• zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:17
Spuugvuur schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 21:52:
[...]

Fusion heeft twee type korte broeken, één met ook veel ruimte bij de broekrand. Cargo heet die geloof ik. Ik zweer bij Fusion, heb ook Decathlon gehad en dat is echt top spul, maar Fusion blijft mooier, zit beter (bij mij) en bovenal heb ik aan beide zijdes een vak. Voor je telefoon, gelletjes, of voor jou wellicht ook wat drinken. Maar, het is wel duurder.

Maar, ik ben het met de rest eens. Zorg dat je goed hydrateert, wees erop voorbereid de eerste drinkpost over te slaan en pak daarna steeds bij de posten wat. Die 500ml die je mee zou nemen zijn een druppel op een gloeiende plaat en kun je prima anders opvangen.

Mocht je wel echt wat mee willen nemen... Ik nam vroeger wel eens een softflask van 500ml mee in de hand, met duurlopen, dat zou ik voor jou eerder overwegen en die desnoods weggooien (zonde, maar helaas) of geven aan een bekende langs de route ipv iets wat kan gaan lopen irriteren tegen je benen aan.

Ah, ze heten nu anders. Dit is hun eigen website, die is meestal niet heel goedkoop. https://nl.fusionworld.com/collections/hardloopshorts/products/mens-cargo-short-tights?variant=47279900393797
Dank je. Ik neem wel graag een softflask mee voor de zekerheid gezien de eerste post. Dan moeten er ook 7 gellen mee.

Die fusion ziet er it als een mooie broek, wel prijzig idd. En ik vind t moeilijk in te schatten wat het verschil is qua opbergmogelijkheden vergeleken met mn huidige decathlon broek. Kun je daar iets meer over zeggen?

• Spuugvuur
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:49
zimmert schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:30:
[...]

Dank je. Ik neem wel graag een softflask mee voor de zekerheid gezien de eerste post. Dan moeten er ook 7 gellen mee.

Die fusion ziet er it als een mooie broek, wel prijzig idd. En ik vind t moeilijk in te schatten wat het verschil is qua opbergmogelijkheden vergeleken met mn huidige decathlon broek. Kun je daar iets meer over zeggen?
Ik ken je huidige broek natuurlijk niet en de Decathlon heeft heel veel broeken. Ik kan in ieder geval in de zijzakken makkelijk drie kleinere gelletjes kwijt, de grote van Etixx vind ik comfortabel tot 2 gelletjes anders drukt het teveel tegen mijn been. Maar goed, dan heb je er dus al 4 mee en nog niets in de zaken rondom je middel.

Ik heb overigens ook zo'n simpel ding van de Decathlon om mijn startnummer aan te bevestigen en daar passen uit mijn hoofd ook 6 gels in. Heb je dat al eens overwogen?

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:01
Vandaag een hele mooie, maar pittige, route gelopen in de Zuid Franse Alpen. Bedoeling was eigenlijk om gisteren te lopen, maar migraine gooide roet in het eten...

Om 730 vertrokken vanaf de camping en 4u later was ik weer terug, met bijna 1400hm en ruim 22km. Het ging af en toe wel echt recht omhoog :')

Onderweg nog twee wandelaars tegen gekomen die op zoek waren naar een telefoon die dag ervoor op de route was verloren. Helaas niet tegen gekomen, maar was ook wel kansloze missie :D

Ook nog een schaapherder tegen gekomen op hoogste punt, met behoorlijk waakzame en hele grote honden :X hij had ze met op tijd onder controle, kwamen redelijk hard blaffend op me af gerend. Was al heel rustig gaan wandelen. Maar goed afgelopen!

Over paar dagen nog een rondje lopen bij een vlakbij gelegen ski gebied, lekker onderweg nog een hapje eten :D

Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/1IldFv4HC5b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QQU4xGTKcRI_bE51g5zPtMfKWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kui0cIVICsMlk4XsEYyRPwv1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgbdOZTEF12UhPKHhArq6FvFZRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vt0WdKvDQk3WBrCA9ycPHYws.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EdGx2MUTKqT0T_FztP1_LYnKbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7w4OP1LQdZYLVQlrD09m4Apc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JukaD2pqIjWBCzQ6hGj8LVaJyic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6Iuh61jsJHFO3zCScdJAWNv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUdF8KCwqO1sPKJfTQh-YAvjGgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5iR8pbO0fk7KDctkSwgo7QQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:44
Nou, vandaag eerste loopje thuis weer. Viel me veel zwaarder dan verwacht na 2 weken in het 'hooggebergte' (lemeler en archemerberg). Het zou vandaag koeler zijn maar voelde veel benauwder dan afgelopen twee weken. Misschien juist door de regen van vanochtend.

• Spuugvuur
Dat kan ik me voorstellen. Het is bij ons echt benauwd vanmiddag, ik loop morgen einde ochtend wel :D

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:04:
Vanmorgen weer eens een parkrun gedaan, goede check om te kijken waar ik sta in de training voor de marathon omdat er verder nu geen wedstrijden zijn.
Uiteindelijk in 18:33, wat een pr is en met deze warme omstandigheden best tevreden.

