Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:40
Ik loop op vakantie meestal meer, juist meer tijd omdat je niet naar je werk hoeft. Lekker om 8 uur er op uit en even een uurtje omgeving verkennen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-09 21:20
karsb23 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:09:
Goedemiddag, ik ben een beetje aan het tobben met mijn lange duurlopen voor de geplande kustmarathon begin oktober. Ik heb afgelopen zondag een duurloop gedaan van 30K met een aantal blokken op marathon-tempo (4:55/km). Het voelt raar dat mijn zone 2 (tot 155 bpm) de eerste 8 kilometer sneller is dan mijn marathon-tempo. Ik wil wel echt op 4:55 trainen omdat de kustmarathon veel zwaarder is dan op het asfalt. Ik merkte namelijk bij mijn eerste marathon veel profijt te hebben gehad bij het oefenen op het specifieke gewenste tempo te lopen zodat je hieraan ruim gewend raakt.

Hieronder een overzicht van de training:
8K zone 2 op 4:50 met een hartslag van 150
6K marathon tempo op 4:53 met een hartslag van 154
2K zone 2 op 5:00 met een hartslag van 155
4K marathon tempo op 4:52 met een hartslag van 157
4K zone 2 op 5:15 met een hartslag van 155
2K marathon tempo op 4:53 met een hartslag van 165
4K zone 2 op 5:26 met een hartslag van 157

Mijn vraag is dus eigenlijk concreet: is dit nu een goeie training geweest? Moet ik het marathon-tempo toch hoger gaan zetten om sneller in die zone 3 te kruipen? Moet ik juist lager in mijn zone 2 gaan zitten? Zoals jullie al merken, ben ik hier nog een beetje mee aan het tobben.
Je moet een duidelijker onderscheid maken. Nu was gewoon alles aan hetzelfde tempo. Behalve dan de laatste 2 keer 4 km “zone 2” die wel trager waren.
Je hartslag kruipt sowieso omhoog bij zo’n lange duurloop: “cardiac drift”.
Imho zou je beter 5:25 als rustig tempo kiezen en 4:55 als marathontempo.

Edit: had half en half gedacht aan Rotterdam marathon in voorjaar 2026 maar mijn vrouw wil gaan skien de eerste week van de paasvakantie 8)7 . En het is duidelijk wie het ten huize Hartloper voor het zeggen heeft.

Dus Rotterdam wordt het niet. Even verder zoeken welke dan wel. Een snelle marathon in het voorjaar, bij voorkeur in België of Nederland. Niet de marathon van Gent, die is qua datum (30 maart) wel ideaal maar het parcours ben ik beu.
Leiden misschien...

[ Voor 14% gewijzigd door Hartloper op 02-09-2025 20:17 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07:42
Ik lees hier regelmatig ervaringen van lopers die tijdens trailruns de nodige hoogtemeters overwinnen. Ik heb daar slechts weinig ervaring mee. Maar tijdens mijn vakantie heb ik Garmin een route laten maken waarin bijna 250 klimmeters waren opgenomen. Helaas zat die stijging vrijwel compleet geconcentreerd tussen de 4 en 5,5 km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJ4wbo9rUSFAe3n9LF8ESnwjSf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7JeSKr4aWMXeBvV4kpJcvdy0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoopte op een ontspannen tempo de hele klim hardlopend te kunnen doen. Maar pfoe! Dat viel vies tegen. Mijn hartslag schoot omhoog en ik kon niet anders dan minuten lang wandelen. Bergaf was ook geen pretje. Op het steile pad vol steentjes kostte het me veel moeite om af te remmen. Gelukkig ben ik niet gevallen. Wat plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQGlvK0Vc7cQMQ8eaAqi_BV6NCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VkeCzNYtU9YI4kdrD5oxexpm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAFHFqrUI1ADaOt6bj3TSDZAsJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mdnehp0Ximg89rYdl3o96i9J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxVZwI6voPIc0jbowk1kEgdjUUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27ngbYsouKPuxT8W7g3d3Dei.jpg?f=fotoalbum_large

Spannende ervaring, leuk om eens zo'n run te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:45
Re: op vakantie lopen.

Hier ook, altijd grootste plannen. Komt zelden iets van terecht.
3 weken Engeland met 2 jonge kids... De tijd zou er kunnen zijn maar ben al zó actief dat extra hardlopen de energielevels tot op het 0 punt zou brengen wat de vakantie niet echt leuker maakt. 3x een kort rondje gepakt (7, 5 en 10k), meer zat er echt niet in de tank.

Mijn Garmin is ook helemaal het padje af, gisteren 15k gelopen, vandaag training readiness van 1 :X Volgens mij denkt ie dat ik weet van voor af aan moet beginnen.
Vandaag toch lekker een 6k herstelloopje gedaan, hij kan me wat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:59
HenRun schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:14:
Ik lees hier regelmatig ervaringen van lopers die tijdens trailruns de nodige hoogtemeters overwinnen. Ik heb daar slechts weinig ervaring mee. Maar tijdens mijn vakantie heb ik Garmin een route laten maken waarin bijna 250 klimmeters waren opgenomen. Helaas zat die stijging vrijwel compleet geconcentreerd tussen de 4 en 5,5 km.

[Afbeelding]

Ik hoopte op een ontspannen tempo de hele klim hardlopend te kunnen doen. Maar pfoe! Dat viel vies tegen. Mijn hartslag schoot omhoog en ik kon niet anders dan minuten lang wandelen. Bergaf was ook geen pretje. Op het steile pad vol steentjes kostte het me veel moeite om af te remmen. Gelukkig ben ik niet gevallen. Wat plaatjes:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lijkt me een pijnlijk rondje :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:15

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geen enkel probleem om lopend naar boven te gaan, sterker nog in wedstrijden doe ik niet anders. Hellingen onder 5-6 procent kan ik nog wel hardlopend doen, maar daarboven is het efficiënter om te wandelen/powerhiken.

