Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 46 ... 63 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-09 10:40
rpd schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:03:
Beste tweakers, ik heb een foutje gemaakt.
Ik heb een HRU 300 en heb het non CVE board.
Het board kreeg geen connectie met de HRU dus ik heb deze even losgekoppeld en een laptop met itho servicetool aangesloten.
Nu was het ook zo dat mijn HMI niet reageerde, dus ik dacht misschien kan ik die resetten/updaten met de servicetool.
Ik heb dus de HMI met usb op de laptop aangesloten en op de oranje firmware/boatloader knop gedrukt.
Nu lijkt de hele HRU niets meer te doen 🤦‍♂️
Heeft iemand een tip hoe ik hier uit kom zodat ik met het fantastische board van arjen aan de slag kan?
Misschien een domme vraag, maar heb je de WTW al even een tijdje van de stroom afgehaald?
Misschien staat hij nog in een bootloader modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rpd
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-08 22:38

rpd

Onl1ne1373 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:38:
[...]

Misschien een domme vraag, maar heb je de WTW al even een tijdje van de stroom afgehaald?
Misschien staat hij nog in een bootloader modus.
Goeie vraag, maar dat heb ik idd al gedaan.
Als ik dat nu doe gaat de HMI aan en zie ik kort "1.10 swv" (ik vermoed de HMI software versie).
Vervolgens lichten all elementen op het display op en dat blijft zo tot ik op de terug knop druk, dan is het display zwart en gaat deze niet meer aan.
De remote zorgt er ook niet voor de de HRU gaat ventileren.
Vooreen begon de HRU met een soort initialisatie waarbij je wat geratel hoort, dat gebereurt nu niet meer.

Bootloader modus komt hij idd wel in. Ik krijg in de servicetool een venster met de keuze om een device te kiezen. Heb daar HMI geseleteerd, hij begint dan direct met uploaden (van een firmware?) en heb gewacht tot hij klaar was met stap 1/2, de upload. Daarna leek hij niets meer te doen en heb ik alles los gehaald en de HRU opnieuw gestart door stekker er even uit te halen. Maar wellicht had ik dat dus beter niet kunnen doen.

Achteraf bedacht ik mij dat hij misschien helemaal de HMI niet gaat aanpassen maar de HRU print? Dan had ik wellicht voor de optie "HRU250300 nieuw" moeten kiezen, maar ik dacht laat ik nu maar even niets doen tot ik weet of dat wel de bedoeling is 😅

Hobby'en was geen hobby'en als alles altijd goed en makkelijk ging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Ben bang dat hij halverwege het flashen dus gestopt is en dat hij dus nu niet doorstart. Kan je de ServiceTool er niet weer aanhangen en hem dan opnieuw flashen?

[ Voor 11% gewijzigd door Onl1ne1373 op 13-02-2024 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:42
rpd schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:03:
Beste tweakers, ik heb een foutje gemaakt.
Ik heb een HRU 300 en heb het non CVE board.
Het board kreeg geen connectie met de HRU dus ik heb deze even losgekoppeld en een laptop met itho servicetool aangesloten.
Nu was het ook zo dat mijn HMI niet reageerde, dus ik dacht misschien kan ik die resetten/updaten met de servicetool.
Ik heb dus de HMI met usb op de laptop aangesloten en op de oranje firmware/boatloader knop gedrukt.
Nu lijkt de hele HRU niets meer te doen 🤦‍♂️
Heeft iemand een tip hoe ik hier uit kom zodat ik met het fantastische board van arjen aan de slag kan?
Bij mij is het flashen op deze manier ook een keer mis gegaan. Hierna heb ik het nog een keer geprobeerd en toen ging het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Mijn Autotemps hebben Itho hw version: 46 en Itho fw version: 10
Dus er zijn hardware en software versies. Dus we zouden moeten kijken welke software versies op welke hardware versies in het wild voorkomen. Dan weten we ook als er geflasht kan worden wat in ieder geval waarop kan.

Ik heb een WPU-5G met Spiders

[ Voor 5% gewijzigd door Onl1ne1373 op 13-02-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rpd

rpd

Paulusbrand schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:43:
[...]

Bij mij is het flashen op deze manier ook een keer mis gegaan. Hierna heb ik het nog een keer geprobeerd en toen ging het wel goed.
@Paulusbrand welke optie gebruik jij precies dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ocwlmm87ShnKnHEPDlgkEkKyQc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SiPhMNAQrlsgmkZh3uNBHy5k.png?f=user_large
Ik had hier voor "HMI" gekozen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWxa4PjDRUIaasujNldJ_VMJqow=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mx5pqdtgigsyWQuDcZeanEK3.png?f=user_large
Na stap 1 komt hij weer terug bij het scherm op de 1e screenshot.
Moet ik daarna nog op "HMI Brdg Firmware" drukken, of zou ik daarna de HRU stekker eruit/erin moeten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulusbrand
rpd schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:38:
[...]

@Paulusbrand welke optie gebruik jij precies dan?
[Afbeelding]
Ik had hier voor "HMI" gekozen.
[Afbeelding]
Na stap 1 komt hij weer terug bij het scherm op de 1e screenshot.
Moet ik daarna nog op "HMI Brdg Firmware" drukken, of zou ik daarna de HRU stekker eruit/erin moeten doen?
Nee ik heb een van de hrus geflashed. Ik kan me alleen niet herinneren of het nieuw of oud was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rpd

rpd

Paulusbrand schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:40:
[...]

Nee ik heb een van de hrus geflashed. Ik kan me alleen niet herinneren of het nieuw of oud was...
Ik kwam ergens tegen dat de nieuwe "wit" zijn, dus ik heb die nu gefleshed.
Krijg ik weer info van de HRU als ik de servicetool start. Ik hoefde alles niet eens opnieuw te starten.
Super bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulusbrand
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:37:
Mijn Autotemps hebben Itho hw version: 46 en Itho fw version: 10
Dus er zijn hardware en software versies. Dus we zouden moeten kijken welke software versies op welke hardware versies in het wild voorkomen. Dan weten we ook als er geflasht kan worden wat in ieder geval waarop kan.

Ik heb een WPU-5G met Spiders
Master autotemp
Fw:10 hw:15 werkt goed

Eerste slave
Fw:10 hw:15 werkt goed (meerdere spiders)

Tweede slave
Fw:13 hw:15 bind niet met spider v55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42
Paulusbrand schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:10:
[...]

Master autotemp

Eerste slave

Tweede slave
Master Autotemp 8-poorts :
Fw: 08 hw:36 werkt met 1 enkele Spider als HT

Slave Autotemp 8-poorts :
Fw: 08 hw:36 geen Spider mogelijk.

Edit @Paulusbrand
In mijn geval werkt binden wel met meerdere Spiders maar zodra de tweede spider online komt knalt hij in storing A0-3 (opentherm communicatie error) en gaat de pomp gek doen doordat de autotemps geen correct waardes meer uit kunnen lezen van de andere thermostaten. 8-poorts variant toegevoegd.

[ Voor 32% gewijzigd door GeeMoney op 13-02-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Bijzonder dat @GeeMoney nieuwere hardware heeft met oudere firmware dan @Paulusbrand.

En als er inderdaad verschillen in zitten voor de ondersteuning van verschillende type thermostaten (MFT vs Spider) moet dat een nachtmerrie voor installateurs zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:25:
Bijzonder dat @GeeMoney nieuwere hardware heeft met oudere firmware dan @Paulusbrand.

En als er inderdaad verschillen in zitten voor de ondersteuning van verschillende type thermostaten (MFT vs Spider) moet dat een nachtmerrie voor installateurs zijn.
Misschien het aantal poorten? Die van mij zijn allemaal 8 poorts.

[ Voor 4% gewijzigd door Paulusbrand op 13-02-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Paulusbrand schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:41:
[...]
Misschien het aantal poorten?
Daar heb je wel een mogelijk verschil te pakken, maar volgens mij heb je alleen 8 en 12 poorts Autotemps.
Waarbij de 12 waarschijnlijk in het wild weinig te vinden zal zijn. Ik heb iig 3x een 8 poorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Iemand woonachtig omgeving Enschede toevallig met een Itho add-on module in bezit? PM mij a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
GeeMoney schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:28:
[...]

Master Autotemp 8-poorts :
Fw: 08 hw:36 werkt met 1 enkele Spider als HT

Slave Autotemp 8-poorts :
Fw: 08 hw:36 geen Spider mogelijk.

