• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16-04 15:13
Hartloper schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:19:
Mooi resultaat.
Het is uiteraard de 3:01:16 die telt.

Strava PR's don't count.

Alleen de officiële uitslag telt.
Das 1 persoonlijke mening, Hartloper. En die mag jij hebben. En uiten.

• Hazalnootpuur
vhal schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 05:50:

Ik vraag me dan ook hoe anderen dit mentaal oplossen. Zijn het mantra's die je blijft herhalen of gewoon de kwestie van de knop omzetten en vooral niet kijken naar anderen die wel zijn gaan wandelen.
https://www.mariskavansprundel.nl/door-de-barriere/
Staan wel wat goeie tips in.

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:52
Hoe hebben jullie de stap gemaakt van 10km > 21km en van 21km > 42km ? Via een app zoals Runna/Trenara/etc of met een schema?

En dan bijvoorbeeld beginnen met lager tempo/meer afstand en dan erna pas tempo omhoog brengen?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:20
Afgelopen zondag de marathon van Enschede gelopen, samen met en in dienst van mrs Cyclo. Wij hadden ons, net als een groter deel van de loopgroep, voor Rotterdam proberen aan te melden. Maar op 1 na iedereen uitgeloot. Dan maar met een aantal naar andere marathon(s).

Omdat we met z'n 2-en zouden gaan en de P+R Zuiderval wel 'makkelijk' leek, om 7 uur van huis vertrokken. Maar, zoals eerder al gemeld boven mij, stond er een forse file om bij de P+R te komen. Uiteindelijk bijna half uur kwijt geweest aan stapvoets rijden, stilstaan en weer optrekken. De auto op het industrieterrein kwijt gekunt ipv op de P+R en van daar uit naar het centrum gewandeld. Gaandeweg.. verdorie, drinkfles van mijn belt met sportdrank vergeten. Gelukkig nog een bidon kunnen vullen met sportdrank voor naderhand, dus dat ongemakje opgelost.

Maar na zo lang in de auto en toch lekker 'prehydreren' was een toilet voor ons beiden het eerste wat we zochten... wát een massa's rijen voor de toiletten, zo weinig waren er. Ook bij de startvakken later enorme rijen voor de paar toiletten.

Gelukkig gingen onze kluisjes allebei makkelijk open, heb inderdaad ook veel mensen om mij heen horen tieren dat ie het niet deed; heb ze moed in gesproken om het te blijven proberen, want uiteindelijk lukte het iedereen wel na tig pogingen. Uiteindelijk 2 minuten vóór 10 uur naar startvak geel gegaan.

Eenmaal aangekomen in de buurt van startvak geel, mochten we er niet naar toe lopen; wat bleek: het hele startvak stond al vol en náást het startvak stonden ook al massa's lopers die het startvak in moesten voegen. Geen idee wat daar aan de hand was, maar het (gele) startvak was véél te klein. We hebben dus ingevoegd, waarna het ook wel goed ging om de start over te gaan.

Het doel van mrs Cyclo was om nu eens die sub4 te halen; tot nu toe was het 4:08, 4:08, 4:07. Haar trainingen van afgelopen maanden logen er niet om: trainers en mede hardloopgroepleden (moi incluis) voorspelden een 3:45; daar kon ze zelf nog niet over dromen. Op verzoek vertrokken om op 3:52 aan te komen, en alles wat sneller zou zijn was pure winst.

Het eerste deel over de Gronausestraat richting Glanerbrug, was ik wel verbaasd dat er geen goede afscheiding was tussen heengaande en terugkomende lopers; dit gaf soms ongewenste bijna-botsingen en irriaties aan beide kanten zag ik.

En die winst werd het. Tot 20km samen gelopen, naast elkaar, af en toe beetje kletsen (km 9 lijkt traag, maar dat was mijn sanitaire onderbreking). Vanaf km 20 mocht ik haar wel hazen en heeft ze het grootste deel in mijn schaduw gelopen en op de stukjes met wind in de windschaduw. Heel gestructureerd gelletjes en drinken genomen (had ze vorige keren niet zo getraind).
Na de 21/42km splitsing beetje door buitengebied gelopen en alle ruimte, geen gedrang meer, heerlijk.

De km's kwamen verder vlot en eigenlijk nergens problemen gehad; natuurlijk waren laatste paar km's méér afzien dan in Rotterdam, want... publiek. Wat was het publiek mat; overal in de bochten heb ik ze proberen op te zwepen, maar dat ging maar matigjes.

Uiteindelijk dik en dik tevreden in 03:48:00 over de finish gekomen. Ik ben trots op mijn mrs Cyclo en ik vind het zooooo gaaf om haar hierin te supporten en te helpen *; . Voor mij dus een geslaagde missie en dag.

Nu op naar Petranpad Ultra (wel zonder mrs Cyclo).

Strava or.......

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 00:15
Cap schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:53:
[...]

Klopt hoor, het gaat mij niet zozeer om de discussie of de organisatie centen binnensleept of niet. Het gaat meer om persoonlijke afwegingen, "moet je hier nou 45 euro voor uitgeven of loop je zelf gewoon een rondje zonder dat startnummer op de borst"?

UTMB punten maal ik niet om. Kleedruimte / tassenopslag heb ik ook nooit als ik daar voor mezelf een rondje in de duinen ga lopen, dus waarom zou ik dat nu wel nodig hebben. Verzorgingsposten met de kanttekening 'gelimiteerd' aldus het inschrijfformulier, zelf beker/bidon meenemen, semi-self supporting, openbare watertappunten. De 'verrassing van de chef' na de finish biedt natuurlijk weinig aanknopingspunten voor wat het voorstelt, het kan ook een broodje of ijsje zijn.

De omgeving en routes ken ik wel, ik kom daar maandelijks / wekelijks. In mijn eigen geval betaal ik dus 45 euro voor 2 of 3 verzorgingsposten (wat ga ik daar doen, toch echt niet meer dan wat vocht en een banaan) plus de beleving / het idee dat met een grotere groep mensen te doen... en dan is 45 euro net wel wat veel naar mijn smaak. Vandaar de twijfel... wat trekt me over de streep.
Ik heb de afgelopen wintereditie gedaan en dacht achteraf letterlijk bovenstaande. Ik ken wel wat mensen die deze editie weer gaan doen, blijkbaar vinden zij het het waard. Ik ga het iig niet meer doen. Ik vind het gebodene max 10/15 waard

• Hazalnootpuur
makooy schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:13:
Hoe hebben jullie de stap gemaakt van 10km > 21km en van 21km > 42km ? Via een app zoals Runna/Trenara/etc of met een schema?

En dan bijvoorbeeld beginnen met lager tempo/meer afstand en dan erna pas tempo omhoog brengen?
Consistentie is het toverwoord. Liefst 4 x per week. Langzaam uitbreiden in afstand (niet meer dan 10% per week), 80% langzame duurloopjes, rest interval en tempo. En dat dan maand in maand uit, jaar in jaar uit. Komen de pr's vanzelf.
En dan train je dit jaar of volgend jaar voor de halve, jaar erop voor de hele. Langzaam uitbreiden. Vooral genieten van het lopen zelf. Ik loop altijd, ook als ik geen zin heb (komt zelden voor, maar toch). Ik weet dat ik me na mijn loopje beter voel dan ervoor. Als je dat voor ogen houdt, is er geen reden om niet te lopen.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:01
Hazalnootpuur schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:06:
[...]

Das 1 persoonlijke mening, Hartloper. En die mag jij hebben. En uiten.
Is niet helemaal een persoonlijke mening; GPS van horloges is simpelweg niet betrouwbaar genoeg. Daarbij is een evenement zoals Rotterdam officieel gemeten en dan ga je uit van chiptijd.

Ja het blijft een 'mening' als in interpretatie van feiten. Maar voor de gemoedsrust en om discussies te voorkomen, gaan we hier eigenlijk altijd uit van chiptijd.

Dat neemt niet weg dat er ook evenementen zijn die niet officieel uitgemeten zijn en je soms meer of minder loopt (9,5 bij een 10km wedstrijd...), maar in de regel kun je ervan uit gaan dat er meer meters op je horloge staan dan de officiële afstand.

Verder kun je het jezelf makkelijk maken door zoveel mogelijk op de blauwe lijn te lopen (als die er is), zo weinig te slalommen om mensen heen, en de binnenbocht te nemen.

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Gaargod schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:59:
@Cap puur speculaas dit maar hou er rekening mee dat de organisatie dit jaar ook weer een ander event op poten probeert te zetten en waar mogelijk ook wat funding naar toe moet. En mss rekent de nieuwe locatie ook een soort huur.

Voor mij is het mooie kneuterige houtje touwtje gevoel er wel af bij de Pierewaai (geen oordeel naar anderen, puur voor mezelf), sinds ze helaas de originele startlocatie niet meer mogen / kunnen gebruiken.

Ik liep er in 2022 m'n eerste ultra(tje) van 45km voor de schappelijke prijs van €22,- met een lekker ontbijt na afloop. Top herinnering :)
En 2 tientjes, dat is dus precies het bedrag waarvan ik denk: leuk en dan steun je de organisatie en ik hoef zelf geen extra's. Bij meer dan het dubbele slaat de twijfel toch wel toe. Wat is het allemaal toch duur geworden... ook de low-profile evenementen als dit, lijkt het wel.

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:49

L23

Ik ben zelf juist niet zo van apps en trainingsschema's. Ik zou ook zeggen dat consistentie het toverwoord is. Ik heb uiteraard wel gekeken naar bestaande trainingsschema's en onder andere hier ervaringen opgedaan. Fouten maken mag en ook weer van geleerd, maar al die tijd blijven lopen. Langzaam/verantwoord opbouwen en zo was voor mij de ervaring van 10 km naar 21 km niet heel anders dan 21 km naar 42 km.

Ik loop ook de meeste loopjes in een rustiger tempo en dan af en toe een snelle parkrun of gaan voor een nieuwe Halve Marathon PR etc. Ik zou eerst inderdaad focussen op meer afstand en daarna eventueel tempo omhoog brengen, ik merk dat ik met meer kilometers in de week vanzelf al makkelijker een hoger tempo kan lopen.

• Hazalnootpuur
Slickk schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:32:
[...]

Is niet helemaal een persoonlijke mening; GPS van horloges is simpelweg niet betrouwbaar genoeg. Daarbij is een evenement zoals Rotterdam officieel gemeten en dan ga je uit van chiptijd.

Ja het blijft een 'mening' als in interpretatie van feiten. Maar voor de gemoedsrust en om discussies te voorkomen, gaan we hier eigenlijk altijd uit van chiptijd.

Dat neemt niet weg dat er ook evenementen zijn die niet officieel uitgemeten zijn en je soms meer of minder loopt (9,5 bij een 10km wedstrijd...), maar in de regel kun je ervan uit gaan dat er meer meters op je horloge staan dan de officiële afstand.

Verder kun je het jezelf makkelijk maken door zoveel mogelijk op de blauwe lijn te lopen (als die er is), zo weinig te slalommen om mensen heen, en de binnenbocht te nemen.
Ja hoor, dat is wel 1 persoonlijke mening. En die mag hij best hebben en uiten. Maar het blijft 1 persoonlijke mening. Als ik mijn Strava pr (ik heb wel geen Strava) als mijn pr erken, dan is dat gewoon mijn pr. Wat Hartloper of jij er ook van vinden. Blijft 1 persoonlijke mening. Beetje raar dat jullie daar 1 mening over moeten hebben, maar he, ik ben af en toe ook best raar. Mag ook! Iedereen zijn of haar mening.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:17

Ik gebruik net waar ik op dat moment zin in heb. Ik gebruik wel altijd een schema, maar ik ben begonnen met een schema van internet, en intussen heb ik ook de Garmin-coaches gehad en loop ik momenteel met Trenara. Maar zo zijn er ook genoeg die zelf schema's maken of zelfs gewoon op pad gaan en er wekelijks een paar km bij plakken.

