Ah goed om te weten, ga ik misschien wel even langs een hardloop winkel om te passenSteenMSc schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:13:
[...]
Pas wel op met welke je koopt, want ik heb begrepen dat Salomon net een andere vorm gebruikt dan veel anderen. Ze zijn langer en met een kleinere diameter (heb ik me bij Runnersworld laten vertellen), waardoor mijn flask van de Decathlon er niet in zou passen. Had hem zelf niet meegenomen om te testen, dus dat moet ik maandag even doen als ik langs ga.
Info van Sanquin: Bij je eerste keuringsafspraak meten we je ferritine. Daarna controleren we het bij elke vijfde bloeddonatie. Soms is het nodig om vaker te meten, bijvoorbeeld wanneer je ferritine te laag was en daardoor je donatie werd uitgesteld. We kijken dan of je ferritine weer op peil is.Slickk schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:07:
[...]
Hb is inderdaad hemoglobine waarvan ze direct kunnen zeggen hoe hoog die is en welke ijzer ‘direct’ beschikbaar is. Ferritine is voorraad welke enkel gemeten kan worden na uitgebreid testen. Als die te laag blijkt, krijg je een brief erover.
Die voorraad wordt gebruikt om aan te vullen en daarmee heeft bloed geven er wel indirect invloed op. Ze leggen de grens vrij laag al om het zekere voor onzekere te nemen.
Bij plasmadonors meten we ferritine niet standaard, omdat je veel minder ijzer verliest. Alleen als je eerder een laag ferritine hebt gehad, controleren we het bij elke tiende plasmadonatie.
-> geen bericht, goed bericht
Wyke schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:01:
[...]
Ik weet niet of ik dit moet interpreteren da je denkt dat je dóór de donaties een laag ferritine niveau hebt, want dat is in ieder geval niet hoe het werkt volgens mij.
Bij mij bij bloedgeven krijg ik nooit directe info over ferritine. Wel over de Hb-waarde (rode bloedcellen) die daar indirect mee te maken heeft. Bedoelen jullie die waarde?
edit:
bericht van @Kixpo gelezen.
Je ijzerreserves (=ferritine) zakken absoluut wel door bloeddonaties. Gelukkig bij de meeste mensen niet genoeg om er last van te hebben.
bericht van @Kixpo gelezen.
[ Voor 28% gewijzigd door Hartloper op 27-06-2026 14:26 ]
De afgelaste Nacht Van Vlaanderen wedstrijd zal deelnemers gedeeltelijk terug betalen.
Gezien de prijs lijkt het zeer redelijk.
17 KM totaal:
Gezien de prijs lijkt het zeer redelijk.
Deze morgen om 6:30 vertrokken voor duurloop. Ik dacht dat het koel ging zijn, maar viel toch al tegen, ik denk dat de hoge luchtvochtigheid weinig hielp, dus hartslag nog iets te hoog. Ik heb 10 km rustig, dan 5 km progressief en 2 km uitlopen gedaan. Bedoeling was om de vermoeidheid in benen wat op te wekken en ik kan zeggen dat het wel effectief is..De organisatie betaalt ongeveer 80% terug; de overige 20% trekken we af als gemaakte kosten, vertelt Verduyn:
"We hopen dat de deelnemers ons dat niet te kwalijk nemen. Wie de marathon wilde lopen, krijgt 25 euro terug van de 35 euro. Wie de 10 km liep, krijgt 15 euro terug van het inschrijvingsgeld van 18 euro.
17 KM totaal:
[ Voor 58% gewijzigd door Dupje op 28-06-2026 09:01 ]
Heel mooi gebaar van de organisatie. Ze werken met vouchers.
Het lijkt bijna alsof ze zich verontschuldigen dat ze de tickets niet 100% terugbetalen, hoewel de annulatie niet hun fout is maar overmacht (onweer). En het event was volledig uitverkocht, waarschijnlijk was het volgend jaar opnieuw uitverkocht zelfs zonder gedeeltelijke terugbetaling van de tickets.
"We betalen niet het volledige bedrag terug, we hopen dat de deelnemers ons dat niet kwalijk nemen". De organisatoren zijn geen grote commerciële speler maar lokale mensen die werken via een vzw (vereniging zonder winstbejag).
Nee beste organisatie, we nemen jullie niks kwalijk, we vinden het een heel mooie geste dat we een deel van onze inschrijving kunnen recuperen, en we kijken ernaar uit om volgend jaar weer deel te nemen, dankjewel.
Het lijkt bijna alsof ze zich verontschuldigen dat ze de tickets niet 100% terugbetalen, hoewel de annulatie niet hun fout is maar overmacht (onweer). En het event was volledig uitverkocht, waarschijnlijk was het volgend jaar opnieuw uitverkocht zelfs zonder gedeeltelijke terugbetaling van de tickets.
"We betalen niet het volledige bedrag terug, we hopen dat de deelnemers ons dat niet kwalijk nemen". De organisatoren zijn geen grote commerciële speler maar lokale mensen die werken via een vzw (vereniging zonder winstbejag).
Nee beste organisatie, we nemen jullie niks kwalijk, we vinden het een heel mooie geste dat we een deel van onze inschrijving kunnen recuperen, en we kijken ernaar uit om volgend jaar weer deel te nemen, dankjewel.
Zo, de Brabantse Ultra Trail was een intens loopje
50,9km in met temperaturen boven de 30 graden. Tot 34km ging het eigenlijk hartstikke soepel, daarna moest ik wel wat terug in tempo. Maar dat kon ik vervolgens wel weer continueren.
Bij 44km was het echt op, de laatste km's was echt strijden hoor.
Maar gelukt, en ben erg tevreden met mijn tijd van 5u15
En volgens mij ben ik nog (officieel) 3e geworden ook. De zaterdagmensen liepen ook mee, ik schat dat er een stuk of 20 voor me liepen, maar die staan niet in de zondag uitslag zo te zien.
50,9km in met temperaturen boven de 30 graden. Tot 34km ging het eigenlijk hartstikke soepel, daarna moest ik wel wat terug in tempo. Maar dat kon ik vervolgens wel weer continueren.
Maar gelukt, en ben erg tevreden met mijn tijd van 5u15
En volgens mij ben ik nog (officieel) 3e geworden ook. De zaterdagmensen liepen ook mee, ik schat dat er een stuk of 20 voor me liepen, maar die staan niet in de zondag uitslag zo te zien.
Hier ‘m ook afgerond. Was inderdaad pittig met 30+ graden, zeker in de meer open vlaktes. Helaas ook wat meer last van de warmte dan eerdere/andere warmere runs. Had sowieso het idee wel dat de meeste wel meer op waren de laatste 10km. Maargoed, gefinished is gefinished!
Mooi werk!Stefangrp schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:04:
Zo, de Brabantse Ultra Trail was een intens loopje![]()
Maar gelukt, en ben erg tevreden met mijn tijd van 5u15![]()
Begrijp ik goed dat er wel tijdwaarneming en een klassement is opgemaakt? Het gebrek daaraan staat me altijd een beetje tegen bij deze organisatie... Anders kom ik binnenkort eens buurten, klinkt alsof podium haalbaar is
If you can see, look. If you can look, observe
Ik ben wel blij met de hitte acclimatisatie metric van Garmin. De afgelopen dagen stug doorgelopen en ik zit op een whopping 28%. Met andere woorden mijn score is gedaald van 50 naar 28 terwijl het hier toch vrij warm was. Sterk
[ Voor 12% gewijzigd door Roozzz op 28-06-2026 17:46 ]
Alleen bij de ultra's, zodat je een umtb index kunt krijgen. Dus je moet er wel minimaal 50k voor lopen hahaRoozzz schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:25:
[...]
Mooi werk!
Begrijp ik goed dat er wel tijdwaarneming en een klassement is opgemaakt? Het gebrek daaraan staat me altijd een beetje tegen bij deze organisatie... Anders kom ik binnenkort eens buurten, klinkt alsof podium haalbaar is
Helder! Voor minder komen we nietStefangrp schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:31:
[...]
Alleen bij de ultra's, zodat je een umtb index kunt krijgen. Dus je moet er wel minimaal 50k voor lopen haha
En ook hier de BUT 50 gefinisht. Al de hele week moe door die hittegolf, en de eerdere slechte nachten nog afgetopt met een sub 3 uur nachtje vannacht - dat is dus alleen de verkeerde sub 3. De zin was er, de fitheid wat minder.
Tot 35 K nog redelijk doorgelopen, daarna was het beste eraf. Vanwege het weer boeide de eindtijd me sowieso niet, en bovendien waren vrouw en dochters vanaf de 3e verzorginspost erbij - dus daar en bij de extra waterpost veel langer gepauzeerd dan nodig. Daarna doorgehobbeld naar de finish en klaar na 5:39. Uiteindelijk gewoon lekker gelopen en genoten van de omgeving, ondanks de hitte.