Dit jaar 1550km gelopen en 5kg kwijt (nog 1-2kg te gaan voor de marathon) :).

Nog 11 weken ! oOo
Argh. Dank voor deze reminder om eens op de kalender te kijken... Amsterdam is nog dichterbij! Hoog tijd om eens na te denken over een wat gerichtere voorbereiding :$

If you can see, look. If you can look, observe

• Roozzz
  • Nu online
Gelukkig is de vorm spontaan weer terug. Die was juni/juli verre van optimaal.

Blijft wonderlijk hoe vorm soms werkt. Ben namelijk nu wel achterlijk druk op werk, maar dat heeft kennelijk geen negatief effect. Meestal kan ik zulke zaken wel relateren...

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

Roozzz schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:19:
[...]

Argh. Dank voor deze reminder om eens op de kalender te kijken... Amsterdam is nog dichterbij! Hoog tijd om eens na te denken over een wat gerichtere voorbereiding :$
Najaarsmarathons gaan nu wel echt opschieten inderdaad, tijd vliegt 8).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:10

SomerenV

It's something!

Vanmorgen een rustige 14km gedaan omdat ik naar een specifiek dorp wilde hardlopen, en dan zoveel mogelijk buitenaf. Prima rondje, maar na 10km merk je toch wel echt dat je aardig tegen een plateau aan loopt omdat je door je energie (en vocht) heen aan het raken bent. Geen kramp overigens, of andere pijntjes, maar gewoon benen die op zijn. Herstel na de loop ging gewoon vlot en in de middag nergens last meer van gehad.

Nou weet je dat je ongeveer een uurtje kunt doen zonder iets mee te nemen, maar ook wel fijn het in de praktijk te ervaren (onder het mom van eigenwijs is ook wijs :+ ). Nu dus op zoek naar een vest zodat ik wat meer mee kan nemen als ik wat langer van huis ben. Het fijnste lijkt mij zo'n vest met reservoir op de rug voor vocht. Goede verdeling van gewicht en op de rug dus voel je er minder van, en drinken via zo'n tube lijkt me prettiger dan steeds flessen uit pouches halen en terug stoppen. Hoe staan anderen hier in? Of is dat zo'n gevalletje dat je het gewoon uit moet proberen om te kijken wat voor jezelf het prettigste werkt?

SVbriX | LEGO in schaal 1:72 | Website | Instagram

• Spuugvuur
Op zich hoef je voor anderhalf uur echt nog geen vocht mee te nemen hoor, dat kun je prima compenseren door vooraf ook goed te drinken, het kan ook geen kwaad om wel wat te drinken :) Je hebt eerder last van een tekort aan koolhydraten dan een tekort aan vocht.

Ik ben nog aan het overwegen wat ik wil voor de lange lopen, ik ben niet helemaal gelukkig met een waterzak op de rug want het klotst toch altijd wat en maakt geluid. Op internet lees je ook allerlei verschillende ervaringen. Paar jaar geleden nam ik gewoon een 500ml soft flask mee van Decathlon en dat werkte prima, bij langere loopjes en heel warm plande ik een waterpunt onderweg in de route om bij te vullen. Een waterzak bijvullen word je niet blij van :D

Kort gezegd heb je drie opties:
  1. Rugzak met waterzak
  2. Rugzak met soft flasks voorop (2x250ml of 2x500ml) - evt nog een waterzak achterin
  3. Soft flask mee in de hand

[ Voor 3% gewijzigd door Spuugvuur op 15-08-2026 22:24 ]

• Sir Utholdenhet
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01:44
SomerenV schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:11:
Vanmorgen een rustige 14km gedaan omdat ik naar een specifiek dorp wilde hardlopen, en dan zoveel mogelijk buitenaf. Prima rondje, maar na 10km merk je toch wel echt dat je aardig tegen een plateau aan loopt omdat je door je energie (en vocht) heen aan het raken bent. Geen kramp overigens, of andere pijntjes, maar gewoon benen die op zijn. Herstel na de loop ging gewoon vlot en in de middag nergens last meer van gehad.

Nou weet je dat je ongeveer een uurtje kunt doen zonder iets mee te nemen, maar ook wel fijn het in de praktijk te ervaren (onder het mom van eigenwijs is ook wijs :+ ). Nu dus op zoek naar een vest zodat ik wat meer mee kan nemen als ik wat langer van huis ben. Het fijnste lijkt mij zo'n vest met reservoir op de rug voor vocht. Goede verdeling van gewicht en op de rug dus voel je er minder van, en drinken via zo'n tube lijkt me prettiger dan steeds flessen uit pouches halen en terug stoppen. Hoe staan anderen hier in? Of is dat zo'n gevalletje dat je het gewoon uit moet proberen om te kijken wat voor jezelf het prettigste werkt?
Flasks aan de voorkant hoef je er niet steeds uit te halen hoor. Je kan je hoofd een klein beetje naar beneden brengen en erbij, gaat prima tijdens het lopen. Ik heb er een tijd geleden ook eentje gekocht, vooral omdat ik soms veel mee moet nemen. Als je hoofd buigen toch niet comfortabel is, kan je de dop altijd vervangen door eentje met kort slangetje.

