"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock
Aha, dan is het bij die palen blijkbaar anders. Dat komt er van als er geen duidelijke afspraken zijn. Net zoals bij sommige laadpalen het wegdek groen is maar bij een andere weer blauw (naast antuurlijk helemaal geen afwijkende kleur of een wit kruis).Slasher schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:57:
Zo trof ik de laadpaal aan na het laden
Bij die laadpaal gaat (neem ik aan) het derde ledje van boven aan (de batterij met de bliksemschicht) als je aan het laden bent. Ben wel benieuwd welke kleur dat dan is.
Dat zou kunnen maar dan moeten ze voor één locatie een afrekensysteem ontwikkelen en alle aanpassingen doen en die investering verdienen ze daar vast niet terug. En toevallig was er onlangs in het nieuws dat de Duitse verkeersminister de SuC's toegankelijk wil hebben voor alle EV's. We gaan het zien, of niet.Sheean schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 06:30:
[...]
Het lijkt erop dat het gaat om slechts één supercharger station in Noorwegen. Uit de comments:
[...]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Over twee weken ga ik naar zuid Frankrijk (Var) en ik moet ABRP handmatig wat tussenstops geven om te zorgen dat deze over Luxemburg gaat en niet over Parijs en daarmee 1,5uur kortere reistijd. Via booking.com een hotel halverwege uitgezocht met laadmogelijkheid en via Trivago gezien dat rechtstreeks bij hotel boeken goedkoper was (wordt tijd dat Trivago zijn filters uitbreid). Met de E Niro en de de nieuwe Ionity in Wellin en Hauconcourt is het nu een eenvoudige EV rit, in tegenstelling tot vorig jaar toen ik als EV newbie strande in Noord Frankrijk bij een straatpaal met een ver lege Nirofewips schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:59:
[Afbeelding]
Even ter lering ende vermaak, met @Spiller op pad naar Spanje komende week in de classic IONIQ, nog één keertje globetrotten met 28kWh, vrij hilarisch waar ABRP mee komt, waarschijnlijk negeren we bijna alles. Je kunt ons stap voor stap volgen op Polarsteps als je nieuwsgierig bent of we ons ook ergens wél aan het advies houden.
Je verwacht 1,5 uur sneller te zijn of is dit obv de ABRP route ook echt zo? In dat laatste geval zou ik een melding maken op het forum. Kun je de twee routes delen? 1,5 uur is wel een heel groot verschil, dan zou ABRP ook zeker die route moeten kiezen.wortelsoft schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 07:39:
[...]
Over twee weken ga ik naar zuid Frankrijk (Var) en ik moet ABRP handmatig wat tussenstops geven om te zorgen dat deze over Luxemburg gaat en niet over Parijs en daarmee 1,5uur kortere reistijd. Via booking.com een hotel halverwege uitgezocht met laadmogelijkheid en via Trivago gezien dat rechtstreeks bij hotel boeken goedkoper was (wordt tijd dat Trivago zijn filters uitbreid). Met de E Niro en de de nieuwe Ionity in Wellin en Hauconcourt is het nu een eenvoudige EV rit, in tegenstelling tot vorig jaar toen ik als EV newbie strande in Noord Frankrijk bij een straatpaal met een ver lege Niro
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Beetje laat, maar er zijn speciale stoeptegels waar niemand last van heeft. In sommige gemeenten worden die op verzoek en tegen betaling voor jou gelegd. Het is alleen wat werk om te regelen.niki_lauda schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:30:
[...]
Het is anders wel de taak van de gemeente om ALLE burgers te faciliteren.
Als het goed is kies je een gemeenteraad. Die maakt regels en weegt daarbij alle voor en tegens af namens alle inwoners en bedrijven.
Ik denk dat al die kabelgootjes etc verrekte onhandig zijn voor de onkruidmachines, rolstoelers en de mensen die slecht ter been zijn.
Volgend jaar mag je weer stemmen voor een gemeenteraad dus.....
In die gemeente zijn ook weinig openbare laadpalen. Het is één van twee, vermoed ik.
Denk zeker dat zoiets moet kunnen https://www.struykverwoin...novatie-ev-kabelgoottegelDDDikkiedik schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 08:56:
[...]
Beetje laat, maar er zijn speciale stoeptegels waar niemand last van heeft. In sommige gemeenten worden die op verzoek en tegen betaling voor jou gelegd. Het is alleen wat werk om te regelen.
In die gemeente zijn ook weinig openbare laadpalen. Het is één van twee, vermoed ik.
Ik heb de tussenpunten verwijderd en ze hebben het gerepareerd, hij pakt nu automatisch de kortere route. Eerst moest ik altijd Hauconcourt zelf er tussen zetten.Inspired schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 08:51:
[...]
Je verwacht 1,5 uur sneller te zijn of is dit obv de ABRP route ook echt zo? In dat laatste geval zou ik een melding maken op het forum. Kun je de twee routes delen? 1,5 uur is wel een heel groot verschil, dan zou ABRP ook zeker die route moeten kiezen.
Dit was, als newbie EV rijder, ook mijn indruk na wat spielerij met diverse apps naast elkaar open te hebben voor een planning naar Midden-West Frankrijk.fewips schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 00:06:
[...]
ABRP kan vrij geniaal zijn als ze je auto goed kennen (is bij de classic IONIQ het geval) maar het territorium maakt ontzettend veel uit. In Duitsland kun je er prachtige planningen mee maken die je naar wens kunt instellen (hoeveel stalls, welke provider, ga zo maar door). Dit speelt in landen als Frankrijk en Spanje eigenlijk totaal niet: je moet hopen op IONITY (en soms Total, Allego, vanaf november: Fastned) en in Spanje ben je al blij met 50kW (ook al kun je inmiddels naar Madrid op basis van IONITY, áls je een grote accu hebt).
Wij gaan ook helemaal los op pad, beetje in Chargemap kijken (Electromaps in Spanje) en dan lekker met Waze pielen om het slimste weggetje naar de volgende lader te scoren, en zo voorts, en zo verder. Mooie dagen op komst!
Ik denk dat ik zelf een planning en overzichtje maak met afstanden die ik wil rijden en een paar opties van snelladers erbij per stop, zodat ik steeds kan kiezen iets eerder te stoppen of nog wat door te rijden.
Op die manier van snellader naar snellader, met ABRP als hulpje erbij.
Zoals met alle tools, gewoon zelf blijven nadenken en de tool niet een te grote plaats geven :-)
Dat is helemaal in lijn met wat vanmorgen tijdens mijn normale rondje wandelen zag bij diverse merken laadpalen en ladende auto's na een hele nacht. Ik kan me niet voorstellen dat een Tesla Model 3 niet vol is na een nacht laden.Slasher schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:57:
[...]
Zo trof ik de laadpaal aan na het laden
[Afbeelding]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Zou het al niet kunnen dat Tesla dit soort betaalsystemen toch al nodig gaat hebben voor destination chargers? Maar vroeg of laat zal er vast een deel wel openbaar komen, al dan niet onder politieke druk.PeterZ(on) schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 07:35:
[...]
