• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

kepler schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:22:
[...]

Laatst gedaan in Rotterdam, als je echt de zones wil bepalen is het handig om ook lactaat mee te nemen.

Daarnaast is het beter om de test op de fiets te doen als je je hart wil laten checken. Dan wordt de ecg minder verstoord en kunnen ze beter uitlezen op max hartslag. Toen ik daar zat twijfelde ik om te switchen naar de fiets, maar omdat ik ook lactaat deed dan heb je even 30s pauze. Dus toen is de arts even komen kijken om live de ecg te beoordelen.
Zit er bij jou veel verschil tussen de drempels die Garmin aangeeft vs de fysieke test ?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 09:50
Sport_Life schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:21:
[...]

Zit er bij jou veel verschil tussen de drempels die Garmin aangeeft vs de fysieke test ?
Toevallig luisterde ik gisteren een podcast over sporttesten. Hun conclusie: niet gebruiken voor zone bepaling (want vaak te weinig tijd voor goed protocol), wel goed als jaarlijkse apk (ben ik gezond genoeg om intensief te sporten). Zie: https://podcastluisteren.nl/ep/De-Loopschool-29-Sporttesten

Ik moet zeggen dat ik de tests (zonder lactaatmeting) ook twee keer heb gedaan en obv de tests ook mijn zones laten bepalen. Protocol is inderdaad wel een snel stijgende ramp test, waardoor dit wellicht niet per se heel betrouwbaar is?

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
edozat1 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:00:
[...]

Kijk ik verkeerd of kost de rest mét ademgasanalyse €250?
Je hebt gelijk!

• SVMartin
  • Niet online
kepler schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:13:
[...]

Sorry. Bedoelde ademgas en lactaat.

Fiets test haal je je mac hartslag niet vertelde ze me, dan tellen ze er nog tien bij op.
Hm, dat voelt als een benadering :) Daarbij: ik fiets nooit, dus waarschijnlijk wordt zo'n test ook lastig? Anyway, een goede vriend vertelde:

AI antwoord, voegt niets toe.

[ Voor 75% gewijzigd door Dr. Strangelove op 02-08-2026 12:28 . Reden: AI antwoord ]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:22
SVMartin schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:59:
[...]

Hm, dat voelt als een benadering :) Daarbij: ik fiets nooit, dus waarschijnlijk wordt zo'n test ook lastig? Anyway, een goede vriend vertelde:
Gooi je goede vriend ff het raam uit. Of vraag hem ff wat het verschil is tussen zijn vt drempels en lt drempels. Hint, het antwoord is gepind in dit topic.

If you can see, look. If you can look, observe

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:14
Droplollie schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:57:
[...]

Toevallig luisterde ik gisteren een podcast over sporttesten. Hun conclusie: niet gebruiken voor zone bepaling (want vaak te weinig tijd voor goed protocol), wel goed als jaarlijkse apk (ben ik gezond genoeg om intensief te sporten). Zie: https://podcastluisteren.nl/ep/De-Loopschool-29-Sporttesten

Ik moet zeggen dat ik de tests (zonder lactaatmeting) ook twee keer heb gedaan en obv de tests ook mijn zones laten bepalen. Protocol is inderdaad wel een snel stijgende ramp test, waardoor dit wellicht niet per se heel betrouwbaar is?
Maar hoe dan wel de zones bepalen?

• kepler
Sport_Life schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:21:
[...]

Ja veel, volgens Garmin zat ik altijd hoog zone 2 en deels zone 3. Na de test zat ik met dezelfde tempos laag in zone 1.

Mijn eigen inschatting was stukken beter :D

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:06
kepler schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:13:
[...]

Sorry. Bedoelde ademgas en lactaat.

Fiets test haal je je mac hartslag niet vertelde ze me, dan tellen ze er nog tien bij op.
Ik heb recent een looptest gedaan met lactaat, en ik heb daar een maximale hartslag van 184/' behaald. Maar ik ben er vrij zeker van dat mijn maximale hartslag rond de 190/' ligt, die haalde ik eerder dit jaar bij een warme 6km wedstrijd.

De reden dat ik die hartslag niet haalde tijdens de looptest is wellicht de manier van testen, waarbij ik elke drie minuten even moest stoppen om lactaat te prikken. Dat kort even stoppen zorgt ervoor dat de hartslag telkens wat zakt.

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-08 11:52
Hartloper schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:00:
[...]

Ik heb recent een looptest gedaan met lactaat, en ik heb daar een maximale hartslag van 184/' behaald. Maar ik ben er vrij zeker van dat mijn maximale hartslag rond de 190/' ligt, die haalde ik eerder dit jaar bij een warme 6km wedstrijd.

De reden dat ik die hartslag niet haalde tijdens de looptest is wellicht de manier van testen, waarbij ik elke drie minuten even moest stoppen om lactaat te prikken. Dat kort even stoppen zorgt ervoor dat de hartslag telkens ook wat zakt.
Hier ook zo'n test gedaan om mijn zones wat beter te laten bepalen. Ik denk dat het globaal allemaal wel klopt, maar mijn maximale hartslag bij die test was 186, terwijl ik dit jaar tijdens een 10k wedstrijd nog de 190 heb aangetikt. De echte max zal daar dus nog wel een paar slagen boven liggen.

Wel leuk om eens een keer zo'n test te doen. In mijn geval zat er ook een soort fysieke checklist bij, ECG test voor mijn hart en een paar van dat soort zaken. Wel prettig om te weten dat, voor zover men dat zo kan beoordelen zonder echt scans te gaan maken, ik opzich wel goed bezig ben en er geen reden is om te stoppen met het lopen van marathons. (wat eigenlijk toch echt gekkenwerk is, laten we wel wezen O-) )

• Hartloper
Dan zijn we minstens met 2 die op een sporttest een slag of 5 onder onze maximale hartslag bleven. Dat relativeert de bepaling van de maximale hartslag bij zo'n test.

• Hartloper
kepler schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:32:
[...]

