• ADutchGuy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:49
Arjan90 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:48:
Wij hebben verplichte heuveltraining in de Ardennen als we willen hardlopen :+ Rondje vanaf het huis van 5km had geloof ik al 200+ hoogtemeters. Kak.
Dat probleem heb ik hier ook, hele mooie camping maar er is in de weide omtrek nergens iets te vinden dat langer dan 500 meter semi-vlak is.
Dus op dat ene stukje zien mensen mij nu om de dag heen en weer stekkeren in mijn achillespees herstel training. 8)

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Herkenbaar. Morgen vanaf de kust door naar Toscane. Camping bovenop de heuvel. Wel mooi lopen O+

• Stefangrp
  • Nu online
Stefangrp schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:47:
Herkenbaar. Morgen vanaf de kust door naar Toscane. Camping bovenop de heuvel. 225hm op 9k. Of alternatief 215hm op 6k. Wel mooi lopen O+

• johansen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:01
Hartloper schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:23:
[...]

Je loopmaatje is wel zeer uitzonderlijk. In Nederland zou hij in 2025 met die tijd 6de geworden zijn op het NK 10km en in België zelfs 2de.
Bizar inderdaad. Ik zal hem eens tippen dat ie maar eens mee moet gaan doen met het NK! 👌

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

-

[ Voor 99% gewijzigd door Inge801 op 23-04-2026 23:07 ]

你还记得吗 记忆的炎夏

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:56

d_star

Maharadja of the Year :-/

Stefangrp schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:47:
Herkenbaar. Morgen vanaf de kust door naar Toscane. Camping bovenop de heuvel. Wel mooi lopen O+
Ja hier ook hoor. Net terug van 6 daagjes Luxemburg, had daar een 9km recovery run op schema staan. Met de tong op de schoenen teruggekomen! Man wat is Luxemburg heuvelachtig.. maar wel een goede heuvel op-training 💪🏻

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:08
d_star schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:19:
[...]

Ja hier ook hoor. Net terug van 6 daagjes Luxemburg, had daar een 9km recovery run op schema staan. Met de tong op de schoenen teruggekomen! Man wat is Luxemburg heuvelachtig.. maar wel een goede heuvel op-training 💪🏻
Luxemburg is fantastisch lopen, maar wel pittig inderdaad!
Drie jaar geleden daar op vakantie geweest en ook delen van de Mullerthal trail gelopen, geweldig! :)

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:37

vhal

ಠ_ಠ

Ook wel leuk als je regelmatig op vakantie gaat naar Oostenrijk en je ergens tussen 800 en 1200m bivakkeert op een camping. Ondanks de geringe hoogte merk je het de eerste dagen wel.

Strava

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:23

Stewie!

Keen must die!

vhal schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:04:
Ook wel leuk als je regelmatig op vakantie gaat naar Oostenrijk en je ergens tussen 800 en 1200m bivakkeert op een camping. Ondanks de geringe hoogte merk je het de eerste dagen wel.
Ja bizar he, eerste dag moeilijk, einde van de week loop je het al een stuk simpeler. Gaat zo rap als je elke run hoogtemeters loopt.

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:22
Zojuist via d Asics Outlet een paar Dynablast 4 besteld, in de aanbieding voor €78,-. Lijkt me een prima deal toch?

Mijn Cumulus 25 hebben inmiddels 800 km op de teller en mogen met pensioen.
Ik heb ook nog een paar Asics Gel-Pulse 15 waar 500 km opstaat die nog wel een poosje meekunnen. Ik vond ze alleen. Bij loopjes van 15 km of langer vind ik deze qua demping niet ideaal.
Heeft iemand hier ervaring met de Dynablast? De reviews zijn veelal positief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clanF7oKTN4pCPN_VkH0nPLuNyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l63I19bfkIST17L3OEJXW1kJ.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

Morgen een halve marathon rennen in een Frans dorpje, er doen zo'n 300 man mee. Online is er weinig informatie te vinden (geen). Ik moest wel zo'n medisch paspoort aanvragen.
Ik ga ervan uit dat er water wordt uitgedeeld langs de route, goede aanname of voor de zekerheid maar flesjes zelf meenemen?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:09
Met de marathon van Groningen over een maand op de agenda ben ik nu ziek geworden op vakantie |:( . Voelt als een opkomende griep. Balen want ik wilde hier prachtige trails lopen en wat intervallen in de heuvels (800m hoogte ) doen. Lijkt me nu helaas niet verstandig.

In maart heb ik de marathon van Rome nog gelopen dus qua conditie zou het nog wel goed zijn maar het voelt zo naar om trainingen te skippen 8)7 hopen dat het gauw beter is oOo

*denkt na over goede signature*

• nokie
  • Laatst online: 11:33
Sport_Life schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:27:
Morgen een halve marathon rennen in een Frans dorpje, er doen zo'n 300 man mee. Online is er weinig informatie te vinden (geen). Ik moest wel zo'n medisch paspoort aanvragen.
Ik ga ervan uit dat er water wordt uitgedeeld langs de route, goede aanname of voor de zekerheid maar flesjes zelf meenemen?
Gezien de temperaturen zou ik het zekere voor het onzekere nemen. Ik kom net terug van een weekje Toulouse (werk), geen idee waar jij precies bent maar het leek wel of iedereen daar met een Decathlon of Salomon trailvest rondloopt.

Ik ben zelf benieuwd voor zondag (Antwerp 10 Miles) zware werkweek gehad (audit met werkdagen van 15u+). Hardlopen ging op zich nog wel lekker, dus ga proberen goed te rusten en veel water te drinken. Ik start nog eens in wave 1 met 1:10 als “basisdoel”. Mijn PR ligt op 1:05 maar dan moet denk ik alles meezitten. Vorig jaar oktober kwam ik aan 1:08 door tijdens de HM, dus ik hoop stiekem om net iets beter te doen (heb sindsdien mijn volume van 50km naar 60km/week gebracht, hoop dat het iets oplevert) maar het HM en M parcours is volgens mij vlakker zonder de tunnels. We gaan het zien!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

nokie schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:02:
[...]

Gezien de temperaturen zou ik het zekere voor het onzekere nemen. Ik kom net terug van een weekje Toulouse (werk), geen idee waar jij precies bent maar het leek wel of iedereen daar met een Decathlon of Salomon trailvest rondloopt.
Ik zit in Zuid Frankrijk tegen de Spaanse grens.
Ik twijfelde nog wel/geen trailvest mee, had m zelfs al klaargelegd. Uiteindelijk toch niet meegenomen.
Wel wat gelletjes dus die neem ik dan maar mee plus water .

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:12
Vandaag weer een rondje gemaakt na mijn dikke PR op de 10. Moet zeggen dat de bovenbenen nog steeds goed gevoelig zijn. Traplopen voel ik nog, maar het loopje was ook niet pijnloos.

Komende dagen nog maar eens rustig aan. Ik beschouw het maar als een bijkomend souvenir... Al is het wel heftig; 6 dagen nadien.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
Spasm schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:21:
Zojuist via d Asics Outlet een paar Dynablast 4 besteld, in de aanbieding voor €78,-. Lijkt me een prima deal toch?

Mijn Cumulus 25 hebben inmiddels 800 km op de teller en mogen met pensioen.
Ik heb ook nog een paar Asics Gel-Pulse 15 waar 500 km opstaat die nog wel een poosje meekunnen. Ik vond ze alleen. Bij loopjes van 15 km of langer vind ik deze qua demping niet ideaal.
Heeft iemand hier ervaring met de Dynablast? De reviews zijn veelal positief.