Dat zou kunnen maar dan moeten ze voor één locatie een afrekensysteem ontwikkelen en alle aanpassingen doen en die investering verdienen ze daar vast niet terug. En toevallig was er onlangs in het nieuws dat de Duitse verkeersminister de SuC's toegankelijk wil hebben voor alle EV's. We gaan het zien, of niet.
Ik heb er met onze ChaDeMo-auto toch geen klap aan
"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock
In dat artikel hebben ze het dan wel over een derde generatie Wall Connector, dus bij de reeds bestaande zal dat niet werken lijkt mij. En dan is het de vraag of dat systeem bij de SuC's wel werkt. EM heeft het laden van niet Tesla EV's al eens aangeboden dus de wil is er om het voor anderen open te stellen.Sheean schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:12:
[...]
Zou het al niet kunnen dat Tesla dit soort betaalsystemen toch al nodig gaat hebben voor destination chargers? Maar vroeg of laat zal er vast een deel wel openbaar komen, al dan niet onder politieke druk.
Ik heb er met onze ChaDeMo-auto toch geen klap aan
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Via een webportal oid moet het wel te doen zijn. Gewoon overal één stall vrij zetten om van het gemiep af te zijn. 1 EUR per kWh en zo druk zal het niet worden.PeterZ(on) schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 07:35:
[...]
Dat zou kunnen maar dan moeten ze voor één locatie een afrekensysteem ontwikkelen en alle aanpassingen doen en die investering verdienen ze daar vast niet terug. En toevallig was er onlangs in het nieuws dat de Duitse verkeersminister de SuC's toegankelijk wil hebben voor alle EV's. We gaan het zien, of niet.
Poeh dit zou ik echt niet kunnen. Lijkt me vreselijk stressen in onze volvo xc40 P8. Ik irriteer me nu al behoorlijk bij een langere rit in Nederland waar Google Maps (XC40 heeft Android Automotive) met de meest idiote voorstellen komt om te laden. Dus laat staan in het buitenland waar de laadvoorzieningen al stukken minder zijn.fewips schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 00:06:
Wij gaan ook helemaal los op pad, beetje in Chargemap kijken (Electromaps in Spanje) en dan lekker met Waze pielen om het slimste weggetje naar de volgende lader te scoren, en zo voorts, en zo verder. Mooie dagen op komst!
In december gaan we nog naar de ardennen en dan ben ik van plan de auto zo laat mogelijk maar wel voor de grens met België weer vol te laden.
Ik dacht dat ABRP juist geweldig was voor dat soort buitenlandse tripjes? Maar niet dus?
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Er zullen altijd uitzonderingen zijn maar ik vind ABRP prima.Juancho schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:45:
[...]
Poeh dit zou ik echt niet kunnen. Lijkt me vreselijk stressen in onze volvo xc40 P8. Ik irriteer me nu al behoorlijk bij een langere rit in Nederland waar Google Maps (XC40 heeft Android Automotive) met de meest idiote voorstellen komt om te laden. Dus laat staan in het buitenland waar de laadvoorzieningen al stukken minder zijn.
In december gaan we nog naar de ardennen en dan ben ik van plan de auto zo laat mogelijk maar wel voor de grens met België weer vol te laden.
Ik dacht dat ABRP juist geweldig was voor dat soort buitenlandse tripjes? Maar niet dus?
Tegenwoordig heb je al best veel keus:
GoingElectric, ANWB, ABRP, Pump, Chargemap routeplanner.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Ik denk dat als Tesla gedwongen wordt, door maatschappelijke ontwikkelingen of van overheidswege, hun netwerk open te stellen zullen ze dit echt niet op zo'n kinderachtige manier (mogen) doen. Wat ik in video's van YT'bers zie is dat er vaak maar enkele stalls bezet zijn en de rest staat gewoon niks te doen, uitzonderingen daargelaten. Met een kleine toeslag op de kWh prijs die Tesla rijders betalen maar goedkoper dan andere aanbieders kunnen ze m.i. goed verdienen.Inspired schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:29:
[...]
Via een webportal oid moet het wel te doen zijn. Gewoon overal één stall vrij zetten om van het gemiep af te zijn. 1 EUR per kWh en zo druk zal het niet worden.
Tesla wil helemaal niet verdienen aan andere BEV rijders. (Ook niet aan Tesla rijders bij SuCs trouwens.) Dit is juist een USP van ze. Ionity moet het prima zelf kunnen redden. Als Tesla de SuCs open gaat zetten gaan die helemaal niks meer doen. Nee, 1 stall en 1 EUR per kWh lijkt me prima.PeterZ(on) schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:03:
[...]
Ik denk dat als Tesla gedwongen wordt, door maatschappelijke ontwikkelingen of van overheidswege, hun netwerk open te stellen zullen ze dit echt niet op zo'n kinderachtige manier (mogen) doen. Wat ik in video's van YT'bers zie is dat er vaak maar enkele stalls bezet zijn en de rest staat gewoon niks te doen, uitzonderingen daargelaten. Met een kleine toeslag op de kWh prijs die Tesla rijders betalen maar goedkoper dan andere aanbieders kunnen ze m.i. goed verdienen.
Ik zou persoonlijk even 30 mins gaan zitten thuis achter je laptop en je route uitstippelen met voor elke stop een backup lader. Je kan dit gewoon allemaal alvast in je P8 instellen als locaties. ABRP is hier prima voor.Juancho schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:45:
[...]
Poeh dit zou ik echt niet kunnen. Lijkt me vreselijk stressen in onze volvo xc40 P8. Ik irriteer me nu al behoorlijk bij een langere rit in Nederland waar Google Maps (XC40 heeft Android Automotive) met de meest idiote voorstellen komt om te laden. Dus laat staan in het buitenland waar de laadvoorzieningen al stukken minder zijn.
en hopen dat google doorgaat met updaten. ik vond het wel leuk om te doen. Beetje vakantie voorpret. gelijk gekeken wat er te eten is, te doen is voor de kids, welk type laders (zijn er meer dan 1 ivm drukte, en via chargeprice.app gekeken met welke laadpas ik het goedkoopst kon laden.
Vind je dit teveel werk (en ik weet ondertussen best hoe je denkt over het systeem
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Voor Duitstalige landen geeft de website schnellladepark.app ook een goed overzicht. De huidige bezetting kun je het best zien op ABRP of de app van eigenaar van de stations zoals FastNed, Ionity etc. Verder kijk ik veel op Chargeprice.app. Iedereen heeft zo zijn voorkeur.Hachy schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:57:
Ik gebruik altijd een paar en dan in de praktijk wijkt het toch altijd af.
[ Voor 10% gewijzigd door ARR63 op 25-06-2021 15:17 ]
Ik denk ook dat we dan zoiets krijgen, zodat als de nood aan de man is, men terecht kan. En dan is een euro per kWh nog vrij schappelijk.Inspired schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:13:
[...]
