[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 144 Laatste
Acties:
  • 992.520 views

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hyena schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:04:
[...]

Zie de prijs ook niet terug op de laadpalenkaart op de website van Agri https://agrisnellaad.nl/locaties-zeeland/. In de Chargepoint app zie ik € 0.42 per kWh. Is er ergens prijs informatie? Transparantie enzo? >:) ;)
De backend is Threeforce en daar is CP vrij duur in.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:21
Einde van het jaar al de eerste Superchargers open voor alle EVs. Ben benieuwd hoe dat gaat werken.

https://twitter.com/elonmusk/status/1417593502351826946?s=21

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:50
BaseLine schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:10:
Einde van het jaar al de eerste Superchargers open voor alle EVs. Ben benieuwd hoe dat gaat werken.

Vraag me inderdaad af of dit voor alle BEVs gaat gelden, en alle locaties. Of bepaalde locaties omdat ze daar subsidie (willen) krijgen. Ik neem aan dat het sowieso niet alle stalls zijn. We genieten er maar van zolang het kan. :) Ook betaling is een dingetje zou ik zeggen?

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 21-07-2021 08:24 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:55
Iets lager staat dat het voor alle landen gaat tellen (over tijd). Dat laatste is natuurlijk enorm subjectief.
Benieuwd hoe ze de stekkers willen gaan organiseren, wellicht een adapter van Tesla Type -> CCS aanschafbaar maken?

Betaling is inderdaad ook iets, wellicht is daar al iets voor geregeld. Maar het is (met mijn 1e EV in aantocht) wel mooi te zien dat er mogelijkheden komen :P

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:37
BaseLine schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:10:

Zou mooi zijn, Musk denkt in ieder geval groot en dat is heel wat beter dan het gerommel met 1-2 laadpalen bij een mega pompstation langs de Franse autowegen.
Het gaat momenteel financieel wat minder met Tesla, dus de extra inkomsten kan Musk vast goed g3bruiken. Aan de andere kant geeft hij hiermee wel één van zijn grootste USP’s weg :)
Enfin, plaats genoeg bij die supercharfers!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5Uhmn6chqaGFvXiiArlpaohNNI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BV4C9kYve1x9BVpRv0FOC3Px.jpg?f=user_large

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:55
Voor wat ik overigens begrepen heb gaat het om een beperkt aantal laadpalen per supercharging station, dus het wordt wellicht niet zo dat iedere stall, iedere auto kan bedienen.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:49
Suicyder schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:29:
Iets lager staat dat het voor alle landen gaat tellen (over tijd). Dat laatste is natuurlijk enorm subjectief.
Benieuwd hoe ze de stekkers willen gaan organiseren, wellicht een adapter van Tesla Type -> CCS aanschafbaar maken?

Betaling is inderdaad ook iets, wellicht is daar al iets voor geregeld. Maar het is (met mijn 1e EV in aantocht) wel mooi te zien dat er mogelijkheden komen :P
Is het niet zo dat bij DC laden ook het VIN wordt uitgewisseld tussen auto en lader, zo werkt het toch ook bij Fastned met autocharge? Dan is het niets meer dan het VIN en een betalingsmanier doorgeven aan Tesla.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:44
PeterZ(on) schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:10:
[...]

Is het niet zo dat bij DC laden ook het VIN wordt uitgewisseld tussen auto en lader, zo werkt het toch ook bij Fastned met autocharge? Dan is het niets meer dan het VIN en een betalingsmanier doorgeven aan Tesla.
Lijkt mij ook met een app goed te doen. Je hebt daar geen scherm en/of knoppen op de paal voor nodig. Je kan tenslotte ook bij fastned laden terwijl je de paal/scherm helemaal negeert. Het lijkt me dan zelfs ook mogelijk dat ze kunnen zeggen: "maximaal 10% van een laadplein kan door andere merken gebruikt worden op ieder willekeurig moment". Dat soort dingen. Ik ben benieuwd!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Suicyder schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:29:

Die adapter gaat er niet komen.
Ze gaan gewoon alleen de CCS laders opzetten, die ze al hebben voor de model 3.
Scheelt een hoop gedoe. CCS is ook gestandaardiseerd, inclusief de identificatie van de auto.

Zoals de rest zegt, dan is het gewoon net als bij Fastned, Tesla account aanmaken, auto koppelen en klaar.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11 08:58
Ik verwacht eigenlijk dat Tesla de toestroom van niet-Tesla rijders ook wel wat zal afremmen door een flink tarief per kWh te vragen, waarschijnlijk meer rond het Ionity-tarief van € 0,79 dan het Fastned-tarief van € 0,59.

Het zal in elk geval niet hetzelfde tarief worden voor de eigen Tesla-rijders, is dan nu niet € 0,29 / kWh voor de Tesla Model 3-rijders en gratis voor Model X en S?

Al zal het tarief voor lease-rijders misschien niet veel uitmaken, je voorkomt dan in elk geval dat privé-rijders speciaal naar de Tesla Superchargers komen voor het lage tarief.

Opel Ampera-e (2020)

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:10:
Dat werkt niet bij alle auto's, volgens mij is dat een optioneel veld. Zie ook de pagina van FastNed. Ze hebben het over een unieke code, niet per se het VIN. Volgens deze whitepaper gaat het over een MAC.

Maar waarom dat bij sommige auto's dan niet werkt is mij niet duidelijk. Ik heb dus ook geen idee of dat bij een Tesla Supercharger wel zou kunnen werken. Ik zou denken dat als het bij FastNed niet werkt dit bij Tesla ook niet kan werken.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:39

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Inspired schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:23:
[...]

Vraag me inderdaad af of dit voor alle BEVs gaat gelden, en alle locaties. Of bepaalde locaties omdat ze daar subsidie (willen) krijgen. Ik neem aan dat het sowieso niet alle stalls zijn. We genieten er maar van zolang het kan. :) Ook betaling is een dingetje zou ik zeggen?
Denk niet voor de ChaDeMo's :-)

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:06
eltron schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:06:
[...]

Waarom moet je met een Kona anti "T" zijn, wat dat dan ook moge zijn?
Gelukkig is er inmiddels wat te kiezen en kiezen sommigen voor Kona. Prima toch. En hoeven dan toch niet anti iets anders te zijn, gewoon voor Kona gekozen, gefeliciteerd. Ik heb voor iets anders gekozen en ben daar ook blij mee. En volgende auto wellicht van T of weer iets anders, wie ook maar een beetje voorloopt in deze ontwikkeling.
Kan toeval zijn, maar ik herken het (helaas) wel. De enige Kona rijder die ik persoonlijk ken die positief is over Tesla rijdt een 2020 variant. Alle andere Kona rijders hebben niets positiefs te zeggen over Tesla. Vreemd genoeg zijn 3 van de 4 e-Niro rijders die ik ken dan weer wel positief over Tesla. Lekker belangrijk, alle EVs hebben hun voor- en nadelen, kies gewoon wat het beste past bij jouw situatie en financiële plaatje.
Wesco schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:19:
Ik verwacht eigenlijk dat Tesla de toestroom van niet-Tesla rijders ook wel wat zal afremmen door een flink tarief per kWh te vragen, waarschijnlijk meer rond het Ionity-tarief van € 0,79 dan het Fastned-tarief van € 0,59.

Het zal in elk geval niet hetzelfde tarief worden voor de eigen Tesla-rijders, is dan nu niet € 0,29 / kWh voor de Tesla Model 3-rijders en gratis voor Model X en S?

Al zal het tarief voor lease-rijders misschien niet veel uitmaken, je voorkomt dan in elk geval dat privé-rijders speciaal naar de Tesla Superchargers komen voor het lage tarief.
Die kans zit er wel in. Anders geeft Tesla hun USP nóg verder uit handen. Maar dan nog: meer laadmogelijkheden is beter. Natuurlijk, liever goedkoper laden dan duurder, maar nog veel liever wel kunnen laden dan niet en met een lege accu stranden. :+

• PeterZ(on)
JeroenE schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:34:
[...]
Dat werkt niet bij alle auto's, volgens mij is dat een optioneel veld. Zie ook de pagina van FastNed. Ze hebben het over een unieke code, niet per se het VIN. Volgens deze whitepaper gaat het over een MAC.

Maar waarom dat bij sommige auto's dan niet werkt is mij niet duidelijk. Ik heb dus ook geen idee of dat bij een Tesla Supercharger wel zou kunnen werken. Ik zou denken dat als het bij FastNed niet werkt dit bij Tesla ook niet kan werken.
Dat aantal waarbij autocharge bij Fastned niet werkt is volgens hen maar beperkt en opmerkelijk toch niet de oudste modellen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• JeroenE
  • Niet online
@PeterZ(on) Nee, ik denk dat VW en consorten iets anders doen dan de rest. Wellicht hebben die wel iets om een random MAC te genereren bij iedere keer dat je gaat laden. Juist om meer privacy te krijgen, net zoals iPhones dat doen?

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:47

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wat Tesla bijvoorbeeld ook zou kunnen doen is een deel van hun Superchargers openbaar maken. De reden waarom ze openbaar gaan is namelijk het binnenhalen van subsidie. Dan zou je bijvoorbeeld een Supercharger met 16 stalls neer kunnen zetten waarvan er 4 openbaar zijn en 12 Tesla only, en subsidie opstrijken voor die 4 openbare stalls? Scheelt allicht al flink in de kosten van het überhaupt aanleggen van een laadplein.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• PeterZ(on)
Mx. Alba schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:37:
Wat Tesla bijvoorbeeld ook zou kunnen doen is een deel van hun Superchargers openbaar maken. De reden waarom ze openbaar gaan is namelijk het binnenhalen van subsidie. Dan zou je bijvoorbeeld een Supercharger met 16 stalls neer kunnen zetten waarvan er 4 openbaar zijn en 12 Tesla only, en subsidie opstrijken voor die 4 openbare stalls? Scheelt allicht al flink in de kosten van het überhaupt aanleggen van een laadplein.
En wat denk je dat er met die 4 openbare gaat gebeuren, die worden natuurlijk bezet door verongelijkte Tesla rijders die dat maar niets vinden. In dat opdelen zie ik niks, kijk maar hoe het met Leaf rijders gaat bij Fastned, bijna niemand houd rekening met een Leaf rijder die echt afhankelijk zijn van de triple's. Gewoon alles voor iedereen open, en zijn ze vaak bezet, gewoon daar of elders bijbouwen.

• DeGroteMuis
PeterZ(on) schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:57:
[...]

