It took the power of Commodore 64 to put man on the moon
Heerlijk hoor! Welke afstand ga je lopen in Juni?Stewie! schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:37:
Vandaag heb ik weer een mooie loop in de bergen gedaan. Over een maand is de Ultraks Hochkönig en in dat gebied loop ik steeds stukjes van het parcours.
Vanochtend 15 km/600hm gelopen van de start, eerste twee beklimmingen. Eerst langs een bergmeertje en daarna een oversteek naar het volgende dal. In deze tijd is het zeer rustig in Oostenrijk, omschakeling tussen winter en zomer seizoen, alles is gesloten, vrijwel geen toeristen. Zelfs in het dorp waar we wonen zijn alleen de locals thuis.
Waar ik eerder dacht op de Speedgoat 7 te gaan lopen, heb ik na een test vandaag gekozen voor de Brooks Cascadia Elite. Vooral in de stukken bergaf was ik dankbaar. Veel grip, geen druk op de tenen bij snelle afdalingen, veel demping maar niet onstabiel. Heb op een zeer technische ondergrond gelopen tot en met gravel paden, weilanden, stukje oude sneeuw. De schoen hield zich overal goed. Ook de rest van de spulletjes getest, nieuwe Leki stokken hielden het goed. Super fijn hoe die (ultratral fx.one) werken met dat shark system als grip. Snel in de hand, stabiel. Gekozen voor de gewone versie, de superlight variant hoor je teveel verhalen over dat ze kapot gingen door teveel kracht tijdens een wedstrijd.[...]
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Hoe ga je daar mee om, hoe zorg je ervoor dat het herstel sneller gaat?
Bij mij is het ernaar toe leven een ding (aangepaste voeding, eet eentoniger en vermijd al teveel maaltijden buiten de deur). Na een lange wedstrijd is de dag erop vaak top, de 2e dag na de loop is de energie dip (alle gelukstofjes zijn op?) en vanaf de 3e dag een hard stijgende lijn omhoog.
Ik heb gemerkt dat actief herstel (m’n ronde buiten lopen) enorm bijdraagt aan de snelheid van het herstellen, in combinatie met genoeg voeding in de 24 uur na de loop met focus op het eerste uur na afloop.
Ik ben me ook aan het voorbereiden op een berg ultra, maar ik moet mn hoogtemeters pakken hier in het lokale (vuilnisbelt) park
Het is alleen veel op en neer
Nou, nadat ik van de zomer 20km achter elkaar kon lopen kreeg ik last van mijn enkel (waarschijnlijk door nieuwe schoenen) en ben ik gestopt.
Nu weer opgepakt, weer begonnen met de eerste lessen van Evy... Wat een tegenvaller! Ergens wist ik wel dat 9 maanden niet hardlopen slecht zou zijn voor de conditie, maar ik had ergens gehoopt nog wel iets te hebben gehad aan het jaar hardlopen... In plaats daarvan is het gewoon echt weer op 0% beginnen, haha
Nu weer opgepakt, weer begonnen met de eerste lessen van Evy... Wat een tegenvaller! Ergens wist ik wel dat 9 maanden niet hardlopen slecht zou zijn voor de conditie, maar ik had ergens gehoopt nog wel iets te hebben gehad aan het jaar hardlopen... In plaats daarvan is het gewoon echt weer op 0% beginnen, haha
Ja, je gaat in zo’n periode achteruit, maar dat je op 0% begint, geloof ik niet. In elk geval zou je, uitgaande van normale omstandigheden, sneller vooruit moeten gaan dan de eerste keer. Geef het een paar maanden.President schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:21:
Nou, nadat ik van de zomer 20km achter elkaar kon lopen kreeg ik last van mijn enkel (waarschijnlijk door nieuwe schoenen) en ben ik gestopt.
Hard achteruit gaat dat hé?President schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:21:
Ondanks de nodige tijd in de sportschool valt training voor een 5K mij ook nog behoorlijk zwaar, met de kanttekening dat buiten lopen wezenlijk anders is dan op een loopband.
48km, 3000 hm: https://www.hochkoenig-ultraks.at/de/hk48.htmlkepler schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:30:
[...]
Heerlijk hoor! Welke afstand ga je lopen in Juni?