Ja veel, volgens Garmin zat ik altijd hoog zone 2 en deels zone 3. Na de test zat ik met dezelfde tempos laag in zone 1.

Mijn eigen inschatting was stukken beter :D
Dat je eigen inschatting veel beter is hoeft niet te verbazen. De zones van Garmin zijn zeer generiek en gericht op een gemiddelde persoon, en een ervaren hardloper als jij voelt uiteraard het verschil tussen zone 1 en zone 3.

• SVMartin
  • Niet online
Hartloper schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:18:
Dan zijn we minstens met 2 die op een sporttest een slag of 5 onder onze maximale hartslag bleven. Dat relativeert de bepaling van de maximale hartslag bij zo'n test.
Het lukt mij tijdens een training ook niet, bij een wedstrijd is de piek altijd hoger. Dus zo gek vind ik dat nog niet. Maar je hebt die maximale hartslag toch ook niet nodig voor je zone bepaling, dus is het erg?

• Hartloper
SVMartin schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:32:
[...]

Het lukt mij tijdens een training ook niet, bij een wedstrijd is de piek altijd hoger. Dus zo gek vind ik dat nog niet. Maar je hebt die maximale hartslag toch ook niet nodig voor je zone bepaling.
Dat klopt.

Zelf hoef ik mijn zones niet te weten, want ik heb maar 2 tempo's: rustig en marathontempo. En ik weet hoe rustig aanvoelt en ik weet hoe snel marathontempo voelt.

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 01-08-2026 21:38 ]

• kepler
Hartloper schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:00:
[...]

De reden dat ik die hartslag niet haalde tijdens de looptest is wellicht de manier van testen, waarbij ik elke drie minuten even moest stoppen om lactaat te prikken. Dat kort even stoppen zorgt ervoor dat de hartslag telkens wat zakt.
In Rotterdam waren het blokken van 5min en dan prikken, elke keer 1km per uur sneller. Heb wel het idee dat ik redelijk in de buurt zat van mijn max in het laatste blok :D

• Hartloper
kepler schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:01:
[...]

In Rotterdam waren het blokken van 5min en dan prikken, elke keer 1km per uur sneller. Heb wel het idee dat ik redelijk in de buurt zat van mijn max in het laatste blok :D
Da’s veel nauwkeuriger dan bij mij !

Het waren blokken van 3 minuten en dan prikken, elke keer 2 km/uur sneller.

Ik denk dat ik met jouw protocol ook mijn echte maximale hartslag had behaald.

• SVMartin
  • Niet online
Hartloper schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:19:
[...]

Da’s veel nauwkeuriger dan bij mij !

Het waren blokken van 3 minuten en dan prikken, elke keer 2 km/uur sneller.

Ik denk dat ik met jouw protocol ook mijn echte maximale hartslag had behaald.
Dat is dus voor mij om vooraf even na te vragen bij wat ik kan verwachten.

• SVMartin
  • Niet online
Hartloper schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:37:
[...]

Dat klopt.

Zelf hoef ik mijn zones niet te weten, want ik heb maar 2 tempo's: rustig en marathontempo. En ik weet hoe rustig aanvoelt en ik weet hoe snel marathontempo voelt.
Dat is wel overzichtelijk, maar is het niet saai? En doe je daarnaast dan nog wel iets met heuvels of kracht?

• Hartloper
SVMartin schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 23:30:
[...]

Dat is wel overzichtelijk, maar is het niet saai? En doe je daarnaast dan nog wel iets met heuvels of kracht?
Nee, dat is alles.

Het is mijn overtuiging en ervaring dat je daarmee ook hard kan lopen. Maar die trainingfilosofie is gegroeid uit noodzaak, van snellere intervallen raak ik geblesseerd.

Kracht/core heb ik anderhalf jaar gedaan, nadien weer mee gestopt; het leek geen verschil te maken.

• SVMartin
  • Niet online
Hartloper schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 06:51:
[...]

Nee, dat is alles.

Het is mijn overtuiging en ervaring dat je daarmee ook hard kan lopen. Maar die trainingfilosofie is gegroeid uit noodzaak, van snellere intervallen raak ik geblesseerd.

Kracht/core heb ik anderhalf jaar gedaan, nadien weer mee gestopt; het leek geen verschil te maken.
Doet me aan dit boek denken: https://www.bol.com/nl/nl/f/waarover-ik-praat-als-ik-over-hardlopen-praat/34483040/

Ik merk vooral dat net even wat meer dan normaal doen een risico is. Net even teveel kms in een periode van 2 weken, of net een interval teveel. En je ontdekt steeds wat later dat dit zo was.

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:33
SVMartin schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 16:34:
[...]

Ik begreep ook dat je hartslag bij fietsen anders is dan bij hardlopen. Een fietstest zou ik daarom liever niet doen, ook niet voor een betere ecg. Maar als die tussendoor zoals bij jou kan worden gecontroleerd zoi wel mooi zijn.
Als je zelden of nooit fietst in een training, dan is de kans klein dat je op de fiets je maximale hartslag bereikt.
bij SMA in Amersfoort kun je de test doen op een loopband. Dat heb ik twee jaar geleden laten doen.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:58

Kluus

Gang is alles

nogeeninlog schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:50:
[...]

Als je zelden of nooit fietst in een training, dan is de kans klein dat je op de fiets je maximale hartslag bereikt.
bij SMA in Amersfoort kun je de test doen op een loopband. Dat heb ik twee jaar geleden laten doen.
Ik heb dit ook andersom ervaren inderdaad, toen ik vanuit fietsen (wat nog steeds mijn primaire sport is) erbij ging hardlopen kwam ik ook totaal niet aan mijn hartslag die ik met fietsen wel bereik. Zelfs omslagpunt was lastig. Inmiddels lukt het me gelukkig wel maar dat is wel een paar maanden trainen verder.

Ik neem aan dat dat dit komt doordat je toch andere spieren gebruikt waarvan je de limieten eerder bereikt dan die van je algemene conditie?