Tesla wil helemaal niet verdienen aan andere BEV rijders. (Ook niet aan Tesla rijders bij SuCs trouwens.) Dit is juist een USP van ze. Ionity moet het prima zelf kunnen redden. Als Tesla de SuCs open gaat zetten gaan die helemaal niks meer doen. Nee, 1 stall en 1 EUR per kWh lijkt me prima.Kunnen andere BEV rijders er in noodgevallen laden en heb ik gewoon nog plek in de vakanties.
Maar ipv 1 stall, denk ik dat logischer zou zijn: je kan terecht zolang er nog minstens 1 andere stall vrij is (zodat als er een Tesla arriveert, die wel direct kan laden).
Ik moest wel nog even een N toevoegen aan de naam: https://www.schnellladepark.app
Pfff 100 euro boete, betaal gewoon parkeerkosten maar dit schijnt een laadpaal te zijn voor andere voertuigen? Autodelen het zegt mij niets?? Staat ook niet dat andere voertuigen hier niet mogen staan . #arnhem #gemeentearnhem #parkeerbeleid pic.twitter.com/ORM1RSB0hc
— Vincent Kleingeerts (@UitZwolle) 24 juni 2021
[ Voor 27% gewijzigd door Hachy op 25-06-2021 15:08 ]
Belachelijk om hierop te bekeuren! Moet je ook maar net weten dat Amber een autodeelplatform is. Straks plakken ze overal stickertjes op en moet je maar raden of je mag laden of niet.Hachy schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:07:
Interessant, laadpalen alleen voor Ambers met kennelijk strenge handhaving.
[Twitter]
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
Voor mij is dat een back-up vakantiepas, dus wil er eigenlijk vooraf geen tegoed opzetten.
De laadpas staat gekoppeld aan de creditcard maar er moet toch een soort tegoed op staan.
Q: Kan ik dat tegoed toevoegen als ik bij een paal sta en de pas nodig heb (m.a.w.: is het direct beschikbaar)
Q: Wordt het tegoed ook daadwerkelijk afgeschreven of is het een soort reservering op de CC?
P - autodelen is anders vrij duidelijk. Maar dan "alleen elektrische auto's" maakt het weer zeer verwarrend. Dat had beter "alleen elektrische deelauto's" moeten zijn maar daar was zeker geen ruimte meer voorHyena schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:14:
[...]
Belachelijk om hierop te bekeuren! Moet je ook maar net weten dat Amber een autodeelplatform is. Straks plakken ze overal stickertjes op en moet je maar raden of je mag laden of niet.
Bedankt!DeGroteMuis schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:21:
Handige, dank je @ARR63 Zo te zien een combinatie uit verschillende bronnen die zo op het oog aardig compleet is en wat zuilen die chargemap miste wel toont. Ik zal die bij het volgende ritje door D eens testen.
Ik moest wel nog even een N toevoegen aan de naam: https://www.schnellladepark.app
Ik heb het aangepast. Op deze site staat veel informatie over lopende storingen in laadpalen, wat ik persoonlijk erg handig vind.
De benchmark prijstransparantie laadinfrastructuur is definitief.
Was best een pittig klusje.
https://www.nklnederland....ek-laden-op-de-goede-weg/
Dat P-autodelen bord is wel duidelijk, maar ik vraag me af hoe rechtsgeldig. Ik kan daar zo even gauw niet echt uitsluitsel over vinden...Het lijkt er alleen wel op dat je daar inderdaad alleen met een deelauto mag parkeren, dus is de boete min of meer terecht.knakworst schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:19:
[...]
P - autodelen is anders vrij duidelijk. Maar dan "alleen elektrische auto's" maakt het weer zeer verwarrend. Dat had beter "alleen elektrische deelauto's" moeten zijn maar daar was zeker geen ruimte meer voor
Maar dan die oranje stickertjes die oranje stickertjes. Zelfs al zou het wettelijk gezien inderdaad alleen een parkeerplaats voor deelauto's zijn, dan nog is dat voor iedere deelauto, toch? Of mag je gewoon als merk stickertjes op onderborden plakken? Want dan ga ik even een paar opel-stickertjes halen voor op het "P- alleen opladen electrische voertuigen"-bord hier in de straat. Superhandig!
[ Voor 27% gewijzigd door Prullenbak84 op 25-06-2021 15:50 ]
Wel veel tekst voor de late vrijdagmiddag. Ik ga hier van het weekend wel even voor zittenHachy schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:41:
Eindelijk mag ik deze link delen:
De benchmark prijstransparantie laadinfrastructuur is definitief.
Was best een pittig klusje.
https://www.nklnederland....ek-laden-op-de-goede-weg/
Ja, je kan tegoed toevoegen als je de pas nodig hebt. Let wel op het minimum saldo dat nodig is (normaal zon 20 eur).RandomNick schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:17:
Iemand ervaring met de werking van prepaid bij Freshmile?
Voor mij is dat een back-up vakantiepas, dus wil er eigenlijk vooraf geen tegoed opzetten.
De laadpas staat gekoppeld aan de creditcard maar er moet toch een soort tegoed op staan.
Q: Kan ik dat tegoed toevoegen als ik bij een paal sta en de pas nodig heb (m.a.w.: is het direct beschikbaar)
Q: Wordt het tegoed ook daadwerkelijk afgeschreven of is het een soort reservering op de CC?
Bij mij wordt het geld gelijk afgeschreven.
Dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo leuk om te horen. Ik ga volgende maand richting Parijs met de voiture electrique en dacht op ABRP te kunnen vertrouwen...AMARONE schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 23:50:
[...]
ik zat te kijken om naar portugal te rijden en ABRP kwam ook met de meest onlogische punten om te laden, 15 minuten van de snelweg om met 22kw te laden. Ik denk dat ik gewoon bij elke stop de volgende al vastpin ipv het helemaal aan het begin te plannen.
Wat kan ik dan het beste doen om mijn laadpunten goed vantevoren te plannen??
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Gewoon ABRP gebruiken.Tijgert schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:07:
[...]
Dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo leuk om te horen. Ik ga volgende richting Parijs met de voiture electrique en dacht op ABRP te kunnen vertrouwen...
stap 1: schets de route die je wilt nemen met eventuele overnachting.Tijgert schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:07:
[...]
Dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo leuk om te horen. Ik ga volgende maand richting Parijs met de voiture electrique en dacht op ABRP te kunnen vertrouwen...
stap 2: plan de route met iets zoals ABRP/Pump route planner/going electric/ chargemap route planner / weet ik veel wat voor meer routeplanners er zijn.
stap 3: kijk op https://plugshare.com/ naar de laders die langs je geschetste route staan en sla deze op in je favoriete navigatieapplicatie. zo kun je zien wat voor "uitwijkmogelijkheden" en/of "kapotte laders" die wellicht langs je route staan die ABRP en co graag willen gebruiken
iets in deze richting
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Gewoon stickertje eraf schrapen...Hyena schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:14:
[...]
Belachelijk om hierop te bekeuren! Moet je ook maar net weten dat Amber een autodeelplatform is. Straks plakken ze overal stickertjes op en moet je maar raden of je mag laden of niet.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Vind ik ook wel fijn idd, want dan hoef jij ook niet naar een andere laadpaal die net die paar kWh sneller laadt dan de Tesla paal. Geeft de niet-Tesla rijders ook weer meer ruimte bij de Fastned, Shell en Ionity palen.Inspired schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:13:
[...]
