[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 144 Laatste
Acties:
  • 992.433 views

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
Inspired schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:12:
[...]

Mijn 2.5mm verlengsnoer, nou ja de schuko stekker, is gesmolten in Frankrijk afgelopen jaar bij 13A. Dus, doe het nu maar wat lager als ik weer moet laden met een verlengsnoer. :)
Heb jij toen een nieuwe 2.5mm kabel gekocht?
Zit er verschil i kwaliteit tussen beide kabels?

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:32
@BarryH dank voor je constructieve uitleg. Ik ben geen electricien en vind ook eigenlijk niet dat ik dat hoef te zijn om in de basis ergens te kunnen laden.

En waar ik nu op de camping tegen aan loopt zullen aankomende jaren vele mensen tegen aan gaan lopen als iedereen weer lekker op vakantie kan en elektrisch/hybride rijdt. De dealer kon op geen enkele vraag van mij een zinnig antwoord bedenken.
Wat ik nu doe:
- als ergens in de buurt een laadpaal is tegen acceptabele kosten (grofweg <0,40/kWh) laad ik daar. In Italië weinig van gevonden so far.
- anders met originele VW Granny charger laden. Als ik de tijd heb, vrijwel altijd op vakantie, met 'AC laadstroom begrenzen' aan dus op 8A. Van tevoren navraag bij campingg eigenaars welk stopcontact geschikt is.
- ik heb een 2.5mm² verlengkabel van 10 meter mee voor de zekerheid, geen Chinese troep (denk ik) maar via allekabels besteld. Kost 20 euro ofzo.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:01
Hier in Gelderland en mogelijk ook andere plekken met Allego laadpalen even een extra uitdaging met laden aan de publieke palen: Allego heeft een update doorgevoerd afgelopen nacht, waardoor diverse passen en apps geen sessie kunnen starten. Bij mij lukte het zelfs niet met de Smoov app van Allego zelf. Als je problemen ervaart, het ligt dus niet aan de eigen pas of app.

• Saxi
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-10-2024
renedr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:26:
[...]

Zijn 50kW toch?
Ik heb ook wel eens een rit overwogen, maar toch maar niet gedaan :+
Ja, die zijn 50kW. Helaas is er overal maar één laadstation beschikbaar dus als deze bezet is heb je pech.

Model 3 Performance | Red | White interior | Aflevering 24-12-2019

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-11 00:20
DeGroteMuis schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:30:
Hier in Gelderland en mogelijk ook andere plekken met Allego laadpalen even een extra uitdaging met laden aan de publieke palen: Allego heeft een update doorgevoerd afgelopen nacht, waardoor diverse passen en apps geen sessie kunnen starten. Bij mij lukte het zelfs niet met de Smoov app van Allego zelf. Als je problemen ervaart, het ligt dus niet aan de eigen pas of app.
Afgelopen zondag had ik hetzelfde probleem met Park&Charge laadpalen in 2 verschillende locaties in Nord Holland. Mijn 3de poging was bij een Allego paal, en die ging meteen goed.

• Usta
Gisteren wilde ik bij Fastned Mieden (vlakbij Leeuwarden) laden met Maingau pasje, maar die was niet herkend door beide snelladers. De Maingau app toont die snellader maar geeft verder geen details (zoals het normaal hoort). Is iemand gelukt om daar met Maingau laden? :/

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@renedr Vaak is de zwakke plek de verbinding van de kabel naar de stekkerpin en het contact tussen stekkerpin en de klem in het stopcontact. En in het stopcontact weer de verbinding van die klem naar de interne kabel.

Daar is dan de weerstand wat hoger waardoor langdurig 10+ Ampere tot warmteontwikkeling leidt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:47
Saxi schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:21:
[...]

Volgens mij heb je de lijst wel ongeveer compleet. Ik ben vorig jaar naar Roemenië gereden en heb onderweg voornamelijk bij Kaufland geladen. Je hebt wel de e-charge app nodig maar het laden is gratis. Verder was er ook geen snellaad infrastructuur. Ook werd er veel van de Plugshare app gebruik gemaakt om aan te geven hoe lang men ergens aan het laden is.

Waar ga je heen in Roemenië?
geen bestemming in roemenië, meer een alternatieve route voor het geval een route door servië niet mogelijk is :+

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-11 21:09
Inspired schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:01:
[...]

Tja, soms moet je wel als je wilt laden. Dan zet ik hem op 8A en zou het niet snel een issue moeten opleveren.
Al twee weken in Frankrijk en bijna elke dag met de granny laden via verlengsnoer. Ik gebruik een 3x2,5 mm2 neopreen kabel met zware rubber stekker en contra. Ik laad op 8A. Het risico zit niet in de verlengkabel, maar in de wandcontactdoos van de vakantiehuisjes. Er wordt niks warm, ook niet na uren laden. Ergo, verlengkabel is geen issue, zolang je maar weet wat je doet 😊

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Pfff... sinds 2 weken is hier op 80m van de deur een laadpaal met dubbele parkeerplek geplaatst. Super blij mee natuurlijk! Maar toen ik daar onlangs wilde laden zag ik opeens dat er 1 pijl van het bord was afgehaald. Nog maar 1 laadplek dus. En tot overmaat van ramp wilde ik daar vandaag dan maar gaan laden...stond er een oude benzine auto geparkeerd. Super irritant en ik was bijna in staat om maar gewoon mijn P8 er kort voor/naast te zetten met een briefje erop van, bel maar als je eruit wil.

Ik heb Allego al een mailtje gestuurd waarom ze in godsnaam 1 laadplek hebben weggehaald terwijl ons deel van de nieuwbouwwijk dat toch echt wel nodig heeft. Of een omwonende heeft gewoon die stikker er af lopen halen, kan natuurlijk ook... ;). Iig hoop ik niet dat dit het begin gaat worden van één grote ellende bij die laadplek.

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 22-06-2021 17:58 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:56
jdbiggelaa schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:34:
[...]

Al twee weken in Frankrijk en bijna elke dag met de granny laden via verlengsnoer. Ik gebruik een 3x2,5 mm2 neopreen kabel met zware rubber stekker en contra. Ik laad op 8A. Het risico zit niet in de verlengkabel, maar in de wandcontactdoos van de vakantiehuisjes. Er wordt niks warm, ook niet na uren laden. Ergo, verlengkabel is geen issue, zolang je maar weet wat je doet 😊
tot 12A is over het algemeen geen probleem, behalve bij 6A campingplaats.
Boven 12A even in de gaten houden of de boel het houdt warmteontwikkeling en doorslaande zekeringen etc.
Dus ik beperk het bij vakanties ook meestal tot 12A, maar bij CEE wel 16A.

[ Voor 20% gewijzigd door eltron op 22-06-2021 18:04 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Kampina
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
Juancho schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:57:
Pfff... sinds 2 weken is hier op 80m van de deur een laadpaal met dubbele parkeerplek geplaatst. Super blij mee natuurlijk! Maar toen ik daar onlangs wilde laden zag ik opeens dat er 1 pijl van het bord was afgehaald. Nog maar 1 laadplek dus. En tot overmaat van ramp wilde ik daar vandaag dan maar gaan laden...stond er een oude benzine auto geparkeerd. Super irritant en ik was bijna in staat om maar gewoon mijn P8 er kort voor/naast te zetten met een briefje erop van, bel maar als je eruit wil.

Ik heb Allego al een mailtje gestuurd waarom ze in godsnaam 1 laadplek hebben weggehaald terwijl ons deel van de nieuwbouwwijk dat toch echt wel nodig heeft. Of een omwonende heeft gewoon die stikker er af lopen halen, kan natuurlijk ook... ;). Iig hoop ik niet dat dit het begin gaat worden van één grote ellende bij die laadplek.
In mijn dorp ook gebruikelijk als iemand een openbare paal aanvraagd in nabijheid van de woning. Ik vermoed om “gedoe” te voorkomen wordt maar 1 van beide plekken “hard” gereserveerd voor de E-rijder omdat zo de parkeerbalans blijft kloppen. Gedachte is dat de E-rijder er voorheen ook in openbare ruimte parkeerde (met de ice auto). Lastig of onhandig natuurlijk als je weet dat er in elke wijk steeds meer E-rijders komen. Kwestie van tijd tot ook de andere plek bij de paal exclusief voor E-rijders moet worden.

• Juancho
  • Nu online
Kampina schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:23:
[...]

In mijn dorp ook gebruikelijk als iemand een openbare paal aanvraagd in nabijheid van de woning. Ik vermoed om “gedoe” te voorkomen wordt maar 1 van beide plekken “hard” gereserveerd voor de E-rijder omdat zo de parkeerbalans blijft kloppen. Gedachte is dat de E-rijder er voorheen ook in openbare ruimte parkeerde (met de ice auto). Lastig of onhandig natuurlijk als je weet dat er in elke wijk steeds meer E-rijders komen. Kwestie van tijd tot ook de andere plek bij de paal exclusief voor E-rijders moet worden.
Maar het gekke is dat het eerst dus wel 2 plekken waren. Dus ik verwacht eigenlijk dat er of iemand zelf 1 pijltje heeft weg gehaald of zo enorm heeft lopen klagen bij Allego/gemeente dat 1 plek gelijk is opgezegd voor laders. Ik vind dat eigenlijk best triest. Ook omdat er juist in die straat meer dan genoeg parkeerplek is. Veelal 2:1 huizen of vrijstaande huizen met een eigen oprit. Aan de overkant van de straat is over de hele lengte bijna ook nog parkeergelegenheid en dat staat nooit vol. Sterker nog, net toen ik er dus langsliep was er een hele rits aan vrije plekken beschikbaar maar waar moest de benzine auto perse staan? juist...op de laadplek.... 8)7

Ik ga het wel even in de gaten houden, het kan natuurlijk een bezoeker zijn geweest die er niet op heeft gelet (dan nog slecht maar ok). Maar als deze auto daar vaker staat gaat er toch echt eens een briefje onder het raam of ik zet een keer mijn auto gewoon pal voor de zijne op het grasveld en laad dan zo wel op.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-11 12:12
Ik had al in een eerdere post een “vriendelijk” briefje geplaatst wat je kunt uitprinten en gewoon ff onder de ruitenwisser kunt stoppen bij de foutparkeerder. Mijn ervaring is dat het dan redelijk snel over is Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvsAx4OMivQRSpMVfx5K0k8bun8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJHN8QhLBfEfx8OzvgzxKW8y.jpg?f=fotoalbum_large

Keep rolling sixes!

