Vanmorgen stond een poging om een halve marathon te lopen op het programma!
Ik had nog geen halve marathon eerder gelopen maar vond het wel tof om dat als doel te hebben in de zomer.
Afgelopen weken rond de 28-32 km per week gelopen en de langste duurloop was een 18km loop.
Vanmorgen om 5 uur mijn ontbijt gegeten, 2 broodjes vruchten hagel en 1 eierkoek en een uur voor de start nog wat sport drank. Om 8 uur ging ik van start.
Garmin gaf aan een halve marathon tijd van 1:47 aan en tijdens mijn sporttest werd een inschatting gedaan dat < 1:45 mogelijk moest zijn. Nu heb ik nog geen ervaring op deze afstand dus laten we maar van start gaan en zien waar het schip strand.
Qua omstandigheden was het een hele goede dag, geen wind rond de 14 graden en weinig zon en ik had een route uitgestippeld die aardig in de schaduw lag.
De eerste paar km’s waren onder de 5 min/km en het voelde allemaal niet heel best aan. Meeste voelde ik nog lichte hoofdpijn van de verkoudheid. Dan is 15 km nog een flink stuk maar de eerste 5 al gehad. Na 7 km een eerste gelletje en doorzetten naar de 10km. Die kwam ik door onder de 50 minuten wat een goed gevoel gaf en het gevoel bleef nog steeds hetzelfde, de benen bleven oké aanvoelen.
Wel was het nog even letten op de ademhaling, waar ik wel bewust rustig moest blijven ademen om een steek in mijn zij te voorkomen.
Na 11km het tweede gelletje en maar zien hoe lang ik onder de 5min/km kan blijven volhouden. Dat ging goed en het lukte me om dezelfde intensiteit te blijven geven en een goed tempo te blijven volhouden. Tot km 15/16 was het nog enigszins comfortabel, en daarna begon het zwaar te worden. Laatste gelletje innemen en had wat marge opgebouwd om te eindigen onder de 1:45.
Laatste km’s doorgekomen en km 19 was echt zwaar, en daarna was het er nog maar 1 en een stukje.
Halve marathon gelopen in 1:43:54 met gemiddeld 4:55 min/km! Zeer blij met het resultaat, er was een km boven de 5 en verder heel strak kunnen lopen.
Wel vet dat het plannetje zo uitpakte, solo lopen wel echt anders dan in een wedstrijd. Al kon ik nu precies na 21.1km stoppen

.
Trots op de eerste onofficiële halve marathon en geeft motivatie om komende maanden lekker door te blijven trainen!