Tesla wil helemaal niet verdienen aan andere BEV rijders. (Ook niet aan Tesla rijders bij SuCs trouwens.) Dit is juist een USP van ze. Ionity moet het prima zelf kunnen redden. Als Tesla de SuCs open gaat zetten gaan die helemaal niks meer doen. Nee, 1 stall en 1 EUR per kWh lijkt me prima.Kunnen andere BEV rijders er in noodgevallen laden en heb ik gewoon nog plek in de vakanties.
Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.
Ook hiervoor geldt: er zijn nog weinig uniforme borden.DDDikkiedik schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:47:
Sorry hoor, maar als je niet weet wat autodelen is, dan ben je ook wel erg slecht op de hoogte. En als je dan desondanks daar parkeert, zie je gewoon iets belangrijks over het hoofd. Dat lijkt me nou niet iets om je over op te winden.
Het p bord met daarop "autodelen" klopt niet. Dat zou op een onderbord moeten staan.
Verder lees je hier en daar ook dat de aanbieder (zoals amber) genoemd kan worden bij het bord, maar wat nu als je een deelauto van een andere aanbieder (sharenow ood) hebt?
Wise enough to play the fool
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Gebeurt natuurlijk al veel langer met bijvoorbeeld Greenwheels. Gereserveerde parkeerplaatsen zelfs in het centrum van Amsterdam. Ik had dat woord autodelen niet eens gezien. Zat alleen naar die Amber stickertjes te kijken. Maar ik kan mij wel voorstellen dat het er niet makkelijker op wordt zo. Wat wel handig is aan die laadplekken is dat ze gelijk af zijn van het kleef probleem. Nu zet iemand zo'n deelauto aan het eind van de gebruikers periode aan een laadpaal voor 3 dagen en dient een buurt bewoner van het betreffende platvorm de auto weg te halen. En dat gebeurt dus niet tijdig.Tom Paris schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 23:56:
Dat de gemeente (elektrisch) autodelen bevordert lijkt me positief, maar dat ze daarvoor de openbare ruimte reserveren voor een enkele commerciële partij vind ik dubieus....
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
Parijs is geen probleem. Ik schrok meer van de punten tussen Parijs en Portugal, kan ook zijn dat ik het allemaal te snel heb ingevuld.Tijgert schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:07:
[...]
Dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo leuk om te horen. Ik ga volgende maand richting Parijs met de voiture electrique en dacht op ABRP te kunnen vertrouwen...
Waarom zou dat moeten? Je hebt ook op andere P borden teksten staan (en dus niet per se op een onderbord), zoals "taxi", "treintaxi", "carpool", "vergunninghouders" etc.teacher schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 23:19:
Ook hiervoor geldt: er zijn nog weinig uniforme borden.
Het p bord met daarop "autodelen" klopt niet. Dat zou op een onderbord moeten staan.
Tja, dan is de vraag of een sticker met logo voldoende is. In mijn woonplaats staat er dan weer letterlijk "Amber" op een onderbord en geen sticker met een logo.Verder lees je hier en daar ook dat de aanbieder (zoals amber) genoemd kan worden bij het bord, maar wat nu als je een deelauto van een andere aanbieder (sharenow ood) hebt?
Een granny charger hoort thuis aan een stroomkring die op 16A is afgezekerd.wheli schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:54:
@bruneelm please educate me. Je bent behoorlijk denigrerend, beetje triest. Toe aan vakantie?
Waarom kan de Granny charger met 3.5 kW, 16A, niet via een schuko adapter aangesloten worden?
Met een adapter ga je die aan een 32A afgezekerde kring hangen. Echter hetgeen aan die 32 A kring hangt kan maar 16A goed verwerken
Veiligheid dus. Of misschien cru geformuleerd: moet het een kring zijn met een zekering?
Want elk apparaat in huis zit op een groep in overeenstemming met zijn max vermogen? Dit is volgens mij redelijke onzin. Een granny van max 10A mag dus ook niet op een 16A groep? En mijn telefoonlader van 150mA? Waar moet die op?bruneelm schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:03:
[...]
Een granny charger hoort thuis aan een stroomkring die op 16A is afgezekerd.
Met een adapter ga je die aan een 32A afgezekerde kring hangen. Echter hetgeen aan die 32 A kring hangt kan maar 16A goed verwerken
Veiligheid dus. Of misschien cru geformuleerd: moet het een kring zijn met een zekering?
Nochtans laad ik op diverse plaatsen via een 32A CEE stekker en mijn mobiele go-eCharger Wallbox 1f 32A. Bijna al mijn apps hebben die stekker ook als filter.
Hoe kortzichtig!
nee, dat bedoel ik niet. Maar een discussie over welke zekering er op een groep zou moeten zitten is niet voor dit topic, dat snap je zelf ook wel. Met kortzichtigheid heeft het iig niets te maken.
[ Voor 29% gewijzigd door teacher op 26-06-2021 19:48 ]
Nextcharge heeft er ook één tegenwoordig. Kan ook op Android Auto.Hachy schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:57:
Ik gebruik altijd een paar en dan in de praktijk wijkt het toch altijd af.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Parijs is echt een ramp met een EV zoals ik afgelopen weken als Newbee heb ervaren. Mijn redding was een nieuw Total laadplein in La Défense: een hele serie HPC’s met een dak, een winkeltje en een toilet pour madame 👍😊wortelsoft schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 07:39:
[...]
Over twee weken ga ik naar zuid Frankrijk (Var) en ik moet ABRP handmatig wat tussenstops geven om te zorgen dat deze over Luxemburg gaat en niet over Parijs en daarmee 1,5uur kortere reistijd. Via booking.com een hotel halverwege uitgezocht met laadmogelijkheid en via Trivago gezien dat rechtstreeks bij hotel boeken goedkoper was (wordt tijd dat Trivago zijn filters uitbreid). Met de E Niro en de de nieuwe Ionity in Wellin en Hauconcourt is het nu een eenvoudige EV rit, in tegenstelling tot vorig jaar toen ik als EV newbie strande in Noord Frankrijk bij een straatpaal met een ver lege Niro
Op de weg terug uit midden Frankrijk via Reims en Charleroi ook bijna in Noord Frankrijk gestrand op een ‘aire’ langs de autoweg: één hele laadpaal van 50 kW in een omtrek van 100 km en bezet met een hybride Volvo die al lang klaar was met laden. Enige keus: wachten….
Uiteindelijk met een mannetje van het restaurant in oranje vest het hele terras en restaurant afgezocht om de eigenaar te vinden. Een jonge Belg met twee kleuters meldde zich als eigenaar en haalde zijn auto weg zodat ik na één uur wachten eindelijk aan de lader kon 😬
Bij de laatste laadstop in België bij Brussel twee nieuwe HPC’s waarvan één bezet en de andere ‘en panne’. Op Chargemap waren ze beide groen. De ‘helpdesk’ was heel vriendelijk, maar kreeg de 2e HPC niet aan de praat. Na nog eens 20 minuten vertrok de buurman, zodat ik aan het laden kon.