• Juancho
  • Nu online
Isheara schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:28:
Ik had al in een eerdere post een “vriendelijk” briefje geplaatst wat je kunt uitprinten en gewoon ff onder de ruitenwisser kunt stoppen bij de foutparkeerder. Mijn ervaring is dat het dan redelijk snel over is [Afbeelding]
Thanks! Ga het even in de gaten houden en anders dit briefje onder de ruitenwissers plaatsen. Handig! 😁

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:38
DeGroteMuis schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:30:
Elbizz deed het wel vandaag.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:08
BarryH schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:19:
@wheli 16A via schuko stekker is "op het randje". Als er iets in de bekabeling/aansluitingen niet helemaal goed zit, zit er ergens teveel weerstand en daardoor warmteontwikkeling.
Ik heb op een 11,2A (2400W) granny charger via een verlengsnoer aangesloten weleens een gesmolten stekker gehad (van het verlengsnoer).

Daarom altijd goed opletten. Op een CEE stekker kan in principe meer (blauw 1fase 16A, rood 3 fase, ?A), maar als je dan een verloopstekker of verlengsnoer gebruikt moet dat onderdeel ook een hoge kwaliteit hebben.

Meestal zijn schuko stekker apparaten maximaal 2300w -2400w = 10-12A.
En omdat auto laden altijd meerdere uren is komt het er echt op aan.
Moet je eens op t deksel van een CEE kijken, 6h
Max 6u voor de aangegeven stroomsterkte
Er bestaan er ook van 9h maar die zijn niet zo courant

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Juancho schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:36:
[...]

Maar het gekke is dat het eerst dus wel 2 plekken waren. Dus ik verwacht eigenlijk dat er of iemand zelf 1 pijltje heeft weg gehaald of zo enorm heeft lopen klagen bij Allego/gemeente dat 1 plek gelijk is opgezegd voor laders. Ik vind dat eigenlijk best triest. Ook omdat er juist in die straat meer dan genoeg parkeerplek is. Veelal 2:1 huizen of vrijstaande huizen met een eigen oprit. Aan de overkant van de straat is over de hele lengte bijna ook nog parkeergelegenheid en dat staat nooit vol. Sterker nog, net toen ik er dus langsliep was er een hele rits aan vrije plekken beschikbaar maar waar moest de benzine auto perse staan? juist...op de laadplek.... 8)7

Ik ga het wel even in de gaten houden, het kan natuurlijk een bezoeker zijn geweest die er niet op heeft gelet (dan nog slecht maar ok). Maar als deze auto daar vaker staat gaat er toch echt eens een briefje onder het raam of ik zet een keer mijn auto gewoon pal voor de zijne op het grasveld en laad dan zo wel op.
Bijzonder. Die borden en pijlen worden geregeld met een parkeerbesluit bij de Gemeente. De CPO heeft hier geen invloed op en het boeit ze ook vrij weinig. (Heb al eens gebeld naar Total, verwees naar de Gemeente) Meestal wordt de tweede parkeerplek pas vrijgegeven als de eerste plek vaak bezet is en er nog een aanvraag van een andere elektrisch rijder binnenkomt welke in dezelfde radius van het laadpunt woont.

Recent is mijn lader op de hoek van Total van 1 naar 2 parkeerplekken gegaan. Het vergt een aanpassing van het parkeerbesluit.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

• renedr
Nou onze gemeente in voornemens te stoppen met het toestaan van laden over de stoep met mat over de laadkabel.

Gaat één groot drama worden. Alleen in de directe straten om onze straat heen zijn al 6 anderen die dit ook op deze manier doen.

Daarnaast gaan er de komende jaren een stormvloed aan PHEV op ons afkomen.

Ik heb de gemeente gewaarschuwd dat dit ze miljoenen aan nieuwe laadpalen gaat kosten, maar de persoon was een rasechte ambtenaar. Niets wat je zegt land, gewoon lekker doorgaan met je ideetjes.

Misschien maar weer de politiek opzoeken…

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:42
renedr schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 06:55:
Nou onze gemeente in voornemens te stoppen met het toestaan van laden over de stoep met mat over de laadkabel.

Gaat één groot drama worden. Alleen in de directe straten om onze straat heen zijn al 6 anderen die dit ook op deze manier doen.

Ik heb de gemeente gewaarschuwd dat dit ze miljoenen aan nieuwe laadpalen gaat kosten, maar de persoon was een rasechte ambtenaar. Niets wat je zegt land, gewoon lekker doorgaan met je ideetjes.

Ze snappen het écht niet he. Ik word zo verdrietig van dit soort berichten...

• Prullenbak84
Ik had al in een eerdere post een “vriendelijk” briefje geplaatst wat je kunt uitprinten en gewoon ff onder de ruitenwisser kunt stoppen bij de foutparkeerder. Mijn ervaring is dat het dan redelijk snel over is [Afbeelding]
Ik heb het eerder al aangegeven, maar nog maar een keer. Het idee van een vriendelijk briefje is natuurlijk top. Maar je briefje is niet 100% correct als het gaat om bord 1, en ten tweede is de vriendelijkheid er wel een beetje af als je gaat zeggen dat je de politie ingelicht hebt. Je haalt hiermee de woede van de foutparkeerder op je hals en je weet neit wat diegene gaat doen met EV's die hier in de buurt geparkeerd staan. Straks zit er een kras op iemands auto omdat jij met je semi-vriendelijke briefje iemand kwaad hebt gemaakt. Alvast bedankt.

• Inspired
  • Laatst online: 16:43

Als ze gewoon publieke palen regelen is het prima toch? Ik snap wel dat het niet houdbaar is met allerlei oplossingen die bewoners verzinnen. Dus, afschaffen prima maar dan moet er wel een alternatief zijn. Ook zie ik niet echt een stormvloed aan PHEVs komen. Denk dat er meer BEVs gaan komen dan PHEVs.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Prullenbak84
Inspired schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:13:
[...]

Als ze gewoon publieke palen regelen is het prima toch?
Niet echt, want daar betaal ik 3 keer zoveel.
Ik snap wel dat het niet houdbaar is met allerlei oplossingen die bewoners verzinnen. Dus, afschaffen prima maar dan moet er wel een alternatief zijn.
Ik heb bijvoorbeeld bij de gemeente aangeboden om met een kabel onder de stoep door, een openbare paal te laten plaatsen die stroom gebruikt van mijn zonnepanelen. Milieuvriendelijker en beter voor iedereen krijg je het niet. Maar dat mag zogenaamd niet vanwege de "veiligheid". De echte reden? Afspraken met Allego.
Ook zie ik niet echt een stormvloed aan PHEVs komen. Denk dat er meer BEVs gaan komen dan PHEVs.
Ik hoop dat je gelijk krijgt, maar de komende - pak em beet - 5 jaar vrees ik t ergste.

• Inspired
Prullenbak84 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:16:
[...]

Niet echt, want daar betaal ik 3 keer zoveel.

[...]

Ik heb bijvoorbeeld bij de gemeente aangeboden om met een kabel onder de stoep door, een openbare paal te laten plaatsen die stroom gebruikt van mijn zonnepanelen. Milieuvriendelijker en beter voor iedereen krijg je het niet. Maar dat mag zogenaamd niet vanwege de "veiligheid". De echte reden? Afspraken met Allego.

[...]

Ik hoop dat je gelijk krijgt, maar de komende - pak em beet - 5 jaar vrees ik t ergste.
Ik snap dat het vervelend is dat het duurder is maar dat neemt niet weg dat ik het wel begrijp vanuit het oogpunt van de gemeente. Die willen gemak en iets wat op grotere schaal toepasbaar is. Niet dat er links en rechts kabels onder de stoep door gaan. Dat is leuk bij een eerste EV in een gemeente. Maar niet als er steeds meer komen. Als je geen eigen oprit hebt kun je m.i. niet "eisen" dat je ergens op een publieke parkeerplek je eigen laadvoorziening kunt realiseren.

• Prullenbak84
Inspired schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:24:
[...]

Ik snap dat het vervelend is dat het duurder is maar dat neemt niet weg dat ik het wel begrijp vanuit het oogpunt van de gemeente. Die willen gemak en iets wat op grotere schaal toepasbaar is. Niet dat er links en rechts kabels onder de stoep door gaan. Dat is leuk bij een eerste EV in een gemeente. Maar niet als er steeds meer komen.
Daarom denk ik dat de gemeente beter goed beleid met goede regels kan maken, zodat het netjes gebeurt. Er zijn oplossingen met matten, er zijn speciale tegels beschikbaar, allemaal om het veilig en netjes te doen. Maar gemeenten willen daar niet aan, en vermoedelijk omdat ze afgesproken hebben met een commerciele partij, die ze hebben beloofd dat ze de enige aanbieder zijn van laadoplossingen voor de komende zoveel jaar. Ik gebruik het woord niet graag zomaar, maar het riekt naar corruptie.
Als je geen eigen oprit hebt kun je m.i. niet "eisen" dat je ergens op een publieke parkeerplek je eigen laadvoorziening kunt realiseren.
Ik heb het ook neit geist, ik heb het gevraagd/aangeboden. Dat is wel een aanzienlijk verschil :) Maar er lopen nu twee dingen door elkaar.

1. Als je je auto oplaadt op een openbare plek met een uitgerold kabeltje, dan "claim" je helemaal geen plek (nog zo'n argument wat gemeenten soms gebruiken). Want mensen met wat voor auto dan ook, parkeren altijd graag bij zichzelf voor de deur. En als er een ander staat geparkeerd, heb je dus gewoon pech. Dan kan je natuurlijk naar de buren lopen om te vragen of ze misschien hun auto willen verplaatsen, maar dat moet je, lijkt me, helemaal lekker zelf weten.
2. Als de gemeente het goed zou keuren dat je (uiteraard professioneel en volgens regels) een openbare laadpaal laat plaatsen, dan is dat geen "eigen" laadvoorziening in de zin dat het prive is en dat ik de openbare plek heb toegeeigend. Het is zo dat ik een openbare laadvoorziening toevoeg aan de publieke ruimte. Maar ook hier weer: dat mag niet, want alleen Allego mag dat.

Ik heb een tijd terug een document gevonden van de vereniging van nederlandse gemeenten of zoiets, daarin werden deze oplossingen letterlijk aangedragen. 1. Kabels over de stoep toestaan met kabelgoten en/of matten en 2. Verlengde aansluitingen met openbare laadpalen. En er zijn een aantal gemeenten die vooral 1 gewoon voor elkaar hebben. En als ik dan lees dat er nu ook gemeenten dat weer terugdraaien, is dat gewoon erg jammer.

[ Voor 12% gewijzigd door Prullenbak84 op 23-06-2021 09:43 ]

• Inspired
@Prullenbak84 een gemeente heeft er gewoon geen belang bij. Het is gemakkelijker, veiliger en goedkoper voor ze om de palen lekker te laten plaatsen. Anders moeten ze zelf stoepen aanpassen en allerlei zaken gaan administreren. Inclusief risico dat ze dragen. Nu zetten ze een aanbesteding uit en worden de palen (doorgaans) tegen nul kosten voor de gemeente geplaatst. Ik snap best dat dit voor EV bezitters jammer is maar vanuit het oogpunt van de gemeente snap ik het wel en vind ik het wel te verdedigen. Je zult natuurlijk ook wellicht altijd een verschil houden in hoe de gemeente ermee om gaat. De ene zal iets meer willen dan de andere. Zal ook met de omvang van de gemeente te maken hebben qua inwoners.

