Laat maar weten als het weer onstabiel gaat worden, dan stuur ik voor de zekerheid een vervangende module zodat je dat kan testen en uitsluiten.Pimmr schreef op maandag 22 september 2025 @ 23:00:
[...]
Thanks, slechte wifi ontvangst zou je denken idd, maar de unit staat echt 2 meter van mijn Zenwifi AX AP vandaan en is niets in veranderd. Heb volgens Wifi analyzer -45dB signaal.
Heb Debug logging aan kunnen zetten in syslog vanmorgen. Nu kijk ik net, en lijkt de verbinding de hele dag al stabiel. Begrijp er niets van, eerder de stekker uit de unit gehaald etc, geen effect.
Ik hou het even in de gaten....
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gebruik één ssid voor zowel 2.4 als 5/6 GHz?
Ik zou een apart IoT netwerk nemen wat alleen op 2.4 zend met een niet te lang wachtwoord en bestaande uit simpel ASCII zonder speciale tekens. Ook nergens spaties gebruiken. Ook slecht 20MHz bandbreedte gebruiken en nette kanalen (1,6,11)
Veel van het simpele Wifi spul kan alleen met 2.4 uit de voeten en raakt in de war, kan niet overweg met, andere banden.
Zelfde gehad met een robotzuiger en zo opgelost.
Ik zou een apart IoT netwerk nemen wat alleen op 2.4 zend met een niet te lang wachtwoord en bestaande uit simpel ASCII zonder speciale tekens. Ook nergens spaties gebruiken. Ook slecht 20MHz bandbreedte gebruiken en nette kanalen (1,6,11)
Veel van het simpele Wifi spul kan alleen met 2.4 uit de voeten en raakt in de war, kan niet overweg met, andere banden.
Zelfde gehad met een robotzuiger en zo opgelost.
Ik gebruik de add-on al een tijd naar volle tevredenheid icm met een Itho Daalderop WPU 5G warmtepomp en Homey. Het enige wat ik mis is live energieverbruik in (k)W. Heeft iemand dit voor elkaar gekregen?
Ik kan natuurlijk de kWh uitlezen en middelen over de afgelopen minuut, alleen de kWh waardes zijn afgerond op hele getallen, dus dan zal je in verbruik de meeste tijd niks zien met af en toe een hoge piek.
Ik kan natuurlijk de kWh uitlezen en middelen over de afgelopen minuut, alleen de kWh waardes zijn afgerond op hele getallen, dus dan zal je in verbruik de meeste tijd niks zien met af en toe een hoge piek.
Zelf gebruik ik daar een losse kwh meter voor.Celica_T20 schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:28:
Ik gebruik de add-on al een tijd naar volle tevredenheid icm met een Itho Daalderop WPU 5G warmtepomp en Homey. Het enige wat ik mis is live energieverbruik in (k)W. Heeft iemand dit voor elkaar gekregen?
[ Voor 85% gewijzigd door wouter.N op 29-09-2025 12:51 ]
Mijn 4,5kW model zit in een normaal stopcontact. Daar heb ik een gewone slimme stekker ingestoken.Celica_T20 schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:28:
Bij modellen met meer vermogen die direct op een groep zitten zul je een kWh meter moeten toevoegen in de meterkast.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
De mijne zit inderdaad op zo'n grote krachtstroom aansluiting. Ga ik eens nadenken over een kWh meter.vliegnerd schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:26:
[...]
Mijn 4,5kW model zit in een normaal stopcontact. Daar heb ik een gewone slimme stekker ingestoken.
Bij modellen met meer vermogen die direct op een groep zitten zul je een kWh meter moeten toevoegen in de meterkast.
Ik heb ook een WPU 5G 5.5kW en deze heeft een 3-fase aansluiting. Ik bereken het vermogen van de compressor door de stroom te gebruiken die uit de Itho module komt. Het vermogen van de compressor bereken je met: P = I x 400 x SQRT(3) x 0,9 De 0,9 is de aangenomen arbeidsfactor, 400V de driefasen lijn spanning.Celica_T20 schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:38:
[...]
De mijne zit inderdaad op zo'n grote krachtstroom aansluiting. Ga ik eens nadenken over een kWh meter.
Naast de compressor kunnen er ook tot 3 pompen draaien; de CV pomp, well pomp en boiler pomp. Deze pompen zijn 40W per stuk volgens de naamplaat en de itho module geeft aan hoeveel % deze draaien. Het vermogen bereken ik dan door 40W keer het percentage te doen. Niet mooi maar wel redelijke benadering, ook omdat deze pompen maar een klein deel van het totale vermogen.