Naar beneden is vooral veel oefenen, korte pasjes en proberen je voeten onder te laten neerkomen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:42
Gisteren een wedstrijdje gelopen van iets meer dan 6km.
Deze loop was in ieder geval het doel om mijn PR op de 5km te verbeteren, deze stond op 23:10. Tijdens het inlopen merkte ik al dat mijn hartslag al een stuk hoger lag dan normaal, en het voelde best warm en benauwd aan.
Het doel was om op 4:20 min/km te lopen, waarbij ik de klassieke fout maken om iets te hard te starten. Ik wilde niet te langzaam starten omdat ik in mijn vorige 5km loopjes nog wel over had, maar rond de 4:10 de eerste ronde was ook wel iets te snel.
Tijdens mijn race viel de hartslag wel direct op, deze lag al snel boven de 180 waarbij mijn omslagpunt rond de 174 slagen zit. Uiteindelijk merkte ik dat met km 4 waarbij ik echt flinke steken in mijn zij kreeg en niet meer ontspannen kon lopen. Noodgedwongen het tempo iets laten zakken. Uiteindelijk was km 5 en 6 drama, en zat er nog wel een versnelling aan het einde in.
Uiteindelijk gemiddeld tempo van 4:29 min/km en de 5 km gelopen in 22:03, PR!

Die steken in mn zij waren wel echt vervelend, want mijn benen voelde nog goed aan maar het ademhalen lukt dan niet meer ontspannen. Of dit komt door het benauwde weer, dat ik te lang op een hoge hartslag loop (te snel gelopen), de verkoudheid, of door de halve marathon 10 dagen geleden is dan de vraag. Bovenal een mooie tijd gelopen en een hap uit mijn persoonlijke record en weer wat wijzer voor een volgende loop!

verbeterenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NyamlZ5GMTRuJRa1iO-wPgEKyM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9wHLS8yvejqLUmgGbs9Fl5lc.png?f=fotoalbum_large
GIsteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik loop vaak in de duinen met af en toe best steile klimmetjes, de 'kunst' is om dan op je pas te letten (tempo sowieso loslaten). Met kleine pasjes, beetje op je tenen, is een steile helling vaak nog wel te doen. Maar je hartslag gaat inderdaad wel door het dak en je voelt de verzuring vrij snel in je benen. Naar beneden is het vooral kunst om heel geconcentreerd te lopen en niet te laten verleiden tot een hoog tempo. Na een paar keer gaat het steeds makkelijker.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-09 15:44
Secsytime schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:13:
[...]

Maar je gaat je toch wel inschrijven, dus het maakt niet uit.. ;)

Al zouden ze 10 euro vragen zouden mensen zich nog inschrijven. Het verbaast me dat ze dit bij de majors nog niet doen..
London had volgens mij 1,5 miljoen aanmeldingen voor 2026?
Behoorlijk lucratief als ze 5 euro zouden rekenen voor een pre-registratie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Luapper schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:21:
Re: op vakantie lopen.

Hier ook, altijd grootste plannen. Komt zelden iets van terecht.
3 weken Engeland met 2 jonge kids... De tijd zou er kunnen zijn maar ben al zó actief dat extra hardlopen de energielevels tot op het 0 punt zou brengen wat de vakantie niet echt leuker maakt. 3x een kort rondje gepakt (7, 5 en 10k), meer zat er echt niet in de tank.

Mijn Garmin is ook helemaal het padje af, gisteren 15k gelopen, vandaag training readiness van 1 :X Volgens mij denkt ie dat ik weet van voor af aan moet beginnen.
Vandaag toch lekker een 6k herstelloopje gedaan, hij kan me wat :+
Bekend probleem, ik had in mijn vakantie wel veel intensieve wandelingen gehad (regelmatig 1000 hoogtemeters en meer) , maar daar doet Garmin schijnbaar niet zoveel mee. Na mijn vakantie ging ie dan ook van 'niet productief' naar 'te intensief' met een training readiness die ook alle kanten op schoot (met hersteltijden van 4 dagen en meer). Na een weekje bedacht ie schijnbaar dat het toch allemaal wel goed ging en stapte hij van de ene op de andere dag over naar 'productief' met normale hersteltijden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:23
Vraagje voor de ervaren lopers hier; zaterdag een 10 km wedstrijdje op de planning. Is niet iets waar ik specifiek voor getraind heb ofzo, maar past prima in mijn loopschema van het moment dus ik heb me laten overhalen om mee te doen.

Nu zegt mijn Garmin dat ik er ongeveer 51 minuten over doe (kan het scherm niet meer terugvinden). Mijn Stryd zegt echter dat ik het in 46:32 kan afraffelen.... Dat verschil maakt me nogal onzeker qua waar ik op moet vertrekken.

Heb slechts 1x een 10k wedstrijd gelopen, resultaat 50:01, maar dat is jaren terug. Toen trainde ik harder (maar niet perse slimmer). Volgens mij Garmin heb ik ooit 49:08 gelopen in een training, was me er totaal niet bewust van.

Zou uiteraard graag mijn PR wat aanscherpen, maar weet niet goed hoe dit aan te pakken.

De twijfel komt met name omdat ik in Stryd dit grafiekje zie;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4RHPe73BeGEtvtc6ROazWOSKs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4sqRBBOodpfBmnfX7X9YV2e.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals te zien is is het gemodelleerde witte lijntje vrij stabiel van 8 tot 35 minuten en zakt dan iets. Mijn lijntje zakt na een minuut of 17 a 18 veel sneller. Maar dat komt ook wel doordat het schema van Stryd je nooit langer dan 15 minuten stevig laat lopen.

De laatste keer dat ik 15 minuten vol gas moest lopen van Stryd liep ik dat in 4,5 minuten per km. Daarbij loop je je wel echt het snot voor ogen dus dat is in mijn beleving absoluut geen reeël tempo voor 10 km. De vraag is alleen hoeveel je in moet leveren om het behapbaar te houden.

