NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik heb een NRG Watch add-on met firmware 3.1.4 op een CVE-S ECO SP.
WiFi werkt, de webinterface is bereikbaar op 192.168.1.112 en de API levert correcte Itho-statusinformatie.
Probleem:
MQTT-gebruiker is aangemaakt en actief.
In de Mosquitto logs verschijnt nooit een connectie vanaf de NRG Watch (192.168.1.112).
Is dit een bekende bug in firmware 3.1.4 of ontbreekt er een instelling om MQTT-configuratie op te slaan?
WiFi werkt, de webinterface is bereikbaar op 192.168.1.112 en de API levert correcte Itho-statusinformatie.
Probleem:
- MQTT-instellingen worden niet opgeslagen.
- Na Save springt MQTT Active terug naar off.
- Server springt terug naar 192.168.1.123.
- MQTT base topic wijzigingen worden ook niet opgeslagen.
- Reset system configs uitgevoerd, geen verschil.
In de Mosquitto logs verschijnt nooit een connectie vanaf de NRG Watch (192.168.1.112).
Is dit een bekende bug in firmware 3.1.4 of ontbreekt er een instelling om MQTT-configuratie op te slaan?
Je bent de 2e met een vergelijkbare melding maar ik kon het niet reproduceren. Zou je de inhoud van je syslog eens kunnen delen?medenboef schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:22:
Ik heb een NRG Watch add-on met firmware 3.1.4 op een CVE-S ECO SP.
Probleem:Mosquitto broker draait correct op Home Assistant (192.168.1.85:1883).
- MQTT-instellingen worden niet opgeslagen.
- Na Save springt MQTT Active terug naar off.
- Server springt terug naar 192.168.1.123.
- MQTT base topic wijzigingen worden ook niet opgeslagen.
- Reset system configs uitgevoerd, geen verschil.
Hierbij laatste regels syslog:arjenhiemstra schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:25:
[...]
Je bent de 2e met een vergelijkbare melding maar ik kon het niet reproduceren. Zou je de inhoud van je syslog eens kunnen delen?
2026-06-12 16:41:56 I: SYS: last reset reason: OWDT_RESET
2026-06-12 16:42:03 E: SYS: firmware check - GET failed: connection refused
2026-06-12 16:41:56 E: SYS: firmware check - GET failed: connection refused
386620 I: NET: WiFi connection successful
16826 I: I2C: safe guard enabled
16678 I: I2C: initial QueryStatus
16457 I: I2C: QueryStatusFormat - items:12
15549 I: RF: TX power 0x03 for Send remotes (device type 0x1B)
15331 I: I2C: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x1B fw:0x19 hw:0x31
10602 I: NET: hostname - nrg-itho-e80c
10410 I: NET: mDNS started
10221 I: NET: webserver started
10027 I: SYS: CC1101 RF module found, chip version: 0x14
8027 I: SYS: timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3
7902 I: NET: wifi AP mode started
6806 W: NET: unable to set wifi disconnect
3983 I: I2C: sniffer capable hardware: yes
3787 I: SYS: hw rev: 2, fw ver.: 3.1.3
3604 I: SYS: device UUID: 9bcd31d0-d004-43f8-8c21-b9506b7e6b76
3421 I: SYS: last reset reason: POWERON_RESET
16769 I: I2C: safe guard enabled
16640 I: I2C: initial QueryStatus
16445 I: I2C: QueryStatusFormat - items:12
15748 I: RF: TX power 0x03 for Send remotes (device type 0x1B)
15342 I: I2C: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x1B fw:0x19 hw:0x31
10149 I: NET: hostname - nrg-itho-e80c
9961 I: NET: mDNS started
9765 I: NET: webserver started
9397 I: SYS: CC1101 RF module found, chip version: 0x14
7333 I: SYS: timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3
7193 I: NET: wifi AP mode started
6227 W: NET: unable to set wifi disconnect
3570 I: I2C: sniffer capable hardware: yes
3448 I: SYS: hw rev: 2, fw ver.: 3.1.3
3351 I: SYS: device UUID: 9bcd31d0-d004-43f8-8c21-b9506b7e6b76
3282 I: SYS: last reset reason: POWERON_RESET
Deze is met name interessant. Er heeft een crash plaats gevonden.medenboef schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:56:
[...]
