Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:14

pistole

Frutter

Pim-V schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:20:
Ik heb nog twee oude vragen en een nieuw probleem.
Vragen:
- Kan je die fan speed ook "uitlezen" en gebruiken, bijvoorbeeld in een condition?
- In "State attributes" zie ik: supported_features: 57. Hoe kom ik erachter welke dat zijn (er is maar 1 entity: "fan.cve_eco2_fan")?

Nieuw probleem:
Alles lijkt correct te functioneren, alleen de Itoh reageert niet meer op de commando's van de Add-on.
Wat kan ik doen om de oorzaak op te sporen?
1e vraag: ja, dat kan :)
3e vraag: probeer eerst je ITHO op auto te zetten en probeer het dan nog eens.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 16:32
pistole schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:28:
[...]
3e vraag: probeer eerst je ITHO op auto te zetten en probeer het dan nog eens.
Bedankt voor je reactie.
Hoe doe ik dat, er zit geen bedieningspaneel op ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertilted
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-08 14:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giiMONiJIxDuAqZ2x836OGfh454=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WkWsyz7SgNhqeck5SJrveyWz.png?f=user_large

Ik krijg geen verbinding met HA.
HA draait op poort 8123.
De user in HA is cartouche.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnTe9waTorQFJ-eHG5piLYDyDiE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/n0XhOVlf7jsQlURed5oOycT5.png?f=user_large

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertilted
En nog een vraag, iets serieuzer.

Het lukte me absoluut niet om mijn CO2 sensors te linken met mijn HRU Eco.

Ik dacht dat het de comm module was maar na vervangen lukt het nog niet (maar ik heb mss niet vervangen met het juiste onderdeel)

Nu de module met CC1101 besteld en geïnstaleerd. En 1 CO2 sensor krijg ik absoluut niet gelinkt.

De andere: half. Ik krijg de RFT-CO2 te zien in de lijst, en ik kan CO2 waarden zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bx2b8e0sO2BMpGDr68DTjQenRCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pvc5YpkKCuUbKtPd2oz1WjHV.png?f=fotoalbum_large

Maar, de RFT-CO2 gaat niet naar "groen" of "blauw". Ik kan ook de snelheid niet veranderen.

Knap vervelend...

Kan iemand me helpen aub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11:43
Undertilted schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:21:
[Afbeelding]

Ik krijg geen verbinding met HA.
HA draait op poort 8123.
De user in HA is cartouche.
[Afbeelding]

Wat doe ik fout?
Nog geen week geleden is dezelfde vraag voorbij gekomen.
Heb je dit gelezen, geprobeerd en wat was het resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertilted
Lawrentz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:00:
[...]

Nog geen week geleden is dezelfde vraag voorbij gekomen.
Heb je dit gelezen, geprobeerd en wat was het resultaat?
Ik heb het gelezen, maar ik raak er niet wijs uit. Moet ik mosquito installeren?

//edit: blijkbaar wel, maar mijn HA is nog "unhealthy"...

[ Voor 8% gewijzigd door Undertilted op 11-07-2025 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Undertilted schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:04:
[...]

Ik heb het gelezen, maar ik raak er niet wijs uit. Moet ik mosquito installeren?

//edit: blijkbaar wel, maar mijn HA is nog "unhealthy"...
Dan is dit een HA vraag en niet voor dit draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertilted
Lawrentz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:25:
[...]

Dan is dit een HA vraag en niet voor dit draadje.
Toppie, zijn we ook weer uit.

Ik heb echter nog steeds een vraag over die CO2 sensoren van Itho. Dat lijkt me wel voor dit draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Undertilted schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:36:
[...]

Toppie, zijn we ook weer uit.

Ik heb echter nog steeds een vraag over die CO2 sensoren van Itho. Dat lijkt me wel voor dit draadje.
Ik ben niet de modder, maar een vraag over CO2 sensoren past beter in de context van dit draadje lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 16:32
Met firmware versie 2.9.0.-beta-13 worden de commando's van de add-on bij mij niet opgevolgd door de fan (zoals ik hierboven al gemeld had). Ik heb daarom de firmware teruggezet naar 2.8.0. De fan reageert nu weer op de commando's van de add-on. Ook blijft het zware 'balletje' op de toerenregelaar van de web-interface nu gelijk staan waar je met de muis klikt (het 'vliegt' niet terug naar z'n oude positie om dan weer terug te keren naar het klikpunt). In het HA Overzicht (Lovelace) volgt het schuifje de commando's in de web-interface. Maar het verschuiven van het schuifje in HA heeft geen uitwerking op de web-interface noch op de fan. Het via een automation verstellen van de toeren van de fan werkt wel: het wordt zowel overgenomen in de web-interface als door de fan opgevolgd. Bij nul toeren gaat het schuifje in het Overzicht (Lovelace) naar Uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Pim-V op 12-07-2025 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kombinator
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-09 16:56
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een non-CVE add-on met een CC1101-module aangeschaft. Via de webinterface van de add-on kan ik de ventilatorsnelheid aanpassen, wat prima werkt. Maar het lukt me niet om mijn fysieke controllers aan deze module te koppelen.

Ik heb twee fysieke controllers: een RFT-N en een RFT-Zender. Ik kan ze allebei toevoegen in de add-on, en ze verschijnen ook in de lijst met RF-controllers (zie hieronder). Toch lukt het niet om met een van beide de ventilatorsnelheid te veranderen. Ook doen de blauwe knoppen op de afbeelding niets.

Heeft iemand enig idee wat ik mis? Ik heb zowel firmwareversie 2.9.b13 als 2.8 geprobeerd. Alvast bedankt!

EDIT: Voor degenen die later met dezelfde vraag komen: het bleek dat ik in de "System settings de optie" "Map RF remotes to virtual remote" moest inschakelen. Nu werken beide controllers!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihuwzQMLruB2doEqE_AnYoxC_kc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KiJc5u82EiJfRjiRkgNVighG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Kombinator op 14-07-2025 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-09 16:02
Edit: Heb het gevonden.. hij stond weer op `itho` als topic, terwijl ik al een andere module heb draaien die daar op publiceert..

Iemand een idee hoe ik het volgende kan oplossing of waar ik naar moet zoeken?

Ik heb iets voor 12 uur de module geupdate, maar nu blijft hij in Home Assistant heletijd schakelen tussen "value => geen value".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVr6qhoL9IoOmM_nEk4rWA3BUaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f4hMKZPMZYsbR6EgF5zvYikp.png?f=fotoalbum_large

Het gekke is dat dit niet voor alle sensoren is. Deze zit op dezelfde MQTT topic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Zh0Ew8-uk98n0_FggyXqF5IZrk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MLiA3x6s7x8fygqF51gF2EYU.png?f=fotoalbum_large

En zoals je ziet was de verbinding voor de update wel okay.

[ Voor 16% gewijzigd door RuudBurger op 14-07-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Laatst online: 10-09 16:02
Is er een mogelijkheid om de `E-consumption XX` met decimalen achter de komma te krijgen? Hij gaat nu afgerond, en met uitlezen in home assistent geeft dat "opeens" het verbruik in een specifiek uur.

[ Voor 38% gewijzigd door RuudBurger op 16-07-2025 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:18
RuudBurger schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:00:
Is er een mogelijkheid om de `E-consumption XX` met decimalen achter de komma te krijgen? Hij gaat nu afgerond, en met uitlezen in home assistent geeft dat "opeens" het verbruik in een specifiek uur.
Nee het is in hele kWh.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Nu online
Rik60 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:51:
Hallo Itho gebruikers.
Ik ben bezig om mijn Itho warmtepomp HWU 5G aan domoticz te koppelen, hiervoor gebruik ik een kastje van Arjen, een NON-CVE. Op zich lijkt de communicatie tussen de warmtepomp en domoticz via MQTT (via auto discovery) wel te werken, echter wordt er maar 1 (selector)switch door domoticz toegevoegd, een fan. Software van de pomp is hw versie 72, fw versie 32. Hardware versie van de print is NON-CVE 1 met software 2.9.0-beta 13. De Itho status in de Web-api geeft een hele lijst met variabelen en hun waarde. De MQTT comunicatie is groen, connected. Op het tabblad HA discovery heb ik diverse temperaturen aangevinkt, deze krijg ik in domoticz niet te zien.
Domoticz en Mosquitto draaien op Rpi 3B+ met Bookworm. Domoticz versie 2025.1.
Nu rijst de vraag of ik alles juist heb ingesteld, hiervoor diverse handleidingen geraadpleegd. Zijn er nog opties om te kijken of alles goed bij de MQTT broker binnenkomt? Zijn er nog ergens anders instellingen die aangepast moeten worden?
Alvast bedankt, Willie

@Rik60: Met MQTT Explorer kun je op je PC kijken wat er bij de MQTT broker binnenkomt

Ik heb met MQTT Explorer gekeken wat er binnen komt. Ik zie niet meteen wat er niet goed gaat.
Kan MQTT Autodiscover op deze manier wel met Domotics communiceren of is deze api hiervoor niet geschikt?[Afbeelding]
Auto discovery is gemaakt voor Home Assistant, geen idee of dat ook net zo goed werkt met Domoticz.
Ik zie dat je 2.8.0 draait. De laatste beta heeft veel verbeteringen voor Auto Disocvery in de firmware, als die methode ook werkt onder Domoticz dan heb je heeft veel extra items waar je uit kunt kiezen om automatisch aan te laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Nu online
Undertilted schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:27:
En nog een vraag, iets serieuzer.

Het lukte me absoluut niet om mijn CO2 sensors te linken met mijn HRU Eco.

Ik dacht dat het de comm module was maar na vervangen lukt het nog niet (maar ik heb mss niet vervangen met het juiste onderdeel)
Als het ook niet lukt om deze met de add-on te koppelen dan denk ik dat de CO2 sensor wel eens kapot zou kunnen zijn.
Nu de module met CC1101 besteld en geïnstaleerd. En 1 CO2 sensor krijg ik absoluut niet gelinkt.

De andere: half. Ik krijg de RFT-CO2 te zien in de lijst, en ik kan CO2 waarden zien.
[Afbeelding]

Maar, de RFT-CO2 gaat niet naar "groen" of "blauw". Ik kan ook de snelheid niet veranderen.

Knap vervelend...

Kan iemand me helpen aub?
Half klopt in dit geval. De CO2 sensor is een bi-directionele sensor (pikt ook de status op de vanuit de itho), dit zit nog niet in de add-on firmware. De je krijgt een halve join.
Je kunt de CO2 sensor gewoon aan je itho gekoppeld laten en de half join met de add-on uitvoeren om de remote te kunnen monitoren. Dat werkt prima maar misschien heb je een andere use case waarom dit niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Nu online
Kombinator schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:56:
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een non-CVE add-on met een CC1101-module aangeschaft. Via de webinterface van de add-on kan ik de ventilatorsnelheid aanpassen, wat prima werkt. Maar het lukt me niet om mijn fysieke controllers aan deze module te koppelen.

Ik heb twee fysieke controllers: een RFT-N en een RFT-Zender. Ik kan ze allebei toevoegen in de add-on, en ze verschijnen ook in de lijst met RF-controllers (zie hieronder). Toch lukt het niet om met een van beide de ventilatorsnelheid te veranderen. Ook doen de blauwe knoppen op de afbeelding niets.

Heeft iemand enig idee wat ik mis? Ik heb zowel firmwareversie 2.9.b13 als 2.8 geprobeerd. Alvast bedankt!

EDIT: Voor degenen die later met dezelfde vraag komen: het bleek dat ik in de "System settings de optie" "Map RF remotes to virtual remote" moest inschakelen. Nu werken beide controllers!

[Afbeelding]
Dit lijkt heel erg op het issue wat ik recent bij iemand anders zag. Ik probeer te achterhalen wat hier mis gaat maar ik begrijp het nog niet helemaal.

Zou je de instellingen eens willen delen (in een PB)? En mss de output van de system log?
Config bestanden kun je downloaden via de debug page en de file editor, wachtwoorden e.d. kun je uiteraard achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Nu online
Undertilted schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:50:
[...]