Tot 35 K nog redelijk doorgelopen, daarna was het beste eraf. Vanwege het weer boeide de eindtijd me sowieso niet, en bovendien waren vrouw en dochters vanaf de 3e verzorginspost erbij - dus daar en bij de extra waterpost veel langer gepauzeerd dan nodig. Daarna doorgehobbeld naar de finish en klaar na 5:39. Uiteindelijk gewoon lekker gelopen en genoten van de omgeving, ondanks de hitte.
Vandaag ook de BUT50 gelopen nadat de Noord-lus gisteren werd afgelast, vandaag alsnog de Zuid-lus gelopen. Eerste ultra ooit, dus wist nog niet helemaal wat me te wachten stond.
Eerste 25 kilometer keurig rond de 6:00/km gelopen. Hadden beetje een groepje waar we in wisselende formatie de kilometers verslonden. Volgens mij werd het pittig na de tweede verzorgingspost (‘ben pas net over de helft’). Gelijk een stuk open terrein door gemoeten wat gewoon echt pittig werd met een fel zonnetje. Vanaf toen ben gaan lopen zodra mijn hartslag dreigde te hoog te worden.
Momenten dat ik niet wandelde, liep ik zo’n 7:00/km. Best traag voor mijn gevoel maar meer zat er nu ook echt niet in.
Heel veel gedronken, maar misschien nog steeds te weinig. Uiteindelijk de finish over gekomen in 6 uur en 10 minuten.
Eerste 25 kilometer keurig rond de 6:00/km gelopen. Hadden beetje een groepje waar we in wisselende formatie de kilometers verslonden. Volgens mij werd het pittig na de tweede verzorgingspost (‘ben pas net over de helft’). Gelijk een stuk open terrein door gemoeten wat gewoon echt pittig werd met een fel zonnetje. Vanaf toen ben gaan lopen zodra mijn hartslag dreigde te hoog te worden.
Momenten dat ik niet wandelde, liep ik zo’n 7:00/km. Best traag voor mijn gevoel maar meer zat er nu ook echt niet in.
Heel veel gedronken, maar misschien nog steeds te weinig. Uiteindelijk de finish over gekomen in 6 uur en 10 minuten.
Respect hoor, een ultra in dit weer!
Die van mij is over drie weken, ik hou goed het weerbericht in de gaten. Deze week nog flink trainen (en morgen sport test) en daarna lekker taperen
Die van mij is over drie weken, ik hou goed het weerbericht in de gaten. Deze week nog flink trainen (en morgen sport test) en daarna lekker taperen
zo ik kom gewoon nog zonder handjes te trap af
Wel een beurse teen, wat schuurplekken links en rechts, wat kleine blaren, jeuk van alle planten die ik geraakt heb en enorm stijve enkels en achilles, maar voor de rest valt het relatief mee
Wel een beurse teen, wat schuurplekken links en rechts, wat kleine blaren, jeuk van alle planten die ik geraakt heb en enorm stijve enkels en achilles, maar voor de rest valt het relatief mee
Afgelopen zondag voor het eerst last gehad van zweetplekken die gingen irriteren. Eentje onder de oksel (had 1 singlet aan) en 1 op de rechtertepel. Nog nooit gehad! Nu was het om 08:30 al 27 graden en ik zweette inderdaad behoorlijk. Benieuwd waar dat ineens vandaan komt.
De Asics Superblasts 3 teruggestuurd naar Asics. Mijn rechtervoet voelde na 8km steeds een beetje dood aan. Toch lekker dat je hem dan gewoon terug kunt sturen. 40 km op gelopen. En geld al terug! Ga nu denkelijk de Metablast proberen want wil wat aan mijn 5K snelheid doen.
De Asics Superblasts 3 teruggestuurd naar Asics. Mijn rechtervoet voelde na 8km steeds een beetje dood aan. Toch lekker dat je hem dan gewoon terug kunt sturen. 40 km op gelopen. En geld al terug! Ga nu denkelijk de Metablast proberen want wil wat aan mijn 5K snelheid doen.
Mijn easy run/duurloop schoenen zijn bijna aan vervanging toe en nu viel mijn oog op de Azura van Saucony. Ik ben sowieso wel een Saucony adept. De reviews over die schoen zijn redelijk divers voor hoe geschikt ze zijn voor die rustige runs. Enige ervaringsdeskundigen hier die mij daar meer over kunnen vertellen?
Vanochtend was de sport test, blijft altijd tof om te doen. Laatste was een tijdje terug, en deze keer heb ik ook lactaat prikken gedaan. Betekent wel iets andere test, nu blokjes van 5min. Dus wel iets intensiever.
Maar mijn vorm is prima in orde, mijn aet ligt iets hoger dan ik dacht dus mijn langzame duurtraining kan wat sneller. Verder ligt de aet en de anaet behoorlijk dicht bij elkaar, wat positief is. Ondanks dat ik geen vergelijk heb, laat dit zien dat mijn vele langzame trainingen dus zijn vruchten afwerpen. Geschat marathontempo nu zijn 4.40 zijn, 10s onder mijn PR.
Plan nu is komende maanden gewoon zo door te gaan, minimaal 1 ultra en misschien twee. Eind van het jaar een blok voor een 10k wedstrijd en dan vanaf januari weer marathon training. Mogelijk in januari weer een sporttest om te kijken waar ik sta.
Uit de bloedtest kwam wel dat ook mijn ferritine (voor sporters) te laag was, en ook mijn rode bloedcellen. Dus wat supplementen slikken tijdje en toch nog iets meer op voeding letten.
Conclusie, ik ben goed getraind en in vorm. En ook gewoon gezond, maar voor een sporter kunnen de bloedwaardes net wat beter.
Maar mijn vorm is prima in orde, mijn aet ligt iets hoger dan ik dacht dus mijn langzame duurtraining kan wat sneller. Verder ligt de aet en de anaet behoorlijk dicht bij elkaar, wat positief is. Ondanks dat ik geen vergelijk heb, laat dit zien dat mijn vele langzame trainingen dus zijn vruchten afwerpen. Geschat marathontempo nu zijn 4.40 zijn, 10s onder mijn PR.
Plan nu is komende maanden gewoon zo door te gaan, minimaal 1 ultra en misschien twee. Eind van het jaar een blok voor een 10k wedstrijd en dan vanaf januari weer marathon training. Mogelijk in januari weer een sporttest om te kijken waar ik sta.
Uit de bloedtest kwam wel dat ook mijn ferritine (voor sporters) te laag was, en ook mijn rode bloedcellen. Dus wat supplementen slikken tijdje en toch nog iets meer op voeding letten.
Conclusie, ik ben goed getraind en in vorm. En ook gewoon gezond, maar voor een sporter kunnen de bloedwaardes net wat beter.
Zoek in dit topic even op Azura en je leest meerdere ervaringen. Ik vind ze erg fijn en loop er zowel rustige als snelle runs op.Totrail schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:55:
Mijn easy run/duurloop schoenen zijn bijna aan vervanging toe en nu viel mijn oog op de Azura van Saucony. Ik ben sowieso wel een Saucony adept. De reviews over die schoen zijn redelijk divers voor hoe geschikt ze zijn voor die rustige runs. Enige ervaringsdeskundigen hier die mij daar meer over kunnen vertellen?
Nou, afgelopen donderdag in de bloedhitte met m'n opgezwollen zweetvoeten naar Zwolle gereden. De auto geparkeerd aan de rand want te gierig voor een dure parkeergarage. Rustig gewandeld tussen alle bezwete mensen door naar de Run2day. De Loperscompany kwam ietsje minder positief uit de verf bij wat contacten. De winkel ingestapt en .. geen airco. De muffe warmte klampt mij vast en ik stond op knappen dus eerst piesen. Na een diepe zucht mijn relaas, en ja.. De (ik vermoed) eigenaar ging aardig energiek los over dat een consult/advies 2 tientjes kost, want anders koopt iedereen ná het advies alsnog online voor 50 euro minder. Jaja, allemaal redelijk, maar na 1x uitleg was het concept duidelijk. Maar na 7x herhalen op Volume 18 was het verhaal klaar en werd ik gematched met een frisse, sportieve boy die mij ging helpen. Ook hij benadrukte eerst nog wel dat er dus 20 euro 'loopanalyse' kosten zijn, als je niks koopt.Blomminator schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:29:
[...]
Moet ik dan nog wel terugkomen en afrekenen?
Mogelijk zaterdag tijd om beide te bezoeken...
