11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Dat is een bugje in die versie. Je kunt bij de setting ‘[]’ invullen (zonder quotes)Sanderbakker_ schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:55:
Inmiddels de addon geïnstalleerd. Ik krijg alleen het RF gedeelte niet werkend. Ik heb de virtual rf wel werkend. Maar probeer de fysieke rf te koppelen aan de addon maar ik krijg die setting niet aan. [Afbeelding]
Of upgraden naar de laatste versie via de pagina update
Ik vermoed dan het wel met de C1101RF module werkt maar support zit (nog?) niet in de firmware van de add-on. Ik heb tot nu toe geen toegang gehad tot een spider helaas.Sanderbakker_ schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:29:
Voor in de administratie:
Deze RF werkt helaas niet met de C1101RF module
Itho Daalderop Spider WP
[Afbeelding]
Als je debug level 3 aanzet op de debug pagina verwacht ik dat je wel berichten kunt loggen van de spider. Mogelijk is daarmee (een deel van) de functionaliteit te reverse engineeren.
Het protocol van de Spider is bekend, dat hebben we uitgezocht in het WPU topic. Ik heb een Home Assistant Blueprint gemaakt die het binden regelt en de setpoint communicatie. De hardware die ik daarvoor gebruik is de HGI80 van honeywell met de ramses_cc HA integratie.arjenhiemstra schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:51:
[...]
Ik vermoed dan het wel met de C1101RF module werkt maar support zit (nog?) niet in de firmware van de add-on. Ik heb tot nu toe geen toegang gehad tot een spider helaas.
Als je debug level 3 aanzet op de debug pagina verwacht ik dat je wel berichten kunt loggen van de spider. Mogelijk is daarmee (een deel van) de functionaliteit te reverse engineeren.
De blueprint kan je hier vinden: https://github.com/Onl1ne...nts/blob/main/spider.yaml
Kan ik inderdaad bevestigen !Onl1ne1373 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:11:
[...]
Het protocol van de Spider is bekend, dat hebben we uitgezocht in het WPU topic. Ik heb een Home Assistant Blueprint gemaakt die het binden regelt en de setpoint communicatie. De hardware die ik daarvoor gebruik is de HGI80 van honeywell met de ramses_cc HA integratie.
De blueprint kan je hier vinden: https://github.com/Onl1ne...nts/blob/main/spider.yaml
Ik heb dezelfde Honeywell “gateway” module en maak gebruik van de Blueprint van @Onl1ne1373 !
Klasse werk allemaal.
Ik heb recentelijk mijn Spider systeem vervangen omdat het online gedeelte niet meer ondersteund werd. De Spider thermostaat/afstandsbediening heb ik vermoedelijk nog wel ergens liggen. Als je wilt dan stuur ik hem op?arjenhiemstra schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:51:
[...]
Ik vermoed dan het wel met de C1101RF module werkt maar support zit (nog?) niet in de firmware van de add-on. Ik heb tot nu toe geen toegang gehad tot een spider helaas.
Ik frut, dus ik epibreer
Ik heb nu de addon draaiend op Homey, de C1101 module is in mijn geval nu overbodig.Onl1ne1373 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:11:
[...]
Het protocol van de Spider is bekend, dat hebben we uitgezocht in het WPU topic. Ik heb een Home Assistant Blueprint gemaakt die het binden regelt en de setpoint communicatie. De hardware die ik daarvoor gebruik is de HGI80 van honeywell met de ramses_cc HA integratie.
De spider staat op auto en is nog gekoppeld met de box, via homey een flow gemaakt welke de interne RV sensor uitleest en op basis hiervan de MV schakelt. De eerste resultaten zijn goed!
Zodra de douche aangaat pakt hij de RV waarde van 3 minuten daarvoor. Afhankelijk van de temperatuur gaat de afzuiging dan op middel of hoog draaien. Hij gaat naar laag op het moment dat de RV weer de oude waarde bereikt.
Edit:
@arjenhiemstra
Ik kan de spider inderdaad wel aanmelden op de addon. En zie hem dan ook verschijnen bij RF remotes. De spider heeft dan alleen geen functies en lijkt zichzelf automatisch weer af te melden.
[ Voor 9% gewijzigd door Sanderbakker_ op 03-03-2024 11:40 ]
Ik zal het morgen gaan uitproberen en het laten weten. (paar dagen niet thuis)arjenhiemstra schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:36:
[...]
Brengt een rollback naar de vorige versie de functionaliteit weer terug?
Ik heb de add-on geïnstalleerd en werkend. Ik heb de add-on inclusief het RF-deel, maar vraag mij nu af wat het voordeel is om de remotes aan het bordje te koppelen i.p.v. aan de Itho rechtstreeks. Ik kan dit niet terugvinden in je Wiki. En ik vraag mij af hoe dit werkt voor de CO2-muursensor van Itho.
Kan je hier wat meer duidelijkheid over geven voor mij?
Groet,
Joost
Ja hoor, dat is geen probleem. Itho device is auto detect bij het booten. En inderdaad is het AP standaard 15 min actief. Als je daarna de moduel weer aan je eigen autotemp hangt zal die gewoon weer verbinden met je eigen wifi netwerk.GeeMoney schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:37:
[...]
Dat hangt van de gebruikte firmware af van de HRU zelf. Als Itho ook bij de grotere modellen dezelfde firmware gebruikt dan zal hij herkend worden lijkt mij of relatief makkelijk op te voeren zijn in de firmware van de add-ons .
@arjenhiemstra even ter bevestiging. Ik heb mijn add-on aan mijn AutoTemp nu 2 maanden lekker in gebruik maar nu ga ik morgen even bij een andere AutoTemp kijken en ik moet daarvan de firmware achterhalen. Het is toch zo dat als ik mijn huidige add-on meeneem die kant op en hem aansluit dat ik toch binnen 15min gewoon de AP kan bereiken en de firmware versie even uit kan lezen van die betreffende AutoTemp om hem daarna bij mij gewoon weer aan te sluiten en weer automatisch mee te laten draaien?
Of moet ik een huidige back-up even maken voor de zekerheid en die mogelijk terug zetten of.. ?
Er zal een andere aanmeld code zijn voor de spider, ik verwacht ook bi-directioneel want de spider kan status weergeven. Kan ingebouwd worden in de firmware maar ik weet niet of dat toegoevoegde waarde heeft gezien @Onl1ne1373 het werkt eigenlijk al gedaan heeft icm Home AssistantSanderbakker_ schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:16:
[...]
Edit:
@arjenhiemstra
Ik kan de spider inderdaad wel aanmelden op de addon. En zie hem dan ook verschijnen bij RF remotes. De spider heeft dan alleen geen functies en lijkt zichzelf automatisch weer af te melden.
Ik zal het proberen uit te leggenjoho500 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:19:
Hallo @arjenhiemstra ,
Ik heb de add-on geïnstalleerd en werkend. Ik heb de add-on inclusief het RF-deel, maar vraag mij nu af wat het voordeel is om de remotes aan het bordje te koppelen i.p.v. aan de Itho rechtstreeks. Ik kan dit niet terugvinden in je Wiki. En ik vraag mij af hoe dit werkt voor de CO2-muursensor van Itho.
Kan je hier wat meer duidelijkheid over geven voor mij?
Groet,
Joost
Ik heb hier thuis alle itho remotes (normale, RV en CO2) gekoppeld aan de add-on ipv de itho rechtstreeks. De waardes van de RV en CO2 haal ik op via MQTT en voor ik door automations (in mijn geval node-red) en op basis van die inputs stuur ik de itho via het traploze protocol (PWM2I2C) aan via de add-on.
De status op de web interface van de add-on komt dan overeen met home assistant, domoticz en node-red etc.
Dit traploze protocol werkt overigens alleen met CVE's en de HRU200. Als je een ingebouwde CO2 sensor hebt (dus in je itho zelf, heet 'optima inside') dan werkt dat traploze protocol ook niet goed (co2 sensor overruled het) dan ben je gebonden aan remote commando's (via RF en/of Virtual Remote, resultaat is hetzelfde)
Als je remotes gekoppeld laat met je itho stuurt die remote commando's low, medium, high etc. Dat is een ander manier van besturen dan traploos en de status daarvan is niet zomaar met een slider weer te geven in bijv. home assistant of andere systemen en het is niet traploos uiteraard.
De snelheid info is wel beschikbaar via de API maar met een vertraging van ongeveer een minuut. Voor een UI is dat niet werkbaar (imho).
Beide kan, het is maar net wat je voorkeur heeft.
Ik ben van plan mijn Itho E.MFT_U1 te vervangen door een Itho Spider WP 03-00476 en zou graag ervaringen horen van mensen die deze overstap hebben gemaakt. Zijn er specifieke aandachtspunten waar ik rekening mee moet houden?
Een andere vraag die ik heb is hoe ik een draadloze kamerthermostaat kan koppelen aan de Itho Spider. Heeft iemand hier ervaring mee en kunnen jullie tips delen over het koppelingsproces?
Tot slot, moet ik ook mijn auto-tem CV koppelen aan de Itho Spider of zijn er speciale stappen die ik hiervoor moet volgen?
Alle hulp en inzichten worden zeer op prijs gesteld!
Met vriendelijke groet,
Ferry
Je hebt dus ook de Autotemp verdelers hangen? Dan koppel je in principe je Spider aan de Autotemps aan elke groep die hij moet bedienen.Ferry_nl schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:32:
Beste Tweakers,
Ik ben van plan mijn Itho E.MFT_U1 te vervangen door een Itho Spider WP 03-00476 en zou graag ervaringen horen van mensen die deze overstap hebben gemaakt. Zijn er specifieke aandachtspunten waar ik rekening mee moet houden?
Een andere vraag die ik heb is hoe ik een draadloze kamerthermostaat kan koppelen aan de Itho Spider. Heeft iemand hier ervaring mee en kunnen jullie tips delen over het koppelingsproces?
