• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:07
CyberThijs schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:03:
Anderen in dit topic liepen bijvoorbeeld met de Nike Zoom Fly 6 naar buiten.
Nah, ik heb ze gewoon online besteld.

En dat heeft 2 redenen: 1. De lokale hardloopzaak hier heeft geen Nike in het assortiment en 2. Ik heb geen zin om de hoofdprijs te betalen. Krijg wel 10% korting omdat ik AV lid ben, maar zelfs dan is het gewoon duur.

• -LS-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:09

-LS-

Happy as a pig in shit

Gisteren weer een kleine 1,5 uur gelopen. Heerlijk weer, korte broek en shirtje. En... weer veel zweten. En nu is dat zweten op zich geen probleem. maar wel een nat schurend shirt. Ik kwam weer terug met bloedende tepels.

Hoe gaan jullie daar mee om?

Ik heb pleisters geprobeerd, maar door lichaamsbeharing, blijven die niet zitten. Diverse soorten geprobeerd, alleen duct-tape blijft nog over.
Wegscheren is geen optie. Dat is teveel en zal thuis ook niet gewaardeerd worden. Een mooi rechthoekje scheren voor alleen de pleister, werd niet eens serieus genomen :+ .
Een flinke dot vaseline heeft helaas ook niet het gewenste effect.

Ik zit soms serieus te denken om een sport-bh te gaan dragen.

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:31
Ik heb niet gezegd dat iedereen al zijn schoenen in een speciaalzaak moet kopen he. Maar omdat @Oliebolleke een danig basis vraag stelde, eentje waarbij je online kan blijven lezen/vergelijken tot je een ons weegt, verwijs ik hem liever door naar een fysieke zaak waar hij het nodige advies kan krijgen en schoenen uitproberen.

Ondertussen heb ik al 300+ km op die Hoka's, terwijl ik verwacht dat ze max zo'n 500km gaan meegaan: daarmee red ik het dus niet tot aan het einde van mijn Marathon-blok. Ik heb daarom online 2 paar extra schoenen gekocht:
- de Nike Zoom Fly 6: nadat er in dit topic een kleine hype ontstond rond de goede Black Friday aanbiedingen: deze vallen me eerlijk gezegd tegen (in vgl met de Hoka's) voor de intervalsessies. Ben ze momenteel nog aan het evalueren voor de tempoduurlopen en als kandidaat voor de marathon mee te lopen. Ook algemeen is de fit rond mijn voeten minder goed. Misschien een (half) maatje te groot gekocht.
- de Li-Ning Feidian 5 Challenger: gisteren mijn eerste intervaltraining in gelopen en direct mijn beste 400m resultaat mee gehaald :+ . De hype op Reddit/YT is duidelijk gegrond. Maar deze voelen qua maatvoering dan weer nipt wat aan de kleine kant: de volgende keer haal ik ze een maatje groter. Vandaar dat ik ook twijfel of ik ze voor lange sessies ga gebruiken: als mijn voeten dan wat beginnen zwellen zou het wel eens te nipt kunnen worden.

• CyberThijs
  • Laatst online: 21:31
@-LS- al overwogen om eens een ander T-shirt te proberen? Ik heb zelf maar in 1 bepaald singlet last van irritatie daar.

Voor dat ene singlet los ik het trouwens op met 3M Micropore tape: die bij mij (onbehaard) prima blijft zitten.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:08

Stewie!

Keen must die!

WizzlerNL schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:20:
[...]

Wat voor tempo loop je er op? Een stijve schoen met Carbon kan op een te laag tempo wat meer belasting geven in je (boven) rug en dus vast ook wel je nek. Bij mij zit het vaak tussen mijn schouderbladen als ik op Carbon langzamer dan 4:45 ga. Versnel ik naar 4:30 verdwijnt het.
Zit dat niet tussen je oren? Stijve nek door carbon schoenen. En als het zo is, lijkt me dat ook ontzettend afhankelijk van je gewicht, lengte, loophouding.

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:55
WizzlerNL schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:20:
[...]

Wat voor tempo loop je er op? Een stijve schoen met Carbon kan op een te laag tempo wat meer belasting geven in je (boven) rug en dus vast ook wel je nek. Bij mij zit het vaak tussen mijn schouderbladen als ik op Carbon langzamer dan 4:45 ga. Versnel ik naar 4:30 verdwijnt het.
Ik liep wel iets harder dan normaal maar omdat ik niet hoog in mijn hz mocht zitten moest ik idd inhouden.
Ik mag morgen een run voluit doen, ik ga dan eens kijken.