[Afbeelding]
Die loopanalyse was op een setje generieke schoenen de volle 4 meter de winkel heen/weer waarbij hij met een tablet filmde en in slo-mo mij terugkeek. Nou, je hoeft geen Spielberg/Tarantino te zijn om te zien dat mijn ruime 90 kilo met doorgezakte knieën geen souplesse hebben.
Ik kreeg wat schoenen aan, links en rechts een ander model, en zo wat gepast, gevoelt en geklaagd. Daarna nog enkele malen de overvolle, broeierige winkelstraat heen en weer gesjokt in mijn overhemd, en de deur uitgelopen met 170,- euro minder en een setje New Balance. Grootste teleurstelling is dat ze wit zijn. Dat is één loopje leuk, en daarna vol vlekken en modder. Op de vraag of er een frisse, fluoneon kleur is.. was het antwoord nee. Wel heel lelijk 'Fairweather blue', maar dat was bij voorbaat al misselijkmakend.
De eerste 4km gisterenavond gelopen en de normale klachten vooralsnog, maar ja, de eerste keer is het altijd wat onwennig en misschien pijnlijk.
Enfin, we gaan t meemaken, hopelijk meer KM's maken.
@Blomminator misschien niet de beste klantervaring, maar zo te lezen, en als hij jou goed past, helemaal geen verkeerde schoen. Comfortabel, goed gebouwd, geavanceerd (twee soorten foam met een plaat ertussen), en ik vind hem wel mooi. Misschien valt het vies worden mee
.
Ik denk ook na over de superblast 3Hazalnootpuur schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:03:
Afgelopen zondag voor het eerst last gehad van zweetplekken die gingen irriteren. Eentje onder de oksel (had 1 singlet aan) en 1 op de rechtertepel. Nog nooit gehad! Nu was het om 08:30 al 27 graden en ik zweette inderdaad behoorlijk. Benieuwd waar dat ineens vandaan komt.
Loop al jaren op een paar gel Cumulus. Koop dan steeds weer een volgende in de serie.
marathon Amsterdam nu gepland en ik Dacht mss eens een wat meer schoen voor De echt lange afstand. Met de gel cumulus ren ik nooit meer dan 25 km.
Overigens heb ik met de gel cumulus nooit fysieke klachten.
alternatief is toch weer een nieuwe gel cumulus aanschaffen.
Tweede vraag.
ik ren met trenara 3 x per Week. Twijfel om na de zomervakantie voor 4x per week te gaan. Maar ik weet niet of dat in de agenda van t leven haalbaar is. Zit daar een grote meerwaarde of is trenara slim genoeg om met 3x per week goed schema neer te zetten.
[ Voor 11% gewijzigd door zimmert op 29-06-2026 22:01 ]
Ik heb dezelfde schoen, helaas in het lelijke blauw (al is het wmb mooier in het echt dan op een scherm) omdat dat de enige kleur op voorraad was. Ik had zelf wel 15-20km nodig om ze in te lopen. Ik vind ze nu heerlijk, al heb ik na 12km in dezelfde loop het gevoel dat het schuim niet helemaal meer opveert ofzo, ze voelen dan wat harder. Wel weeg ik nog zo'n 20kg meer dan jij, dus dat zal ook wel veel schelen. Draag ze nu 2/3x per week en merk er het rondje daarna niets meer van.Blomminator schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:21:
[...]
Nou, afgelopen donderdag in de bloedhitte met m'n opgezwollen zweetvoeten naar Zwolle gereden. De auto geparkeerd aan de rand want te gierig voor een dure parkeergarage. Rustig gewandeld tussen alle bezwete mensen door naar de Run2day. De Loperscompany kwam ietsje minder positief uit de verf bij wat contacten. De winkel ingestapt en .. geen airco. De muffe warmte klampt mij vast en ik stond op knappen dus eerst piesen. Na een diepe zucht mijn relaas, en ja.. De (ik vermoed) eigenaar ging aardig energiek los over dat een consult/advies 2 tientjes kost, want anders koopt iedereen ná het advies alsnog online voor 50 euro minder. Jaja, allemaal redelijk, maar na 1x uitleg was het concept duidelijk. Maar na 7x herhalen op Volume 18 was het verhaal klaar en werd ik gematched met een frisse, sportieve boy die mij ging helpen. Ook hij benadrukte eerst nog wel dat er dus 20 euro 'loopanalyse' kosten zijn, als je niks koopt.
Die loopanalyse was op een setje generieke schoenen de volle 4 meter de winkel heen/weer waarbij hij met een tablet filmde en in slo-mo mij terugkeek. Nou, je hoeft geen Spielberg/Tarantino te zijn om te zien dat mijn ruime 90 kilo met doorgezakte knieën geen souplesse hebben.
Ik kreeg wat schoenen aan, links en rechts een ander model, en zo wat gepast, gevoelt en geklaagd. Daarna nog enkele malen de overvolle, broeierige winkelstraat heen en weer gesjokt in mijn overhemd, en de deur uitgelopen met 170,- euro minder en een setje New Balance. Grootste teleurstelling is dat ze wit zijn. Dat is één loopje leuk, en daarna vol vlekken en modder. Op de vraag of er een frisse, fluoneon kleur is.. was het antwoord nee. Wel heel lelijk 'Fairweather blue', maar dat was bij voorbaat al misselijkmakend.
De eerste 4km gisterenavond gelopen en de normale klachten vooralsnog, maar ja, de eerste keer is het altijd wat onwennig en misschien pijnlijk.
Enfin, we gaan t meemaken, hopelijk meer KM's maken.
Poeh, vanmorgen om een uur of 6 maar de stoute schoenen aangetrokken na 1,5 week keihard klussen. Zat al 2 uurtjes voor de TV dus het ging allemaal niet vanzelf, maar goed; we zijn weer aan het hobbelen.
Moet zeggen dat de hartslag prima laag bleef, maar het kostte een hoop moeite...
Moet zeggen dat de hartslag prima laag bleef, maar het kostte een hoop moeite...
Volgens mij gaat die 4de training dan een easyrun/herstelrun worden. Die kan je dus ook zelf natuurlijk per week inplannen als je die wil doen. Dan voeg je die gewoon handmatig toe in Trenera.zimmert schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:39:
[...]
Tweede vraag.
ik ren met trenara 3 x per Week. Twijfel om na de zomervakantie voor 4x per week te gaan. Maar ik weet niet of dat in de agenda van t leven haalbaar is. Zit daar een grote meerwaarde of is trenara slim genoeg om met 3x per week goed schema neer te zetten.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
In het verleden heb ik weleens last gehad van shin splints. Hoogstwaarschijnlijk een combinatie van zwakkere enkels, overpronatie en verkeerde schoenen. Destijds is mij eens aangeraden om compressiesokken te proberen. De exacte reden weet ik niet meer, maar sindsdien loop ik daar standaard mee.
Op dit moment heb ik dus compressiesokken van Stox. Met die hitte zitten ze wat strakker. Ik heb daar niet zoveel last van. Het is gewoon erg warm en het aandoen is een verschrikking.
Nu zag ik wel dat er ook compressie enkelsokken zijn. Heeft iemand daar ervaring mee? of kan ik beter kijken naar iets anders?
Op dit moment heb ik dus compressiesokken van Stox. Met die hitte zitten ze wat strakker. Ik heb daar niet zoveel last van. Het is gewoon erg warm en het aandoen is een verschrikking.
Nu zag ik wel dat er ook compressie enkelsokken zijn. Heeft iemand daar ervaring mee? of kan ik beter kijken naar iets anders?
Shin splits is puur overbelasting, te snel te veel je omvang en intensiteit vergroten.Rhahyrion schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:28:
In het verleden heb ik weleens last gehad van shin splints. Hoogstwaarschijnlijk een combinatie van zwakkere enkels, overpronatie en verkeerde schoenen. Destijds is mij eens aangeraden om compressiesokken te proberen. De exacte reden weet ik niet meer, maar sindsdien loop ik daar standaard mee.
Als je nu al jaren loopt zonder problemen kan je die sokken gewoon achterwege laten. Er is geen wetenschappelijke onderbouwing dat het bijdraagt aan het voorkomen van blessures.
Heb je nu ook nog last van shin splints? Kan best zijn dat je door overpronatie je spieren overmatig moeten corrigeren, maar uiteindelijk is het gewoon overbelasting. Mijn ervaring is dat je dan rustiger moet opbouwen. Krachttraining en oefeningen hielpen mij ook enorm bij het opbouwen. Uiteraard ook tijdig schoenen vervangen als de demping niet meer goed is. Shin Splints is bij mij niet iets wat maar blijft terugkomen of een probleem is. Wel eens lichte irritatie en dan is het voor mij een seintje dat ik iets rustiger aan moet doen.Rhahyrion schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:28:
Compressiesokken zelf heb ik niet veel ervaring mee. Heel lang geleden inderdaad wel eens geprobeerd omdat ik shin splints had, maar sinds ik 2023 hardlopen weer heb opgepakt niet gebruikt. Ik zie het meer als een persoonlijke voorkeur. Het idee van compressie enkelsokken ontgaat mij een beetje. Dan zijn die gevoelige schenen toch niet afgedekt? Echter ook niet in verdiept.