Tot slot, moet ik ook mijn auto-tem CV koppelen aan de Itho Spider of zijn er speciale stappen die ik hiervoor moet volgen?
Alle hulp en inzichten worden zeer op prijs gesteld!
Met vriendelijke groet,
Ferry
Die procedure is goed gedocumenteerd, ook is hij ietsje anders als je een Spider als hoofd thermostaat in gaat zetten of als ruimte/extra kamer thermostaat maar ook dat wijst zich vanzelf in de docu.
In het kort:
Autotemp stroom eraf en er weer op.
Binnen 30seconden de reset knop (met een dunne pen/schroevendraaier) voorzichtig 4 seconden ingedrukt houden om de Autotemp in IBS mode te zetten. (Alarm lampje en groene lampje gaan dan knipperen bij juist uitvoeren)
Vervolgens begin je (vermoedelijk) bij groep 1 door eerst de huidige connecties te verbreken en daarna een nieuwe connectie te maken.
De Spider/Autotemp docu is echt duidelijk hieromtrent.
Gedeeltelijk werkt het met zowel oude als nieuwe firmware. De knoppen low medium en high werken niet ( eerder wel) de slider werkt wel traploos. Duurt wel enige tijd voordat de box reageert op de instelling.. de slider in de app springt eerst terug naar waar hij stond en gaat dan weer naar denieuwe instelling....arjenhiemstra schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:36:
[...]
Brengt een rollback naar de vorige versie de functionaliteit weer terug?
Ik heb hem niet, maar als ik dat soort info nodig heb gebruik ik het programma MQTT Explorer om te kijken wat er langs komt.shaft8472 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:03:
Ik meen me te herinneren dat de vochtmeter in de Itho zelf ook kijkt naar snelle verschillen, zodat deze weet wanneer hij moet verhogen. Ik zou graag die waarde willen gebruiken in een automation voor Home Assistant maar ik weet niet naar welk MQTT stuk ik dan moet kijken. Heeft iemand enig idee?
Mis ik wat?
Die van mij geeft nu het volgende aan:
1
2
| Temp of supply air (°C): 20.13 Temp of exhaust air (°C): 35.7 |
Vanmorgen was dit:
1
2
| Temp of supply air (°C): 16.02 Temp of exhaust air (°C): 30.8 |
Beide komen niet in de buurt van de werkelijkheid. Is dit de temp-sensor die vervangen moet worden. Of zijn die temperatuur metingen nooit echt nauwkeurig?
@ice-T106 zag jij zoiets? Of gewoon geen temperaturen meer?
Hij gaf bij mij eerst ook te hoge temperaturen voordat die daarna - 320 graden aan gaf. Dus best kans dat jou sensor ook de kapot aan het gaan is.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
En heb jij zelf een vervanger geinstalleerd of onder garantie laten doen (door itho?).ice-T106 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:40:
@Thyzz
Hij gaf bij mij eerst ook te hoge temperaturen voordat die daarna - 320 graden aan gaf. Dus best kans dat jou sensor ook de kapot aan het gaan is.
Die van mij is inmiddels al een keer vervangen (onder garantie) maar nu na 9 jaar is er geen garantie meer
Nee dat hoeft niet , mijn Itho ventilalie die stopte er helemal mee.arjenhiemstra schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:40:
[...]
Jammer dat het niet lukt!
Je mag de module uiteraard retourneren, geen probleem.
Dus ik heb helaas een nieuwe printplaat moeten kopen en we beginnen gewoon opnieuw.
Dus voor de duidelijkheid moet de orginele afstandsbediening met de itho box geconnect zijn of niet.
Ik heb dus nu wel met de box geconnect en dan zie ik in bij de Faninfo het verspringen naar ,low,medium en high.
Maar met de software bediening gebeurt er niks,fan gaat harder draaien en stopt na een tijdje.
op de vorige pagina heb ik proberen uit te leggen wat het verschil is tussen wel of niet met de itho connecten:DrButcher schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:42:
[...]
Nee dat hoeft niet , mijn Itho ventilalie die stopte er helemal mee.
Dus ik heb helaas een nieuwe printplaat moeten kopen en we beginnen gewoon opnieuw.
Dus voor de duidelijkheid moet de orginele afstandsbediening met de itho box geconnect zijn of niet.
Ik heb dus nu wel met de box geconnect en dan zie ik in bij de Faninfo het verspringen naar ,low,medium en high.
Maar met de software bediening gebeurt er niks,fan gaat harder draaien en stopt na een tijdje.
https://gathering.tweaker...bookmark/1976492/78332236
>Maar met de software bediening gebeurt er niks,fan gaat harder draaien en stopt na een tijdje.
1. zorg dat je fan op de medium stand staat
2. zorg dat alle integraties met Home Assistant of anders uit staan (MQTT uit en geen gebruik van de WebAPI)
3. bedien de itho met de add-on slider op web interface van de add-on.
en check, dubbel check, je hebt geen CO2 sensor in je itho (Optima inside)?
Ik heb hetzelfde 2x gehad en als die sensor stuk is branden de LEDs op de unit (links onder dus) en op Spider (als die geknoppeld is) of een RTF-CO2 paneel. Ik neem aan dat jij beide niet hebt / gebruikt?ice-T106 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:19:
Bij mijn ITHO HRU 350 is nu binnen een jaar de exhaust temp sensor overleden. Dit is iets wat ik zonder het wifi bordje waarschijnlijk nooit door gehad zou hebben.
Nog steeds erg blij mee.
Die heb ik wel...arjenhiemstra schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:02:
[...]
op de vorige pagina heb ik proberen uit te leggen wat het verschil is tussen wel of niet met de itho connecten:
https://gathering.tweaker...bookmark/1976492/78332236
>Maar met de software bediening gebeurt er niks,fan gaat harder draaien en stopt na een tijdje.
1. zorg dat je fan op de medium stand staat
2. zorg dat alle integraties met Home Assistant of anders uit staan (MQTT uit en geen gebruik van de WebAPI)
3. bedien de itho met de add-on slider op web interface van de add-on.
en check, dubbel check, je hebt geen CO2 sensor in je itho (Optima inside)?
error:Activated settings input value is not a valid JSON array!
Iemand hier eerder tegenaan gelopen en hoe hebben jullie dit opgelost?
Update: inmiddels opgelost middels een firmware update.
[ Voor 8% gewijzigd door Wouss op 06-03-2024 18:02 ]
ik zit even terug te zoeken en we gaan in rondjes zie ik. Ik had al eerder iets gezegd over de CO2 sensor beperkingen zie ik.DrButcher schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:42:
[...]
Nee dat hoeft niet , mijn Itho ventilalie die stopte er helemal mee.
Nogmaals, er zijn 2 protocollen. 1 werkt niet goed als je een interne CO2 sensor hebt. De standaard control op de frontpage van de add-on is het protocol dat niet goed werkt. Om die reden heb ik je verwezen naar de Virtual Remote, zie een paar posts terug. Dat is dus nog steeds van toepassing.
Eerst moet dat werken, daarna kun je pas vervolgstappen gaan zetten.
Slapeloos... Dus even je stelling checkenOnl1ne1373 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:33:
Die supply temp zou nog aardig kunnen kloppen. Dat soort temperaturen had ik vandaag ook. Als de zon vroeg op mn dak staat warmt het snel op. Vandaag ging mijn HRU300 voor het eerst in koelte terugwinning.
1
2
| Temp of supply air (°C): 19.19 Temp of exhaust air (°C): 34.24 |
/f/image/F9rSuXH4GWyBF6zH3BvXMM8R.png?f=fotoalbum_large)
Ik snap nog niet waar de logica is
Maar helaas heb ik weer last van randzaken. De module lijkt "vast te lopen" na een update, dwz de status JSON blijft leeg. Status pagina is ook leeg. Dit na een update / reboot. De module blijft wel lopen en trouw de MQTT berichten sturen.
Ik dacht eerst dat het aan mijn zelf gecompileerde firmware lag, maar het gebeurt ook bij de standaard 2.8.0. En ook na een clean "git clone". Ik heb een andere module geprobeerd met hetzelfde resultaat.
Ik draai nu weer meer dan 12 uur stabiel op 2.7.2 (die volgens mij toevallig) werkte na een power cycle.
Hieronder een syslog van het "vastlopen". De status pagina laat "i2c connected" zien, maar geen tabel met waarden. De MQTT status JSON is leeg.
Als ik dan in de debugpagina op "query statusformat" druk (zie log) dan lijkt de module te rebooten/resetten:
(De eerste keer gaf wel een i2c string, de tweede keer niet en daarna reset/reboot)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| Mar 6 22:02:51 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:02:52 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:02:52 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"debugvalues":1} Mar 6 22:02:52 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"sysstat":1} Mar 6 22:02:55 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:02:55 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:02:56 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:02:57 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:02:58 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithobutton":"statusformat"} Mar 6 22:02:58 nrg-itho-c2a8 nrgitho EXEC VREMOTE BUTTON COMMAND:statusformat remote:0 Mar 6 22:02:59 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithobutton":"statusformat"} Mar 6 22:02:59 nrg-itho-c2a8 nrgitho EXEC VREMOTE BUTTON COMMAND:statusformat remote:0 Mar 6 22:03:17 nrg-itho-c2a8 nrgitho MQTT: connected, System config: 1 Mar 6 22:03:17 nrg-itho-c2a8 nrgitho Webserver: started Mar 6 22:03:18 nrg-itho-c2a8 nrgitho I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x0D fw:0x25 hw:0x4C Mar 6 22:03:18 nrg-itho-c2a8 nrgitho mDNS: started Mar 6 22:03:18 nrg-itho-c2a8 nrgitho Hostname: nrg-itho-c2a8 Mar 6 22:03:18 nrg-itho-c2a8 nrgitho Setup: done Mar 6 22:03:20 nrg-itho-c2a8 nrgitho I2C init: QueryStatusFormat - items:134 Mar 6 22:03:20 nrg-itho-c2a8 nrgitho I2C init: QueryStatus Mar 6 22:03:20 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"syssetup":1} Mar 6 22:03:20 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"debugvalues":1} Mar 6 22:03:20 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"sysstat":1} Mar 6 22:03:21 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:03:21 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:03:23 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:03:23 nrg-itho-c2a8 nrgitho WiFi-event: 1 - Completed scan for access points Mar 6 22:03:23 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"syssetup":1} Mar 6 22:03:23 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"debugvalues":1} Mar 6 22:03:23 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"sysstat":1} Mar 6 22:03:25 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:03:25 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} |
Ik durf nu eigenlijk niet meer te updaten ;-)
Maar serieus, ik zat lang op 2.5.x en er is in 2.7.x en 2.8.0 het e.e.a. in configuratie verandert. Wellicht zit het daar in. De i2c watchdog stond op "auto", die heb ik nu op "off" gezet. Dat is eigenlijk het enige dat ik kan bedenken dat een i2c vastloper veroorzaakt.