Thnx

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:08

Stewie!

Keen must die!

-LS- schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:50:
Gisteren weer een kleine 1,5 uur gelopen. Heerlijk weer, korte broek en shirtje. En... weer veel zweten. En nu is dat zweten op zich geen probleem. maar wel een nat schurend shirt. Ik kwam weer terug met bloedende tepels.

Ik heb pleisters geprobeerd, maar door lichaamsbeharing, blijven die niet zitten. Diverse soorten geprobeerd, alleen duct-tape blijft nog over.
Wegscheren is geen optie. Dat is teveel en zal thuis ook niet gewaardeerd worden. Een mooi rechthoekje scheren voor alleen de pleister, werd niet eens serieus genomen :+ .

Nipguard blijft hier altijd goed zitten, verpakkingen van 100 stuks te koop via Amazon o.a. https://www.amazon.com/Ni...Protection/dp/B074TWB3HS/

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• -LS-

-LS-

Happy as a pig in shit

CyberThijs schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:05:
@-LS- al overwogen om eens een ander T-shirt te proberen? Ik heb zelf maar in 1 bepaald singlet last van irritatie daar.

Voor dat ene singlet los ik het trouwens op met 3M Micropore tape: die bij mij (onbehaard) prima blijft zitten.
Ik heb 4 verschillende shirt van 3 verschillende merken. En ook met een katoenen t-shirt hetzelfde probleem.
Stewie! schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:11:
[...]

Nipguard blijft hier altijd goed zitten, verpakkingen van 100 stuks te koop via Amazon o.a. https://www.amazon.com/Ni...Protection/dp/B074TWB3HS/
De omschrijving klinkt veelbelovend. Maar eens een setje proberen.

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:53

Ik gebruik hechtpleister en maak daarmee een kruisje. 1 stukje blijft bij mij niet goed zitten maar een x of + wel. Soms helaas zelfs zo goed dat ik mijn huid beschadig als ik de boel er weer afhaal na de run. Zo heb ik nu bij beide tepels een vrij gevoelige rode plek waar een stukje van die hechtpleister zat. Voelt ook niet fijn en gebeurt gelukkig lang niet altijd maar het is nog altijd een stuk beter dan bloedende tepels.

Heb eergister mijn laatste beetje hiervan opgemaakt: https://www.etos.nl/produ...-m-x-25-cm-112139381.html

Heb nu een rolletje van de Kruidvat, geloof de sensitive oid, maar die heb ik nog niet geprobeerd. Er zijn ook classic varianten met meer kleefkracht. Heb je zoiets al geprobeerd?

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
-LS- schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:17:
[...]

Ik heb 4 verschillende shirt van 3 verschillende merken. En ook met een katoenen t-shirt hetzelfde probleem.

[...]

De omschrijving klinkt veelbelovend. Maar eens een setje proberen.
En anders een rolletje kinesio-/fysiotape kopen en daar een vierkantje afknippen (of een mooi rondje) en erop plakken. Niet vergeten eraf te halen als je na de wedstrijd een tijdje zonder shirt loopt (been there, done that, tot mijn schaamte liep ik rond met mooie roze tepelstickers 😁)

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:49
Ik ga straks na de lunch voor het eerst proberen de 25km aan te tikken. Qua voeding, want daar heb ik 0 ervaring mee behalve wat gelletjes..., volstaat het om bijv een banaan, 2 gelletjes en water met isostar hydrate & performer mee te nemen?

De run duurt totaal 2u42 als ik het overleef 😁

@-LS- gewoon een strak/dun hempje onder je sportshirt? Ik vind sowieso sporten, wat het ook is, met alleen een sport shirt aan niet zo fijn. Met een hempje eronder blijft je shirt grotendeels droog en plakt dan ook niet zo.

Als het wel echt warm is en ik graag wil lopen in een singlet/mouwloos shirt dat lekker luchtig is plak ik van dat blauwe fysio tape over de tepels. Blijft prima zitten en je kan zo'n rol gewoon kopen bij een kruitvat of dergelijke. En anders heeft een fysio het ook altijd wel.

[ Voor 46% gewijzigd door Juancho op 06-03-2026 09:49 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• -LS-

-LS-

Happy as a pig in shit

Juancho schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:44:
Ik ga straks na de lunch voor het eerst proberen de 25km aan te tikken. Qua voeding, want daar heb ik 0 ervaring mee behalve wat gelletjes..., volstaat het om bijv een banaan, 2 gelletjes en water met isostar hydrate & performer mee te nemen?

