[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 144 Laatste
Acties:
  • 996.156 views

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-01 12:51
NL overzichtelijk? Ook daar heb je bergen passen en tarieven die om de zoveel maanden wijzigen.
Denk je met de ene voordelig uit te zijn is het de volgende maand al weer over en is het een ander weer.

Meeste consumenten willen die onzin allemaal niet veel te ingewikkeld wat je allemaal moet bijhouden.

Het is goed dat die wet er nu gekomen is maar we moeten daar nog de vruchten van plukken.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:27
jdbiggelaa schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:38:
[...]

Welkom in de wereld van het elektrisch rijden :) In NL is alles nog redelijk overzichtelijk, maar elders...Heb je al naar Moovility app gekeken? Die geeft overzicht tarieven per laadpas/app per laadpaal.
Voor Nederland heb ik een leasepas dus kijk ik zeker niet naar welke paal net iets goedkoper is. In het buitenland wordt het niet vergoed en daarvoor heb ik nu een Shell en een Plugsurfing pas. Voorlopig gaan we toch geen verre (vakantie) buitenlandse ritten maken, hooguit naar Belgie (Ardennen) of Duitsland. En we willen nog Auschwitz bezoeken met de auto. Dus ik hoopte eigenlijk dat het met die passen wel moet lukken voorlopig. Heb eerlijk gezegd weinig zin om een pas of 10 mee te nemen en daar weer mee moeten gaan zoeken etc. Heb ik het geduld helemaal niet voor O-)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-01 17:56
Akemi schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:15:
NL overzichtelijk? Ook daar heb je bergen passen en tarieven die om de zoveel maanden wijzigen.
Denk je met de ene voordelig uit te zijn is het de volgende maand al weer over en is het een ander weer.

Meeste consumenten willen die onzin allemaal niet veel te ingewikkeld wat je allemaal moet bijhouden.

Het is goed dat die wet er nu gekomen is maar we moeten daar nog de vruchten van plukken.
Ja, in vergelijking met tanken van brandstof voor plofauto's heb je natuurlijk volkomen gelijk! Gewoon met je pinpas of creditcard kunnen betalen en bij elk laadstation een groot bord met verlichte cijfers dat de kWH-uur prijs aangeeft. Dat kan voor brandstof en waarom niet voor stroom??!

• jdbiggelaa
Juancho schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:27:
[...]

Voor Nederland heb ik een leasepas dus kijk ik zeker niet naar welke paal net iets goedkoper is. In het buitenland wordt het niet vergoed en daarvoor heb ik nu een Shell en een Plugsurfing pas. Voorlopig gaan we toch geen verre (vakantie) buitenlandse ritten maken, hooguit naar Belgie (Ardennen) of Duitsland. En we willen nog Auschwitz bezoeken met de auto. Dus ik hoopte eigenlijk dat het met die passen wel moet lukken voorlopig. Heb eerlijk gezegd weinig zin om een pas of 10 mee te nemen en daar weer mee moeten gaan zoeken etc. Heb ik het geduld helemaal niet voor O-)
Moet kunnen, alleen Polen vraagt wel planning denk ik...

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-01 11:25
Juancho schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:27:
Heb eerlijk gezegd weinig zin om een pas of 10 mee te nemen en daar weer mee moeten gaan zoeken etc. Heb ik het geduld helemaal niet voor O-)
Dat kan natuurlijk altijd: vergelijkbaar met altijd naar hetzelfde tankstation voor je plof auto op dinosap: soms ben je goedkoper uit en soms duurder.

Als je geen geduld hebt gebruik je gewoon 1 pas/app en doe je daar alles mee. Grote kans dat ie net niet werkt met die kaart als je er met je laatste procenten staat...wat doe je dan?

Keep rolling sixes!

• Juancho
Dat is dus precies mijn punt... ik vind het vrij bizar dat het zo'n enorm oerwoud aan passen, abonnementen, prijzen en weet ik veel wat is geworden. Want zelfs met 10 kaarten op zak kan het nog gebeuren dat ze het net in dat land of in die regio niet doen. Zit je alsnog...

Wordt tijd dat ze ook gewoon iets van een pinpas/creditcard koppeling gaan maken. QR code scannen aan het begin en einde en online gelijk afrekenen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Juancho
Trouwens, zijn er toevallig meerdere Zwollenaren hier? Ik heb sinds een week bij Allego laadpalen maar max 50% laadsnelheid. Waar je eerder bijna altijd wel 10/11kW had (buiten de piekuren om) zit ik nu nog maar op 4-6kW. Ik had al gebeld en bij 1 paal werd gezegd dat deze idd defect was. Maar nou heb ik 3 andere laadpalen in de wijk getest en ook daar stopt het bij een max laadsnelheid van 25km/h waar 50km/h de standaard is bij een 11kW paal. Had weer gebeld maar kon maar weinig wijs worden van wat ze zeiden.

Nu zag ik toevallig op Twitter dit bericht van Allego van een week geleden...

https://www.allego.eu/nl-...y/update-slim-laden-proef

Dit houdt toch hopelijk niet in dat ze standaard de laadsnelheid omlaag hebben gegooid?? Want zo duurt een laadsessie 2x zolang!! Zou echt bizar zijn.

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-01 09:31
@Juancho Je kan inderdaad de pech hebben net die ene paal tegen te komen die niets slikt van de X passen die je hebt. In Duitsland tegen de Oostenrijkse grens ook gehad, paal bij de Mac die schijnbaar alleen een lokale pas accepteerde en een website die niet werkte. Maar over het algemeen valt dat reuze mee. Vorig jaar 5000 vakantie km gereden door Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, België, puntje Frankrijk en Italië die hadden gekund met 1 creditcard (Innogy in Duitsland, geen kaartlezer) en 1 laadpas, Maingau. En de dekking van Maingau is slechter dan Shell. Vanwege de kosten nog 1 app en 2 extra laadpassen gebruikt, maar het had gekund op 1 creditcard en 1 laadpas... Op die ene lader bij een Mac in Duitsland na dan.

Edit: Wel even eerlijk toevoegen: Dat zijn mijn ervaringen in ook niet de meest uitdagende EV-landen. Kan natuurlijk anders zijn in Polen of sommige andere landen. Even inlezen is wellicht verstandig. ;)

Allego: herkenbaar, maar dan in Gelderland. Bij mij gemiddeld resp. 5,4 en 5,7 kW, op vrijdag zondag weer. Zondag achteraan gebeld, volgens Allego 'Vanwege drukte op het net'. Wel knap, twee dagen toevallig nét druk op het net tussen 8 en middernacht... :+

[ Voor 9% gewijzigd door DeGroteMuis op 13-07-2021 16:26 ]

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:07
Inspired schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:24:
Je kunt tegenwoordig van NL naar ZFR met 100% Ionity toch? Zijn die ook niet te vertrouwen? Op locatie is er weinig in FR. Maar goed, granny mee en dan is het toch prima te doen?
Dat kan zeker, ik ben net aangekomen in de Var. De Ionity bij Hauconcourt gaven problemen. 3 van 4 350kW laders gaven problemen met laadpas en de tripple charger gaf geen beeld. Ik kon gelijk na de eerste poging naar de werkende paal en heb het maar gelaten na mij kwam iemand en die ging ook waar ik waar ik klaar was, maar er kwamen daarna nog wat Nederlanders en die konden de boel niet gestart krijgen. Mogelijk dat even bellen voor een reset de boel wel weer aan de gang had gekregen. De Ionity bij Wellin (België), Perrogney en Montelimar deden het probleemloos. Ik heb halverwege overnacht bij een Ibis en daar kon je gratis laden (4x22kW type 2).

• Juancho
DeGroteMuis schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:18:
Allego: herkenbaar, maar dan in Gelderland. Bij mij gemiddeld resp. 5,4 en 5,7 kW, op vrijdag zondag weer. Zondag achteraan gebeld, volgens Allego 'Vanwege drukte op het net'. Wel knap, twee dagen toevallig nét druk op het net tussen 8 en middernacht... :+
maar check de datum van het bericht dat ik post. Dat past aardig in het beeld wat ik schets, dat het pas echt sinds kort is dat het laden dramatisch is bij Allego palen. Of ik lees het bericht verkeerd of ze hebben na evaluatie serieus besloten ALLE Allego palen in Gelderland en Overijssel terug te schroeven qua snelheid. Als dat laatste het geval is moeten we daar echt tegen in gaan want ik zou het te idioot voor woorden vinden. Laadsessie duurt dan 2x zo lang (wat al niet wenselijk is) en nog erger, je houdt een plek 2x zolang vast dus anderen kunnen niet eens laden. Op elk punt zou het dus een dramatische keuze zijn....

• DeGroteMuis
Juancho schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:24:
[...]

maar check de datum van het bericht dat ik post. Dat past aardig in het beeld wat ik schets, dat het pas echt sinds kort is dat het laden dramatisch is bij Allego palen. Of ik lees het bericht verkeerd of ze hebben na evaluatie serieus besloten ALLE Allego palen in Gelderland en Overijssel terug te schroeven qua snelheid. Als dat laatste het geval is moeten we daar echt tegen in gaan want ik zou het te idioot voor woorden vinden. Laadsessie duurt dan 2x zo lang (wat al niet wenselijk is) en nog erger, je houdt een plek 2x zolang vast dus anderen kunnen niet eens laden. Op elk punt zou het dus een dramatische keuze zijn....
Dat kan, maar 17kW gedeeld door 2 is nog steeds meer dan 5-6 kW. En dat is met beide plekken bezet (als het al gedeeld is, dat haal ik er niet helemaal uit). Ik stond alleen te laden en trok <6 kW.

En ja, het leest inderdaad zo, dat ze alle lichtgrijze laadpalen een lagere snelheid van 17 ipv 22 kW gaan geven. De donkergrijze, duurdere laapalen waren al 11 kW.