Als ik niet veel mee hoef te nemen (sleutels, telefoon, toiletpapier, medicatie etc.), neem ik een flask van 500ml in de hand mee die ik ook altijd kan bijvullen.

Voorkant of achterkant heb ik verder geen voorkeur voor, behalve dat ik ze vaak bijvul en dan flasks veel makkelijker zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Sir Utholdenhet op 15-08-2026 22:27 ]

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Spuugvuur schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:24:
Op zich hoef je voor anderhalf uur echt nog geen vocht mee te nemen hoor, dat kun je prima compenseren door vooraf ook goed te drinken, het kan ook geen kwaad om wel wat te drinken :) Je hebt eerder last van een tekort aan koolhydraten dan een tekort aan vocht.

Ik ben nog aan het overwegen wat ik wil voor de lange lopen, ik ben niet helemaal gelukkig met een waterzak op de rug want het klotst toch altijd wat en maakt geluid. Op internet lees je ook allerlei verschillende ervaringen. Paar jaar geleden nam ik gewoon een 500ml soft flask mee van Decathlon en dat werkte prima, bij langere loopjes en heel warm plande ik een waterpunt onderweg in de route om bij te vullen. Een waterzak bijvullen word je niet blij van :D

1. Rugzak met waterzak
  2. Rugzak met soft flasks voorop (2x250ml of 2x500ml) - evt nog een waterzak achterin
Ik heb een rugzak met waterzak. Dat was in het begin even wennen, en ik gebruik hem alleen met rustige loopjes. Ik kan echt geen anderhalf uur zonder water, bij 25+ graden drink ik elke km een paar slokken. Bij erg warm weer zelfs elke 500m.

Als het even kan loop ik echter bij afstanden onder het uur, of bij tempo's, liever langs waterpunten. Bij mij zijn er daar aardig van. Er bestaat ook een app waarmee je ze kunt vinden.

Bij een lange duurloop is het ook best mogelijk om ke route af te stemmen op de supermarkten, flesje water van het huismerk kost ook niets. Oh, en laatst zag ik bij de AH ingang zelfs een grstis watertap staan. Zo'n invouwbare beker kan ook handig zijn.

• Roozzz
  • Nu online
@Spuugvuur een klotsende en geluid makende waterzak is user error. En inderdaad schijtirritant.

De truc is simpelweg zorgen dat er geen lucht in zit: foolproof is op zijn kop houden en de lucht eruit zuigen.

Ik gebruik de waterzak achterin alleen nog voor als er echt veel mee moet. En dan in aanvulling op de softflasks voorop.

• SomerenV
  • Laatst online: 20:10

SomerenV

It's something!

Spuugvuur schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:24:
Tekort aan vocht ben ik ook niet perse bang voor, maar ik merk wel dat ik koolhydraten nodig heb. Maar als ik dan toch iets ga kopen waar ik gemakkelijk iets in mee kan nemen, dan meteen maar voor iets gaan waar ook vocht in kan. Overigens ook fijner om met een wat langere loop gedurende de loop wat te drinken dan naderhand een liter of meer naar binnen te gooien :+

1. Rugzak met waterzak
Soft flask in de hand wil ik sowieso niet. Handen vrij vind ik het fijnste :)

@Sir Utholdenhet Misschien dan toch maar eens naar de Decathlon gaan binnenkort en wat modellen om doen en kijken hoe en wat.

@SVMartin Ik heb even op drinkwaterkaart.nl gekeken naar het gebied waar ik loop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RedNHqbEgpgzmLRYJyYkkSiydg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IwuHYlbyXxbc8PjHVPgHTdzq.png?f=user_large

Opzich had ik op m'n rondje vandaag wel gebruik kunnen maken van de watertappunten (Boskant en Nijnsel) maar erg veel keuze is er dus niet :+ Supermarkt zou kunnen, maar ik vind in het buitengebied lopen lekker, en de omliggende dorpjes hier hebben geen supermarkten, dus dan zou ik aangewezen zijn op grotere dorpen of richting Eindhoven moeten, maar dan heb je het meteen over rondes van 30+ kilometer.

Maar die watertappunten ga ik in m'n achterhoofd houden. Thanks!

SVbriX | LEGO in schaal 1:72 | Website | Instagram

• Spuugvuur
Roozzz schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 23:04:
@Spuugvuur een klotsende en geluid makende waterzak is user error. En inderdaad schijtirritant.

De truc is simpelweg zorgen dat er geen lucht in zit: foolproof is op zijn kop houden en zuigen.

