Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:31
Megupe schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:49:
[...]

Zonder te wassen dus? (ik weet dat wol zelfverschonende eigenschappen wordt toegedicht, maar vind het te mooi om waar te klinken)
Merino draag ik tijdens de wintersport vaak als base layer. Dan kan je echt wel een dag of 5 goed in zweten voordat je het gaat ruiken.

Je kan het na het hardlopen even in koud water uitspoelen (Of mee onder de douche nemen) en daarna uithangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:52
WizzlerNL schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:57:
[...]

Merino draag ik tijdens de wintersport vaak als base layer. Dan kan je echt wel een dag of 5 goed in zweten voordat je het gaat ruiken.

Je kan het na het hardlopen even in koud water uitspoelen (Of mee onder de douche nemen) en daarna uithangen.
Dank, goede suggesties!
Op die manier kan je ook een stapeltje verzamelen en dan tegelijk een keer in de wasmachine stoppen voor een wolprogramma. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-08 21:58
Ik heb een merino base layer van een ander merk, dat laat ik goed drogen en dan hoeft het niet elke keer gewassen te worden.
Na een loop of 3 is het wel nodig.

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-08 13:31
Ik loop thuis voornamelijk in het bos en door de velden. Ben sinds april iets serieuzer bezig en probeer mijn wekelijkse kilometers te malen. Geen blessures omdat ik ook redelijk flink veel in zone 2 loop in plaats van fel te willen uitpakken wat ik toen ik jonger was altijd deed.

Momenteel in Slovenië bij de schoonouders, laatste dagen heeft het ook wat meer geregend dus ik heb zondag, dinsdag en vandaag meer het asfalt opgezocht. Ook iets meer over heuvels en moeilijk terrein gelopen.

Dinsdag al iets gevoeld in mijn knie en vandaag na 4-5 km begon het vrij pijnlijk te worden. Heb er dan maar voor gekozen om grote stukken te wandelen.

Ik ga dinsdag met mijn schoonvader Triglav hiken (1.800 hoogtemeters) dus denk dat ik mijn knie wel nog ga nodig hebben. :/

Zijn er dingen die ik kan doen? Gewoon rusten? Stretchen, wandelen?

[ Voor 19% gewijzigd door Th1x4nG op 21-08-2025 16:24 ]

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
Th1x4nG schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:23:
Ik loop thuis voornamelijk in het bos en door de velden. Ben sinds april iets serieuzer bezig en probeer mijn wekelijkse kilometers te malen. Geen blessures omdat ik ook redelijk flink veel in zone 2 loop in plaats van fel te willen uitpakken wat ik toen ik jonger was altijd deed.

Momenteel in Slovenië bij de schoonouders, laatste dagen heeft het ook wat meer geregend dus ik heb zondag, dinsdag en vandaag meer het asfalt opgezocht. Ook iets meer over heuvels en moeilijk terrein gelopen.

Dinsdag al iets gevoeld in mijn knie en vandaag na 4-5 km begon het vrij pijnlijk te worden. Heb er dan maar voor gekozen om grote stukken te wandelen.

Ik ga dinsdag met mijn schoonvader Triglav hiken (1.800 hoogtemeters) dus denk dat ik mijn knie wel nog ga nodig hebben. :/

fietsen, zwemmen en rusten.
En met hiken kunnen stokken helpen je knie wat te ontlasten bergop(eigen ervaring/gevoel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:46
Th1x4nG schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:23:

Kun je wat meer vertellen over je schoeisel? Oude gympen zonder demping en meer km's kan problemen geven.

Hattrick: Thorgal Eagles

• Th1x4nG
bregweb schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:32:
[...]

Kun je wat meer vertellen over je schoeisel? Oude gympen zonder demping en meer km's kan problemen geven.
Ik heb in april de Saucony Guide 18 gehaald na voetanalyse waar ik intussen 250 km heb opgezet.

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e

• Th1x4nG
Megupe schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:31:
[...]

fietsen, zwemmen en rusten.
En met hiken kunnen stokken helpen je knie wat te ontlasten bergop(eigen ervaring/gevoel).
Bedankt! Heb een kleinere heuvel gedaan als voorbereiding en heb mijn stokken eigenlijk enkel in de afdaling gebruikt (ben er wat onwennig mee).
Zal er veel aandacht op vestigen om ook in de beklimming de stokken te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:03
Ik zou de komende dagen vooral rust nemen.

If you can see, look. If you can look, observe

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:07
Naar aanleiding van de positieve geluiden hier over de Adidas EVO SL me voorgenomen om die na mijn vakantie ook te bestellen. Na wat zoeken i.c.m. ChatGPT vertelt hij me dat dat een aardige keuze is, maar misschien niet het beste voor mijn profiel. Ik ben namelijk wat zwaar voor een hardloper (88 kilo, onderweg richting 85 of minder ;)) en loop zo'n 30 km per week. Mijn tempo van trainingen is voor dit topic vrij lang.

Iemand een mening hier over? Want ChatGPT raad me aan om ook te kijken naar:

Saucony Endorphin Speed 3
HOKA Carbon X 3
Adidas Adizero Boston 12

Ik zoek gewoon een fijne schoen om op te lopen, verwacht geen wonderen (al is een 'snelle' schoen natuurlijk altijd mooi meegenomen :P ). Ik ambieer geen 6 paar schoenen dus iets waar je ook fatsoenlijk op kunt trainen is prettig en Nike is uitgesloten, heb daar slechte ervaringen mee.

[ Voor 20% gewijzigd door MiKeZZa op 21-08-2025 17:10 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Roozzz
Prima suggesties, schoenen van vorige generaties en perfect vergelijkbaar 8)7

Vergeet toch alsjeblieft die onzin die chatgpt uitkraamt.

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:14
MiKeZZa schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:05:
Naar aanleiding van de positieve geluiden hier over de Adidas EVO SL me voorgenomen om die na mijn vakantie ook te bestellen. Na wat zoeken i.c.m. ChatGPT vertelt hij me dat dat een aardige keuze is, maar misschien niet het beste voor mijn profiel. Ik ben namelijk wat zwaar voor een hardloper (88 kilo, onderweg richting 85 of minder ;)) en loop zo'n 30 km per week. Mijn tempo van trainingen is voor dit topic vrij lang.

HOKA Carbon X 3
Adidas Adizero Boston 12

Ik zoek gewoon een fijne schoen om op te lopen, verwacht geen wonderen (al is een 'snelle' schoen natuurlijk altijd mooi meegenomen :P ). Ik ambieer geen 6 paar schoenen dus iets waar je ook fatsoenlijk op kunt trainen is prettig en Nike is uitgesloten, heb daar slechte ervaringen mee.
Ik heb deze schoenen onlangs gekocht en ze vallen mij een beetje tegen! Ze voelen nogal zompig en ik voel ook ergens een drukpunt aan de binnenkant van mijn voet. Maar ik weeg dan ook 93 kilo, dus misschien zijn ze inderdaad niet zo geschikt voor ons zwaargewichten ;) Ik zou ze in ieder geval niet kopen als je een rustig tempo gaat lopen, beter een meer stevige en duurzame schoen.

• Hartloper

HOKA Carbon X 3
Adidas Adizero Boston 12

Je wil een wat snellere trainingsschoen naast een gewone duurloopschoen die je wsch al hebt ? Dat leid ik toch af uit de schoenen die genoemd worden.
Ik was de eerste 500 km tevreden over de Boston 12. Nadien niet meer. Zoals hierboven gezegd is het advies van het taalmodel niet up-to-date, het is nu al de Boston 13.

Ik zou de Carbon X3 durven voorstellen, Hoka zit traditioneel goed qua demping, en dat kan je gebruiken met jouw 85-88 kg.
Verder sluit ik me aan bij de laatste zin van de post hierboven.

• MiKeZZa
Ik zoek een fijne trainingsschoen inderdaad. Maar wil daar ook mijn 10 km wedstrijdje op gaan lopen als hij bevalt.

Chat GPT zal ik vanaf nu negeren, ik herformuleer; hoe kom ik tot een shortlist aan opties?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:32
MiKeZZa schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:11:
Ik zoek een fijne trainingsschoen inderdaad. Maar wil daar ook mijn 10 km wedstrijdje op gaan lopen als hij bevalt.