[Afbeelding]
Lijkt me zeker een prima deal. Ik heb de Dynaflyte 1 gehad en vond het een zeer fijne schoen. Op e.o.a. Manier ben ik het model een beetje uit het oog verloren in het geweld van de nimbussen en nova/superblasts anders had ik waarschijnlijk wel opvolgers gekocht. Helaas heb ik mezelf voorlopig een schoenenkooprestrictie opgelegd 😬

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Zoals eerder gemeld had ik de laatste weken, na mn PR op de halve en de 25km lsd grens wat last van een hardloop dipje. Veel getennist, weinig hardlopen. Maar vanavond alsnog een startbewijs weten te regelen voor de halve marathon in mn eigen stadje Zwolle op 13 juni dus gelijk weer energie en motivatie! Trenara aangeslingerd en komende weken weer volle bak 3x p/w trainen. Een doel als dit werkt toch gewoon het beste bij mij blijkbaar 😀.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vanmorgen dus een halve marathon in Zuid Frankrijk gelopen! Ik had eigenlijk 2 weken rust(ig) ingepland, maar deze halve marathon wilde ik niet laten schieten. Vooraf beetje zorgen gemaakt over de drank posten, dat bleek geen probleem, net als bij Malaga voldoende posten met 500ml flesjes.
Ik had me wel stevig vergist in de hitte. Ging van start rond de 4:00 , maar moest binnen 5 km al snelheid minderen, zelfs op 4:30 bleef mijn hartslag boven de 180 (normaal zit ik bij een HM op 170-175). Toen kwam een enthousiaste Fransman voorbij, dat bleek een pacer voor 1u35 te zijn. In mijn beste Frans geprobeerd wat woorden uit te wisselen.
Uiteindelijk gefinisht in 1:35 :)

• Stefangrp
  • Nu online
Lekker, goed gedaan.
Ik ben inmiddels ziek geworden. Hoofdpijn, snotteren. Garmin maakt zich ook zorgen gezien rusthartslag, hrv en ademhaling. Top taper :X

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:22
Ik heb me aangemeld voor de May 50K voor MS onderzoek. Ingeschreven om 100 km in mei te lopen. Ik loop gemiddeld rond de 30 km per week dus dat gaat lukken.

Ik weet niet of ik de link naar mijn donatie pagina mag delen dus deze zal ik achterwege laten. Doen nog meer van jullie hieraan mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6PNQQfsDxaxb0NgexehmsuAy3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hQg1uL6ADveyCGxj2uBVl9U.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07:35
Morgen de marathon van Londen.
Naast onze Tweakers lopen ook Sebastian Sawe en Jacob Kiplimo mee, de twee beste marathonlopers van het moment. Alle twee hebben ze vorig jaar 2:02 gelopen.
Ik denk niet dat ze het wereldrecord kunnen breken - daarvoor heeft Londen toch iets teveel stukken vals plat - maar 2:01 laag zou mogelijk moeten zijn. In principe denk ik dat Sawe iets beter is maar hij komt terug van een stressfractuur. En Kiplimo is de man in vorm, in maart brak hij in Lissabon het wereldrecord op de halve marathon met een waanzinnige 57:20.
Er zijn nog veel toppers:
- Tamirat Tola de Olympische kampioen van 2024
- Geoffrey Kamworor, winnaar Rotterdam vorig jaar, liep recent 58:14 op de halve.
- Yomif Kejelcha maakt zijn debuut, heeft PR's van 26:31 op de 10 en 57:30 op de halve.
- Joshua Cheptegei uit Oeganda, dubbele Olympisch kampioen en de wereldrecordhouder op de 5000 en 10.000, maar hij kon nooit bevestigen op de marathon.
Morgen zelf eerst een lange duurloop en dan nadien (met vertraging) naar de BBC kijken.

• -LS-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:44

-LS-

Happy as a pig in shit

Vandaag weer een halve marathon gelopen. Met deze keer wat meer hoogtemeters, afwisseling in route en ook nog wat traplopen erbij.

Mooie route gevonden van Rotterdam Alexanderpolder, via de Brienenoord naar Alblasserdam. Leuke route geworden met alles erop en eraan.

Het lopen zelf viel wat tegen. Heel de week voelt al iets zwaarder. Hartslag gemiddeld 5 slagen hoger dan normaal. En ook net te snel begonnen.

Toch tevreden over het resultaat. 1e paar km ging makkelijk. Bekende route, geen navigatie nodig. Stuk door Rivium naar de Brienenoord wel navigatie nodig gehad. En de 1e trappen, de brug over de A. van Rijckevorselweg. 1.5 verdieping omhoog en vrij snel weer naar beneden.

Verder richting de Brienenoord en de 2e trap, twee verdiepingen, en dan verder de Brienenoord op. En laatste stuk weer de trap naar beneden.

De Brienenoord triggerde nogal mijn hoogtevrees. Heb ik al last van als je een diep bord voor mij zet 😀. Wel erg leuk om te lopen.

Lekker door Oud-IJsselmonde richting Bolnes en Ridderkerk. Stukje door het park onverhard en klein beetje modder. En dan richting de Brug over de Noord langs de Crezeepolder.

Omhoog was er geen trap, maar naar beneden wel weer meegenomen. Laatste 4 km over de dijk met wat tegenwind. Best lekker, had de hele route wind mee en zon in het gezicht.

Al met al 21.5 km in 2:14 en 152 bpm gemiddeld. Niet het maximale, maar zeker geen zone 2 duurloop. Wel een goede training voor de halve van Hellevoetsluis volgende maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8TWKLmkufiGw7-u73lZOnGZx_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZpvqGeTcO30MhK4RNe2oy8D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door -LS- op 25-04-2026 21:50 . Reden: Foto bijgevoegd ]

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-04 15:49
Hartloper schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:23:
Morgen de marathon van Londen.
Naast onze Tweakers lopen ook Sebastian Sawe en Jacob Kiplimo mee,
- Yomif Kejelcha maakt zijn debuut, heeft PR's van 26:31 op de 10 en 57:30 op de halve.
In dit filmpje komen ze alledrie voor:
YouTube: What shoes are the fastest runners at the London Marathon wearing? 🤔...

Het interessantste vind ik de schoenen die ze noemen:
Adidas Evo 3
Nike Alphafly 4
Opvolger van Puma Fast-R3

Op 16 maart liep Fotyen Tesfay de marathon van Barcelona in 2:10. Dat deed zij in witte Adidas schoenen. Ik vermoedde toen al dat ze op prototypes liep of een model dat nog niet was uitgebracht. De Adidas Evo 3 is wit. In een podcast van The Marathon Handbook hadden ze het al over een nieuwe Adidas schoen die minder dan 100 gram woog. De Evo 3 weegt 97 gram! Vermoedelijk heeft Tesfay haar geweldige tijd op de Evo 3 gelopen.

Nike brengt een opvolger van de Alphafly 3 uit. Dat werd tijd. Hoe goed zal deze schoen zijn?
Heeft Puma nu al een opvolger van de Fast-R3? Dat maakt mij ook heel benieuwd.

In oktober wil ik de marathon van Frankfurt gaan lopen. Even mijn bankrekening checken. ;)

• Hartloper
De Puma Fast-R3 zijn geweldige schoenen maar je kan er wel je kuiten mee opblazen. En als je vermoeid wordt is het totaal onmogelijk om ermee op de hiel te lopen.
Collega van mij heeft er Chicago mee gelopen en was er tevreden over.
Deze schoen zou de beste loopeconomie hebben van alle superschoenen.