@Hachy hieronder: Dank voor de opheldering. _/-\o_ Wel raar dat ik dan ook maar 5-6 kW trok de laatste 2 laadbeurten bij zo'n lichtgrijze. Beide keren alleen aan de zuil met een 3-fasen EV. Maar zal het eens in de gaten houden

[ Voor 12% gewijzigd door DeGroteMuis op 13-07-2021 16:31 ]

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-01 22:51

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Juancho schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:04:
Trouwens, zijn er toevallig meerdere Zwollenaren hier? Ik heb sinds een week bij Allego laadpalen maar max 50% laadsnelheid. Waar je eerder bijna altijd wel 10/11kW had (buiten de piekuren om) zit ik nu nog maar op 4-6kW. Ik had al gebeld en bij 1 paal werd gezegd dat deze idd defect was. Maar nou heb ik 3 andere laadpalen in de wijk getest en ook daar stopt het bij een max laadsnelheid van 25km/h waar 50km/h de standaard is bij een 11kW paal. Had weer gebeld maar kon maar weinig wijs worden van wat ze zeiden.

Nu zag ik toevallig op Twitter dit bericht van Allego van een week geleden...

https://www.allego.eu/nl-...y/update-slim-laden-proef

Dit houdt toch hopelijk niet in dat ze standaard de laadsnelheid omlaag hebben gegooid?? Want zo duurt een laadsessie 2x zolang!! Zou echt bizar zijn.
Je krijgt waarschijnlijk nu ongeveer 8,5kW ja, afhankelijk van de manier van loadbalancen.

Is best normaal in NL hoor, gebeurt op heel veel publieke laadpalen die zijn afgezekerd op 3x25A. Bij de meesten krijg je, bij 1 aangesloten auto, wel de volledige 17kW.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Juancho
17kW? hier is het altijd max 11kW (laadpalen waren 22kW) en vaak ongeacht je met 1 of 2 auto's staat te laden.

Ik vind het ook een vreemde keuze omdat Allego juist in de eerste maanden van 2021 een ander onderzoek heeft uitgevoerd omdat er klachten waren over die piektijden: https://www.allego.eu/nl-...npassing-slim-laden-proef

Ik vind het gewoon vreemd. Want je gaat nu alleen maar meer en meer een te kort krijgen aan palen omdat mensen gewoon bijna 2x zo lang doen over het laden. In die tijd had je dus 2 autos kunnen handelen...
Het ging zo mooi hier omdat we geen thuislader kunnen hebben maar als de laadtijd zoveel langer wordt.... niet cool om maar zachtjes uit te drukken! Ik heb nu in 1,5 week bij 4 palen getest en de laadsnelheid stopt gewoon bij 25km/h waar ik eerder 50km/h had bij 11kW. Kortom, gewoon precies de helft. |:( 8)7 :-(

En wat schieten ze er dan mee op? Dezelfde groep elektrische auto's (die al groeiende is) zal het moeten doen met dezelfde palen maar het laden duurt 2x zo lang. Kortom, er zullen meerdere aanvragen komen voor nieuwe palen, zelfs veel korter op elkaar dan de 300m van nu wat de grens is. Hier zijn er onlangs 2 bijgeplaatst en allebei binnen een straal van ongeveer 100m van een andere paal. Als die palen ook gebruikt worden met die anderen.... wat schiet je er dan mee op?

[ Voor 31% gewijzigd door Juancho op 13-07-2021 16:38 ]

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja je auto laadt 11kW maar de paal zelf is 17kW (3x25Ax230V) Dit was 22kW (3x32Ax230V)
Het hangt van de loadbalancing manier af of jij als eerste de volle 11kW krijgt of dat beide poorten hard zijn begrensd op max 8,5kW.

Het 'slim laden' was een eis in de concessie van Gelderland/Overijssel dat inderdaad tot diverse problemen leidde o.a. met Tesla Model 3's en Renault Zoe's. Ik vermoed dat de pilot datum inmiddels verlopen is en dat er discussie ontstond over het hogere tarief van de aansluitwaarde voor 3x35A (Kost ruim 800 euro per laadpaal extra per jaar) en geen van de pilot deelnemers dit wilde betalen. Hierdoor zijn ze teruggezet naar de voordelige net-aansluiting van 3x25A.

Als je hier je zorgen over wilt uiten dan zou ik naast Allego zeker even de verantwoordelijke ambtenaren (concessiehouders) van de provincies benaderen.

De Allego link is trouwens een beetje stuk dus hier een mirror uit mijn browser cache.

Wat je in tussentijd kan doen is natuurlijk een 'echte' 11kW laadpaal pakken, van bijv. LMS of EVNetNL.

[ Voor 15% gewijzigd door Hachy op 13-07-2021 16:59 ]

• Juancho
Hachy schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:51:
Het 'slim laden' was een eis in de concessie van Gelderland/Overijssel dat inderdaad tot diverse problemen leidde o.a. met Tesla Model 3's en Renault Zoe's. Ik vermoed dat de pilot datum inmiddels verlopen is en dat er discussie ontstond over het hogere tarief van de aansluitwaarde voor 3x35A (Kost ruim 800 euro per laadpaal extra per jaar) en geen van beiden dit wilde betalen. Hierdoor zijn ze teruggezet naar de voordelige net-aansluiting van 3x25A.
Tja dat lijkt me dan geen kwestie van een proef willen uitvoeren van een paar maand maar gewoon niet willen betalen. Uit de proef kwam namelijk dat velen die avondpiek eraf wilden. Wat er nu gebeurt is juist volledig het tegenovergestelde.
Ja je auto laadt 11kW maar de paal zelf is 17kW (3x25Ax230V) Dit was 22kW (3x32Ax230V)
Het hangt van de loadbalancing manier af of jij als eerste de volle 11kW krijgt of dat beide poorten hard zijn begrensd op max 8,5kW.
Bij mijn test van vanmiddag stond ik bij alle 3 de palen als enige te laden. En toch had ik maar de helft van het laadvermogen van 11kW...Die lijken dus in onze wijk keihard begrenst... ;(
Als je hier je zorgen over wilt uiten dan zou ik naast Allego zeker even de verantwoordelijke ambtenaren (concessiehouders) van de provincies benaderen.
Ik heb even navraag gedaan bij Allego en als dit idd zo blijft lijkt het me goed om dit met een groep mensen aan te kaarten/vechten ipv per individu.
Wat je in tussentijd kan doen is natuurlijk een 'echte' 11kW laadpaal pakken, van bijv. LMS of EVNetNL.
In onze wijk staan eigenlijk alleen maar Allego palen...Daarom baal ik ook zo enorm want dit gaat je echt veel meer tijd kosten en zeer waarschijnlijk dus ook ruimte om te laden.

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 13-07-2021 17:04 ]

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja, de exploitatie ná de proef moet tenslotte door iemand betaald worden. Lijkt me dat diegene die de proef voorstelde daarin het voortouw neemt.

Het vinden van medestanders zal lastig worden, de meeste mensen laden overnight, die kijken echt niet op 7 of 11kW maar zijn allang blij dat hun auto in één nacht vol druppelt.

Bovendien zal die 800 euro per jaar gewoon weer ergens doorbelast gaan worden en dat betekent dat het laden voor iedereen duurder wordt als je het weer terugdraait. Ook hier is lastig een meerderheid voor te vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door Hachy op 13-07-2021 17:12 ]

• Juancho
tja dat zal voor iedereen verschillend zijn. Ik heb het "geluk" nog dat ik veel thuiswerk en ook wel blijft doen dus dan hang ik de auto sochtends aan de paal en einde dag is die hopelijk weer vol. Dan kan het net. Maar het draait natuurlijk niet om 1 persoon, als laadsessies langer duren is er simpelweg minder ruimte voor anderen. Zo moeilijk lijkt me die rekensom niet. Zeker in nieuwbouwwijken waar toch al vaak een te kort is aan palen... ik vraag me af of die extra kosten van sneller laden dus opwegen tegen het plaatsen van meer palen om de druk aan te kunnen.

Ben iig erg benieuwd naar de reactie van Allego op mijn vraag. Ook gek dat ze mij dit dus niet even konden zeggen aan de telefoon....

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 13-07-2021 17:15 ]

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
DeGroteMuis schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:18:
@Juancho <knip>Je kan inderdaad de pech hebben net die ene paal tegen te komen die niets slikt van de X passen die je hebt. In Duitsland tegen de Oostenrijkse grens ook gehad, paal bij de Mac die schijnbaar alleen een lokale pas accepteerde en een website die niet werkte. </knip>
Was dat toevallig in Kempten? Die werkte wel met Newmotion voor €0,48/kWh maar €7,50 per sessie kon ook en dat is bij 15kWh al goedkoper.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:15
wortelsoft schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:20:
[...]

Dat kan zeker, ik ben net aangekomen in de Var. De Ionity bij Hauconcourt gaven problemen. 3 van 4 350kW laders gaven problemen met laadpaa en de tripple charger gaf geen beeld. Ik kon gelijk naar de eerste poging naar de werkende paal en heb het maar gelaten na mij kwam iemand en die ging ook waar ik waar ik klaar was, maar er kwamen daarna nog wat Nederlanders en die konden de boel niet gestart krijgen. Mogelijk dat even bellen voor een reset de boel wel weer aan de gang had gekregen. De Ionity bij Wellin (België), Perrogney en Montelimar deden het probleemloos. Ik heb halverwege overnacht bij een Ibis en daar kon je gratis laden (4x22kW type 2).
Dit komt wel overeen met wat ik in diverse YT video's heb gezien, Ionity is zeker geen garantie voor laden zonder problemen. Het is dat er meerdere laders zijn en kun je er, als het niet te druk is, toch nog wel laden. Benieuwd hoe dat gaat als het drukker wordt en mensen drie defecte palen treffen en moeten wachten tot de werkende vrij komt. Maar wel de hoofdprijs vragen.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• wortelsoft
PeterZ(on) schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:41:
[...]