Chat GPT zal ik vanaf nu negeren, ik herformuleer; hoe kom ik tot een shortlist aan opties?
Qua gewicht zijn we ongeveer gelijk (ik ben ook onderweg naar de 85 en dan 80 en dan 75 kilo (hopelijk :)) en ik loop nu net een paar maandjes op deze: Adidas Supernova Rise 2

https://all4running.nl/bl...G0Fy5SdP9GwndIM_1TEOLcmI-

Vanaf run 1 vond ik ze heerlijk zitten (ik heb ze wel wat langer mogen proeflopen bij Run2Day) en nergens last of pijn van. Het is wel een wat lichte/snelle schoen die ik vooral heel fijn vind voor mijn tempo/strides en interval runs. Die zijn ondertussen ook wel vaak +10km per training maar toch, het gaat vooral om het feit dat ik ze lekker snel vind. Voor mijn longruns in het weekend vond ik ze prima maar ik ga nu boven de 15km lopen (elke week +1 tot als doel 30km voor kerst) en ik begin nu toch wel iets te missen bij die schoen. Juist extra support/steun/zachtheid of hoe zeg je dat. Jullie herkennen het vast wel allemaal. Misschien is die schoen ook niet bedoeld voor de 15km plus loopjes (op rustig tempo, dat wel). En dat is prima!

Ik wil dus wel na de vakantie kijken of die Adidas adizero evo sl mij het comfort biedt wat ik voor de LSD runs zoek. Ben benieuwd! Want buiten het feit dat afstanden langer worden, gaan natuurlijk ook de tempo's steeds wat hoger liggen.

Verder een tip: ga geen shortlist online maken en dan ook online je schoenen bestellen. Prima om goed onderzoek te doen wat, in theorie goede schoenen voor jouw zouden moeten zijn, maar ga vooral met die shortlist naar een hardloopzaak en ga ze allemaal ff proeflopen. Wel even van te voren informeren of ze die schoenen ook hebben ;).

Ik had voor mijn huidige Supernova's ook blind een paar Saucony triumphs gekocht omdat een goede vriend die geweldig vond. Ik had vanaf dag 1 enorm pijn onder aan 1 voet. Heb ze na 2 weken goed kunnen verkopen op Marktplaats.

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 21-08-2025 18:26 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:36

Secsytime

Automagisch

Op Youtube heb je het runtesters account, die hebben ook vaak een shoe roundup.

Ik volg Nick’s advies vaak omdat we een beetje dezelfde bouw/tempo hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:36

Secsytime

Automagisch

Megupe schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:49:
[...]

Zonder te wassen dus? (ik weet dat wol zelfverschonende eigenschappen wordt toegedicht, maar vind het te mooi om waar te klinken)
Yup, gewoon ophangen aan de lijn (buiten) en laten drogen. Volgende dag is die weer fris.

Tot die gaat stinken.. dan in de was doen met wolwasmiddel (!), wolprogramma en wollen kleding! Andere kleding is veel ruwer dan wol en kun je beter niet combineren ivm slijtage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
Juancho schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:24:
[...]

Qua gewicht zijn we ongeveer gelijk (ik ben ook onderweg naar de 85 en dan 80 en dan 75 kilo (hopelijk :)) en ik loop nu net een paar maandjes op deze: Adidas Supernova Rise 2

https://all4running.nl/bl...G0Fy5SdP9GwndIM_1TEOLcmI-

Vanaf run 1 vond ik ze heerlijk zitten (ik heb ze wel wat langer mogen proeflopen bij Run2Day) en nergens last of pijn van. Het is wel een wat lichte/snelle schoen die ik vooral heel fijn vind voor mijn tempo/strides en interval runs. Die zijn ondertussen ook wel vaak +10km per training maar toch, het gaat vooral om het feit dat ik ze lekker snel vind. Voor mijn longruns in het weekend vond ik ze prima maar ik ga nu boven de 15km lopen (elke week +1 tot als doel 30km voor kerst) en ik begin nu toch wel iets te missen bij die schoen. Juist extra support/steun/zachtheid of hoe zeg je dat. Jullie herkennen het vast wel allemaal. Misschien is die schoen ook niet bedoeld voor de 15km plus loopjes (op rustig tempo, dat wel). En dat is prima!

Ik wil dus wel na de vakantie kijken of die Adidas adizero evo sl mij het comfort biedt wat ik voor de LSD runs zoek. Ben benieuwd! Want buiten het feit dat afstanden langer worden, gaan natuurlijk ook de tempo's steeds wat hoger liggen.

Verder een tip: ga geen shortlist online maken en dan ook online je schoenen bestellen. Prima om goed onderzoek te doen wat, in theorie goede schoenen voor jouw zouden moeten zijn, maar ga vooral met die shortlist naar een hardloopzaak en ga ze allemaal ff proeflopen. Wel even van te voren informeren of ze die schoenen ook hebben ;).

Ik had voor mijn huidige Supernova's ook blind een paar Saucony triumphs gekocht omdat een goede vriend die geweldig vond. Ik had vanaf dag 1 enorm pijn onder aan 1 voet. Heb ze na 2 weken goed kunnen verkopen op Marktplaats.
Grappig. Ik loop nu juist/ook op de Supernova (Solution). Vind het idd fijne schoenen, maar langerhand mag een paar er bij wel omdat deze al even mee gaan.... En als ik dan verhalen lees over 'snelle' schoenen en er komt een wedstrijd aan ga je toch even kijken/nadenken of het allemaal niet beter kan. Maar uiteindelijk wil ik vooral goed/optimaal trainen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:37
Nou.

Vanavond 8x800m (geen idee waarom) en wat loopoefeningen. Kolere, wat wordt het vroeg donker. Laatste kwartier mijn partner maar met fiets bij me gehad. Ging echt lekker, voelde me echt goed.
Voor de gein achteraf mijn bloeddruk gemeten. 50 lager dan een week terug. Meds werken, lopen gaat fijn en over een week een HM ter training. Heb er vertrouwen in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:28

Je kan natuurlijk op elke traingschoen ook een wedstrijd lopen.

En ik zou gewoon een schoenenwinkel binnen lopen en een aantal schoenen proberen. Als ze lekker zitten dan lopen ze meestal ook lekker.

Persoonlijk heb ik geen specifieke wedstrijd schoenen, ik heb twee paar weg schoenen (1 nieuw paar en het oude paar) en twee paar trail schoenen. Daar loop ik zowel de wedstrijden als de trainingen op.

Voor mij valt op dit moment een specifieke wedstrijdschoen dusdanig in de marge, dat ik het niet de moeite vind om daar geld aan uit te geven :D

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• MiKeZZa
Lekker! Dat is het gevoel als je 15 minuten vol gas kunt geven om je critical power te testen en je ziet hem na afloop bijna 3% omhoog gaan. Dan weet je dat je ondanks wat minder mogelijkheden om te lopen op vakantie de laatste 2 maanden toch niet alleen maar hebt zitten snurken :)

Zijn alsnog geen tijden die hier veel applaus oogsten, maar een online calculator én Stryd denken dat ik mijn 10 km ruim onder de 50 minuten zou moeten kunnen lopen. Klinkt uitdagend voor mij, maar we gaan er voor binnenkort!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Juancho
MiKeZZa schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:04:
Lekker! Dat is het gevoel als je 15 minuten vol gas kunt geven om je critical power te testen en je ziet hem na afloop bijna 3% omhoog gaan. Dan weet je dat je ondanks wat minder mogelijkheden om te lopen op vakantie de laatste 2 maanden toch niet alleen maar hebt zitten snurken :)

Zijn alsnog geen tijden die hier veel applaus oogsten, maar een online calculator én Stryd denken dat ik mijn 10 km ruim onder de 50 minuten zou moeten kunnen lopen. Klinkt uitdagend voor mij, maar we gaan er voor binnenkort!
10km ruim onder de 50min is toch top man! Je moet echt kappen met kijken en vergelijken naar anderen hier. Dat heb ik mezelf ook heel snel afgeleerd want dat haalt je motivatie eerder onderuit. Vergeet niet dat die ultra snelle lopers hier ook ooit zijn begonnen op onze huidige tempo's. 10km onder de 50min vind ik eerder een super knappe prestatie waar je ook gewoon hard naar toe gewerkt hebt. Wees trots! En ga lekker verder bouwen op je eigen manier en in je eigen tempo.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyH-8
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:22
Sinds een aantal weken ben ik weer begonnen met hardlopen. Via trenara begonnen met het opbouwschema naar 5km op mijn oude Adidas Solarglide ST. Helaas toch last gekregen van pijn aan mijn peroneuspees. Nu ben ik op zoek naar nieuwe schoenen, maar kan mijn solarglides niet vinden op runrepeat.com. Kan ik vrij straffeloos overstrappen naar bijvoorbeeld een Adizero EVO SL of een Supernova Rise (2)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Wat is een prettig geprijst, fijn zittend verlicht hardloopharnas voor in het donker in de polder?

Ik wil voornamelijk worden gezien, maar beetje licht van voren is ook fijn. Maar ik ken de routes redelijk goed hier.