Staat letterlijk op de website van Stox zelf:L23 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:45:
[...]
Compressiesokken zelf heb ik niet veel ervaring mee. Heel lang geleden inderdaad wel eens geprobeerd omdat ik shin splints had, maar sinds ik 2023 hardlopen weer heb opgepakt niet gebruikt. Ik zie het meer als een persoonlijke voorkeur. Het idee van compressie enkelsokken ontgaat mij een beetje. Dan zijn die gevoelige schenen toch niet afgedekt? Echter ook niet in verdiept.
Compressietechnologie
Gerichte compressie oefent nauwkeurige druk uit op belangrijke punten van de enkels en voeten om de bloedsomloop te optimaliseren en de enkels te stabiliseren. Strakker rond de enkels, neemt de compressie geleidelijk af tot aan halverwege de kuit, waardoor het bloed vrij kan stromen in plaats van zich op te hopen.
- Verbetert de bloedsomloop om zuurstofrijk bloed naar de spieren te brengen, waardoor je meer kan geven en verder kunt gaan.
- Bevordert snellere verwijdering van melkzuur en vermindert zwelling, zodat je sneller herstelt en harder kunt trainen.
- Biedt gerichte spierondersteuning, vermindert spiervermoeidheid en het risico op blessures.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Leuk dat het er letterlijk staat, maar moest ik het opzoeken dan?Juancho schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:52:
[...]
Staat letterlijk op de website van Stox zelf:
Compressietechnologie
Gerichte compressie oefent nauwkeurige druk uit op belangrijke punten van de enkels en voeten om de bloedsomloop te optimaliseren en de enkels te stabiliseren. Strakker rond de enkels, neemt de compressie geleidelijk af tot aan halverwege de kuit, waardoor het bloed vrij kan stromen in plaats van zich op te hopen.https://stoxenergy.com/nl/products/running-ankle-socks-men-white-black
- Verbetert de bloedsomloop om zuurstofrijk bloed naar de spieren te brengen, waardoor je meer kan geven en verder kunt gaan.
- Bevordert snellere verwijdering van melkzuur en vermindert zwelling, zodat je sneller herstelt en harder kunt trainen.
- Biedt gerichte spierondersteuning, vermindert spiervermoeidheid en het risico op blessures.
Maar omdat je schreef dat je je er (nog) niet in verdiept had.... Wat ze doen (of moeten doen) staat dus letterlijk bij de Stox website vermeld. Niks meer, niks minderL23 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:53:
[...]
Leuk dat het er letterlijk staat, maar moest ik het opzoeken dan?
Ja ok, het heeft gezien mijn ervaring met Shin Splints ook niet mijn interesse. Vandaar dat ik bewust aangaf me er niet in verdiept te hebben. Daarnaast zou ik dan ook niet uitgaan wat Stox zelf als verkooppraatje over het product zegt. Ik heb wel eerder gelezen dat er geen wetenschappelijke onderbouwing is zoals WizzlerNL aangeeft.Juancho schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:55:
[...]
Maar omdat je schreef dat je je er (nog) niet in verdiept had.... Wat ze doen (of moeten doen) staat dus letterlijk bij de Stox website vermeld. Niks meer, niks minder
Edit: Ik had wel een ander beeld bij enkelsokken. Ik loop zelf op Nike no show sokken en die steken nog net boven de schoen uit.
[ Voor 9% gewijzigd door L23 op 30-06-2026 16:06 ]
Nee, ik heb geen last meer gehad van shin splints. Wel lang angst gehad dat het terug zou komen. Dus elk pijntje werd in twijfel getrokken door mijzelf. Dit is gelukkig al wel erg lang geleden.L23 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:45:
[...]
Heb je nu ook nog last van shin splints? Kan best zijn dat je door overpronatie je spieren overmatig moeten corrigeren, maar uiteindelijk is het gewoon overbelasting. Mijn ervaring is dat je dan rustiger moet opbouwen. Krachttraining en oefeningen hielpen mij ook enorm bij het opbouwen. Uiteraard ook tijdig schoenen vervangen als de demping niet meer goed is. Shin Splints is bij mij niet iets wat maar blijft terugkomen of een probleem is. Wel eens lichte irritatie en dan is het voor mij een seintje dat ik iets rustiger aan moet doen.
Recent in korte tijd wel twee keer last gehad van een lopersknie. Daar ben ik nu wel vanaf na het volgen van fysio. Ik ben zeer rustig aan het opbouwen. Ik heb enkele weken geleden nieuwe schoenen gekocht.
Ik krijg er een beetje een 'Wij van WC Eend' gevoel bij.Juancho schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:52:
[...]
Staat letterlijk op de website van Stox zelf:
Compressietechnologie
Gerichte compressie oefent nauwkeurige druk uit op belangrijke punten van de enkels en voeten om de bloedsomloop te optimaliseren en de enkels te stabiliseren. Strakker rond de enkels, neemt de compressie geleidelijk af tot aan halverwege de kuit, waardoor het bloed vrij kan stromen in plaats van zich op te hopen.https://stoxenergy.com/nl/products/running-ankle-socks-men-white-black
Leuk dat het zo op hun website staat, maar volgens mij is er nog steeds geen wetenschappelijk bewijs dat compressie-sokken/kousen/tubes nut hebben tijdens het hardlopen.
Lopersknie ook gehad, flink aantal jaren terug. Herstel ging gelukkig snel door een paar gerichte oefeningen en massage. En hardlopen afwisselen aan linker en rechterkant van de weg plus krachttraining. Nooit meer last van gehad.Rhahyrion schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:05:
[...]
Nee, ik heb geen last meer gehad van shin splints. Wel lang angst gehad dat het terug zou komen. Dus elk pijntje werd in twijfel getrokken door mijzelf. Dit is gelukkig al wel erg lang geleden.
Recent in korte tijd wel twee keer last gehad van een lopersknie. Daar ben ik nu wel vanaf na het volgen van fysio. Ik ben zeer rustig aan het opbouwen. Ik heb enkele weken geleden nieuwe schoenen gekocht.
Wat ik weet is dat het voordeel minimaal is. Ja ik heb ook compressiekousen maar die draag ik niet veel omdat ik het vervelend vind om ze aan te trekken. En als ik heel eerlijk ben merk ik geen verschil (ik loop ook lange afstanden met "normale" hardloopsokken).InZane schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:23:
[...]
Ik krijg er een beetje een 'Wij van WC Eend' gevoel bij.
Leuk dat het zo op hun website staat, maar volgens mij is er nog steeds geen wetenschappelijk bewijs dat compressie-sokken/kousen/tubes nut hebben tijdens het hardlopen.
Maar waar stel ik dit dan? De tekst, ook bij de langere compressiesokken, is gewoon een algemene verklaring wat de sokken zouden kunnen doen voor (hard)lopers. Waar je ook kijkt, zo worden ze overal aangeprezen. En nee, er is idd 0,0 wetenschappelijke onderbouwing. Dat is toch ook algemeen bekend? Net zoals het voor sommige lopers weldegelijk iets kan doen. Met de nadruk op kan, want een ieder die geïnteresseerd in die sokken is moet ze gewoon zelf uitproberen. De één kan iets van extra steun/herstel voelen, een ander vind ze niks omdat ze te strak zitten. Gewoon zelf testen dus. Zoals eigenlijk alle gear bij hardlopen. Wat de één prettig en ondersteunend vindt kan een andere loper verschrikkelijk vinden.InZane schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:23:
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 30-06-2026 16:37 ]
In de Slimmer Presteren podcast is dit onderwerp ook al eens aan bod gekomen. Kort samengevat is hun conclusie dat het geen toegevoegde waarde heeft tijdens het sporten (compressiekousen) en mogelijk een bijdrage heeft bij het herstel na een training of wedstrijd.Rhahyrion schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:28:
.....
LOL, ik ging net dezelfde quote bovenhalen !InZane schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:23:
[...]
Dat stel je inderdaad niet, maar door die teksten aan te halen en verder niet bekritiseren lijkt het alsof je het ermee eens bent. Terwijl het gewoon marketing praat is waarvan we misschien ook kunnen zeggen dat het niet alleen niet onderbouwd is maar misschien zelfs mensen misleidt.Juancho schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:36:
[...]