En wat denk je dat er met die 4 openbare gaat gebeuren, die worden natuurlijk bezet door verongelijkte Tesla rijders die dat maar niets vinden. In dat opdelen zie ik niks, kijk maar hoe het met Leaf rijders gaat bij Fastned, bijna niemand houd rekening met een Leaf rijder die echt afhankelijk zijn van de triple's. Gewoon alles voor iedereen open, en zijn ze vaak bezet, gewoon daar of elders bijbouwen.
Ik denk niet dat dat onwil is. Ik heb wel vaker (op vriendelijke en minder vriendelijke toon) te horen gekregen dat ik mijn eGolf JUIST aan de triple moet hangen, omdat ie toch niet sneller kan. Dan blijven de snellere plekken beschikbaar voor de auto's die ze kunnen gebruiken. Als je dan uitlegt dat dat is vanwege ChaDeMo gebruikers, merk je dat de meesten daar gewoon echt niet bij stilgestaan hebben.

• jdbiggelaa
Mx. Alba schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:37:
Zoiets doet Tesla al ism met Fast et in Duitsland en Engeland: één groot laadplein met zowel Tesla Superchargers als openbare Fastned HPC’s.

• Inspired
[...]

Zou zouden 4 van de 16 max kunnen doen. En dat het niet uitmaakt welke palen maar goed, gaat wel wat issues opleveren omdat non Tesla's dan denken er zijn palen vrij die het dan niet doen. Maar verwacht dat het eerst maar bij een paar locaties het geval gaat zijn. Al zijn ze wel flink aan het uitbreiden overal in EMEA.

Ik zie het nog niet zo snel gaan. Ze zullen eerst ook moeten kijken qua aansturing en betaling. Daar is nu nog niks voor.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 21-07-2021 13:49 ]

• PeterZ(on)
DeGroteMuis schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:22:
[...]

Ik denk niet dat dat onwil is. Ik heb wel vaker (op vriendelijke en minder vriendelijke toon) te horen gekregen dat ik mijn eGolf JUIST aan de triple moet hangen, omdat ie toch niet sneller kan. Dan blijven de snellere plekken beschikbaar voor de auto's die ze kunnen gebruiken. Als je dan uitlegt dat dat is vanwege ChaDeMo gebruikers, merk je dat de meesten daar gewoon echt niet bij stilgestaan hebben.
Nee dat het onwil is denk ik ook niet, iig niet bij de meeste mensen. Maar dan is het uit onwetendheid dat ze aan een algemene lader gaan staan, maar het effect blijft gelijk. Kijk alleen maar naar het parkeren en blokkeren, soms uit lompheid en meestal (dat hoop ik dan maar) is dat ze het gewoon niet in de gaten hebben.

@Inspired Ja dat is de beter optie, een maximum per locatie ongeacht welke stall je neemt. Als dat tenminste ook gewenst is want als het voor Tesla een verdienmodel is dan zullen ze veel mogelijk stalls willen aanbieden lijkt mij.

• Inspired
PeterZ(on) schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:59:
[...]

Nee dat het onwil is denk ik ook niet, iig niet bij de meeste mensen. Maar dan is het uit onwetendheid dat ze aan een algemene lader gaan staan, maar het effect blijft gelijk. Kijk alleen maar naar het parkeren en blokkeren, soms uit lompheid en meestal (dat hoop ik dan maar) is dat ze het gewoon niet in de gaten hebben.

@Inspired Ja dat is de beter optie, een maximum per locatie ongeacht welke stall je neemt. Als dat tenminste ook gewenst is want als het voor Tesla een verdienmodel is dan zullen ze veel mogelijk stalls willen aanbieden lijkt mij.
Tesla heeft SuC nog nooit als verdienmodel gezien. Tenminste, niet door het verkopen van de kWhs. Wel als USP voor de auto verkopen. Daarom verwacht ik ook niet dat ze all stalls zomaar openen tegen de huidige "Tesla" pricing. Het zal toch minimaal blijven wat ze gaan aanbieden.

• PeterZ(on)
Inspired schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:06:
[...]

Tesla heeft SuC nog nooit als verdienmodel gezien. Tenminste, niet door het verkopen van de kWhs. Wel als USP voor de auto verkopen. Daarom verwacht ik ook niet dat ze all stalls zomaar openen tegen de huidige "Tesla" pricing. Het zal toch minimaal blijven wat ze gaan aanbieden.
Nee ik verwacht echt niet dat je daar voor Tesla prijzen kunt laden, dat zal vast hoger worden maar dat zal voor de meesten geen probleem zijn, mits geen Ionity prijzen.

• jdbiggelaa
PeterZ(on) schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:10:
[...]

Nee ik verwacht echt niet dat je daar voor Tesla prijzen kunt laden, dat zal vast hoger worden maar dat zal voor de meesten geen probleem zijn, mits geen Ionity prijzen.
Ik verwacht juist wel dat Tesla Ionity prijzen zal hanteren. Ze zullen de Tesla rijders een flink voordeel blijven gunnen.
De automerken die behoren tot de groep investeerders achter Ionity krijgen immers ook korting. Behalve in NL dan ;)

• Prullenbak84
[...]

En wat denk je dat er met die 4 openbare gaat gebeuren, die worden natuurlijk bezet door verongelijkte Tesla rijders die dat maar niets vinden
Dat verwacht ik echt niet hoor. Ik spreek nooit een tesla-rijder, maar ik weiger te geloven dat dat allemaal arrogante mensen zijn die zichzelf privileges hebben toegeeigend. Dat soort vooroordelen doe ik niet aan mee.
Wesco schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:19:

Jep, ze zullen best flink gaan rekenen om hun eigen klanten niet voor het hoofd te stoten. Maar dat neemt niet weg dat het een trip door europa in bijvoorbeeld mijn corsa een stuk makkelijker zou kunnen maken!

• Inspired
jdbiggelaa schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:23:
[...]

Ik verwacht juist wel dat Tesla Ionity prijzen zal hanteren. Ze zullen de Tesla rijders een flink voordeel blijven gunnen.
De automerken die behoren tot de groep investeerders achter Ionity krijgen immers ook korting. Behalve in NL dan ;)
Dat denk ik ook wel ja. Ook zie ik dat diverse media nu vermelden dat Tesla alle BEVs toe gaat laten. Dat is nog maar zeer de vraag. Elon heeft dat niet specifiek in de Tweet vermeld. Het kan ook zomaar zijn dat hij doelt op de Aptera en wellicht een paar locaties in Noorwegen ivm de subsidie aanvraag.

• Prullenbak84
Inspired schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:33:
[...]

Dat denk ik ook wel ja. Ook zie ik dat diverse media nu vermelden dat Tesla alle BEVs toe gaat laten. Dat is nog maar zeer de vraag. Elon heeft dat niet specifiek in de Tweet vermeld. Het kan ook zomaar zijn dat hij doelt op de Aptera en wellicht een paar locaties in Noorwegen ivm de subsidie aanvraag.
Ja dat verkeerd interpreteren van de tweet doen ze expres. Dan kunnen ze over een tijdje weer een paar nieuwsitems plaatsen over dat het allemaal niet waar was. Als de mensen maar klikken...

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:39

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Mijn inschatting wat dit betreft is dat Tesla rijders 10 minuten voor aankomst een stall kunnen reserveren en dat Tesla toch gaat concureren met de prijs.
Als Market Disruptor is dat volgens mij een deel van hun(Elon's) missie, dus zorgen voor meer BEV's.

• PeterZ(on)
Prullenbak84 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:28:
[...]

Dat verwacht ik echt niet hoor. Ik spreek nooit een tesla-rijder, maar ik weiger te geloven dat dat allemaal arrogante mensen zijn die zichzelf privileges hebben toegeeigend. Dat soort vooroordelen doe ik niet aan mee.
Dat heb ik ook helemaal niet gezegd dat alle Tesla rijders arrogant zijn, dat is voor jouw rekening. Zoals er bij alle merken vervelende types zijn, zijn er ook vervelende Tesla rijders en die kunnen dan quasi onwetend bewust op zo'n laadplek gaan laden. Net als laadpaalklevers of ice'ers een laadpaal blokkeren. Ik stuurde vanmorgen dat nieuwsbericht aan een Tesla rijder en die was bepaald not amused.

@Verwijderd Als Tesla Ionity prijzen gaat rekenen gaan mensen denk ik liever daar laden want daar zijn in de regel meer faciliteiten dan bij de SuC's die dan ook nog eens vaak niet aan de snelweg liggen.

• Prullenbak84
PeterZ(on) schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:11:
[...]

Dat heb ik ook helemaal niet gezegd dat alle Tesla rijders arrogant zijn, dat is voor jouw rekening.
Ik las het impliciet tussen de regels door, dus je hebt gelijk dat ik dat invulde. Maar met de zin "die 4 laadplekken worden natuurlijk bezet door onvergelijkte tesla rijders" kan je me dat ook neit echt kwalijk nemen ;)

• Inspired
PeterZ(on) schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:11:
[...]

Dat heb ik ook helemaal niet gezegd dat alle Tesla rijders arrogant zijn, dat is voor jouw rekening. Zoals er bij alle merken vervelende types zijn, zijn er ook vervelende Tesla rijders en die kunnen dan quasi onwetend bewust op zo'n laadplek gaan laden. Net als laadpaalklevers of ice'ers een laadpaal blokkeren. Ik stuurde vanmorgen dat nieuwsbericht aan een Tesla rijder en die was bepaald not amused.

@Verwijderd Als Tesla Ionity prijzen gaat rekenen gaan mensen denk ik liever daar laden want daar zijn in de regel meer faciliteiten dan bij de SuC's die dan ook nog eens vaak niet aan de snelweg liggen.
Denk dat Tesla dat laatste ook niet erg zou vinden. :) Kan me zomaar voorstellen dat als Tesla 30c gaat rekenen dat Fastned en Ionity gaan steigeren ivm oneerlijke concurrentie. Qua faciliteiten valt het (vind ik) wel mee. Bij menig SuC heb je Hotel waar je naar naar toilet kunt (beter dan een tankstation imho) en doorgaans fastfood oid in de buurt en/of grote supermarkt. Verder natuurlijk meer stalls en sowieso veel meer locaties. Komt ook nog eens bij dat ze nog steeds veel meer bouwen dan andere aanbieders.

Verder is een Tesla niet zo speciaal meer sinds de Model 3. Je vindt er arrogante eikels, aso's en normale lui terug. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 22-07-2021 08:54 ]

• PeterZ(on)
Inspired schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:45:
[...]