Edit @Paulusbrand
In mijn geval werkt binden wel met meerdere Spiders maar zodra de tweede spider online komt knalt hij in storing A0-3 (opentherm communicatie error) en gaat de pomp gek doen doordat de autotemps geen correct waardes meer uit kunnen lezen van de andere thermostaten. 8-poorts variant toegevoegd.
Welke versies zijn je spiders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Paulusbrand schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:06:
[...]

Welke versies zijn je spiders?
43 en 55 .

[ Voor 44% gewijzigd door GeeMoney op 13-02-2024 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwhooftman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-08 18:01
arjenhiemstra schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:52:
[...]

De officiele installatie procedure is dat de installateur je setup inregelt zodat alles juist reageert. Ik geloof dat dit nooit gebeurt.
De onderstaande settings zijn die gerelateerd aan de vochtsensor. Die geselecteerd is de gevoeligheid. Bij mij staat die op 3700 zodat ik zeker weet dat de vochtsensor nooit de box aanstuurt. Ik regel dat met de vochtmeting zelf via node-red. De standaard waarde is iets van 700 geloof ik. Als je die in stapjes naar beneden bijstelt via de add-on zou de box sneller moeten reageren op vocht.
De andere settings wijzen vanzelf denk ik gezien de beschrijving.

[Afbeelding]

Het kan zijn dat de settings iets afwijken omdat je itho een andere firmware versie heeft maar het zal er erg op lijken.
Als ik de 'Rise in absolute humidity' instel op 300 reageert de Itho vlot op een douchebeurt, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Weet iemand hoe een Itho CO2 sensor gereset kan worden? Mijn CO2 sensor geeft plotseling 400-500ppm teveel aan. In de handleiding staat dat je reset door 15 seconden de stroom er af te halen maar dat helpt niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:19

pistole

Frutter

KappuhH schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:57:
Weet iemand hoe een Itho CO2 sensor gereset kan worden? Mijn CO2 sensor geeft plotseling 400-500ppm teveel aan. In de handleiding staat dat je reset door 15 seconden de stroom er af te halen maar dat helpt niet helaas.
Weet je zeker dat het teveel is? Is het in 1x gesproken of een (snelle) stijging?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:27
KappuhH schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:57:
Welk artikelnummer heeft je CO2-sensor?
Ik vraag dit ook omdat veel Itho CO2-sensoren een NDIR aan boord hebben en daardoor zelf-kalibrerend zijn.
De CO2-sensoren met halfgeleider zou je niet moeten willen hebben. Die zijn te onnauwkeurig, zelfs ter indicatie zijn ze te onnauwkeurig en kunnen op den duur op een bepaalde waarde blijven hangen.

Is het een externe sensor?
Wat je dan zou kunnen doen is de sensor op een droog moment buiten hangen.
De sensor zou dan +/- 420 ppm aan moeten geven, de natuurlijke hoeveelheid CO2 van buitenlucht van dit moment.
Zit je dan nog 400-500 ppm te hoog dan is er idd iets mis met je sensor.

Zie ook
Wikipedia: Mauna Loa Observatory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
pistole schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:00:
[...]

Weet je zeker dat het teveel is? Is het in 1x gesproken of een (snelle) stijging?
Ja is echt teveel. Als niemand thuis is gaat hij naar ongeveer 900ppm terwijl andere sensoren richting 400 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Lawrentz schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:47:
[...]

Welk artikelnummer heeft je CO2-sensor?
Ik vraag dit ook omdat veel Itho CO2-sensoren een NDIR aan boord hebben en daardoor zelf-kalibrerend zijn.
De CO2-sensoren met halfgeleider zou je niet moeten willen hebben. Die zijn te onnauwkeurig, zelfs ter indicatie zijn ze te onnauwkeurig en kunnen op den duur op een bepaalde waarde blijven hangen.

Is het een externe sensor?
Wat je dan zou kunnen doen is de sensor op een droog moment buiten hangen.
De sensor zou dan +/- 420 ppm aan moeten geven, de natuurlijke hoeveelheid CO2 van buitenlucht van dit moment.
Zit je dan nog 400-500 ppm te hoog dan is er idd iets mis met je sensor.

Zie ook
Gaat om dit product: https://www.ithodaalderop...essional/product/04-00045

Andere sensoren gaan dus wel richting die 420 ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
KappuhH schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:54:
[...]

Gaat om dit product: https://www.ithodaalderop...essional/product/04-00045

Andere sensoren gaan dus wel richting die 420 ongeveer.
Dit is idd een CO2-sensor met een zelf-kalibrerende NDIR aan boord.

• GeeMoney
Gekke vraag, ik ben nu bij een vriend welke ook een WPU-4G heeft en ik de add-on allemaal geconfigureerd hebt maar hij heeft een Homey.
Nu heb ik MQTT Broker, Client werkend en ik kan inloggen, meekijken en ik zie de status van de itho en berichten voorbijkomen.
Nu staat er op de wiki: maak een nieuw device aan via MQTT Hub en noem die Fan zonder eigenschappen.
Allemaal prima, maar waar kan ik dat device aanmaken dan ?

(onbekend met Homey)

Knop is wit, net als de app achtergrond :+
Als iemand tips heeft hoe ik in Homey ook wat waardes kan laten zien als een soort dashboard hoor ik het graag. Ik heb 1 ITHO device volgens de wiki met 3 attributen maar wat ik ook toevoeg, ik krijg niet meer info uit de add-on. Of moet ik virtual devices ofzo maken ?

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 15-02-2024 15:39 ]

• pushnoi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-08 10:51
Dag allen!

Ik ben tegenwoordig woonachtig in een huis met een HRU ECO-fan en aangezien ik gek ben op home automation heb ik ook een nrg unit besteld. Ik vond het hier in huis erg vochtig, en wilde kijken of ik eea kon verbeteren door het slim aan te sturen met Home Assistant.

Ik heb vandaag de boel voor het eerst aangesloten, en zie nogal vreemde waardes van de temperatuursensoren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKvprz6J14oFmu8tripEeanruc0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DpWRCsTsvLFE8biZBdY7dAo8.png?f=user_large

Dit is overigens na een reset van het apparaat. Ik zie ook de Frost lock oplopen na een tijdje -- op zich logisch als het apparaat denkt dat het -51 is =) Weet iemand wat er hier aan de hand is? Kapotte sensoren? En kan dit de hoge luchtvochtigheid verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M66B
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Versie 2.7.1 bij het bewaren van de system settings, ook zonder iets te veranderen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZnehXn2jsjTuMDJHaDL3Cuzqqk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/89qG0rwp7EwViFU9493v857B.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Is er geen knippercode te zien op de HRU? Mogelijk zijn de temperatuur sensoren kapot, maar het is wel vreemd dat ze allebei foute waarden aangeven.
En kan dit de hoge luchtvochtigheid verklaren?
De fans draaien allebei zo te zien. Zijn de filters en de warmtewiselaar schoon? kanaal schoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
gns1l schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:24:
[...]

Is er geen knippercode te zien op de HRU? Mogelijk zijn de temperatuur sensoren kapot, maar het is wel vreemd dat ze allebei foute waarden aangeven.

[...]
De fans draaien allebei zo te zien. Zijn de filters en de warmtewiselaar schoon? kanaal schoon?
Ik weet vrijwel niets van dit apparaat, maar ik vermoed dat een knippercode een code is die dmv LEDs op het bord zelf wordt aangegeven? If so, dan weet ik het niet, want ik heb het apparaat nog niet open gehad (huurhuis, dus ietwat huiverig).

Overigens draaien de fans na een nachtje blijkbaar niet allebei:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njFDaPolwwplhXjh0guVyN7Lez4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVU1pcmp9xRaKi5gKZqGcxO1.jpg?f=fotoalbum_large

Het apparaat schijnt een paar maanden terug geserviced te zijn, en de filters voor zover ik het kan beoordelen zijn schoon. De kanalen zo te zien ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBassie
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-08 21:54
M66B schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:05:
Versie 2.7.1 bij het bewaren van de system settings, ook zonder iets te veranderen:

[Afbeelding]
Ik heb dat ook.

Model: "ECO FAN CVE2"
Itho hw version: 19
Itho fw version: 1

Addon:
Current firmware version: 2.7.1
Hardware revision: 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrButcher
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-10-2024
Dank je wel voor de info.

"Let op! Het I2C-2-PWM-protocol wordt overruled door de CO2-sensor, wat betekent dat het niet mogelijk is om permanent een ventilatorsnelheid in te stellen met het PWM2I2C-protocol. Virtual remote commando's zoals 'low', 'medium' en 'high' en alle andere functionaliteit werkt wel zoals verwacht"

Maar na dit gelezen te hebben.
Stop ik ermee.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:06
DrButcher schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:51:
[...]

