Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 45 ... 62 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:57
ViezeVis schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:36:
[...]

Thanks. Ik heb de 2 RFTs gekoppeld aan de Itho CVE. In de itho-wifi module staat de config op 2 virtual remotes en heb ik PWM2I2C uitgezet in de system settings. Moet ik dan nu in principe nog wat doen? Dat werd mij niet duidelijk uit de wiki.

De remotes werken nu en ik kan op basis van 'low/mid/high' knoppen in de webinterface de fan speed ook regelen via de box. Alleen lijkt het er nu op dat ik de fan speed niet meer kan regelen via HA.
Dan spreek je vanuit HA toch die virtual remotes aan via de web api ? Volgens mij moet dat dan werken ?

Voor het terugsturen van commando’s middels mqtt gebruik ik nu de alternatieve firmware van gebruiker vliegnerd ( Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen ). Komen die fixes van vliegnerd ook in deze reguliere firmware terecht ? Ik heb 2.7.0 beta 1 geprobeerd maar ik kan dan geen sturing meer doen richting mijn WPU-4G.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 28-01-2024 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-06 21:41

ViezeVis

Sample Text

GeeMoney schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:54:
[...]

Dan spreek je vanuit HA toch die virtual remotes aan die de web api ? Volgens mij moet dat dan werken ?

Voor het terugsturen van commando’s middels mqtt gebruik ik nu de alternatieve firmware van gebruiker vliegnerd ( Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen ). Komen die fixes van vliegnerd ook in deze reguliere firmware terecht ? Ik heb 2.7.0 beta 1 geprobeerd maar ik kan dan geen sturing meer doen richting mijn WPU-4G.
Ik kan wel met de api url m'n vremote acties aanroepen idd;
http://nrg-itho-[ABCD].local/api.html/?vremotecmd=low

Maar het zetten van een percentage/snelheid lijkt niet te kunnen. API docs op 'api' pagina zegt: 'Commands below this line work on itho devices that support the PWM2IC2 protocol. ' Dat protocol heb ik juist uitgezet vanwege de issues met RFT en sliders.

In de MQTT van HA staat namelijk nog wel een slider waarin 't lijkt dat je de fanspeed kunt regelen. @arjenhiemstra ; kan jij dit bevestigen of je dmv de api URL automations moet uitvoeren? En dus niet meer o.b.v. Entity?

/e2
Of vraagt dit om een update naar 2.7 voor de presets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0Gl61odAAAYVXvoVVG1WI8mKCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4oAnGg7AarkJYyXx6NpdmSU4.png?f=fotoalbum_large

De data zoals co2, fan speed etc. updaten ook niet meer.

[ Voor 19% gewijzigd door ViezeVis op 28-01-2024 19:24 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ik heb de add-on aan mijn master Auto Temp hangen en het lijkt erop dat ik ook de groepen en kleppen zie die aan de AutoTemp slave hangen (de tweede Auto Temp dus) maar klopt het dat de nummering niet overeen komt met de nummers op de auto temps en dat je de groepen niet ziet die als badkamer groep staan? (Oftewel, altijd open en niet gekoppeld aan een thermostaat?)

Als ik aan een thermostaat draai dan gaat een groep setpoint omhoog, zodoende heb ik nu geverifieerd welk ‘ Room’ nummer bij welke thermostaat hoort maar dan “mis” ik mijn 2 badkamer groepen nog, ik zie echter geen vermogen of wat dan ook op groepen waar geen setpoint op staat.

Voor degene die met hetzelfde zitten, ik heb het zojuist geverifieerd en kwam nog weer iets tegen vanuit de oplevering:

De add-on laat alleen de groepen zien die gekoppeld zijn aan een thermostaat en begint gewoon met 1 tot en met 12 (max 12 thermostaten namelijk)
Die nummering komt niet overeen met de fysieke groepen nummers van de verdelers maar gaat op volgorde van gekoppelde thermostaten.
Als je dus daadwerkelijk fysiek groep 1 tot en met 4 aan 1 thermostaat hebt hangen op je AutoTemp Master dan is dat 'Room 1' . Fysiek groep 5 aan een tweede thermostaat is dus 'Room 2' enz.
De altijd "open" groepen zijn dus niet zichtbaar omdat die niet gekoppeld zijn aan een thermostaat.

Om aan te geven dat ze er bij nieuwbouw ook maar een potje van maken heb ik dankzij de add-on de volgende punten al opgelost en inzichtelijk gekregen:
* Een slaapkamer bleek niet gekoppeld aan een thermostaat en stond dus altijd "open" (en koelde dus ook niet in de zomer)
* Bijkeuken bleek niet gekoppeld aan een thermostaat en liep altijd flink achter op de woonkamer, thermostaat lag echter bij de warmtepomp in zijn doosje niet gekoppeld.
* Mijn vrouw kon slecht in slaap komen door de warmtepomp die altijd natuurlijk rond bedtijd begon te verwarmen. Ik heb nu dankzij de add-on een blokkade gezet tussen 22:30 en 00:30 uur. Perfect!

[ Voor 50% gewijzigd door GeeMoney op 28-01-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:17
ViezeVis schreef op zondag 28 januari 2024 @ 00:06:
[...]

Ik kan wel met de api url m'n vremote acties aanroepen idd;
http://nrg-itho-[ABCD].local/api.html/?vremotecmd=low

Maar het zetten van een percentage/snelheid lijkt niet te kunnen. API docs op 'api' pagina zegt: 'Commands below this line work on itho devices that support the PWM2IC2 protocol. ' Dat protocol heb ik juist uitgezet vanwege de issues met RFT en sliders.

In de MQTT van HA staat namelijk nog wel een slider waarin 't lijkt dat je de fanspeed kunt regelen. @arjenhiemstra ; kan jij dit bevestigen of je dmv de api URL automations moet uitvoeren? En dus niet meer o.b.v. Entity?

/e2
Of vraagt dit om een update naar 2.7 voor de presets?
[Afbeelding]

De data zoals co2, fan speed etc. updaten ook niet meer.
Je moet em gaan behandelen als een HRU350 qua besturing (die ondersteund ook geen PWM2I2C. Dat gaat (nog) niet via autodiscovery.
Op github staat wel een voorbeeld dat je kan gebruiken:
https://github.com/arjenh...tant---HRU350-integration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
GeeMoney schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:58:
maar klopt het dat de nummering niet overeen komt met de nummers op de auto temps en dat je de groepen niet ziet die als badkamer groep staan?
De status info komt rechtstreeks uit de itho firmware, de mapping zou eventueel wat opgeschoven kunnen zijn doordat ik ergens een mapping verkeerd heb gedaan maar als het echt door elkaar heen staat verwacht ik dat dit komt door de interne mapping van de itho firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
arjenhiemstra schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:26:
[...]

De status info komt rechtstreeks uit de itho firmware, de mapping zou eventueel wat opgeschoven kunnen zijn doordat ik ergens een mapping verkeerd heb gedaan maar als het echt door elkaar heen staat verwacht ik dat dit komt door de interne mapping van de itho firmware.
Ik ben erachter hoe het “werkt”.
In de AutoTemp zie je alleen “groepen” die aan een thermostaat gekoppeld zijn.
Op de AutoTemps gaan max 12 thermostaten dus je ziet ‘Room 1’ tot en met ‘Room 12’ . Dat hoeft dus niet overeen te komen met verdeler/groep 1 tot 12 want er zijn max al 16 groepen te creëren en maar 12 thermostaten.

Ik heb bijvoorbeeld:
Bijkeuken op fysiek groep 1 en eigen thermostaat is ‘Room 1’.
Woonkamer en keuken is fysiek op groep 2 tot en met 8 en thermostaat nummer 2 en vormt ‘Room 2’. Enzovoort.

Een groep die niet gekoppeld is aan een thermostaat zie je niet terug als ‘Room’ en kan je dus ook geen power/kW van uitlezen. Logisch ook want die staat gewoon altijd vol “open”.
Je ziet ze wel allemaal terug als je device settings opvraagt omdat daar per verdeler het wattage per verdeler is ingesteld door de installateur. Dan heet het ook “valve” uit mijn hoofd en 1 tot en met 16.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 29-01-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:15:
[...]

Ik ben erachter hoe het “werkt”.
In de AutoTemp zie je alleen “groepen” die aan een thermostaat gekoppeld zijn.
Op de AutoTemps gaan max 12 thermostaten dus je ziet ‘Room 1’ tot en met ‘Room 12’ . Dat hoeft dus niet overeen te komen met verdeler/groep 1 tot 12 want er zijn max al 16 groepen te creëren en maar 12 thermostaten.

Ik heb bijvoorbeeld:
Bijkeuken op fysiek groep 1 en eigen thermostaat is ‘Room 1’.
Woonkamer en keuken is fysiek op groep 2 tot en met 8 en thermostaat nummer 2 en vormt ‘Room 2’. Enzovoort.

Een groep die niet gekoppeld is aan een thermostaat zie je niet terug als ‘Room’ en kan je dus ook geen power/kW van uitlezen. Logisch ook want die staat gewoon altijd vol “open”.
Je ziet ze wel allemaal terug als je device settings opvraagt omdat daar per verdeler het wattage per verdeler is ingesteld door de installateur. Dan heet het ook “valve” uit mijn hoofd en 1 tot en met 16.
Ik heb vrij kort kunnen meekijken met een monteur. Hij heeft zijn laptop aangesloten op de master en kon per kamer/groep? uitlezen. Zo wist hij mij te vertellen thermosaat X de verkeerde ruimte aan het verwarmen was.