Denk dat Tesla dat laatste ook niet erg zou vinden. :) Kan me zomaar voorstellen dat als Tesla 30c gaat rekenen dat Fastned en Ionity gaan steigeren ivm oneerlijke concurrentie. Qua faciliteiten valt het (vind ik) wel mee. Bij menig SuC heb je Hotel waar je naar naar toilet kunt (beter dan een tankstation imho) en doorgaans fastfood oid in de buurt en/of grote supermarkt. Verder natuurlijk meer stalls en sowieso veel meer locaties. Komt ook nog eens bij dat ze nog steeds veel meer bouwen dan andere aanbieders.

Verder is een Tesla niet zo speciaal meer sinds de Model 3. Je vindt er arrogante eikels, aso's en normale lui terug. :)
Met 30cent zullen Fasned c.s. idd niet blij zijn maar dat zie ik ook niet gebeuren, zal eerder 50cent plus worden en misschien afhankelijk van locatie. Het grootste voordeel is dat er beduidend meer snellaadlocaties bijkomen, een lage prijs is dan van minder belang.

Die laders speciaal voor niet Tesla's is gewoon een slecht idee, gewoon alles beschikbaar en als dat problemen geeft kan men altijd een maximum voor niet Tesla's inzetten. Zijn er X niet Tesla's aan het laden, dan moet de volgende wachten, welke lader is dan irrelevant.

• JeroenE
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:05:
Die laders speciaal voor niet Tesla's is gewoon een slecht idee, gewoon alles beschikbaar en als dat problemen geeft kan men altijd een maximum voor niet Tesla's inzetten. Zijn er X niet Tesla's aan het laden, dan moet de volgende wachten, welke lader is dan irrelevant.
Dat lijkt mij ook een onhandig systeem. Stel er mogen 4 niet-Tesla's laden. Die staan er ook, samen met wat Tesla's. Dan komt nummer 5 aanrijden en sluit aan. Het laden gaat niet omdat er al 4 andere laden. Dan heb je dus 1 plek minder voor een Tesla om te laden omdat er al iemand anders aangesloten is.

Of denk je dat die nummer 5 dan afkoppelt en op een afstandje gaat staan wachten?

• Inspired
Wellicht komen er wel specifieke stalls waarbij er ook iets van RFID komt. In de US hebben sowieso een issue met een connector. Ook gaat het echt nog wel even wat tijd kosten. Ik zie het allemaal niet zo'n vaart lopen. Elon loopt wel vaker wat op de planning voor. Ze willen geen onrust onder de Tesla rijders dus een extra stall plaatsen specifiek voor andere EVs is beter te verkopen dan bestaande stalls zomaar openen.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Inspired schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:14:
Wellicht komen er wel specifieke stalls waarbij er ook iets van RFID komt. In de US hebben sowieso een issue met een connector. Ook gaat het echt nog wel even wat tijd kosten. Ik zie het allemaal niet zo'n vaart lopen. Elon loopt wel vaker wat op de planning voor. Ze willen geen onrust onder de Tesla rijders dus een extra stall plaatsen specifiek voor andere EVs is beter te verkopen dan bestaande stalls zomaar openen.
Ik weet niet of dat gebeuren, het zou me niets verbazen als app based en/of plug en laad wordt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• PeterZ(on)
JeroenE schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:08:
[...]
Dat lijkt mij ook een onhandig systeem. Stel er mogen 4 niet-Tesla's laden. Die staan er ook, samen met wat Tesla's. Dan komt nummer 5 aanrijden en sluit aan. Het laden gaat niet omdat er al 4 andere laden. Dan heb je dus 1 plek minder voor een Tesla om te laden omdat er al iemand anders aangesloten is.

Of denk je dat die nummer 5 dan afkoppelt en op een afstandje gaat staan wachten?
Is ook onhandig, dus gewoon alles beschikbaar maken is het beste. Het probleem dat jij schetst zie ik ook met het reserveren van laders, iemand rijdt naar een lader en sluit aan en hij doet het niet omdat die is gereserveerd, moet jij als reserveerder die maar eens weg zien te krijgen. Geeft toch allemaal gedoe.

Ik hoorde van een Tesla rijder dat het zou gaan om het bijplaatsen van algemene laders en dus niet het gebruik van de SuC's. Ook nog een mogelijkheid.

• fewips
  • Laatst online: 25-10 17:25

fewips

Huurautospecialist

Een wonder. Net ten zuiden van Paris drie van de vier High Power Chargers werkend, midden in de zomervakantie!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lmv3vatyXwVPv-Dsb0rUyarWQPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1D2HTCy1sQ46kIj4L0ZCyHu.jpg?f=fotoalbum_large
Beeld dankzij Martin Slotman.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
fewips schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:42:
Een wonder. Net ten zuiden van Paris drie van de vier High Power Chargers werkend, midden in de zomervakantie![Afbeelding]
Beeld dankzij Martin Slotman.
Haha ik heb afgelopen weekend op precies dezelfde plek gestaan, met 4 wachtenden achter mij, hij is al stuk sinds minimaal zondag! Hele drukke laad plek, wel lekker een milkshake bij de McD :)

• fewips

fewips

Huurautospecialist

stimm schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:47:
[...]

Haha ik heb afgelopen weekend op precies dezelfde plek gestaan, met 4 wachtenden achter mij, hij is al stuk sinds minimaal zondag! Hele drukke laad plek :)
Bovendien klopt het verhaal niet, die Kia staat aan de 50kW, tenzij ze geen flauw benul hebben wat ze aan het doen zijn, zijn er dus wéér twee HPC's stuk, ook nu. Grrrrr.

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-11 22:39
Ik post hem ook wel hier omdat het ook over gedeelde plekken gaat.

https://www.internetconsu...regeling_oplaadpunten_vve

Consultatie naar het nieuwe wetsvoorstel dat plaatsten van laadpalen door VVE's gemakkelijker moet maken.
Dit wetsvoorstel neemt belemmeringen weg bij de plaatsing van oplaadpunten bij Verenigingen van Eigenaars. Indien appartementseigenaars een oplaadpunt op een individueel parkeervak of op een gemeenschappelijke parkeergelegenheid willen plaatsen, moet het VvE-bestuur hiervan in kennis worden gesteld; de notificatie. De notificatie vervangt de benodigde toestemming van de VvE voor het plaatsen van een oplaadpunt, indien het oplaadpunt volgens de voorwaarden uit de notificatieregeling is geplaatst.

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-11 14:10
Zo ik ben weer terug van mijn vakantie in Zuid Frankrijk, op dit moment denk ik ‘als dit de komende vier jaar niet sterk verbeterd dan wordt de volgende auto weer een benzine of diesel’.

De reis:

Vanaf huis gestart met een volle accu na even 's nachts doorladen naar 100% aan de EV-Box straatpaal, het voorkoelen stond aan dus in een lekkere koele auto gestart.

Bij Inonity Wellin was het tijd om bij te laden en dat ging probleemloos.

Volgende stop was Ionity Hauconcourt daar begon het feest, ik parkeerde bij paal 2 (1, 3 en 4 bezet, 5 de triple niet bezet) , nr. 2 wilde mijn druppel niet herkennen/het laden niet starten. Een tijdje staan te klooien en toen kwam nummer 1 vrij, daar aangesloten en toen ging het laden goed. Er kwam iemand om te laden op nummer 3 en die kreeg dezelfde problemen, daarna heeft hij 2 en 4 geprobeerd zelfde resultaat en toen nummer 5 de triple maar die was “dead as a dodo”. Hij heeft gewacht tot ik klaar was en ging nummer 1 proberen ondertussen arriveerden er nieuwe mensen bij 3 en 4 die deze ook niet aan de gang kregen. Ik was klaar dus geen idee hoe het geëindigd is.

Daarna was het de beurt aan Ionity Perrogney waar het laden probleemloos ging.

Bij het hotel in Chalon sur Saone aan 22kW lader van het hotel en ’s nachts was de E Niro weer vol voor het volgende stuk.

Probleemloos geladen bij Ionity Montelimar en daarna op de eindbestemming de accu naar 70% geladen met de granny.

De volgende dag de beruchte Franse laadpaal met kleppen getest (was niet nodig, maar ik wilde misschien een lange rondrit gaan maken en wist van de vorige keer hoe lastig die dingen zijn. Groot beeldscherm op die straatpaal maar totaal geen feedback of iets wel of niet goed gaat. Een tijdje staan proberen en mogelijk was het al gelukt, maar door de felle zon kon ik de laadlampjes van de E Niro niet zien en de paal geeft geen duidelijk signaal dat deze laad en ook geen relais click zoals in Nederland. Na een tijdje toch gelukt, daarna begon het avontuur weer om de kabel los te krijgen, na een paar keer met de druppel langs de lezer en op de knop van de kant waarop je laat drukken kwam de klep los en kon ik mijn kabel terug krijgen.

De terugreis:

Inonity Montelimar probleemloos geladen naast een Renault Megane E in camouflage stickers (nieuw model), zie het Elektrische auto topic voor een foto.

Ionity Taponas hier weer problemen met het starten van het laden twee palen geprobeerd beide hetzelfde probleem. Je haalt de druppel er langs en het scherm veranderd naar de bargraph maar er gebeurt verder niets. Daarna geprobeerd door de QR code te scannen met de Newmotion app, dat lukte ook niet en de app blokkeerde het scannen voor 24 uur met de boodschap laadsessie is al actief ‘tien seconden wachten’. Na nog wat pogingen begon de paal toch te laden.

Bij Ionity Langress Noidant 10kW bijgeladen om het hotel te kunnen halen.