Ik heb nog een race calculator (van pro run) ingevuld. Daar geef ik dan aan dat ik 3 km gelopen heb in 13,5 minuten (15 minuten is niet in te vullen namelijk) en dan zegt die calculator 4:57 per km is haalbaar, oftewel 49:33. Dat voelt voor mij als een logische gulden middenweg, maar nog steeds ambitieus...

Iemand een idee/tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09 12:28
@MiKeZZa je zou wat conservatiever kunnen starten, bijvoorbeeld rond 5:05 (komt enigszins overeen met de 51min eindtijd die Garmin aangeeft) en dan halverwege je laten leiden door je gevoel: gaat dit makkelijk genoeg om wat te versnellen? Bijv via 5:00/km richting 4:55/km? Of moet je na 5km al flink werken om constant te blijven lopen?

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:07
Met nog iets minder dan 2 maanden te gaan tot de Amsterdam marathon en het weer op dit moment,
vroeg ik mij af wat jullie ervaringen zijn met betrekking tot de kleding die je aan trekt tijdens het rennen van een marathon event of in ieder geval een langere afstand event in de regen (+ lagere temperaturen).

Op de fiets trek ik een regenjas aan, maar ben bang dat dit bij het hardlopen echt veel te warm gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
MiKeZZa schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:23:
Vraagje voor de ervaren lopers hier; zaterdag een 10 km wedstrijdje op de planning. Is niet iets waar ik specifiek voor getraind heb ofzo, maar past prima in mijn loopschema van het moment dus ik heb me laten overhalen om mee te doen.

Nu zegt mijn Garmin dat ik er ongeveer 51 minuten over doe (kan het scherm niet meer terugvinden). Mijn Stryd zegt echter dat ik het in 46:32 kan afraffelen.... Dat verschil maakt me nogal onzeker qua waar ik op moet vertrekken.

Heb slechts 1x een 10k wedstrijd gelopen, resultaat 50:01, maar dat is jaren terug. Toen trainde ik harder (maar niet perse slimmer). Volgens mij Garmin heb ik ooit 49:08 gelopen in een training, was me er totaal niet bewust van.

Zou uiteraard graag mijn PR wat aanscherpen, maar weet niet goed hoe dit aan te pakken.

De twijfel komt met name omdat ik in Stryd dit grafiekje zie;

[Afbeelding]

Zoals te zien is is het gemodelleerde witte lijntje vrij stabiel van 8 tot 35 minuten en zakt dan iets. Mijn lijntje zakt na een minuut of 17 a 18 veel sneller. Maar dat komt ook wel doordat het schema van Stryd je nooit langer dan 15 minuten stevig laat lopen.

De laatste keer dat ik 15 minuten vol gas moest lopen van Stryd liep ik dat in 4,5 minuten per km. Daarbij loop je je wel echt het snot voor ogen dus dat is in mijn beleving absoluut geen reeël tempo voor 10 km. De vraag is alleen hoeveel je in moet leveren om het behapbaar te houden.

Ik heb nog een race calculator (van pro run) ingevuld. Daar geef ik dan aan dat ik 3 km gelopen heb in 13,5 minuten (15 minuten is niet in te vullen namelijk) en dan zegt die calculator 4:57 per km is haalbaar, oftewel 49:33. Dat voelt voor mij als een logische gulden middenweg, maar nog steeds ambitieus...

Iemand een idee/tip?
Het blijft natuurlijk persoonlijk, maar ik liep de 10 km in 49 minuten een week nadat ik de 3km ook net aan in 4:30/km liep. En zeker als je al een keer in een training rond de 49 minuten hebt gelopen zou ik beginnen op 5:00/km en gewoon kijken hoe het gaat. Als dat lekker gaat kun je altijd weer wat versnellen.

Sowieso kun je in connect kijken in wat voor training je die 49:08 hebt gehaald en wanneer en of dat daarmee een realistische tijd is. Want als dat om een run gaat die je in 1 keer hebt gelopen met waarschijnlijk nog wat extra kilometers, dan kun je er wel van uit gaan dat je daar in een wedstrijd 'makkelijk' onder kunt komen

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
estorino schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:51:
@MiKeZZa je zou wat conservatiever kunnen starten, bijvoorbeeld rond 5:05 (komt enigszins overeen met de 51min eindtijd die Garmin aangeeft) en dan halverwege je laten leiden door je gevoel: gaat dit makkelijk genoeg om wat te versnellen? Bijv via 5:00/km richting 4:55/km? Of moet je na 5km al flink werken om constant te blijven lopen?
Thanks. Gevoelsmatig is een negatieve split lopen is wat ik echt (nog) niet kan. Maar misschien moet ik er gewoon voor gaan.
redwing schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:06:
[...]

Het blijft natuurlijk persoonlijk, maar ik liep de 10 km in 49 minuten een week nadat ik de 3km ook net aan in 4:30/km liep. En zeker als je al een keer in een training rond de 49 minuten hebt gelopen zou ik beginnen op 5:00/km en gewoon kijken hoe het gaat. Als dat lekker gaat kun je altijd weer wat versnellen.

Sowieso kun je in connect kijken in wat voor training je die 49:08 hebt gehaald en wanneer en of dat daarmee een realistische tijd is. Want als dat om een run gaat die je in 1 keer hebt gelopen met waarschijnlijk nog wat extra kilometers, dan kun je er wel van uit gaan dat je daar in een wedstrijd 'makkelijk' onder kunt komen
Thanks. Dat geeft in ieder geval wat richting. Liep jij in je schema wel snellere langere loopjes?

Die training moeten we eigenlijk vergeten, dat is een paar jaar terug vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
MiKeZZa schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:26:
[...]
Thanks. Dat geeft in ieder geval wat richting. Liep jij in je schema wel snellere langere loopjes?