Om 100% zeker te zijn: je bedoelt toch deze: Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module
als je het hebt over nonCVE versie?
Yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Nu online
Kets_One schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:23:
[...]

@arjenhiemstra Helaas bij mij na een power cycle van de itho ook problemen met Query Devicetype.
Met geen mogelijkheid meer werkend te krijgen.
Heb 2.9.0-beta13 geprobeerd, daarna weer naar 2.8.0 terug allebei zonder resultaat.
Wat kan ik doen om de add-on weer te herstellen?
Ook een oudere eco fan 2? Zou je mss iets van je logging kunnen delen waar het type nr in staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Nu online
MarioMark1541 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:54:
@arjenhiemstra ik zie dat er ook een Homey app is maar kunnen daarin dezelfde settings als via mqtt zoals stand 1 stand 2 stand 3 enzovoort

Ik doel op deze app https://homey.app/nl-nl/a...of.ithocvewifi/NRG.Watch/
Ik heb de Homey app niet gemaakt dus ik weet helaas niet preceis wat er wel en niet via de app kan. Ik heb hier wel een Homey liggen eea te testen maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:34:
[...]

Ook een oudere eco fan 2? Zou je mss iets van je logging kunnen delen waar het type nr in staat?
@arjenhiemstra
Nee het gaat om een Itho WPU3i 4G 3kW, firmware versie 38.
Is dit voldoende?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:25
arjenhiemstra schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:36:
[...]

Ik heb de Homey app niet gemaakt dus ik weet helaas niet preceis wat er wel en niet via de app kan. Ik heb hier wel een Homey liggen eea te testen maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
Oké ik mis de functies die middels mqtt wel kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hi, sinds enkele maanden merk ik dat de ithostatus al meerdere keren niet alle informatie geeft. Soms alleen de WPU counters of alleen de status zonder de counters. Ik log de data en zie dat er periodes zijn waar de data vastloopt.

In de meeste gevallen lost dit zich op na een reboot van de add-on, maar ik heb ook wel eens de WPU een power cycle moeten geven.

Iemand een idee waar dit aan ligt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2F9uCxgNc6xowijn9dGRfOBG5os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5migVi6ZRlmIpRcUfYcWTRU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PN8RWY6BjkDYKc18PVh-Dpd9bcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hYLoNKYKIEWPJ6hre9e9yM1.jpg?f=fotoalbum_large

Na de reboot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoCsxOVA9prEvkAkFbHCFdv-eaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oW3Y2vojzsPcSfXjO6FCcojv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Eastman op 20-07-2025 08:10 ]

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Kets_One schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:08:
[...]

@arjenhiemstra
Nee het gaat om een Itho WPU3i 4G 3kW, firmware versie 38.
Is dit voldoende?
Goed nieuws! Gisteren hebben de addon en de WPU besloten weer met elkaar te praten.
Probleem opgelost dus.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 16:39

TiMMieJ

PSN: Orixez

Momenteel is bij ons de luchtvochtigheid in het huis weer enorm hoog. Ik ben dan ook erg benieuwd of dit misschien komt doordat de WPU is gaan coolen. Kun je ergens zijn met hoeveel graden de unit mag koelen in de addon? En hoe deze stuurt op de WPU? Normaliter is dit volgens mij met maximaal 3 graden verschil om condens tegen te gaan. Ik zou alleen graag zien of dit bijvoorbeeld minder word als ik dit op 2 graden zet.

Edit:

Het gaat dan bij ons om een WPU-5G warmtepomp.

[ Voor 6% gewijzigd door TiMMieJ op 21-07-2025 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
TiMMieJ schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:44:
Momenteel is bij ons de luchtvochtigheid in het huis weer enorm hoog. Ik ben dan ook erg benieuwd of dit misschien komt doordat de WPU is gaan coolen. Kun je ergens zijn met hoeveel graden de unit mag koelen in de addon? En hoe deze stuurt op de WPU? Normaliter is dit volgens mij met maximaal 3 graden verschil om condens tegen te gaan. Ik zou alleen graag zien of dit bijvoorbeeld minder word als ik dit op 2 graden zet.

Edit:

Het gaat dan bij ons om een WPU-5G warmtepomp.
Koelen of verkoelen met een warmtepomp zorgt altijd voor verhoging van de relatieve luchtvochtigheid.
Een dalende temperatuur kan minder vocht bevatten. Denk aan de wolken in de lucht.
Dit zorgt dat bij een afnemende temperatuur de absolute luchtvochtigheid gelijk blijft en de relatieve luchtvochtigheid toeneemt.

Er zijn twee uitzonderingen.
- Wanneer een radiator voor koelen of verkoelen wordt gebruikt met condenswater afvoer naar buiten. Denk hierbij oa aan de Jaga Briza.
- Wanneer voor koeling een airco wordt gebruikt die de lucht ontvochtigt en naar buiten afvoert.
Maar eigenlijk gaat het hier in de basis om hetzelfde principe.

Het eerste waar je condens ziet is wsch op de (meng-) verdeler en de leidingen in de installatieruimte.

Die 3 °C koelen is onzin.
Ik heb ook ergens gehoord over koelen tot max 18 of 22 °C. Ook dat is onzin.

Om het dauwpunt te berekenen kan je gebruik maken van https://www.weerschip.nl/calc_Td.php

Om je op weg te helpen had ik voor iemand anders al het eea in een tabel gezet.

Ruimtetemperatuur vs RH
RH24 °C25 °C26 °C27 °C28 °C
30%5.36.27.17.98.8
35%7.68.59.310.211.1
40%9.610.511.412.213.1
45%11.312.213.114.115.0
50%12.913.914.815.716.6
55%14.415.316.317.218.1
60%15.816.717.616.619.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Eastman schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:06:
Hi, sinds enkele maanden merk ik dat de ithostatus al meerdere keren niet alle informatie geeft. Soms alleen de WPU counters of alleen de status zonder de counters. Ik log de data en zie dat er periodes zijn waar de data vastloopt.

In de meeste gevallen lost dit zich op na een reboot van de add-on, maar ik heb ook wel eens de WPU een power cycle moeten geven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na de reboot:
[Afbeelding]
Ik kom er zojuist achter dat de I2C gisteren avond weer was vastgelopen. Nu ik de logs er bij pak zie ik dat er gisteren om 22:01:11 de I2C query 0 items terug gaf.

Vandaag een reboot gedaan om 17:28:56, gaf nog steeds 0 item terug bij de I2C query. Na een tweede reboot om 17:37:40 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:134.

De add-on heeft ruim een jaar lang probleemloos gedraaid, nu lijkt het regelmatig vast te lopen. Ligt dit aan de add-on of aan de warmtepomp?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
2025-07-20 22:00:29 W: Warning: Task MQTT timed out!
2025-07-20 22:00:42 I: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
2025-07-20 22:00:42 I: Device UUID: cfc762e2-9ea9-4a3f-880e-06e735c7112a
2025-07-20 22:00:43 I: HW rev: NON-CVE 1, FW ver.: 2.8.0
2025-07-20 22:00:43 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2025-07-20 22:00:45 E: Unable to set wifi disconnect
2025-07-20 22:00:47 I: wifi AP mode started
2025-07-20 22:00:54 I: WiFi: connection successful
2025-07-20 22:00:54 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2025-07-20 22:00:56 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
2025-07-20 22:00:56 I: MQTT: connected, System config: 1
2025-07-20 22:00:56 I: Webserver: started
2025-07-20 22:01:10 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x0D fw:0x25 hw:0x4E
2025-07-20 22:01:10 I: mDNS: started
2025-07-20 22:01:10 I: Hostname: nrg-itho-fa2c
2025-07-20 22:01:11 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:0
2025-07-20 22:01:11 I: I2C init: QueryStatus
2025-07-21 17:28:36 I: Reboot requested
2025-07-21 17:28:40 I: System boot, last reset reason: SW_RESET
2025-07-21 17:28:41 I: Device UUID: cfc762e2-9ea9-4a3f-880e-06e735c7112a
2025-07-21 17:28:41 I: HW rev: NON-CVE 1, FW ver.: 2.8.0
2025-07-21 17:28:41 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2025-07-21 17:28:44 E: Unable to set wifi disconnect
2025-07-21 17:28:46 I: wifi AP mode started
2025-07-21 17:28:52 I: WiFi: connection successful
2025-07-21 17:28:52 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2025-07-21 17:28:54 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
2025-07-21 17:28:55 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x0D fw:0x25 hw:0x4E
2025-07-21 17:28:55 I: MQTT: connected, System config: 1
2025-07-21 17:28:55 I: Webserver: started
2025-07-21 17:28:55 I: mDNS: started
2025-07-21 17:28:56 I: Hostname: nrg-itho-fa2c
2025-07-21 17:28:56 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:0
2025-07-21 17:28:56 I: I2C init: QueryStatus
2025-07-21 17:33:09 W: Warning: CC1101 Task timed out!
2025-07-21 17:37:20 I: Reboot requested
2025-07-21 17:37:25 I: System boot, last reset reason: SW_RESET
2025-07-21 17:37:25 I: Device UUID: cfc762e2-9ea9-4a3f-880e-06e735c7112a
2025-07-21 17:37:25 I: HW rev: NON-CVE 1, FW ver.: 2.8.0
2025-07-21 17:37:26 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2025-07-21 17:37:28 E: Unable to set wifi disconnect
2025-07-21 17:37:30 I: wifi AP mode started
2025-07-21 17:37:36 I: WiFi: connection successful
2025-07-21 17:37:36 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2025-07-21 17:37:39 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
2025-07-21 17:37:39 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x0D fw:0x25 hw:0x4E
2025-07-21 17:37:39 I: MQTT: connected, System config: 1
2025-07-21 17:37:40 I: Webserver: started
2025-07-21 17:37:40 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:134
2025-07-21 17:37:40 I: mDNS: started
2025-07-21 17:37:40 I: Hostname: nrg-itho-fa2c
2025-07-21 17:37:40 I: I2C init: QueryStatus

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-09 17:57
hoi allemaal - ik heb allerlei ITHO apparaten draaien hier en onze WTW is de enige die niet in een onderhoudscontract zit, op de filters na. Bij evt storingen of iets moeten we dus zelf een partij raadplegen. Probleem is dus - ik heb 0,0 inzicht in de functies en of dat ding wel of niet goed draait. Tevens doet ongeveer elk jaar de badkamer afzuiging het niet goed (RV sensor draadje wat dan vuil of kapot is) en dit vervang ik dan en dan werkt het weer..

Nu wil ik het e.e.a optimaliseren en vroeg mij het volgende af.

Ik heb de HRU Eco RFT HE en zo een demandflow (blauwe regelkast) - ik zag dit type niet 1,2,3 bij de opties staan maar ga er stiekem van uit dat het hetzelfde is als de HRU 350? Zo ja, dan weet ik dat ik via de ethernet de module kan aansluiten :)

Andere vragen die ik heb:
- kan ik zonder sensor gebruik maken van de afzuiging in de badkamer (ik heb een homey) - dus bijv. als ik een Fibaro button indruk of een andere trigger fix dat de afzuiging van de badkamer gewoon aan gaat (ongeacht de hoeveelheid vocht)

- nu regelt de demandflow de afzuiging per kamer - ik wil daar eigenlijk niet aan knoeien, tevens hebben we een afstandsbediening die ik evt kan gebruiken om het systeem 3 uur lang wat harder te zetten of de afzuiging bij de keuken tijdens koken hoger te zetten. Blijft dit werken? of overruled deze module die settings?

- Kan ik inzicht krijgen via homey (ik zag wat berichten van wel, maar miss handig om te confirmen alvorens ik bestel) - denk aan draait het systeem correct - en zie ik bijv. tijdens een verjaardag dat de snelheid van de fans anders zijn etc (en dus indirect weet dat het systeem goed werkt ipv nu dat ik de aanname doe dat hij alles goed regelt).

Alvast bedankt!

EDIT:
ik heb inmiddels veel gelezen en ik denk dat ik de vragen deels kan beantwoorden.
Ik heb in ieder geval de Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow nodig INCL. CC1101 RF Module om bijv. de CO2 uit te kunnen lezen (is mijn aanname nu).

