• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:12
Hartloper schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:42:
[...]

Zo'n vest is toch echt te warm.
Zonder een waardeoordeel te vellen zie je ze vooral in de achterste regionen van de marathon. Ik denk dat er in mijn startvak B in Berlijn (je moest bewijs leveren van een recente marathon < 3:15 als je in vak A, B of C wou staan ) niemand stond met een vest. In de achterste startvakken was het bijna de helft.
Die lopen dan ook 2x zo lang ;)

En mogen die in A, B of C dan ook eigen bidons laten neerzetten op een tafel? Zoals je bijvoorbeeld Emiel Berghout ziet doen. Dan hoef je ook minder mee te nemen zelf.

[ Voor 15% gewijzigd door Shinji op 06-10-2026 19:45 ]

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:03
Ik loop in de 17 minuten op de 5k en heb er afgelopen zomer ook eentje gelopen met een klein flesje Spa Blauw in mijn hand, bij 30 graden was het wel lekker om de droge strot even te spoelen. Maar dat is dus wel iets anders dan een vest op een 5k...

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:05
@Hartloper Voor mijn beeld: drink je dan alleen bij de drankposten? En sta je daar dan stil? Heb tot nu toe alleen hm gelopen en dat waren papieren bekertjes. Heb eind feb mijn eerste hele marathon en ben een beetje aan het oriënteren wat met drinken wijs is? De ambitie voor de eindtijd is 3:30 dus niet in de groep rugzakken, die neem ik bij een langere trail soms wel mee maar daar maakt het tempo weer wat minder uit.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
Don Juansen schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:18:
Volgens mij hier in draadje opgepikt, maar dit zijn geinige Terra-onderzoeken obv marathonloper GPS/smartwatch-data The Easier You Train The Faster You Finish| / How To Train For Your Next Marathon / Simulate Your Next Marathon Race Pace (niet invullen als je last hebt van taper troubles). Ze zouden bijna geschreven kunnen zijn door @Hartloper
Ik haal mijn ideeën natuurlijk ergens vandaan. Die tweede link suggereert dat snelheidswerk boven marathontempo correleert met tragere tijden, toch op basis van de gegevens van recreanten. Het aantal hardlopers is niet zo groot (amper enkele honderden) dat daaruit definitieve conclusies kunnen getrokken worden, maar het geeft toch te denken... Verder lijkt het zo dat vaker in de week trainen nog belangrijker is dan het totale volume, daar ben ik niet van overtuigd. Maar ook dat is interessant.
Ik heb voor de gein die laatste link eens ingevuld, die is voor mij veel te pessimistisch want die schat me 20 minuten te traag in.

• Hartloper
  • Nu online
Shinji schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:43:
[...]

En mogen die in A, B of C dan ook eigen bidons laten neerzetten op een tafel? Zoals je bijvoorbeeld Emiel Berghout ziet doen. Dan hoef je ook minder mee te nemen zelf.
Er mochten enkelen honderden mensen dat doen, ik denk dat het voor iedereen was. Maar dan heb je zo tafeltjes vol eigen bidons, haal daar de jouwe maar eens vantussen. Hoe Emiel Berghout dat doet aan pakweg 18km/uur, knap.

• Spuugvuur
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:54
[...]

Zonder een waardeoordeel te vellen zie je ze vooral in de achterste regionen van de marathon. Ik denk dat er in mijn startvak B in Berlijn (je moest bewijs leveren van een recente marathon < 3:15 als je in vak A, B of C wou staan ) niemand stond met een vest. In de achterste startvakken was het bijna de helft.
Exact mijn zorg qua warmte en uiteindelijk wil ik gewoon lekker lopen. Maar die bekertjes zijn soms ook gewoon vet irritant, afhankelijk zijn van die posten bij drukke lopen vind ik matig. Gaan er opeens mensen lopen, doe dat lekker als je voorbij de drinkpost bent :P

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Hartloper
  • Nu online
jaguarxj16 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:49:
@Hartloper Voor mijn beeld: drink je dan alleen bij de drankposten? En sta je daar dan stil? Heb tot nu toe alleen hm gelopen en dat waren papieren bekertjes. Heb eind feb mijn eerste hele marathon en ben een beetje aan het oriënteren wat met drinken wijs is? De ambitie voor de eindtijd is 3:30 dus niet in de groep rugzakken, die neem ik bij een langere trail soms wel mee maar daar maakt het tempo weer wat minder uit.
Nogmaals, het is geen waardeoordeel, enkel een observatie. Bij 3:30 zal je wel een enkeling zien met een rugzakje, de meesten hebben niks of een running belt met gels.

De redenen waarom ik geen rugzakje draag tijdens wedstrijden: 1. Ik krijg er snel warm van op mijn rug, een vervelend gevoel. Misschien is dat prettig als het eind februari 4 graden is, maar bij een temperatuur van 15 graden vind ik het onprettig. 2. Daarenboven is het extra ballast; je hebt daar calculators voor, maar zo uit het hoofd zou ik denken dat een rugzak met 1,5l vocht gemakkelijk 2 minuten kan schelen op de marathon.

Persoonlijk zou ik opteren om gels mee te nemen en water te gebruiken bij de verzorgingsposten. Soms kan je familie iets aangeven, in Berlijn kreeg ik op km 15 een fles Maurten en op 26km een flesje van water van ze.

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:06
Het was weer zo'n dag! Nog moeie benen (of spierpijn? Ik voel het verschil niet meer) van de 34k incl 23,5mp van afgelopen zondag. Voorheen was ik op dinsdag dan echt nog gaar.

Maar mijn coach heeft dat er wel uit gekregen haha. Net intervallen gedaan op 3.55 pace (nét boven de drempel) van 400 800 1200 1600 1200 800 400. Dat je van tevoren denkt "hoe ga ik dat nou weer doen". Ik stond vanochtend al geparkeerd toen ik een trap op moest :')

Maar ze gingen eigenlijk best prima _/-\o_ tikkie pijn deed het wel natuurlijk maar voor de rest dikke prima.

Nu snel herstellen want over 10 uur mag ik nog effe 20k easy gaan doen :')

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:07
sander_g schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:20:
[...]

Dat veronderstelt dat de kilometerbordjes precies iedere kilometer staan. Dat was twee jaar geleden in Eindhoven niet het geval. Terwijl mijn tempo, zeker de eerste 30km, vrij constant was (zag ik achteraf) zorgde deze handmatige lap ervoor dat mijn horloge kilometertempo's aangaf van soms 3:55 en dan weer 4:40.
ik heb wel eens een race gehad waarbij het 9km bord zo rond 8,6km op het horloge kwam terwijl het 10km bord bijna exact op 10km op het horloge kwam...
Hartloper schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 20:00:
[...]
Persoonlijk zou ik opteren om gels mee te nemen en water te gebruiken bij de verzorgingsposten. Soms kan je familie iets aangeven, in Berlijn kreeg ik op km 15 een fles Maurten en op 26km een flesje van water van ze.
ik heb de laatste keer een lege flask meegenomen, neemt niet teveel ruimte in. De bedoeling was om die voor het eerste te vullen bij km 25 (en daarvoor bekertjes aan te pakken), maar omdat het heel benauwd was heb ik hem uiteindelijk al bij km 15 voor het eerst bijgevuld. Het kost niet heel veel tijd, en de flask in je handen houden is ook niet echt een probleem, zeker omdat hij steeds kleiner wordt, tot je hem weer bijvult :)
ik vind het fijn als ik tussen de waterposten door ook kan sippen ipv te moeten wachten tot de waterpost.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:01
cyclofosfamide schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:40:
Komende zondag loop ik gezellig in Eindhoven mee met 3u45min pacers. Gebruik daarvoor altijd Peter's (Race) Pacer gegevens scherm. Ook nooit iets anders geprobeerd, omdat dit gewoon goed werkt voor mij (en ook voor de pacer waar ik mee samen loop).
Het zou mooi zijn als die watchfaces ook rekening hielden met je trainingsplan. Al was het maar dat de warmingup niet meetelt. Of zie ik een optie over het hoofd?

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:04
WizzlerNL schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 10:40:
Peter's Pace screen is geweldig inderdaad. Je ziet je actuele tijd, je gemiddelde pace, je actuele pace en je verwachtte eindtijd. Is dat boven je doel wordt het scherm donker, is het onder je doel wordt het scherm licht (Of precies andersom dat weet ik niet uit m'n hoofd). En je kunt inderdaad de afstand synchroniseren met het parcour, ik doet dat zelf bijvoorbeeld elke 5km, waardoor je ook meteen de 5km split in beeld ziet.
Kun je het synchroniseren nog eens uitleggen. Moet je dan autolap helemaal uitzetten? En waar doe je dat dan?

En hoe synchroniseer je dan?

Een andere optie is een pacing plan van Trenara gebruiken wat gemaakt is in de app. Echter de voorgestelde Paces (die per een deel van de marathon gelden) liggen daarin wel erg dicht bij elkaar 3 a 4 seconden. Dus dat is moeilijk ten uitvoer te brengen denk ik.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:15
[...]

Maar jij bent 3 uur onderweg. Die anderen 4,5 uur. De tijd tussen 2 drankposten is voor hen ook langer dan voor jou.

• Hartloper
  • Nu online
Ik had bij mijn raceverslag gezegd dat ik terug zou komen op voeding. Hierbij dan ter lering en vermaak.
Ik begon wat vroeger aan mijn carbloading, de vrijdag. Op vrijdagmorgen witte broodjes met chocopasta. 's Middags een poke bowl met extra rijst en 's avonds Italiaans. De extra portie rijst beviel matig, want dat gaf een gevoel van een te volle maag.
Zaterdagochtend een fles hypertone sportdrank bij het ontbijt, ook weer witte broodjes met jam/confituur en chocopasta. Middageten weer rijst poke bowl. In de namiddag tijdens een bezoek aan de Reichtstag last van diarree met noodzaak tot een half tabletje Imodium. Die hypertone sportdrank, denk ik, dat ga ik niet meer doen. Avondeten voor de marathon bij een andere Italiaan (duurder en minder lekker), daarna nog drinkmix Maurten 320 en een zak Haribo snoepjes.