Die training moeten we eigenlijk vergeten, dat is een paar jaar terug vermoed ik.
Dat is ergens begin dit jaar geweest en toen zat ik op een 10km schema van Trenara en die heeft een lange rustige duurloop, een recuperatie duurloop (nog rustiger en wat korter), interval en duurloop/strides. Maar er zitten maar weinig snellere/langere loopjes in en de snellere stukken zijn altijd een stuk minder dan die 10km.

Wel zit ik intussen op een halve marathon schema dus momenteel zijn de loopjes nog maar zelden minder dan 10km :+

Maar als die training al van een tijd terug is, zou ik eens kijken naar de trainingen die je de afgelopen maanden hebt gedaan en daarmee een schatting maken. Maar mijn ervaring is dus wel dat je in een wedstrijd redelijk makkelijk je trainingstijden verslaat.

En daarbij, je geeft zelf al aan dat het vooral een loop is die goed in je schema past. Ik zou hem dan ook als training gebruiken, een goede snelheid pakken en onderweg wat bijsturen. En aangezien je eigenlijk dat PR van 50 minuten wil halen en alle voorspellingen daar ook in de buurt komen zou ik me daar op richten.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:45
MiKeZZa schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:26:
[...]

Thanks. Gevoelsmatig is een negatieve split lopen is wat ik echt (nog) niet kan. Maar misschien moet ik er gewoon voor gaan.
Ja joh, gewoon doen. Niet halen is geen ramp :)
Ik vind persoonlijk een negatieve split lopen bij de 10k heel fijn. Als je wat rustiger start zijn die laatste 2k op karakter vaak juist goed te versnellen en voelt dat vrij natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kepler
Jasperoo schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:03:
Met nog iets minder dan 2 maanden te gaan tot de Amsterdam marathon en het weer op dit moment,
vroeg ik mij af wat jullie ervaringen zijn met betrekking tot de kleding die je aan trekt tijdens het rennen van een marathon event of in ieder geval een langere afstand event in de regen (+ lagere temperaturen).

Op de fiets trek ik een regenjas aan, maar ben bang dat dit bij het hardlopen echt veel te warm gaat zijn.
Alle wedstrijden boven de 5 graden loop ik sowieso kort kort, ik loop mezelf snel warm. Of het nu regent of niet :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WizzlerNL
Littlegupper schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:09:
Gisteren een wedstrijdje gelopen van iets meer dan 6km.
Deze loop was in ieder geval het doel om mijn PR op de 5km te verbeteren, deze stond op 23:10. Tijdens het inlopen merkte ik al dat mijn hartslag al een stuk hoger lag dan normaal, en het voelde best warm en benauwd aan.
Het doel was om op 4:20 min/km te lopen, waarbij ik de klassieke fout maken om iets te hard te starten. Ik wilde niet te langzaam starten omdat ik in mijn vorige 5km loopjes nog wel over had, maar rond de 4:10 de eerste ronde was ook wel iets te snel.
Tijdens mijn race viel de hartslag wel direct op, deze lag al snel boven de 180 waarbij mijn omslagpunt rond de 174 slagen zit. Uiteindelijk merkte ik dat met km 4 waarbij ik echt flinke steken in mijn zij kreeg en niet meer ontspannen kon lopen. Noodgedwongen het tempo iets laten zakken. Uiteindelijk was km 5 en 6 drama, en zat er nog wel een versnelling aan het einde in.
Uiteindelijk gemiddeld tempo van 4:29 min/km en de 5 km gelopen in 22:03, PR!

Die steken in mn zij waren wel echt vervelend, want mijn benen voelde nog goed aan maar het ademhalen lukt dan niet meer ontspannen. Of dit komt door het benauwde weer, dat ik te lang op een hoge hartslag loop (te snel gelopen), de verkoudheid, of door de halve marathon 10 dagen geleden is dan de vraag. Bovenal een mooie tijd gelopen en een hap uit mijn persoonlijke record en weer wat wijzer voor een volgende loop!

verbeteren[Afbeelding]
GIsteren
Bij een 5 (of zelfs 10) niet naar hartslag kijken. Die moet je namelijk eigenlijk compleet boven je omslagpunt lopen. Op je omslagpunt kun je het namelijk ongeveer een uur vol houden.

De reden van steken in je zij zou ik eerder zoeken in je voeding over de dag en de dag er voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Amsterdam: met een oude trui die kan weggegooid worden in het startvak gaan staan.
En daaronder een short en een singlet.
Als je kouwelijk bent een T-shirt ipv een singlet. Géén lange mouwen.
Waarom zou je meer dragen ? Je loopt je warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littlegupper
WizzlerNL schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:20:
[...]

Bij een 5 (of zelfs 10) niet naar hartslag kijken. Die moet je namelijk eigenlijk compleet boven je omslagpunt lopen. Op je omslagpunt kun je het namelijk ongeveer een uur vol houden.

De reden van steken in je zij zou ik eerder zoeken in je voeding over de dag en de dag er voor.
Ja dat is wel een feit, het is bij die afstand gewoon volle bak gaan. Ik had de halve marathon niet een keer gekeken naar mijn hartslag en puur op gevoel gelopen, en eigenlijk is dat wel relaxter om te luisteren naar je lichaam en op basis van hoe het aanvoelt evt bijstellen.

Eten heb ik wel rekening mee gehouden, in de middags warm eten ipv savonds en om 5 uur nog een paar broodjes gegeten (3 uur voor de wedstrijd). Qua hoeveelheid had het misschien wel wat minder gekund, zat voor mijn gevoel nog best vol tijdens de wedstrijd dus dat kan nog iets zijn om rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:54

XyS

0.o.O

Ik heb nog nooit een singlet geprobeerd, maar ga sowieso in kort en luchtig ongeacht het weer.