Als laatste heb je dan het electrisch verwarmingselement die aangaat als je op boost drukt. Van dit element kan je ook de stroom kan uitlezen. Het verwarmingselement zit niet tussen fase en nul maar tussen twee fasen en dus is de spanning 400V. Arbeidsfactor is nagenoeg 1. Het vermogen is dus 400 * stroom.
Tel dat allemaal bij elkaar op en dan heb je het vermogen van de warmte pomp waarbij 99% van het energieverbruik in de compressor zit, tenminste als je net als ik de boost mode nooit gebruikt.
Ik bereken het vermogen met nodered door de gemeten waarden van mqtt te halen, berekeningen te doen en de berekende waarden weer terug te sturen naar MQTT. Vervolgens gebruik ik de waarden in Home Assistant. Ik bereken ook nog de kWh waarden en stuur deze ook terug naar MQTT
Ik hoop dat je er wat aan hebt
Wat slim! Het was me helemaal niet opgevallen dat de stroom ook uitgelezen kan worden.__Peter__ schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:04:
[...]
Ik heb ook een WPU 5G 5.5kW en deze heeft een 3-fase aansluiting. Ik bereken het vermogen van de compressor door de stroom te gebruiken die uit de Itho module komt. Het vermogen van de compressor bereken je met: P = I x 400 x SQRT(3) x 0,9 De 0,9 is de aangenomen arbeidsfactor, 400V de driefasen lijn spanning.
Naast de compressor kunnen er ook tot 3 pompen draaien; de CV pomp, well pomp en boiler pomp. Deze pompen zijn 40W per stuk volgens de naamplaat en de itho module geeft aan hoeveel % deze draaien. Het vermogen bereken ik dan door 40W keer het percentage te doen. Niet mooi maar wel redelijke benadering, ook omdat deze pompen maar een klein deel van het totale vermogen.
Als laatste heb je dan het electrisch verwarmingselement die aangaat als je op boost drukt. Van dit element kan je ook de stroom kan uitlezen. Het verwarmingselement zit niet tussen fase en nul maar tussen twee fasen en dus is de spanning 400V. Arbeidsfactor is nagenoeg 1. Het vermogen is dus 400 * stroom.
Tel dat allemaal bij elkaar op en dan heb je het vermogen van de warmte pomp waarbij 99% van het energieverbruik in de compressor zit, tenminste als je net als ik de boost mode nooit gebruikt.
Ik bereken het vermogen met nodered door de gemeten waarden van mqtt te halen, berekeningen te doen en de berekende waarden weer terug te sturen naar MQTT. Vervolgens gebruik ik de waarden in Home Assistant. Ik bereken ook nog de kWh waarden en stuur deze ook terug naar MQTT
Hier kan ik wat mee, dankjewel!
Het principe van vermogen meten per fase en dan optellen werkt. Dit is vooral handig als de belasting asymmetrisch (=niet gelijk per fase) is. Het is wel een dure methode maar asymetrische belasting is heel gebruikelijk in huishoudelijke toepassingen. Als de belasting symmetrisch is (stroom in elke fase gelijk kan je volstaan met 1 vermogens meter en dan vermenigvuldig je de meting met 3. Werkt goed voor 3-fasen motoren.sciurius schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:11:
Soms denk ik wel eens...
Driefasen = nul + 3 x 230V. Als ik nu een meetstekker tussen elk van de drie zet en het gemeten vermogen per fase optel?
[Afbeelding]
Of praat ik onzin...?
Voor het meten van vermogen moet je zowel de spanning en de stroom meten per fase en dat zie ik niet terug in het schema maar ligt er aan wat je wilt gebruiken voor de vermogensmeters.
Als je de stroom en spanning apart meet dan meet je het schijnbare vermogen meten in VA en niet het werkelijke vermogen in W. Dit is ook weer afhankelijk hoe je meet, het zou kunnen dat de vermogensmeter die je wilt gebruiken hier rekening mee houdt.
Bedoel je in je plaatje echt een perilex stekker/stopcontact of de rode CEE 3 fasen stekker/muursocket? De Perilex zou anders bedraad kunnen zijn als ik jouw plaatje! In ventilatie systemen wordt de Perilex gebruikt voor schakelen van de ventilator snelheid en zijn er geen 3 fasen.
Misschien onnodig om te zeggen en irritant maar ik ga het toch doen: Werk altijd spanningsloos en test of er nog spanning is voordat je koper aanraakt! Dit laatste doe je om zeker te weten dat je de goede groep hebt uitgeschakeld. Let er ook op dat er niemand de groep weer kan inschakelen als jij nog aan het werk bent. Elektrische veiligheid is belangrijk!
[ Voor 19% gewijzigd door __Peter__ op 30-09-2025 10:02 ]
Volgens mij is het gelukt:__Peter__ schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:04:
[...]