Dank je wel voor de info.

"Let op! Het I2C-2-PWM-protocol wordt overruled door de CO2-sensor, wat betekent dat het niet mogelijk is om permanent een ventilatorsnelheid in te stellen met het PWM2I2C-protocol. Virtual remote commando's zoals 'low', 'medium' en 'high' en alle andere functionaliteit werkt wel zoals verwacht"

Maar na dit gelezen te hebben.
Stop ik ermee.. :(
Waarom als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
pushnoi schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:07:
[...]
Ik weet vrijwel niets van dit apparaat, maar ik vermoed dat een knippercode een code is die dmv LEDs op het bord zelf wordt aangegeven? If so, dan weet ik het niet, want ik heb het apparaat nog niet open gehad (huurhuis, dus ietwat huiverig).
Je hoeft het apparaat niet open te maken.

Je kunt hier de handleiding van de HRU 350 downloaden. Op blz 29 staat een plaatje van het bedieningspaneel met de status LED. Op blz 45 staan de verschillende knippercodes uitgelegd.

Je kunt proberen de spanning van het apparaat te halen om het opnieuw op te laten starten, maar als het een huurhuis is, lijkt me dat je beter de verhuurder kunt inschakelen omdat de HRU kennelijk defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
gns1l schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:10:
[...]

Je hoeft het apparaat niet open te maken.

Je kunt hier de handleiding van de HRU 350 downloaden. Op blz 29 staat een plaatje van het bedieningspaneel met de status LED. Op blz 45 staan de verschillende knippercodes uitgelegd.

Je kunt proberen de spanning van het apparaat te halen om het opnieuw op te laten starten, maar als het een huurhuis is, lijkt me dat je beter de verhuurder kunt inschakelen omdat de HRU kennelijk defect is.
Exact dit heb ik gedaan, en als het goed is komt er vanmiddag een monteur langs om eea te checken. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrButcher
Ik wilde graag het ook kunnen bedienen in Home Assistent, maar dat gaat niet .
Want het wordt dan overruled door het originele print, met als resultaat dat de afzuiging na 10 seconden uit gaat. Dan moet je het originele print eruit halen, maar dan kan je de originele inbouw sensor niet gebruiken.
Om nou alles uit te schakelen en dan een nieuwe sensor in de badkamer te zetten, dat is het mij niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Mcdrone666 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:26:
Wat een fantastische oplossing.

Bedankt @arjenhiemstra .

Ik heb de Itho wifi module eenvoudig in mijn Homey Pro 2019 gebracht met een virtueel apparaat.

Een paar flows aan het virtuele apparaat met api calls en het werkt als een zonnetje.
Kan je mij wellicht van wat info voorzien hoe en wat je dit in Homey hebt geprakt ?
Ik heb nu een tweetal devices met MQTT maar die data ververst niet goed en hij lijkt niet lekker alle MQTT berichten op te pakken. Ik schakel over naar de API call methode om een variabele te gaan wijzigen.

@NoWorldOrder! ik doe dezelfde API-call naar de ithostatus maar mijn JSON extract wil maar niet werken ? Hoe kan het dat jij
[code]
$["temp-room-c"]
[/code]
Kan gebruiken terwijl dat bij mij helemaal niet in de JSON output staat?
Ik heb overal spaties en ook hoofdletters etc ?

Er is iets geks met mijn quotes denk ik.

[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 17-02-2024 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
DrButcher schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:03:
[...]

Ik wilde graag het ook kunnen bedienen in Home Assistent, maar dat gaat niet .
Dat gaat prima, het werkt in jouw situatie net als alle gebruikers met bijvoorbeeld een HRU. Je mist alleen de traploze regeling. Besturen van de snelheid middels low, medium, high en timers gaat prima icm met de ingebouwde CO2 sensor, ook via HA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pushnoi
Energiewacht was hier... Kudos voor @arjenhiemstra - ik vertelde ze dat ik de waardes had uitgelezen, eerste wat men zei was 'hoe heb je dat gedaan? wij kunnen dat niet...'. Typisch. Als ik eea niet liet zien was men met de boel uit en aanzetten weggegaan met 'aanvoer draait weer'. =)

Men gaat pogen nu om de temperatuursensoren te vervangen, maar ik vermoed dat de gehele WTW aan het eind van z'n latijn is (unit is van 2007), maar we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrButcher
arjenhiemstra schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:53:
[...]

Dat gaat prima, het werkt in jouw situatie net als alle gebruikers met bijvoorbeeld een HRU. Je mist alleen de traploze regeling. Besturen van de snelheid middels low, medium, high en timers gaat prima icm met de ingebouwde CO2 sensor, ook via HA.
Bij mij stop de ventilatie na 10 sec. Ermee.
Maar zonder ingebouwde sensor en printplaat geen probleem.
Dus ik heb een losse zigbee vochtsensor besteld voor in de douche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
DrButcher schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:37:
[...]

Bij mij stop de ventilatie na 10 sec. Ermee.
Stopt? of valt terug?
Als dat laatste het geval is stuur je niet het juiste commando vanaf de add-on (wss toch PWM2I2C ipv Virtual Remote)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrButcher
arjenhiemstra schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:10:
[...]

Stopt? of valt terug?
Als dat laatste het geval is stuur je niet het juiste commando vanaf de add-on (wss toch PWM2I2C ipv Virtual Remote)
Nu ben ik je kwijt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Hij bedoelt dat je waarschijnlijk toch een verkeerde code stuurt naar je unit. Dus geen virtual remote.
Kan je je code anders eens volledig delen? Dan kijken we met je mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrButcher
GeeMoney schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:55:
[...]

Hij bedoelt dat je waarschijnlijk toch een verkeerde code stuurt naar je unit. Dus geen virtual remote.
Kan je je code anders eens volledig delen? Dan kijken we met je mee.
Echt geen idee,waar ik die moet vinden.

ik druk gewoon op high in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
DrButcher schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:32:
[...]

Echt geen idee,waar ik die moet vinden.

ik druk gewoon op high in de app?
Laten we hier beginnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQ-X232ujnw99grLuAThRXKQJ-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iHtKhdH4ymYGvYMn1jN9h9ck.png?f=fotoalbum_large

dit is de virtual remote interface van de add-on. Dit kan ook via de API of HA maar dit is als start even het makkelijkst.
Binnen 2 minuten na op spanning brengen van je itho klik je hier op de Join knop, als het goed is gaat je itho dan even harder draaien.
Eventueel kun je deze stap overslaan als je al een remote hebt, in dat geval druk je op "Copy ID" en druk je twee knoppen op je remote in (diagonaal).

Hierna zou je met de andere knoppen op deze pagina de snelheid van je itho moeten kunnen wijzigen zonder dat na 10 sec. de snelheid terugvalt naar die ingesteld door je interne CO2 sensor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@arjenhiemstra wellicht handig (kleine crosspost vanuit het WPU topic)

Hier een handleiding voor iemand die met Homey en de (WPU) add-on aan de gang wilt:

Benodigdheden voor Homey:

Homey Pro
Advanced Flows

Apps:
Better Logic Library
Device Capabilities
Virtual Device

Ik heb ervoor gekozen om de data door middel van API calls te verwerken.
Ik zat op een Homey Pro uit 2019 maar merkte dat die de hoeveelheid MQTT berichten niet lekker aankon en ook het lezen uit meerdere topics ging niet altijd goed.