[ Voor 38% gewijzigd door maartend op 22-08-2025 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:07
maartend schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:58:
Wat is een prettig geprijst, fijn zittend verlicht hardloopharnas voor in het donker in de polder?
Wil je zien of gezien worden?

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
ElPaco schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:00:
[...]

Wil je zien of gezien worden?
Ik wil voornamelijk worden gezien, maar beetje licht van voren is ook fijn. Maar ik ken de routes redelijk goed hier.

Toegeveogd, thnx

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:43
@MiKeZZa het mooie van dit topic is IMO juist, dat dat wel applaus oogst. Blijven delen en vooral blijven lopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
Gaargod schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:20:
@MiKeZZa het mooie van dit topic is IMO juist, dat dat wel applaus oogst. Blijven delen en vooral blijven lopen :)
Ik bedoelde ook niet letterlijk een gebrek aan duimpjes hoor, maar meer dat er hier mensen zijn die dat als een simpel loopje beschouwen terwijl ik helemaal kapot ga op zo'n loopje ;) En mijn langzame loopjes worden versleten als; dat kan oma met de rollator ook. Maar ik zie progressie en ben er zeker niet ontevreden over. Het was echter meer een kanttekening bij al het hardloopgeweld dat ik hier soms langs zie komen, niet dat mensen er daadwerkelijk vervelend over doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

Ook voor de zwaargewichten een heel erg fijne schoen. Ik (95kg en dalende eindelijk!) loop er mijn lange duurloopjes op, maar gebruik ze af en toe ook voor sneller werk. Lekker licht schoentje met genoeg demping en daarnaast zeer goed geprijsd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:10

Noxgear tracer2 + lamp.. en dan even via een VPN bestellen bij de amerikaanse site, want de europese importeur doet niet aan aanbiedingen, terwijl de amerikaanse site er meestal mee strooit (soms wel 50% korting, waardoor je een eventuele importheffing er ook makkelijk uithaalt). (althans, dat was 2 jaar terug toen ik hem bestelde zo)

prettig geprijst is natuurlijk relatief :) en veiligheid is ook wat waard

[ Voor 9% gewijzigd door Wyke op 22-08-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:43

Hardlopers met zulke vesten vind ik in het donker het best zichtbaar:
https://bee-safe.nl/websh...y/led-harness-usb-orange/

Deze heb ik zelf niet, ik heb een ander merk dat ik niet durf aan te bevelen.
Van Bee Safe heb ik wel een koplamp en die bevalt goed.
Zo'n vest met een koplamp vind ik de beste combinatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper

De hoger genoemde Noxgear tracer 2 is schitterend, die heb ik mijn vrouw cadeau gedaan maar ik gebruik die meestal :)
Zelf heb ik deze Kiprun borstlamp en ook wel tevreden van: https://www.decathlon.be/...ium=cpc&utm_source=google

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:39
MiKeZZa schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:22:
[...]

Ik bedoelde ook niet letterlijk een gebrek aan duimpjes hoor, maar meer dat er hier mensen zijn die dat als een simpel loopje beschouwen terwijl ik helemaal kapot ga op zo'n loopje ;) En mijn langzame loopjes worden versleten als; dat kan oma met de rollator ook. Maar ik zie progressie en ben er zeker niet ontevreden over. Het was echter meer een kanttekening bij al het hardloopgeweld dat ik hier soms langs zie komen, niet dat mensen er daadwerkelijk vervelend over doen.
Bij mijn kantoor gaan mensen met de lift naar de eerste etage. Vertel hen dat je drie keer per week hardloopt en herzie dan je bericht ;). Duimpjes zal je van deze mensen overigens ook niet ontvangen, maar dat komt eerder door onbegrip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:56
Hartloper schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:09:
[...]

De hoger genoemde Noxgear tracer 2 is schitterend, die heb ik mijn vrouw cadeau gedaan maar ik gebruik die meestal :)
Zelf heb ik deze Kiprun borstlamp en ook wel tevreden van: https://www.decathlon.be/...ium=cpc&utm_source=google
Dat zijn de beste cadeau’s. Zo heb ik mijn partner ooit een bonen koffiezet machine gegeven maar ik drink veruit de meeste koffie ;)

Overigens gebruikt ze mijn tracer360 (aka kerstboom) denk ik net iets vaker dan ik dat doe.

[ Voor 5% gewijzigd door Shinji op 23-08-2025 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Misschien dat iemand dit herkent.

Ik loop graag hard en de laatste 2 jaar wat fanatieker. Tot ruim 2 maanden ging het ook helemaal lekker. Tussen de 35 en 45 kilometer per week en ik werd sneller en fitter (bevestigd door mijn Garmin). Ben nu trainingsschema aan het het volgen voor een halve marathon eind oktober (coach Greg van Garmin).

Echter, een bijna 3 maanden geleden van de ene op de andere dag lukte het niet meer. Een progression afgebroken omdat mijn hartslag veel te hoog was voor het tempo wat ik liep. Sindsdien voel ik de dag na elke run katerig, alsof ik de avond ervoor 6 bier op heb (heb ik niet), ook na een rustige zone 2 run (die nu ook veel langzamer is).

Rust gepakt, nog meer op mijn eten gaan letten, aan mijn slaap gewerkt, meer gaan drinken. Maakt allemaal niet uit, mijn Garmin VO2 max is 3 punten gezakt (gevoeldmatig moet dit meer zijn) en de laatste weken loop ik nog maar 2 keer week een rondje (dit was in April nog 4/5 keer per week).

Vorm dip dacht ik maar dit duurt wel erg lang, heb ook gedacht aan overtrainend zijn maar ik heb ondertussen rust genoeg gepakt en loop nog zelden sneller dan zone 2 (gisteren wel weer eens wat sneller gelopen omdat dit van Greg moest, ging best goed maar voel me nu alsof er vrachtwagen over me heen is gereden).

Buiten dit voel ik me prima.

Herkend iemand dit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
[Roland] schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:48:

Ik loop graag hard en de laatste 2 jaar wat fanatieker. Tot ruim 2 maanden ging het ook helemaal lekker. Tussen de 35 en 45 kilometer per week en ik werd sneller en fitter (bevestigd door mijn Garmin). Ben nu trainingsschema aan het het volgen voor een halve marathon eind oktober (coach Greg van Garmin).

Echter, een bijna 3 maanden geleden van de ene op de andere dag lukte het niet meer. Een progression afgebroken omdat mijn hartslag veel te hoog was voor het tempo wat ik liep. Sindsdien voel ik de dag na elke run katerig, alsof ik de avond ervoor 6 bier op heb (heb ik niet), ook na een rustige zone 2 run (die nu ook veel langzamer is).

Rust gepakt, nog meer op mijn eten gaan letten, aan mijn slaap gewerkt, meer gaan drinken. Maakt allemaal niet uit, mijn Garmin VO2 max is 3 punten gezakt (gevoeldmatig moet dit meer zijn) en de laatste weken loop ik nog maar 2 keer week een rondje (dit was in April nog 4/5 keer per week).

Vorm dip dacht ik maar dit duurt wel erg lang, heb ook gedacht aan overtrainend zijn maar ik heb ondertussen rust genoeg gepakt en loop nog zelden sneller dan zone 2 (gisteren wel weer eens wat sneller gelopen omdat dit van Greg moest, ging best goed maar voel me nu alsof er vrachtwagen over me heen is gereden).

Herkend iemand dit?
Nee, maar ik zou de huisarts bellen.

Ik voel me nl ook prima, tot ik laatst een kleine operatie moest ondergaan met verdoving en men er daar achter kwam dat ik een veel te hoge bleoddruk had (nu hopelijk met meds minder) en met te hoog bedoel ik dus regelmatig boven de 200 bovendruk

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 23-08-2025 13:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
[Roland] schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:48:

Herkend iemand dit?
We gaan hier op het forum geen medisch advies geven, maar voor wat het waard is:

1. Overtraindheid is een mogelijkheid, al is 35-45 km/week, hoewel respectabel, toch aan de lage kant om hierdoor overtraind te raken. Tenzij je alles aan relatief hoog tempo liep.

2. Bezoek aan de huisarts met klinisch onderzoek en bloedonderzoek is absoluut aangewezen. Vraag of de huisarts zeker ook ferritine wil bepalen (dat is een maat voor de ijzerreserves, bij hardlopers kan dit verlaagd zijn om meerdere redenen). Een te laag ferritine kan passen bij je klachten. Andere zaken zoals hematocriet, lever, nier en schildklier zal de huisarts sowieso testen, maar ferritine zit niet in een standaard bloedonderzoek.