Dit komt wel overeen met wat ik in diverse YT video's heb gezien, Ionity is zeker geen garantie voor laden zonder problemen. Het is dat er meerdere laders zijn en kun je er, als het niet te druk is, toch nog wel laden. Benieuwd hoe dat gaat als het drukker wordt en mensen drie defecte palen treffen en moeten wachten tot de werkende vrij komt. Maar wel de hoofdprijs vragen.
Het vreemde was dat toen ik eraan kwam er twee palen in gebruik waren nr 1 en 3, nummer 2 kreeg ik niet in gebruik. Nadat nr 1 klaar was kon ik het laadproces op nr 1 zo starten. Nummer 3 konden meerdere personen daarna niet gebruiken. Vandaag kwam ik bij Ionity Montelimar aan met 3 van 5 bezet vrij snel daarna was de 5e plek bezet. Toen ik 40 minuten (had niet op zitten letten, had al eerder weg gekund) later ging was alleen de tripple charger nog bezet. Ik gelezen dat zaterdag de 3e bij Hauconcourt er 8-9 auto's stonden te wachten om te kunnen laden. Op zwarte zaterdag gaan reizen is dus nog niet handig.

• wortelsoft
Juancho schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:35:
17kW? hier is het altijd max 11kW (laadpalen waren 22kW) en vaak ongeacht je met 1 of 2 auto's staat te laden.

Ik vind het ook een vreemde keuze omdat Allego juist in de eerste maanden van 2021 een ander onderzoek heeft uitgevoerd omdat er klachten waren over die piektijden: https://www.allego.eu/nl-...npassing-slim-laden-proef

Ik vind het gewoon vreemd. Want je gaat nu alleen maar meer en meer een te kort krijgen aan palen omdat mensen gewoon bijna 2x zo lang doen over het laden. In die tijd had je dus 2 autos kunnen handelen...
Het ging zo mooi hier omdat we geen thuislader kunnen hebben maar als de laadtijd zoveel langer wordt.... niet cool om maar zachtjes uit te drukken! Ik heb nu in 1,5 week bij 4 palen getest en de laadsnelheid stopt gewoon bij 25km/h waar ik eerder 50km/h had bij 11kW. Kortom, gewoon precies de helft. |:( 8)7 :-(

En wat schieten ze er dan mee op? Dezelfde groep elektrische auto's (die al groeiende is) zal het moeten doen met dezelfde palen maar het laden duurt 2x zo lang. Kortom, er zullen meerdere aanvragen komen voor nieuwe palen, zelfs veel korter op elkaar dan de 300m van nu wat de grens is. Hier zijn er onlangs 2 bijgeplaatst en allebei binnen een straal van ongeveer 100m van een andere paal. Als die palen ook gebruikt worden met die anderen.... wat schiet je er dan mee op?
In Rotterdam krijg mijn 1 fase e Niro 2,6kW van de straatpaal, net zoveel als van de granny. Redelijk irritant maar het is niet anders. Ik heb nu wel de aangevraagde paal voor de deur waardoor ik de auto er sneller aanhang en deze beter vol blijft.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
wortelsoft schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:08:
[...]

Het vreemde was dat toen ik eraan kwam er twee palen in gebruik waren nr 1 en 3, nummer 2 kreeg ik niet in gebruik. Nadat nr 1 klaar was kon ik het laadproces op nr 1 zo starten. Nummer 3 konden meerdere personen daarna niet gebruiken. Vandaag kwam ik bij Ionity Montelimar aan met 3 van 5 bezet vrij snel daarna was de 5e plek bezet. Toen ik 40 minuten (had niet op zitten letten, had al eerder weg gekund) later ging was alleen de tripple charger nog bezet. Ik gelezen dat zaterdag de 3e bij Hauconcourt er 8-9 auto's stonden te wachten om te kunnen laden. Op zwarte zaterdag gaan reizen is dus nog niet handig.
Weer een goede reden om gewoon elders een 50kW'tje te pakken. Je kan gelukkig in de meeste apps wel zien welke bezet zijn ja of nee.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
wortelsoft schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:17:
[...]

In Rotterdam krijg mijn 1 fase e Niro 2,6kW van de straatpaal, net zoveel als van de granny. Redelijk irritant maar het is niet anders. Ik heb nu wel de aangevraagde paal voor de deur waardoor ik de auto er sneller aanhang en deze beter vol blijft.
Dat klopt dan aardig, load balanced 8,5 kW / socket.
1/3e van 8,5 is 2,8kW. Dan moet je wel geduld hebben.

Op een 'echte' 22kW gaat het met 7,2kW toch bijna 3x zo snel inderdaad.

Was voor de eNiro geen 3F upgrade beschikbaar?

• Juancho
Op een echte '22kW' paal ging het zelfs met 11kW. Kan je nagaan. Je zou verwachten dat het met de tijd beter en sneller wordt, maar het wordt eerder terug geschroefd op deze wijze... 🤔

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nee, hij heeft een 1 fase lader in zijn auto.

Dus hij haalt op een 22kW paal (3x32A) slechts 1x32A = 7,2kW.
Op een echte 11kW (3x16A) laadpaal haalt hij 1x16A = 3,7kW.
Op deze in Rotterdam (3x12A) haalt hij 1x12A = 2,76kW

[ Voor 56% gewijzigd door Hachy op 13-07-2021 21:11 ]

• wortelsoft
Hachy schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:00:
[...]

Dat klopt dan aardig, load balanced 8,5 kW / socket.
1/3e van 8,5 is 2,8kW. Dan moet je wel geduld hebben.

Op een 'echte' 22kW gaat het met 7,2kW toch bijna 3x zo snel inderdaad.

Was voor de eNiro geen 3F upgrade beschikbaar?
Jawel, maar die paste niet in mijn lease budget. Ik kon kiezen uit een vrij kale Kona of een E Niro 2019 Executive line (juli 2020). Het dashboard geeft 2,6kW aan bij laadpalen in Rotterdam zal waarschijnlijk ingesteld zijn op 11A x 230 = 2530W.

• wortelsoft
Hachy schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:57:
[...]

Weer een goede reden om gewoon elders een 50kW'tje te pakken. Je kan gelukkig in de meeste apps wel zien welke bezet zijn ja of nee.
Als er zo'n file staat is een 50kW inderdaad een betere optie al zijn die volgens charmemap vaak 'hs', onderhoud schijnt te vallen onder het kopje niet nodig.

• Juancho
Hachy schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:10:
Nee, hij heeft een 1 fase lader in zijn auto.

Dus hij haalt op een 22kW paal (3x32A) slechts 1x32A = 7,2kW.
Op een echte 11kW (3x16A) laadpaal haalt hij 1x16A = 3,7kW.
Op deze in Rotterdam (3x12A) haalt hij 1x12A = 2,76kW
Je hebt gelijk, las ik even over heen. 1 fase laden komt toch amper meer voor bij de huidige generatie elektrische auto's? Niet dat het verder uitmaakt natuurlijk, maar dan gaan het laden idd echt heel traag. Dat is een beetje granny stekker niveau....

• wortelsoft
Juancho schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:27:
[...]

Je hebt gelijk, las ik even over heen. 1 fase laden komt toch amper meer voor bij de huidige generatie elektrische auto's? Niet dat het verder uitmaakt natuurlijk, maar dan gaan het laden idd echt heel traag. Dat is een beetje granny stekker niveau....
Met een 22kW lader vind ik het redelijk gaan met 1 fase, maar als de boel geknepen wordt is het irritant. Veel klanten waar ik kom hebben 22kW palen en op de zaak hebben we naast een aantal type 2 aansluitingen een 50kW tripple charger. Dus ik heb er weinig last van. Op 800 meter van mijn woning kan ik naar een laadplein waar loadbalancing op zit maar vanwege weinig gebruik krijg ik daar vaak wel 7,2kW dus dat is ook nog een mogelijkheid.

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 15:05
Juancho schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:27:
[...]

Ik denk dat misschien wel de helft van de elektrische auto’s die nu rondrijden nog een 1-fase lader heeft; 3-fase is volgens mij pas sinds vorig jaar een beetje meer standaard geworden.

Gelukkig is het niet overal zo beroerd als met die Allego-palen, hier in Utrecht laad ik met onze 1-fase Opel Ampera-e op 3,7 kW op de Vattenfall-laadpaal hier in de buurt en op 7,2 kW bij de We Drive Solar/LMS-laadpaal in de straat (dus ook nog voordelig laden met de Freshmile laadpas). Als er een tweede auto bij staat te laden weet ik niet zeker hoeveel er dan nog per auto aan laadcapaciteit overblijft.

Er zijn ook laadpalen die slimme loadbalancing doen, waarbij als er twee 1-fase auto’s staan te laden ze beide op een verschillende fase op maximaal vermogen kunnen laden.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:05
Inspired schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:24:
Je kunt tegenwoordig van NL naar ZFR met 100% Ionity toch? Zijn die ook niet te vertrouwen? Op locatie is er weinig in FR. Maar goed, granny mee en dan is het toch prima te doen?
Op incourante tijden zal dat geen probleem zijn, maar als je op een zwarte zaterdag met een paar duizend EV naar Zuid Frankrijk wilt, dan wordt het reuze gezellig bij die Ionity laders vrees ik. Had daar vorig jaar in Duitsland ook al wat last van. Het effect treedt al op als je met een stuk of 10 EV op ongeveer dezelfde tijd in dezelfde richting rijdt. Kun je bij elke logische laadstop met hetzelfde rijtje wachten.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• PeterZ(on)
eltron schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:17:
[...]

Op incournate tijden zal dat geen probleem zijn, maar als je op een zwarte zaterdag met een paar duizend EV naar Zuid Frankrijk wilt, dan wordt het reuze gezellig bij die Ionity laders vrees ik. Had daar vorig jaar in Duitsland ook al wat last van. Het effect treedt al op als je met een stuk of 10 EV op ongeveer dezelfde tijd in dezelfde richting rijdt. Kun je bij elke logische laadstop met hetzelfde rijtje wachten.
Ik nam dan liever een binnendoor route en 50kW laders ipv van de tolweg waar je moet betalen om in de file te staan. En dan halverwege de reis van de uitgespaarde tol een hotelletje nemen met lekker eten en evt gratis laden. Zal er dit jaar helaas wel niet van komen.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05-2025
ANWB heeft een leuk item gefilmd over op vakantie met de auto. In dit geval naar het Gardameer in Italië. Met een iD 4
YouTube: Met de elektrische auto naar Italië, lukt het zonder er bij na te de...

