Inspired schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:24:
[...]
Ik snap dat het vervelend is dat het duurder is maar dat neemt niet weg dat ik het wel begrijp vanuit het oogpunt van de gemeente. Die willen gemak en iets wat op grotere schaal toepasbaar is. Niet dat er links en rechts kabels onder de stoep door gaan. Dat is leuk bij een eerste EV in een gemeente. Maar niet als er steeds meer komen.
Daarom denk ik dat de gemeente beter goed beleid met goede regels kan maken, zodat het netjes gebeurt. Er zijn oplossingen met matten, er zijn speciale tegels beschikbaar, allemaal om het veilig en netjes te doen. Maar gemeenten willen daar niet aan, en vermoedelijk omdat ze afgesproken hebben met een commerciele partij, die ze hebben beloofd dat ze de enige aanbieder zijn van laadoplossingen voor de komende zoveel jaar. Ik gebruik het woord niet graag zomaar, maar het riekt naar corruptie.
Als je geen eigen oprit hebt kun je m.i. niet "eisen" dat je ergens op een publieke parkeerplek je eigen laadvoorziening kunt realiseren.
Ik heb het ook neit geist, ik heb het gevraagd/aangeboden. Dat is wel een aanzienlijk verschil

Maar er lopen nu twee dingen door elkaar.
1. Als je je auto oplaadt op een openbare plek met een uitgerold kabeltje, dan "claim" je helemaal geen plek (nog zo'n argument wat gemeenten soms gebruiken). Want mensen met wat voor auto dan ook, parkeren altijd graag bij zichzelf voor de deur. En als er een ander staat geparkeerd, heb je dus gewoon pech. Dan kan je natuurlijk naar de buren lopen om te vragen of ze misschien hun auto willen verplaatsen, maar dat moet je, lijkt me, helemaal lekker zelf weten.
2. Als de gemeente het goed zou keuren dat je (uiteraard professioneel en volgens regels) een openbare laadpaal laat plaatsen, dan is dat geen "eigen" laadvoorziening in de zin dat het prive is en dat ik de openbare plek heb toegeeigend. Het is zo dat ik een openbare laadvoorziening toevoeg aan de publieke ruimte. Maar ook hier weer: dat mag niet, want alleen Allego mag dat.
Ik heb een tijd terug een document gevonden van de vereniging van nederlandse gemeenten of zoiets, daarin werden deze oplossingen letterlijk aangedragen. 1. Kabels over de stoep toestaan met kabelgoten en/of matten en 2. Verlengde aansluitingen met openbare laadpalen. En er zijn een aantal gemeenten die vooral 1 gewoon voor elkaar hebben. En als ik dan lees dat er nu ook gemeenten dat weer terugdraaien, is dat gewoon erg jammer.
[
Voor 12% gewijzigd door
Prullenbak84 op 23-06-2021 09:43
]