Ik ben me ook aan het voorbereiden op een berg ultra, maar ik moet mn hoogtemeters pakken hier in het lokale (vuilnisbelt) parkMaar ik kan verbazingwekkend veel hoogtemeters aan elkaar knopen, 220 hoogtemeters in 5.5km (en nog 2km heen en terug lopen zonder hm). Het wordt wel oneindig rondjes lopen, het is niet heel groot
Maar het heeft wel bijna alles: single tracks, gravelpaden, steile stukjes die je moet wandelen, lange minder steile stukken. Alleen geen rotsige stukken.
Het is alleen veel op en neerHoogste berg is 15mtr
Gaat zwaar worden
Geweldig mooi. Ben daar vorige winter nog een paar keer geweest, mooie omgevingStewie! schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:31:
[...]
48km, 3000 hm: https://www.hochkoenig-ultraks.at/de/hk48.html
Gaat zwaar worden
Verder lees ik lekker met je mee, loop nog een stukje achter in alles (lees; geen marathons gehad, wel lekker aan het trainen) en de ambitie om een keer deze te lopen; https://www.tourdetirol.com/en/kaisermarathon
Ik ga dit jaar (2026) als een raket vooruit. Vd week een pr gelopen op de 10km tijdens mijn “easy run” Dan weet je dat je stappen maakt. Krankzinnig om te zien dat ik in November de 7 heuvelenloop gefinished ben met een gemiddelde hartslag van 184. Nou zaten daar wel wat haken en ogen aan door omstandigheden, maar de progressie sindsdien is echt super. Motiveerd alleen maar meer! Op naar nog veel meer en betere km’s 😎
Volgend jaar met een groepje Tweakers deze dan maar lopen?MiKeZZa schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:58:
[...]
Geweldig mooi. Ben daar vorige winter nog een paar keer geweest, mooie omgeving![]()
Verder lees ik lekker met je mee, loop nog een stukje achter in alles (lees; geen marathons gehad, wel lekker aan het trainen) en de ambitie om een keer deze te lopen; https://www.tourdetirol.com/en/kaisermarathon
Ik ben altijd een beetje terughoudend met me vastleggen aan dit soort dingen, maar wellicht met potlood in de agenda zettenStewie! schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:08:
[...]
Volgend jaar met een groepje Tweakers deze dan maar lopen?
Lijkt me erg mooi om een keer zo'n ultra trail run te doen. Was van plan om het begin dit jaar zo nu en dan een trailrun te doen maar is nog weinig van gekomen. Met name in de bergen lijkt me prachtig.
Vandaag de 3de rustdag op rij voor mij, zaterdag kon ik amper normaal lopen. Zondag voelde ik geen pijn tijdens hardlopen en heb ik met mijn stomme kop 24 km gelopen. Daarna eigenlijk weer zelfde pijn aan mijn achillespees/hiel. Had afgelopen tijd ook verschillende kleine pijntjes gekregen dus een beetje rust kan geen kwaad. Ik zou nu prima kunnen lopen maar voel nogsteeds strakheid als ik mijn voet flex/omhoog trek.
Gisteren maar weer core training gedaan, ging een stuk makkelijker dan normaal. Vind het lastig plannen want ben vaak aan het herstellen van het hardlopen. Hopelijk morgen weer!
Vandaag de 3de rustdag op rij voor mij, zaterdag kon ik amper normaal lopen. Zondag voelde ik geen pijn tijdens hardlopen en heb ik met mijn stomme kop 24 km gelopen. Daarna eigenlijk weer zelfde pijn aan mijn achillespees/hiel. Had afgelopen tijd ook verschillende kleine pijntjes gekregen dus een beetje rust kan geen kwaad. Ik zou nu prima kunnen lopen maar voel nogsteeds strakheid als ik mijn voet flex/omhoog trek.
Gisteren maar weer core training gedaan, ging een stuk makkelijker dan normaal. Vind het lastig plannen want ben vaak aan het herstellen van het hardlopen. Hopelijk morgen weer!
Ja op die loopband loopt het heel anders. Ik loop zelfs wat trager binnen, het voelt onnatuurlijk. Maar als je dan weer naar buiten gaat dan moet je ook weer wennen. Ik was vorig jaar geblesseerd, en zelfs na een maand of 2-3 was de conditie toch zwaar gekelderd (maar net zo goed de kracht in de benen, dat kostte zelfs nog langer).Skyrunner schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:27:
[...]