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

• DeGroteMuis
Hachy schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:24:
[...]

Was dat toevallig in Kempten? Die werkte wel met Newmotion voor €0,48/kWh maar €7,50 per sessie kon ook en dat is bij 15kWh al goedkoper.
Inderdaad die. Normaal gesproken had dat moeten werken, maar toen ik er was hing er een briefje aan de laadzuil dat de betaalterminal niet werkte. -O- Lekker eigenwijs toch geprobeerd, maar nee, werkte echt niet.

TNM had wel moeten werken? Vreemd, die ook geprobeerd maar geen succes. Alle laadpassen die mee waren plus de website die op de zuil vermeld stond werkten niet. Misschien de laadzuil helemaal offline geweest?

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Hyena Ik vind het fijn dat de ANWB er aandacht aan besteed, maar als je rond 4:45 / 4:48 de pas wel op de juiste plek houdt maar daarna op het scherm duwt ipv op het knopje vraag ik me af hoe vaak je dan al daadwerkelijk hebt geladen bij een dergelijk FastNed station :X

Even later staat op het scherm trouwens dat zijn accu 42% vol is. Dat is op zich niet erg natuurlijk, maar het stoppen was dan meer om even pauze te houden / hapje eten dan dat het voor het laden echt noodzakelijk lijkt te zijn. Volgens eigen zeggen was hij zelfs al verder doorgereden dan de ANWB-routeplanner hem had aangeraden :?

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-01 18:53
JeroenE schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:34:
@Hyena Ik vind het fijn dat de ANWB er aandacht aan besteed, maar als je rond 4:45 / 4:48 de pas wel op de juiste plek houdt maar daarna op het scherm duwt ipv op het knopje vraag ik me af hoe vaak je dan al daadwerkelijk hebt geladen bij een dergelijk FastNed station :X

Even later staat op het scherm trouwens dat zijn accu 42% vol is. Dat is op zich niet erg natuurlijk, maar het stoppen was dan meer om even pauze te houden / hapje eten dan dat het voor het laden echt noodzakelijk lijkt te zijn. Volgens eigen zeggen was hij zelfs al verder doorgereden dan de ANWB-routeplanner hem had aangeraden :?
Ik had het idee dat dat 42% schermpje een stukje overgebleven vulling was. Is allemaal niet in chronologische volgorde gemonteerd, natuurlijk. En ze zullen ook weleens een stukje opnieuw doen, langer ergens blijven om te filmen, etc. De ANWB heeft denk ik niet de tijd (en dus het geld) om dit helemaal correct te monteren en te doen. Maar het gaat om de illustratie. Of dacht je dat die man echt in zijn korte broek met alleen een opblaas-flamingo naar t gardameer was gereden ;)

• Inspired
  • Laatst online: 21:59
Ach ja. Wel geinig. Maar als je al niet gewoon de navi van de auto gebruikt dan is het natuurlijk al meteen een antwoord op de vraag. Het is meer een promo filmpje van de routeplanner dan echt een antwoord op de centrale vraag. Twee keer 600km is natuurlijk ook geen enkel probleem meer. Helemaal niet met een auto met een WLTP van 500 km. Als je de tijd neemt (die heb je wel met 600km per dag) heb je maar één kleine stop nodig.

Hij heeft een verbruik van 18.2kWh/100km. Dus bij vertrek met 100% kun je 400km rjden tot de eerste stop. Dan heb je nog ergens ~ 36kWh nodig en ben je bij het Hotel. Kan hij miepen over het zoeken naar een lader die minimaal 125kW kan leveren maar 50kW is dan ook prima. Sta je ff 45 minuten stil. Prima als je maar 600km doet.

[ Voor 27% gewijzigd door Inspired op 14-07-2021 09:05 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• JeroenE
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:44:
De ANWB heeft denk ik niet de tijd (en dus het geld) om dit helemaal correct te monteren en te doen.
Dan kan je het bijna beter helemaal niet doen, als je geen goede informatie gaat geven.

Die 42% vind ik trouwens helemaal geen vreemde waarde. Als je vanuit Zoetermeer vertrekt naar de FastNed bij DusselDorf dan is dat zo'n 238 km en 2,5 uur rijden. Toevallig ook precies de tijdsduur die hij gereden zou hebben. Volgens ev-database heeft een id4 zo'n 410 km bereik. 238/410 is 58%. Dan hou je dus 42% over, precies wat de lader zei dat nog in de accu zou zitten.

Dus ik denk eerlijk gezegd dat het wel de beelden van de eerste stop zijn.
Of dacht je dat die man echt in zijn korte broek met alleen een opblaas-flamingo naar t gardameer was gereden ;)
Er was ook een eenhoorn mee! :P

Natuurlijk was er ook iemand anders mee die allerlei shots heeft gefilmd.

Maar het gaat mij er niet om dat hij niet zijn bagage of andere mensen heeft laten zien. Het is een filmpje over een langere reis,het laden onderweg en of je dat zo maar zonder voorbereiding kan doen. Dan ga ik er wel vanuit dat de info over het laden onderweg wel klopt. Anders heeft het hele filmpje geen zin.

• swhnld
  • Laatst online: 18:46
https://www.nu.nl/klimaat...dpalen-tot-co2-prijs.html

Nieuwe EU plan over o.a. laadpalen is er. Geen idee nog wat het voor ons gaat betekenen om eerlijk te zijn.

• Prullenbak84
JeroenE schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:47:
[...]
Dan kan je het bijna beter helemaal niet doen, als je geen goede informatie gaat geven.
Heb je weleens een dergelijk filmpje proberen te maken? Er komt een moment dat je nog even een paar seconden beeld nodig hebt, en dat je dan misschien iets moet plakken wat eigenlijk niet op dat moment gebeurde...of stel dat toch later op de dag blijkt dat je je versprak in een eerdere take, dan moet het opnieuw. Of sowieso heeft ie het verhaal over die "snelladers langs de route" wel een paar keer verteld, en dan kijken ze in de montage welke het best gelukt is of het best past. Het gaat inderdaad om de informatie die gegeven wordt, en niet om of de getallen op een beeld in de begeleidende illustrerende beelden helemaal correct zijn.
Die 42% vind ik trouwens helemaal geen vreemde waarde. Als je vanuit Zoetermeer vertrekt naar de FastNed bij DusselDorf dan is dat zo'n 238 km en 2,5 uur rijden. Toevallig ook precies de tijdsduur die hij gereden zou hebben. Volgens ev-database heeft een id4 zo'n 410 km bereik. 238/410 is 58%. Dan hou je dus 42% over, precies wat de lader zei dat nog in de accu zou zitten.

Dan snap ik al helemaal niet wat het probleem is ;)
[...]
Dat scheelt alweer haha

Maar het gaat mij er niet om dat hij niet zijn bagage of andere mensen heeft laten zien. Het is een filmpje over een langere reis,het laden onderweg en of je dat zo maar zonder voorbereiding kan doen. Dan ga ik er wel vanuit dat de info over het laden onderweg wel klopt. Anders heeft het hele filmpje geen zin.
Maar dat klopt ook globaal gewoon allemaal, toch?

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:08
swhnld schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:29:
https://www.nu.nl/klimaat...dpalen-tot-co2-prijs.html

Nieuwe EU plan over o.a. laadpalen is er. Geen idee nog wat het voor ons gaat betekenen om eerlijk te zijn.
Ik denk vooral dat het voor reizen wat gaat betekenen, maar over een jaar of 2 wellicht. Beleidsvorming duurt altijd lang.

• PeterZ(on)
[...]

[...]

Ik vind het altijd wat onnozele filmpjes zonder echte gebruiksinfo of tips waar op te letten en ook nog altijd vanuit een wat negatieve inslag, hoewel dat nu wel minder begint te worden.

• JeroenE
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:30:
Heb je weleens een dergelijk filmpje proberen te maken?
Gelukkig niet ;)
Dan snap ik al helemaal niet wat het probleem is ;)
Ik vond het gewoon opmerkelijk dat hij op de verkeerde plek aan het duwen was. Bovendien hadden ze het dan makkelijk nog een keer kunnen opnemen toen ze er achter kwamen dat ze op het knopje moesten duwen ipv op het scherm.
Maar dat klopt ook globaal gewoon allemaal, toch?
Echt harde cijfers geven ze helemaal niet, maar van wat ze laten zien klopt het voor zover ik kan weten prima.

Tijdens de "korte pitstop" van 9 minuten hebben ze ruim 13 kWh geladen (ik denk dat er 13,45 kWh staat, maar er zit een grote druppel op het eerste cijfer na de komma). Dat is net iets minder dan de helft van wat er überhaupt in mijn accu gaat -O-

Ik snap ook wel dat ze gewoon eventjes 10 minuten hebben geladen, ipv 5 minuten (en misschien zelfs nog korter voor degene --- als rijdbare afstand geen probleem vinden). Dan weet je beter dat het goed komt op bestemming. Zo had het hotel blijkbaar aangegeven dat er een laadplek was, maar dat was een openbare laadpaal in een garage eventjes verderop. Hopelijk heeft het hotel dat een ANWB ster gekost O-)

Maar zoals @Inspired al noemt lijkt het mij ook meer een infomercial over hun nieuwe routeplanner (die nog echt beter gaat worden) dan dat het echt gaat over het makkelijk op reis gaan met een EV.

• Juancho
Even een reken vraagje... Als je met 11kW laadt bij een publieke laadpaal, hoe kan je dat omrekenen naar laadsnelheid in km/h?

• Prullenbak84
Juancho schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:50:
Even een reken vraagje... Als je met 11kW laadt bij een publieke laadpaal, hoe kan je dat omrekenen naar laadsnelheid in km/h?
11kW zou je ook kunnen lezen als 11kWh/h

Het verschilt natuurlijk per auto, maar als jouw auto 6km/kWh rijdt, dan is 11kW dus 11*6 = 66km/h

[ Voor 3% gewijzigd door Prullenbak84 op 14-07-2021 11:52 ]

• Juancho
Prullenbak84 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:51:
[...]