Bij het hotel aangekomen(Laxou/Nancy) stond op de hoofdparkeerplaats geen laadpaal, het was al redelijk druk daar met auto’s, dus ik wilde zo snel mogelijk aan de lader vooral ook omdat ik nog maar 12% accu over had. Dus ik zag een bordje dat er een tweede parkeerplaats was. Ik begreep dat bord verkeerd en ik dacht dat de parkeerplaats achter het hotel was, dus daar naar toe gereden wel parkeerplaatsen maar geen laadstation. Bij de Mc Donalds zag ik een laadpaal dus dat leek me wel wat, maar vanwege gescheiden rijstroken kon ik daar niet komen, dan maar terug naar het hotel, de navigatie niet aangezet, want ‘ik wist toch waar het was’ bleek dat ik daar ook niet kon keren en ging ik weer de snelweg op gelukkig was na 1,5km een afslag zodat ik terug kon. Anders was dat met die 12% wel een uitdaging geworden. De auto bij de Mc Donalds aan de laadpaal, die had ook een paar pogingen nodig voordat deze wakker werd en de auto begon te laden. Naar het hotel gelopen en ingecheckt en gevraagd waar de laadpalen stonden, deze stonden net naast die andere parkeerplaats bij een restaurant (toen ik later het plaatje bekeek was het toch well duidelijk). Omdat daar de auto net wat veiliger stond deze opgehaald. Ze hadden drie Tesla destination chargers waarvan 1 geschikt was voor niet Tesla’s. Auto aangesloten en natuurlijk begon deze niet te laden. Mijn druppel erlangs maar er gebeurde niks, paar keer op de reset gedrukt, maar nog steeds geen actie. Nog een keer gereset en toen gingen er groene lampjes branden. De stekker blokkeerde in de auto het laadlampje ging wel knipperen in E Niro maar op het dashboard werd geen laadsnelheid aangegeven. En de app gaf ook geen laadsnelheid aan. In chargemap gekeken en het hotel moet de paal activeren (later bleek dat het gaan branden van de lampjes het activeren was). Gevraagd hoe het zat en de receptioniste vroeg waar ik stond en ik liet het zien en ze zij alle drie heb ik geactiveerd. Ik keek nog eens in de app en toen stond er 20 uur tot vol. De lader was supertraag, maar goed Ionity Hauconcourt was een kleine 80 kilometer dus het zou wel lukken.

De volgende dag ABRP ingevuld en die ga een korte laadsessie aan bij Hauconcourt, maar volgens de GOM zou ik Ionity Wellin ruim moeten kunnen halen (60km over). De gok maar genomen en ik had inderdaad ongeveer 60km over. Het laden starte probleemloos en toen er voldoende inzat drukte ik op stop en de lader gaat vrolijk verder. Druppel erlangs en nogmaals op stop de lader zoemt dat het een lieve lust is en stopt de procentjes kwistig in de accu. Ik had maar 59% nodig en ondertussen zitten we op 61% en tot de 100% gaat nog wel even duren. Ionity maar gebeld en die stoppen het laden vanaf afstand. De kabel was los en ik kon weer gaan.

Bij Fastned Peutie moest ik bijladen. Ik stop bij een lader en zie dan dat de CCS connector vol met waarschuwingstape hangt, achteruit en naar de andere kant. Ik sluit de kabel aan en haal mijn druppel erlangs en er gebeurt: niets. Paar keer geprobeerd, dat leverde niets op. Dan maar bij de andere lader waar een andere auto staat te laden. Druppel erlangs uw sessie is beëindigd u heeft 59kw geladen tot 100%, ehhhmmm?????? Paar keer geprobeerd maar iedere keer hetzelfde. Toen Fastned maar gebeld (“Welkom bij Fastned we zijn blij dat u belt”, ik ben helemaal niet blij, eikels dat ik jullie moet bellen grrrrrhhh). Vrouw aan de lijn: stop de stekker terug, druppel erlangs, verplaats de auto een stukje, maar niets natuurlijk. Deze lader kan ik nu niet resetten want er staat iemand te laden. Ik ga wel weer naar die andere paal. Eerst mocht ik het nog een keer proberen, niets natuurlijk toen werd de paal gereset en daarna startte het laden zonder problemen.

Thuis gekomen stekker in de evbox straatpaal de lampjes gaan groen branden, een klik en de lampjes branden blauw, de laadlampjes van de auto branden en 2,6kw laadvermogen in het dashboard. Heerlijk die feedback en zo simpel.

In totaal iets van een uur bezig geweest met laadperikelen.

n.b. de probleem ionity’s hadden allemaal een langwerpig donker gekleurd display in portrait stand, de interne hardware was niet altijd hetzelfde ABB en Tritium.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:34
@wortelsoft Welke druppel heb je gebruikt bij de Ionity? Ik moet volgende maand ook langs Wellin en Hauconcourt, dus het is fijn je bevindingen te lezen.

• wortelsoft
vinom schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 18:16:
@wortelsoft Welke druppel heb je gebruikt bij de Ionity? Ik moet volgende maand ook langs Wellin en Hauconcourt, dus het is fijn je bevindingen te lezen.
Een Newmotion druppel.

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:24
wortelsoft schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:38:
Zo ik ben weer terug van mijn vakantie in Zuid Frankrijk, op dit moment denk ik ‘als dit de komende vier jaar niet sterk verbeterd dan wordt de volgende auto weer een benzine of diesel’.

De reis:

Vanaf huis gestart met een volle accu na even 's nachts doorladen naar 100% aan de EV-Box straatpaal, het voorkoelen stond aan dus in een lekkere koele auto gestart.

Bij Inonity Wellin was het tijd om bij te laden en dat ging probleemloos.

Volgende stop was Ionity Hauconcourt daar begon het feest, ik parkeerde bij paal 2 (1, 3 en 4 bezet, 5 de triple niet bezet) , nr. 2 wilde mijn druppel niet herkennen/het laden niet starten. Een tijdje staan te klooien en toen kwam nummer 1 vrij, daar aangesloten en toen ging het laden goed. Er kwam iemand om te laden op nummer 3 en die kreeg dezelfde problemen, daarna heeft hij 2 en 4 geprobeerd zelfde resultaat ent oe nummer 5 de triple mar die was “dead as a dodo”. Hij heeft gewacht tot ik klaar was en ging nummer 1 proberen ondertussen arriveerden er nieuwe mensen bij 3 en 4 die deze ook niet aan de gang kregen. Ik was klaar dus geen idee hoe het geëindigd is.

Daarna was het de beurt aan Ionity Perrogney waar het laden probleemloos ging.

Bij het hotel in Chalon sur Saone aan 22kW lader van het hotel en ’s nachts was de E Niro weer vol voor het volgende stuk.

Probleemloos geladen bij Ionity Montelimar en daarna op de eindbestemming de accu naar 70% geladen met de granny.

De volgende dag de beruchte Franse laadpaal met kleppen getest (was niet nodig, maar ik wilde misschien een lange rondrit gaan maken en wist van de vorige keer hoe lastig die dingen zijn. Groot beeldscherm op die straatpaal maar totaal geen feedback of iets wel of niet goed gaat. Een tijdje staan proberen en mogelijk was het al gelukt, maar door de felle zon kon ik de laadlampjes van de E Niro niet zien en de paal geeft geen duidelijk signaal dat deze laad en ook geen relais click zoals in Nederland. Na een tijdje toch gelukt, daarna begon het avontuur weer om de kabel los te krijgen, na een paar keer met de druppel langs de lezer en op de knop van de kant waarop je laat drukken kwam de klep los en kon ik mijn kabel terug krijgen.

De terugreis:

Inonity Montelimar probleemloos geladen naast een Renault Megane E in camouflage stickers (nieuw model), zie het Elektrische auto topic voor een foto.

Ionity Taponas hier weer problemen met het starten van het laden twee palen geprobeerd beide hetzelfde probleem. Je haalt de druppel er langs en het scherm veranderd naar de bargraph maar er gebeurt verder niets. Daarna geprobeerd door de QR code te scannen met de Newmotion app, dat lukte ook niet en de app blokkeerde het scannen voor 24 uur met de boodschap laadsessie is al actief ‘tien seconden wachten’. Na nog wat pogingen begon de paal toch te laden.

Bij Ionity Langress Noidant 10kW bijgeladen om het hotel te kunnen halen.

Bij het hotel aangekomen(Laxou/Nancy) stond op de hoofdparkeerplaats geen laadpaal, het was al redelijk druk daar met auto’s, dus ik wilde zo snel mogelijk aan de lader vooral ook omdat ik nog maar 12% accu over had. Dus ik zag een bordje dat er een tweede parkeerplaats was. Ik begreep dat bord verkeerd en ik dacht dat de parkeerplaats achter het hotel was, dus daar naar toe gereden wel parkeerplaatsen maar geen laadstation. Bij de Mc Donalds zag ik een laadpaal dus dat leek me wel wat, maar vanwege gescheiden rijstroken kon ik daar niet komen, dan maar terug naar het hotel, de navigatie niet aangezet, want ‘ik wist toch waar het was’ bleek dat ik daar ook niet kon keren en ging ik weer de snelweg op gelukkig was na 1,5km een afslag zodat ik terug kon. Anders was dat met die 12% wel een uitdaging geworden. De auto bij de Mc Donalds aan de laadpaal, die had ook een paar pogingen nodig voordat deze wakker werd en de auto begon te laden. Naar het hotel gelopen en ingecheckt en gevraagd waar de laadpalen stonden, deze stonden net naast die andere parkeerplaats bij een restaurant (toen ik later het plaatje bekeek was het toch well duidelijk). Omdat daar de auto net wat veiliger stond deze opgehaald. Ze hadden drie Tesla destination chargers waarvan 1 geschikt was voor niet Tesla’s. Auto aangesloten en natuurlijk begon deze niet te laden. Mijn druppel erlangs maar er gebeurde niks, paar keer op de reset gedrukt, maar nog steeds geen actie. Nog een keer gereset en toen gingen er groene lampjes branden. De stekker blokkeerde in de auto het laadlampje ging wel knipperen in E Niro maar op het dashboard werd geen laadsnelheid aangegeven. En de app gaf ook geen laadsnelheid aan. In chargemap gekeken en het hotel moet de paal activeren (later bleek dat het gaan branden van de lampjes het activeren was). Gevraagd hoe het zat en de receptioniste vroeg waar ik stond en ik liet het zien en ze zij alle drie heb ik geactiveerd. Ik keek nog eens in de app en toen stond er 20 uur tot vol. De lader was supertraag, maar goed Ionity Hauconcourt was een kleine 80 kilometer dus het zou wel lukken.

De volgende dag ABRP ingevuld en die ga een korte laadsessie aan bij Hauconcourt, maar volgens de GOM zou ik Ionity Wellin ruim moeten kunnen halen (60km over). De gok maar genomen en ik had inderdaad ongeveer 60km over. Het laden starte probleemloos en toen er voldoende inzat drukte ik op stop en de lader gaat vrolijk verder. Druppel erlangs en nogmaals op stop de lader zoemt dat het een lieve lust is en stopt de procentjes kwistig in de accu. Ik had maar 59% nodig en ondertussen zitten we op 61% en tot de 100% gaat nog wel even duren. Ionity maar gebeld en die stoppen het laden vanaf afstand. De kabel was los en ik kon weer gaan.