Naar mijn idee moet je iets zoeken dat je bij je vindt passen en daar mee verder gaan. Als je alleen al naar de Garmin-coaches kijkt zit daar heel veel verschil in (run-walk-run, juist veel langere rustigere stukken of meer intervallen). En ze werken allemaal prima, maar je moet je er wel goed bij voelen. Als ik b.v. naar Trenara kijk, geeft die schema's die vaak toch wat aan de snelle kant zijn en dat kun je juist leuk vinden of totaal niet.

[removed]

• L23

L23

Hazalnootpuur schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:39:
[...]

Ja hoor, dat is wel 1 persoonlijke mening. En die mag hij best hebben en uiten. Maar het blijft 1 persoonlijke mening. Als ik mijn Strava pr (ik heb wel geen Strava) als mijn pr erken, dan is dat gewoon mijn pr. Wat Hartloper of jij er ook van vinden. Blijft 1 persoonlijke mening. Beetje raar dat jullie daar 1 mening over moeten hebben, maar he, ik ben af en toe ook best raar. Mag ook! Iedereen zijn of haar mening.
Wat is het probleem? Helemaal prima als je dat als een PR ziet. Het is alleen wat lastig vergelijken, maar dat hoeft geen belangrijke factor voor je te zijn.

• Hazalnootpuur
L23 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:41:
[...]

Wat is het probleem? Helemaal prima als je dat als een PR ziet. Het is alleen wat lastig vergelijken, maar dat hoeft geen belangrijke factor voor je te zijn.
Wij zijn het geheel eens.

• L23

L23

Het is ook maar net hoe je het bekijkt. Persoonlijk Record. Liep vorig jaar mijn halve marathon PR bij een evenement. Daarna de tijd verbetert tijdens een training voor de marathon en dit jaar weer bij hetzelfde evenement verder aangescherpt.

Het valt me wel op dat als deze discussie ter sprake komt dat men graag de gunstige tijd (horloge/smartphone) wil benoemen. Ik pak bij een evenement altijd de officiële tijd van het evenement, ook als mijn horloge aangeeft dat het 9,99 km en geen 10 km is :P

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-04 19:49
Hazalnootpuur schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:39:
[...]

Het verschil zit hem in een officieel erkend PR vs. een PR.
Als jij het een PR vindt, helemaal prima.
Wil jij jouw PR afmeten aan een PR van een ander, dan niet prima.

Voor de rest lekker belangrijk allemaal.

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-04 07:54
Roadman schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:58:
[...]

Een "officieel erkend PR"? Wauw, waar kan ik die van mezelf vinden?

• L23

L23

scrappy.doo schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:01:
[...]

Bij de uitslagen van het evenement die je gelopen hebt?

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-04 19:49
scrappy.doo schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:01:
[...]

Bijvoorbeeld Atletiek.nu

Maar waar ik eigenlijk op doelde met een officieel erkend PR, wijsneus :+
Is een PR gelopen op een officieel opgemeten parcours.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-04 20:07
Net terug van mijn afspraak bij de fysio/voedingcoach en wat ik al dacht, ik moet mijn marathon plan even op de langere termijn schuiven. Feit dat ik na/sinds die 25km LSD last kreeg van mijn knie is gewoon een teken van mijn lichaam dat ik mijn max bereikt heb voor nu. Het is nu vele weken later en als ik een run doe waarbij het tempo wat omhoog gaat (bijv. een interval) dan komt die pijn terug. Bij een relaxte loopt maar dan niet zo extreem (voor mij) ver blijft de pijn weg. Ik sleep natuurlijk ook nog altijd 10+ kilo mee dus dat zal mijn gewrichten niet goed doen natuurlijk.

Focus komende maanden wat meer op voeding en het afvallen wat mij bij helaas al vele jaren zo enorm moeizaam gaat (van 88 naar 78 kilo + bijbehorende centimeters buik/borst lijkt zo simpel, maar helaas niet dus). Dus daar gaan we eerst mee aan de slag met evt. 1 a 2x krachttraining ipv hardlopen. Even andere doelen, so be it. Ik blijf wel hardlopen maar dan max 1 a 2x en meer rustig tempo. De knie wat meer tijd geven te herstellen en juist met krachttraining mijn benen meer te trainen.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 14-04-2026 16:14 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:40
Race report Rotterdam Marathon

Bij inschrijving had ik de ambitie om te kijken of ik in de buurt van 2:55 zou kunnen komen, door hier en daar wat te tweaken aan mijn schema, wat extra (ochtend) loopjes toe te voegen en wat meer te gaan fietsen. Nog voor dat het schema begonnen was raakte ik echter geblesseerd op 30 november met als gevolg dat ik in december eigenlijk vrijwel niet gelopen had en in de week van Oud & Nieuw 3x 5km op bejaarden tempo liep met een onstabiele kuit waar ik 0 vertrouwen in had. Niet zo'n geweldige basis dus om een marathon schema mee in te gaan dus toen de ambitie bijgesteld naar: Ik hoop dat ik mee kan doen.

Aan de slag met de fysio, behandelen, oefeningen doen en warempel het voelt meteen al veel stabieler en ik loop, ook al is het nog maar weinig, wel weer met vertrouwen in mijn kuit rond. Samen met de fysio besloten om in ieder geval tot half februari geen tempo werk te doen en enkel de kilometers uit te breiden, wat opzich prima lukt met half februari een 5k test op souplesse in 19:45.

Vlak daarna op wintersport vakantie, daar nog twee loopjes gedaan en toen de laatste fase van 6 weken in. Daar wel wat marathon tempo blokken in gedaan, de duurlopen van marathon blokken voorzien en uiteindelijk 4x 30+ gelopen met een maximale week van 72km. Alles voelde stabiel en goed dus voorzichtig geopperd bij de fysio om te kijekn of 3:00 dan toch mogelijk zou zijn. "Doe maar rustig aan jongen, 3:05 en sterk eindigen is een veel fijnere strategie" was zijn reactie.

Maar als je het niet probeert dan weet je het ook niet* (*Hartloper)

Het plan bleef door mijn hoofd spoken ondanks dat ik het ook behoorlijk beangstigend vond omdat mijn hartslag gewoon een paar slagen te hoog was voor 4:15 pace. Maar hey, je leeft maar 1 keer, dus ongeveer een week vooraf besloten dat ik er voor zou gaan, in de hoop dat de kracht van de groep me boven mezelf uit kon laten stijgen.

Vrijdag: Zenuwachtig. Nu al? Dat is wel snel.
Zaterdag: ZENUWACHTIG!!!
Zondag: Ik werd wakker in Rotterdam op 1,5km van de start streep en ik heb NUL honger. Echt totaal geen eetlust. Maarja een marathon in gaan zonder ontbijt lijkt me niet de beste keuze dus toch maar aan de witte broodjes vruchtenhagel. Black Flag nummer 1, ik had gewoon moeten stoppen met eten als je er geen behoefte aan hebt. Nerveus tot de max, krijg dit niet onder controle en heb moeite met de acceptatie daar van. Dus maar naar het startvak en dan gaan we het wel zien.

In het vak eigenlijk best wel tot rust gekomen, praatje met de pacer en voel me best wel goed. Dus let's go! Wakalone door de speakers, scheepshoorn en daar gaan we. Pacers hebben meteen het tempo er lekker in, ik zit bij de groep en hang lekker achter in dat peleton. Qua benen gaat het prima de eerste 15 kilometer, hartslag blijft eigenlijk ook best oke.

Maar die voeding, ik volg mijn standaard plan van elke 20 minuten, ik heb twee flesjes bij me dus net voor de 15 heb ik 2 flesjes en een gel gehad. Die vallen wel zwaar dus ik besluit om wat extra tijd te nemen om de volgende gel van minuut 80 te nemen op 85 a 90. Daar aangekomen, half slurpje en ik weet dit gaat niet lukken. Dus weg gegooid met de gedachte dan maar op 100 minuten weer kijken wat gaat. Maar vanaf dat moment begint de misselijkheid en de onrust in mijn maag eigenlijk alleen maar te verergeren, zelfs een slokje water van de posten komt direct weer omhoog. Ik kijk vertwijfeld rond waar je moet gaan kotsen als er 5 rijen dik publiek staat en je in een peleton sub 3 lopers zit. Gelukkig blijkt dat niet nodig te zijn.

Afijn, ergens bij 25 is het wat druk rond het waterpunt op een smalle weg en ontstaat er een wat groter gat naar de pacers. Ik besluit dan om toe te geven aan de stem die ik al een tijdje hoor dat het zelfmoord is om er bij te blijven, al probeer ik op 26 nog één keer bij te trekken. Kansloos. Op 26,5 wissel ik onder aan de Erasmus nog wel mijn lege flesjes voor twee volle en ik weet het tempo nog wel redelijk vast te houden tot 30 maar daarna begint de misselijkheid het steeds meer over te nemen en kakt het tempo langzaam in via 4:30, 4:45 naar 5:00 en zelfs 5:20.

Ik moet me enorm focussen op ademhaling om die maag onder controle te houden dat het geweldige publiek voor mij juist mega overprikkelend is. De Kralingseplas is wat dat betreft een zege, groen en rustig. Wel begint de scherpte er af te raken, ik raak in de war met de kilometers (Ik moet nog maar 6 en dan even later het bordje 35 tegen komen) en heb sterk de behoefte om te gaan wandelen als ik anderen dat zie doen maar de gedachte dan duurt het nog langer houd me in een dribbel. Bij 41 zie ik de familie en vriendin gelukkig nog even, probeer iets aan te zetten richting het einde maar voel dat dit in de hamstring niet gaat lukken. Dus hobbelend door en uiteindelijk in 3:08;56 over de finish.

Wonderbaarlijk dat die tijd er nog in zit zonder eten en drinken vanaf 18km, maar ik heb wel zo ver in mijn reserves gehakt dat ik gister en vandaag helemaal leeg ben. Fysiek gaat het best oke maar mijn hoofd is een soort mistbank waar ik niet uit kom. Kids hadden gister even ruzie voor het slapen gaan en ik zat gewoon jankend boven aan de trap. Geen focus, geen blijdschap, geen trots. Niets.

Het zal nog wel komen, maar dit was voor mij tot nu toe echt #Dezwaarste.

Strava: https://www.strava.com/activities/18077923148/overview

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:17
Roadman schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:58:
[...]

Maar als je het zo strikt wil bekijken zul je ook alleen een PR moeten erkennen die officieel is opgemeten met een Jones-teller. En dan vallen er stiekem toch best al wat evenementen af.

Ik neem het iig niet zo strikt en pak bij een wedstrijd de daadwerkelijke eind-tijd, maar als ik tijdens een training een keer een PR zet telt die voor mij net zo goed mee. Waarbij die PR dan eigenlijk ook wel standaard bij het eerstvolgende evenement wel scherper wordt gezet.

[removed]

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:41

pietje63

RTFM

@WizzlerNL dank voor het delen, knap resultaat! Gewoon trots op zijn!!
Ik heb één marathon gelopen (3u44), maar had juist de tegenovergestelde ervaring -> te weinig gegeten. Nooit eerder wit brood op "hoeveel moet ik hier van hebben voor energie"? En de laatste paar KM door je energie heen zitten en onderkoeld (35 graden) over de finish komen. Wat ik wil zeggen: ik snap helemaal de gedachte dat je wel bent gaan eten en denk ook dat het een goede keuze was.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:19
WizzlerNL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:22:
Race report Rotterdam Marathon
...
Kids hadden gister even ruzie voor het slapen gaan en ik zat gewoon jankend boven aan de trap. Geen focus, geen blijdschap, geen trots. Niets.

Het zal nog wel komen, maar dit was voor mij tot nu toe echt #Dezwaarste.
Ik snap wel dat je voor de beste versie van jezelf gaat (en dat mag best pijn doen), maar ik snap ook heel goed het advies van je fysio dat je beter lachend in 03:05 over de finish kan komen. Want het is -uiteindelijk- een hobby en niet een noodzaak om jezelf helemaal af te breken. Maar ach, zonder af en toe een grens over te gaan weet je ook niet waar die ligt. Geen spijt van hebben, volgende keer een andere aanpak en kijken hoe het dan uitpakt. Goed herstel!

