• cacofant
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 01-12 20:54
Ik rij vandaag nog wel even naar de Ionity, daar betaal ik ook maar 0,29 en weet ik zeker dat het werkt :-)

In Apeldoorn staan de palen ook recht achter de parkeerplaats, dus te korte kabel en blokkade van een stall...

[Voor 34% gewijzigd door cacofant op 10-11-2021 09:40]

Kia E-Niro 64kWh ExecutiveLine (2021)

• Isheara
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 01:14
Zojuist tariefwijzigingsemail van FASTNED ontvangen (los laden gaat in per 11-11 en abonnement per 1-12).

Tarief in NL en BE gaat naar €0,69 (of €0,45 icm €11,99 p/m)

[Voor 17% gewijzigd door Isheara op 10-11-2021 10:19]

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
En daarmee is Fastned volgens mij weer terug op het niveau van 2017, toen ik net mn EV kocht :)
Daarna volgde 2 gekke jaren met prijzen van 5ct/minuut voor snelladen via aantal duitse pasaanbieders die marktaandeel wilden kopen, met Maingau als de aanvoerder.
Dus nu weer terug (hoewel ik via maingau nog steeds ca. 55ct/kWh betaal voor snelladen...)

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Prullenbak84
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 08:42
Isheara schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:18:
Zojuist tariefwijzigingsemail van FASTNED ontvangen (los laden gaat in per 11-11 en abonnement per 1-12).

Tarief in NL en BE gaat naar €0,69 (of €0,45 icm €11,99 p/m)
Dat is dus hun antwoord op de concurrentie van Tesla. Lekker dan.

Ben benieuwd of dit ook invloed heeft op de prijzen van maingau bij fastned?

[Voor 10% gewijzigd door Prullenbak84 op 10-11-2021 10:31]

• Bixby
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 07:26
Prullenbak84 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:31:
[...]

Denk eerder dat dit een antwoord op de stijgende energieprijzen is.

• Simply1337
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 10:15
Toch maar voor variable tarief gekozen tijdens aansluiten van laders? Lijkt me... Zeer sterk. Dit is beetje rechttrekken met andere buitenlandse aanbieders. Tesla zal vooralsnog de zakelijke markt niet bedienen omdat het gewoon een Nfc tag mist voor de bedrijfslaadpas.

Maar ik ga wel vaker langs de tesla SuC's mits op de route.. No brainer

[Voor 12% gewijzigd door Simply1337 op 10-11-2021 10:39]

VW ID.4 1st Max 2020 | Volg mijn avonturen met de ID.4 op Instagram & YouTube

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Nu online
Prullenbak84 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:31:
[...]

Tja ik denk eerder op de stijgende energieprijzen die Fastned ook treft. Je moet niet vergeten dat het huidige tarief al bijna niet kostendekkend was voor de infrastructuur die ze neerzetten en de gemiddelde bezettingsgraad van de laders.

Ik vind het persoonlijk ook niet zo erg, zeker in NL voor hoe incidenteel ik de snelladers nog gebruik 1 á 2 keer per maand dan heb ik het over een bedrag van 3 euro. Heck één fluctuatie op de benzineprijs en je bent voor één volle tank al meer kwijt.

HD4Life @ Full-HD

• Prullenbak84
Bixby schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:35:
[...]

Denk eerder dat dit een antwoord op de stijgende energieprijzen is.
Ja dat lees ik ook in de mail. En dat zal ook allemaal waar zijn, maar ze zijn wel - vooralsnog - de enige die de prijzen verhoogt, terwijl je concurrentie (Shell en Tesla) goedkoper zijn. Dat is toch wel tikkie pijnlijk.

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Nu online
Dik verlies draaiden ze ook al met de oude prijzen. Zou eerder inzetten op bezetting verhogen (en dus lagere prijzen) dan mensen wegjagen met hogere prijzen maar goed.

• Prullenbak84
Davidshadow13 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:43:
[...]

Tja ik denk eerder op de stijgende energieprijzen die Fastned ook treft. Je moet niet vergeten dat het huidige tarief al bijna niet kostendekkend was voor de infrastructuur die ze neerzetten en de gemiddelde bezettingsgraad van de laders.
Een hogere bezettingsgraad krijg je ook niet echt als je je prijzen verhoogt en er een goedkopere concurrent bij komt.
Ik vind het persoonlijk ook niet zo erg, zeker in NL voor hoe incidenteel ik de snelladers nog gebruik 1 á 2 keer per maand dan heb ik het over een bedrag van 3 euro. Heck één fluctuatie op de benzineprijs en je bent voor één volle tank al meer kwijt.
Nee, ik kom inderdaad ook weinig bij de snellader dus het is voor mij ook geen ramp (zeker niet omdat t maingau tarief nog wel hetzelfde is voorlopig). En ik zou sowieso prioriteit geven aan shell recharge. Vanwege de prijs, maar ook vanwege de locatie en voorzieningen vaak. Ik gun Fastned echt het allerbeste, maar ik ben wel gewoon een consument die waarde hecht aan de prijs/kwaliteit-verhouding en die is op dit moment bij shell gewoon het beste. Dus stijgende energieprijzen of niet: dit is gewoon een beetje een vreemde stap.

[Voor 7% gewijzigd door Prullenbak84 op 10-11-2021 10:52]

• Facenoise
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 10:10
Kijk toch maar eens goed om dit topic weer eens door gelezen te hebben, toch maar een Shell Recharge en een Tesla accountje aangemaakt al hebben we nog geen Tesla punt open in Zuid-Holland je kan het maar alvast hebben...

Nu laadt ik voornamelijk met mn Zuid-Holland pas a 31 cent op de publieke en het gasten tarief bij fastned, al laadt ik niet vaak bij de snellader, de helft besparen klinkt altijd goed... Dus nu maar zoeken op shell recharge als het moet in plaats van de fastned locaties.

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:46:
[...]

Ja dat lees ik ook in de mail. En dat zal ook allemaal waar zijn, maar ze zijn wel - vooralsnog - de enige die de prijzen verhoogt, terwijl je concurrentie (Shell en Tesla) goedkoper zijn. Dat is toch wel tikkie pijnlijk.
Ik denk niet dat je ontkomt aan stijgende prijzen, lokaal, bij shell of andere snelladers.
In mijn gemeente zijn prijzen geindexeerd geloof ik maar tien cent erbij zou ik wel veel vinden.

Mar goed, de prijsstinging van 1,60 naar 2,00 van de afgelopen maanden kost je op 50 liter ook al 20 euro extra dus elektrisch laden zal altijd financieel interessanter blijven.