Gisteren voor het eerst een dubbele dag, 2 recovery runs. De run in de middag ging een stuk makkelijker dan die in de ochtend, ben sowieso geen ochtendpersoon. Vandaag 16k met 4x1k sub threshold pace gelopen (althans denk ik?), ging makkelijk en pace was 3:48. In het pfitz boek staat een intensievere vo2 max training maar ja ik maak mijn eigen schema, de pezen hebben het al zwaar genoeg. Prettig om te merken dat ik comfortabel onder de 4:00 kan lopen nu (zolang het niet aan het einde vd LR is).

Helaas wel een blaar aan de zijkant van mijn grote teen aan overgehouden. Normaal maakt het me niet zoveel uit maar deze is wel heel aanwezig.. misschien toch maar lekprikken. Gelijk enjinji sokken besteld, kijken of het bevalt. Deze sokken hadden dikke naden aan de voorkant, icm hoger tempo en iets te kleine schoen geen goede combinatie. Heb ook wel eens sneetjes in mn kleine teen vanwege de nagel van de teen ernaast.
Had teensokken meegenomen uit Japan maar ik weet niet wat dat voor stof is, voelde aan alsof mijn hele voet een blaar werd toen ik die laatst had uitgeprobeerd.

Morgen weer een 24K LR, niks geks. Dit keer wel voeding en even een leuk rondje bedenken.

Na mijn dramatische gevoel vorige week nog wat nagedacht, was die week ook gestresst/gefrustreerd dus denk dat externe factoren er ook wat mee te maken hadden. Nu gelukkig alles weer goed.
Hoe zwaar / makkelijk voelt marathon pace voor jullie tijdens een long run? Fysiek en mentaal

• WizzlerNL
Littlegupper schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:55:
[...]

Ja dat is wel een feit, het is bij die afstand gewoon volle bak gaan. Ik had de halve marathon niet een keer gekeken naar mijn hartslag en puur op gevoel gelopen, en eigenlijk is dat wel relaxter om te luisteren naar je lichaam en op basis van hoe het aanvoelt evt bijstellen.

Eten heb ik wel rekening mee gehouden, in de middags warm eten ipv savonds en om 5 uur nog een paar broodjes gegeten (3 uur voor de wedstrijd). Qua hoeveelheid had het misschien wel wat minder gekund, zat voor mijn gevoel nog best vol tijdens de wedstrijd dus dat kan nog iets zijn om rekening mee te houden.
En vezels zitten je ook ontzettend in de weg bij hoge tempo's. Dus als je volkoren brood hebt gegeten of teveel vezels in die warme maaltijd kan dat ook een issue zijn.

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:46

d_star

Maharadja of the Year :-/

WizzlerNL schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:24:
[...]

En vezels zitten je ook ontzettend in de weg bij hoge tempo's. Dus als je volkoren brood hebt gegeten of teveel vezels in die warme maaltijd kan dat ook een issue zijn.
Die moet je even uitleggen, daar heb ik echt nog nooit van gehoord.
Overal hoor ik juist dat vezels, oftewel langzaam verteerbare koolydraten, juist essentieel zijn als brandstof voor het lichaam. Of is er iets met hoge tempo's wat daar iets mee doet?

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:08
Ik gebruik een Garmin forerunner 255 voor mijn hardloop sessies en gebruik ook wel regelmatig de aanbevolen training. Mij valt vaak op dat het horloge het huidige tempo niet goed weer geeft. Als je lang op een constant tempo loopt gaat dit wel goed, maar met name met intervallen klopt er niks van. Zeker als je van ~6min/km moet versnellen naar ~4min/km dan vind ik dat zelf moeilijk inschatten. Na 10 sec. kijk ik dan op mijn horloge en piept hij dat ik te langszaam ben met bijv. 5min/km. Dan ga ik nog meer versnellen en na ~20 sec piept hij dat ik te snel loop met 3:30/km. Dan ga ik weer vertragen en blijk ik 4:30 te lopen. Geen touw aan vast te knopen zo met die vertraagde update van het tempo. Op den duur doe ik het maar op de gok wat hij ook zegt, maar daar heb ik natuurlijk het horloge niet voor gekocht. 8)7
In de instellingen staan alle gps opties aangevinkt.

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Opperhoof schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:49:
Ik gebruik een Garmin forerunner 255 voor mijn hardloop sessies en gebruik ook wel regelmatig de aanbevolen training. Mij valt vaak op dat het horloge het huidige tempo niet goed weer geeft. Als je lang op een constant tempo loopt gaat dit wel goed, maar met name met intervallen klopt er niks van. Zeker als je van ~6min/km moet versnellen naar ~4min/km dan vind ik dat zelf moeilijk inschatten. Na 10 sec. kijk ik dan op mijn horloge en piept hij dat ik te langszaam ben met bijv. 5min/km. Dan ga ik nog meer versnellen en na ~20 sec piept hij dat ik te snel loop met 3:30/km. Dan ga ik weer vertragen en blijk ik 4:30 te lopen. Geen touw aan vast te knopen zo met die vertraagde update van het tempo. Op den duur doe ik het maar op de gok wat hij ook zegt, maar daar heb ik natuurlijk het horloge niet voor gekocht. 8)7
Je gebruikt een scherm met gemiddeld tempo ipv tempo waarschijnlijk?

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Ik had deze ervaring ook bij mijn Garmin Vivoactive 4. Deze was al wat oud en had het zelf hier op gestoken. Na een upgrade naar de Forerunner 265S waren alle issues met trage GPS-updates voorbij en heb ik niet meer het idee aan het ping-pongen te zijn tussen "tempo te laag" en "tempo te hoog". Of dit met jouw horloge ook het geval is, dat durf ik niet te zeggen.

