Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 43 ... 62 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonkelTrank
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-06-2024
Beste Tweakers,

Ik heb een NON-CVE module met CC1101 aangeschaft en in mijn HRU350 aangesloten.
Nu heb ik de volgende problemen.

Met MQTT zie ik slechts 1 sensor, de fan met een percentage. Deze kan ik niet aansturen via HA, of via de Virtuele remote. Als ik de Virtuele Remote join, kan ik wel via de Web interface de boel aansturen, alleen nog steeds niet via HA.

Daarmee werd mijn HRU "stuck" in stand twee en werkte geen enkele spider / rft-co2 melder meer om de stand aan te passen. Alle spiders en co2 vervolgens af- en opnieuw aangemeld waardoor het weer werkt. Toch maar even de add-on uit de HRU gehaald.

Voor mijn gevoel mis ik wat? Ik zou verwachten dat ik de add-on naast de bestaande spiders/co2 melders kon gebruiken en ze niet per-se aan de add-on hoef toe te voegen. Misschien is het een geval "lees de handleiding". Iemand met een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boilerman
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-01-2024
L.S. Ik heb zojuist mijn NON-CVE module geinstalleerd en via de web interface en de Mqqt instelling voor mijn Home Assistant ingevuld (Status: Connected). Ik kan de fan aansturen via de webinterface door bijv op Timer3 te klikken. Echter krijg ik in Home Assistant maar 1 entity/device als fan te zien. Kan iemand mij helpen hoe ik dit Timer3 commando vanuit homeassistant kan geven? Ik heb nu alleen een on/off optie.

Heb overigens al geprobeerd de firmware te updaten naar 2.6 om te zien of dat wat uitmaakt, maar helaas blijf ik maar 1 aan/uit optie zien.

Alvast bedankt.

[ Voor 29% gewijzigd door Boilerman op 20-12-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-05 23:23
Boilerman schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:44:
L.S. Ik heb zojuist mijn NON-CVE module geinstalleerd en via de web interface en de Mqqt instelling voor mijn Home Assistant ingevuld (Status: Connected). Ik kan de fan aansturen via de webinterface door bijv op Timer3 te klikken. Echter krijg ik in Home Assistant maar 1 entity/device als fan te zien. Kan iemand mij helpen hoe ik dit Timer3 commando vanuit homeassistant kan geven? Ik heb nu alleen een on/off optie.

Heb overigens al geprobeerd de firmware te updaten naar 2.6 om te zien of dat wat uitmaakt, maar helaas blijf ik maar 1 aan/uit optie zien.

Alvast bedankt.
Dat is precies waar mijn post van een paar dagen geleden over ging:
arjenhiemstra in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"

Het voorbeeld van Cashman werkt overigens prima. Ik wil dit echter via MQTT autodiscovry naar HA laten sturen en dat lukt nog niet helemaal zoals gewenst.
Sinds HA 2023.4 is er een fan interface update waarmee dit mogelijk is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3X-oe0xcQpIdzJUdpiEevZRcGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TcXPKXwccjx9tqUUIiLjzVti.png?f=fotoalbum_large

Maar ik kan nergens documentatie vinden hoe dat te verwerken in een MQTT config ( Documentatie en functioneren HA icm MQTT auto discovery :( :( :( )

Maar zoals gezegd, het voorbeeld van Cashman handmatig in je HA config zetten werkt prima voor nu.

• TonkelTrank
Om Home Assitant signalen te kunnen laten sturen via de MQTT config die Cashman gemaakt heeft. Is het dan nodig om de virtuele remote te joinen op de Itho Box? Als ik die toevoeg werken mijn remotes op de Itho box niet meer.

Ik probeer de bestaande virtuele remote een naam te geven en het remtype aan te passen (naar CO2 i.v.m. auto functie), maar de update knop lijkt niet te functioneren. Een reload van de addon zelf werkt ook niet.

Het WS event wordt wel verzonden, maar daarna niets

[ Voor 52% gewijzigd door TonkelTrank op 21-12-2023 17:03 . Reden: Toevoeging WS onderzoek ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De middenstand van mijn RF bedieningsschakelaars werkt niet meer als ik de (gisteren ontvangen, met de cc1101 optie) module in de cve-eco-rft geinstalleerd heb.

Installatie ging goed en de module lijkt te werken, althans via de webinterface. Maar dat de middenstand van de AB's in de badkamer en wc's niet meer werkt is best wel irritant en kan ik niet aan het gezin verkopen.

Is dit een bekend probleem voor iemand?

Edit:
dat was dus zonder de rf remotes om te zetten naar de module Na het omzetten werkt alles goed. een RTFM oplossing ;)

[ Voor 13% gewijzigd door joopv op 26-12-2023 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch187
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05:38
Wij hebben hier de volgende apparaten

HRU ECO 350 LR
536-5120 Auto temp regelunit
WPU 55I-5G

Deze zouden alle 3 moeten werken met de
Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module toch?

En zo ver ik begrijp is het handig om voor de HRU350 er 1 te nemen met CC1101 RF en bestaande remotes over te zetten naar de module? Voor de auto temp heb je hier niks aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:31
Gisteravond heb ik na jaren weer eens de firmware van de module geupdate, naar versie 2.6.0.
Het was me jaren geleden niet gelukt om de RF remote van de Itho te pairen. Gisteravond lukte dat opeens wel. Dus de remote doet het weer.

Het viel me vanochtend op dat de luchtvochtigheid en de temperatuur niet werd bijgewerkt in Home assistant.
Op de module is de additionele SHT30-sensor geinstalleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHqVKuOS4XA444puhaPD2Y5f_k8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WO8wl7513Q7dlcpkl3fbuL88.jpg?f=fotoalbum_large

Voorheen las ik die uit van topic itho/sensor en vanaf heden wordt het bijgewerkt onder itho/ithostatus.
Geen probleemm ik heb de HA-config aangepast, maar leest ie hier nu netjes van de SHT30 sensor of wordt hier toch per ongeluk de interne Itho-sensor gebruikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBCEE4wHON3dyhrahYomyMjc8Cc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLbsT3UnpxVUCNpIpB4tnoiV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYGn810p_pVe4X7MqeGmKf_hpKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S1mwK4ZjnDxr2pOliYJ7PSel.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom, gaat dit goed of moet ik nog een instelling aanpassen om gebruik te maken van de sensor aangeleverd door Arjen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
mitch187 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:32:
Wij hebben hier de volgende apparaten

HRU ECO 350 LR
536-5120 Auto temp regelunit
WPU 55I-5G

Deze zouden alle 3 moeten werken met de
Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module toch?

En zo ver ik begrijp is het handig om voor de HRU350 er 1 te nemen met CC1101 RF en bestaande remotes over te zetten naar de module? Voor de auto temp heb je hier niks aan?
Ik heb non-CVE met CC1101 aangesloten op de HRU en autotemp/ WPU hebben reguliere non-CVE. Werkt al 2 jaar prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:29
Ik heb de ithowifi al enige tijd draaien, is al een keer vervangen door @arjenhiemstra omdat er problemen waren dat de ithowifi de verbinding met de itho-box continue kwijt was.
Na enige tijd van er niks mee gedaan te hebben ben ik het weer aan het oppakken cq integreren in HA.

Echter ook nu ziet de itho-wifi (fw 2.6.0) wel "connected" alleen als ik via de webinterface Low/Medium/High aanklik zie ik de waardes in de webinterface wel veranderen maar ik hoor de itho-box niet qua fan-speed aanpassen terwijl ik er 3-4 meter vandaan zit.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:14
Ik heb een Itho CVE-S ECO met de wifi add-on module geinstalleerd, gekoppeld aan Home Assistant. Werkt prima. Maar wanneer er iemand gaat douchen, gaat het toerental dmv van de vochtsensor naar 100%, en duurt het vrij lang voordat de ventilator terug gaat naar zijn normale stand, terwijl de luchtvochtigheid al lang gedaald is naar normaal niveau. Het terug schalen kan vaak 45 - 60 minuten duren. Er zijn er hier in huis die zich storen aan de herrie van de ventilator, dat ie te lang doordraait.

Is er via de Itho settings van de add-on module parameters aan te passen, die of het maximale toerental bij vochtmeting naar bijvoorbeeld 75% zet ipv 100%, of het toerental eerder terug schakelt naar bv een half uur, of vochtigheid onder een bepaald percentage? Of een combinatie hier van?

Ik heb al lopen experimenteren met bv even uit zetten, en daarna weer aanzetten, dan start ie gewoon op de ingestelde default snelheid, en blijft dan zo. Het maximaal draaien wordt alleen getriggerd als de vochtigheid snel op loopt. De instellingen van de Low/Medium/High knoppen hebben hier geen invloed op. En vermoedelijk ook niet de 3 Timer knoppen.
Ik heb zitten denken om dit op een of andere manier in HA te gaan regelen, maar ben daar nog niet genoeg in thuis. Ik moet eerst eens uitzoeken of ik met een automation het toerental kan aanpassen.

Btw, wanneer de de ventilator normaal draait op een laag percentage toerental, en er gaat iemand douchen, dan is de weergave van de slider nog steeds laag, maar aan het stroomverbruik zie ik (en hoor ik) dat de ventilator op de hoogste stand draait. In HA zie ik dus niet de slider en het percentage omhoog gaan van de FAN card.