Dat zal per persoon verschillen. Hoe is je etenspatroon de afgelopen dagen geweest? Voldoende voeding om alle voorraden in je spieren aangevuld te hebben?

Mijn 1e 25 km run, dezelfde tijd als jij, liep ik met Dextro Energy tabletjes, elk half uur één en een slokje zelfgemaakte sportdrank. Daar had ik een half litertje van mee. Dit was wel in de winter, dus weinig zweten. Zou met dit weer zelf nog een half litertje water meenemen.

Ik had de dagen hiervoor wel maximaal lopen bulken met eten, dus alle voorraad was helemaal aangevuld.

• Juancho
-LS- schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:50:
[...]

Dat zal per persoon verschillen. Hoe is je etenspatroon de afgelopen dagen geweest? Voldoende voeding om alle voorraden in je spieren aangevuld te hebben?

Mijn 1e 25 km run, dezelfde tijd als jij, liep ik met Dextro Energy tabletjes, elk half uur één en een slokje zelfgemaakte sportdrank. Daar had ik een half litertje van mee. Dit was wel in de winter, dus weinig zweten. Zou met dit weer zelf nog een half litertje water meenemen.

Ik had de dagen hiervoor wel maximaal lopen bulken met eten, dus alle voorraad was helemaal aangevuld.
Om eerlijk te zijn heb ik de laatste dagen niet specifiek rekening gehouden met de training van straks. Gewoon normaal eetpatroon dus, net zoals altijd. Dus ook bijv. Niet gek veel anders dan de halve marathon wedstrijd van laatst.

Ik doe m'n hardloop rugzak om met 2 flacons water gemengd met dar Isostar spul, 2 x 500 ml. Zal nog wel iets extra's te eten mee nemen voor de zekerheid

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:46
Juancho schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:44:

@-LS- gewoon een strak/dun hempje onder je sportshirt? Ik vind sowieso sporten, wat het ook is, met alleen een sport shirt aan niet zo fijn. Met een hempje eronder blijft je shirt grotendeels droog en plakt dan ook niet zo.

Als het wel echt warm is en ik graag wil lopen in een singlet/mouwloos shirt dat lekker luchtig is plak ik van dat blauwe fysio tape over de tepels. Blijft prima zitten en je kan zo'n rol gewoon kopen bij een kruitvat of dergelijke. En anders heeft een fysio het ook altijd wel.
Ik liep dit weekend ook 2,5 uur (30k) direct na een licht ontbijt. 160 koolhydraten aan gels naar binnen geschoven tijdens het lopen.
Je maag moet er wel mee om kunnen gaan :)

• Maupertus
  • Laatst online: 16:22
Roozzz schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:25:
[...]

Hoe hard lopen jouw schoenen zonder jouw hulp? :+
Dit zou wel verklaren waarom ik ze zo vaak kwijt ben. Alhoewel mijn vrouw daar een andere reden voor aanwijst ;)

Jezus saves and takes half damage.

• InZane
-LS- schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:50:
[...]

Verschilt inderdaad per persoon.

Afgelopen weekend liep ik vrij spontaan een halve marathon op 1 gelletje en verder niks. Ik had op zaterdagavond pas besloten om een stuk aan te haken bij een groepje die 30km als marathontraining gingen doen de volgende ochtend.
Nog even snel naar de Appie gerend om 2 Upfront gelletjes te halen, want ik kwam tot de ontdekking dat ik thuis niks meer had.
Had geen ervaring met het merk, maar wist wel dat Appie ze in het assortiment heeft. Achteraf eentje gebruikt en daar verder geen last van gehad. Voor herhaling vatbaar!
In de route zat ook wel een waterpunt rond halverwege ergens, maar eenmaal daar bleek de kraan defect. Nou ja, niks aan te doen.

Mijn ervaring is dat bulken voor een rustige duurloop helemaal niet nodig is. Een mens heeft genoeg reserves. Je valt echt niet ineens om ofzo. Een bord pasta de dag voorafgaand aan een marathon kan geen kwaad, maar ik zou verder geen gekke dingen doen.

• Juancho
Nee dat was ik ook niet van plan. Ik ken m'n gelletjes van Maurten dus dat zit goed. Neem ik er straks 2 mee en evt een banaan en isostar drinken in het hardloop vest. Moet meer dan genoeg zijn. Tis geen snelle training, gaat om de meters in de benen krijgen.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Juancho schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:49:
Nee dat was ik ook niet van plan. Ik ken m'n gelletjes van Maurten dus dat zit goed. Neem ik er straks 2 mee en evt een banaan en isostar drinken in het hardloop vest. Moet meer dan genoeg zijn. Tis geen snelle training, gaat om de meters in de benen krijgen.
Zoals gezegd verschilt het per persoon, maar zeker omdat het voor jou onbekend territorium is en je toch een rugzak om hebt, zou ik gewoon wat extra meenemen. Een boterham kan ook, niet te zwaar en toch wat te eten als het onverhoopt nodig blijkt.
Zelf eet ik altijd meer dan nodig is voor de loop zelf omdat ik merk dat goed eten tijdens de loop mijn herstel bevordert.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:39
Juancho schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:58:
[...]