Bij Fastned Peutie moest ik bijladen. Ik stop bij een lader en zie dan dat de CCS connector vol met waarschuwingstape hangt, achteruit en naar de andere kant. Ik sluit de kabel aan en haal mijn druppel erlangs en er gebeurt: niets. Paar keer geprobeerd, dat leverde niets op. Dan maar bij de andere lader waar een andere auto staat te laden. Druppel erlangs uw sessie is beëindigd u heeft 59kw geladen tot 100%, ehhhmmm?????? Paar keer geprobeerd maar iedere keer hetzelfde. Toen Fastned maar gebeld (“Welkom bij Fastned we zijn blij dat u beld”, ik ben helemaal niet eikels dat ik jullie moet bellen grrrrrhhh). Vrouw aan de lijn stop de stekker terug, druppel erlangs, verplaats de auto een stukje, maar niets natuurlijk. Deze lader kan ik nu niet resetten want er staat iemand te laden. Ik ga well weer naar die andere paal. Eerst mocht ik het nog een keer proberen, niets natuurlijk toen werd de paal gereset en daarna startte het laden zonder problemen.

Thuis gekomen stekker in de evbox straatpaal de lampjes gaan groen branden, een klik en de lampjes branden blauw, de laadlampjes van de auto branden en 2,6kw laadvermogen in het dashboard. Heerlijk die feedback en zo simpel.

In totaal iets van een uur bezig geweest met laadperikelen.

n.b. de probleem ionity’s hadden allemaal een langwerpig donker gekleurd display in portrait stand, de interne hardware was niet altijd hetzelfde ABB en Tritium.
Dank voor delen van de ervaring.
Wederom bevestiging dat het wat gedoe is, maar tevens bevestiging dat het uiteindelijk altijd wel goed komt 😊

• wortelsoft
RandomNick schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 18:57:
[...]

Dank voor delen van de ervaring.
Wederom bevestiging dat het wat gedoe is, maar tevens bevestiging dat het uiteindelijk altijd wel goed komt 😊
Inderdaad en wat denk ik een goede tip is: ga vrij snel bellen met de laadpaal helpdesk, die kunnen je vaak helpen.

Wat fijn zou zijn als op scherm een vinken lijstje zou komen met wat de laadpaal aan het doen is b.v. laadpas herkend, betaling vrijgegeven, communicatie met auto, communicatie ok etc.

Je kunt dan zien of je zelf nog iets kan ondernemen b.v. kabel aandrukken of dat je beter kunt bellen.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:21
Ik had de hoop gevestigd op ionity dat die probleemloos zouden werken maar in Frankrijk valt het dus vies tegen.

Los van corona nog meer twijfels of ik wel naar portugal moet rijden met de id3. Hoe verder ik afdaal hoe minder palen er zijn en blijkbaar 0 garantie dat het werkt.

• PeterZ(on)
AMARONE schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:52:
Ik had de hoop gevestigd op ionity dat die probleemloos zouden werken maar in Frankrijk valt het dus vies tegen.

Los van corona nog meer twijfels of ik wel naar portugal moet rijden met de id3. Hoe verder ik afdaal hoe minder palen er zijn en blijkbaar 0 garantie dat het werkt.
Ook in Duitsland werken ze niet probleemloos.

• Inspired
Met 79c per kWh zou je toch verwachten dat je wat kwaliteit mag verwachten. Had het idee om op de rit naar Spanje af en toe een paar Ionity's te pakken maar ga toch maar voor safe en blijft maar bij de SuCs.

• PeterZ(on)
Voor zulke prijzen mag je dat zeker verwachten en dat hebben ze dacht ik ook gecommuniceerd.

Edit. Vwb Frankrijk is er een stukje onder Toul in Allain een nieuwe snellader 50kW bijgekomen, dus iets meer keus daar.

[ Voor 40% gewijzigd door PeterZ(on) op 22-07-2021 23:55 ]

• JohnW1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-08-2021
Dank voor het delen @wortelsoft

• jdbiggelaa
wortelsoft schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:27:
[...]

Inderdaad en wat denk ik een goede tip is: ga vrij snel bellen met de laadpaal helpdesk, die kunnen je vaak helpen.

Wat fijn zou zijn als op scherm een vinken lijstje zou komen met wat de laadpaal aan het doen is b.v. laadpas herkend, betaling vrijgegeven, communicatie met auto, communicatie ok etc.

Je kunt dan zien of je zelf nog iets kan ondernemen b.v. kabel aandrukken of dat je beter kunt bellen.
Eens! De user interfaces van de meeste laadpalen schieten ernstig tekort. Er valt nog een wereld te winnen in de communicatie en dan heb ik het nog niet eens over de beroerde kwaliteit van de display hardware. Een beetje zonlicht en je kunt werkelijk niets meer aflezen.

• dea.bakker
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-05-2022
Ik ga volgende week (voor het eerst met een EV) door Duitsland naar Polen en ben de route en oplaadpunten aan het nalopen.

Een vraag ter controle: ik zie op de Maingau app (heb ook hun kaart) bij snelladers een KWh prijs van €0,48. Een gelijk tarief voor verschillende laadpalen. Heeft iemand dit zo ervaren en klopt deze info? Of zit er nog iets achter...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bebiL999_E1esjpSYMynrUMBXmI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cnRN4a5bQa2I3F8yylzsYt5z.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMhMPXB9UMDuN-YaFIuCmWbqvdQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/abDLyvdBucOukQi9VNP7lE13.png?f=fotoalbum_tile

• PeterZ(on)
dea.bakker schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:51:
Ik ga volgende week (voor het eerst met een EV) door Duitsland naar Polen en ben de route en oplaadpunten aan het nalopen.

Een vraag ter controle: ik zie op de Maingau app (heb ook hun kaart) bij snelladers een KWh prijs van €0,48. Een gelijk tarief voor verschillende laadpalen. Heeft iemand dit zo ervaren en klopt deze info? Of zit er nog iets achter...?

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is juist, Maingau heeft vaste prijzen, dus je weet precies waar je aan toe bent.

Edit. wel opletten dat je na de maximum laadtijd voor AC en DC een tijdtarief hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door PeterZ(on) op 23-07-2021 11:47 ]

• DeGroteMuis
@dea.bakker Wat PeterZ(on) hierboven zegt, met een paar toevoegingen: Per 1-8 stijgen de prijzen iets naar 54 cent voor Duitsland & Nederland en 61 cent voor Polen DC laden. Plus na een uur aan de DC laadpaal betaal je 10 cent per minuut extra (4 uur bij AC). Ook is Ionity wel duurder met 75 cent per kWh (nu en na 1-8). Zie ook https://www.maingau-energie.de/e-mobilitaet/Autostrom-Tarif

• AMARONE
https://eenvandaag.avrotr...j-lille-begon-de-ellende/

Iemand dit gelezen? Het klinkt als een heel slecht onvoorbereid verhaal eigenlijk. Zo erg als hier geschetst is het ook weer niet daar.

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:44
AMARONE schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:04:

Iemand dit gelezen? Het klinkt als een heel slecht onvoorbereid verhaal eigenlijk. Zo erg als hier geschetst is het ook weer niet daar.
@Hachy ik zie weer een blog aankomen :P

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• wortelsoft

Je kunt daar toch redelijk vast lopen als je onvoorbereid daar naar toe gaat en ook met voorbereiding been there done that :o

De enkele 50kW laders in de C rond Parijs maakt het niet makkelijk, bezet/kapot.

Dat België ook niet dik bezaait is waardoor je mogelijk redelijk leeg Frankrijk in gaat.

• AMARONE
wortelsoft schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:25:
[...]

Je kunt daar toch redelijk vast lopen als je onvoorbereid daar naar toe gaat en ook met voorbereiding been there done that :o

De enkele 50kW laders in de C rond Parijs maakt het niet makkelijk, bezet/kapot.

Dat België ook niet dik bezaait is waardoor je mogelijk redelijk leeg Frankrijk in gaat.
Maar als ik ABRP kijk kom je op papier aardig gemakkelijk door Frankrijk naar Spanje met genoeg palen. Naar Parijs voelt gevoelsmatig helemaal simpel.

• PeterZ(on)

Ze zoeken wel weer op zeg. Van Utrecht naar Ionity Lille en dan naar centrum Parijs waar je gratis kan laden, hoe moeilijk kan het zijn.

• Wolly
  • Niet online

Vanaf het moment dat hij Parijs bereikte ging het gelukkig wel goed en kon hij eindelijk profiteren van de voordelen die een elektrische auto biedt. "In Parijs waren best veel publieke laadpalen waar je gewoon met de stekker kan laden. Dat was allemaal gratis."
Voor de duidelijkheid: Je kan gratis laden én parkeren met een EV in Parijs??

• Inspired
PeterZ(on) schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:03:
[...]

Ze zoeken wel weer op zeg. Van Utrecht naar Ionity Lille en dan naar centrum Parijs waar je gratis kan laden, hoe moeilijk kan het zijn.
Beetje makkelijk. Die Ionity ligt helemaal niet op de route. De auto/ABRP pakt waarschijnlijk Dourges en daar kun je zo te zien idd niet laden met een Shell pas.

Je kunt van (alle) mensen die nu een BEV kopen niet verwachten dat ze zich zo goed voorbereiden als early adopters en/of fanaten.

• PeterZ(on)
Inspired schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:15:
[...]

Beetje makkelijk. Die Ionity ligt helemaal niet op de route. De auto/ABRP pakt waarschijnlijk Dourges en daar kun je zo te zien idd niet laden met een Shell pas.

Je kunt van (alle) mensen die nu een BEV kopen niet verwachten dat ze zich zo goed voorbereiden als early adopters en/of fanaten.
Nou dat beetje van de ideale route af is anders best goed te doen, dat vind ik zelfs geen punt. Maar ja, niet voorbereiden dan krijg je dit soort verhalen. Als ik iets nieuws moet doen ga ik mij ook voorbereiden. Als je op maandagmorgen om 9:00u op sollicitatiegesprek moet, ergens in een onbekende stad, dan zoek je dat toch van tevoren uit, maar kennelijk doet niet iedereen het zo.

• Inspired
PeterZ(on) schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:29:
[...]

Nou dat beetje van de ideale route af is anders best goed te doen, dat vind ik zelfs geen punt. Maar ja, niet voorbereiden dan krijg je dit soort verhalen. Als ik iets nieuws moet doen ga ik mij ook voorbereiden. Als je op maandagmorgen om 9:00u op sollicitatiegesprek moet, ergens in een onbekende stad, dan zoek je dat toch van tevoren uit, maar kennelijk doet niet iedereen het zo.
Mja. Ze worden verkocht als zijnde prima alternatief voor ICE tegenwoordig. Google zegt waar je moet laden en verder niet nadenken. Mijn buren van 70 kijken ook naar een BEV. In hoeverre kun je verwachten dat die er zo goed naar gaan kijken als jij en ik? Met 10 laadpassen, ABRP en chargemap bekijken? De verkoper gaat dat natuurlijk ook niet melden.