De ochtend van de marathon was er ontbijt in het hotel om 6.30. Dat vond ik te laat omdat we met een groep al rond 7.00 zouden vertrekken naar de start. Maar ik was erop voorbereid, ik had alles mee. Wekker om 6.00, kop koffie gemaakt op de hotelkamer, nog een drinkmix Maurten 320 ging naar binnen samen met vier Brabantse eierkoeken van bij de AH. Die eierkoeken zijn ideale pre-marathonvoeding, dat bevat een beetje eiwitten, bijna geen vezels en zit tjokvol koolhydraten.

Alleen begonnen mijn darmen te protesteren toen ik aankwam in het startvak. Ik eet gewoonlijk heel gezond, elke ochtend een grote bak muesli. Niet crusli of granola waar veel suikers inzitten, nee echt superdroge muesli boordevol vezels, enkel binnen te werken met toevoeging van wat rozijnen. Snoep, gebak, taart, koeken eet ik zowat nooit, enkel eet ik minstens 50 gram donkere chocolade per dag. Alle geraffineerde producten met veel snelle suikers vermijd ik.
Die twee dagen carbloading is natuurlijk volledig het omgekeerde, niks van vezels en zoveel mogelijk snelle suikers. Mijn darmen besloten de snelle suikers te lozen. In de rij voor de Dixie werkte ik nog een Maurten 160 gel weg samen met een Imodium. Ik was 1 minuut voor het startschot terug in het startvak, maar het was nog stappen tot aan de eigenlijke start. Ik spoelde mijn handen af met water uit een weggegooide drankfles. En toen voelde ik plots dat ik dorst had. Het was 8.45 en ik had laatst gedronken om 6.00. Zou ik ? Ik kon toch niet met dorst aan de marathon starten ? Nog een weggegooid waterflesje van de grond opgeraapt en 4 grote slokken water gedronken. Heerlijk.

Voeding tijdens de marathon:
km 5 Maurten gel 100.
km 10 Maurten gel 100.
Vanaf 10 km stond elke 2,5k een verzorgingspost, daar nam ik telkens een beker water. Klein slokje en de rest ging over het hoofd en in de nek.
Op km 15 stond familie met 500 ml Maurten drink mix 320. Daar meer dan de helft van opgedronken, wellicht goed voor 50 gr koolhydraten.
Dat lag op de maag, zodat ik de volgende gel (Overstim's cafeïne met 25 gram KH) pas rond 24km nam.
Op 27km stond mijn familie met een flesje water, ze keken raar op toen ze zagen dat ik er niet van dronk, maar het uitgoot over hoofd, nek en armen.
Pas rond 32km voelde het weer mogelijk om een gel te nemen, het was de Maurten gel 100 die de organisatie op km 28 had uitgedeeld. Dat was dan ook de laatste gel, nadien heb ik nog hier en daar een klein slokje water gedronken, maar het water diende toch vooral om het hoofd koel te houden.

Wat neem ik mee als les voor mezelf ? Zeker geen hypertone sportdrank meer, enkel isotoon. Geen Maurten 320 meer, maar wel de Maurten 160 waar ik vroeger geen problemen mee had. Ik denk dat ik iets overdreven heb met koolhydraten stapelen en dat het minder extreem mag. Over de voeding tijdens de race ben ik tevreden, dat zou ik niet anders doen.

• zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:04
Wat doen jullie eigenlijk op de race dag zelf aan warming up? En waar dan? En wat doe je eventueel nog in t startvak?

• Hartloper
  • Nu online
zimmert schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 22:15:
Wat doen jullie eigenlijk op de race dag zelf aan warming up? En waar dan? En wat doe je eventueel nog in t startvak?
Helemaal niks. Tenzij wandelen naar de start.

Om terug te komen op de taper, waar het eerder vandaag over ging, ik hou graag mijn volume redelijk hoog, om dan de laatste week bijna niks te doen.
Voor Berlijn van 70 km piek -> 60km -> voorlaatste week 50km. De week van de marathon enkel dinsdag 8km, woensdag 6km en verder niks. Een loopmaatje van me loopt zelfs de week van de marathon helemaal niet. Het zal vast niet voor iedereen werken, maar voor ons werkt het om de laatste week weinig tot niet te hardlopen.

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-10 20:10
Hartloper schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 20:44:
Ik had bij mijn raceverslag gezegd dat ik terug zou komen op voeding. Hierbij dan ter lering en vermaak.
Ik begon wat vroeger aan mijn carbloading, de vrijdag. Op vrijdagmorgen witte broodjes met chocopasta. 's Middags een poke bowl met extra rijst en 's avonds Italiaans. De extra portie rijst beviel matig, want dat gaf een gevoel van een te volle maag.
Zaterdagochtend een fles hypertone sportdrank bij het ontbijt, ook weer witte broodjes met jam/confituur en chocopasta. Middageten weer rijst poke bowl. In de namiddag tijdens een bezoek aan de Reichtstag last van diarree met noodzaak tot een half tabletje Imodium. Die hypertone sportdrank, denk ik, dat ga ik niet meer doen. Avondeten voor de marathon bij een andere Italiaan (duurder en minder lekker), daarna nog drinkmix Maurten 320 en een zak Haribo snoepjes.

De ochtend van de marathon was er ontbijt in het hotel om 6.30. Dat vond ik te laat omdat we met een groep al rond 7.00 zouden vertrekken naar de start. Maar ik was erop voorbereid, ik had alles mee. Wekker om 6.00, kop koffie gemaakt op de hotelkamer, nog een drinkmix Maurten 320 ging naar binnen samen met vier Brabantse eierkoeken van bij de AH. Die eierkoeken zijn ideale pre-marathonvoeding, dat bevat een beetje eiwitten, bijna geen vezels en zit tjokvol koolhydraten.

Alleen begonnen mijn darmen te protesteren toen ik aankwam in het startvak. Ik eet gewoonlijk heel gezond, elke ochtend een grote bak muesli. Niet crusli of granola waar veel suikers inzitten, nee echt superdroge muesli boordevol vezels, enkel binnen te werken met toevoeging van wat rozijnen. Snoep, gebak, taart, koeken eet ik zowat nooit, enkel eet ik minstens 50 gram donkere chocolade per dag. Alle geraffineerde producten met veel snelle suikers vermijd ik.
Die twee dagen carbloading is natuurlijk volledig het omgekeerde, niks van vezels en zoveel mogelijk snelle suikers. Mijn darmen besloten de snelle suikers te lozen. In de rij voor de Dixie werkte ik nog een Maurten 160 gel weg samen met een Imodium. Ik was 1 minuut voor het startschot terug in het startvak, maar het was nog stappen tot aan de eigenlijke start. Ik spoelde mijn handen af met water uit een weggegooide drankfles. En toen voelde ik plots dat ik dorst had. Het was 8.45 en ik had laatst gedronken om 6.00. Zou ik ? Ik kon toch niet met dorst aan de marathon starten ? Nog een weggegooid waterflesje van de grond opgeraapt en 4 grote slokken water gedronken. Heerlijk.

Voeding tijdens de marathon:
km 5 Maurten gel 100.
km 10 Maurten gel 100.
Vanaf 10 km stond elke 2,5k een verzorgingspost, daar nam ik telkens een beker water. Klein slokje en de rest ging over het hoofd en in de nek.
Op km 15 stond familie met 500 ml Maurten drink mix 320. Daar meer dan de helft van opgedronken, wellicht goed voor 50 gr koolhydraten.
Dat lag op de maag, zodat ik de volgende gel (Overstim's cafeïne met 25 gram KH) pas rond 24km nam.
Op 27km stond mijn familie met een flesje water, ze keken raar op toen ze zagen dat ik er niet van dronk, maar het uitgoot over hoofd, nek en armen.
Pas rond 32km voelde het weer mogelijk om een gel te nemen, het was de Maurten gel 100 die de organisatie op km 28 had uitgedeeld. Dat was dan ook de laatste gel, nadien heb ik nog hier en daar een klein slokje water gedronken, maar het water diende toch vooral om het hoofd koel te houden.

Wat neem ik mee als les voor mezelf ? Zeker geen hypertone sportdrank meer, enkel isotoon. Geen Maurten 320 meer, maar wel de Maurten 160 waar ik vroeger geen problemen mee had. Ik denk dat ik iets overdreven heb met koolhydraten stapelen en dat het minder extreem mag. Over de voeding tijdens de race ben ik tevreden, dat zou ik niet anders doen.
Heel herkenbaar. Heb ook eens voor een grote fiets gran fondo mijn hand overspeelt door de twee dagen van te voren te veel te stapelen, met als gevolg diarree op raceday. Ik pas nu mijn voeding zo min mogelijk aan van te voren (wel wit ipv volkoren, maar verder niet), en vul dat de dag van te voren aan met Maurten 320. Ontbijt ben ik van plan simpel drie wit broodjes met hagelslag aangevuld met Maurten 320. Mijn maag gaat over algemeen prima op maurten als stapelmiddel.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
zimmert schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 22:15:
Stukje rustig lopen, paar strides en eventjes iets rond wedstrijd tempo voor het gevoel. Alles bij elkaar nog geen 10 minuten voor een marathon.

Ligt de intensiteit hoger, bijv een 5k, dan warm ik relatief veel beter op. Loop ik zomaar een paar km rustig om warm te worden, paar strides, 2x minuutje versnellen ofzo en gaan met de banaan.

If you can see, look. If you can look, observe

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:32
Afgelopen zondag voor het eerst die Maurten drinkmix gebruikt. Het ranzigste product dat ik ooit naar binnen heb gewerkt. Ik vind die gels ook maar niks. Geen fan.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:30
sander_g schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:20:
[...]

Dat veronderstelt dat de kilometerbordjes precies iedere kilometer staan. Dat was twee jaar geleden in Eindhoven niet het geval. Terwijl mijn tempo, zeker de eerste 30km, vrij constant was (zag ik achteraf) zorgde deze handmatige lap ervoor dat mijn horloge kilometertempo's aangaf van soms 3:55 en dan weer 4:40.

Dus de ene kilometer zou ik binnen de 4 minuten hebben afgetikt en de daaropvolgende dus in 4:40. Ja, gemiddeld kom je dan goed uit, maar het maakte me erg onrustig omdat ik nu zowel Garmin als de kilometerbordjes niet goed kon vertrouwen qua tempo.