Conclusies voor mezelf: deze route is weliswaar minder druk qua verkeer, maar de laadinfrastructuur niet geschikt voor vlot doorreizen.
Ik adviseer mensen nu meestal maar niet de grote wegen te nemen maar een mooie Route Nationale, daar heb je gewoon meer kans op snelladers die wel goed werken. Vanaf Lyon en zuidelijker is het beter. Vooral het stuk ten noorden en noordoosten van Frankrijk blijft drama. De chargemap comments bij de snelladers zijn daar goud waard.
Bij dat grote wilde zwijn beeld? Daar heb ik een jonge Belgisch stel juist blij gemaakt, ik moest maar een beetje laden en ik had ze eerder ingehaald terwijl ze langzaam over de snelweg reden en duidelijk energie aan het besparen waren. Toen ze aankwamen had ik genoeg voor de volgende lader en heb mijn auto weggehaald.jdbiggelaa schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:37:
[...]
Parijs is echt een ramp met een EV zoals ik afgelopen weken als Newbee heb ervaren. Mijn redding was een nieuw Total laadplein in La Défense: een hele serie HPC’s met een dak, een winkeltje en een toilet pour madame 👍😊
Op de weg terug uit midden Frankrijk via Reims en Charleroi ook bijna in Noord Frankrijk gestrand op een ‘aire’ langs de autoweg: één hele laadpaal van 50 kW in een omtrek van 100 km en bezet met een hybride Volvo die al lang klaar was met laden. Enige keus: wachten….
Uiteindelijk met een mannetje van het restaurant in oranje vest het hele terras en restaurant afgezocht om de eigenaar te vinden. Een jonge Belg met twee kleuters meldde zich als eigenaar en haalde zijn auto weg zodat ik na één uur wachten eindelijk aan de lader kon 😬
Bij de laatste laadstop in België bij Brussel twee nieuwe HPC’s waarvan één bezet en de andere ‘en panne’. Op Chargemap waren ze beide groen. De ‘helpdesk’ was heel vriendelijk, maar kreeg de 2e HPC niet aan de praat. Na nog eens 20 minuten vertrok de buurman, zodat ik aan het laden kon.
Conclusies voor mezelf: deze route is weliswaar minder druk qua verkeer, maar de laadinfrastructuur niet geschikt voor vlot doorreizen.
Klopt! Goede daad :-) !wortelsoft schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:09:
[...]
Bij dat grote wilde zwijn beeld? Daar heb ik een jonge Belgisch stel juist blij gemaakt, ik moest maar een beetje laden en ik had ze eerder ingehaald terwijl ze langzaam over de snelweg reden en duidelijk energie aan het besparen waren. Toen ze aankwamen had ik genoeg voor de volgende lader en heb mijn auto weggehaald.
Dit vind ik de beste tip die je kunt krijgen, zeker als je naar/door Frankrijk gaat!Coasterfreak schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:12:
[...]
stap 1: schets de route die je wilt nemen met eventuele overnachting.
stap 2: plan de route met iets zoals ABRP/Pump route planner/going electric/ chargemap route planner / weet ik veel wat voor meer routeplanners er zijn.
stap 3: kijk op https://plugshare.com/ naar de laders die langs je geschetste route staan en sla deze op in je favoriete navigatieapplicatie. zo kun je zien wat voor "uitwijkmogelijkheden" en/of "kapotte laders" die wellicht langs je route staan die ABRP en co graag willen gebruiken
iets in deze richting
Ik doe een lange trip nooit enkel op ABRP maar stippel de route eerst thuis uit. Ik zorg dat ik alle snelladers als favoriet in de navigatie zet met eventueel een 2e keus daarbij. Als het dan toch nog mis gaat pak ik Plugshare of de nieuwe app Pump er bij.
Yep... Als je niet wilt voorbereiden dan leer je het waarschijnlijk 'the hard way'.Inspired schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:18:
Er gaan toch de nodige nieuwe BEV rijders stranden zo in Frankrijk deze zomer zou je zeggen. Niet elke rijder gaat met ABRP bezig, en leest dit soort fora. Nog wel een weg af te leggen zo om iedereen in een BEV te krijgen & te houden.
De franse slag?RandomNick schreef op zondag 27 juni 2021 @ 07:28:
Puur uit interesse.. Wat is de reden dat er in FR vaak HPC's buiten gebruik zijn? Bij mij onstaat het beeld dat het gros van de tijd ca. 50% vd laders daadwerkelijk beschikbaar is. Zijn die dingen zo onderhoudsintensief? Lijkt me in de exploitatie nogal een winst killer als er steeds een aantal uren/dagen niet geleverd kan worden totdat er weer een monteurke is geweest.
Er zijn een paar incidenten geweest met overhitting / brand met een bepaald merk snelladers. Toen zijn alle laders van dat merk uitgezet. De leverancier zegt dat het komt door slecht onderhoud en de configuratie van de laadpaal en zegt dat ze vrij simpel weer online kunnen krijgen. De beheerder wil daar niet aan, wat volgens sommigen komt, omdat de moederbedrijven concurrenten zijn.RandomNick schreef op zondag 27 juni 2021 @ 07:28:
Puur uit interesse.. Wat is de reden dat er in FR vaak HPC's buiten gebruik zijn? Bij mij onstaat het beeld dat het gros van de tijd ca. 50% vd laders daadwerkelijk beschikbaar is. Zijn die dingen zo onderhoudsintensief? Lijkt me in de exploitatie nogal een winst killer als er steeds een aantal uren/dagen niet geleverd kan worden totdat er weer een monteurke is geweest.
https://www.ad.nl/auto/op...langs-autoroute~aefa01e7/
Apart artikel... Dus 87% van de snelladers waren 15 maanden geleden uitgeschakeld... wat is de situatie nu dan? Is er iets veranderd of verbeterd?wortelsoft schreef op zondag 27 juni 2021 @ 07:43:
[...]
Er zijn een paar incidenten geweest met overhitting / brand met een bepaald merk snelladers. Toen zijn alle laders van dat merk uitgezet. De leverancier zegt dat het komt door slecht onderhoud en de configuratie van de laadpaal en zegt dat ze vrij simpel weer online kunnen krijgen. De beheerder wil daar niet aan, wat volgens sommigen komt, omdat de moederbedrijven concurrenten zijn.
https://www.ad.nl/auto/op...langs-autoroute~aefa01e7/
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Ze staan nog steeds uit. Op een aantal plaatsen heeft ionity een station geopend, Op de route van Parijs naar de route du soleil en op de route de soleil gaat fastned ook een aantal stations openen dit jaar.Tijgert schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:14:
[...]
Apart artikel... Dus 87% van de snelladers waren 15 maanden geleden uitgeschakeld... wat is de situatie nu dan? Is er iets veranderd of verbeterd?
388KM rijden met zo'n 300KM range...
Dat negeren valt best mee volgens mij :-)fewips schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:59:
[Afbeelding]
Even ter lering ende vermaak, met @Spiller op pad naar Spanje komende week in de classic IONIQ, nog één keertje globetrotten met 28kWh, vrij hilarisch waar ABRP mee komt, waarschijnlijk negeren we bijna alles. Je kunt ons stap voor stap volgen op Polarsteps als je nieuwsgierig bent of we ons ook ergens wél aan het advies houden.