Hard achteruit gaat dat hé?
Ondanks de nodige tijd in de sportschool valt training voor een 5K mij ook nog behoorlijk zwaar, met de kanttekening dat buiten lopen wezenlijk anders is dan op een loopband.
Ik ga deze doen:Stewie! schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:31:
[...]
48km, 3000 hm: https://www.hochkoenig-ultraks.at/de/hk48.html
Gaat zwaar worden
78k, 4500hm:
https://swissalpine.ch/#trail-slider-1
Gaat ook zwaar worden
Maar goed, ik mag er 22u over doen. Dus uiteindelijk kom ik er sowieso.
Ik hou me aanbevolen!Stewie! schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:08:
[...]
Volgend jaar met een groepje Tweakers deze dan maar lopen?
Ondertussen weer een paar dagen verder met krampen, geen nacht fatsoenlijk geslapen erdoor.
Vocht inname verhoogd alsook magnesium, electrolyten aanvullen na het trainen, geen verbetering.
Zelfs overdag terwijl ik dit tik, trillingen in voet.
Rust of (licht) blijven trainen?
Vocht inname verhoogd alsook magnesium, electrolyten aanvullen na het trainen, geen verbetering.
Klinkt voor mij alsof lopen even ondergeschikt is aan het weer op orde krijgen. En aangezien je een hoop dingen uitsluit zou lopen er nu ook 1 zijn die ik zou uitsluiten...Skyrunner schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 06:54:
Ondertussen weer een paar dagen verder met krampen, geen nacht fatsoenlijk geslapen erdoor.
Moet je niet eens bellen met / langs gaan bij de huisarts? Gewoon om uit te sluiten dat er niet wat anders speelt?Skyrunner schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 06:54:
Zoals al geimpliceerd klinkt het idd niet alsof trainen nu een goed idee is, ik zou eerst proberen te achterhalen waardoor dit nu komt. Goed kunnen rusten (slapen) is ook een belangrijke voorwaarde om deze prachtige hobby te blijven kunnen doen..
Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits
Wellicht inderdaad nog wel verstandiger dan wat ik zei. Want ik vind dit wel heel heftig klinken en mijn 'ga maar niet trainen' is wellicht wat te kort door de bocht en moet je inderdaad navraag doen wat hier speelt. Want of dit van 'alleen wat trainen' komt is best apart...d_star schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:33:
[...]
Moet je niet eens bellen met / langs gaan bij de huisarts? Gewoon om uit te sluiten dat er niet wat anders speelt?
Zoals al geimpliceerd klinkt het idd niet alsof trainen nu een goed idee is, ik zou eerst proberen te achterhalen waardoor dit nu komt. Goed kunnen rusten (slapen) is ook een belangrijke voorwaarde om deze prachtige hobby te blijven kunnen doen..
Dit, en vanaf hier zou mijn inschatting zijn dat je niet meer, maar minder moet doen.d_star schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:33:
[...]
Moet je niet eens bellen met / langs gaan bij de huisarts? Gewoon om uit te sluiten dat er niet wat anders speelt?
Minder trainen en minder supplementen. Van beide kan je klachten krijgen als je teveel doet of neemt. Achterhalen waar het van komt doe je door te stoppen en stap voor stap weer op te bouwen, zodat je per stap doorkrijgt wat het effect is.
Niemand vind het erg als je langzaam opbouwt.
Toen ik afgelopen jaar in eerste instantie was uitgeloot voor Rotterdam, heb ik me uit pure nijd ingeschreven voor de Kustmarathon. Afgelopen jaar ook vanuit Rotterdam verhuisd naar Zeeland, dus dat leek me ook wel mooi symbolisch.
FFWD naar nu, Rotterdam tóch gelopen en nu volledig hersteld en klaar om een nieuw trainingsregime richting oktober te starten. Ik merk dat ik daar toch het beste op ga, netjes afwerken wat de app (Runna) mij voorlegt, zeker omdat het dan ook maar in de agenda staat en ik slecht tegen niet ingekleurde vakjes/missende vinkjes in mijn trainingsoverzicht kan. Bijkomend voordeel is dat ik mijn zomer-dip qua km zo voorkom.