Wat ook nog zou kunnen is dat het updaten niet echt lukt en dat ik telkens toch een door mij compileerde firmware test die dan niet op i2c vastloopt, maar crasht bij het verwerken van de statusmessage. Maar ik heb nu zoveel verschillende firmwares geflashed dat ik mij dat bijna niet meer kan voostellen.
Maar is er een manier om in de debug syslog te zien hoe de module crasht/reboot?
Ik wil dit eerst oplossen voordat ik verder ga met nieuwe firmwares uploaden.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Als er een core crashed, dan wordt deze crashlog/coredump opgeslagen op de flash van de add-on. Je kunt deze downloaden van de debug pagina.vliegnerd schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:34:
@arjenhiemstra Ik ben bezig met https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/235
Maar helaas heb ik weer last van randzaken. De module lijkt "vast te lopen" na een update, dwz de status JSON blijft leeg. Status pagina is ook leeg. Dit na een update / reboot. De module blijft wel lopen en trouw de MQTT berichten sturen.
Ik dacht eerst dat het aan mijn zelf gecompileerde firmware lag, maar het gebeurt ook bij de standaard 2.8.0. En ook na een clean "git clone". Ik heb een andere module geprobeerd met hetzelfde resultaat.
Ik draai nu weer meer dan 12 uur stabiel op 2.7.2 (die volgens mij toevallig) werkte na een power cycle.
Hieronder een syslog van het "vastlopen". De status pagina laat "i2c connected" zien, maar geen tabel met waarden. De MQTT status JSON is leeg.
Als ik dan in de debugpagina op "query statusformat" druk (zie log) dan lijkt de module te rebooten/resetten:
(De eerste keer gaf wel een i2c string, de tweede keer niet en daarna reset/reboot)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 Mar 6 22:02:51 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:02:52 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:02:52 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"debugvalues":1} Mar 6 22:02:52 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"sysstat":1} Mar 6 22:02:55 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:02:55 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:02:56 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:02:57 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:02:58 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithobutton":"statusformat"} Mar 6 22:02:58 nrg-itho-c2a8 nrgitho EXEC VREMOTE BUTTON COMMAND:statusformat remote:0 Mar 6 22:02:59 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithobutton":"statusformat"} Mar 6 22:02:59 nrg-itho-c2a8 nrgitho EXEC VREMOTE BUTTON COMMAND:statusformat remote:0 Mar 6 22:03:17 nrg-itho-c2a8 nrgitho MQTT: connected, System config: 1 Mar 6 22:03:17 nrg-itho-c2a8 nrgitho Webserver: started Mar 6 22:03:18 nrg-itho-c2a8 nrgitho I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x0D fw:0x25 hw:0x4C Mar 6 22:03:18 nrg-itho-c2a8 nrgitho mDNS: started Mar 6 22:03:18 nrg-itho-c2a8 nrgitho Hostname: nrg-itho-c2a8 Mar 6 22:03:18 nrg-itho-c2a8 nrgitho Setup: done Mar 6 22:03:20 nrg-itho-c2a8 nrgitho I2C init: QueryStatusFormat - items:134 Mar 6 22:03:20 nrg-itho-c2a8 nrgitho I2C init: QueryStatus Mar 6 22:03:20 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"syssetup":1} Mar 6 22:03:20 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"debugvalues":1} Mar 6 22:03:20 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"sysstat":1} Mar 6 22:03:21 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:03:21 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:03:23 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:03:23 nrg-itho-c2a8 nrgitho WiFi-event: 1 - Completed scan for access points Mar 6 22:03:23 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"syssetup":1} Mar 6 22:03:23 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"debugvalues":1} Mar 6 22:03:23 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"sysstat":1} Mar 6 22:03:25 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:03:25 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1}
Maar serieus, ik zat lang op 2.5.x en er is in 2.7.x en 2.8.0 het e.e.a. in configuratie verandert. Wellicht zit het daar in. De i2c watchdog stond op "auto", die heb ik nu op "off" gezet. Dat is eigenlijk het enige dat ik kan bedenken dat een i2c vastloper veroorzaakt.
Wat ook nog zou kunnen is dat het updaten niet echt lukt en dat ik telkens toch een door mij compileerde firmware test die dan niet op i2c vastloopt, maar crasht bij het verwerken van de statusmessage. Maar ik heb nu zoveel verschillende firmwares geflashed dat ik mij dat bijna niet meer kan voostellen.
Maar is er een manier om in de debug syslog te zien hoe de module crasht/reboot?
Deze coredump kun je met de tijdens de build ook gecreerde ELF file analyseren met tools in de ESP IDF (die worden geinstalleerd tijdens de build)
hier wat meer info:
https://docs.espressif.co...api-guides/core_dump.html
je kijrgt dan een uitgebreide stack stace analyse, met vaak een goede hint in welke functie het mis ging, vaak kun je daaraan wel herkennen of het om een buffer issue gaat of passen van een nullptr waar het niet kan etc...
Ik zal vanavond als ik weer thuis ben ff kijken of ik het esacte comando nog in een sriptje heb staan oid
Andere optie is om de dev firmware erop te zetten en met een laptop oid de serial in de gaten te houden. De core crash log zal ook via UART dedumpt worden. Platform OI doet als het goed is automatisch de debug analyse. waarbij je de output direct in dezelfde console ziet.vliegnerd schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:34:
@arjenhiemstra Ik ben bezig met https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/235
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 Mar 6 22:02:51 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:02:52 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:02:52 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"debugvalues":1} Mar 6 22:02:52 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"sysstat":1} Mar 6 22:02:55 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:02:55 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:02:56 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:02:57 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:02:58 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithobutton":"statusformat"} Mar 6 22:02:58 nrg-itho-c2a8 nrgitho EXEC VREMOTE BUTTON COMMAND:statusformat remote:0 Mar 6 22:02:59 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithobutton":"statusformat"} Mar 6 22:02:59 nrg-itho-c2a8 nrgitho EXEC VREMOTE BUTTON COMMAND:statusformat remote:0 Mar 6 22:03:17 nrg-itho-c2a8 nrgitho MQTT: connected, System config: 1 Mar 6 22:03:17 nrg-itho-c2a8 nrgitho Webserver: started Mar 6 22:03:18 nrg-itho-c2a8 nrgitho I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x0D fw:0x25 hw:0x4C Mar 6 22:03:18 nrg-itho-c2a8 nrgitho mDNS: started Mar 6 22:03:18 nrg-itho-c2a8 nrgitho Hostname: nrg-itho-c2a8 Mar 6 22:03:18 nrg-itho-c2a8 nrgitho Setup: done Mar 6 22:03:20 nrg-itho-c2a8 nrgitho I2C init: QueryStatusFormat - items:134 Mar 6 22:03:20 nrg-itho-c2a8 nrgitho I2C init: QueryStatus Mar 6 22:03:20 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"syssetup":1} Mar 6 22:03:20 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"debugvalues":1} Mar 6 22:03:20 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"sysstat":1} Mar 6 22:03:21 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:03:21 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:03:23 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:03:23 nrg-itho-c2a8 nrgitho WiFi-event: 1 - Completed scan for access points Mar 6 22:03:23 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"syssetup":1} Mar 6 22:03:23 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"debugvalues":1} Mar 6 22:03:23 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"sysstat":1} Mar 6 22:03:25 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1} Mar 6 22:03:25 nrg-itho-c2a8 nrgitho {"ithostatus":1}
Die sprongen zijn wel bijzonder, maar volgens mij zijn er HRU modellen met minder sensoren die de functie wisselen afhankelijk van de modus. Maar die 35 graden lijkt me wel erg hoog. Zijn er anderen met zelfde type die misschien een chart kunnen laten zien? De supply air qua temp klopt wel aardig als hij niet die sprong maakt:Thyzz schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 03:53:
[...]
Slapeloos... Dus even je stelling checken
code:
1 2 Temp of supply air (°C): 19.19 Temp of exhaust air (°C): 34.24
[Afbeelding]
/f/image/nT6NfMmzoJj83XQBO5OqD8rj.png?f=fotoalbum_large)
Mijn sensoren zijn trouwens ook al een keer vervangen, gaf toen -327 aan, brrrr
[ Voor 3% gewijzigd door Onl1ne1373 op 07-03-2024 11:12 ]
Kun je ook de fanspeed erbij plotten?Thyzz schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 03:53:
[...]
Slapeloos... Dus even je stelling checken
code:
1 2 Temp of supply air (°C): 19.19 Temp of exhaust air (°C): 34.24
[Afbeelding]
Hru 300:
/f/image/tab7bO5NzsWxCGjydC49UyXA.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Paulusbrand op 07-03-2024 15:29 ]
Mijn God, het werkt..arjenhiemstra schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:53:
[...]
ik zit even terug te zoeken en we gaan in rondjes zie ik. Ik had al eerder iets gezegd over de CO2 sensor beperkingen zie ik.
Nogmaals, er zijn 2 protocollen. 1 werkt niet goed als je een interne CO2 sensor hebt. De standaard control op de frontpage van de add-on is het protocol dat niet goed werkt. Om die reden heb ik je verwezen naar de Virtual Remote, zie een paar posts terug. Dat is dus nog steeds van toepassing.
