da_Mastah schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:42:
[...]
Een virta-pas (kan gratis via bijvoorbeeld Helen.fi) heeft goede ondersteuning in scandinavische landen, bij CircleK laadt je dan voor bijvoorbeeld 4,90kr per kWh aan een CCS-lader. (iets van €0,66)
Ik heb ook een trip Kopenhagen geboekt voor midden augustus. Hopelijk zijn NL'ers welkom in DK tegen die tijd. Schrok ook in eerste instantie van de laadprijzen. Maingau pas heb ik besteld maar die tarieven zijn niet meer zo aantrekkelijk als 1-2 jr geleden (en nadeel de tijdtoeslag van € 0,10/min na 4uur). Ik heb verder een WeCharge van VW (vooral voor voordeliger laden bij Ionity) en een TNM/Shell. Op jouw advies ook de pas van Helen aangevraagd. Via de Virta app (partner netwerk van het finse Helen) zie ik redelijke prijzen (3,50 kr nu). Je kunt ook alleen de app van Virta gebruiken. Nadeel is dat je steeds €30 op je account moet storten en als je onder de €10 tegoed zakt boeken ze er weer €30 bij. Prima als je regelmatig in DK (of overige Scandinavië) bent maar voor een incidenteel bezoek kan het minder aantrekkelijk zijn. Op de site van Helen lees ik dat ze geen eigen app hebben maar dat de tarieven van Virta ook voor de Helen gebruiker gelden.
Voor laden via je NewMotion pas zie ik minder laadpalen aangeboden (althans in Kopenhagen) dan via andere apps. Voornamelijk EON (semi) snelladers 50 kWh die dan zo'n 8,3 kr kosten oftwel bijna € 1,10!
Met een kaart van Clever ben je veel goedkoper uit volgens hun site. Echter alleen voor klanten met een Deens adres (vertaling door Google translate):
Met een Clever Go laadstuk heb je gratis toegang tot al onze laadpunten. U betaalt continu voor de stroom die u gebruikt – in tegenstelling tot onze onbeperkte abonnementen met een vaste prijs.
Opladen met Clever Go kost 3,50 DKK per kWh voor normaal en snelladen en 5 DKK per kWh voor bliksemladen*. We sturen u één totale vergoeding voor uw gebruik per maand.
Opmerking: U moet een permanent adres in Denemarken hebben om Clever Go te bestellen.
De Clever app is wel een mogelijkheid. Zelfde tarieven (3,5 kr AC en DC tot 99 kWh -> voordelig! en 5kr voor DC >100 kWh; dus ca 45ct resp 65ct) als vaste klanten alleen wordt je creditcard eerst met 224 dkr belast (ca
€300 €30) en na einde laadsessie wordt het ongebruikte bedrag teruggeboekt.
De prijs van opladen met de Clever-app volgt de prijs van Clever Go - maar in tegenstelling tot Clever Go betaal je direct voor de individuele kosten, in plaats van één keer per maand.
Het kost vanaf 3,50 kr*. per kWh. te laten met slimme app.
*Houd er rekening mee dat we DKK 224 in uw account reserveren wanneer u begint met opladen met de app.
Wanneer de kosten zijn voltooid,
zullen we uw gebruik aftrekken van het boekingsbedrag en de resterende bedragen terugbetalen. Normaal en snelladen kost DKK 3,50 per kWh (voor laadpunten met maximaal
vermogen tot 99 kW) Bliksemlaadkosten DKK 5 per kWh (voor laadpunten met maximaal vermogen vanaf 100 kW)
Ik heb de Clever app gedownload maar hou het voorlopig bij Helen. Indien nodig kan ik altijd nog een account registreren in de Clever app.
Het wordt mijn eerste buitenlandse reis met een elektrische auto (ID.4). Heb wel gemerkt dat goed voorbereiden nodig is om (onnodig) hoge kosten te vermijden. Wel leuk om te doen en dank aan initiatiefnemer van dit forum en een ieder die de moeite heeft genomen info en ervaringen te delen
Edit 20-6: valuta omreken foutje hersteld