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 23-08-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:26
Als onderdeel van de marathonvoorbereiding staan er wat langere duurlopen op het programma. Inmiddels begint het gebied tussen Wassenaar en Hoek van Holland wel een beetje te vervelen. Het is er mooi hoor, maar ik zoek ook eens wat anders. Begin vorig jaar heb ik de 35km Austerlitz Trail georganiseerd door Trail Events gelopen, dus ik dacht, misschien kan ik die route ook gewoon zelf volgen. Deze dus: https://www.strava.com/activities/10739884034

Alleen vraag ik me af of dat mogelijk is omdat de organisatie over deze trail run schrijft: "Deelnemers starten op de campus en lopen via speciaal geopende hekken rechtstreeks de natuur in". Dus normaal zijn die hekken niet open.

Heeft iemand een vergelijkbare, maar algemeen toegankelijke, route beschikbaar? Of, als je gewoon ergens anders op de route start, is dan alles wel gewoon open, zonder hekken?

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Ik heb enkele weken geleden een vraag gesteld over hardloopbroekjes met een achterzak groot genoeg voor een smartphone, dank voor de reacties.
Ik was van plan de Nike stride te kopen die iemand voorstelde, maar op reis in Noorwegen kwam ik bij een winkel waar ze Saysky verkochten, en daar een 2 in 1 Pace short gekocht. Achterzak groot genoeg voor GSM en dus toch maar gekocht omdat mijn 2 huidige loopshorts bijna versleten zijn. Niet echt een koopje want ik heb er 90 euro voor betaald (1000 Noorse kronen) terwijl het bij ons 80 euro kost en bij All4running momenteel zelfs aan 64 € te vinden is |:(
Ik had wel gezegd geen 2 in 1 short te willen, maar wie is er altijd consequent ?

Aangezien ik een waardebon heb voor 50€ bij Decathlon ga ik binnenkort daar eens kijken voor een tweede loopbroekje met plaats achterin voor een GSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-08 15:37
Loop tegenwoordig altijd met een hardloopriem waar ik alles kwijt kan wat ik tijdens het lopen wil meenemen. Telefoon, sleutels, gelletjes, pasjes en eventueel een 0,5 l softflask, zelfs de trailstokken kunnen mee. Het voordeel vind ik dat ik keuzes hoeft te maken betreft broeken. Koop gewoon een broek wat in de aanbieding is. Ik gebruik zelf een hardloopriem van Odlo maar je hebt ze ook van Salomon, Decathlon of de Flipbelt.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Juancho
Zo, net een fijne 15km LSD gelopen! En hiermee ben ik weer terug op de afstand van voor mijn liesblessure. Mooi moment, toch ook weer hard en consequent naar toe getraind, dus ook gewoon weer en en beetje trots op mezelf.

Komende 2,5 week lekker op roadtrip vakantie en zal hardlopen dus vooral een beetje onderhouden zijn met verder veel wandelen. Het is ook wel goed om je lichaam even wat meer rust te geven zonder echt helemaal niks te doen natuurlijk.

Na de vakantie pak ik het strakke 3x in de week Trenara schema weer op en volgt deel 2 van mijn road to 30km voor de kerst!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Laatst online: 26-08 22:19
Na een heerlijke lange zomervakantie (ben dit niet gewend bij werken in de zorg, maar vanaf dit jaar in het onderwijs werkzaam, dus 5 weken vakantie) waarin ik veel gewandeld heb weer tijd voor een update.

Eerst de Nijmeegse 4daagse met dochter gewandeld, daarna veel gewandeld in noord Italië. Omdat ik ook wou trailrunnen daar heb ik een setje poles aangeschaft, waar ik ook met de wandelingen veel plezier aan gehad heb. Tijdens de trailrun en wandelingen in Italië heb ik die poles makkelijk in een Salomon belt kunnen hangen; aan m'n trailvest vond ik wat onhandiger met iedere keer er op en er af halen.

Eenmaal terug weer de voorbereidingen voor marathon Eindhoven opgepakt, ofwel afstanden maken en snelheid erin brengen. Heb voor de marathon nu geen doel, gewoon lekker lopen en misschien iemand pacen van onze loopgroep. Ook mrs Cyclo is weer aan het hardlopen begonnen na verplicht paar maanden rust; gisteren besloot zij op het laatste moment toch mee te doen aan de eerste run van de jaarlijkse lokale Runcompetitie. Ja, dan vind ik het ook wel leuk om mee te doen. Maar eigenlijk stond er een lange run van 32km op de planning. Dus plannen gemaakt: voor de snelheid meedoen aan de 5km, daarna trailrun naar huis van ongeveer 26km. Zo kom ik wel aan de km's.

Start en finish van de Kermisloop in Siebengewald opgezocht, na-inschrijving daar geregeld en op naar de start tussen de geuren van oliebollen en bier door onder begeleiding van de stampende muziek van de kermis. Vlak na de start bleef een mede-loper die ik al langer ken vlak voor me lopen en liet mij merken dat hij me wel wou pacen; eigenlijk had ik geen plan of doel, behalve gezellig meelopen met Mrs Cyclo. Maar toch maar flink aangezet en blijven gaan nu ik dit aanbod kreeg, en ik zag de eerste km's allemaal onder de 4:00min/km gaan. Wel erg vroeg in seizoen om zo snel te gaan, vond ik. Maar toch doorgezet. In de 5e km voelde ik dat het echt op de limiet was en zag ik mijn tempo zakken. Maar toch gefinished in 19min38, mijn allereerste 5km onder (de voor mij) magische 20minuten grens.
Ontzettend trots dat ik nu in 1 klap van 20:02 naar 19:38 gegaan ben... hoe ouder hoe sneller.

Daarna wel veel pijn in de kuiten gehad, die trailrun ging ik echt niet meer doen... dacht ik. Maar na een beetje uitlopen, veel drinken en wat zout en zoet eten, was de pijn voorbij. Is dat voor het eerste dat ik verzuring gevoeld heb? Kan best.... Kan ook zijn doordat ik op nieuwe schoenen (vorige week eerste keer aan gehad) gelopen heb. Heb nu als dagelijkse trainingschoen de Adidas adistar Beyond aangeschaft (ik ben hak-lander én zoek enige stabiliteit in een schoen).

Hierna heerlijk naar huis gelopen nadat Mrs Cyclo mij, samen met een ander lid van loopgroep, afgezet had bij een mooi stuk bos. Eenmaal thuis de dag afgesloten met een grote verse pizza :P

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiKeZZa
Geïnspireerd door papa wil zoonlief (bijna 10) ook wat gaan hardlopen. Geen idee in hoeverre het een bevlieging is, maar lijkt me sowieso goed voor hem. Dus vanmorgen mijn rustige herstelloopje samen gedaan. Gezellig.

Maar nu blijkt hij uit hetzelfde hout gesneden; er moet een doel komen. Dus ik vroeg me af; wat is wijsheid? Een 5km schema? Het standaardrondje wat hij goed kent (dik 3km) sneller lopen door het regelmatig te lopen en zo nu en dan timen?

En wat is wijs qua schoenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
MiKeZZa schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:26:
Geïnspireerd door papa wil zoonlief (bijna 10) ook wat gaan hardlopen. Geen idee in hoeverre het een bevlieging is, maar lijkt me sowieso goed voor hem. Dus vanmorgen mijn rustige herstelloopje samen gedaan. Gezellig.

Maar nu blijkt hij uit hetzelfde hout gesneden; er moet een doel komen. Dus ik vroeg me af; wat is wijsheid? Een 5km schema? Het standaardrondje wat hij goed kent (dik 3km) sneller lopen door het regelmatig te lopen en zo nu en dan timen?

Ik zou gewoon lekker 5km schema pakken, moet makkelijk kunnen lijkt me. Toen ik ging zoeken voor mijn dochter van 6 kwam ik tegen dat het geadviseerd wordt max 10km te doen voor 6 jarigen haha.

Misschien samen een wat kleiner georganiseerde loop als doel stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:53

Ik liep altijd met een reflecterend geval met LED lichtjes op knoopcelbatterijen van de Action. Kost 5 euro of zo en effectief voor je doel gezien te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho

Ik heb zo'n iets duurder vest gekocht die je ook kan opladen. Super handig en er komt een bak met licht van voren en achteren vanaf dat iedereen je echt wel heel goed ziet en je bovendien zelf ook goed licht voor je hebt tijdens een run in het donker. Koste volgens mij iets van 30 euro ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
MiKeZZa schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:26:

Een keer of 2 per week samen hardlopen. Zeker niet pushen, het moet van hemzelf blijven komen. En dan ergens een 5km wedstrijd uitzoeken binnen een paar maand als doel.
Qua schoenen liefst echte hardloopschoenen, dat bestaat ook voor kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Juancho schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:32:
[...]
Ik heb zo'n iets duurder vest gekocht die je ook kan opladen. Super handig en er komt een bak met licht van voren en achteren vanaf dat iedereen je echt wel heel goed ziet en je bovendien zelf ook goed licht voor je hebt tijdens een run in het donker. Koste volgens mij iets van 30 euro ofzo.
Het is handig voor @maartend als je het merk en/of type vermeldt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
cyclofosfamide schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:53:
Kan ook zijn doordat ik op nieuwe schoenen (vorige week eerste keer aan gehad) gelopen heb. Heb nu als dagelijkse trainingschoen de Adidas adistar Beyond aangeschaft (ik ben hak-lander én zoek enige stabiliteit in een schoen).
Die schoen kende ik nog niet, goede tip voor een nieuwe duurloopschoen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Hartloper schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:59:
[...]