Eerst moet dat werken, daarna kun je pas vervolgstappen gaan zetten.
Wat dus mij 1,5 maand niet duidelijk was .
Dat de blauwe plaatjes bij virtual remotes .
Knopjes zijn, waar je op kan drukken , ik dacht dat zijn gewoon plaatjes als voorbeeld..
Dus nu werkt het via virtual remote, maar via high,medium en low en mqtt nog niet.
/f/image/QMu8aStg8Nb92UfOSee3JSUi.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door DrButcher op 07-03-2024 17:05 ]
[ Voor 101% gewijzigd door DrButcher op 07-03-2024 17:03 ]
fijn, we komen ergensDrButcher schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:40:
[...]
Mijn God, het werkt..
Wat dus mij 1,5 maand niet duidelijk was .
Dat de blauwe plaatjes bij virtual remotes .
Knopjes zijn, waar je op kan drukken , ik dacht dat zijn gewoon plaatjes als voorbeeld..
Dus nu werkt het via virtual remote, maar via high,medium en low en mqtt nog niet.
[Afbeelding]
vorige post schreef je:
Nu schrijf je:Maar met de software bediening gebeurt er niks
en nu ga ik er toch een opmerking over maken want ik merk dat ik het vervelend begin te vinden:maar via high,medium en low en mqtt nog niet.
Het zou enorm helpen als je wat meer details en context geeft.
"de software" en "mqtt nog niet" geeft op geen enkele manier details over wat je precies gedaan hebt, welk commando je hebt gestuurd, of bijv. "ik heb xyz uit deze documentatie gebruikt" en "äbc" is wat ik als status terug krijg., dat is aan ons medelezers in te vullen (en gaat zichtbaar mis)
Ik heb het net even opgezocht; schijnbaar bestaat dit uit de hand gelopen hobby project inmiddels uit bijna 180.000 regels code die samen "de software" maken.
Het zou heel fijn zijn als je meehelpt je te helpen door wat meer details te geven en duidelijk te maken wat je precies gedaan hebt.
Maar in iedere ruimte hangt ook een Spider en die geeft geen fout aan en de goede temperatuur (19.0).
Ik heb stroom van de autotemp unit op eerste verdieping er nog niet afgehaald en ook van de master niet. Dus ik twijfel of de add-on iets verkeerds door krijgt of dat er iets anders aan de hand is.
Ik heb in HA de historie van de afgelopen maanden dus deze piek naar 327.67 is direct gerelateerd aan stroom die er af is gegaan. Heeft iemand zoiets een keer eerder gezien?
Jep ik heb precies hetzelfde, bij mij is een autotemp overleden en sinds dien wordt deze temperatuur weergegeven voor de ruimte.smesjz schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:45:
Iets wat ik nooit zonder de add-on zou kunnen zien. Gisteren is stroom er af gehaald wegens plaatsen van een laadpaal. Alles werkt weer goed behalve de autotemp unit op eerste verdieping. Die geeft voor iedere ruimte een temperatuur aan van 327.67, een goed begin als je de 'vloer is lava' wil spelen maar dit klopt niet.
Maar in iedere ruimte hangt ook een Spider en die geeft geen fout aan en de goede temperatuur (19.0).
Ik heb stroom van de autotemp unit op eerste verdieping er nog niet afgehaald en ook van de master niet. Dus ik twijfel of de add-on iets verkeerds door krijgt of dat er iets anders aan de hand is.
Ik heb in HA de historie van de afgelopen maanden dus deze piek naar 327.67 is direct gerelateerd aan stroom die er af is gegaan. Heeft iemand zoiets een keer eerder gezien?
/f/image/W9AITpptuSkIbhBgnJJ8ctZG.png?f=fotoalbum_large)
Check even of er nog ledjes branden op de autotemp unit.
Zo ja > check of de groepen nog gekoppeld zijn.
Zo nee > itho bellen voor garantie of de zekering checken op de PCB van de autotemp.
De log is als volgt;
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
| 15643 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 2024-03-09 17:20:47 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x1B fw:0x1B hw:0x39 2024-03-09 17:20:47 I: MQTT: connected, System config: 1 2024-03-09 17:20:47 I: Webserver: started 2024-03-09 17:20:48 I: mDNS: started 2024-03-09 17:20:48 I: Hostname: nrg-itho-86dc 2024-03-09 17:20:49 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:12 2024-03-09 17:20:49 I: I2C init: QueryStatus 2024-03-09 17:20:49 I: I2C init: Safe guard enabled 3556 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET 3834 I: Device UUID: a1b3d51d-9bf7-4346-ba8c-a6f0c7f7907c 4264 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0 4407 I: I2C sniffer capable hardware: yes 3387 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET 3603 I: Device UUID: a1b3d51d-9bf7-4346-ba8c-a6f0c7f7907c 3818 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0 4041 I: I2C sniffer capable hardware: yes 3461 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET 3752 I: Device UUID: a1b3d51d-9bf7-4346-ba8c-a6f0c7f7907c 4208 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0 4356 I: I2C sniffer capable hardware: yes 3387 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET 3608 I: Device UUID: a1b3d51d-9bf7-4346-ba8c-a6f0c7f7907c 3826 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0 4051 I: I2C sniffer capable hardware: yes 3462 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET 3755 I: Device UUID: a1b3d51d-9bf7-4346-ba8c-a6f0c7f7907c 4217 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0 4365 I: I2C sniffer capable hardware: yes 3387 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET 3607 I: Device UUID: a1b3d51d-9bf7-4346-ba8c-a6f0c7f7907c 3827 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0 4057 I: I2C sniffer capable hardware: yes 6747 E: Unable to set wifi disconnect 8520 I: wifi AP mode started 15245 I: WiFi: connection successful 15434 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 17207 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x1B fw:0x1B hw:0x39 17414 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:12 17695 I: I2C init: QueryStatus 2024-03-09 17:29:38 I: I2C init: Safe guard enabled 2024-03-09 17:29:38 I: MQTT: connected, System config: 1 2024-03-09 17:29:38 I: Webserver: started 2024-03-09 17:29:39 I: mDNS: started 2024-03-09 17:29:40 I: Hostname: nrg-itho-86dc 2024-03-09 17:31:47 I: Reboot requested 2024-03-09 17:31:52 I: System boot, last reset reason: SW_RESET 2024-03-09 17:31:52 I: Device UUID: a1b3d51d-9bf7-4346-ba8c-a6f0c7f7907c 2024-03-09 17:31:52 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0 2024-03-09 17:31:52 I: I2C sniffer capable hardware: yes 2024-03-09 17:31:55 E: Unable to set wifi disconnect 2024-03-09 17:31:57 I: wifi AP mode started 2024-03-09 17:32:04 I: WiFi: connection successful 2024-03-09 17:32:04 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 2024-03-09 17:32:06 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x1B fw:0x1B hw:0x39 2024-03-09 17:32:06 I: MQTT: connected, System config: 1 2024-03-09 17:32:07 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:12 2024-03-09 17:32:07 I: Webserver: started 2024-03-09 17:32:07 I: mDNS: started 2024-03-09 17:32:08 I: Hostname: nrg-itho-86dc 2024-03-09 17:32:09 I: I2C init: QueryStatus 2024-03-09 17:32:09 I: I2C init: Safe guard enabled |
Iemand enig idee wat hier mis gaat?
Misschien is het de kabel, probeer zo kort mogelijk te gebruiken.Doekse schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:54:
Hi iedereen, ik heb sinds gisteren een CVE module binnen die ik heb aangesloten op een relatief nieuwe itho daalderop CVE-S Eco (met ingebouwde vochtsensor). De module lijkt in eerste instantie goed te werken totdat hij opeens uit lijkt te vallen en in een bootloop terecht komt, dit samen met de itho unit zelf. Hij werkt pas weer als ik de stroom eraf haal en daarna weer aansluit.
De log is als volgt;
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 15643 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 2024-03-09 17:20:47 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x1B fw:0x1B hw:0x39 2024-03-09 17:20:47 I: MQTT: connected, System config: 1 2024-03-09 17:20:47 I: Webserver: started 2024-03-09 17:20:48 I: mDNS: started 2024-03-09 17:20:48 I: Hostname: nrg-itho-86dc 2024-03-09 17:20:49 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:12 2024-03-09 17:20:49 I: I2C init: QueryStatus 2024-03-09 17:20:49 I: I2C init: Safe guard enabled 3556 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET 3834 I: Device UUID: a1b3d51d-9bf7-4346-ba8c-a6f0c7f7907c 4264 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0 4407 I: I2C sniffer capable hardware: yes 3387 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET 3603 I: Device UUID: a1b3d51d-9bf7-4346-ba8c-a6f0c7f7907c 3818 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0 4041 I: I2C sniffer capable hardware: yes 3461 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET 3752 I: Device UUID: a1b3d51d-9bf7-4346-ba8c-a6f0c7f7907c 4208 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0 4356 I: I2C sniffer capable hardware: yes 3387 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET 3608 I: Device UUID: a1b3d51d-9bf7-4346-ba8c-a6f0c7f7907c 3826 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0 4051 I: I2C sniffer capable hardware: yes 3462 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET 3755 I: Device UUID: a1b3d51d-9bf7-4346-ba8c-a6f0c7f7907c 4217 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0 4365 I: I2C sniffer capable hardware: yes 3387 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET 3607 I: Device UUID: a1b3d51d-9bf7-4346-ba8c-a6f0c7f7907c 3827 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0 4057 I: I2C sniffer capable hardware: yes 6747 E: Unable to set wifi disconnect 8520 I: wifi AP mode started 15245 I: WiFi: connection successful 15434 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 17207 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x1B fw:0x1B hw:0x39 17414 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:12 17695 I: I2C init: QueryStatus 2024-03-09 17:29:38 I: I2C init: Safe guard enabled 2024-03-09 17:29:38 I: MQTT: connected, System config: 1 2024-03-09 17:29:38 I: Webserver: started 2024-03-09 17:29:39 I: mDNS: started 2024-03-09 17:29:40 I: Hostname: nrg-itho-86dc 2024-03-09 17:31:47 I: Reboot requested 2024-03-09 17:31:52 I: System boot, last reset reason: SW_RESET 2024-03-09 17:31:52 I: Device UUID: a1b3d51d-9bf7-4346-ba8c-a6f0c7f7907c 2024-03-09 17:31:52 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0 2024-03-09 17:31:52 I: I2C sniffer capable hardware: yes 2024-03-09 17:31:55 E: Unable to set wifi disconnect 2024-03-09 17:31:57 I: wifi AP mode started 2024-03-09 17:32:04 I: WiFi: connection successful 2024-03-09 17:32:04 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 2024-03-09 17:32:06 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x1B fw:0x1B hw:0x39 2024-03-09 17:32:06 I: MQTT: connected, System config: 1 2024-03-09 17:32:07 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:12 2024-03-09 17:32:07 I: Webserver: started 2024-03-09 17:32:07 I: mDNS: started 2024-03-09 17:32:08 I: Hostname: nrg-itho-86dc 2024-03-09 17:32:09 I: I2C init: QueryStatus 2024-03-09 17:32:09 I: I2C init: Safe guard enabled
Bedoel je dan de stroomkabel van het stopcontact naar de Itho unit?Paulusbrand schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:49:
[...]