Ben een route voor vakantie aan het plannen en kom je zo ongeveer bij elke HPC op deze route tegen op Chargemap met foto's en comments van op 25-06. Mooi werk!
1) lijkt mij érg veel tijdverlies
2) grooooote kans dat er een wachtrij is.
Kan je dit ergens met een filter vermijden? ik zie die instelling niet, bv max 5 km van een snelweg af ofzo..
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Misschien dat bij filters alles uitvinken en alleen snelweg aanvinken dat doet.Hansieo schreef op zondag 27 juni 2021 @ 12:32:
Ik zit net even te spelen met de ChargeMap APP, en zie dat de voorgestelde route DWARS door een stadje gaat om in het midden van het stadje te gaan laden.
Kan je dit ergens met een filter vermijden? ik zie die instelling niet, bv max 5 km van een snelweg af ofzo..
Nog gelukt met de app installeren?
Ja de app had ik al een tijdje (nog voordat ik de auto hadPeterZ(on) schreef op zondag 27 juni 2021 @ 13:53:
[...]
Misschien dat bij filters alles uitvinken en alleen snelweg aanvinken dat doet.
Nog gelukt met de app installeren?
lol, er is weinig te "vinken" Er staat dat Chargemap 10 plekken aangeeft waar je kan laden rondom je eindbestemming en die zie je wel, maar hoe weet je dan of je wel/niet met de cards die je hebt terecht kan?.
Ofwel, ziet er netjes uit de app, maar prettig werken zie ik nog niet zo zitten.
Ik zal eens wat tutorials proberen te vinden, of ik iets gemist heb..
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dan is de werking van de app waarschijnlijk anders dan de site op de laptop. Apps gebruik ik liever niet, mij te klein scherm. Op de laptop kun je dat wel aanpassen en kun je ook aanvinken "alleen Chargemap compatibel stations".Hansieo schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:24:
[...]
Ja de app had ik al een tijdje (nog voordat ik de auto had)
lol, er is weinig te "vinken" Er staat dat Chargemap 10 plekken aangeeft waar je kan laden rondom je eindbestemming en die zie je wel, maar hoe weet je dan of je wel/niet met de cards die je hebt terecht kan?.
Ofwel, ziet er netjes uit de app, maar prettig werken zie ik nog niet zo zitten.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Gebruik je de app op je telefoon of via Android auto. Die laatste is heel beperkt zag ik daar heb. nog niks aan. Via telefoon kun je rechts boven filteren o.a. op snelweg stations.Hansieo schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:24:
[...]
In Frankrijk zijn veel HPC’s langs de autowegen niet beschikbaar. Daarom wordt je regelmatig gedwongen van de autoweg af te gaan om te laden bij bijv een Total pomp of bij een 50 kW lader op een dorpsplein. Dat laatste heeft ook voordelen: hang je auto aan de lader, koop een broodje bij de boulangerie en drink een kop koffie onder de platanen op een terrasHansieo schreef op zondag 27 juni 2021 @ 12:32:
Ik zit net even te spelen met de ChargeMap APP, en zie dat de voorgestelde route DWARS door een stadje gaat om in het midden van het stadje te gaan laden.
Welke route heb je gereden en waar ben je gestopt voor laden?Osxy schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:59:
September 2019 met onze Ioniq (29Kw) naar Disney gereden, via Routenational was dat een fijne rit. Door vele gratis laadpunten zijn we heen en weer gereden voor 15 euro.
Chargemap toont alleen palen waar je kunt laden met je Chargemap pas. Goede ervaring mee.Hansieo schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:24:
[...]
Dat moet je dan wel aanvinken, doe je dat niet dan krijg je bij anderen te zien "Chargemap incompatible"jdbiggelaa schreef op zondag 27 juni 2021 @ 15:44:
[...]
Chargemap toont alleen palen waar je kunt laden met je Chargemap pas. Goede ervaring mee.
ok, weer wat wijzer geworden..jdbiggelaa schreef op zondag 27 juni 2021 @ 15:44:
[...]
Chargemap toont alleen palen waar je kunt laden met je Chargemap pas. Goede ervaring mee.
op het telefoontje, als ik thuis ben zal ik je tip even opzoeken..wortelsoft schreef op zondag 27 juni 2021 @ 15:10:
[...]
Gebruik je de app op je telefoon of via Android auto. Die laatste is heel beperkt zag ik daar heb. nog niks aan. Via telefoon kun je rechts boven filteren o.a. op snelweg stations.
Het zal wel aan mijn kennisniveau liggen, maar begrijpen doe ik het niet.
Als ik een route plan zie ik bij:
Nextcharge: heel veel laders, verschrikkelijk veel zelfs en allemaal in een of ander dorpje of bij de McDonalds…
Plugshare: eerst allemaal laadstops en daarna dus niet meer. Kan ook niet zien welke lader het uberhaupt betreft. Dit voelt zo 1980 aan…
Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.
Same here._Marcel_1973 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:17:
Wel grappig, ik lees hier tips om Plugshare en Nextcharge te gebruiken.
Het zal wel aan mijn kennisniveau liggen, maar begrijpen doe ik het niet.
Als ik een route plan zie ik bij:
Nextcharge: heel veel laders, verschrikkelijk veel zelfs en allemaal in een of ander dorpje of bij de McDonalds…
Plugshare: eerst allemaal laadstops en daarna dus niet meer. Kan ook niet zien welke lader het uberhaupt betreft. Dit voelt zo 1980 aan…
Globaal laat ik eerst ABRP een voorstel maken, datzelfde doe ik in Google even als check op de route.
Daarna ga ik in Charge map de route nalopen om te kijken wat er voor laders zijn gekozen, en wat de alternatieven zijn.
Ik werk nu voor de vakantie een dubbel plan uit:
Optie 1 is rijden via de planner zoals ABRP dat opgeeft met hooguit een kleine wijziging.
Met de Enyaq iV80 levert dat echter stukken op die zo lang zijn dat ik zeker weet dat we eerder en vaker gaan stoppen. Op die manier worden de laadstops extra stops en dat wil ik niet. Toch sla ik deze route voor de zekerheid wel even op.
Optie 2 is nu een setup waarbij ik elke 200 - 250 km een lader plan zodat de kortere laadstops gelijk zulken vallen met koffie-plas-lunch stops. Dit was ook een tip die ik elders op dit forum las van een ervaringsdeskundige.
Ik denk dat ik optie 2 ga rijden, en de stops van optie 1 achter de hand hou mocht het anders lopen, dit zijn dan sowieso allemaal HPC's aan dezelfde route.
Dat beviel niet helemaal, want ik kwam soms met ruim 30% lading aan bij een lader. Als het ware reden we van lader naar lader, via de route van ABRP. Daarmee help je een van de beste eigenschappen van de e-tron om zeep, de snelheid van laden… Op de terugweg ben ik van laadpunt naar laadpunt gegaan, dat ging aanmerkelijk sneller.