• Bpow
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:38
redwing schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:33:
[...]

Maar als je het zo strikt wil bekijken zul je ook alleen een PR moeten erkennen die officieel is opgemeten met een Jones-teller. En dan vallen er stiekem toch best al wat evenementen af.

Ik neem het iig niet zo strikt en pak bij een wedstrijd de daadwerkelijke eind-tijd, maar als ik tijdens een training een keer een PR zet telt die voor mij net zo goed mee. Waarbij die PR dan eigenlijk ook wel standaard bij het eerstvolgende evenement wel scherper wordt gezet.
Ik begrijp deze hele discussie niet helemaal.

Volgens mij ging het hier om dat iemand hier een wedstrijd/evenement had gelopen waarvan de officiele gemeten tijd in de uitslag afweek van wat is gemeten op zijn/haar horloge/Strava. Er wordt enkel terecht aangegeven dat dit niet telt. Zal ook wel bizar zijn als dit wel zo was.

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik ga de stelling van Hartloper wat verfijnen:

Strava PR's don't count when the course has been certified.

Ofte, een geldige PR heb je door (in afnemende volgorde van nauwkeurigheid):
- je officiële tijd van een gecertificeerde wedstrijd te nemen;
- je officiële tijd van een niet-gecertificeerde wedstrijd te nemen;
- de tijd van je GPS-horloge te nemen.

De volgorde van die laatste twee mogen jullie vrolijk verder over discussiëren, want dat hangt volledig af van hoeveel moeite de organisatie in dat geval heeft gedaan om de correcte afstand te bepalen natuurlijk.

Als ik op een training een PR loop op een afstand, dan ben ik daar wel fier op, maar neem ik dat voor mezelf niet als mijn "echte" PR tijd op die afstand. Aangezien Garmin zelf aangeeft dat de GPS maar tot 5~10 meter nauwkeurig is, dan vertrouw ik liever op een officieel uitgemeten parcours dan op mijn horloge voor mijn "echte" PR-tijden. Het staat iedereen natuurlijk vrij om voor zichzelf een andere benchmark te hanteren.

• L23

L23

CyberThijs schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:57:
De volgorde van die laatste twee mogen jullie vrolijk verder over discussiëren, want dat hangt volledig af van hoeveel moeite de organisatie in dat geval heeft gedaan om de correcte afstand te bepalen natuurlijk.
Waarom zou je dan niet gewoon zelf lekker een rondje gaan lopen als je de tijdregistratie van een evenement toch gaat negeren? :P

• Slickk
@WizzlerNL Mooi en eerlijk verhaal, knappe prestatie man :) En dan niet alleen de marathon finishen zonder te wandelen, maar met name die laatste alinea hier delen.

Om eerlijk te zijn, klinkt je voorbereiding niet optimaal. Ja de laatste 6 weken helemaal goed, maar die basis voor een sub 3 lag er door blessures gewoon niet helemaal. Die basis die je anders in november/december had gelegd, had uiteindelijk wel kunnen zorgen dat je het tempo beter aan zou kunnen. Tegelijk leer je hier meer van dan van een vlekkeloze marathon.

Heb je eerder geoefend met hetzelfde ontbijt en gels en dergelijke onderweg? Ik heb tijdens marathons ook wel eens een gel geskipt of dat in een mentale waas ik alweer 8km verder was terwijl ik bij elke 6km een gel neem.

Omdat je hartslag hoger ligt, moet je lichaam ook meer werken. Dan heeft je lichaam simpelweg ook meer moeite om eten/drinken te verteren.

Die leegte is ook een teken dat je echt alles wel gegeven hebt, zowel fysiek als mentaal. Wees niet te streng voor jezelf; je reserves zijn op, je brein en lichaam heeft tijd nodig om te herstellen. Dat komt allemaal echt wel goed.

Eerlijk gezegd had ik nav je verhaal eerder verwacht dat er een 3u30+ tijd uit zou rollen dan een 3u08!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:01

vhal

ಠ_ಠ

...over PRs gesproken, geldt dan bijvoorbeeld een Strava snelste halve marathon, 20km of 30er tijdens een hele marathon dan ook als PR? :P

Maar goed, ieder moet maar doen waar ie zich zelf het beste bij voelt. Voor- en tegenstanders zijn er altijd. :)
Dank voor de tip, ik ga deze eens even lezen uit de online bibliotheek

[ Voor 39% gewijzigd door vhal op 14-04-2026 18:02 ]

Strava

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:17
Ok. Ik liep heb samen met mijn jongste dochter voor KWF Rotjeknor. Ik was goed voorbereid en ging weg voor de 04.30.
Zij had 7 weken daarvoor een kuitbeenfractuur opgelopen en sindsdien niet meer kunnen lopen, zelfs paar weken met krukken. Maar ze wilde absoluut starten. Maar haar 4.30 tijd was niet meer haalbaar. Maar ze wilde absoluut starten
Ik liep lekker tot ong 12 km, toen toch partij last van darmen. 2km verderop met spoed de bossen in gedoken. Daarmee verloor ik de aanlsuiting met de pacers. Mede omdat ik last van darmen bleef houden de paar volgende kilometers. Na km 21 begon mijn knie op te spelen. Nee, heb daar al in geen 15 jaar meer last van gehad (was oude blessure, opgelopen in de bergen tijdens een meerdaagse trekking). Ik kon nog gewoon goed door blijven lopen tot ong km of 30. En toen was het op. Knie volledig aan gort. Hardlopen ging niet meer. Vanaf dat moment besloten het anders aan te pakken. Per kilometer een stuk lopen en een stuk stevig doorwandelen (dat ging nl. nog wel goed). Maar zeker niet opgeven. En genieten van de entourage. En dat heb ik gedaan. Met volle teugen, opgeven is met die gekke menigte geen optie. En vanaf de Gele Parkiet (of hoe die kroeg dan ook heet) tot over de finish nog hard gelopen. En genoten, niet normaal. Binnen in 5.09, maar wel binnen.

En dochter? 3 tramadol, en de laatste 2 kilometer liep er een gozer uit het publiek mee om haar naar binnen te loodsen. Kuit aan gort, maar gedaan wat we wilden. De rotjenor marathonn.

Zwakheid in het 14km schema ; oude blessures kunnen opspelen en dat weet je pas op de dag zelf. Maar verder was het leuk, maar blij dat het voorbij is.

• WizzlerNL
Slickk schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:44:
@WizzlerNL Mooi en eerlijk verhaal, knappe prestatie man :) En dan niet alleen de marathon finishen zonder te wandelen, maar met name die laatste alinea hier delen.

Om eerlijk te zijn, klinkt je voorbereiding niet optimaal. Ja de laatste 6 weken helemaal goed, maar die basis voor een sub 3 lag er door blessures gewoon niet helemaal. Die basis die je anders in november/december had gelegd, had uiteindelijk wel kunnen zorgen dat je het tempo beter aan zou kunnen. Tegelijk leer je hier meer van dan van een vlekkeloze marathon.

Heb je eerder geoefend met hetzelfde ontbijt en gels en dergelijke onderweg? Ik heb tijdens marathons ook wel eens een gel geskipt of dat in een mentale waas ik alweer 8km verder was terwijl ik bij elke 6km een gel neem.

Omdat je hartslag hoger ligt, moet je lichaam ook meer werken. Dan heeft je lichaam simpelweg ook meer moeite om eten/drinken te verteren.

Die leegte is ook een teken dat je echt alles wel gegeven hebt, zowel fysiek als mentaal. Wees niet te streng voor jezelf; je reserves zijn op, je brein en lichaam heeft tijd nodig om te herstellen. Dat komt allemaal echt wel goed.

Eerlijk gezegd had ik nav je verhaal eerder verwacht dat er een 3u30+ tijd uit zou rollen dan een 3u08!
Nee dat weet ik ook hoor dat de voorbereiding verre van optimaal was. Ik wilde met kerst 50km per week lopen en nu was dat 10. Maar omdat je er dan dicht bij zit wil je een poging doen. Terwijl als het tussen 3:10 en 3:15 ging had het me minder getriggerd.

Juist omdat het zo scherp en misschien onmogelijk was zat er heel veel spanning en ik denk dat daardoor de maag al geblokkeerd was in de ochtend, flight reactie en dus geen bloed naar het verteringsstelsel. Dan dingen er op gooien wat niet verwerkt wordt en er niet uit kan dan komt de reflex naar boven.

Deze strategie en voorbereiding qua eten heb ik bij 3 eerdere marathons ook gedaan en daar geen problemen, dus dat zal het niet geweest zijn.

Ik heb in Berlijn 25 ook ergens een gel gemist, daar kwam ik achteraf achter omdat ik er een over had. Maar toen was ie ook niet nodig omdat ik wat langzamer liep vanwege de warmte.

Uiteindelijk had de fysio gelijk maar ik ben eigenwijs genoeg dat ik daar zelf achter wil komen. The hard way.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07:54
HenRun schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:13:
[...]

Vind je dat ook opgaan wanneer het parcours te kort is Hartloper?
Nee, als het parcours duidelijk te kort is telt het niet. Zo heb ik 18:20 op een 5km ooit gelopen, maar voor mezelf durf ik dat niet als PR te noemen omdat ik denk dat het parcours te kort was.
Ik liep ooit een halve (niet officieel opgemeten) waarbij mijn GPS 21km gaf ipv 21,1 km. Nu geeft een GPS meestal te veel. Dus dat parcours was iets te kort.
Dan zeg ik welke tijd ik liep, en ik zeg erbij dat het parcours iets te kort was.

• Hartloper
Shinji schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:50:
[...]

Is het dan wel een officiële gemeten afstand?
Is inderdaad doorgaans bij niet-opgemeten parcoursen.

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-04 18:37
vhal schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 05:50:
Ik vraag me dan ook hoe anderen dit mentaal oplossen. Zijn het mantra's die je blijft herhalen of gewoon de kwestie van de knop omzetten en vooral niet kijken naar anderen die wel zijn gaan wandelen.
Waarom zou je niet kijken naar degenen die wel zijn gaan wandelen? Zijn zij beter af? Echt niet! Jij bent beter af, want jij rent door. Dat geeft toch een goed gevoel?

Je kunt veel beter blijven rennen. Niet alleen omdat je dan sneller bij de finish bent, maar vooral omdat het na wandelen moeilijk en pijnlijk is om weer op gang te komen. Dat is wat ik mijzelf heb voorgehouden in de laatste kilometers van mijn marathon.

En inderdaad is het boek Door de Barriére van Mariska van Sprundel een aanrader. Ik heb er notities van gemaakt, die ik tijdens mijn training en voor de start heb doorgenomen.

• Hartloper
CyberThijs schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:57:
Ik ga de stelling van Hartloper wat verfijnen:

Strava PR's don't count when the course has been certified.

Ofte, een geldige PR heb je door (in afnemende volgorde van nauwkeurigheid):
- je officiële tijd van een gecertificeerde wedstrijd te nemen;
- je officiële tijd van een niet-gecertificeerde wedstrijd te nemen;
- de tijd van je GPS-horloge te nemen.

Als ik op een training een PR loop op een afstand, dan ben ik daar wel fier op, maar neem ik dat voor mezelf niet als mijn "echte" PR tijd op die afstand. Aangezien Garmin zelf aangeeft dat de GPS maar tot 5~10 meter nauwkeurig is, dan vertrouw ik liever op een officieel uitgemeten parcours dan op mijn horloge voor mijn "echte" PR-tijden. Het staat iedereen natuurlijk vrij om voor zichzelf een andere benchmark te hanteren.
Zeer helder verwoord, ik sluit me hier volledig bij aan en ik kom er verder niet meer op terug.