Verder heb ik een EV ook gekocht omdat ik het een interessante techniek vond en geen zin had om een vergelijkbare ICE te kopen voor bijna hetzelfde te betalen bedrag.

[Voor 24% gewijzigd door RodeStabilo op 10-11-2021 13:07]

• da_Mastah
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:49:
Dik verlies draaiden ze ook al met de oude prijzen. Zou eerder inzetten op bezetting verhogen (en dus lagere prijzen) dan mensen wegjagen met hogere prijzen maar goed.
Ik denk niet dat prijzen verlagen de bezetting echt zou verhogen zolang dit niet in de buurt komt van de prijzen van AC-laden.
De vraag-curve is niet zo elastisch want niemand staat voor zijn lol bij de snellader, je gaat pas snelladen als het niet anders kan, want als laad je thuis of op bestemming.

Qua locatie/gemak zijn FastNed's vaak (samen met Shell) de meest gemakkelijke/praktische keuze voor rijders met hun liggen aan de snelweg. Shell is eigenlijk hun enige concurrent in die zin op dit moment. En die 35 cent van Shell kunnen ze echt niet matchen, want de business case van FastNed is nu al heel belabberd (ze moeten meer betalen voor het aantrekken van kapitaal voor de investeringen, dan ze kunnen verdienen aan het snelladen).

• kx22
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 10:31
Nu fastned hun prijzen hoger heeft gemaakt, gaat Shell en Tesla dat ongetwijfeld ook doen....
Die hebben nu vrij spel om het te kunnen doen.

Iemand een idee wat Allego supercharger vraagt per KWH zonder abbo? Kan het niet vinden.

[Voor 24% gewijzigd door kx22 op 10-11-2021 13:30]

• Prullenbak84
RodeStabilo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:05:
[...]

Ik denk niet dat je ontkomt aan stijgende prijzen, lokaal, bij shell of andere snelladers.
In mijn gemeente zijn prijzen geindexeerd geloof ik maar tien cent erbij zou ik wel veel vinden.

Mar goed, de prijsstinging van 1,60 naar 2,00 van de afgelopen maanden kost je op 50 liter ook al 20 euro extra dus elektrisch laden zal altijd financieel interessanter blijven.

Verder heb ik een EV ook gekocht omdat ik het een interessante techniek vond en geen zin had om een vergelijkbare ICE te kopen voor bijna hetzelfde te betalen bedrag.
Ik denk dat shell voorlopig zijn prijzen nog wel laag kan houden. Zij doen meer aan klantenbinding en het grote geld gaat bij hen nog bij de pomp en in de winkels.

Verder eens als het gaat om vergelijking met benzine. Maar dan nog: als ik kan kiezen tussen "niet duur" en "de helft van niet duur". Dan weet ik het wel ;)

• Ron!n
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:05
Facenoise schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:52:
Kijk toch maar eens goed om dit topic weer eens door gelezen te hebben, toch maar een Shell Recharge en een Tesla accountje aangemaakt al hebben we nog geen Tesla punt open in Zuid-Holland je kan het maar alvast hebben...

Nu laadt ik voornamelijk met mn Zuid-Holland pas a 31 cent op de publieke en het gasten tarief bij fastned, al laadt ik niet vaak bij de snellader, de helft besparen klinkt altijd goed... Dus nu maar zoeken op shell recharge als het moet in plaats van de fastned locaties.
Sassenheim is (nog net) Zuid Holland!
Van der Valk Hotel Sassenheim - Leiden
12 Superchargers, 24/7 beschikbaar, tot 250kW
Alleen CCS-compatibel
Deze Supercharger is toegankelijk voor Tesla-voertuigen en Niet-Tesla-voertuigen met een CCS-aansluiting
Ik heb hier bij een Allego oplader al 4 dagen een Volvo PHEV staan. Wat zal ik doen, Allego bellen? Op de site staat dat je de gemeente moet bellen als er een brandstofauto staat, maar er staat niets over mensen die dagen achtereen bij een paal "parkeren".
kx22 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:22:
Iemand een idee wat Allego supercharger vraagt per KWH zonder abbo? Kan het niet vinden.
€0,37 ik lees nu dat je vraagt om de kosten van een Allego Supercharger, dat is € 0,69 (linkje)

[Voor 5% gewijzigd door Ron!n op 10-11-2021 18:10]

What's in the case?

• Prullenbak84
Nu fastned hun prijzen hoger heeft gemaakt, gaat Shell en Tesla dat ongetwijfeld ook doen....
Die hebben nu vrij spel om het te kunnen doen.
Dat denk ik niet. Shell rekende al veel minder dan de rest. Als ze hadden gewild, hadden ze er allang 10 cent bij kunnen doen en waren ze nog steeds veruit de goedkoopste. Hadden ze de hele stap van FastNed niet voor nodig.

En Tesla heeft natuurlijk pas net de pilot gestart en zullen ook nog wel even aan hun prijzen vasthouden. Ze waren iets duurder dan fastned, en iets goedkoper met abbo. Nu zijn ze iets goedkoper overall. Denk dat ze dat prima vinden.

• Yoade75
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 10:02
Is het mogelijk om een non-Tesla te laden middels het Tesla account via de browser, dus zonder de Tesla app?

• Philos31
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 30-11 20:45
Yoade75 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:18:
Is het mogelijk om een non-Tesla te laden middels het Tesla account via de browser, dus zonder de Tesla app?
Nee, alleen via de app.

Hyundai Ioniq 28kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Homeautomation by Homey

• ja3
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 23:17
Toch vind ik het vreemd dat snel opladen zo duur (en nu nog duurder) moet zijn in vergelijking met 'snel' benzine tanken. Ik kan nu geen particulieren aanraden om een elektrische auto te kopen als deze geen privé oplaadplek hebben.

Daar ligt nog wel een mogelijkheid voor de overheid :)

[Voor 12% gewijzigd door ja3 op 10-11-2021 16:55]

• Reiger072
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 10:19
Snel benzine tanken (langs de snelweg) is toch ook duurder dan in de woonwijk?

• gjcvro
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 01-12 18:40
Snel laden doe je als je onderweg bent, en dan het liefst zo snel mogelijk.

Gewoon laden doe je bij een laadpaal in de buurt van je huis, of bij voorkeur aan (prive) je huis.
Voor snel laden maakt het dan naar mijn idee niet veel uit of je wel of geen prive laadpaal hebt.

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 01-12 22:06
Allego HPC in NL €0,69/kWh, zie Smoov app

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• Yoade75
  • Registratie: juli 2018
Heb je dit nagekeken of is het een aanname?

• SeeSharpDev
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 08:07
Yoade75 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:02:
[...]
Ik heb even op de website gekeken met mijn account er daar is inderdaad geen optie voor laden, zover ik weet kan dit inderdaad alleen via de app.