Ik plan gelijk aan jouw optie 1, waarbij ik ook een alternatief heb met ca 20-25 km ervoor en erna. Die plan ik voor vertrek, maar check ik ook nog eens bij de laadpaal zelf, omdat ik dan instellingen als gem verbruik en wind aanpas in de app. En voordat ik ze “opschrijf” heb ik via Chargemap en Google Streetview de locatie bekeken.
[ Voor 10% gewijzigd door _Marcel_1973 op 27-06-2021 21:00 ]
Bij het hotel kan ik als het goed is de auto volladen waardoor ik de tweede dag in principe niet eens meer hoeft te snelladen. Hotel in Oostenrijk heeft zelfs gratis 11kW laadpunten dus dat is top
Kan je dit eens wat uitleggen?_Marcel_1973 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:57:
Jouw optie 2 lijkt op de variant zoals ik naar de Dolomieten ben gereden met de e-tron @RandomNick Nog in het “pionieren-tijdperk” zeg maar.
Dat beviel niet helemaal, want ik kwam soms met ruim 30% lading aan bij een lader. Als het ware reden we van lader naar lader, via de route van ABRP. Daarmee help je een van de beste eigenschappen van de e-tron om zeep, de snelheid van laden… Op de terugweg ben ik van laadpunt naar laadpunt gegaan, dat ging aanmerkelijk sneller.
Ik plan gelijk aan jouw optie 1, waarbij ik ook een alternatief heb met ca 20-25 km ervoor en erna. Die plan ik voor vertrek, maar check ik ook nog eens bij de laadpaal zelf, omdat ik dan instellingen als gem verbruik en wind aanpas in de app. En voordat ik ze “opschrijf” heb ik via Chargemap en Google Streetview de locatie bekeken.
Laadstop + losse stops kosten toch meer tijd dan iets langzamer laden omdat je net een hogere SOC aankomt, of niet?
Komt ABRP ook niet met stukken van 200-250 standaard dan? Je kunt tegenwoordig ook een keuze maken tussen vaker stoppen en zo sneller aankomen, of juist minder vaak (en langer) stoppen.RandomNick schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:34:
[...]
Same here.
Globaal laat ik eerst ABRP een voorstel maken, datzelfde doe ik in Google even als check op de route.
Daarna ga ik in Charge map de route nalopen om te kijken wat er voor laders zijn gekozen, en wat de alternatieven zijn.
Ik werk nu voor de vakantie een dubbel plan uit:
Optie 1 is rijden via de planner zoals ABRP dat opgeeft met hooguit een kleine wijziging.
Met de Enyaq iV80 levert dat echter stukken op die zo lang zijn dat ik zeker weet dat we eerder en vaker gaan stoppen. Op die manier worden de laadstops extra stops en dat wil ik niet. Toch sla ik deze route voor de zekerheid wel even op.
Optie 2 is nu een setup waarbij ik elke 200 - 250 km een lader plan zodat de kortere laadstops gelijk zulken vallen met koffie-plas-lunch stops. Dit was ook een tip die ik elders op dit forum las van een ervaringsdeskundige.
Ik denk dat ik optie 2 ga rijden, en de stops van optie 1 achter de hand hou mocht het anders lopen, dit zijn dan sowieso allemaal HPC's aan dezelfde route.
Volgens mij snap ik je vraag niet, maar doe een poging.RandomNick schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:22:
[...]
Kan je dit eens wat uitleggen?
Laadstop + losse stops kosten toch meer tijd dan iets langzamer laden omdat je net een hogere SOC aankomt, of niet?
Stel ABRP kiest een laadstop uit op 200km. Dan check ik via Chargemap ook een laadlocatie 25km ervoor en erna. Afhankelijk van de reis zelf, files, werkzaamheden, toch gunstiger rijden etc, maak ik onderweg de keuze of ik op 175km, 200km of 225km stop om te laden. En evt plan ik tijdens hetbrijden nog een alternatief.
Mijn voorkeur heeft het om tussen de 5 en 10% bij de lader aan te komen. Want tussen 0 en 75% laad ik verreweg het snelste.
In Duitsland laad je gratis bij Lidl, Kaufland en Aldi. Die locaties zou ik ook opnemen in je routeik222 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:15:
Mijn plan voor de zomervakantie met de ID.4 Pro (82/77 kWh accu) naar Oostenrijk is met een volle accu thuis vertrekken, dan eerst ongeveer 300km naar een Ionity rijden. Daarna zie ik dan wel verder, ik kan dan kiezen om naar 80 - 85% te laden met een wat langere stop, daarmee kan ik het hotel voor de overnachting aan de Bodensee in principe halen. Of ik kies voor 2 korte stops van 15 - 20 minuten. In Duitsland zijn er zo enorm veel laadmogelijkheden langs de autobahn dat het niet heel ingewikkeld is denk ik.
Bij het hotel kan ik als het goed is de auto volladen waardoor ik de tweede dag in principe niet eens meer hoeft te snelladen. Hotel in Oostenrijk heeft zelfs gratis 11kW laadpunten dus dat is top
Keep rolling sixes!
De kans dat zo’n lader bezet is, is me te groot. Gratis is leuk, maar als ik op doorreis ben ga ik liever voor “beter duur, dan niet te krijgen”.
Kan je me iets meer vertellen over je reis?Osxy schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:59:
September 2019 met onze Ioniq (29Kw) naar Disney gereden, via Routenational was dat een fijne rit. Door vele gratis laadpunten zijn we heen en weer gereden voor 15 euro.
Welke laadpunten gebruikte je? Was er wachttijd? Waren het HPC's?
En: welke laadpunten waren dan gratis?
Bij een andere lader loop je exact hetzelfde risico.
In Frankrijk weet ik niet hoe snel ik de péage af moet en via Route National ga rijden… heerlijk kneuterig in een dorpje een hapje eten terwijl de auto staat te laden
Keep rolling sixes!
Ik begrijp dus dat je de route plant via HPC's? Mijn S Sportback mag ik morgen ophalen dus ik weet van toeten nog blazen. Ik heb nu al plan en range anxiety_Marcel_1973 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:57:
Jouw optie 2 lijkt op de variant zoals ik naar de Dolomieten ben gereden met de e-tron @RandomNick Nog in het “pionieren-tijdperk” zeg maar.
Ik snap je manier van plannen wel 😉, maar je opmerking daarvoor over de Etron enzo niet helemaal._Marcel_1973 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:51:
[...]
Volgens mij snap ik je vraag niet, maar doe een poging.
Stel ABRP kiest een laadstop uit op 200km. Dan check ik via Chargemap ook een laadlocatie 25km ervoor en erna. Afhankelijk van de reis zelf, files, werkzaamheden, toch gunstiger rijden etc, maak ik onderweg de keuze of ik op 175km, 200km of 225km stop om te laden. En evt plan ik tijdens hetbrijden nog een alternatief.
Mijn voorkeur heeft het om tussen de 5 en 10% bij de lader aan te komen. Want tussen 0 en 75% laad ik verreweg het snelste.