Hoe dan ook ik wilde de add-on ook al bestellen voor de Autotemp, maar beetje terughoudend in of het goed werkt.

Kun jij nu per groep/kamer/ruimte zien of het aan verwarmen/koelen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
hussie01 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:54:
[...]

Ik heb vrij kort kunnen meekijken met een monteur. Hij heeft zijn laptop aangesloten op de master en kon per kamer/groep? uitlezen. Zo wist hij mij te vertellen thermosaat X de verkeerde ruimte aan het verwarmen was.

Hoe dan ook ik wilde de add-on ook al bestellen voor de Autotemp, maar beetje terughoudend in of het goed werkt.

Kun jij nu per groep/kamer/ruimte zien of het aan verwarmen/koelen is?
Je warmtepomp koelt of verwarmd. Dat is hetzelfde voor de gehele woning en werkt niet "per ruimte" .
Door de add-on aan de AutoTemp te hangen zie je precies per thermostaat/ruimte dus of en met hoeveel er verwarmd of gekoeld wordt .

Snipped van mijn dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGBhOjT0ykoT9XFfC5bML01nZqU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HuqGmBjsQZp8cfRtHVV0UpCy.png?f=user_large

Hier zie je dus in welke modes de warmtepomp staat (heating dus)
En welke groepen nu warmtevraag hebben en hoeveel.

Je ziet net zoveel als de monteur dus. Wat de monteur in kwestie niet kan weten zonder documentatie is welke lus/verdeler fysiek in welke kamer onder het beton ligt natuurlijk. Dat moet kloppen anders doe je verkeerde aannames.
Je ziet dus welke thermostaat zijn setpoint niet haalt en "vraagt" en welke 'Room' dat dus is. Je zal zelf fysiek dan even moeten controleren of dat echt de juiste kamer is of de groepen nummering op de buizen is 100% correct :) .

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 29-01-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:59:
[...]

Je warmtepomp koelt of verwarmd. Dat is hetzelfde voor de gehele woning en werkt niet "per ruimte" .
Door de add-on aan de AutoTemp te hangen zie je precies per thermostaat/ruimte dus of en met hoeveel er verwarmd of gekoeld wordt .

Snipped van mijn dashboard:

[Afbeelding]

Hier zie je dus in welke modes de warmtepomp staat (heating dus)
En welke groepen nu warmtevraag hebben en hoeveel.

Je ziet net zoveel als de monteur dus. Wat de monteur in kwestie niet kan weten zonder documentatie is welke lus/verdeler fysiek in welke kamer onder het beton ligt natuurlijk. Dat moet kloppen anders doe je verkeerde aannames.
Je ziet dus welke thermostaat zijn setpoint niet haalt en "vraagt" en welke 'Room' dat dus is. Je zal zelf fysiek dan even moeten controleren of dat echt de juiste kamer is of de troepennummering op de buizen is 100% correct :) .
Gaaf!

Heb jij meerdere add-ons geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
hussie01 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Gaaf!

Heb jij meerdere add-ons geinstalleerd?
Je hebt er in ieder geval 2 nodig.
1 aan de WPU zelf en 1 aan de AutoTemp Master. Die ziet ook een AutoTemp Slave vanuit dezelfde interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

arjenhiemstra schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:22:
[...]

Je moet em gaan behandelen als een HRU350 qua besturing (die ondersteund ook geen PWM2I2C. Dat gaat (nog) niet via autodiscovery.
Op github staat wel een voorbeeld dat je kan gebruiken:
https://github.com/arjenh...tant---HRU350-integration
Thnx, dit voorbeeld kan ik gewoon aanpassen van hru naar cve denk ik? En dan ook de Bypass eruit laten vb. Ik stuur nu de fanspeed aan via een RESTful Command. Dat zou ik dan straks weer kunnen wijzigen naar een Entity sturing?

(Alleen nu even in twijfel of ik dit wel wil, want met een RESTful werkt het ook zoals ik beoogd heb. Alleen kan ik het dus niet meer uitlezen via mqtt. Maar ja... als dat alles is :))

[ Voor 12% gewijzigd door ViezeVis op 29-01-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
  • Laatst online: 07-06 12:37
Flash3d schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:57:
[...]

Heb zelfde probleem, heb 4 addons en deze hebben de MQTT topic:

itho
itho2
itho3
itho4

Heb de eerste 2 addons naar versie 2.7.0 gezet, de 2e van boven aangepast in de MQTT settings van de addon "itho" --> "itho2" maar krijg ook "Unknown" te zien als ik de entity open van de eerste 2 addons.

MQTT status in de addon is groen "Connected" en ik zie ook in de MQTT addon logging in HA de topics voorbij komen.

MQTT addon herstart
MQTT integratie herstart
HA herstart
Addon nogmaals herstart

Voor nu weer terug naar FW 2.6.0.
@arjenhiemstra Kan ik hierin nog wat proberen Arjen of heb jij dit in beeld? Op dit moment weer terug naar 2.6.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
ViezeVis schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:55:
[...]

Thnx, dit voorbeeld kan ik gewoon aanpassen van hru naar cve denk ik? En dan ook de Bypass eruit laten vb. Ik stuur nu de fanspeed aan via een RESTful Command. Dat zou ik dan straks weer kunnen wijzigen naar een Entity sturing?

(Alleen nu even in twijfel of ik dit wel wil, want met een RESTful werkt het ook zoals ik beoogd heb. Alleen kan ik het dus niet meer uitlezen via mqtt. Maar ja... als dat alles is :))
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt vrees. Ik weet wel zeker dat ik de huidige API niet RESTful durf te noemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Flash3d schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:27:
[...]

@arjenhiemstra Kan ik hierin nog wat proberen Arjen of heb jij dit in beeld? Op dit moment weer terug naar 2.6.0.
Nou niet helemaal. Ik zie wel het gedrag wat je beschrijft maar na een reboot van de add-on kan ik de aan/uit knop in HA gebruiken en geeft de slider daarboven ook een percentage.
Ik vermoed dat er nog iets bij de auto discovery toegevoegd moet worden om de aan/uit state en slider beter te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

arjenhiemstra schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 00:08:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt vrees. Ik weet wel zeker dat ik de huidige API niet RESTful durf te noemen :P
Laat ik 't zo zeggen: het werkt met een GET-commando :+
Valt mij op dat de slider in HA niet werkt en de sensoren ook geen informatie meer updaten. Dat is eigenlijk mijn voornaamste 'probleem'. Kan ik dat verhelpen door de sensor, fan en binary sensor toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
  • Laatst online: 07-06 12:37
arjenhiemstra schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 00:10:
[...]

Nou niet helemaal. Ik zie wel het gedrag wat je beschrijft maar na een reboot van de add-on kan ik de aan/uit knop in HA gebruiken en geeft de slider daarboven ook een percentage.
Ik vermoed dat er nog iets bij de auto discovery toegevoegd moet worden om de aan/uit state en slider beter te updaten.
Arjen, met dat "iets" bedoel je aan de software/firmware kant van jou? Of moet ik iets doen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Flash3d schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:31:
[...]

Arjen, met dat "iets" bedoel je aan de software/firmware kant van jou? Of moet ik iets doen? :)
Alles wat Auto Discovery kan kun je ook handmatig configureren, dus mocht je een werkende oplossing hebben, ik hou mij aanbevolen :)
Maar idd, er moet iets aan de Auto Discovery gewijzigd worden in de firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-06 16:48
Ik ben niet zo handig geweest met het instellen van een password op de web ui. De copy paste van het password dat ik in een password manager gegenereerd heb is kennelijk niet goed gegaan, in elk geval komt het er nu op neer dat ik niet meer op de web ui kan inloggen.

In de handleiding wordt wel gesproken over een module reset, wat oa een fimware flash omvat. Is dat de enige manier om de module te factory resetten, of is er een simpelere weg hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:08
Erik070 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:15:
Ik ben niet zo handig geweest met het instellen van een password op de web ui. De copy paste van het password dat ik in een password manager gegenereerd heb is kennelijk niet goed gegaan, in elk geval komt het er nu op neer dat ik niet meer op de web ui kan inloggen.

In de handleiding wordt wel gesproken over een module reset, wat oa een fimware flash omvat. Is dat de enige manier om de module te factory resetten, of is er een simpelere weg hiervoor?
Hee dit heb ik ook! Heb het wachtwoord ook met een password manager gegenereerd en toen naar klembord gekopieerd, dus typo is uitgesloten. Is er toevallig een max password lengte ofzo die niet in het invoerveld wordt afgedwongen? @arjenhiemstra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
THM0 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:53:
[...]

Hee dit heb ik ook! Heb het wachtwoord ook met een password manager gegenereerd en toen naar klembord gekopieerd, dus typo is uitgesloten. Is er toevallig een max password lengte ofzo die niet in het invoerveld wordt afgedwongen? @arjenhiemstra
20 karakters is de max length van het invoerveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Erik070 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:15:

de firmware flash is optioneel btw. Je kunt in de fail save mode een firmware flashen maar als je de module gewoon reset is de config alleen gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
arjenhiemstra schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:14:
[...]