Misschien is het de kabel, probeer zo kort mogelijk te gebruiken.
Ow wacht sorry, je hebt een cve. Die heeft geen kabel...Doekse schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:50:
[...]
Bedoel je dan de stroomkabel van het stopcontact naar de Itho unit?
Misschien is het reset knopje op de printplaat stuk? Ik zie in de log "Reboot requested".
[ Voor 15% gewijzigd door Paulusbrand op 09-03-2024 18:54 ]
aan de reeksDoekse schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:54:
Hi iedereen, ik heb sinds gisteren een CVE module binnen die ik heb aangesloten op een relatief nieuwe itho daalderop CVE-S Eco (met ingebouwde vochtsensor). De module lijkt in eerste instantie goed te werken totdat hij opeens uit lijkt te vallen en in een bootloop terecht komt, dit samen met de itho unit zelf. Hij werkt pas weer als ik de stroom eraf haal en daarna weer aansluit.
De log is als volgt;
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 15643 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 2024-03-09 17:20:47 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x1B fw:0x1B hw:0x39 2024-03-09 17:20:47 I: MQTT: connected, System config: 1 2024-03-09 17:20:47 I: Webserver: started 2024-03-09 17:20:48 I: mDNS: started 2024-03-09 17:20:48 I: Hostname: nrg-itho-86dc 2024-03-09 17:20:49 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:12 2024-03-09 17:20:49 I: I2C init: QueryStatus 2024-03-09 17:20:49 I: I2C init: Safe guard enabled 3556 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET 3834 I: Device UUID: a1b3d51d-9bf7-4346-ba8c-a6f0c7f7907c 4264 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0 4407 I: I2C sniffer capable hardware: yes 3387 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET 3603 I: Device UUID: a1b3d51d-9bf7-4346-ba8c-a6f0c7f7907c 3818 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0 4041 I: I2C sniffer capable hardware: yes 3461 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET 3752 I: Device UUID: a1b3d51d-9bf7-4346-ba8c-a6f0c7f7907c 4208 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0 4356 I: I2C sniffer capable hardware: yes 3387 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET 3608 I: Device UUID: a1b3d51d-9bf7-4346-ba8c-a6f0c7f7907c 3826 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0 4051 I: I2C sniffer capable hardware: yes 3462 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET 3755 I: Device UUID: a1b3d51d-9bf7-4346-ba8c-a6f0c7f7907c 4217 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0 4365 I: I2C sniffer capable hardware: yes 3387 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET 3607 I: Device UUID: a1b3d51d-9bf7-4346-ba8c-a6f0c7f7907c 3827 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0 4057 I: I2C sniffer capable hardware: yes 6747 E: Unable to set wifi disconnect 8520 I: wifi AP mode started 15245 I: WiFi: connection successful 15434 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 17207 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x1B fw:0x1B hw:0x39 17414 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:12 17695 I: I2C init: QueryStatus 2024-03-09 17:29:38 I: I2C init: Safe guard enabled 2024-03-09 17:29:38 I: MQTT: connected, System config: 1 2024-03-09 17:29:38 I: Webserver: started 2024-03-09 17:29:39 I: mDNS: started 2024-03-09 17:29:40 I: Hostname: nrg-itho-86dc 2024-03-09 17:31:47 I: Reboot requested 2024-03-09 17:31:52 I: System boot, last reset reason: SW_RESET 2024-03-09 17:31:52 I: Device UUID: a1b3d51d-9bf7-4346-ba8c-a6f0c7f7907c 2024-03-09 17:31:52 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0 2024-03-09 17:31:52 I: I2C sniffer capable hardware: yes 2024-03-09 17:31:55 E: Unable to set wifi disconnect 2024-03-09 17:31:57 I: wifi AP mode started 2024-03-09 17:32:04 I: WiFi: connection successful 2024-03-09 17:32:04 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 2024-03-09 17:32:06 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x1B fw:0x1B hw:0x39 2024-03-09 17:32:06 I: MQTT: connected, System config: 1 2024-03-09 17:32:07 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:12 2024-03-09 17:32:07 I: Webserver: started 2024-03-09 17:32:07 I: mDNS: started 2024-03-09 17:32:08 I: Hostname: nrg-itho-86dc 2024-03-09 17:32:09 I: I2C init: QueryStatus 2024-03-09 17:32:09 I: I2C init: Safe guard enabled
meldingen te zien start je itho iedere keer opnieuw op (dat wil zeggen, de spanning valt weg en komt daarna weer terug om vervolgens weer weg te vallen).System boot, last reset reason: POWERON_RESET
Er zijn 2 situaties waardoor dat kan komen:
- de add-on is kapot
- de itho is kapot
Tot nu to heeft het bij een nieuwe add-on altijd gelegen aan de itho maar ik wil uiteraard niets uitsluiten.
Ik verwacht dat je itho een productie issue heeft waardoor de voeding niet het benodigde vermogen kan leveren als de add-on er in zit. Waarschijnlijk gebeurt dit ook wanneer je bijvoorbeeld een CO2 optima inside add-on installeert.
Ik wil je uiteraard een andere add-on sturen maar ik zou je adviseren om je itho zsm om te ruilen.
Ik heb vandaag even lopen testen en de module loopt verder zonder problemen totdat er een timer afloopt OF zodra hij weer langzamer gaat draaien nadat hij omhoog was gezet vanwege de luchtvochtigheid. Verder loopt hij als een zonnetje, ook na schakelen vanuit Homey gaat alles goedarjenhiemstra schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:38:
Tot nu to heeft het bij een nieuwe add-on altijd gelegen aan de itho maar ik wil uiteraard niets uitsluiten.
Ik verwacht dat je itho een productie issue heeft waardoor de voeding niet het benodigde vermogen kan leveren als de add-on er in zit. Waarschijnlijk gebeurt dit ook wanneer je bijvoorbeeld een CO2 optima inside add-on installeert.
Ik wil je uiteraard een andere add-on sturen maar ik zou je adviseren om je itho zsm om te ruilen.
Er gebeurt iets raars, maar verklaart wel de sprongen die we eerder zagen:Paulusbrand schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:26:
[...]
Kun je ook de fanspeed erbij plotten?
Hru 300:
[Afbeelding]
Ik heb nu het volgende:
/f/image/j1V5ViTvLywvRNrRw3urmoOT.png?f=fotoalbum_large)
De indoor temp en outdoor temp wisselen spontaan om, en weer terug.
Daarnaast blijft de 30C raar...
Ik heb een vraag over de temperatuur sensoren in de HRU ECO 300
ik lees wat wisselende reacties over welke sensoren een waarde afgeven en welke dummy zijn en of dat ze vaak stuk zijn?
Voordat ik in de boom klim dat er misschien iets stuk is, wilde ik dat hier graag even toetsen...
gaat om de volgende versies (aangezien er mogelijk iets veranderd is na het updaten van de itho fw)
Itho device type: HRU 250-300
Itho hw version: 11
Itho fw version: 10
Manufacturer: 7
De volgende 2 temparaturen worden netjes geupdate:
Measured temperature of mixed outside air (°C) 8.42
Temperature of the extracted air (°C) 16.85
De volgende 3 zijn altijd constant:
Measured outside temperature (°C) 10
Inlet temperature (°C) 22
Temperature of the blown out air of the house (°C) 10
Measured waste temperature heated NTC (°C) 10
Measured blend temperature heated NTC (°C) 10
The desired inlet temperature (°C) 19
Maar die laatste is een setpoint lijkt mij?
En tenslotte:
Highest measured RH (%) 127.5
maar ik heb geen losse luchtvochtigheids sensor / remote dus dat lijkt mij dan een default waarde
Als ik kijk naar de sensor vervangingsset: HRU ECO 300 / APure Vent D250-Sensorvervanging dan zitten daar tenslotte ook maar 3 sensoren in.
Ik zie vergelijkbare temperaturen:Tux_ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:22:
Hoi Allemaal,
Ik heb een vraag over de temperatuur sensoren in de HRU ECO 300
ik lees wat wisselende reacties over welke sensoren een waarde afgeven en welke dummy zijn en of dat ze vaak stuk zijn?