• Marc O.
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 01-12 17:13
[...]

Uit interesse: Heb je het zelf ook onderzocht?

Hyundai Ioniq Electric Premium 28kWh | PVOutput

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Marc O. schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:18:
[...]

Uit interesse: Heb je het zelf ook onderzocht?
Volgens mij heb ik het zien staan op de website van Tesla... ;) Redelijk betrouwbare bron.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• gjcvro
Behalve dan het stukje 'volgens mij'😉

• driel24
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10:26
ja3 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:53:
Toch vind ik het vreemd dat snel opladen zo duur (en nu nog duurder) moet zijn in vergelijking met 'snel' benzine tanken. Ik kan nu geen particulieren aanraden om een elektrische auto te kopen als deze geen privé oplaadplek hebben.

Daar ligt nog wel een mogelijkheid voor de overheid :)
Ik hoop dat particulieren niet naar je wijze raad luisteren. Publiek (langzaam) laden kan "gewoon" voor +- 35 cent per kWh. Als je EV 17 kWh verbruikt om 100km te rijden, kost dat € 5.95

Een zuinige ICE verbruikt 6 li per 100 km.

Met de huidige benzine tarieven, een flink verschil.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• ja3
Reiger072 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:12:
Snel benzine tanken (langs de snelweg) is toch ook duurder dan in de woonwijk?
Ja maar toch niet 100% verschil in prijs tussen verschillende locaties? (even gerekend met 25 cent thuis vs 50 cent snelladen)
driel24 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:20:
[...]
Ik hoop dat particulieren niet naar je wijze raad luisteren. Publiek (langzaam) laden kan "gewoon" voor +- 35 cent per kWh. Als je EV 17 kWh verbruikt om 100km te rijden, kost dat € 5.95

Een zuinige ICE verbruikt 6 li per 100 km.

Met de huidige benzine tarieven een flink verschil.
Ik doelde meer op dat het echt heel erg afhankelijk is van je energiebron bij elektrisch laden of het voordelig is of niet. Ik zit zelf op gemiddeld 40 cent per kWh het afgelopen halfjaar (openbaar + 10% snelladen) en een verbruik van 22kWh per 100km (inclusief laadverlies). Even snel uitgerekend is dat 4 tot 5 euro per 100 km goedkoper dan mijn (weliswaar kleinere) brandstofauto en dat is mij wel wat tegengevallen want de auto was 10000 euro duurder.

Niet dat ik de EV weg zou doen want dat heb ik wel over voor de fun factor. En daarom zou ik een EV ook aanraden. Maar ik kan het 'is veel voordeliger in gebruik' argument gewoon niet uitleggen ook al zou ik dat wel willen om ook anderen over te halen.

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 01-12 17:10
Ik ben wel geschrokken van de prijzen bij FastNed.. Ik snap dat je voor het kunnen snelladen betaalt, maar onder aan de streep is het elektrisch laden dan duurder dan benzine als je het snelladen vergelijkt met tanken.
Bij een redelijk zuinige 200 Wh/km betaal je € 0,70 voor 5 kilometer rijden. Bij een benzineprijs van € 2,10 ben je als je zuiniger rijdt dan 1:15 al goedkoper uit.

Dat klopt gewoon niet in mijn hoofd. De elektra komt vanaf aanwezige infrastructuur en een klein stukje aanvullend kabelwerk. Weinig kosten. De benzine wordt daarentegen gewonnen aan de andere kant van de wereld en na veel transporten per schip en na een bezoekje aan de raffinaderij wordt het fysiek met een tankwagen naar het tankstation gebracht. En dan is het in tijden van extra brandstofprijzen nog stééds goedkoper dan snelladen bij FastNed?! :+

Ik ben wel blij met de superchargers van Tesla, maar hoe lang die € 0,25/kWh nog blijft?

Onder aan de streep is het elektrisch rijden qua verbruikt inderdaad niet bijzonder veel goedkoper. Mijn hybride die ik hiervoor had heb ik makkelijk op >1:20 gehouden en vergeleken met 200-220 wh/km en openbaar laden scheelt dat niet zoveel, zeker niet in de tijden dat de benzine onder de €1,50 was.

[Voor 14% gewijzigd door Divak op 11-11-2021 08:12]

• SpongeRob
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 05:53
Als je een verbuik van 200Wh/km zuinig vindt kijk je naar mijn mening naar de verkeerde auto's. Een verbruik van 1:20 is wel relatief zuinig, dus dat geeft mij het idee dat je een vrij zuinige hybride vergelijkt met een vrij onzuinige EV.
Ook kost een DC lader aardig wat geld, dus met alleen de aansluiting is een bedrijf er niet.
Neemt uiteraard niet weg dat het wel snel duurder wordt met de huidige stijgende energieprijzen.

• daemonix
  • Niet online
gjcvro schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:14:
Behalve dan het stukje 'volgens mij'😉
Ooit gehoord van het begrip ironie? Of van het begrip sarcasme? :P

[Voor 6% gewijzigd door daemonix op 11-11-2021 08:34]

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
@Divak Maar snelladen gebruik je maar een klein % van je km. Als je 2x je range per dag rijdt is het 50% (als je niet destination charged). En hoe vaak rij je nu 2x je range per dag?

En inderdaad: een EV vergelijkbaar met een 1:20 benzine hybride is meer de ioniq of model 3. Daarmee blijf je makkelijk onder de 200Wh/km (als je zo rijdt dat je die 1:20 ook haalt).

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• DaCoTa
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 09:18
Simply1337 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:38:
Toch maar voor variable tarief gekozen tijdens aansluiten van laders? Lijkt me... Zeer sterk. Dit is beetje rechttrekken met andere buitenlandse aanbieders. Tesla zal vooralsnog de zakelijke markt niet bedienen omdat het gewoon een Nfc tag mist voor de bedrijfslaadpas.

Maar ik ga wel vaker langs de tesla SuC's mits op de route.. No brainer
Ik neem aan dat een SuC ook nog wel een vehicle ID uit kan lezen van een willekeurige EV? Dan is het een kwestie van tijd voordat ze automatisch laden aanschakelen, net zoals FastNed dat doet.

• Bakko
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 30-11 21:06
Ron!n schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:47:
[...]

Sassenheim is (nog net) Zuid Holland!