20 karakters is de max length van het invoerveld.
Top! 12 karakters van het opgeslagen wachtwoord gehaald en ik kan weer inloggen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
arjenhiemstra schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:15:
[...]

de firmware flash is optioneel btw. Je kunt in de fail save mode een firmware flashen maar als je de module gewoon reset is de config alleen gereset.
Top, ga ik dat doen.

Password was 32 tekens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Erik070 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:48:
[...]

Top, ga ik dat doen.

Bij mij lukte inloggen dus door de eerste 20 tekens te nemen van het opgeslagen password.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Erik070 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:48:
[...]

Top, ga ik dat doen.

Ik dacht dat 20 wel voldoende zou zijn voor een IoT oplossing die in principe alleen in je lokale netwerk draait... :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vp7BCMz5KiM1xwM2LkktQ0VmCL8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ff9YrI1hsvC5lozZq2xIJFFl.jpg?f=user_large

https://www.netsec.news/h...force-a-password-in-2023/

Ik dacht dat ik een waarschuwing op het input veld had gezet maar blijkbaar niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
En een patch voor Oauth / "Sign in with Apple" in 3..1...

On topic: Voor home assistant heb je voor non-CVE ook allerlei mooie dashboards die je kan maken. Dat vereist allemaal wat MQTT sensor configuratie om bijv. temperatuur WPU te zien, auto-temp temps / kW fan speeds etc.

Ik heb het nu als een package georganiseerd maar ik weet of er iemand bezig is om dit via HACS oid te standaardiseren? Export van bijv. een dashboard is volgens mij niet handig, maar iets als een set standaard sensors wel. Autodiscovery is een fijn begin maar er is veel meer dan dat.

En knutselen met YAML files blijft toch een gedoe voor de meesten i.p.v. een config flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

ViezeVis schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:04:
[...]

Laat ik 't zo zeggen: het werkt met een GET-commando :+
Valt mij op dat de slider in HA niet werkt en de sensoren ook geen informatie meer updaten. Dat is eigenlijk mijn voornaamste 'probleem'. Kan ik dat verhelpen door de sensor, fan en binary sensor toe te voegen?
@arjenhiemstra Zou je hier nog naar willen kijken? Ik kan je ook evt. een pb sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deaap2
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09-2024
ik overweeg: HRU300 met de DuoZone optie.
VRAAG: zijn de 2 kleppen (van DuoZone) ook bedienbaar via MQTT? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-06 01:39
deaap2 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:21:
Deze worden alleen automatisch gedaan op basis van de vraag van de CO2 sensoren in de verschillende zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-06 09:01

basdej

OutSystems Consultant

deaap2 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:21:
Nee is afhankelijk van de CO2 meter of andere afstandsbediening aan welke zone ze gekoppeld zijn (beide zones, Zone A of zone B )

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Zouden RF remotes die correct joinen ook gelijk moeten werken? Ik snap dat niet helemaal uit de handleiding.
Of moet ik nog ergens buttons mappen?

Ik heb een CVE Eco met een Rf remote 04-00161. Het joinen met de add-on ging prima. Remote wordt netjes getoond en in de debug logging zie ik de high/low/medium/timer commands voorbij komen als ik op de knoppen druk. Er gebeurt echter helemaal niets met de ventilator als ik een knop indruk, niet harder/zachter of timer.

Wat me ook opvalt is dat de remote zijn led rood knippert na het indrukken van een knop. Alsof hij dus niet gekoppeld is. Of is dit normaal gedrag icm de add-on?

De remote heb ik voordat ik de add-on had succesvol aan de itho gejoined, en later dus weer geleaved. Toen werkte de remote, voorzover ik dat in die 4 dagen gebruik getest heb, goed. Ventilatie harder/zachter werkte iig. Timer nooit geprobeert.

Remote is inmiddels ook al meerdere keren verwijderd en weer gejoined in de add-on. Remfunctie staat op Send. Receive en bidirectional ook getest, maar dat deed ook weinig. Alleen bij Send lijkt hij ook de juiste capabilities te tonen, maar werkt er dus niets.

Doe ik hier iets verkeerd of is deze remote gewoon niet ondersteund?

Volgens mij heb ik over het joinen van de virtual remote heen gelezen....

[ Voor 4% gewijzigd door Erik070 op 01-02-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrButcher
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-10-2024
Goededag allemaal,

Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe.
Als ik in Home Assistant de ventilatie omhoog doe, gaat het na ongeveer 20 seconden weer uit.
Waarschijnlijk de automatische ventielatiestand neemt het over.

Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-06 20:02
Is het mogelijk om uit te lezen welke valve op de autotemp wij welke kamer hoort?

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
donald_dick schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:07:
Is het mogelijk om uit te lezen welke valve op de autotemp wij welke kamer hoort?
Zie mijn post:
GeeMoney in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"

Je zal dus hopelijk goede docu moeten hebben vanuit de oplevering van je vvw of zelf moeten testen met thermostaten koppelen en dan kijken welke ruimte warmer of kouder wordt.

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 02-02-2024 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Itho I2C connection status: connected
Label Value
Version error newer than latest in firmware 0
Vrij nieuwe autotemp met fw 13.

@arjenhiemstra klopt het dat deze nog niet ondersteund wordt? Heb nu 2.5.6 draaien, heb de vliegnerd versie en 2.7.0 ook geprobeerd, maar steeds dezelfde melding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-06 22:15
GeeMoney schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:10:
[...]

Zie mijn post:
GeeMoney in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"

Je zal dus hopelijk goede docu moeten hebben vanuit de oplevering van je vvw of zelf moeten testen met thermostaten koppelen en dan kijken welke ruimte warmer of kouder wordt.
Als je de boel uitleest met de module, dan is het in een goed geisoleerd (nieuwbouw)huis niet zo moeilijk.

Kamer in de zon? ==> direct zichtbaar op thermostaat/autotemp.
(je kunt desgewenst de spiders 1 voor 1 buiten in de zon leggen)
Raam openzetten kan ook duidelijk zichtbaar zijn, maar bij mij is direct zonlicht veeeel duidelijker. Zeker als er direct licht op de spider valt.

Dan alle thermostaten op een verdieping naar 18 graden en één stuk naar 23 graden.
Als je een IR camera hebt kun je ook makkelijk zien welke groepen open zijn op de verdeler en welke kamer dat dan is. (Zichtbaar op de vloer in de kamer).
Zonder camera is het te voelen, maar dat is meer werk.

Zelf zag ik duidelijk dat een slaapkamer aan het opwarmen was (grafiek van spider temperatuur in HA) terwijl een andere kamer maar bleef afkoelen en juist die kamer de grote warmtevraag had.
Even controleren door het raam open te zetten.
Omwisselen spiders: klaar.

[ Voor 7% gewijzigd door vliegnerd op 02-02-2024 10:31 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skobus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-06 07:58
arjenhiemstra schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:14:
[...]

Ik dacht dat 20 wel voldoende zou zijn voor een IoT oplossing die in principe alleen in je lokale netwerk draait... :P

[Afbeelding]

Ik dacht dat ik een waarschuwing op het input veld had gezet maar blijkbaar niet...
Zie PR 177, password length 32 chars en check op lengte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
donald_dick schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:07:
Dit is niet zo heel moeilijk. Op de Autotemp zijn ze genummerd en de buizen van de vloerverwarming kruisen elkaar nooit, de groepen liggen in een soort waaier. Op die manier kan je vrij makkelijk bepalen wat wat is.
Tevens zijn de Thermostaat nummers op volgorde van de groepen waarop ze geprogrammeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
Onl1ne1373 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Dit is niet zo heel moeilijk. Op de Autotemp zijn ze genummerd en de buizen van de vloerverwarming kruisen elkaar nooit, de groepen liggen in een soort waaier. Op die manier kan je vrij makkelijk bepalen wat wat is.
Tevens zijn de Thermostaat nummers op volgorde van de groepen waarop ze geprogrammeerd zijn.
Waarbij
Distributor 1 valve 1 100
100 procent open of dicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
vliegnerd schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:29:
[...]

Als je de boel uitleest met de module, dan is het in een goed geisoleerd (nieuwbouw)huis niet zo moeilijk.

Kamer in de zon? ==> direct zichtbaar op thermostaat/autotemp.
(je kunt desgewenst de spiders 1 voor 1 buiten in de zon leggen)
Raam openzetten kan ook duidelijk zichtbaar zijn, maar bij mij is direct zonlicht veeeel duidelijker. Zeker als er direct licht op de spider valt.

Dan alle thermostaten op een verdieping naar 18 graden en één stuk naar 23 graden.
Als je een IR camera hebt kun je ook makkelijk zien welke groepen open zijn op de verdeler en welke kamer dat dan is. (Zichtbaar op de vloer in de kamer).
Zonder camera is het te voelen, maar dat is meer werk.