@WizzlerNL dus je fysio had gelijk en ik had ongelijk. 8)7
Toch nog een mooie tijd neergezet alles in acht genomen. Als je een slechte wedstrijd loopt en dan toch nog 3:08 haalt, chapeau !
Ik ben zelf ook een paar keer niet-in-sub3-conditie-verkerend weggegaan op een eerste helft in 1:30 of sneller, en heb dat ook mogen bekopen. Zie mijn verslag van de marathon van Gent vorig jaar.

• maartend
Oja. Marathon gedaan, niet meer. Wat is dat trainingsschema slecht voor mijn mentale gezondheid. Ben van plan niet meer dan een halve te lopen

• runnin13
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-04 10:25
maartend schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:55:
Oja. Marathon gedaan, niet meer. Wat is dat trainingsschema slecht voor mijn mentale gezondheid. Ben van plan niet meer dan een halve te lopen
Eens. Ik heb geen behoefte om de marathon te lopen.

De halve marathon is een uitstekend alternatief.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-04 20:07
maartend schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:36:
Ok. Ik liep heb samen met mijn jongste dochter voor KWF Rotjeknor. Ik was goed voorbereid en ging weg voor de 04.30.
Zij had 7 weken daarvoor een kuitbeenfractuur opgelopen en sindsdien niet meer kunnen lopen, zelfs paar weken met krukken. Maar ze wilde absoluut starten. Maar haar 4.30 tijd was niet meer haalbaar. Maar ze wilde absoluut starten
Ik liep lekker tot ong 12 km, toen toch partij last van darmen. 2km verderop met spoed de bossen in gedoken. Daarmee verloor ik de aanlsuiting met de pacers. Mede omdat ik last van darmen bleef houden de paar volgende kilometers. Na km 21 begon mijn knie op te spelen. Nee, heb daar al in geen 15 jaar meer last van gehad (was oude blessure, opgelopen in de bergen tijdens een meerdaagse trekking). Ik kon nog gewoon goed door blijven lopen tot ong km of 30. En toen was het op. Knie volledig aan gort. Hardlopen ging niet meer. Vanaf dat moment besloten het anders aan te pakken. Per kilometer een stuk lopen en een stuk stevig doorwandelen (dat ging nl. nog wel goed). Maar zeker niet opgeven. En genieten van de entourage. En dat heb ik gedaan. Met volle teugen, opgeven is met die gekke menigte geen optie. En vanaf de Gele Parkiet (of hoe die kroeg dan ook heet) tot over de finish nog hard gelopen. En genoten, niet normaal. Binnen in 5.09, maar wel binnen.

En dochter? 3 tramadol, en de laatste 2 kilometer liep er een gozer uit het publiek mee om haar naar binnen te loodsen. Kuit aan gort, maar gedaan wat we wilden. De rotjenor marathonn.

Zwakheid in het 14km schema ; oud eblessures kunnen opspelen en dat weet je pas op de dag zelf. Maar verder was het leuk, maar blij dat het voorbij is.
Oprecht respect, vooral vanwege het doel waarvoor jullie het deden en hoe belangrijk dit voor jullie is. Zo zie je maar weer dat er ergens altijd nog energie te vinden is, hoe zwaar je ook naar de kloten bent. Anderzijds is het natuurlijk redelijk onverantwoord wat jullie (vooral je dochter) hebben gedaan denk ik (maar ik ben geen expert) maar nogmaals, ik begrijp als geen ander hoe belangrijk zoiets kan zijn. Dat ze het uberhaubt gehaald heeft geeft wel veel aan over haar en jullie mentale kracht bij die run.

Ik hoop en gun jullie nu vooral een spoedig herstel en geen flinke klachten door deze run.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:59
maartend schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:55:
Sowieso gedeliciteerd!

Grappig. Ik vind juist het eerste marathontrainingsblok het leukst, kilometers opbouwen en dan na anderhalve maand al lekker fit zijn. Met wen halve is er teveel tempowerk🙈

Ik heb dit jaar overgeslagen maar wil volgend jaar sowieso weer mee doen, de sfeer en altijd fantastisch en het weer altijd goed☀️

• WizzlerNL
Hartloper schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:46:
[...]

@WizzlerNL dus je fysio had gelijk en ik had ongelijk. 8)7
Toch nog een mooie tijd neergezet alles in acht genomen. Als je een slechte wedstrijd loopt en dan toch nog 3:08 haalt, chapeau !
Ik ben zelf ook een paar keer niet-in-sub3-conditie-verkerend weggegaan op een eerste helft in 1:30 of sneller, en heb dat ook mogen bekopen. Zie mijn verslag van de marathon van Gent vorig jaar.
Jullie hadden beide gelijk. Hij wist al hoe het af ging lopen, ik heb ervaren hoe het af gelopen is omdat ik het geprobeerd heb. En in ieder geval geen twijfel of er meer in gezeten had!

En ik voel me vandaag gelukkig al weer een stuk beter dan gister!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:01

vhal

ಠ_ಠ

nogeeninlog schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:44:
[...]

Waarom zou je niet kijken naar degenen die wel zijn gaan wandelen? Zijn zij beter af? Echt niet! Jij bent beter af, want jij rent door. Dat geeft toch een goed gevoel?

Je kunt veel beter blijven rennen. Niet alleen omdat je dan sneller bij de finish bent, maar vooral omdat het na wandelen moeilijk en pijnlijk is om weer op gang te komen. Dat is wat ik mijzelf heb voorgehouden in de laatste kilometers van mijn marathon.

En inderdaad is het boek Door de Barriére van Mariska van Sprundel een aanrader. Ik heb er notities van gemaakt, die ik tijdens mijn training en voor de start heb doorgenomen.
Was ik maar blijven hardlopen :P

Op zich is een stuk wandelen niet eens zo verkeerd maar bij mij ging het er om dat ik dit juist wil voorkomen door op dat moment mentaal sterker te zijn. Want achteraf gezien had het misschien prima gekund om die paar lullige kilometers met 6:00/km door te shuffelen, echter kreeg ik toch mentaal een klap als je links en rechts ingehaald wordt, andere mensen voor je toch ziet wandelen (waar ik dan denk, o...dan ga ik ook maar wandelen) en je zelfs de 3h50 pacer weer voorbij ziet lopen die je ergens halverwege had ingehaald :+

Inmiddels ben ik wel begonnen met het boek, het leest wel makkelijk weg tot dus ver :)

...en eigenlijk moet ik weer een nieuw doel op de korte termijn op de agenda gaan zetten want nu niks meer gaan doen met de huidige conditie is ook zonde :P

[ Voor 8% gewijzigd door vhal op 15-04-2026 08:23 ]

Strava

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:03

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Afgelopen zondag heb ik ook de marathon van Rotterdam gelopen. Voor mij was dit na Etten-Leur en Leiden zeker de mooiste! Wat een mensen zeg, ook stiekem wel blij met het rustige stukje ertussen.

Uiteindelijk gelopen in 3:29 op de chip, voor mij een mooi PR. Het doel was eigenlijk om deze nog scherper te krijgen, maar de voorbereiding was niet helemaal ideaal. Afgelopen november ben ik op mijn racefiets aangereden, waardoor ik even twee maanden niets tot weinig heb kunnen doen. Best confronterend hoe snel je dan achteruit kan gaan. Vorm komt te voet en gaat te paard zeggen ze wel eens. Maar uiteindelijk nog erg blij met wat ik eruit heb kunnen halen!

Nu fiets ik normaal het meest en loop ik 1 keer per week een rondje van 10km op een normaal tempo. Ik liep altijd op Asics Cumulus maar versie 25 vond ik niet meer lekker lopen.Toen ben ik overgestapt op Novablast 3 en daarna Novablast 5. Tijdens de voorbereiding voor de marathon heb ik mezelf de Asics Superblast 3 laten aanbevelen. In vergelijking met mijn eerdere schoenen superzacht! Deze zou 'alles' moeten kunnen en ze lopen inderdaad erg lekker. Maar ik heb het gevoel alsof ze iets teveel dempen. Gevoelsmatig kost het meer energie om tempo te houden.
Nu heb ik wat gezocht op internet en daar staat nogal een hoop informatie. De term schoenrotatie kom ik ook vaak tegen, maar ik snap het nog niet helemaal. Op zich klinkt het wel logisch om voor verschillende trainingen verschillende schoenen te hebben. Maar welke schoenen dan het beste bij welke trainingen horen is voor mij nog een niet helemaal duidelijk.
Ik heb een RunnersWorld schema gebruikt als voorbereiding. Daar heb je de onderstaande loopvormen:
- Duurloop
- Snelle Duurloop
- Lange Langzame Duurloop
- Interval

Stel ik zou ook meerdere paren schoenen gaan gebruiken, hoe zou ik dat dan in kunnen vullen? Ik zat al te kijken naar evt de MegaBlast, die lijkt iets sneller te zijn dan de Superblast voor de SDL en IV lopen. Dan zou je met SuperBlast en Megablast kunnen roteren.

Heeft iemand tips om hier meer over te leren? Of een concreet voorbeeld met zijn/haar eigen rotatie?

Battle.net || Strava

• zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:45
retlaw schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:32:
Afgelopen zondag heb ik ook de marathon van Rotterdam gelopen. Voor mij was dit na Etten-Leur en Leiden zeker de mooiste! Wat een mensen zeg, ook stiekem wel blij met het rustige stukje ertussen.

Uiteindelijk gelopen in 3:29 op de chip, voor mij een mooi PR. Het doel was eigenlijk om deze nog scherper te krijgen, maar de voorbereiding was niet helemaal ideaal. Afgelopen november ben ik op mijn racefiets aangereden, waardoor ik even twee maanden niets tot weinig heb kunnen doen. Best confronterend hoe snel je dan achteruit kan gaan. Vorm komt te voet en gaat te paard zeggen ze wel eens. Maar uiteindelijk nog erg blij met wat ik eruit heb kunnen halen!

Nu fiets ik normaal het meest en loop ik 1 keer per week een rondje van 10km op een normaal tempo. Ik liep altijd op Asics Cumulus maar versie 25 vond ik niet meer lekker lopen.Toen ben ik overgestapt op Novablast 3 en daarna Novablast 5. Tijdens de voorbereiding voor de marathon heb ik mezelf de Asics Superblast 3 laten aanbevelen. In vergelijking met mijn eerdere schoenen superzacht! Deze zou 'alles' moeten kunnen en ze lopen inderdaad erg lekker. Maar ik heb het gevoel alsof ze iets teveel dempen. Gevoelsmatig kost het meer energie om tempo te houden.
Nu heb ik wat gezocht op internet en daar staat nogal een hoop informatie. De term schoenrotatie kom ik ook vaak tegen, maar ik snap het nog niet helemaal. Op zich klinkt het wel logisch om voor verschillende trainingen verschillende schoenen te hebben. Maar welke schoenen dan het beste bij welke trainingen horen is voor mij nog een niet helemaal duidelijk.
Ik heb een RunnersWorld schema gebruikt als voorbereiding. Daar heb je de onderstaande loopvormen:
- Duurloop
- Snelle Duurloop
- Interval

Stel ik zou ook meerdere paren schoenen gaan gebruiken, hoe zou ik dat dan in kunnen vullen? Ik zat al te kijken naar evt de MegaBlast, die lijkt iets sneller te zijn dan de Superblast voor de SDL en IV lopen. Dan zou je met SuperBlast en Megablast kunnen roteren.

Heeft iemand tips om hier meer over te leren? Of een concreet voorbeeld met zijn/haar eigen rotatie?
Ik volg dit, ik loop al jaren op gel nimbus. Maar ik wil ergens in komende half jaar denk ik Superblast kopen voor de hele M in oktober. De Gel nimbus gaan m'n training niet volmaken.

Adviseren jullie nog een tweede "paar trainingsschoen voor als deze km's?