Ik ga daar dus niet meer mee rekenen. Dan maar lopen op gevoel en de wetenschap dat de marathon altijd een paar honderd meter langer is dan je zou willen.
Daarom doe ik de correctie ook alleen bij elke 5km. Dan ondervang je dat.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:35
Over de vraag of Last Man standing gezond is, blijkbaar is er een deelnemer in het ziekenhuis beland. Dat klinkt behoorlijk ongezond, maar als je het artikel leest dan gaat het om een influencer met al een onderliggende conditie... Ik kan niet vinden hoe voorbereid hij was, maar klinkt eerlijk gezegd ook als slechte voorbereiding.

https://www.metronieuws.nl/lifestyle/fit-gezond/2026/10/extreme-duurloop-400-kilometer-hardlopen-drie-dagen-sportchallenge-te-ver/

• Shinji
WizzlerNL schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:44:
[...]

Daarom doe ik de correctie ook alleen bij elke 5km. Dan ondervang je dat.
Die hoeven toch ook niet altijd exact te staan toch? Naar mijn idee staan ze altijd alleen exact als er ook een tijdlus is.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:21
kepler schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:45:
Over de vraag of Last Man standing gezond is, blijkbaar is er een deelnemer in het ziekenhuis beland. Dat klinkt behoorlijk ongezond, maar als je het artikel leest dan gaat het om een influencer met al een onderliggende conditie... Ik kan niet vinden hoe voorbereid hij was, maar klinkt eerlijk gezegd ook als slechte voorbereiding.

https://www.metronieuws.nl/lifestyle/fit-gezond/2026/10/extreme-duurloop-400-kilometer-hardlopen-drie-dagen-sportchallenge-te-ver/
Als je de meest fanatieke sporters in een uitputtingsslag tegenover elkaar zet in een eindeloze race, dan is het imo een kwestie van tijd voordat er eentje definitief omvalt. Doet me denken aan de WK sauna, waarbij je er zo lang mogelijk in moest blijven. Dat was ook leuk totdat het verkeerd ging.

betekent overigens niet dat ik tegen dergelijke dingen ben. Moet iedereen zelf weten. Partijen vechtsport is ook niet gezond. Hoge bergen beklimmen ook niet.

Ik heb 1 november m'n eerste marathon, loop gemiddeld misschien max 2x per week momenteel vanwege alle sociale dingen. Ben blij als ik die overleef :+ . Tijd boeit me niet maar niet al te ver boven de vier uur zou ok zijn. Eronder fantastisch.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:07

ik heb sowieso een beetje moeite met de marketing van dit evenement. Ze doen het blijkbaar wel goed, want ik hoor zelfs collega's die niets met hardlopen hebben erover praten. Maar het is natuurlijk gewoon een Backyard Ultra. Noem het dan ook gewoon zo. Nu lijkt het net of ze iets nieuws en origineels gevonden hebben waar ze zelf hun merknaam aan vast kunnen plakken.
Ondanks dat het me niet zou moeten boeien, merk ik dat ik me er toch enigszins aan erger :)

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:06

Ik heb vooral een beetje moeite met het vingertje wijzen naar Upfront. Het is een Ultra evenement waarvan je weet dat het uiterste van mensen gevraagd gaat worden, er is namelijk geen finishlijn, behalve de finishlijn die je zelf ergens neerlegt. Als deelnemers besluiten over hun eigen grenzen heen te gaan is dat toch echt op het conto van de deelnemers zelf en niet die van Upfront.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:04
Shinji schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:43:
[...]

Haha nee, dan zouden er honderden tafels moeten staan. Is alleen voor de echte elite lopers, laten we zeggen lopers sneller dan 2:20.

Marathons zijn prima te lopen met bekertjes onderweg bij elk 5km punt, gels of andere voeding meenemen voor wat suikers is wel aan te raden.

• Hartloper
  • Nu online
Algemeen gesproken heb je gelijk.

Berlijn is 1 van de enige marathons waar niet-elites ook hun eigen drankflessen aan de verzorgingsposten kunnen laten afzetten.

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Hartloper schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 20:44:
… superdroge muesli boordevol vezels, enkel binnen te werken met toevoeging van wat rozijnen. …
Eh, gewoon droge muesli? Zoals 1 paard haver eet? Of met melk/yoghurt?

kostelijke looplectuur!

• YorgoB
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-10 13:15
Dank voor je voeding verslag @Hartloper. Wat eet je 's avonds bij de Italiaan?

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-10 09:19
Deze zondag 20 kilometer wedstrijd, het grote doel van de laatste maanden.
Enkele weken terug een 10 miles gedaan, maar die ging niet zo best (vermoeid aan de start gekomen al). De eerste 6 kilometer aan 4:35 gemiddeld gelopen, maar dit was iets te snel om vol te houden. Uiteindelijk gefinisht in 4:44, maar het had sneller gekund had ik niet zo'n dip gehad halverwege door te diep te gaan in de eerste fase.

De strategie nu is om 5 km rustig aan te doen, dan 10 km hard (met zeer goed op hartslag te letten) en hopelijk nog wat over voor de laatste 5 km. Ik heb het volume flink teruggeschroefd al vorige week en het eerste loopje deze week voelde enorm licht.

Mijn besttijd op de 20 km is 1:35:30 (4:47), ik denk als een mislukte 10 miles lukt in 4:44, ik dit wel zal aanscherpen. We gaan het zien..

• Hartloper
  • Nu online
YorgoB schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 15:35:
Dank voor je voeding verslag @Hartloper. Wat eet je 's avonds bij de Italiaan?
Da’s wel heel in detail. Iets met vooral pasta en niet te veel vlees of groenten. Want je wil vooral koolhydraten innemen.

• Hartloper
  • Nu online
Hazalnootpuur schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 15:30:
[...]

Eh, gewoon droge muesli? Zoals 1 paard haver eet? Of met melk/yoghurt?

kostelijke looplectuur!
Muesli met rozijnen en sojamelk.

• Spuugvuur
Hartloper schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 17:14:
[...]

Da’s wel heel in detail. Iets met vooral pasta en niet te veel vlees of groenten. Want je wil vooral koolhydraten innemen.
Volgens mij raden ze ook kip, als je er vlees in hebt. Dat is het lichtst verteerbaar geloof ik?

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:30
Spuugvuur schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 22:05:
[...]

Volgens mij raden ze ook kip, als je er vlees in hebt. Dat is het lichtst verteerbaar geloof ik?
Ja en verder niet te vet, voorzichtig met zuivel of scherpe kruiden. Maar uiteindelijk vooral wat je zelf goed bevalt. Ik heb mijn marathon PR op een pizza salami gelopen. (Naast de nodige carbloading uiteraard)

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:44
Ik ervaar vrij regelmatig (bijna continue) zere onderbenen. Ze voelen zwaar en wat spierpijn. Is met name als ik wakker wordt en zakt in loop van de dag prima weg en is sowieso vrij goed te handelen.

Ben wel benieuwd of dit een signaal is van iets? Want voel me zeker niet topfit tijdens mijn loopjes. Het gaat allemaal niet vanzelf, met name als het tempo omhoog moet…

• maXXmo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-10 07:43
Na een meer dan goede voorbereiding voor de Amsterdam Marathon is het op laatste moment toch nog mis gegaan.

Alle trainingen in de afgelopen maanden zijn eigenlijk super gegaan, maar in de laatste piek week toch nog even ziek geworden.
Afgelopen zaterdag stond de laatste 'key' sessie op, 2 uur loop waarvan een uur op marathon tempo (verdeeld over blokjes).
Mijn vrouw was 2 weken geleden al niet helemaal fit, en sinds toen blijven hoesten. Op zich geen probleem maar blijkbaar is mijn weerstand in de piek week dusdanig gedaald dat ik na mijn donderdag training (5x7' net onder treshold) het niet meer kon weerstaan. Vrijdag leek het nog te gaan, maar zaterdag ochtend voelde het toch echt te slecht.
In plaats van de 2 uur training 8km easy gedaan, maar zelfs dat bleek te veel en in de middag gevloerd met koorts.

Stevig balen!

Gelukkig inmiddels de trainingen weer kunnen op pakken, duimen dat het niet te veel impact gaat hebben. Denk dat de grootste uitdaging wordt om het mentaal goed te verwerken, want 1 training missen t.o.v. maanden wel kunnen trainen zou het verschil niet mogen maken!

• Leondekort
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09-10 14:00
maXXmo schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 08:28:
Na een meer dan goede voorbereiding voor de Amsterdam Marathon is het op laatste moment toch nog mis gegaan.

Alle trainingen in de afgelopen maanden zijn eigenlijk super gegaan, maar in de laatste piek week toch nog even ziek geworden.
Afgelopen zaterdag stond de laatste 'key' sessie op, 2 uur loop waarvan een uur op marathon tempo (verdeeld over blokjes).
Mijn vrouw was 2 weken geleden al niet helemaal fit, en sinds toen blijven hoesten. Op zich geen probleem maar blijkbaar is mijn weerstand in de piek week dusdanig gedaald dat ik na mijn donderdag training (5x7' net onder treshold) het niet meer kon weerstaan. Vrijdag leek het nog te gaan, maar zaterdag ochtend voelde het toch echt te slecht.
In plaats van de 2 uur training 8km easy gedaan, maar zelfs dat bleek te veel en in de middag gevloerd met koorts.

Stevig balen!

Gelukkig inmiddels de trainingen weer kunnen op pakken, duimen dat het niet te veel impact gaat hebben. Denk dat de grootste uitdaging wordt om het mentaal goed te verwerken, want 1 training missen t.o.v. maanden wel kunnen trainen zou het verschil niet mogen maken!
Een key sessie missen zou niet te veel impact mogen hebben denk ik. Zal vooral inderdaad mentaal zijn.

Ik loop a.s. zondag de marathon in Eindhoven en ben sinds het begin van de taper vorige week ongeveer een week ziek geweest. Geen koorts, maar nu, 3 dagen voor de marathon, nog steeds wel matige ademhaling en slijm in mijn keel. Verder wel weer paar loopjes gedaan, maar dan krijg ik toch het idee dat het zondag een ongelofelijk zware opgave wordt.

Gewoon klote dat je zo lang naar iets toewerkt en dat je dan zoiets krijgt. Hopelijk loop je in Amsterdam goed!

• maXXmo
Leondekort schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:17:
[...]