Zelf zag ik duidelijk dat een slaapkamer aan het opwarmen was (grafiek van spider temperatuur in HA) terwijl een andere kamer maar bleef afkoelen en juist die kamer de grote warmtevraag had.
Even controleren door het raam open te zetten.
Omwisselen spiders: klaar.
De crux zit erin om goed te controleren of de thermostaat die je denkt een bepaalde ruimte en lus te bedienen, dit ook daadwerkelijk doet. Dat is met goede isolatie zonder IR camera of zonder een beetje geduld een stuk lastiger vanwege de lage temperatuur en het langzame afkoelen of verwarmen. Maar inderdaad, dat zijn de opties als de nummering/docu ontbreken :) .
Zo kwam ik er ook achter dat dus nu 1 slaapkamer qua thermostaat dus geen stook gedrag liet zien maar de kamer wel altijd flink warmer was, bleek deze dus continu "open" te staan en de thermostaat dus eigenlijk niets te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
donald_dick schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:56:
[...]

Waarbij
Distributor 1 valve 1 100
100 procent open of dicht?
Waar kijk je nu?
Op de Itho settings pagina binnen de add-on aan je autotemp zie je hoeveel W er geconfigureerd is per verdeler.
Bijvoorbeeld bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDrGbi_KgT-C5apOJakCzHImsUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9T3VrAFEAA2b4hyOtCaakAGd.png?f=fotoalbum_large

En binnen de Itho status pagina binnen de add-on zie je de daadwerkelijk vraag en vermogen en percentage betekend hier hoeveel vraag er is en dus "open" :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mZ66N2eQS6SpAbL8srtdEfpsEI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fiRjbtQbGJame8hNlrbt4JGX.png?f=user_large

De klep fysiek kent echter maar 4 standen, 0-25-75-100 .
Waar jij naar kijkt geeft inderdaad de stand van de klep aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_KvaQ7M3GffPAwjqJLTDesODw0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4qLlycH46q3ZzpblzgpBcGqM.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 02-02-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9YgPnlf-qemE49x-l8GACpXPU0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4te5fU9YyjZqggWkkj7QdHSg.png?f=user_large
Hier komt mijn vraag vandaag. Zonder warmteaanvraag zie ik al mijn valves op 100 zijn. En zodra er warmte wordt gevraagd, verspringt ie van 100 naar 50 of 0. Wat zegt dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
donald_dick schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:36:
[Afbeelding]
Hier komt mijn vraag vandaag. Zonder warmteaanvraag zie ik al mijn valves op 100 zijn. En zodra er warmte wordt gevraagd, verspringt ie van 100 naar 50 of 0. Wat zegt dat dan?
Als ze continu op 100 staan dan zijn ze waarschijnlijk niet gekoppeld aan een thermostaat.
Bijvoorbeeld voor een badkamer, deze blijven dan altijd open en lopen dus mee bij elke warmtevraag die je hebt in huis.
Of ze zijn dus wel gekoppeld aan een thermostaat die dus warmtevraag heeft maar dat is niet de thermostaat die je verwacht/bekijkt. Als ze namelijk ook naar 50 of 0 springen dan moeten ze gekoppeld zijn aan een thermostaat en is er dus wel/geen vraag.

@donald_dick hoeveel thermostaten en ruimtes heb je?
En hoe controleer je of je warmte vraag hebt ? Op diezelfde pagina heb je ook de Room output en heat demand beschikbaar, kan je die ook eens allemaal laten zien ?

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 02-02-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 22:12
Late reactie.. ben weer eens met 100 dingen tegelijk bezig.

Ik had de vraag anders moeten stellen en het heeft meer betrekking op HA dan op de addon.

Hoe kan ik met de IKEA afstandsbediening met 4 knoppen de addon/fan aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtNNN
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-06 05:54
Gister een add on aangesloten op mijn autotemp. We hebben hier in huis last van zeer warme slaapkamers. Als ik de thermostaten op 18 graden instel dan blijven de kamers zo'n 20 graden. Ik wil eigenlijk kijken of de thermostaten op de juiste manier gekoppeld zijn aan de zones. Daarbij wil ik een extra thermostaat op zolder aansluiten omdat deze nu aan de woonkamer gekoppeld is, en daarom eigenlijk te warm is.

Weet iemand hoe ik de configuraties van de thermostaten uitlees en een extra thermostaat koppel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-06 13:14
Via een (waarschijnlijk) kapotte sensor ben ik in dit topic terecht gekomen. Net een module besteld, ben erg benieuwd naar de data die ik kan uitlezen 😁 De box op thingyverse wordt momenteel geprint ... _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door Leon- op 04-02-2024 10:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
De box past perfect ook!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEXke8hf2U7VODAIZrI_P0f3EEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9eHyuWtIn8krRgMK80d0OhY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

arjenhiemstra schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:14:
[...]

[Afbeelding]

Tijd voor 2FA. >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwhooftman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 21:17
Lawrentz schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:09:
[...]

Even ter verduidelijking:
De Itho ventilatiebox met Perilex-stekker gebruikt maar één fase (en niet beide fases).

Een Perilex-aansluiting is geen echte standaard en wordt in geval van een aansluiting bij een Itho ventilatiebox gebruikt icm een 3-standenschakelaar.

Als (willekeurig) voorbeeld, RTFM (Read The Fan-tastic Manual) van Itho en dan specifiek pag 14:
https://ithodaalderop.com...0CVE-S%20ECO%20(IDNL).pdf

(Of heb ik je hier verkeerd begrepen?)
Even reageren op een vrij oud bericht: de Itho CVS-SP ECO gebruikt wel degelijk de drie fasen in de perilex stekker. Ik heb recent een Stork-Air CML vervangen door de Itho. Na aanpassen van de bedrading in het perilex stopcontact (keurige instructie van Ventilatieland) reageert de Itho op alle drie de standen van de vaste schakelaar in de keuken. In alle 3 de standen kun je via de add-on de status uitlezen, maar alleen in stand 2 reageert de Itho ook op de instellingen die ik via de webinterface aanpas. In de handleiding van de Itho staat dat stand 2 overeenkomt met de Auto stand, maar dat is dus ook de enige stand waarin hij add-on commando's (en API/JSON commando's) accepteert. Ergo, de vaste schakelaar staat nu bij mij vast op stand 2. In de badkamers heb ik nog steeds de vaste mechanische timerschakelaars voor instelling naar stand 3, die voldoen voor mij prima.

[ Voor 4% gewijzigd door pwhooftman op 04-02-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwhooftman
ViezeVis schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:36:
[...]

Thanks. Ik heb de 2 RFTs gekoppeld aan de Itho CVE. In de itho-wifi module staat de config op 2 virtual remotes en heb ik PWM2I2C uitgezet in de system settings. Moet ik dan nu in principe nog wat doen? Dat werd mij niet duidelijk uit de wiki.

De remotes werken nu en ik kan op basis van 'low/mid/high' knoppen in de webinterface de fan speed ook regelen via de box. Alleen lijkt het er nu op dat ik de fan speed niet meer kan regelen via HA.
Mijn ervaring is dat ik alleen de fanspeed via de webinterface kan regelen als mijn hardwareschakelaar op stand 2 staat. Dus kies via een remote eens 'mid' (of Auto)', werkt de webinterface dan weer wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10:21
pwhooftman schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:26:
Even reageren op een vrij oud bericht: de Itho CVS-SP ECO gebruikt wel degelijk de drie fasen in de perilex stekker...
Dat is de semantiek waarin we allebei gelijk hebben.

In de Perilex zit idd 3x keer een fase (L1, L2, L3) maar dat is geen 3-fase aansluiting, maar dat schreef je ook niet.
In de kabel van de groepenkast naar de Perilex loopt echter 1 fase (L).

Vandaar ook in mijn eerdere post:
Een Perilex-aansluiting is geen echte standaard en wordt in geval van een aansluiting bij een Itho ventilatiebox gebruikt icm een 3-standenschakelaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxW8Qb2lE9QJoxCS1YnJEhkEA-U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/83I9ITCevDbYiIsKIp4CVcsK.png?f=user_large

Zie ook de tabel in Wikipedia: Perilex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

pwhooftman schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:34:
[...]

Mijn ervaring is dat ik alleen de fanspeed via de webinterface kan regelen als mijn hardwareschakelaar op stand 2 staat. Dus kies via een remote eens 'mid' (of Auto)', werkt de webinterface dan weer wel?
Regelen als in: low/mid/medium of met slider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06 11:30

Thyzz

-=leeg=-

Dat is wel een nice doosjes. Ik heb blijkbaar gemist dat dit beschikbaar was. Is die zelf geprint?

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Thyzz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:25:
[...]

Dat is wel een nice doosjes. Ik heb blijkbaar gemist dat dit beschikbaar was. Is die zelf geprint?
Laten printen maar inderdaad aan de hand van de beschikbare designs op zijn site.

Ik zit mijn log op HA even door te nemen maar klopt het dat elke minuut de thermostaat mode wordt doorgegeven/gezien als wijziging ?
Mijn log staat bomvol met meldingen "changed thermostaat to : comfort" . Hij is echter altijd al comfort en ik wijzig hem niet.

[ Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 05-02-2024 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:31:
[...]

Laten printen maar inderdaad aan de hand van de beschikbare designs op zijn site.