• Slickk

- Duurloop
- Snelle Duurloop
- Interval

Het is grotendeels marketing vind ik, want in theorie kun je met die Superblasts alles wel, inclusief intervallen. Maar ze geven behoorlijk veel demping en dat heb je op kortere afstanden niet per se nodig. Die demping sleep je vooral mee voor loopjes van langer dan 20km zeg maar. :)

Daarom heb ik zelf 1 paar voor de rustige loopjes waar ik het meest op loop (momenteel Nike Vomero Plus) en nog een ‘tempo’schoen voor intervallen / tempoloopjes (Nike Zoom Fly 6). Verder nog een paar voor trails en een duur paar voor evenementen maar dat is vooral voor de leuk.

De afwisseling in schoenen helpt ook om voetspieren wat te laten wennen/trainen, want meeste schoenen zit wel wat variatie in hoe hoog de ‘drop’ is (verschil tussen dikte van de zool bij de tenen vs bij de hak).

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 00:15

- Duurloop
- Snelle Duurloop
- Interval

allereerst mooi PR.

schoenenrotatie is met name bedoeld om:
- afwiselling aan je voeten te hebben. Iedere schoen loopt anders, waardoor je net wat andere spiertjes traint;
- schoenen iets langer mee te laten gaan omdat ze langer kunnen herstellen van zweet, regen, etc;
- zoals hierboven benoemd, een marketing ding.

Dat mensen verschillende schoenen hebben voor verschillende tempo's is niet zozeer omdat ze willen roteren, maar omdat sommige schoenen nou eenmaal geschikter zijn voor bepaalde trainingen/wedstrijden dan andere. In de basis hanteren de meeste mensen de regel: veel demping voor langzame/rustige loopjes en/of voor lange lopen en snellere schoenen (over het algemeen hebben die minder demping) voor intervallen, snelle loopjes en wedstrijden.
Maar iedere gek zijn gebrek. Ikzelf heb heel snel last van hielspoorklachten, daarom doe ik al weinig aan intervallen enzo, maar als ik die zou doen, doe ik die ook op schoenen met veel demping. Verder loop ik in de zomertijd voornamelijk onverhard, dus ik heb meerdere paren trailschoenen. En die wissel ik dus gewoon af om de redenen aan het begin van mijn post :)

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:09
Slickk schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:04:
[...]

Het is grotendeels marketing vind ik, want in theorie kun je met die Superblasts alles wel, inclusief intervallen. Maar ze geven behoorlijk veel demping en dat heb je op kortere afstanden niet per se nodig. Die demping sleep je vooral mee voor loopjes van langer dan 20km zeg maar. :)

Daarom heb ik zelf 1 paar voor de rustige loopjes waar ik het meest op loop (momenteel Nike Vomero Plus) en nog een ‘tempo’schoen voor intervallen / tempoloopjes (Nike Zoom Fly 6). Verder nog een paar voor trails en een duur paar voor evenementen maar dat is vooral voor de leuk.

De afwisseling in schoenen helpt ook om voetspieren wat te laten wennen/trainen, want meeste schoenen zit wel wat variatie in hoe hoog de ‘drop’ is (verschil tussen dikte van de zool bij de tenen vs bij de hak).
Hier net zoiets. Ik gebruik momenteel de Vomero 18 voor rustige duur en herstelloopjes. Dat is gewoon een hele zachte, comfortabele en stabiele schoen. Ik heb ook nog 2 paar Novablasts, waar ik vaak wat snellere trainingen mee doe en soms ook wel intervalwerk. Ik vind ze zeer veelzijdig. Voor tempo en intervaltrainingen heb ik de Zoom Fly 6 en voor wedstrijden heb ik momenteel een paartje Vaporfly 4.

• retlaw

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

InZane schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:36:
[...]

Hier net zoiets. Ik gebruik momenteel de Vomero 18 voor rustige duur en herstelloopjes. Dat is gewoon een hele zachte, comfortabele en stabiele schoen. Ik heb ook nog 2 paar Novablasts, waar ik vaak wat snellere trainingen mee doe en soms ook wel intervalwerk. Ik vind ze zeer veelzijdig. Voor tempo en intervaltrainingen heb ik de Zoom Fly 6 en voor wedstrijden heb ik momenteel een paartje Vaporfly 4.
Als je de Vaporfly niet zou hebben, waar zou je dan je wedstrijden op lopen?

Ik had afgelopen zondag bij de Superblast3 een beetje het gevoel alsof doordat de schoen zo zacht is, ik niet echt lekker tempo kon maken. Ik vind dan een snellere schoen wel interessant, maar om gelijk zo een supershoe te kopen is ook best een uitgave. Ik zag dan de Zoom Fly 6 al een vriendelijker prijskaartje heeft.

Battle.net || Strava

• maartend
Juancho schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:02:
[...]. Anderzijds is het natuurlijk redelijk onverantwoord wat jullie (vooral je dochter) hebben gedaan denk ik (maar ik ben geen expert) maar nogmaals, ik begrijp als geen ander hoe belangrijk zoiets kan zijn. Dat ze het uberhaubt gehaald heeft geeft wel veel aan over haar en jullie mentale kracht bij die run.

Ik hoop en gun jullie nu vooral een spoedig herstel en geen flinke klachten door deze run.
Thnx.
Natuurlijk is het onverantwoord. Dat wist ik en zij ook, maar ook zo belangerijk voor de verwerking.
Motto van mijn broertje was ; leef alsof je leven er van af hangt. En dat hebben we zondag gedaan.
Maar we hadden het nooit volbracht zonder het publiek.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:09
retlaw schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:47:
[...]

Ik had afgelopen zondag bij de Superblast3 een beetje het gevoel alsof doordat de schoen zo zacht is, ik niet echt lekker tempo kon maken. Ik vind dan een snellere schoen wel interessant, maar om gelijk zo een supershoe te kopen is ook best een uitgave. Ik zag dan de Zoom Fly 6 al een vriendelijker prijskaartje heeft.
Ik zou dan zeker de Zoom Fly pakken. Voor mij is dat een lekkere schoen voor de wat snellere lopen. Ik hou zelf ook niet van hele zachte schoenen voor tempo's. Heb weleens een intervalletje met de Vomero's gebprobeerd, maar dat voelde echt als harder werken dan normaal.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:22

Stewie!

Keen must die!

Wyke schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:31:
[...]

Dat mensen verschillende schoenen hebben voor verschillende tempo's is niet zozeer omdat ze willen roteren, maar omdat sommige schoenen nou eenmaal geschikter zijn voor bepaalde trainingen/wedstrijden dan andere.
Even hierop inhakend; helemaal mee eens.

Heb diverse schoenen waar de zool zo glad is dat bij nat weer, of slecht wegdek (zand) er grote kans op glijden is. Zoals bij diverse Adidas topmodellen ook de Puma Nitro Deviate 4, daar is op diverse plekken na 50km al slijtage zichtbaar.

(links nieuw, rechts afgelopen zondag bij de marathon van Rotterdam nieuw aangetrokken, dit is al het resultaat na 43km lopen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zGdjBzUp8BIOCiqCFvTiALPtUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uemZx4A5iSJYSVrhJEzhGUfK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Stewie! op 15-04-2026 10:43 ]

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:14
retlaw schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:47:
[...]

Ik zou de Evo SL pakken. Licht en responsief. Ideaal om stevig op door te lopen. In principe de schoen die ik standaard voor intervallen en tempo's pak en niet de carbon racers. (Hoewel ik er ook rustigere rondjes op loop).

Wat mij betreft een koopje voor wat je krijgt. Mijn meest recente paar koste net 100 euro geloof ik.

If you can see, look. If you can look, observe

• Cap
  • Niet online

Cap

Ff wat betreft schoenen.

Het valt me op dat er vaak iets wordt aanbevolen op basis van materiaal, responsiviteit en dikte van de zool, of wel / geen plaat in de zool, etc. Dus focus op de demping / responsiviteit van de schoen.

Maar het aller- allerbelangrijkste is naar mijn mening toch echt de pasvorm. Het heeft m.i. geen zin om specifieke modellen aan te raden zonder precies iemands voet te kennen, of tenminste een aantal andere schoenen die hem goed zitten. Het hangt immers totaal van je voetvorm af of een bepaalde schoen goed past.

Wat mij betreft: 90% van de schoenen zijn voor mij gewoon te smal bij de kleine teen en er valt echt niet klachtenvrij op te lopen. En als er al een wide model is (helaas erg zeldzaam) dan is die weer veel te wijd bij de wreef / hiel, evenals de "een half maatje groter" benadering die daar dan teveel ruimte oplevert plus teveel lengte. Juist een goede aansluiting op die wreefzone is van belang voor een goede stabiliteit. Ook zijn (met name anti-pronatie) modellen met een overdreven voetboog bij mij uit den boze, dit levert gewoon echt zere voetbogen op. Er moet daar niet van onder op mijn voeten gedrukt worden om ze in vorm te houden, dat zullen de spieren en pezen van mijn voet (en enkel) toch echt zelf op moeten lossen.

Het zou een enorme vooruitgang zijn als fabrikanten al hun serieuze hardloopschoenen in verschillende breedtes aanbieden, en dan bedoel ik echt de leest, niet simpelweg het bovenwerk wat ruimer maken en de schoen dan "wide" noemen. En vervolgens... dat de retailers ze dan daadwerkelijk ook op voorraad nemen. Want de weinige modellen die wel in breedtematen gemaakt worden die worden helaas door de meeste retailers gewoon niet aangeboden.

Voor mij is Runrepeat, die tegenwoordig afgietsels maakt van populaire hardloopschoenen en zo de interne breedtematen opmeet, een bruikbare bron om te bepalen of een schoen iets voor mij zou kunnen zijn qua dimensionering. Zeker niet foul proof, maar het zorgt er wel voor dat de kans kleiner is dat ik weer een paar terug moet sturen.

Waar ik persoonlijk een hekel aan heb: een slecht aansluitend wreefgedeelte (stabiliteit), een te glad binnenmateriaal (stabiliteit), een te geprononceerde voetboog (nog steeds nachtmerries van 'corrigerende zooltjes' van de podoloog :X), een te smalle leest bij de voorvoet / tenen (afgeknelde kleine teen), een te ruime / rechte / slappe hiel (slippage), een te dikke slappe (zompig) of dunne slappe (pijnlijk) tong, en rekbare :/ / dunne / gladde veters. Dat is eigenlijk allemaal belangrijker dan de zool, extremiteiten (heel erg zacht, hard, dik of dun) daar gelaten.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 15-04-2026 15:18 ]

• Slickk
Cap schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:20:
Ff wat betreft schoenen.

Het valt me op dat er vaak iets wordt aanbevolen op basis van materiaal, responsiviteit en dikte van de zool, of wel / geen plaat in de zool, etc. Dus focus op de demping / responsiviteit van de schoen.

Maar het aller- allerbelangrijkste is naar mijn mening toch echt de pasvorm. Het heeft m.i. geen zin om specifieke modellen aan te raden zonder precies iemands voet te kennen, of tenminste een aantal andere schoenen die hem goed zitten. Het hangt immers totaal van je voetvorm af of een bepaalde schoen goed past.

Wat mij betreft: 90% van de schoenen zijn voor mij gewoon te smal bij de kleine teen en er valt echt niet klachtenvrij op te lopen. En als er al een wide model is (helaas erg zeldzaam) dan is die weer veel te wijd bij de wreef / hiel, evenals de "een half maatje groter" benadering die daar dan teveel ruimte oplevert plus teveel lengte. Juist een goede aansluiting op die wreefzone is van belang voor een goede stabiliteit. Ook zijn (met namne anti-pronatie) modellen met een overdreven voetboog bij mij uit den boze, dit levert gewoon echt zere voetbogen op. Er moet daar niet van onder op mijn voeten gedrukt worden om ze in vorm te houden, dat zullen de spieren en pezen van mijn voet (en enkel) toch echt zelf op moeten lossen.