• redwing
  • Nu online
Dat doet de mijne met trainingen ook, ik verwacht dat het zoals hierboven gezegd komt doordat hij dan een gemiddelde van de laatste 10 seconden pakt oid. Als ik nl. naar een scherm ga dat ik zelf aangemaakt heb met de huidige pace reageert die veel sneller. Voor echte intervallen luister ik dan ook gewoon niet naar de piepjes, want na een tijdje weet je wel wat het tempo moet zijn, maar weet je ook hoelang de vertraging is en weet je daarmee ook dat als ie na 10 secondes op b.v. 4:30 staat, dat je dus 4:00 loopt :+ En als ik echt zeker gelijk het goede tempo wil hebben pak ik mijn eigen ingestelde scherm en onthoud ik wel wat de training was (laat ie nog steeds aan het begin zien, maar niet de resterende tijd/afstand)

[removed]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:16
Gisteren bericht van mijn jongste dochter ; paps, inschrijvingen rotterdam Bruggenloop zijn begonnen. Afijn, gedaan dus

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
maartend schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:19:
Gisteren bericht van mijn jongste dochter ; paps, inschrijvingen rotterdam Brugge loop zijn begonnen. Afijn, gedaan dus
Ik hoop de DSW Bruggenloop?

Een evenement van Rotterdam naar Brugge is iets pittiger ;)

Voor de eerste heb ik me ook ingeschreven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Gisteren bericht van mijn jongste dochter ; paps, inschrijvingen rotterdam Brugge loop zijn begonnen. Afijn, gedaan dus
Ik hoop voor je dat dit over de Rotterdam Bruggenloop gaat, want Rotterdam-Brugge is zo'n 150km ;)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

d_star schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:47:
[...]

Die moet je even uitleggen, daar heb ik echt nog nooit van gehoord.
Overal hoor ik juist dat vezels, oftewel langzaam verteerbare koolydraten, juist essentieel zijn als brandstof voor het lichaam. Of is er iets met hoge tempo's wat daar iets mee doet?
Vezels zijn bevatten koolhydraten maar worden juist niet verteerd. De energie van koolhydraten komt uit bijv. zetmeel (langzamer verteerbaar) en glucose (sneller verteerbaar).
Voedingsvezels zijn een groep qua aard en werkzaamheid zeer uiteenlopende stoffen van plantaardige oorsprong met als gemeenschappelijke kenmerk dat ze in de dunne darm van de mens niet worden verteerd of opgenomen
Vezels zijn onmisbaar in een gezond voedingspatroon maar bij zware inspanning wil je ze juist even niet of wat minder. Verschilt ook per persoon hoor, ik ben zo gewend aan volkorenbrood en havermout dat ik pas na jaren hardlopen erachter kwam dat ik dat eigenlijk niet zou moeten doen voor een wedstrijd :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Jasperoo
Hartloper schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:42:
[...]

Amsterdam: met een oude trui die kan weggegooid worden in het startvak gaan staan.
En daaronder een short en een singlet.
Als je kouwelijk bent een T-shirt ipv een singlet. Géén lange mouwen.
Waarom zou je meer dragen ? Je loopt je warm.
kepler schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:55:
[...]

Alle wedstrijden boven de 5 graden loop ik sowieso kort kort, ik loop mezelf snel warm. Of het nu regent of niet :P
Thanks voor de reacties. Oude trui ligt zo voor de hand, maar dacht ik totaal niet aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WizzlerNL
Gisteren bericht van mijn jongste dochter ; paps, inschrijvingen rotterdam Bruggenloop zijn begonnen. Afijn, gedaan dus
Ik vond €43,- euro voor een 15k run waar je geen ruimte hebt om lekker tempo te lopen echt absurd duur.

• kepler
Jasperoo schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:49:
[...]

[...]

Thanks voor de reacties. Oude trui ligt zo voor de hand, maar dacht ik totaal niet aan.
Ik koop meestal voor 2 euro een (wegwerp) poncho voor in het startvak bij slecht weer. Werkt ook goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

WizzlerNL schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:28:
[...]

Ik vond €43,- euro voor een 15k run waar je geen ruimte hebt om lekker tempo te lopen echt absurd duur.
Wilde me ook inschrijven maar met parkeren erbij zit je gewoon boven de €50. Daarnaast las ik inderdaad dat het een vrij smal parcours is.

Systeem | Strava

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:57
Druk eens op lap als je interval begint, mogelijk krijg je dan een accurater beeld. Herken zelf wel een beetje wat je zegt namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
WizzlerNL schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:28:
[...]

43 euro voor een dag iets leuks doen met dochter duur noemen? Jij hebt zeker geen puberdochters?

p.s. ik zal er voortaan een smily bij zetten

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 04-09-2025 16:37 ]

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-09 22:50
Nemen jullie altijd een id-kaart mee bij het hardlopen? Ik doe dit eigenlijk nooit i.v.m. het onpraktische en het kunnen kwijtraken. Maar nu zijn hier politieagenten die zich zo vervelen dat ze hardlopers ophouden en controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
maartend schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:44:
[...]

43 euro voor een dag iets leuks doen met dochter duur noemen? Jij hebt zeker geen puberdochters?
Is toch een rare reactie? Allereerst zijn er ook puberdochters die geen dure eisen hebben, daarnaast zijn er mensen die zich dit niet kunnen veroorloven en tot slot; zelfs al heb je kids met dure eisen waar je aan voldoet kun je toch iets (te) duur vinden voor wat je krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
glnk schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:48:
Maar nu zijn hier politieagenten die zich zo vervelen dat ze hardlopers ophouden en controleren.
Op basis waarvan controleren ze, ze mogen niet zo maar lukraak om ID vragen?

• glnk
Superkanjo schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:10:
[...]

Op basis waarvan controleren ze, ze mogen niet zo maar lukraak om ID vragen?
Bijvoorbeeld omdat je niet op de stoep loopt

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:47
Denken jullie dat de Evo SL binnenkort nog goedkoper worden dan €150? Ben nog een weekje op vakantie maar eenmaal thuis start ik weer m'n road to 30k en ik wil dan toch wel schoenen hebben die me net ff wat meer confort en steun geven dan de huidige Adidas Supernova rise 2. Als ze 150 blijven geen punt natuurlijk maar misschien dat bepaalde types wat zakken na de zomer met evt nieuwe modellen 🙂

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• WizzlerNL
maartend schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:44:
[...]