11kW zou je ook kunnen lezen als 11kWh/h

Het verschilt natuurlijk per auto, maar als jouw auto 6km/kWh rijdt, dan is 11kW dus 11*6 = 66km/h
Ik bedoel puur over de laadsnelheid, klopt dat met wat jij zegt? Ik heb namelijk wat twijfels of het laden hier goed gaat. Voor mijn gevoel duurt het allemaal langer dan voorheen. Kan komen omdat er misschien Allego palen zijn afgeknepen (heb al navraag gedaan) maar ik wil het even in de gaten houden.

Als ik nu, als enige, aan een 11kW paal laad (paal zelf is 22kW maar voorheen was 11kW de max die je kon krijgen, ongeacht of er wel/geen auto naast je stond) heb ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIaATeWf1nGhaNjoXyCdd1iT2Is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqocoKU9ausLw6HJIS1QehYK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb helaas geen foto van hiervoor dus ik kan niet vergelijken. Maar volgens mij is dit niet de laadsnelheid die hoort bij 11kW laden.

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 14-07-2021 12:00 ]

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-01 19:51
Ik wil morgen onderweg naar Frankrijk opladen bij Total in Nazareth, dit punt: https://chargemap.com/tot...17-richting-kortrijk.html

Ik heb een Shell Recharge pas, maar in de app van Shell staat deze snellader niet goed volgens mij. Er staat
namelijk dat de Total lader daar max 50 kW is. Zal dat dezelfde lader zijn? dus werkt die 320 kW lader wel met mijn pas? Bij Chargemap staat dat hij "New Motion" ondersteunt, dat is de Shell pas toch? Vind het aardig verwarrend op dit moment 😅

Er zit ook een Allego paal op die plek, maar wil liever niet op 50 kW laden.

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:24
unex154 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:04:
Ik wil morgen onderweg naar Frankrijk opladen bij Total in Nazareth, dit punt: https://chargemap.com/tot...17-richting-kortrijk.html

Ik heb een Shell Recharge pas, maar in de app van Shell staat deze snellader niet goed volgens mij. Er staat
namelijk dat de Total lader daar max 50 kW is. Zal dat dezelfde lader zijn? dus werkt die 320 kW lader wel met mijn pas? Bij Chargemap staat dat hij "New Motion" ondersteunt, dat is de Shell pas toch? Vind het aardig verwarrend op dit moment 😅

New Motion is tegenwoordig Shell dus zou gewoon moeten werken.

• Juancho
Houd er wel rekening mee, en dat ondervond ik laatst ook, dat een Newmotion pas en Shell pass dus geen backups van elkaar kunnen zijn. Werkt de een niet, zal de andere ook niet werken ;)

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
unex154 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:04:

Ja is hetzelfde. Pas gaat 100% geaccepteerd worden, geen zorgen.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Juancho schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:00:
[...]

Ik bedoel puur over de laadsnelheid, klopt dat met wat jij zegt? Ik heb namelijk wat twijfels of het laden hier goed gaat. Voor mijn gevoel duurt het allemaal langer dan voorheen. Kan komen omdat er misschien Allego palen zijn afgeknepen (heb al navraag gedaan) maar ik wil het even in de gaten houden.

Als ik nu, als enige, aan een 11kW paal laad (paal zelf is 22kW maar voorheen was 11kW de max die je kon krijgen, ongeacht of er wel/geen auto naast je stond) heb ik dit:

[Afbeelding]

Ik heb helaas geen foto van hiervoor dus ik kan niet vergelijken. Maar volgens mij is dit niet de laadsnelheid die hoort bij 11kW laden.
Bij de volle 11kW laden hoort ongeveer 45-50km/h tenzij je echt een hele zware rechtervoet hebt. Omdat km/h altijd een beetje arbitrair is kan je beter over ampere, volt en dus kW en kWh spreken.

Geen enkele CPO in Nederland geeft overigens garanties (met minimale vermogens). De zwakste schakel bepaalt. Dat kan ook je boordlader, kabel of load balancing mechanisme zijn.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:36
wortelsoft schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:20:
[...]

Dat kan zeker, ik ben net aangekomen in de Var. De Ionity bij Hauconcourt gaven problemen. 3 van 4 350kW laders gaven problemen met laadpaa en de tripple charger gaf geen beeld. Ik kon gelijk naar de eerste poging naar de werkende paal en heb het maar gelaten na mij kwam iemand en die ging ook waar ik waar ik klaar was, maar er kwamen daarna nog wat Nederlanders en die konden de boel niet gestart krijgen. Mogelijk dat even bellen voor een reset de boel wel weer aan de gang had gekregen. De Ionity bij Wellin (België), Perrogney en Montelimar deden het probleemloos. Ik heb halverwege overnacht bij een Ibis en daar kon je gratis laden (4x22kW type 2).
Volgende maand leg ik de route af naar Frankrijk met twee laadstops: Wellin en Hauconcourt. Hopelijk werken ze dan...

• Juancho
Hachy schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:35:
[...]

Bij de volle 11kW laden hoort ongeveer 45-50km/h tenzij je echt een hele zware rechtervoet hebt. Omdat km/h altijd een beetje arbitrair is kan je beter over ampere, volt en dus kW en kWh spreken.

Geen enkele CPO in Nederland geeft overigens garanties (met minimale vermogens). De zwakste schakel bepaalt. Dat kan ook je boordlader, kabel of load balancing mechanisme zijn.
Sorry maar deze snap ik even niet... rechtervoet? Ik bedoel niet als je rijdt in verbruik maar puur als je aan het laden bent ;). Dus de laadsnelheid die hoort bij 11kW. Dat zie je namelijk in de auto ipv kW. Zie foto.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja, dat begrijp ik. Maar als je daarna 160km/h gaat rijden is je 11 geladen kWh ineens nog maar 30 echte kilometers waard in plaats van van 45/50 die je redelijkerwijs met 11kWh af kan leggen. Hence rechtervoet.

Precies daarom is het handiger om te checken met welk vermogen je aan het laden bent. In jouw geval waarschijnlijk dus ~6kW aangezien je auto 25km/h aangeeft en ik niet denk dat je altijd plankgas rijdt.

'km/h' is altijd een beetje geredeneerd vanuit verbruik. Soms ook vanuit vorige ritten. En dus minder secuur.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:41
@Juancho Ik woon ook in Zwolle (Wipstrik) en laad openbaar. Had het zelf nog niet gemerkt trouwens.
Afgelopen winter was het wel druk bij de laadpalen maar ook omdat veen auto's toen ingesneeuwd waren. Nu zijn er ruim voldoende palen. .
De mevrouw van de gemeente is overigens ook erg behulpzaam (op de typische ambtenaren manier), ze zijn er wel druk mee bezig.

Maar tav dat knijpen van palen: de VER heeft samen met ELaad NL een onderzoek gedaan (YouTube: Webinar Nationaal Laadonderzoek 2020) en daaruit blijkt dat de benodigde hoeveelheid kwh's niet echt het probleem is maar vooral het benodigde vermogen.
Als we allemaal elektrisch willen rijden dan is in de nabije toekomst een stabiel elektranet niet mogelijk in combinatie met hoge laadsnelheiden. Dus het is beter als er gewoon heel veel trage laders komen dan een paar snelle en dan je auto wegzetten (voor het net).
Een tweede argument is de prijs van elektra zoals Hachy al aangeeft. Wij betalen een vaste elektraprijs maar op de grootmarkt fluctueert die enorm. Je kan dus enorme besparingen krijgen als je niet op piekuren veel stroom aanbiedt. Als je dat wel aanbiedt (ik gok in de toekomst als 'premium' met ook premium prijs) dan laad je ook gewoon goedkoper, dat lijkt me goed voor ons allen.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• Juancho
@Hachy Dan begrijp ik het blijkbaar totaal niet want er staat bij: laadsnelheid dus wat dat dan met rechtervoet en rijden te maken heeft is me niet duidelijk. Of ik moet gewoon niet meer kijken naar km/h?

Laat ik de vraag dan anders stellen: op basis van mijn afbeelding, hoe kan ik zien/berekenen met hoeveel kW ik laad? Dit wordt namelijk, irritant genoeg, niet getoond in de auto of Volvo app, en dat wil ik nou juist graag weten.

@wheli tja dan zie ik dat toch echt als een achteruitgang ipv dat we met mooie ontwikkelingen er juist op vooruit gaan. Meer trage palen betekent ook meer aanvragen voor palen en dat betekent weer minder normale parkeerplekken. En zoals jij ook vast weet in de Wipstrik (ik heb er ook jaren gewoond en zou er trouwens heel graag terugkeren dus mocht je nog wat weten... ;)) is er al een gedoe met parkeren. En hier in de nieuwbouwwijk wordt het ook voller en zie je meer elektrische auto's komen.

Ik denk dus dat je het probleem voorzichtig aan het verschuiven bent. En dan heb ik het maar niet over het ongemak van het langzame laden.

[ Voor 42% gewijzigd door Juancho op 14-07-2021 13:28 ]

• Prullenbak84
[...]

[Afbeelding]

Als ik het goed begrijp, laadt ie maar met 11A, bij 32A zou ie met 22kW laden over 3 fasen, maar dat haal je nu dus niet. Volgens mij zou dit neerkomen op 7,5kW (11*3*230=7590). Dan is 24km/h nog steeds niet veel, maar het klopt al wat beter.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Het eerlijke antwoord is: Dat kan je niet. Je kan het alleen beetje achteraf beredeneren.

• Hyena
  • Laatst online: 17-05-2025
wheli schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:19:
@Juancho Ik woon ook in Zwolle (Wipstrik) en laad openbaar. Had het zelf nog niet gemerkt trouwens.
Afgelopen winter was het wel druk bij de laadpalen maar ook omdat veen auto's toen ingesneeuwd waren. Nu zijn er ruim voldoende palen. .
De mevrouw van de gemeente is overigens ook erg behulpzaam (op de typische ambtenaren manier), ze zijn er wel druk mee bezig.