• Prullenbak84
Inspired schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:51:
@Prullenbak84 een gemeente heeft er gewoon geen belang bij. Het is gemakkelijker, veiliger en goedkoper voor ze om de palen lekker te laten plaatsen.
Ja, ik zou hem dan toch laten plaatsen? Ook door een professionele partij? Netjes naast de lantaarnpaal, net als alle andere laadpalen staan in de gemeente. Daar hadden zij nul werk aan gehad, net als met de vele allego-palen.
Anders moeten ze zelf stoepen aanpassen en allerlei zaken gaan administreren. Inclusief risico dat ze dragen.
Nee dat hoeft helemaal niet. Misschien wel in het geval van de kabeltegels, maar je zou ook daarvoor gewoon regels kunnen maken: Als je het volgens die regels doet, vinden we het goed. Doe je het anders, dan krijg je een boete en moet het opnieuw.
Nu zetten ze een aanbesteding uit en worden de palen (doorgaans) tegen nul kosten voor de gemeente geplaatst.
met alle exclusiviteits-afspraken die erbij horen...
Ik snap best dat dit voor EV bezitters jammer is maar vanuit het oogpunt van de gemeente snap ik het wel en vind ik het wel te verdedigen.
Ik tot een bepaald punt ook wel, maar ik vind het niet te verdedigen dat het daar stopt. Er is geen enkele visie of idee hoe dit moet in de toekomst. Er zijn in Nederland zo ontzettend veel huizen zonder oprit die enkel een klein stoepje van hun voordeur tot de parkeerplaats hebben. En we moeten allemaal zonnepanelen plaatsen. Maar gaan we dan werkelijk de stoepen helemaal volzetten met laadpalen, die niet aansluiten op zonnepanelen, en de mensen verbieden om een kabeltje over de stoep te leggen? Is toch gekkenwerk?
Je zult natuurlijk ook wellicht altijd een verschil houden in hoe de gemeente ermee om gaat. De ene zal iets meer willen dan de andere. Zal ook met de omvang van de gemeente te maken hebben qua inwoners.
Uiteraard. Maar dan vind ik het nog wel een enorme bak met gemiste kansen voorlopig ;)

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:21

ja3

Prullenbak84 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:59:
Ik tot een bepaald punt ook wel, maar ik vind het niet te verdedigen dat het daar stopt. Er is geen enkele visie of idee hoe dit moet in de toekomst. Er zijn in Nederland zo ontzettend veel huizen zonder oprit die enkel een klein stoepje van hun voordeur tot de parkeerplaats hebben. En we moeten allemaal zonnepanelen plaatsen. Maar gaan we dan werkelijk de stoepen helemaal volzetten met laadpalen, die niet aansluiten op zonnepanelen, en de mensen verbieden om een kabeltje over de stoep te leggen? Is toch gekkenwerk?
Openbare laadpalen sluiten toch prima aan op zonnepanelen? Gezien je overcapaciteit gewoon op het openbare net komt. Puur dat je er persoonlijk geen winst op maakt omdat je met verschillende aanbieders te maken hebt is een korte termijn visie naar mijn idee.
Van mij mogen ze straks dus ook openbare laadpalen plaatsen bij iedere parkeerplek. In combinatie met load balancing over het hele net en een keuze voor degene die moet opladen of hij prioriteit wil (meer betalen) of wel even kan wachten.

• Prullenbak84
ja3 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:14:
[...]

Openbare laadpalen sluiten toch prima aan op zonnepanelen? Gezien je overcapaciteit gewoon op het openbare net komt. Puur dat je er persoonlijk geen winst op maakt omdat je met verschillende aanbieders te maken hebt is een korte termijn visie naar mijn idee.
"Puur omdat je er persoonlijk geen winst op pakt" is treffend gezegd, maar klinkt ook egoistischer dan het is. Mensen worden gestimuleerd door hun portomonee. Als je tegen mensen zegt: Hey je moet zonnepanelen plaatsen, maar we gaan wel saldering aan banden leggen, dus je moet je stroom zelf gebruiken anders wordt het een dure grap. En o ja, je auto opladen moet je doen met dure stroom van een aanbieder, en je energiemaatschappij koopt jouw zonnestroom dan voor een habbekrats" Dan krijg je daar begrijpelijkerwijs niet echt de handen voor op elkaar ;) En dat is wel wat er nu staat te gebeuren.
Van mij mogen ze straks dus ook openbare laadpalen plaatsen bij iedere parkeerplek. In combinatie met load balancing over het hele net en een keuze voor degene die moet opladen of hij prioriteit wil (meer betalen) of wel even kan wachten.
Maar dan wil ik ook veeeel beter gecompenseerd worden voor mijn zonnestroom, anders rol ik naast die paal gewoon mijn eigen snoertje nog uit. Ik ben wel goed, maar ik ben gekke henkie niet.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Juancho schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:36:
Maar het gekke is dat het eerst dus wel 2 plekken waren. Dus ik verwacht eigenlijk dat er of iemand zelf 1 pijltje heeft weg gehaald of zo enorm heeft lopen klagen bij Allego/gemeente dat 1 plek gelijk is opgezegd voor laders.
Of degene die twee pijltjes heeft geplakt heeft dat verkeerd gedaan en bij controle van de werkzaamheden is dit gecorrigeerd. Bij vrienden van ons in de buurt is het wel eens gebeurd dat er een parkeerplaats compleet tot laadplek was omgebouwd behalve dat er geen daadwerkelijke laadpaal stond. Maar na 2 maanden was dat alles weer verdwenen omdat de laadplek dus eigenlijk 2 straten verderop moest komen.
Sterker nog, net toen ik er dus langsliep was er een hele rits aan vrije plekken beschikbaar maar waar moest de benzine auto perse staan? juist...op de laadplek.... 8)7
Zodra die pijl er af is is het geen laadplek meer en kan iedereen daar dus gewoon parkeren. Wellicht wel vervelend, maar je moet niet vergeten dat de bestuurder van die auto dus niets verkeerd doet.

Wellicht doen ze het trouwens wel expres omdat ze denken dat er nooit een EV staat te laden en zij dan altijd gegarandeerd een groot stuk hebben om in te stappen dan wel minder gevaar op deuken in de deur. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat ik bij zwemles het liefst mogelijk naast een invalidenparkeerplaats sta (die worden wel gebruikt trouwens, maar niet tijdens de zwemles). Lekker makkelijk met in- en uitstappen.
Maar als deze auto daar vaker staat gaat er toch echt eens een briefje onder het raam of ik zet een keer mijn auto gewoon pal voor de zijne op het grasveld en laad dan zo wel op.
Dan zou ik wel een briefje doen in de trant van dat jij het als gunst vraagt of ze ergens anders willen parkeren. Je auto ervoor zetten zou ik zeker niet doen. Zij doen immers niets verkeerd. Bovendien ga je dan ook het verkeer op de straat hinderen (omdat je auto daar staat ipv in de parkeervakken).
Prullenbak84 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:59:
Als je het volgens die regels doet, vinden we het goed. Doe je het anders, dan krijg je een boete en moet het opnieuw.
Maar als het niet goed is aangelegd dan is de gemeente wel aansprakelijk (want: stoep van de gemeente). Dus die zullen dat nooit zo maar door jan en alleman laten doen.

• Prullenbak84
JeroenE schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:32:
[...]
Of degene die twee pijltjes heeft geplakt heeft dat verkeerd gedaan en bij controle van de werkzaamheden is dit gecorrigeerd. Bij vrienden van ons in de buurt is het wel eens gebeurd dat er een parkeerplaats compleet tot laadplek was omgebouwd behalve dat er geen daadwerkelijke laadpaal stond. Maar na 2 maanden was dat alles weer verdwenen omdat de laadplek dus eigenlijk 2 straten verderop moest komen.

[...]
Zodra die pijl er af is is het geen laadplek meer en kan iedereen daar dus gewoon parkeren. Wellicht wel vervelend, maar je moet niet vergeten dat de bestuurder van die auto dus niets verkeerd doet.

Wellicht doen ze het trouwens wel expres omdat ze denken dat er nooit een EV staat te laden en zij dan altijd gegarandeerd een groot stuk hebben om in te stappen dan wel minder gevaar op deuken in de deur. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat ik bij zwemles het liefst mogelijk naast een invalidenparkeerplaats sta (die worden wel gebruikt trouwens, maar niet tijdens de zwemles). Lekker makkelijk met in- en uitstappen.
Inderdaad. Parkeren naast een lege of in een brede plek is optie 1. Daarna komt "naast de nieuwste auto, want die zijn ook voorzichtig" :P
[...]
Dan zou ik wel een briefje doen in de trant van dat jij het als gunst vraagt of ze ergens anders willen parkeren. Je auto ervoor zetten zou ik zeker niet doen. Zij doen immers niets verkeerd. Bovendien ga je dan ook het verkeer op de straat hinderen (omdat je auto daar staat ipv in de parkeervakken).
En dan wel een vriendelijk briefje, en niet een semi-vriendelijk. Als iemand niks verkeerd doet, of op zijn minst niks bewust verkeerd, is het heeel onhandig om ze boos te maken.
[...]
Maar als het niet goed is aangelegd dan is de gemeente wel aansprakelijk (want: stoep van de gemeente). Dus die zullen dat nooit zo maar door jan en alleman laten doen.
Dan biedt je het als gemeente aan dat ze het tegen vergoeding komen doen, zoiets? Ik zou best 250 euro ofzo over hebben voor een rijtje van die kabeltegels hier in de stoep hoor.

Of je zet in je verordening: "Laden over de stoep mag, mits met een maximale lengte van xxx meter, en er moet altijd een kabelmat over liggen. Zo niet dan een boete van xxx. Daarnaast bent u als gebruiker aansprakelijk voor eventuele ongevallen die voortkomen uit de kabel over de stoep." Maar dan in juridische taal ;)

Er zijn zoveel oplossingen te verzinnen, maar ik werk - ik zou het bijna jammer gaan vinden :P - niet bij de gemeente.