Ik zit mijn log op HA even door te nemen maar klopt het dat elke minuut de thermostaat mode wordt doorgegeven/gezien als wijziging ?
Mijn log staat bomvol met meldingen "changed thermostaat to : comfort" . Hij is echter altijd al comfort en ik wijzig hem niet.
Bij mij ook elke minuut een melding zonder dat er gewijzigd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Iemand die mij op weg kan helpen? Klopt het dat als je de "PWM2I2C" functie in de module uitschakelt je vervolgens geen MQTT data meer binnenkrijgt om de ventilator te regelen met traploos regelen? En ook de fanspeed enzovoort? Je kunt dus alleen d.m.v. knoppen en de API de fan speed instellen?

Ik heb het werkend d.m.v. API-getscripts. En het werkt prima hoor. Maar ik weet niet of dit omslachtig is. Ik zou ook de PWM2I2C weer aan kunnen zetten, maar dan kan ik mijn remotes niet meer gebruiken. En dus enkel via een automation of HA. Dan krijg ik wel mqtt data, trouwens.

Waarschijnlijk klopt het, maar even dubbelchecken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
alias: Itho - set MV to high and low after shower
description: ""
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.rv_badkamer_1_humidity
    above: 75
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.rv_badkamer_1_humidity
    below: 65
    for:
      minutes: 2
      seconds: 0
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            above: 75
        sequence:
          - delay:
              minutes: 0
              seconds: 30
              milliseconds: 0
          - service: script.mv_preset_high
            data: {}
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            below: 65
        sequence:
          - service: script.mv_preset_low
            data: {}
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
DrButcher schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:54:
Goededag allemaal,

Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe.
Als ik in Home Assistant de ventilatie omhoog doe, gaat het na ongeveer 20 seconden weer uit.
Waarschijnlijk de automatische ventielatiestand neemt het over.

Erik
ben je hiermee bekend?
https://github.com/arjenh...olling-the-speed-of-a-fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
ViezeVis schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:51:
[...]

@arjenhiemstra Zou je hier nog naar willen kijken? Ik kan je ook evt. een pb sturen.
ik stuur je even een PM want ik heb wat extra info nodig om dit te snappen denk ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Vendetta_X schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:10:
[...]

@arjenhiemstra klopt het dat deze nog niet ondersteund wordt? Heb nu 2.5.6 draaien, heb de vliegnerd versie en 2.7.0 ook geprobeerd, maar steeds dezelfde melding.
zal wel een nieuwe versie uitgekomen zijn, ik zal even checken of ik de definitie files kan updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
skobus schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:41:
[...]

Zie PR 177, password length 32 chars en check op lengte
sorry! Ik dacht dat ik die allang een merge had gedaan maar duidelijk niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
sanscorp schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:07:
Late reactie.. ben weer eens met 100 dingen tegelijk bezig.

Ik had de vraag anders moeten stellen en het heeft meer betrekking op HA dan op de addon.

Hoe kan ik met de IKEA afstandsbediening met 4 knoppen de addon/fan aansturen?
ik denk dat we je hier precies kunnen vertellen hoe je de add-on kunt bedienen, maar hoe je een ikea remote in HA krijgt is beetje buiten de scope van dit topic denk ik...
Ter info; ik heb eea van Ikea via Zigbee2MQTT in HA gekregen, in HA zijn dat devices, de acties van de devices kunnen andere dingen triggeren (automation), hoe dat precies moet is meer een HA ding. Welke commando's je vervolgens nodig hebt zijn voor de add-on beschreven in de API documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@arjenhiemstra echt fantastisch werk! Eindelijk inzicht en dus ook correcties aan kunnen brengen.
Er zijn 2 zaken die mij nog opvielen. Mijn buitentemperatuur ziet hij als 327 graden en de thermostaat mode wordt bijna elke 30 seconden opnieuw opgehaald lijkt het ook als deze niet wijzigt. Binnen HA geeft dit een overvloed aan meldingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
pwhooftman schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:26:
[...]

Even reageren op een vrij oud bericht: de Itho CVS-SP ECO gebruikt wel degelijk de drie fasen in de perilex stekker. Ik heb recent een Stork-Air CML vervangen door de Itho. Na aanpassen van de bedrading in het perilex stopcontact (keurige instructie van Ventilatieland) reageert de Itho op alle drie de standen van de vaste schakelaar in de keuken. In alle 3 de standen kun je via de add-on de status uitlezen, maar alleen in stand 2 reageert de Itho ook op de instellingen die ik via de webinterface aanpas. In de handleiding van de Itho staat dat stand 2 overeenkomt met de Auto stand, maar dat is dus ook de enige stand waarin hij add-on commando's (en API/JSON commando's) accepteert. Ergo, de vaste schakelaar staat nu bij mij vast op stand 2. In de badkamers heb ik nog steeds de vaste mechanische timerschakelaars voor instelling naar stand 3, die voldoen voor mij prima.
2 dingen hierover;
1. het is 1 fase die op 1 pin altijd aanwezig is en afhankelijk van de stand van de 3 standen-schakelaar is op 2 andere pinnen wel of geen fase aanwezig.

2. bedienen van de itho kan op 2 manieren (zie hier uitleg:https://github.com/arjenh...olling-the-speed-of-a-fan)
1 (PWM2I2C) werkt idd alleen als de fan op medium/auto staat, de andere (virtual remote) werkt als het goed is altijd. Dit werkt namelijk exact gelijk als een fysieke remote alleen dan geemuleerd door de add-on. De itho ziet echter geen verschil.

je kunt ook 2 en 1 combineren, dus eerst een medium commando via de add-on versturen en daarna een PWM2i2C, dan werkt het als het goed is altijd. Dit is een setting onder system settings op de add-on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Mooi doosje idd! Welke is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
arjenhiemstra schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:17:
[...]

Mooi doosje idd! Welke is dit?
De 3D print die je als thingyverse link op nrgwatch hebt staan :

https://www.thingiverse.com/thing:5236721
https://www.thingiverse.com/thing:5236658

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
GeeMoney schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:10:
@arjenhiemstra echt fantastisch werk! Eindelijk inzicht en dus ook correcties aan kunnen brengen.
Er zijn 2 zaken die mij nog opvielen. Mijn buitentemperatuur ziet hij als 327 graden en de thermostaat mode wordt bijna elke 30 seconden opnieuw opgehaald lijkt het ook als deze niet wijzigt. Binnen HA geeft dit een overvloed aan meldingen.
327 zal dat een fout code zijn misschien? Info komt rechtstreeks uit de itho firmware, in principe doet de add-on er verder niets mee. Zou theoretisch nog kunnen dat de interpretatie van de opgehaalde data niet goed is maar dan zou de waarde niet constant 327 zijn.

>thermostaat mode wordt bijna elke 30 seconden opnieuw opgehaald

waar wordt die opgehaald? door de add-on bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
woeps, sorry, het is duidelijk alweer te lang geleden dat ik daar naar gekeken heb. Na een jaar heb ik eindelijk weer tijd gehad om aan mijn voron te sleutelen (bleek uiteindelijk een instelling x10 gedaan te hebben, dom dom!) ik ga ze snel eens uitprinten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
arjenhiemstra schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:23:
[...]

327 zal dat een fout code zijn misschien? Info komt rechtstreeks uit de itho firmware, in principe doet de add-on er verder niets mee. Zou theoretisch nog kunnen dat de interpretatie van de opgehaalde data niet goed is maar dan zou de waarde niet constant 327 zijn.

>thermostaat mode wordt bijna elke 30 seconden opnieuw opgehaald

waar wordt die opgehaald? door de add-on bedoel je?
HA krijgt middels MQTT bijna elke 30 seconden: “thermostat mode changed: comfort” maar hij staat bij mij echter altijd op comfort en ik wijzig hem nooit.
Als ik iets moet controleren laat maar weten, dan kan ik er naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
GeeMoney schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:26:
[...]

HA krijgt middels MQTT bijna elke 30 seconden: “thermostat mode changed: comfort” maar hij staat bij mij echter altijd op comfort en ik wijzig hem nooit.
Als ik iets moet controleren laat maar weten, dan kan ik er naar kijken.
De add-on haalt elke x sec (waarbij x de waarde van setting "Update frequency" onder system settings is) de data uit de firmware van je itho. Dat is in 1x alle data, die gaat vervolgens naar het mqtt topic ithostatus.
Ik vermoed dat dit is wat je ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
arjenhiemstra schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:35:
[...]

De add-on haalt elke x sec (waarbij x de waarde van setting "Update frequency" onder system settings is) de data uit de firmware van je itho. Dat is in 1x alle data, die gaat vervolgens naar het mqtt topic ithostatus.
Ik vermoed dat dit is wat je ziet.
En @Vendetta_X ik heb twee add-ons hangen. 1 aan de WPU en 1 aan de Master Auto Temp.
Standaard met enablen van MQTT gaan ze allebei naar hetzelfde topic.
Door het wijzigen van het MQTT topic op de AutoTemp naar zijn eigen topic verdwenen de meldingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwhooftman
@arjenhiemstra en anderen, dank voor de toelichting over 3 fasen en de auto-stand.