Voor de temperatuur uitlezingen kunnen we een standaard Virtual device gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hM4LyCjnpLxf3qJ8g15rUZ_mJKI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/doy17kN8gDy0u6p7FmOcXUoJ.png?f=fotoalbum_large
Nieuw apparaat -> Virtual Device -> Thermostaat -> Doel-temp en Gemeten Temp laten we aangevinkt min en max temp is OK en we zetten 2 decimalen.
Dan hebben we nu een thermostaat zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVRgf14ph8rXfTYGFm-KjQ9B2PU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7DwIkPT3O3EosFbFamVX07u1.png?f=user_large

Nu moeten we de waardes gaan vullen.
Maak een Advanced flow met de volgende gegevens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdfV3YfS3loEeGfN7wiNhwEZBEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T6r8pkNAsMKaTonTzXf30gW9.png?f=fotoalbum_large

De "Als" is Datum & Tijd elke 60 seconden.
Dan voegen we een Logic in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/no0QJylls0z2U-HGqu58PwzwNPI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2bR5EG9RMzgwvAzk4cJjwGxB.png?f=user_large
Lees "antwoord)"van die logic met "pad"
code:
1
$["Requested room temp (°C)"]
zetten we in een Better Logic Library:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnizjiK4hQxzCqsqgjEtfwwGE5c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mski3RLthbfWnUfGT6uQD9eL.png?f=user_large

Die variabele zet ik weer in het Virtual Device welke twee kenmerken heeft:
“target_temperature” en “measure_temperature”
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5wyQVIr1duqRwQU3m906ANkAFw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w4DXG9yEs2hkcLcv4Vix9Xqm.png?f=user_large

Die match ik met de juiste gegevens uit de API call en druk vervolgens op start :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNMITNhwrd28eQ184VH8zh0TyMQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q6YbFbzGIMxOhZroIpkONHfC.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/io2WxXe46hE2346UVdXYC0g10FU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0EuG6TA77JxG3CCSCYeCLkJs.png?f=user_large

Koelen naar is natuurlijk fictief. Het is een "nep" device maar het gaat mij om de gegevens. Die zijn juist en geven Insights informatie nu. (historische grafieken worden opgebouwd).

Uiteindelijk geeft dat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B80sWkOY0oLjfzTsZYu6N1Q2MYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yfLzy2AW4lkkekbBHGtjMAi4.png?f=fotoalbum_large

Voor de niet thermostaat devices moet je een nieuw apparaat maken maar dit keer kies je voor Device Capability ipv Virtual Device en kies je de optie: Advanced Virtual Device en kies je "Een lege AVD Maken".
Kies een icon en vervolgens verschijnt er een nieuw device op je dashboard.
Begin nu eerst weer met eenzelfde type flow als hierboven maar ipv een virtual device kies je als laatste stap een Device Capability :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hL9V837IMMJdUvg5a1_3HbXFKbg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4bWamDOWlCpTt1vQfOPLrAC5.png?f=fotoalbum_large
Let op dat je die laatste stap nog niet kan vullen omdat je eerst terug moet naar je nieuwe device om deze waardes in te kloppen:

Rechtermuisknop op het device en kies: "Repareren" .
Ik geef 1 voorbeeld om een nieuw Numeriek veld aan te maken met als omschrijving CV Pomp l/hr zoals je in de flow kon zien (zet ook een vinkje bij (creëer inzichten) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srHq3hzWjbGdeKkeC0ARBf5z3Dw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GQoo0pPAV002InmXzGXRegwR.png?f=fotoalbum_large

Sla dit op en ga terug naar je flow en kies nu in je laatste stap je Device Capability en pas toe: Zet nummerveld om naar nummer en doe verder niets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GyEEQJ82Y65bzem964_noSnIo4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FpdkAuuPGTth45xDiuvibS8b.png?f=user_large
Match die met de waardes (hint: klik op Nummerveld) van je device en druk op start :) .

Voor de echte die-hards:
Belangrijk om te weten is dat de Homey standaard een beperkte lijst ondersteund met measuring capabilities. Die moet je ingeven op je virtual device of binnen je Advanced Virtual Device om je ontvangen gegevens te laten matchen met je virtual device.
Er is dus veel mogelijk maar soms moet je even creatief zijn door een eigen omschrijving te kiezen zoals ik doe met l/hr hierboven en dan gewoon "sensor" output met 4 decimalen te gebruiken ipv waterflow want die komt in liters/minuut met 2 decimalen.
Lijst met capabilities: https://apps-sdk-v3.devel...-device-capabilities.html

Amen :+

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 18-02-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrButcher
arjenhiemstra schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:06:
[...]

Laten we hier beginnen:
[Afbeelding]

dit is de virtual remote interface van de add-on. Dit kan ook via de API of HA maar dit is als start even het makkelijkst.
Binnen 2 minuten na op spanning brengen van je itho klik je hier op de Join knop, als het goed is gaat je itho dan even harder draaien.
Eventueel kun je deze stap overslaan als je al een remote hebt, in dat geval druk je op "Copy ID" en druk je twee knoppen op je remote in (diagonaal).

Hierna zou je met de andere knoppen op deze pagina de snelheid van je itho moeten kunnen wijzigen zonder dat na 10 sec. de snelheid terugvalt naar die ingesteld door je interne CO2 sensor.
Dank je wel, motor gaat harder draaien,maar dan reageert geen een knop en join blijft groen.
Ik vind het wel genoeg voor vandaag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:24
arjenhiemstra schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Nice! Ik had even de link @vliegnerd en je github repo niet gelegd maar nu valt alles weer op zn plek :)

Ik heb geprobeerd de code uit te checken en een paar patches te maken maar dat is toch wat lastiger gezien dat de code base behoorlijk veranderd is.
Ik heb het eea verzameld in deze commit:
https://github.com/arjenh...5c0925d4f4dc82e6960c375be

je weet waarschijnlijk zelf vrij snel te vinden waar de delta nog zit, mocht je ergens een klein beetje tijd vinden... :*)
Ik heb vandaag eindelijk eens even de tijd genomen om mijn WPU branch te porten naar de laatste versie, om een nette PR te kunnen maken.

Er is helaas meer dan één "MAAR":

- ik kan de firmware niet meer builden (platform io probleem)
- mijn module is vastgelopen na flashen van debug firmware

Platform IO:
De mappenstructuur is zo veranderd dat ik eigenlijk alleen maar in een nieuwe clone van github kan werken. Het lukt mij anders waarschijnlijk niet om de juiste diffs te maken, zonder 100 verplaatste files die de history vervuilen.
Geen probleem, de commits heb ik zo overgezet, maar ik krijg Platform IO niet meer aan de praat.

In VS Code:
Ik kan in versie 2.7.3 "Default", dev, beta en release niet builden want "MissingPackageManifestError: Could not find one of 'package.json' manifest files in the package"
Ik kan alleen debug builden.

Heb je een hint om platform IO in de nieuwe setup aan de praat te krijgen in Visual Studio Code?
EDIT: Oplossing, verwijder alle packages uit C:\Users\<Naam>\.platformio\. Verwijder de hele packages map. Dan installeert PIO de deps opnieuw. Daarna werkte het. Soort van clean install.

Module vastgelopen:
Ik heb de door mij gebuilde firmware nrtitho-debug-v2.7.3.bin geupload naar een extra module die ik heb liggen. (Die draaide op 2.5.x en was verbonden met mijn WiFi). Geupload via de webinterface.

Na reboot maakt de module wel verbinding met mijn wifi. Maar ik krijg geen webpagina te zien via een browser.

Ik heb een Rev1 non-CVE boardje. "HW rev.: 1 Batch: 03-0422".
Op het boardje knippert de blauwe LED aan de rand (RX, bij R8) telkens twee keer en dan een paar seconde niet. De groene led op de UTP poort knippert ook snel in een burst, dan weer even uit, dan weer een burst.

De reset procedure uit de handleiding lukt mij niet.
Reset drukken werkt, maar ik zie geen "default" knop. Ik neem aan dat deze hier "fail safe" heet, maar er gebeurt niets. EDIT: jawel, meer probleren, het groene led op de UTP poort is het wifi ledje.

De module zit nog op mijn wifi, dus heeft geen eigen wifi AP.

EDIT: Oplossing in failsafe mode is alleen de pagina "/update" actief. Ga naar http://192.168.4.1/update als je een verbdinging met het AP van de module maakt in failsafe mode.

[ Voor 8% gewijzigd door vliegnerd op 25-02-2024 07:36 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
vliegnerd schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:15:
[...]

Ik heb vandaag eindelijk eens even de tijd genomen om mijn WPU branch te porten naar de laatste versie, om een nette PR te kunnen maken.

Platform IO:
De mappenstructuur is zo veranderd dat ik eigenlijk alleen maar in een nieuwe clone van github kan werken. Het lukt mij anders waarschijnlijk niet om de juiste diffs te maken, zonder 100 verplaatste files die de history vervuilen.
Geen probleem, de commits heb ik zo overgezet, maar ik krijg Platform IO niet meer aan de praat.

In VS Code:
Ik kan in versie 2.7.3 "Default", dev, beta en release niet builden want "MissingPackageManifestError: Could not find one of 'package.json' manifest files in the package"

Heb je een hint om platform IO in de nieuwe setup aan de praat te krijgen in Visual Studio Code?
src is naar main veranderd. Je zou tijdelijk main terug kunnen veranderen naar src wellicht?
Verder zou het zo out of the box moeten werken. Ik heb onlangs nog een clean install gedaan van VSCode and de repo. Heb je een clean gedaan in VSCode?
Module vastgelopen:
Ik heb de door mij gebuilde firmware nrtitho-debug-v2.7.3.bin geupload naar een extra module die ik heb liggen. (Die draaide op 2.5.x en was verbonden met mijn WiFi). Geupload via de webinterface.

