Een verlaat raceverslag!
2,5 week terug mijn eerste marathon gelopen, de marathon van Amstelveen. Wat was het vet om te doen. De voorbereiding was goed verlopen, heb goed de kilometers kunnen maken. Qua weekvolume zat het gemiddeld op 50 kilometer per week de 12 weken voorafgaand aan de marathon, met de piekweken van 60,62 en 64 kilometer. Vooraf was het wel lastig om in te schatten op welke tijd ik wilde lopen. Het plan was om de eerste 10 km vanaf 5:10 naar net onder de 5:00 min/km te gaan en daar zo lang mogelijk onder blijven zitten.
Tot zover ging de voorbereiding goed tot de dinsdag voor de marathon waarin ik aardig ziek werd. Verkouden, keelpijn en een hoofdpijn die echt niet te doen was. De woensdag nog steeds ziek en donderdagochtend dacht ik echt om het af te blazen. Daarna ging het gelukkig de goede kant op en voelde ik mij op de zaterdag wel weer wat fitter. Daarnaast nog een paar goede gebroken nachten gehad met de kids, dus het advies zoveel mogelijk slapen voor de marathon was niet echt geluk. Al met al niet 100% fit als ik zou willen, maar hey ik had er weer zin in om te gaan racen!
De dagen van te voren flinke carb-loading en zorgen dat de reserves goed gevuld zijn. Genoeg gelletjes meegenomen en op naar de start. Al met al was de marathon super goed geregeld, dus rustig naar de start kunnen gaan en wachten op het start schot. Het weer was heerlijk, rond de 6 graden met wel een klein beetje wind.
Het begin verliep goed, op het begin iets langzamer gestart en langzaamaan tempo maken tot ~4:57 min/km. De eerste kilometers voelde heel goed aan, behalve dat ik na 3 kilometer al wat pijn in mijn zij begon te voelen, misschien toch maar geen grote banaan voor de start nemen. Wel de gelletjes keurig kunnen nemen en tot 10 15 kilometer lekker ontspannen kunnen lopen. Tot kilometer 18 ging het perfect maar toen begon het al iets zwaarder te voelen. Op dat moment dacht ik al, dit komt iets te vroeg. Had gehoopt om echt nog fris halverwege door te komen maar dat was driekwart fris. Qua tijd zat ik ongeveer kwam ik op ongeveer 1:46:00 door, dat was een prima split. Na km 23 kwam er 3 kilometer tegenwind op een open vlak. Hier kunnen schuilen achter wat grotere lopers en het tempo laten zakken tot 5:20 min/km en de effort gelijk proberen te houden. Nadat ik dit stuk gehad had was het echt moeilijk om het tempo weer terug op te pakken en wist ik dat het nog wel een lang stuk ging worden. (eigenlijk dacht ik dat al bij km 18 :’) ).
Vanaf dat moment was mijn gedachte vooral de schade proberen zo veel mogelijk te beperken en gaf ik de hoop om in de buurt van mijn streeftijd te komen eigenlijk wel op. Kilometer voor kilometer aftellen, proberen afleiding te zoeken en ontspanning te houden. Want de gelletjes kreeg ik nog wel redelijk binnen, water was echt wel lastig om binnen te krijgen en de pijn in mijn zij en heel mijn bovenlijf werd echt steeds zwaarder. Bij kilometer 35 kwam het volgende verval en begon het nog een stuk zwaarder te worden. Ondanks dat het heel zwaar aan voelde stortte ik niet helemaal in en kon ik nog wel een beetje tempo houden. De laatste 2,5 kilometer was het nog bikkelen maar toen kwam uiteindelijk de finish, in 3:38:36!
Ergens baalde ik wel omdat ik wat sneller had gewild, maar uiteindelijk wel heel tevreden met de tijd. Zeker met de week voor de marathon die niet ideaal was, en het feit dat het voor een eerste keer ook echt een hele uitdagende afstand is. De route was wel echt heel tof om te lopen, mooie stukken. Het weer was perfect!
Voor een volgende keer een aantal verbeteringen:
- Geen grote banaan drie kwartier voor de start, die moest nog verwerkt worden.
- Meer kilometers op beoogd marathon tempo lopen. Het maximale wat ik heb gelopen in een keer is 2x4km.
- Sis beta (of een ander) gelletjes zodat je er niet 9 in je buidel mee hoeft te nemen.
- Iets grotere of andere schoenen, heb nu een blauwe teen als souvenir
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[
Voor 9% gewijzigd door
Littlegupper op 03-04-2026 20:15
]