eenvoudiger kunnen met bijvoorbeeld een Sonoff mini R2
[Afbeelding]
Oa. om "gepruts" met potentieel gevaarlijke spanning te voorkomen heb ik de add-on gemaakt. Die kan het zelfde maar dan via wifi en hoeft daarbij geen 230v te schakelen maar kan direct de itho firmware aansturen.
De add-on is ook het onderwerp van dit topic, voor vragen over alternatieve aansturing en mogelijkheden (3 standen, 868mhz etc.) zijn aparte topics te vinden.
Je kunt de co2 sensor ook koppelen aan de add-on, dan ben je van het overrulen af en kun je zelf besluiten wat je met de co2 waarde doet.sanscorp schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:16:
Geen idee of de vraag al is gesteld maar ik heb een CO2 sensor in de huiskamer, deze "overruled" de instellingen die ik via de addon vraag.
vraag 1:
Op de add-on is een APi pagina, daar staan de WebAPI commando's uitgelegd.
vraag 2:
geen idee, zou je een foto kunnen maken? ben wel nieuwsgierig wat voor RF remote je hebt...
state = status PWM2I2C protocol, die werkt niet op de HRU350 dus daarom zie je daa rnietsLogchem schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:29:
Hallo allemaal,
Via MQTT de kan ik itho/ithostatus en itho/lastcmd uitlezen en zie ik een Json string![]()
Peter
ithostatus kan je remote stand weergeven. Bij mij heeft die het label FanInfo, bij de HRU mogelijk "Actual Mode". "Speed status" kan ook nog een optie zijn. Mogelijk moet je een aantal I2C commando's aanzetten onder menu "System settings:" van de add-on
Ik gebruik op dit moment de web API om aan te sturen.
Nu wil ik ook gaan uitlezen.
Ik heb daar in mijn Homey een HTML request voor gemaakt (get=ithostatus) waarbij de resultaten als JSON worden gelezen. Dan moet ik het JSON pad opgeven van de waarde die ik wil uitlezen maar het pad dat ik invul werkt niet.
Is er iemand die weet hoe je een JSON pad moet maken bij de HTML resultaten? B.v. voor ''The flow of the blown air (m3/h). Wat is hier het JSON pad van?
Ik heb daar in mijn Homey een HTML request voor gemaakt (get=ithostatus) waarbij de resultaten als JSON worden gelezen. Dan moet ik het JSON pad opgeven van de waarde die ik wil uitlezen maar het pad dat ik invul werkt niet.
Is er iemand die weet hoe je een JSON pad moet maken bij de HTML resultaten? B.v. voor ''The flow of the blown air (m3/h). Wat is hier het JSON pad van?
Hoi @arjenhiemstra , dank voor je reactie. Ik ben het enerzijds hartgrondig met je eens dat jouw oplossing veel mooier is dan mijn voorstel voor gepruts. Anderzijds zie ik 176 pagina's volgeschreven met vragen, aanpassingen, soms probleempjes, dan weer een nieuwe release (die je dan weer moet installeren) en daar wil ik liever m'n tijd niet aan besteden. Ik zoek naar een "set and forget" oplossing. Waarschijnlijk ben ik dan het beste af met een Itho CVE-S ECO met ingebouwde vochtsensor en automatische toerenregeling. Maar ja onze oude CVE ECo 2P doet het nog prima en ik vind het zonde om m weg te doen. Vandaar dat ik op zoek ging naar een alternatieve zelfbedachte oplossing.arjenhiemstra schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:46:
[...]
De 3 standenschakelaar zet op 2 pinnen op je itho pcb een 230v spanning. Daarmee gaat de box naar de verschillende standen low, auto/medium, high. Dat kan uiteraard ook met een relais oid.
Oa. om "gepruts" met potentieel gevaarlijke spanning te voorkomen heb ik de add-on gemaakt. Die kan het zelfde maar dan via wifi en hoeft daarbij geen 230v te schakelen maar kan direct de itho firmware aansturen.
De add-on is ook het onderwerp van dit topic, voor vragen over alternatieve aansturing en mogelijkheden (3 standen, 868mhz etc.) zijn aparte topics te vinden.