De Alphafly kan ik weinig over zeggen, de eerste versie was te lomp voor mij en ik ze nooit meer geprobeerd. Versie 3 zou blijkbaar beter zijn, toch nog een relatief zware schoen voor een superschoen.

De Evo Pro 1 zijn zeer goede schoenen. Op zich voelen ze niet zachter of sneller dan de Vaporfly's waar ik vroeger op liep, maar ze zijn ongelooflijk licht. 139 gram. Je vergeet dat je ze draagt.
Ze gaan langer mee dan 1 marathon (zoals initieel beweerd werd). Met de Evo Pro 1 liep ik een marathon, een 6 km, een 10km en recent twee halve marathons en ze voelen nog als nieuw.

• Vigni
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Voor de schoenen kenners: Ik heb altijd Asics Kayano gehad vanwege overpronatie maar er is ondertussen veel doorontwikkeld volgens mij. Ik was van plan gewoon de laatste versie van deze schoen te halen, maar ben benieuwd of iemand andere tips heeft?

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Vigni schreef op zondag 26 april 2026 @ 01:51:
Voor de schoenen kenners: Ik heb altijd Asics Kayano gehad vanwege overpronatie maar er is ondertussen veel doorontwikkeld volgens mij. Ik was van plan gewoon de laatste versie van deze schoen te halen, maar ben benieuwd of iemand andere tips heeft?
Heb je recent ook een neutrale schoen geprobeerd? Mijn ervaring is dat veel lopers die speciale schoenen aangemeten krijgen ook prima op een neutrale schoen lopen, en dan veel meer keuze hebben.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-04 23:18
Stewie! schreef op zondag 26 april 2026 @ 07:52:
[...]

Heb je recent ook een neutrale schoen geprobeerd? Mijn ervaring is dat veel lopers die speciale schoenen aangemeten krijgen ook prima op een neutrale schoen lopen, en dan veel meer keuze hebben.
Is ook mijn ervaring inderdaad. Alleen mijn eerste en tweede paar waren niet neutraal. dat was bij dezelfde winkel met dezelfde camera opzet. Nooit problemen ondervonden.

• Korkss
  • Registratie: November 2016
Idem, kreeg ook van die pronatie schoenen aangemeten. Toen ik met de beste man in discussie ging bij het kopen van mijn tweede paar dacht ik, hierna ga ik zelf op zoek naar schoenen. Die verkopers geloven heilig in het pronatie verhaal en dat je dan alleen een bepaald type schoen kan gebruiken. Sindsdien zelf neutrale schoenen gehaald en heb echt 0.0 last van iets. Had tijdens longruns juist last van die “blokjes” in die pronatie schoenen. Zal vast voor een ieder verschillen allemaal, maar ik ben blij dat ik van die pronatie dingen af ben.

• Juancho
  • Nu online
Ik dacht altijd dat die wedstrijd renners op de Adidas EVOs liepen maar dan niet de SL maar pro met carbonplaat. Hele groepen die dezelfde schoenen (en outfits)van adidas droegen. Overduidelijk sponsoring lijkt me 😆

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Korkss
Juancho schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:41:
Ik dacht altijd dat die wedstrijd renners op de Adidas EVOs liepen maar dan niet de SL maar pro met carbonplaat. Hele groepen die dezelfde schoenen (en outfits)van adidas droegen. Overduidelijk sponsoring lijkt me 😆
Ja veel van die top atleten en “influencers” hoeven meestal geen euro uit te geven aan die schoenen 😅
Die SL’s van adidas lopen trouwens wel top 👍🏻

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:54
Het gaat gebeuren!!

[ Voor 13% gewijzigd door WizzlerNL op 26-04-2026 12:32 ]

• Stefangrp
  • Nu online
oeh. nog 3 minuutjes gas geven. wat een baas die Sawe

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:16
Hij gaat hard :D en ook zo soepel op het oog.

[ Voor 47% gewijzigd door Marc3l op 26-04-2026 12:34 ]

• WizzlerNL
Minuut er af, wat een tijd zeg. En die man die 2e werd ook gewoon bij zijn debuut onder de 2 uur.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Mannen
1 SAWE, Sabastian (KEN) 1:59:30
2 KEJELCHA, Yomif (ETH) 1:59:41
3 KIPLIMO, Jacob (UGA) 2:00:28

Alle drie onder het wereld record (2:00:35)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/in4-6auD2yh79ZNN-NRk0kF9RR4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MASN41RVmbts2nXqCdEJg7XC.jpg?f=user_large

Vrouwen
1 ASSEFA, Tigst (ETH) 2:15:41 (world record women only)
2 OBIRI, Hellen (KEN) 2:15:53
3 JEPKOSGEI, Joyciline (KEN) 2:15:55

[ Voor 114% gewijzigd door PeteSplit op 26-04-2026 16:35 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:22
Niet normaal dat tempo van die mannen in Londen 😱💪🏁 Echt wow loop je onder de 2 uur en heb je niet gewonnen 🙈

• MiKeZZa
  • Laatst online: 17:12
Ik vind hardlopen kijken normaal saai, maar dit was fenomenaal... Ik zit na een 10K stukker dan deze beide mannen na 42K in een tempo wat nog nooit vertoond is.

• Korkss
Wat bizar.. word je 2e met een tijd onder de twee uur. Dat verzin je van tevoren toch niet 🤣

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:29
Ik weet niet wat ik van deze fenomenale tijden moet denken… 2 onder de 2 uur waarvan de 2e op zijn debuut marathon. Mijn gevoel zegt dat dat eigenlijk niet kan…

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Die splits zijn minstens zo indrukwekkend en vooral die versnelling na 30km

😳🤯

Ergens ook wel indrukwekkend dat het 'record' van Kipchoge al in 2019 is gelopen. Weliswaar onder ideale omstandigheden maar inmiddels zijn we wel weer 6 jaar verder.

[ Voor 49% gewijzigd door vhal op 26-04-2026 13:58 ]

Strava

• WizzlerNL
PatrickC schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:32:
Ik weet niet wat ik van deze fenomenale tijden moet denken… 2 onder de 2 uur waarvan de 2e op zijn debuut marathon. Mijn gevoel zegt dat dat eigenlijk niet kan…
Sawe is op eigen verzoek veel vaker gecontroleerd dan normaal gesproken. Voor afgelopen Berlijn werd hij 25x gecontroleerd soms zelfs meerdere keren per dag. De kans dat die iets neemt wat op de lijst staat is vrijwel nul.

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:29
WizzlerNL schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:25:
[...]

Sawe is op eigen verzoek veel vaker gecontroleerd dan normaal gesproken. Voor afgelopen Berlijn werd hij 25x gecontroleerd soms zelfs meerdere keren per dag. De kans dat die iets neemt wat op de lijst staat is vrijwel nul.
Ik hoop het. Mijn opmerking ging eigenlijk meer over de 2e plaats, dat je bij je debuut op de marathon onder de 2 uur en ook onder het oude WR duikt. Maar dat was niet helemaal duidelijk uit mijn bericht denk ik. :+

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:14
WizzlerNL schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:25:
[...]