Na het instellen e.d. kan ik met Homey via MQTT een aantal flows maken die de status inzichtelijk maakt als:
- Fan speed
- Humidity
- CO2 waarde e.d.

Dus ik denk dat mijn antwoorden zijn:

1. Ja ik kan een andere sensor kopen en die als trigger gebruiken om de fan in de badkamer sneller te zetten, begrijp ik het goed dat dit dan voor alle kamers geldt? Is dat overigens met de out of the box RV sensor ook al het geval? Blijft deze daarnaast ook nog werken of overruled deze dan mijn flow? Ik zag een post met alle prio's en ik denk dat ie dan overruled - echter overruled die dan met een stand die al aan staat...

2. Systeem blijft automatisch werken (aldus die prio lijst) en de afstandsbediening ook

3. Ja ik kan alles aflezen in Homey met de juiste MQTT requests.

kan iemand het confirmen :) dan bestel ik het - het is dit of ik bestel een nieuwe RV sensor 8)7 dan zal de badkamer afzuiging weer 6 maanden werken en moet ik dat ding weer vervangen of schoonmaken :F

[ Voor 26% gewijzigd door ls789 op 26-07-2025 00:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Nu online
Eastman schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na de reboot:
[Afbeelding]
Je bent je ervan bewust dat de I2C debug functie precies dat doet, de bus laten stoppen (na een error, en die komen altijd wel een keer voor)
Daarna krijg je geen status updates meer binnen tot een reboot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Nu online
ls789 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:16:
hoi allemaal - ik heb allerlei ITHO apparaten draaien hier en onze WTW is de enige die niet in een onderhoudscontract zit, op de filters na. Bij evt storingen of iets moeten we dus zelf een partij raadplegen. Probleem is dus - ik heb 0,0 inzicht in de functies en of dat ding wel of niet goed draait. Tevens doet ongeveer elk jaar de badkamer afzuiging het niet goed (RV sensor draadje wat dan vuil of kapot is) en dit vervang ik dan en dan werkt het weer..

Nu wil ik het e.e.a optimaliseren en vroeg mij het volgende af.

Ik heb de HRU Eco RFT HE en zo een demandflow (blauwe regelkast) - ik zag dit type niet 1,2,3 bij de opties staan maar ga er stiekem van uit dat het hetzelfde is als de HRU 350? Zo ja, dan weet ik dat ik via de ethernet de module kan aansluiten :)

Andere vragen die ik heb:
- kan ik zonder sensor gebruik maken van de afzuiging in de badkamer (ik heb een homey) - dus bijv. als ik een Fibaro button indruk of een andere trigger fix dat de afzuiging van de badkamer gewoon aan gaat (ongeacht de hoeveelheid vocht)

- nu regelt de demandflow de afzuiging per kamer - ik wil daar eigenlijk niet aan knoeien, tevens hebben we een afstandsbediening die ik evt kan gebruiken om het systeem 3 uur lang wat harder te zetten of de afzuiging bij de keuken tijdens koken hoger te zetten. Blijft dit werken? of overruled deze module die settings?

- Kan ik inzicht krijgen via homey (ik zag wat berichten van wel, maar miss handig om te confirmen alvorens ik bestel) - denk aan draait het systeem correct - en zie ik bijv. tijdens een verjaardag dat de snelheid van de fans anders zijn etc (en dus indirect weet dat het systeem goed werkt ipv nu dat ik de aanname doe dat hij alles goed regelt).

Alvast bedankt!

EDIT:
ik heb inmiddels veel gelezen en ik denk dat ik de vragen deels kan beantwoorden.
Ik heb in ieder geval de Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow nodig INCL. CC1101 RF Module om bijv. de CO2 uit te kunnen lezen (is mijn aanname nu).

Na het instellen e.d. kan ik met Homey via MQTT een aantal flows maken die de status inzichtelijk maakt als:
- Fan speed
- Humidity
- CO2 waarde e.d.

Dus ik denk dat mijn antwoorden zijn:

1. Ja ik kan een andere sensor kopen en die als trigger gebruiken om de fan in de badkamer sneller te zetten, begrijp ik het goed dat dit dan voor alle kamers geldt? Is dat overigens met de out of the box RV sensor ook al het geval? Blijft deze daarnaast ook nog werken of overruled deze dan mijn flow? Ik zag een post met alle prio's en ik denk dat ie dan overruled - echter overruled die dan met een stand die al aan staat...

2. Systeem blijft automatisch werken (aldus die prio lijst) en de afstandsbediening ook

3. Ja ik kan alles aflezen in Homey met de juiste MQTT requests.

kan iemand het confirmen :) dan bestel ik het - het is dit of ik bestel een nieuwe RV sensor 8)7 dan zal de badkamer afzuiging weer 6 maanden werken en moet ik dat ding weer vervangen of schoonmaken :F
De HRU Eco RFT is niet hetzelfde module als de HRU350 maar lijkt er wel heel veel op. In de meeste gevallen werkt de add-on gewoon. Er zijn wat oudere modellen in omloop die bijna hetzelfde uiterlijk hebben maar die hebben een andere aanduiding dan eco RFT.

Als ik het goed begrijp, als er een DemandFlow aanwezig is, werkt de besturing van de HRU primair via de DF. Je kunt een Virtual Remote aan de DemandFlow koppelen (per ruimte), eventueel bestaande remotes nabootsen en daarmee via de API (bijv. vanuit Homey) het systeem beïnvloeden (per kamer). Dit heb ik een keer ingesteld bij een gebruiker en werkte prima. Je hebt aan 1 add-on voor je DF genoeg.

Dit is iets minder out of the box / iets meer werk wat betreft de add-on en Homey maar sluit wel zo dicht als mogelijk bij je bestaande setup aan. De add-on sluit je dan aan op de DF, ook nog een add-on op de HRU aansluiten heet naar mijn mening niet zoveel toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
arjenhiemstra schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:26:
[...]

De HRU Eco RFT is niet hetzelfde module als de HRU350 maar lijkt er wel heel veel op. In de meeste gevallen werkt de add-on gewoon. Er zijn wat oudere modellen in omloop die bijna hetzelfde uiterlijk hebben maar die hebben een andere aanduiding dan eco RFT.

Als ik het goed begrijp, als er een DemandFlow aanwezig is, werkt de besturing van de HRU primair via de DF. Je kunt een Virtual Remote aan de DemandFlow koppelen (per ruimte), eventueel bestaande remotes nabootsen en daarmee via de API (bijv. vanuit Homey) het systeem beïnvloeden (per kamer). Dit heb ik een keer ingesteld bij een gebruiker en werkte prima. Je hebt aan 1 add-on voor je DF genoeg.

Dit is iets minder out of the box / iets meer werk wat betreft de add-on en Homey maar sluit wel zo dicht als mogelijk bij je bestaande setup aan. De add-on sluit je dan aan op de DF, ook nog een add-on op de HRU aansluiten heet naar mijn mening niet zoveel toegevoegde waarde.
Ah, dus ik heb alsnog wel de HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow nodig INCL. CC1101 RF Module nodig maar dan moet ik die enkel op de Demandflow aansluiten en dus niet op de grotere unit zelf.

Die virtueel remotes etc is dat niet wat ik met MTQQ kan simuleren? Dus via die requests de data ophalen in een homey flow etc?

Doel is voor mij echt inzicht in de waardes en waarsch wil ik met een aparte humidity sensor de badkamer gaan aansturen aangezien die echt niet goed werkt nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Nu online
ls789 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:44:
[...]

Ah, dus ik heb alsnog wel de HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow nodig INCL. CC1101 RF Module nodig maar dan moet ik die enkel op de Demandflow aansluiten en dus niet op de grotere unit zelf.
yes
Die virtueel remotes etc is dat niet wat ik met MTQQ kan simuleren? Dus via die requests de data ophalen in een homey flow etc?
Ja dat kan zowel via de MQTT API of via de WebAPI van de add-on, beide zou mogelijk moeten zijn met homey flows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ls789
arjenhiemstra schreef op zondag 27 juli 2025 @ 00:16:
[...]

yes

[...]

Ja dat kan zowel via de MQTT API of via de WebAPI van de add-on, beide zou mogelijk moeten zijn met homey flows.
Top! Ik ga het morgen gewoon bestellen en er even voor zitten 8) systeem is overigens uit 2018 - verwacht dus dat ie wel werkt zoals in andere Posts te lezen

Thx voor je antwoorden in ieder geval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Nu online
ls789 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 01:09:
[...]

Top! Ik ga het morgen gewoon bestellen en er even voor zitten 8) systeem is overigens uit 2018 - verwacht dus dat ie wel werkt zoals in andere Posts te lezen

Thx voor je antwoorden in ieder geval
2018 zal zeker geen issue zijn. Het moment dat itho over is gegaan van de oude series naar de nieuwe ligt voor of rond 2010 denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:18
arjenhiemstra schreef op zondag 27 juli 2025 @ 01:34:
[...]

2018 zal zeker geen issue zijn. Het moment dat itho over is gegaan van de oude series naar de nieuwe ligt voor of rond 2010 denk ik.
Klopt, hier een tevreden gebruiker met Itho qualityflow uit 2015. Kan iemand mij de standaard settings dm’en? Ik snap dat die voor iedereen anders zijn i.v.m. kanalen weerstand, maar ik zit te rommelen met de vochtafstelling en zo. Dit omdat ik het vermoeden heb dat m’n RV sensor faalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:15:
[...]

Je bent je ervan bewust dat de I2C debug functie precies dat doet, de bus laten stoppen (na een error, en die komen altijd wel een keer voor)
Thanks. Dat heb ik niet goed begrepen. Ik heb debug modus uitgezet en het draait al een nachtje goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heron37
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-08 15:32
Hallo Arjen,
ik heb een probleem met de Homey app de Itho CVE Wifi Ad-on word niet gevonden, de URL http://nrg.local/ is werkende [nrg-itho-0dd0.local] en met de iPhone te bedienen.
Ook de handmatige invoer geeft geen verbetering. De firmware versie is 2.8.0 hardware versie 2.
Om mijn Homey probleem te verhelpen ontvang ik graag jouw advies?

Vriendelijke groet
Co Noordhoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Nu online
heron37 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:51:
Hallo Arjen,
ik heb een probleem met de Homey app de Itho CVE Wifi Ad-on word niet gevonden, de URL http://nrg.local/ is werkende [nrg-itho-0dd0.local] en met de iPhone te bedienen.
Ook de handmatige invoer geeft geen verbetering. De firmware versie is 2.8.0 hardware versie 2.
Om mijn Homey probleem te verhelpen ontvang ik graag jouw advies?

Vriendelijke groet
Co Noordhoek
Gebruik je de app die in de App Store van de Homey staat? Zo ja, dan is dit een bekend probleem zag ik op GitHub. Ik vrees dat je dan contact moet opnemen met de ontwikkelaar van de app.
(Hij gebruikt mijn bedrijfsnaam en product foto’s in de Homey App Store waardoor het zou kunnen lijken dat ik de app gemaakt heb maar dat is dus niet het geval)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VincentWRX
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-08 20:22
Ik heb sinds gisteren de module geinstalleerd op mijn Itho box. Deze werkt en ik kan er mee verbinden.
Bij het zoeken in dit topic kon ik door de bomen het bos niet meer vinden.
Via de Homey lukt het niet via de app helaas, maar heb het nu wel aan de praat met mqtt.

Normaal staat mijn box op Auto via de afstandsbediening. Hoe kan ik die ook via de app of mqtt op die stand zetten?
Je kan ook je huidige rf remote koppelen en die kopieren? maar dat gedeelte kon ik ook geen duidelijke handleiding van vinden. Uiteindelijk zal ik wel een externe sensor gaan gbruiken in de flows op mij Homey, maar voor nu wil ik hem ook op auto kunnen zetten zodat deze aan gaat.