• hussie01
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
ardvark99 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:53:
Ik heb een Itho CVE-S ECO met de wifi add-on module geinstalleerd, gekoppeld aan Home Assistant. Werkt prima. Maar wanneer er iemand gaat douchen, gaat het toerental dmv van de vochtsensor naar 100%, en duurt het vrij lang voordat de ventilator terug gaat naar zijn normale stand, terwijl de luchtvochtigheid al lang gedaald is naar normaal niveau. Het terug schalen kan vaak 45 - 60 minuten duren. Er zijn er hier in huis die zich storen aan de herrie van de ventilator, dat ie te lang doordraait.

Is er via de Itho settings van de add-on module parameters aan te passen, die of het maximale toerental bij vochtmeting naar bijvoorbeeld 75% zet ipv 100%, of het toerental eerder terug schakelt naar bv een half uur, of vochtigheid onder een bepaald percentage? Of een combinatie hier van?

Ik heb al lopen experimenteren met bv even uit zetten, en daarna weer aanzetten, dan start ie gewoon op de ingestelde default snelheid, en blijft dan zo. Het maximaal draaien wordt alleen getriggerd als de vochtigheid snel op loopt. De instellingen van de Low/Medium/High knoppen hebben hier geen invloed op. En vermoedelijk ook niet de 3 Timer knoppen.
Ik heb zitten denken om dit op een of andere manier in HA te gaan regelen, maar ben daar nog niet genoeg in thuis. Ik moet eerst eens uitzoeken of ik met een automation het toerental kan aanpassen.

Btw, wanneer de de ventilator normaal draait op een laag percentage toerental, en er gaat iemand douchen, dan is de weergave van de slider nog steeds laag, maar aan het stroomverbruik zie ik (en hoor ik) dat de ventilator op de hoogste stand draait. In HA zie ik dus niet de slider en het percentage omhoog gaan van de FAN card.
Met de originele vochtigheids sensor heb ik dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 12:18
hussie01 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:22:
[...]

Met de originele vochtigheids sensor heb ik dat ook.
Had het hier ook maaar ligt volgens mij aan 2 dingen
- hoe vochtig het buiten is
- hoe dichtbij de meter in/bij de douchecabine staat
Die van ons lag eerst op de stortdouche en is nu achter de douchewand geplaatst. Gevolg; schakelt iets later in, maar vooral sneller uit. Ondanks dat het wel redelijk ‘droog’ lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345caravan
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 14:59
Ik gebruik ook al een tijdje naar volle tevredenheid de module van Arjen voor zowel onze wpu alsook voor de hru300 wtw.
Alles gekoppeld aan HA voor info en aansturing.
Nu merk ik de laatste weken dat het bij de hru300 vaak mis gaat met de bediening.
HA stuurt een mqqt bericht zodat de wtw op high of auto moet gaan, dat gebeurd ook prima.
Alleen dan komt er random een mqtt bericht waarvan ik denk dat deze roet in het eten gooit:
{"source":"ithoQueue_error","command":"speed:220","timestamp":1703840158}
Als HA aanstuurt staat er bv: {"source":"MQTT API","command":"rfcommand:high, idx:3","timestamp":1703841512}
Weet iemand waar deze queue error vandaan komt?
De wtw gaat na deze error in een soort medium modus van +/- 1150 rpm, terwijl hij normaal +/-820 op auto of +/- 2000 op high draait.
CO2 ppm levels zijn ook laag dus daar gaat het ook niet mis......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkoman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-05 10:15
12345caravan schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:38:
Ik gebruik ook al een tijdje naar volle tevredenheid de module van Arjen voor zowel onze wpu alsook voor de hru300 wtw.
Alles gekoppeld aan HA voor info en aansturing.
Nu merk ik de laatste weken dat het bij de hru300 vaak mis gaat met de bediening.
HA stuurt een mqqt bericht zodat de wtw op high of auto moet gaan, dat gebeurd ook prima.
Alleen dan komt er random een mqtt bericht waarvan ik denk dat deze roet in het eten gooit:
{"source":"ithoQueue_error","command":"speed:220","timestamp":1703840158}
Als HA aanstuurt staat er bv: {"source":"MQTT API","command":"rfcommand:high, idx:3","timestamp":1703841512}
Weet iemand waar deze queue error vandaan komt?
De wtw gaat na deze error in een soort medium modus van +/- 1150 rpm, terwijl hij normaal +/-820 op auto of +/- 2000 op high draait.
CO2 ppm levels zijn ook laag dus daar gaat het ook niet mis......
Lijkt erop dat er iets een speed commando stuurt, wat de HRU300 niet ondersteund. Deze ondersteund alleen die rfcommand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345caravan
Ja , alleen heb ik niets aan mijn setup veranderd, niets wat extra commando's kan versturen.
Het is zomaar ontstaan.
Soms staat er speed 120 en soms 220. Dat wisselt ook.
Voor de aansturing in HA gebruik ik trouwens jouw yaml. @Bokkoman werkt perfect!

[ Voor 19% gewijzigd door 12345caravan op 29-12-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345caravan
Net even de module aangesloten op usb en niet op de hru300. Ook dan komen de berichten binnen, lijkt wel of de module niet helemaal correct meer werkt.
{"source":"ithoQueue_error","command":"speed:20","timestamp":14}
Zal voor de zekerheid nog een verse installatie van de module doen, is dat een format file system?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:02
ardvark99 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:53:

Een paar dingen:
  • De settings van de box die je bedoelt bevatten RH of Humidity.
  • Noteer de originele standen voordat je ze verandert en je altijd terug kan naar de factory defaults.
  • Als de box idd 45-60 minuten draait dan kunnen de settings de oorzaak zijn maar het kan ook zijn dat je RV-sensor ziet dat het nog steeds zinvol is om af te zuigen.
    Heeft jouw badkamer een raampje of ventilatierooster dat open kan? Of anders een andere ruimte met een open raam waar de verse lucht vandaan kan worden gezogen?
  • Vwb het storen aan de herrie: Een box krijg je nooit 100% stil zonder 'm uit te zetten. Heb je wellicht (dunwandige) flexibele of semi-flexibele buizen op je box aangesloten? En zijn je kanalen en je box van binnen schoon? Ik vraag dit omdat dit soort zaken een turbulente luchtstroom veroorzaken met een sterkere geluidsproductie als gevolg.
    Je zou eigenlijk een laminaire luchtstroom willen. Dit scheelt behoorlijk in de geluidsproductie en daarmee in de perceptie van de herrie
Maar met maximale toerental verlagen van 100% naar 75 lijkt mij niet de juiste oplossing.
Die ventilatiebox heb je immers niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
12345caravan schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:00:
Ja , alleen heb ik niets aan mijn setup veranderd, niets wat extra commando's kan versturen.
Het is zomaar ontstaan.
Soms staat er speed 120 en soms 220. Dat wisselt ook.
Voor de aansturing in HA gebruik ik trouwens jouw yaml. @Bokkoman werkt perfect!
Geen dank!
Waar zie je die berichten eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345caravan
Bokkoman schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:36:
[...]

Geen dank!
Waar zie je die berichten eigenlijk?
In mqtt explorer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireburn
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:53
Ik heb nu een poosje de module aan de Ithodaalderop 300 eco duozone hangen. Echter lukt het me niet om het apparaat eerder op te spinnen bij hogere CO2 waarden. Valt me op dat vaak in de nacht de CO2 waarde in de slaapkamer stijgt tot 1200, en pas vanaf in de buurt van de 1200 gaat de ventilatie harder. Is het iemand gelukt om dit wel aan te passen dmv de instellingen? Ik heb de good en bad CO2 waardes aangepast in de instellingen, maar dit lijkt weinig effect te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345caravan
Fireburn schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:49:
Ik heb nu een poosje de module aan de Ithodaalderop 300 eco duozone hangen. Echter lukt het me niet om het apparaat eerder op te spinnen bij hogere CO2 waarden. Valt me op dat vaak in de nacht de CO2 waarde in de slaapkamer stijgt tot 1200, en pas vanaf in de buurt van de 1200 gaat de ventilatie harder. Is het iemand gelukt om dit wel aan te passen dmv de instellingen? Ik heb de good en bad CO2 waardes aangepast in de instellingen, maar dit lijkt weinig effect te hebben?
Op welke firmware zit je van de HRU?
bij 9 leek dit ook bij mij weinig tot niet te werken in 10 werkt dit (bij mij) veel beter iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:39

basdej

OutSystems Consultant

12345caravan schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:55:
[...]

bij 9 leek dit ook bij mij weinig tot niet te werken in 10 werkt dit (bij mij) veel beter iig.
wellicht offtopic, maar is er een manier om deze firmware zelf te updaten?

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345caravan
basdej schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:56:
[...]

wellicht offtopic, maar is er een manier om deze firmware zelf te updaten?
Itho servicetool programma downloaden en met een micro usb aan de HRU. Makkelijk zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
Ik krijg deze berichten niet in ieder geval.
Ik vermoed toch dat er ergens iets deze berichten stuurt. Ergens in je configuration.yml of misschien een script/automation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Lawrentz schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:44:
[...]