Ze zijn 3 en 4 maar er zijn zat loopjes waar je minder betaald en meer waar voor je geld krijgt. Bijvoorbeeld de Zevenheuvelenloop waar je 29 euro voor betaald.

• Superkanjo
  • Nu online
glnk schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:17:
[...]

Die vervelen zich duidelijk, regelmatig in het dorp tijdens het lopen politie tegengekomen en nooit ben ik er op aangesproken.

• maartend
WizzlerNL schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:19:
[...]

Ze zijn 3 en 4 maar er zijn zat loopjes waar je minder betaald en meer waar voor je geld krijgt. Bijvoorbeeld de Zevenheuvelenloop waar je 29 euro voor betaald.
Ook met haar voor ingeschreven trouwens. Maar dat was mijn idee.

P.s. Natuurlijk zijn het achterlijke prijzen, maar ik heb de mazzel dat ik het me kan veroorloven

[ Voor 16% gewijzigd door maartend op 04-09-2025 16:34 ]

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:07
glnk schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:17:
[...]

Ik kan me echt niet voorstellen dat een agent om je ID gaat vragen omdat je niet op de stoep loopt.. Is je dat echt overkomen?

Ik heb trouwens lang niet altijd ID bij me, ondanks dat ik.. uh.. 'nauwe banden' heb met de politie.

[ Voor 14% gewijzigd door InZane op 04-09-2025 16:47 ]

• glnk
InZane schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:45:
[...]

Ik kan me echt niet voorstellen dat een agent om je ID gaat vragen omdat je niet op de stoep loopt.. Is je dat echt overkomen?

Ik heb trouwens lang niet altijd ID bij me, ondanks dat ik.. uh.. 'nauwe banden' heb met de politie.
Mij persoonlijk niet maar ik hoorde het van een dorpsgenoot tevens hardloper. Ik vond het zelf ook bizar en dus even op onderzoek uit. Er is dus toonplicht maar geen draagplicht. Maar toonplicht wil dus zeggen dat wanneer je in overtreding bent en staande gehouden wordt, je een geldig id moet kunnen tonen. Een overtreding is al snel gemaakt natuurlijk. Plaats op de weg niet juist, niet over de stoep. Verlichting dragen is officieel niet verplicht maar zou ook kunnen vallen onder gevaar of hinder veroorzaken. Als ze je willen pakken dan kunnen ze dat bijna altijd wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spreading
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:12
Juancho schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:19:
Denken jullie dat de Evo SL binnenkort nog goedkoper worden dan €150? Ben nog een weekje op vakantie maar eenmaal thuis start ik weer m'n road to 30k en ik wil dan toch wel schoenen hebben die me net ff wat meer confort en steun geven dan de huidige Adidas Supernova rise 2. Als ze 150 blijven geen punt natuurlijk maar misschien dat bepaalde types wat zakken na de zomer met evt nieuwe modellen 🙂
Als je goed zoekt zijn sommige kleuren regelmatig in de aanbieding. Ik heb laatst de zilveren voor 109 euro voorbij zien komen.

fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:07
glnk schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:01:
[...]

Mij persoonlijk niet maar ik hoorde het van een dorpsgenoot tevens hardloper. Ik vond het zelf ook bizar en dus even op onderzoek uit. Er is dus toonplicht maar geen draagplicht. Maar toonplicht wil dus zeggen dat wanneer je in overtreding bent en staande gehouden wordt, je een geldig id moet kunnen tonen. Een overtreding is al snel gemaakt natuurlijk. Plaats op de weg niet juist, niet over de stoep. Verlichting dragen is officieel niet verplicht maar zou ook kunnen vallen onder gevaar of hinder veroorzaken. Als ze je willen pakken dan kunnen ze dat bijna altijd wel.
Er is inderdaad toonplicht bij een gegronde reden. Volgens mij is dat laatst ook al een keer langsgekomen in dit topic.

Verplichte plaats op de weg is er niet voor voetgangers, al moet je natuurlijk niet middden op de weg gaan lopen :+
Verder kan ik me echt niet voorstellen dat er een haan naar kraait als jij lekker op het fietspad loopt in plaats van op het voetpad, maar goed. Je tempo ligt dan - neem ik aan - ook een stuk hoger dan de gemiddelde voetganger.

Verlichting is inderdaad niet verplicht, maar als je een beetje nadenkt is het natuurlijk niet handig om in het donker zonder verlichting te gaan harlopen. Ben zelf ook nogal fan van het buitengebied hier (veelal geen straatverlichting) en ik kom toch liever weer heel thuis.
Da's een beetje hetzelfde idee als dat ik op m'n motor zou stappen in korte broek en slippers. Je kunt er geen bekeuring voor krijgen, maar of het verstandig is..

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:40
InZane schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:26:
[...]

Er is inderdaad toonplicht bij een gegronde reden. Volgens mij is dat laatst ook al een keer langsgekomen in dit topic.

Verplichte plaats op de weg is er niet voor voetgangers, al moet je natuurlijk niet middden op de weg gaan lopen :+
Verder kan ik me echt niet voorstellen dat er een haan naar kraait als jij lekker op het fietspad loopt in plaats van op het voetpad, maar goed. Je tempo ligt dan - neem ik aan - ook een stuk hoger dan de gemiddelde voetganger.

Verlichting is inderdaad niet verplicht, maar als je een beetje nadenkt is het natuurlijk niet handig om in het donker zonder verlichting te gaan harlopen. Ben zelf ook nogal fan van het buitengebied hier (veelal geen straatverlichting) en ik kom toch liever weer heel thuis.
Da's een beetje hetzelfde idee als dat ik op m'n motor zou stappen in korte broek en slippers. Je kunt er geen bekeuring voor krijgen, maar of het verstandig is..
Klopt, tijdje terug is dit onderwerp uitgebreid bediscussieerd. Toen ook gezegd dat je niet altijd in overtreding hoeft te zijn. Ook als je bv getuige bent van een ongeluk of vechtpartij vragen ze om legitimatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WizzlerNL
maartend schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:33:
[...]