Is er wel al zicht op het probleem met de homey waar de app niet werkt bij sommige. Of ligt dat bij de maker van de homey app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie63
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14-08 19:07
Hoi, misschien kan iemand mij op weg helpen met mijn addon module met “klassieke” cc1101 module. Hij draait op firmware version:2.8.0 Hardware revision:2
Ik krijg de laatste tijd veel "Recovered sensor" meldingen op steeds dezelfde tijd in de ochtend. Ik kan deze echter niet matchen met de logfile. Dit zijn de meldingen:
[Recovered] Sensor Itho Errors Last Update:2025-08-06 06:09:49 [>=1 minutes]
[Recovered] Sensor Itho Errors Last Update:2025-08-04 06:09:45 [>=1 minutes]
[Recovered] Sensor Itho Errors Last Update:2025-08-03 06:09:45 [>=1 minutes]
[Recovered] Sensor Itho Errors Last Update:2025-07-29 06:09:53 [>=1 minutes]
[Recovered] Sensor Itho Errors Last Update:2025-07-26 06:09:46 [>=1 minutes]
[Recovered] Sensor Itho Errors Last Update:2025-07-25 06:09:56 [>=1 minutes]
[Recovered] Sensor Itho Errors Last Update:2025-07-23 06:09:45 [>=1 minutes]
[Recovered] Sensor Itho Errors Last Update:2025-07-20 06:09:49 [>=1 minutes]
[Recovered] Sensor Itho Errors Last Update:2025-06-28 06:09:49 [>=1 minutes]
[Recovered] Sensor Itho Errors Last Update:2025-06-27 06:09:56 [>=1 minutes]
[Recovered] Sensor Itho Errors Last Update:2025-06-19 06:09:50 [>=1 minutes]
En dit is mijn current log waarbij opvalt dat er niets recents in staat:
6945 E: Unable to set wifi disconnect
8700 I: wifi AP mode started
40817 E: Setup: wifi not connected - WL_NO_SSID_AVAIL
40982 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3
42883 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
43051 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x1B fw:0x1B hw:0x39
43221 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:12
43446 I: I2C init: QueryStatus
43654 I: I2C init: Safe guard enabled
45846 E: MQTT: connection failed, System config: 1
45984 I: Webserver: started
46144 I: mDNS: started
46321 I: Hostname: nrg-itho-ddf4
92142 E: Setup: wifi not connected - WL_NO_SSID_AVAIL
92347 E: Reconnect WiFi failed!
152266 E: Setup: wifi not connected - WL_NO_SSID_AVAIL
152680 E: Reconnect WiFi failed!
192349 I: WiFi: connection successful
2025-05-12 17:57:36 E: Setup: wifi not connected - WL_NO_SSID_AVAIL
2025-05-12 17:57:36 E: Reconnect WiFi failed!
2025-05-12 17:58:36 E: Setup: wifi not connected - WL_NO_SSID_AVAIL
2025-05-12 17:58:36 E: Reconnect WiFi failed!
2025-05-12 17:59:36 E: Setup: wifi not connected - WL_NO_SSID_AVAIL
2025-05-12 17:59:36 E: Reconnect WiFi failed!
2025-05-12 18:00:13 I: WiFi: connection successful
2025-07-25 23:23:17 I: WiFi: connection successful
2025-07-26 14:35:10 E: Setup: wifi not connected - WL_NO_SSID_AVAIL
2025-07-26 14:35:10 E: Reconnect WiFi failed!
2025-07-26 14:35:47 I: WiFi: connection successful
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:54
Iets veranderd aan je Wifi? Wachtwoord, Hardware, protocol?
Ik maak voor al het simpele Wifi spul altijd een IoT SSID aan die alleen 2.4 uitzend en een wachtwoord gebruikt van max 15 tekens. Let op met die tekens, niet alles kan uit de voeten met & # enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie63
Ik heb net mijn router Asus RT-AC68U moeten rebooten. Leek alsof alles nog werkte qua connecties maar kon hem niet meer benaderen om te kijken of er iets in de log stond. Dat zou kunnen dus, maar verklaart nog niet waarom de logfile van de module niet verder terug gaat dan 26 juli maar de melding daarna nog 6 x is voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie63
Oeps, gevonden. De meldingen komen van Domoticz. Was ik allang vergeten. Het stond een beetje krap afgesteld. Dat heb ik nu aangepast. Nu lijkt de logfile toch weer wat logischer met lost netwerk meldingen tijdens reboots van de router. Toch bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:15:
[...]

Ik heb de debug mode uitgezet, echter blijft hij herhaaldelijk vastlopen. Ik krijg dan alleen de Counters binnen.

Heb ik iets anders niet goed ingesteld?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
2025-08-06 17:08:31 I: I2C init: QueryStatus
2025-08-06 17:08:31 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:0
2025-08-06 17:08:30 I: Hostname: nrg-itho-fa2c
2025-08-06 17:08:30 I: mDNS: started
2025-08-06 17:08:30 I: Webserver: started
2025-08-06 17:08:30 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x0D fw:0x25 hw:0x4E
2025-08-06 17:08:30 I: MQTT: connected, System config: 1
2025-08-06 17:08:27 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2025-08-06 17:08:26 I: WiFi: connection successful
2025-08-06 17:08:20 I: wifi AP mode started
2025-08-06 17:08:18 E: Unable to set wifi disconnect
2025-08-06 17:08:15 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2025-08-06 17:08:15 I: HW rev: NON-CVE 1, FW ver.: 2.8.0
2025-08-06 17:08:15 I: Device UUID: cfc762e2-9ea9-4a3f-880e-06e735c7112a
2025-08-06 17:08:15 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2025-08-06 17:03:48 I: I2C init: QueryStatus
2025-08-06 17:03:47 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:134
2025-08-06 17:03:47 I: Hostname: nrg-itho-fa2c
2025-08-06 17:03:47 I: mDNS: started
2025-08-06 17:03:46 I: Webserver: started
2025-08-06 17:03:46 I: MQTT: connected, System config: 1
2025-08-06 17:03:46 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x0D fw:0x25 hw:0x4E
2025-08-06 17:03:44 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2025-08-06 17:03:44 I: WiFi: connection successful
2025-08-06 17:03:37 I: wifi AP mode started
2025-08-06 17:03:35 E: Unable to set wifi disconnect
2025-08-06 17:03:33 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2025-08-06 17:03:33 I: HW rev: NON-CVE 1, FW ver.: 2.8.0
2025-08-06 17:03:32 I: Device UUID: cfc762e2-9ea9-4a3f-880e-06e735c7112a
2025-08-06 17:03:32 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2025-08-06 17:03:28 E: Unable to set wifi disconnect
2025-08-06 17:03:25 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2025-08-06 17:03:25 I: HW rev: NON-CVE 1, FW ver.: 2.8.0
2025-08-06 17:03:25 I: Device UUID: cfc762e2-9ea9-4a3f-880e-06e735c7112a
2025-08-06 17:03:24 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2025-08-06 17:03:20 E: Unable to set wifi disconnect
2025-08-06 17:03:17 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2025-08-06 17:03:17 I: HW rev: NON-CVE 1, FW ver.: 2.8.0
2025-08-06 17:03:17 I: Device UUID: cfc762e2-9ea9-4a3f-880e-06e735c7112a
2025-08-06 17:03:17 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2025-08-06 15:57:43 I: I2C init: QueryStatus
2025-08-06 15:57:43 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:134
2025-08-06 15:57:42 I: Hostname: nrg-itho-fa2c
2025-08-06 15:57:42 I: mDNS: started
2025-08-06 15:57:42 I: Webserver: started
2025-08-06 15:57:42 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x0D fw:0x25 hw:0x4E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cYlicious
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-09 14:49
Ik heb zonet de filters vervangen van mijn HRU 200 ECO unit. Om de waarschuwing te resetten moet ik twee knoppen van de RF afstandsbediening tegelijk indrukken. Helaas lijkt dat niet meer te werken met de itho wifi module die ertussen zit.

Enig idee hoe ik de filterwaarschuwing kan resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Nu online
cYlicious schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:35:
Ik heb zonet de filters vervangen van mijn HRU 200 ECO unit. Om de waarschuwing te resetten moet ik twee knoppen van de RF afstandsbediening tegelijk indrukken. Helaas lijkt dat niet meer te werken met de itho wifi module die ertussen zit.

Enig idee hoe ik de filterwaarschuwing kan resetten?
Zie; https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/335

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cYlicious
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-09 14:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JornJ
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-09 16:03
joon schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:49:
[...]

Ik heb veel succes met claude.ai maar goed, controleren is heel erg belangrijk maakt niet uit welke LLM je gebruikt.

Over "AI" gesproken, heb de dump van mijn settings aangeboden bij chatGPT om te kijken wat die er mee zou doen, grappig genoeg bood deze wel veranderingen aan :P (welke ik niet klakkeloos heb overgenomen).
Mijn HRU300 settings zijn hier te vinden, van ongeveer 90% wat hier staat heb ik geen idee wat het is en of het uberhaubt goed staat, ben benieuwd of er mensen zijn met veel kennis hiervan die een soort itho tuning service bieden :Y)

voor de geinteresseerden, dit was het antwoord wat ik kreeg:

[...]
Interessant dat je MaxBypassQF op 30% staat. Als ik ChatGPT mag geloven staat QF vaak voor Quantity Flowin deze context en is het waarschijnlijk het maximale percentage dat de bypass open mag staan bij "0% dicht" (snap je hem nog?)
Dan zou hij de buitentemperatuur nooit exact benaderen en in sommige gevallen de TDES ook niet halen terwijl de buitentemperatuur dat wel zou toelaten.
Kan me voorstellen dat je in de zomernachten gewoon volledige bypass wilt gebruiken zodra aan andere voorwaarden is voldaan.

Ik zie het zelf ook terug bij mijn HU300. Bypass helemaal open volgens de service tool, maar fysiek niet als ik het nakijk in de unit.
Als ik daarna de bypass fysiek nog een zetje geef, worden aanzuig en inblaas temperatuur binnen 1 minuut nagenoeg gelijk. Ik vermoed dat deze setting dat veroorzaakt, maar heb de add-on nog niet. Heb je deze al eens naar 100 (of misschien juist 0) gezet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_v9GsXSIRCGrutYPetZdcr5iUGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Trx9FOQXAIPxFnfx4AEMzvF7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:54

Kraz

Saving the world

@arjenhiemstra
Bij gebrek aan een email/contact op de NRG.Watch web pagina;

Ik heb op 1 augustus een bestelling gedaan, maar tot op heden niets meer vernomen of ontvangen.
Waar kan ik naartoe voor een status? (Ik begrijp dat het vakantieperiode is, maar de webpagina geeft aan dat eventuele vertragingen worden doorgegeven)

Kraz moet (beter) lezen als hij email binnen krijgt.

[ Voor 8% gewijzigd door Kraz op 11-08-2025 13:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Nu online
Kraz schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:07:
@arjenhiemstra
Bij gebrek aan een email/contact op de NRG.Watch web pagina;

Ik heb op 1 augustus een bestelling gedaan, maar tot op heden niets meer vernomen of ontvangen.
Waar kan ik naartoe voor een status? (Ik begrijp dat het vakantieperiode is, maar de webpagina geeft aan dat eventuele vertragingen worden doorgegeven)
Op de website staat onder contact een e-mail adres :)

Verder stond tot gisteren op de site dat we tot 11 aug even met vakantie waren, als het goed is staat dat ook in de mail de je gekregen hebt na de bestelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:54

Kraz

Saving the world

arjenhiemstra schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:22:
[...]

Op de website staat onder contact een e-mail adres :)

Verder stond tot gisteren op de site dat we tot 11 aug even met vakantie waren, als het goed is staat dat ook in de mail de je gekregen hebt na de bestelling.
SORRY SORRY SORRY!

Je hebt helemaal gelijk. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 03:35
Over filters gesproken, kwam deze een tijdje geleden tegen maar die is auto closed, zou fijn zijn om de filters ietwat te automatiseren.

https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/285

Snap dat dit een lage prio heeft maar heb je een idee of dit iets is wat we in een volgende versie mogelijk gaan terug zien?
JornJ schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:00:
[...]