Een paar dingen:
  • De settings van de box die je bedoelt bevatten RH of Humidity.
  • Noteer de originele standen voordat je ze verandert en je altijd terug kan naar de factory defaults.
  • Als de box idd 45-60 minuten draait dan kunnen de settings de oorzaak zijn maar het kan ook zijn dat je RV-sensor ziet dat het nog steeds zinvol is om af te zuigen.
    Heeft jouw badkamer een raampje of ventilatierooster dat open kan? Of anders een andere ruimte met een open raam waar de verse lucht vandaan kan worden gezogen?
  • Vwb het storen aan de herrie: Een box krijg je nooit 100% stil zonder 'm uit te zetten. Heb je wellicht (dunwandige) flexibele of semi-flexibele buizen op je box aangesloten? En zijn je kanalen en je box van binnen schoon? Ik vraag dit omdat dit soort zaken een turbulente luchtstroom veroorzaken met een sterkere geluidsproductie als gevolg.
    Je zou eigenlijk een laminaire luchtstroom willen. Dit scheelt behoorlijk in de geluidsproductie en daarmee in de perceptie van de herrie
Maar met maximale toerental verlagen van 100% naar 75 lijkt mij niet de juiste oplossing.
Die ventilatiebox heb je immers niet voor niets.
Thanks, ik zal eens kijken naar de settings RH of Humidity. Probleem bij ons is denk ik de open zolder en trappen, waardoor je de ventilator beneden goed hoort wanneer deze op vol vermogen staat. En het is de ventilator die je hoort, niet de luchtstromen in de buizen. En aan het percentage van de vochtigheid zie ik dat deze ook weer vrij snel daalt na het douchen, maar de ventilator blijft lang door draaien, dat kan wat mij betreft sneller omlaag na bijvoorbeeld een kwartier naar medium, en dan na een uur naar laag.
De ventilator zelf hangt op zolder, boven de badkamer, en ten opzichte daarvan is de afstand vrij kort. En zoals gezegd, het zijn niet de luchtstromen die je hoort, maar echt de ventilator zelf.
En dat ie tijdens het douchen en vlak daarna 100% draait is niet het probleem, meer de totale lengte van op vol vermogen draaien.

Ik heb ondertussen de configuratie voor de add-on handmatig in de HA gezet, niet via Discovery. Hopelijk kan ik hiermee ook het eea triggeren met Automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
jassie256 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:52:
[...]

Had het hier ook maaar ligt volgens mij aan 2 dingen
- hoe vochtig het buiten is
- hoe dichtbij de meter in/bij de douchecabine staat
Die van ons lag eerst op de stortdouche en is nu achter de douchewand geplaatst. Gevolg; schakelt iets later in, maar vooral sneller uit. Ondanks dat het wel redelijk ‘droog’ lijkt.
Ik heb het op onze douchewand staan, ongeveer op 1,90m hoog.

Na afloop is het wel goed droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireburn
12345caravan schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:55:
[...]

Ik zit op FW10, zou jij misschien wat instellingen kunnen delen?
Hoe werkt het bij jou op dit moment? Gaat die langzaam in stapjes omhoog als de CO2 stijgt, of pas vanaf een bepaalde waarde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 20:56
Fireburn schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:09:
[...]

Ik zit op FW10, zou jij misschien wat instellingen kunnen delen?
Hoe werkt het bij jou op dit moment? Gaat die langzaam in stapjes omhoog als de CO2 stijgt, of pas vanaf een bepaalde waarde?
De volgende itho settings bepalen wanneer het ventilator toerental omhoog gaat op basis van co2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xbc5HSgaZmE228VJmR4OKG88_OM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qexhiYts5n5Q393JT7lyfdUA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345caravan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DCJvD751kJ1OyTZq8DvqNTIUJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNssGZZkZpxQYhK40EWKSG5i.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcW2Do4SSjlvJ-tLNHCXtdunmiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYDBu76XnfpGKSWZucabrdvf.jpg?f=fotoalbum_large
Dit zijn mijn settings. Ik vind de reactie van de hru nog niet ideaal maar ik denk dat er niet veel beters inzit...
Hij hobbelt qua toeren iets achter de CO2 waardes aan, is al veel beter dan in fw9 daar gebeurde eigenlijk veel minder.
Met de settings nog lager is er geen verschil bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
12345caravan schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:08:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit zijn mijn settings. Ik vind de reactie van de hru nog niet ideaal maar ik denk dat er niet veel beters inzit...
Hij hobbelt qua toeren iets achter de CO2 waardes aan, is al veel beter dan in fw9 daar gebeurde eigenlijk veel minder.
Bij mij lijkt er veel sneller een daling van de co2 te zijn als de fan harder gaat draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgGDKZqh16gSOM477rIipgNdF6g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uehHPmQQkToM32Rb15bwgCE1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345caravan
Paulusbrand schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:42:
[...]

Bij mij lijkt er veel sneller een daling van de co2 te zijn als de fan harder gaat draaien:
[Afbeelding]
Dat heb ik in de woonkamer ook, echter mijn screen was van de slaapkamer, daar gaat het iets langzamer.
Verder krijg ik hem niet beter.
Ik heb vanaf het begin al ruzie met de HRU, al vervangen: 2x print, 2x temp sensoren, 1x hmi, 1x ventilator.....het lijkt wel een ali-express ding. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
12345caravan schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:26:
[...]

Dat heb ik in de woonkamer ook, echter mijn screen was van de slaapkamer, daar gaat het iets langzamer.
Verder krijg ik hem niet beter.
Ik heb vanaf het begin al ruzie met de HRU, al vervangen: 2x print, 2x temp sensoren, 1x hmi, 1x ventilator.....het lijkt wel een ali-express ding. 8)7
Zitten de dag en nacht zone kleppen omgedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345caravan
Nee die zitten goed.
Ik vraag me ook af waar de module de lastcmd vandaan haalt, normaal dacht ik uit cmd topic, daar komen die uit HA en gaan dan naar lastcmd.
Ik ben er inmiddels achter dat dit speed settings van een cve zijn en niet voor mijn hru.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHpu6qM3dRI0SxyKFgP9C3191rM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2wgYNhqibFMwq5U3Qgr4eTlJ.png?f=fotoalbum_large
Niks gepaired met de module en geen automatiseringen uit HA die iets sturen.
Deze verschijnen ook bij een niet op de hru aangesloten module.

Deze is juist:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOIqhMW1zGB3eLEOJHZWbGpdWVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Ohu1wr9JnwjVqjVF9NhW2U7.png?f=fotoalbum_large

Alle commands zijn ook unknown in de log:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIkLVhz0tu9YQwsoztV-aL-0oPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JQ6BbtjoDu4hXRjYRWEV2LLx.png?f=fotoalbum_large
Firmware opnieuw geïnstalleerd, dat biedt geen oplossing. Module defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
12345caravan schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:26:
Nee die zitten goed.
Ik vraag me ook af waar de module de lastcmd vandaan haalt, normaal dacht ik uit cmd topic, daar komen die uit HA en gaan dan naar lastcmd.
Ik ben er inmiddels achter dat dit speed settings van een cve zijn en niet voor mijn hru.
[Afbeelding]
Niks gepaired met de module en geen automatiseringen uit HA die iets sturen.
Deze verschijnen ook bij een niet op de hru aangesloten module.

Deze is juist:
[Afbeelding]

Alle commands zijn ook unknown in de log:
[Afbeelding]
Firmware opnieuw geïnstalleerd, dat biedt geen oplossing. Module defect?
Last command in dit geval is een speed commando 220 (van het type pwm2i2c) welke niet uitgevoerd kon worden ("ithoQueue_error"). Als deze add-on niet aan een CVE of HRU200 hangt komt dat doordat je systeem dit commando niet ondersteund.
Wat in eerste instantie dit commando heeft getriggerd weet ik zo niet, ik vermoed via de API. Check ook even of er niet ergens een commando op een topic staat met een persistent state, dat is vaak de reden.

De RF commandos zijn geen snelheid commandos. 4401 ken ik zo niet, de 31E0 is een status bericht. Ik weet alleen even zo niet welke info daar in staat (de add-on gebruikt het iig niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
makooy schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:16:
Ik heb de ithowifi al enige tijd draaien, is al een keer vervangen door @arjenhiemstra omdat er problemen waren dat de ithowifi de verbinding met de itho-box continue kwijt was.
Na enige tijd van er niks mee gedaan te hebben ben ik het weer aan het oppakken cq integreren in HA.

Echter ook nu ziet de itho-wifi (fw 2.6.0) wel "connected" alleen als ik via de webinterface Low/Medium/High aanklik zie ik de waardes in de webinterface wel veranderen maar ik hoor de itho-box niet qua fan-speed aanpassen terwijl ik er 3-4 meter vandaan zit.
wat voor itho heb je? Werkt de slider wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345caravan
Beste wensen allemaal!
arjenhiemstra schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:14:
[...]

Last command in dit geval is een speed commando 220 (van het type pwm2i2c) welke niet uitgevoerd kon worden ("ithoQueue_error"). Als deze add-on niet aan een CVE of HRU200 hangt komt dat doordat je systeem dit commando niet ondersteund.
Wat in eerste instantie dit commando heeft getriggerd weet ik zo niet, ik vermoed via de API. Check ook even of er niet ergens een commando op een topic staat met een persistent state, dat is vaak de reden.