Die schoen kende ik nog niet, goede tip voor een nieuwe duurloopschoen !
Wel duur voor een trainings schoen. Ik wacht wel even tot die in de aanbieding is ;)

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:50
Vanmorgen stond een poging om een halve marathon te lopen op het programma!

Ik had nog geen halve marathon eerder gelopen maar vond het wel tof om dat als doel te hebben in de zomer.
Afgelopen weken rond de 28-32 km per week gelopen en de langste duurloop was een 18km loop.
Vanmorgen om 5 uur mijn ontbijt gegeten, 2 broodjes vruchten hagel en 1 eierkoek en een uur voor de start nog wat sport drank. Om 8 uur ging ik van start.

Garmin gaf aan een halve marathon tijd van 1:47 aan en tijdens mijn sporttest werd een inschatting gedaan dat < 1:45 mogelijk moest zijn. Nu heb ik nog geen ervaring op deze afstand dus laten we maar van start gaan en zien waar het schip strand.
Qua omstandigheden was het een hele goede dag, geen wind rond de 14 graden en weinig zon en ik had een route uitgestippeld die aardig in de schaduw lag.
De eerste paar km’s waren onder de 5 min/km en het voelde allemaal niet heel best aan. Meeste voelde ik nog lichte hoofdpijn van de verkoudheid. Dan is 15 km nog een flink stuk maar de eerste 5 al gehad. Na 7 km een eerste gelletje en doorzetten naar de 10km. Die kwam ik door onder de 50 minuten wat een goed gevoel gaf en het gevoel bleef nog steeds hetzelfde, de benen bleven oké aanvoelen.
Wel was het nog even letten op de ademhaling, waar ik wel bewust rustig moest blijven ademen om een steek in mijn zij te voorkomen.
Na 11km het tweede gelletje en maar zien hoe lang ik onder de 5min/km kan blijven volhouden. Dat ging goed en het lukte me om dezelfde intensiteit te blijven geven en een goed tempo te blijven volhouden. Tot km 15/16 was het nog enigszins comfortabel, en daarna begon het zwaar te worden. Laatste gelletje innemen en had wat marge opgebouwd om te eindigen onder de 1:45.
Laatste km’s doorgekomen en km 19 was echt zwaar, en daarna was het er nog maar 1 en een stukje.
Halve marathon gelopen in 1:43:54 met gemiddeld 4:55 min/km! Zeer blij met het resultaat, er was een km boven de 5 en verder heel strak kunnen lopen.

Wel vet dat het plannetje zo uitpakte, solo lopen wel echt anders dan in een wedstrijd. Al kon ik nu precies na 21.1km stoppen :).
Trots op de eerste onofficiële halve marathon en geeft motivatie om komende maanden lekker door te blijven trainen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:25

L23

Hartloper schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:34:
Ik heb enkele weken geleden een vraag gesteld over hardloopbroekjes met een achterzak groot genoeg voor een smartphone, dank voor de reacties.
Ik was van plan de Nike stride te kopen die iemand voorstelde, maar op reis in Noorwegen kwam ik bij een winkel waar ze Saysky verkochten, en daar een 2 in 1 Pace short gekocht. Achterzak groot genoeg voor GSM en dus toch maar gekocht omdat mijn 2 huidige loopshorts bijna versleten zijn. Niet echt een koopje want ik heb er 90 euro voor betaald (1000 Noorse kronen) terwijl het bij ons 80 euro kost en bij All4running momenteel zelfs aan 64 € te vinden is |:(
Ik had wel gezegd geen 2 in 1 short te willen, maar wie is er altijd consequent ?

Aangezien ik een waardebon heb voor 50€ bij Decathlon ga ik binnenkort daar eens kijken voor een tweede loopbroekje met plaats achterin voor een GSM.
Handig die discussies. Laatst al de Salomon Agile 2 trail vest gekocht aan de hand van de reacties hier. Ik had een paar dagen voor de halve marathon van Vlieland de Nike Stride gekocht. Niet perse voor een smartphone want die laat ik vrijwel altijd thuis, maar ik had überhaupt geen broekje met zakken. Bevalt mij goed. Niet online besteld wat een goede keuze was want kwam er tijdens het passen achter dat maat L fijner zat dan M.
Waarschijnlijk bestel ik binnenkort de Noxgear tracer 2...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Laatst online: 26-08 21:59
@Littlegupper geweldig man. Ik kan je alleen maar een buiging geven. Grote klasse.

Heb mij ingeschreven voor een paar hardloop evenementen.
26 augustus de vechtloop 5K
21 september Dam tot Damloop 10EM. Samen met collega's van werk dus extra leuk.
28 september halve van Haarlem 5K
16 november Ronde Venen marathon 10K
15 maart KPMG lentemarathon 10K.
De overige hardloop evenementen loop ik samen met mijn oudste zoon. Wel afgesproken beide eigen tempo te gaan lopen.
Vanmorgen getraind. Ik.denk zowaar mijn eerste 50 minuten achter elkaar harlopen.
https://strava.app.link/YUG1eM5V5Vb
Al met al leuke hobby dat hardlopen en prima te doen in combinatie met krachttraining.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:01

XyS

0.o.O

Zijn weer een paar weken verder, afgelopen week en deze week 100+ km kunnen maken. Wel een gevoelige pees bij mijn knie, is ontstaan na een tempo loopje op mn vaporflys. Waarschijnlijk combinatie van km opbouw en tempo, kon gelukkig gewoon doorlopen met wat rustiger tempo. Geen echte pijn en het lijkt weer te zijn genezen.

Vandaag 30k long run, op het einde 5k op marathon tempo (~4:10). Qua hartslag en ademhaling ging het best prima, hoewel gel eten en water drinken wat lastiger gaat op dat tempo. Mijn spieren waren snel moe toen ik dat deed, ik voelde mijn hamstrings en glutes behoorlijk trekken. Liep daarvoor 4:30 op mijn gemak, toch een aardig verschil die 20 seconden.
Eigenlijk is het perfect, aangezien ik tot nu toe heel veel bezig geweest ben met conditie/aeroob opbouwen. Dus langzaam aan meer richting opbouw van kracht, lactaat threshold en uiteindelijk (misschien) nog wat vo2 max.

Vanaf nu blijft het weekvolume ongeveer gelijk.

Edit: toch nog een vraagje. Soms heb ik last van mijn linkerkuit als ik begin met lopen, ik stop vaak bij 5km om wat water te pakken en daarna is het eigenlijk wel over. Het voelt als kramp/strakheid en begint bij 1km en wordt bouwt op. Van tevoren masseren en strekken lijkt niet veel te doen. Iemand nog tips?

[ Voor 18% gewijzigd door XyS op 24-08-2025 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Hartloper schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:57:
[...]

Het is handig voor @maartend als je het merk en/of type vermeldt ;)
@maartend volgens mij deze of een soortgelijke. Niet perse een merk ofzo, maar wij vonden het handig dat je zelf kan opladen...
https://www.bol.com/nl/nl...ichting/9200000101801324/

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:41
Hier gaat het ook lekker met de marathon training. Vrij gemakkelijk 45 km gedaan deze week, vo2max een punt omhoog (naar 58), en de garmin prediction staat inmiddels op mijn "mega tevreden" doel van 3u20.

Komende week niet te gek doen, en komend weekend de eerste 30km op de planning. Bij de Strabrechtse heide trail *O*

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
@Littlegupper Gefeliciteerd man mooie tijd voor je eerste halve marathon. Daar mag je oprecht trots op zijn.

Mijn hardlopen gaat eigenlijk ook wel lekker ik heb een paar taaie weken met training en werk en eigenlijk voor het mooie te weinig rust. Maar ik merk wel dat ik op alle vlakken eigenlijk sterker wordt. Open water zwemmen gaat beter. Fietsen gaat prima.