Hierbij laatste regels syslog:
2026-06-12 16:41:56 I: SYS: last reset reason: OWDT_RESET
Zou je via de debug pagina de crashlog willen downloaden en mailen? Dan kan ik analyseren waar de crash plaats gevonden heeft.
3.2.0-beta2 inmiddels erop gezet en kan aangeven dat de status na 60 sec wordt gerefreshed met de actuele standwaardes (speed/flow).arjenhiemstra schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:21:
[...]
Ik heb wat aanpassingen in de firmware gedaan.
Als de module in standalone mode via RF gekoppeld is aan een Itho (zoals in jouw setup), dan vraagt de add-on vanaf de laatste beta (3.2.0-beta1) op het interval ingesteld bij "Itho status update frequency" via RF de status van de fan op.
Dit wordt gedaan met de eerste RF remote in de lijst die bi-directioneel is (bijv. RFT-CO2) en als "Remote function" send heeft ingesteld.
Dat zou het updaten van de waarden een stuk moeten verbeteren.
Even nog terug te komen op de 2 stuks echte remotes die ik bezit, deze dus rechtreeks aan de HRU inleren. Dan ook nog inleren in de add-on als bv monitoring? Geen idee of dat extra meerwaarde bied?
Is een mogelijkheid om via HA de CO2 waarde van een sensor in te schieten, evt een optie? Is de automatische regeling van de itho zelf ook opeens mogelijk.arjenhiemstra schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:22:
[...]
[...]
Hoe lang is de foutmelding weg na het versturen van de CO2 waarde? Desnoods bouw ik een optie in de firmware om elke x tijd de laatst bekende CO2 waarde te herhalen
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik zou ze inderdaad rechtstreeks aan je Itho gekoppeld houden. Of je de individuele info van de remotes nodig hebt kan ik zo niet inschatten maar als dat het geval is kun je de remotes monitoren vanaf de add-on inderdaad.Atomic-NI schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:31:
[...]
3.2.0-beta2 inmiddels erop gezet en kan aangeven dat de status na 60 sec wordt gerefreshed met de actuele standwaardes (speed/flow).
Even nog terug te komen op de 2 stuks echte remotes die ik bezit, deze dus rechtreeks aan de HRU inleren. Dan ook nog inleren in de add-on als bv monitoring? Geen idee of dat extra meerwaarde bied?
Firmware 3.3.0-beta1 beschikbaar - periodieke RF naar de Itho
Voor mensen die de add-on via een RFT CO2 emulatie met de Itho laten praten (de "RF CO2 (demand slider)" stand) kun je in deze versie de add-on ook zelf periodiek updates naar de Itho laten sturen. Drie aparte aan/uit bullets onder de RF CO2 control sectie op de System Settings pagina:
Periodic 31DA/31D9 status request vraagt de Itho via RF om zijn status (debiet, druk, etc.). Gebeurt op het bestaande interval onder "Itho status update frequency". Handig in stand-alone setups (HRU 400 zonder I2C) of als je sowieso live status wil zien zonder op de Itho z'n eigen broadcasts te wachten.
Periodic fan demand keep-alive stuurt elke X minuten de laatst bekende ventilatie-stand opnieuw naar de Itho. Standaard waarde 50 (instelbaar) als er nog geen waarde verstuurd is.
Periodic CO2 level keep-alive idem voor het CO2-niveau. Standaard 500 ppm.
De keep-alives draaien op een eigen interval (standaard 5 minuten), de status-request gebruikt het bestaande update-interval. Je kiest één RFT CO2 send remote uit een dropdown (komt automatisch op basis van wat je hebt gekoppeld); diezelfde remote wordt voor alle drie de acties gebruikt.
Belangrijk: dit werkt alleen als je daadwerkelijk een RFT CO2 als send hebt geconfigureerd en die remote succesvol gekoppeld is aan de Itho. Geen remote = nieuwe sectie is leeg en doet niks.
Live waarden vanuit een eigen sensor of HA niet nieuw maar wel relevant in combinatie hiermee: je kunt vanuit Home Assistant of een eigen script de actuele CO2-waarde en ventilatie-vraag rechtstreeks naar de Itho pushen via:
POST /api/v2/rfremote/co2 met body {"co2": 750, "index": <slot>}
POST /api/v2/rfremote/demand met body {"demand": 150, "zone": 0, "index": <slot>}
De index is de slot van je RFT CO2 send remote. De CO2-keep-alive uit deze beta onthoudt automatisch de laatst-verzonden waarde en stuurt die door op het keep-alive interval
De Itho stuurt in principe niet op basis van de gerapporteerde CO2 waarde maar op basis van de demand waarde. De CO2 waarde wordt, vermoed ik, alleen gebruikt voor rapportage (indicatie leds bijv.)