De RF commandos zijn geen snelheid commandos. 4401 ken ik zo niet, de 31E0 is een status bericht. Ik weet alleen even zo niet welke info daar in staat (de add-on gebruikt het iig niet)
Blijft vreemd dit...
Remote4 nooit gebruikt maar zie nu weer een lastcmd van remote 4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ty-qg4ORw4x9yrF7aGdG4anTH6s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ipSBFcDZ8cR1w9dtESaNxpy0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaFh3Dnj1znFJp-MJy_RiVqEhsM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9xhVychdMfdWGSx3OLFjZPNI.png?f=user_large

Ook nergens een persistent message te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonkelTrank
Met mijn wifi add-on is het niet mogelijk het type virtual remote, id of naam aan te passen. (Ik wil type CO2 selecteren). De update knop lijkt niet te functioneren. Iemand hier bekend mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
TonkelTrank schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:49:
Met mijn wifi add-on is het niet mogelijk het type virtual remote, id of naam aan te passen. (Ik wil type CO2 selecteren). De update knop lijkt niet te functioneren. Iemand hier bekend mee?
Als je versie 2.6.0 gebruikt, dat is een bug in de javascript achter de site kwam ik achter. Fix zit in de volgende versie. Voor nu kun je of 2.5.7 gebruiken of de details via de file editor rechtstreeks in de JSON aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
12345caravan schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:17:
Beste wensen allemaal!

[...]

Blijft vreemd dit...
Remote4 nooit gebruikt maar zie nu weer een lastcmd van remote 4:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook nergens een persistent message te vinden.
Dat zou best wel eens een bugje in de logging kunnen zijn waarbij de naam "remote4" niet de juiste is. Als het laatste commando een remote commando is geweest logt de code de laatst gebruikte naam erbij. Dat is een global variabele die mogelijk niet goed up to date is bedenk ik mij net zo door de code scrollend....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345caravan
arjenhiemstra schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:39:
[...]

Dat zou best wel eens een bugje in de logging kunnen zijn waarbij de naam "remote4" niet de juiste is. Als het laatste commando een remote commando is geweest logt de code de laatst gebruikte naam erbij. Dat is een global variabele die mogelijk niet goed up to date is bedenk ik mij net zo door de code scrollend....
Nee laatste commando was helemaal geen commando dit verschijnt zomaar.
Voor nu even geen probleem, ik corrigeer hem met HA.
We wachten met spanning op de volgende versie! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
12345caravan schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:18:
[...]

Nee laatste commando was helemaal geen commando dit verschijnt zomaar.
Voor nu even geen probleem, ik corrigeer hem met HA.
We wachten met spanning op de volgende versie! _/-\o_
Niets verschijnt zomaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireburn
12345caravan schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:08:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dank voor het delen! Dan is het op dit moment zo goed als dat het wordt met de huidige FW versie. Misschien kan ik nog wat tweaken via Homebridge/HA door zelf een algoritme erin te zetten, maar dat is nog even proberen komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:24
ik heb onlangs mijn print laten omruilen voor eentje met rf antenne.
nu heb ik eindelijk tijd gehad om hem aan te sluiten.
ik denk dat het koppelen van de remote gelukt is, al merk ik nog niet veel.
dus wellicht dat ik daar nog naar moet kijken.
maar ik heb niet veel referentiewaardes die ik kan zien.
bij de vorige module die ik ook even aangesloten heb gehad kon ik in dit tabblad allerlei info zien over mijn unit.
maar bij deze zie ik niks (zie afbeelding).
het gaat om een HRU300

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xoXE09i.png

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
arjenhiemstra schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:24:
[...]

wat voor itho heb je? Werkt de slider wel?
CVE ECO RFT

firmware 2.6.0
Itho I2C connection status: connected

slider werkt niet
buttons werken niet

Na een fysieke power-cycle van de ITHO box werkt de itho-wifi weer.
Dit heb ik vaker gehad, dat de itho-wifi ondaks dat hij "connected" aangaf eerst een power-cycle moest hebben voordat hij daadwerkelijk weer werkte.

[ Voor 27% gewijzigd door makooy op 02-01-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:23
Even vraag. Is het bereik van de optionele rf module gelijk aan de originele itho?
M.a.w. als de remotes nu goed werken doen ze dat ook als ze contact maken met de RF module? Zit met houtskeletbouw waarbij erg veel aluminium folie is gebruikt, ook in de vloer/plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
edwin2021 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:17:
Even vraag. Is het bereik van de optionele rf module gelijk aan de originele itho?
M.a.w. als de remotes nu goed werken doen ze dat ook als ze contact maken met de RF module? Zit met houtskeletbouw waarbij erg veel aluminium folie is gebruikt, ook in de vloer/plafond.
Heel lastig te zeggen. Bij mij in huis is het ontvangst vergelijkbaar maar dat is helaas niet te kopieren naar elke situatie. Het type antenne is anders en de karakteristieken zijn dan sowieso anders omdat het gewoon een andere antenne is. (hoe maar je erover gaat lezen hoe magischer het wordt zeg maar....)
Mocht het in jouw specifieke situatie toch niet lekker werken dan mag je de module natuurlijk altijd omruilten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
makooy schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:49:
[...]

CVE ECO RFT

firmware 2.6.0

slider werkt niet
buttons werken niet

Na een fysieke power-cycle van de ITHO box werkt de itho-wifi weer.
Dit heb ik vaker gehad, dat de itho-wifi ondaks dat hij "connected" aangaf eerst een power-cycle moest hebben voordat hij daadwerkelijk weer werkte.
interessant, ik hoor graag of dat vaker blijft voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 16:24
@arjenhiemstra
Ergens in een van de eerste posts van het topic heb ik gelezen dat destijds na installatie van de wifi-module de bediening via je fysieke 3 standen knop niet meer mogelijk was. Is dit nogsteeds het geval?

Edit:
Aanvullende vraag: maakt de c1101rf module het ook mogelijk om de standaard itho afstandsbedieningen te gebruiken als de wtw zelf geen rf ontvanger heeft? Ontbreekt namelijk bij mijn oude hru 3 bvh-001

[ Voor 32% gewijzigd door KayJee op 04-01-2024 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
arjenhiemstra schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:12:
[...]

interessant, ik hoor graag of dat vaker blijft voorkomen.
beter gezegd, ik heb het nu weer

Config version: 005

Evt kan je meekijken met een remote sessie als je wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
makooy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:49:
[...]

beter gezegd, ik heb het nu weer

Config version: 005

Evt kan je meekijken met een remote sessie als je wilt
werken de i2c commando's op de debug pagina nog?
ben nu even met korte vakantie in het buitenland en na herinstallatie van mijn pc vergeten de VPN opnieuw op te zetten. evt. remote sessies kunnen pas vlg. week weer daarmee helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
KayJee schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:36:
@arjenhiemstra
Ergens in een van de eerste posts van het topic heb ik gelezen dat destijds na installatie van de wifi-module de bediening via je fysieke 3 standen knop niet meer mogelijk was. Is dit nogsteeds het geval?
bediening zeker wel mogelijk maar eea heeft prio binnen de itho firmware, daar kan ik niets aan veranderen. Waar de 3 standen schakelaar precies zit qua prio weet ik zo niet, dat zou in de handleiding van je itho moeten staan. Over het algemeen hebben remote commando's de hoogste prio, daarna co2/hum, daarna pwm2i2c. zowel remote als pwm2i2c kun je met de add-on naar je itho sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
arjenhiemstra schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:53:
[...]

werken de i2c commando's op de debug pagina nog?
ben nu even met korte vakantie in het buitenland en na herinstallatie van mijn pc vergeten de VPN opnieuw op te zetten. evt. remote sessies kunnen pas vlg. week weer daarmee helaas.
Low level itho I2C commands:
Query DeviceType = result
Query Status Format = result
Query Status = result
Query 2410 = result
Query 31DA = failed
Query 31D9 = result
Query Counters = doet niks

Update info:
Current firmware version: 2.6.0
Hardware revision: 2

[ Voor 6% gewijzigd door makooy op 04-01-2024 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
fan-speed_rpm verspringt wel, 1084, naar 1083 naar 1081 naar 1080

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
arjenhiemstra schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:11:
[...]

Heel lastig te zeggen. Bij mij in huis is het ontvangst vergelijkbaar maar dat is helaas niet te kopieren naar elke situatie. Het type antenne is anders en de karakteristieken zijn dan sowieso anders omdat het gewoon een andere antenne is. (hoe maar je erover gaat lezen hoe magischer het wordt zeg maar....)
Mocht het in jouw specifieke situatie toch niet lekker werken dan mag je de module natuurlijk altijd omruilten.
OK, dank voor aanbod. Als ik gelegenheid heb kruip ik de zolder op en plaats add-on en koppel de verst verwijderde remote als test.
Fijne vakantie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_IT
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-05 19:12
@arjenhiemstra Ik wilde even laten weten dat de module ook werkt op een HRU-3-BVFT-L-004. (545-4211)
Kon dit niet met zekerheid uit het forum halen.

Bedankt voor al je werk !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-05 13:45
arjenhiemstra schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:06:
[...]

Ik had, dacht ik, exact hetzelfde maar blijkbaar werken escape karakters in een JSON array niet helemaal zoals ik verwacht. Nu op een andere manier de array opgebouwd en dan werkt het wel.
Thanks!
@arjenhiemstra wil je hiermee de HASS Autodiscovery een update geven?