Nu was ik afgelopen week in Westkapelle, daar waar de marathon zo'n beetje op km 39 zit, en zag daar op het duinpad de pijltjes van de route staan. Met mijn ogen het pijltje en de glooiing van het duinpad volgend vroeg ik me toch wel naarstig af hoe ik me hier in vredesnaam behoorlijk op voorbereid. Ik snap dat dit compleet andere koek is dan Rotterdam en dit niet het terrein is voor een PR, maar graag kom ik wel een beetje gezond, rechtop, bij voorkeur hardlopend over de finish. Is het een kwestie van weekomvang vergroten en zo veel mogelijk dijkjes op en af -en wind tegen- in de duurlopen meenemen? Of zijn er zaken die me, zeker in het laatste 1/3e, waar de meeste glooiing in zit, nog meer gaan helpen?
Ter illustratie de hoogtekaart;
FFWD naar nu, Rotterdam tóch gelopen en nu volledig hersteld en klaar om een nieuw trainingsregime richting oktober te starten. Ik merk dat ik daar toch het beste op ga, netjes afwerken wat de app (Runna) mij voorlegt, zeker omdat het dan ook maar in de agenda staat en ik slecht tegen niet ingekleurde vakjes/missende vinkjes in mijn trainingsoverzicht kan. Bijkomend voordeel is dat ik mijn zomer-dip qua km zo voorkom.
Nu was ik afgelopen week in Westkapelle, daar waar de marathon zo'n beetje op km 39 zit, en zag daar op het duinpad de pijltjes van de route staan. Met mijn ogen het pijltje en de glooiing van het duinpad volgend vroeg ik me toch wel naarstig af hoe ik me hier in vredesnaam behoorlijk op voorbereid. Ik snap dat dit compleet andere koek is dan Rotterdam en dit niet het terrein is voor een PR, maar graag kom ik wel een beetje gezond, rechtop, bij voorkeur hardlopend over de finish. Is het een kwestie van weekomvang vergroten en zo veel mogelijk dijkjes op en af -en wind tegen- in de duurlopen meenemen? Of zijn er zaken die me, zeker in het laatste 1/3e, waar de meeste glooiing in zit, nog meer gaan helpen?
Ik lees hier al een tijdje mee, maar nu kon ik het echt niet laten om even te reageren. Ik vind het erg leuk om iedereens verhalen en ervaringen te lezen, want het kan mij niet vaak genoeg over hardlopen gaan, maar dit geldt niet altijd voor mijn omgevingFonzert schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:00:
[Afbeelding: Hoogtekaart Kustmarathon]
De kustmarathon is een prachtige marathon, maar het venijn zit hem echt in de staart inderdaad. Je loopt hem dan ook zeker niet voor de tijd, ook omdat de wind en het getij heel bepalend kunnen zijn voor je eindtijd. Op het kaartje lijkt het alsof het na 38 km één klim is, maar dit is inderdaad een duinpad wat eigenlijk continu op en neer gaat. Af en toe wat hellinkjes meepakken in je voorbereiding is dus zeker wel aan te raden. Ik heb het idee dat je meer gaat hebben aan het trainen van wat hellingen dan aan het trainen van tegenwind, dat eerste is ook iets makkelijker te regelen.
Als je in de gelegenheid bent zou je ook aan de groepstrainingen op het parcours kunnen deelnemen (de data staan op de website).
Ik heb de vorige editie gelopen en die hoogtemeters zijn inderdaad wel pittig, ook best wat hiervan zijn trappen waar je met hele moeie benen wel goed moet opletten dat je je voet goed genoeg optilt. De al aanbevolen gezamelijke trainingslopen zijn een leuke manier om met een groep op je gewenste tempo het parcours al een deel te gaan verkennen. Tijdens de wedstrijd was bij mij wind en hoog water grotere struikelblokken dan de hoogtemeters. Ik zou sowieso ook kunnen aanbevelen om met wind M-tempoblokken te lopen om te kijken wat haalbaar is.Fonzert schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:00:
Toevallig ben ik nu in Domburg en heb ik ook wat stukjes van het parcours gelopen en daarbij dacht ik ook dat dit wel heel intens is om na 30km wat stijle duinpaden met mul zand te moeten wegharken.Fonzert schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:00:
Toen ik afgelopen jaar in eerste instantie was uitgeloot voor Rotterdam, heb ik me uit pure nijd ingeschreven voor de Kustmarathon. Afgelopen jaar ook vanuit Rotterdam verhuisd naar Zeeland, dus dat leek me ook wel mooi symbolisch.