Ik heb hier trouwens altijd geroepen dat er hier nooit iemand met een beperking loopt, maar laatst liep er een slechtziende/blinde jongen langs, en hij tikte met zijn stok gewoon 1 keer op die mat en liep er probleemloos overheen. Ik wilde eigenlijk nog aan hem vragen of ie er last van had, maar wist niet hoe ik hem moest roepen zonder te laten scrhikken :$

[ Voor 12% gewijzigd door Prullenbak84 op 23-06-2021 10:45 ]

• JeroenE
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:41:
Dan biedt je het als gemeente aan dat ze het tegen vergoeding komen doen, zoiets? Ik zou best 250 euro ofzo over hebben voor een rijtje van die kabeltegels hier in de stoep hoor.
Ik ben bang dat je dan alleen maar extra gezeur gaat krijgen, of in ieder geval dat ambtenaren dat denken. Een gemeente is natuurlijk geen aannemer die in opdracht klussen voor consumenten uitvoert.
Er zijn zoveel oplossingen te verzinnen, maar ik werk - ik zou het bijna jammer gaan vinden :P - niet bij de gemeente.
Wellicht zien wij ook wel problemen over het hoofd, maar ik heb wel vaker het idee dat "njet" roepen wel het makkelijkste is.
Ik wilde eigenlijk nog aan hem vragen of ie er last van had, maar wist niet hoe ik hem moest roepen zonder te laten scrhikken :$
Gewoon "Hallo, mag ik jou wat vragen?" lijkt mij het handigste ;) Tenminste, ik neem aam dat je andere mensen ook zo zou benaderen.

• Juancho
  • Nu online
JeroenE schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:32:

en
Ze doen wel iets verkeerd omdat ze nou net op de plek staan geparkeerd waar WEL een pijl stond. Ze konden idd ook de andere plek pakken, waar de pijl weg is. Dan mag het idd, dat weet ik. Maar er staat duidelijk een bord met pijl dat die ene plek bedoeld is voor elektrische auto's om te laden. In onze wijk staan wel meerdere laadpalen en daar is werkelijk nooit een fout parkeerder. Misschien is het ook gewoon ff kwestie van gewenning. Al blijf ik het bijzonder egoïstisch vinden aangezien er parkeerplek zat is (zelfs direct naast de laadplek). Maargoed, voor ik zulke drastische dingen ga doen ga ik eerst een tijdje bekijken of die auto er vaker staat geparkeerd. Kan ook een bezoeker zijn natuurlijk die het even niet zag. Ik ben de moeilijkste verder niet maar het moet geen standaard gaan worden voor die betreffende auto natuurlijk. Dan ga ik wel over tot actie.

• JeroenE
  • Niet online
@Juancho Aha, ik dacht juist dat ze op de plek stonden zonder pijl. Maar als de plek er naast wel vrij is dan zou ik mijn auto lekker daar parkeren en gaan laden. Met een beetje geluk is dat al genoeg om ze ineens te laten beseffen dat ze zelf verkeerd stonden.

Ik heb trouwens ook wel eens meegemaakt dat (dezelfde) auto regelmatig 3 dagen aan een laadpaal stond (dus van vrijdagmiddag tot maandagochtend). Ik heb daar ooit een keer een foto van gemaakt zodat ik bij kon houden of het nu echt zo vaak gebeurde als ik dacht. Daarna stond hij er nooit meer zo lang. Misschien toeval, misschien gezien dat ik die foto maakte.

• renedr
Prullenbak84 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:06:
[...]

Ze snappen het écht niet he. Ik word zo verdrietig van dit soort berichten...
Ik stop ook niet, laat ze maar BOA’s inzetten in de nachtelijke uren. Werken ze ook een keer voor hun geld.

Kansloos gedoe, ik kan hier zo pissig om worden!

• Isheara
Prullenbak84 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:10:
Ik heb het eerder al aangegeven, maar nog maar een keer. Het idee van een vriendelijk briefje is natuurlijk top. Maar je briefje is niet 100% correct als het gaat om bord 1, en ten tweede is de vriendelijkheid er wel een beetje af als je gaat zeggen dat je de politie ingelicht hebt. Je haalt hiermee de woede van de foutparkeerder op je hals en je weet neit wat diegene gaat doen met EV's die hier in de buurt geparkeerd staan. Straks zit er een kras op iemands auto omdat jij met je semi-vriendelijke briefje iemand kwaad hebt gemaakt. Alvast bedankt.
Tja als jij denkt dat iemand aanspreken op zijn gedrag en de consequenties van zijn gedrag niet terecht is blijf je zelf onderdeel van het probleem....

Strafbaar gedrag heeft consequenties toch?

Wat stel jij dan voor? Net zoals bij een inbreker die je op heterdaad betrapt, vriendelijk vragen of hij alsjeblieft weg wil gaan? Of ben je dan een wegkijker en een schouderophaler? Ik niet...

Overigens kijk even in dit artikel en vertel me dan wat er volgens jou niet klopt aan wat ik schreef?

https://www.50five.com/nl...bij-een-openbare-laadpaal

Keep rolling sixes!

• Prullenbak84
Isheara schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:05:
[...]

Tja als jij denkt dat iemand aanspreken op zijn gedrag en de consequenties van zijn gedrag niet terecht is blijf je zelf onderdeel van het probleem....

Strafbaar gedrag heeft consequenties toch?
Zeker. Maar ik zou niet blij worden als ik straks bij mijn auto komt, daar zit een kras op, of er staat een boze man mij op te wachten of wat dan ook, puur omdat iemand anders een semi-vriendelijk passief-aggressief briefje onder zijn ruit gedaan heeft en die man denkt "o dat zal die elektrische auto wel zijn die hier staat".
Wat stel jij dan voor? Net zoals bij een inbreker die je op heterdaad betrapt, vriendelijk vragen of hij alsjeblieft weg wil gaan? Of ben je dan een wegkijker en een schouderophaler? Ik niet...
Nee. Ik zou rustig in bed blijven wachten tot ze weg zijn. Veel plezier met mijn xbox verkopen op marktplaats. Noem mij een schijtlijster, maar ik ben mezelf meer waard dan alle spullen in mijn huis. Hopelijk laten ze mijn harde schijf met foto's liggen, maar die ligt ook niet voor het grijpen, dus dat komt wel goed. En ondertussen heel stil proberen de politie te bellen, dat wel.

Ik zeg ook niet dat je de politie niet mag bellen als er een auto verkeerd staat (al vind ik het een beetje overdreven, maar goed). Ik vind het alleen niet handig om dat met een briefje aan te kondigen.
Overigens kijk even in dit artikel en vertel me dan wat er volgens jou niet klopt aan wat ik schreef?

https://www.50five.com/nl...bij-een-openbare-laadpaal
Bord 1, met alleen dat tekentje erop, is geen officieel rechtsgeldig bord, maar is “het in het verkeer gebruikelijke symbool voor een oplaadpunt voor elektrische voertuigen.”Het betekent dus eigenlijk alleen maar "hier is het mogelijk om te laden". Maar nergens is vastgelegd dat het verboden is om daar te parkeren en dat niet te doen.

Uiteraard ben ik het 100% met je eens dat het niet heel sociaal is omdat te doen, zeker niet als er andere plekken zijn (maar als jij later aan komt weet jij niet of dat het geval was), dus je kan die mensen er prima op wijzen met een écht vriendelijk briefje. Maar alstjeblieft, we hebben als ev rijder soms al het imago van de bevoordeelde rijke arrogante eikel in zijn linkse hobby-auto...maak het nou niet nog erger, joh ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Prullenbak84 op 23-06-2021 12:22 ]

• Isheara
Ik zal de volgende versie van mijn briefje op jouw verzoek vriendelijker maken en met je delen, deal?

Een kennis van mij is slecht ter been, en mag dientengevolge op een invalidenplaats staan.
Je wilt niet weten wat die allemaal naar zijn hoofd geslingerd krijgt op het moment dat hij iemand aanspreekt om niet op een invalidenplaats te parkeren als hij/zij/het daar niet mag staan...
Dan kan je de wereld proberen beter te maken met een vriendelijk briefje of vraag, maar dan zou mijn geduld op een gegeven moment echt wel op zijn....

Keep rolling sixes!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:06
Ik zou dat genoemde briefje zeker niet gebruiken zoals het nu is opgesteld. Gewoon een vriendelijk verzoek en de persoon er op wijzen dat hij door zo te parkeren iemand anders verhinderd om te laden. Briefjes met meer dreigende taal kun je bij hardnekkige foutparkeerders onder de ruitenwisser doen, maar ik vraag mij af of dat dan wel helpt. Je vangt eerder vliegen met stroop dan met azijn.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Isheara
Kan ook...ik kan ook gewoon rapporteren bij de politie en geen briefje neerleggen, maar dan gaat de foutparkeerder het nooit begrijpen. De politie heeft het immers te druk met koffie drinken.

[ Voor 17% gewijzigd door Isheara op 23-06-2021 12:38 ]

Keep rolling sixes!

• Prullenbak84
Isheara schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:28:
Ik zal de volgende versie van mijn briefje op jouw verzoek vriendelijker maken en met je delen, deal?
Ja dat lijkt me top. Misschien ga ik hem dan zelf ook wel gebruiken :)
Een kennis van mij is slecht ter been, en mag dientengevolge op een invalidenplaats staan.
Je wilt niet weten wat die allemaal naar zijn hoofd geslingerd krijgt op het moment dat hij iemand aanspreekt om niet op een invalidenplaats te parkeren als hij/zij/het daar niet mag staan...
Dan kan je de wereld proberen beter te maken met een vriendelijk briefje of vraag, maar dan zou mijn geduld op een gegeven moment echt wel op zijn....
Ja maar natuurlijk. Wat dat betreft ben ik het ook helemaal met je eens.
PeterZ(on) schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:36:
Je vangt eerder vliegen met stroop dan met azijn.
exact
Isheara schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:37:
Kan ook...ik kan ook gewoon rapporteren bij de politie en geen briefje neerleggen, maar dan gaat de foutparkeerder het nooit begrijpen. De politie heeft het immers te druk met koffie drinken.
Je kan ook een vriendelijk briefje doen, en alsnog de politie bellen. Ik zou dat laatste dan alleen niet in het briefje erbij zeggen, dat is mijn punt :)

• PeterZ(on)
Isheara schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:37:
Als de foutparkeerder dan een boete krijgt snapt hij dat heus wel, zeker als die eerder al het vriendelijke verzoek onder zijn ruitenwisser heeft gehad. Alleen blijf je het risico lopen dat hij wraak neemt op een willekeurige EV rijder.

Maar het blijft een uiterst irritant fenomeen. Iets wat meer bekend zou moeten gemaakt, bijvoorbeeld door ludieke acties waarbij een tankstation wordt geblokkeerd door EV's en dan flink wat landelijk pers erbij. Zoiets.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Prullenbak84
Ik ben overigens hier in de wijk ook al een enkele keer "gedwongen" om mijn auto op te laden, omdat alleen de plek bij de laadpaal nog vrij was, met het bordje "alleen opladen elektrische voertuigen". Ik kan dan parkeren en dan kost het me een paar euro meer voor de stroom. Maar ik kan me ook voorstellen dat als je hier aan komt en je moet je ICE kwijt, dat je dan bij het laatste vakje ook denkt "bekijk het maar".