Ik heb ook een WPU 5G 5.5kW en deze heeft een 3-fase aansluiting. Ik bereken het vermogen van de compressor door de stroom te gebruiken die uit de Itho module komt. Het vermogen van de compressor bereken je met: P = I x 400 x SQRT(3) x 0,9 De 0,9 is de aangenomen arbeidsfactor, 400V de driefasen lijn spanning.
/f/image/oRdVjfNwDDghpszOMC1UZJzH.png?f=fotoalbum_large)
Al weet ik het pas zeker als de warmtepomp iets gaat doen, hij staat nu de hele tijd op 0.
Ik heb een virtual device gemaakt met het vermogen (W) en het verbruik (kWh). Nu nog uitvinden hoe ik hem in mijn Homey Energy overzicht krijg, hij staat er nu namelijk niet bij.
Edit: Hij staat wel in het Homey Energy overzicht, maar ik wil hem graag bovenaan naast totaal verbruik en zonnepanelen. Lijkt er tot nu toe op dat dat niet gaat.
Edit2: Ik zie in de specsheet (https://ithodaalderop.com...e%20WPU-I%205G%20(nl).pdf) dat de pompen niet 40W zijn, welke sticker had je dat gevonden?
Ik heb een 65I, dus mijn CV pomp zal dan 73W zijn en de brondpomp 145W. Boiler pomp zie ik geen info.
:strip_exif()/f/image/IMsOY41U3ItdjKS0QW8NSrAc.png?f=user_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Celica_T20 op 30-09-2025 13:18 ]
Dit is niet toegestaan. In een 3 fase verbinding van een apparaat moeten alle fases gelijktijdig schakelen. Wat je wel kunt gebruiken is de Shelly 3 fase meter (ik meen Shelly EM) waarbij je een inductie spoel om elke fase legt. Zal in kosten niet veel uitmaken en is volgens de regelgeving. Handig bij brand en verzekering werk.sciurius schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:11:
Soms denk ik wel eens...
Driefasen = nul + 3 x 230V. Als ik nu een meetstekker tussen elk van de drie zet en het gemeten vermogen per fase optel?
[Afbeelding]
Of praat ik onzin...?
Ik zou gewoon een paar Homewizard kWh meters en sockets plaatsen
Dat de pomp vermogens anders zijn in verschillende warmtepompen verbaast mij niets. Mijn warmtepomp is oud en ik heb gehoord dat hetzelfde type pomp niet meer gebruikt mag worden ivm energiebesparing. Het zou dus goed kunnen dat, als de pomp een keer is vervangen is, dat er een ander type in zit. Als je zeker wil weten wat er in zit dan maak je de warmtepopmp kast open (het voorpaneel kan er makkelijk af) en neem je een foto van het type plaatje van de pompen. De pompen zijn 3 gelijke ronde dingen die bovenin de warmtepomp zitten achter de compressor. Merk is Danfoss. Tenminste dat is hoe het bij mij zit.Celica_T20 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:44:
[...]
Volgens mij is het gelukt:
[Afbeelding]
Al weet ik het pas zeker als de warmtepomp iets gaat doen, hij staat nu de hele tijd op 0.
Ik heb een virtual device gemaakt met het vermogen (W) en het verbruik (kWh). Nu nog uitvinden hoe ik hem in mijn Homey Energy overzicht krijg, hij staat er nu namelijk niet bij.
Edit: Hij staat wel in het Homey Energy overzicht, maar ik wil hem graag bovenaan naast totaal verbruik en zonnepanelen. Lijkt er tot nu toe op dat dat niet gaat.
Edit2: Ik zie in de specsheet (https://ithodaalderop.com...e%20WPU-I%205G%20(nl).pdf) dat de pompen niet 40W zijn, welke sticker had je dat gevonden?
Ik heb een 65I, dus mijn CV pomp zal dan 73W zijn en de brondpomp 145W. Boiler pomp zie ik geen info.
[Afbeelding]
Ik zie dat je de kWh waarde berekend met een vaste tijd terwijl de functies worden getriggerd door verandering in stroom en dus zal de tijd varieren wanneer er een meting is. Werkt dan de kWh berekening dan goed? Moet wel zeggen dat ik Homey niet goed ken. In nodered is er een integratie functie.
Je hebt gelijk maar het kan wel als je weer in een driefasen socket eindigt en daar de warmtepomp (of iets anders aansluit) en zo stond het op de tekening. Je kan inderdaad niet fase voor fase gaan insteken met drie aparte stekkers. Ik zou ook een driefasen systeem gebruiken, liefst nog de data communicatie bedraad...edwin2021 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 07:28:
[...]
Dit is niet toegestaan. In een 3 fase verbinding van een apparaat moeten alle fases gelijktijdig schakelen. Wat je wel kunt gebruiken is de Shelly 3 fase meter (ik meen Shelly EM) waarbij je een inductie spoel om elke fase legt. Zal in kosten niet veel uitmaken en is volgens de regelgeving. Handig bij brand en verzekering werk.