Ik heb hier bij een Allego oplader al 4 dagen een Volvo PHEV staan. Wat zal ik doen, Allego bellen? Op de site staat dat je de gemeente moet bellen als er een brandstofauto staat, maar er staat niets over mensen die dagen achtereen bij een paal "parkeren".
Ik denk dat ik misschien zelfs weet welke Volvo je bedoelt, in Sassenheim, Willibrorduslaan? Of het is toevallig dezelfde situatie hier, zag ik zaterdagmiddag al staan, was er maandagmiddag nog. Wat ik zou doen is via de Flexi Fixi app een melding maken, veel meer kan je niet doen denk ik. Dan is het iig bekend bij de gemeente en dan hopelijk als ze vaker meldingen krijgen gaan ze er wat aan doen.

• daemonix
  • Niet online
BarryH schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:47:
@Divak Maar snelladen gebruik je maar een klein % van je km. Als je 2x je range per dag rijdt is het 50% (als je niet destination charged). En hoe vaak rij je nu 2x je range per dag?

En inderdaad: een EV vergelijkbaar met een 1:20 benzine hybride is meer de ioniq of model 3. Daarmee blijf je makkelijk onder de 200Wh/km (als je zo rijdt dat je die 1:20 ook haalt).
Met mijn Kona rijd ik momenteel ongeveer 150 Wh/km (of zelfs minder), ruim onder de 200 Wh/km. Die 200 Wh/km is echt al heel onzuinig. En snelladen? Tot nu toe 2x nodig geweest in meer dan 2 jaar tijd.

[Voor 5% gewijzigd door daemonix op 11-11-2021 10:03]

• ArnoudN
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 09:39
daemonix schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:03:
[...]

Met mijn Kona rijd ik momenteel ongeveer 150 Wh/km (of zelfs minder), ruim onder de 200 Wh/km. Die 200 Wh/km is echt al heel onzuinig. En snelladen? Tot nu toe 2x nodig geweest in meer dan 2 jaar tijd.
Kom ik aan met mijn Volvo'tje. Als ik onder de 250 kom ben ik al tevreden...

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• uFx
  • Registratie: december 2006
  • Nu online
[...]

Ik raakte net al in paniek toen mijn verbruik op 140 Wk/km zat, stukje hoger dan mijn normale verbruik de afgelopen maanden. Het wordt weer winter :)

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
ArnoudN schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:23:
[...]

Kom ik aan met mijn Volvo'tje. Als ik onder de 250 kom ben ik al tevreden...
Ik snap dat vergelijken (en indirect dat stukje borstklopperij) niet zo goed. Alsof alle omstandigheden altijd hetzelfde zijn. alles tussen de 5-6 km/kwh lijkt me in deze periode van het jaar prima.

• fewips
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 01-12 10:51

fewips

Huurautospecialist

Je schrikt van het nieuws of van de ervaring?
Waar je van had mogen schrikken is dat Fastned de afgelopen vijf jaar, zo ongeveer als enige aanbieder de prijzen van snelladen ongemoeid heeft gelaten.
Had je in die tijd de blogs van @Hachy gevolgd, dan had je meegemaakt dat we voor 5ct/min (ook aan de snellader) konden laden, voor 2ct/min, flat fee bij IONITY voor acht euro, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Als je elektrisch wilt rijden, is een laadpas een must, als je het goedkoop wilt doen, zul je je altijd moeten blijven inlezen over wat slim is op dat moment. Het is een jonge groeimarkt, in Duitsland zijn een aantal aanbieders aan het testen met all you can eat abbo's etc.
Stél je wilt echt veel laden bij Fastned dan loont Gold Membership al gauw, en valt daarmee jouw sommetje meteen door de mand. Maar óf veel snelladen zin heeft/nodig is, hangt van je trajecten en voertuig af.
Zelf huur ik tig keer per jaar elektrisch, en zo heb ik al duizenden euro's brandstof bespaard. Ik verwacht dat mijn besparing de komende jaren zal stijgen(!) - waarom? Omdat ik verwacht(!) dat de stijging van de benzineprijzen pas net is ingezet. Stroom daarentegen, als we het slim aanpakken hoeven de huidige prijzen absoluut niet te blijven. Bovendien is in half Europa Lidl nog steeds heer en meester ;-)
We gaan het zien.
Divak schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:10:
Ik ben wel geschrokken van de prijzen bij FastNed.. Ik snap dat je voor het kunnen snelladen betaalt, maar onder aan de streep is het elektrisch laden dan duurder dan benzine als je het snelladen vergelijkt met tanken.
Bij een redelijk zuinige 200 Wh/km betaal je € 0,70 voor 5 kilometer rijden. Bij een benzineprijs van € 2,10 ben je als je zuiniger rijdt dan 1:15 al goedkoper uit.

Dat klopt gewoon niet in mijn hoofd. De elektra komt vanaf aanwezige infrastructuur en een klein stukje aanvullend kabelwerk. Weinig kosten. De benzine wordt daarentegen gewonnen aan de andere kant van de wereld en na veel transporten per schip en na een bezoekje aan de raffinaderij wordt het fysiek met een tankwagen naar het tankstation gebracht. En dan is het in tijden van extra brandstofprijzen nog stééds goedkoper dan snelladen bij FastNed?! :+

Ik ben wel blij met de superchargers van Tesla, maar hoe lang die € 0,25/kWh nog blijft?

Onder aan de streep is het elektrisch rijden qua verbruikt inderdaad niet bijzonder veel goedkoper. Mijn hybride die ik hiervoor had heb ik makkelijk op >1:20 gehouden en vergeleken met 200-220 wh/km en openbaar laden scheelt dat niet zoveel, zeker niet in de tijden dat de benzine onder de €1,50 was.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• gjcvro
daemonix schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:34:
[...]

Ooit gehoord van het begrip ironie? Of van het begrip sarcasme? :P
Jep, jij ook? 8)

• The Adder
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01-12 13:40

The Adder

Kona EV Premium dec 2018

Divak schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:10:
Ook al zou elektrisch rijden qua verbruik niet bijzonder veel goedkoper zijn, wat ik betwijfel vooral als je thuis kan laden, dan zou je ook de milieu aspecten mee kunnen laten wegen en die zijn nu al veel gunstiger voor een elektrische auto zelfs t.o.v. een hybride auto en deze worden nog gunstiger met de wetenschap dat de co2/kw de komende jaren alleen maar lager wordt.

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 01-12 17:10
Ik zeg ook niet dat het een helemaal eerlijke vergelijking was, ik zit zelf ook amper aan de snellader en als ik moet snelladen dan is het de supercharger van € 0,25 ct/kWh. Maar als je de dienst/prijs van stroom vs. benzine bij een tankstation vergelijkt vind ik het wel écht duur en mag ik hopen dat die prijzen in de toekomst naar normalere niveau's zakken. Verder mee eens, in de praktijk haal je natuurlijk alle winst door thuis of op je werk te laten en bijv. zonnepanelen aanwezig zijn en/of je groene stroom gebruikt.