Als je vindt dat dat soort vragen in een ander topic of forum thuishoren dan respecteer ik dat en ik zal daarom niet op deze plaats hier verder over doorgaan.
Wel hartelijk dank voor je reactie.
Mijn reactie is nadrukkelijk geen waardeoordeel over welke oplossing beter is, die is namelijk voor iedereen andersPieter274 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:07:
[...]
Hoi @arjenhiemstra , dank voor je reactie. Ik ben het enerzijds hartgrondig met je eens dat jouw oplossing veel mooier is dan mijn voorstel voor gepruts. Anderzijds zie ik 176 pagina's volgeschreven met vragen, aanpassingen, soms probleempjes, dan weer een nieuwe release (die je dan weer moet installeren) en daar wil ik liever m'n tijd niet aan besteden. Ik zoek naar een "set and forget" oplossing. Waarschijnlijk ben ik dan het beste af met een Itho CVE-S ECO met ingebouwde vochtsensor en automatische toerenregeling. Maar ja onze oude CVE ECo 2P doet het nog prima en ik vind het zonde om m weg te doen. Vandaar dat ik op zoek ging naar een alternatieve zelfbedachte oplossing.
Als je vindt dat dat soort vragen in een ander topic of forum thuishoren dan respecteer ik dat en ik zal daarom niet op deze plaats hier verder over doorgaan.
Wel hartelijk dank voor je reactie.
Just a nudge to the topic subject, thats all!! Dank voor je begrip en je mag natuurlijk altijd een PM sturen als je vragen hebt!
misschien heb je iets aan dit voorbeeld?brano schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:41:
Ik gebruik op dit moment de web API om aan te sturen.
https://github.com/arjenh...s-with-special-characters
Dit is voor HA maar JSON extractie werkt in Homey wss hetzelfde
Is het normaal bij de module dat zodra je de rft ABs gebruikt, je daarna via de webinterface de speed niet meer kunt bedienen?
/Edit ff wat meer info. Lijkt wel op de issues van @makooy (makooy in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module").
Gaat om een Itho CVE Eco
Module: itho-wifi
Ventilation level staat op 0% op Itho Status page. I2C is connected. Springt daarna wel op hoogste stand naar 100%, fans etpoint en speed wijzigt ook.
Mijn mid-knop op de AB werkt soms wel, soms niet. Bij beiden ABs gebeurt dit gek genoeg.
Na reboot module werkt het. Totdat ik de RF gebruik.
/Edit ff wat meer info. Lijkt wel op de issues van @makooy (makooy in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module").
Gaat om een Itho CVE Eco
Ventilation level staat op 0% op Itho Status page. I2C is connected. Springt daarna wel op hoogste stand naar 100%, fans etpoint en speed wijzigt ook.
Mijn mid-knop op de AB werkt soms wel, soms niet. Bij beiden ABs gebeurt dit gek genoeg.
[ Voor 68% gewijzigd door ViezeVis op 27-01-2024 20:47 ]
Heeft wss te maken met de stand van je itho en de prio van besturingsprotocol. Hier vind je er meer info over:ViezeVis schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:27:
Is het normaal bij de module dat zodra je de rft ABs gebruikt, je daarna via de webinterface de speed niet meer kunt bedienen?
Gaat om een Itho CVE Eco
https://github.com/arjenh...olling-the-speed-of-a-fan
Thanks. Ik heb de 2 RFTs gekoppeld aan de Itho CVE. In de itho-wifi module staat de config op 2 virtual remotes en heb ik PWM2I2C uitgezet in de system settings. Moet ik dan nu in principe nog wat doen? Dat werd mij niet duidelijk uit de wiki.arjenhiemstra schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:03:
[...]
Heeft wss te maken met de stand van je itho en de prio van besturingsprotocol. Hier vind je er meer info over:
https://github.com/arjenh...olling-the-speed-of-a-fan
De remotes werken nu en ik kan op basis van 'low/mid/high' knoppen in de webinterface de fan speed ook regelen via de box. Alleen lijkt het er nu op dat ik de fan speed niet meer kan regelen via HA.