Na reboot maakt de module wel verbinding met mijn wifi. Maar ik krijg geen webpagina te zien via een browser.

Op het boardje knippert de blauwe LED aan de rand (RX, bij R8) telkens twee keer en dan een paar seconde niet. De groene led op de UTP poort knippert ook snel in een burst, dan weer even uit, dan weer een burst.

Reset drukken werkt, maar ik zie geen "default" knop. Ik neem aan dat deze hier "fail safe" heet, maar er gebeurt niets.

Klinkt als een boot loop door een core crash oid.
Als het goed is zou dat altijd na de fail save code moeten plaatsvinden. Kun je de fail save procedure uitvoeren om te zorgen dat er een AP start? Je kunt dan via http://192.168.4.1/update een nieuw firmware bestand flashen.
HIer is een filmpje om in fail save mode te komen:
YouTube: add on reset

alleen de reset op 0:15 sla je over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
vliegnerd schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:15:
[...]

Platform IO:

In VS Code:

Module vastgelopen:

Reset drukken werkt, maar ik zie geen "default" knop. Ik neem aan dat deze hier "fail safe" heet, maar er gebeurt niets.

Bedankt voor de PR! Ik heb een firmware binary gecompiled. Die is hier te vinden voor diegenen die willen testen:
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/pull/234

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:24
arjenhiemstra schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:35:
[...]

Bedankt voor de PR! Ik heb een firmware binary gecompiled. Die is hier te vinden voor diegenen die willen testen:
Mooi. Ik heb het inmiddels ook getest en het lijkt te werken.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrButcher
Goedendag,

Ik heb de orginele printplaat en co2 meter losgekoppeld en eigen sensor in de badkamer geplaatst.
Maar nu zie Nrg-itho app, dat er nog steeds vocht en temperatuur word gemeten, ziet er iets op het nrg printje wat dat meet?

Mvg Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
DrButcher schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:02:
Goedendag,

Ik heb de orginele printplaat en co2 meter losgekoppeld en eigen sensor in de badkamer geplaatst.
Maar nu zie Nrg-itho app, dat er nog steeds vocht en temperatuur word gemeten, ziet er iets op het nrg printje wat dat meet?

Mvg Erik
daar zit de vochtsensor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuTPUgBmBjZm7pVtmRnZfq7cYmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTwHACJy2nE7cotogYfObT1P.jpg?f=fotoalbum_large

Als je die verwijderd meet je itho geen vocht meer. Maar hij gaat er een beetje raar van doen (hoog en laag worden omgedraaid)
Je kunt beter via de itho add-on de sensor zo instellen dat de itho niet meer reageert op vocht. (standaard staat die op 700 geloof ik, ik heb de waarde veranderd naar 3700)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSPycHUj-gRLzVr7HCg2NNowLIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pwUdw6VbU8LwgWymIq7RKrww.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrButcher
Die had ik nog niet gezien.
Ik dacht dat die zwarte blok de vochtsensor was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zs7vfwDR6Uin1UXdYC2sfSJHORw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y09oTN8RunnOyUP4dzvkNTAC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-09 14:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gl7mY0_JHEkvYL8zF6JuarXBab8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0hCG0gGQrED14xt0b5L2JLN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik de itho wifi module icm hru 350. Mij valt op dat de buiten temperatuur sensor wel hele hoge temperatuur afgeeft. Dat was aan het begin van het jaar (met de koude buiten temperaturen) nog niet zo. Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidooow
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:03
henrim schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:31:
[Afbeelding]

Ik gebruik de itho wifi module icm hru 350. Mij valt op dat de buiten temperatuur sensor wel hele hoge temperatuur afgeeft. Dat was aan het begin van het jaar (met de koude buiten temperaturen) nog niet zo. Herkent iemand dit?
Een kapotte buiten temperatuur sensor gaf bij ons -320 graden aan, dus dit herken ik niet. De sensoren (545-4645) zijn wel relatief gemakkelijk zelf te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 15:15

Niet toevallig de aanzuiging in de buurt van een afvoer pijpje (cv, afzuigkap, etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim
kvandt schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:44:
[...]

Niet toevallig de aanzuiging in de buurt van een afvoer pijpje (cv, afzuigkap, etc)?
Nee, installatie zit in een nieuwbouw huis en heeft goed gewerkt. Ik heb gezien dat de temp sensor in het verleden wel realistische waarden gaf.

Cv heb ik niet wel warmte pomp maar die staat geheel op begane grond terwijl wtw op zolder zit. Afzuigkap is circulatie, maar die blaast sws geen temperaturen van plus 40 graden uit, en wordt niet veel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim
Guidooow schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:39:
[...]

Een kapotte buiten temperatuur sensor gaf bij ons -320 graden aan, dus dit herken ik niet. De sensoren (545-4645) zijn wel relatief gemakkelijk zelf te vervangen.
Thnx voor het delen van deze. Ik ga het nog even paar dagen aan zien. Wellicht kan ik de installateur overtuigen te kijken onder garantie. Maar ja officieel kan ik deze sensor waarde natuurlijk niet uitlezen, dus kan ik 'm dit ook niet vertellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim
Inmiddels heeft het systeem ook weer geconcludeerd dat het vandaag zomer is, nadat ik de wtw een keer herstart had.

[ Voor 3% gewijzigd door henrim op 25-02-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
DrButcher schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:26:
Die had ik nog niet gezien.
Ik dacht dat die zwarte blok de vochtsensor was.
[Afbeelding]
dat is de co2 sensor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
arjenhiemstra schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:35:
[...]

Ik heb hem ook getest en hij lijkt ook bij mij te werken met het tegenhouden van verwarmen.
Bedankt voor het werk! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrButcher
Hartelijk dank,
Voor de uitleg.
Misschien kan je mij dan ook vertellen waarom als de co2 sensor met printplaat is aangesloten de ventilatie na 10 seconden weer zachter gaat draaien en zonder werkt alles perfect?
Volgens de beschrijving moet het alleen werken met low,medium en high,maar ook dat werkt niet.
Ik heb de virtuele afstandsbediening op rvt-auto staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJXhuaKDNF1RN4b6oZiiCU2fw24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOq2l55OEjmTQS6DH0zxHEcH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door DrButcher op 26-02-2024 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
DrButcher schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:11:
[...]

Hartelijk dank,
Voor de uitleg.
Misschien kan je mij dan ook vertellen waarom als de co2 sensor met printplaat is aangesloten de ventilatie na 10 seconden weer zachter gaat draaien en zonder werkt alles perfect?
Volgens de beschrijving moet het alleen werken met low,medium en high,maar ook dat werkt niet.

[Afbeelding]
moet iets zijn met het commando dat je stuurt vanaf de add-on. een remote zou de co2 sensor moeten overrulen.

Zou je op de pagina "System settings" de volgende settings willen aanpassen?
"Update frequency" => 10 sec ipv de standaard 60 sec.
"Fan system status (31D9))" => on ipv standaard off

Daarna voor de zekerheid even een reboot van de add-on

Nu het sturen van een virtual remote commando low of high ga je naar de Itho status pagina van de add-on, check wat de waarde achter het label "Faninfo" is. Het kan een sec. of 10 duren voordat deze van "auto" naar "low" of "high" gaat.
Als dat niet gebeurt, dan is het virtual remote commando niet verwerkt door de itho, enige logische verklaring dan is dat de virtual remote niet correct gekoppeld is met de itho (join is niet goed gegaan).

ik hoor graag wat eruit komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrButcher
arjenhiemstra schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:58:
[...]

moet iets zijn met het commando dat je stuurt vanaf de add-on. een remote zou de co2 sensor moeten overrulen.

Zou je op de pagina "System settings" de volgende settings willen aanpassen?
"Update frequency" => 10 sec ipv de standaard 60 sec.
"Fan system status (31D9))" => on ipv standaard off

Daarna voor de zekerheid even een reboot van de add-on

Nu het sturen van een virtual remote commando low of high ga je naar de Itho status pagina van de add-on, check wat de waarde achter het label "Faninfo" is. Het kan een sec. of 10 duren voordat deze van "auto" naar "low" of "high" gaat.
Als dat niet gebeurt, dan is het virtual remote commando niet verwerkt door de itho, enige logische verklaring dan is dat de virtual remote niet correct gekoppeld is met de itho (join is niet goed gegaan).

ik hoor graag wat eruit komt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpqBrgYDT8R_XSdpvD5YFYuKB04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXyASg2tgs9dGbzrtNNoSOSd.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je kan zien het blijft op “auto” staan en gaat nog steeds na paar seconden uit , ik heb het een paar keer gekoppeld wat ik verkeerd doe. Geen idee.
Moet je bij System settings Autodetect CC1101 RF module aanzetten.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
DrButcher schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:11:
[...]