Interessant dat je MaxBypassQF op 30% staat. Als ik ChatGPT mag geloven staat QF vaak voor Quantity Flowin deze context en is het waarschijnlijk het maximale percentage dat de bypass open mag staan bij "0% dicht" (snap je hem nog?)
Dan zou hij de buitentemperatuur nooit exact benaderen en in sommige gevallen de TDES ook niet halen terwijl de buitentemperatuur dat wel zou toelaten.
Kan me voorstellen dat je in de zomernachten gewoon volledige bypass wilt gebruiken zodra aan andere voorwaarden is voldaan.

Ik zie het zelf ook terug bij mijn HU300. Bypass helemaal open volgens de service tool, maar fysiek niet als ik het nakijk in de unit.
Als ik daarna de bypass fysiek nog een zetje geef, worden aanzuig en inblaas temperatuur binnen 1 minuut nagenoeg gelijk. Ik vermoed dat deze setting dat veroorzaakt, maar heb de add-on nog niet. Heb je deze al eens naar 100 (of misschien juist 0) gezet?

[Afbeelding]
Momenteel staat deze op 80% maar ik heb geen toegang tot een apparaat welke de servicetool kan draaien.

Interessant is het inderdaad wel, ik zou graag meer willen weten wat deze instellingen allemaal betekenen zodat ik wat kan experimenteren wat er werkt voor mijn situatie en wat niet.

Helaas is hier weinig over te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door joon op 11-08-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
Double check

Het is niet mogelijk om de data die ik uit de HRU haal (buiten temp etc) ook uit m’n demandflow te halen? Als ik de wifi module op de HRU aansluit zie ik de temp etc en via de DF zie ik die niet.. is dit enkel mogelijk middels een extra module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik60
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 31-08 13:21
Hallo Itho gebruikers,
Ik heb mijn warmtepomp via een NON-CVE module aangeloten en lees de data in Domoticz in. Diverse temperaturen en status schrijf ik in een bestand weg zodat ik deze in een spread sheet programma kan verwerken. Nu viel het mij op dat enkele dagen de data wel ingelezen werden echter niet veranderde. Het bleek dat de I2C bus niet meer communiceerde. Na resetten van het NON-CVE kastje was de I2C communicatie weer ok.
Vraag: is de status van de I2C bus op een of andere manier via MQTT uit te lezen zodat ik een melding via Domoticz kan krijgen dat de I2C plat ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjaa
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 09:31
Mijn HRU 300 heeft een nieuwe display gekregen en de monteur heeft alles weer gereset.
Heb Arjan zijn setje weer aangesloten en een schone installatie uitgevoerd
Even de instellingen uit een vorige post gepikt
Wifi ingesteld en toen onderstaande instellingen
System settings:

CVE fan control (PWM2I2C): on
Ventilation status (31DA): on
Fan system status (31D9)): on
System status (2401): on
WPU counters (4210): off

I2C safe guard: Auto (in de vorig post stond "on" maar dat lijkt me niet de bedoeling
Autodetect CC1101 RF module (reboot needed): on

RF Devices
HRU 300 ECO cannot be controlled with Virtual Remote, but instead leverages the RF devices. With the CC1101 RF mode enabled in previous step, you can now clone an existing remote. You can do so by:

a. Open the Itho Wifi webpage
b. Navigate to the "RF devices" menu
c. Click on the Learn/Leave mode button to switch it on. (you should see a green counter counting down from 120 seconds)
d. On your remote, press any of the 2 diagonabl buttons within the 120 seconds.
e. You should now see an id for remote in index 0.
f. Change the remfunc of index 0 to "send" which will enable its capabilities.
g. Try out the blue buttons in the capabilities section to see if the HRU 300 responds to it.
Note: you can only use the buttons in the RF devices menu, the ones on the main page and virtual remote will not work for an HRU 300 box.

De laatste stap gedaan en keurig de remote gekloond. Maar daarna kan ik nog niets de knoppen werken niet. Toen maar via join gekoppeld aan de HRU300 ,koppelen ging goed maar de knoppen werken nog niet
Daarna de afstand bediening gewoon gekoppeld (toen kon ik in ieder geval de WTW bedienen maar nog niet via de API

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JornJ
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-09 16:03
arjenhiemstra schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 23:31:
[...]

Ja ik heb zeker een idee en idd de headers zijn anders bij klassieke one way remote commando’s (rft-cve, rft-auto) en bi-directionele remotes (rft-CO2, rft-auto N) nadat het join proces gedaan is. Ik ga het zeker fixen durft ik te zeggen. Ben nu alleen ff met vakantie dus kan iets langer duren. (Wel zo ongeveer alles mee wat ik nodig heb dus als iedereen vroeg op 1 oor ligt ga er er wss onder de Franse sterren nog ff mee aan de slag 😊)
Hier ook een H1 op de HMI. Ik denk vanaf het moment dat ik de RF activeerde op de addon.
Fysieke bedieningen doen het niet meer en unit draait op nominale snelheid. Die kan ik dan gelukkig nog aanpassen. Ik heb alles ertussenuit gehaald en unit weer opniew opgestart. h1 blijft komen helaas. Hoe hebben anderen dit opgelost? Nieuwe HMI? En hoe volgende keer voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakie33
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-09 12:06
@gjaa

begin eerst zo
CVE fan control (PWM2I2C): off
Ventilation status (31DA): off
Fan system status (31D9)): off

I2C safe guard: off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjaa
@sjaakie33
sjaakie33 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:08:
@gjaa

begin eerst zo
CVE fan control (PWM2I2C): off
Ventilation status (31DA): off
Fan system status (31D9)): off

I2C safe guard: off
Alles geformatteerd en opnieuw begonnen
Instellingen zoals je had aangeven
De afstandsbediening gekloond en dan doen de blauwe knoppen het nog niet, en ook niet de api commando's
Moet ik de gewone afstandsbediening eerst joinen of moet ik eerst de gekloonde afstandsbediening joinen?

Alvast bedankt,
Gerard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Laatst online: 13:22

Coffee

Coffee

Goedenavond! Ik heb momenteel een issue met de Itho Box (CVE-s Eco) icm NRG.Watch. Het probleem is dat de Ithobox in Automatische stand niet op het maximale toerental wil blijven. De box gaat een aantal seconden naar het gewenste toerental (bijvoorbeeld 2800rpm), maar zakt dan weer terug naar 1100 tot 1600rpm. Het maakt daarbij niet uit of deze handmatig op een hoger percentage wordt gezet, of dat de Itho box automatisch op schaalt a.d.h.v. de relatieve luchtvochtigheid of de het CO2 gehalte.

Met andere woorden, hij gaat niet meer op maximaal als we douchen. Hij gaat ook niet harder draaien naar mate er meer mensen in huis zijn (en het CO2 gehalte toeneemt. Ook als ik middels de NRG watch integratie de fan handmatig harder laat draaien, dan doet hij dit maar een paar seconden. Na 5 seconden gaat hij weer terug naar een lager toerental. Als ik de fysieke afstandsbediening gebruik om de box op de hoogste stand te zetten, dan werkt dat wél.

Ik draai de laatste stable versie (2.9.0). Ik gebruik de MQTT integratie. Ik heb geen automations die de Itho box snelheid beïnvloeden.

Enig idee? Ik kan eventueel Logs uploaden. Ik had de Box al van het stroom afgehaald en weer er op gezet, maar dit had geen effect. Ik weet niet zeker of het een Itho issue, of een NRG.Watch issue is. Hiervoor, het afgelopen jaar ongeveer, draaide de ventilatie altijd perfect en zonder onverwacht gedrag.

Zie hier hoe het percentage op 86% staat, maar de box eerder rond de 30-40% draait
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoTcVB3pbIRepgWmiXgVtSzuWPI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/azBNQuhdrETDuK7UTHtTqaBR.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je dat de box de verzochte percentage telkens tijdelijk vasthoudt, maar dan sterk terugzakt. Elke keer dan je de setpoint lager en dan weer hier zet gaat hij weer even sneller draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxUr74NL6CSW--ERxniMvrylSZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Qa5bpZJmryhbxFpWSuYsBBO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Coffee op 17-08-2025 22:04 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakie33
@gjaa

bij mij is de afstandbediening eerst aan HRU ge-joined
dan clonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Laatst online: 13:22

Coffee

Coffee

Coffee schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:40:
Goedenavond! Ik heb momenteel een issue met de Itho Box (CVE-s Eco) icm NRG.Watch. Het probleem is dat de Ithobox in Automatische stand niet op het maximale toerental wil blijven. De box gaat een aantal seconden naar het gewenste toerental (bijvoorbeeld 2800rpm), maar zakt dan weer terug naar 1100 tot 1600rpm. Het maakt daarbij niet uit of deze handmatig op een hoger percentage wordt gezet, of dat de Itho box automatisch op schaalt a.d.h.v. de relatieve luchtvochtigheid of de het CO2 gehalte.

Met andere woorden, hij gaat niet meer op maximaal als we douchen. Hij gaat ook niet harder draaien naar mate er meer mensen in huis zijn (en het CO2 gehalte toeneemt. Ook als ik middels de NRG watch integratie de fan handmatig harder laat draaien, dan doet hij dit maar een paar seconden. Na 5 seconden gaat hij weer terug naar een lager toerental. Als ik de fysieke afstandsbediening gebruik om de box op de hoogste stand te zetten, dan werkt dat wél.

Ik draai de laatste stable versie (2.9.0). Ik gebruik de MQTT integratie. Ik heb geen automations die de Itho box snelheid beïnvloeden.

Enig idee? Ik kan eventueel Logs uploaden. Ik had de Box al van het stroom afgehaald en weer er op gezet, maar dit had geen effect. Ik weet niet zeker of het een Itho issue, of een NRG.Watch issue is. Hiervoor, het afgelopen jaar ongeveer, draaide de ventilatie altijd perfect en zonder onverwacht gedrag.

Zie hier hoe het percentage op 86% staat, maar de box eerder rond de 30-40% draait
[Afbeelding]

Hier zie je dat de box de verzochte percentage telkens tijdelijk vasthoudt, maar dan sterk terugzakt. Elke keer dan je de setpoint lager en dan weer hier zet gaat hij weer even sneller draaien.
[Afbeelding]
Om de een of andere reden werkt het nu wel weer. Geen idee…

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjaa
@sjaakie33
sjaakie33 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:06:
@gjaa

bij mij is de afstandbediening eerst aan HRU ge-joined
dan clonen
Eerst de kloon weggegooid
Toen voor de zekerheid opnieuw gestart
De afstandsbediening gekoppeld aan de HRU
Toen gekloond en helaas de blauwe knoppen van de kloon doen het niet en daarmee dus ook niet de api commando's"
Ik voer http://192.168.***.***/api.html?rfremotecmd=high uit
Ik krijg wel "OK
Maar de fan gaat niet harder draaien
RPM of the motor (rpm)":807

Heb je nog meer ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 19:37

John Doos

ClaudZaque

Goedenavond,

Ik heb een Itho Daalderop CVE ECO RFT SP.
En heb hier inmiddels de Itho CVE WiFi add-on en Hum/Temp Sensor voor itho CVEs beide aangehangen.

Echter blijft de addon maar bootlopen.
System boot, last reset reason: OWDT_RESET

Door de bootloop word ik de hele tijd uit de webgui gegooid.
Resetten is via de webgui onmogelijk, ook de wifi reset niet.
Ik heb inmiddels de fysieke reset uitgevoerd zoals in de handleiding beschreven.
Maar zodra ik hem weer aan mijn wifi hang, begint de bootloop opnieuw.

Nieuw IoT netwerk gemaakt, 2.4ghz etc.