Update via de Update pagina in de web-UI → install beta, of direct:
https://github.com/arjenh...s/tag/Version-3.3.0-beta1
Hopelijk geeft dit de tools om de fout indicaties die sommigen evaren op te lossen, ik hoor graag welke combi aan settings goed werkt. Dan zal ik die in de definitieve release als default waarden op gaan nemen.
Voor mensen die de add-on via een RFT CO2 emulatie met de Itho laten praten (de "RF CO2 (demand slider)" stand) kun je in deze versie de add-on ook zelf periodiek updates naar de Itho laten sturen. Drie aparte aan/uit bullets onder de RF CO2 control sectie op de System Settings pagina:
Periodic 31DA/31D9 status request vraagt de Itho via RF om zijn status (debiet, druk, etc.). Gebeurt op het bestaande interval onder "Itho status update frequency". Handig in stand-alone setups (HRU 400 zonder I2C) of als je sowieso live status wil zien zonder op de Itho z'n eigen broadcasts te wachten.
Periodic fan demand keep-alive stuurt elke X minuten de laatst bekende ventilatie-stand opnieuw naar de Itho. Standaard waarde 50 (instelbaar) als er nog geen waarde verstuurd is.
Periodic CO2 level keep-alive idem voor het CO2-niveau. Standaard 500 ppm.
De keep-alives draaien op een eigen interval (standaard 5 minuten), de status-request gebruikt het bestaande update-interval. Je kiest één RFT CO2 send remote uit een dropdown (komt automatisch op basis van wat je hebt gekoppeld); diezelfde remote wordt voor alle drie de acties gebruikt.
Belangrijk: dit werkt alleen als je daadwerkelijk een RFT CO2 als send hebt geconfigureerd en die remote succesvol gekoppeld is aan de Itho. Geen remote = nieuwe sectie is leeg en doet niks.
Live waarden vanuit een eigen sensor of HA niet nieuw maar wel relevant in combinatie hiermee: je kunt vanuit Home Assistant of een eigen script de actuele CO2-waarde en ventilatie-vraag rechtstreeks naar de Itho pushen via:
POST /api/v2/rfremote/co2 met body {"co2": 750, "index": <slot>}
POST /api/v2/rfremote/demand met body {"demand": 150, "zone": 0, "index": <slot>}
De index is de slot van je RFT CO2 send remote. De CO2-keep-alive uit deze beta onthoudt automatisch de laatst-verzonden waarde en stuurt die door op het keep-alive interval
De Itho stuurt in principe niet op basis van de gerapporteerde CO2 waarde maar op basis van de demand waarde. De CO2 waarde wordt, vermoed ik, alleen gebruikt voor rapportage (indicatie leds bijv.)
Update via de Update pagina in de web-UI → install beta, of direct:
https://github.com/arjenh...s/tag/Version-3.3.0-beta1
Hopelijk geeft dit de tools om de fout indicaties die sommigen evaren op te lossen, ik hoor graag welke combi aan settings goed werkt. Dan zal ik die in de definitieve release als default waarden op gaan nemen.
Zeker, zie mijn vorige postOphidian schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:23:
[...]
Is een mogelijkheid om via HA de CO2 waarde van een sensor in te schieten, evt een optie? Is de automatische regeling van de itho zelf ook opeens mogelijk.
Ik heb sinds een paar dagen dat de automatische stand niet meer omhoog gaat als er gedoucht wordt. Geen wijzigingen in de software, wel vandaag bijgewerkt van 3.0.3 naar 3.2.0.
Andere standen werken wel. Zou dat iets met de sensor te maken kunnen hebben?
Klopt de vochtmeting nog wel? Is het de automatische besturing door de itho zelf of heb je een eigen automation?edvanleeuwen schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:59:
Ik heb sinds een paar dagen dat de automatische stand niet meer omhoog gaat als er gedoucht wordt. Geen wijzigingen in de software, wel vandaag bijgewerkt van 3.0.3 naar 3.2.0.