Mijn Model 3 LR komt trouwens niet onder de 200 wh/km na 30.000 km, zonder echt bijzonder gek te rijden. Wel ontzettend veel korte ritjes. Heb op vakanties wel een Kona gehuurd en die zijn inderdaad stukken zuiniger.

[Voor 6% gewijzigd door Divak op 11-11-2021 11:24]

• Bixby
[...]

Idd, ik zit op een kost/km met voornamelijk Publiek AC Laden met een redelijk zware EV (Enyaq) op ongeveer €0,06/km. Dat haalde ik voorheen met een vergelijkbare diesel (qua grootte en gewicht) zeker niet.
Zelf als ik alleen maar zou snelladen en dat een beetje slim doe (alle Enyaqs kunnen redelijk goedkoop bij Ionity snelladen, maar ook publiek bij bv Shell Recharge) blijft het goedkoper dan fossiel.

• ArnoudN
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 09:39
RodeStabilo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:35:
[...]

Ik snap dat vergelijken (en indirect dat stukje borstklopperij) niet zo goed. Alsof alle omstandigheden altijd hetzelfde zijn. alles tussen de 5-6 km/kwh lijkt me in deze periode van het jaar prima.
Zo was het niet bedoeld hoor. Het boeit mij totaal niet wat het verbruik is, als ik zuinig had willen rijden had ik een andere auto moeten kopen. In vergelijking met dezelfde auto is het verbruik redelijk en dat vind ik prima. Ik doe ook niet alles om zuiniger te rijden, maar rij gewoon met het overige verkeer mee en dat heeft zijn consequenties.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Hansieo
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 10:27
[...]

Met mijn Kona rijd ik momenteel ongeveer 150 Wh/km (of zelfs minder), ruim onder de 200 Wh/km. Die 200 Wh/km is echt al heel onzuinig. ....
Lol, mijn E-scooter doet nóg minder :+

Even serieus, een Kona 2WD vergelijken met 400pk 723Nm AWD Polestar?
túúrlijk is dat flink lager, daar is het ook een heel andere auto voor.

Hetzelfde zie je bij ICE's, 300pk BMW/Audi verbruikt nu eenmaal meer dan bv een Suzuki Ignis.
En ik denk dat de ICE Ignis (toch) weer minder verbruikt dan een Kona ICE.

Appels en mandarijntjes O-)

(PV 5.750Wp NO-Groningen) en Zappi-3F ...........Polestar-2 DMLR Midnight 19" P1.7

• bruneelm
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 01-12 21:59
Dat aantal motoren, pk's en Nm's nu het verbruik beginnen te bepalen op snelwegen waar 100 gereden mag worden is nu wel echt nieuw voor mij

• Hansieo
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 10:27
bruneelm schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:22:
Dat aantal motoren, pk's en Nm's nu het verbruik beginnen te bepalen op snelwegen waar 100 gereden mag worden is nu wel echt nieuw voor mij
Lol, dat doet het al va de éérste automobielen, alleen konden die (nog) geen 100 rijden 8)7 .

iets "recenter"
2CV vs continental/ cadillac of Ford Thunderbird 1958 , en dan beide netjes 100 rijden... _O-

(PV 5.750Wp NO-Groningen) en Zappi-3F ...........Polestar-2 DMLR Midnight 19" P1.7

• daemonix
  • Niet online
Hansieo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:49:
[...]

Lol, mijn E-scooter doet nóg minder :+

Even serieus, een Kona 2WD vergelijken met 400pk 723Nm AWD Polestar?
túúrlijk is dat flink lager, daar is het ook een heel andere auto voor.

Hetzelfde zie je bij ICE's, 300pk BMW/Audi verbruikt nu eenmaal meer dan bv een Suzuki Ignis.
En ik denk dat de ICE Ignis (toch) weer minder verbruikt dan een Kona ICE.

Appels en mandarijntjes O-)
Grappig dat je dat opmerkt... Het verbruik bij een EV wordt meer door de vorm van de auto bepaald dan door het vermogen en koppel hoor. ;) Een Tesla M3P zit op ongeveer hetzelfde verbruik als de Kona, terwijl die rondjes om een Volvo kan rijden.

En nee, die ICE Ignis komt niet in de buurt, al was het maar omdat een EV een factor 3 efficiënter met de energie omgaat. :P

• Inspired
  • Nu online
daemonix schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:04:
[...]

Grappig dat je dat opmerkt... Het verbruik bij een EV wordt meer door de vorm van de auto bepaald dan door het vermogen en koppel hoor. ;) Een Tesla M3P zit op ongeveer hetzelfde verbruik als de Kona, terwijl die rondjes om een Volvo kan rijden.

En nee, die ICE Ignis komt niet in de buurt, al was het maar omdat een EV een factor 3 efficiënter met de energie omgaat. :P
Gemiddelde M3P rijder zal echt wel wat hoger zitten dan 150Wh/km. Ik zit over 45k km op ~200Wh/km met een LR AWD. Dat extra vermogen en AWD ga je echt wel terug zien. Ook omdat als je het hebt je het vaak ook gebruikt. :) Voorheen zaten mijn ICE auto's op 1 op 10 zo'n beetje. (~200PK benzine auto's.)

• Philos31
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 30-11 20:45
[...]

Nee dat is geen aanname.

Hyundai Ioniq 28kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Homeautomation by Homey

• Juancho
  • Registratie: september 2006
  • Nu online
Vraagje, zijn er mensen die toevallig eens naar de Ardennen zijn gereden (wij gaan naar plaatsje Durby) en weten wat een beetje één van de laatste snelladers is voor de Belgische grens? Ik kan het natuurlijk opzoeken maar het gaat me ook een beetje om de ervaringen van anderen bij dat laadstation (werking laadpalen, locatie voor hapje/drankje etc). Mijn laadpas van het werk is alleen voor Nederland en ik zal toch moeten laden om het te halen met mijn XC40. En zoals iedereen weet: hoe lager de SoC, hoe sneller het laden ;).

Wij komen overigens vanuit het oosten van het land dus rijden richting Maastricht.

[Voor 15% gewijzigd door Juancho op 11-11-2021 15:02]

Volvo XC40 P8 | Software versie 1.7 | Android 10 | Patch 1 mei 2021

• backupdevice
  • Registratie: november 2000
  • Nu online
Juancho schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:01:
Vraagje, zijn er mensen die toevallig eens naar de Ardennen zijn gereden (wij gaan naar plaatsje Durby) en weten wat een beetje één van de laatste snelladers is voor de Belgische grens? Ik kan het natuurlijk opzoeken maar het gaat me ook een beetje om de ervaringen van anderen bij dat laadstation (werking laadpalen, locatie voor hapje/drankje etc). Mijn laadpas van het werk is alleen voor Nederland en ik zal toch moeten laden om het te halen met mijn XC40. En zoals iedereen weet: hoe lager de SoC, hoe sneller het laden ;).