Of hij heeft veel vertrouwen in zijn nieuwe pilletje/zakje/spuitje ;)

• Juancho
  • Nu online
Zullen de armsleeves wel zijn geweest. Die hadden ze 6 jaar geleden denk ik nog niet? Zonder gekheid, ik vind het altijd zo gek eruit zien. Hardlopers met die dingen om. Voor de benen snap ik het nog, draag ze zelf ook soms, maar wellicht is dat een gebrek aan mn eigen kennis 😏

• nokie
  • Laatst online: 11:33
Wat een tijden en wat een tempo’s toch… Ik probeer niet te doemdenken, ik weet dat er 10 jaar geleden al vaak werd gezegd dat er bijvoorbeeld op het vlak van voeding nog zoveel vooruitgang te boeken was, schoenen en dergelijke heeft ook echt wel stappen gezet. Fantastisch om te weten waar je was toen de eerste (en tweede) mens onder de 2 uur liep op de marathon.

Bij mij was dat de 40e editie van de Antwerp 10 Miles. Ik ga geen (al te lang) lang verhaal schrijven. Toen ik me inschreef, mikte ik op 1:10, na de Antwerp HM vorig jaar oktober hoopte ik onder de 1:08 en stiekem onder de 1:07. 1:05 (mijn PR uit 2017 voor al mijn medische complicaties) beschouwde ik buiten schot, ook omdat ik dan nog 5-6kg scherper moet staan.

Kort en goed: heerlijk gelopen, echt genoten. De laatste klim uit de konijnenpijp (Waaslandtunnel) ging wat moeizamer, maar kunnen finishen in 1:06:42 (officiële tijd). Het had nog iets sneller gekund want ik ben aan de drankposten gestopt om te drinken (die herbruikbare bekertjes laten zich niet in tuitjes duwen en de eerste keer verslikte ik me hopeloos), al denk ik niet dat dat de wereld heeft gescheeld.

Ik was dolgelukkig toen ik over de finish kwam.

Strava linkje: https://www.strava.com/activities/18262560186

• Stefangrp
  • Nu online
Ik ga die ook een keer lopen denk ik. Puur en alleen om door een konijnenpijp te kunnen rennen. Heerlijke naam

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Juancho schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:42:
Zullen de armsleeves wel zijn geweest. Die hadden ze 6 jaar geleden denk ik nog niet? Zonder gekheid, ik vind het altijd zo gek eruit zien. Hardlopers met die dingen om. Voor de benen snap ik het nog, draag ze zelf ook soms, maar wellicht is dat een gebrek aan mn eigen kennis 😏
Vind het vooral lekker in het voorjaar. Aan de armen kan het dan nog fris zijn. Een shirt met korte mouwen en armsleeves vind ik dan lekkerder dan een shirt met lange mouwen. Het voelt net iets vrijer.

Systeem | Strava

• cyclofosfamide
  • Laatst online: 27-04 17:48
Vandaag laatste voorbereiding voor het Petranpad met een 31km trailrun door het prachtige Brabantse land.
Afgelopen week wel erg weinig gelopen omdat ik voor het werk op Aruba was (1x gelopen, vond het wel warm ook al was het erg vroeg op de ochtend, ruim 26 graden al; maar tempo niet aangepast).

Gisteravond terug gekomen, niet geslapen in vliegtuig, vandaag toch nog last van jetlag én lichte schaambeenblessure die nog opspeelde. Dus de trailrun vandaag voelde wat minder comfortabel dan ik gewend ben.

Op naar zaterdag 2 mei, naar de Petranpad Ultra! Heb er veel zin in; het weer lijkt weer mee te werken (20-21 graden), de ondergrond zal wel knetterhard zijn. Dus dat wordt oppassen met enkelbrekende ondergronden.
Zin in :*)

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• Juancho
  • Nu online
Brakkie schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:46:
[...]

Vind het vooral lekker in het voorjaar. Aan de armen kan het dan nog fris zijn. Een shirt met korte mouwen en armsleeves vind ik dan lekkerder dan een shirt met lange mouwen. Het voelt net iets vrijer.
Ow dat snap ik wel hoor! Ik draag het liefst bij kouder weer ook zo'n strakker ondershirt met lange mouw en daarover heen een tshirt. Ook met tennis. Dus qua comfort/gemak snap ik het. Maar zoals vandaag is het daarvoor veelste warm lijkt me, zeker bij zulke prestaties. Ze lopen immers ook in een hemptje :). Dus die sleeves zullen dan vast wel een functie hebben. Of het is ook sponsoring ;)

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:58
Vandaag voor het eerst met stokken gelopen, vooral beetje oefenen met in en uit de zak halen en natuurlijk ook in/uitklappen. Beetje handigheid daarin krijgen. Was wel nodig blijkbaar, want ik heb mezelf een mooie kras op mn bovenbeen gegeven met de punt :')

Verder rammelen de stokken nogal in het zakje... Dat vind ik persoonlijk nogal irritant, iemand daar nog een slim trucje voor?

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:51
kepler schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:49:
Vandaag voor het eerst met stokken gelopen, vooral beetje oefenen met in en uit de zak halen en natuurlijk ook in/uitklappen. Beetje handigheid daarin krijgen. Was wel nodig blijkbaar, want ik heb mezelf een mooie kras op mn bovenbeen gegeven met de punt :')

Verder rammelen de stokken nogal in het zakje... Dat vind ik persoonlijk nogal irritant, iemand daar nog een slim trucje voor?
Geen zakje gebruiken, maar gewoon in het rugpand van je trailvest steken? Of ergens aan een van die touwtjes bevestigen? Of gewoon in je hand houden?

Persoonlijk ga ik voor 1 of 3, met name afhankelijk van de lengte/techniciteit van de afdaling. (Ik neem ze alleen mee bij trails met veel langdurig stijgen)

If you can see, look. If you can look, observe

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:14
Vandaag eindelijk weer eens de Rhenen - Driebergen NS trail gedaan, was alweer even geleden. Meteen een mooie test voor gel alternatieven, dus los van enkele gelletjes had ik ook een portie winegums, biggetjes en yoghurt snoepjes mee.

De winegums, al waren ze op de bank goed te eten en redelijk zacht, waren geen succes. Veel te plakkerig, bleven aan mn tanden plakken, gedoe en niet prettig. Die doe ik dus niet meer.

Biggetjes en youghurt snoepjes op zich wel goed te doen, minder prettig dan gelletjes maar ook een stuk goedkoper dus die ga ik vaker proberen (waarbij biggetjes wat makkelijk te doseren zijn... 4 stuks is 35 gram).

Maar zijn er ook hartige alternatieven voor koolhydraten voor onderwerg? Want het is wel een hoop zoetigheid hoor, an sich hou ik er wel van maar na ruim 2 uur (en deze keer zo'n beetje elke ruimte 20 minuten genomen, ook eens geprobeerd wat vaker wat te nemen) was ik echt wel toe aan wat anders.

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-04 10:44
Crysania schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:54:
Niet normaal dat tempo van die mannen in Londen 😱💪🏁 Echt wow loop je onder de 2 uur en heb je niet gewonnen 🙈
ongelooflijk
ik denk dat het parcours niet klopt.. te kort!
strava or it didn't happen :+

ik heb het opgenomen.. vanavond eens even terugkijken. Zeer benieuwd!
En het gekke is.. het kan gewoon even, want het duurt maar 2 uur.

• Hartloper
DeCo schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:41:
[...]

ongelooflijk
ik denk dat het parcours niet klopt.. te kort!
strava or it didn't happen :+

ik heb het opgenomen.. vanavond eens even terugkijken. Zeer benieuwd!
En het gekke is.. het kan gewoon even, want het duurt maar 2 uur.
Ik heb ook uitgesteld gekeken. Handig want dan kan je de wheelchair race en het gedoe met verklede mensen doorspoelen. Het was een mooie race, spannend zowel bij de mannen als de vrouwen.
Je moet eens op het parcours letten, hier en daar wat golvend dus zeker niet volledig vlak.