Maar waar stel ik dit dan? De tekst, ook bij de langere compressiesokken, is gewoon een algemene verklaring wat de sokken zouden kunnen doen voor (hard)lopers. Waar je ook kijkt, zo worden ze overal aangeprezen. En nee, er is idd 0,0 wetenschappelijke onderbouwing. Dat is toch ook algemeen bekend? Net zoals het voor sommige lopers weldegelijk iets kan doen. Met de nadruk op kan, want een ieder die geïnteresseerd in die sokken is moet ze gewoon zelf uitproberen. De één kan iets van extra steun/herstel voelen, een ander vind ze niks omdat ze te strak zitten. Gewoon zelf testen dus. Zoals eigenlijk alle gear bij hardlopen. Wat de één prettig en ondersteunend vindt kan een andere loper verschrikkelijk vinden.
Hun statements klinken namelijk plausibel, waardoor het verkoopt, maar zijn eigenlijk onzin.
Pronatie is wel wetenschappelijk bewezen, maar dat overpronatie of onderpronatie zou zorgen voor blessures dan weer niet.
https://www.ad.nl/gezond/laat-je-in-hardloopwinkel-niet-gek-maken-door-specifieke-schoenen~a5f7be83/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
https://www.ad.nl/gezond/laat-je-in-hardloopwinkel-niet-gek-maken-door-specifieke-schoenen~a5f7be83/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Het is toch beide kanten op niet perse bewijzen? Dus dat het of niks doet of wel iets kan doen voor je run of anders voor je herstel? Vandaar mijn mening: mensen moeten het lekker zelf testen en als je voelt/merkt/denkt dat het iets positiefs doet...vooral dragen. Ik kan het daarom geen onzin noemen maar ook zeker niet de absolute waarheid.Slickk schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:10:
[...]
Dat stel je inderdaad niet, maar door die teksten aan te halen en verder niet bekritiseren lijkt het alsof je het ermee eens bent. Terwijl het gewoon marketing praat is waarvan we misschien ook kunnen zeggen dat het niet alleen niet onderbouwd is maar misschien zelfs mensen misleidt.
Hun statements klinken namelijk plausibel, waardoor het verkoopt, maar zijn eigenlijk onzin.
Voor mij dus geen enkele reden om het of te bekritiseren of te promoten. Ik kan alleen aangeven dat ik ze 2x heb aangehad. Een halve marathon wedstrijd en een lange LSD run. Voor mijn gevoel had ik minder (snel)stijve benen maar ik kan dat nooit beargumenteren, laat staan bewijzen. Tis een gevoel en heel persoonlijk geloof ik er wel in dat de doorstroming/doorbloeding ergens kan bijdragen. Hoe minimaal ook. Draag ik daarom altijd die compressiesokken? Zeker niet, bij kortere loopjes sowieso niet en bij warm weer ook niet.
Valt een beetje in de categorie hete balsem die ik ook wel eens op mijn rug/benen smeer. Voor je gevoel helpt het, of het daadwerkelijk zo is...geen idee. En heel eerlijk? Dat interesseert me dan ook eigenlijk niks
Kortom en wederom: het is allemaal zo persoonlijk dat je er eigenlijk ook niks zinnigs kan over zeggen voor een ander.Het ene onderzoek laat iets meer en het andere onderzoek juist minder blessures zien bij het gebruik van anti-pronatie schoenen. ,,Maar in de meeste onderzoeken is helemaal géén effect te zien.’’
[ Voor 63% gewijzigd door Juancho op 30-06-2026 22:59 ]
Dat is leuk, maar zelf ben ik niet zo geïnteresseerd in placebo-oplossingen.Juancho schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:44:
[...]
Het is toch beide kanten op niet perse bewijzen? Dus dat het of niks doet of wel iets kan doen voor je run of anders voor je herstel? Vandaar mijn mening: mensen moeten het lekker zelf testen en als je voelt/merkt/denkt dat het iets positiefs doet...vooral dragen. Ik kan het daarom geen onzin noemen maar ook zeker niet de absolute waarheid.
Voor mij dus geen enkele reden om het of te bekritiseren of te promoten. Ik kan alleen aangeven dat ik ze 2x heb aangehad. Een halve marathon wedstrijd en een lange LSD run. Voor mijn gevoel had ik minder (snel)stijve benen maar ik kan dat nooit beargumenteren, laat staan bewijzen. Tis een gevoel en heel persoonlijk geloof ik er wel in dat de doorstroming/doorbloeding ergens kan bijdragen. Hoe minimaal ook. Draag ik daarom altijd die compressiesokken? Zeker niet, bij kortere loopjes sowieso niet en bij warm weer ook niet.
Valt een beetje in de categorie hete balsem die ik ook wel eens op mijn rug/benen smeer. Voor je gevoel helpt het, of het daadwerkelijk zo is...geen idee. En heel eerlijk? Dat interesseert me dan ook eigenlijk niks. Of dat topsporters na een prestatie een ijsbad in duiken. En zo zullen er vast nog tig dingen zijn waaronder ook de door jouw genoemde pronatie. Als niet perse bewezen kan worden dat je absoluut speciale schoenen moet hebben wil het niet zeggen dat die speciale schoenen alsnog beter kunnen zijn voor een loper. Dat is zo enorm persoonlijk en ook helemaal afhankelijk van de situatie. Ik had bijv. vorig jaar een topschoen van Saucony gekocht op aanrader van een goede hardloop vriend. Hij had dezelfde, was lyrisch. Ik trok ze aan en bij run 1 al een hele vervelende pijn onder de voet die maar niet weg ging. Veters anders gedaan, losser of strakker, de pijn bleef. 100% als ik met die schoen door zou blijven lopen ik blessures zou krijgen. Bewijst dit dat die schoen slecht is? Nee natuurlijk niet. Het bewijst wel voor mij dat het geen passende schoen was. Hoe goed het er allemaal op papier uitzag met demping, comfort en weet ik veel wat allemaal. Precies wat die beste man uit je genoemde artikel eigenlijk zegt:
[...]
Kortom en wederom: het is allemaal zo persoonlijk dat je er eigenlijk ook niks zinnigs kan over zeggen voor een ander.
Je haalt nu wel heel veel dingen door elkaar ook. Schoenen moeten inderdaad lekker zitten, dat is persoonlijk. Doet nog steeds niet af aan het bewezen ‘effect’ van die schoen. Dat is weer wat anders.
Ik heb ook flinke last gehad van shin splints en alles aangegrepen om er vanaf te komen. Corrigerende schoenen, compressiesokken, gelpacks om te koelen, rekken etc..Rhahyrion schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:28:
Wat echt verschil is gaan maken is rustiger opbouwen en krachttraining. Vooral het tempowerk was al snel een overbelasting. Na een (niet shin splint gerelateerde) gedwongen rustperiode, opnieuw opbouwen en wel rustig aan gedaan.
Krachttraining ben ik twee keer per week gaan doen (legday, ook 2x bovenlichaam). Naast de bekende squads e.d. ook focus op de kuiten en de tibialis anterior. Voor die laatste ook een tibialis bar gekocht. Ideaal om die spier flink te trainen. Deze samen met wat schijven werkt erg goed. Maar ook met een stuk elastiek kan je een eind komen.
Deze werkt echt ideaal i.c.m. wat schijven:
Ik heb geen sportschool abonnement en ben ook niet van plan om deze te nemen, maar ik vermoed dat er genoeg lichaamsgewicht workouts zijn voor het trainen van je benen en core. Ga ik eens naar kijken.
Blijft over of iemand nog een tip heeft qua sokken?. Ik sta zeker open voor normale hardloopsokken.
Ook daar zijn al vele discussies over gevoerd. De een vindt goedkope sokken prima en anderen zweren bij sokken van 1 van de dure merken.Rhahyrion schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:33:
Blijft over of iemand nog een tip heeft qua sokken?. Ik sta zeker open voor normale hardloopsokken.
Zelf heb ik hele simpele sokjes van de Decathlon: Hardloopsokken Run 900 halfhoog dun zwart | Decathlon
Oeh, damessokjesInZane schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:43:
[...]
Ook daar zijn al vele discussies over gevoerd. De een vindt goedkope sokken prima en anderen zweren bij sokken van 1 van de dure merken.
Zelf heb ik hele simpele sokjes van de Decathlon: Hardloopsokken Run 900 halfhoog dun zwart | Decathlon
Inderdaad die van Decathlon zijn goed en erg goede prijs/kwaliteit verhouding. "Run 900" collectie zou ik dan wel voor gaan (zoals je linkte), goedkopere zoals Run 600 zijn opzich oké maar kwalitatief duidelijk minder.