Ik gebruik de waterzak achterin alleen nog voor als er echt veel mee moet. En dan in aanvulling op de softflasks voorop.
Ja, dat is helaas al wat ik doe maar ik hoor het toch. En de zak is echt zo goed als vacuum, mijn vrouw zegt dat het haar niet zo irriteert dus het zal wel mijn tolerantie zijn :+ Die flesjes maken soms ook irritant geluid, hahaha

Maar heb je geen last van die flasks voorop? Of zit er genoeg stof tussen dat het niet gaat irriteren? Jij loopt met een Salomon ADV toch?

[ Voor 10% gewijzigd door Spuugvuur op 15-08-2026 23:47 ]

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:32

_AN

Ik loop ook met Salamon ADV. Met deze temperaturen neem ik hem mee als ik meer dan 10km loop. En dan één flask van 500ml voorop. Heb nergens last van. Loopt echt prima. Ik heb overigens ook wel eens dat het water klotst. Kwestie van een slokje nemen (lucht eruit) en klaar.

• kepler
Spuugvuur schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 23:46:
[...]

Ja, dat is helaas al wat ik doe maar ik hoor het toch. En de zak is echt zo goed als vacuum, mijn vrouw zegt dat het haar niet zo irriteert dus het zal wel mijn tolerantie zijn :+ Die flesjes maken soms ook irritant geluid, hahaha

Maar heb je geen last van die flasks voorop? Of zit er genoeg stof tussen dat het niet gaat irriteren? Jij loopt met een Salomon ADV toch?
Gisteren bij de trail in de bergen had ik softflasks voorin (2x 500ml) en een volle waterzak achterin (1.5L), en nog mn trail stokken op de vlakkere stukken. Dat maakt pas herrie :P Ik ben er normaal ook niet van, maar na een tijdje kom je toch in een soort ritme en valt het minder op.

Softflasks stop ik altijd sportdrank in (tailwind), wat gelijk 2x75gr carbs levert, en nog wat elektrolyten/zouten. Werkt voor mij heel goed. Waterzak altijd puur water, wat ook nodig is en vaak ook gewoon lekker.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:20

Stewie!

Keen must die!

Sir Utholdenhet schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:24:
[...]

Flasks aan de voorkant hoef je er niet steeds uit te halen hoor. Je kan je hoofd een klein beetje naar beneden brengen en erbij, gaat prima tijdens het lopen.
Ze verkopen ook rietjes met schroefdop (straws) voor als dat teveel afstand heeft.

Zelf neem ik nooit water mee onder de drie uur, tenzij het een trail is en de rugzak vrijwel standaard meegaat.

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• kepler
Stewie! schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 06:54:
[...]

Ze verkopen ook rietjes met schroefdop (straws) voor als dat teveel afstand heeft.

Zelf neem ik nooit water mee onder de drie uur, tenzij het een trail is en de rugzak vrijwel standaard meegaat.
Helemaal niks drinken onder de drie uur? Of niks meenemen en onderweg bij een waterpunt iets drinken?

• Niku
  • Laatst online: 13:23

Niku

Alagaesii

Ik heb in de zomer altijd (als ik langer dan een uur weg ben) een softflask van 250ml met water bij en dan loop ik een route die langs 2/3 waterpunten gaat bij een lange duurloop. Zo drink ik prima richting een liter water bij een lange duurloop. Werkt echt perfect en geen last van klotsend trailvest.

• SVMartin
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:04:

Dit jaar 1550km gelopen en 5kg kwijt (nog 1-2kg te gaan voor de marathon) :).

Nog 11 weken ! oOo
Hoe doe je dat? Toen ik enkele jaren terug weer vegon met hardlopen speelde mijn gewicht voor mij niet. Toen ik meer kms ging maken viel ik 4-5 kg af. Ik weeg nu constant 81, zelfs in een paar maanden waar ik weer flink minder heb gelopen. Ik zou wat naar beneden kunnen kwa gewicht, ik zit met mijn bmi volgens het voedimgscemtrum nog net in het groen (voor mijn leeftijd). Eind 20 woog ik bijna 10kg minder. Ik denk met nog 5kg minder op een gezonder gewicht te zitten, en dat het lopen nog makkelijker gaat. Maar 'op dieet' zie ik ook niet echt zitten.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

SVMartin schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:59:
[...]

Hoe doe je dat? Toen ik enkele jaren terug weer vegon met hardlopen speelde mijn gewicht voor mij niet. Toen ik meer kms ging maken viel ik 4-5 kg af. Ik weeg nu constant 81, zelfs in een paar maanden waar ik weer flink minder heb gelopen. Ik zou wat naar beneden kunnen kwa gewicht, ik zit met mijn bmi volgens het voedimgscemtrum nog net in het groen (voor mijn leeftijd). Eind 20 woog ik bijna 10kg minder. Ik denk met nog 5kg minder op een gezonder gewicht te zitten, en dat het lopen nog makkelijker gaat. Maar 'op dieet' zie ik ook niet echt zitten.
Ik denk dat ongeveer 50% voeding is en 50% meer hardlopen/fietsen.