Hartelijk dank,
Voor de uitleg.

[Afbeelding]
Ik heb een CVE-S Eco en daar werkt de externe CO-2 sensor pas na 15 min en daarna in stapjes van 4%/min in setting "Max speed change CO2 control (%_min)".
Alle CO2-settings zijn inzichtelijk en desnoods instelbaar op de Itho Setting pagina.
Aanpassingen voor de CO2-settings zijn in principe niet nodig.

Wat je met de CO2-sensor zou kunnen doen is het zwarte kastje tijdelijk uit de box halen (maar verder wel aangesloten laten), het zwarte kastje in een plastic zakje stoppen, hier diep in uitademen en luchtdicht afsluiten.
De gedetecteerde CO2-waarde zal naar 2000 ppm schieten en dan een half uurtje wachten of je box na 15 steeds sneller gaat draaien.
Althans, zo werkt het bij mij.

De RV werkt wel met hoog/laag.

Detail: Ik neem aan dat je met de remote de RFT-Auto bedoelt (ipv RVT-Auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
DrButcher schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:26:
[...]

[Afbeelding]

Zoals je kan zien het blijft op “auto” staan en gaat nog steeds na paar seconden uit , ik heb het een paar keer gekoppeld wat ik verkeerd doe. Geen idee.
Moet je bij System settings Autodetect CC1101 RF module aanzetten.?
Als de stand niet veranderd doet de virtual remote het niet, join is niet goed gegaan.
Heb je misschien na de join het type remote veranderd (van CVE naar AUTO oid)?
Als dat het geval is moet je eerst de remotes ontkoppelen van je itho (leave commando binnen 2 min) en daarna een nieuwe join

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderbakker_
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 28-08 10:27
Hallo,

Ik heb in huis ook zo'n mooie itho CVE eco box waar ik deze addon in wil gaan plaatsen. Opzich werkt de box nu zonder addon perfect. Zodra de douche aangaat gaat hij gelijk afzuigen door de interne sensor. Hij zuigt alleen de badkamer af en een deel van de zolder.

Wat ik wil bereiken is het volgende
Snachts de MV helemaal uit als de RV voldoende laag is.
In de winter de MV pas laten afzuigen na het douchen tot hij weer op normale RV is. (anders sta je te rillen onder de douche)

In de winter de MV ook harder sturen indien zolder temp te hoog wordt.

Ik bedien de mv nu met een Itho spider remote welke eigenlijk altijd op auto staat, tenzij we in de winter niet willen rillen van de kou.

Feitelijk voldoet alles nu dus en wil ik de huidige functies alleen iets uitbreiden en via Homey aansturen. Is dit iets wat te doen is? Ik wil namelijk mijn spider rf remote gewoon als hoofdbediening houden. (Voor de WAF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Sanderbakker_ schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:36:
Hallo,

Ik heb in huis ook zo'n mooie itho CVE eco box waar ik deze addon in wil gaan plaatsen. Opzich werkt de box nu zonder addon perfect. Zodra de douche aangaat gaat hij gelijk afzuigen door de interne sensor. Hij zuigt alleen de badkamer af en een deel van de zolder.

In de winter de MV pas laten afzuigen na het douchen tot hij weer op normale RV is. (anders sta je te rillen onder de douche)

Ik bedien de mv nu met een Itho spider remote welke eigenlijk altijd op auto staat, tenzij we in de winter niet willen rillen van de kou.

Feitelijk voldoet alles nu dus en wil ik de huidige functies alleen iets uitbreiden en via Homey aansturen. Is dit iets wat te doen is? Ik wil namelijk mijn spider rf remote gewoon als hoofdbediening houden. (Voor de WAF)
Dat kan, ik neem aan dat je iets van een home automation platform gebruikt?
Hou er rekening mee dat je itho alleen betrouwbaar vocht kan meten als er lucht langs stroomt, dus als je de box uitzet meet je dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderbakker_
arjenhiemstra schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:19:
[...]

Dat kan, ik neem aan dat je iets van een home automation platform gebruikt?
Hou er rekening mee dat je itho alleen betrouwbaar vocht kan meten als er lucht langs stroomt, dus als je de box uitzet meet je dat niet meer.
Ja, ik maak gebruik van Homey. Daar wil ik de addon uiteindelijk in toevoegen.

Ik begrijp dat de sensor niks meer met als er geen luchtstroom is. Daarom wil ik hem alleen 'snacht uitschakelen mits de RV voldoet.
Maar verder kan het dus compleet langs elkaar werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Sanderbakker_ schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:36:
Hallo,

Het is technisch wel mogelijk maar de vraag is of je de ventilatiebox wel moet willen uitzetten of moet willen minimaliseren.
Je vocht en CO2 in de woning gaan toenemen en dit wil je allebei niet vanwege verschillende gezondheidsredenen.
Wat de exacte gevolgen kunnen zijn van gebrek aan ventilatie en daardoor verhoging van vocht en CO2 dat kan je wel googelen.
Daarbij gaat het comfort ook op andere vlakken verder omlaag.

Die ventilatiebox heb je niet voor niets en is verplicht in het bouwbesluit sinds (ik meen) de 80-er jaren.
Maak daar gebruik van.

Ik raad je aan is om eerst naar andere manieren te kijken om je comfort te verbeteren, samen met de normale werking van de ventilatiebox.
Maar goed, het is jullie gezondheid, jullie comfort en jullie huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Sanderbakker_ schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:13:
[...]

Ja, ik maak gebruik van Homey. Daar wil ik de addon uiteindelijk in toevoegen.

Ik begrijp dat de sensor niks meer met als er geen luchtstroom is. Daarom wil ik hem alleen 'snacht uitschakelen mits de RV voldoet.
Maar verder kan het dus compleet langs elkaar werken?
Ja het kan maar zoals hierboven, de vraag is of het verstandig is. Ikzelf heb de sturing van de vochtsensor in de itho firmware uitgeschakeld en doe de vochtsturing via home automation.

Om een itho met vochtsensor helemaal uit te kunnen zetten moet je wat truken uithalen, zie hier:
https://github.com/arjenh...-wont-go-lower-than-ie-30

Als je wilt wat je hierboven beschrijft zul je een scriptje moeten maken die onder bepaalde voorwaarden de sensor uitzet en daarna de itho naar 0 zet. In de ochtend zet je de itho weer aan en activeer je de vochtsensor. Dat kan maar veriest dus wat interactie met de WebAPI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrButcher
arjenhiemstra schreef op maandag 26 februari 2024 @ 23:58:
[...]

Als de stand niet veranderd doet de virtual remote het niet, join is niet goed gegaan.
Heb je misschien na de join het type remote veranderd (van CVE naar AUTO oid)?
Als dat het geval is moet je eerst de remotes ontkoppelen van je itho (leave commando binnen 2 min) en daarna een nieuwe join
Dank je wel voor de moeite.
Ik stop ermee
Krijg het niet voor elkaar,wat ik ook doe hetzelfde resultaat.

[ Voor 6% gewijzigd door DrButcher op 27-02-2024 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
DrButcher schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:42:
[...]

Dank je wel voor de moeite.
Ik stop ermee
Krijg het niet voor elkaar,wat ik ook doe hetzelfde resultaat.
Jammer dat het niet lukt!
Je mag de module uiteraard retourneren, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:57
Erg interessant project. Wat is nu de 'grootste' WTW die hiermee wordt ondersteund? Ik vind zelf eigenlijk alleen de HRU 350 terug in de bekende webwinkels?

350 zou momenteel kunnen, maar op termijn zou 450-500 wat meer ruimte geven om uit te breiden.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
inquestos schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:36:
Erg interessant project. Wat is nu de 'grootste' WTW die hiermee wordt ondersteund? Ik vind zelf eigenlijk alleen de HRU 350 terug in de bekende webwinkels?

