• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blik1984 schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 15:05:
[...]

Dankjewel! Doel is in principe om door te werken naar een steeds snellere 5k-tijd door een goede combi van interval, tempo en rustige trainingen. Daarmee vooral kijken hoe ver ik kom, dus eerst is sub 24 het doel en daarna doortrainen voor snellere tijden.
Ik zou vooral rustige trainingen, interval, rustige trainingen doen (80% rustig, 20% interval/tempo). Als je elke week de parkrun loopt dan is de rest eigenlijk al rustig.

En rustig is ook heel erg rustig. :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:14
Sport_Life schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 15:10:
[...]

Ik zou vooral rustige trainingen, interval, rustige trainingen doen (80% rustig, 20% interval/tempo). Als je elke week de parkrun loopt dan is de rest eigenlijk al rustig.

En rustig is ook heel erg rustig. :).
Ben zeker niet van plan om iedere week de park run te lopen, misschien 1x in de 1-2 maanden als test

• Gizz187
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:38
@Blik1984 : Heb je een bepaald trainingsschema ofzo dat je volgt misschien?

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Blik1984 schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 10:43:
Je bent nooit te oud om met iets nieuws te beginnen, dus waarom niet op je 42ste beginnen met een 5k “race”. Vanochtend dus meegedaan aan mijn eerste Park run in het Maximapark.

De voorbereiding deze week kon ongeveer niet slechter. Donderdag tijdens een easy run 2 keer een fikse pijn in mijn knie, gisterenavond nog een gezellig etentje met vrienden (met een biertje en een wijntje) en vannacht nog 2x een wakker kind. Dus met een slaapscore van 45 op weg naar mijn eerste race.

Dan de race, we gingen voor mijn gevoel opeens verzamelen voor de start terwijl ik nog mijn jack uit moest doen. Dus ik startte vrij achteraan. Dat betekende dus flink slalommen in het begin en mijn eerste kilometer ging veeeeeeels te hard in 4:38. Dat heb ik de rest van de race moeten bekopen, want de overige tempo’s gingen in 4:57, 4:57, 4:58 en de laatste in 5:05. Uiteindelijk finish in 24:37, wel wat trager dan oorspronkelijk het doel was (24:15), maar gezien de voorbereiding zo slecht nog niet. Blij dat ik geen last heb gekregen van mijn knie. Ook weer een minuut van mijn PR afgehaald, en genoeg ruimte voor verbetering nog.
Oh, mooi!

Deze tempo's kon ik vrij eenvoudig aan, maar ik loop al een tijdje te sukkelen met lies/adductoren (Wikipedia: Adductoren van het bovenbeen) waardoor ik maar weinig en langzame kms maak. Ik hoor hier vaker de parkrun van het maximapark voorbij komen. Misschien leuk om eens met een groepje te doen?

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

SVMartin schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 17:30:
[...]

Oh, mooi!

Deze tempo's kon ik vrij eenvoudig aan, maar ik loop al een tijdje te sukkelen met lies/adductoren (Wikipedia: Adductoren van het bovenbeen) waardoor ik maar weinig en langzame kms maak. Ik hoor hier vaker de parkrun van het maximapark voorbij komen. Misschien leuk om eens met een groepje te doen?
Ja dat ben ik meestal :P.

Nu al een tijdje niet gelopen omdat het lastig in te passen is in de marathon voorbereiding.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 10-10-2026 17:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 17:33:
[...]

Ja dat ben ik meestal :P.

Nu al een tijdje niet gelopen omdat het lastig in te passen is in de marathon voorbereiding.
Ah! Dat ligt misschien ook een beetje aan het tempo, het kan ook onderdeel zijn van een duur/tempo loop. De parkrun valt tegelijk met de atletiektraining van de kinderen, maar een keer kan ik wel vrij maken. Eind november heb ik met mijn vriendin de vib loop op maarsseveen in de agenda gezet. Dat is op zondag.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

SVMartin schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 17:38:
[...]

Ah! Dat ligt misschien ook een beetje aan het tempo, het kan ook onderdeel zijn van een duur/tempo loop. De parkrun valt tegelijk met de atletiektraining van de kinderen, maar een keer kan ik wel vrij maken. Eind november heb ik met mijn vriendin de vib loop op maarsseveen in de agenda gezet. Dat is op zondag.
Ik probeer het inderdaad weleens in te passen in een duurloop, maar dat is vaak lastig plannen met de kinderen die sporten op zaterdag.

Wil na de marathon training wel weer wekelijks gaan. Die VIB loop klinkt ook wel goed, zie dat dat ook 10km is. Lijkt veel op de vlinderloop in Houten.

Pagina: 1 ... 475 476 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.