Echter na paar uur klooien, kom ik weer terug op: System boot, last reset reason: OWDT_RESET

Hier is de meest recente log, als ik verbinding maak met mijn AP, op een apart IOT netwerk op 2.4ghz en ik niet kan specificeren dat dit maximaal 802.11N moet zijn. Het SSID is dan wel hidden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
      3326 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET
      3396 I: Device UUID: 9a786127-ed13-43cd-825f-0840f55c0433
      3495 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.9.0-beta13
      3617 I: I2C sniffer capable hardware: yes
      6371 E: Unable to set wifi disconnect
      7363 I: wifi AP mode started
      7504 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
      9608 I: Setup: CC1101 RF module found, chip version: 0x14
     10004 I: Webserver: started
     10156 I: mDNS: started
     10359 I: Hostname: nrg-itho-9684
     15387 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x1B fw:0x0B hw:0x19
     16535 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:15
     16946 I: I2C init: QueryStatus
      3424 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
      3643 I: Device UUID: 9a786127-ed13-43cd-825f-0840f55c0433
      3869 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.9.0-beta13
      4106 I: I2C sniffer capable hardware: yes
      6941 E: Unable to set wifi disconnect
      7974 I: wifi AP mode started
      8417 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
      9991 I: Setup: CC1101 RF module found, chip version: 0x14
     10149 I: Webserver: started
     10316 I: mDNS: started
     10502 I: Hostname: nrg-itho-9684
     15349 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x1B fw:0x0B hw:0x19
     16579 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:15
     16994 I: I2C init: QueryStatus
     69102 I: WiFi: connection successful    

2025-08-21 12:39:34 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2025-08-21 12:39:34 I: Device UUID: 9a786127-ed13-43cd-825f-0840f55c0433
2025-08-21 12:39:34 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.9.0-beta13
2025-08-21 12:39:34 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2025-08-21 12:39:37 E: Unable to set wifi disconnect
2025-08-21 12:39:38 I: wifi AP mode started
2025-08-21 12:39:43 I: WiFi: connection successful
2025-08-21 12:39:44 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2025-08-21 12:39:45 I: Setup: CC1101 RF module found, chip version: 0x14
2025-08-21 12:39:45 I: Webserver: started
2025-08-21 12:39:46 I: mDNS: started
2025-08-21 12:39:46 I: Hostname: nrg-itho-9684
2025-08-21 12:40:33 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x1B fw:0x0B hw:0x19
2025-08-21 12:40:34 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:15
2025-08-21 12:40:34 I: I2C init: QueryStatus

2025-08-21 12:46:37 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2025-08-21 12:46:37 I: Device UUID: 9a786127-ed13-43cd-825f-0840f55c0433
2025-08-21 12:46:37 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.9.0-beta13
2025-08-21 12:46:37 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2025-08-21 12:46:40 E: Unable to set wifi disconnect
2025-08-21 12:46:41 I: wifi AP mode started
2025-08-21 12:46:46 I: WiFi: connection successful
2025-08-21 12:46:46 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2025-08-21 12:46:48 I: Setup: CC1101 RF module found, chip version: 0x14
2025-08-21 12:46:49 I: Webserver: started
2025-08-21 12:46:49 I: mDNS: started
2025-08-21 12:46:49 I: Hostname: nrg-itho-9684
2025-08-21 12:46:49 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x1B fw:0x0B hw:0x19
2025-08-21 12:46:50 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:15
2025-08-21 12:46:50 I: I2C init: QueryStatus

2025-08-21 12:47:28 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2025-08-21 12:47:28 I: Device UUID: 9a786127-ed13-43cd-825f-0840f55c0433
2025-08-21 12:47:28 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.9.0-beta13
2025-08-21 12:47:28 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2025-08-21 12:47:31 E: Unable to set wifi disconnect
2025-08-21 12:47:32 I: wifi AP mode started
2025-08-21 12:47:37 I: WiFi: connection successful
2025-08-21 12:47:37 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2025-08-21 12:47:40 I: Setup: CC1101 RF module found, chip version: 0x14
2025-08-21 12:47:40 I: Webserver: started
2025-08-21 12:47:40 I: mDNS: started
2025-08-21 12:47:41 I: Hostname: nrg-itho-9684
2025-08-21 12:47:41 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x1B fw:0x0B hw:0x19
2025-08-21 12:47:41 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:15
2025-08-21 12:47:42 I: I2C init: QueryStatus
2025-08-21 12:47:47 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET

Hier is de meest recente log, als ik verbinding maak met mijn Modem WIFI, op een apart IOT netwerk op 2.4ghz en ik niet kan specificeren dat dit maximaal 802.11N moet zijn. Het SSID is dan wel hidden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
2025-08-21 12:50:24 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x1B fw:0x0B hw:0x19
2025-08-21 12:50:24 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:15
2025-08-21 12:50:24 I: I2C init: QueryStatus
2025-08-21 13:05:16 I: WiFi: connection successful
2025-08-21 13:05:26 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2025-08-21 13:05:27 I: Device UUID: 9a786127-ed13-43cd-825f-0840f55c0433
2025-08-21 13:05:27 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.9.0-beta13
2025-08-21 13:05:27 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2025-08-21 13:05:30 E: Unable to set wifi disconnect
2025-08-21 13:05:31 I: wifi AP mode started
2025-08-21 13:05:36 I: WiFi: connection successful
2025-08-21 13:05:36 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2025-08-21 13:05:38 I: Setup: CC1101 RF module found, chip version: 0x14
2025-08-21 13:05:38 I: Webserver: started
2025-08-21 13:05:39 I: mDNS: started
2025-08-21 13:05:39 I: Hostname: nrg-itho-9684
2025-08-21 13:05:39 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x1B fw:0x0B hw:0x19
2025-08-21 13:05:39 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:15
2025-08-21 13:05:40 I: I2C init: QueryStatus
2025-08-21 13:05:51 I: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2025-08-21 13:05:51 I: Device UUID: 9a786127-ed13-43cd-825f-0840f55c0433
2025-08-21 13:05:52 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.9.0-beta13
2025-08-21 13:05:52 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2025-08-21 13:05:55 E: Unable to set wifi disconnect
2025-08-21 13:05:56 I: wifi AP mode started
2025-08-21 13:06:01 I: WiFi: connection successful
2025-08-21 13:06:01 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2025-08-21 13:06:03 I: Setup: CC1101 RF module found, chip version: 0x14
2025-08-21 13:06:03 I: Webserver: started
2025-08-21 13:06:04 I: mDNS: started
2025-08-21 13:06:04 I: Hostname: nrg-itho-9684
2025-08-21 13:06:04 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x1B fw:0x0B hw:0x19
2025-08-21 13:06:04 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:15
2025-08-21 13:06:05 I: I2C init: QueryStatus

Boosdoener gevonden!
Zodra ik de leads + hum/temp sensor disconnect, krijg ik wel ene ITHO status.
Geen bootloops meer, en een cleane log.

Ik vermoed dat ik de aders niet goed heb aangesloten (lijkt me sterk, want heb gewoon de handleiding gevolgd, waarbij de kleur niet uitmaakt, maar enkel de juiste pins met elkaar verbonden dienen te worden)

Of dat er toch iets van een fout of een beschadiging in de sensor zit, of op de 4 pins port op de addon.

[ Voor 123% gewijzigd door John Doos op 21-08-2025 13:58 ]

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakie33
@gjaa

Als je the afstandbediening gebruikt, Reageert HRU wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:29
Hopelijk kan iemand mij hier verder helpen, ik loop een beetje vast. Ik heb de wifi add-on module uit dit topic aangeschaft voor mijn Itho HRU ECO 350 HR. De wifi module werkt prima. Ik kan gegevens uitlezen en ook de ventilator aansturen vanaf de web interface. De integratie in Home Assistant gaat hier echter mis.

Voor de koppeling met Home Assistant gebruik ik de aanbevolen methode via haithowifi (http://github.com/jasperslits/haithowifi). Hiervoor heb ik MQTT ingesteld zoals ook aangegeven op de github pagina van haithowifi en vervolgens ook de integratie toegevoegd zoals aangegeven op dezelfde pagina. Daarbij heb ik ook gekozen voor het juiste apparaat, de Non-CVE (HRU).

Ik zie nu in de log van mijn Mosquito MQTT broker dat de wifi module succesvol connected is. Via MQTT Explorer zie ik ook dat de juiste informatie binnen komt en steeds geupdate wordt. Helaas geven alle entities die door de integratie aangemaakt zijn de status "This entity is unavailable". Ik kan dus helemaal niets met deze integratie op dit moment. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:18
@Timmetjuh heeft de module en dus de MQTT informatie de juiste tijdstempel incl tijdzone?

Als de tijd niet klopt dan is “entity unavailable” een symptoom.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:29
vliegnerd schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:47:
@Timmetjuh heeft de module en dus de MQTT informatie de juiste tijdstempel incl tijdzone?

Als de tijd niet klopt dan is “entity unavailable” een symptoom.
Bedankt voor je antwoord. Ik zie nu dat het afgelopen nacht opeens is gaan werken. De tijd en tijdzone staan gewoon goed dus dat was de oorzaak niet. Geen idee wat het nou precies geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 22:27
Misschien is het al eens voorbij gekomen maar ik kan het niet vinden. Sinds kort krijg ik geen status berichten meer terug, via de interface niet, via de api niet en ook via mqtt niet. Enig idee wat er aan de hand kan zijn (HRU-350, firmware 2.8)?

Ik heb het al opgelost, debugging stond aan. Uitgezet -> weer status berichten.

[ Voor 81% gewijzigd door Leon- op 26-08-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janneman64
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-09 15:47
Hardware ;
HRU350 + addon + RF module CC1101 van Arjan + een vochtigheidssensor/bediening (badkamer) + een CO2 sensor/bediening (woonkamer) + een spider (alleen bediening) + nog een CO2 sensor/bediening

Home assistant met MQTT, via HACS de addon geinstalleerd.

Hoe die installatie met HACS gaat was me eerst niet helemaal duidelijk, maar uiteindelijk lukte het.
De installatie van de addon en in m'n WiFi netwerk zetten ging ook goed
de verwijzing maken van de addon naar home-assistant IP adres ook gelukt
Nu zie ik in home assistant dus een ventilator met een stapeltje extra entiteiten van de HRU350.

Nu begrijp ik het stukje van de virtuele remote niet helemaal of het lukt me niet.

Wat ging ook nog goed; de laatste CO2 sensor het ik "ingeleerd" op de addon, die staat dus nu in het rijtje remotes.
Via Debug kan ik ook ander RF verkeer zien als ik bijvoorbeeld iets doe op de andere remotes. Dus de addon "ziet" het RF verkeer. Mooi.
De addon "ziet" ook de statussen van de HRU via de I2C en geeft dat door aan de MQTT van home assistant. Mooi.

De ASCII ID# heb ik gecopieerd naar de "virtual remote" zoals ik begrepen heb van deze instructies
en ik heb een vinkje gezet in de webinterface bij "aanmelden bij elke keer opstarten" - gegevens gesaved en de HRU350 stekker er uit en er in.
Wat ik begreep leert daarmee de HRU de virtuele remote van de addon, maar de HRU reageert niet als ik in de web interface op knoppen druk. Via home assistant kan ik ook niks bedienen.

wat zie ik over het hoofd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjaa
@sjaakie33
sjaakie33 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:19:
@gjaa

Als je the afstandbediening gebruikt, Reageert HRU wel?
jazeker, die ligt in de douche en die werkt gewoon

[ Voor 3% gewijzigd door gjaa op 27-08-2025 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakie33
@gjaa
ik denk dat je met de remote types moet spelen by rf devices

• DYM
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 21:26

DYM

Hier een beetje hetzelfde als bij 'janneman64' alleen met een andere Itho unit.

Hardware ;
Itho CVE-S ECO SE + twee RFT-N AUTO bedieningen + add-on met RF module CC1101 van Arjan.

De add-on geïnstalleerd en koppeling met Home Assistant gemaakt via MQTT.

Ook ik begrijp het stukje van de virtuele remote niet helemaal of het lukt me ook niet.

Ik heb beide RFT-N auto bedieningen gekoppeld aan de Itho CVE én "ingeleerd" op de add-on, die staan nu in het rijtje RF remotes. De remotes werken, de ventilator reageert op de knoppen. Via Debug kan ik het RF verkeer zien als ik bijvoorbeeld iets doe op de remotes. Dus de add-on "ziet" het RF verkeer.
Ook als ik de remotes ontkoppel van de CVE en "inleer" op de add-on kan ik de ventilator met de remotes bedienen alleen geeft de remote dan een fout in de communicatie terug (rood knipperende led) omdat de add-on nog niet geschikt is voor bidirectionele communicatie en de remote dat wel verlangt ( https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/212 ).

