Wedstrijdverslagje 1ste Halve Marathon van Rotterdam
Zondag meegelopen met de eerste halve marathon van Rotterdam. Toen hij werd aangekondigd leek het me een goede tune-up voor Amsterdam en de organisatie kwam erg sympathiek en enthousiast over. Ahoy was de centrale hub, met tas inname, wc's en ook het finishgebied. De start was bij de Maassilo, met een parcours dat langs dat stukje oude havens gaat en door Charlois.
Met mijn hardloopbestie (waar ik ook AMS mee ga lopen) expres niet te veel nagedacht over strategie. Er is wat voor te zeggen om het op MP te rennen, en te kijken of dat soepel gaat of om hem als wedstrijd te lopen en te kijken hoe het trainingsblok is verlopen. Het zal niemand hier verbazen dat onze "we kijken hoe we ons voelen"-aanpak, eindigde in de laatste optie. Waar ik hier vorige week nog een aangaf een beetje zenuwachtig te zijn over de resultaten van het trainingsblokje, ging alles gisteren als een geoliede machine. De start was chaotisch, druk en krap, maar na die eerste kilometer lockten we in om 4:45 en daar zijn we niet meer vanaf gekomen. We konden de hele route nog met elkaar praten, waarbij het voornamelijk een variatie was op de zin: "Zijn we dit echt aan het doen? Gaat dit 21.1 km goed?"
Dat ging het, en ik heb daarmee PRs gelopen op mijn 10, 15, 10EM en HM tijden. Ik heb nog nooit echt dat juich gevoel gehad bij het over de finish komen, meestal was ik blij dat ik het gehaald had. Maar nu, en wetende dat er 7 minuten van je PR af is, en je nog helemaal okay voelen, fantastische beleving.
Dat gezegd hebbende, het was wel duidelijk dat het een eerste keer was voor de organisatie. Het was ontzettend chaotisch bij de start en ik denk niet dat er ook maar iemand in zijn of haar bedoelde startwave is begonnen. Er waren ook maar een paar dixies rond het gebied, waardoor ik 21km lang dat vage gevoel in mijn blaas mocht negeren. De route zelf is ontzettend bochtig, en ook vaak met erg scherpe bochten of u-bochten. De waterposten waren ook redelijk chaotisch. Ik startte in Wave 4, en alles was al leeg en nog niet opnieuw aangevuld. Dat maakte het rommelig en kostbaar in tijd om water tot je te nemen. Alhoewel de finish in Ahoy best heel gaaf was (donkere hal, toffe lichtshow, opzwepende muziek, veel publiek) was het erg chaotisch als je gefinisht was. Dat kwam ook doordat het zo ontzettend donker, druk, warm en vochtig was, dat ik (en velen met mij) het liefste zo snel mogelijk naar buiten wilden. Uitgangen waren alleen heel onduidelijk dus het heeft me 2 pogingen gekost om de goede route te vinden. Ik weet nog niet helemaal wat ik 'netto' ervan vind, want het persoonlijke succes kleurt de beleving. Dat gezegd hebbende, races zoals de D2D en CPC zijn natuurlijk ook super druk en al heel lang bezig waardoor de organisatie natuurlijk al veel meer staat. Denk dat dit deels de vloek is van de populariteit van onze sport op dit moment.
Enfin: met vertrouwen en zonder pijntjes naar Amsterdam. Ik was voor een sub-4 aan het trainen, maar de rekenformules zeggen dat ik met een 4.47 pace op een HM veel sneller zou kunnen. Weet nog niet wat wijsheid is.
Jezus saves and takes half damage.