• Hartloper
Ongelooflijk, Kejelcha loopt onder de 2 uur bij zijn debuut en wint dan nog niet eens LOL
Kejelcha heeft Sawe wel gepusht, pas op het einde kon die afstand nemen.

Sawe liep de eerste helft in 60:29, de tweede halve marathon in 59:01. Dat is met marge de snelste HM-split in een marathon, de vorige snelste HM-split in was Kelvin Kiptum's 59:45 in Londen in 2023).

Vooral de 10km-split tussen de 30 en de 40km was waanzinnig: 27:36, na al 30km gelopen te hebben !

• kepler
Roozzz schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:55:
[...]

Geen zakje gebruiken, maar gewoon in het rugpand van je trailvest steken? Of ergens aan een van die touwtjes bevestigen? Of gewoon in je hand houden?

Persoonlijk ga ik voor 1 of 3, met name afhankelijk van de lengte/techniciteit van de afdaling. (Ik neem ze alleen mee bij trails met veel langdurig stijgen)
Ah ja, dan ga ik eens wat proberen. Ik zat zelf nog te denken aan een elastiekje, maar die zal ik snel weer kwijt zijn. Misschien moet ik het ook maar accepteren, verder zat het prima.

Tot nu toe heb ik ook zonder gedaan, ging prima. Maar deze zomer een trail met 4500hm, dus vond het wel tijd voor stokken :D Eerste 15k is relatief vlak, dus dan blijven ze denk ik wel in de tas. Daarna mogelijk alleen maar in handen idd :')

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:03
Ken je dat, dat je wakker wordt en je voelt dat je verkeerd gelegen hebt? Had dat gisteren helaas.

Het rechteronderbeen voelde "gedraaid" in de kom zitten, kon er geen kracht op zetten en kon hem ook niet goed krijgen. Alsof de pezen/banden geen druk aankonden. Dacht dat het wellicht bij zou trekken, maar na een paar honderd meter rennen eieren voor mijn geld gekozen, en er maar een wandeling van gemaakt. Vandaag voelt het weer goed gelukkig, maar vandaag even lekker geluierd.

Volgende keer beter.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Vandaag heb ik in Londen de marathon gelopen. Niet onder de twee uur zoals de toppers, maar in 03:37:07. Klein beetje teleurstellende tijd, moest enorm diep gaan. Het was warm en dit was mijn vierde marathon in twee maanden tijd. Tot zover de excuses 🫣

Wat een geweldige organisatie. Enorm grote startgebieden en een strak geleide opgang van gebied naar startvak naar start. Dat gaat rustig en gecontroleerd en binnen tweehonderd meter was ik over de startstreep. Ben gestart vanuit het groene startvak in wave 3. De elite en NK lopers gingen voor ons weg. Schone toiletten bij een marathon, nog nooit gezien, en zoveel toiletten dat er nauwelijks een wachtrij was. Stromend water om je flesjes bij te vullen of de handen te wassen zelfs.

De loop zelf was super. Toen de zon door de wolken kwam begon het zweten. Mijn vrouw was mee en heeft me enkele flessen water aangereikt onderweg, de water punten langs de lijn waren ook erg keurig met flesjes water met sportdop. Geen geklungel met drinken. Toch merkte ik dat ik de laatste 15 km nauwelijks meer nieuw zweet had. Een slecht teken. Tempo zakte in van 04:50 naar boven de 5 minuten. Ben nog over een punt van een hek gestruikeld, bloed en twee gescheurde teennagels, was een suffe actie in de drukte.

Tot aan het einde was het heel druk op de weg en meerdere mensen vol op het gezicht zien vallen na aangetikt te zijn. De laatste keer een loper vlak voor me, 300 meter voor de finish.

Publiek was geweldig, nog meer dan in Rotterdam en wat een lawaai. Ze roepen niet je naam maar een van de vele verklede lopers trekt de aandacht. Van brandweer mannen in pak inclusief helm die meeliep met de 3:10 pacer, tot Forest Gump en Pappa Big.

Vond het fantastisch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIymR1RbWb0JXJVfB6zuzfU_Hd4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9CHhCkfbD6F4fDAHvEd8F93.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vklj3YV2PZZwFouH1VgBNIswRZc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMg8lm0UQpYtLWoiUcf1SFRg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWnUAiwzdycguoSqmZKaz7NWdOk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ai9KVHtx5wivtUMDSx8tuAB.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2d7ZXdJl3v2TffundJf21qEQanU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRVslU6j7keNdrp2dfsmMmI8.jpg?f=fotoalbum_tile

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:29

XyS

0.o.O

Wauw, vanochtend de Londen marathon gekeken. Kippenvel. Echt bizar hoe sterk Sawe was op het einde. En @Hartloper, weer een nieuwe schoen om uit te proberen? Het record is gelopen op de nieuwe Adidas:

Sabastian Sawe's super shoe: The 97-gram Adidas trainer that shattered marathon record

"The Adidas Adizero Adios Pro Evo 3 Strategy

Adidas claims “11% greater forefoot energy” and up to 1.6% improved overall running economy. They have a minimal Continental rubber outsole and are, of course, a carbon plated pair."

Ik heb deze week goed afgesloten met een duurloop van 1:59:30 :+
Liep gewoon weer stukken 4:15 heel relaxed in Z2, ongelofelijk. En dat terwijl ik gisterochtend helemaal niet vooruit kwam. Met moeite 5:30, had veel buikpijn (te vet/pittig gegeten?). Deed mee aan een ON hardloop evenement, kon de cloudmonster uitproberen. Vond het een zware schoen en heb er flinke blaren aan overgehouden. Kon helaas de andere "snellere" versie niet proberen. Uiteindelijk wel prima om het rustig aan te doen, samen met een andere deelnemer twee rondjes van 10k gelopen.
Na 23 km, bananenbrood, water en paar koffie later liep ik gelukkig weer redelijk makkelijk 4:30 terug naar huis met mijn eigen schoenen.

Zo gaat het de hele week, met ups en downs. Heb 2 mini sub treshold sessies gedaan: 3x1km (3:45) en 2x2km (3:55). Daardoor krijg ik flink last van mijn achillespees, dat voel ik dan de hele avond en als ik de dag erna te vroeg ga lopen voel ik me niet best. Denk dat ik 24 uur nodig heb om daarvan te herstellen. Ook twee keer op een dag lopen gaat niet van harte dus dat probeer ik te voorkomen (soms lastig als ik van/naar werk loop). In totaal toch weer 111km gedaan deze week.

Heb wel altijd zin om te gaan lopen en het plannen lukt ook goed, ga niet meer 11 uur 's avonds nog even een rondje doen. De rest er omheen is niet makkelijk, probeer genoeg te slapen, gezond en voldoende eten maar dat lukt niet altijd. Volgende week terug naar 1 snellere sessie en ga mijn eten weer paar dagen bijhouden want ik eet niet genoeg koolhydraten. Zo houd ik mezelf lekker bezig >:)

• kepler
m0ridin schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:30:
Vandaag eindelijk weer eens de Rhenen - Driebergen NS trail gedaan, was alweer even geleden. Meteen een mooie test voor gel alternatieven, dus los van enkele gelletjes had ik ook een portie winegums, biggetjes en yoghurt snoepjes mee.

De winegums, al waren ze op de bank goed te eten en redelijk zacht, waren geen succes. Veel te plakkerig, bleven aan mn tanden plakken, gedoe en niet prettig. Die doe ik dus niet meer.