In de stand "auto" van de remote kan ik de ventilator bedienen via de webinterface van de ad-on, via web-API en via Home Assistant. De add-on "ziet" ook de statussen van de CVE en geeft dat door via MQTT naar Home Assistant. So far, so good.

In het menu 'Virtual remotes' heb ik met 'Copy ID' een virtual remote aangemaakt. Ik heb een vinkje gezet in de webinterface bij "aanmelden bij elke keer opstarten" - gegevens gesaved en de CVE stekker er uit en er in. Wat ik begrijp leert daarmee de CVE de virtuele remote van de add-on maar de CVE reageert niet als ik in de web interface op knoppen van de virtual remote druk. Het vreemde is dat ik in Home Assistant bij "CVE Laatste Commando" en "CVE Laatste Commando Bron" wel zie dat ik een knop heb ingedrukt. Bij "CVE Laatste Commando Bron" zie ik dan "web interface-vremote-0" dus de Virtual Remote lijkt te werken maar de ventilator reageert er niet op.

Wat zie ik over het hoofd of heb ik (nog) niet goed ingesteld?

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Hallo,

Ik heb eigenlijk 2 foutmelding waar ik niet zoveel mee kan, HRU350 en laatste beta. Errors waren er ook voor de beta. Wellicht kan iemand me helpen of er iets met de unit is of ik iets fout heb gedaan. Alles lijkt te werken, dus ik snap het niet....

1:
Logger: homeassistant.components.mqtt.fan
Source: components/mqtt/fan.py:399
integration: MQTT (documentation, issues)
First occurred: 07:32:24 (192 occurrences)
Last logged: 10:42:47

'{"Requested fanspeed (%)":-0.99,"Balance (%)":100.8,"Supply fan (RPM)":1752,"Supply fan actual (RPM)":1749,"Exhaust fan (RPM)":1791,"Exhaust fan actual (RPM)":1791,"Supply temp (°C)":23.14,"Exhaust temp (°C)":20.72,"Status":0,"Room temp (°C)":20.72,"Outdoor temp (°C)":23.14,"Valve position":0,"Bypass position":1,"Summercounter":300,"Summerday (K_min)":1,"Frost timer":0,"Boiler timer":177,"Frost block":120,"Current position":720,"VKKswitch":0,"GHEswitch":0,"Airfilter counter":5143,"Global fault code":0,"Actual Mode":24,"Pir fan speed level":-1,"Highest received CO2 value (Ppm)":436,"Highest received RH value (%RH)":239,"Air Quality (%)":100,"Remaining override timer (Sec)":0,"Fallback speed timer (Sec)":0,"Label out of bound error":0}' received on topic ithohru/ithostatus. '{"Requested fanspeed (%)":-0.99,"Balance (%)":100.8,"Supply fan (RPM)":1752,"Supply fan actual (RPM)":1749,"Exhaust fan (RPM)":1791,"Exhaust fan actual (RPM)":1791,"Supply temp (°C)":23.14,"Exhaust temp (°C)":20.72,"Status":0,"Room temp (°C)":20.72,"Outdoor temp (°C)":23.14,"Valve position":0,"Bypass position":1,"Summercounter":300,"Summerday (K_min)":1,"Frost timer":0,"Boiler timer":177,"Frost block":120,"Current position":720,"VKKswitch":0,"GHEswitch":0,"Airfilter counter":5143,"Global fault code":0,"Actual Mode":24,"Pir fan speed level":-1,"Highest received CO2 value (Ppm)":436,"Highest received RH value (%RH)":239,"Air Quality (%)":100,"Remaining override timer (Sec)":0,"Fallback speed timer (Sec)":0,"Label out of bound error":0}' is not a valid preset mode
'{"Requested fanspeed (%)":-0.99,"Balance (%)":100.8,"Supply fan (RPM)":1752,"Supply fan actual (RPM)":1746,"Exhaust fan (RPM)":1791,"Exhaust fan actual (RPM)":1803,"Supply temp (°C)":23.13,"Exhaust temp (°C)":20.73,"Status":0,"Room temp (°C)":20.73,"Outdoor temp (°C)":23.13,"Valve position":0,"Bypass position":1,"Summercounter":300,"Summerday (K_min)":1,"Frost timer":0,"Boiler timer":177,"Frost block":120,"Current position":720,"VKKswitch":0,"GHEswitch":0,"Airfilter counter":5143,"Global fault code":0,"Actual Mode":24,"Pir fan speed level":-1,"Highest received CO2 value (Ppm)":456,"Highest received RH value (%RH)":239,"Air Quality (%)":100,"Remaining override timer (Sec)":0,"Fallback speed timer (Sec)":0,"Label out of bound error":0}' received on topic ithohru/ithostatus. '{"Requested fanspeed (%)":-0.99,"Balance (%)":100.8,"Supply fan (RPM)":1752,"Supply fan actual (RPM)":1746,"Exhaust fan (RPM)":1791,"Exhaust fan actual (RPM)":1803,"Supply temp (°C)":23.13,"Exhaust temp (°C)":20.73,"Status":0,"Room temp (°C)":20.73,"Outdoor temp (°C)":23.13,"Valve position":0,"Bypass position":1,"Summercounter":300,"Summerday (K_min)":1,"Frost timer":0,"Boiler timer":177,"Frost block":120,"Current position":720,"VKKswitch":0,"GHEswitch":0,"Airfilter counter":5143,"Global fault code":0,"Actual Mode":24,"Pir fan speed level":-1,"Highest received CO2 value (Ppm)":456,"Highest received RH value (%RH)":239,"Air Quality (%)":100,"Remaining override timer (Sec)":0,"Fallback speed timer (Sec)":0,"Label out of bound error":0}' is not a valid preset mode
'{"Requested fanspeed (%)":-0.99,"Balance (%)":100.8,"Supply fan (RPM)":1752,"Supply fan actual (RPM)":1756,"Exhaust fan (RPM)":1791,"Exhaust fan actual (RPM)":1796,"Supply temp (°C)":23.13,"Exhaust temp (°C)":20.69,"Status":0,"Room temp (°C)":20.69,"Outdoor temp (°C)":23.13,"Valve position":0,"Bypass position":1,"Summercounter":300,"Summerday (K_min)":1,"Frost timer":0,"Boiler timer":177,"Frost block":120,"Current position":720,"VKKswitch":0,"GHEswitch":0,"Airfilter counter":5143,"Global fault code":0,"Actual Mode":24,"Pir fan speed level":-1,"Highest received CO2 value (Ppm)":456,"Highest received RH value (%RH)":239,"Air Quality (%)":100,"Remaining override timer (Sec)":0,"Fallback speed timer (Sec)":0,"Label out of bound error":0}' received on topic ithohru/ithostatus. '{"Requested fanspeed (%)":-0.99,"Balance (%)":100.8,"Supply fan (RPM)":1752,"Supply fan actual (RPM)":1756,"Exhaust fan (RPM)":1791,"Exhaust fan actual (RPM)":1796,"Supply temp (°C)":23.13,"Exhaust temp (°C)":20.69,"Status":0,"Room temp (°C)":20.69,"Outdoor temp (°C)":23.13,"Valve position":0,"Bypass position":1,"Summercounter":300,"Summerday (K_min)":1,"Frost timer":0,"Boiler timer":177,"Frost block":120,"Current position":720,"VKKswitch":0,"GHEswitch":0,"Airfilter counter":5143,"Global fault code":0,"Actual Mode":24,"Pir fan speed level":-1,"Highest received CO2 value (Ppm)":456,"Highest received RH value (%RH)":239,"Air Quality (%)":100,"Remaining override timer (Sec)":0,"Fallback speed timer (Sec)":0,"Label out of bound error":0}' is not a valid preset mode
'{"Requested fanspeed (%)":-0.99,"Balance (%)":100.8,"Supply fan (RPM)":1752,"Supply fan actual (RPM)":1750,"Exhaust fan (RPM)":1791,"Exhaust fan actual (RPM)":1792,"Supply temp (°C)":23.13,"Exhaust temp (°C)":20.73,"Status":0,"Room temp (°C)":20.73,"Outdoor temp (°C)":23.13,"Valve position":0,"Bypass position":1,"Summercounter":300,"Summerday (K_min)":1,"Frost timer":0,"Boiler timer":177,"Frost block":120,"Current position":720,"VKKswitch":0,"GHEswitch":0,"Airfilter counter":5143,"Global fault code":0,"Actual Mode":24,"Pir fan speed level":-1,"Highest received CO2 value (Ppm)":456,"Highest received RH value (%RH)":239,"Air Quality (%)":100,"Remaining override timer (Sec)":0,"Fallback speed timer (Sec)":0,"Label out of bound error":0}' received on topic ithohru/ithostatus. '{"Requested fanspeed (%)":-0.99,"Balance (%)":100.8,"Supply fan (RPM)":1752,"Supply fan actual (RPM)":1750,"Exhaust fan (RPM)":1791,"Exhaust fan actual (RPM)":1792,"Supply temp (°C)":23.13,"Exhaust temp (°C)":20.73,"Status":0,"Room temp (°C)":20.73,"Outdoor temp (°C)":23.13,"Valve position":0,"Bypass position":1,"Summercounter":300,"Summerday (K_min)":1,"Frost timer":0,"Boiler timer":177,"Frost block":120,"Current position":720,"VKKswitch":0,"GHEswitch":0,"Airfilter counter":5143,"Global fault code":0,"Actual Mode":24,"Pir fan speed level":-1,"Highest received CO2 value (Ppm)":456,"Highest received RH value (%RH)":239,"Air Quality (%)":100,"Remaining override timer (Sec)":0,"Fallback speed timer (Sec)":0,"Label out of bound error":0}' is not a valid preset mode
'{"Requested fanspeed (%)":-0.99,"Balance (%)":100.8,"Supply fan (RPM)":1754,"Supply fan actual (RPM)":1754,"Exhaust fan (RPM)":1793,"Exhaust fan actual (RPM)":1788,"Supply temp (°C)":23.13,"Exhaust temp (°C)":20.73,"Status":0,"Room temp (°C)":20.73,"Outdoor temp (°C)":23.13,"Valve position":0,"Bypass position":1,"Summercounter":300,"Summerday (K_min)":1,"Frost timer":0,"Boiler timer":177,"Frost block":120,"Current position":720,"VKKswitch":0,"GHEswitch":0,"Airfilter counter":5143,"Global fault code":0,"Actual Mode":24,"Pir fan speed level":-1,"Highest received CO2 value (Ppm)":456,"Highest received RH value (%RH)":239,"Air Quality (%)":100,"Remaining override timer (Sec)":0,"Fallback speed timer (Sec)":0,"Label out of bound error":0}' received on topic ithohru/ithostatus. '{"Requested fanspeed (%)":-0.99,"Balance (%)":100.8,"Supply fan (RPM)":1754,"Supply fan actual (RPM)":1754,"Exhaust fan (RPM)":1793,"Exhaust fan actual (RPM)":1788,"Supply temp (°C)":23.13,"Exhaust temp (°C)":20.73,"Status":0,"Room temp (°C)":20.73,"Outdoor temp (°C)":23.13,"Valve position":0,"Bypass position":1,"Summercounter":300,"Summerday (K_min)":1,"Frost timer":0,"Boiler timer":177,"Frost block":120,"Current position":720,"VKKswitch":0,"GHEswitch":0,"Airfilter counter":5143,"Global fault code":0,"Actual Mode":24,"Pir fan speed level":-1,"Highest received CO2 value (Ppm)":456,"Highest received RH value (%RH)":239,"Air Quality (%)":100,"Remaining override timer (Sec)":0,"Fallback speed timer (Sec)":0,"Label out of bound error":0}' is not a valid preset mode
2:
Logger: homeassistant.helpers.template
Source: helpers/template.py:819
First occurred: 07:32:24 (192 occurrences)
Last logged: 10:42:47