Om eerlijk te zijn heb ik de laatste dagen niet specifiek rekening gehouden met de training van straks. Gewoon normaal eetpatroon dus, net zoals altijd. Dus ook bijv. Niet gek veel anders dan de halve marathon wedstrijd van laatst.

Ik doe m'n hardloop rugzak om met 2 flacons water gemengd met dar Isostar spul, 2 x 500 ml. Zal nog wel iets extra's te eten mee nemen voor de zekerheid
Tip: doe 1 flacon met sportdrank en 1 flacon met normaal water. Soms is het juist lekker om normaal water te drinken. En zeker als je de sportdrank nog niet heb getest, dan heb je nog normaal water bij je.

• Juancho
kepler schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:29:
[...]

Tip: doe 1 flacon met sportdrank en 1 flacon met normaal water. Soms is het juist lekker om normaal water te drinken. En zeker als je de sportdrank nog niet heb getest, dan heb je nog normaal water bij je.
Ik had dat vorige week al getest met een 15km LSD. Ook 2 flacons zelfs. En ik vond het zelfs super lekker! Ook geen last van de maag. Maar goede tip!

• kepler
Juancho schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:35:
[...]

Ik had dat vorige week al getest met een 15km LSD. Ook 2 flacons zelfs. En ik vond het zelfs super lekker! Ook geen last van de maag. Maar goede tip!
Gelletjes ook al geprobeerd? Want daarbij vind ik het wel lekker om weg te spoelen met water.

• Juancho
kepler schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:39:
[...]

Gelletjes ook al geprobeerd? Want daarbij vind ik het wel lekker om weg te spoelen met water.
Met die van Maurten loop ik al ruim 2 jaar ;)

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:29
Stewie! schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:10:
[...]

Zit dat niet tussen je oren? Stijve nek door carbon schoenen. En als het zo is, lijkt me dat ook ontzettend afhankelijk van je gewicht, lengte, loophouding.
Nouja ik heb al jaren last van rug problemen in meer of mindere mate, dat helpt al niet mee natuurlijk. Maar net terug van 33km met aan het einde 35 min marathonpace. Daar verdween de spanning in m’n bovenrug.

190, 80kg, mooie loop houding volgens de trainer.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:02

vhal

ಠ_ಠ

In de kleine gels van Maurten zitten wat mij betreft net te weinig koolhydraten (25gr). Ik ben overstapt naar de gels van SIS en dan specifiek de Betafuel. Hierin zitten 40gr koolhydraten dus in theorie zou het voor mij voldoen met 2 in het uur plus wat drank. Afgelopen Lansingerlandrun kreeg ik dit met gemak weg.

Een alternatief zijn de gels van Upfront, helaas is de Cassis cafeïnegel niet bepaald smaakvol....

Strava

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

Ik gebruik zelf de Energy Gel van de Jumbo. 30 gram koolhydraten. Die bevallen mij prima al heb ik ook al smaakvollere gels van andere merken kunnen testen. Ik kijk dan echter toch naar de prijs... Smaak vind ik op zich prima, maar zeker met de koudere dagen is de gel wat stroperig. Een vloeibaardere gel is dan wellicht fijner.
Het rare bij die van de Jumbo vind ik het advies van 1-3 gels per dag en de waarschuwing niet de dagelijkse dosis te overschrijden. 3 gels is behoorlijk weinig als je ze per halfuur inneemt en 25+ a 42,2 km van plan bent te lopen :P Al is dat ook niet een activiteit die je dagelijks doet...

• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:39
Vandaag een mooie tempo loop gehad 2x4 en 1x3 @4:35. Wat op zich vrij aardig ging, helaas kreeg ik halverwege last van buikkrampen.... Iets waar ik zo nu en dan last van heb als mijn inspanning wat langer hoger is. Herkent iemand dit? En misschien nog wel belangrijker, heb je dit kunnen oplossen (behalve dan langzamer lopen)

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik loop meestal op een lege maag ( intermitted fasting) Nu de KM's aantikken naar de 15+: is het verstandig water met te nemen voor deze afstanden of zoals hierboven staat gelletjes? max wordt deze zomer 21 maar weet niet of het verstandig is om deze helemaal zonder iets te lopen.....