Ik heb verschillende geprobeerd, uiteindelijk het langst tevreden met Feetures. Zitten goed, wel prijzig. Garantie is wel top: ik stuurde mailtje en kreeg kortingsbon voor hetzelfde bedrag voor nieuwe. Vooral die merino zijn heel fijn. Soms met wat mazzel voor korting wel te krijgen ook, als je geluk hebt met de maat.
Falke sokken ging het bij m'n tenen snel kapot en die koop ik niet meer. Nike hetzelfde probleem.
Oh, dan heb ik vast de verkeerde te pakken. Nou ja, ze lijken erop.Slickk schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:50:
[...]
Oeh, damessokjes![]()
Inderdaad die van Decathlon zijn goed en erg goede prijs/kwaliteit verhouding. "Run 900" collectie zou ik dan wel voor gaan (zoals je linkte), goedkopere zoals Run 600 zijn opzich oké maar kwalitatief duidelijk minder.
Ik heb verschillende geprobeerd, uiteindelijk het langst tevreden met Feetures. Zitten goed, wel prijzig. Garantie is wel top: ik stuurde mailtje en kreeg kortingsbon voor hetzelfde bedrag voor nieuwe. Vooral die merino zijn heel fijn. Soms met wat mazzel voor korting wel te krijgen ook, als je geluk hebt met de maat.
Falke sokken ging het bij m'n tenen snel kapot en die koop ik niet meer. Nike hetzelfde probleem.
Deze nóg goedkopere sokken zijn het zelfs:
Dikke halfhoge hardloopsokken Run 500 set van 2 paar | Decathlon
Ze gaan bij mij een eeuw mee, in tegenstelling tot de dure compressiekousen (daar zijn ze weer) van Stox
[ Voor 15% gewijzigd door InZane op 01-07-2026 11:57 ]
Ik heb de Stox enkelsokken, heb ze ooit een keer gekregen. Ze zitten erg lekker wmb, maar merk verder niet per se verschil qua performance met mijn andere sokken (veel verschillende merken). Wat ik vooral denk te voelen is dat mijn voet minder dik wordt, waardoor je mogelijk minder last hebt van schuren in je schoen, maar dat is voor mij geen probleem.Rhahyrion schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:28:
Ik vind de Stox sokken wel ietwat dik voor echte warme dagen.
Ik doe hardlopen op mijn normale sokken, zie niet in waarom je er speciale sokken voor nodig hebt.
Doe ik ook, tot max 15-20k (2u max). En bij trail nog iets eerder.Shinji schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:25:
Ik doe hardlopen op mijn normale sokken, zie niet in waarom je er speciale sokken voor nodig hebt.
Daarna heb ik wel baat bij andere sokken, in mijn geval de Inji teensokken. De helpen tegen de blaren op mn tenen (was wel vooral een probleem bij ultras
Hallo allemaal,
Gebruiken jullie een hardloop coach/trainer en zo ja, wie zouden jullie aanraden?
Ik heb in 2024 mijn eerste marathon gelopen en heb toen een trainer gehad die voor mij wekelijks mijn schema's maakte en waar ik via whatsapp vragen aan kon stellen, voor 40 euro per maand. Ik ben nu aan het trainen voor mijn tweede marathon, ben lid geworden bij een atletiek vereniging en ik gebruik veel chat gpt en mijn ervaringen van al mijn trainingen van toen om voor mijzelf een schema te maken. Uiteraard bouw ik mijn long runs uit richting de 35 km, maar ik probeer ook zo steeds de optimale weekinvulling te maken. Ik vind de atletiekvereniging leuk, maar omdat het meer tijd kost dan zelf rennen en het "one size fits all" is weet ik niet of dit voor mij voor de lange termijn gaat zijn.
Wat zijn jullie ervaringen? Hardloop coaches, zelf, chat gpt, apps? Wie kan mij van wat advies voorzien
.
Ik loop nu +- 45-50 km per week en mijn streeftijd voor de marathon is 3 uur 30 (huidige halve marathon PB staat op 1:41 uit maart 2026 waarbij ik in de twee weken voor de wedstrijd niet helemaal fit was.
Groet Leon!
Gebruiken jullie een hardloop coach/trainer en zo ja, wie zouden jullie aanraden?
Ik heb in 2024 mijn eerste marathon gelopen en heb toen een trainer gehad die voor mij wekelijks mijn schema's maakte en waar ik via whatsapp vragen aan kon stellen, voor 40 euro per maand. Ik ben nu aan het trainen voor mijn tweede marathon, ben lid geworden bij een atletiek vereniging en ik gebruik veel chat gpt en mijn ervaringen van al mijn trainingen van toen om voor mijzelf een schema te maken. Uiteraard bouw ik mijn long runs uit richting de 35 km, maar ik probeer ook zo steeds de optimale weekinvulling te maken. Ik vind de atletiekvereniging leuk, maar omdat het meer tijd kost dan zelf rennen en het "one size fits all" is weet ik niet of dit voor mij voor de lange termijn gaat zijn.
Wat zijn jullie ervaringen? Hardloop coaches, zelf, chat gpt, apps? Wie kan mij van wat advies voorzien
Ik loop nu +- 45-50 km per week en mijn streeftijd voor de marathon is 3 uur 30 (huidige halve marathon PB staat op 1:41 uit maart 2026 waarbij ik in de twee weken voor de wedstrijd niet helemaal fit was.
Groet Leon!
Heb hier een aantal jaar terug een geweldig truucje gelezen om die kousen aan te doen. Je gebruikt een plastic zakje die je om je voet schuift. Daaroverheen schuif je dan heel gemakkelijk de compressiekous. Fluitje van 1 cent!Rhahyrion schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:28:
Ik gebruikte ooit die van Herzog, maar ben er mee gestopt. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat compressiekousen enig voordeel bieden met hardlopen. Wel schijnt het iets te doen na het hardlopen. Verbetert iets het herstel.
Proefondervindelijk weet ik dat de 600-serie ruimschoots voldoet. (5 jr geleden 8 paar gekocht, en ondanks wat luchtgaten bij de grote teen geen klachten) En dan de enkel versie. Want je wil er ondertussen wel 1 beetje kek uitzien!Slickk schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:50:
[...]
Oeh, damessokjes![]()
Wbt aantrekken compressiesokken... ik volg voor zowel de tubes (Herzog) als hele sokken (Stox) precies hoe ze het op hun websites laten zien. 0 problemen mee. Als je ze probeert aan te trekken als normale sokken, ja dan loop je idd te trekken en te hannesen...
Ik zit ook bij een atletiekvereniging. Natuurlijk is dat voor de groep, waarin je zit, een soort van "one size fits all", maar bij ons is er toch ook zéker wel persoonlijke begeleiding. Het schema wat ik krijg is in de basis voor iedereen die hetzelfde doel heeft (in mijn geval de marathon), maar hier en daar toegespitst op de persoon, simpelweg omdat iedereen een ander streeftijd heeft. In mijn geval loopt het schema op tot 5 tot 6x per week lopen. En gedurende training kan er altijd bijgeschaafd worden: beetje meer hier, beetje minder daar.Leondekort schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:24:
Hallo allemaal,
Wat zijn jullie ervaringen? Hardloop coaches, zelf, chat gpt, apps? Wie kan mij van wat advies voorzien.
Groet Leon!
Het schema vertelt niet hoe hard je moet lopen of iets dergelijks.. dat is een beetje de invulling, die je er zelf aan geeft. De trainer is er voor om daar over te waken. Één keer of 2x per week kom je samen naar de baan en gedurende week zijn er nog duurlopen en ander soort trainingen, zoals bostrainingen. Zelf kies ik er voor om één keer per week naar de baan te gaan. Dan sluit je met de trainer eventueel een en ander kort en heb je het over de voortgang. Voor de rest wil ik zelf mijn tijd graag in vullen, want gezin, baan, sideprojects, etc. Dus ik heb alle vrijheid verder en loop graag alleen.. het kost niet meer tijd dan zelf rennen met een app ofzo.
Ik denk niet dat ik de discipline kan opbrengen om zelf met een app aan de gang te gaan. Vind het fijn om een beetje die groepsdruk te hebben. En zo nu en dan mee te doen met wedstirjden samen met de andere leden (ondanks dat ik graag alleen loop, vind ik dat bij een wedstrijd toch fijn om met een groep te zijn).
Ik heb een tijd bij een atletiek vereniging gezeten, maar het overgrote deel zelf getraind. Ik heb een aantal verschillende trainingsmethoden uitgeprobeerd en daar tot nu toe mijn eigen mix van gemaakt. Ook een paar boeken gelezen.Leondekort schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:24:
Hallo allemaal,
Wat zijn jullie ervaringen? Hardloop coaches, zelf, chat gpt, apps? Wie kan mij van wat advies voorzien.
Groet Leon!