• PeterZ(on)
Inspired schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:40:
[...]

Mja. Ze worden verkocht als zijnde prima alternatief voor ICE tegenwoordig. Google zegt waar je moet laden en verder niet nadenken. Mijn buren van 70 kijken ook naar een BEV. In hoeverre kun je verwachten dat die er zo goed naar gaan kijken als jij en ik? Met 10 laadpassen, ABRP en chargemap bekijken? De verkoper gaat dat natuurlijk ook niet melden.
Als je je wat meer verdiepen niet mag verwachten van nieuwe EV rijders, dan ben ik wel benieuwd wat jouw oplossing is om dit soort problemen te voorkomen, want anders dan gewoon de oude vertrouwde ICE blijven rijden zie ik dan niet.

• wortelsoft
AMARONE schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:40:
[...]

Maar als ik ABRP kijk kom je op papier aardig gemakkelijk door Frankrijk naar Spanje met genoeg palen. Naar Parijs voelt gevoelsmatig helemaal simpel.
Maar dan moet je wel weten dat abrp bestaat. De standaard navigatie is vaak niet zo handig. Mijn Niro meld gewoon je kunt de bestemming niet halen met je lading en een goede oplossing krijg je niet. Als iemand zonder te kijken naar Frankrijk rijdt "want het zal wel zo zijn als in Nederland" dan kom je bedrogen uit. Al is dit waarschijnlijk een aangedikt drama verhaal.

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 31-10 21:19
Volledig eens, velen zijn in basis lui, het moet maar geregeld zijn etc. maar ik ga daar maar niets meer over melden. Al vaak genoeg discussie over gehad.
Met een beetje voorbereiding kom je zelfs op schier onmogelijk geachte locaties. Maar dat is lastig, kost voorbereiding en tijd en er is een makkelijk alternatief (ICE) voor handen.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:06
Dat is allemaal leuk en aardig, maar het is wel degelijk goed dat dit in het nieuws komt. Het is ontzettend vervelend als je hier niet op voorbereid bent.

Ik zou naar Parijs altijd met de trein gaan, maar als je daar met een elektrische auto gratis kunt parkeren en laden, is dat wel weer erg aantrekkelijk.

• Inspired
_Marcel_1973 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:11:
Volledig eens, velen zijn in basis lui, het moet maar geregeld zijn etc. maar ik ga daar maar niets meer over melden. Al vaak genoeg discussie over gehad.
Met een beetje voorbereiding kom je zelfs op schier onmogelijk geachte locaties. Maar dat is lastig, kost voorbereiding en tijd en er is een makkelijk alternatief (ICE) voor handen.
Wat is dan de minimale voorbereiding volgens jou? Elke laadpaal opzoeken op chargemap en comments lezen?

• _Marcel_1973
Afhankelijk hoe veel “verrassing” je wilt @Inspired

Maar de basis is wat mij betreft toch wel, route maken, laders checken (aantallen (gok je op die ene, of toch liever veel keus) en functioneren) en welke laadpassen je meeneemt.
Overigens met ICE niet anders, je wilt immers weten waar je heen gaat, via welke route, je bedenkt waar je wilt stoppen en neemt een bankpas of creditcard mee. Alleen dat is er na zoveel jaar wel ingesleten.

En ik denk, als je een jaartje of twee verder bent, dit voor EV net zo is, net als dat betalen met je bankpas normaal is, als dat tegen die tijd niet volledig overgenomen is door je telefoon…

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:06
Dat is toch echt niet waar. Heel veel mensen bedenken zeker niet van tevoren wanneer ze willen stoppen. Ze stoppen gewoon als ze daar zin in hebben.

Het is gewoon zo dat elektrisch rijden naast allerlei voordelen ook wat nadelen heeft. En dat is onder andere de slechte dekking in Frankrijk. En dat is geen feit van algemene bekendheid, dus het is goed dat daar wat aan gedaan wordt.

Hoewel het voor mij wel fijn zou zijn als deze zomer veel mensen met een lege accu stranden op de wegen in Frankrijk. Dan krijgen ze daar vanzelf de neiging om de voorzieningen wat op te kalefateren.

• Inspired
ICE is al decennia nul planning. Bestemming in de navi en gaan. Tankstations in overvloed en je kunt overal betalen. Desnoods met cash. Probleem is dat fabrikanten dit tegenwoordig ook groot in de folders van BEVs zetten. Dat het gelijk zou zijn aan ICE. Met een Tesla kom je redelijk in de richting. Met een Polestar, of andere BEV, nog lang niet. Dat blijkt wel uit het artikel. Iedereen die hier komt zal niet zo snel in die situatie komen. Maar iemand die gewoon een auto koopt als simpel vervoermiddel gaat niet uren lang op ABRP/Chargemap zitten en kijken of hij nu genoeg heeft aan 5 laadpassen of toch voor 10 moet gaan. Met allerlei backup opties qua laden en verschillende routes als er weer eens een paal in storing staat. Binnen 1 of 2 jaar zie ik dit ook niet allemaal ineens anders zijn, al hoop ik het wel.

• Wesco
  • Laatst online: 07-11 08:58
Ik ben op dit moment ook onze eerste buitenlandse reis met onze Opel Ampera-e aan het plannen naar Zuid-Frankrijk, en herken de complexiteit wel van de laadwoestijn in Noord-Frankrijk.
Eerst plan je met ABRP je route in (tip: zorg dat je alle settings zo realistisch mogelijk instelt) en krijg je een voorgestelde route met laadstops. Maar dan weet je nog niet zo zeker dat die laadstops ook daadwerkelijk gaan werken, want ABRP heeft daar blijkbaar maar beperkte en soms onjuiste informatie over. Dus je moet ook rekening houden met alternatieven voor als je bij een defecte lader terecht komt.
Als tweede moet je de status van die laders checken. ABRP geeft bv. ook snelladers bij autodealers en supermarkten waar je alleen tijdens hun openingsuren terecht kunt, en snelladers die al tijden stuk zijn. In bv. Chargemap kun je ook bij de commentaren kijken voor de laatste info over de status van de laadpalen.
Als derde moet je dan nog weten welke laadpassen er werken, en ook nog de juiste laadpas(sen) hebben om bij die laadpalen te kunnen laden. Een route via de snelladerstations van Ionity en Total is niet zo’n probleem waarschijnlijk (hoewel die ook stuk kunnen zijn), maar die enkele triplecharger ergens in een dorpje is een veel grotere onzekerheid.
Een app die je route, de laadpalen en hun actuele status, jouw laadpassen, de SoC van je auto en de navigatie kan integreren zou ideaal zijn. Maar volgens mij is alleen Tesla op dat vlak redelijk ver, en dan vooral gebaseerd op hun Supercharger-netwerk.

Opel Ampera-e (2020)

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-11 00:20
Onderdeel van het probleem zijn de laadpassen. Tenminste voor DC laders. Stel maar dat bij iedere snellader mogelijk was om gewoon met een bankpas betalen. Dat zou enorm relaxed zijn. 8)
Overheiden zou moeten iets doen om dat mogelijk te maken, misschien op Europees niveau.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

In aanloop van de EV hier heb ik inmiddels een pas of 5 binnen maar naarmate er meer passen en apps binnen sijpelen rijst bij mij steeds meer de vraag: "Waarom?"

Waarom al die pasjes? Waarom niet gewoon contactloos (of met pin) betalen met je bankpas?

Ik tank nu al jaren met een pasje bij onbemande tankstations. En dan pretenderen EV's de toekomst te zijn maar een eenduidig betaalsysteem is nog te ingewikkeld om te realiseren?

En wat is de toegevoegde waarde van die nutteloze pasjesbedrijven, volgens mijn voegen ze helemaal niks toe aan de infrastructuur of het gebruiksgemak (integendeel)

En dan gaan de hardcore ev rijders nog verdedigen dat mensen zich maar moeten voorbereiden voor ze op pad gaan.

En voor mij maakt het niet zoveel uit ik red me wel en mijn vriendin ws ook wel.

Maar mensen die niet heel erg geïnteresseerd zijn in techniek of nieuwe ontwikkelingen op dit gebied (lees: 80% van de bevolking) ziet dit door een minder roze bril en herkent gewoon wat het is... amateurisme en weer een hoop hippe pasjesbedrijven die aan de haal gaan met je lokatie data, terwijl ze geen enkele dienst aanbieden.

Dit heeft weinig meer met pionieren te maken en alles met "die EV rijders slikken alles als ze maar kunnen laden" en daar ga ik binnenkort ook bij horen... :P 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Flagg op 23-07-2021 23:22 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• AMARONE
Maar hoe plannen jullie je route. Ik hoefde dat voorheen nooit te doen maar zit te stoeien nu met hoe ik het makkelijkst alle laadstops en backups kan inplannen.

Ik vrees wel als ik volgende week door Frankrijk naar Spanje en Portugal moet rijden. Vooral qua drukte bij de snellader.

• wortelsoft
Wesco schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:55:
Ik ben op dit moment ook onze eerste buitenlandse reis met onze Opel Ampera-e aan het plannen naar Zuid-Frankrijk, en herken de complexiteit wel van de laadwoestijn in Noord-Frankrijk.
Eerst plan je met ABRP je route in (tip: zorg dat je alle settings zo realistisch mogelijk instelt) en krijg je een voorgestelde route met laadstops. Maar dan weet je nog niet zo zeker dat die laadstops ook daadwerkelijk gaan werken, want ABRP heeft daar blijkbaar maar beperkte en soms onjuiste informatie over. Dus je moet ook rekening houden met alternatieven voor als je bij een defecte lader terecht komt.
Als tweede moet je de status van die laders checken. ABRP geeft bv. ook snelladers bij autodealers en supermarkten waar je alleen tijdens hun openingsuren terecht kunt, en snelladers die al tijden stuk zijn. In bv. Chargemap kun je ook bij de commentaren kijken voor de laatste info over de status van de laadpalen.
Als derde moet je dan nog weten welke laadpassen er werken, en ook nog de juiste laadpas(sen) hebben om bij die laadpalen te kunnen laden. Een route via de snelladerstations van Ionity en Total is niet zo’n probleem waarschijnlijk (hoewel die ook stuk kunnen zijn), maar die enkele triplecharger ergens in een dorpje is een veel grotere onzekerheid.
Een app die je route, de laadpalen en hun actuele status, jouw laadpassen, de SoC van je auto en de navigatie kan integreren zou ideaal zijn. Maar volgens mij is alleen Tesla op dat vlak redelijk ver, en dan vooral gebaseerd op hun Supercharger-netwerk.
Stel ook de instelling ‘minimum number of charger stalls’ in op 2 of hoger dan planned ABRP via grotere stations.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

AMARONE schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 03:04:
Maar hoe plannen jullie je route. Ik hoefde dat voorheen nooit te doen maar zit te stoeien nu met hoe ik het makkelijkst alle laadstops en backups kan inplannen.