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:30
L23 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:20:
Smaak vind ik op zich prima, maar zeker met de koudere dagen is de gel wat stroperig. Een vloeibaardere gel is dan wellicht fijner.
Mijn vrouw had laatst bij de Prijsmepper Dextro Liquid Gels voor me gekocht.
De naam had me genoeg moeten zeggen, maar op mijn eerste run met die dingen even niet opgelet en tijdens het rennen geopend en aan de lippen gezet.
Spul is zo liquid dat het direct m'n keel in vloog. Dat was even hoesten..... _O-

Oh en mierzoet en de cafeïne-versie daarbij ook licht bitter. Would not recommend.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:40
Ik maak zelf mijn gelletjes in de juiste verhouding maltodextrine en fructose, afhankelijk van hoe lang en hoe intensief ik ga lopen. Deed ik bij wielrennen ook al en daar is het veel meer ingeburgerd dan bij hardlopen heb ik het idee. Scheelt een bak geld op jaarbasis. Alleen bij evenementen en de langste duurlopen kies ik voor het gemak van Sis Beta Fuel of Maurten (voorkeur voor SiS).
Ik loop iedere dag en als ik langer dan een uur ga neem ik koolhydraten en vocht in tijdens het lopen, volgens mij komt het mijn herstel behoorlijk ten goede.

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:40
master_JE schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:27:
Vandaag een mooie tempo loop gehad 2x4 en 1x3 @4:35. Wat op zich vrij aardig ging, helaas kreeg ik halverwege last van buikkrampen.... Iets waar ik zo nu en dan last van heb als mijn inspanning wat langer hoger is. Herkent iemand dit? En misschien nog wel belangrijker, heb je dit kunnen oplossen (behalve dan langzamer lopen)
Soms hoort het er bij denk ik, als je lang loopt en gels neemt zou je er wel wat water bij moeten drinken. Bij te veel suikers en te weinig vocht kan het een plotseling bezoekje aan een maisveld worden, alleen staat er nu nog weinig mais hoog, dus lastig ;)

• Oliebolleke
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 15:07

ik vroeg mij ook al af waarom er geen sportbeha voor mannen bestaat.. vrouwen lijken dit probleem niet te hebben. https://www.nike.com/nl/t...ck-bh-NX1Hgsat/IU8301-054 zoiets?

• -LS-

-LS-

Happy as a pig in shit

Oliebolleke schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:49:
[...]

ik vroeg mij ook al af waarom er geen sportbeha voor mannen bestaat.. vrouwen lijken dit probleem niet te hebben. https://www.nike.com/nl/t...ck-bh-NX1Hgsat/IU8301-054 zoiets?
En als ik dit zo zie, dan zou een heel strak haltershirtje ook moeten werken. Maar met het nu lekkere en straks weer echt warme weer, is hoe minder kleding, hoe beter.

Zonder shirt lopen vind ik ook weer niet gepast, alhoewel dat wel heerlijk is om te doen.

• Bpow
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:35
Oliebolleke schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:49:
[...]

Bestaan wel, zie voetballers ze weleens dragen. Alleen heeft het als doel om GPS data te verzamelen.

• Oliebolleke
Bpow schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:58:
[...]

Bestaan wel, zie voetballers ze weleens dragen. Alleen heeft het als doel om GPS data te verzamelen.
klopt inderdaad, ook bij american football zie je ze. Zal dus wel comfortabel zijn. kon alleen niet vinden waar je specifiek dat koopt. werd alleen bestookt met TEMU linkjes. 8)7

• Oliebolleke
-LS- schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:57:
[...]

En als ik dit zo zie, dan zou een heel strak haltershirtje ook moeten werken. Maar met het nu lekkere en straks weer echt warme weer, is hoe minder kleding, hoe beter.

Zonder shirt lopen vind ik ook weer niet gepast, alhoewel dat wel heerlijk is om te doen.
kan gewoon. zie ik in de stad vaak genoeg met lekker weer.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Tepel zelf is meestal wel redelijk haarvrij denk ik? Ik heb ook wel aardig wat borsthaar en bij mij werkt het wel een stukje leukopor net iets groter dan de tepel. Heel soms gaat die inderdaad ook los, maar 95% blijft die zitten.