• pmiddeld
  • Laatst online: 20:38
Prullenbak84 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:16:
Dit heeft wel met veiligheid te maken, hier moet ik de gemeente gelijk geven. Alle kabels en leidingen die in de openbare ruimte in de grond zitten moeten worden geregistreerd en op een bepaalde veilige diepte zitten. Als jij daar op eigen houtje een 3,7 kW (of meer) kabel op 10 cm diep onder de grond legt, en erger nog als iedere EV-bezitter zonder oprit dat gaat doen, dan levert dat gevaar op voor als de grond open moet voor bijvoorbeeld aanleg van glasvezel. Die glasvezel-aannemer moet eerst de ligging van alle kabels en leidingen opvragen bij het kadaster en dan staat jouw kabel niet op de kaart. Dan komt daar een minikraantje die even jouw kabel kapot graaft, of nog erger een grondwerker die met zijn schep in jouw kabel steekt. Met alle gevolgen van dien. Dan nog liever in een kabelgoot over de stoep, dan zie je de kabel tenminste nog.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Prullenbak84
pmiddeld schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:46:
[...]

Dit heeft wel met veiligheid te maken, hier moet ik de gemeente gelijk geven. Alle kabels en leidingen die in de openbare ruimte in de grond zitten moeten worden geregistreerd en op een bepaalde veilige diepte zitten. Als jij daar op eigen houtje een 3,7 kW (of meer) kabel op 10 cm diep onder de grond legt, en erger nog als iedere EV-bezitter zonder oprit dat gaat doen, dan levert dat gevaar op voor als de grond open moet voor bijvoorbeeld aanleg van glasvezel. Die glasvezel-aannemer moet eerst de ligging van alle kabels en leidingen opvragen bij het kadaster en dan staat jouw kabel niet op de kaart. Dan komt daar een minikraantje die even jouw kabel kapot graaft, of nog erger een grondwerker die met zijn schep in jouw kabel steekt. Met alle gevolgen van dien. Dan nog liever in een kabelgoot over de stoep, dan zie je de kabel tenminste nog.
Dit snap ik helemaal. Het zou uiteraard een gekkenhuis worden als iedereen t zomaar op eigen houtje kon doen. Maar daarom zou ik er ook helemaal voor zijn als daar bepaalde regels aanzitten. Ik zou het zelfs prima vinden als de gemeente zou zeggen "ja je mag dat doen met een verlengde aansluiting, maar dat moet dan bij deze en deze aannemer", zodat het allemaal netjes met klic-meldingen gebeurt en op de tekeningen komt te staan enzo. Of dat je het in samenwerking met de laadpalen-operator die toch al actief is in de gemeente, het kan regelen. Lijkt me allemaal heel logisch en mogelijkheden genoeg. Mogelijkheden die trouwens ook aangegeven werden in dat document van die vereniging van gemeenten. Dus tja.

Ik zeg ook trouwens niet dat gemeenten dit zomaar goed moeten vinden. Maar én het kabeltje mag niet, én dit mag niet, en wat voor oplossing je ook aandraagt, het mag allemaal niet. Met niet echt steekhoudende redenen, behalve "er is nog geen beleid voor" (lees: we hebben met allego afgesproken dat jij bij hun gaat laden). En de deur staat ook niet op een kier voor suggesties. Dat is wel tikkie frustrerend. Maar tot die tijd blijf ik gewoon lekker het kabeltje en het matje uitrollen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Prullenbak84 op 23-06-2021 14:54 ]

• JeroenE
  • Niet online
@Prullenbak84 Misschien eens vragen wanneer ze dat beleid dan wel gaan maken? Wellicht weten ze dat wel of kom je dan te weten bij wie je wel moet zijn.

Het klinkt nu een beetje alsof je aan de kassamedewerker van de Lidl vraagt waarom je niet met <voeg hier crypto-munt naar keuze in> mag betalen. Die kassamedewerker gaat daar helemaal niet over.

• Prullenbak84
JeroenE schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:25:
@Prullenbak84 Misschien eens vragen wanneer ze dat beleid dan wel gaan maken? Wellicht weten ze dat wel of kom je dan te weten bij wie je wel moet zijn.
Heb ik gedaan hoor. Best wel in redelijk hoge bomen geklommen, meer communicatie gehad dan ik hier allemaal neer ga plempen, dus je moet me maar even geloven ;) Heeft tot nog toe geen effect gehad.
Het klinkt nu een beetje alsof je aan de kassamedewerker van de Lidl vraagt waarom je niet met <voeg hier crypto-munt naar keuze in> mag betalen. Die kassamedewerker gaat daar helemaal niet over.
Haha ik kan me voorstellen dat het zo klinkt. Maar dit gesprek kwam natuurlijk weer op gang omdat een gemeente het nu juist afgeschaft heeft. Dus het is meer dat ik teleurgesteld ben in de Lidl dat ik niet met <voeg hier crypto-munt naar keuze in> kan betalen, bij sommige lidl filialen dat wel mag, dat sommige filialen het ineens niet meer mag, en tegelijkertijd de vereniging van supermarkten oplossingen heeft, en alle supermarkten gezamelijk vinden dat we met <voeg hier crypto-munt naar keuze in> moeten gaan betalen, en sommigen zelfs al <voeg hier crypto-munt naar keuze in> teruggeeft bij het embalage-automaat. Ik heb daar al veelal contact gehad met de lidl, maar ze blijven zeggen dat het alleen kan als je een bepaald product koopt. Want daar hebben ze afspraken mee.

Zoiets :) Gaat niet helemaal op, het vergelijk, maar de frustratie is duidelijk ;)

• JeroenE
  • Niet online
@Prullenbak84 Aha, die achtergrond wist ik natuurlijk niet. Ik snap je frustraties wel, maar dan weet ik ook niet wat je er meer aan kan doen. Proberen meer ruchtbaar er aan te geven, maar tenzij je een BN'er bent of mensen die hier wat aan kunnen doen persoonlijk goed kent werkt dat waarschijnlijk niet.

* JeroenE heeft zich beheerst en geen linkje naar "Laat het los" ingevoegd

• eltron

Ja, tijd voor een "lekker laden" partij bij de volgende verkiezingen. Veel succes! >:)
(en ik stem op jou, als je tenminste in mijn gemeente meedoet)

• Prullenbak84
JeroenE schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:46:
@Prullenbak84 Aha, die achtergrond wist ik natuurlijk niet. Ik snap je frustraties wel, maar dan weet ik ook niet wat je er meer aan kan doen. Proberen meer ruchtbaar er aan te geven, maar tenzij je een BN'er bent of mensen die hier wat aan kunnen doen persoonlijk goed kent werkt dat waarschijnlijk niet.
Nee, maar op een forum even zeggen dat ik moe wordt van gemeenten die het blijkbaar eerst wel toegestaan hebben en dat weer terugdraaien, moet kunnen toch? Maar dan moet ik me weer helemaal verantwoorden enzo ;)
* JeroenE heeft zich beheerst en geen linkje naar "Laat het los" ingevoegd
haha, gaan we nu weer doen d:)b

• eltron
Inspired schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:51:
@Prullenbak84 een gemeente heeft er gewoon geen belang bij. Het is gemakkelijker, veiliger en goedkoper voor ze om de palen lekker te laten plaatsen. Anders moeten ze zelf stoepen aanpassen en allerlei zaken gaan administreren. Inclusief risico dat ze dragen. Nu zetten ze een aanbesteding uit en worden de palen (doorgaans) tegen nul kosten voor de gemeente geplaatst. Ik snap best dat dit voor EV bezitters jammer is maar vanuit het oogpunt van de gemeente snap ik het wel en vind ik het wel te verdedigen. Je zult natuurlijk ook wellicht altijd een verschil houden in hoe de gemeente ermee om gaat. De ene zal iets meer willen dan de andere. Zal ook met de omvang van de gemeente te maken hebben qua inwoners.
gemeenten zijn er niet voor het gemak van de ambtenaren, maar voor het gemak van de burgers.
(En ik spreek regelmatig ambtenaren die er ook zo over denken, maar toch vastlopen in de bureaucratie, beetje een mix van toeslagen afaire achtige dingen en paarse krokodillen en heilige regels, terwijl die regels gewoon veranderd moeten worden als ze niet helpend zijn).

[ Voor 12% gewijzigd door eltron op 23-06-2021 17:17 ]

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-11 21:44
JeroenE schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:39:
[...]
Ik ben bang dat je dan alleen maar extra gezeur gaat krijgen, of in ieder geval dat ambtenaren dat denken. Een gemeente is natuurlijk geen aannemer die in opdracht klussen voor consumenten uitvoert.
Het is anders wel de taak van de gemeente om burgers te faciliteren. Daar is de overheid onder andere voor. Er zijn zoveel dingen die de overheid regelt. Er zijn ook gemeenten die voor enkele honderden euro's aan leges een aannemer zo'n kabelgoot laten leggen. Iedereen blij. Ik zie echt het probleem niet. Burgers betalen het zelf.

Ambtenaren zijn er ten dienste van de samenleving, niet andersom. Dat zeg ik als oud-gemeenteraadslid;-)

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:39

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

DDDikkiedik schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:52:
[...]

Het is anders wel de taak van de gemeente om burgers te faciliteren. Daar is de overheid onder andere voor. Er zijn zoveel dingen die de overheid regelt. Er zijn ook gemeenten die voor enkele honderden euro's aan leges een aannemer zo'n kabelgoot laten leggen. Iedereen blij. Ik zie echt het probleem niet. Burgers betalen het zelf.

Ambtenaren zijn er ten dienste van de samenleving, niet andersom. Dat zeg ik als oud-gemeenteraadslid;-)
Het is anders wel de taak van de gemeente om ALLE burgers te faciliteren.
Als het goed is kies je een gemeenteraad. Die maakt regels en weegt daarbij alle voor en tegens af namens alle inwoners en bedrijven.

Ik denk dat al die kabelgootjes etc verrekte onhandig zijn voor de onkruidmachines, rolstoelers en de mensen die slecht ter been zijn.

Volgend jaar mag je weer stemmen voor een gemeenteraad dus.....

[ Voor 3% gewijzigd door niki_lauda op 23-06-2021 21:32 ]

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-11 14:14
Ik weet niet of deze vraag hier mag, dat hoor ik dan wel.

Heb sinds kort een Ford Kuga PHEV. Volgens de specs met een 14,4KW accu.
Nu laad ik bijna altijd thuis en let ik eigenlijk niet echt op het aantal KW’s dat ik laad thuis.

Nu had ik vandaag een lange rit gehad waarbij ik met een compleet lege accu geladen heb op een laadpaal bij Julianatoren. Volgens de Newmotion app heb ik hier een laadsessie van 12KW gehad. 2,4 KW minder dus dan de volledige capaciteit van de accu.

Na starten stond de accu op 100%. De accu is na een terugroep ook een paar weken geleden pas vervangen, dus ik mag hopen dat dit niet al de restcapaciteit is.

Bewaard mijn auto alsnog 2,4 KW in zijn accu pakket ondanks dat de auto aangeeft dat de accu helemaal leeg is? Of kan een laadpaal KW’s “cadeau” doen?