Vandaag heb ik een halve minuut van mij halve marathon PR afgelopen in zone 2 tijdens een training. Dat is opzicht al bijzonder, maar het was ook nog na 95km interval training op de fiets. Als al dit triatlon geweld een beetje is gaan liggen eens gaan kijken of ik wat sneller kan worden en onder de 1:30 kan gaan lopen voor mijn halve marathon. Nu staat mijn Pr op de 1:37:12 maar daar zit dus nog wel wat rek in.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-08 22:23
VinnyAMS schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:44:
@Littlegupper geweldig man. Ik kan je alleen maar een buiging geven. Grote klasse.

Heb mij ingeschreven voor een paar hardloop evenementen.
26 augustus de vechtloop 5K
21 september Dam tot Damloop 10EM. Samen met collega's van werk dus extra leuk.
28 september halve van Haarlem 5K
16 november Ronde Venen marathon 10K
15 maart KPMG lentemarathon 10K.
De overige hardloop evenementen loop ik samen met mijn oudste zoon. Wel afgesproken beide eigen tempo te gaan lopen.
Vanmorgen getraind. Ik.denk zowaar mijn eerste 50 minuten achter elkaar harlopen.
https://strava.app.link/YUG1eM5V5Vb
Al met al leuke hobby dat hardlopen en prima te doen in combinatie met krachttraining.
Leuk rijtje! Al ben ik wel enigszins verbaasd over de 10EM over 4 weken?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10:27
@cyclofosfamide gaaf dat je ook de Kermisloop hebt gelopen, had niet verwacht dat er nog andere Tweakers mee zouden doen! Gefeliciteerd met je mooie resultaat. :)
Ik vind het altijd leuk om de marathontraining op te breken met met wat kortere wedstrijdjes, die goed een reguliere Threshold of VO2-max training kunnen vervangen en waarbij de hersteltijd relatief kort is.
Zo liep ik afgelopen dinsdag een lokale 6km (of eigenlijk meer 5,7km) wedstrijd, die ik 2 jaar geleden ook al eens had gelopen. Het was warm, er stond veel wind en ik kwam vrij snel alleen te lopen, niet ideaal met de wind tegen in de polder. Toch evenaarde ik op 2 seconden na mijn tijd van 2 jaar geleden, die ik in veel betere omstandigheden had gelopen. Dat gaf vertrouwen dat het met de vorm wel goed zit.
Ik zat dit weekend bij schoonfamilie in Siebengewald, dus ik kon de Kermisloop op zaterdag natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan. 2 rondjes door het dorp, voornamelijk asfalt en een klein stukje onverhard. Een redelijk snel parcours en de omstandigheden waren prima, dus ik besloot mijn 5km PR van 16:45 van 2 maanden terug aan te vallen. Het ging fantastisch en ik kon sub 3:20 pace goed vasthouden, iets wat nog nooit eerder lukte voor een volle 5km. Uiteindelijk finishte ik als derde in 16:42 met een gemiddeld tempo van 3:18 (mijn horloge mat 5,06km). Toch weer 3 seconden afgesnoept van m'n vorige beste tijd, die ik op een vermoedelijk iets te kort parcours had gelopen. Heerlijk om te zien dat de marathontraining z'n vruchten begint af te werpen, zonder echt specifieke 5km training te hebben gedaan. :*)
De volgende dag (zondag) nog een 30km duurloop gedaan, wat eigenlijk best prima ging, als afsluiter van weer een 120km week.

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
XyS schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:47:

Vandaag 30k long run, op het einde 5k op marathon tempo (~4:10). Qua hartslag en ademhaling ging het best prima, hoewel gel eten en water drinken wat lastiger gaat op dat tempo. Mijn spieren waren snel moe toen ik dat deed, ik voelde mijn hamstrings en glutes behoorlijk trekken. Liep daarvoor 4:30 op mijn gemak, toch een aardig verschil die 20 seconden.
Eigenlijk is het perfect, aangezien ik tot nu toe heel veel bezig geweest ben met conditie/aeroob opbouwen. Dus langzaam aan meer richting opbouw van kracht, lactaat threshold en uiteindelijk (misschien) nog wat vo2 max.
Het gaat toch supergoed ? Je zal je marathon PR verpulveren. Ja, voorzichtig wat (sub)threshold introduceren, of wat meer marathon pace, dat kan je conditie nog wat verbeteren. Maar die VO2max zou ik eruit laten, te hoog risico op blessures icm met je volume. Uiteindelijk is de voornaamste predictor van een marathonprestatie het totale volume, werken aan je VO2max is mijns inziens het risico niet waard.
Ik volg met interesse je aanpak met opbouwen naar een heel hoog volume, en als ik dan lees dat 25km aan 4:30 lopen makkelijk aanvoelt, dan is het duidelijk effectief.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hartloper
Slupor schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:30:
[~cyclofosfamide Een redelijk snel parcours en de omstandigheden waren prima, dus ik besloot mijn 5km PR van 16:45 van 2 maanden terug aan te vallen. Het ging fantastisch en ik kon sub 3:20 pace goed vasthouden, iets wat nog nooit eerder lukte voor een volle 5km. Uiteindelijk finishte ik als derde in 16:42 met een gemiddeld tempo van 3:18 (mijn horloge mat 5,06km). Toch weer 3 seconden afgesnoept van m'n vorige beste tijd, die ik op een vermoedelijk iets te kort parcours had gelopen. Heerlijk om te zien dat de marathontraining z'n vruchten begint af te werpen, zonder echt specifieke 5km training te hebben gedaan. :*)
Op gevaar af in herhaling te vallen en als een zeur over te komen, maar ook hier weer bevestiging van mijn stokpaardje dat meer kilometers hardlopen het belangrijkste is. Mensen denken vaak dat ze allerlei ingewikkelde en keiharde intervallen moeten lopen om sneller te worden op een 5km, maar het voornaamste is consistent meer hardlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
marana schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:32:
[...]

Leuk rijtje! Al ben ik wel enigszins verbaasd over de 10EM over 4 weken?
Werk bij de Veiligheidsregio Amsterdam Amstelland. Vanuit het werk kan je meedoen met verschillende sportevenementen. (elke dinsdfag sporten we op het werk ook een uurtje met collega;s onder elkaar onder begeleiding van een sportinstructeur.) Enige tijd geleden al ingeschreven voor de Dam tot Dam, maar niet echt getraind voor de 10 EM. Achteraf dus niet zo handig, maar op karakter moet lukken. Zo ook de Mudmasters 12K en op 7 september de Amstertdam City Swim. Voor de city swim wel een aantal keer getraind.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:01

XyS

0.o.O

Hartloper schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:21:
[...]

Het gaat toch supergoed ? Je zal je marathon PR verpulveren. Ja, voorzichtig wat (sub)threshold introduceren, of wat meer marathon pace, dat kan je conditie nog wat verbeteren. Maar die VO2max zou ik eruit laten, te hoog risico op blessures icm met je volume. Uiteindelijk is de voornaamste predictor van een marathonprestatie het totale volume, werken aan je VO2max is mijns inziens het risico niet waard.
Ik volg met interesse je aanpak met opbouwen naar een heel hoog volume, en als ik dan lees dat 25km aan 4:30 lopen makkelijk aanvoelt, dan is het duidelijk effectief.
Ja inderdaad, het gaat super goed. Bedankt voor de waarschuwing. Toch lastig om niet meegesleept te worden in de heftige trainingsplannen, vooral nu het zo goed gaat. De opbouw die ik beschreef komt uit Pfitz "Advanced Marathoning", het gaat dan om een paar km per week. Ik zit sowieso nog niet op dat niveau qua intensiteit, logisch gezien het de eerste keer is dat ik zoveel volume loop. Week 1 begon daar al met 13k marathon pace in de long run. Marathon pace is al zwaar genoeg, voel sinds gister avond mijn rechterhiel wat trekken. Vandaag een rustdag.

Had voor de grap Trenara weer geïnstalleerd en de trainingen zijn echt bizar zwaar, dat zou ik niet overleven. Bijna alle trainingen veel te hard, 21k tempo met 3x5k op 3:48 wtf. Warmup bijna op marathon pace?!

Slow and steady wins the race..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04:51
Doen jullie naast het hardlopen ook nog iets van krachttraining of iets anders ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:17
Na een jaar en 1100km op de Saucony triumph 22 gelopen te hebben, was het zaterdag tijd om nieuwe te gaan halen bij run2day. Uiteindelijk 5 schoenen getest maar kwam toch weer uit op de triumph. Voor mij lekkerste schoen.

Zondagochtend stond er een 14km op program, tuurlijk direct de nieuwe schoenen aan. Voor het eerst ook vrouw en kinderen mee op de fiets. Daarom de oudste een bidon met sportdrank gegeven voor mij. Normaal gezien heb ik geen drinken bij mij wanneer ik aan het lopen ben, ook niet bij hitte. Want dan loop ik wel eerder, al is het om 5 uur in de ochtend.