Maar anders rennen zonder shirt ;)

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:53
ThatsHollywood schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:28:
Ik loop meestal op een lege maag ( intermitted fasting) Nu de KM's aantikken naar de 15+: is het verstandig water met te nemen voor deze afstanden of zoals hierboven staat gelletjes? max wordt deze zomer 21 maar weet niet of het verstandig is om deze helemaal zonder iets te lopen.....
Lopen op een lege maag (vetloopje) is een beetje onzinnig want je verbrand gewoon de glycogeen die nog in je lever en spieren zit. Maar het is persoonlijk en niet persee goed of slecht.

Ik neem zelf niks mee voor een vlakke 21K in zone 2 met niet te warm weer, maar in de heuvels 21 km neem ik weer wel water en bijv winegums mee. Hangt een beetje van je fitheid en de omstandigheden af of je dat redt. Vaak is het een kwestie van door schade en schande wijs worden.

Maar als je natuurlijk al met een lege maag begint ga je 21 km niet redden zonder iets te eten. Ik eet altijd flink 2-3 uur vooraf. En als je honger krijgt is het meestal te laat Dus voor een lange afstand zou ik zeker vooraf wel iets eten.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:34

bakvis

Tweakers.Nerd

Marve79 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:13:
[...]

Lopen op een lege maag (vetloopje) is een beetje onzinnig want je verbrand gewoon de glycogeen die nog in je lever en spieren zit. Maar het is persoonlijk en niet persee goed of slecht.

Ik neem zelf niks mee voor een vlakke 21K in zone 2 met niet te warm weer, maar in de heuvels 21 km neem ik weer wel water en bijv winegums mee. Hangt een beetje van je fitheid en de omstandigheden af of je dat redt. Vaak is het een kwestie van door schade en schande wijs worden.

Maar als je natuurlijk al met een lege maag begint ga je 21 km niet redden zonder iets te eten. Ik eet altijd flink 2-3 uur vooraf. En als je honger krijgt is het meestal te laat Dus voor een lange afstand zou ik zeker vooraf wel iets eten.
Het idee van sporten met intermittent fasting is dat je gaat sporten aan het eind van je vasten blok. Dan zijn de spiervoorraden al lang en breed verbruikt.

Mijn Specs

• Marve79
master_JE schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:27:
Die intervals kun je beter op een lege maag doen. En je laatste maaltijd moet iets zijn met snelle koolhydraten. Ik eet bijv witte boterhammen met hagelslag of jam 3-4 uur vooraf. En dan niks meer eten tot na de training. Ook geen sportdrank gewoon water.

• Marve79
bakvis schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:15:
[...]

Het idee van sporten met intermittent fasting is dat je gaat sporten aan het eind van je vasten blok. Dan zijn de spiervoorraden al lang en breed verbruikt.
Ja ok maar dan kom je dus niet meer vooruit, tenzij je heel langzaam gaat zone 1-2. Ik zie daar het nut niet zo van in maar is ook weer persoonlijk.

• InZane
[...]

Ik doe het vooral uit gemak. Vaak loop ik op dinsdag en vrijdag voor werktijd en dat betekent dat ik dan rond 7.00 de deur uit ga. Ik ga dan echt niet nog veel eerder opstaan om eerst te ontbijten. Heb gemerkt dat 't tot 15km best prima gaat op de nuchtere maag.
Uiteraard daarna wel een eiwitrijk ontbijtje :9

• stefKB
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18:11
Ik heb daar zelf ook een tijd mee geworsteld, vooral als de vermoeidheid na een flinke tijd lopen of fietsen toeslaat. Wat mij enorm heeft geholpen om de boel te versterken, zijn deze oefeningen:
De Plank (Core-stability): Niet alleen voor de buikspieren, maar essentieel om je bekken stabiel te houden tijdens het lopen.
Bird-Dog: Ga op handen en knieën zitten en strek tegelijkertijd je linkerarm en rechterbeen uit. Dit traint de stabiliteit van je rug zonder deze zwaar te belasten.

Misschien heb je er wat aan!

Vraagje aan de rest: Ik zit erover te denken om compressiekousen aan te schaffen voor tijdens het lopen. Gebruiken jullie die puur voor het herstel achteraf, of merken jullie ook echt verschil in stabiliteit of minder vermoeide kuiten tijdens de langere duurlopen

• Marve79
InZane schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:25:
[...]

Ik doe het vooral uit gemak. Vaak loop ik op dinsdag en vrijdag voor werktijd en dat betekent dat ik dan rond 7.00 de deur uit ga. Ik ga dan echt niet nog veel eerder opstaan om eerst te ontbijten. Heb gemerkt dat 't tot 15km best prima gaat op de nuchtere maag.
Uiteraard daarna wel een eiwitrijk ontbijtje :9
Begrijp ik helemaal, daarom haat ik ook 's ochtends lopen. Mijn ideale tijd is tussen 11 en 12 :) Maarja niet iedereen kan dan lopen. En 's avonds lopen vind ik helemaal niks :)

• InZane
Marve79 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:38:
[...]