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:09

SomerenV

It's something!

Vanmorgen een lekker rondje gelopen van 11km hier in 't buitengebied. Een route die ik nog nooit gelopen had, parallel aan de Dommel nabij Liempde. Hond mee, muziek aan en lekker ontspannen m'n rondje gedaan. Flink wat afwisseling met zon en schaduw, en een lekker windje, dus dat was goed te doen. De hond heeft ook twee keer lekker kunnen afkoelen in de Dommel. Al met al een fijne ronde om te lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MiMVpWTdnMHbJVjE4PO-MWrZ84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C5rgKjg6NMqgSEbEN8AWNTOI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcXOwmgtnU15VqO_CkuT1q-7FQ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iyb2DvJoL46tcxsnQiaCgEIp.png?f=fotoalbum_large

Waar ik minder blij mee was waren de wielrenners. De route volgde een fietspad/fietsroute, en het pad was op een gegeven moment tussen de 2,5 en 3 meter breed. Ik loop altijd netjes links zodat anticiperen wat makkelijker gaat en je niet opeens fietsers in je rug kan krijgen. Komt er tegemoetkomend verkeer aan dan ga ik zoveel mogelijk aan de kant of stop ik even met lopen. Maar op een gegeven moment komt er een groepje van een stuk of 10 wielrenners in tegengestelde richting aan. Zij aan zij, tussen de 25 en 30km/u, op een stuk met blinde bochten. De voorste roept 'tegen', maar tegen de tijd dat degene achter hem dat verwerkt heeft en het doorgeeft zijn ze een paar seconden verder zeg maar. Dus op het moment dat ze mij passeren fietsen ze nog steeds grotendeels zij aan zij, en ik kan niet verder aan de kant. Het paste, maar veel ruimte was er niet, ook al stond ik praktisch in de berm. Vanuit de andere richting kwamen echter twee fietsers aan, en dat ging dus ook bijna fout, wat opgevolgd werd door een hoop gescheld en gevloek vanuit die fietsers.

Maar ook een paar keer dat een wielrenner totaal niet vooruit keek en mij echt pas op het laatste moment zeg, op plekken waar ik gewoon niet nog meer aan de kant kon. En niet alleen op dat smalle stuk maar ook op brede paden.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik heb deze discussie ook heel vaak met een collega maar ik vind het zelf vanuit het perspectief als wielrenner/fietser ook niet zo fijn als hardlopers links lopen. De relatieve snelheid van hardlopers is gewoon te groot hiervoor. Met wandelaars is dat minder een probleem.

Als fietser/wielrenner gezien is het gewoon handiger als de hardloper aan jouw kant rechts loopt, dan kan je dven de benen stil houden en anticiperen op tegemoetkomend verkeer. Als hardloper hoef je dan m.i. ook niet de berm in te duiken dus dat is ook fijn.

Moet je wel erop vertrouwen dat achteropkomend verkeer jou ziet maar ik heb hier zelf nog geen problemen mee gehad.

Ik begrijp ook de voors hoor dus zie dit niet als kritiek maar misschien iets om te proberen of het dan wat relaxter gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door Kluus op 02-08-2026 14:26 ]

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Kluus schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:08:
Ik heb deze discussie heel vaak haha maar ik vind het zelf ook niet zo handig als hardlopers links lopen. Ik begrijp waar het vandaan komt maar de relatieve snelheid van hardlopers is gewoon te groot. Met wandelaars is dat minder een probleem.

Als fietser/wielrenner gezien is het gewoon handiger als de hardloper aan jouw kant rechts loopt, dan kan je dven de benen stil houden en anticiperen op tegemoetkomend verkeer. Als hardloper hoef je dan m.i. ook niet de berm in te duiken dus dat is ook fijn.

Moet je wel erop vertrouwen dat achteropkomend verkeer jou ziet maar ik heb hier zelf nog geen problemen mee gehad.
Maar als hardloper (of wandelaar for that matter) is het wel zo fijn om te zien wat er op je pad komt, en als je rechts loopt kan dat niet. Dan weet je gewoon niet wat er van achteren komt. Met een hond erbij is dat al helemaal vervelend. Als ik zie dat ik + fietser niet fijn gaat passen dan stop ik even met hardlopen, zeker wanneer ik de hond bij heb, omdat ik mezelf dan wat kleiner kan maken. En als ik rechts had gelopen in het geval van die groep wielrenners dan had ik gewoon geen tijd gehad om te anticiperen. Het moment dat ik door zou hebben dat ze er zouden zijn zou dan al te laat geweest zijn. De hond zou dan ook nog eens schrikken van de plotseling voorbij razende groep wielrenners.

In dit specifieke geval was het pad ook gewoon echt niet geschikt om als groep met zo'n snelheid er doorheen te denderen. Heel ver vooruit kijken was daar gewoon niet mogelijk door de bochten en begroeiing. Dan is zo snel gaan zij aan zij gewoon onverantwoord. Het ging ook niet alleen met mij bijna fout, maar ook met de fietsers achter me.

[ Voor 10% gewijzigd door SomerenV op 02-08-2026 14:35 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Het argument van tegemoetkomend verkeer kunnen zien hoor je wel vask ja. Ik durf er zelf als hardloper op zich wel op vertrouwen dat achterop komend verkeer me ziet en rekening houd met mij, maar misschien komt dat ook vanuit het fietsen omdat “wij” dat vertrouwen hebben moeten leren met achteropkomend gemotoriseerd verkeer.

Maar ik kan jouw standpunt goed begrijpen hoor en zeker met een hond erbij. Overigens ben ik zelf trouwens ook geen fan om met een groep 2 aan 2 over smalle fietspaadjes te rijden met een groep wielrenners (eigenlijk sowieso aan rijden in “te” grote groepen) dus op dat vlak heb ik ook zeker wel begrip voor jouw situatie hoor.