Biggetjes en youghurt snoepjes op zich wel goed te doen, minder prettig dan gelletjes maar ook een stuk goedkoper dus die ga ik vaker proberen (waarbij biggetjes wat makkelijk te doseren zijn... 4 stuks is 35 gram).

Maar zijn er ook hartige alternatieven voor koolhydraten voor onderwerg? Want het is wel een hoop zoetigheid hoor, an sich hou ik er wel van maar na ruim 2 uur (en deze keer zo'n beetje elke ruimte 20 minuten genomen, ook eens geprobeerd wat vaker wat te nemen) was ik echt wel toe aan wat anders.
Ik lees wel goede dingen over rice-balls, kan je ook indien wat je wil. Ik neem ook wel eens krentenbollen mee, ook wel zoet maar niet zo erg als die gelletjes.

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:03
Ik heb vandaag ook de London Marathon gelopen. 1e marathon voor mij. Organisatie was inderdaad top. Alleen de Lucozade die ze op een paar plekken uitdelen geeft een vieze plakzooi op de weg maar ze zijn een grote sponsor dus dat zal wel hetzelfde blijven in komende edities.

Eerste helft ging lekker, ik droeg een vest met m’n eigen water. Ik dacht dat ik er makkelijk mee tot mijl 12 edit: mijl 14 zou komen waar een vulpunt is. Het was echt warm tegen die tijd en m’n water was op rantsoen. Ik zag het bord filling point up ahead…… en toen niets. Waarschijnlijk stond het publiek er voor. Volgende plek waar ze water uitdeelden bleek ook nog ver weg. Daar in ieder geval m’n flasks gevuld maar vanaf dat moment viel het me zwaar. Ik ging voor 4 uur 20 of uiterlijk 4 uur 30. Het werd 5 uur en 6 minuten. Ik vind het prima, toen ik het lastig kreeg wist ik dat een, voor mij, goede tijd niet meer ging lukken dus overleven was het doel.

Uiteindelijk dus tevreden maar ik denk niet dat ik me inschrijf voor de ballot van volgend jaar :D (die nu open is)

no animals were harmed during the production of this message

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Ik heb filling stations gezien, achter de hekken met nog publiek ervoor. Niet te gebruiken als renner.

• Vigni
  • Nu online
Stewie! schreef op zondag 26 april 2026 @ 07:52:
[...]

Nee niet geprobeerd, moet zeggen dat de vorige twee keer dat ik naar een winkel ben gegaan waar een filmpje werd gemaakt. Ik de aangeraadde schoen meegenomen heb en toen kreeg ik gelijk blessures met de schoenen zodra ik wat meer afstand ging lopen:( . Dit waren schijnbaar ook 'pronatie' schoenen: Brooks adrenaline en Kayano Lite als ik het me goed herinner.

Sindsdien vertrouw ik de winkels en de loop filmpjes niet echt meer. En heb ik dus gewoon weer de nieuwste versie van de Kayano gekocht. Aangezien ik daar vroeger goed op liep.

Maar ondertussen ben ik weer toe aan een nieuw paar en weet gewoon niet waar ik goed aan doe. Gewoon weer de nieuwste Kayano's? Online lees ik alleen dat ze wat veranderd zijn. Of iets totaal nieuws. Maar ja wat dan? Hoe voorkom je een miskoop.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Vigni schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:56:
[...]

Nee niet geprobeerd, moet zeggen dat de vorige twee keer dat ik naar een winkel ben gegaan waar een filmpje werd gemaakt. Ik de aangeraadde schoen meegenomen heb en toen kreeg ik gelijk blessures met de schoenen zodra ik wat meer afstand ging lopen:( . Dit waren schijnbaar ook 'pronatie' schoenen: Brooks adrenaline en Kayano Lite als ik het me goed herinner.

Sindsdien vertrouw ik de winkels en de loop filmpjes niet echt meer. En heb ik dus gewoon weer de nieuwste versie van de Kayano gekocht. Aangezien ik daar vroeger goed op liep.

Maar ondertussen ben ik weer toe aan een nieuw paar en weet gewoon niet waar ik goed aan doe. Gewoon weer de nieuwste Kayano's? Online lees ik alleen dat ze wat veranderd zijn. Of iets totaal nieuws. Maar ja wat dan? Hoe voorkom je een miskoop.
Bij ASICS, Hoka, etc mag je schoenen dragen en buiten op rennen, binnen 1 of 2 maanden weer terugsturen. Je krijgt dan het hele bedrag terug. Zo kan je prima een schoen testen op je eigen tempo en je eigen route. Zie de retour faq op de sites van de fabrikanten.

Ik kan geen advies geven met de beperkte informatie maar raad zelf vrienden en kennissen regelmatig de neutrale schoenen aan. Veel meer keuze en variatie.

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:54
Ik lees al enige tijd mee in dit topic maar nog niet eerder wat gepost. Gisteren mijn eerste marathon gelopen in Rhodos! 7 maanden geleden kon ik nog geen kilometer hardlopen en was mijn conditie niet al te best. De afgelopen maanden consistent getraind en gisteren een eindtijd neergezet van 04:02:35. Het was zwaar, maar wat een beleving. Een mooi parcours met deelnemers uit 70 landen. Op naar de volgende marathon!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Tompouce schreef op maandag 27 april 2026 @ 07:07:
Ik lees al enige tijd mee in dit topic maar nog niet eerder wat gepost. Gisteren mijn eerste marathon gelopen in Rhodos! 7 maanden geleden kon ik nog geen kilometer hardlopen en was mijn conditie niet al te best. De afgelopen maanden consistent getraind en gisteren een eindtijd neergezet van 04:02:35. Het was zwaar, maar wat een beleving. Een mooi parcours met deelnemers uit 70 landen. Op naar de volgende marathon!
Geweldige tijd. Was het warm? Veel hoogtemeters?

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik had gisteren nog een klein gaatje in het weekend over tot mijn nieuwe schema weer gaat beginnen. In de buurt wordt nagenoeg iedere maand een loopje (Dobbeloop) georganiseerd door een lokale vereniging. Het leek mij wel weer eens leuk om een 5km te lopen na de marathonvoorbereidingen van dit jaar.

Zo'n 5km lopen vind ik wel een pittige fysiek en mentaal gezien. Vanaf de eerste seconde sta je gelijk aan en vanaf km 3 begint het ook pijn te doen. Ik had zelf niet echt een plan, het verbeteren van mijn PB (22:20) zou wel mooi meegenomen zijn. De eerste kilometer ging te snel in 4:07/km, kilometer 2 en 3 constant in 4:18 a 4:19/km, de 4e kilometer ietsjes sneller in 4:17/km en de laatste in 4:11/km waarbij het op een gegeven moment ook niet veel harder meer kon en ik mijn hartslag in geen tijden zo hoog had gezien 😅 Halverwege de laatste kilometer zat er een gemeen heuveltje richting een grindpad wat ook niet echt mee hielp.

De gemeten tijd van de organisatie was 21:20. Ik was best blij met deze tijd - meer zat er niet in - en dat was goed voor een 14e plek van de 72 lopers die mee deden.

Of ooit die sub 20' in het vizier komt? Misschien is dat nog wel een brug te ver...

Strava

• Vigni
  • Nu online
Stewie! schreef op maandag 27 april 2026 @ 00:25:
[...]

Bij ASICS, Hoka, etc mag je schoenen dragen en buiten op rennen, binnen 1 of 2 maanden weer terugsturen. Je krijgt dan het hele bedrag terug. Zo kan je prima een schoen testen op je eigen tempo en je eigen route. Zie de retour faq op de sites van de fabrikanten.