De 14km gelopen in 1:12, waarmee ik mooi op schema lig om eind oktober. Een 15km wedstrijd (doel 1:15) en een halve m. (doel 1:40)

Maar na afgelopen zondag ga ik voor de lange loopjes toch opzoek naar een belt zodat ik drinken mee kan nemen. Tijdens het lopen 3x gedronken en dat hielp voor mijn vrij gevoel goed, wat ik niet had verwacht.

Zal het topic een door struinen na wat jullie allemaal hebben :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
svenn15 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:09:
Doen jullie naast het hardlopen ook nog iets van krachttraining of iets anders ?
Ik doe kickboxen ernaast, maar dat gaat nu naar 2de plan. Wil binnenkort naar sportschool voor maand of 6 en daar dan ook mijn kickboksen wat bijhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:50
@VinnyAMS Thanks, het is een goede motivatie om door te lopen!
@GerGio Zeker blij met de tijd! En jij doet ook aan triathlons toch? Mijn voornaamste sport is hardlopen maar heb zelf dit jaar een keer een kwart triathlon gedaan en nu naast het hardlopen wat ik standaard 3x in de week doe probeer ik ook een keer in de week erbij te fietsen voor andere belasting en opbouwen van extra duurvermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
Ik neem het me elke marathon cyclus voor en doe het nooit. Maar neem mij zeker niet als de standaard, want mijn basis is veel beter dan die van de gemiddelde hardloper omdat ik al jaren top 20-30 survivalrun loop en daar veel core kracht voor heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:43
Naast crosstrainen zoals zwemmen en fietsen doe ik ook aan krachttraining. Die training is wel gericht op het hardlopen
Ik kijk graag naar de video's van Fredrik Zillen. Even wennen, maar zijn betoog is altijd goed onderbouwd en zijn video's zijn rond de 10 minuten.
Dit is zijn meest recente video. Een gesprek met de trainer van een atletiekclub die al jaren vrij is van blessures! Onderdeel van hun trainingen zijn slechts 4 vormen van krachttraining die allemaal voorbij komen.
YouTube: The Injury Free Running Club - intervju with the the award-winning h...

en ik doe aan yoga. Gewoon de yogasessies op mijn Garmin: meestal yoga voor fietsers, want die is korter dan yoga voor hardlopers. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door nogeeninlog op 25-08-2025 20:56 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:25

L23

Wat doe jij naast hardlopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Vanavond een rustige duurloop gedaan van 15km. Normaal doe ik die altijd op de asics Novablast maar vanavond de Nike Zoom Fly 6 gebruikt. Ik vond het niet voor herhaling vatbaar. Op easy tempo veel te stug voor mij en te hard onder de voorvoet. Wat mij betreft alleen bruikbaar op steady tempo en hoger.

Systeem | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
1 à 2x per week kracht. Vooral core dingen.
En 1x per week spinning, das vooral interval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Littlegupper schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:01:
@VinnyAMS Thanks, het is een goede motivatie om door te lopen!
@GerGio Zeker blij met de tijd! En jij doet ook aan triathlons toch? Mijn voornaamste sport is hardlopen maar heb zelf dit jaar een keer een kwart triathlon gedaan en nu naast het hardlopen wat ik standaard 3x in de week doe probeer ik ook een keer in de week erbij te fietsen voor andere belasting en opbouwen van extra duurvermogen
Ja ik heb het domme of ambitieuze idee opgepakt om voor een hele triatlon te gaan trainen. Ik moet zeggen dat ik in alle sporten beter ben geworden en overal een heel heel stuk fitter. Kom je wel tot het besef dat de max een stuk verder weg ligt dan ik ooit had verwacht

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 20:29

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik zwem bijna dagelijks in zee en ga een a twee keer per week naar de fitness. Soms nog een rondje wielrennen met vrienden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenn15
L23 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:10:
[...]

Wat doe jij naast hardlopen?
3 x per week krachttraining en 2 x per week een hiitt workout.
Ook nog 3 x per week core

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
svenn15 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 04:58:
[...]

3 x per week krachttraining en 2 x per week een hiitt workout.
Ook nog 3 x per week core
Hoe plan je dat met hardlopen dan? Direct ervoor, erna, ochtend-avond?
Of heb jij een andere kalender dan wij? Ik heb zelf maar 7 dagen.
En waar train je voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:10
Werken jullie ook nog? :+

Zonder gekheid, goed dat je zoveel sportieve activiteiten kunt plannen in een week tijd! Hier 3x per week hardlopen maar dat is ook wel het maximale met werk en een gezin met 3 jonge kinderen.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:40

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Hier 2 of 3x fietsen, 2x krachttraining en 1 of 2x hardlopen in de week.
Qua tijd is het inderdaad wel eens zoeken, fietsen doe ik 1x in de week naar het werk, dat kost me dan netto maar 1 uur voor 2,5 uur trainen door het vervangen van reistijd. Hardlopen doe ik 's ochtends met de hond ipv. het gewone rondje wandelen. Dus kost me ook bijna geen extra tijd. Hoewel ik me wel eens afvraag waar ik mee bezig ben als ik om 5 uur 's ochtends de deur uit stap. Zeker nu het weer donker wordt.
Andere keer hardlopen is vaak samen met mijn dochter, dus dat is ook quality time. O+ <3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irScanhthSqUJRPK9vYmL_HyKJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xDEj4dxyS5wB7Z8WO8FKNqh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door blitzkrieg op 26-08-2025 07:40 ]

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taedium
  • Nu online
blitzkrieg schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 07:33:
fietsen doe ik 1x in de week naar het werk, dat kost me dan netto maar 1 uur voor 2,5 uur trainen door het vervangen van reistijd.
Beetje hetzelfde verhaal hier, woon-werk is een goeie hulp om je trainingsuurtjes op de fiets te krijgen :*)
Hardlopen doe ik 's ochtends met de hond ipv. het gewone rondje wandelen. Dus kost me ook bijna geen extra tijd. Hoewel ik me wel eens afvraag waar ik mee bezig ben als ik om 5 uur 's ochtends de deur uit stap. Zeker nu het weer donker wordt.
Heerlijk juist om zo vroeg te lopen, en altijd leuk om de 'I am the night' te halen bij Garmin :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:28
Gynnad schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 07:26:
Werken jullie ook nog? :+

Zonder gekheid, goed dat je zoveel sportieve activiteiten kunt plannen in een week tijd! Hier 3x per week hardlopen maar dat is ook wel het maximale met werk en een gezin met 3 jonge kinderen.
Drie jonge kinderen is een prima alternatief voor kracht training is mijn ervaring. Ik til ze alledrie naar hun slaapkamer twee trappen op als training ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Nu online

Flipm0de

geen

kepler schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:27:
[...]

Drie jonge kinderen is een prima alternatief voor kracht training is mijn ervaring. Ik til ze alledrie naar hun slaapkamer twee trappen op als training ;)
en als ze wat ouder zijn een beetje stoeien, in de lucht gooien en weer opvangen :D. Is gewoon een workout!

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07:56
blitzkrieg schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 07:33:
Hier 2 of 3x fietsen, 2x krachttraining en 1 of 2x hardlopen in de week.
Qua tijd is het inderdaad wel eens zoeken, fietsen doe ik 1x in de week naar het werk, dat kost me dan netto maar 1 uur voor 2,5 uur trainen door het vervangen van reistijd. Hardlopen doe ik 's ochtends met de hond ipv. het gewone rondje wandelen. Dus kost me ook bijna geen extra tijd. Hoewel ik me wel eens afvraag waar ik mee bezig ben als ik om 5 uur 's ochtends de deur uit stap. Zeker nu het weer donker wordt.
Andere keer hardlopen is vaak samen met mijn dochter, dus dat is ook quality time. O+ <3
[Afbeelding]
Volgens mij is dat het paadje tussen de heide en Wapserveen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Ik schreef een deurtje verder iets over het combineren van krachttraining en lopen/fietsen:
Roozzz in "Het Krachtsport Topic - Deel 1"

Krachttraining staat momenteel op een laag pitje, komt wel weer als het weer minder wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Duclaasie schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:40:
[...]

Volgens mij is dat het paadje tussen de heide en Wapserveen…
Klopt. Jij mag niet weer raden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07:56
blitzkrieg schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

Klopt. Jij mag niet weer raden. ;)
Afgelopen week nog langs gefietst en vlak voor de Studentenkampweg lag er een adder op het pad. Prachtig is het daar weer op het moment met de bloeiende heide!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Duclaasie schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:31:
[...]