Maar tav dat knijpen van palen: de VER heeft samen met ELaad NL een onderzoek gedaan (YouTube: Webinar Nationaal Laadonderzoek 2020) en daaruit blijkt dat de benodigde hoeveelheid kwh's niet echt het probleem is maar vooral het benodigde vermogen.
Als we allemaal elektrisch willen rijden dan is in de nabije toekomst een stabiel elektranet niet mogelijk in combinatie met hoge laadsnelheiden. Dus het is beter als er gewoon heel veel trage laders komen dan een paar snelle en dan je auto wegzetten (voor het net).
Een tweede argument is de prijs van elektra zoals Hachy al aangeeft. Wij betalen een vaste elektraprijs maar op de grootmarkt fluctueert die enorm. Je kan dus enorme besparingen krijgen als je niet op piekuren veel stroom aanbiedt. Als je dat wel aanbiedt (ik gok in de toekomst als 'premium' met ook premium prijs) dan laad je ook gewoon goedkoper, dat lijkt me goed voor ons allen.
Morgen zijn alweer de resultaten van Nationaal Laadonderzoek 2021. Het webinar is via onderstaande link te bekijken om 15:00

YouTube: Presentatie Resultaten Nationaal Laadonderzoek 2021 | Do 15 juli - 1...

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

• Juancho
Prullenbak84 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:26:
[...]

Als ik het goed begrijp, laadt ie maar met 11A, bij 32A zou ie met 22kW laden over 3 fasen, maar dat haal je nu dus niet. Volgens mij zou dit neerkomen op 7,5kW (11*3*230=7590). Dan is 24km/h nog steeds niet veel, maar het klopt al wat beter.
En dat zou dan wel weer kloppen met het bericht dat ik postte van Allego, dat ze de snelheid nu volledig hebben teruggeschroefd ipv alleen tijdens de piekuren. Ik kan het ook niet anders verklaren want voor juli ging het gewoon veel sneller.

• Prullenbak84
Juancho schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:26:
@Hachy Dan begrijp ik het blijkbaar totaal niet want er staat bij: laadsnelheid dus wat dat dan met rechtervoet en rijden te maken heeft is me niet duidelijk. Of ik moet gewoon niet meer kijken naar km/h?
Het aantal kilometers wat je kan gaan rijden met de geladen energie is afhankelijk van hoe zuinig jij rijdt. Je auto kan dat een beetje berekenen en dat op jouw afbeelding tonen, maar het kan ook zijn dat ze in dat scherm standaard uitgaan van een heel gunstig of ongunstig verbruik. Laden doe je niet in kilomters, rijden wel ;)

Zie het een beetje zo, vroeger bij het tankstation was er ook geen metertje met "kilomters" wat meeliep als je tankte. Je zag daar liters en je boordcomputer of jijzelf berekende daar dan zelf een te halen aantal kilomters bij. Die liters zijn nu kWh geworden, en kW is niks meer dan het aantal "liters per uur" ;)
Laat ik de vraag dan anders stellen: op basis van mijn afbeelding, hoe kan ik zien/berekenen met hoeveel kW ik laad? Dit wordt namelijk, irritant genoeg, niet getoond in de auto of Volvo app, en dat wil ik nou juist graag weten.
Normaal gesproken Ampere * fasen * Voltage = W

[ Voor 13% gewijzigd door Prullenbak84 op 14-07-2021 13:37 ]

• JeroenE
  • Niet online
Ik denk eerder dat 11kW het max is wat jouw auto kan laden. Dat is in ieder geval wat ev-database over de XC40 P8 zegt.

Het zou mij niets verbazen als je nu met 6A aan het laden bent, 6*230*3 = 4,1 kW ipv 11 kW. Wellicht is er nog een ander scherm in je auto waar je betere informatie kan krijgen dan enkel laden met km/u?

6A is het minimum wat een laadpaal aanbiedt. Vaak is dat dan ook het minimum wat je krijgt als de loadbalancing niet meer goed werkt of verkeerd ingesteld is. Maar het kan ook gebeuren dat dit zo is als je de laadpaal niet goed doorkrijgt wat voor soort kabel (qua maximaal A) er in gebruik is.

Maar het verbaasd mij eerlijk gezegd wel dat er "11/32" in je display staat. Wat zou dat moeten betekenen volgens je handleiding?

Want 11A zou betekenen laden met 7,5 kW. Maar dat zou beteken dat je auto denkt dat je maar 3,2 km per kWh kan rijden of 31,25 kWh per 100 km. Dat is wel een enorm verbruik.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:41
@Juancho ja helemaal mee eens, maar we moeten wat te dromen hebben.

Ik zou wel voorstander zijn van een laadplein, centraal, met zeg 10 laadpalen op 11kw voor €0,35-0,40 en daarnaast op elke gewone parkeerplek een 3,2 kW lader (bijvoorbeeld via de lantaarnpaal). Die laatste plekken moeten dan goedkoper zijn (max €0,25) en niet dedicated voor BEV. Want anders krijg je weer parkeerdruk.

Maar wat ik vooral niet wil is dat mijn zonnepanelen niet meer terugleveren of, erger, dat het hele stroomnet er net als in Afrika elke paar uur uit ligt. Dan maar trager laden. We kunnen de natuurkunde niet veranderen.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• JeroenE
  • Niet online
Juancho schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:32:
En dat zou dan wel weer kloppen met het bericht dat ik postte van Allego, dat ze de snelheid nu volledig hebben teruggeschroefd ipv alleen tijdens de piekuren. Ik kan het ook niet anders verklaren want voor juli ging het gewoon veel sneller.
In dat bericht staat enkel dat de 22kW laadpalen (met een netaansluiting op 35A) worden aangepast naar 17kW laadpalen (met een netaansluiting op 25A). Er staat nergens dat ze de laadpalen nu op het minimaal mogelijke gaan zetten.

Dat zou betekenen dat je als enige EV nog steeds met 11kW zou kunnen laden. Maar als er 2 zijn dan kan je dus maar met 8,5 kW laden ipv 11 kW.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze verkeerde instellingen in laadpalen hebben gezet waardoor het nu wel heel langzaam gaat.

• JeroenE
  • Niet online
@wheli Je zonnepanelen stoppen juist met terugleveren als de spanning op het net te hoog wordt. Dan wil je geen langzaam ladende EV's maar snel ladende EV's zodat de spanning weer daalt.

• PeterZ(on)

Koop een dongle en installeer EVnotify op je phone en dan kun je altijd zien wat de laadsnelheid is en ben je niet afhankelijk van wat de auto of laadpaal laat zien.

• Juancho
JeroenE schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:32:
[...]
Ik denk eerder dat 11kW het max is wat jouw auto kan laden. Dat is in ieder geval wat ev-database over de XC40 P8 zegt.

Het zou mij niets verbazen als je nu met 6A aan het laden bent, 6*230*3 = 4,1 kW ipv 11 kW. Wellicht is er nog een ander scherm in je auto waar je betere informatie kan krijgen dan enkel laden met km/u?

6A is het minimum wat een laadpaal aanbiedt. Vaak is dat dan ook het minimum wat je krijgt als de loadbalancing niet meer goed werkt of verkeerd ingesteld is. Maar het kan ook gebeuren dat dit zo is als je de laadpaal niet goed doorkrijgt wat voor soort kabel (qua maximaal A) er in gebruik is.

Maar het verbaasd mij eerlijk gezegd wel dat er "11/32" in je display staat. Wat zou dat moeten betekenen volgens je handleiding?

Want 11A zou betekenen laden met 7,5 kW. Maar dat zou beteken dat je auto denkt dat je maar 3,2 km per kWh kan rijden of 31,25 kWh per 100 km. Dat is wel een enorm verbruik.
De auto kan met 3 fase idd max 11kW aan. En dat haalde ik ook bijna altijd voor de maand juli. Ik zag dit trouwens in de Smoov app, daar wordt wel de laadsnelheid in kW aangegeven. De Allego paal lijkt nu maar max 11 amp te pakken ipv 16.

Als test haal ik nu even een andere P8 op bij de dealer en ga even laden bij dezelfde palen.... Ben benieuwd want hier klopt gewoon iets niet.

Als je met 11kW laadt moet het er namelijk zo uitzien (bijna 2x zo snel dus!):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOvSaKeFDtTskqCawTKB7iIVPL4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SdiAOCXSW94bPb3HsvTXDhSx.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 14-07-2021 13:50 ]

• Prullenbak84
Juancho schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:46:
[...]

De auto kan met 3 fase idd max 11kW aan. En dat haalde ik ook bijna altijd voor de maand juli. Ik zag dit trouwens in de Smoov app, daar wordt wel de laadsnelheid in kW aangegeven.

Als test haal ik nu even een andere P8 op bij de dealer en ga even laden bij dezelfde palen.... Ben benieuwd want hier klopt gewoon iets niet.
Vraag dan gelijk aan de dealer wat die 11/32 A betekent. Ik kan op zich wel raden dat het 11 van 32 A betekent, maar @JeroenE heeft wel gelijk dat ie dan voor de kilomters met een heel hoog verbruik rekent :)

• Juancho
Prullenbak84 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:49:
[...]

Vraag dan gelijk aan de dealer wat die 11/32 A betekent. Ik kan op zich wel raden dat het 11 van 32 A betekent, maar @JeroenE heeft wel gelijk dat ie dan voor de kilomters met een heel hoog verbruik rekent :)
Dit moet betekenen 11 ampere van de max 32. Normaal steeg dit bij mij altijd naar 16 ampere en dan had je de volle 11kW aan laadsnelheid.

@JeroenE

Ik heb gisteren een test bij 3 laadpalen gedaan waar ik als enige stond. Maar dat maakte dus niet uit. Overal stopte de snelheid bij 11 ampere ipv 16.

[ Voor 25% gewijzigd door Juancho op 14-07-2021 13:55 ]

• Inspired
Die 32A kan hij alleen op 1F aan. Blijft wat gek dat ze 16/32 laten zien bij 3~. Bij gebruik van 2 of 3 fase zou er gewoon xx/16A moeten staan.