• Inspired
Ljsvv schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:52:

Nu laad ik bijna altijd thuis en let ik eigenlijk niet echt op het aantal KW’s dat ik laad thuis.

Nu had ik vandaag een lange rit gehad waarbij ik met een compleet lege accu geladen heb op een laadpaal bij Julianatoren. Volgens de Newmotion app heb ik hier een laadsessie van 12KW gehad. 2,4 KW minder dus dan de volledige capaciteit van de accu.

Na starten stond de accu op 100%. De accu is na een terugroep ook een paar weken geleden pas vervangen, dus ik mag hopen dat dit niet al de restcapaciteit is.

Bewaard mijn auto alsnog 2,4 KW in zijn accu pakket ondanks dat de auto aangeeft dat de accu helemaal leeg is? Of kan een laadpaal KW’s “cadeau” doen?
Volgens google;
De actieradius van de accu bedraagt 40 km en de accu capaciteit is 14.4 kWh. Hiervan is slechts een gedeelte (12 kWh) bruikbaar.
Dus klopt redelijk. :)

• Juancho
  • Nu online
niki_lauda schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:30:
[...]

Het is anders wel de taak van de gemeente om ALLE burgers te faciliteren.
Als het goed is kies je een gemeenteraad. Die maakt regels en weegt daarbij alle voor en tegens af namens alle inwoners en bedrijven.

Ik denk dat al die kabelgootjes etc verrekte onhandig zijn voor de onkruidmachines, rolstoelers en de mensen die slecht ter been zijn.

Volgend jaar mag je weer stemmen voor een gemeenteraad dus.....
Ik denk dat er geen hond naar omkijkt als je het savonds en snachts doet. Bijv van 22:00 tot 07/8:00 uur. En ik geloof het ook niet dat de gemeente dan gaat handhaven. Een prima alternatief dus om iedereen te vrede te houden lijkt me. Autootje weer vol, voetgangerspad vrij en de gemeente kan doen wat het moet doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 23-06-2021 22:03 ]

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:39

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Juancho schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:02:
[...]

Ik denk dat er geen hond naar omkijkt als je het savonds en snachts doet. Bijv van 22:00 tot 07/8:00 uur. En ik geloof het ook niet dat de gemeente dan gaat handhaven. Een prima alternatief dus om iedereen te vrede te houden lijkt me. Autootje weer vol, voetgangerspad vrij en de gemeente kan doen wat het moet doen.
Tot je ruzie hebt met een buurman die de gemeente aanschrijft om te handhaven.

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:53
Juancho schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:02:
[...]

Tot dat de buuf savonds der hondje uit laat en plat op de grond ligt door jouw kabel.
Niet doen, echt asociaal.

• eltron
Ljsvv schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:52:

Een batterij volledig ontladen schijnt nogal slecht te zijn. Daarom wordt meestal niet de volledige batterij capaciteit gebruikt maar regelt het BMS een optimale verdeling over de cellen.
Het zou dan normaal zijn als de 100% netto bruikbare capaciteit ook door de fabrikant wordt genoemd als de capaciteit waar de auto over kan beschikken voor het afleggen van elektrische km. Maar daar wordt dus wisselend mee om gegaan. Blijkbaar is bij de Kuga dus 12kWh bruikbaar.

• Prullenbak84
niki_lauda schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:23:
[...]

Gelukkig woon ik in een wijk waar we dan eerst even met elkaar praten. En de buren die ik er hier over heb gesproken, hebben er natuurlijk geen enkel probleem mee.
mitchdc schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:28:
[...]

Tot dat de buuf savonds der hondje uit laat en plat op de grond ligt door jouw kabel.
Daarom netjes een goede kabelmat, dan is er niks asociaals aan. Echt knap als je daarover struikelt. Weleens op een festival geweest? Lopen er 50000 dronken idioten dag en nacht over van die kabelmatten en drempels. Maar goed, als het salderen afgebouwd wordt, dan is overdag laden om meerdere redenen handiger, dus dit lost zichzelf wel weer op, denk ik...

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

mitchdc schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:28:
[...]

Gewoon een fatsoenlijke kabeldrempel gebruiken, een voetganger heeft altijd zijn eigen verantwoordelijkheid om te kijken of een voetpad veilig is.

Elect a clown, expect a circus.

• PeterZ(on)
Volgens mij moet het toch niet zo moeilijk zijn om een soort lijngoot te ontwikkelen met een scharnierbare bovenkant, struikelen is dan onmogelijk en de kabel is mooi weggewerkt en er gaat niets de grond in.

• DeGroteMuis
pmiddeld schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:29:
[...]

Elbizz deed het wel vandaag.
Dan was het mogelijk nog niet overal doorgevoerd, of intussen al opgelost. Mijn go to pas bij de (lichtgrijze) Allego palen is ook Elbizz. ;) Toen die bleef falen wat andere passen en apps geprobeerd.

Vanochtend weer aan de paal gehangen: Intussen werken ze weer prima.
Juancho schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:57:

Je geeft aan kort ervoor / -naast. Misschien mis ik iets, maar als je Volvo op de plek ernaast kan staan, wat is dan het probleem? Behalve natuurlijk dat het handig is om die benzine-buur even te laten weten dat die plek voortaan voor laden is en niet om je benzine mobiel te parkeren, voor het geval de plek ernaast een volgende keer wel bezet is, zie ik niet direct een probleem?

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:36
Slasher schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:18:
[...]

Gewoon een fatsoenlijke kabeldrempel gebruiken, een voetganger heeft altijd zijn eigen verantwoordelijkheid om te kijken of een voetpad veilig is.
Als je ziet (er op let) HOEVEEL straattegels scheef/omhoog/omlaag steken (al dan niet door boomwortels etc) snap ik niet dat ze moeilijk kunnen doen over een goede/nette kabeldrempel. 7(8)7

Bij de gemeente aangeven dat oudere/mindervalide mensen <+:) o<:) last kunnen hebben van de opstekende tegels helpt geen zier,

maar ojee als er een nette drempel licht.. pfff :r :X

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Mjah, ik heb recentelijk een discussie gehad met een BOA, zij kunnen niet constateren hoe lang een EV al niet aan het laden is, dus daarom kunnen ze niet handhaven.

En dat bijvoorbeeld mensen die nachtdiensten draaien, je niet van kan verwachten dat ze dan overdag meteen hun auto weghalen.

Een oplossing zou zijn een parkeerschijf, dan kunnen BOA's dat beter constateren hoe lang een auto daar staat.

Uiteindelijk blijft het een kwestie van goed fatsoen.

[ Voor 16% gewijzigd door Slasher op 24-06-2021 10:46 ]

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:04
Hansieo schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:26:
[...]

Als je ziet (er op let) HOEVEEL straattegels scheef/omhoog/omlaag steken (al dan niet door boomwortels etc) snap ik niet dat ze moeilijk kunnen doen over een goede/nette kabeldrempel. 7(8)7

Bij de gemeente aangeven dat oudere/mindervalide mensen <+:) o<:) last kunnen hebben van de opstekende tegels helpt geen zier,

maar ojee als er een nette drempel licht.. pfff :r :X
Pro-tip voor als de tegels echt gevaarlijk liggen, een foto van je bebloede en geschaafde knie bij de melding doet wonderen. Hoeft niet telkens een nieuwe foto te zijn ;) .

• JeroenE
  • Niet online
@Hansieo Het ligt wellicht ook aan de gemeente zelf. Als ik een klacht indien over de straatstenen dan wordt het meestal vrij snel aangepast. Niet de volgende dag, maar meestal wel binnen een week of 2. Daarna krijg ik na 5 weken een mailtje dat het probleem ondertussen al is opgelost en dat ze excuses aanbieden voor die late mail.

Het ligt ook aan de melding, want als je doorgeeft dat een bepaalde kleur van een verkeerslicht niet meer werkt is dat meestal binnen 2 werkdagen opgelost.

@Slasher Het is toch geen parkeerplaats met een tijdslimiet, maar met de verplichting om op te laden? Aan de kleur van de leds op de laadpaal kan je zien of de auto aan het opladen is of niet. In het algemeen is blauw = laden en groen of geel = klaar met laden (en rood = storing).

Als je een voertuig op een invalidenparkeerplek zet terwijl je daar geen juiste sticker/kaart voor hebt op dat voertuig krijg je toch ook een bekeuring ondanks dat ze niet kunnen zien hoe lang je er al staat?

• Juancho
  • Nu online
DeGroteMuis schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:00:
[...]
Je geeft aan kort ervoor / -naast. Misschien mis ik iets, maar als je Volvo op de plek ernaast kan staan, wat is dan het probleem? Behalve natuurlijk dat het handig is om die benzine-buur even te laten weten dat die plek voortaan voor laden is en niet om je benzine mobiel te parkeren, voor het geval de plek ernaast een volgende keer wel bezet is, zie ik niet direct een probleem?
Met ernaast bedoel ik niet dat er een parkeerplaats naast de andere auto was. Dan was het probleem idd heel makkelijk op te lossen :). Het is een parkeerplaats waar autos in rijtjes achter elkaar staan. Ik zou dan de auto dus naast de foutparkeerder zetten , op de straat en de foutparkeerder zou er of met pijn en moeite uit kunnen of helemaal niet.

Goed, nu besef ik me wel dat dat niet de juiste en nette manier is dus dat ga ik niet doen :). Gister nog even gechecked en toen zag het er netjes uit daar, zoals het hoort. Mocht ik die auto alsnog een keer fout geparkeerd zien staan zal ik gewoon een net briefje onder de ruitenwissers plakken :0.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

@JeroenE BIj allego palen heb ik nog nooit een groen lampje gezien bij volledig opgeladen voertuigen.

Maar als dat wel zo zou zijn is de reactie van BOA's dat ze niet kunnen zien hoe lang deze al groen is.

• JeroenE
  • Niet online
@Slasher Bij zulke palen laad ik niet zo vaak, dus dat zal onbekendheid zijn van mijn kant. Maar dan gaat het ledje waarschijnlijk helemaal uit. Dan is er toch verschil te zien met de situatie tussen "laden" en "niet laden"?

De BOA hoort natuurlijk op de hoogte te zijn van de juiste manieren om dit verschil te kunnen zien, net zoals ze horen te weten welke extra regels er in de APV staan (of niet) voor het parkeren van grote voertuigen etc.

Edit: er is volgens mij geen wettelijke regel die zegt dat je daar toch mag staan als het laden is afgelopen maar dat je binnen x minuten moet weg gaan. Dat is ook bij invalidenplekken niet het geval. Bovendien: als ze willen kunnen ze constateren dat de auto er nu staat en dan na (ik noem maar wat) een half uur terug komen om te zien of de auto is weggehaald of niet.