Ik heb nog wel een vraag: in de auto stand zou de itho ook zelfstandig op een verhoging van de relatieve vochtigheid moeten reageren, op basis van de interne RV sensor. Maar hoe steil moet de stijging in RV dan zijn, want tot nu toe heeft de Itho niet zelf gereageerd op douchen etc., hieronder een weergave van de luchtvochtigheid bij aanvang van het douchen rond 00:05, de RV stijgt van 39 naar 44%, maar de Itho bleef op een Fan setpoint van 30% staan, rond 00:20 heb ik zelf de wandschakelaar op 3 gezet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrDkGaD_dnvHtBmHe6dbq_tWRIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HeW6m64sfSNI7TsrmPGJidjR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
pwhooftman schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:38:
@arjenhiemstra en anderen, dank voor de toelichting over 3 fasen en de auto-stand.

Ik heb nog wel een vraag: in de auto stand zou de itho ook zelfstandig op een verhoging van de relatieve vochtigheid moeten reageren, op basis van de interne RV sensor. Maar hoe steil moet de stijging in RV dan zijn, want tot nu toe heeft de Itho niet zelf gereageerd op douchen etc., hieronder een weergave van de luchtvochtigheid bij aanvang van het douchen rond 00:05, de RV stijgt van 39 naar 44%, maar de Itho bleef op een Fan setpoint van 30% staan, rond 00:20 heb ik zelf de wandschakelaar op 3 gezet.[Afbeelding]
De officiele installatie procedure is dat de installateur je setup inregelt zodat alles juist reageert. Ik geloof dat dit nooit gebeurt.
De onderstaande settings zijn die gerelateerd aan de vochtsensor. Die geselecteerd is de gevoeligheid. Bij mij staat die op 3700 zodat ik zeker weet dat de vochtsensor nooit de box aanstuurt. Ik regel dat met de vochtmeting zelf via node-red. De standaard waarde is iets van 700 geloof ik. Als je die in stapjes naar beneden bijstelt via de add-on zou de box sneller moeten reageren op vocht.
De andere settings wijzen vanzelf denk ik gezien de beschrijving.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSPycHUj-gRLzVr7HCg2NNowLIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pwUdw6VbU8LwgWymIq7RKrww.png?f=fotoalbum_large

Het kan zijn dat de settings iets afwijken omdat je itho een andere firmware versie heeft maar het zal er erg op lijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Die doosjes printen was een goed idee!
Moest alleen even een gat boren voor de antenne.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJITTYMA23z4AebXlOEFOkj_6zc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hv5DhRpCiD3Egoj5GtrUeAY9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Zojuist 2.7.1 online gezet

Changes since 2.7.0

feat: add check on username/password fields and extend length to 32 chars (#177 from sanderkob, thanks!)
feat: Add support for AutoTemp version 12 and 13
feat: make wifi AP password configurable
feat: update to ArduinoJSON 7.0.3
fix: tweaks for AP mode timeout
fix: reconnect wifi after wifi settings save only if SSID and/or password have changed
fix: Update HA auto discovery to display on/off status correctly (#229 from bjw-s, thanks!)

Firmware binary (CVE HW rev.2 and NON-CVE):
https://github.com/arjenh...noncve/nrgitho-v2.7.1.bin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Vendetta_X schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:10:
[...]

Zou gefixed moeten in 2.7.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Bijna goed. Geen foutmelding meer maar ik zie geen waardes bij Ito status, ik zie alleen Label en Value als headers maar geen details van kamers. Itho settings opvragen gaat wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Vendetta_X je kan los !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Ik krijg de add-on icm een RF remote en Home Assistant toch nog niet helemaal goed werkend. Ik gok dat ik wat verkeerd doe maar kom er niet uit wat precies.

Situatie:
Itho Daalderop CVE-S ventilatie unit met perilex stekker (want dat mijn vorige, zeer oude ventilatie ook)
Rf remote 04-00161
Add-on met RF module

Config:
Send Join command Always
Force medium auto mode Aan
Map RF remotes to virtual remote Aan

CVE fan control (PWM2I2C) staat Aan
Ventilation status (31DA) staat Aan
System status (2401) staat Aan

I2C safe guard Aan

Itho RF remote support Aan

Virtuele remote lijkt zichtbaar met alle functies. Remote type nog handmatig aangepast naar RFT Auto-N (net zoals de fysieke remote)

RF remote joinen lukt ook. Hij verschijnt in RF devices. Zelf aangepast naar remfunc Send

MQTT broker van HA is verbonden.

Wat werkt er wel:
In HA kan ik de ventilatie status uitlezen (in %) en aanpassen. Dat lijkt te werken

Wat werkt er niet:
In HA heeft de add-on/ventilatie na een restart van HA de status "unknown". Op de power icon drukken dan wordt de status available en kan ik weer de ventilatie in % uitlezen en aanpassen. Ik had verwacht dat dit niet nodig zijn en automatisch zou werken. Ik heb nog getracht dit met een automation af te vangen, maar die werkt nog niet echt.
De fysieke RF remote knoppen doen niets. Rode led gaat knipperen op remote, in debug logging zie ik commands binnenkomen, maar het lijkt geen enkel effect te hebben op de ventilatie.
Op de "hoofdpagina" van de add-on kan ik de ventilatie snelheid aanpassen dmv het schuifje, maar de knoppen "low", "medium", "high" en "timer1 t/m 3" doen niets.

Nu had ik al wat gedoe met het initieel de RF remote aan de praat krijgen (add-on had ik toen nog niet). Die wilde pas pairen met de Daalderop unit als de schakelaar van de perilex stopcontact in een bepaalde stand staat. Welke stand dat is, weet ik niet. De schakelaar is nogal oud en lijkt aanduiding voor snelheid oid te missen. Hij heeft 3 standen. Op stand 1 en 2 doet hij niets, op 3 wel (letop, dit zijn zelf verzonnen stand nummers, echt geen idee welke stand wat is).
Aangezien ik niet echt van plan ben om die fysieke schakelaar nog te gebruiken wil ik de perilex stekker vervangen voor een normale stekker. Ik was blind afgegaan op de perilex omdat ik dat al had. Ik had niet goed uitgezocht wat dit precies inhield. Zou die perilex stekker/stand nog iets te maken kunnen hebben met de bovengenoemde problemen die ik ervaar? Ik gok van niet, maar weet te weinig van perilex af. Gaat mij er wat stekker wisselen vooral omdat ik die schakelaar in de keuken kan weghalen aangezien ik die niet meer ga gebruiken. Ventilatie met normale stekker gaat dan in ander stopcontact dat al dichtbij geinstalleerd is.

Goed heel verhaal.
Mijn vermoeden is dat het wellicht met deze instelling te maken heeft: CVE fan control (PWM2I2C) staat Aan
De tekst erboven is mij niet helemaal duidelijk. Maar ik had ergens gelezen dat deze instellingen icm fysieke RF remotes niet gaat werken oid. Snapte dat niet helemaal om eerlijk te zijn.

Iemand wellicht vergelijkbare ervaring en een oplossing gevonden? Of ben ik gewoon als een mongool weer ergens ingedoken waar ik niet veel verstand van heb en loop ik de boel volledig verkeerd te installeren/configureren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Erik070 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:00:
Ik krijg de add-on icm een RF remote en Home Assistant toch nog niet helemaal goed werkend. Ik gok dat ik wat verkeerd doe maar kom er niet uit wat precies.

Situatie:
Itho Daalderop CVE-S ventilatie unit met perilex stekker (want dat mijn vorige, zeer oude ventilatie ook)
Rf remote 04-00161
Add-on met RF module

Config:
Send Join command Always
Force medium auto mode Aan
Map RF remotes to virtual remote Aan

CVE fan control (PWM2I2C) staat Aan
Ventilation status (31DA) staat Aan
System status (2401) staat Aan

I2C safe guard Aan

Itho RF remote support Aan

Virtuele remote lijkt zichtbaar met alle functies. Remote type nog handmatig aangepast naar RFT Auto-N (net zoals de fysieke remote)

RF remote joinen lukt ook. Hij verschijnt in RF devices. Zelf aangepast naar remfunc Send

MQTT broker van HA is verbonden.

Wat werkt er wel:
In HA kan ik de ventilatie status uitlezen (in %) en aanpassen. Dat lijkt te werken

Wat werkt er niet:
In HA heeft de add-on/ventilatie na een restart van HA de status "unknown". Op de power icon drukken dan wordt de status available en kan ik weer de ventilatie in % uitlezen en aanpassen. Ik had verwacht dat dit niet nodig zijn en automatisch zou werken. Ik heb nog getracht dit met een automation af te vangen, maar die werkt nog niet echt.
De fysieke RF remote knoppen doen niets. Rode led gaat knipperen op remote, in debug logging zie ik commands binnenkomen, maar het lijkt geen enkel effect te hebben op de ventilatie.
Op de "hoofdpagina" van de add-on kan ik de ventilatie snelheid aanpassen dmv het schuifje, maar de knoppen "low", "medium", "high" en "timer1 t/m 3" doen niets.