Ook dat mag niet. De essentie is dat alle drie de fases uitsluitend in één keer (mechanisch gekoppeld) worden aan of uitgeschakeld. Als je losse stekers gebruikt loop je altijd de theoretische kans dat een fase niet mee doet met zijn broertjes. Dat is waarom er speciale drie fase krachtstroom stekers zijn en ook in de groepenkast alle drie de fases in één automaat MOETEN zitten. Echt niet doen. Het kan zeker, maar het mag niet. Vermijd discussie met verzekeringen als er iets mis gaat.__Peter__ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:47:
[...]
Je hebt gelijk maar het kan wel als je weer in een driefasen socket eindigt en daar de warmtepomp (of iets anders aansluit) en zo stond het op de tekening. Je kan inderdaad niet fase voor fase gaan insteken met drie aparte stekkers. Ik zou ook een driefasen systeem gebruiken, liefst nog de data communicatie bedraad...
[ Voor 5% gewijzigd door edwin2021 op 01-10-2025 10:39 ]
Ik schakel niet, ik meet alleen (Athom PG01V2N). Technisch gezien is het een ononderbroken verbinding.edwin2021 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 07:28:
In een 3 fase verbinding van een apparaat moeten alle fases gelijktijdig schakelen.
Maar ja, voorschriften zijn er niet voor niets. Draadjes blootleggen om een Shelley ertussen te plaatsen zal ook wel niet mogen.
Athom PG01-V2N. Meetstekker zonder schakelfunctie. Maar het is wel een stekker, dus kan potentieel worden losgekoppeld.__Peter__ schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:54:
Voor het meten van vermogen moet je zowel de spanning en de stroom meten per fase en dat zie ik niet terug in het schema maar ligt er aan wat je wilt gebruiken voor de vermogensmeters.
Ik moet even puzzelen of ik er daar ter plekke een Shelly 3EM-63W tussen kan plakken...
Echt Perilex. Het gaat om een kookplaat. De wandcontactdoos is volledig bedraad (N + 3 fasen), de kookplaat heeft N plus 2 fasen.Bedoel je in je plaatje echt een perilex stekker/stopcontact of de rode CEE 3 fasen stekker/muursocket? De Perilex zou anders bedraad kunnen zijn als ik jouw plaatje!
Daarom leef ik nog steedsWerk altijd spanningsloos en test of er nog spanning is voordat je koper aanraakt!
Ik heb hem even open gemaakt. Hij lijkt zelfs 4 pompen te hebben, alleen allen zonder type nummer.__Peter__ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:42:
[...]
Dat de pomp vermogens anders zijn in verschillende warmtepompen verbaast mij niets. Mijn warmtepomp is oud en ik heb gehoord dat hetzelfde type pomp niet meer gebruikt mag worden ivm energiebesparing. Het zou dus goed kunnen dat, als de pomp een keer is vervangen is, dat er een ander type in zit. Als je zeker wil weten wat er in zit dan maak je de warmtepopmp kast open (het voorpaneel kan er makkelijk af) en neem je een foto van het type plaatje van de pompen. De pompen zijn 3 gelijke ronde dingen die bovenin de warmtepomp zitten achter de compressor. Merk is Danfoss. Tenminste dat is hoe het bij mij zit.
Ik zie dat je de kWh waarde berekend met een vaste tijd terwijl de functies worden getriggerd door verandering in stroom en dus zal de tijd varieren wanneer er een meting is. Werkt dan de kWh berekening dan goed? Moet wel zeggen dat ik Homey niet goed ken. In nodered is er een integratie functie.
:strip_exif()/f/image/lZjq7njkGMq73Ut2czUJTY5z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LSHmkhDWhhv1QTSaub1a2TnB.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik bereken inderdaad de totale energie (kWh). Hij ververst de data elke 15 seconden. Ik moet nog wat meer data hebben om te kijken of het werkt. Ik lees ook gewoon de kWh data uit de warmtepomp uit. Overigens zie ik in Homey energy dat hij zelf ook het aantal kWh berekend.
Mooie foto!Celica_T20 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:25:
[...]
Ik heb hem even open gemaakt. Hij lijkt zelfs 4 pompen te hebben, alleen allen zonder type nummer.
[Afbeelding]
In de afbeelding zie je dat de bronpomp dubbel uitgevoerd is (vanaf het 5,5kW model) P3 en P4.
Dus 1x CV-pomp. 1x boilerpomp en 2x bronpomp. Voor berekening van het verbruik op basis van stroom en pomp percentage moet de bronpomp voor deze modellen blijkbaar keer 2.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
En links onderin zit de kWh meter van Eastron. Dus die data van de wp is betrouwbaar