Voordat ik in de boom klim dat er misschien iets stuk is, wilde ik dat hier graag even toetsen...
gaat om de volgende versies (aangezien er mogelijk iets veranderd is na het updaten van de itho fw)
De volgende 2 temparaturen worden netjes geupdate:
Measured temperature of mixed outside air (°C) 8.42
Temperature of the extracted air (°C) 16.85
De volgende 3 zijn altijd constant:
Measured outside temperature (°C) 10
Inlet temperature (°C) 22
Temperature of the blown out air of the house (°C) 10
Measured waste temperature heated NTC (°C) 10
Measured blend temperature heated NTC (°C) 10
En tenslotte:
Highest measured RH (%) 127.5
maar ik heb geen losse luchtvochtigheids sensor / remote dus dat lijkt mij dan een default waarde
Als ik kijk naar de sensor vervangingsset: HRU ECO 300 / APure Vent D250-Sensorvervanging dan zitten daar tenslotte ook maar 3 sensoren in.
Measured outside temperature (°C) altijd 10
Measured temperature of mixed outside air (°C) 12.85
Temperature of the extracted air (°C) 19.37
Inlet temperature (°C) altijd 22
Temperature of the blown out air of the house (°C) altijd 10
Measured waste temperature heated NTC (°C) altijd 10
Measured blend temperature heated NTC (°C) altijd 10
The desired inlet temperature (°C) 19 tdes instelling
Ik heb wel luchtvochtigheid door een rv sensor in de badkamer.
Dit is wel heel lastig te verklaren inderdaad...Thyzz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:56:
[...]
Er gebeurt iets raars, maar verklaart wel de sprongen die we eerder zagen:
Ik heb nu het volgende: [Afbeelding]
Klopt, dit is een setpoint voor de Zomer Bypass, dit kun je instellen op het display van de wtw.Tux_ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:22:
Toen mijn sensoren kapot waren gaven ze -273 aan.
Het was even zoeken, maar wist het ooit gelezen te hebben. Maar heeft dit niet ook te maken met:Thyzz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:56:
[...]
Er gebeurt iets raars, maar verklaart wel de sprongen die we eerder zagen:
Ik heb nu het volgende: [Afbeelding]
Dus als de klep open gaat dat dan de twee temperaturen wisselen.janbrede schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:24:
[...]
De HRU 350 heeft ook maar twee sensoren (beiden in de uitlaat).
Je hebt echter twee waarden 'Indoor temp' en 'Outdoor temp'.
Als de bypass dicht is is de Indoor temp gelijk aan de Supply temp en de Outdoor temp aan de Exhaust temp (immers dan lopen beide stromen door de warmtewisselaar).
Bij een open bypass is het precies andersom (want dan komt de Supply temp rechtstreeks van buiten en de Exhaust temp van binnen via de WTW die dan echter niet verwarmd of afgekoeld wordt door de binnenkomende lucht).
Je kunt die twee waarden dus gebruiken voor de grafieken (als de HRU 200 ze tenminste geeft).
Maar die bypass gaat open vanwege gemeten temperaturen lijkt me.Onl1ne1373 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:24:
[...]
Het was even zoeken, maar wist het ooit gelezen te hebben. Maar heeft dit niet ook te maken met:
[...]
Dus als de klep open gaat dat dan de twee temperaturen wisselen.
Ik zal de bypass ook eens opnemen.
Waarschijnlijk is de temperatuursensor defect. Dit is een bekend euvel.
Met een aantal instellingen lopen spelen en om te testen een slimme plug achter de itho gehangen, wat mij opvalt is dat bij een constante ventilatorsnelheid het stroomverbruik heel langzaam oploopt totdat het opeens omhoog schiet, vervolgens valt de unit uit en schiet hij in de "POWERON_RESET" loop. Dit doet hij verder bij elke ventilatorsnelheid, hoog en laag.Doekse schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:08:
[...]
Ik heb vandaag even lopen testen en de module loopt verder zonder problemen totdat er een timer afloopt OF zodra hij weer langzamer gaat draaien nadat hij omhoog was gezet vanwege de luchtvochtigheid. Verder loopt hij als een zonnetje, ook na schakelen vanuit Homey gaat alles goed
Helaas betreft het een huurwoning, dus mocht de itho het probleem zijn houdt het denk ik op
:fill(white):strip_exif()/f/image/ehEEScbvUeBN9yfmmwXmK3P3.png?f=user_large)
Dit gebeurd ook als de ithowifo addon niet aangesloten is lijkt me? Dan kun je toch een melding maken bij de verhuurder?Doekse schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 23:23:
[...]
Met een aantal instellingen lopen spelen en om te testen een slimme plug achter de itho gehangen, wat mij opvalt is dat bij een constante ventilatorsnelheid het stroomverbruik heel langzaam oploopt totdat het opeens omhoog schiet, vervolgens valt de unit uit en schiet hij in de "POWERON_RESET" loop. Dit doet hij verder bij elke ventilatorsnelheid, hoog en laag.
Helaas betreft het een huurwoning, dus mocht de itho het probleem zijn houdt het denk ik op![]()
[Afbeelding]
Bij mij ziet het energie verbruik er zo uit: (wordt 1 op 1 bepaald door fanspeed)
/f/image/PQuYQhNty5yd3YWkEWXNeGbr.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Paulusbrand op 14-03-2024 07:13 ]
Nee dat is het gekke, zodra ik de module loskoppel loopt hij als een zonnetje. Het gebeurt enkel zodra ik de module aansluit.Paulusbrand schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:10:
[...]
Dit gebeurd ook als de ithowifo addon niet aangesloten is lijkt me? Dan kun je toch een melding maken bij de verhuurder?
Bij mij ziet het energie verbruik er zo uit: (wordt 1 op 1 bepaald door fanspeed)
[Afbeelding]
Het lijkt erop dat er iets te warm wordt, als ik moet gokken is het de voeding die te zwaar belast wordt met de de addon aangesloten.Doekse schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:15:
[...]
Nee dat is het gekke, zodra ik de module loskoppel loopt hij als een zonnetje. Het gebeurt enkel zodra ik de module aansluit.
Misschien is het mogelijk de ithowifi addon op een andere manier van stroom te voorzien, via de micro-usb aansluiting bijvoorbeeld. Maar ik kan het schema van de addon niet vinden in de repo dus ik weet niet zeker of dit werkt.
Ja dit vermoeden heb ik zelf ook inderdaad, zodra ik namelijk de grijze kap van de Itho afhaal gaat het een stuk langer goed dan wanneer deze er gewoon op zit. Mocht voeden via USB een oplossing zijn is dat helemaal perfect.Paulusbrand schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:40:
[...]
Het lijkt erop dat er iets te warm wordt, als ik moet gokken is het de voeding die te zwaar belast wordt met de de addon aangesloten.
Misschien is het mogelijk de ithowifi addon op een andere manier van stroom te voorzien, via de micro-usb aansluiting bijvoorbeeld. Maar ik kan het schema van de addon niet vinden in de repo dus ik weet niet zeker of dit werkt.
Die zijn er nog, alleen verplaats naar een eigen repo:Paulusbrand schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:37:
@arjenhiemstra Klopt het dat de kicad bestanden niet meer beschikbaar zijn in de repo?
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi_hardware
usb voeden kan niet (zonder aanpassingen en heel voorzichtig te zijn).Doekse schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:45:
[...]
Ja dit vermoeden heb ik zelf ook inderdaad, zodra ik namelijk de grijze kap van de Itho afhaal gaat het een stuk langer goed dan wanneer deze er gewoon op zit. Mocht voeden via USB een oplossing zijn is dat helemaal perfect.
Alle voedingen met randaarde zijn geen optie, de itho heeft een zwevende nul van rond de 100 volt (zeker niet aanraak veilig!)
Kan ook nog even een andere add-on opsturen om het uit te sluiten dat de add-on het issue is. de dc-dc converter die daar op zit kan natuurlijk ook gaar zijn, ik test alles maar niet voor langere duur dus dat zou ik er niet uit pikken..
Dat zou perfect zijnarjenhiemstra schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:40:
[...]
usb voeden kan niet (zonder aanpassingen en heel voorzichtig te zijn).
Alle voedingen met randaarde zijn geen optie, de itho heeft een zwevende nul van rond de 100 volt (zeker niet aanraak veilig!)
Kan ook nog even een andere add-on opsturen om het uit te sluiten dat de add-on het issue is. de dc-dc converter die daar op zit kan natuurlijk ook gaar zijn, ik test alles maar niet voor langere duur dus dat zou ik er niet uit pikken..
Ik stuur even een email met alle informatie!
Ik vind wel een aantal voorbeelden maar die krijg ik niet werkend
Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber
De info is als het goed is beschikbaar in HA als je auto discovery gebruikt.SnarfB schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:19:
Hallo ik ben waarschijnlijk weer de zoveelste die het vraag, maar heeft er iemand een yaml file om de atributen zichtbaar te maten in home assistant vanuit mqtt voor een Itho CVE-S Eco SP het liefst niet in de configuration file maar eventueel in de template of sensor file.
Ik vind wel een aantal voorbeelden maar die krijg ik niet werkend
Dit voorbeeld:
https://github.com/arjenh...s-with-special-characters
zou moeten werken, de naam binnen het value template
1
| value_template: "{{ value_json['vul label naam in)'] }}" |
Ik heb hier:
- een WPU 75E-5G
- een CV van type WPV 200L 2G
- twee DemandFlow units (master-slave) voor de vloerverwarming
- een externe "buitenvoeler" voor temperatuur
- Spiders in iedere ruimte (mijn begrip is dat de Spiders zelf de temperatuur meten?)
Wat ik wil bereiken:
Inzicht krijgen, liefst per ruimte, in de status (temperatuurverloop over de dag, ingestelde doeltemperatuur, energieverbruik, etc). Liefst krijg ik ook meer inzicht in wat de warmtepomp/WTW aan het doen is en verbruikt.
Ik wil zelf (nog) geen slimme acties uitvoeren, virtual remote heb ik dan ook niet nodig. Sterker nog, aangezien de woning nog in een soort garantieperiode zit, wil ik zo min mogelijk discussie hebben met een monteur mocht die een keer langs komen.