Ik vrees wel als ik volgende week door Frankrijk naar Spanje en Portugal moet rijden. Vooral qua drukte bij de snellader.
Ik ben niet van plan serieus te gaan plannen. We zijn van plan ergens in september naar Straatsburg te gaan naar familie en als ik alle routeplanners moet geloven moet ik volgens de ene 4x stoppen en volgens de andere 3 of 2 keer, terwijl in theorie die 600 km met 1 laadstop van een uurtje toch wel moet kunnen.

Dus ik ga gewoon rijden en als de auto zo rond de 30% is zoek ik "gewoon" de dichtstbijzijnde snellader met eetgelegenheid op die op de route ligt.

Maar ik heb me nog nooit druk gemaakt met road trips in Europa, ik heb mijn creditcard bij me en bankpas en het is hier redelijk beschaafd dus zal niet snel in levensgevaar komen. :P

Ergste wat er kan gebeuren is dat ik niet op mijn bestemming zal komen, thuis kom ik altijd wel uiteindelijk dus /care.

Mijn vriendin is precies het tegenovergestelde die maakt zich al zorgen als we wegrijden of we wel een parkeerplek hebben bij aankomst. :+ Dus met zijn tweeën zijn we redelijk gemiddeld verstandig. :P

[ Voor 23% gewijzigd door Flagg op 24-07-2021 09:50 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• basmq
  • Laatst online: 21:40
Inspired schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:15:
[...]

Ik heb nooit op LPG gereden, maar ik heb in het verleden van vrienden wel begrepen dat ook die wel iets meer moesten plannen dan alleen met benzine, als ze de brandstof van de baas vergoed wilden hebben en dus zoveel mogelijk op LPG moesten rijden.

Ook met een ICE bereidde ik me wel degelijk voor op een vakantietrip. Behalve nu het laden zijn er toch ook altijd bijzondere verkeersregels en aandachtspunten (alcoholtester in Frankrijk...).

Grootste probleem IMHO is het feit dat je niet gewoon met je bankpas kunt betalen. Voor de rest mag wat mij betreft enige voorbereiding verwacht worden.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-11 14:32
Dit artikel is het begin; namelijk duidelijkheid over de prijs vooraf. En een mooie volgende stap zou zijn dat elke laadpas overal moet werken. En nog beter; Gewoon betalen met pin of creditcard.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• jdbiggelaa
Inspired schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:40:
[...]

Met leeftijd heeft dat niet veel te maken. Ik ben (bijna) 70 en rijd sinds enkele maanden een BEV. En voorbereiden van reizen deed ik altijd al en nog steeds. Ik was in juni in Frankrijk, goed voorbereid met diverse passen en ABRP planning en ik vond het een heel gedoe…

• AMARONE
Flagg schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:44:
[...]

Ik ben niet van plan serieus te gaan plannen. We zijn van plan ergens in september naar Straatsburg te gaan naar familie en als ik alle routeplanners moet geloven moet ik volgens de ene 4x stoppen en volgens de andere 3 of 2 keer, terwijl in theorie die 600 km met 1 laadstop van een uurtje toch wel moet kunnen.

Dus ik ga gewoon rijden en als de auto zo rond de 30% is zoek ik "gewoon" de dichtstbijzijnde snellader met eetgelegenheid op die op de route ligt.

Maar ik heb me nog nooit druk gemaakt met road trips in Europa, ik heb mijn creditcard bij me en bankpas en het is hier redelijk beschaafd dus zal niet snel in levensgevaar komen. :P

Ergste wat er kan gebeuren is dat ik niet op mijn bestemming zal komen, thuis kom ik altijd wel uiteindelijk dus /care.

Mijn vriendin is precies het tegenovergestelde die maakt zich al zorgen als we wegrijden of we wel een parkeerplek hebben bij aankomst. :+ Dus met zijn tweeën zijn we redelijk gemiddeld verstandig. :P
Ja precies. Ik kan alleen lastig rijden en zoeken en mijn vriendin snapt het nog niet. Maar ik denk dat ik gewoon elke eerste stop plan. Dus bij vertrek een eerste stop zoek(plus backup) na zo'n 300km rijden. En dan bij die stop de volgende stop zoek.

En dan hopen dat de laadpalen niet allemaal bezet zijn.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

AMARONE schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:26:
[...]
Ja precies. Ik kan alleen lastig rijden en zoeken en mijn vriendin snapt het nog niet. Maar ik denk dat ik gewoon elke eerste stop plan. Dus bij vertrek een eerste stop zoek(plus backup) na zo'n 300km rijden. En dan bij die stop de volgende stop zoek.

En dan hopen dat de laadpalen niet allemaal bezet zijn.
Ja de eerste paar keer moet ik gewoon kijken wat de actieradius is met mijn rijstijl op verschillende routes, dus ik kan wel gaan plannen vantevoren maar heb geen enkel idee waar ik uit ga komen.

Dus de kans dat ik per ongeluk goed plan is heel erg gering, dus gewoon gaan en een beetje anticiperen en improviseren.

Is ook wat leuker alles doodplannen vind ik sowieso verschrikkelijk.

En mijn vriendin is gelukkig prima zelfredzaam dus die kan onderweg ook alvast wat opzoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Flagg op 24-07-2021 11:51 ]

• PeterZ(on)
Usta schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 23:07:
Onderdeel van het probleem zijn de laadpassen. Tenminste voor DC laders. Stel maar dat bij iedere snellader mogelijk was om gewoon met een bankpas betalen. Dat zou enorm relaxed zijn. 8)
Overheiden zou moeten iets doen om dat mogelijk te maken, misschien op Europees niveau.
Bankpassen doen het overal, mobiele telefoons doen het overal, dus waarom zouden niet ook alle laadpassen het overal doen. Lijkt mij toch niet meer een kwestie van dat verplichten en regelen die hap, of zorgen dat er tenminste een aantal passen zijn die het echt overal doen.

• AMARONE
Flagg schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:50:
[...]

Ja de eerste paar keer moet ik gewoon kijken wat de actieradius is met mijn rijstijl op verschillende routes, dus ik kan wel gaan plannen vantevoren maar heb geen enkel idee waar ik uit ga komen.

Dus de kans dat ik per ongeluk goed plan is heel erg gering, dus gewoon gaan en een beetje anticiperen en improviseren.

En mijn vriendin is gelukkig prima zelfredzaam dus die kan onderweg ook alvast wat opzoeken.
Ja precies. Ik moet die apps toch ook maar uitleggen.

Maar het komt wel goed denk ik, mits de palen werken en er niet 1000 Nederlanders staan te wachten.

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:51

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Flagg schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:50:
[...]

Zodra je met een lege batterij staat praten we verder :+

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Tijgert schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:17:
[...]

Zodra je met een lege batterij staat praten we verder :+
Ja prima maar dan zijn we net zo snel weer over naar een brandstofmotor hoor, ik kom wel weer terug als de infrastructuur volwassen is. "Voordeel" is is dat het lease is dus ik zit er sowieso een jaar aan vast dus 1 jaar moeten we sowieso uitzingen mocht het ruk zijn. :P

Ik ben niet emotioneel geïnvesteerd in EV rijden (ICE ook niet) het is een vervoermiddel maar dat moet het dan ook wel doen. :)

En ik ervaar dingen liever zelf, als ik uit moet gaan van de internet voor- en tegenstanders krijg ik vooral heel veel confirmation bias te lezen. ;)

• jdbiggelaa
Flagg schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:40:
[...]

Ja prima maar dan zijn we net zo snel weer over naar een brandstofmotor hoor, ik kom wel weer terug als de infrastructuur volwassen is. "Voordeel" is is dat het lease is dus ik zit er sowieso een jaar aan vast dus 1 jaar moeten we sowieso uitzingen mocht het ruk zijn. :P

Ik ben niet emotioneel geïnvesteerd in EV rijden (ICE ook niet) het is een vervoermiddel maar dat moet het dan ook wel doen. :)

En ik ervaar dingen liever zelf, als ik uit moet gaan van de internet voor- en tegenstanders krijg ik vooral heel veel confirmation bias te lezen. ;)
Een EV ‘verkoopt’ zichzelf. Als je daarin gereden hebt, wil je niet meer terug. De paar ongemakken neem je dan op de koop toe. ‘Mark my words’ :)

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:06
@Flagg

Zondermeer STOER dat je dit zo aandurft, petje af.

Maar ik ben bang dat het je flink gaat tegenvallen. (lees : een terugval naar ICE)
EV =GEEN ICE, en dat is iets dat je je goed moet realiseren, en dat kan alleen als je een zeer ZEER bewuste keuze maakt op basis van GOED inlezen en begrijpen waar de knelpunten (kúnnen) zitten.

Voor de komende jaren( ik schat 2~3) zullen er nog stevige veranderingen gaan/moeten plaatsvinden,
wil je dus in een strak opgemaakt bedje slapen, moet je nog even wachten.

Voor een ieder die de "knelpunten" GOED inschat en beoordeelt of daar in-EV-aanloop-mee-te-leven is,
(en uitgaande van het feit dat het alleen maar beter zal worden komende tijd)
díe zal zonder noemenswaardige EV-rijden ergernissen blij zijn én blijven met de EV keuze.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Hansieo schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:14:
@Flagg

Zondermeer STOER dat je dit zo aandurft, petje af.

Maar ik ben bang dat het je flink gaat tegenvallen. (lees : een terugval naar ICE)
EV =GEEN ICE, en dat is iets dat je je goed moet realiseren, en dat kan alleen als je een zeer ZEER bewuste keuze maakt op basis van GOED inlezen en begrijpen waar de knelpunten (kúnnen) zitten.

Voor de komende jaren( ik schat 2~3) zullen er nog stevige veranderingen gaan/moeten plaatsvinden,
wil je dus in een strak opgemaakt bedje slapen, moet je nog even wachten.

Voor een ieder die de "knelpunten" GOED inschat en beoordeelt of daar in-EV-aanloop-mee-te-leven is,
(en uitgaande van het feit dat het alleen maar beter zal worden komende tijd)
díe zal zonder noemenswaardige EV-rijden ergernissen blij zijn én blijven met de EV keuze.
Welnee de kona heeft 400+km range wanneer ik het nodig hebt.