Maar weet dat áls je rechts loopt en ik zou achterop komen als wielrenner, ik echt wel rekening met je hou en je niet de berm in hoeft te duiken en ik mag hopen dat dat ook geld voor het merendeel van de collega’s. ;)

[ Voor 83% gewijzigd door Kluus op 02-08-2026 14:51 ]

• kepler
In blinde bochten loop ik gewoon rechts, bedoeling van links lopen is zover mogelijk vooruit kijken. Dat gaat minder in een blinde bocht als je links loopt :P en ook onverwacht voor verkeer dat de blinde bocht inkomt

[ Voor 17% gewijzigd door kepler op 02-08-2026 14:45 ]

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:48
Links of rechts: Deze discussie is al eens langsgekomen. Ik bekijk het ter plekke: zie ik voldoende (vooruit), zien anderen voldoende? Soms doe ik m’n oordopjes uit zodat ik achteropkomend verkeer gefocust kan horen. Dus soms loop ik links, soms rechts en soms even oversteken. Als het echt irritant wordt, dan vermijd ik die weg de volgende keer. En ik houd in het achterhoofd dat mijn 12km/hr en andermans 32km/hr een impact kunnen hebben van 42 of 20 km snelheidsverschil. Dus toch rechts, tenzij ….

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:47
@SomerenV Als wielrenner snap ik dat gedrag op dat punt dan ook weer niet (rij zelf altijd solo). Op zo'n smal fietspad zou je altijd achter elkaar moeten rijden, al is het maar voor hun eigen veiligheid op de fiets. Het zal niet de eerste keer zijn dat één van die rijders een klein beetje moet uitwijken en daardoor meteen tegen het stuur van zijn fietsmaatje aankomt met alle gevolgen van dien. Daarnaast heb ik zelf met honden op het fietspad (loslopend af aangelijnd) wisselende ervaringen. Als een hond aangelijnd is, kun je op tijd bellen zodat de eigenaar de riem kort kan houden en kan je soms wel op een bedankje rekenen van de eigenaar. Loslopende honden kunnen wel spannend zijn, die zien niet altijd een aankomende fietser. Dus om dan naast elkaar te gaan fietsen op zo'n smal fietspad is ook vragen om problemen.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
Als wielrenenr kijk je meestal wel vooruit, nogmaals meestal,, maar ik loop vooral links vanwege de fatbikes die op hun telefoon aan het kijken zijn, die wil ik gewoon zelf zien aankomen, dus loop ik links.

Hattrick: Thorgal Eagles

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Jailhouse schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:25:
Links of rechts: Deze discussie is al eens langsgekomen. Ik bekijk het ter plekke: zie ik voldoende (vooruit), zien anderen voldoende? Soms doe ik m’n oordopjes uit zodat ik achteropkomend verkeer gefocust kan horen. Dus soms loop ik links, soms rechts en soms even oversteken. Als het echt irritant wordt, dan vermijd ik die weg de volgende keer. En ik houd in het achterhoofd dat mijn 12km/hr en andermans 32km/hr een impact kunnen hebben van 42 of 20 km snelheidsverschil. Dus toch rechts, tenzij ….
Zo had ik er eigenlijk nog niet naar gekeken, al komt dat waarschijnlijk ook doordat ik voorheen eigenlijk alleen wandelde, en bijna altijd met de hond, dus het links aanhouden zit er best wel ingebakken. Om die reden loopt m'n hond ook altijd links van me, als ie aangelijnd is tenminste. Als kind leerde ik ook dat ik altijd links moest houden in het buitengebied want dat was het veiligste.

Sterker nog, tot 1993 was het in Nederland verplicht om als voetganger (wat je als hardloper ook gewoon bent) links aan te houden buiten de bebouwde kom. De reden is vrij duidelijk: jij ziet tegemoetkomend verkeer beter en vice versa. Dat gaat vooral om automobilisten, maar geldt evengoed voor fietsers.

Al is er wel wat voor te zeggen om (wanneer nodig) rechts te houden op een fietspad zodat je minder een belemmering vormt voor het fietsverkeer. Als ik dat vandaag gedaan had dan was de situatie waarschijnlijk erger geweest dan nu het geval was. Dan waren de fietsers achter me links om me heen bewogen, precies in het pad van de (veel te snelle) wielrenners. Zonder die groep wielrenners was mijn positie geen issue geweest. Dat was gewoon geen pad om met een groep wielrenners vol gas te gaan. Hieronder zie je de situatie. Ik liep in de knik in het midden, de fietsers achter me kwamen vanuit rechts, en de wielrenners vanuit de onderkant. En het pad is daar dus ~2,5 meter breed. Dat is gewoon echt heel smal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLu551RX8bX5rBbO9FJkLjfxr_Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ADAYOLNxgXwTxUoN1tkzeICq.png?f=user_large

Oordopjes zijn overigens geen belemmering voor me. Het zijn van die open-ear oordopjes, en het volume staat altijd laag genoeg dat ik de omgeving prima kan horen.
EdwinW schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:52:
@SomerenV Als wielrenner snap ik dat gedrag op dat punt dan ook weer niet (rij zelf altijd solo). Op zo'n smal fietspad zou je altijd achter elkaar moeten rijden, al is het maar voor hun eigen veiligheid op de fiets. Het zal niet de eerste keer zijn dat één van die rijders een klein beetje moet uitwijken en daardoor meteen tegen het stuur van zijn fietsmaatje aankomt met alle gevolgen van dien. Daarnaast heb ik zelf met honden op het fietspad (loslopend af aangelijnd) wisselende ervaringen. Als een hond aangelijnd is, kun je op tijd bellen zodat de eigenaar de riem kort kan houden en kan je soms wel op een bedankje rekenen van de eigenaar. Loslopende honden kunnen wel spannend zijn, die zien niet altijd een aankomende fietser. Dus om dan naast elkaar te gaan fietsen op zo'n smal fietspad is ook vragen om problemen.
Twee goede vrienden van me zitten ook geregeld op hun racefiets, maar die waren ook vrij duidelijk over m'n incident. Ik snap ook wel dat het heerlijk is om lekker door te knallen met z'n allen, maar niet iedere weg is daar voor geschikt. En als je dan gaat, dan ga je hard. Als je een tegenligger raakt, dan gaat 't ook hard.