Zou erg fijn zijn om voorgedefinieerde knoppen (bv. auto/min/med/max) te hebben, zonder die zelf te moeten aanmaken / onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcbrown90
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-05 13:55
Beste mede tweakers,

Ik heb zojuist een 'nieuw'(bouw 2016) huis gekocht met daarin een itho warmtepomp en wtw installatie.
Nu wil ik heel graag deze apparaten uitlezen/bedienen met HomeAssistent, zodoende kwam ik hier uit.
Echter is het mij een beetje onduidelijk of mijn apparaten ondersteund zijn, wellicht dat er hier mensen zijn die mij kunnen helpen.

Mijn warmte pomp is van het type "WPU 45l 4th generation" mijn WTW is niet voorzien van een stikker met een type nummer maar wellicht dat iemand deze herkent op de bijgevoegde foto.
Verder heb ik ook een blauwe regel unit(ook zichtbaar op de foto) die de kleppen aanstuurt van de individuele ruimtes(type: DemandFlow/QualityFlow DF/QF BASESET 12), hierop lijkt ook een rj45 stekker te zitten voor service doeleinden kan ik deze ook uitlezen?

Alvast heel erg bedankt! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIwCoYQJ1FAYJSj6LI_DxcZ1ymM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxF9qt2eHMzEvEagvdt2z010.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arjenhiemstra
ivarv schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:19:
[...]

@arjenhiemstra wil je hiermee de HASS Autodiscovery een update geven?

Zou erg fijn zijn om voorgedefinieerde knoppen (bv. auto/min/med/max) te hebben, zonder die zelf te moeten aanmaken / onderhouden.
zeker! Sterker, staat al klaar voor de volgende versie. Commit is hier te vinden:
https://github.com/arjenh...7430fbe30bba6f512f359b91c

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
mcbrown90 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:41:
Beste mede tweakers,

Ik heb zojuist een 'nieuw'(bouw 2016) huis gekocht met daarin een itho warmtepomp en wtw installatie.
Nu wil ik heel graag deze apparaten uitlezen/bedienen met HomeAssistent, zodoende kwam ik hier uit.
Echter is het mij een beetje onduidelijk of mijn apparaten ondersteund zijn, wellicht dat er hier mensen zijn die mij kunnen helpen.

Mijn warmte pomp is van het type "WPU 45l 4th generation" mijn WTW is niet voorzien van een stikker met een type nummer maar wellicht dat iemand deze herkent op de bijgevoegde foto.
Verder heb ik ook een blauwe regel unit(ook zichtbaar op de foto) die de kleppen aanstuurt van de individuele ruimtes(type: DemandFlow/QualityFlow DF/QF BASESET 12), hierop lijkt ook een rj45 stekker te zitten voor service doeleinden kan ik deze ook uitlezen?

Alvast heel erg bedankt! [Afbeelding]
De non-cve module werkt (verwacht ik) op alle 3 de devices. De WTW is zp te zien een HRU 3 of HRU 350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcbrown90
arjenhiemstra schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:20:
[...]

De non-cve module werkt (verwacht ik) op alle 3 de devices. De WTW is zp te zien een HRU 3 of HRU 350.
Enorm bedankt!

Ik kan dus 3 keer de non-cve module bestellen?
De oude bewoners hebben mij ook nog een RF remote gegeven, voor 1 unit kan ik dus de module met c1101 bestellen? Weet je toevallig ook voor welke dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-05 13:45
arjenhiemstra schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:19:
[...]

zeker! Sterker, staat al klaar voor de volgende versie. Commit is hier te vinden:
https://github.com/arjenh...7430fbe30bba6f512f359b91c
Top 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
mcbrown90 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:23:
[...]

Enorm bedankt!

De oude bewoners hebben mij ook nog een RF remote gegeven, voor 1 unit kan ik dus de module met c1101 bestellen? Weet je toevallig ook voor welke dat is?
Misschien helpt foto van remote

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcbrown90
edwin2021 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:23:
[...]

Misschien helpt foto van remote
Het is deze https://www.ithodaalderop...essional/product/536-0146

Wat ik bedoelde was op welke van de 3 ik de printplaat met RF functie moest plaatsen, maar dat is mij inmiddels al duidelijk.

Nogmaals bedankt voor alle hulp, de printplaten zijn inmiddels besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
mcbrown90 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:23:
[...]

Enorm bedankt!

Ja dat kan, hoewel ik denk dat je weinig hebt aan de add-on op de WTW als ik eerlijk ben. De demandflow is in je systeem het ding wat alle besturing doet op basis van metingen uit de kamers. Daar kun je met virutal remotes via de add-on per ruimte dingen gaan regelen. Wat je met de bestaande remote moet doen hangt een beetje van je gewenste eindsituatie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liger
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-05 15:04
Semi-gerelateerd aan het slim maken van m'n MV, maar weet iemand hoe ik de 'automatische' 100% bij hoge luchtvochtigheid wat kan tweaken? Ik vind het wel fijn dat de unit voor dat scenario nog mijn ingestelde percentage overruled, maar zeker nu het zo koud en droog is buiten blijft hij dat naar mijn smaak wat lang doen. Welke waarde in de Itho settings kan ik daarvoor aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:14
Ik lees al een tijdje mee in dit draadje maar sta nu op het punt om een module te bestellen. De ITHO die hier hangt staat altijd op automatisch en toert snel op nadat we de douche hebben aangezet op basis van de vocht sensor. Helaas schakelt de box pas laat weer terug (>3 uur later) terwijl het vocht percentage dan <50% zit. Ik wil graag met de module zorgen voor het eerder terug schakelen naar de lage ventilatiestand om niet onnodig veel warmte weg te voeren uit het huis. Boven verwarmen wij niet m.u.v. de badkamer en die loopt gerust terug van 20 --> 18 graden als de ventilatie zo lang blijft draaien. Dan heb ik het nog niet over de tocht die wij beneden ervaren. Is het gebruikelijk dat de MV pas terugschakelt bij een vocht percentage <50%? Als ik het goed heb begrepen kan ik met de module via HA een na draai tijd of hoger vochtpercentage instellen om terug te schakelen naar de lage stand?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
Bo0bz schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:20:
Ik lees al een tijdje mee in dit draadje maar sta nu op het punt om een module te bestellen. De ITHO die hier hangt staat altijd op automatisch en toert snel op nadat we de douche hebben aangezet op basis van de vocht sensor. Helaas schakelt de box pas laat weer terug (>3 uur later) terwijl het vocht percentage dan <50% zit. Ik wil graag met de module zorgen voor het eerder terug schakelen naar de lage ventilatiestand om niet onnodig veel warmte weg te voeren uit het huis. Boven verwarmen wij niet m.u.v. de badkamer en die loopt gerust terug van 20 --> 18 graden als de ventilatie zo lang blijft draaien. Dan heb ik het nog niet over de tocht die wij beneden ervaren. Is het gebruikelijk dat de MV pas terugschakelt bij een vocht percentage <50%? Als ik het goed heb begrepen kan ik met de module via HA een na draai tijd of hoger vochtpercentage instellen om terug te schakelen naar de lage stand?
Meestal kan je het wel ergens instellen wanneer hij inschakelt/uitschakelt. daar heb je niet perse deze addon voor nodig.
Zonder te weten welke Itho box jij hebt, kunnen we geen info hierover geven.
Als de vochtsensor is ingebouwd, dan zit er meestal wel een potmeter op die je kan draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door Bokkoman op 10-01-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:14
@Bokkoman Excuus voor de ontbrekende info 8)7

Ik heb een simpele MV box CVE-S ECO SE met een driestandenschakelaar in de badkamer. In de handleiding staat het volgende over de sensor:
Standaard is de CVE-S ECO uitgerust met een ingebouwde vochtsensor (RV-sensor). Deze vochtsensor meet door zijn slimme regeling nauwkeurig de luchtvochtigheid en past de ventilatie daar automatisch op aan. Wanneer de sensor een (abrupte) stijging van de luchtvochtigheid detecteert zal de automatische regeling de ventilatie-unit optoeren naar de maximale stand. De RV-sensor is (zonder speciaal gereedschap) niet in te stellen.
Geen idee dus waar ik de sensor kan bijstellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Bo0bz op 10-01-2024 09:49 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
Bo0bz schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:47:
@Bokkoman Excuus voor de ontbrekende info 8)7

Ik heb een simpele MV box CVE-S ECO SE met een driestandenschakelaar in de badkamer. In de handleiding staat het volgende over de sensor:
Hm ja dan is het lastig. Ik weet zelf niet of je die instellingen kan wijzigen via deze addon. Dat kunnen andere vast beantwoorden :)

*edit*
Lijkt wel alsof je instellingen kunt wijzigen als ik deze post lees:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69190638

[ Voor 16% gewijzigd door Bokkoman op 10-01-2024 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Liger schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:19:
Semi-gerelateerd aan het slim maken van m'n MV, maar weet iemand hoe ik de 'automatische' 100% bij hoge luchtvochtigheid wat kan tweaken? Ik vind het wel fijn dat de unit voor dat scenario nog mijn ingestelde percentage overruled, maar zeker nu het zo koud en droog is buiten blijft hij dat naar mijn smaak wat lang doen. Welke waarde in de Itho settings kan ik daarvoor aanpassen?
Zie Lawrentz in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module" van twee pagina's terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Ook voor jou, zie Lawrentz in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module" van twee pagina's terug.

bedenk wel dat we nu in een koude en mn droge periode zitten waardoor de RV nogal laag is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardvark99
@Bo0bz Ik heb een aantal instellingen diee je via de web GUI van de add-on module kan aanpassen:

26 Minimum ventilation level in Auto (%) 30 0 100 * 15
72 Ventilation level it goes to when the RH control turns on (%) 100 0 100 * 75
79 Maximum time it is allowed by the RH control to remain in high (min) 180 1 255 * 30

Met * zijn de waardes die ik om te testen heb ingesteld. Wat er dus is ingesteld is dat de MV standaard op een lager toerental draait (26), en bij douchen maximaal (72) op 75% gaat ipv 100%, en dat dat maximaal 30 minuten duurt (79).