Een key sessie missen zou niet te veel impact mogen hebben denk ik. Zal vooral inderdaad mentaal zijn.

Ik loop a.s. zondag de marathon in Eindhoven en ben sinds het begin van de taper vorige week ongeveer een week ziek geweest. Geen koorts, maar nu, 3 dagen voor de marathon, nog steeds wel matige ademhaling en slijm in mijn keel. Verder wel weer paar loopjes gedaan, maar dan krijg ik toch het idee dat het zondag een ongelofelijk zware opgave wordt.

Gewoon klote dat je zo lang naar iets toewerkt en dat je dan zoiets krijgt. Hopelijk loop je in Amsterdam goed!
Dat is balen! Lastig, vind ik dan, om dan de knop om te zetten en er toch het beste van te maken.
Alle succes in Eindhoven!

Bedankt, het voelt nu in ieder geval alsof ik er over 1,5 week gewoon flink tegen aan kan knallen!

• Leondekort
maXXmo schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:38:
[...]

Dat is balen! Lastig, vind ik dan, om dan de knop om te zetten en er toch het beste van te maken.
Alle succes in Eindhoven!

Bedankt, het voelt nu in ieder geval alsof ik er over 1,5 week gewoon flink tegen aan kan knallen!
Ja ik had als doel 3 uur 30 en heb dat wel bijgesteld naar 3 uur 40, maar is mijn tweede marathon en mijn eerste was 3:53, dus alles daaronder moet ik gewoon tevreden mee zijn, zeker met zo'n afgelopen periode.

Ik dacht vorige week nog dat het voordeliger was om in de eerste taperweek ziek te zijn en in de tweede taperweek terug naar normaal te gaan, maar ik ben nog niet 100% "normaal". Kan zomaar zondag wel het geval zijn en dan ga ik er gewoon voor, maar ga wel lekker rustig aan starten.

Of je nu in je laatste piekweek of in de taperweek ziek bent, ideaal is het nooit, maar al die maanden training gaan er niet zomaar uit. Bovendien geeft ziek zijn sommige delen van je lichaam wel extra rust (gewrichten, spieren als je niet te veel koorts hebt, etc.).

Wat wordt je doel?

• maXXmo
Leondekort schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:49:
[...]

Ja ik had als doel 3 uur 30 en heb dat wel bijgesteld naar 3 uur 40, maar is mijn tweede marathon en mijn eerste was 3:53, dus alles daaronder moet ik gewoon tevreden mee zijn, zeker met zo'n afgelopen periode.

Ik dacht vorige week nog dat het voordeliger was om in de eerste taperweek ziek te zijn en in de tweede taperweek terug naar normaal te gaan, maar ik ben nog niet 100% "normaal". Kan zomaar zondag wel het geval zijn en dan ga ik er gewoon voor, maar ga wel lekker rustig aan starten.

Of je nu in je laatste piekweek of in de taperweek ziek bent, ideaal is het nooit, maar al die maanden training gaan er niet zomaar uit. Bovendien geeft ziek zijn sommige delen van je lichaam wel extra rust (gewrichten, spieren als je niet te veel koorts hebt, etc.).

Wat wordt je doel?
Een PR zit er dus nog zeker in, gaaf!

De extra rust kan wellicht wel lekker/nodig zijn, maar had zelf toch graag nog even die boost in zelfvertrouwen gehad van een zwaar weekend.

Ja heb begin dit jaar mijn halve en hele marathon moeten missen door 2 weken flinke koorts te hebben. Toen wel gemerkt dat dat behoorlijk impact had op de conditie. Zo extreem is het gelukkig niet.
Heb mijn trainingen gelopen op 2.45, maar kom van een PR van 3.36. Klinkt als een reuze stap, maar die 3.36 is gelopen op de kustmarathon vorig jaar (windkracht 7 tegen met strand/duinen), dus daar zat wel wat speling.

• Spuugvuur
Ai, balen dat jullie gevloerd zijn door ziekte. Zie het dan maar als een verlengde en doorgeslagen taper, ga niets meer doen om je lijf écht te prikkelen en zet vol in op herstel. Veel slapen, rusten, vitamines. Wandelen en fietsen is even een prima alternatief omdat het wel "belasting" geeft, zonder je lijf in de sportmodus te gooien. Amsterdam is "pas" volgende week zondag, mits je koorts relatief kort was kan je lijf nog goed herstellen.

Verstandig om dan inderdaad wellicht wat rustiger te beginnen en even het lijf af te tasten.

[ Voor 10% gewijzigd door Spuugvuur op 08-10-2026 12:07 ]

• Zomerkoning0
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:55
Afgelopen weekend mijn eerste marathon gelopen, waarbij de oog met vrienden was gevallen op Keulen nadat we voor Berlijn waren uitgeloot. De marathon volgde op een ietwat matige voorbereiding, doordat een blessure van februari pas in juli was opgelost. Een gevoelige zenuw speelde op bij te veel belasting, waardoor tijdens het lopen continu de angst ontstond dat er pijn in de voet zou opspelen. Hierdoor pas in juli weer wat serieuzer gaan lopen en sporten, met uiteindelijk een piekweek van 95 km twee weken voor de marathon. Dit ging natuurlijk te snel, waardoor de nodige pijntjes op de loer lagen. Tot overmaat van ramp werd ik de week voor de marathon ziek, waardoor de taper van 95 km naar bijna 0 km ging in de twee weken voor de marathon.

Door dit alles heb ik vooral besloten om een zo goed mogelijke tijd neer te willen zetten, maar vooral plezier te beleven. Het doel voor de marathon was 3:30. Ondanks dat ik mij al een stuk beter voelde, merkte ik aan de start van de marathon dat ik toch nog niet volledig hersteld was. In de eerste kilometer schoot mijn hartslag direct naar 176 en ik raakte een beetje in paniek. Hierna heb ik mij gewoon gefocust op het vinden van mijn eigen ritme, om de hartslag weer onder controle te krijgen, wat vervolgens ook wel lukte.

Al snel de 3:30-pacer kunnen vinden, maar na een paar kilometer toch maar mijn eigen plan getrokken en voor hem uit gaan lopen. De pacer liep vrij onregelmatig, ging van links naar rechts om kinderen een high-five te geven en na 7 km dook hij ook de bosjes in voor een toiletbezoek.

Doordat de marathon dwars door de stad ging, was het parcours vrij krap, doordat de mensen volledig op de weg stonden. Hierdoor heb ik nooit echt mijn eigen tempo kunnen vinden, wat ik na 20 km ook wel voelde aan mijn benen. Die hebben nog nooit zo zwaar gevoeld. De zon kwam goed opzetten en bij 34 km werd het wel echt vechten. Toen bij 38 km de pacer mij voorbij liep, schoot de moed wel wat in de schoenen. Hierna bij de waterpost een klein beetje gewandeld, rustig water gedronken en daarna weer stug door gaan lopen. Ondanks dat de pacer allang uit het zicht was, ben ik alsnog over de finish gekomen in een tijd van 03:29:52.

All in all, erg genoten van de marathon. Voor volgend jaar is de focus op een sub 1:30 op de halve marathon tijdens de CPC, en daarna hopelijk de marathon in Berlijn te kunnen lopen.

Vorige week nog aangemoedigd bij de Berlijn marathon, daar het parcours 50 meter van mijn huis ligt. Prachtig om te zien hoe sterk dat deelnemersveld is, inclusief sterke tijden van Hartloper en Stewie!

• Leondekort
Spuugvuur schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 12:03:
Ai, balen dat jullie gevloerd zijn door ziekte. Zie het dan maar als een verlengde en doorgeslagen taper, ga niets meer doen om je lijf écht te prikkelen en zet vol in op herstel. Veel slapen, rusten, vitamines. Wandelen en fietsen is even een prima alternatief omdat het wel "belasting" geeft, zonder je lijf in de sportmodus te gooien. Amsterdam is "pas" volgende week zondag, mits je koorts relatief kort was kan je lijf nog goed herstellen.

Verstandig om dan inderdaad wellicht wat rustiger te beginnen en even het lijf af te tasten.
Ja herstel staat bij mij nu ook op 1, maar ik had wel gehoopt in deze "week van de marathon" een loopje te kunnen doen waarvan ik dacht "yes, ik ben er weer". Die kans zit er morgen nog in, maar ik hoop nu op bovenstaand verhaal van Zomerkoning. Veel te hard gewerkt om zondag niet te starten dus dat is geen optie, maar ik hoop op het beste.

• Spuugvuur
Leondekort schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:12:
[...]

Ja herstel staat bij mij nu ook op 1, maar ik had wel gehoopt in deze "week van de marathon" een loopje te kunnen doen waarvan ik dacht "yes, ik ben er weer". Die kans zit er morgen nog in, maar ik hoop nu op bovenstaand verhaal van Zomerkoning. Veel te hard gewerkt om zondag niet te starten dus dat is geen optie, maar ik hoop op het beste.
Je kan altijd nog wisselen naar Amsterdam dan heb je een week extra aan herstel, daar zijn meer dan 2.000 kaartjes beschikbaar en men krijgt ze aan de straatstenen niet kwijt :o Mijn vrouw heeft er één gekocht, zodat ze de halve marathon kan lopen (die is nl. uitverkocht). Ze krijgt voor een klein prijsje nu ook het marathon shirt, ondanks dat ze aan de halve gaat meedoen :P

Enige wat écht klote (pardon my French) is aan Amsterdam, is dat je dus je startnummer niet op zondag kan ophalen én ze sturen hem niet op. Je moet dus al eerder naar Amsterdam, dat vind ik zo kansloos. Dat heeft (had?) Rotterdam gelukkig een stuk beter georganiseerd. Ik zal even op één van de dagen ervoor 4 a 5 uur onderweg zijn voor een startnummer. Moppermodus uit

Dat was vrouwlief even vergeten van vorig jaar, dus die is straks verdeeld over twee dagen ruim 6 uur aan het reizen om een halve marathon te lopen en is haar zaterdag grotendeels kwijt. Iets met uit de hand gelopen hobby's :+

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Hartloper schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 17:15:
[...]

Muesli met rozijnen en sojamelk.
Ik dacht al. Zag je al een heel bord met droge muesli wegkauwen. Het zou me niets verbazen als er mensen zijn die daadwerkelijk droge muesli eten... Doe mij maar met yoghurt (van de koe).