Begrijp ik helemaal, daarom haat ik ook 's ochtends lopen. Mijn ideale tijd is tussen 11 en 12 :) Maarja niet iedereen kan dan lopen. En 's avonds lopen vind ik helemaal niks :)
Overdag lukt inderdaad vaak niet. In de avond lopen vind ik ook niet fantastisch, maar dat is gelukkig maar 1 keer in de week op woensdagavond bij de AV op de baan. Ik heb 's avonds altijd wel even nodig om lekker op gang te komen. Uiteindelijk is het altijd wel fijn 't toch weer gedaan te hebben.

• InZane
stefKB schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:37:
Vraagje aan de rest: Ik zit erover te denken om compressiekousen aan te schaffen voor tijdens het lopen. Gebruiken jullie die puur voor het herstel achteraf, of merken jullie ook echt verschil in stabiliteit of minder vermoeide kuiten tijdens de langere duurlopen
Compressiekousen is een vaak terugkomend onderwerp, zoek maar eens in dit topic.

In het kort komt er op neer dat er geen wetenschappelijk bewijs is over het nut van compressiekousen tijdens het hardlopen. Maar goed, toch zweert de een erbij en de ander niet. Voor mij doen ze in ieder geval niks.

• kepler
Allebei werkt voor mij prima, kan best in de ochtend zonder ontbijt een stuk hardlopen.
Maar ik kan ook prima in de avond direct na het avondeten een training doen.

Eigenlijk maakt me het niet zoveel uit wanneer ik loop, behalve echt heel vroeg opstaan om te lopen. Maar dat is meer omdat ik dan geen zin heb om op te staan :')

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:30
Zojuist online: https://nnmarathonrotterd...arathonafstand-van-start/

Het is dus toch mogelijk geworden om een startnummer voor de marathon van Rotterdam over te dragen.

Toch maar eens serieus overwegen wat ik ga doen. Heel februari niet kunnen lopen door overbelasting in mijn voet en nu net weer 1,5 week voorzichtig aan het lopen.
Dacht eerst niet te kunnen overdragen, dus dan zou ik gewoon starten en zien waar het schip strandt. Geld leek ik toch kwijt te zijn.

Strava

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:00
[...]

ik heb in 2024 het hele jaar door op zondagochtend 21+ km's gelopen, op een lege maag. Ook hoog zomer. Als je gewend ben om je ontbijt over te slaan dan heb je op dat tijdstip gewoon geen hongergevoel. Ik nam wel 2 flaconnetjes water mee. Moet wel zeggen dat het dubbel afzien is, onder een zomerse zon. Ten eerste omdat het gewoon heel warm is en het is wel 21 kilometer. Ten tweede vraagt je lijf om voeding en het krijgt slechts een beetje water. Achteraf voelt het dan wel als 'mind over matter'. Nu eet ik eerst een plakje ontbijtkoek en 2 flaconnetjes met isostar neem ik mee. En de rest van de week sla ik m'n ontbijt wel weer over. Dat bevalt veel beter.

• Juancho
Net de Simulatietraining 25km in 5 blokken van 5km gedaan: heftig!!!
Wederom het gevoel dat het conditioneel wel goed zit, ik kon grote delen rustig door de neus blijven ademhalen, een kort gesprekje met mezelf voeren zonder te happen naar adem. Dat is het allemaal niet, ook na thuiskomst was er eigenlijk helemaal geen conditionele vermoeidheid. Wel vond ik het extreem zwaar fysiek gezien in de zin van, knieën die begonnen te steken na 20km, bovenbenen en hamstrings die verzuurden. Gek genoeg de kuiten niet, misschien toch gevolg van compressiesokken?

Anyway, een lange run die mij wel enorm veel geleerd heeft. Oa dat ik NIET de marathon van Enschede ga proberen te lopen. Die is al over 5 weken en min 2 weken taperen moet ik er klaar voor zijn in 3 weken. Dat is onmogelijk en ga ik mezelf niet aan doen. Ik heb altijd tegen mezelf gezegd: als ik een marathon ga doen wil ik er 100% achter staan, er 100% klaar voor zijn en er zodoende ook van te kunnen genieten ipv al na 25km tegen mezelf te moeten lopen want iedereen weet: dat ga je niet redden.