Ik kan geen advies geven met de beperkte informatie maar raad zelf vrienden en kennissen regelmatig de neutrale schoenen aan. Veel meer keuze en variatie.
Goh dit was ik helemaal vergeten inderdaad! Volgens mij had ik zo de laatste keer de Kayano's zelfs geprobeerd 8)7 Bedankt voor de tip. Ik ga eens shoppen.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Vigni schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:56:
[...]

Kijk eens naar de 'stable neutral' schoenen of te wel neutrale hardloopschoenen die toch een mate van stabiliteit hebben.

https://www.doctorsofrunn...al-running-shoes.html?m=1

Of zoek de schoen op de website van runrepeat op waar ze er wat dieper op in gaan.

Zelf loop ik een mix van neutraal en (licht) corrigerende schoenen afhankelijk van het type training.

Strava

• m0ridin
kepler schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:34:
[...]

Ik lees wel goede dingen over rice-balls, kan je ook indien wat je wil. Ik neem ook wel eens krentenbollen mee, ook wel zoet maar niet zo erg als die gelletjes.
Rice-balls ga ik eens checken, tnx voor de tip!

Krentenbollen eet ik idd wel bij het stapelen voor een marathon maar niet zo snel tijdens het rennen. Lijkt me niet super chill eten al rennend (en wat minder makkelijk op voorraad hebben).

• kepler
m0ridin schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:59:
[...]

Rice-balls ga ik eens checken, tnx voor de tip!

Krentenbollen eet ik idd wel bij het stapelen voor een marathon maar niet zo snel tijdens het rennen. Lijkt me niet super chill eten al rennend (en wat minder makkelijk op voorraad hebben).
Uiteindelijk zijn gelletjes natuurlijk het meest efficiënt. Maar voor de ultras wil/moet je uiteindelijk toch iets anders eten. Tot nu toe heb ik het prima kunnen doen op zoete dingen, met wat zoute spullen van de rustpunten.

Komende zomer heb ik dus een wedstrijd waar ik verwacht makkelijk 12u over te doen. Op 1 van de punten hebben ze ook risotto :D Ik vind het wel moeilijk trainen, want mijn trainingen zijn zelden langer dan 2u. Wel probeer ik steeds vaker echt vlak na het avondeten te gaan rennen, naar mijn idee beetje zelfde soort effect.

Riceballs ook nooit echt tijdens rennen geprobeerd, probleem is bij deze wedstrijd is dat ik de dagen ervoor in een hotel zit en dit soort dingen dus niet kan klaar maken ter plekke...

Ach ja, ik stop mn rugzak vol met wat zooi en komt vast goed :D

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:54
Stewie! schreef op maandag 27 april 2026 @ 07:27:
[...]

Geweldige tijd. Was het warm? Veel hoogtemeters?
Bij de start was het 18 graden, maar al snel werd het 22 graden. Op een parcours langs de zee, in met dus nauwelijks schaduw, vond ik dat behoorlijk warm. (Maar ik kan van nature al niet zo goed tegen warmte). Het parcours is best wel heuvelachtig (bestaat in totaal uit > 200 meter stijgen en dalen). Daar had ik minder op gerekend en vond ik wel pittig. Het is duidelijk meer dan wat ik in Nederland gewend ben. Zeker omdat de laatste 10km bestond uit relatief veel klimmen en dalen (1,5 km voor de finish ging het parcours nog omhoog) waren dat taaie kilometers. Maar ik heb ontzettend genoten, echt een mooie mijlpaal om deze Griekse te voltooien.

Na de finish heb ik even 10 minuten gezeten en ben daarna een stuk gaan lopen en eten/drinken. Dat lijkt geholpen te hebben. Vandaag wel spierpijn, maar niet extreem. Kan nog recht de trap af _/-\o_

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hartloper schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:24:
Vooral de 10km-split tussen de 30 en de 40km was waanzinnig: 27:36, na al 30km gelopen te hebben !
Het Nederlands record op 10km is 23" langzamer, het Belgische record 26" sneller.

Maar je kunt het natuurlijk ook tijdens een marathon doen 8)7

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Juancho
  • Nu online
Vigni schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:59:
[...]

Goh dit was ik helemaal vergeten inderdaad! Volgens mij had ik zo de laatste keer de Kayano's zelfs geprobeerd 8)7 Bedankt voor de tip. Ik ga eens shoppen.
Bepaalde Adidas modellen mag je ook buiten testen en evt retour sturen. Let wel op, dit geldt niet voor alle modellen. Zo heb ik bijv de adistar BYD getest, schoen met carbon maar wel een alleskunner. Hele fijne runner!

Maar eigenlijk zou je ook de adidas EVO SL moeten proberen . Door velen, incl mezelf, ervaren als een echte topschoen.

[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 27-04-2026 11:41 ]

• m0ridin
Is ook, en heb op zich ook niks tegen gelletjes.. Maar ging laatst eens rekenen, tijdens een LDL van 2u+ nam ik er dan 3 of 4 maar omdat ik wil kijken of het beter werkt als ik ze vaker neem zou dat nu naar de 6 max 7 oid gaan. Kom ik zo op een tientje per duurloop :o

TIjdens een marathon ga ik niks anders nemen, gelletjes zijn dan gewoon ideaal en prima maar vooral voor rustige duurlopen waar ik ook op een chill tempo wat naar binnen kan werken zijn (goedkopere) alternatieven wel gewenst.

Hier ook zo met ultras btw, vooral zoete meuk zelf mee en bij posten hartige en zoutige dingen naar binnen werken. Heb regelmatig wel een zakje nootjes ed meegenomen, maar kwam erachter dat ik die tijdens het lopen nooit nam.... Alleen ervoor en erna :)
kenneth schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:39:
[...]

Het Nederlands record op 10km is 23" langzamer, het Belgische record 26" sneller.

Ja maar bij de marathon heb je en vliegende start he, zo kan ik het ook :+

[ Voor 56% gewijzigd door m0ridin op 27-04-2026 13:25 ]

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:32

Niku

Alagaesii

Heb me vandaag weer eens aan een 10 kilometer gewaagd. Liep in december 39:09, was een dik PR maar viel me toch een beetje tegen omdat ik hoopte onder de 39 minuten te duiken. Vandaag dus een nieuwe poging en ging vanaf het begin eigenlijk voorspoedig. Omstandigheden waren natuurlijk goed (in december ook, maar ik loop beter als het net iets warmer is zoals vandaag), en het lukte me om in 38:30 over de streep te komen :)

Weer stapje gezet dus op weg naar het hoofddoel dit jaar: de marathon van Eindhoven!

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

kenneth schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:39:
[...]

Nederlands record is inmiddels 27:17 :)

https://www.hardloopnieuw...onaal-record-27-17-10-km/

Systeem | Strava

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:16
Nu sinds 2 maanden serieus aan het hardlopen ipv sporadisch een rondje. 4x in de week afwisselend rustige/duurloop/interval/tempo loopjes.

Had voor mezelf een doel om in het najaar een halve marathon wedstrijd te lopen zodra ik 10k sub 50 en 5k sub 25 zou behalen. Inmiddels wat sneller dan verwacht deze doelen behaald en ook een halve marathon afstand onder de 2 uur gelopen.

Dit gaat eigenlijk zonder al te veel moeite en nog belangrijker zonder pijn :)

Nu de halve Marathon uitlopen geen uitdaging meer is wil ik gaan inschrijven voor de Marathon van Den Haag. Is dit een goed idee? Voelt wat snel maar heb het idee dat ik nog ruim de tijd heb om mij goed voor te bereiden.