Dit is iig al een voordeel om een add-on module te hebben, het aanpassen van bepaalde waardes in de settings van de ITHO (tenminste in het type dat ik heb). Er zijn nog veel meer settings, maar die zijn voor andere types van ITHO.
Ik kan nu niet bij mijn add-on komen, anders had ik nog een screenshot toegevoegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Dat zijn settings in de itho firmware. Deze kun je via de add-on aanpassen.
Hier een overzicht van de sensor settings van mijn itho:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNq3BWLANmHcCLYRyfxNNewOq0A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NgPjltKxjsOgyrBn8S3yF6rv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Onl1ne1373 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:46:
Ik heb een probleem met het uitlezen van de aanvoer temperatuur van mijn HRU 300:

[Afbeelding]

Itho device type: HRU 250-300 (Is een 300)
Itho fw version: 8
Addon versie: 2.5.6

Kan het firmware gerelateerd zijn?

DeviceType: 80 82 90 E0 05 09 00 01 07 01 09 08 00 00 03 63
StatusFormat: 80 82 A4 00 05 20 00 00 92 92 11 92 92 92 11 0F 0F 00 00 00 12 12 0F 00 01 10 10 10 10 10 92 92 10 00 10 10 0F 10 24
Status: 80 82 A4 01 05 34 33 04 80 00 08 1F 02 BA 08 6E 08 7D 08 2C 03 E2 00 33 00 00 18 00 00 2E 74 C8 16 00 05 78 00 00 00 00 00 00 03 20 0D AA 0E 33 00 00 00 06 D9 00 00 92 FF FF A0
Hoe is dit afgelopen? Ik heb hetzelfde probleem namelijk? En ook staat m'n 'inflated air' waarde op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Ik merk dat sinds de inbouw in de CVE RFT (plaats: zolder) en het omzetten van de RF remotes naar de CC1101, de verbinding van de RF remote in het toilet op de BG erg slecht is geworden.

Het helical antennetje wat aan de CC1101 hangt staat naar boven gericht, dat ga ik maar eens wat verbuigen om te zien of dat naar de wc er recht onder een betere verbinding oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter274
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-03 22:04
Hallo allemaal,
Ik ben net beginnende HA gebruiker. Ik heb tot nu toe 1 apparaat (Aubess smart plug) via Zigbee.

Onze kinderen vergeten meestal de MV hoger te zetten wanneer ze gaan douchen. Nu, na 14 jaar, komt het stucwerk in de douche los. Ik wil dus wel graag onze MV box met 3 standen laag-midden-hoog automatisch laten variëren met de luchtvochtigheid in de badkamer. Maar wanneer ik dit lange topic doorlees zie ik voor 95% termen waar ik nog nooit van gehoord heb. is dit eenvoudig te leren, in beperkte tijd, of kan ik er beter maar niet aan beginnen?

Wat me vooral afschrikt is dat ik berichten lees van mensen bij wie het allemaal werkt en dan ineens na een poosje niet meer en dat je dan op zoek moet naar de oorzaak.

Zijn er ook kant en klare oplossingen die gewoon werken?

Dank en groet,
Pieter

[ Voor 11% gewijzigd door Pieter274 op 10-01-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Laatst online: 10:28
KappuhH schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:43:
[...]

Hoe is dit afgelopen? Ik heb hetzelfde probleem namelijk? En ook staat m'n 'inflated air' waarde op 0.
Sensor was kapot. Alle sensoren in het apparaat zijn vervangen door ander soort.
Volgens de monteur een design probleem. Bij mij in de straat zijn er al meer vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Laatst online: 10:28
Pieter274 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:32:
Hallo allemaal,
Ik ben net beginnende HA gebruiker. Ik heb tot nu toe 1 apparaat (Aubess smart plug) via Zigbee.

Onze kinderen vergeten meestal de MV hoger te zetten wanneer ze gaan douchen. Nu, na 14 jaar, komt het stucwerk in de douche los. Ik wil dus wel graag onze MV box met 3 standen laag-midden-hoog automatisch laten variëren met de luchtvochtigheid in de badkamer. Maar wanneer ik dit lange topic doorlees zie ik voor 95% termen waar ik nog nooit van gehoord heb. is dit eenvoudig te leren, in beperkte tijd, of kan ik er beter maar niet aan beginnen?

Wat me vooral afschrikt is dat ik berichten lees van mensen bij wie het allemaal werkt en dan ineens na een poosje niet meer en dat je dan op zoek moet naar de oorzaak.

Dank en groet,
Pieter
Voor veel MVs zijn vochtsensoren te koop die het dus zelfstandig regelen. Ik zou eens kijken of die er zijn voor jouw specifiek model. Ik heb best een uitgebreide HA installatie en al meerdere eigen oplossingen voor afzuig gehad. Nu een Itho vocht sensor in de badkamer, werkt altijd. Ik zou het hobbyen alleen doen als je het leuk vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Pieter274 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:32:
Hallo allemaal,

Dank en groet,
Pieter
Welke ventilatiebox heb je?
(Graag merk, model, typenummer.)

Ik vraag dit omdat we dan kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Onl1ne1373 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:31:
[...]

Sensor was kapot. Alle sensoren in het apparaat zijn vervangen door ander soort.
Volgens de monteur een design probleem. Bij mij in de straat zijn er al meer vervangen.
Via Itho zelf geregeld? Ik heb m'n unit via Marktplaats gekocht dus hopelijk kan ik nog iets met ze regelen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:09
KappuhH schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:43:
[...]

Interessant, ik heb een soortgelijk probleem met de HRU 300, niet -327 maar altijd 10. Flow van inflated air staat op 404.5 en flow van blown air op 307.

Measured outside temperature staat altijd op 10 en inlet temperature altijd op 22, temperature of blown out air is altijd 10.
Error number0
Status4
Measured outside temperature (°C)10
Measured temperature of mixed outside air (°C)9.3
The flow of the inflated air (M3/h)404.5
Inlet temperature (°C)22
Temperature of the extracted air (°C)20.75
Temperature of the blown out air of the house (°C)10
The flow of the blown air (m3/h)307.6
Relative fanspeed (%)0
Absolute speed of the fan (%)18
Hysteresis use in control mode (K)0
Timer for how long the house is cooled (hour)0
Timer for how long the house is heated (hour)0
The mass flow of the air entering the house (kg/h)504.43
The mass flow of the air leaving the house (kg/h)382.03
Percentage that the bypass valve is open (%)100
The desired inlet temperature (°C)19
Hysteresis of the frost (K)0
Number of steps the frost valve is open (steps)1400
Number of hours of too cold air (hour)0
Temporary speed reduction (rpm)0
Sample timer in frost mode (min)0
RPM of the motor (rpm)586
Measured waste temperature heated NTC (°C)10
Measured blend temperature heated NTC (°C)10
Desired capacity (m3/h)0
Busy doing adjustments (-)0
Current consumption of fan (mA)1130
Desired current consumption of fan (mA)0
Highest measured RH (%)127.5
Highest measured CO2 (ppm)485

[ Voor 78% gewijzigd door Krus op 10-01-2024 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter274
Lawrentz schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:50:
[...]

Welke ventilatiebox heb je?
(Graag merk, model, typenummer.)

Ik vraag dit omdat we dan kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn.
Wow, wat een hulpvaardigheid hier, tjonge bedankt alvast voor het meedenken!

Merk: itho
Type: CVE ECO 2P
Versie: 110-0011-01
Artnr: 545-5030
Cap. 325 m3/h
Druk 150Pa

Wij wonen hier al 16 jaar en deze box is nog nooit vervangen, is dus een oud beestje. Kan dus goed zijn dat we binnenkort aan een nieuwe moeten en dan kunnen we meteen iets kiezen met RV sensor.

Maar goed:
Het apparaat hangt op zolder onder het dak. Zit met een perilex stekker in een WCD, die leidt naar de meterkast. Naast de lichtknop van de badkamer zit een 3-standenschakelaar, komt ook uit in de meterkast.
In de keuken zit ook zo'n 3-standenschakelaar.

In de meterkast zit dan een lasdoos waarin al die kabels gekoppeld worden.

Ik ben niet zo'n held in electra, maar wat ik begrepen heb is dat in die perilex stekker aarde, fase (220v) en drie schakeldraden zitten, waarmee de toeren worden geschakeld.

Nu zit ik te denken: ik hoef helemaal niet persé alle 3 de standen te kunnen schakelen via Home Assistant. Het zou voldoende zijn om tijdelijk stand 3 te activeren zolang de vochtigheid te hoog is.

Dus: dan lijkt het ook wel voldoende om via Home Assistant een relais aan te sturen dat de twee schakeldraden voor stand 3 verbindt. En dan weer loslaat zodra de vochtigheid voldoende is gedaald.