Qua training ben ik van 40km per week naar 60km gegaan (en duurlopen van zone 3 naar zone 2) + 100km fietsen, qua voeding drink ik geen alcohol meer (voorheen 2 of 3 biertjes in het weekend) en een droge cracker ipv chips of ontbijtkoek, geen luxe broodjes meer uit de kantine maar thuis smeren. Daarnaast heel veel fruit om overdag een hongergevoel tegen te gaan.

Wat niet is veranderd: Frisdrank dronk ik al niet echt en ik loop dagelijks een half uurtje in de pauze. Dat zijn kleine dingen die iedereen zou moeten doen m.i.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 16-08-2026 10:41 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:09
Stoppen met alcohol zal elke gematigde drinker na een jaar tijd tussen de 2-8 kg schelen. Mits je het niet gaat vervangen met snaaiwerk

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:20

Stewie!

Keen must die!

kepler schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 08:38:
[...]

Helemaal niks drinken onder de drie uur? Of niks meenemen en onderweg bij een waterpunt iets drinken?
Niets mee, alleen bij thuiskomst. Dan wel direct binnen een half uur eten/drinken.

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:42
WizzlerNL schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:57:
Stoppen met alcohol zal elke gematigde drinker na een jaar tijd tussen de 2-8 kg schelen. Mits je het niet gaat vervangen met snaaiwerk
Waar komt deze wijsheid vandaan?

• kepler
Stewie! schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:07:
[...]

Niets mee, alleen bij thuiskomst. Dan wel direct binnen een half uur eten/drinken.
Ook bij warm weer?

Ik haal dat niet hoor, 3u niks drinken. Zelfs in de winter niet.

Sowieso merk ik dat wanneer ik meer drink/eet in trainingen dat ik stukken beter herstel. Dus ik kan prima 2u zonder water/eten lopen, maar dan kost het gewoon meer tijd om te herstellen. Beter herstel prefereer ik boven het 'onhandige' van eten/water meenemen.

Waarbij water wel erg afhankelijk is van het weer natuurlijk.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:09
My-life schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:50:
[...]

Waar komt deze wijsheid vandaan?
Van de diëtist die mij begeleide na chemotherapie en vanuit eigen ervaring na het (helemaal) stoppen met drinken een aantal jaren later.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

WizzlerNL schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:23:
[...]

Van de diëtist die mij begeleide na chemotherapie en vanuit eigen ervaring na het (helemaal) stoppen met drinken een aantal jaren later.
Ik dronk ook niet bijna iedere dag een glas alcohol, wat volgens de definitie van de gezondheidsraad een gematigde drinker is :).
Bij matig drinken wordt er meer gedronken dan het advies van de Gezondheidsraad (i.e. drink niet of in ieder geval niet meer dan één standaardglas alcohol per dag) en wordt er minder gedronken dan bij overmatig drinken: het drinken van 8-13 (vrouwen) / 8-20 (mannen) standaardglazen alcohol per week. Daarnaast geldt dat het alcoholgebruik verdeeld over de week wordt gedronken en het drinkpatroon niet gelijk is aan de definitie van zwaar drinken.
Maargoed, af en hoe alcohol moet gewoon kunnen hoor. Ik neem ook weleens een snoepje :o

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 16-08-2026 13:11 ]

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:52
kepler schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:10:
[...]
Sowieso merk ik dat wanneer ik meer drink/eet in trainingen dat ik stukken beter herstel. Dus ik kan prima 2u zonder water/eten lopen, maar dan kost het gewoon meer tijd om te herstellen. Beter herstel prefereer ik boven het 'onhandige' van eten/water meenemen.
inderdaad, zo werkt het bij mij zeker ook. Ik neem eigenlijk altijd water/drinken mee, zelfs als ik maar 5k doe. Bij korte afstanden gebruik ik zo'n salomon handheld flask (https://www.bergfreunde.n...se-handheld-drinksysteem/), bij grotere afstanden afhankelijk van de afstand en temperatuur soms een extra flask in een band om mijn heup of een vestje met 2 flasks voorin (en soms een extra flask in het rugdeel).
kepler schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 00:58:
[...]
Softflasks stop ik altijd sportdrank in (tailwind), wat gelijk 2x75gr carbs levert, en nog wat elektrolyten/zouten.
ik dacht dat Tailwind van zichzelf al elektrolyten en zouten bevat? Heb ik dat mis?
Ikzelf wissel Tailwind, Maurten en SiS Hydrotabs of puur water af, afhankelijk van afstand en temperatuur.

• Spuugvuur
@Wyke Je moet natuurlijk doen waar je jezelf goed bij voelt, maar je gaat mij niet wijsmaken dat je sneller herstelt als je bij een 5km loop tijdens het lopen wat drinkt. Dat kun je prima voor en nadertijd oplossen. Maar zoals eerder ook al gezegd, het zal geen kwaad doen :)

Net iets na 11'en vertrokken met een lekker brandend zonnetje, dus eerst even goed ingesmeerd en daarna samen met vrouwlief gaan lopen want zij had haar rustige duurloop al gehad en had nu een tempo wisselloop die prima voor mij was als duurloop. Toch leuk hoor, lekker 1.200m relatief rustig en dan 800m vlot, en herhaal dat 6x. Alle vlotte stukken op om en nabij 4:55 min/km en dat ging heel goed. Helaas moest mijn vrouw afhaken, die had het te zwaar. Dat heb je soms ook...