Wil uiteindelijk voor een halve iron man gaan maar zou graag eerst een nette tijd op een Marathon afstand willen neerzetten.

• Hartloper
XyS schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:04:
Wauw, vanochtend de Londen marathon gekeken. Echt bizar hoe sterk Sawe was op het einde. En @Hartloper, weer een nieuwe schoen om uit te proberen?
...
Ik heb deze week goed afgesloten met een duurloop van 1:59:30 :+
Liep gewoon weer stukken 4:15 heel relaxed in Z2, ongelofelijk...
Zo gaat het de hele week, met ups en downs. Heb 2 mini sub treshold sessies gedaan: 3x1km (3:45) en 2x2km (3:55)...
Jij bent echt in een chronische runner's high. Ben ik een beetje jaloers op. Loop je gewoon voor de fitheid of is er ergens een racedoel aan de horizon ?

En die schoenen, ja die wil ik echt wel te pakken krijgen. Het is fijn om een marathon-PR te hebben minder dan een uur van het wereldrecord. Dat is nu nog OK met 2:59:07 versus 1:59:30. Maar de kans bestaat dat Sawe of Kejelcha er in Berlijn dit najaar nog een stuk afdoen en dan wil ik met gelijke wapens strijden. :)

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:29

XyS

0.o.O

Hartloper schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:12:
[...]

Jij bent echt in een chronische runner's high. Ben ik een beetje jaloers op. Loop je gewoon voor de fitheid of is er ergens een racedoel aan de horizon ?

En die schoenen, ja die wil ik echt wel te pakken krijgen. Het is fijn om een marathon-PR te hebben minder dan een uur van het wereldrecord. Dat is nu nog OK met 2:59:07 versus 1:59:30. Maar de kans bestaat dat Sawe of Kejelcha er in Berlijn dit najaar nog een stuk afdoen en dan wil ik met gelijke wapens strijden. :)
Haha ja klopt, verslaafd aan de dagelijkse dopamine? Ik loop omdat ik het leuk vind en tot rust kom tijdens het lopen, slaap er ook beter door. Verder inderdaad voor fitheid, verbetering zien werkt verslavend.
Enige echte doel is de marathon in Amsterdam dus dat duurt nog wel even. En wil een sub 3 kunnen lopen zonder veel te hoeven herstellen, dus moet ~4:15 heel comfortabel aanvoelen (ga dat proberen zodra ik denk zover te zijn, ook spieren en pezen moeten het aankunnen).

Ben steeds meer aan het lezen over hoeveel je kunt trainen. Er is echt een wereld voor me open gegaan. Bijvoorbeeld in "Training for the Uphill Athlete" ben je nog beginner totdat je 2 jaar achter elkaar 400 uur hebt getraind. Dat draagt me uit om zelf ook meer te doen en blijkbaar werkt meer=beter voor mij ook prima. Meerdere malen per week 'verbaas' ik mezelf hoe goed het gaat. Of even stilstaan bij het feit dat ik 2 uur achter elkaar kan hardlopen zonder moeite. Blijft toch bijzonder

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:59

m-vw

Dus?

nokie schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:23:
Wat een tijden en wat een tempo’s toch… Ik probeer niet te doemdenken, ik weet dat er 10 jaar geleden al vaak werd gezegd dat er bijvoorbeeld op het vlak van voeding nog zoveel vooruitgang te boeken was, schoenen en dergelijke heeft ook echt wel stappen gezet. Fantastisch om te weten waar je was toen de eerste (en tweede) mens onder de 2 uur liep op de marathon.

Bij mij was dat de 40e editie van de Antwerp 10 Miles. Ik ga geen (al te lang) lang verhaal schrijven. Toen ik me inschreef, mikte ik op 1:10, na de Antwerp HM vorig jaar oktober hoopte ik onder de 1:08 en stiekem onder de 1:07. 1:05 (mijn PR uit 2017 voor al mijn medische complicaties) beschouwde ik buiten schot, ook omdat ik dan nog 5-6kg scherper moet staan.

Kort en goed: heerlijk gelopen, echt genoten. De laatste klim uit de konijnenpijp (Waaslandtunnel) ging wat moeizamer, maar kunnen finishen in 1:06:42 (officiële tijd). Het had nog iets sneller gekund want ik ben aan de drankposten gestopt om te drinken (die herbruikbare bekertjes laten zich niet in tuitjes duwen en de eerste keer verslikte ik me hopeloos), al denk ik niet dat dat de wereld heeft gescheeld.

Ik was dolgelukkig toen ik over de finish kwam.

Strava linkje: https://www.strava.com/activities/18262560186
Top tijd. In welke wave liep je?
Ik liep zelf in wave 2 en eerlijk gezegd mogen ze van mij volgend jaar weer vroeg beginnen.

Toen ik naar huis ging vertrok volgens mij nog niet eens de laatste wave en was het een stuk warmer.

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:15
schumi1986 schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:17:

Nu de halve Marathon uitlopen geen uitdaging meer is wil ik gaan inschrijven voor de Marathon van Den Haag. Is dit een goed idee? Voelt wat snel maar heb het idee dat ik nog ruim de tijd heb om mij goed voor te bereiden.

Wil uiteindelijk voor een halve iron man gaan maar zou graag eerst een nette tijd op een Marathon afstand willen neerzetten.
Mijn enige advies: een marathon is niet twee keer een halve marathon. Het vereist consequente training en discipline wil je de hele goed uitlopen en daarna niet helemaal op zijn. Vooral de lange duurlopen in je training zijn belangrijk ivbm voeding e.d. dus als jij denkt dat je de training aan wilt gaan go for it!

• Hartloper
De marathon van Kortrijk was veel te kort.
En in plaats van dat toe te geven draait de organisator rond de pot. Vertelt dat de sfeer fantastisch was, veel tevreden lopers enz.
Hij zou zelf al marathons gelopen hebben waar zijn GPS op 41,5 km uitkwam.
Flauwekul natuurlijk !
Ze hebben het parcours met Komoot gemaakt ipv het officieel te laten opmeten.
Wat ze gelukkig volgend jaar wel gaan doen.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
Hartloper schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 07:33:
De marathon van Kortrijk was veel te kort.
En in plaats van dat toe te geven draait de organisator rond de pot. Vertelt dat de sfeer fantastisch was, veel tevreden lopers enz.
Hij zou zelf al marathons gelopen hebben waar zijn GPS op 41,5 km uitkwam.
Flauwekul natuurlijk !
Ze hebben het parcours met Komoot gemaakt ipv het officieel te laten opmeten.
Wat ze gelukkig volgend jaar wel gaan doen.
Dus iedereen rekende zich bij de finish even kort rijk….

Komoot is fantastisch om routes te maken, maar ik doe standaard een kilometer meer dan ik wil lopen zodat ik ongeveer goed uitkom.

• kepler
Net een rondje Sallandse Heuvelrug gelopen, stukje route bleek afgesloten vanwege broedseizoen :D Maar het is echt een prachtig gebied <3

Nu lekker in het zonnetje aan de appeltaart (en zonder kinderen, helemaal relaxed). Het leven is mooi :*)

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:15
Een korte vraag, hoe zien die trainingen eruit t.o.v. een hardlooprondje op makkelijker terrein? Ik loop in omgeving Brabantse Wal, daar zit wel eens duingebied in met los zand en hellende stroken en merk je de inspanning. Op die trainingen wandel ik nu 1-2x
Pagina: 1 ... 443 444 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.