Het zou een enorme vooruitgang zijn als fabrikanten al hun serieuze hardloopschoenen in verschillende breedtes aanbieden, en dan bedoel ik echt de leest, niet simpelweg het bovenwerk wat ruimer maken en de schoen dan "wide" noemen. En vervolgens... dat de retailers ze dan daadwerkelijk ook op voorraad nemen. Want de weinige modellen die wel in breedtematen gemaakt worden die worden helaas door de meeste retailers gewoon niet aangeboden.

Voor mij is Runrepeat, die tegenwoordig afgietsels maakt van populaire hardloopschoenen en zo de interne breedtematen opmeet, een bruikbare bron om te bepalen of een schoen iets voor mij zou kunnen zijn qua dimensionering. Zeker niet foul proof, maar het zorgt er wel voor dat de kans kleiner is dat je weer een paar terug moet sturen.

Waar ik persoonlijk een hekel aan heb: een slecht aansluitend wreefgedeelte (stabiliteit), een te glad binnenmateriaal (stabiliteit), een te geprononceerde voetboog (nog steeds nachtmerries van 'corrigerende zooltjes' van de podoloog :X), een te smalle leest bij de voorvoet / tenen (afgeknelde kleine teen), een te ruime / rechte / slappe hiel (slippage), een te dikke slappe (zompig) of dunne (pijnlijk) tong, en rekbare :/ / dunne / gladde veters. Dat is eigenlijk allemaal belangrijker dan de zool, extremiteiten (heel erg zacht, hard, dik of dun) daar gelaten.

Klopt helemaal hoor, alleen iemands voeten is subjectief en de hoeveelheid demping en andere factoren die je in het begin noemt zijn objectief. Dat maakt het wat makkelijker om over te praten. Uiteindelijk gaat het er 100% om dat ze lekker zitten. Inlopen van schoenen hoeft tegenwoordig bijna niet meer.

Als toevoeging nog; er is qua pasvorm nog wel verschil tussen of je op je hak landt of op je voorvoet. Sommige schoenen hebben een bizar dikke hak waar ik als voorvoetlander weinig aan heb en de meeste ‘supershoes’ zijn d.m.v. plaat en de rocker vooral gericht op middenvoet-/voorvoetlanders.

RunRepeat.com is idd top, die benoemt deze factoren ook.

Asics valt meestal wat ruimer / breder geloof ik. Persoonlijk kon ik helemaal niks met de Novablasts terwijl heel internet qua recensies laaiend enthousiast waren.

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:41

Ik ben met Garmin Coach van 0 -> 10 gegaan. Toen met een collega die al langer liep van 10 naar 21 en vervolgens met de hardloopvereniging van 21 naar 42+. Mijn route was een kwestie van laag tempo + afstand uitbouwen. Snelheid komt dan vanzelf wel op de kortere afstanden. Echt snel zal ik nooit worden met mijn huidige gewicht (ongeveer 95kg), maar het feit dat ik blessurevrij een hele marathon heb kunnen lopen is me echt veel waard.
Shinji schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:33:
Ik zie nu die medaille voorbij komen van Rotterdam, en echt, waarom hebben ze in mijn jaar (2024) zo'n gedrocht geproduceerd :'( Dit is toch zoveel mooier, met plattegrondje en Erasmusbrug.

Ik vind dat ze een redesign moeten doen en iedereen kan een nieuwe krijgen.
De mooiste die ik heb gehaald vind ik die van de 60 van Texel, en niet alleen vanwege de race ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3p7s21C4icVbU6kNxNVHUNmPQaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1y3lqvEmwiRyGqB2UF6ggS5.jpg?f=fotoalbum_large

Nu overigens dus wel geblesseerd nadat mijn knie rond de 40km op Texel besloot dat het klaar was en ik met die kapotte knie nog een halve marathon heb gelopen. Kan nog steeds niet meer dan 3KM lopen zonder pijn aan de knie. Gelukkig volgende week weer naar de fysio en verder maar veel proberen te fietsen. Mis het hardlopen wel enorm :'(

[ Voor 10% gewijzigd door ElPaco op 15-04-2026 12:07 ]

WoT stats

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Ff wat betreft schoenen.

Wat mij betreft: 90% van de schoenen zijn voor mij gewoon te smal bij de kleine teen en er valt echt niet klachtenvrij op te lopen. En als er al een wide model is (helaas erg zeldzaam) dan is die weer veel te wijd bij de wreef / hiel, evenals de "een half maatje groter" benadering die daar dan teveel ruimte oplevert plus teveel lengte. Juist een goede aansluiting op die wreefzone is van belang voor een goede stabiliteit. Ook zijn (met name anti-pronatie) modellen met een overdreven voetboog bij mij uit den boze, dit levert gewoon echt zere voetbogen op. Er moet daar niet van onder op mijn voeten gedrukt worden om ze in vorm te houden, dat zullen de spieren en pezen van mijn voet (en enkel) toch echt zelf op moeten lossen.

Voor mij is Runrepeat, die tegenwoordig afgietsels maakt van populaire hardloopschoenen en zo de interne breedtematen opmeet, een bruikbare bron om te bepalen of een schoen iets voor mij zou kunnen zijn qua dimensionering. Zeker niet foul proof, maar het zorgt er wel voor dat de kans kleiner is dat ik weer een paar terug moet sturen.

Waar ik persoonlijk een hekel aan heb: een slecht aansluitend wreefgedeelte (stabiliteit), een te glad binnenmateriaal (stabiliteit), een te geprononceerde voetboog (nog steeds nachtmerries van 'corrigerende zooltjes' van de podoloog :X), een te smalle leest bij de voorvoet / tenen (afgeknelde kleine teen), een te ruime / rechte / slappe hiel (slippage), een te dikke slappe (zompig) of dunne (pijnlijk) tong, en rekbare :/ / dunne / gladde veters. Dat is eigenlijk allemaal belangrijker dan de zool, extremiteiten (heel erg zacht, hard, dik of dun) daar gelaten.

Ik vind dit de uitdaging van schoenen kopen in de winkel. Vooral als je dan enkele meters mag 'lopen' om de schoen te ervaren. Nooit haal je het tempo of de pas die je in je sportkleding buiten loopt, na een kilometertje warm te zijn gedraaid. Ik heb diverse schoenen die ik vervelend vond zitten in de eerste meter, pas goed gevonden na de eerste kilometers. En zoals je schrijft mbt anti-pronatie: die schoenen worden zoveel lopers aangeraden, en zijn vrijwel nooit echt nodig. Het beperkt de schoenkeuze enorm en je krijgt het gevoel dat je speciaal schoeisel nodig hebt dat je alleen bij de specialist kan kopen.

Ik ben meer fan van de retour faciliteiten van Hoka of Asics, waar je de schoen een maand of twee kan lopen en alsnog mag retourneren. Ik heb het nog nooit gedaan, maar dat is wel een commitment die ik mis bij andere grote merken. Het verlaagt de drempel om een nieuwe schoen of nieuw merk te proberen.

Bij de hardloopwinkel kreeg ik een anti-pronatie schoen van Saucony aangeraden, inmiddels loop ik alles door elkaar. Bof dat ik nooit blaren heb, loop een marathon op schoenen nieuw uit doos, ervaar alleen problemen als de schoen te krap bij de tenen is, wat vaker het geval is bij Nike, of bij bepaalde goretex schoenen met een stevige upper die niet meegeeft. Nike doet ook het moeilijkste met retour, uiteindelijk ga je daardoor dan bepaalde merken minder tot niet meer kopen.

De keuze voor de juiste sokken heeft bij mij het meest verschil gemaakt. Runrepeat vind ik ook een uitstekende aanrader. Hoop dat ze nog meer schoenen kunnen testen, dat zal best intensief werk zijn zo zorgvuldig als zij dat doen.

• Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Ff wat betreft schoenen.

De pasvorm is voor mij de enige overweging, met name in de voorvoet. Ik liep altijd in veel te grote schoenen tot ik eens altra's probeerde, voor de brede voorvoet. De drop van schoenen vind ik echter ook wel belangrijk, met name in het bos omwille van de enkelstabiliteit.

• Cap
  • Niet online

Cap

Stewie! schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:27:
[...]

Ik vind dit de uitdaging van schoenen kopen in de winkel. Vooral als je dan enkele meters mag 'lopen' om de schoen te ervaren. Nooit haal je het tempo of de pas die je in je sportkleding buiten loopt, na een kilometertje warm te zijn gedraaid. Ik heb diverse schoenen die ik vervelend vond zitten in de eerste meter, pas goed gevonden na de eerste kilometers. En zoals je schrijft mbt anti-pronatie: die schoenen worden zoveel lopers aangeraden, en zijn vrijwel nooit echt nodig. Het beperkt de schoenkeuze enorm en je krijgt het gevoel dat je speciaal schoeisel nodig hebt dat je alleen bij de specialist kan kopen.
Precies dezelfde ervaring hier, kopen in de winkel met een beperkt assortiment na (enigszins dwingende) hulp van de verkoper, tureluurs van 8 of meer modellen proberen met allemaal een kort loopje over de veel te drukke stoep voor de winkel. Dan blijken ze na even thuis rustig proberen toch niet fijn en dan niet kunnen retourneren (zelfs niet indien alleen binnenshuis aan gehad). Dat is gewoon niet prettig. Ruilen kan dan wel, maar als ze dan de geschikte schoen niet hebben... zit je weer locked-in met een tegoedbon en hun niet goed aansluitende assortiment.
Ik ben meer fan van de retour faciliteiten van Hoka of Asics, waar je de schoen een maand of twee kan lopen en alsnog mag retourneren. Ik heb het nog nooit gedaan, maar dat is wel een commitment die ik mis bij andere grote merken. Het verlaagt de drempel om een nieuwe schoen of nieuw merk te proberen.
Brooks biedt die mogelijkheid ook, daar staat het zelfs heel expliciet vermeld dat je gewoon echt buiten kan gaan lopen, ook op trails en in de regen, gedurende 3 maanden.

Bij Asics zie ik dat niet zo expliciet staan, 'uitproberen' wordt gezegd en in het retourrecht wordt daar meestal mee bedoeld "thuis uitproberen of het product iets voor je is, maar niet gewoon gebruiken en al helemaal niet verslijten, beschadigen of vies maken". Asics zegt:

"Retourbeleid voor OneASICS-leden
OneASICS™-leden kunnen alle schoenen, kleding of accessoires gekocht op asics.com of onitsukatiger.com 90 dagen lang gratis uitproberen. Dit geldt niet voor items gekocht bij outlet.asics.com.
Ben je niet tevreden dan kun je alle schoenen, kleding of accessoires retourneren zonder originele (prijs)kaartjes. Je kunt je /oneasics/hier gratis aanmelden als OneASICS-lid."

Maar goed om te weten dat het dus ook voor Asics geldt dat je ze echt buiten mag gebruiken voor runs d:)b , en ook voor Hoka (alleen daar 30 dagen, maar dat is voldoende).
Bij de hardloopwinkel kreeg ik een anti-pronatie schoen van Saucony aangeraden, inmiddels loop ik alles door elkaar. Bof dat ik nooit blaren heb, loop een marathon op schoenen nieuw uit doos, ervaar alleen problemen als de schoen te krap bij de tenen is, wat vaker het geval is bij Nike, of bij bepaalde goretex schoenen met een stevige upper die niet meegeeft. Nike doet ook het moeilijkste met retour, uiteindelijk ga je daardoor dan bepaalde merken minder tot niet meer kopen.
Ik vind Saucony uiterlijk en technisch vaak de mooiste en vaak ook lichte schoenen en heb afgelopen paar jaar zowel de Tempus, Ride, Guide, Endorphine en Triumph gehad. Helaas allemaal hetzelfde probleem met de leest, die gewoon niet op mijn voet gemaakt lijkt te zijn. Zool wordt te snel te smal bij de kleine teen. En ook de voetboog voelt niet lekker. Bij Hoka's heb ik het te smalle voorvoet probleem ook ervaren. En dat belandt dan na zeer luttele kilometers helaas allemaal op marktplaats tegen een fractie van de aankoopprijs.