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:07
Hebben er hier mensen ervaring met het startnummer afhalen voor de halve marathon van Eindhoven? Hoeveel tijd moet je daar voor rekenen op de dag zelf? Ik start in Wave 1.

Ik woon op +/- 30 minuten en twijfel of ik vrijdag of zaterdag even op en neer zal rijden, maar kost ook weer behoorlijk wat tijd, maar geeft wel een rustiger gevoel op zondag.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• Sir Utholdenhet
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:31
gildor schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:23:
[...]

Wordt best wel gedaan, maar de vraag is vooral wat je zelf prettig vindt. Ik heb zowel mijn eerste halve als de eerste hele met vest gelopen. Daarna overgegaan op een gordel waar een softflask en wat gels in konden. De fles vul ik weer bij bij verzrogingsposten.

Uiteraard kost een verzorgingspost wat tijd, maar in mijn ervaring ook weer niet dramatisch. Ik ga iets langzamer dan jij, dus misschien zit ik altijd na de drukte, maar meestal kan ik gelijk bij iemand terecht voor een bekertje of navulling (afhankelijk van hoe het geregeld is) en dan kost het weinig tijd.

Hoe heb je het in de trainingen gedaan? Ik zou in elk geval zorgen dat je het systeem wat je wilt gebruikten ook getest hebt in een voldoende lange run.
Ik heb al vaker gelopen met een vest. Vooral met wisselend weer of als ik ergens anders was zodat ik een telefoon, sleutels etc mee kon nemen. Heb er zelf geen problemen mee om er mee te lopen.

Zo'n riem is misschien ook wel een idee, alleen zonde om wat nieuws te kopen.
[...]

Qua temperatuur denk ik dat het 1 november niet erg warm zal zijn, maar wel goed om rekening mee te houden. Nu raakt mijn shirt sowieso al verzadigd, dus maakt een beetje extra zweet niet uit.
Wyke schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 20:11:
[...]

ik heb de laatste keer een lege flask meegenomen, neemt niet teveel ruimte in. De bedoeling was om die voor het eerste te vullen bij km 25 (en daarvoor bekertjes aan te pakken), maar omdat het heel benauwd was heb ik hem uiteindelijk al bij km 15 voor het eerst bijgevuld. Het kost niet heel veel tijd, en de flask in je handen houden is ook niet echt een probleem, zeker omdat hij steeds kleiner wordt, tot je hem weer bijvult :)
ik vind het fijn als ik tussen de waterposten door ook kan sippen ipv te moeten wachten tot de waterpost.
Hartloper schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 20:00:
[...]

Dat sippen heb ik ook. Kan inderdaad gewoon een flask in de hand houden. Helemaal niet aan gedacht. Kijken of ik kan afspreken dat ik ergens van familie een nieuwe krijg en anders op het punt daarna vullen als het niet lukt.

• Roozzz
  • Nu online
Spuugvuur schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:22:
[...]
Enige wat écht klote (pardon my French) is aan Amsterdam, is dat je dus je startnummer niet op zondag kan ophalen én ze sturen hem niet op. Je moet dus al eerder naar Amsterdam, dat vind ik zo kansloos. Dat heeft (had?) Rotterdam gelukkig een stuk beter georganiseerd. Ik zal even op één van de dagen ervoor 4 a 5 uur onderweg zijn voor een startnummer. Moppermodus uit
Uhm, volgens mij had je dit jaar de keuze of je hem thuis wilde laten sturen. Het was vorig jaar inderdaad erg irritant. Nu geen centje pijn.

Startnummer en shirt heb ik al thuis klaar liggen 8)

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
MiKeZZa schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 07:59:
Ik ervaar vrij regelmatig (bijna continue) zere onderbenen. Ze voelen zwaar en wat spierpijn. Is met name als ik wakker wordt en zakt in loop van de dag prima weg en is sowieso vrij goed te handelen.

Ben wel benieuwd of dit een signaal is van iets? Want voel me zeker niet topfit tijdens mijn loopjes. Het gaat allemaal niet vanzelf, met name als het tempo omhoog moet…
Het is in ieder geval "iets". Ik zou een paar dagen niet lopen, maar juist wel een lunchwandeling. Kijken of het dan weg is.

Heb je de laatste tijd veel meer gedaan, of buuten het lopen om meer drukte/stress?

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:44
SVMartin schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:29:
[...]

Het is in ieder geval "iets". Ik zou een paar dagen niet lopen, maar juist wel een lunchwandeling. Kijken of het dan weg is.

Heb je de laatste tijd veel meer gedaan, of buuten het lopen om meer drukte/stress?
Ben wel druk. Maar dit heb ik best vaak hoor... Daarom stel ik de vraag; het is allemaal niet zo erg, maar het is wel regelmatig aanwezig. Dus ik weet niet goed waar dit vandaan komt en of dit een signaal is van het één of ander...

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:56
WizzlerNL schreef op woensdag 30 september 2026 @ 19:32:
[...]

Ik heb het je al eerder gezegd, maar ga naar de Bergman clinic in Naarden naar de voet en enkel zorg en laat ze daar kijken. Een normaal ziekenhuis heeft geen kennis van sportblessures en een orthopeed ziet ook geen Morton’s neuroom. Want ik vermoed nog steeds dat je daar last van hebt, je klachten komen overeen met die van mij, zowel links als rechts gehad. Vooral het feit dat maanden rust niets veranderd en dat het bij vlagen heel scherp is en dan weer weg.
Ondertussen bij de huisarts geweest (nodig voor een verwijzing) en hij dacht niet aan een Morton’s neuroom en ook niet perse aan een stress fractuur. Maar er zit wel iets. Daarom samen gekozen om naar Bergman clinics te gaan (Arnhem, dichtsbij) en daar gaan ze het verder onderzoeken. Over 3 weken aan de beurt. Dan zitten mijn 8 weken rust wbt tennis en hardlopen er ook op dus dat past dan mooi.

Heb nu wel soms het idee dat het iets beter gaat maar stap je bijv. uit de auto of je wandelt met de hond en opeens, pats is die pijn er weer. Hopelijk kunnen ze bij Bergman het probleem vinden.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:11
Is die Bruggenloop nog wat eigenlijk? Ik kan me aanmelden voor de Business Run via mijn werkgever, maar ik twijfel een beetje. Als het nou wat dichter bij huis was, dan was het een no-brainer geweest.

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-10 21:02

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

ik krijg op Instagram allemaal reclame voor Knitec V2 knie sleeves. Nu heb ik wel een zwakkere knie door een kruisband trauma, dus ik vroeg me af of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben? Of ervaring met een andere knie sleeve?

Battle.net || Strava

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:17

vhal

ಠ_ಠ

Voor het eerst sinds maanden heb ik na een lange opbouw weer eens 40' gelopen. Niet omdat ik er geen zin meer in had na Rotterdam maar omdat ik sinds mei last had van het patellofemoraal pijnsyndroom (een erg vervelende blessure kan ik vertellen) die domweg een lange periode nodig heeft om te genezen. Via de sportarts had ik na de zomervakantie al wat röntgenfotos laten maken en met haar hulp en specifieke schema's kon ik wel weer rustig opbouwen, in ieder geval geen snelheidswerk en andere gekke dingen.

Strava

• Leondekort
Spuugvuur schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:22:
[...]

Je kan altijd nog wisselen naar Amsterdam dan heb je een week extra aan herstel, daar zijn meer dan 2.000 kaartjes beschikbaar en men krijgt ze aan de straatstenen niet kwijt :o Mijn vrouw heeft er één gekocht, zodat ze de halve marathon kan lopen (die is nl. uitverkocht). Ze krijgt voor een klein prijsje nu ook het marathon shirt, ondanks dat ze aan de halve gaat meedoen :P

Dat was vrouwlief even vergeten van vorig jaar, dus die is straks verdeeld over twee dagen ruim 6 uur aan het reizen om een halve marathon te lopen en is haar zaterdag grotendeels kwijt. Iets met uit de hand gelopen hobby's :+
Ja wisselen naar Amsterdam had gekund, maar ik loop hem met mijn broer en woon in de buurt van Eindhoven. Dus paar vrienden en familie wil komen kijken, en dat zou in Amsterdam minder zijn. Daarnaast is het logistiek ook allemaal wat lastiger, dus ik ga maar gewoon voor Eindhoven :). Anders heb ik drie weken lang vrij weinig gedaan en dat is ook niet ideaal.

Ik voel me weer wat sterker dan gisteren, dus ik ga er maar gewoon van uit dat het zondag gaat lukken!

• Shinji
InZane schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 20:29:
Is die Bruggenloop nog wat eigenlijk? Ik kan me aanmelden voor de Business Run via mijn werkgever, maar ik twijfel een beetje. Als het nou wat dichter bij huis was, dan was het een no-brainer geweest.
Ik ben er 1 keer geweest, wel drie keer ingeschreven maar door blessures niet kunnen lopen. Ik vond het een leuke sfeer in elk geval. Prijs is wel erg hoog voor het event maar als de werkgever betaald. En de kluisjes waren toen erg klein wat niet echt handig is als je er van afhankelijk bent.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:40

Stewie!

Keen must die!

Roozzz schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:22:
[...]

Uhm, volgens mij had je dit jaar de keuze of je hem thuis wilde laten sturen. Het was vorig jaar inderdaad erg irritant. Nu geen centje pijn.

Startnummer en shirt heb ik al thuis klaar liggen 8)
Volgens de website en de FAQ moet je deze op de expo ophalen. Voor de volledige marathon startnummers.

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Spuugvuur
retlaw schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 20:36:
ik krijg op Instagram allemaal reclame voor Knitec V2 knie sleeves. Nu heb ik wel een zwakkere knie door een kruisband trauma, dus ik vroeg me af of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben? Of ervaring met een andere knie sleeve?
Je bent bekend met medische problemen, dus dan zou ik persoonlijk eerder gerichte krachttraining onderzoeken samen met een fysiotherapeut. Dat wil niet zeggen dat ondersteuning niet kan helpen, ik heb er zelf overigens geen ervaring mee, maar het risico van ondersteuning is dat je het "probleem" in stand houdt.

• Roozzz
  • Nu online
Stewie! schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 23:35:
[...]