[ Voor 8% gewijzigd door Spuugvuur op 16-08-2026 13:21 ]

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:52
Spuugvuur schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:20:
@Wyke Je moet natuurlijk doen waar je jezelf goed bij voelt, maar je gaat mij niet wijsmaken dat je sneller herstelt als je bij een 5km loop tijdens het lopen wat drinkt. Dat kun je prima voor en nadertijd oplossen. Maar zoals eerder ook al gezegd, het zal geen kwaad doen :)
Klopt, bij 5km maakt het voor herstel vast ook geen verschil, op die afstand neem ik ook voornamelijk vocht mee omdat ik na een kilometer of 3 enige dorst krijg en ik het niet nuttig vind om mezelf dan te pesten en ongemakkelijker te lopen omdat ik zo nodig niets wilde meenemen.
ik doelde bij het herstel dan ook meer op de langere afstanden, maar dat bleek niet uit mijn bericht :)

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:50
Vandaag vol goede moed vertrokken zonder water of eten voor een 2 uur nuchtere lange duurloop. Ik dacht gezien te hebben dat het de hele dag bewolkt zou zijn met max 21 graden; dit bleek volle zon met 23 graden te worden.

heb het aan het eind wel ff zwaar gekregen en was dankbaar voor een waterpunt. Uiteindelijk toch een fijne 20km geworden :)

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:30

Kluus

Gang is alles

WizzlerNL schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:57:
Ik herken dit ook wel hoor, ik was ook vooral weekend drinker maar zo lang ik ook maar incidenteel drink lukt het mij gewoon niet om af te vallen, nu weer gestopt en de kilo’s vliegen er weer af. Het is wel een totaal plaatje want juist als ik ga drinken ga ik automatisch ook meer snaaien geloof ik, zonder alcohol lukt het mij veel beter om algemeen aan een gezondere leefstijl te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 16-08-2026 16:44 ]

• kepler
Wyke schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:11:
[...]

inderdaad, zo werkt het bij mij zeker ook. Ik neem eigenlijk altijd water/drinken mee, zelfs als ik maar 5k doe. Bij korte afstanden gebruik ik zo'n salomon handheld flask (https://www.bergfreunde.n...se-handheld-drinksysteem/), bij grotere afstanden afhankelijk van de afstand en temperatuur soms een extra flask in een band om mijn heup of een vestje met 2 flasks voorin (en soms een extra flask in het rugdeel).

[...]

ik dacht dat Tailwind van zichzelf al elektrolyten en zouten bevat? Heb ik dat mis?
Ikzelf wissel Tailwind, Maurten en SiS Hydrotabs of puur water af, afhankelijk van afstand en temperatuur.
Sorry staat er beetje vreemd, maar klopt. In tailwind zit dat spul. Heb niet echt bewijs dat het perse werkt, maar ik ondervind er ook geen nadelen van :D In een marathon heb ik zeker niet nodig, maar in ultras ws wel.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:37
Vandaag eindelijk een berg beklommen waar ik elk jaar zo’n 6 tot 8 weken tegenaan kijk en waar ik altijd overmoedig van riep; die wil ik nog wel een keer op rennen.

Vandaag kon het qua weer eindelijk, toen ik boven was, direct maar besloten dat de lift terug voor mietjes is dus in totaal 20 km aangetikt, 1275 hoogtemeters gemaakt én iets van de bucketlist gestreept 🤩

[ Voor 6% gewijzigd door MiKeZZa op 16-08-2026 17:43 ]

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:31
Aandeijssel schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:29:
Vandaag vol goede moed vertrokken zonder water of eten voor een 2 uur nuchtere lange duurloop. Ik dacht gezien te hebben dat het de hele dag bewolkt zou zijn met max 21 graden; dit bleek volle zon met 23 graden te worden.

heb het aan het eind wel ff zwaar gekregen en was dankbaar voor een waterpunt. Uiteindelijk toch een fijne 20km geworden :)
Dit herken ik. 2 uur hardlopen zonder drinken gaat probleemloos bij 10 graden, maar bij zon en 20+ heb ik wel drinken nodig.