Maar ik zit er ook over te denken om een keer een persoonlijke coach te proberen, bv in aanloop naar Rdam. Voornamelijk om op maat gemaakte schemas te krijgen, die dan ook goed aangepast worden naar de situatie en de resultaten. En deels om er weer van te leren
Pff leuk zo'n ultra maar die intense vermoeidheid blijft duidelijk langer hangen dan de spierpijn
Ik maak best goede nachten, maar fris wakker worden is nog niet gelukt.
Maandag voelde ik me half ziek, dinsdag vooral een beetje futloos en lamlendig. Gister en vandaag vooral moe.
Spierpijn is wel weg zo ongeveer, dat viel me dan wel weer mee.
Ik was alweer effe vergeten dat dit er nog achteraan kwam
Ik maak best goede nachten, maar fris wakker worden is nog niet gelukt.
Maandag voelde ik me half ziek, dinsdag vooral een beetje futloos en lamlendig. Gister en vandaag vooral moe.
Spierpijn is wel weg zo ongeveer, dat viel me dan wel weer mee.
Ik was alweer effe vergeten dat dit er nog achteraan kwam
Haha mooi hè. Hier vergelijkbaar. Ik slaap als een blok maar word ook nog wel wat meer vermoeid wakker.
Dinsdag de benen wat los gefietst, vanmiddag weer een eerste loop sinds zondag! Nu vizier op de VUT eind Juli!
Dinsdag de benen wat los gefietst, vanmiddag weer een eerste loop sinds zondag! Nu vizier op de VUT eind Juli!
Na een knie blessure die ik onder controle heb gekregen met krachttraining en looptechniek aanpassingen (ik was een behoorlijke haklander). Ik ben nu bezig met een opbouwschema van 0-5Km, rustig aan opbouwen en niet te veel willen doen.
Qua looptechniek heb ik de aanpassing gedaan om meer op mijn mid/voorvoet te landen en ik probeer meer stappen per minuut te zetten. Het resulteert echter in een (denk ik) wat hoog tempo van 6 min/km.
Nu kun je het misschien al raden, ik begin last van mijn hiel (hielspoor denk ik) te krijgen. Iemand tips om dit vroeg de kop in te drukken? Ik heb al kuit rek en strek oeffeningen gevonden die ik dagelijks doe en ik zal proberen om mijn paslengte nog verder te verkorten (en daarmee hopenlijk het tempo iets te verlagen), maar dit is erg lastig.
Qua looptechniek heb ik de aanpassing gedaan om meer op mijn mid/voorvoet te landen en ik probeer meer stappen per minuut te zetten. Het resulteert echter in een (denk ik) wat hoog tempo van 6 min/km.
Nu kun je het misschien al raden, ik begin last van mijn hiel (hielspoor denk ik) te krijgen. Iemand tips om dit vroeg de kop in te drukken? Ik heb al kuit rek en strek oeffeningen gevonden die ik dagelijks doe en ik zal proberen om mijn paslengte nog verder te verkorten (en daarmee hopenlijk het tempo iets te verlagen), maar dit is erg lastig.
ja losfietsen had ik maandag al gedaan, ging best prima. Di-wo-do doe ik niks, morgenochtend op half vermogen wel weer spinning denk ik. En dan misschien zondag weer een klein loopje.maikel_rox schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:22:
Haha mooi hè. Hier vergelijkbaar. Ik slaap als een blok maar word ook nog wel wat meer vermoeid wakker.
Volgende Ultra over 4 weken is voor mij nog niet haalbaar
[ Voor 3% gewijzigd door Stefangrp op 02-07-2026 09:17 ]
Zoiets kopen of een tennisbal gebruiken:bakvis schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:05:
Na een knie blessure die ik onder controle heb gekregen met krachttraining en looptechniek aanpassingen (ik was een behoorlijke haklander). Ik ben nu bezig met een opbouwschema van 0-5Km, rustig aan opbouwen en niet te veel willen doen.
:strip_exif()/f/image/cA6D8lK5XHA9OIsaGVdeyIjf.jpg?f=fotoalbum_small)
Ik ben zelf erg fan van deze, maar helaas alleen buiten de EU te verkrijgen. Heb hem zelf vanuit de usa besteld en shipping voor lief genomen: roll recovery R3
[ Voor 11% gewijzigd door Wyke op 02-07-2026 09:36 ]
Weer vlotte belastbaarheid zit wat dat betreft voor mij wel goed gelukkig. In de regel altijd weer vlot hersteld, op sterkte en belastbaar. Ook eigenlijk bijna nooit last van pijntjes of ongemakken gelukkig. Hier staat er dan ook nog wel het een en ander op ‘t programma, in wisselende afstanden:
- VUT.
- Austerlitz Ultra.
- Dam tot Dam.
- AMS marathon.
- Zevenheuvelenloop.
En hiermee rollen over de pees tussen hiel en tenen?Wyke schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:29:
[...]
Zoiets kopen of een tennisbal gebruiken:
[Afbeelding]
Ik ben zelf erg fan van deze, maar helaas alleen buiten de EU te verkrijgen. Heb hem zelf vanuit de usa besteld en shipping voor lief genomen: roll recovery R3
Er zijn wel wat oefeningen om je voet te versterken en je voet "juist" te belasten tijdens het lopen. Running Rewired is een uitstekende resource hiervoor (en er staat nog veel meer in voor de fanatiekelingen)
Toen ik hielspoor had ben ik naar een specifieke fysio geweest die met een soort van massage gun dat pijnlijke plekje behandelde. Niet heel prettig maar ik was wel veel sneller dan verwacht van mijn hielspoor af. En ik had het flink. Kan je de partij doorsturen maar weet wel dat ze in Zwolle zitten.Wyke schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:29:
[...]
Zoiets kopen of een tennisbal gebruiken:
[Afbeelding]
Mijn vrouw heeft veel gehad aan Shockwave: Extracorporele schokgolfbehandeling - Wikipediabakvis schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:05:
Er zijn in Nederland genoeg fysio's die dat doen volgens mij. Moet er wel bij zeggen dat mijn vrouw al een tijdje rondliep met serieuze hielspoor-klachten.
Bedankt voor alle tips, ik heb nog geen hele zware klachten. Kan nog gewoon lopen maar het voelt wat gevoelig/begin pijnlijk. Ik hoop dat ik nog op tijd ben om zware klachten voor te kunnen zijn.
Ik ga eens met een tennisbal aan de slag!
Ik ga eens met een tennisbal aan de slag!
Kan rechtstreeks naar /runningcirclejerk...
Leuk geprijst.runnin13 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:29:
Nog andere lopers de nieuwe Radicale Luchtstroom gescoord van Nike?
Ben erg benieuwd naar hoe koel het is en hoe droog het blijft.[Afbeelding]
[Afbeelding]
runnin13 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:29:
[Afbeelding]
- Ik draag geen petjes
- Ik vind het shirt/singlet - ahum - lelijk en ook nog eens duur
Ja, gebruik ik ook. Een zelfgemaakte versie. Waarbij ik het witte stoffengedeelte heb weggelaten. Zit heerlijk en keigoeie airflow.runnin13 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:29:
[Afbeelding]
jepbakvis schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:04:
[...]
En hiermee rollen over de pees tussen hiel en tenen?
Juancho schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:53:
[...]
Toen ik hielspoor had ben ik naar een specifieke fysio geweest die met een soort van massage gun dat pijnlijke plekje behandelde. Niet heel prettig maar ik was wel veel sneller dan verwacht van mijn hielspoor af. En ik had het flink. Kan je de partij doorsturen maar weet wel dat ze in Zwolle zitten.
Shockwave kan ook helpen, maar bij mij heeft het voor geen ene meter geholpen. Alleen het uur na de behandeling was het enigszins verdoofd door de "klappen", maar verder heeft het niet geholpen. En ik heb het echt wel geprobeerd, denk dat ik iets van 10 behandeling heb gehad.InZane schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:08:
[...]
Mijn vrouw heeft veel gehad aan Shockwave: Extracorporele schokgolfbehandeling - Wikipedia
Er zijn in Nederland genoeg fysio's die dat doen volgens mij. Moet er wel bij zeggen dat mijn vrouw al een tijdje rondliep met serieuze hielspoor-klachten.
En je loopt zeker ook nog op blote voeten?Hazalnootpuur schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:57:
[...]
Ja, gebruik ik ook. Een zelfgemaakte versie. Waarbij ik het witte stoffengedeelte heb weggelaten. Zit heerlijk en keigoeie airflow.