Als ik op een route van 600km naar Straatsburg problemen ga ondervinden met laden dan is er serieus iets mis elektrisch rijden lijkt me.

Je moet het ook weer niet spannender maken dan het is hoor.

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-11 21:25
@Flagg Ik weet niet waarvandaan je vertrekt, maar als je via Duitsland naar Straatsburg rijdt zal jouw aanpak waarschijnlijk wel werken. Als je maar de juiste passen/apps bij je hebt.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Flagg
  • Niet online

Flagg

pmiddeld schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:30:
@Flagg Ik weet niet waarvandaan je vertrekt, maar als je via Duitsland naar Straatsburg rijdt zal jouw aanpak waarschijnlijk wel werken. Als je maar de juiste passen/apps bij je hebt.
Vanuit apdoorn ga je idd het grootste deel door Duitsland. Ik ga er vanuit dat 1x laden een beetje te optimistisch is als ik tenminste niet met 10% wil aankomen.

Ik zou sowieso frankrijk op alle mogelijke manieren willen ontwijken als het aan mij ligt. :P

• Appie Heijn
  • Laatst online: 22:27
Als alles een beetje meezit ga ik over 2 week ri denemarken met de E-Soul. Ik heb de route in ABRP staan, komt op zich heel mooi uit qua laden, 30-60-30 minuten, die 60 zal zo rond de lunch zijn.

De 2x 30 minuten laden zijn beide ionity bij beide geeft chargeprice aan dat e-flux het goedkoopst is met 0,45ct/kWh. Kan dit kloppen?

Runner up is maingau met maar liefst 0,75ct, nou heb ik daar nog wat gratis km staan dus wellicht dat ik die eerst gebruik.

[ Voor 17% gewijzigd door Appie Heijn op 24-07-2021 19:57 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• _Marcel_1973
Serieus… lijkt wel of de laadinfrastrucuur ondermaats is als je de verhalen hier leest.

Vorig jaar was minder, dan dit jaar. Toen kwam ik in de winter ook zonder laadstress in de Dolomieten aan. Volgend jaar is weer beter dan dit jaar, en laten we eerlijk zijn, die ene keer in de vakantie… luxeproblemen, anders kan ik het niet noemen.

• AMARONE
Wesco schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:55:
Wat jij zegt is wel echt mijn houvast mocht het portugal worden. Heel Frankrijk en Spanje wil ik afdoen met ionity bijvoorbeeld. Qua kosten hoeft het toch niet goedkoop. En total als 2e optie dan is Frankrijk een makkie. Mits ik op de tolwegen blijf.

De regenboogdans kleuren bij landen met corona is ingewikkelder imo

• DSK
  • Laatst online: 03-11 22:54

DSK

boeiend...

Gisteren naar Zuid Frankrijk gereden met de iX3. Had ongeveer 850km te doen. Zoals verwacht was het druk op de weg. Wel duidelijk dat er toch nog veel werk voor de boeg is...

Gereden via: Lille - Reims - Troyes - Dojon - Lyon - Valence.

De bovenkant van Frankrijk is dunbezaaid met snelladers en hier had ik het meeste schrik voor. Na ~140km gestopt aan een 50kW snellader. Slechts één aansluitpunt maar gelukkig beschikbaar. Deze was trouwens wel gratis. Hier ongeveer een uur moeten laden om mijn tweede geplande lader te halen. (~35 kWh geladen volgens de app) Niet echt een probleem want rustig ontbijt genomen, koffietje gedronken... Twee keer stoppen voor kortere tijd had ook gekund maar telkens slechts één laadpunt 50kW dus als die bezet zijn heb je een probleem. Op Chargemap stond de lader die ik heb gebruikt als defect maar werkte terug volgens de comments. De eventuele tweede 50kW die ik in gedachten had (zonder de autoroute te verlaten) bleek sinds een paar dagen wel echt buiten gebruik. Snellere laders (Ionity) waren op ~50km omweg dus dan beter wat langer aan deze tragere lader.

Tweede geplande lader was 320km verder. Rustig aan 120km/u naartoe gereden en aangekomen met 7%, batterij over. Ik moest hier dus echt wel laden. Ook weer nagekeken op Chargemap en er waren slechts 2 van de 5 Ionity laders werkend (4x350kW en 1x50kW). Bij het aankomen stonden twee wagens te laden en inderdaad, alle andere punten waren HS (hors service). Praatje geslaan en na 5 minuten vertrok één van de twee en kon ik laden. Hier in ~35 min naar 85% geladen. (~55kWh volgens app)
Bij het vertrekken stonden 4 wagens te wachten. Dus precies wel geluk gehad.

Volgende stop was gepland op ~170km verder dus hier aan 130km/u naartoe gereden zonder problemen. 4 Ionity laders die allemaal bezet waren en twee auto's aan het wachten. Na een 20 min kon ik starten met laden. Hier 30min gfeladen (~43kWh volgens app). Bij het wegrijden stond ook weer iemand te wachten.

Daarna tot de bestemming gereden met nog 100km over (30%). Laatste stuk veel file maar omrijden was geen optie. Hier ook best wel veel tijd door verloren. Voelt gewoon stom om bewust naar een file te rijden omdat je geen andere optie meer hebt of zou moeten aan de kant gaan staan om je alternatief nauwkeurig te plannen (hoe ver kan ik? , waar zou ik eventueel kunnen bijladen? en werken de laders wel? ).

Het werkt dus wel maar we zijn 4u uur later aangkomen dan onze vrienden die hetzelfde uur zijn vertrokken. Wij gingen sowieso iets meer en langer gestopt zijn als hen maar zo lang nu ook telkens niet. En ook de file hadden we kunnen vermijden en 2u gewonnen alweer.

Als er volgend jaar zoveel extra full EV op de weg zullen zijn, dan overweeg ik dergelijke trip niet eens meer of er moet veel veranderen aan de infrastructuur.

Blog (Linux-related)

• AMARONE
Valt tegen, qua laders die buiten gebruik zijn maar vooral het moeten wachten helaas.

Zou in de nacht rijden dan voor een ev rijder misschien toch slimmer zijn?

• wortelsoft
DSK schreef op zondag 25 juli 2021 @ 08:34:
Gisteren naar Zuid Frankrijk gereden met de iX3. Had ongeveer 850km te doen. Zoals verwacht was het druk op de weg. Wel duidelijk dat er toch nog veel werk voor de boeg is...

Gereden via: Lille - Reims - Troyes - Dojon - Lyon - Valence.

De bovenkant van Frankrijk is dunbezaaid met snelladers en hier had ik het meeste schrik voor. Na ~140km gestopt aan een 50kW snellader. Slechts één aansluitpunt maar gelukkig beschikbaar. Deze was trouwens wel gratis. Hier ongeveer een uur moeten laden om mijn tweede geplande lader te halen. (~35 kWh geladen volgens de app) Niet echt een probleem want rustig ontbijt genomen, koffietje gedronken... Twee keer stoppen voor kortere tijd had ook gekund maar telkens slechts één laadpunt 50kW dus als die bezet zijn heb je een probleem. Op Chargemap stond de lader die ik heb gebruikt als defect maar werkte terug volgens de comments. De eventuele tweede 50kW die ik in gedachten had (zonder de autoroute te verlaten) bleek sinds een paar dagen wel echt buiten gebruik. Snellere laders (Ionity) waren op ~50km omweg dus dan beter wat langer aan deze tragere lader.

Tweede geplande lader was 320km verder. Rustig aan 120km/u naartoe gereden en aangekomen met 7%, batterij over. Ik moest hier dus echt wel laden. Ook weer nagekeken op Chargemap en er waren slechts 2 van de 5 Ionity laders werkend (4x350kW en 1x50kW). Bij het aankomen stonden twee wagens te laden en inderdaad, alle andere punten waren HS (hors service). Praatje geslaan en na 5 minuten vertrok één van de twee en kon ik laden. Hier in ~35 min naar 85% geladen. (~55kWh volgens app)
Bij het vertrekken stonden 4 wagens te wachten. Dus precies wel geluk gehad.

Volgende stop was gepland op ~170km verder dus hier aan 130km/u naartoe gereden zonder problemen. 4 Ionity laders die allemaal bezet waren en twee auto's aan het wachten. Na een 20 min kon ik starten met laden. Hier 30min gfeladen (~43kWh volgens app). Bij het wegrijden stond ook weer iemand te wachten.

Daarna tot de bestemming gereden met nog 100km over (30%). Laatste stuk veel file maar omrijden was geen optie. Hier ook best wel veel tijd door verloren. Voelt gewoon stom om bewust naar een file te rijden omdat je geen andere optie meer hebt of zou moeten aan de kant gaan staan om je alternatief nauwkeurig te plannen (hoe ver kan ik? , waar zou ik eventueel kunnen bijladen? en werken de laders wel? ).

Het werkt dus wel maar we zijn 4u uur later aangkomen dan onze vrienden die hetzelfde uur zijn vertrokken. Wij gingen sowieso iets meer en langer gestopt zijn als hen maar zo lang nu ook telkens niet. En ook de file hadden we kunnen vermijden en 2u gewonnen alweer.

Als er volgend jaar zoveel extra full EV op de weg zullen zijn, dan overweeg ik dergelijke trip niet eens meer of er moet veel veranderen aan de infrastructuur.
Was de route via Luxemburg geen optie? Met ionity Wellin en Hauconcourt hoef je niet een uur bij dat enorme Everzwijn te staan.

• fewips

fewips

Huurautospecialist

Live report van uurtje geleden, twee wachtenden voor u bij Ressons-Est.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prg1EfJZf2UIG0bD56fZJ0uptaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiF30rfqEnE3jMU5HEl235IH.jpg?f=fotoalbum_large

• jdbiggelaa
wortelsoft schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:25:
[...]

Was de route via Luxemburg geen optie? Met ionity Wellin en Hauconcourt hoef je niet een uur bij dat enorme Everzwijn te staan.
De lader bij dat everzwijn is inderdaad een bottleneck. Er staat precies 1 stuks 50 kW lader en met 100 km in de omtrek 0 alternatieven…Ik heb daar laatst een uur staan wachten op en lopen zoeken naar een Belg met een hybride Volvo die rustig was gaan picknicken met zijn kids terwijl zijn auto allang klaar was met laden..

• jdbiggelaa
DSK schreef op zondag 25 juli 2021 @ 08:34:

Helemaal eens! Frankrijk is er gewoon niet klaar voor: te weinig laders en de laders die er zijn veels te vaak buiten werking. Tijdens mijn laatste trip naar Frankrijk was ruwweg de helft van de laders langs de autoweg defect :(
Pagina: 1 ... 72 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.