Wij komen overigens vanuit het oosten van het land dus rijden richting Maastricht.
Kijk wat je kan vinden als je een app installeert.

Fastned

Omstreek Durby

Kamado Joe Classic | if you're lookin', you ain't cookin

• Juancho
  • Nu online
Het mooie is dat je er dan net GEEN snellader uit pikt maar een fastned die slechts 50kW levert ;)

• kx22
iemand een tip om net boven Parijs te laden (liefst snellader) waar de kinderen even hun benen kunnen strekken en eventueel plassen en wat eten?

Mijn planning in om van Utrecht naar Roeselare (FastNed) te gaan (250km).
Dan heb ik nog ongeveer 100km over. Vervolgens ga ik weg met 80% (ongeveer 275km) richting Parijs.
Ik zou dan aankomen met NET 25km. Dat vind ik toch te krap.

Op Google maps zie ik nergens een laadpunt met wat voorzieningen. Iemand een tip?

• backupdevice
  • Nu online
Juancho schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:22:
Het mooie is dat je er dan net GEEN snellader uit pikt maar een fastned die slechts 50kW levert ;)
Graag gedaan!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Juancho schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:22:
Dan moet je de Allego in Urmond hebben. Van daaruit is het nog 100 km naar Durbuy.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• bruneelm
kx22 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:26:
iemand een tip om net boven Parijs te laden (liefst snellader) waar de kinderen even hun benen kunnen strekken en eventueel plassen en wat eten?

Dan heb ik nog ongeveer 100km over. Vervolgens ga ik weg met 80% (ongeveer 275km) richting Parijs.

Op Google maps zie ik nergens een laadpunt met wat voorzieningen. Iemand een tip?
Als Roeselare in je route staat waarom kies je dan niet de Lidl die is gratis. Ondertussen kan je iets te eten of te drinken halen * (nog) geen statiegeld op pet of blik in BE

• ArCadE
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 10:24

ArCadE

De man die bakt....

Bij Luik, is een Ionity snellader, aan de Noord-Oost kant.

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 09:56

Ik ben ook laatst naar de Ardennen gereden via Maastricht en ik heb zowel heen als terug de Ionity gepakt net voorbij Luik.

• Juancho
  • Nu online
@ArCadE & @vinom thanks maar dat is dus al over de grens en dan werkt mijn laadpas het niet meer ;). Maar iets verder terug heb je wel Fastned/Shell Recharge dus dat komt wel goed. Iig wel goed om te weten dat er voorbij Luik ook een Ionity is in geval van nood ;)

• kx22
bruneelm schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:10:
[...]

Als Roeselare in je route staat waarom kies je dan niet de Lidl die is gratis. Ondertussen kan je iets te eten of te drinken halen * (nog) geen statiegeld op pet of blik in BE
Ja dat is ook wel leuk. Moet ik alleen wel wat langer wachten. 1,5 uur bijna om tot 80% te komen. Maar het probleem blijft hetzelfde in frankrijk.

• Ron!n
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:05
Bakko schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:27:
[...]

Ik denk dat ik misschien zelfs weet welke Volvo je bedoelt, in Sassenheim, Willibrorduslaan? Of het is toevallig dezelfde situatie hier, zag ik zaterdagmiddag al staan, was er maandagmiddag nog. Wat ik zou doen is via de Flexi app een melding maken, veel meer kan je niet doen denk ik. Dan is het iig bekend bij de gemeente en dan hopelijk als ze vaker meldingen krijgen gaan ze er wat aan doen.
Dat is grappig, dat is precies degene die ik bedoel! Ja hij stond er dinsdagavond nog..

Ik heb even gezocht en denk dat je Fixi.nl bedoelt. OK dank voor je tips, ga dat eens doen.

What's in the case?

• eltron
  • Laatst online: 10:04

Je kunt ook kijken wat de dichtstbijzijnde Lidl bij Durby is met gratis snellader ;)

e-Niro Exec.l, Zappi, 14PV +(30PV postcoderoos in bestelling)

• bruneelm
eltron schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:31:
[...]

Je kunt ook kijken wat de dichtstbijzijnde Lidl bij Durby is met gratis snellader ;)
Er zijn er 2 rond luik

• Juancho
  • Nu online
Die zullen vast geen 150kW + laders zijn? 😁😉

• syntesia
  • Registratie: november 2006
  • Nu online
kx22 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:26:

Total aan de A1 80km boven parijs ongeveer, daar is ook genoeg ruimte om even je bene te strekken.
Maar hij staat wel aan de verkeerde kant van de snel weg dus van Parijs > NL, dus je moet dan wel even weer omrijden als je van NL> Parijs rijdt.

• backupdevice
  • Nu online
Juancho schreef op donderdag 11 november 2021 @ 23:09:
Die zullen vast geen 150kW + laders zijn? 😁😉
Kijk anders zelf even

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Chargemap.com is your friend.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:19
Appie Heijn schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:01:
En als laatste nog een Noor die zonder enige voorbereiding (lees laadpassen) im een esoul naar zuid italy onderweg was. Baby in de auto, halve echtscheiding omdat ze niet konden laden… met de app die ze in Noorwegen voor alle palen kunnen gebruiken. Heb ze uiteindelijk mijn “noodpas” shell new motion meegegeven na uitwisseling van onze contactgegevens. (06+mail). Kijken of we nog een beetje vertrouwen in de medemens/evrijder kunnen hebben.
@Hachy
Nou nog even een update! Ik heb inmiddels €178 euro overgeboekt gekregen van de Noor die mijn Shell laadpas heeft meegekregen. Ze overwinteren in zuid Italië, ik ga hem nog voorzien van wat tips voor de terugweg aankomend voorjaar.
Mooi om te zien dat je af en toe toch nog wat voor andere mensen kan betekenen zonder dat je meteen genaaid wordt.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Marc O.
Appie Heijn schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:18:
[...]

@Hachy
Nou nog even een update! Ik heb inmiddels €178 euro overgeboekt gekregen van de Noor die mijn Shell laadpas heeft meegekregen. Ze overwinteren in zuid Italië, ik ga hem nog voorzien van wat tips voor de terugweg aankomend voorjaar.
Mooi om te zien dat je af en toe toch nog wat voor andere mensen kan betekenen zonder dat je meteen genaaid wordt.
Respect! Ik weet niet of ik hetzelfde zou hebben gedaan. Maar goed om te zien dat er mensen zijn die daar anders mee omgaan _/-\o_

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 01-12 10:53
[...]