[ Voor 29% gewijzigd door JeroenE op 24-06-2021 11:04 ]

• Slasher
  • Niet online

Slasher

JeroenE schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:03:
@Slasher Bij zulke palen laad ik niet zo vaak, dus dat zal onbekendheid zijn van mijn kant. Maar dan gaat het ledje waarschijnlijk helemaal uit. Dan is er toch verschil te zien met de situatie tussen "laden" en "niet laden"?

De BOA hoort natuurlijk op de hoogte te zijn van de juiste manieren om dit verschil te kunnen zien, net zoals ze horen te weten welke extra regels er in de APV staan (of niet) voor het parkeren van grote voertuigen etc.

Edit: er is volgens mij geen wettelijke regel die zegt dat je daar toch mag staan als het laden is afgelopen maar dat je binnen x minuten moet weg gaan. Dat is ook bij invalidenplekken niet het geval. Bovendien: als ze willen kunnen ze constateren dat de auto er nu staat en dan na (ik noem maar wat) een half uur terug komen om te zien of de auto is weggehaald of niet.
Ik ga zo even kijken mijn auto is bijna klaar met laden :)

• Juancho
  • Nu online
niki_lauda schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:23:
[...]

Mwah, sowieso loopt er behalve een enkeling met hond amper iemand op straat snachts lijkt me. En sowieso licht je natuurlijk even je directe buren in (of je stelt het voor in een straat/buurt app). Lijkt me geen probleem voor de meesten, als je het maar in de nacht doet. Doen hier ook al een paar mensen, netjes zo'n gele kabelgoot erover (volgens mij zelfs met led lichtjes) en er kan niks gebeuren. Ik zie het probleem echt niet, en juist dit soort dingen kan je ook gewoon prima als buren/straat zelf bespreken.

• Juancho
  • Nu online
Slasher schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:58:
@JeroenE BIj allego palen heb ik nog nooit een groen lampje gezien bij volledig opgeladen voertuigen.

Maar als dat wel zo zou zijn is de reactie van BOA's dat ze niet kunnen zien hoe lang deze al groen is.
Als ik me niet vergis is dit wel zo hoor! Blauw = laden, groen = niet laden en de paal is in principe vrij. Dus als de kleur niet blauw is weet je gewoon dat er niet geladen wordt. Dat kunnen BOA's gewoon zien hoor.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Juancho schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:14:
[...]

Als ik me niet vergis is dit wel zo hoor! Blauw = laden, groen = niet laden en de paal is in principe vrij. Dus als de kleur niet blauw is weet je gewoon dat er niet geladen wordt. Dat kunnen BOA's gewoon zien hoor.
Ik zie hoogst zelden groen bij een aangesloten auto. Die blijft meestal op blauw staan ook al is het laden al lang klaar.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Juancho
  • Nu online
daemonix schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:19:
[...]

Ik zie hoogst zelden groen bij een aangesloten auto. Die blijft meestal op blauw staan ook al is het laden al lang klaar.
Hoogst tijd voor een test dus :). Morgen moet ik toch weer hier laden in de straat dus dan zal ik het gelijk checken! Wij rijden overigens een Volvo XC40 P8 en laden bij Allego palen.

• JeroenE
  • Niet online
@daemonix Het zou ook nog balanceren kunnen zijn, daar kan een auto best uren over doen zonder heel veel stroom te gebruiken.

Of de auto blijft in de stand "ik wil nu laden" staan, bijvoorbeeld omdat "uitgesteld laden" of "voorverwarmen/koelen" staat ingesteld.

• boxlessness
  • Laatst online: 26-07 22:02
Dank voor de OP want het verschaft mij wel enige duidelijkheid in de structuur van het laadpalen spinnenweb.
Wij krijgen morgen onze eerste EV, en ik ben dus aan het browsen voor een laadpas.
De verwachting is dat we vooral 's winters af en toe bij een Allego paal gaan (moeten) laden voor woon-werk verkeer, maar deze heeft het hoogste CPO tarief. Dus ik ben aan het twijfelen of je 'm dan bij een paal iets verder op zet, en hoe dit allemaal samen moet vallen met laadpaaletiquette, dus de auto op tijd weer weg zetten...

Hoe doen jullie dat bij het laden van de EV op de werklocatie? Laat je 'm staan tot de lunch? Of de hele dag en vind je dan een dikke kras op je auto? Hang je 'm het laatste uurtje even aan de lader?
So many questions...

• Juancho
  • Nu online
boxlessness schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:06:

Hoe doen jullie dat bij het laden van de EV op de werklocatie? Laat je 'm staan tot de lunch? Of de hele dag en vind je dan een dikke kras op je auto? Hang je 'm het laatste uurtje even aan de lader?
So many questions...
Niet te moeilijk denken. Net zoals overal bij laden... is je auto vol dan verplaats je hem. Simpeler kan niet. En afhankelijk van hoeveel palen je werkgever heeft en hoe de bezetting is kan je ook nog onderling afspreken dat iedereen die sochtends aan de paal hang de auto in de lunch weg haalt zodat de anderen dan kunnen laden. Dan komt iedereen weer netjes en zonder laadstress makkelijk thuis.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 24-06-2021 12:11 ]

• boxlessness
  • Laatst online: 26-07 22:02
Juancho schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:11:
[...]Net zoals overal bij laden...
"Net als overal bij laden" betekent voor mij tot morgen "slang er in en twee minuten later klaar". Het hele EV wereldje is mij nieuw. :p
Maar goed om te weten dat er op de werkvloer vaak onderling afspraken worden gemaakt. Moet m'n vrouw straks even rekening mee houden om de auto te verplaatsen.

Is er trouwens een prognose van de groei van openbare laadpalen de komende jaren. Ik zie in de stad (Eindhoven) dat het toch nog wel een gatenkaas is kwa dekking (cq: niet overal om de hoek een paar palen).

• DeGroteMuis
@Juancho Ach ja, even te vast gedacht in de parkeervakken die hier het meeste voorkomen bij laadzuilen, je hebt natuurlijk ook fileparkeer plekken. Wel zo verstandig idd om niet dubbel te parkeren. Zul je zien dat jij een boete krijgt anders.

@boxlessness Mijn collega's zijn tot nu toe zo aardig om geen krassen op de auto te trekken. ;)
Gewoon verstand en fatsoen gebruiken. Op mijn standaard standplaats laad ik iedere keer wel. Nu nog niet zoveel mensen naar werk gaan laat ik hem gerust de hele dag aan de laadpaal staan. Er zijn altijd minimaal 3-4 laadplekken over de afgelopen tijd. Andere collega's ook blij, die hoeven net iets minder ver te parkeren dan wanneer ik de auto verplaats tussendoor. ;)

We hebben ook een groepje aangemaakt op ons intranet, waarin je kan aangeven dat je nog moet laden, of juist de auto weg gaat halen, maar die ligt nu aardig stil. Normaal best een handige tool!

Een andere vestiging is nu al drukker en heeft minder laadplekken. Ook is daar nog geen intranet groep opgezet. Dan niet laden als niet nodig. En als het wel nodig is, verplaatsen tussendoor, of als het schema het niet toelaat, met de pauze.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:00:
@daemonix Het zou ook nog balanceren kunnen zijn, daar kan een auto best uren over doen zonder heel veel stroom te gebruiken.

Of de auto blijft in de stand "ik wil nu laden" staan, bijvoorbeeld omdat "uitgesteld laden" of "voorverwarmen/koelen" staat ingesteld.
'Hoogst zelden' als in echt nooit. Kan me niet voorstellen dat al die auto's vertraagd laden hebben aan staan. Iedere dag als ik door diverse wijken hier door loop is het hetzelfde, altijd ladende auto's. ;) Zelfs als ik mijn eigen auto aan een openbare laadpaal heb hangen blijft het lampje blauw ook al is de auto vol.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Prullenbak84
JeroenE schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:03:

Dit gesprek hebben we hier (in zijn geheel, trouwens) al vaker gehad, maar er zijn natuurlijk genoeg situaties waarbij je best even een paar uur met 100% lading aan de paal staat. Stel je hebt nachtdienst gehad en je komt om 6 uur 'sochtends thuis. Je hangt je auto aan de laadpaal en die is om 10 uur vol. Om 12 uur komt de BOA langs, jij ligt nog op 1 oor, maar BAM boete. De volgende keer heb je twee opties: of je stelt het laden uit, je auto staat daar dan volgens de letter van de wet "met de intentie tot laden" of zoiets (en volgens mij blijft het lampje zelfs blauw), dus dan is het ineens OK? of je schaft een ev aan met een tragere boordlader, zodat ie pas later klaar is.

Dat is toch niet een situatie waar we naartoe willen?

Een optie die er is, en die hebben we al eens eerder in dit topic aangehaald, is dat je een regel maakt in de trant van "je moet hem binnen 4 uur na afloop van de laadsessie weghalen, en als dat 's nachts is dan mag het tot 10 uur de volgende ochtend" of iets in die trant. Als de BOA dan bij de operator kan opvragen hoe lang een sessie al bezig is of afgelopen, dan is dat ook nog eens goed te handhaven.

Dagjes uit worden er wel lastig van (situatie: ik kom met 10% accu in een stad voor een dagje door de stad lopen, en ik blijf daar 10 uur..de laatste twee uur loop ik risico op een boete), maar vooruit. Misschien kan je dan in dat enkele geval bezwaar aantekenen ofzo.

[ Voor 22% gewijzigd door Prullenbak84 op 24-06-2021 13:46 ]

• JeroenE
  • Niet online
@daemonix Nouja, op zich is het natuurlijk niet gek dat een EV die aan een laadpaal hangt een blauwe led geeft, ik ga er even vanuit dat die dan ook echt aan het laden zijn.

Wat voor "merk" laadpalen zijn dat dan? Want degene waar ik altijd langs rijd heeft echt een groene led voor klaar. Die zie ik 's ochtends regelmatig als een auto die 's avonds aan de laadpaal is gezet nog niet is weggehaald door de eigenaar.

@Prullenbak84 Oh, ik ben er absoluut voorstander van dat niet iedereen om 3u 's nachts zijn auto moet gaan verplaatsen omdat die om 2:59 precies vol is geladen. Maar dat verandert natuurlijk niets aan de regels zoals die nu zijn bedacht voor laadplekken. De regel is toch niet: "je mag er zo lang staan als je zelf wil en kijk maar of je laad of niet"?

• Prullenbak84
JeroenE schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:46:
@Prullenbak84 Oh, ik ben er absoluut voorstander van dat niet iedereen om 3u 's nachts zijn auto moet gaan verplaatsen omdat die om 2:59 precies vol is geladen. Maar dat verandert natuurlijk niets aan de regels zoals die nu zijn bedacht voor laadplekken. De regel is toch niet: "je mag er zo lang staan als je zelf wil en kijk maar of je laad of niet"?
Klopt. De regel is dat je er mag parkeren met (en ik weet de exacte bewoordingen niet) "de intentie (doel?) tot het opladen van een elektrisch voertuig". Iets in die trant. En de vraag is natuurlijk of je er staat met als doel "het opladen van een elektrisch voertuig" als je hem op uitgesteld laden hebt staan. En als ie al klaar is, dan ben je daar nog steeds geparkeerd met de juiste intentie/doel. Dit is allemaal nog veel te vaag.