350 zou momenteel kunnen, maar op termijn zou 450-500 wat meer ruimte geven om uit te breiden.
Dat hangt van de gebruikte firmware af van de HRU zelf. Als Itho ook bij de grotere modellen dezelfde firmware gebruikt dan zal hij herkend worden lijkt mij of relatief makkelijk op te voeren zijn in de firmware van de add-ons .

@arjenhiemstra even ter bevestiging. Ik heb mijn add-on aan mijn AutoTemp nu 2 maanden lekker in gebruik maar nu ga ik morgen even bij een andere AutoTemp kijken en ik moet daarvan de firmware achterhalen. Het is toch zo dat als ik mijn huidige add-on meeneem die kant op en hem aansluit dat ik toch binnen 15min gewoon de AP kan bereiken en de firmware versie even uit kan lezen van die betreffende AutoTemp om hem daarna bij mij gewoon weer aan te sluiten en weer automatisch mee te laten draaien?
Of moet ik een huidige back-up even maken voor de zekerheid en die mogelijk terug zetten of.. ?

[ Voor 33% gewijzigd door GeeMoney op 28-02-2024 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
GeeMoney schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:37:
Dat hangt van de gebruikte firmware af van de HRU zelf. Als Itho ook bij de grotere modellen dezelfde firmware gebruikt dan zal hij herkend worden lijkt mij of relatief makkelijk op te voeren zijn in de firmware van de add-ons
Die HRU-400 heeft zo te zien alleen modbus ipv RJ45 connector als ik https://ithodaalderop.com...HRU%20400-Handleiding.pdf lees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulusbrand
GeeMoney schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:37:
[...]

Dat hangt van de gebruikte firmware af van de HRU zelf. Als Itho ook bij de grotere modellen dezelfde firmware gebruikt dan zal hij herkend worden lijkt mij of relatief makkelijk op te voeren zijn in de firmware van de add-ons .

@arjenhiemstra even ter bevestiging. Ik heb mijn add-on aan mijn AutoTemp nu 2 maanden lekker in gebruik maar nu ga ik morgen even bij een andere AutoTemp kijken en ik moet daarvan de firmware achterhalen. Het is toch zo dat als ik mijn huidige add-on meeneem die kant op en hem aansluit dat ik toch binnen 15min gewoon de AP kan bereiken en de firmware versie even uit kan lezen van die betreffende AutoTemp om hem daarna bij mij gewoon weer aan te sluiten en weer automatisch mee te laten draaien?
Of moet ik een huidige back-up even maken voor de zekerheid en die mogelijk terug zetten of.. ?
Bij mij werkte tijdelijk aan een andere autotemp aansluiten vlekkeloos. Je kunt binnen 2 minuten de web interface al benaderen en de versie uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

@arjenhiemstra Toch even een vraag of het klopt wat ik denk.

Ik heb deze hangen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWC0WlK9PVYt5CiGl35zA39C7c0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CmTp3OspVagblNPeN9JuO64D.jpg?f=fotoalbum_large

Zover ik weet werkt deze NIET met jou addon. Helaas pindakaas.
Ten minste dat is wat ik uit je wiki haal op github.

Nu kan ik hem omruilen met deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1c1jhk_ggliDm__72BjoWgWabrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNYlR2PgR21ez9JTLWX8EPwh.jpg?f=fotoalbum_large
Zover ik heb kunnen vinden werkt deze wel gewoon.

Maar ik wil wel graag deze blijven gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oaqOdC2w52GW-QTYYMNqLPuzPM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CKTfhq8Q279I151LYFG0OXuw.jpg?f=user_large
En daar twijfel ik. Is deze nog bruikbaar op de nieuwe box met jou add-on en welke zou ik dan moeten hebben. (uitgaande dat ik ook vocht dan wil meten)

Daarbij heb ik nu deze "oude" box aangestuurd via een vochtmeter in de badkamer en een shelly die hem stuurt in stand 1/2/3. Wat zou dan de beste meerwaarde zijn van jou addon. Afgezien dat het altijd leuk is om ermee te spelen en je dan de box zelf kunt uitlezen?

Twijfel een beetje of ik dit allemaal op mijn hals moet halen omdat in/outbouwen van de box in mijn huis niet echt simpel is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderbakker_
Lawrentz schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:51:
[...]

Het is technisch wel mogelijk maar de vraag is of je de ventilatiebox wel moet willen uitzetten of moet willen minimaliseren.
Je vocht en CO2 in de woning gaan toenemen en dit wil je allebei niet vanwege verschillende gezondheidsredenen.
Wat de exacte gevolgen kunnen zijn van gebrek aan ventilatie en daardoor verhoging van vocht en CO2 dat kan je wel googelen.
Daarbij gaat het comfort ook op andere vlakken verder omlaag.

Die ventilatiebox heb je niet voor niets en is verplicht in het bouwbesluit sinds (ik meen) de 80-er jaren.
Maak daar gebruik van.

Ik raad je aan is om eerst naar andere manieren te kijken om je comfort te verbeteren, samen met de normale werking van de ventilatiebox.
Maar goed, het is jullie gezondheid, jullie comfort en jullie huis.
De MV zuigt alleen de badkamer af, en aangezien de MV in de berging op zolder hangt heb ik er daar ook maar een ventiel in gedrukt. Mijn huis stamt uit de tijd dat MV nog niet toegepast werd, dus het uitzetten zal weinig verschil maken. Er is voldoende natuurlijke ventilatie.
arjenhiemstra schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:36:
[...]

Ja het kan maar zoals hierboven, de vraag is of het verstandig is. Ikzelf heb de sturing van de vochtsensor in de itho firmware uitgeschakeld en doe de vochtsturing via home automation.

Om een itho met vochtsensor helemaal uit te kunnen zetten moet je wat truken uithalen, zie hier:
https://github.com/arjenh...-wont-go-lower-than-ie-30

Als je wilt wat je hierboven beschrijft zul je een scriptje moeten maken die onder bepaalde voorwaarden de sensor uitzet en daarna de itho naar 0 zet. In de ochtend zet je de itho weer aan en activeer je de vochtsensor. Dat kan maar veriest dus wat interactie met de WebAPI.
Opzich zou bovenstaande ook kunnen, maar kan ik hier dan de interne vochtsensor voor gebruiken? De interne sensor schakelt eigenlijk altijd op de juiste momenten. Ik zou eigenlijk voor het optoeren de RV dan willen bepalen en pas weer aftoeren indien deze RV weer gehaald wordt.

Ik wil namelijk geen externe sensor gebruiken aangezien die van Itho op precies de goede plek zit.

[ Voor 33% gewijzigd door Sanderbakker_ op 28-02-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim
[Afbeelding]

Update: blijkbaar gaf de status led ook zo nu en dan een foutmelding af: rood rood rood oranje, sensor fout. Dat heb ik met de installateur gedeeld en die heeft een nieuwe sensor module besteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
smesjz schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:44:
[...]

Die HRU-400 heeft zo te zien alleen modbus ipv RJ45 connector als ik https://ithodaalderop.com...HRU%20400-Handleiding.pdf lees.
Dit is correct, via ESP home kan je deze kan helemaal uitlezen / bedienen.

Let wel als je met de ESP je WTW aanzet doen je remotes die aan de muur hangen het niet meer..
dan zal je eerst de WTW weer op auto moeten zetten.

Heb er al redelijk veel tijd ingestopt in de 400:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2npfXqZbqhgO17qiNEZSJsFrl1E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ng6MIWxrPws87vPmldMeo1uV.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Paulusbrand ik heb zojuist een tweedehands Autotemp op de kop getikt met hardware 51 en firmware 13.
Ondanks jouw problemen met de spider 55, weet je al waardoor dat komt of is dat al opgelost ?

Ik heb de Autotemp voor 5 tientjes mee en hij kan terug als het niet werkt dus dat wilde ik wel proberen. (200km voor moeten rijden :+ )

• Paulusbrand
GeeMoney schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:41:
@Paulusbrand ik heb zojuist een tweedehands Autotemp op de kop getikt met hardware 51 en firmware 13.
Ondanks jouw problemen met de spider 55, weet je al waardoor dat komt of is dat al opgelost ?

Ik heb de Autotemp voor 5 tientjes mee en hij kan terug als het niet werkt dus dat wilde ik wel proberen. (200km voor moeten rijden :+ )
Nee het probleem is nog niet opgelost. Itho heeft een derde partij ingeschakeld omdat het om een groot aantal "storingen" gaat. Maar ik heb nog geen idee wanneer deze partij contact op gaat nemen.

• GeeMoney
Paulusbrand schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:24:
[...]