@Hachy
d:)b d:)b

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Prullenbak84
Marc O. schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:35:
[...]

Respect! Ik weet niet of ik hetzelfde zou hebben gedaan. Maar goed om te zien dat er mensen zijn die daar anders mee omgaan _/-\o_
In de schoenen van de Noor zou ik wel hetzelfde hebben gedaan. In de schoenen van @Appie Heijn had ik het denk ik niet aangedurfd, wegens gebrek aan vertrouwen. Maar zo zie je maar dat de mensheid nog niet altijd verrot is ;)

• jdbiggelaa
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 10:08
[...]

@Hachy
Ik heb jaren nauw met Noren samengewerkt, mij verbaast het niet. Als je ze vertrouwen geeft, krijg je dat terug.

• pimk
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
[...]

@Hachy
Inderdaad klasse.
Kun je/hij niet zijn betaalgegevens koppelen aan die pas?

Jij knikkert jouw CC eraf, geeft en verandert jouw contactgegevens in de zijne?
Moet hij alleen jou vertrouwen mbt het password bij het account.

Of is dat te simpel?

• da_Mastah
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online
Simpeler is toch als deze Noor nu zelf een NewMotion/Shell pas aanvraagt op zijn Italiaanse of Noorse adres?

• fayt64
  • Laatst online: 23:15

fayt64

WC Eendje

Vraagje van een nieuwe EV-Rijder.

Ben (probeer t althans) me aan het inlezen over de laadpassen, gratis onderweg opladen etc etc..
Nu krijg ik komende vrijdag mijn eerste EV en hiermee verwacht ik eigenlijk in de herfst/winter op de terugweg toch iets te moeten bijladen.

Opzich geen probleem tot je je verdiept in de laadpassen en soms door de passen de lader niet meer ziet...
Ik heb zelf nu een Shell pas aangevraagd (ik kom langs meerdere Shell stations met zo'n Quick recharge punt) en omdat het "lijkt" dat deze vrij voordelig is....

Geen vast maandprijs en opstart tarief van 0.35 cent tot een maximum van 7 euro per maand, en 0.35 cent per kWh bij de snelladers....

Is dit (redelijk) voordelig of mis ik de adder onder t gras?

• ja3
@fayt64 wat je hebt gemist is dat bij openbare laadpalen ze een vast tarief hanteren van 37 cent per kWh. Dit kan veel duurder uitpakken afhankelijk van wat het echte tarief is van de laadpaal. Bij mij in de buurt is dat bijvoorbeeld 34 cent dus dan is het al 3 cent extra per kWh.

Het is het volgens mij verstandig om ook nog een pas te hebben die het CPO (Charge Point Operator) tarief rechtstreeks doorrekent (ik heb zelf E-flux maar er zijn er meer).

Daarnaast is het snellaadtarief dus alleen voor de Shell laadpalen maar dat zijn wel de voordeligste snellaadpalen van het moment.

• fayt64

fayt64

WC Eendje

@ja3 ahhh bedankt, dan maar is even kijken wat een goede pas is voor er bij. Ik had zitten denken aan de Nissan pas…maar daar lees ik te veel slechte verhalen over.

We gaan maar weer is bij de laadpaal top 10 kijken

• Bixby
fayt64 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:25:

Ben (probeer t althans) me aan het inlezen over de laadpassen, gratis onderweg opladen etc etc..
Nu krijg ik komende vrijdag mijn eerste EV en hiermee verwacht ik eigenlijk in de herfst/winter op de terugweg toch iets te moeten bijladen.

Opzich geen probleem tot je je verdiept in de laadpassen en soms door de passen de lader niet meer ziet...
Ik heb zelf nu een Shell pas aangevraagd (ik kom langs meerdere Shell stations met zo'n Quick recharge punt) en omdat het "lijkt" dat deze vrij voordelig is....

Geen vast maandprijs en opstart tarief van 0.35 cent tot een maximum van 7 euro per maand, en 0.35 cent per kWh bij de snelladers....

Ik gebruik zelf zonder abonnement e-flux voor ac-laden, shell voor dc-laden en Powerpass met abonnement voor beide (zit eerste jaar gratis bij Enyaq)

• Wesco
  • Laatst online: 10:23
fayt64 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:56:
@ja3 ahhh bedankt, dan maar is even kijken wat een goede pas is voor er bij. Ik had zitten denken aan de Nissan pas…maar daar lees ik te veel slechte verhalen over.

Een geschikte pas voor het CPO-tarief is bv. die van EV Company ( werkt via de backend van Last Mile Solutions). Die kun je gratis bestellen en rekent per laadbeurt slechts € 0,12 extra bovenop het CPO-tarief per kWh. Verder geen maandtarief oid.

Opel Ampera-e (2020)

• fayt64

fayt64

WC Eendje

@Bixby en @Wesco bedankt voor de tips

• mcmiles
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 10:35

Voor ac-laden gebruik de Elbizz pas, erg tevreden mee en slechts €0,06 per sessie aan transactiekosten. Voor dc-laden ook Shell in gebruik.

iMac 3.2 GHz, 27 inch, MacOS Big Sur, iPhone 11 Pro, iPad Pro, VW ID.3+

• eltron

Hoeveel is "iets"? Als het 1kWh is ben je incl starttarief nog duur uit. Als het meer is wordt het gaandeweg voordeliger, maar duurt het ook langer.
En kleine verschillen kun je ook oplossen met een wat lichtere rechtervoet; kan ook zomaar 25% verbruik schelen en veel langzamer ben je niet als je anders die tijd bij de snellader kwijt bent.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De Shell is wel de goedkoopste manier om te DC-en op dit moment(bij hun eigen laders)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Bulletdodger
  • Registratie: augustus 2021
  • Niet online
Erasmo schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:34:
De Shell is wel de goedkoopste manier om te DC-en op dit moment(bij hun eigen laders)
Dat is toch altijd al zo geweest?

• Marc O.
Bulletdodger schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:02:
[...]

Klopt, alleen was Shell nog niet eens zo heel erg lang geleden totaal irrelevant omdat ze nauwelijks tot geen snelladers hadden.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bulletdodger schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:02:
[...]

Ik stip het even aan omdat het een nieuwe rijder is en hij alleen nog de Shell druppel heeft, voor ie straks bij een Fastned staat te laden met de Shell kaart.

Fastned, heeft helaas een verhoging door moeten voeren. Gelukkig nog steeds erg redelijk geprijsd.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• eltron
Erasmo schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:55:
[...]