Ik heb veel meer succes bij Brooks en Asics, sinds dit voorjaar probeer ik ook een Adidas Supernova trainingsschoen die bekend staat als een schoen met wat ruimte op de kritieke punten. Maar merk zegt niet alles, het zijn altijd maar een paar modellen binnen een merk die me goed passen.

Runrepeat is een geweldige hulp bij het uitzoeken van schoenen, die technische meetgegevens helpen mij in ieder geval een stuk meer dan al die rave (video)reviews van de usual suspects... ;)

• Cap
  • Niet online

Cap

Golenes schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:55:
[...]

De pasvorm is voor mij de enige overweging, met name in de voorvoet. Ik liep altijd in veel te grote schoenen tot ik eens altra's probeerde, voor de brede voorvoet. De drop van schoenen vind ik echter ook wel belangrijk, met name in het bos omwille van de enkelstabiliteit.
Altra is inderdaad ook een aanrader voor de bredere voorvoet, als de modellen je verder passen. Ik heb er eentje maar die had een nogal gesloten hiel en is enorm zweterig, dus die is gedegradeerd tot gymschoen.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Golenes schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:55:
[...]
Ik ben ook flink geschapen, althans, bij de voorvoet. Waar haal jij je Altra's? Ik heb 1 paar ooit gehad en die waren snel uitgelopen, en ik had een blessure toen. Dus niet dolenthousiast. Maar de pasvorm (samen met hoka wide models) is geweldig! Dus weekend nog ergens van alles gepast, maar.. allemaal te smal.
Zou weleens een goed gesorteerde winkel willen, waar ik alle altra's kan proberen.

• Cap
  • Niet online

Cap

Bij Zalando kom je nogal eens Altra aanbiedingen tegen. Geen specialist natuurlijk maar een dozenschuiver.
All4running heeft ze volgens mij ook. Goede ervaringen met die winkel, leveren snel.

[ Voor 29% gewijzigd door Cap op 15-04-2026 16:01 ]

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:10
Cap schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:40:
[...]

Precies dezelfde ervaring hier, kopen in de winkel met een beperkt assortiment na (enigszins dwingende) hulp van de verkoper, tureluurs van 8 of meer modellen proberen met allemaal een kort loopje over de veel te drukke stoep voor de winkel. Dan blijken ze na even proberen toch niet fijn en dan niet kunnen retourneren (zelfs niet indien alleen binnenshuis aan gehad). Dat is gewoon niet prettig. Ruilen kan dan wel, maar als ze dan de geschikte schoen niet hebben... zit je weer locked-in met een tegoedbon en hun niet goed aansluitende assortiment.

[...]

Brooks biedt die mogelijkheid ook, daar staat het zelfs heel expliciet vermeld dat je gewoon echt buiten kan gaan lopen, ook op trails en in de regen, gedurende 3 maanden.

Bij Asics zie ik dat niet zo expliciet staan, 'uitproberen' wordt gezegd en in het retourrecht wordt daar meestal mee bedoeld "thuis uitproberen of het product iets voor je is, maar niet gewoon gebruiken en al helemaal niet verslijten, beschadigen of vies maken". Asics zegt:

"Retourbeleid voor OneASICS-leden
OneASICS™-leden kunnen alle schoenen, kleding of accessoires gekocht op asics.com of onitsukatiger.com 90 dagen lang gratis uitproberen. Dit geldt niet voor items gekocht bij outlet.asics.com.
Ben je niet tevreden dan kun je alle schoenen, kleding of accessoires retourneren zonder originele (prijs)kaartjes. Je kunt je /oneasics/hier gratis aanmelden als OneASICS-lid."

Maar goed om te weten dat het dus ook voor Asics geldt dat je ze echt buiten mag gebruiken voor runs d:)b , en ook voor Hoka (alleen daar 30 dagen, maar dat is voldoende).

[...]

Ik vind Saucony uiterlijk en technisch vaak de mooiste en vaak ook lichte schoenen en heb afgelopen paar jaar zowel de Tempus, Ride, Guide, Endorphine en Triumph gehad. Helaas allemaal hetzelfde probleem met de leest, die gewoon niet op mijn voet gemaakt lijkt te zijn. Zool wordt te snel te smal bij de kleine teen. En ook de voetboog voelt niet lekker. Bij Hoka's heb ik het te smalle voorvoet probleem ook ervaren. En dat belandt dan na zeer luttele kilometers helaas allemaal op marktplaats tegen een fractie van de aankoopprijs.

Ik heb veel meer succes bij Brooks en Asics, sinds dit voorjaar probeer ik ook een Adidas Supernova trainingsschoen die bekend staat als een schoen met wat ruimte op de kritieke punten. Maar merk zegt niet alles, het zijn altijd maar een paar modellen binnen een merk die me goed passen.

Runrepeat is een geweldige hulp bij het uitzoeken van schoenen, die technische meetgegevens helpen mij in ieder geval een stuk meer dan al die rave (video)reviews van de usual suspects... ;)
Had hier een paar spierwitte Novablast 5s via ASICS besteld en een paar weken geprobeerd, zo'n 50km op gelopen, maar destijds kreeg ik (waarschijnlijk door de relatief zachte middenzool i.c.m. mijn 85kg) er meer last van mijn achillespeesblessure van en heb ik ze dus retour gestuurd. Dat ging zonder enig gezeur, ondanks dat ze innmiddels niet meer wit te noemen waren. :)

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:05
Stewie! schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:27:
[...]

Ik zie dit wel vaker voorbij komen, en voor de consument handig natuurlijk. Maar wat doen ze dan met die schoenen? Kunnen ze niet meer verkopen? Of gaan ze de outlet in?
Of gaan ze de shredder in?

Want het klinkt mij niet heel duurzaam :D

Ik heb een paar keer online geprobeerd wat te kopen, maar dat werkt toch niet goed. Ik ga dus gewoon (weer) naar de hardloop winkel om een paar schoenen te passen. Dat stukje om te testen zegt mij wel genoeg of ze goed zitten of niet. In ieder geval grotere kans dan online, en zonder 3x terug sturen.

Ik heb vanuit de winkel iig nooit schoenen gehad die slecht liepen. Behalve dan trail schoenen na een trail vsn 45km :P Maar maatje groter gekocht, en die kleinere gebruik ik nu voor kortere runs.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Stewie! schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:40:
[...]

Heb lekker gelopen, niet normaal wat een dag, verslag vanavond of morgen. 03:32:22 doordat ik de laatste 10 km het zwaar had. Was ook m'n 3e marathon en 6e wedstrijd in 6 weken. Op en top genoten. Dit is de mooiste marathon om te lopen. Wat een publiek. Tientallen bekenden gezien en honderden keren aangemoedigd. Niet normaal wat je meemaakt tussen Erasmusbrug en finish.

[Afbeelding]
Afgelopen zondag de marathon van Rotterdam gelopen. Ik ben niet de snelste maar mocht toch al in wave 1 starten. Een hele andere ervaring vergeleken met wave 5 vorig jaar. You'll never walk alone daadwerkelijk kunnen horen en de loop begint ook echt bij het startschot, in plaats van nog een half uur in de kou wachten.

De dagen voor de marathon werd ik geinterviewd door krant en TV (komt binnenkort uit) en dat draaide natuurlijk om het hardlopen.

Vooraf had ik mijn tas en spullen gestald bij een hardloopwinkel op de westblaak, Runnersworld had toiletten, koffie, koek, een geweldige ontvangst. Voor 5 euro daar de tas stallen en een schoon toilet op korte afstand van de startvakken, aanrader.

Rotterdam begint altijd aan de Erasmusbrug, een stukje omhoog met uitzicht op de skyline, een groot cruiseship, een boot van de brandweer met waterkanonnen, en de helicopter boven je hoofd. Spektakel! En dan het publiek, intenser dan ik in New York of elders heb meegemaakt. Komt ook omdat je voornaam op de bib staat. Een mooie ego boost als je 's avonds thuiskomt en honderden vrouwen hebben je naam uitgeroepen.

Vergeleken met Amsterdam (toeschouwers) vind je in Rotterdam veel beleving langs de lijn. Het zonnetje scheen, en de 9 graden voelde heerlijk comfortabel tijdens het lopen. Langs overal live muziek, feestjes bij mensen voor de deur. Rustig is het eigenlijk alleen op enkele plekken waar dan geen woningen zijn. Maar zelfs op plekken waar het stil kon zijn, staan tegenwoordig toeschouwers. De Kralingse plas is geen dood stuk meer.

Veel families in de vroege ochtend, tientallen high fives gegeven aan de kinderen langs de lijn. Naarmate het later op de dag wordt zie je meer feestgangers, biertje, lunch, een heerlijke zondag voor de mensen langs de route.

De eerste halve marathon zit er snel op en daarna keer je terug de Maas over, de Erasmusbrug voor de tweede maal en vanaf dat moment ren je twee keer langs een heel druk stuk. Van het centrum, Gele kanarie, Crooswijk en stukken Kralingen, het publiek komt steeds dichterbij, de straten worden smaller, de beleving wordt des te hoger. Elke keer ren je weer wat harder door alle aanmoedigingen, opgeven doe je niet. Na kilometer 30 voelde ik toch wat vermoeidheid erin komen. Ik rende de eerste 30 km tussen 4:45 en 4:50 min/km, daarna toch wat rustiger bij de waterstations gedaan en tussen de 5 en 5:37 min/km schommelend geëindigd. Hartslag bleef super vlak, vrijwel volledig in Z2 en Z3. Mag hoger. Eindtijd 03:32:22. Korte termijn doel is onder de 3 uur 30 te duiken.

Na elke wedstrijd noteer ik lessons learned. In dit geval had ik de twee weken ervoor te lang in een calorie tekort gezeten en ik denk dat ik meer sportdrank had moeten drinken ipv alleen water. Ook had ik meer krachttraining moeten doen in de weken vooraf, dat is wat blijven liggen omdat buiten lopen vaak aantrekkelijk was. Wat goed ging: de nieuwe Upfront gelletjes (geen buikpijn of ongemakken), de limoen munt ice upfront gelletjes zijn een aanrader. Ook voldoende vocht maar ook niet overdadig (geen aandrang tijdens de run).

De dagen na de marathon rustig hersteld, en nu nog een paar korte loopjes voordat we voor de volgende marathon naar Londen vliegen en de derde major gaan rennen (NY, Tokyo, Londen). Daarna ga ik intensiever krachttraining doen voor heup, benen, in voorbereiding voor twee marathons in mei met veel hoogtemeters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsZKRBHUfwxqmDCupzfRN3W-YaI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIEbnHlnHW2BiE7122DPZzFg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTzSjSAHlpt7GOM7GyHFKgBSHYA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XROr3jOiqTpeOCBSs7I688vg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnBaLZ5MHZy3SsLOXEn-_Gyn7Rw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8IkriKfqGGo5qPgLZVZqwbE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rWoL9FD_iO_lZl9GwcZqNuyE5s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Gt8bMAwwZ345gBIK9gSHv6t.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Stewie! op 15-04-2026 16:39 ]

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

kepler schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:20:
[...]

Ik zie dit wel vaker voorbij komen, en voor de consument handig natuurlijk. Maar wat doen ze dan met die schoenen? Kunnen ze niet meer verkopen? Of gaan ze de outlet in?
Of gaan ze de shredder in?

Want het klinkt mij niet heel duurzaam :D
Ik heb alleen bij Nike ervaring met retouren (slecht) maar bij Hoka staat het bijvoorbeeld op de website:

Alle geretourneerde artikelen worden bij aankomst in ons magazijn gecontroleerd. Artikelen die in een doorverkoopbare, ongedragen staat verkeren, worden weer te koop aangeboden. Artikelen die licht gedragen zijn (zoals artikelen die onder onze Garantie van 30 dagen worden geretourneerd), worden aan onze partner Soles4Souls gedoneerd. In 2023 doneerde Deckers Global (het moederbedrijf van HOKA) meer dan 640.000 stuks om micro-ondernemingen en ondernemers in ontwikkelingslanden te steunen. Zo werd meer dan 350.000 kg aan producten van de vuilnisbelt geweerd en kregen meer mensen een eerlijke kans.