Volgens de website en de FAQ moet je deze op de expo ophalen. Voor de volledige marathon startnummers.
Hmm, excuus. Ik had de indruk dat dit een normale optie was voor iedereen. Ik loop de hele.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSs5xCbO1pplFgB7Csqhi4Fweuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnseVrm14pbsFSRqSVxj2oxU.jpg?f=fotoalbum_large
O-)

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:49
Hier voor de ASML marathon ook het startnummer ontvangen uit Eindhoven, wel opvallend dat ze het shirt dan niet meesturen.

Vanochtend ongemakkelijk door de super zoeken naar spul dat ik normaal nooit eet:
Witte bollen, pot jam, pannenkoekenmix, stroop, pizza salami, macaroni met kaas in huis om komende 48u te carbloaden :P

Upfront gels met AH bezorgservice uiteraard gisteren niet geleverd en wonen hier vrij achteraf dus heb ze maar direct bij Upfront besteld. Hopelijk komen die nog op tijd binnen. Taper troubles! >:)

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:51
Kan iedereen even good vibes sturen? Gisteren een rustige 5k gedaan en dat deed onverwacht veel pijn. Lopen, traplopen etc merk ik niets van, maar iets specifieks is kennelijk over de zeik. Ik heb besloten echt op het allerlaatste moment te besluiten wat te doen met Amsterdam en te vertrouwen op de verder perfect verlopen training.

Jezus saves and takes half damage.

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:43
Don Juansen schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:17:
Hier voor de ASML marathon ook het startnummer ontvangen uit Eindhoven, wel opvallend dat ze het shirt dan niet meesturen.

Vanochtend ongemakkelijk door de super zoeken naar spul dat ik normaal nooit eet:
Witte bollen, pot jam, pannenkoekenmix, stroop, pizza salami, macaroni met kaas in huis om komende 48u te carbloaden :P

Upfront gels met AH bezorgservice uiteraard gisteren niet geleverd en wonen hier vrij achteraf dus heb ze maar direct bij Upfront besteld. Hopelijk komen die nog op tijd binnen. Taper troubles! >:)
Dit klinkt allemaal wel 5 voor 12

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:18
Na jaren niet aan hardlopen (of sport) gedaan te hebben had ik me voorgenomen om dit jaar het hardlopen weer op te pakken. Voorwaarde was wel dat ik voldoende ben afgevallen om het verantwoord op te bouwen.

Zo gezegd zo gedaan. Eergisteren weer hardloopschoenen gekocht bij RunX. Vanochtend eerste training met Evy (de app) achter de rug. Mijn conditie is echt belabberd. _O- Daar waar ik vroeger makkelijk fluitend 15km kon lopen vond ik deze training al uitdagend. :P

Ik ga trouwens weer op zoek naar m'n oude mo3'tjes van Evy. Veel leuker dan de app. :z

• Hartloper
  • Nu online
Welkom @Mawlana

Rustig opbouwen! Komt goed met wat aanmoedigingen van Evy.

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:09
Mawlana schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:40:
Na jaren niet aan hardlopen (of sport) gedaan te hebben had ik me voorgenomen om dit jaar het hardlopen weer op te pakken. Voorwaarde was wel dat ik voldoende ben afgevallen om het verantwoord op te bouwen.

Zo gezegd zo gedaan. Eergisteren weer hardloopschoenen gekocht bij RunX. Vanochtend eerste training met Evy (de app) achter de rug. Mijn conditie is echt belabberd. _O- Daar waar ik vroeger makkelijk fluitend 15km kon lopen vond ik deze training al uitdagend. :P

Ik ga trouwens weer op zoek naar m'n oude mo3'tjes van Evy. Veel leuker dan de app. :z
Ja! De mp3's van Vlaanderen Sportland heb ik hier ook nog ergens op de NAS staan. Die waren geweldig. Toen ik in 2011 begon heb ik hier echt enorm veel aan gehad.

Ondertussen in voorbereiding op De Ronde Venen Marathon (15 november) en ondanks dat ik verwacht dat het geen geweldige tijd zal gaan worden zegt m'n garmin wel dat een PR er in zit. Eerst de komende weken nog goed doorkomen, en dan zal ik een week van te voren wel ergens een plannetje gaan maken. Ik had 7 weken achter elkaar, door werk en reizen, niet hardgelopen voordat dit blok van 12 weken tot de marathon begon. Ben daarom al erg blij dat de weektotalen weer boven de 50km zitten, en zelfs alweer 2x 30km heb gelopen zonder noemenswaardige problemen.

Trainingen gaan dus erg lekker, maar ik merk wel dat ik het lastig vind dat het weer zo vroeg donker is. Loop toch echt liever bij daglicht.
Het hielp ook niet mee dat het elastiek van mijn tracer360 na 10 jaar helemaal uitgelubberd was (note to self: niet meer aan de vrouw uitlenen), dus daarom maar een nieuwe Tracer2 besteld. Even een investering, maar als die weer 10 jaar mee gaat is het prima te overzien.

Strava

• InZane
Roozzz schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 07:45:
[...]

Hmm, excuus. Ik had de indruk dat dit een normale optie was voor iedereen. Ik loop de hele.
[Afbeelding]
O-)
Gaat het nog wel door dan, na mijn sabotagepoging bij het Olympisch Stadion gisteren (Rookpluimen komen uit brandend Olympisch Stadion in Amsterdam | NU.nl)? :+

Sinds vorige week extra goed op mijn voeding aan het letten omdat ik er toch weer een paar kilo's af wil hebben. Gerafinneerd voer en alcohol is even helemaal in de ban. Blijkbaar heeft dat gevolgen voor mijn hartslag in rust, want van de week ging al een paar keer mijn Garmin af vanwege abnormale hartslagwaardes van onder de 40. Helaas gaat de instelbare ondergrens niet lager dan 40, dus heel die waarschuwing maar uit moeten zetten. Normaal zit ik ergens tussen de 40 en 45.

• Blik1984
Maupertus schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:36:
Kan iedereen even good vibes sturen? Gisteren een rustige 5k gedaan en dat deed onverwacht veel pijn. Lopen, traplopen etc merk ik niets van, maar iets specifieks is kennelijk over de zeik. Ik heb besloten echt op het allerlaatste moment te besluiten wat te doen met Amsterdam en te vertrouwen op de verder perfect verlopen training.
Ik had gisteren exact hetzelfde, rustig loopje op tempo 6:20 en na 2 km opeens wat stekende kniepijn die direct bij wandelen weer weg was. Geen idee wat het nu was, hoop er morgen geen last van te hebben bij de Parkrun die ik gepland had

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:04
InZane schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:17:
[...]

Gaat het nog wel door dan, na mijn sabotagepoging bij het Olympisch Stadion gisteren (Rookpluimen komen uit brandend Olympisch Stadion in Amsterdam | NU.nl)? :+

Sinds vorige week extra goed op mijn voeding aan het letten omdat ik er toch weer een paar kilo's af wil hebben. Gerafinneerd voer en alcohol is even helemaal in de ban. Blijkbaar heeft dat gevolgen voor mijn hartslag in rust, want van de week ging al een paar keer mijn Garmin af vanwege abnormale hartslagwaardes van onder de 40. Helaas gaat de instelbare ondergrens niet lager dan 40, dus heel die waarschuwing maar uit moeten zetten. Normaal zit ik ergens tussen de 40 en 45.
Ik krijg die waarschuwing ook op Apple Watch ('s ochtends als 's nachts mijn hartslag onder 40 is geweest) en vind het altijd wel een mooi compliment want het is bij mij een teken dat m'n conditie weer op peil is met goed herstel O-)

• InZane
Slickk schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:43:
[...]

Ik krijg die waarschuwing ook op Apple Watch ('s ochtends als 's nachts mijn hartslag onder 40 is geweest) en vind het altijd wel een mooi compliment want het is bij mij een teken dat m'n conditie weer op peil is met goed herstel O-)
Dat ochtendrapport vind ik nog niet eens zo erg, maar ik vind het wel vervelend dat m'n klokkie ineens als een gek begint te trillen als ik 's avonds rustig op de bank een beetje tv zit te kijken.

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:05

L23

InZane schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 12:20:
[...]

Dat ochtendrapport vind ik nog niet eens zo erg, maar ik vind het wel vervelend dat m'n klokkie ineens als een gek begint te trillen als ik 's avonds rustig op de bank een beetje tv zit te kijken.
Herkenbaar... Ik heb het maar uitgeschakeld. Ik merk wel dat het verschilt gedurende het jaar. Ik schommel rond de 40 in rust, ik kan er een hele tijd net boven zitten en weer een hele tijd net eronder.

• Maupertus
Roozzz schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 07:45:
[...]

[Afbeelding]
O-)
Hij is helemaal niet lelijk! Vind ik toch wel een beetje horen bij een finisher shirt ;)

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:43
Iedereen heel veel succes zondag bij Eindhoven Marathon!
Helaas moet ik 'm dit jaar skippen door een blessure. Hopelijk volgend jaar weer knallen!

• Leondekort

Wel beetje getraind met upfront gelletjes? Ik gebruik ze ook al een behoorlijke tijd en ga er vrij goed op. Ga nu voor het eerst in de wedstrijd ook CAF gels gebruiken (wel getraind tijdens mijn key sessies uiteraard).

Carbloaden is goed maar je moet het vooral niet overdrijven. Ik doe gewoon wat ik normaal ook doe, maar dan van de neutrale koolhydraatrijke voeding pak ik wat meer. Dus meer brood, meer pasta. Maar ga me ook niet ziek eten of mijn darmen onnodig in de war brengen.

's Ochtends voor de marathon lekker 4/5 boterhammen met chocopasta. Werkt voor mij altijd :).

Mijn 30 minuten loopje vandaag ging eindelijk weer eens "lekker easy". Dus dat geeft nog wel een goed gevoel richting zondag. Begin er nu vooral wel zin in te krijgen!

• L23

L23

Iedereen ook succes met de 4 Mijl van Groningen komende zondag! Lijkt net als vorig jaar weer in de regen te zijn.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:35

Doe voorzichtig met dingen eten die je normaal nooit eet, vraag maar aan @Hartloper :P

• Maupertus
L23 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 14:02:
Iedereen ook succes met de 4 Mijl van Groningen komende zondag! Lijkt net als vorig jaar weer in de regen te zijn.
Was vorig jaar eigenlijk wel lekker, behalve dat de gele steentjes dan spek en spek glad worden. Maar idd iedereen succes dit weekeinde!

• L23

L23

Maupertus schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 14:22:
[...]

Was vorig jaar eigenlijk wel lekker, behalve dat de gele steentjes dan spek en spek glad worden. Maar idd iedereen succes dit weekeinde!
Vorig jaar was iets warmer weer en met de motregen inderdaad lekker loopweer.
Inderdaad die steentjes waren spekglad in Haren en in de Herestraat. Ik merkte toen voor het eerst hoe waardeloos de grip van mijn hardloopschoenen waren, niet relaxt. Komende zondag nog even kijken of ik op de Saucony Endorphin Azura loop (die wel meer grip hebben dan de Guide 18) of mijn Xodus Ultra 4 trailschoenen met Vibram zool, weet ik zeker dat ik grip heb :P

Loop je dit jaar ook weer de 4 mijl? Of ligt de focus op de Marathon Amsterdam?

• Maupertus
L23 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 14:31:
[...]

Vorig jaar was iets warmer weer en met de motregen inderdaad lekker loopweer.
Inderdaad die steentjes waren spekglad in Haren en in de Herestraat. Ik merkte toen voor het eerst hoe waardeloos de grip van mijn hardloopschoenen waren, niet relaxt. Komende zondag nog even kijken of ik op de Saucony Endorphin Azura loop (die wel meer grip hebben dan de Guide 18) of mijn Xodus Ultra 4 trailschoenen met Vibram zool, weet ik zeker dat ik grip heb :P

Loop je dit jaar ook weer de 4 mijl? Of ligt de focus op de Marathon Amsterdam?
Vind het jammer om niet terug naar thuis-thuis te kunnen voor het feestje, maar idd alle focus op Amsterdam. Vorig jaar wel het begin geweest van de enorme verbetering in conditie en tijden van dit jaar, dus het voelt wel als een 'lucky event' voor mij. :)

• Spuugvuur
Ah ik heb ook nog gekeken naar de 4 Mijl van Groningen, maar vrouwlief is er niet en mijn kinderen gaan net dan lekker op vakantie met hun opa en oma, dus helaas. Paste uiteindelijk ook niet in mijn schema, dus het is wat het is. Over twee weken loop ik in Leeuwarden wel de AeresFitrun 10km als benchmark, meer mensen uit het noorden die meedoen? Op basis van de training van afgelopen woensdag die verbazingwekkend goed ging op 10km tempo, ga ik voor 4:15-4:20 als tempo. Hoop er eigenlijk wel op om net onder de 43 minuten te lopen, dat zou ik een mooie score vinden.

Ik ben nu wel met een schuin oog aan het kijken naar de marathon van Groningen, eens wat anders! 18 april klinkt als een prima datum, hoewel we eigenlijk ook wel naar Edinburgh willen. Maar ach, daar zit 6 weken tussen met Groningen :Y) Dus als ik wil en als het kan met onze vakantiedagen, oppas, etc...

• L23

L23

Spuugvuur schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 14:49:
Ah ik heb ook nog gekeken naar de 4 Mijl van Groningen, maar vrouwlief is er niet en mijn kinderen gaan net dan lekker op vakantie met hun opa en oma, dus helaas. Paste uiteindelijk ook niet in mijn schema, dus het is wat het is. Over twee weken loop ik in Leeuwarden wel de AeresFitrun 10km als benchmark, meer mensen uit het noorden die meedoen? Op basis van de training van afgelopen woensdag die verbazingwekkend goed ging op 10km tempo, ga ik voor 4:15-4:20 als tempo. Hoop er eigenlijk wel op om net onder de 43 minuten te lopen, dat zou ik een mooie score vinden.

Ik ben nu wel met een schuin oog aan het kijken naar de marathon van Groningen, eens wat anders! 18 april klinkt als een prima datum, hoewel we eigenlijk ook wel naar Edinburgh willen. Maar ach, daar zit 6 weken tussen met Groningen :Y) Dus als ik wil en als het kan met onze vakantiedagen, oppas, etc...
Voor mij is het ook een beetje aftellen qua loopjes. Had ik vorig jaar ook, dat ik er op een gegeven moment toch een beetje klaar mee was. Nu was voor mij de piek de Martini Marathon twee weken geleden. Ik weet nog niet hoe ik zondag ga lopen. Momenteel nog geen zin in een snelle run, dus verwacht geen PR.

Mogelijk loop ik nog een paar ongeplande lokale loopjes in het Noorden, maar na de 4 Mijl van Groningen heb ik 1 november de Halve Marathon Berenloop Terschelling op de planning staan (startnummer kwam vandaag binnen met de post) en 12 december halve marathon Ameland Adventure Run. Die ben ik van plan beide gewoon relaxt te lopen (al kan het best zijn dat ik er 12 december weer anders tegenaan kijk).
Ik wil nu eigenlijk gewoon lekker doortrainen voor 2027 en even niet steeds taperen en herstellen. Volume opbouwen en dan met de eerste loop van 2027, de Halve Marathon van Haren, weer een mooie PR lopen.

De Marathon Groningen wil ook nog steeds lopen. Dit jaar voor ingeschreven en moeten omzetten naar de 10 km omdat ik geblesseerd was. De sfeer was goed, maar die 10 km route raad ik niet aan. Leukste routes zijn toch wel de halve marathon en de hele marathon. Je komt bij beide afstanden ook langs het Stadspark waar dit jaar vrijwilligers van Stadspark parkrun klaar stonden om water uit te delen en sponsen uit te wringen. Toch wel jammer dat ik dat gemist heb. Ik heb me er nog niet voor ingeschreven, mijn strategie is wachten tot er allemaal mensen afhaken vanwege blessures en ik zo goedkoop een startbewijs kan bemachtigen. 88 euro vind ik toch best veel geld, al helemaal omdat ik dat bedrag de vorige keer dus ook al betaald heb en daarmee uiteindelijk maar 10 km gelopen heb. Het is zeker niet de duurste marathon, maar de kleinere/kortere loopevenementen zoals de Halve Marathon van Haren waar je maar 15 euro voor betaald vind ik toch wel een stuk leuker.

• Spuugvuur
De Berenloop gaan we ook elk jaar heen, maar dit jaar dacht vrouwlief "niet nodig". Ik had nu wel een startnummer om over te nemen, maar dat was half 9 op de snelboot en pas 8 uur 's avonds weer terug. Dat is me wel erg gortig voor overigens wel een hele leuke loop!

Zal even kijken hoe het aantal deelnemers e.d. was op Groningen, hoeft voor mij niet zo enorm druk als in Rotterdam. Dat zal ik in Valencia ook al hebben, bij de Berenloop vond ik de marathon wat dat betreft ook top. Genoeg mensen die starten, maar niet zoveel dat je elkaar in de weg zit, dat was eigenlijk echt perfect.

• Stefangrp
Vandaag de laatste 'echte' training voor de marathon gedaan! Nu aan de taper, eindelijk.

De langste en zwaarste training van het blok, die ook nog eens op vrijdag moest (ivm prive agenda) en daarmee dus relatief kort op de vorige blokkentraining en interval. 36km in totaal met 7-6-5-4-3 op marathon pacemet idealiter de laatste 2 blokken zelfs sneller dan marathon pace. Nu is het windkracht 5 hier dus (en onderweg is een van de airpods van mijn Alphaflys lek gegaan) dus ik heb mezelf de ruimte gegeven om ietsje trager te lopen dan de beoogde 4.15 pace. Temperatuur was wel extreem gunstig met 10 graden en regen.

Maar hoe lekker was het zeg! Fris finishen, nog kunnen versnellen, geen hr drift; de perfecte training om nog reps in reserve te hebben! Volgens mij ben ik er wel klaar voor. *O*

Place your bets op mijn eindtijd :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuPGp-dTXNfCCnLRVJkrl0y1Nrk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sbqQjtwMnKqS7C1Z3TQNRZql.png?f=fotoalbum_large

• Hartloper
  • Nu online
2:56 @Stefangrp . Welke marathon ook alweer ?

Ik ga eens kijken of ik zondagnamiddag op Eurosport of ergens anders de marathon van Chicago kan volgen. Jacob Kiplimo loopt daar en hij is de favoriet. Hij heeft de nieuwe Nike Apex schoen en heeft een PR van rond de 2:00:30. Gaat hij proberen om onder de 2 uur te duiken ?

Ook aan Amerikaanse zijde is het spannend, ze gaan daar proberen het Amerikaans marathonrecord (2:04:43) te verbreken. O.a. Clayton Young (ondanks een gescheurde hamstring ?! ) en Charles Hicks.
Dan heb je Vincent - Vinnie - Mauri die via vorig jaar in een kleine marathon (Toledo) een marathondebuut van 2:05:56 liep, out of the blue. Vinnie's waanzinnige trainingen staan publiek op Strava. Die man is een amateur, die 30 uur per week werkt in een hardloopzaak, en hij loopt 200km/week. Bijvoorbeeld op 30 augustus liep hij 49km aan 3:07/km gemiddeld. Op een loopband in Planet Fitness ! Het grappige is dat de loopbanden op Planet Fitness na 1 uur automatisch afspringen. Je ziet dan ook op Strava dat er elk uur een korte onderbreking is. https://www.strava.com/activities/19966393462 Ik ben benieuwd of zijn marathondebuut een eenmalig ding is, of dat hij volledig gaat doorbreken op de marathon van Chicago.

En dan is er nog zo'n Amerikaanse amateur, Patrick Cullen, ook al zo'n loopbandmonster, die vorig jaar debuteerde met 2:12 en die nu luidop roept dat-ie 2:06 gaat lopen. Bv hier 26km 3:03 gelopen bij 25 graden (OK, wel wat verval naar het einde toe): https://www.strava.com/activities/20206102530

[ Voor 8% gewijzigd door Hartloper op 09-10-2026 17:32 ]

• Stefangrp
Hartloper schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 17:26:

Ik ga eens kijken of ik zondagnamiddag op Eurosport of ergens anders de marathon van Chicago kan volgen. Jacob Kiplimo loopt daar en hij is de favoriet. Hij heeft de nieuwe Nike Apex schoen en heeft een PR van rond de 2:00:30. Gaat hij proberen om onder de 2 uur te duiken ?