• JeroenE
  • Niet online
@Juancho Maar jouw auto kan toch niet met 32A laden? 11 kW = 16A * 230V * 3 fasen. Als je 32A kan laden dan zou je dus met 22kW kunnen laden.

Edit: aha, op 1 fase kan je dus wel met 32A laden, zoals @Inspired zegt. Maar daar heb je natuurlijk niets aan als je op 3 fasen aan het laden bent.

[ Voor 35% gewijzigd door JeroenE op 14-07-2021 14:18 ]

• Prullenbak84
Juancho schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:51:
[...]

Dit moet betekenen 11 ampere van de max 32. Normaal steeg dit bij mij altijd naar 16 ampere en dan had je de volle 11kW aan laadsnelheid.
Ja dat klopt. Want 16A bij 3 fasen is 11kW

Bij 11A zou je dan dus op 7,5 kW ongeveer komen maar dan zijn die kilometers erg lag ingeschat.

• DeGroteMuis
Redelijk bijzonder dat de ANWB planner 8(!) laadstops nodig acht met een ID.4, waar mijn eGolf met een WLTP van 210km voldoende heeft aan 5-6 om het Gardameer te bereiken... :+

@Juancho Je afbeeldingen geven wel perfect weer wat @Hachy probeerde uit te leggen met zware rechtervoet: Je eerdere afbeelding 16A = 47km/h, je nieuwe afbeelding 11A = 24km/h. Simpel gezegd: stroomsterkte (de A) is verwant aan laadvermogen, dus de verhouding A en km/h laadsnelheid zou bij gelijk verbruik 1:1 zijn.

Je recente verbruik waar de auto die 24km/h nu op baseert is dus hoger geweest dan eerder, want nu zou je met 16A maar (24/11)*16 is ongeveer 35km/h laden ipv 47 eerder.

• ybos
  • Laatst online: 16:55
[...]

[Afbeelding]

Simpel, er staat dat er 11A(mpere) geladen wordt. Bij 11kW laad je met 16A, dus je mist 5A, bijna een derde van de max dus. Wellicht dat de paal "begrenst" is.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Haha dit draadje loopt een beetje in de soep :D

• Juancho
Net even met een andere P8 bij exact dezelfde laders geladen als gister... Wat denk je... Volle 11kW met 16a!

Dus haal nu mijn eigen P8 weer op en testen maar. OF Allego heeft afgelopen nacht de boel hersteld of er is iets met mijn P8 dus... 🤔

• DeGroteMuis
Voor de grap eens die ANWB routeplanner losgelaten op mijn eGolf met de exacte rit die ik de laatste vakantie heb gedaan. Op een kleine 1.000km eventjes 15 keer laden volgens onze vrinden. Ik geloof wel dat je zo nooit leeg komt te staan inderdaad, maar ik deed het toch echt in 5 keer laden. En dan ging ik nog met 92% weg ipv 100% én ik kwam aan met ~25% SoC ipv 10%.

O ja, incl rapidgate issues waar de ANWB planner (wel een beetje terecht) geen rekening mee houdt toch maar 20 minuten trager dan de ANWB als totaaltijd opgeeft...

• Juancho
Net weer mijn eigen P8 opgehaald en getest bij dezelfde 3 laadpalen... en ja hoor, het stopt gewoon weer keihard bij 10amp waardoor je dus slechts met 5 a 6kW laadt ipv 11. Maargoed, iig weten we nu dat het niet direct aan de palen ligt. Het gekke is wel dat onze P8 het vanmorgen goed deed bij de laadpaal op het werk van mijn partner (geen Allego) en ook laden bij de paal bij Volvo zelfs gaat goet.

Maargoed, dat is iets dat ze bij Volvo maar moeten zien op te lossen. Binnenkort een afspraak hiervoor. Excuses voor alle berichten hierover, maar ik dacht, wellicht hebben andere Allego gebruikers hier ook last van... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 14-07-2021 16:52 ]

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-01 14:17

Dat kan je niet betrouwbaar zien, omdat dat geen lineaire lijn is.
Ik zou redeneren als volgt... stel mijn auto heeft een WLTP-range van 450 km (je kan ook je laatste verbruikscijfers pakken). Met 25 km/h betekent dat 18 uur laden van leeg naar vol. Mijn accucapaciteit is 64 kWh. Dus daarmee zou als die 25 het gemiddelde is wat je blijft zien, het 64/18 = 3,5 kW zijn.

• Juancho
In Smoov kan je het zien. Ik laad steeds met slechts 5/6 kW en Max 10amp.dat is dus de helft van normaal. Dat hoort niet en vrijdag gaan ze het onderzoeken. Zeker na de test van vanmiddag met dezelfde auto, met dezelfde laatste update en waar het wel goed ging.

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Juancho schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:52:
Net weer mijn eigen P8 opgehaald en getest bij dezelfde 3 laadpalen... en ja hoor, het stopt gewoon weer keihard bij 10amp waardoor je dus slechts met 5 a 6kW laadt ipv 11. Maargoed, iig weten we nu dat het niet direct aan de palen ligt. Het gekke is wel dat onze P8 het vanmorgen goed deed bij de laadpaal op het werk van mijn partner (geen Allego) en ook laden bij de paal bij Volvo zelfs gaat goet.

Maargoed, dat is iets dat ze bij Volvo maar moeten zien op te lossen. Binnenkort een afspraak hiervoor. Excuses voor alle berichten hierover, maar ik dacht, wellicht hebben andere Allego gebruikers hier ook last van... ;)
Heb je wel dezelfde laadpas gebruikt bij je eigen auto en de test-auto? Want aan een laadpas kan ook een energiebesparings-profiel gekoppeld zijn (bijvoorbeeld als je in de Social-Charging app een keer je pasnummer ingevuld hebt). Dan geeft een paal ook minder vermogen af.

• Juancho
Ja dezelfde laadpas. En daar had ik nooit problemen mee. Of het toeval is of niet maar de auto kreeg de avond voor de problemen een software update OTA. Wellicht heeft dat iets gedaan. Maar dat zullen ze vrijdag wel uitzoeken dan.

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:12
[b]Juancho in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"Juancho schreef op woensdag 14 juli 2021

@wheli tja dan zie ik dat toch echt als een achteruitgang ipv dat we met mooie ontwikkelingen er juist op vooruit gaan. Meer trage palen betekent ook meer aanvragen voor palen en dat betekent weer minder normale parkeerplekken. En zoals jij ook vast weet in de Wipstrik (ik heb er ook jaren gewoond en zou er trouwens heel graag terugkeren dus mocht je nog wat weten... ;)) is er al een gedoe met parkeren. En hier in de nieuwbouwwijk wordt het ook voller en zie je meer elektrische auto's komen.

Ik denk dus dat je het probleem voorzichtig aan het verschuiven bent. En dan heb ik het maar niet over het ongemak van het langzame laden.
Dat denk ik niet. Dat ligt er maar aan of je je auto moet verplaatsen als hij vol is, of dat er gewoon parkeerplekken zijn met een lader. Vaak kun je traag laden nog via een app omzetten in snel laden, voor die mensen die dezelfde avond nog weg willen.

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:05

uFx

Ik ben nu druk bezig met het plannen van onze vakantie naar Frankrijk met onze 38 kWh Ioniq. Maar ik schrik even van de Franse laadpalen en hun tarief per minuut. En dan heb ik het niet alleen over de snelladers maar ook de AC-laders / destination chargers rekenen gewoon per minuut af. Een nachtje laden zit dan al snel op zo'n €70 :(

Ik heb nu een Maingau pas (wellicht handig voor kWh tarief bij Ionity i.pv. per minuut) en een Shell Recharge. Ik zou een Kiwhi pass toe kunnen voegen maar volgens mij wordt het daar in ieder geval niet goedkoper op :/. Iemand nog andere tips om hoge kosten te voorkomen?

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• Inspired
@uFx de meeste zijn toch gratis tussen 21:00 en 07:00?

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:05

uFx

Inspired schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:18:
@uFx de meeste zijn toch gratis tussen 21:00 en 07:00?
Dat is nieuwe informatie voor mij :) Maar dat kan ik zo ook nergens terug vinden in de info (bv. bij Shell Recharge in de app) dus hoe kan ik die info per laadpaal controleren?

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• Inspired
uFx schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:27:
[...]

Dat is nieuwe informatie voor mij :) Maar dat kan ik zo ook nergens terug vinden in de info (bv. bij Shell Recharge in de app) dus hoe kan ik die info per laadpaal controleren?
Als ik op chargemap/plugsurfing kijk dan is dat aan de orde bij de meeste palen. Bij NM zie ik dit idd niet terug maar neem aan dat ze dit wel zo hanteren. Al zou ik zelf voor de zekerheid een plugsurfing pas gebruiken op zo'n paal.

Paaltje van Reveo als voorbeeld;

Starting fees
3.300€ / charge

Reduced term free
From 21:00 to 07:00 (excluding starting fees and energy)

Occupancy fees
0.027€ / min after 01h00 of charge

Dus als je hem om 21 uur start en voor 7 uur wakker bent heb je hem voor EUR 3,30 vol. Tenminste, dat zou ik zeggen.

[ Voor 23% gewijzigd door Inspired op 14-07-2021 21:35 ]

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-01 12:42
Laadsnelheid - 47km/u. Wat is die voor raar concept? 8)7 Volvo? WV?
Waarom niet die snelheid gewoon in kWh aantonen (zoals Hyundai en Kia dat doen), of nog beter, mogelijk maken voor de rijder om zelf kiezen?

• Juancho
Usta schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:16:
Waarom niet die snelheid gewoon in kWh aantonen (zoals Hyundai en Kia dat doen), of nog beter, mogelijk maken voor de rijder om zelf kiezen?
Volvo idd en geen idee waarom het er zo staat. Is volgens mij wel aangehaald door de rijders op onze (lange) lijst van verbeterpunten.

