Erik070 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:00:
Ik krijg de add-on icm een RF remote en Home Assistant toch nog niet helemaal goed werkend. Ik gok dat ik wat verkeerd doe maar kom er niet uit wat precies.
Situatie:
Itho Daalderop CVE-S ventilatie unit met perilex stekker (want dat mijn vorige, zeer oude ventilatie ook)
Rf remote 04-00161
Add-on met RF module
Config:
Send Join command Always
Force medium auto mode Aan
Map RF remotes to virtual remote Aan
CVE fan control (PWM2I2C) staat Aan
Ventilation status (31DA) staat Aan
System status (2401) staat Aan
I2C safe guard Aan
Itho RF remote support Aan
Virtuele remote lijkt zichtbaar met alle functies. Remote type nog handmatig aangepast naar RFT Auto-N (net zoals de fysieke remote)
RF remote joinen lukt ook. Hij verschijnt in RF devices. Zelf aangepast naar remfunc Send
MQTT broker van HA is verbonden.
Wat werkt er wel:
In HA kan ik de ventilatie status uitlezen (in %) en aanpassen. Dat lijkt te werken
Wat werkt er niet:
In HA heeft de add-on/ventilatie na een restart van HA de status "unknown". Op de power icon drukken dan wordt de status available en kan ik weer de ventilatie in % uitlezen en aanpassen. Ik had verwacht dat dit niet nodig zijn en automatisch zou werken. Ik heb nog getracht dit met een automation af te vangen, maar die werkt nog niet echt.
De fysieke RF remote knoppen doen niets. Rode led gaat knipperen op remote, in debug logging zie ik commands binnenkomen, maar het lijkt geen enkel effect te hebben op de ventilatie.
Op de "hoofdpagina" van de add-on kan ik de ventilatie snelheid aanpassen dmv het schuifje, maar de knoppen "low", "medium", "high" en "timer1 t/m 3" doen niets.
Nu had ik al wat gedoe met het initieel de RF remote aan de praat krijgen (add-on had ik toen nog niet). Die wilde pas pairen met de Daalderop unit als de schakelaar van de perilex stopcontact in een bepaalde stand staat. Welke stand dat is, weet ik niet. De schakelaar is nogal oud en lijkt aanduiding voor snelheid oid te missen. Hij heeft 3 standen. Op stand 1 en 2 doet hij niets, op 3 wel (letop, dit zijn zelf verzonnen stand nummers, echt geen idee welke stand wat is).
Aangezien ik niet echt van plan ben om die fysieke schakelaar nog te gebruiken wil ik de perilex stekker vervangen voor een normale stekker. Ik was blind afgegaan op de perilex omdat ik dat al had. Ik had niet goed uitgezocht wat dit precies inhield. Zou die perilex stekker/stand nog iets te maken kunnen hebben met de bovengenoemde problemen die ik ervaar? Ik gok van niet, maar weet te weinig van perilex af. Gaat mij er wat stekker wisselen vooral omdat ik die schakelaar in de keuken kan weghalen aangezien ik die niet meer ga gebruiken. Ventilatie met normale stekker gaat dan in ander stopcontact dat al dichtbij geinstalleerd is.
Goed heel verhaal.
Mijn vermoeden is dat het wellicht met deze instelling te maken heeft: CVE fan control (PWM2I2C) staat Aan
De tekst erboven is mij niet helemaal duidelijk. Maar ik had ergens gelezen dat deze instellingen icm fysieke RF remotes niet gaat werken oid. Snapte dat niet helemaal om eerlijk te zijn.
Iemand wellicht vergelijkbare ervaring en een oplossing gevonden? Of ben ik gewoon als een mongool weer ergens ingedoken waar ik niet veel verstand van heb en loop ik de boel volledig verkeerd te installeren/configureren?