Nu had ik al wat gedoe met het initieel de RF remote aan de praat krijgen (add-on had ik toen nog niet). Die wilde pas pairen met de Daalderop unit als de schakelaar van de perilex stopcontact in een bepaalde stand staat. Welke stand dat is, weet ik niet. De schakelaar is nogal oud en lijkt aanduiding voor snelheid oid te missen. Hij heeft 3 standen. Op stand 1 en 2 doet hij niets, op 3 wel (letop, dit zijn zelf verzonnen stand nummers, echt geen idee welke stand wat is).
Aangezien ik niet echt van plan ben om die fysieke schakelaar nog te gebruiken wil ik de perilex stekker vervangen voor een normale stekker. Ik was blind afgegaan op de perilex omdat ik dat al had. Ik had niet goed uitgezocht wat dit precies inhield. Zou die perilex stekker/stand nog iets te maken kunnen hebben met de bovengenoemde problemen die ik ervaar? Ik gok van niet, maar weet te weinig van perilex af. Gaat mij er wat stekker wisselen vooral omdat ik die schakelaar in de keuken kan weghalen aangezien ik die niet meer ga gebruiken. Ventilatie met normale stekker gaat dan in ander stopcontact dat al dichtbij geinstalleerd is.

Goed heel verhaal.
Mijn vermoeden is dat het wellicht met deze instelling te maken heeft: CVE fan control (PWM2I2C) staat Aan
De tekst erboven is mij niet helemaal duidelijk. Maar ik had ergens gelezen dat deze instellingen icm fysieke RF remotes niet gaat werken oid. Snapte dat niet helemaal om eerlijk te zijn.

Iemand wellicht vergelijkbare ervaring en een oplossing gevonden? Of ben ik gewoon als een mongool weer ergens ingedoken waar ik niet veel verstand van heb en loop ik de boel volledig verkeerd te installeren/configureren?
Het is een behoorlijk verhaal met verschillende opties. Als je kunt beschrijven wat je graag wil bereiken kan ik denk ik wel aangeven waar het mogelijk mis gaat. Je lijkt nu wat tegenstrijdige dingen te configureren.

Weet dat vanaf de add-on virtual remote =! RF remote. Voor de itho firmware zien beide er hetzelfde uit, maar het versturen van van die commando's vanaf de add-on gaat op verschillende manieren. De virutal remote gaat via de add-on elektrisch rechtstreeks naar de itho, de andere gaat via de CC1101 module van de add-on naar de antenne van je itho box.

Je hebt je remote gekoppeld aan de add-on, dan zou Map RF remotes to virtual remote Aan
wss naar uit moeten.
remfunc Send is dan onlogisch, je gaat immers geen signalen versturen met RF van de add-on, je wilt ze juist ontvangen en vertalen naar een snelheid (pwm2i2c in dit geval) richting de itho.
Deze twee settings zijn met name voor niet CVE devices.

wat betreft HA on/off, zie post hier net boven, 2.7.1 zou dat moeten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
arjenhiemstra schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:09:
[...]

Het is een behoorlijk verhaal met verschillende opties. Als je kunt beschrijven wat je graag wil bereiken kan ik denk ik wel aangeven waar het mogelijk mis gaat. Je lijkt nu wat tegenstrijdige dingen te configureren.

Weet dat vanaf de add-on virtual remote =! RF remote. Voor de itho firmware zien beide er hetzelfde uit, maar het versturen van van die commando's vanaf de add-on gaat op verschillende manieren. De virutal remote gaat via de add-on elektrisch rechtstreeks naar de itho, de andere gaat via de CC1101 module van de add-on naar de antenne van je itho box.

Je hebt je remote gekoppeld aan de add-on, dan zou Map RF remotes to virtual remote Aan
wss naar uit moeten.
remfunc Send is dan onlogisch, je gaat immers geen signalen versturen met RF van de add-on, je wilt ze juist ontvangen en vertalen naar een snelheid (pwm2i2c in dit geval) richting de itho.
Deze twee settings zijn met name voor niet CVE devices.

wat betreft HA on/off, zie post hier net boven, 2.7.1 zou dat moeten oplossen.
Als ik je antwoord zo lees lijkt ik inderdaad een aantal dingen door elkaar te hebben gehaald.
Het doel is om zowel via HA de ventilator te kunnen bedienen/uitlezen. En de RF remote zou ik het liefst ook werkend willen hebben voor handmatige bediening zonder HA te hoeven raadplegen (zal mijn vrouw fijn vinden).

Ik had de remfunc vanuit de remote bekeken zeg maar. Dus vanaf de fysieke remote ging ik uit, en die moet kunnen zenden, dus vandaar Send. Vond het al wat vreemd dat deze default op receive stond. Want wat zou de remote moeten receiven, dacht ik nog.

Dus als ik het goed begrijp:

MAP RF remote dus uit
remfunc naar receive aanpassen
PWM2ic2 aan laten staan

Alleen raak ik in de war met je 1 na laatste zin: Deze twee settings zijn met name voor niet CVE devices. Ik heb juist een CVE device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:12
arjenhiemstra schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:53:
[...]

werken de i2c commando's op de debug pagina nog?
ben nu even met korte vakantie in het buitenland en na herinstallatie van mijn pc vergeten de VPN opnieuw op te zetten. evt. remote sessies kunnen pas vlg. week weer daarmee helaas.
Wil je nog een keer meekijken cq samen testen wat het probleem is?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
makooy schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:45:
[...]

Wil je nog een keer meekijken cq samen testen wat het probleem is?
zeker! kan even meekijken via team of teamviewer oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Erik070 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:28:
[...]

Alleen raak ik in de war met je 1 na laatste zin: Deze twee settings zijn met name voor niet CVE devices. Ik heb juist een CVE device.
MAP RF remote aan en remfunc send zijn met name voor HRU devices

Uit en receive is logisch in jouw situatie.

Ik zou:
1. Je remote koppelen aan de add-on
2. Je perilex schakelaar kan je itho uit de auto stand halen, daarom is het in dat geval handig om deze twee aan te hebben, anders kunnen ze beide uit.
- Send Join command
- Force medium auto mode

3. HA autodiscovery zijn werk laten doen

Nu zou zowel via remote, itho add-on web interface en HA de fan te bedienen moeten zijn. De slider in HA en de webinterface zouden in alle gevallen behalve de 3-standen schakelaar mee moeten bewegen met de actie die je gedaan hebt.
De 3 standenschakelaar gaat helemaal om de add-on heen, is daarom ook niet direct zichtbaar voor de add-on.

Als je geen 3 standenschakelaar meer wilt gebruiken koppel je de draden gewoon af. Je laat alleen de fase en de nul zitten. De fan is intern precies hetzelfde als de eurostekker variant. Zie voorbeeld hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NERY8Yy-P7TEgCQrNMNP9EB1Jls=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UaRyTinZ6tlRHwgsathNSbqQ.png?f=user_large

andere draden hoeven niet aangelsoten te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:12
arjenhiemstra schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:00:
[...]

zeker! kan even meekijken via team of teamviewer oid
Laat maar weten wanneer, ik heb een vrij lege agenda. Zie de PM graag tegemoet :)

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik070
arjenhiemstra schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:09:
[...]

MAP RF remote aan en remfunc send zijn met name voor HRU devices

Uit en receive is logisch in jouw situatie.

Ik zou:
1. Je remote koppelen aan de add-on
2. Je perilex schakelaar kan je itho uit de auto stand halen, daarom is het in dat geval handig om deze twee aan te hebben, anders kunnen ze beide uit.
- Send Join command
- Force medium auto mode

3. HA autodiscovery zijn werk laten doen

Nu zou zowel via remote, itho add-on web interface en HA de fan te bedienen moeten zijn. De slider in HA en de webinterface zouden in alle gevallen behalve de 3-standen schakelaar mee moeten bewegen met de actie die je gedaan hebt.
De 3 standenschakelaar gaat helemaal om de add-on heen, is daarom ook niet direct zichtbaar voor de add-on.

Als je geen 3 standenschakelaar meer wilt gebruiken koppel je de draden gewoon af. Je laat alleen de fase en de nul zitten. De fan is intern precies hetzelfde als de eurostekker variant. Zie voorbeeld hieronder:
[Afbeelding]

andere draden hoeven niet aangelsoten te worden
Top, het werkt nu helemaal. Ik had helemaal de configuratie verkeerd begrepen, zat een beetje te puzzelen met de handleiding en de wiki om alles ingesteld te krijgen en ergens heb ik de verkeerde link gelegd tussen de virtuele remote en de fysieke remote. Ik dacht dat de fysieke remote door de virtuele remote werd na gedaan > als de fysieke iets stuurd dat de add-on dit ontvangt en de virtuele dit naar een signaal naar de ventilator stuurt. Maar dat werkt dus niet zo en dan maakt deze config wel wat logisher idd.

Stekker had ik idd al gezien dat het een kwestie is van euro stekker erop en allee fase en nul laten. Dat ga ik nog ergens dit weekend doen, dat komt wel.

Oh en ik kan bevestigen, na de firmware update is de device status in HA na een herstart oid van HA gewoon weer available, top!