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 15:05
uFx schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:04:
Ik ben nu druk bezig met het plannen van onze vakantie naar Frankrijk met onze 38 kWh Ioniq. Maar ik schrik even van de Franse laadpalen en hun tarief per minuut. En dan heb ik het niet alleen over de snelladers maar ook de AC-laders / destination chargers rekenen gewoon per minuut af. Een nachtje laden zit dan al snel op zo'n €70 :(

Ik heb nu een Maingau pas (wellicht handig voor kWh tarief bij Ionity i.pv. per minuut) en een Shell Recharge. Ik zou een Kiwhi pass toe kunnen voegen maar volgens mij wordt het daar in ieder geval niet goedkoper op :/. Iemand nog andere tips om hoge kosten te voorkomen?
Met de Franse Freshmile-pas kun je op veel plekken voor € 0,19 / kWh + € 0,01 / minuut AC laden, dan is het tijdstarief relatief klein. En omdat veel palen in Frankrijk met 22 kW kunnen laden gaat het ook met een 1-fase Ioniq relatief snel (7,2 kW).
Die Freshmile pas kost eenmalig € 4,99 en heb je in een paar dagen in huis. En is ook op een aantal 22 kW laadpalen in Nederland een voordelige laadpas als je je auto op tijd weer afkoppelt.

Andere optie is de ANWB-laadpas, die tot eind september in het buitenland dezelfde vaste AC-tarieven van € 0,38 /kWh + € 0,34 per laadsessie rekent als in Nederland. Die kun je voor € 1,95 aanvragen.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Opzich logisch imho, van Zoetermeer naar Düsseldorf en dan heeft de bestuurder ook een oplaadstop nodig, kun je net zo goed ff pluggen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• JeroenE
  • Niet online
Erasmo schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:46:
Opzich logisch imho, van Zoetermeer naar Düsseldorf en dan heeft de bestuurder ook een oplaadstop nodig, kun je net zo goed ff pluggen.
Natuurlijk, ik vind het geen slecht idee om daar te stoppen. Maar dan is dat dus vanwege de mensen en niet zo zeer vanwege de machine.

Het staat bovendien nogal vaag als je net je nieuwe routeplanner aanprijst die veel minder stops aangeeft dan een andere routeplanner.
Usta schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:16:
Laat Tesla het ook niet in km/h zien? Wellicht kan je het daar wel ergens opvragen in A.

Mijn (oude) Kia geeft alleen de verwachtte oplaadtijd aan. Niets A, kW of km/u. Enkel iets als "03:45u". Dat is vooral vervelend bij laadpalen die beginnen met een lage A en dan pas na een paar minuten meer A vrijgeven. De auto blijft dan de verwachtte oplaadtijd aangeven al zou je met die lage A blijven laden en herberekend dit niet met de nieuwe hogere A. Met andere woorden: de auto zegt 4 uur laden, maar hij is daadwerkelijk al vol na slechts 2 uur laden.

• Inspired
JeroenE schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:35:
[...]

..

Laat Tesla het ook niet in km/h zien? Wellicht kan je het daar wel ergens opvragen in A.

Mijn (oude) Kia geeft alleen de verwachtte oplaadtijd aan. Niets A, kW of km/u. Enkel iets als "03:45u". Dat is vooral vervelend bij laadpalen die beginnen met een lage A en dan pas na een paar minuten meer A vrijgeven. De auto blijft dan de verwachtte oplaadtijd aangeven al zou je met die lage A blijven laden en herberekend dit niet met de nieuwe hogere A. Met andere woorden: de auto zegt 4 uur laden, maar hij is daadwerkelijk al vol na slechts 2 uur laden.
Bij Tesla heb je inderdaad de keuze. Tussen km/h en A. Voordeel (vind ik) bij Tesla is dat hij de km/h obv de vaste EPA rating laat zien. Bij andere merken berekenen ze dit over de laatste 50/100 km oid. Daardoor is het lastig snel te zien wat nu precies het laadvermogen is. Al heb ik persoonlijk sterk voorkeur voor A.

• JeroenE
  • Niet online
@Inspired Als je niet met het gemiddelde verbruik van de gebruiker rekent lijkt het mij volkomen nutteloos om het in km/h te laten zien. Je wil dat dan toch juist wel zodat je kan uitrekenen dat je nog 30 minuten moet laden voor die laatste x kilometer? Als je dat doet op basis van een km/u die veel hoger is dan het daadwerkelijke verbruik dan heb je niet genoeg om op bestemming te komen.

Maar goed, persoonlijk zou ik ook veel liever A of kW zien. Wat wel kan in mijn EV is de auto op contact laten staan en dan de actieradius in de gaten houden. Maar dat is dus alleen nuttig bij een snellader waar je wel eens in de auto blijft zitten. Bij een standaard openbare laadpaal waar je uren wil laden heb je daar niet zo veel aan.

• jdbiggelaa
Wesco schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:45:
[...]

Met de Franse Freshmile-pas kun je op veel plekken voor € 0,19 / kWh + € 0,01 / minuut AC laden, dan is het tijdstarief relatief klein. En omdat veel palen in Frankrijk met 22 kW kunnen laden gaat het ook met een 1-fase Ioniq relatief snel (7,2 kW).
Die Freshmile pas kost eenmalig € 4,99 en heb je in een paar dagen in huis.
Één opmerking bij de Freshmile pas: je moet er eerst ‘laadtegoed’ op zetten en dat vind ik een nadeel…

• Inspired
JeroenE schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:00:
@Inspired Als je niet met het gemiddelde verbruik van de gebruiker rekent lijkt het mij volkomen nutteloos om het in km/h te laten zien. Je wil dat dan toch juist wel zodat je kan uitrekenen dat je nog 30 minuten moet laden voor die laatste x kilometer? Als je dat doet op basis van een km/u die veel hoger is dan het daadwerkelijke verbruik dan heb je niet genoeg om op bestemming te komen.

Maar goed, persoonlijk zou ik ook veel liever A of kW zien. Wat wel kan in mijn EV is de auto op contact laten staan en dan de actieradius in de gaten houden. Maar dat is dus alleen nuttig bij een snellader waar je wel eens in de auto blijft zitten. Bij een standaard openbare laadpaal waar je uren wil laden heb je daar niet zo veel aan.
Ten eerste gebruik ik alleen A, dus ik vind km/h sowieso waardeloos. :) Maar als dit de enige optie zou zijn had ik het liever met een constante en niet een verbruik van de laatste 50/100km. Leuk dat ik weet dat ik een laag verbruik had over de laatste 100km omdat ik een stuk 100 reed. Als ik daarna een stuk 130 heb in de bergen kan ik daar niet zoveel mee. Een beetje auto geeft volgens mij ook gewoon aan in de navi wat je verwachting is qua aankomst obv je route. Dus zelf uitrekenen obv km/h doe je toch niet. Voor mij is echt puur een indicator van de laadsnelheid. Als er dan twee variabelen zijn is dat heel lastig.

• Prullenbak84
Mijn auto (corsa e) geeft het ook in km/u aan, en rondt het nog ontzettend ruim af ook. Ik zie ook geen kW. Dat is best wel een beetje een misser. Maar aan de andere kant: op momenten dat dat me boeit, sta ik bij een snellader en die heeft een display.

Het is wat het is :)

• JeroenE
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:06:
Ten eerste gebruik ik alleen A, dus ik vind km/h sowieso waardeloos. :) Maar als dit de enige optie zou zijn had ik het liever met een constante en niet een verbruik van de laatste 50/100km.
Maar dat is omdat jij het dan gebruikt om alsnog op de A te kunnen komen. Als je het als autofabrikant in km/h aangeeft dan verwacht ik ook dat het gebaseerd is op het verbruik van die auto en niet een standaard omrekeningsfactor. In dat geval kan je het beter in A of kW aangeven.
Leuk dat ik weet dat ik een laag verbruik had over de laatste 100km omdat ik een stuk 100 reed. Als ik daarna een stuk 130 heb in de bergen kan ik daar niet zoveel mee.
Tuurlijk, je moet altijd zelf een beetje na blijven denken. Andersom kan natuurlijk ook. Als jij net 130 km/h hebt gereden en je gaat daarna 80 km/h rijden kom je ook verder dan je auto aangeeft dat je kan rijden.
Een beetje auto geeft volgens mij ook gewoon aan in de navi wat je verwachting is qua aankomst obv je route.
Nou, mijn auto is dan geen auto want dat doet hij zeker niet. Die kijkt echt niet wat de max snelheid is en ook niet of je heuvel op of heuvel af gaat.

Dat is dan nog afgezien van het feit dat de navi in mijn auto hopeloos achter loopt. Ik ken behalve Tesla rijders eerlijk gezegd niemand die de navi van zijn auto gebruikt. Iedereen doet dat via de telefoon (soms wel via het scherm van de auto).

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Toch gebruik ik de Tomtom in de Zoe best wel vaak. Vind het prettig werken, omdat deze ook rekening houdt met je SoC. Zelf allerlei Points Of Interest van o.a. gratis laders en fastfoodrestaurants in Europa aan toegevoegd, zitten ook veel andere POI's zoals hotels, etc in wat in het buitenland soms best eens van pas komt als je ergens in de middle of nowhere de dichtsbijzijnde supermarkt zoekt.

Natuurlijk, na een paar jaar loopt het kaartmateriaal wat achter, onderhoudsupdates en laadpalen updates zijn gratis en ik heb na 5 jaar nu 1x voor €49 een nieuw SD kaartje met recente kaarten gekocht.

• DeGroteMuis
@JeroenE Ik snap de logica van @Inspired wel. Mij boeit het echt niet hoeveel km ik bijlaad volgens de auto in een specifiek tijdvak. Zie dan liever de laadstroom in A of kW bij een DC lader of tijd tot laadgrens / vol bij AC. Als dat niet kan, dan liever km/h laadsnelheid met een vaste factor van A naar km/h. Dat zegt meer over de laadsnelheid voor mijn gevoel. Voor de range volgens GoM wel liever variabel verbruik.

@Hachy 49 euro maar? Jaloers! Ik heb een eGolf met 'gratis' kaartupdates, alleen heeft VW besloten de nieuwste kaartupdate groter te maken dan op de SD past. De oplossing van Pon? Koop maar een nieuwe SD, volgens de dealer 109 euro.
Pagina: 1 ... 70 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.