Ook met haar voor ingeschreven trouwens. Maar dat was mijn idee.

P.s. Natuurlijk zijn het achterlijke prijzen, maar ik heb de mazzel dat ik het me kan veroorloven
Ik ook maar daar gaat het niet om. Ik vind 43 euro om door Rotterdam te schuifelen gewoon zonde van mn centen.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
WizzlerNL schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:28:
[...]

Ik ook maar daar gaat het niet om. Ik vind 43 euro om door Rotterdam te schuifelen gewoon zonde van mn centen.
Opzich in vergelijking met andere evenementen is de prijs wat hoog maar ook niet extreem denk ik. Ik vond het twee jaar terug in elk geval een erg gezellige loop.

• maartend
WizzlerNL schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:28:
[...]

Ik ook, maar mijn dochter studeert daar en ik denk dus dat ze daar anders tegenaan kijkt.

• Littlegupper
WizzlerNL schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:24:
[...]

Ga ik dat volgende keer proberen. Had nu indd wel volkoren brood gegeten van te voren en ook redelijk veel op de dag zelf. Merk het in mijn reguliere loopjes dat ik echt niet met een te volle buik moet gaan lopen.
Ik gebruik een Garmin forerunner 255 voor mijn hardloop sessies en gebruik ook wel regelmatig de aanbevolen training. Mij valt vaak op dat het horloge het huidige tempo niet goed weer geeft. Als je lang op een constant tempo loopt gaat dit wel goed, maar met name met intervallen klopt er niks van. Zeker als je van ~6min/km moet versnellen naar ~4min/km dan vind ik dat zelf moeilijk inschatten. Na 10 sec. kijk ik dan op mijn horloge en piept hij dat ik te langszaam ben met bijv. 5min/km.
Ik heb dezelfde ervaring bij de forerunner 255. Heb een nieuwe Watch face geïnstalleerd die wel direct het gemiddelde van je interval of blok weergeeft. Daarnaast de piepjes als je buiten de range bent uitgezet (of je moet de range breder instellen).

[ Voor 45% gewijzigd door Littlegupper op 04-09-2025 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Iedereen weet toch dat vezelrijk eten hartstikke gezond is ?
Maar als ik zondagochtend 30 km ga lopen sla ik mijn dagelijkse kom muesli over en neem ik een paar boterhammen met Nutella of speculoospasta of confituur.
En voor een marathon op zondag zal ik vanaf vrijdagavond zo weinig mogelijk vezels eten. Heel het koolhydratenstapelen is niet gezond, maar het is dan ook maar voor 1-2 dagen.

Ik heb een Garmin 265S en heb ook bij starten van een interval na 10-15 seconden een piepje dat het te traag. Na 30 seconden heeft-ie wel door dat de snelheid correct is. Ik hou er rekening mee dat ik dat eerste piepje mag negeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 04-09-2025 20:27 ]

• Jasperoo
Juancho schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:19:
Als ik nu google dan zie ik her en der prijzen rond de 130 eu. Moet natuurlijk met wel je maat en kleur zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:13

Vorig jaar was het bij de start best fris en ben ik begonnen met armsleeves. Die heb ik op een gegeven moment uit gedaan. Een marathon zou ik niet met een jas gaan renne, dan ben je misschien droog van de regen maar nat van het zweet. Sowieso boven de 0graden altijd korte broek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:09

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:25:
Iedereen weet toch dat vezelrijk eten hartstikke gezond is ?
Maar als ik zondagochtend 30 km ga lopen sla ik mijn dagelijkse kom muesli over en neem ik een paar boterhammen met Nutella of speculoospasta of confituur.
En voor een marathon op zondag zal ik vanaf vrijdagavond zo weinig mogelijk vezels eten. Heel het koolhydratenstapelen is niet gezond, maar het is dan ook maar voor 1-2 dagen.

Ik heb een Garmin 265S en heb ook bij starten van een interval na 10-15 seconden een piepje dat het te traag. Na 30 seconden heeft-ie wel door dat de snelheid correct is. Ik hou er rekening mee dat ik dat eerste piepje mag negeren.
Wij eten elke ochtend havermoutpap, net als Eluid Kipchoge overigens. En ik heb nog nooit ergens last van gehad. Volgens mij is het juist goed om te doen wat je altijd doet, kan je lichaam er aan wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:09

Secsytime

Automagisch

Len020 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:11:
[...]

Vorig jaar was het bij de start best fris en ben ik begonnen met armsleeves. Die heb ik op een gegeven moment uit gedaan. Een marathon zou ik niet met een jas gaan renne, dan ben je misschien droog van de regen maar nat van het zweet. Sowieso boven de 0graden altijd korte broek.
Mijn advies zou zijn, doe wat je altijd doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:43
Sinds afgelopen zondag geeft mijn Garmin 570 opeens gekke waardes. Mijn grondcontract is opeens 100ms beter (yes elite) en mijn verticale ratio is opeens 4% hoger (diep rood).
Zijn er meer mensen die opeens aparte waardes uit hun Garmin krijgen? Anders ga ik hem maar eens harde reset geven. Ter illustratie dezelfde 4x4 training van vorige week en gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvwPFf2jSXb3dH8DoZIdU0kx4O8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xoZaIoW60vRNjtNNGCIYRJf5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uE6VPElSYikFt6DrRI1vxeETCcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yz7F5k9frvUlu2EO2L5I6op8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Nu online
Swatfireglide schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:44:
Zijn er meer mensen die opeens aparte waardes uit hun Garmin krijgen?
Nee, geen vreemde waarden hier. Volledig in lijn met eerdere waarden.
Pagina: 1 ... 388 389 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.