Afgelopen week nog langs gefietst en vlak voor de Studentenkampweg lag er een adder op het pad. Prachtig is het daar weer op het moment met de bloeiende heide!
Ja, de adders moet je wel voor opletten, die zitten er genoeg. Kom ze regelmatig tegen.
Het is inderdaad prachtig, zeker nu. Ben erg blij met mijn achtertuin. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-08 20:10
ed14n schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:17:
Vandaag een wat persoonlijker verhaal en wat tegenslag :(.

Gisteren een nieuwe 5km all-out gelopen om te kijken wat de verbetering is. Ik ging weg op 4min/km en het idee was richting het einde iets te versnellen om zo net onder de 20min uit te komen. Helaas kreeg ik na 1,6km last van een hartritmestoornis. Iets waar ik tijdens mijn wielren verleden ook last van heb gehad en ook medisch voor ben onderzocht. Destijds gebeurde dit eigenlijk steeds vaker bij wedstrijden en dit heeft mij er mede toe doen besluiten om te stoppen met deze fantastische sport. Het had immers geen zin om continu gelost te worden doordat je je benen een tijdje stil moet houden vanwege een hartritmestoornis (dit was destijds het advies van het ziekenhuis).

Enfin, vandaag goed gegeten, beter gedronken, later op de dag gegaan en nieuwe poging. Eerste paar km gecontroleerd 4min/km. De vierde km was iets langzamer en besloot in de vijfde km nog wat te versnellen en toen plots om 4,3km overkomt me hetzelfde als gisteren.

Ik moet deze tegenslag nu gaan verwerken en ik weet nog niet zo goed wat voor gevolgen dit gaat hebben voor duursport in de toekomst. In het verleden ben ik hiervoor ook meermaals bij een arts geweest en altijd hetzelfde verhaal: een onschuldige hartritmestoornis als deze binnen een minuut weer naar normaal ritme zakt is er niks aan de hand. Opzich terecht, maar het remt mij dus wel in het sporten :(.
Inmiddels zijn we een maandje verder en heb ik beter gelet op timing van eten en drinken, maar ook de trainingsopbouw wat afgevlakt / steady gehouden. Bovenstaand euvel heeft zich nog een keer voorgedaan, maar de laatste 3 weken gaat het goed.

De voorbereiding van de halve marathon zijn ook in volle gang. Ik probeer de long runs nu om de week af te wisselen. Ene week duurloop, andere week met tempo blokken erin. In de week van de duurloop in het weekend doe ik vaak twee kwalitatieve trainingen doordeweeks. In de week van de tempoblokken in het weekend vaak één kwalitatief, en één of twee rustige. Het weekvolume zit nu rond de 40km en daar ben ik best wel blij mee, omdat ik pas in april ben begonnen. Tot nu toe verder ook geen benoemenswaardige pijntjes. Als ik gedwongen zou worden om iets te zeggen dan is het waarschijnlijk de bekende pijntjes rondom het scheenbeen. Maar ook dat trekt eigenlijk altijd snel weer weg.

Qua VO2max blokken ben ik in de afgelopen weken niet erg veel vooruit gegaan. Die blijven een beetje rond de 3min50/km hangen. Wat ook logisch is, ik heb vooral gefocust op duur en tempoblokken de laatste 4 weken. Ik heb afgelopen 2 weken een run gedaan van 90min en dat gaat ook allemaal prima. De oplopende hartslag wat ik eerder beschreef is ook niet echt meer van toepassing. Duurlopen blijven gecontroleerd rond de 140bpm en vorige week heb ik daarbij ook nog 3 tempoblokken van 12 minuten aan 4min15/km gedaan en dat is gevoelsmatig net iets onder mijn drempel.

Het plan is om de komende weken te proberen om deze tempoblokken uit te bouwen naar 3x20min / 2x30min @ 4min15 in een duurloop van ongeveer 2 uur. Ik denk dat ik dan, ondanks de ontmoedigingen van kenners in dit topic, ik toch ga proberen om voor die 1u30 halve marathon te gaan. Ik ga me daar zeker niet aan vast bijten mocht het tegenvallen op de dag zelf, want het moet bovenal een plezierige ervaring zijn, maar vertrekken op 4min15 zal nooit erg veel kwaad kunnen. Eerst ook maar eens kijken hoe het komende weken gaat, want van 3x12min naar 3x20min is natuurlijk nog wel een serieuze stap! Maar er is ook nog 7 weken te gaan.

Tot slot heb ik ook een setje vaporfly's aangeschaft om op de wedstrijddag mee te gaan lopen. Ik ga hier aankomend weekend ook alvast op trainen. Ben erg benieuwd wat de ervaring hiermee gaat zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WizzlerNL
ed14n schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:56:
[...]

Het plan is om de komende weken te proberen om deze tempoblokken uit te bouwen naar 3x20min / 2x30min @ 4min15 in een duurloop van ongeveer 2 uur. Ik denk dat ik dan, ondanks de ontmoedigingen van kenners in dit topic, ik toch ga proberen om voor die 1u30 halve marathon te gaan. Ik ga me daar zeker niet aan vast bijten mocht het tegenvallen op de dag zelf, want het moet bovenal een plezierige ervaring zijn, maar vertrekken op 4min15 zal nooit erg veel kwaad kunnen. Eerst ook maar eens kijken hoe het komende weken gaat, want van 3x12min naar 3x20min is natuurlijk nog wel een serieuze stap! Maar er is ook nog 7 weken te gaan.
Ik vind 3x20 min op HM pace echt extreem veel tempowerk in een week omvang van 40km.

Als het mijn schema was zou ik de omvang uitbouwen naar 50 of 60 km en die tempo blokken gewoon lekker op 2x15 o.i.d houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-08 20:10
WizzlerNL schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:23:
[...]

Ik vind 3x20 min op HM pace echt extreem veel tempowerk in een week omvang van 40km.

Als het mijn schema was zou ik de omvang uitbouwen naar 50 of 60 km en die tempo blokken gewoon lekker op 2x15 o.i.d houden.
Fair enough, zo had ik het nog niet bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
ed14n schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:35:
[...]

Fair enough, zo had ik het nog niet bekeken.
Even ter vergelijk: ik loop in een duurloop van 2 uur maximaal 25 min op marathon pace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenn15
Stefangrp schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 07:19:
[...]

Hoe plan je dat met hardlopen dan? Direct ervoor, erna, ochtend-avond?
Of heb jij een andere kalender dan wij? Ik heb zelf maar 7 dagen.
En waar train je voor?
Op maandag ben ik thuis dus dan loop ik . 1 x door de week na het werk en op zaterdag voormiddag.
De ander activiteiten vaak voor het werk. Sta elke dag om 4 uur op en sport dan minstens 20 min.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• VinnyAMS
Vandaag de vechtloop van Maarssen 5K.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pz58tirtuU17ubxkAgVq50uo_ng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMQl9ndrWafUkAp6a3BllZJb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Megupe
Vandaag de 10km van Abcoude gelopen. Stond nog behoorlijk wat wind en zondag nog 23km gerend. Voor mij geen optimale omstandigheden 🙈😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICcV5Xkj5jClqZj3Koumbqgfw1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YiYUkIa3nggFu4pnEPGOQxkn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Is er al iemand aan het sparen voor de Adidas Adizero Evo Prime X die in November wordt gelanceerd?
Afbeeldingslocatie: https://believeintherun.com/wp-content/uploads/2025/08/adidas-adizero-evo-prime-x-on-wall.jpg

Stackhoogte 50mm.....Misschien in de tussentijd alvast oefenen op hoge hakken _O-

(Oh en je kan er er heel lang heel hard mee, zo te zien: https://www.runnersworld....-sibusiso-kubheka-adidas/)

[ Voor 0% gewijzigd door TheOmen op 27-08-2025 09:07 . Reden: typo ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:43
TheOmen schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:06:
Is er al iemand aan het sparen voor de Adidas Adizero Evo Prime X die in November wordt gelanceerd?
[Afbeelding]

Stackhoogte 50mm.....Misschien in de tussentijd alvast oefenen op hoge hakken _O-

(Oh en je kan er er heel lang heel hard mee, zo te zien: https://www.runnersworld....-sibusiso-kubheka-adidas/)
Potdomme, wat een lelijk model met die hoge zool.

Maaruh, om maar meteen de clickbait-titel onderuit te halen:
The use of intermittent pacers, the uncertified course, and the high stack height of the unratified prototype shoes will exclude Kubheka’s time from being eligible for world record consideration. The shoes are not World Athletics approved because they have a heel stack height of about 50mm (10mm higher than the legal limit).
Pagina: 1 ... 386 387 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.