Het leest alsof je blessure mogelijk door haklanding kwam - hoe ben je tot die conclusie gekomen? Meer stappen per minuut op hetzelfde tempo (oftewel kortere passen ben ik helemaal voor), maar landing aanpassen zie ik niet helemaal als noodzaak. Er zijn bijv Olympische atleten in de top 10 te vinden die op hun hak landen. In de meeste literatuur komt men wat terug op het feit dat voorvoet/middenvoetlanding heilig zou zijn. Hoewel de meeste "supershoes", schoenen met premium schuim en carbon plaat, nog wel gericht zijn op middenvoet/voorvoetlanders.bakvis schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:05:
Hm interessant, je verwacht dat er op termijn superschoenen voor haklanders gaan komen? Ik was niet op de hoogte van deze beweging.Slickk schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:17:
[...]
Hoewel de meeste "supershoes", schoenen met premium schuim en carbon plaat, nog wel gericht zijn op middenvoet/voorvoetlanders.
Hangt af van de ene schoen tov de andere.
De Saucony Endorphin Speed 5 zou heel geschikt zijn voor haklanders.
Uit eigen ervaring waren de vroegere Vaporfly’s heel geschikt voor haklanders maar de nieuwste versie niet. Ook de Adizero Adios Pro 4 is niet goed voor haklanding.
De Saucony Endorphin Speed 5 zou heel geschikt zijn voor haklanders.
Uit eigen ervaring waren de vroegere Vaporfly’s heel geschikt voor haklanders maar de nieuwste versie niet. Ook de Adizero Adios Pro 4 is niet goed voor haklanding.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EWQRhzwYmMSZOlRbhbve8cBh.jpg?f=user_large)
Vandaag vers paar loopschoenen ontvangen (rechts nieuw
Met de oude 99 keer gelopen en 1052 KM gedaan sinds september. Het is ergens wel een bijzonder paar, want met deze heb ik voor het eerst zonder problemen langere afstanden en hoger volume kunnen lopen en uiteindelijk mijn eerste halve marathon vorig jaar. Misschien dat ze nog wat langer mee zouden kunnen, maar ik denk dat hun tijd wel is gekomen en vervangen beter is voor het gestel.
[ Voor 16% gewijzigd door Dupje op 03-07-2026 12:05 ]
Ik ben een haklander en heb zelf hele goeie ervaringen met de Saucony Endorphin Pro 4.
https://runrepeat.com/saucony-endorphin-pro-4
Ik heb ook al goeie verhalen gehoord over de Pro 5 dus deze staat op de nominatielijst als volgende wedstrijdschoen.
https://runrepeat.com/saucony-endorphin-pro-4
Ik heb ook al goeie verhalen gehoord over de Pro 5 dus deze staat op de nominatielijst als volgende wedstrijdschoen.
Ongeveer, het is de Defyance Max, wat eigenlijk gewoon een heruitgave is van de originele Ghost Max.My-life schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:16:
@Dupje De Brooks Ghost Max zo te zien? RunRepeat schreef, "Durable outsole with long-lasting performance". Dat blijkt wel te kloppen. Je hebt ze wel heel mooi vlak afgesleten zeg.
De Ghost Max 4 komt binnenkort uit, denk na de zomer er eens een test mee te doen.
Nou, na paar weken rust (mede vanwege de hitte) vandaag weer voor het eerst gelopen sinds mijn kuit blessure. Nu 3km volgemaakt zonder last te krijgen van mijn kuit dus dat stemt hoopvol. Wil komende weken ook wat extra krachttraining gaan doen weer wat spieren te kweken. Het viel me wel zwaar in elk geval.
Het 'activeren' van de carbonplaat is volgens mij gewoon wat lastiger als haklander. De afwikkeling is anders.InZane schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:50:
[...]
Hm interessant, je verwacht dat er op termijn superschoenen voor haklanders gaan komen? Ik was niet op de hoogte van deze beweging.
Als ik de reviews mag geloven zijn inderdaad de schoenen met carbonplaat van Saucony wat generieker en toegankelijker voor haklanders. Vooral Nike is/was meer gericht op voorvoetlanders, simpelweg omdat ze die ontwikkeld hebben met atleten die op voorvoet landen.
Je had het over 'nog wel gericht zijn op middenvoet/voorvoetlanders', dus ik dacht dat je bedoelde dat meer fabrikanten overgaan op superschoenen die tevens geschikt zijn voor haklanders.Slickk schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:51:
[...]
Het 'activeren' van de carbonplaat is volgens mij gewoon wat lastiger als haklander. De afwikkeling is anders.
Als ik de reviews mag geloven zijn inderdaad de schoenen met carbonplaat van Saucony wat generieker en toegankelijker voor haklanders. Vooral Nike is/was meer gericht op voorvoetlanders, simpelweg omdat ze die ontwikkeld hebben met atleten die op voorvoet landen.
Saucony lijkt inderdaad wat toegankelijker te zijn.
Mij maakt het verder weinig uit, ik ben als vanzelf gegroeid van haklanding naar mid/voorvoet-landing. Enige carbonschoenen die ik heb zijn de Zoom Fly 6 en Vaporfly 4. Ik kan me voorstellen dat een haklander binnen 1 marathon een paartje VF4 kan afschrijven
Ik loop nu een aantal jaar, en pas sinds een aantal dagen/weken hoor en lees ik zaken over voorvoet/haklanding. Ben eens begonnen toen met schoenen kopen in een hardloop winkel, alwaar asics werd aangeraden bij mijn schijnbaar normale loopstijl, en verder eigenljik telkens nieuwe schoenen gekocht in deze serie. Eigenlijk alleen maar kortdurende liesblessures gehad, mogelijk door tennis. Wel al halve marathons en een hele marathon gelopen.
Maar ik heb eigenlijk geen idee of ik voorvoet/middenvoet of haklanding heb. Maakt dat uit? Hoe kom ik er achter?
Maar ik heb eigenlijk geen idee of ik voorvoet/middenvoet of haklanding heb. Maakt dat uit? Hoe kom ik er achter?
Kijken naar het slijtagepatroon van de zolen van je (gebruikte) schoenen.Megupe schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:32:
Grote teen vooral, dus zal wel voorvoet zijnInZane schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:33:
[...]
Kijken naar het slijtagepatroon van de zolen van je (gebruikte) schoenen.
Voor de lopers die ooit denken aan deelname aan de Marathon des Sables, is er in Alphen aan de Rijn op 10 juli een speciale avond met informatie en ervaringen over de MDS:
On July 10, Trailrun Store (The Netherlands) invites you to a special evening dedicated to MDS.
Daniel Brouwer and Richard Langerak, finishers of the MDS Legendary, will share their experience, from training and race strategy to the highs, lows and unforgettable moments of crossing the finish line.
Join an exceptional round table featuring Ragna Debats, winner of the MDS Legendary in 2021, alongside Olga Maas, winner of MDS Jordan 2025 and Rory Coleman, a 19-time finisher.
Discover exclusive insights from the MDS team during a keynote presentation by Xavi Nunes, MDS Development Director.
The perfect opportunity to step into the world of MDS, meet fellow participants, and, if you're already registered for an event, ask all the questions you may have and receive expert advice to help you prepare.
Date: Friday, July 10, from 6:30 PM to 8:30 PM
Register for the event: https://waaultra.typeform.com/to/StNPNRYT
Google Maps - Trailrun Store https://maps.app.goo.gl/hqjosawSAvDyXQYG7
Wanneer er gekeken wordt naar voorvoet-, of hiellanders, blijkt uit onderzoek dat een X percentage (zeg 70 procent )start met voorvoetlanding, maar gedurende de wedstrijd, vanwege vermoeidheid overgaat naar middenvoet- en hiellanding, zelfs de elite. En bij de finish percentage X (zeg 55%) met hiellanding over de streep komt.Slickk schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:51:
[...]
Het 'activeren' van de carbonplaat is volgens mij gewoon wat lastiger als haklander. De afwikkeling is anders.
Conclusie kwam door de fysiotherapeut waar ik een aantal behandelingen heb gehad voor dit probleem.Slickk schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:17:
[...]
Het leest alsof je blessure mogelijk door haklanding kwam - hoe ben je tot die conclusie gekomen? Meer stappen per minuut op hetzelfde tempo (oftewel kortere passen ben ik helemaal voor), maar landing aanpassen zie ik niet helemaal als noodzaak. Er zijn bijv Olympische atleten in de top 10 te vinden die op hun hak landen. In de meeste literatuur komt men wat terug op het feit dat voorvoet/middenvoetlanding heilig zou zijn. Hoewel de meeste "supershoes", schoenen met premium schuim en carbon plaat, nog wel gericht zijn op middenvoet/voorvoetlanders.
Oorzaak lag volgens hem in de haklanding en het teveel naar buiten zwaaien van het onderbeen tijdens het rennen.
Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
:strip_exif()/f/image/Mb9lGAaHCMqWRQXU8Xok9YRu.jpg?f=fotoalbum_large)