• FbdJ
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:07
Hoi Allemaal,

ik ben nieuw in dit topic en zou jullie hulp enorm kunnen gebruiken. Ik ben nu al zo’n twee maanden iedere week minstens 2 dagen in de week aan het hardlopen. Het voelt zo goed dat ik er verslaafd aan begin te raken. Ik kan nu zo’n 10KM met semi gemak lopen. Eerste 10KM met een pace van 6:41 in 1h:11m. I know.. noob maar zou nooit geloven dat ik 10km zonder pauze kan hardlopen.

onlangs een Forerunner 970 en 170 gehaald (nog niet uit welke retour gaat) ik ben dus benieuwd er zijn zoveel metrics (naast pace,hartslag,afstand) ben daarom benieuwd of er een 101 guide is wat betreft metrics voor hardlopen/garmin. Soort van beknopt begrippenlijst (maar dan eigenlijk met onderbouwing). Overigens weet ik dat de meeste metrics niet echt accuraat zijn, ik neem t ook voor een klein percentage mee, voor de rest lijkt me naar je lichaam luisteren het belangrijkste.

ik wil hardlopen wat serieuzer nemen dus ben ook benieuwd hoe ik meer kan leren over het maken van een plan. Ik ken easy run, wat ik ook doe en voor de rest ren ik wat sneller (zone 3). Ben net begonnen met de Garmin Coach benchmark run, de suggesties/plan bevalt me wel.

in het kort:
  1. kan men mij bronnen sturen die uitleg geven over hardloop/Garmin metrics?
  2. Hoe ga je van gewoon rennen naar het maken van een trainingsplan? Nu wil ik als goal dat 10K een gewoonte wordt en dat ik sneller die 10K kan doen.
  3. Met de kennis van nu, wat zou jij jezelf vertellen als je terug kon in de tijd?
Veel dank!

• kepler
MiKeZZa schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 17:43:
Vandaag eindelijk een berg beklommen waar ik elk jaar zo’n 6 tot 8 weken tegenaan kijk en waar ik altijd overmoedig van riep; die wil ik nog wel een keer op rennen.

Vandaag kon het qua weer eindelijk, toen ik boven was, direct maar besloten dat de lift terug voor mietjes is dus in totaal 20 km aangetikt, 1275 hoogtemeters gemaakt én iets van de bucketlist gestreept 🤩
Welke berg dan? :D

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:44
FbdJ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 18:41:
Hoi Allemaal,

ik ben nieuw in dit topic en zou jullie hulp enorm kunnen gebruiken. Ik ben nu al zo’n twee maanden iedere week minstens 2 dagen in de week aan het hardlopen. Het voelt zo goed dat ik er verslaafd aan begin te raken. Ik kan nu zo’n 10KM met semi gemak lopen. Eerste 10KM met een pace van 6:41 in 1h:11m. I know.. noob maar zou nooit geloven dat ik 10km zonder pauze kan hardlopen.

onlangs een Forerunner 970 en 170 gehaald (nog niet uit welke retour gaat) ik ben dus benieuwd er zijn zoveel metrics (naast pace,hartslag,afstand) ben daarom benieuwd of er een 101 guide is wat betreft metrics voor hardlopen/garmin. Soort van beknopt begrippenlijst (maar dan eigenlijk met onderbouwing). Overigens weet ik dat de meeste metrics niet echt accuraat zijn, ik neem t ook voor een klein percentage mee, voor de rest lijkt me naar je lichaam luisteren het belangrijkste.

ik wil hardlopen wat serieuzer nemen dus ben ook benieuwd hoe ik meer kan leren over het maken van een plan. Ik ken easy run, wat ik ook doe en voor de rest ren ik wat sneller (zone 3). Ben net begonnen met de Garmin Coach benchmark run, de suggesties/plan bevalt me wel.

in het kort:
  1. kan men mij bronnen sturen die uitleg geven over hardloop/Garmin metrics?
  2. Hoe ga je van gewoon rennen naar het maken van een trainingsplan? Nu wil ik als goal dat 10K een gewoonte wordt en dat ik sneller die 10K kan doen.
  3. Met de kennis van nu, wat zou jij jezelf vertellen als je terug kon in de tijd?
Veel dank!
Super goed bezig! Heel mooi dat je het leuk vind! Maar in 2 maanden vanuit niks naar 10km is over het algemeen erg snel. Spieren en conditie passen zich over het algemeen snel aan, maar pezen hebben echt langere tijd nodig om aan belasting te wennen. Meestal staat een opbouw programma naar 5km uit 10-12 weken en voor de volgende stap van 5 naar 10km nog eens 10-12 weken. Dus let goed op je zelf qua overbelasting.

Qua bronnen over de metrics zoek ik gewoon op wat ik niet begrijp, zoals HRV, en dan lijkt me dat afdoende info. Of je wat met die metrics allemaal wil doen ligt aan jezelf, soms is het wel leuk om een bepaalde trend te zien (VO2Max), waarde hechten aan de absolute waarde zou ik niet doen.

Qua trainingsschema, er zijn er genoeg online te vinden denk ik, maar je Garmin kan er ook een voor je doen middels een coach. Of als je een evenement toevoegd dan werken de daily suggestions daar ook naar toe.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:37
Hohe Salve

• Spuugvuur
@FbdJ Wat ik mezelf zou vertellen is: slow down. Ik ben te snel opgebouwd, kreeg allerlei pijntjes en koos ervoor die te accepteren negeren. Eerste half jaar was daardoor wel echt met ups en downs. Bouw je afstanden op met maximaal 10% en zorg dat je gevarieerd traint: bij je lange duurlopen moet je echt kunnen praten, bij een interval training mag je het echt wel voelen. Ik heb zelf voorkeur om vooral ook op "souplesse" te lopen, ofwel comfortabel hard. En vergeet niet: je traint om je fitheid te verbeteren, niet om elke training te bewijzen hoe fit je bent. Je hoeft dus niet altijd voluit, verder, harder, etc. Onderschat ook krachttraining niet, je gebruikt je core continu met hardlopen. Dus buikspieren en rugspieren zijn echt belangrijk.