Dat doel in Trenara ga ik er dus uithalen en ik denk dat ik het ga vervangen voor de marathon van Eindhoven (of ik nu wel/geen startbewijs weet te bemachtigen. Die is pas op 11 oktober en dat geeft mij veel meer tijd om rustig verder te bouwen, vooral fysiek en te kijken of mijn lichaam die fysieke belasting aan kan. Ik sleep ook nog een kilo of 10 te veel mee dus misschen ga ik ook eens een diëtiste erbij halen.

Ondanks de pijn van de run en het feit dat ik nu amper kan lopen, toch weer een trots gevoel en een nieuwe PR te pakken wbt langste afstand OOIT gelopen!
  • Warming-up: 5km in 32:10 (06:45-06"55 min/km)
  • Blok:Loop 5km in 33:00 (06:36 min/km)
  • Loop 5km in 32:24 (06:29 min/km)
  • Loop 5km in 33:00 (06:36 min/km)
  • Cooling-down: 5km in 32:10 (06:45-06"55/km)
En nog wat aanvullende data:

Hartslag:
  • 145 bpm Gem. HS
  • 157 bpm Max. HS
  • 25 bpm Herstel-HS
Zone 3 149 - 158 bpm • Aeroob 1:19:51 47%
Zone 2 139 - 148 bpm • Makkelijk 51:44 31%
Zone 1 128 - 138 bpm • Warm-up 26:51 16%

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 06-03-2026 17:03 ]

• -LS-

-LS-

Happy as a pig in shit

Lopen op een lege maag heb ik ook geen moeite mee. Wakker worden, plens water in gezicht, banaantje en gaan. En daarna uitgebreid ontbijten. Heerlijk op de zondagochtend.

Of ik nu voor of na het eten ga lopen, daarna heb ik altijd trek. Dus voor het eten lopen scheelt een maaltijd 😀.

• -LS-

-LS-

Happy as a pig in shit

Juancho schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:00:

Ondanks de pijn van de run en het feit dat ik nu amper kan lopen, toch weer een trots gevoel en een nieuwe PR te pakken wbt langste afstand OOIT gelopen!
Proficiat! En herkenbaar gevoel, heerlijk genieten.

• stefKB
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18:11
InZane schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:54:
[...]

Compressiekousen is een vaak terugkomend onderwerp, zoek maar eens in dit topic.

In het kort komt er op neer dat er geen wetenschappelijk bewijs is over het nut van compressiekousen tijdens het hardlopen. Maar goed, toch zweert de een erbij en de ander niet. Voor mij doen ze in ieder geval niks.
Oke top! Ik ga het nalezen. Wil ook wat compressiekousen testen. Laat ik jullie weten wat mijn bevindingen zijn en waarom ze wel en niet voor mij werken!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Nu online
denyos schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:17:
Zojuist online: https://nnmarathonrotterd...arathonafstand-van-start/

Het is dus toch mogelijk geworden om een startnummer voor de marathon van Rotterdam over te dragen.

Toch maar eens serieus overwegen wat ik ga doen. Heel februari niet kunnen lopen door overbelasting in mijn voet en nu net weer 1,5 week voorzichtig aan het lopen.
Dacht eerst niet te kunnen overdragen, dus dan zou ik gewoon starten en zien waar het schip strand. Geld leek ik toch kwijt te zijn.
Dit is zeer goed nieuws, voor zowel de vele lopers die geblesseerd raken als voor lopers die nog op zoek zijn naar een startbewijs.
Ik heb ook besloten om Rotterdam niet te lopen dit jaar. De belastbaarheid van de linkerenkel is op dit moment nog te laag om een serieuze poging te kunnen doen. Het maximaal haalbare op dit moment is 40-50 km per week op uitsluitend rustig tempo en maximaal een uur per loopje.

Strava

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:55
Ik loop samen met mijn dochter de rotjeknor marathon, gesponsord voor kwf, denkend aan mijn broertje, haar oom.
En nu is ze geblesseerd aan haar enkel. Het zou zeer balen zijn.
Maar desnoods loop ik met 2 startnummers.

Zo, momentje balen dus

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:28
Nu het toch over eten gaat icm lopen; na het lopen heb ik vaak behoefte aan zoete dingen, denk aan wat chocolade ofzo. Nou mag ik na wat lopen best wat van mezelf want ik ben daar sowieso niet al te streng in en je verbruikt nogal wat op een langere loop, maar ik ben wel benieuwd of dit volgens jullie eerder op duidt; een bepaalde tekort of iets wat ik beter kan pakken voor het loopje?
Pagina: 1 ... 432 433 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.