Ik moet wel zeggen, deze uitgebreide support had ik niet verwacht. Echt onwijs goed hoe je iedereen hier helpt met je product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Iemand hier die toevallig weet of de Firmware van de Autotemps te updaten zijn of dat ze dat wellicht wel willen doen? (Itho ?)
Op mijn huidige WPU-4G installatie is het wel mogelijk gebleken om de Hoofdthermostaat om te wisselen van een MFT naar een mooiere Spider maar een extra Spider als Ruimtethermostaat koppelen lukt wel maar dan is alles van slag en ook de tweede Spider geeft een A0-3 (error opentherm communicatie) .
Ik vermoed dat mijn Autotemps firmware te oud (firmware 8 ) is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:56
GeeMoney schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:51:
Iemand hier die toevallig weet of de Firmware van de Autotemps te updaten zijn of dat ze dat wellicht wel willen doen? (Itho ?)
Op mijn huidige WPU-4G installatie is het wel mogelijk gebleken om de Hoofdthermostaat om te wisselen van een MFT naar een mooiere Spider maar een extra Spider als Ruimtethermostaat koppelen lukt wel maar dan is alles van slag en ook de tweede Spider geeft een A0-3 (error opentherm communicatie) .
Ik vermoed dat mijn Autotemps te oud (firmware 8) .
Bij mij is er 3 maanden geleden een autotemp regelaar kapot gegaan. Deze is vervangen door een nieuwe maar is sindsdien niet meer te koppelen aan een spider. Volgens hek (installateur) en itho heeft deze nieuwe autotemp een verkeerde software versie. Hek geeft aan de software niet te kunnen aanpassen. Itho heeft een reparatie actie gestart maar dat gaat zeker nog een maand duren voordat ik aan de beurt ben.
Mocht software updaten mogelijk zijn ben ik geïnteresseerd, de isp pinnen van de AVR chip op de PCB zijn niet gemakkelijk te benaderen, en dan is het nog maar de vraag of het flashen niet geblokkeerd is.
Ik denk dat itho flashed over de service poort, maar het protocol is, zover ik weet, niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Paulusbrand dat klinkt niet best. Hebben ze niet stiekem juist een oudere versie geplaatst ?
Ik heb firmware versie 8 en daar kan in ieder geval 1 HT Spider op.
Firmware versie 13 weet ik kan met meerdere Spiders overweg en vanaf die versie is er ook wat meer info beschikbaar als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
GeeMoney schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 07:12:
@Paulusbrand dat klinkt niet best. Hebben ze niet stiekem juist een oudere versie geplaatst ?
Ik heb firmware versie 8 en daar kan in ieder geval 1 HT Spider op.
Firmware versie 13 weet ik kan met meerdere Spiders overweg en vanaf die versie is er ook wat meer info beschikbaar als het goed is.
Ik zal er eens een ithowifo aan hangen voor de versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Paulusbrand schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 07:04:
[...]

Bij mij is er 3 maanden geleden een autotemp regelaar kapot gegaan. Deze is vervangen door een nieuwe maar is sindsdien niet meer te koppelen aan een spider. Volgens hek (installateur) en itho heeft deze nieuwe autotemp een verkeerde software versie. Hek geeft aan de software niet te kunnen aanpassen. Itho heeft een reparatie actie gestart maar dat gaat zeker nog een maand duren voordat ik aan de beurt ben.
Mocht software updaten mogelijk zijn ben ik geïnteresseerd, de isp pinnen van de AVR chip op de PCB zijn niet gemakkelijk te benaderen, en dan is het nog maar de vraag of het flashen niet geblokkeerd is.
Ik denk dat itho flashed over de service poort, maar het protocol is, zover ik weet, niet bekend.
Als de AutoTemp lijkt op de DemandFlow dan zit er een Atmega6490 chip in. Deze zijn te flashen via de ISP interface, de fysieke 10 pin interface is ook aanwezig op de print (direct rechts van de chip) maar de ServiceTool van itho werkt via de Service Poort (RJ45) met het I2C protocol.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_m8Jrf-95artaRSSghaYV6cM3Co=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/13ACRADPVoQdb4f5R2Bfim9T.jpg?f=fotoalbum_large

Nu staat in de datasheet vd Atmega het volgende:
"On-chip In-System re-Programmable (ISP) Flash allows the program memory to be reprogrammed In-System through an SPI serial interface, by a conventional non-volatile memory
programmer, or by an On-chip Boot program running on the AVR core. The Boot program can
use any interface to download the application program in the Application Flash memory."

Itho zou dus een bootloader gemaakt kunnen hebben die via de I2C interface een nieuwe firmware download. Ik zie van een aantal producten (met name boilers) een hoop firmware bestanden in de service tool directory staan maar helaas niet iets wat lijkt op de autotemp.
Ik heb dus zo mijn twijfels of de firmware geüpdatet kan worden door de itho service tool....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
arjenhiemstra schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:05:
[...]

Als de AutoTemp lijkt op de DemandFlow dan zit er een Atmega6490 chip in. Deze zijn te flashen via de ISP interface, de fysieke 10 pin interface is ook aanwezig op de print (direct rechts van de chip) maar de ServiceTool van itho werkt via de Service Poort (RJ45) met het I2C protocol.
[Afbeelding]

Nu staat in de datasheet vd Atmega het volgende:
"On-chip In-System re-Programmable (ISP) Flash allows the program memory to be reprogrammed In-System through an SPI serial interface, by a conventional non-volatile memory
programmer, or by an On-chip Boot program running on the AVR core. The Boot program can
use any interface to download the application program in the Application Flash memory."

Itho zou dus een bootloader gemaakt kunnen hebben die via de I2C interface een nieuwe firmware download. Ik zie van een aantal producten (met name boilers) een hoop firmware bestanden in de service tool directory staan maar helaas niet iets wat lijkt op de autotemp.
Ik heb dus zo mijn twijfels of de firmware geüpdatet kan worden door de itho service tool....
Ik heb die connector bekeken maar die zit niet aan de isp pinnen van de mcu. Het is iig geen standaard isp aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Paulusbrand schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:15:
[...]

Ik heb die connector bekeken maar die zit aan de isp pinnen van de mcu. Het is iig geen standaard isp aansluiting.
Waarom is het geen standaard isp aansluting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
arjenhiemstra schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:21:
[...]

Waarom is het geen standaard isp aansluting?
Sorry ik was het woordje "niet" vergeten. Uit mn hoofd zaten de miso mosi en reset pinnen niet de die connector. Wel de i2c pinnen, dus ik denk dat het een soort connector is voor een uitbreidings pcb. Of een interne connector om via i2c te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Paulusbrand schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:28:
[...]

Sorry ik was het woordje "niet" vergeten. Uit mn hoofd zaten de miso mosi en reset pinnen niet de die connector. Wel de i2c pinnen, dus ik denk dat het een soort connector is voor een uitbreidings pcb. Of een interne connector om via i2c te flashen.
de header linksboven op het plaatje is op de i2c aangesloten, rechts van de chip zit een 10 pin header op de JTAG interface van de chip. Daarmee kun je de chip flashen. Maar dat ondersteund de itho service tool niet helaas. Wellicht heeft itho zelf nog andere tools, de installateurs hebben die niet zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Gebeld en gemaild met Itho maar zij geven gewoon aan: updaten onmogelijk op autotemps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
arjenhiemstra schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:41:
[...]

de header linksboven op het plaatje is op de i2c aangesloten, rechts van de chip zit een 10 pin header op de JTAG interface van de chip. Daarmee kun je de chip flashen. Maar dat ondersteund de itho service tool niet helaas. Wellicht heeft itho zelf nog andere tools, de installateurs hebben die niet zover ik weet.
Ah dat is dan het verschil, de chip is op 2 manieren te flashen. ISP en JTAG. Ik heb een ISP programmer. Het ISP protocol gebruikt altijd de MISO MoSI reset en CLOCK pins, maar die zitten niet in de connector. Ik vermoed dat itho dan JTAG gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
GeeMoney schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:31:
Gebeld en gemaild met Itho maar zei geven gewoon aan: updaten onmogelijk op autotemps.
bummer
Als itho niet specifiek de JTAG interface uit heeft gezet en flashen geblokkeerd heeft zou het mogelijk moeten zijn om een oudere firmware te dumpen en op een ander device te flashen. Maar geen idee of er behalve firmware versies ook nog verschillen zitten in de PCB.... hoop maybe's iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rpd
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:20

rpd

Beste tweakers, ik heb een foutje gemaakt.
Ik heb een HRU 300 en heb het non CVE board.
Het board kreeg geen connectie met de HRU dus ik heb deze even losgekoppeld en een laptop met itho servicetool aangesloten.
Nu was het ook zo dat mijn HMI niet reageerde, dus ik dacht misschien kan ik die resetten/updaten met de servicetool.
Ik heb dus de HMI met usb op de laptop aangesloten en op de oranje firmware/boatloader knop gedrukt.
Nu lijkt de hele HRU niets meer te doen 🤦‍♂️
Heeft iemand een tip hoe ik hier uit kom zodat ik met het fantastische board van arjen aan de slag kan?

Hobby'en was geen hobby'en als alles altijd goed en makkelijk ging...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
arjenhiemstra schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:52:
[...]

bummer
Als itho niet specifiek de JTAG interface uit heeft gezet en flashen geblokkeerd heeft zou het mogelijk moeten zijn om een oudere firmware te dumpen en op een ander device te flashen. Maar geen idee of er behalve firmware versies ook nog verschillen zitten in de PCB.... hoop maybe's iig
Heel misschien koop ik een Autotemp erbij met nieuwere firmware om te testen of ik daar 2 spiders op kan krijgen. Als dat werkt en de firmware die op de nieuwe staat is inderdaad nieuwer dan koop ik hem en heb ik er dus wellicht 1 ”over” .

Ik laat het weten !
Pagina: 1 ... 45 ... 62 Laatste