Op een fietspad heb ik m'n hond overigens altijd aangelijnd en loopt ie vrij strak naast me. Tijdens het hardlopen is ie ook altijd aangelijnd. Dat gaat overigens ook niet altijd goed. Afgelopen winter nog een dronken fietser die de hond en mij bijna raakte en vervolgens de volle sloot in fietste. Op het moment dat ik het licht van zijn fiets zag (ik hoorde hem niet ook al had ik geen oordopjes in) en het verwerkte zat ie al naast me.

Overigens heb ik in de tussentijd wat rond zitten neuzen maar ik ben er inmiddels ook achter dat deze discussie héél vaak gevoerd wordt, met wisselende resultaten, al zie ik wel dat het merendeel de voorkeur heeft bij links houden. En omdat er geen duidelijke regels of wetgeving zijn doet uiteindelijk iedereen maar wat en weet eigenlijk niemand waar ze aan toe zijn. Uiteindelijk wil ik vooral eventueel gevaar tijdig kunnen spotten zodat ik daar op kan anticiperen. Een fietser/wielrenner/auto die me niet ziet terwijl we head on naar elkaar bewegen ziet mij ook niet als ie me van achteren benadert. Het verschil is dat ík hem in die eerste situatie wel zie en daarop kan anticiperen. In de tweede situatie ben ik me van geen gevaar bewust... Zoals bij die dronken fietser. Het moment dat je door hebt dat er iets gebeurt ben je te laat.

• Megupe
  • Laatst online: 00:54
bregweb schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:07:
Als wielrenenr kijk je meestal wel vooruit, nogmaals meestal,, maar ik loop vooral links vanwege de fatbikes die op hun telefoon aan het kijken zijn, die wil ik gewoon zelf zien aankomen, dus loop ik links.
Precies dit geldt voor mij ook.

Ik loop wel rechts als het pad alleen voor mensen te voet is.

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
Als voetganger wandel je links, als hardloper loop je rechts (op het fietspad) zo zie ik het tenminste en volgens mij is dat ook de etiquette, of algemene tendens of hoe je het ook noemt.

Alleen als je loopt op de rijbaan loop je links.

[ Voor 16% gewijzigd door Marve79 op 02-08-2026 20:23 ]

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:21
Marve79 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:21:
Als voetganger wandel je links, als hardloper loop je rechts (op het fietspad) zo zie ik het tenminste en volgens mij is dat ook de etiquette, of algemene tendens of hoe je het ook noemt.
Lopen of hardlopen is geen verschil, beide mogen aan beide kanten lopen. Dus kijk per situatie wat handig is.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:11
Wat de meningen en argumenten van anderen ook zijn, persoonlijk blijf ik links lopen. Ik vertrouw mijn medeweggebruikers niet voldoende om erop te vertrouwen dat ze me zien als ze van achteren komen en ik vertrouw mezelf wel dat ik op tijd anticipeer als ik zie dat ik niet gezien wordt. En dat gebeurt eigenlijk zo vaak dat ik alleen maar gesterkt wordt in mijn aanpak. Meest voorkomend zijn 2 fietsers naast elkaar die aan het kletsen zijn, op mobiel kijkende fietsers, fietsers die afgeleid zijn door iets wat opzij gebeurt, fietsers die hun voorwiel zeer interessant vinden en auto’s die op een smalle weg denken dat naast die hardloper ook best nog wel twee auto’s uit tegengestelde richting passen. Ik loop ruim niet zo snel als een fietser, mocht dat ooit gebeuren (yeah sure), zal ik mijn aanpak heroverwegen.

• Shinji
Wyke schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:39:
Wat de meningen en argumenten van anderen ook zijn, persoonlijk blijf ik links lopen. Ik vertrouw mijn medeweggebruikers niet voldoende om erop te vertrouwen dat ze me zien als ze van achteren komen en ik vertrouw mezelf wel dat ik op tijd anticipeer als ik zie dat ik niet gezien wordt. En dat gebeurt eigenlijk zo vaak dat ik alleen maar gesterkt wordt in mijn aanpak. Meest voorkomend zijn 2 fietsers naast elkaar die aan het kletsen zijn, op mobiel kijkende fietsers, fietsers die afgeleid zijn door iets wat opzij gebeurt, fietsers die hun voorwiel zeer interessant vinden en auto’s die op een smalle weg denken dat naast die hardloper ook best nog wel twee auto’s uit tegengestelde richting passen. Ik loop ruim niet zo snel als een fietser, mocht dat ooit gebeuren (yeah sure), zal ik mijn aanpak heroverwegen.
Niet om het een of ander, maar blijkbaar heb je heel vaak 'bijna aanrijdingen' als je links loopt, misschien zou je dat juist niet hebben als je rechts loopt.

Als ik rechts fiets verwacht ik niet per definitie iemand in tegengestelde richting op 'mijn' weghelft.

Dus omdat je het nu heel vaak bijna fout ziet gaan is geen goede maatstaf voor het beoordelen van aan de andere kant lopen.

• Wyke
Shinji schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:15:
[...]

Niet om het een of ander, maar blijkbaar heb je heel vaak 'bijna aanrijdingen' als je links loopt, misschien zou je dat juist niet hebben als je rechts loopt.

Als ik rechts fiets verwacht ik niet per definitie iemand in tegengestelde richting op 'mijn' weghelft.

Dus omdat je het nu heel vaak bijna fout ziet gaan is geen goede maatstaf voor het beoordelen van aan de andere kant lopen.
Zeer goed punt… een aantal gevallen zou ik dan idd kunnen wegstrepen, maar helaas zijn er ook nog veel gevallen dat ik op een rechte weg van honderden meters toch op het laatste moment nog opzij moest springen of “voor je kijken” moest roepen en dan heeft de fietser/auto toch echt niet goed op zitten letten.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:17
Shinji schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:15:
[...]