Korter maar iets vaker laden is toch efficiënter dan plas/koffie stops + laadstops zoals ik in mijn post omschreef? Jij gaf aan in het stukje met je ervaring met de Etron dat dit niet het geval was, of wellicht heb ik het niet goed begrepen.
Ik snap zoveel mogelijk leegriijden een hogere laadsnelheid oplevert, maar de extra stops die ik dan maak omdat ik en plasstops maaks en laadstops doen dit voordeel weer teniet denk ik. Plus, zou ervoor kunnen kiezen niet steeds helemaal tot 80 te laden, en zo te rijden dan SOC bij de volgende stops altijd relatief laag blijft, dan combineer ik het allebei 😊.
De e-tron heeft een heel gunstige laadcurve @RandomNick, zit snel op z’n top en houdt dit erg lang vast. Ik reken ook uit wat de optimale snelheid is. Op een rit als naar de Dolomieten, zit ik op ca 145km/u gemiddeld als optimum. Ja ik verbruik meer, maar de tijdwinst die ik heb door het rijden en de snelheid van laden, zorgen dat ik ondanks een extra stop, ca. 1:40 sneller thuis ben (totaal 1.200km). Ik rijd dan ca 2 uur / ruim 200km en sta ca. 20 minuten te laden. De koffie en plassen, duurt vaak langer dan laden. Tussendoor geen stops, dus kort laden is niet aan mij besteed.
Helder! Snelheid meenemen had ik nog niet aangedacht, logisch dat dit meer in je voordeel werkt naarmate de afstand groter wordt 👍_Marcel_1973 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 22:19:
Nergens voor nodig @Tijgert. Heb de wintersport in de Dolomieten gedaan.
De e-tron heeft een heel gunstige laadcurve @RandomNick, zit snel op z’n top en houdt dit erg lang vast. Ik reken ook uit wat de optimale snelheid is. Op een rit als naar de Dolomieten, zit ik op ca 145km/u gemiddeld als optimum. Ja ik verbruik meer, maar de tijdwinst die ik heb door het rijden en de snelheid van laden, zorgen dat ik ondanks een extra stop, ca. 1:40 sneller thuis ben (totaal 1.200km). Ik rijd dan ca 2 uur / ruim 200km en sta ca. 20 minuten te laden. De koffie en plassen, duurt vaak langer dan laden. Tussendoor geen stops, dus kort laden is niet aan mij besteed.
Let op bij de ‘gratis laders’ van Lidl in Frankrijk: die laden alleen de eerste 30 minuten gratis en daarna gewoon vol tarief. Dat staat alleen met kleine lettertjes in het Frans op de laadpaal…Isheara schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:53:
[...]
In Duitsland laad je gratis bij Lidl, Kaufland en Aldi. Die locaties zou ik ook opnemen in je route
hier. Uiteindelijk is het persoonlijke rijstijl die bepaalt hoe je wilt rijden. Maar met mijn eerste buitenlander net achter de rug; ik had me niet gerealiseerd hoe snel snelladen echt is. Zelfs met 'maar' 85kW kan je bijna niet snel genoeg plassen voor de lader.
Oh en voor Noord-Italie rijders: op de terugweg staat op de Brenner een gratis snellader, zie chargemap. Veel handigere locatie dan Ionity, die staat in Brenner zelf.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Dan plas je wel langzaam.wheli schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:42:
Lees ook even mijn post
hier. Uiteindelijk is het persoonlijke rijstijl die bepaalt hoe je wilt rijden. Maar met mijn eerste buitenlander net achter de rug; ik had me niet gerealiseerd hoe snel snelladen echt is. Zelfs met 'maar' 85kW kan je bijna niet snel genoeg plassen voor de lader.
Oh en voor Noord-Italie rijders: op de terugweg staat op de Brenner een gratis snellader, zie chargemap. Veel handigere locatie dan Ionity, die staat in Brenner zelf.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Jawel, maar dan moet jee de APP hebben van Duitsland, en die kan je met een Nederlandse mobiel niet zomaar laden. Omweg via een (begrijp ik) niet zo veilige website zo kunnen.,Isheara schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:53:
[...]
In Duitsland laad je gratis bij Lidl, Kaufland en Aldi. Die locaties zou ik ook opnemen in je route
en dan, stel dat iemand op die enkele paal aangesloten staat en gaat winkelen?. Ik heb dit in Papenburg nu al een paar keer gezien... dat ze zelfs 2 uur wegbleven en de auto aan de paal bleef.
[ Voor 19% gewijzigd door Hansieo op 28-06-2021 10:11 ]
Isheara schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:59:
Ach ik heb vakantie geen haast…ik noem het ook als alternatieve locatie. Je kunt daar ook eerst ff langsrijden. Je moet ook boodschappen doen of een hapje eten…
Bij een andere lader loop je exact hetzelfde risico.
In Frankrijk weet ik niet hoe snel ik de péage af moet en via Route National ga rijden… heerlijk kneuterig in een dorpje een hapje eten terwijl de auto staat te laden
@Isheara Voor Frankrijk deel ik die ervaring wel, maar voor Duitsland gaat dat toch niet echt op.Hansieo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:10:
[...]
Jawel, maar dan moet je de APP hebben van Duitsland, en die kan je met een Nederlandse mobiel niet zomaar laden. Omweg via een (begrijp ik) niet zo veilige website zo kunnen.,
en dan, stel dat iemand op die enkele paal aangesloten staat en gaat winkelen?. Ik heb dit in Papenburg nu al een paar keer gezien... dat ze zelfs 2 uur wegbleven en de auto aan de paal bleef.
Een groter probleem is de populariteit van die dingen. Zeker als je CCS hebt.
Ik reed in februari 2020 naar Basel via de gratis laders maar ik vond het ondanks de lekkere prijs toch niet echt comfortabel, er is altijd maar 1 snellader; de kans op bezet door andere EV is best wel groot, groter dan een gemiddeld snelweg station of een Allego bij een Rasthof met enkele laders.
Misschien dat het op een woensdagochtend meevalt maar op een zaterdag zou ik die strategie niet meer proberen denk ik.
@Hansieo
Die app is nog nergens de enige betaalmethode afaik.
Deze top locatie bij het Plessi museum kun je ook op de heenweg bereiken via de fly-over.wheli schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:42:
Lees ook even mijn post
Dit is het wel heel positief neerzetten. Drie uur snelweg op vmax kom je niet weg met 45%. Dan ga je echt naar 70%. In Frankrijk op de tolweg met 130 nog wel meer. Geen probleem, vind het zelf ook fijn om elke 2/3 uur te stoppen maar dat ga je het gewoon niet redden met 30/45%.wheli schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:13:
Ja maar dat bedoel ik juist: mijn vrouw rijdt niet, dus ik rij alles. En dan wil ik om fris te blijven elke 2-3 uur even stoppen. Dus wij laden heel vaak van 50 naar 80 of 30 naar 75 ofzo. Dat is zelfs met het ietsje tragere laden minder dan een half uur. En klik je stopwatch maar eens aan vanaf het moment dat je de stekker er in hebt tot je de koffie op hebt. Het zal je verbazen, zeker met z'n tweeën.
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.