Error parsing value: 'dict object' has no attribute '' (value: {"Requested fanspeed (%)":-0.99,"Balance (%)":100.8,"Supply fan (RPM)":1752,"Supply fan actual (RPM)":1749,"Exhaust fan (RPM)":1791,"Exhaust fan actual (RPM)":1791,"Supply temp (°C)":23.14,"Exhaust temp (°C)":20.72,"Status":0,"Room temp (°C)":20.72,"Outdoor temp (°C)":23.14,"Valve position":0,"Bypass position":1,"Summercounter":300,"Summerday (K_min)":1,"Frost timer":0,"Boiler timer":177,"Frost block":120,"Current position":720,"VKKswitch":0,"GHEswitch":0,"Airfilter counter":5143,"Global fault code":0,"Actual Mode":24,"Pir fan speed level":-1,"Highest received CO2 value (Ppm)":436,"Highest received RH value (%RH)":239,"Air Quality (%)":100,"Remaining override timer (Sec)":0,"Fallback speed timer (Sec)":0,"Label out of bound error":0}, template: {%- set speed = value_json[''] | int %}{%- if speed > 90 %}High{%- elif speed > 35 %}Medium{%- elif speed > 10 %}Low{%- else %}Auto{%- endif -%})
Error parsing value: 'dict object' has no attribute '' (value: {"Requested fanspeed (%)":-0.99,"Balance (%)":100.8,"Supply fan (RPM)":1752,"Supply fan actual (RPM)":1746,"Exhaust fan (RPM)":1791,"Exhaust fan actual (RPM)":1803,"Supply temp (°C)":23.13,"Exhaust temp (°C)":20.73,"Status":0,"Room temp (°C)":20.73,"Outdoor temp (°C)":23.13,"Valve position":0,"Bypass position":1,"Summercounter":300,"Summerday (K_min)":1,"Frost timer":0,"Boiler timer":177,"Frost block":120,"Current position":720,"VKKswitch":0,"GHEswitch":0,"Airfilter counter":5143,"Global fault code":0,"Actual Mode":24,"Pir fan speed level":-1,"Highest received CO2 value (Ppm)":456,"Highest received RH value (%RH)":239,"Air Quality (%)":100,"Remaining override timer (Sec)":0,"Fallback speed timer (Sec)":0,"Label out of bound error":0}, template: {%- set speed = value_json[''] | int %}{%- if speed > 90 %}High{%- elif speed > 35 %}Medium{%- elif speed > 10 %}Low{%- else %}Auto{%- endif -%})
Error parsing value: 'dict object' has no attribute '' (value: {"Requested fanspeed (%)":-0.99,"Balance (%)":100.8,"Supply fan (RPM)":1752,"Supply fan actual (RPM)":1756,"Exhaust fan (RPM)":1791,"Exhaust fan actual (RPM)":1796,"Supply temp (°C)":23.13,"Exhaust temp (°C)":20.69,"Status":0,"Room temp (°C)":20.69,"Outdoor temp (°C)":23.13,"Valve position":0,"Bypass position":1,"Summercounter":300,"Summerday (K_min)":1,"Frost timer":0,"Boiler timer":177,"Frost block":120,"Current position":720,"VKKswitch":0,"GHEswitch":0,"Airfilter counter":5143,"Global fault code":0,"Actual Mode":24,"Pir fan speed level":-1,"Highest received CO2 value (Ppm)":456,"Highest received RH value (%RH)":239,"Air Quality (%)":100,"Remaining override timer (Sec)":0,"Fallback speed timer (Sec)":0,"Label out of bound error":0}, template: {%- set speed = value_json[''] | int %}{%- if speed > 90 %}High{%- elif speed > 35 %}Medium{%- elif speed > 10 %}Low{%- else %}Auto{%- endif -%})
Error parsing value: 'dict object' has no attribute '' (value: {"Requested fanspeed (%)":-0.99,"Balance (%)":100.8,"Supply fan (RPM)":1752,"Supply fan actual (RPM)":1750,"Exhaust fan (RPM)":1791,"Exhaust fan actual (RPM)":1792,"Supply temp (°C)":23.13,"Exhaust temp (°C)":20.73,"Status":0,"Room temp (°C)":20.73,"Outdoor temp (°C)":23.13,"Valve position":0,"Bypass position":1,"Summercounter":300,"Summerday (K_min)":1,"Frost timer":0,"Boiler timer":177,"Frost block":120,"Current position":720,"VKKswitch":0,"GHEswitch":0,"Airfilter counter":5143,"Global fault code":0,"Actual Mode":24,"Pir fan speed level":-1,"Highest received CO2 value (Ppm)":456,"Highest received RH value (%RH)":239,"Air Quality (%)":100,"Remaining override timer (Sec)":0,"Fallback speed timer (Sec)":0,"Label out of bound error":0}, template: {%- set speed = value_json[''] | int %}{%- if speed > 90 %}High{%- elif speed > 35 %}Medium{%- elif speed > 10 %}Low{%- else %}Auto{%- endif -%})
Error parsing value: 'dict object' has no attribute '' (value: {"Requested fanspeed (%)":-0.99,"Balance (%)":100.8,"Supply fan (RPM)":1754,"Supply fan actual (RPM)":1754,"Exhaust fan (RPM)":1793,"Exhaust fan actual (RPM)":1788,"Supply temp (°C)":23.13,"Exhaust temp (°C)":20.73,"Status":0,"Room temp (°C)":20.73,"Outdoor temp (°C)":23.13,"Valve position":0,"Bypass position":1,"Summercounter":300,"Summerday (K_min)":1,"Frost timer":0,"Boiler timer":177,"Frost block":120,"Current position":720,"VKKswitch":0,"GHEswitch":0,"Airfilter counter":5143,"Global fault code":0,"Actual Mode":24,"Pir fan speed level":-1,"Highest received CO2 value (Ppm)":456,"Highest received RH value (%RH)":239,"Air Quality (%)":100,"Remaining override timer (Sec)":0,"Fallback speed timer (Sec)":0,"Label out of bound error":0}, template: {%- set speed = value_json[''] | int %}{%- if speed > 90 %}High{%- elif speed > 35 %}Medium{%- elif speed > 10 %}Low{%- else %}Auto{%- endif -%})

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Nu online
DYM schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:29:
Hier een beetje hetzelfde als bij 'janneman64' alleen met een andere Itho unit.

Hardware ;
Itho CVE-S ECO SE + twee RFT-N AUTO bedieningen + add-on met RF module CC1101 van Arjan.

De ad-on geïnstalleerd en koppeling met Home Assistant gemaakt via MQTT.

Ook ik begrijp het stukje van de virtuele remote niet helemaal of het lukt me ook niet.

Ik heb beide RFT-N auto bedieningen gekoppeld aan de Itho CVE én "ingeleerd" op de add-on, die staan nu in het rijtje RF remotes. De remotes werken, de ventilator reageert op de knoppen. Via Debug kan ik het RF verkeer zien als ik bijvoorbeeld iets doe op de remotes. Dus de add-on "ziet" het RF verkeer.
Ook als ik de remotes ontkoppel van de CVE en "inleer" op de add-on kan ik de ventilator met de remotes bedienen alleen geeft de remote dan een fout in de communicatie terug (rood knipperende led) omdat de add-on nog niet geschikt is voor bidirectionele communicatie en de remote dat wel verlangt ( https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/212 ).

In de stand "auto" van de remote kan ik de ventilator bedienen via de webinterface van de ad-on, via web-API en via Home Assistant. De add-on "ziet" ook de statussen van de CVE en geeft dat door via MQTT naar Home Assistant. So far, so good.

In het menu 'Virtual remotes' heb ik met 'Copy ID' een virtual remote aangemaakt. Ik heb een vinkje gezet in de webinterface bij "aanmelden bij elke keer opstarten" - gegevens gesaved en de CVE stekker er uit en er in. Wat ik begrijp leert daarmee de CVE de virtuele remote van de add-on maar de CVE reageert niet als ik in de web interface op knoppen van de virtual remote druk. Het vreemde is dat ik in Home Assistant bij "CVE Laatste Commando" en "CVE Laatste Commando Bron" wel zie dat ik een knop heb ingedrukt. Bij "CVE Laatste Commando Bron" zie ik dan "web interface-vremote-0" dus de Virtual Remote lijkt te werken maar de ventilator reageert er niet op.

Wat zie ik over het hoofd of heb ik (nog) niet goed ingesteld?
Van welke remote heb je het ID gekopieerd? Als dat van de RF remote is die je gekoppeld hebt aan de add-on dan gaat dat niet goed.

Ik zal het de concepten proberen uit te leggen, de communicatie verloopt ongeveer als volgt:

RF remote koppelen aan add-on ipv itho:
RF remote (ID xyz) via RF -> CC1101 module add-on -> add-on -> via i2c traploos protocol naar de itho

virtual remote:
add-on -> via i2c maar wel met remote protocol (met onder virtual remotes ingesteld ID) naar de itho

add-on als RF remote:
add-on -> RF via CC1101 module (met onder RF remotes ingesteld ID) naar de itho

stel; als je nu onder menu RF devices je remote met ID 123 koppelt met de add-on en vervolgens een virtual remote configureert en het remote ID kopieert van dezelfde remote (ID 123) dan gaat het niet goed. Als je deze virtual remote koppelt aan je itho koppel je daarmee dus eigenlijk weer je RF remote met ID 123 aan je itho.

Je remote commando wordt dan verwerkt bij de add-on en de itho, ze kennen immers beide een remote met hetzelfde ID. Er zit een counter / controle waarde in het remote commando, mogelijk negeert de itho je commando vanaf de add-on als deze eerder een RF commando van je remote heeft gezien en deze niet matchen. Ook kunnen de remote types verschillen (een bi-directioneel gekoppelde remote stuurt richting de itho andere commando's uit dan een niet bi-directioneel gekoppelde remote).

Dit kan wel met copy ID:

RF remote (ID 123) -> gekoppeld aan itho
Virtual remote (copy ID 123) -> via i2c maar wel met remote protocol de itho

Zo hoef je niet opnieuw een remote in te leren en gebruik je de add-on als extra remote die via API te bedienen is etc.

Waarschijnlijke oplossing:

Virtual remote met default ID of zelf verzonnen ID koppelen aan de itho

Hierna zou na een join van deze virutal remote de itho altijd te bedienen moeten zijn via de knoppen van de betreffende virtual remote (te testen via de virtual remote pagina)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Nu online
Bschnitz schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:46:
{%- set speed = value_json[''] | int %}
[...]
Hier zit het issue, value json zou gevuld moeten zijn maar is het niet. Zo even geen idee waarom dat niet het geval is maar het zal te maken hebben met een bepaalde config combinatie vermoed ik. Zou je mss eens je instellingen in een PB willen sturen?
Ook wat logging vanuit de syslog zou helpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DYM

DYM

arjenhiemstra schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:00

Waarschijnlijke oplossing:

Virtual remote met default ID of zelf verzonnen ID koppelen aan de itho

Hierna zou na een join van deze virutal remote de itho altijd te bedienen moeten zijn via de knoppen van de betreffende virtual remote (te testen via de virtual remote pagina)
Dank voor je duidelijke uitleg en je 'waarschijnlijke oplossing' bleek inderdaad de oplossing te zijn. Het werkt! :) :)

Rest mij nog te zeggen dat ik het een geweldige add-on vind.

[ Voor 8% gewijzigd door DYM op 04-09-2025 12:21 ]

• DYM

DYM

Nog even een aanvulling:

Het lijkt erop dat de RFT AUTO-N bij mij niet werkt voor de virtual remote, ook niet als ik hem eerst verwijder met 'Leave' of er een aanmeld met een ander ID. De RFT AUTO of de RFT CVE werken wel als virtual remote.
Maar met de RFT AUTO werkt het dus prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Nu online
DYM schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:48:
Nog even een aanvulling:

Het lijkt erop dat de RFT AUTO-N bij mij niet werkt voor de virtual remote, ook niet als ik hem eerst verwijderd met 'Leave' of er een aanmeld met een ander ID. De RFT AUTO of de RFT CVE werken wel als virtual remote.
Maar met de RFT AUTO werkt het dus prima :)
Dat kan kloppen, iets met bi-directioneel dat nog niet lekker werkt... de itho verwacht iets terug van de remote en krijgt dat met de huidige firmware versie nog niet. Work in progress
Pagina: 1 ... 62 63 Laatste