Artikelen die niet meer gedragen kunnen worden en daarom niet gedoneerd of doorverkocht kunnen worden, worden bij FastFeetGrinded gerecycled.

• Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Blomminator schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:58:
[...]

Ik ben ook flink geschapen, althans, bij de voorvoet. Waar haal jij je Altra's? Ik heb 1 paar ooit gehad en die waren snel uitgelopen, en ik had een blessure toen. Dus niet dolenthousiast. Maar de pasvorm (samen met hoka wide models) is geweldig! Dus weekend nog ergens van alles gepast, maar.. allemaal te smal.
Zou weleens een goed gesorteerde winkel willen, waar ik alle altra's kan proberen.
Die winkel weet ik in Nederland helaas niet... Ik haal ze meestal bij Bergfreunde, maar weet dan ook welke maat / model ik zoek.

• retlaw

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Stewie! schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:35:
[...]

Afgelopen zondag de marathon van Rotterdam gelopen. Ik ben niet de snelste maar mocht toch al in wave 1 starten. Een hele andere ervaring vergeleken met wave 5 vorig jaar. You'll never walk alone daadwerkelijk kunnen horen en de loop begint ook echt bij het startschot, in plaats van nog een half uur in de kou wachten.

De dagen voor de marathon werd ik geinterviewd door krant en TV (komt binnenkort uit) en dat draaide natuurlijk om het hardlopen.

Vooraf had ik mijn tas en spullen gestald bij een hardloopwinkel op de westblaak, Runnersworld had toiletten, koffie, koek, een geweldige ontvangst. Voor 5 euro daar de tas stallen en een schoon toilet op korte afstand van de startvakken, aanrader.

Rotterdam begint altijd aan de Erasmusbrug, een stukje omhoog met uitzicht op de skyline, een groot cruiseship, een boot van de brandweer met waterkanonnen, en de helicopter boven je hoofd. Spektakel! En dan het publiek, intenser dan ik in New York of elders heb meegemaakt. Komt ook omdat je voornaam op de bib staat. Een mooie ego boost als je 's avonds thuiskomt en honderden vrouwen hebben je naam uitgeroepen.

Vergeleken met Amsterdam (toeschouwers) vind je in Rotterdam veel beleving langs de lijn. Het zonnetje scheen, en de 9 graden voelde heerlijk comfortabel tijdens het lopen. Langs overal live muziek, feestjes bij mensen voor de deur. Rustig is het eigenlijk alleen op enkele plekken waar dan geen woningen zijn. Maar zelfs op plekken waar het stil kon zijn, staan tegenwoordig toeschouwers. De Kralingse plas is geen dood stuk meer.

Veel families in de vroege ochtend, tientallen high fives gegeven aan de kinderen langs de lijn. Naarmate het later op de dag wordt zie je meer feestgangers, biertje, lunch, een heerlijke zondag voor de mensen langs de route.

De eerste halve marathon zit er snel op en daarna keer je terug de Maas over, de Erasmusbrug voor de tweede maal en vanaf dat moment ren je twee keer langs een heel druk stuk. Van het centrum, Gele kanarie, Crooswijk en stukken Kralingen, het publiek komt steeds dichterbij, de straten worden smaller, de beleving wordt des te hoger. Elke keer ren je weer wat harder door alle aanmoedigingen, opgeven doe je niet. Na kilometer 30 voelde ik toch wat vermoeidheid erin komen. Ik rende de eerste 30 km tussen 4:45 en 4:50 min/km, daarna toch wat rustiger bij de waterstations gedaan en tussen de 5 en 5:37 min/km schommelend geëindigd. Hartslag bleef super vlak, vrijwel volledig in Z2 en Z3. Mag hoger. Eindtijd 03:32:22. Korte termijn doel is onder de 3 uur 30 te duiken.

Na elke wedstrijd noteer ik lessons learned. In dit geval had ik de twee weken ervoor te lang in een calorie tekort gezeten en ik denk dat ik meer sportdrank had moeten drinken ipv alleen water. Ook had ik meer krachttraining moeten doen in de weken vooraf, dat is wat blijven liggen omdat buiten lopen vaak aantrekkelijk was. Wat goed ging: de nieuwe Upfront gelletjes (geen buikpijn of ongemakken), de limoen munt ice upfront gelletjes zijn een aanrader. Ook voldoende vocht maar ook niet overdadig (geen aandrang tijdens de run).

De dagen na de marathon rustig hersteld, en nu nog een paar korte loopjes voordat we voor de volgende marathon naar Londen vliegen en de derde major gaan rennen (NY, Tokyo, Londen). Daarna ga ik intensiever krachttraining doen voor heup, benen, in voorbereiding voor twee marathons in mei met veel hoogtemeters.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Londen en twee marathons in mei. So dan. Respect zeg. Ik begreep dat je van een gemiddelde marathon 2-4 weken herstel nodig hebt voor je weer echt volle bak kan. Hoe doe je dat?

Battle.net || Strava

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:05
Stewie! schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:41:
[...]

Ik heb alleen bij Nike ervaring met retouren (slecht) maar bij Hoka staat het bijvoorbeeld op de website:

Alle geretourneerde artikelen worden bij aankomst in ons magazijn gecontroleerd. Artikelen die in een doorverkoopbare, ongedragen staat verkeren, worden weer te koop aangeboden. Artikelen die licht gedragen zijn (zoals artikelen die onder onze Garantie van 30 dagen worden geretourneerd), worden aan onze partner Soles4Souls gedoneerd. In 2023 doneerde Deckers Global (het moederbedrijf van HOKA) meer dan 640.000 stuks om micro-ondernemingen en ondernemers in ontwikkelingslanden te steunen. Zo werd meer dan 350.000 kg aan producten van de vuilnisbelt geweerd en kregen meer mensen een eerlijke kans.

Artikelen die niet meer gedragen kunnen worden en daarom niet gedoneerd of doorverkocht kunnen worden, worden bij FastFeetGrinded gerecycled.
Ah nice, klinkt wel ok.

Ik had bij Brooks gekeken, daar kon ik het niet zo snel vinden.

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:31
Ik haalde mijn eerste setje Altra’s bij de Hardloopwinkel. Alle setjes daarna bij Altra direct….vaak best goede aanbiedingen en afgelopen jaar met Black Friday helemaal. Heb nu in totaal 4 paar.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

retlaw schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:52:
[...]

Londen en twee marathons in mei. So dan. Respect zeg. Ik begreep dat je van een gemiddelde marathon 2-4 weken herstel nodig hebt voor je weer echt volle bak kan. Hoe doe je dat?
Ga nooit voluit. Relatief lage hartslag, gehele wedstrijd onder de lactaatdrempel. Daardoor snel herstel.

• WizzlerNL
Als ik wist dat je in Wave 1 stond hadden we wel even kunnen meten @Stewie! ! Ik stond er voor in Vak C maar dat werd al voor de start samen gevoegd.

Mooie ervaring bij jou zo te lezen!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-04 18:37
Wat mij betreft: 90% van de schoenen zijn voor mij gewoon te smal bij de kleine teen en er valt echt niet klachtenvrij op te lopen.
Heb je al eens geprobeerd om in een inlegzooltje een stuk weg te knippen? Dat maakt de schoen niet bredere, maar creëert wel ruimte voor je teen.

• MordiM
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-04 20:22
Nu het over runrepeat gaat. Ik heb ook brede voeten. Ik koop normaal gesproken extra wide (4E) schoenen. Keuze hierin is behoorlijk beperkt. Meestal koop ik ze in de winkel zodat ik ze kan passen.

Is het op runrepeat ook mogelijk om de breedte van een 2E of 4E schoen te zien? Dan zou ik namelijk een al brede schoen in 2E uitvoering kunnen vergelijken met een van origine smallere schoen in 4E uitvoering.

• MJVR
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:07

MJVR

This rent is for space!

Wat betreft schoenen zit ik volledig in de ASICS hoek. Behoudens lang geleden een keer Nike nooit anders dan ASICS. Ik heb nu 1 paar Novablast (4), 1 paar Superblast (v1), 3 paar Superblast (v2) en een paar Megablast.

Qua duurzaamheid zijn de Superblast echt ongekend. Mijn paar Superblast v1 gaan al richting de 1000 km en lijken nog elke keer lekkerder te lopen. De 3 paar Superblast v2 redelijk in een korte periode gekocht en allemaal rond de 600 km mee gelopen en bijna tot geen slijtage zichtbaar/voelbaar. De Novablast daarentegen slijten veel meer. Met name zit daar voor mijn gevoel het prijsverschil met de Superblast. Verder trouwens een hele fijne schoen die ik iedereen kan aanraden als allround schoen. De Megablast zit nu rond de 200 km. Amper slijtage en ondertussen mijn nieuwe favoriete paar.

De Novablast gebruik ik alleen nog voor de korte rondjes. In het verleden maximaal een keer een HM op gelopen. De Superblast is verder de allround schoen waar het niet uitmaakt hoe lang het rondje is en wat voor pace. Ik heb op de Superblast meerdere marathons gelopen. Ik heb de Megablast een paar maanden en gebruik deze met name voor de snelle trainingen (<= 4.00 min/km) en voor een race. Zondag in Rotterdam dan ook op de Megablast gelopen.

Voorlopig even geen nieuwe schoenen. Mocht er een paar Superblast uitgaan (maar dat duurt nog wel even vermoed ik gezien Ben Parkes op zijn paar Superblast v2 richting de 1500 km gaat), ga ik voor de wedstrijden kijken voor de Metaspeed Edge. Als dat bevalt schuiven de Megablast door als trainingschoen.

De Superblast is geen goedkope schoen maar gezien de enorm lange levensduur, vind ik het waard. Ik heb zelf de Superblast v3 (nog) niet maar uit de reviews begrijp ik dat deze sneller slijten dan de eerdere versies. Dat zou ik wel jammer vinden als dat echt zo is.

2 x de helft

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:51

XyS

0.o.O

Afgelopen dagen voor de verandering eens vroeg in de ochtend gelopen. Ben niet echt een ochtend persoon dus helemaal vanzelf gaat het niet. Dinsdag kort rondje om een uur of 7, heb 29 minuten ongemakkelijk gelopen. Woensdag was ik in Dortmund, het is daar groen en heuvelachtig. De verbindingswegen tussen de parken zijn vaak ook groen, hier en daar kun je onverhard lopen. Vooral tijdens die eerste paar km was het koud en liep ik heuvelop, toen had ik zoiets van wat doe ik mezelf toch aan. Maar al snel ging het echt heel lekker, het was mooi weer, lekker rustig overal en veel bijzondere dingen gezien (oud viaduct, oude ijzeroven).

Vanochtend nog iets eerder het hotel uit, van plan een iets groter rondje van 16-18km te maken. Wederom grotendeels door de natuur kunnen lopen, deze keer weinig moeite met inkomen. De temperatuur van 11-12 graden zorgt er voor dat ik niet zo verkrampt loop op het begin. Alle taart en curryworst van afgelopen dagen zorgde voor een gezonde buffer aan energie dus eten of drinken had ik niet nodig. 'nuchter' lopen voelt best lekker, beetje zelfde gevoel als tijdens 30k+ runs (ik vind die prettig om te doen, helaas heeft het zoveel impact). Weet nog niet of ik een ochtend loper ga worden maar het is wel beter dan 11 uur 's avonds.

Ga de heuvels en natuur wel missen, misschien toch wat vaker mijn vertrouwde omgeving uit..
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Oh en ook leuk, Strava liet een run van 1 jaar geleden zien. Ben van 5:30 naar iets van 4:45 pace gegaan voor een vergelijkbare easy run. Heb er maar 4k km voor hoeven lopen :+
Pagina: 1 ... 441 442 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.