Ik dacht er over om de non-CVE versie te kopen mét de CC1101 RF add-on (nog niet te gebruiken, enkel for future use) en die te koppelen aan de DemandFlow, maar twijfel of ik daarmee nu wel mijn doel kan bereiken: kan ik de temperatuur per ruimte uitlezen zónder de Spiders te koppelen aan de module?
Heb ik daarnaast een tweede module nodig voor de WTW-unit, of wisselen de apparaten zelf al voldoende informatie uit zodat ik op één punt kan uitlezen?
Ik denk dat je Autotemp regelaars hebt. (DemandFlow is voor WTW/ventilatie).Blackbird-ce schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:21:
Hi, na wiki's doorstruinen en dit topic "slim" proberen te doorzoeken ben ik er nog altijd niet uit.
Ik heb hier:
- een WPU 75E-5G
- een CV van type WPV 200L 2G
- twee DemandFlow units (master-slave) voor de vloerverwarming
- een externe "buitenvoeler" voor temperatuur
- Spiders in iedere ruimte (mijn begrip is dat de Spiders zelf de temperatuur meten?)
Met een non-cve unit op de WPU zie je bijna alles, behalve de temperatuur per ruimte. Die temperatuur wordt inderdaad door de spiders gemeten en via RF naar de autotemp gestuurd. En omdat de autotemp master het omschakelen tussen verwarmen en koelen regelt, wil de status van de autotemps eigenlijk ook zien. Je hebt alleen een module aan de Autotemp master nodig, dan zie je ook de slave info.
Dus twee non-CVE modules.
Je hebt geen CC1101 module nodig, want de spider informatie krijg je binnen via de module aan de Autotemp master. Het is "nice to have" en vooral leuk als je ook een Itho of Orcon WTW hebt. (Maar daarvoor zijn uitgebreidere oplossingen). CC1101 module is niet vereist om te monitoren.
Er is een topic voor de WPU 5G (icm met deze hardware): Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen
[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 17-03-2024 10:33 ]
Dank!vliegnerd schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:31:
[...]
Ik denk dat je Autotemp regelaars hebt. (DemandFlow is voor WTW/ventilatie).
Je hebt gelijk, het zijn twee Auto Temp regelunits.
En ja, ik heb ook nog een Orcon WTW (HRC 400 Max comfort), maar daar verwachtte ik eigenlijk niet veel aan te kunnen/willen zien (maar overtuig me gerust van het tegenovergestelde 😅)
Je kunt de Orcon WTW in ieder geval uitlezen en bedienen als je een device met CC1101 module hebt. (Maar ik weet niet in hoeverre de ithowifi module alles ondersteunt. Ik heb zelf de CC1101 module niet op deze module, dus kan niet uit ervaring spreken).Blackbird-ce schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:06:
[...]
Dank!
Je hebt gelijk, het zijn twee Auto Temp regelunits.
En ja, ik heb ook nog een Orcon WTW (HRC 400 Max comfort), maar daar verwachtte ik eigenlijk niet veel aan te kunnen/willen zien (maar overtuig me gerust van het tegenovergestelde 😅)
Je wilt wellicht de CO2 waardes uit je slaapkamer uitlezen.
Orcon en Itho gebruiken het protocol Ramses II van Honeywell over 868MHz.
De meeste functionaliteit in Home Assistant krijg je via een kloon van de een gateway van honeywell (HGI80) deze klonen draaien de "evofw3" firmware met ramses_cc als integratie/software. De beste hardware (maar ook duur en lastig te verkrijgen) is een SSM-D2 module.
Een paar topics:
Ramses II 868MHz communicatie via evofw3 en ramses_rf
Orcon ventilator aansturen 868,3 MHz
Orcon HRC RF modbus in ESPHome
Ok, stortvloed aan informatie. De leercurve is helaas nogal steil. En weinig (niks) werkt "out of the box".
Je kunt wel dit soort dashboards maken:
:fill(white):strip_exif()/f/image/lv3NFo9K5jxOzTylr7WKqY4Z.png?f=user_large)
(deze komt uit een oud topic, maar ik weet niet meer welke

Werkt autodiscovery al voor HRU300?arjenhiemstra schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 23:00:
[...]
De info is als het goed is beschikbaar in HA als je auto discovery gebruikt.
Ik zie nu wel een fan, maar kan er niets mee doen.
i2c_master_init error: ESP_FAIL
Bordje 5 minuten van het stroom af en er weer op maar nog steeds geen data meer op de Itho Status pagina of via de API.
Ik heb opnieuw firmware 2.8.0 eroverheen geflashed en nu krijg ik weer data maar de foutmelding is er nog echter ik had:
1
2
3
| 2024-03-17 18:15:29 I: I2C init: QueryStatus 2024-03-17 18:15:28 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:0 2024-03-17 18:15:28 E: i2c_master_init error: ESP_FAIL |
maar na het opnieuw flashen van dezelfde firmware zie ik:
1
2
3
| 2024-03-17 18:38:47 I: I2C init: QueryStatus 2024-03-17 18:38:46 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:126 2024-03-17 18:38:46 E: i2c_master_init error: ESP_FAIL |
Nu dus weer 126 items en inderdaad actuele data.
@arjenhiemstra is het bordje mogelijk overleden/aan het overlijden?
Ik kan elke minuut toch wel 1 HTTP request doen ?
Ik heb namelijk sinds een dag of wat code klaar om ook het bordje op Fibaro HomeCenter uit te kunnen lezen middels een QuickApp (virtual devices) .
Ik maak even een instructie en code zodat jij die op je Git kan plaatsen eventueel?
[ Voor 70% gewijzigd door GeeMoney op 17-03-2024 18:44 ]
Ik krijg een buiten temperatuur van -10 te zien op mijn WPU, deze was eerst 645 (de standaard fout code).
Nu wil ik weten of ik nog steeds data krijg van de monitoringsdienst (deze stuurt de temp via de CE30). Echter zie ik in home assistant wel dat de waarde van -10 gerefreshed wordt zeg maar maar niet op logische tijden behalve om 00.00.00. Is er een manier om te checken wanneer die voor het laatst geupdate is via de CE30?
Twee dingen kunnen door elkaar heen werken:-daan- schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:48:
Even een vrij simpele vraag.
Ik krijg een buiten temperatuur van -10 te zien op mijn WPU, deze was eerst 645 (de standaard fout code).
Nu wil ik weten of ik nog steeds data krijg van de monitoringsdienst (deze stuurt de temp via de CE30). Echter zie ik in home assistant wel dat de waarde van -10 gerefreshed wordt zeg maar maar niet op logische tijden behalve om 00.00.00. Is er een manier om te checken wanneer die voor het laatst geupdate is via de CE30?
Het CE30 i2c commando stelt de buitentemp in, maar heeft ook een "fallback" buitentemp met een tijdcode. Op een bepaald tijdstip valt ie terug naar een bepaalde waarde, tenzij er eerder een nieuw CE30 commando is langsgekomen.
Die -10 graden kan dus best het gevolg zijn van de "fallback" en niet het gevolg van een ontvangen CE30 bericht.
i2c berichten worden niet gelogd. Je kunt wel zelf de i2c logger/sniffer aanzetten en dan alle berichten opslaan. Er is in de WPU geen history van commando's.
In de Syslog zie ik nog wel
4142 I: I2C sniffer capable hardware: yes
3889 I: HW rev: NON-CVE 1, FW ver.: 2.8.0
3650 I: Device UUID: afa1f1d8-546e-4219-9ba6-c4286d75d8f9
3417 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET
Maar bij de statuspagina
api.html?get=ithostatus
Ook onthoud hij de Itho settings niet meer
Configuration of the Itho unit
Firmware 2.8
Kan ik nog wat doen? Rebooten vanuit de webpagina of van het stroom afhalen werkt niet. De display unit werkt nog naar behoren.
EDIT:
Na 5 minuten laat hij ook niet meer de syslog zien.
File system: 0 bytes used / 0 bytes total
Ik denk dat het bordje niet meer helemaal goed is
Of ik formateer even het bordje.
EDIT2:
Dat lijkt geholpen te hebben.
[ Voor 14% gewijzigd door donald_dick op 19-03-2024 20:00 ]
wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten
Ik zit even terug te zoeken maar kan het zo niet vinden, wat was nu de reden voor de ongezonde geluiden?gns1l schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 22:32:
Helaas durf ik de HRU niet meer op te starten met aangekoppelde non-CVE add-on module (geeft heel ongezonde geluiden in de HRU)
De hru kalibreert 2 kleppen (stappenmotoren), deze lopen tegen hun eindaanslag aan. Maar dit zou ook moeten gebeuren zonder ithowifo addon.arjenhiemstra schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 00:48:
[...]
Ik zit even terug te zoeken maar kan het zo niet vinden, wat was nu de reden voor de ongezonde geluiden?
Hier gns1l in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module" meldde ik al dat de HRU met add-on weer goed opstartte.
Ik vermoed dat een los stukje zwart foam de oorzaak van de ongezonde geluiden was. Dat vond ik later bij een van de ventilatoren toen ik de motorunit schoonmaakte. Het lag in ieder geval niet aan de add-on.
Dank je maar die eer durf ik niet op te strijken, was ik maar zo goed in dat soort dingen! Ik kon mij herinneren dat er iemand was die het erover gehad had maar de trigger was iemand die een issue aanmaakte op github met hetzelfde probleem.
Top, bedankt voor de terugkoppeling!!Eigenlijk ben ik er nooit achter gekomen. Het was niet het normale geluid van de stappenmotor tegen de eindaanslag.
Hier gns1l in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module" meldde ik al dat de HRU met add-on weer goed opstartte.
Ik vermoed dat een los stukje zwart foam de oorzaak van de ongezonde geluiden was. Dat vond ik later bij een van de ventilatoren toen ik de motorunit schoonmaakte. Het lag in ieder geval niet aan de add-on.
De componenten die je nodig hebt worden netjes via autodiscovery doorgegeven, maar er is nog wel een slider zichtbaar geloof ik. Daar moet ik nog kijken of die te koppelen is naar presets.Bokkoman schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:34:
[...]