Groet,
Pieter

[ Voor 7% gewijzigd door Pieter274 op 10-01-2024 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBassie
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-05 11:17
Pieter274 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:28:
[...]
Dus: dan lijkt het ook wel voldoende om via Home Assistant een relais aan te sturen dat de twee schakeldraden voor stand 3 verbindt. En dan weer loslaat zodra de vochtigheid voldoende is gedaald.
Eerlijk gezegd, denk ik dat je meer heb aan een nieuwe CVE-S eco. Dat is de kant-en-klare oplossing die je zoekt. Daar zit een vochtsensor in, en die schakelt automatisch naar een hoger toerental als de luchtvochtigheid (snel) toeneemt (lees: als er iemand staat te douchen).
Je kunt 'm ook nog steeds met de afstandbediening bedienen, maar je zult merken dat dat veel minder nodig is.

Als dit forum wat overweldigend is, dan ben jij -sorry- waarschijnlijk niet de doelgroep voor deze -fantastische- addon.
Als je een paar avonden wilt hobbyen (reken op 5-10+ als je nog met MQTT moet starten), dat zou ik meteen de addon scoren. Je kunt kan de relais in de knutselbak laten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
Krus schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:25:
[...]

Interessant, ik heb een soortgelijk probleem met de HRU 300, niet -327 maar altijd 10. Flow van inflated air staat op 404.5 en flow van blown air op 307.

Measured outside temperature staat altijd op 10 en inlet temperature altijd op 22, temperature of blown out air is altijd 10.

[...]
Hier vergelijkbaar hru 300
Label Value
Error number 1
Status 4
Measured outside temperature (°C) 10
Measured temperature of mixed outside air (°C) 8.57
The flow of the inflated air (M3/h) 402.5
Inlet temperature (°C) 22
Temperature of the extracted air (°C) 18.98
Temperature of the blown out air of the house (°C) 10
The flow of the blown air (m3/h) 307.6
Relative fanspeed (%) 0
Absolute speed of the fan (%) 29
Hysteresis use in control mode (K) 0
Timer for how long the house is cooled (hour) 0
Timer for how long the house is heated (hour) 0
The mass flow of the air entering the house (kg/h) 503.31
The mass flow of the air leaving the house (kg/h) 382.03
Percentage that the bypass valve is open (%) 100
The desired inlet temperature (°C) 19
Hysteresis of the frost (K) 0
Number of steps the frost valve is open (steps) 1400
Number of hours of too cold air (hour) 0
Temporary speed reduction (rpm) 0
Sample timer in frost mode (min) 0
RPM of the motor (rpm) 736
Measured waste temperature heated NTC (°C) 10
Measured blend temperature heated NTC (°C) 10
Desired capacity (m3/h) 0
Busy doing adjustments (-) 0
Current consumption of fan (mA) 1698
Desired current consumption of fan (mA) 0
Highest measured RH (%) 52
Highest measured CO2 (ppm) 997

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter274
DeBassie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:51:
[...]

Eerlijk gezegd, denk ik dat je meer heb aan een nieuwe CVE-S eco. Dat is de kant-en-klare oplossing die je zoekt. Daar zit een vochtsensor in, en die schakelt automatisch naar een hoger toerental als de luchtvochtigheid (snel) toeneemt (lees: als er iemand staat te douchen).
Je kunt 'm ook nog steeds met de afstandbediening bedienen, maar je zult merken dat dat veel minder nodig is.
Ja heb al zitten kijken op ithodaalderop.nl. Dank voor de tip!
Als dit forum wat overweldigend is, dan ben jij -sorry- waarschijnlijk niet de doelgroep voor deze -fantastische- addon.
Hoeft geen sorry te zeggen hoor. En dat dit niet mijn ding is zou heel goed kunnen. Overweldigend is het voor mij niet, ik denk dat ik dit wel kan leren. Maar dat kost tijd en ik heb nog meer hobbies.
Als je een paar avonden wilt hobbyen (reken op 5-10+ als je nog met MQTT moet starten), dat zou ik meteen de addon scoren.
Als het wat tijd kost en het blijft netjes doordraaien wil ik dat nog best doen. Maar als ik ook daarna nog met enige regelmaat in de weer moet met updates en zo dan liever niet. Ik heb al een pfSense box + een heel Unifi netwerk + 3 Synology's die ik beheer, dat vind ik wel genoeg eigenlijk ;)
Je kunt kan de relais in de knutselbak laten
Ik begrijp dat deze prachtige addon jullie harten heeft gestolen en dat is leuk om te zien. Als ik echter met een simpel relais ook mijn doel kan bereiken is het voor mij goed genoeg + eenvoudiger te realiseren en te beheren, zo dacht ik. Maar ik weet niet of zo'n relais een reële mogelijkheid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Paulusbrand schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:26:
[...]

Label Value
Error number 1
Status 4
Relative fanspeed (%) 0
Interessant, blijkbaar gaan de sensoren in de HRU eco 300 dus allemaal stuk? Als ik in de history van Home Assistant kijk zie ik dat de inflated flow heel af en toe nog wel een (waarschijnlijk foutieve) waarde doorgeeft op het hele uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTrW1Ag3gJPtaxzVsJron9x8YO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wyzsWdrzEbVO4yv2e9NTvwT9.png?f=fotoalbum_large[/URL]

Daarnaast heb ik een ander opvallend probleem. Af en toe lijkt de unit niet meer te reageren om de RF afstandbedieningen. Een herstart lost dan ook niet altijd het probleem op. Als ik dan de kabel van de add-on los haal en vervolgens herstart gaat het wel goed. Zou dit aan de add-on kunnen liggen? @arjenhiemstra heb je dit eerder gehoord?

Verder viel het me op dat gisteren de waarde van 'status' opeens van 0 naar 11 ging, zonder dat ik daar zelf iets aan gedaan heb. Weet iemand wat de status 11 betekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krus
KappuhH schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:53:
[...]

Verder viel het me op dat gisteren de waarde van 'status' opeens van 0 naar 11 ging, zonder dat ik daar zelf iets aan gedaan heb. Weet iemand wat de status 11 betekent?
Ik weet niet wat status 11 betekend want die ben ik hier nog niet tegen gekomen, ik heb wel de status betekenissen van andere codes opgeschreven.

Status 4 = Heat Recovery
Bypass 100% = Closed

Status 9 = Summer Bypass
Bypass 0% = Open

Status 8 = Cold Recovery
Bypass 100% = Closed

Status 6 = HR_Frost
Bypass 100% = Closed

Zodra ik een status voorbij zie komen en ik ben thuis dan hang ik de itho service tool aan de unit en dan kan je daar vaak in zien wat de status betekend. Of de bypass helemaal klopt weet ik niet zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Pieter274 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:12:
[...]
Ja heb al zitten kijken op ithodaalderop.nl. Dank voor de tip!
[...]
Hoeft geen sorry te zeggen hoor. En dat dit niet mijn ding is zou heel goed kunnen. Overweldigend is het voor mij niet, ik denk dat ik dit wel kan leren. Maar dat kost tijd en ik heb nog meer hobbies.
[...]
Als het wat tijd kost en het blijft netjes doordraaien wil ik dat nog best doen. Maar als ik ook daarna nog met enige regelmaat in de weer moet met updates en zo dan liever niet. Ik heb al een pfSense box + een heel Unifi netwerk + 3 Synology's die ik beheer, dat vind ik wel genoeg eigenlijk ;)
[...]
Ik begrijp dat deze prachtige addon jullie harten heeft gestolen en dat is leuk om te zien. Als ik echter met een simpel relais ook mijn doel kan bereiken is het voor mij goed genoeg + eenvoudiger te realiseren en te beheren, zo dacht ik. Maar ik weet niet of zo'n relais een reële mogelijkheid is?
Met een relais aansturen zou technisch wel kunnen maar raad ik niet aan.

Zie ook:
Itho 545-5060
CVE 14-08-2013 motor, waaier, PCB en kabel vernieuwd (pdf)

De interne RV-sensor (RV: Relatieve vochtigheid) zou aan de achterkant van de 5x2 aansluiting geplaatst kunnen worden indien aanwezig.
De interne RV-sensor kan ook worden aangesloten met een verlengkabel.

Ter inspiratie:
u_nix_we_all in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"
S0epkip in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"

Let op dat bij het openen van de box de stekker uit het stopcontant wordt gehaald.
Op diverse plekken staat 230 volt!!

Indien interne sensoren niet mogelijk zijn dan maar externe sensoren, want beter externe sensoren dan geen sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Krus schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:32:
[...]

Ik weet niet wat status 11 betekend want die ben ik hier nog niet tegen gekomen, ik heb wel de status betekenissen van andere codes opgeschreven.

Status 4 = Heat Recovery
Bypass 100% = Closed

Status 9 = Summer Bypass
Bypass 0% = Open

Status 8 = Cold Recovery
Bypass 100% = Closed

Status 6 = HR_Frost
Bypass 100% = Closed

Zodra ik een status voorbij zie komen en ik ben thuis dan hang ik de itho service tool aan de unit en dan kan je daar vaak in zien wat de status betekend. Of de bypass helemaal klopt weet ik niet zeker.
Dankje!

Ik zal eens kijken naar de service tool. Hoe sluit je die aan op de unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krus
KappuhH schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:27:
[...]

Dankje!