Dan vraag ik me toch echt af waarom je dan iemand van achteren wel zou zien, maar iemand van voren niet? Volgens mij kijk je of wel of niet goed voor je, en maakt het dan weinig uit of diegene jouw kant opkijkt of juist van je af.
Mijn ervaring met rechts lopen is iig dat er veel te veel liggen te slapen en dat ik daarom dus links loop, zodat ik dat iig aan zie komen. Ik stap liever even de berm in dan dat ik een fietser in mijn nek heb hangen.

Daarbij kijk ik wel naar de situatie, maar bij mij is het toch echt links, tenzij...

[removed]

• Shinji
redwing schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:36:
[...]

Dan vraag ik me toch echt af waarom je dan iemand van achteren wel zou zien, maar iemand van voren niet? Volgens mij kijk je of wel of niet goed voor je, en maakt het dan weinig uit of diegene jouw kant opkijkt of juist van je af.

[...]

Mijn ervaring met rechts lopen is iig dat er veel te veel liggen te slapen en dat ik daarom dus linkjes loop, zodat ik dat iig aan zie komen. Ik stap liever even de berm in dan dat ik een fietser in mijn nek heb hangen.

Daarbij kijk ik wel naar de situatie, maar bij mij is het toch echt links, tenzij...
Snelheidsverschil, als de tegenpartij bijvoorbeeld eens per 10s op kijkt, als je op elkaar af gaat heb je grotere kans dat je wordt gemist dan als je dezelfde kant op gaat.

Ik denk dat ik ongeveer 50/50 loop en ik moet links naar mijn gevoel vaker uitwijken dan rechts.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:17
Shinji schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:12:
[...]
Snelheidsverschil, als de tegenpartij bijvoorbeeld eens per 10s op kijkt, als je op elkaar af gaat heb je grotere kans dat je wordt gemist dan als je dezelfde kant op gaat.
Tja, dan ben je dus al aan het hopen dat ie toevallig nog op tijd vooruit kijkt. Naar mijn idee pleit dat toch vooral voor links lopen omdat ik weet dat ik zelf wel gewoon voor me kijk.
Ik denk dat ik ongeveer 50/50 loop en ik moet links naar mijn gevoel vaker uitwijken dan rechts.
En zelfs als dat zo is, hoe wil je uitwijken als je rechts loopt? Want ik wijk toch echt liever een paar keer extra uit dan dat er een echt in mijn nek zit.

[removed]

• Shinji
Ik ben denk ik welgeteld een keer van achter aangereden (in ongeveer 10 jaar tijd), toevallig door een school genoot van mijn dochter (jaar of 10) die vermoeid van de voetbal kwam. Als ik links loop moet ik regelmatig de berm in. Dus persoonlijk heb ik er meer last van als ik links loop.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-08 12:25
Als je aan het hardlopen bent zit je niet eens heel ver weg van de snelheid van een gemiddelde fietser. Het verschil in snelheid is kleiner tussen een wandelaar en hardloper dan hardloper en fietser.

Ikzelf wandel en hardloop altijd aan de rechterkant. Nog nooit gehad dat iemand te dichtbij kwam of een aanrijding gehad, terwijl ik bij links lopen juist het idee heb dat ik "verkeerd" loop. Je loopt letterlijk tegen het verkeer in, vind ik gewoon niet prettig.

En over het niet opletten: Waarom zou dat een veel groter probleem zijn bij hardlopen dan bij fietsen? Als fietser ga je op een fietsstrook toch ook niet opeens links rijden toch? Het snelheidsverschil is tussen fietser en automobilist groter dan tussen fietser en hardloper.

[ Voor 23% gewijzigd door Maarten_E op 02-08-2026 22:39 ]

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:34
Hier hetzelfde…loop altijd gewoon rechts. Denk afgelopen jaar drie keer juist gehad dat hardlopers links liepen…..ik aan kwam fietsen maar van de andere kan ook fietsers kwamen. Dus ik kan niet om die hardloper heen…..die blijft stug doorlopen….ik stop met trappen….komen steeds dichterbij en uiteindelijk bijna ongeluk omdat de hardloper gewoon door blijft lopen….ik echt op de rem moet en uiteindelijk staan we beide stil……en dan nog boos worden ook 😔. Als in die situatie gewoon rechts gelopen was…was er niets aan de hand.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:09
Ik heb op zich een voorkeur voor links, want vroeger zo aangeleerd, maar loop op fietspaden naast provinciale wegen altijd zo ver mogelijk van de auto's af.

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:18
Iedereen heeft zo zijn/haar eigen ervaringen en voorkeuren, zo blijkt. Volgens VVN is het afhankelijk van de situatie en kies je de voor jou meest veilige kant. Wat ik alleen mis in die uitleg, is dat links lopen per definitie onveiliger is voor tegenliggend verkeer. Als je als fietser of automobilist een tegenliggende hardloper tegenkomt, is dat soms toch schrikken omdat je het niet verwacht. Je moet uitwijken of in de ankers (als je wordt ingehaald of als er ook aan de andere kant tegenliggend verkeer is). Los van de vraag wat wel en niet mag, vind ik het daarom mijn verantwoordelijkheid om uit te wijken als ik links loop en niet die van een tegenliggende wielrenner.

De vraag of je beter links of rechts kunt lopen is sowieso alleen relevant als er geen voetpad en geen fietspad is. Ik zie ook zat lopers die op de weg lopen omdat asfalt lekkerder loopt dan stoeptegels. Doe ik zelf ook. Maar dan moet je natuurlijk helemaal optiefen als er iemand aankomt :-)

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:41
Twee weken teruggekomen van vakantie in Frankrijk.
Last van een droge keel en veel gehoest (airco ?), dus niet kunnen lopen daar.
Wel in drie dagen 44 kilometer gewandeld (slenteren) op dag twee last van mijn
rechterkuit, ik heb elke ochtend dat de kramp er nét niet in schiet.