Nee het probleem is nog niet opgelost. Itho heeft een derde partij ingeschakeld omdat het om een groot aantal "storingen" gaat. Maar ik heb nog geen idee wanneer deze partij contact op gaat nemen.
Ok, maar het binden lukt dus al niet ?
Dat weet ik snel genoeg namelijk dan.
En heb je hardware 15 of 51 ook?
En werkt een oudere spider (lager dan 55) dan wel?

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 29-02-2024 12:31 ]

• Paulusbrand
GeeMoney schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:27:
[...]

Ok, maar het binden lukt dus al niet ?
Dat weet ik snel genoeg namelijk dan.
En heb je hardware 15 of 51 ook?
En werkt een oudere spider (lager dan 55) dan wel?
Inderdaad binden werkt al niet.

Ik heb het volgende:
Master autotemp

Eerste slave

Tweede slave

Ik heb ook geen oudere spider om te testen...

[ Voor 3% gewijzigd door Paulusbrand op 29-02-2024 12:57 ]

• Paulusbrand
Heeft er hier iemand toevallig een ATMEL ICE (of compatible) beschibaar? Ik zou eens kunnen proberen om firmware van de autotemp over te zetten van de ene naar de andere.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:57
vormulier schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:47:
[...]

Dit is correct, via ESP home kan je deze kan helemaal uitlezen / bedienen.

Let wel als je met de ESP je WTW aanzet doen je remotes die aan de muur hangen het niet meer..
dan zal je eerst de WTW weer op auto moeten zetten.

Heb er al redelijk veel tijd ingestopt in de 400:
[Afbeelding]
Ben wel benieuwd hoe je dat doet, heb je daar meer informatie over, ik heb geen ervaring met Modbus en ESP?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• GeeMoney
Paulusbrand schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:51:
[...]

Inderdaad binden werkt al niet.

Ik heb het volgende:
Master autotemp

Eerste slave

Tweede slave

Ik heb ook geen oudere spider om te testen...
Ok, ik heb een spider met 43 en een met 55. Ik laat je weten of het binden hier lukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
inquestos schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:07:
[...]

Ben wel benieuwd hoe je dat doet, heb je daar meer informatie over, ik heb geen ervaring met Modbus en ESP?
Hier heb ik een https://www.tinytronics.n...kit-inclusief-m5atom-lite voor gebruikt en die met esphome geprogrammeerd voor home assistant.

Er zwerft hier een topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109156 over de HRU 400 en modbus en daar zwerft ook wat esphome code (voor meerdere en enkel zone wtw installatie)

• dikke_leo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-07-2024
Bij mij werkt de slider niet meer na update met de laatste firmware. RF remote werkt wel en de 3 standen schakelaar staat op medium je kan de slider wel bewegen maar de cve eco box reageert dan niet. ....

• GeeMoney
@Paulusbrand potverdorie, hier werkt het binden van een Spider ook niet op firmware 13. Ik heb een Spider met firmware versie 43 en met 55. Beiden kunnen niet binden.
Te gek voor woorden eigenlijk.

Op mijn huidige Autotemps met firmware 8 werkt binden notabene wel met allebei de Spiders alleen de pomp raakt ontregelt.

[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 29-02-2024 15:29 ]

• dikke_leo
@ Arjen Hiemstra
Bij mij werkt de slider niet meer na update met de laatste firmware 2.8.0 RF remote werkt wel en de 3 standen schakelaar staat op medium je kan de slider wel bewegen maar de cve eco box reageert dan niet. ....
Hoe kan ik dit verhelpen?

• Paulusbrand
GeeMoney schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:24:
@Paulusbrand potverdorie, hier werkt het binden van een Spider ook niet op firmware 13. Ik heb een Spider met firmware versie 43 en met 55. Beiden kunnen niet binden.
Te gek voor woorden eigenlijk.

Op mijn huidige Autotemps met firmware 8 werkt binden notabene wel met allebei de Spiders alleen de pomp raakt ontregelt.
Aj dat is wel jammer. Het is lastig firmware te flashen op de autotemps. Ik wil best een poging wagen met een atmel-ice maar het is net te duur om er een aan te schaffen speciaal hiervoor.

• GeeMoney
Paulusbrand schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:56:
[...]

Aj dat is wel jammer. Het is lastig firmware te flashen op de autotemps. Ik wil best een poging wagen met een atmel-ice maar het is net te duur om er een aan te schaffen speciaal hiervoor.
Alle pogingen stranden helaas.
Ik krijg dus wel een oude MFT gekoppeld op de autotemp met firmware 13:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjDC4NPl6FBJj6YG5W4EnbrGXvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uucwcxPZwJ6umMgXB1XqzmhP.jpg?f=fotoalbum_large

Maar wat ik ook probeer met een Spider, de autotemp reageert gewoon niet op het verzoek.

• arjenhiemstra
dikke_leo schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:45:
@ Arjen Hiemstra
Bij mij werkt de slider niet meer na update met de laatste firmware 2.8.0 RF remote werkt wel en de 3 standen schakelaar staat op medium je kan de slider wel bewegen maar de cve eco box reageert dan niet. ....
Hoe kan ik dit verhelpen?
De slider op de web pagina van de add-on?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Cyberpope schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:32:

Ik heb deze hangen. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En daar twijfel ik. Is deze nog bruikbaar op de nieuwe box met jou add-on en welke zou ik dan moeten hebben. (uitgaande dat ik ook vocht dan wil meten)

Daarbij heb ik nu deze "oude" box aangestuurd via een vochtmeter in de badkamer en een shelly die hem stuurt in stand 1/2/3. Wat zou dan de beste meerwaarde zijn van jou addon. Afgezien dat het altijd leuk is om ermee te spelen en je dan de box zelf kunt uitlezen?

Twijfel een beetje of ik dit allemaal op mijn hals moet halen omdat in/outbouwen van de box in mijn huis niet echt simpel is.
Iemand nog iets te melden voor een beginner? Zoals welke add-on ik dan moet bestellen?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikke_leo
arjenhiemstra schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:21:
[...]

De slider op de web pagina van de add-on?
Ja inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Cyberpope schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:57:
[...]
Iemand nog iets te melden voor een beginner? Zoals welke add-on ik dan moet bestellen?
Lees nog even de OP door en kijk welk type je hebt.
Of anders op https://github.com/arjenh...fi/wiki#supported-devices
.
Kom je er niet uit dan kan je altijd het typenummer van je box vermelden en zal je hier wel hulp krijgen.

De box hoef je niet in/uit te bouwen, tenzij de box bij jou echt heel ongunstig is geplaatst.

Het is alleen de ...
  • ... stekker eruit
  • ... buitendeksel eraf
  • ... binnendeksel eraf
  • ... Add-on plaatsen
  • ... binnendeksel erop
  • ... buitendeksel erop
  • ... stekker erin
  • ... Add-on verbinden met je Wifi
Dit is echt een gevalletje KKDWD (kind kan de was doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Lawrentz schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:54:
[...]

Lees nog even de OP door en kijk welk type je hebt.
Of anders op https://github.com/arjenh...fi/wiki#supported-devices
.
Kom je er niet uit dan kan je altijd het typenummer van je box vermelden en zal je hier wel hulp krijgen.
Dat heb ik gedaan en zie de foto's. Daar wil ik even zekerheid over, inzake wat ik zelf heb uitgevonden.

De box hoef je niet in/uit te bouwen, tenzij de box bij jou echt heel ongunstig is geplaatst.

Het is alleen de ...
  • ... stekker eruit
  • ... buitendeksel eraf
  • ... binnendeksel eraf
  • ... Add-on plaatsen
  • ... binnendeksel erop
  • ... buitendeksel erop
  • ... stekker erin
  • ... Add-on verbinden met je Wifi
Dit is echt een gevalletje KKDWD (kind kan de was doen).
[/quote]
Helaas wel, want dan moet ik ombouwen van de ene naar de andere. Immers op de box die nu in mijn huis hangt, kan het niet. De andere box kan ik wel makkelijk uitbouwen op de andere locatie, maar inbouwen op mijn locatie is wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Cyberpope schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:32:

Ik heb deze hangen. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals in de startpost gemeld; de bovenste werkt niet, de andere met de 2x4 pin header wel.
Wat betreft de remote, dat kan ik zo niet beoordelen. Alle remotes die supported zijn staan in dit document:
https://github.com/arjenh...aster/remotes/remotes.pdf

als je remote er niet tussen staat moet je er vanuit gaan dat die niet compatible is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Brengt een rollback naar de vorige versie de functionaliteit weer terug?
Pagina: 1 ... 46 ... 63 Laatste