Als je het hardlopen echt leuk vind, kan ik je van harte aanraden eens bij een lokale atletiekvereniging te gaan buurten, daar kunnen ze je echt helpen met techniek zoals landing en houding, wat je gaat helpen om efficiënter te lopen. Bovendien bieden zij vaak een schema waar je zo op mee kan trainen met een variatie tussen tempoloop, interval en duurloop. En bij ons was de trainer ook niet te beroerd om een gepersonaliseerd schema te maken. Daar kun je dan weer van leren. Persoonlijk vond ik op de baan lopen heerlijk om de "rondjes" af te tikken en motiveert het soms ook om je even op te trekken aan anderen. Een lokale loopgroep kan natuurlijk ook, maar in alle eerlijkheid is de aandacht voor efficiëntie en houding daar soms wat beperkt (n = 2).

Mocht je niet willen aansluiten bij een groep/atletiek, dan zijn er online meerdere schema's te vinden. Daarnaast vind ik ChatGPT/Clauda/Gemini ook echt een prima alternatief om een schema op te stellen, zolang je maar niet vraagt "ik wil over 13 weken de 10km in 50 minuten lopen, hoe ziet mijn schema eruit".

Wat betreft de Garmin metrics, tsja, er zijn er zoveel :D Maar ik zou in eerste instantie zeggen: keep it simple. Het enige wat in mijn beleving in het begin interessant kan zijn qua trend is je VO2 max. Voor het lopen zelf vond (en vind) ik cadans belangrijk, de meeste mensen streven naar 170-180 stappen per minuut voor het hardlopen. In theorie geldt: des te hoger, des te minder absolute impact je landing maakt op de grond. Liever vaker minder impact, dan minder vaak hoge impact.

En ook binnen het hardlopen geldt, er zijn veel verschillende methodes voor het trainen. Er zijn ook een veelvoud aan eigenwijze hardlopers (net als in elke sport ;-) ) die het allemaal beter weten: doe wat voor jou goed voelt, maar let goed op je lijf.

• SVMartin
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:35:
[...]

Ik denk dat ongeveer 50% voeding is en 50% meer hardlopen/fietsen.

Qua training ben ik van 40km per week naar 60km gegaan (en duurlopen van zone 3 naar zone 2) + 100km fietsen, qua voeding drink ik geen alcohol meer (voorheen 2 of 3 biertjes in het weekend) en een droge cracker ipv chips of ontbijtkoek, geen luxe broodjes meer uit de kantine maar thuis smeren. Daarnaast heel veel fruit om overdag een hongergevoel tegen te gaan.

Wat niet is veranderd: Frisdrank dronk ik al niet echt en ik loop dagelijks een half uurtje in de pauze. Dat zijn kleine dingen die iedereen zou moeten doen m.i.
Ah, zoals gewoonlijk misschien: van alles een beetje :)

Alcohol drink ik al jaren veel minder (van 3-5 glazen per weekend naar 1-2 per maand). Frisdrank ook nauwelijks. Broodjes smeer ik naar kantoor ool zelf, en ik probeer ook een lunch wandeling te maken. Alhoewel dat bij thuiswerken er met de zomerse temperaturen vaak bij in schiet.

Ik loop zo'n 30-40km per week, en fiets niet. Ik hoop dat nog wel op te bouwen richting de 50. Mijn grootste uitdaging is denk ik gewoon teveel eten. Ik merk dat dit bij kantoordagen makkelijker is, dan snaai ik niet en heb ik meer fruit bij me. En op = op.

• SVMartin
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:09

Maargoed, af en hoe alcohol moet gewoon kunnen hoor. Ik neem ook weleens een snoepje :o
Sorry dat ik deze er effe uit pik.. (Waarschijnlijk bedoelde je te zeggen dat het gezond is om ook soms te genieten van het leven en strenge eisen los te laten; dat doen tosporters ook)

Overmatig alcohol of overmatig suiker: beiden zijn uiteraard zeer ongezond.

Maar als het om zeer beperkte mate gaat denk ik toch dat we inmiddels weten dat alcohol schadelijker is dan een snoepje (denk ook even aan de gels die we meenemen).

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6400702/gezondheidsraad-elk-glas-alcohol-heeft-risicos-voor-je-gezondheid.html

Ik eet ook snoepjes en drink soms alcohol, maar je kunt ze wat mij betreft niet met elkaar vergelijken.

• Roozzz
  • Nu online
* Roozzz dacht aan een heel ander soort snoepjes O-)

Pagina: 1 ... 460 461 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.