Na een terugrit van 10 uur de volgende dag (dinsdag) naar de intervaltraining gegaan.
Doel was 6 x 800 meter op wedstrijdtempo met telkens 200 meter rust.

Bij sessie 3 had ik het gevoel dat ik kramp ging krijgen in mijn rechterkuit.
Toch nog even doorgelopen en een ronde later geen last meer.
Twee ronden daarna kreeg ik last van mijn rechterknie. Toen gelijk gestopt
omdat ik 2 waarschuwingen wel genoeg vond.

Op donderdag een duurloopje gedaan met de langzaamste groep (7:00 k/m).
Hier konden we kiezen of we 6 óf 8 kilometer wilden lopen.
Na 6 kilometer geen last, dus besloten om de extra twee ook te doen.
Toen stelde de trainer voor om een klein tempoblokje te doen.
Toen ik aanzette voelde ik gelijk weer irritatie aan de knie, dus gelijk het
tempo er weer uitgehaald. De loop wel kunnen afmaken.

De zaterdag bewust geskipt om de knie wat extra rust te geven.
Op dinsdag weer aangesloten bij mijn normale groep (6:20 k/m).
Na 5 kilometer weer wat irritatie en na 6 kilometer plots een hele
scherpe steek door de knie waardoor ik niet verder kon rennen.
De resterende 3 kilometer terug moeten wandelen naar de club.

Afgelopen donderdag had ik een afspraak bij de fysio. Deze heeft
een echo gemaakt. Vocht in beide knieën, rechts aan de voor en achterkant.
En een peesplaat probleem (loperknie). Ook mijn rechter kuit is overbelast.

Al met al flink balen dus. Helemaal om 12 september die 50e Run van Winschoten
is, en ik dit jaar ook 50 ben geworden. Ik loop dit evenement ieder jaar en hoop
dat dat dit jaar ook nog gaat lukken, maar ik ben er bang voor.

Ik moet in ieder geval eerst twee weken rust nemen. Vandaag heb ik de tweede
afspraak. Ze ging me flink pijn doen verwachtte ze.

Denken jullie dat er een kans is dat ik voor 12 september 'genezen' kan zijn ?
Ook al zou ik alleen voor uitlopen kunnen gaan, dan zou ik allang tevreden zij.

Steun mij en draag bij aan een wereld zonder MS --------- Random WTF

• SVMartin
  • Niet online
Spasm schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:43:

Na een terugrit van 10 uur de volgende dag (dinsdag) naar de intervaltraining gegaan.

is, en ik dit jaar ook 50 ben geworden. Ik loop dit evenement ieder jaar en hoop

Dat is zeker balen!

In ieder geval goed dat je het niet geforceerd hebt en naar de fysio bent gegaan. Ik denk dat die fysio ook degene is die jouw vraag het best kan beantwoorden, maar de tijd zal het leren..

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:26
Loop ook liever rechts, snelheidsverschil is veel groter als je links loopt omdat je dan naar elkaar toegaat. Mijn ervaring is dat ik dan vaker opzij gedwongen wordt of in ieder geval onrustiger ben omdat ik de hele tijd moet opletten

• Sir Utholdenhet
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Afgelopen weekend veel kilometers gemaakt voor mijn doen, maand geleden 30km per week en nu 25 in een weekend, maar gisteren met de hitte is mijn shirt verzadigd geraakt van het zweet. Dit schuurde zo langs mijn tepels dat ik met bloedvlekken op mijn shirt terug kwam. Wel is eerder last gehad van gevoeligheid, maar nooit van kapotte huid.

Mogelijke oorzaken weet ik wel, namelijk mijn overgewicht en de bijbehorende manboobs zorgen voor extra frictie icm met een nat shirt? Overgewicht word aan gewerkt, deels door het hardlopen.

Vandaag kort gelopen met vaseline erop, maar had niet echt het gevoel dat dat werkte. Andere die deze pijnlijke ervaring ook hebben (gehad) en hoe hebben jullie dit op korte termijn en lange termijn opgelost?

• Hartloper
Zelf nooit gehad maar een pleister erover wordt beschouwd als de beste oplossing.

Google eens op “ nipple chafing”.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:20

Stewie!

Keen must die!

Nip guard of een stukje aftapen. Ik kan ook niet zonder.

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Sir Utholdenhet
  • Nu online
Hartloper schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:12:
Zelf nooit gehad maar een pleister erover wordt beschouwd als de beste oplossing.

Google eens op “ nipple chafing”.
Wel gedaan en daar kwam ook de vaseline vandaan. Ik smeer liever dan plakken, omdat die plakkers toch in de prijs gaan lopen als je die elke keer moet gebruiken. Adviezen lagen zo breed uit elkaar, dat ik graag hier wat specifieker wilde horen wat nou echt werkt, omdat alle adviezen die ik zie, door zeer geoefende lopers lijken te zijn geschreven.
Stewie! schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:12:
Nip guard of een stukje aftapen. Ik kan ook niet zonder.
Gebruik je de specifieke Nip-Guard pleisters of algemene pleisters?

[ Voor 13% gewijzigd door Sir Utholdenhet op 03-08-2026 14:19 ]

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:42
Sir Utholdenhet schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:01:
Afgelopen weekend veel kilometers gemaakt voor mijn doen, maand geleden 30km per week en nu 25 in een weekend, maar gisteren met de hitte is mijn shirt verzadigd geraakt van het zweet. Dit schuurde zo langs mijn tepels dat ik met bloedvlekken op mijn shirt terug kwam. Wel is eerder last gehad van gevoeligheid, maar nooit van kapotte huid.

Mogelijke oorzaken weet ik wel, namelijk mijn overgewicht en de bijbehorende manboobs zorgen voor extra frictie icm met een nat shirt? Overgewicht word aan gewerkt, deels door het hardlopen.