[Afbeelding: Hoogtekaart Kustmarathon]
Overigens vond ik het op het strand ook lastig lopen, wat normaal hard zand is (licht vochtig) is hier wat zompig ofzo. Zeker vlak voor de palen.
Als je in de gelegenheid bent zou ik vooral veel op het parcours trainen om vooral die elementen al mee te pakken. Als je alleen maar op de weg zou trainen wordt het een zware rit.
Ik sluit me volledig aan bij voorgaande reacties: stukken van het parcours trainen om zo gewend te raken aan lopen door de duinen, en vooral tijd loslaten. Eerste 20km is verhard, maar probeer daar niet veel tijd te winnen: die krachten heb je later nog hard nodig.
Als je fris de laatste 10-15 km in kan gaan is het genieten: prachtig stuk om te lopen!
Als je fris de laatste 10-15 km in kan gaan is het genieten: prachtig stuk om te lopen!
Zoals altijd, de laatste 6-8 weken moet je specifiek gaan trainen voor de wedstrijd. In dit geval dan dus meer in de duinen en onverharde paden, iig stukken die vergelijkbaar zijn met het parcours.
Gvd, voor het eerst in tijden een training die echt totaal niet liep. Twee blokjes van 3km op 5k tempo. Ik zat niet lekker in mijn vel, lichaam wilde niet, benen voelden te stijf en ik kon het tempo gewoon niet volhouden. Baal een beetje, ookal weet ik dat dit gewoon voorkomt. Nou ja, op naar de LSD voor het weekeinde.
Jezus saves and takes half damage.
Heb mezelf verwend met een Adizero Adios Pro 4 in korting gekocht. Ik ben van plan deze te gebruiken voor intervaltrainingen. Voor wedstrijden heb ik immers de Evo Pro 2 (@XyS geen succes bij de loting voor de Evo Pro 3).
Vandaag 13 km met 3 x 2km aan marathontempo. Niet zo slim om directe een forse training te doen op een nieuwe schoen, maar toch hierbij mijn eerste bevindingen:
- Als ik heel rustig loop heb ik de neiging om op de hak te landen maar dan is er duidelijk minder demping, wat me stimuleerde om ook bij rustig tempo midvoets te landen. Normaal land ik alleen midvoets bij marathontempo of sneller. Voor echte haklanders is de schoen volgens mij niet geschikt.
- De schoen is zacht maar niet heel zacht. Mogelijk is mijn mening gekleurd door het feit dat mijn dagelijkse training de Vomero Plus is, een superdikke zachte schoen. In vergelijking daarmee voelt elke andere schoen harder.
- Duidelijk een efficiëntere schoen dan mijn gewone schoenen. Na 1km gaf Garmin mij een +5.
- De intervallen waren rond de 4:20, dat is een tempo waarin de schoen zich prettig voelt.
Vandaag 13 km met 3 x 2km aan marathontempo. Niet zo slim om directe een forse training te doen op een nieuwe schoen, maar toch hierbij mijn eerste bevindingen:
- Als ik heel rustig loop heb ik de neiging om op de hak te landen maar dan is er duidelijk minder demping, wat me stimuleerde om ook bij rustig tempo midvoets te landen. Normaal land ik alleen midvoets bij marathontempo of sneller. Voor echte haklanders is de schoen volgens mij niet geschikt.
- De schoen is zacht maar niet heel zacht. Mogelijk is mijn mening gekleurd door het feit dat mijn dagelijkse training de Vomero Plus is, een superdikke zachte schoen. In vergelijking daarmee voelt elke andere schoen harder.
- Duidelijk een efficiëntere schoen dan mijn gewone schoenen. Na 1km gaf Garmin mij een +5.
- De intervallen waren rond de 4:20, dat is een tempo waarin de schoen zich prettig voelt.
Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.