Ook aan Amerikaanse zijde is het spannend, ze gaan daar proberen het Amerikaans marathonrecord (2:04:43) te verbreken. O.a. Clayton Young (ondanks een gescheurde hamstring ?! ) en Charles Hicks.
Dan heb je Vincent - Vinnie - Mauri die via vorig jaar in een kleine marathon (Toledo) een marathondebuut van 2:05:56 liep, out of the blue. Vinnie's waanzinnige trainingen staan publiek op Strava. Die man is een amateur, die 30 uur per week werkt in een hardloopzaak, en hij loopt 200km/week. Bijvoorbeeld op 30 augustus liep hij 49km aan 3:07/km gemiddeld. Op een loopband in Planet Fitness ! Het grappige is dat de loopbanden op Planet Fitness na 1 uur automatisch afspringen. Je ziet dan ook op Strava dat er elk uur een korte onderbreking is. https://www.strava.com/activities/19966393462 Ik ben benieuwd of zijn marathondebuut een eenmalig ding is, of dat hij volledig gaat doorbreken op de marathon van Chicago.

En dan is er nog zo'n Amerikaanse amateur, Patrick Cullen, ook al zo'n loopbandmonster, die vorig jaar debuteerde met 2:12 en die nu luidop roept dat-ie 2:06 gaat lopen. Bv hier 26km 3:03 gelopen bij 25 graden (OK, wel wat verval naar het einde toe): https://www.strava.com/activities/20206102530
Als me dat lukt krijg je een fles wijn van me _O-

Ik ga Frankfurt lopen

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:15

Hij zal het vast proberen :+

• RJDB
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Spuugvuur schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 14:49:
Over twee weken loop ik in Leeuwarden wel de AeresFitrun 10km als benchmark, meer mensen uit het noorden die meedoen?
Wel de Sytze Wetting trail in Leeuwarden op 15 november. 8 of 19 km, ik loop de 19

• RJDB
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Vanaf welk weekvolume heeft taperen zin?

In mijn schema werd het volume en tempowerk afgebouwd in de laatste tien dagen voor de wedstrijd, maar achteraf voelt het alsof ik fitheid kwijt ben geraakt en er weinig frisheid voor terug heb gekregen. De taper was wellicht niet nodig bij mijn 40 km per week.

• Spuugvuur

Ik zet mijn geld in op @Stewie! :+ Veel succes!

• Spuugvuur
RJDB schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 21:02:

In mijn schema werd het volume en tempowerk afgebouwd in de laatste tien dagen voor de wedstrijd, maar achteraf voelt het alsof ik fitheid kwijt ben geraakt en er weinig frisheid voor terug heb gekregen. De taper was wellicht niet nodig bij mijn 40 km per week.
Het heeft niet zozeer met het weekvolume te maken, maar met wat je gaat doen. Je zet je lichaam echt in de "piekstand" voor die wedstrijd, voor de korte afstanden doe je dat vooral met specifieke trainingsprikkels, je hoeft je wat minder zorgen te maken over herstel, sterker nog sommigen streven naar "supercompensatie". Bij de marathon (en in mindere mate de halve marathon) doe je dat door je lijf echt volledig uit te laten rusten, het klassieke taperen. Dat is niet hetzelfde als niets doen, want je blijft vaak wel in je hardloop ritme, alleen zijn de intervallen bijv. volledig gericht op marathon tempo, volume is lager, etc. Je zorgt eigenlijk vooral dat je lijf "aan" blijft staan :D

Toevoeging: voor mijn eerste halve marathon heb ik ook gelet op iets meer koolhydraten de dag ervoor en de dag zelf, gelletjes geoefend met trainingen en ook wat kalmer aan gedaan de twee weken ervoor. Een mini taper, ik had dat ook voor mezelf nodig, het hielp mentaal. Ik liep toen - voor mijn doen - de sterren van de hemel en kan me nog herinneren dat ik het jaar daarna dezelfde loop had en in de laatste 4-5km dacht "Huh, dit liep omhoog, zo voelde het vorig jaar niet want ik kon maar blijven versnellen". Toen besefte ik pas hoe fit ik die dag eigenlijk echt was geweest.

[ Voor 21% gewijzigd door Spuugvuur op 09-10-2026 22:26 ]

• Hartloper
  • Nu online

Ik had ook het idee dat taxeren belangrijker is naarmate je volume hoger is. Dus voor 40km per week minder belangrijk dan voor iemand met 80km/week. Nog eens mijn eigen Strava nagekeken: 73km-> 63km->60km. Dus helemaal niet veel afgebouwd. Enkel de allerlaatste week bijna niet gelopen. Dat werkt voor mij beter dan vroeger afbouwen. Maar ik heb het dan wel nodig om de laatste week bijna niks te doen om fris te zijn.

Om op jouw geval terug te komen, een taper van 10 dagen is niet lang. Op 10 dagen kan je in principe geen conditie kwijtraken. Maar misschien was voor jou een taper van 5 dagen of 1 week beter geweest. Iets om volgende keer uit te proberen.

• Roozzz
  • Nu online
Maupertus schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 13:00:
[...]

Hij is helemaal niet lelijk! Vind ik toch wel een beetje horen bij een finisher shirt ;)
Ik ben nog niet overtuigd van het geel aan de zijdes... Maar in principe zijn de Amsterdam shirts al jaren vrij goed.

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

Ik denk dat je eerder het taperen moet zien als percentage van je belastbaarheid. Loop je al maanden met gemak 40km per week, en herstel je volledig van elke training binnen 3 dagen, of heb je net 2 weken de 40km aangetikt en kom je normaliter niet boven de 25? Dan zul je meer tijd nodig hebben om van die laatste twee weken te herstellen.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:40

Stewie!

Keen must die!

Spuugvuur schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 22:11:
[...]

Ik zet mijn geld in op @Stewie! :+ Veel succes!
Dankjewel. Net aangekomen in Chicago en de BIBs opgehaald van de 5k zaterdag en de marathon zondag. Uurtje vertraging met KLM en net op tijd gelukkig. Super strak georganiseerde expo. Veel ruimte, geen wachttijden bij de balies en heel veel aanbod van kleding, schoenen en gelletjes, frutsels, etc. De organisatie schijnt ook erg goed te zijn op race dag met korte wachtrijen, aanbod toiletten in het start dorp. Tot nu toe een erg goede indruk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEbGDr96g88DL-hiFKW43e1rv80=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vCRPSzNQPjsnGwnX7c9dHfNi.png?f=fotoalbum_large

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Blik1984
Je bent nooit te oud om met iets nieuws te beginnen, dus waarom niet op je 42ste beginnen met een 5k “race”. Vanochtend dus meegedaan aan mijn eerste Park run in het Maximapark.

De voorbereiding deze week kon ongeveer niet slechter. Donderdag tijdens een easy run 2 keer een fikse pijn in mijn knie, gisterenavond nog een gezellig etentje met vrienden (met een biertje en een wijntje) en vannacht nog 2x een wakker kind. Dus met een slaapscore van 45 op weg naar mijn eerste race.

Dan de race, we gingen voor mijn gevoel opeens verzamelen voor de start terwijl ik nog mijn jack uit moest doen. Dus ik startte vrij achteraan. Dat betekende dus flink slalommen in het begin en mijn eerste kilometer ging veeeeeeels te hard in 4:38. Dat heb ik de rest van de race moeten bekopen, want de overige tempo’s gingen in 4:57, 4:57, 4:58 en de laatste in 5:05. Uiteindelijk finish in 24:37, wel wat trager dan oorspronkelijk het doel was (24:15), maar gezien de voorbereiding zo slecht nog niet. Blij dat ik geen last heb gekregen van mijn knie. Ook weer een minuut van mijn PR afgehaald, en genoeg ruimte voor verbetering nog.

• Gizz187
  • Laatst online: 14:15
@Blik1984 :

Mooi gedaan, en echt een sterke tijd gezien die voorbereiding! Een knie die opspeelt, een wijntje en een slaapscore van 45, en dan nog een minuut van je PR af. Dat zegt veel over hoe fit je eigenlijk bent, zeg!

En zo’n vlak tempo na die snelle eerste km, goed gedaan. Met een goede nachtrust en een rustigere start zit die 24:15 er de volgende keer gewoon weer opnieuw in,, volgens mij. Mooi dat je op je 42ste nog zo’n nieuwe uitdaging aangaat, blijf vooral zo doorgaan! Wat is je volgende doel?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

In voorbereiding op de marathon vandaag een (kleinschalige) halve marathon gelopen. Doel was marathon tempo volhouden, helaas mislukt. De eerste helft liep ik vrij strak tempo 4:15, in de tweede helft ging het helemaal mis. Ik zag een paar lopers in de verte lopen en kon helaas mijn 4:15 niet volhouden. Ze kwamen heel langzaam steeds dichterbij en ik ging steeds meer versnellen. Tweede helft ging in pace 4:00 , uiteindelijk gefinisht in 1:28.

Niet helemaal volgens plan maar wel tevreden dat de benen goed zijn zo'n 6 weken voor de marathon. Als het goed is volgende week nog 1 halve marathon die ik wel voluit wil doen en dan taperen :).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 10-10-2026 13:24 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Stefangrp
Sport_Life schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 13:24:
In voorbereiding op de marathon vandaag een (kleinschalige) halve marathon gelopen. Doel was marathon tempo volhouden, helaas mislukt. De eerste helft liep ik vrij strak tempo 4:15, in de tweede helft ging het helemaal mis. Ik zag een paar lopers in de verte lopen en kon helaas mijn 4:15 niet volhouden. Ze kwamen heel langzaam steeds dichterbij en ik ging steeds meer versnellen. Tweede helft ging in pace 4:00 , uiteindelijk gefinisht in 1:28.

Niet helemaal volgens plan maar wel tevreden dat de benen goed zijn zo'n 6 weken voor de marathon. Als het goed is volgende week nog 1 halve marathon die ik wel voluit wil doen en dan taperen :).
Das een lange taper? Wel lekker gelopen zo te lezen!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stefangrp schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 14:03:
[...]

Das een lange taper? Wel lekker gelopen zo te lezen!
Correctie nog 3 weken tot de marathon :D.
En wellicht 4 als Malaga door gaat , 1 week na Den Haag (afhankelijk hoe dat gaat).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

Pagina: 1 ... 474 475 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.