Bij dit alles komt natuurlijk dat de irritatie denk ik vooral komt uit ices die parkeren op de laadplek, of ev's die parkeren en uberhaupt niet gaan laden, en niet zozeer van laadpaalklevers.

• DeGroteMuis
@daemonix Nouja, op zich is het natuurlijk niet gek dat een EV die aan een laadpaal hangt een blauwe led geeft, ik ga er even vanuit dat die dan ook echt aan het laden zijn.

Wat voor "merk" laadpalen zijn dat dan? Want degene waar ik altijd langs rijd heeft echt een groene led voor klaar. Die zie ik 's ochtends regelmatig als een auto die 's avonds aan de laadpaal is gezet nog niet is weggehaald door de eigenaar.
Ook nog niet anders gezien dan groen zodra ie vol is. In binnen - en buitenland. Behalve soms bij voorverwarmen of voorkoelen, dan pakt ie weer wat stroom uit de laadpaal, wordt het lampje weer blauw.
Prullenbak84 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:50:
[...]

Bij dit alles komt natuurlijk dat de irritatie denk ik vooral komt uit ices die parkeren op de laadplek, of ev's die parkeren en uberhaupt niet gaan laden, en niet zozeer van laadpaalklevers.
Dat ligt eraan hoe lang. Nee, je hoeft die auto niet binnen 10 minuten te verplaatsen. Maar wat mij betreft is die (PH)EV rijder die vrijdagmiddag de auto aan de paal hangt, zaterdagochtend een volle accu heeft (van blauw naar groen lampje), maar de auto pas maandag weg haalt net zo storend als die ICE rijder die zo nodig een plek moet blokkeren, of die (PH)EV rijder die een laadplek bezet zonder te laden. Al zijn die laatste twee natuurlijk wel eenvoudiger te herkennen. Ik steek dan ook rustig even een briefje onder de wisser met het verzoek de auto (eerder) te verplaatsen met uitleg waarom, ook als de plek ernaast tussendoor wel vrij is of vrij is geweest.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Zo trof ik de laadpaal aan na het laden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTkPMt0-LGs_hWr1qI2tYU5FnDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCdOs8wO6auQkyudGbHBF4tl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Slasher op 24-06-2021 14:58 ]

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-11 18:24
Juancho schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:14:
[...]

Bij groen is de laadsessie niet gestart.
Gewoon een keer je eigen pasje swipen en weglopen en diegene krijgt zijn kabel niet meer los.
Kost je wel een paar euries, maar leedvermaak mag wat kosten.

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-11 23:13

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Prullenbak84 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:40:
[...]

Dit gesprek hebben we hier (in zijn geheel, trouwens) al vaker gehad, maar er zijn natuurlijk genoeg situaties waarbij je best even een paar uur met 100% lading aan de paal staat. Stel je hebt nachtdienst gehad en je komt om 6 uur 'sochtends thuis. Je hangt je auto aan de laadpaal en die is om 10 uur vol. Om 12 uur komt de BOA langs, jij ligt nog op 1 oor, maar BAM boete. De volgende keer heb je twee opties: of je stelt het laden uit, je auto staat daar dan volgens de letter van de wet "met de intentie tot laden" of zoiets (en volgens mij blijft het lampje zelfs blauw), dus dan is het ineens OK? of je schaft een ev aan met een tragere boordlader, zodat ie pas later klaar is.

Dat is toch niet een situatie waar we naartoe willen?

Een optie die er is, en die hebben we al eens eerder in dit topic aangehaald, is dat je een regel maakt in de trant van "je moet hem binnen 4 uur na afloop van de laadsessie weghalen, en als dat 's nachts is dan mag het tot 10 uur de volgende ochtend" of iets in die trant. Als de BOA dan bij de operator kan opvragen hoe lang een sessie al bezig is of afgelopen, dan is dat ook nog eens goed te handhaven.

Dagjes uit worden er wel lastig van (situatie: ik kom met 10% accu in een stad voor een dagje door de stad lopen, en ik blijf daar 10 uur..de laatste twee uur loop ik risico op een boete), maar vooruit. Misschien kan je dan in dat enkele geval bezwaar aantekenen ofzo.
​In de praktijk wordt de soep gelukkig niet zo heet gegeten. Ik ging een dagje naar het strand, aangesloten op Allego laadpaaltje. Mijn laadsessie was tegen 16:30 klaar, kwam 17:00 bij de auto --> boete. 2x bezwaar gemaakt met foto's en alles,2x afgewezen, dan moet je hem betalen voordat je naar de rechter kunt. Dus betaald en naar de rechtbank in Leiden.

Die stelde me in het gelijk omdat de kabel aangesloten was en dat in de verkeerswet staat. Niets over lampjes of SoC.

De boete is uiteindelijk daadwerkelijk terugbetaald maar je moet er wel wat voor over hebben. (duurde ook nog eens 6 maanden)

https://e-drivers.com/wan...mn-door-maarten-hachmang/

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Prullenbak84
Hachy schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:11:
[...]

​In de praktijk wordt de soep gelukkig niet zo heet gegeten. Ik ging een dagje naar het strand, aangesloten op Allego laadpaaltje. Mijn laadsessie was tegen 16:30 klaar, kwam 17:00 bij de auto --> boete. 2x bezwaar gemaakt met foto's en alles,2x afgewezen, dan moet je hem betalen voordat je naar de rechter kunt. Dus betaald en naar de rechtbank in Leiden.

Die stelde me in het gelijk omdat de kabel aangesloten was en dat in de verkeerswet staat. Niets over lampjes of SoC.

De boete is uiteindelijk daadwerkelijk terugbetaald maar je moet er wel wat voor over hebben. (duurde ook nog eens 6 maanden)

https://e-drivers.com/wan...mn-door-maarten-hachmang/
Exact de situatie die ik bedoel! Maar ik vind tot in de rechtzaal gaan toch best "hete soep" ;)

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja, en dan ook nog eens Leiden terwijl ik in Apeldoorn woon. Kost je een halve vrije dag.
Maargoed, was een principe dingetje. Ik wilde ook wel eens weten wat een rechter hier nou van zou vinden.

• Usta
Daarom vindt ik een combinatie van kWh en tijd dat wordt soms gebruikt een betere oplossing. Kijk naar Park&Charge/LMS. Ik zou wel die tijd component uitzetten tussen 22:00 en 9:00.
https://www.parkncharge.nl/tarieven/

• Prullenbak84
Hachy schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:03:
Ja, en dan ook nog eens Leiden terwijl ik in Apeldoorn woon. Kost je een halve vrije dag.
Maargoed, was een principe dingetje. Ik wilde ook wel eens weten wat een rechter hier nou van zou vinden.
En dan in leiden aan de laadpaal voor de weg terug. Kom je bij je auto, boete :p

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-11 18:24
Hachy schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:03:
Ik zie dat je de oprichter bent van laadpastop10.nl 👍🏼
Die info is onmisbaar (naast ABRP) als je weinig ervaring hebt met verre reizen in een EV.

• PeterZ(on)
Vanaf sep 2022 zijn de Tesla SuC beschikbaar voor andere merken volgens https://electrek.co/2021/...her-automakers-next-year/

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:39
PeterZ(on) schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:33:
Vanaf sep 2022 zijn de Tesla SuC beschikbaar voor andere merken volgens https://electrek.co/2021/...her-automakers-next-year/
Dit zou wel top zijn,puur ook omdat er soms geen ruimte is bij normale palen maar bij Tesla wel

• PeterZ(on)
AMARONE schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:54:
[...]

Dit zou wel top zijn,puur ook omdat er soms geen ruimte is bij normale palen maar bij Tesla wel
Als die echt beschikbaar komen zal dat een enorme boost zijn om mensen over te laten stappen op een EV. :)

• fewips
  • Laatst online: 25-10 17:25

fewips

Huurautospecialist

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/is-HxQjOb2cfWztxcmnNlYJTDTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXUCLxrhL2IspW2xHwGUZGUQ.jpg?f=fotoalbum_large
Even ter lering ende vermaak, met @Spiller op pad naar Spanje komende week in de classic IONIQ, nog één keertje globetrotten met 28kWh, vrij hilarisch waar ABRP mee komt, waarschijnlijk negeren we bijna alles. Je kunt ons stap voor stap volgen op Polarsteps als je nieuwsgierig bent of we ons ook ergens wél aan het advies houden.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:39
fewips schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:59:
[Afbeelding]
Even ter lering ende vermaak, met @Spiller op pad naar Spanje komende week in de classic IONIQ, nog één keertje globetrotten met 28kWh, vrij hilarisch waar ABRP mee komt, waarschijnlijk negeren we bijna alles. Je kunt ons stap voor stap volgen op Polarsteps als je nieuwsgierig bent of we ons ook ergens wél aan het advies houden.
ik zat te kijken om naar portugal te rijden en ABRP kwam ook met de meest onlogische punten om te laden, 15 minuten van de snelweg om met 22kw te laden. Ik denk dat ik gewoon bij elke stop de volgende al vastpin ipv het helemaal aan het begin te plannen.

• fewips
  • Laatst online: 25-10 17:25

fewips

Huurautospecialist

AMARONE schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 23:50:
[...]
ik zat te kijken om naar portugal te rijden en ABRP kwam ook met de meest onlogische punten om te laden, 15 minuten van de snelweg om met 22kw te laden. Ik denk dat ik gewoon bij elke stop de volgende al vastpin ipv het helemaal aan het begin te plannen.
ABRP kan vrij geniaal zijn als ze je auto goed kennen (is bij de classic IONIQ het geval) maar het territorium maakt ontzettend veel uit. In Duitsland kun je er prachtige planningen mee maken die je naar wens kunt instellen (hoeveel stalls, welke provider, ga zo maar door). Dit speelt in landen als Frankrijk en Spanje eigenlijk totaal niet: je moet hopen op IONITY (en soms Total, Allego, vanaf november: Fastned) en in Spanje ben je al blij met 50kW (ook al kun je inmiddels naar Madrid op basis van IONITY, áls je een grote accu hebt).
Wij gaan ook helemaal los op pad, beetje in Chargemap kijken (Electromaps in Spanje) en dan lekker met Waze pielen om het slimste weggetje naar de volgende lader te scoren, en zo voorts, en zo verder. Mooie dagen op komst!

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
fisherman schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:21:
[...]
Ik zie dat je de oprichter bent van laadpastop10.nl 👍🏼
Die info is onmisbaar (naast ABRP) als je weinig ervaring hebt met verre reizen in een EV.
:>

Pagina: 1 ... 66 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.