Vandaag kort gelopen met vaseline erop, maar had niet echt het gevoel dat dat werkte. Andere die deze pijnlijke ervaring ook hebben (gehad) en hoe hebben jullie dit op korte termijn en lange termijn opgelost?
Niet zo streng voor jezelf! Dit probleem komt bij veel mannen voor, ook de slanke dennen. Zelf geen overgewicht, wel lichte manboobs, en met regen en veel zweten ben ik de lul. Je kan of strakkere shirts gaan dragen waardoor het minder beweegt, of smeren, of tapen. Alles heeft nadelen en voordelen. Strakke shirts moet je lekker vinden zitten, bodyglide voelt soms raar en kan zichtbaar worden bij lichte shirts, tape wil er makkelijk afzweten of issues geven met lichaamshaar. Mijn beste oplossing tot nu toe is fysiotape. Blijft goed zitten, ook bij zweten en plensbuien, kost vaak minder dan specialistische tools en gaat er beter af dan pleisters.

Jezus saves and takes half damage.

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:54

Wat bij mij het beste werkt zijn blarenpleisters, die kan je ook een week laten zitten als je wilt. Gaan er niet af door zweet e.d.

Al het andere valt er tijdens een loop bij mij van af.

• kepler
Sir Utholdenhet schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:18:
[...]

Wel gedaan en daar kwam ook de vaseline vandaan. Ik smeer liever dan plakken, omdat die plakkers toch in de prijs gaan lopen als je die elke keer moet gebruiken. Adviezen lagen zo breed uit elkaar, dat ik graag hier wat specifieker wilde horen wat nou echt werkt, omdat alle adviezen die ik zie, door zeer geoefende lopers lijken te zijn geschreven.

[...]

Gebruik je de specifieke Nip-Guard pleisters of algemene pleisters?
Ik gebruik gewoon normale pleisters, geen problemen mee. Houden het heel lang vol.

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:59
Je zou ook eventueel kunnen gaan experimenteren met verschillende T-shirts. Ik kan na 10km al bloedende tepels hebben bij het ene shirt en met het andere shirt 35 kilometer trainingen afwerken zonder ook maar enig discomfort. Ik heb een aantal shirts die geperforeerd zijn, waarschijnlijk door een laser ofzo, die zorgen voor minuscule scherpe randjes. In praktijk voelt het dan als een soort kaasschaaf na verloop van tijd.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:57
Blauw sporttape. Blijft zitten, ook bij hitte en dus zweet. Je hoeft echt maar een klein stukje te knippen dus met zon rol ga je erg lang mee.

Maar ik loop sowieso het liefst met een strak hempje onder mijn shirt. Dat vangt het eerste zweet op waardoor het sportshirt zelf fijn droog blijft en wappert in de wind voor verkoeling.

Alleen met 25 graden of warmer trek ik alleen een sport hempt aan en dan plak ik dus die blauwe tape.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• SVMartin
  • Niet online

Wanneer het regent smeer ik altijd met vaseline. Ik merk ook grote verschillen tussen shirts. Ik heb een hartslagband om en heb het idee dat die ook helpt om het shirt wat minder te laten schuren. Je hebt al aardig wat tips gekregen lees ik, gewoon proberen wat voor jou werkt!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:08
Burning_Tyre schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:18:
[...]

Die heb ik ook op het oog ter vervanging van m'n Saucony Tempus. (die nergens meer verkrijgbaar is)
Verschillende kleuren van de Saucony Endorphin Speed 5 zijn bij PassaRunning nu voor €112,95.
https://www.passasports.com/saucony-endorphin-speed-5-men-s21007-01

En ik heb geen Saucony's (meer) dus vind eigenlijk wel dat ik ze hard nodig heb O-) .

Op RunRepeat staat dat deze schoen vooral geschikt is voor haklanders:
The difference between both measurements gives us a real heel-to-toe drop of 10.6 mm, slightly higher than Saucony’s stated 8 mm. It’s still an average drop that works for all footstrikes, though it favors heel strikers a bit more.
https://runrepeat.com/saucony-endorphin-speed-5#drop

[ Voor 25% gewijzigd door My-life op 03-08-2026 16:21 ]

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:12

L23

Spasm schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:43:

Ik kan dat moeilijk inschatten als ik alleen dit bericht lees. Ben je van plan de 100 km ultraloop te lopen of de 5 km? :P En wat je huidige weekvolume is maakt ook nogal een verschil. Ik begrijp uit eerdere berichten dat je vorig jaar 10x10 km estafette gelopen hebt? Met alleen uitlopen maak je het jezelf wel makkelijker. De tijd vliegt wel voorbij, voor je het weet is het 12 september en dan voelt 2 weken rust nu wel lang. Wellicht zijn er andere activiteiten waarbij je wel de nodige rust pakt, maar je conditie op pijl kan houden.

Ik had zelf een overbelaste kuitspier halverwege april en de marathon op 31 mei moeten overslaan. Inmiddels wel weer echt blessurevrij, de wekelijkse kilometers weer aan het opbouwen en loop ook weer snelle parkruns. Toch weer 2 maanden verder... Maar goed, ik had geen fysio ingepland en ik denk dat als ik in april meer rust had genomen ook wel sneller hersteld was (maar rust nemen vond ik heel moeilijk...).

• Wyke
Sir Utholdenhet schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:18:
[...]
omdat die plakkers toch in de prijs gaan lopen als je die elke keer moet gebruiken.
dit zijn de kosten niet:
https://www.action.com/nl...support-kinesiology-tape/

waarschuwing: verder niet hele goede tape voor enkels enzo, maar ook niet heel slecht.. voor tepels zeker prima.

[ Voor 16% gewijzigd door Wyke op 03-08-2026 15:56 ]

• Sir Utholdenhet
  • Nu online
Bedankt voor de reacties. De tape ipv specifieke pleisters is een goede tip. Ga ik zeker proberen. Vaseline hebben we toch, dus dat kan ook.

Bedankt allemaal!
Pagina: 1 ... 458 459 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.