Werkt autodiscovery al voor HRU300?
Ik zie nu wel een fan, maar kan er niets mee doen.
elke minuut een http request zou geen issue moeten zijn. elke seconde zou prima moeten werken verwacht ik.GeeMoney schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:23:
Sinds 16:15 uur ontvang ik geen data meer vanuit de add-on aan mijn pomp. Ik heb hem al een reset gegeven en in de syslog zie ik:
i2c_master_init error: ESP_FAIL
Bordje 5 minuten van het stroom af en er weer op maar nog steeds geen data meer op de Itho Status pagina of via de API.
Ik heb opnieuw firmware 2.8.0 eroverheen geflashed en nu krijg ik weer data maar de foutmelding is er nog echter ik had:
code:
1 2 3 2024-03-17 18:15:29 I: I2C init: QueryStatus 2024-03-17 18:15:28 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:0 2024-03-17 18:15:28 E: i2c_master_init error: ESP_FAIL
maar na het opnieuw flashen van dezelfde firmware zie ik:
code:
1 2 3 2024-03-17 18:38:47 I: I2C init: QueryStatus 2024-03-17 18:38:46 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:126 2024-03-17 18:38:46 E: i2c_master_init error: ESP_FAIL
Nu dus weer 126 items en inderdaad actuele data.
@arjenhiemstra is het bordje mogelijk overleden/aan het overlijden?
Ik kan elke minuut toch wel 1 HTTP request doen ?
Ik heb namelijk sinds een dag of wat code klaar om ook het bordje op Fibaro HomeCenter uit te kunnen lezen middels een QuickApp (virtual devices) .
Ik maak even een instructie en code zodat jij die op je Git kan plaatsen eventueel?
>2024-03-17 18:38:46 E: i2c_master_init error: ESP_FAIL
Dit is een low level melding dat de i2c driver niet geinstalleerd kan worden. Kan zeker iets met hardware te maken hebben. Bij een non-cve zou ik eerst aan de kabel denken, wat voor 1 heb je er tussen?
Ik heb er een cat6a sftp kabel tussen van 0.5m . (gebruik ik ook voor enterprise server toepassingenarjenhiemstra schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:11:
[...]
elke minuut een http request zou geen issue moeten zijn. elke seconde zou prima moeten werken verwacht ik.
>2024-03-17 18:38:46 E: i2c_master_init error: ESP_FAIL
Dit is een low level melding dat de i2c driver niet geinstalleerd kan worden. Kan zeker iets met hardware te maken hebben. Bij een non-cve zou ik eerst aan de kabel denken, wat voor 1 heb je er tussen?
Het opnieuw clashen van dezelfde firmware versie heeft het probleem overigens deels weggenomen. Ik heb inderdaad een non-cve. Ik krijg nu weer data/output maar de melding staat er nog wel. Ik zal als ik vanavond thuis ben weer even de log bekijken.
[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 20-03-2024 11:13 ]
Om te kijken welke buis van de Plenum naar welke kamer loopt wil ik de kleppen dicht zetten en 1 openen. Met setting 111 = 1 op de demandflow (via web portal en / of via API http://itho-demandflow.lo...ml?setsetting=111&value=1) zie ik dat de demand flow in Manual mode gaat. Echter krijg ik geen enkele klep open (settings 114 t/m 123), maar de settings lijken (ook na een refresh) wel in het systeem te staan...
Doe ik iets niet goed?
Is er een bepaalde volgorde die ik moet hanteren?
Mis ik een setting in System Settings die ik moet aan/uit zetten?
Ik verneem het graag!
[ Voor 3% gewijzigd door aacosterus op 20-03-2024 11:51 ]
- HRU300
- WPU5G
- 1 x master en 1 slave autotemp
- in elke kamer een Spider
Volgens mij heb ik voor de WTW een non-cve, adapter en een C1101 module nodig.
Voor de WPU en (master)Autotemp een non-cve zonder C1101 module.
Ik twijfel alleen of de WPU ook geen C1101 module nodig heeft, om het later via de Spider te kunnen bedienen?
Ha! Dit wordt inmiddels een FAQ. Wellicht iets voor de startpost @arjenhiemstra?hussie01 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:16:
Ik heb de volgende opstelling.Voor nu wil ik alles alleen uitlezen en geen configuratie toepassen, maar het moet wel voorbereid zijn voor de toekomst.
- HRU300
- WPU5G
- 1 x master en 1 slave autotemp
- in elke kamer een Spider
Volgens mij heb ik voor de WTW een non-cve, adapter en een C1101 module nodig.
Voor de WPU en (master)Autotemp een non-cve zonder C1101 module.
Ik twijfel alleen of de WPU ook geen C1101 module nodig heeft, om het later via de Spider te kunnen bedienen?
Ik schreef vorige week:
Met een non-cve unit op de WPU zie je bijna alles, behalve de temperatuur per ruimte. Die temperatuur wordt inderdaad door de spiders gemeten en via RF naar de autotemp gestuurd. En omdat de autotemp master het omschakelen tussen verwarmen en koelen regelt, wil de status van de autotemps eigenlijk ook zien. Je hebt alleen een module aan de Autotemp master nodig, dan zie je ook de slave info.
Je hebt dus twee non-CVE modules nodig als je de WPU en autotemp volledig wil uitlezen (en besturen voor zover dat kan).
Je hebt op deze modules geen CC1101 module nodig, want de spider informatie krijg je binnen via de module aan de Autotemp master. Het is "nice to have" en vooral leuk als je ook een Itho of Orcon WTW hebt. (Maar daarvoor zijn uitgebreidere oplossingen). CC1101 module is niet vereist om te monitoren.
Er is een topic voor de WPU 5G (icm met deze hardware): Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen
Goed idee, ik heb het in de startpost gezet!vliegnerd schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:39:
[...]
Ha! Dit wordt inmiddels een FAQ. Wellicht iets voor de startpost @arjenhiemstra?
Ik schreef vorige week:
Je hebt dus twee non-CVE modules nodig als je de WPU en autotemp volledig wil uitlezen (en besturen voor zover dat kan).
Je hebt op deze modules geen CC1101 module nodig, want de spider informatie krijg je binnen via de module aan de Autotemp master. Het is "nice to have" en vooral leuk als je ook een Itho of Orcon WTW hebt. (Maar daarvoor zijn uitgebreidere oplossingen). CC1101 module is niet vereist om te monitoren.
Bedankt! Bestelling is geplaatst.vliegnerd schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:39:
[...]
Ha! Dit wordt inmiddels een FAQ. Wellicht iets voor de startpost @arjenhiemstra?
Ik schreef vorige week:
Als ik alles goed nagelezen heb dan is @hussie01 wel voor de HRU300 WTW een non-cve, adapter en een C1101 module nodig.vliegnerd schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:39:
[...]
Ik schreef vorige week:
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Het is natuurlijk geen ethernet maar i2c, vandaar de vraagGeeMoney schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:12:
[...]
Ik heb er een cat6a sftp kabel tussen van 0.5m . (gebruik ik ook voor enterprise server toepassingen)
Het opnieuw clashen van dezelfde firmware versie heeft het probleem overigens deels weggenomen. Ik heb inderdaad een non-cve. Ik krijg nu weer data/output maar de melding staat er nog wel. Ik zal als ik vanavond thuis ben weer even de log bekijken.
Vanwege i2c is het dat ik vooral let op kabel lengte en kwaliteit. Maar met cat6a sftp zou ik verwachten dat het goed gaat, ik heb ze hier van 20cm maar 50cm is niet idioot lang.
Ik heb er ook een met de C1101 module besteld.Mr.Viper schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:25:
[...]
Als ik alles goed nagelezen heb dan is @hussie01 wel voor de HRU300 WTW een non-cve, adapter en een C1101 module nodig.
Je kunt de demandflow ook in de inbedrijfstelling mode plaatsen (IBS) dan kun je met de remote door alle ruimtes heen schakelen en kijken welk lampje op de DF overeenkomt met welke ruimte; alleen in die ruimte staat ie dan op 50m3/h af te zuigen nl en de rest van de kanalen is dan dicht.aacosterus schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:17:
Om te kijken welke buis van de Plenum naar welke kamer loopt wil ik de kleppen dicht zetten en 1 openen. Met setting 111 = 1 op de demandflow (via web portal en / of via API http://itho-demandflow.lo...ml?setsetting=111&value=1) zie ik dat de demand flow in Manual mode gaat. Echter krijg ik geen enkele klep open (settings 114 t/m 123), maar de settings lijken (ook na een refresh) wel in het systeem te staan...
Doe ik iets niet goed?
Is er een bepaalde volgorde die ik moet hanteren?
Mis ik een setting in System Settings die ik moet aan/uit zetten?
Ik verneem het graag!
Oh wacht je wil ook de buis weten.. dan zou je ook nog het draadje vanaf de df tot in het plenum moeten volgen.
[ Voor 5% gewijzigd door itsjohan op 21-03-2024 19:10 ]
En dat is gelijk ook het enige wat ik zie van de WPU..
:fill(white):strip_exif()/f/image/zcpth7gA34p7BSwmtzkvdkhs.png?f=user_large)
Ik zie geen regel over HA discovery in de logging.
Wat doe ik fout?
[ Voor 6% gewijzigd door hussie01 op 22-03-2024 18:32 ]
Ik had juist begrepen dat het met mqtt autodiscovery niet nodig was.vliegnerd schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:54:
@hussie01 Je moet het helaas met de hand configureren. Lees de startpost en volg de link naar de wiki voor uitleg en voorbeelden.
Ik zal later vanavond weer induiken.
Ok! Zou tof zijn als dat inmiddels werkt, geen idee eigenlijk. Ben benieuwd. (Zo ja, dan mag de wiki ook aangepast)hussie01 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:56:
[...]
Ik had juist begrepen dat het met mqtt autodiscovery niet nodig was.
Ik zal later vanavond weer induiken.