Ik zal eens kijken naar de service tool. Hoe sluit je die aan op de unit?
Micro usb kabel kan je aansluiten op het kleine display, zit achter een klein zwart glanzend kapje die je naar beneden kan schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
joopv schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:59:
Ik merk dat sinds de inbouw in de CVE RFT (plaats: zolder) en het omzetten van de RF remotes naar de CC1101, de verbinding van de RF remote in het toilet op de BG erg slecht is geworden.

Het helical antennetje wat aan de CC1101 hangt staat naar boven gericht, dat ga ik maar eens wat verbuigen om te zien of dat naar de wc er recht onder een betere verbinding oplevert.
Ik sta voor dezelfde uitdaging maar moet nog testen. Bij mij houten vloer maar wel aluminium isolatie onder laminaat vloer op de eerste verdieping. Box hang op zolder net boven 1e verdieping. Nog geen tijd gehad om module in te bouwen en remites in te leren maar wel benieuwd hoe het jou vergaat.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Ik heb gisteravond een nieuwe beta versie online gezet, 2.7.0-beta1.

De volgende wijzigingen zitten erin:

HA auto discovery
Update van HA auto discovery, er zijn nu presets zichtbaar in HA. nog todo: itho device based HA integratie

WebAPI
Dankzij het werk van Yorick zijn settings nu op te vragen via de WebAPI en ook aan te paseen via de WebAPI. gevaarlijk functie maar kan we heel nuttig zijn. De WebAPI geeft bij het gebruik van deze functies ook wat meer info terug, ipv alleen OK en NOK. Je krijgt altijd een JSON terug met het resultaat volgens de JSend spec.
Testen is hier nodig! Yorick en ik hebben de nodige check en balances toegevoegd maar ik hoor graag jullie feedback. Als dit bevalt ten opzichte van de huidige OK/NOK dan kan de rest van de WebAPI ook hierin omgezet worden (code is al helemaal uitgewerkt en getest maar is nog niet actief, dat zal dan versie 3.0.0 worden)

Domoticz MQTT integratie
Domoticz MQTT integratie is nu losgetrokken van de rest. Domoticz en de rest van de MQTT Api kunnen tegelijkertijd actief zijn.

MQTT config let op: mogelijk breaking!
De MQTT config is iets veranderd. Je hoeft nu alleen een base topic (bv. "itho") te configureren ipv alle topics los (wat regelmatig tot verwarringen en vragen heet geleid). De daarop gebaseerde topic namen worden live in de web interface getoond met een korte uitleg van de functie.

wifi config
Het instellen van het wifi netwerk bij het voor het eerst instellen van de add-on gaat via een access point dat draait op de add-on. Daarna was het soms zoeken welk IP adres de module had gekregen.
Dit is nu gewijzigd. Na het instellen van de wifi instellingen maakt de module direct verbinding en toont het resultaat daarvan in de web interface (SSID, connectie status, IP adres). Je kunt dus direct zien met welk IP adres je kunt verbinden als je weer met je eigen wifi netwerk verbonden bent. Ook blijf het AP na elke reboot/powercycle 15 minuten actief (instelbaar van niet tot oneindig) zodat je nogmaals via het AP van de add-on kunt verbinden om je instellingen aan te passen.

Itho settings pagina
Settings ophalen uit de itho firmware is een langdurig proces en bij elke page refresh moest het opnieuw gedaan worden.
Dat is met deze versie gewijzigd. Als de settings eenmaal opgehaald en compleet zijn worden deze bewaard in de browser cache. Bij een volgende page load (met dezelfde browser) zullen de settings uit de cache gehaald worden en staan deze direct in de interface. Uiteraard is het geforceerd refreshen ook mogelijk. De match met settings uit de cache wordt gemaakt op basis van een uniek UUID per device.
Het downloaden van alle settings als JSON file voor backup bijvoorbeeld is nu ook mogelijk (download knop komt beschikbaar na het laden van alle settings).

Bug fixes
Verschillende maar de belangrijkste is dat het updaten van virtual remotes weer goed werkt (dat was een issue in 2.6.0)

volledige release notes en link naar het firmware bestand (kan ook via de update pagina van je add-on).
https://github.com/arjenh...s/tag/Version-2.7.0-beta1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
prekz schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:38:
Misschien dat ik eroverheen lees/zoek.

Maar ik het euvel dat mijn itho mv af en toe de wifi connectiviteit verliest. Zodra de wifi weer geconnect is gaat de mv in 100% stand. Is er een optie om default de lage stand te pakken?

Ik ervaar dit ook als ik de mv volledig uitschakel en vervolgens weer opstart, hij zal altijd in de 100% status starten.
Iemand hier nog een oplossing voor?
Is ook het geval als home-assistant opnieuw opstart. De Itho gaat altijd naar 100% dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
prekz schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:43:
[...]

Iemand hier nog een oplossing voor?
Is ook het geval als home-assistant opnieuw opstart. De Itho gaat altijd naar 100% dan.
Dat doet ie bij mij ook, wanneer ik de MV weer onder spanning brengt, draait ie even 100%, ongeveer 10-20 seconden? Heb het niet bij gehouden. Is eigen normaal bij pro servers en switches, bij aanzetten draaien de ventilators even 100%, om de boel eventueel schoon te blazen of zo iets.
Alleen gebeurd het bij mij niet als ik HA opnieuw opstart, is mij in ieder geval nog niet opgevallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Hij blijft bij mij continue op 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Er is maar 1 regel code waarbij de snelheid zelfstandig door de add-on ingesteld zal worden, dit ook alleen bij devices die het PWM2I2C commando ondersteunen.
https://github.com/arjenh...task_configandlog.cpp#L67

De snelheid die hiermee naar de itho wordt gestuurd is de snelheid die bij de setting "Start/fallback speed" in de web interface ingesteld kan worden. Standaard staat deze op 20 (op een schaal van 0-255).

Alle andere acties die "spontaan" uitgevoerd worden door de add-on komen op 1 of andere manier uit je netwerk. Vaak is dat een persistant MQTT bericht, een loop ergens in een automatisering enz.
Het API commando
code:
1
api.html?get=lastcmd
kan je helpen uit te vinden waar het vandaan komt.

Als op de add-on alleen het access point actief is, er geen verbinding is met je lokale wifi netwerk en het komt dan nog steeds voor, dan hoor ik dat graag! In alle andere gevallen moet je het dus zoeken ergens in de gemaakte integraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szjoin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-05 19:51
-verwijderd-
Uren zitten prutsen en net als ik dit post lijkt er leven in te komen. 8)7

[ Voor 98% gewijzigd door szjoin op 11-01-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
Paulusbrand schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:26:
[...]

Label Value
Error number 1
Status 4
Relative fanspeed (%) 0
Ook hier ziet het er ongeveer hetzelfde uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Error number: 0
Status: 5
Measured outside temperature (°C): 10
Measured temperature of mixed outside air (°C): 6.95
The flow of the inflated air (M3/h): 403.8
Inlet temperature (°C): 22
Temperature of the extracted air (°C): 19.23
Temperature of the blown out air of the house (°C): 10
The flow of the blown air (m3/h): 307.6
Relative fanspeed (%): 3
Absolute speed of the fan (%): 28
Hysteresis use in control mode (K): 0
Timer for how long the house is cooled (hour): 0
Timer for how long the house is heated (hour): 0
The mass flow of the air entering the house (kg/h): 507.74
The mass flow of the air leaving the house (kg/h): 382.03
Percentage that the bypass valve is open (%): 65
The desired inlet temperature (°C): 18
Hysteresis of the frost (K): 0
Number of steps the frost valve is open (steps): 1400
Number of hours of too cold air (hour): 0
Temporary speed reduction (rpm): 0
Sample timer in frost mode (min): 0
RPM of the motor (rpm): 846
Measured waste temperature heated NTC (°C): 10
Measured blend temperature heated NTC (°C): 10
Desired capacity (m3/h): 0
Busy doing adjustments (-): 0
Current consumption of fan (mA): 1839
Desired current consumption of fan (mA): 0
Highest measured RH (%): 127.5
Highest measured CO2 (ppm): 1089
friendly_name: "Itho Box Itho HRU 300 "
supported_features: 9

Zou het kunnen dat de Measured outside temperature (°C): 10 altijd 10 is omdat je hiervoor misschien echt een externe temp sensor nodig hebt? Ik weet dat je die kan aanschaffen voor de WPU, of dit ook er is voor een HRU??? Of zou hij dan die outside temp krijgen van de WPU als je daar de externe meters voor hebt?

[ Voor 5% gewijzigd door Bokkoman op 11-01-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
edwin2021 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:58:
[...]
Ik sta voor dezelfde uitdaging maar moet nog testen. Bij mij houten vloer maar wel aluminium isolatie onder laminaat vloer op de eerste verdieping. Box hang op zolder net boven 1e verdieping. Nog geen tijd gehad om module in te bouwen en remites in te leren maar wel benieuwd hoe het jou vergaat.
Ik denk dat ik eerst maar eens de knoopcel in de remote ga vervangen, denk dat dat eigenlijk het issue is.

Die CC1101 is een grappig ding, in debug mode zie ik allerhande activiteit in de buurt die niet voor mijn CVE bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakie33
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-05 21:33
@Bokkoman

voor de HRU 300

is het niet altijd 10 graden
ik heb wel alle sensors vervangen met
https://www.techniekwebsh...or-nee-geschikt-voor.html

code:
1