Ik stip het even aan omdat het een nieuwe rijder is en hij alleen nog de Shell druppel heeft, voor ie straks bij een Fastned staat te laden met de Shell kaart.

Fastned, heeft helaas een verhoging door moeten voeren. Gelukkig nog steeds erg redelijk geprijsd.
Tja, wat is redelijk geprijst?
In elk geval veel duurder dan Shell en Tesla.
en de basis stroomprijs is in elk geval maar een fractie van het tarief terwijl Fastned ook nog de indruk wekt dat het om zonnestroom gaat waarvan de prijs alleen maar daalt en door o.a. Lidl zelfs gratis wordt weggegeven.

Gelukkig heb je in Nederland nagenoeg nooit een snellader nodig en als het een enkele keer wel zo is dan gaat het om kleine hoeveelheid kWh. Zal me eigenlijk worst zijn wat dan wordt gerekend, als het maar beschikbaar is.

Dus mijn zegen hebben zij, ik betaal ook vrolijk € 1/kWh of meer als het moet op vakantie, mits het maar snel gaat en ik niet hoef te wachten.
Daar zit ook mijn grootste zorg; als ik op een piekdag naar zuid Europa wil, wat ga ik dan aantreffen bij al die snellaadlocaties met max. ca. 6 laadpunten waarvan mogelijk enkele het niet doen?
Kunnen ze wat mij betreft ook de hoogste bieder voor laten gaan (ik ga er van uit dat ik dat ben ook al zou de prijs ver boven de € 1/kWh liggen).

• fayt64

fayt64

WC Eendje

@eltron hoeveel ik ga moeten bijladen ga ik nog achterkomen, ik rij ongeveer 190 km per dag. Bij Koud weer gok ik dat ik (zolang er geen paal op het werk is) iedere dag even moet gaan laden. Hoeveel ligt zeker aan het rij gedrag.

Ben heel benieuwd naar de ervaringen komende weken.

@Erasmo bedankt, had in t begin inderdaad t idee dat Fastnet en Shell t zelfde was/deed… maar heb de laatste weken even wat meer ingelezen en kwam toen achter de kosten van Fastnet (die sinds kort verhoogd zijn)

[Voor 27% gewijzigd door fayt64 op 13-11-2021 18:53]

• AkroBatik
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 07:24

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik ben opzoek naar een app die snellaadpalen laat zien, vlak bij de route die je rijdt. Bijvoorbeeld ik rij van mijn huidige positie naar München, waar is de dichtstbijzijnde snellader langs de route.

Vroeger deed chargemap dat, maar die hebben nu een intelligentere routeplanner ingebouwd die dus alleen kijkt naar waar zou je moeten laden.

Reden dat ik dit zoek is voor langere ritten met kids. Leuk dat ABRP een goede planning heeft, maar die houdt geen rekening met de planning van de kinderen. Dus als die moeten plassen, wil ik dat graag bij een snellader doen en niet na 15 minuten weer moeten stoppen om de route van ABRP te moeten volgen.

.

• Wesco
fayt64 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:56:

Wat voor EV heb je eigenlijk? Vanwege de genoemde Nissan pas en 190 km per dag die je misschien niet haalt op een lading vermoed ik een Nissan Leaf 37 kWh?

Dan moet je er rekening mee houden dat deze een Chademo-stekker nodig heeft om te kunnen snelladen, en niet alle snellaadlocaties bieden Chademo nog aan. Shell wel, en de meeste Fastned locaties ook wel, maar bv. Ionity heeft vaak alleen CCS laadstekkers.

Opel Ampera-e (2020)

• fayt64

fayt64

WC Eendje

@Wesco ik verwacht volgende week een Nissan Leaf (januari 2020, showroom/demo model) 40KW

• DDDikkiedik
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 01-12 22:03
Prullenbak84 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:07:
[...]

In de schoenen van de Noor zou ik wel hetzelfde hebben gedaan. In de schoenen van @Appie Heijn had ik het denk ik niet aangedurfd, wegens gebrek aan vertrouwen. Maar zo zie je maar dat de mensheid nog niet altijd verrot is ;)
In dat geval is er nog de optie dat de ander alvast 500 euro overmaakt. Het moet toch gek gaan wil er dan een probleem optreden, en de slecht voorbereide vakantieganger is alsnog dolblij.

• Wesco
fayt64 schreef op zondag 14 november 2021 @ 01:15:
@Wesco ik verwacht volgende week een Nissan Leaf (januari 2020, showroom/demo model) 40KW
Dan had ik het goed ingeschat! :)

Je kunt in de apps van Shell Recharge en de meeste andere pasaanbieders filteren op snelladen en Chademo-aansluiting, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Ik zou zeker in het begin wat marge inbouwen qua range, zodat je niet met je allerlaatste kilometers bij een Shell-lader aankomt die het vervolgens niet blijkt te doen. De ervaringen met Shell zijn wat dat betreft nog wat wisselend (kinderziektes). Fastned is robuuster.

Opel Ampera-e (2020)

• ThaDude
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:57

ThaDude

Hang Loose

@Usta @richair hier maar eens gaan zoeken. Ik laat ook al een kleine maand onze Zoë op met freshmile en zie niks in de app. Paal blijft de pas accepteren. Nog steeds 20,- tegoed.

Bij jullie al nieuws?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 10:33
AkroBatik schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:19:
Ik ben opzoek naar een app die snellaadpalen laat zien, vlak bij de route die je rijdt. Bijvoorbeeld ik rij van mijn huidige positie naar München, waar is de dichtstbijzijnde snellader langs de route.

Vroeger deed chargemap dat, maar die hebben nu een intelligentere routeplanner ingebouwd die dus alleen kijkt naar waar zou je moeten laden.

Reden dat ik dit zoek is voor langere ritten met kids. Leuk dat ABRP een goede planning heeft, maar die houdt geen rekening met de planning van de kinderen. Dus als die moeten plassen, wil ik dat graag bij een snellader doen en niet na 15 minuten weer moeten stoppen om de route van ABRP te moeten volgen.
enbw app doet dit, laat alle snelladers zien langs je route.
plugshare app ook, maar dat is meer community driven en kan het een en ander missen.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• fayt64

fayt64

WC Eendje

@Wesco bedankt voor de tip, zal zorgen dat ik voornamelijk wat gratis passen ga verzamelen. Dan gaan we vanaf vrijdag kijken wat t elektrisch rijden voor een avontuur gaat worden.

De vrouw rijd nu al 2 weken in de Hyundai Ioniq (facelift 2019 model) en dat bevalt prima maar die laad alleen thuis, dat kan met gemiddeld 50 KM per dag makkelijk
Pagina: 1 ... 90 ... 93 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee