[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 144 Laatste
Acties:
  • 992.424 views

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:47
pmiddeld schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:15:
Met het risico mijn EnBW account kwijt te raken heb ik na een jaar abonnement een laadpas van EnBW aangevraagd (voor mijn verzameling). Vier dagen later krijg ik een mailtje dat ik inderdaad eruit ben gegooid omdat ik niet in Duitsland woon. Maar wel € 9,95 afschrijven van mijn rekening, de boeven. Ik heb het maar zelf teruggeboekt...
Maar ja met de aanstaande prijsverhoging is EnBW toch niet meer interessant voor mij.
gewoon verder gaan met maingau

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:36
PeterZ(on) schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:10:
[...]

Snap niet helemaal wat je bedoelt. Een website op je desktop zou je toch ook op je mobiel moeten kunnen zien. Als je bedoelt hoe je die app op je mobiel krijgt, google dan even "apk" installeren. Dan krijg je genoeg resultaten waarin dat precies wordt uitgelegd. O ja, werkt alleen voor android.
Hallo Peter, en alvast bedankt voor je input.

In de APP-store zie ik deze Lidl eCharge app niet omdat ik niet in Duitsland woon en geen Duitse mobile heb.

Ga ik op internet zoeken, dan kom ik bij APK terecht https://apkpure.com/lidl-echarge/com.lidlecharge

Maar zoek ik dan in de APP-store naar APK Lidl eCharge kom ik weer niks tegen.

HOE nu toch die Lidl eCharge op mijn mobiel te krijgen?

Wat is de juiste werkvolgorde? (ik ben niet de jongste meer en die tussen stap(pen) zie ik niet) :?

Kan jij (of iemand anders? mij verder helpen met de juiste werkvolgorde?

TIA

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:06
Hansieo schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:20:
[...]

In de APP-store zie ik deze Lidl eCharge app niet omdat ik niet in Duitsland woon en geen Duitse mobile heb.

Ga ik op internet zoeken, dan kom ik bij APK terecht https://apkpure.com/lidl-echarge/com.lidlecharge

Wat is de juiste werkvolgorde? (ik ben niet de jongste meer en die tussen stap(pen) zie ik niet) :?

TIA
Het is niet zo moeilijk hoor.

Als je op die link klikt zie je dat je APK kunt downloaden en dat doe je dan op je mobiel. Hoe dan verder leggen ze hier https://computertotaal.nl...n-op-je-android-telefoon/ uit.

Je kan vooraf ook nog op YouTube zoeken met "apk installeren" zodat je er wat meer beeld bij hebt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

richair schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:36:
[...]

Ik heb met succes geladen op een Total (voormalig Greenpoint) paal.

(OT: de flat fee versie gaat stoppen he? Jammer...)
Ah nee serieus, daar wilde ik hem juist voor gaan gebruiken, heb een Total paal om de hoek en rij 2-3000 km per maand dus dat was een uitkomst geweest. Dan maar weer op zoek naar de volgende leuke pas.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:42
Voor de mensen die maingau aan fastned proberen te koppelen...Ik had dat ook gedaan, maar dan betaal je toch gewoon weer Fastned tarief? Of is dat niet meer zo? Dat staat namelijk bij fastned op de site ook vermeld, en dat was afgelopen najaar in ieder geval wel zo. Met het koppelen van je maingau pas aan fastned, schiet je dus niet superveel op, lijkt. Of mis ik iets?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:09
@Prullenbak84
Ik heb de koppeling al een paar jaar.
In de Fastned app lijkt het of je het normale tarief betaald, maar Maingau factureert het aantal kWh x hun eigen tarief

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• richair
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-10 15:53
Erasmo schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:54:
[...]

Ah nee serieus, daar wilde ik hem juist voor gaan gebruiken.
I feel your pain... Ik kreeg er 1 juni een mail over. Niet gehad? Ze gaan naar betalen per kwh (0.39 EU AC) en uiteindelijk 3 euro per maand abo. Ze kondigen het zelf aan als een verbetering, maar dit zeggen ze ook:

Wenn bis zum 30.06.2021 keine Tarifumstellung durch Sie erfolgt, kündigen wir die Verträge, da wir die Tarife „Düsselstrom mobil flat“ und „Düsselstrom mobil flex“ beenden.

Hier maak ik uit op dat de flat fee mogelijkheden per eind juni ophouden.

• Kampina
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
da_Mastah schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:42:
[...]

Een virta-pas (kan gratis via bijvoorbeeld Helen.fi) heeft goede ondersteuning in scandinavische landen, bij CircleK laadt je dan voor bijvoorbeeld 4,90kr per kWh aan een CCS-lader. (iets van €0,66)
Ik heb ook een trip Kopenhagen geboekt voor midden augustus. Hopelijk zijn NL'ers welkom in DK tegen die tijd. Schrok ook in eerste instantie van de laadprijzen. Maingau pas heb ik besteld maar die tarieven zijn niet meer zo aantrekkelijk als 1-2 jr geleden (en nadeel de tijdtoeslag van € 0,10/min na 4uur). Ik heb verder een WeCharge van VW (vooral voor voordeliger laden bij Ionity) en een TNM/Shell. Op jouw advies ook de pas van Helen aangevraagd. Via de Virta app (partner netwerk van het finse Helen) zie ik redelijke prijzen (3,50 kr nu). Je kunt ook alleen de app van Virta gebruiken. Nadeel is dat je steeds €30 op je account moet storten en als je onder de €10 tegoed zakt boeken ze er weer €30 bij. Prima als je regelmatig in DK (of overige Scandinavië) bent maar voor een incidenteel bezoek kan het minder aantrekkelijk zijn. Op de site van Helen lees ik dat ze geen eigen app hebben maar dat de tarieven van Virta ook voor de Helen gebruiker gelden.

Voor laden via je NewMotion pas zie ik minder laadpalen aangeboden (althans in Kopenhagen) dan via andere apps. Voornamelijk EON (semi) snelladers 50 kWh die dan zo'n 8,3 kr kosten oftwel bijna € 1,10!

Met een kaart van Clever ben je veel goedkoper uit volgens hun site. Echter alleen voor klanten met een Deens adres (vertaling door Google translate):

Met een Clever Go laadstuk heb je gratis toegang tot al onze laadpunten. U betaalt continu voor de stroom die u gebruikt – in tegenstelling tot onze onbeperkte abonnementen met een vaste prijs.

Opladen met Clever Go kost 3,50 DKK per kWh voor normaal en snelladen en 5 DKK per kWh voor bliksemladen*. We sturen u één totale vergoeding voor uw gebruik per maand.

Opmerking: U moet een permanent adres in Denemarken hebben om Clever Go te bestellen.

De Clever app is wel een mogelijkheid. Zelfde tarieven (3,5 kr AC en DC tot 99 kWh -> voordelig! en 5kr voor DC >100 kWh; dus ca 45ct resp 65ct) als vaste klanten alleen wordt je creditcard eerst met 224 dkr belast (ca €300 €30) en na einde laadsessie wordt het ongebruikte bedrag teruggeboekt.

De prijs van opladen met de Clever-app volgt de prijs van Clever Go - maar in tegenstelling tot Clever Go betaal je direct voor de individuele kosten, in plaats van één keer per maand.

Het kost vanaf 3,50 kr*. per kWh. te laten met slimme app.

*Houd er rekening mee dat we DKK 224 in uw account reserveren wanneer u begint met opladen met de app.
Wanneer de kosten zijn voltooid,
zullen we uw gebruik aftrekken van het boekingsbedrag en de resterende bedragen terugbetalen. Normaal en snelladen kost DKK 3,50 per kWh (voor laadpunten met maximaal
vermogen tot 99 kW) Bliksemlaadkosten DKK 5 per kWh (voor laadpunten met maximaal vermogen vanaf 100 kW)

Ik heb de Clever app gedownload maar hou het voorlopig bij Helen. Indien nodig kan ik altijd nog een account registreren in de Clever app.

Het wordt mijn eerste buitenlandse reis met een elektrische auto (ID.4). Heb wel gemerkt dat goed voorbereiden nodig is om (onnodig) hoge kosten te vermijden. Wel leuk om te doen en dank aan initiatiefnemer van dit forum en een ieder die de moeite heeft genomen info en ervaringen te delen _/-\o_

Edit 20-6: valuta omreken foutje hersteld

• Prullenbak84
BarryH schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:25:
@Prullenbak84
Ik heb de koppeling al een paar jaar.
In de Fastned app lijkt het of je het normale tarief betaald, maar Maingau factureert het aantal kWh x hun eigen tarief
Ooo dat ga ik toch nog eens even nazoeken dan :)

...dus als ik het goed begrijp kun je dan ook dat autocharge gebruiken?

• Coasterfreak
Prullenbak84 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:02:
[...]

Ooo dat ga ik toch nog eens even nazoeken dan :)

...dus als ik het goed begrijp kun je dan ook dat autocharge gebruiken?
ja, als je zo;'n pas eraan gekoppeld hebt, moet je 1x een lading via de app starten, daarna kun je aanvinken dat je wilt autochargen.

• BarryH
jazeker (als je type auto dat ondersteunt)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Prullenbak84
O joh, wat goed zeg. Nou kom ik helemaal niet zo vaak bij Fastned, maar ik had die pas dus alweer verwijderd uit de app, omdat ik dacht dat ik dan meer betaalde. Maar ik heb het nu nog eens goed bekeken en inderdaad, ik zat daar helemaal naast :)

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-11 21:09
Hansieo schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:20:
[...]

TIA
Vanochtend hier in Frankrijk gratis geladen bij de Lidl op basis van de Plugsurfing druppel.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

richair schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:40:
[...]

I feel your pain... Ik kreeg er 1 juni een mail over. Niet gehad? Ze gaan naar betalen per kwh (0.39 EU AC) en uiteindelijk 3 euro per maand abo. Ze kondigen het zelf aan als een verbetering, maar dit zeggen ze ook:

Wenn bis zum 30.06.2021 keine Tarifumstellung durch Sie erfolgt, kündigen wir die Verträge, da wir die Tarife „Düsselstrom mobil flat“ und „Düsselstrom mobil flex“ beenden.

Hier maak ik uit op dat de flat fee mogelijkheden per eind juni ophouden.
Ik was nog bezig de pas aan te vragen maar dat is nu maar even weer on hold.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-11 22:02
Afgelopen weekend naar Duitsland geweest met de Model 3 en moest wachten bij een Aral tankstation op wat medereizigers en daar stond toevallig een snellader (50Kw) van "Stadtwerke Nettetal Charging Station" (https://goo.gl/maps/jkJozJrfTFtYJQq77)

Ik dacht, als ik toch moet wachten, dan maar even laden, en dacht dat ik veel laadpassen had maar geen van allen deed het. De passen die ik heb zijn:

- Vattenfal
- Maingau
- Eins
- New Motion
- Plugsurfing

Iemand een idee?

[ Voor 24% gewijzigd door adjego op 17-06-2021 16:25 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07:53
Konden de medewerkers van de Aral je niet helpen aan deze informatie?

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:50

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:56
adjego schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:24:
Afgelopen weekend naar Duitsland geweest met de Model 3 en moest wachten bij een Aral tankstation op wat medereizigers en daar stond toevallig een snellader (50Kw) van "Stadtwerke Nettetal Charging Station" (https://goo.gl/maps/jkJozJrfTFtYJQq77)

Ik dacht, als ik toch moet wachten, dan maar even laden, en dacht dat ik veel laadpassen had maar geen van allen deed het. De passen die ik heb zijn:

- Vattenfal
- Maingau
- Eins
- New Motion
- Plugsurfing

Iemand een idee?
Ik heb laatst wel een filmpje gezien over Duitse snelladers die gedurende een deel van de dag werden uitgeschakeld vanwege geluidsoverlast (en dan zonder duidelijk bericht hoe en wat). Dat lijkt me op deze locatie niet aan de orde, maar je weet maar niet wat voor malligheid er soms is.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:06

- Vattenfal
- Maingau
- Eins
- New Motion
- Plugsurfing

Iemand een idee?
Als ik zie Stadtwerke dan zou het zo maar iets lokaals kunnen zijn waarvoor je ook een lokale kaart voor nodig hebt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-11 12:11

- Vattenfal
- Maingau
- Eins
- New Motion
- Plugsurfing

Iemand een idee?
Op goingelectric.de kijken. De enige mogelijkheden zijn TankE en Elvah

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• SMLDK
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-10 16:33

- Vattenfal
- Maingau
- Eins
- New Motion
- Plugsurfing

Iemand een idee?
Inderdaad wat @pmiddeld al zegt.

https://www.goingelectric...An-der-Kleinbahn-5/32750/

[ Voor 10% gewijzigd door SMLDK op 18-06-2021 07:56 ]

• JohnnyDune
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-11 17:54
Kampina schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:51:
[...]
De Clever app is wel een mogelijkheid. Zelfde tarieven (3,5 kr AC en DC tot 99 kWh -> voordelig! en 5kr voor DC >100 kWh; dus ca 45ct resp 65ct) als vaste klanten alleen wordt je creditcard eerst met 224 dkr belast (ca €300) en na einde laadsessie wordt het ongebruikte bedrag teruggeboekt.
Gelukkig is 224 dkr maar €30 i.p.v. €300, anders zou het inderdaad heel erg duur zijn ;)

Ben heel benieuwd naar je ervaringen! Mogelijk gaan wij straks ook met onze ID.4 naar Denemarken (of zelfs nog verder door naar Zweden) en voor een langer verblijf in Denemarken lijkt mij de Clever app wel redelijk handig en betaalbaar.

3710 Wp~, Zuid-Zuidwest - ID.4 1st

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:31
Ik heb sinds kort een elektrische auto maar het valt me op dat ik niet elke laadsessie terugzie in de Shell Recharge app.
Zo stond ik bijvoorbeeld gisteren te laden bij de IKEA en er is niks in de app te zien. Via diezelfde app staat er dat de paal 22 cent per kWh zou kosten.

Worden deze sessies er veel later in gezet? Of is het gratis als ze er niet in komen te staan? Iemand ervaring mee?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Coasterfreak
Headshot_NL schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:09:
Ik heb sinds kort een elektrische auto maar het valt me op dat ik niet elke laadsessie terugzie in de Shell Recharge app.
Zo stond in bijvoorbeeld gisteren te laden bij de IKEA en er is niks in de app te zien. Via diezelfde app staat er dat de paal 22 cent per kWh zou kosten.

Worden deze sessies er veel later in gezet? Of is het gratis als ze er niet in komen te staan? Iemand ervaring mee?
kan maanden duren totdat je de sessie kunt zien, is heel normaal, welkom in de wereld van maanden wachten op facturen van laadsessies

• Headshot_NL
Coasterfreak schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:11:
[...]

kan maanden duren totdat je de sessie kunt zien, is heel normaal, welkom in de wereld van maanden wachten op facturen van laadsessies
Oke, het is heel normaal dus. Wel vreemd dat een sessie bij een paal van een ander bedrijf direct zichtbaar is en hun eigen palen niet. Maar het zal wel zo "horen".

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Hansieo
Even een vraagje betreffende je auto laden op een parkeerplaats waar het betaald parkeren is.

Op deze betaald parkeren parkeerplaats zijn een paar vlakken "voor het laden van EV voertuigen"

Als je daar gaat laden, moet je dan eigenlijk ook een parkeerkaartje nemen?
of zijn deze plekken daar vrij van?

Of is dit per gemeente /parkeerterrein anders?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Coasterfreak
Hansieo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:20:
Even een vraagje betreffende je auto laden op een parkeerplaats waar het betaald parkeren is.

Op deze betaald parkeren parkeerplaats zijn een paar vlakken "voor het laden van EV voertuigen"

Als je daar gaat laden, moet je dan eigenlijk ook een parkeerkaartje nemen?
of zijn deze plekken daar vrij van?

Of is dit per gemeente /parkeerterrein anders?
verschilt per gemeente, maar 99% kans dat je alsnog rustig mag betalen om te parkeren, ongeacht of je zit te laden of niet.

zulke regelingen voor het vrij parkeren zijn normaal in bijv. duitsland voor autos met een zogenaamde "E-kenteken", maar zoiets zal nooit gebeuren in nederland

[ Voor 11% gewijzigd door Coasterfreak op 18-06-2021 11:30 ]

• Headshot_NL
Prullenbak84 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:09:
O joh, wat goed zeg. Nou kom ik helemaal niet zo vaak bij Fastned, maar ik had die pas dus alweer verwijderd uit de app, omdat ik dacht dat ik dan meer betaalde. Maar ik heb het nu nog eens goed bekeken en inderdaad, ik zat daar helemaal naast :)
Hoe lang duurde het voor je de pas kon toevoegen in de fastned app?
Ik heb hem al geactiveerd in de maingau app maar fastned lijkt hem niet te kennen.

Account code probeer ik zo toe te voegen (volgens de instructies) DE*MEG*CXXXXXXXX of nog een sterretje voor het laatste teken.

• Prullenbak84
Headshot_NL schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:51:
[...]

Hoe lang duurde het voor je de pas kon toevoegen in de fastned app?
Ik heb hem al geactiveerd in de maingau app maar fastned lijkt hem niet te kennen.

Account code probeer ik zo toe te voegen (volgens de instructies) DE*MEG*CXXXXXXXX of nog een sterretje voor het laatste teken.
Ik heb dat echt een hele tijd geleden gedaan (en dat ging volgens mij in 1 keer gelijk goed), en hem dus - omdat ik ten onrecte dacht dat ik dan geen voordeel meer had - weer verwijderd. Ik zal zo eens kijken of ik hem weer toe kan voegen.

Edit: even geprobeerd en hij pakt m meteen weer. Ik gebruik gewoon de 7 letters op de pas zelf. Eigenlijk verbazingwekkend dat t zo zonder enige bevestiging of beveiliging gaat. Maar goed.

[ Voor 15% gewijzigd door Prullenbak84 op 18-06-2021 13:35 ]

• dea.bakker
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-05-2022
Ik ben helemaal nieuw in het elektrisch rijden, ik krijg mijn auto (Hyundai Ioniq 5 73Kw) eind juli en wil daarmee direct op vakantie naar Polen. Nu laad ik straks thuis voor de deur via Vattenvall (Amsterdam) en ga later over op een thuislader.

Nu moet ik natuurlijk door NL, DE naar PL. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer... Welke kaarten/apps adviseren jullie om te gebruiken voor snelladen langs de Duitse en Poolse snelweg. Laden op de eindbestemming volgt dan wel.

Het hoeft allemaal niet direct voordelig en tegen het laagste tarief, ik vind beschikbaarheid en dekking net zo belangrijk. Alvast dank!

• Inspired
  • Laatst online: 16:43
dea.bakker schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:28:
Ik ben helemaal nieuw in het elektrisch rijden, ik krijg mijn auto (Hyundai Ioniq 5 73Kw) eind juli en wil daarmee direct op vakantie naar Polen. Nu laad ik straks thuis voor de deur via Vattenvall (Amsterdam) en ga later over op een thuislader.

Nu moet ik natuurlijk door NL, DE naar PL. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer... Welke kaarten/apps adviseren jullie om te gebruiken voor snelladen langs de Duitse en Poolse snelweg. Laden op de eindbestemming volgt dan wel.

Het hoeft allemaal niet direct voordelig en tegen het laagste tarief, ik vind beschikbaarheid en dekking net zo belangrijk. Alvast dank!
Zou de route plannen op ABRP en kijken welke snelladers je allemaal nodig hebt.

Bijvoorbeeld; https://abetterrouteplann...47-4919-ab8e-4d7ab14b6452

Dan op basis van de aanbieders kijken welke pas er nodig is. Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25

Maingau
Shell Recharge
Plugsurfing
Ik denk dat je hiermee er wel komt.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• Hansieo
Coasterfreak schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:30:
[...]

verschilt per gemeente, maar 99% kans dat je alsnog rustig mag betalen om te parkeren, ongeacht of je zit te laden of niet.

zulke regelingen voor het vrij parkeren zijn normaal in bijv. duitsland voor autos met een zogenaamde "E-kenteken", maar zoiets zal nooit gebeuren in nederland
Was ik al bang voor... maar nu weet ik het ten minste. Dank voor de Input.

• Coasterfreak

https://ionity.eu/

niet de goedkoopste, maar wel de makkelijkste

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:32
@dea.bakker waarschijnlijk heb je al gekeken maar check ook even laadpastop10.nl
Je kan hem ook een berichtje sturen hier op het forum (@Hachy ). Polen staat niet op de website maar hij weet het misschien wel.

Edit: ik ben nu op vakantie en ben heel erg blij met m'n Granny charger. Weet niet op die er bij zit bij de Hyundai? (Vette bak trouwens!)

[ Voor 25% gewijzigd door wheli op 19-06-2021 09:32 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-11 23:02
De backup vakantie gaat dit jaar naar portugal of italie. Nu heb ik zelf een travel card maar als back-up pas, welke zouden jullie aanraden om over de grens nog extra te hebben?

Chargemap neem ik denk sowieso erbij.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
AMARONE schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:35:
De backup vakantie gaat dit jaar naar portugal of italie. Nu heb ik zelf een travel card maar als back-up pas, welke zouden jullie aanraden om over de grens nog extra te hebben?

Plugsurfing

• wheli
AMARONE schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:35:

In Italië is erg veel EnelX, meeste passen werken daar wel op. En iemand raadde me hier de 'Nextcharge' app aan. Ik heb het nog niet gebruikt maar lijkt me een beetje de chargemap van Italië. Staan heel erg veel lades op.

• Hansieo
Niet zeker of een ABRP vraag hier thuishoort...

Ik krijg een email van ABRP (lijkt het...)

Hi ---------,
xxx has added you to a message!

Read full message

— A Better Route Planner

6 members active in this conversation (including you)
11111
Members

2222
Members

33333
Members

4444
Members
5555
Members

6666
Members

--------------------------------------------

Meer mensen die dit hebben gekregen?
Liggen onze gegevens op straat en zijn criminelen aan het vissen??

Ik heb mij iig nergens bij aangesloten/opgegeven binnen ABRP, maar heb wel ABRP op mobiletjes en in mijn auto..

tips?? info??

tia

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:08
Jup kreeg hetzelfde bericht en vroeg me ook al af of ze gehacked zijn... 🤔

[ Voor 43% gewijzigd door Juancho op 20-06-2021 10:00 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Hansieo
Juancho schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:00:
Jup kreeg hetzelfde bericht en vroeg me ook al af of ze gehacked zijn... 🤔
en heb jij ook een "auto /mobieltjes" account en een ABRP forum account?

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:08
Hansieo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:15:
[...]

en heb jij ook een "auto /mobieltjes" account en een ABRP forum account?
Ik heb idd een account voor zowel het forum als de Android app. Heb je ze al geïnformeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 20-06-2021 10:37 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Hansieo
Juancho schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:36:
[...]

Ik heb idd een account voor zowel het forum als de Android app. Heb je ze al geïnformeerd?
Ja, ik heb een vraag geplaatst. Jij ook?

• AMARONE
Maar hier is verder nog niemand naar portugal met de ev gegaan?

• Inspired
AMARONE schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:13:
Maar hier is verder nog niemand naar portugal met de ev gegaan?
Vast wel. Ik heb Zuid-Spanje op de planning staan dit jaar. Wellicht volgend jaar Portugal. Maar zou gewoon even op ABRP kijken. Je zult waarschijnlijk een paar laders tegen komen waarvoor je een app nodig hebt. Zoals Iberdrola & Easy Charger. Die heb ik nu zelf ook op de telefoon staan voor Spanje. Meer als backup & op locatie laden aangezien ik eigenlijk gewoon bij Tesla zal laden.

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-11 21:44
https://www.shell.nl/medi...-naar-250-snelladers.html

Op zich voor de consument gunstig nieuws, omdat de locaties vaak prettig zijn.

Maar waarom zou Shell de laders van 50 kW willen vervangen? Die zijn voor een heleboel nog rijdende auto's prima en ze zijn toch technisch nog in goede staat?

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:10
DDDikkiedik schreef op zondag 20 juni 2021 @ 18:10:

Maar waarom zou Shell de laders van 50 kW willen vervangen? Die zijn voor een heleboel nog rijdende auto's prima en ze zijn toch technisch nog in goede staat?
Omdat die waarschijnlijk richting het einde van de levensduur gaan (technisch en of economisch).

• DDDikkiedik
Dan is die levensduur dus slechts enkele jaren? Dat is dan heel weinig.

• jdbiggelaa

Omdat de norm 100 kW+ is geworden? De ruimte is beperkt en als ik moet kiezen als EV rijder, rijd ik de 50 kW laders voorbij. Het maakt nogal een verschil of je na 30 min verder kunt of een vol uur moet laden.

• DDDikkiedik
De meeste van die stations hebben parkeerplekken in overvloed. Dus het zou ook prima met allebei kunnen.

Maar misschien kunnen de 50 kW laders verhuizen naar winkelcentra, daar zouden ze ook heel handig zijn.

• wortelsoft
Wat ook nog mee zal spelen is dat de 50kW vaak Allego zijn en ze die dan vervangen door Shell TNM palen. En inderdaad zorgen dat je aantrekkelijk wordt/blijft en daardoor koopt in je shop.

• wheli
Ik kan me voorstellen dat die 50kw palen nu nog wel wat opleveren maar over een paar jaar niet meer. Plus dat de ruimte langs de snelweg waarschijnlijk duurder is dan de paal zelf.

Tenslotte, misschien wensdenken, speelt de rechtzaak tegen Shell of mee. Ze willen natuurlijk aantonen dat ze er echt álles aan doen om elektrisch rijden te promoten (kuch kuch, zie de 'Great Travel Hack' van Lubach).

• wheli
Technisch vraagje: ik sta op de camping, volgens eigenaar 6A stroom op de plek. Dus auto laden zou niet kunnen.

Onderstaand twee foto's. Volgens mij zie ik:
1 hoofdzekering van 40A, 4 gewone zekeringen van 13A en 5 CEE aansluitingen. Klopt dit?

Heb mijn auto, VW ID.4 nu op 'AC laadstroom begrenzen' staan en hij laadt nu met 8km/u bij (dat is volgens mij 2/3e van 16A thuisladen) wat dus ca 10-11 A zou zijn.

Hij klapt er tot nu toe niet uit wat zou betekenen dat de zekering 13A is? Of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bkk01WZF7FFdfQ2gHT_Y8r2HXM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Nb4RkYvXatv1VT12VhDmu8J.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7hLhQD5E2b8I--T2MldEYZwENc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VT6pxMa4lWgiEwtS1SpZqwRk.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 44% gewijzigd door wheli op 20-06-2021 20:39 ]

• BarryH
Waarschijnlijk zijn er meerdere (2?) stopcontacten per zekering?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

• wheli
Oke, post ik hem daar ook. Alhoewel het niet echt een thuisinstallatie is ;-)

• eltron
  • Laatst online: 08:56
DDDikkiedik schreef op zondag 20 juni 2021 @ 18:28:
De meeste van die stations hebben parkeerplekken in overvloed. Dus het zou ook prima met allebei kunnen.

Maar misschien kunnen de 50 kW laders verhuizen naar winkelcentra, daar zouden ze ook heel handig zijn.
of naar bedrijven. Ik heb geen bezwaar als ze een tweede kans krijgen bij bedrijfsterreinen of winkelcentra.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@wheli Die 4 dingen met C6 erop zijn 6A aardlekautomaten. Waarschijnlijk heeft dus elke camping plek een eigen 6A aardlekautomaat en daarmee dus inderdaad slechts 6A.

Echter omdat het een C karakteristiek is (trage zekering) en de functie om de AC laadstroom begrenzen volgens mij zelfs de maximale laadstroom met 50% reduceert zal het best even duren voordat de alamat eruit slaat.

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-11 22:15
Jeroen O schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:03:
[...]

Volgens de app is het een 22 kW paal. Of het daadwerkelijk zo is kan ik niet controleren, want mijn auto pakt maximaal 11 kW.

[...]

Ik kreeg een bericht in de smoov app. Ik monitor een aantal laadpalen bij mij in de buurt en krijg een berichtje als er iemand inplugt of ontkoppelt.

Dit gebeurde vanmiddag ook. Ik kreeg een bericht dat iemand ingeplugd had op de 2e aansluiting en daarna een bericht dat mijn laadsessie gestopt was. Ik weet niet meer hoeveel tijd daar tussen zat, maar volgens mij niet veel

[...]

Kia e-Niro (2020 model)

[...]

Ik kan thuis geen eigen oplaadpunt realiseren, dus ik moet altijd laden bij openbare laadpalen

[...]

Nog nooit problemen mee gehad

[...]

Ik heb zelf niks gewijzigd en er hebben geen andere personen toegang tot mijn auto. Normaal laadt hij ook gewoon op tot 100% maar nu bleef hij steken op 87%. Nu geen groot probleem want hiermee kom ik het weekend wel mee door. Maar de vorige keer in Amsterdam moest ik ‘s-avonds nog een grote rit maken. Toen was het een stuk vervelender.

Ik heb nog geprobeerd de laadsessie te stoppen en opnieuw te starten maar de paal schakelde gelijk naar de standby stand. In de app was de laadsessie ook niet zichtbaar. Dus ik denk niet dat het aan mijn auto heeft gelegen.

[...]

Zal nu ook wel het geval zijn want het gaat inderdaad bijna altijd goed 8)
Ik heb hier ook vaak problemen met de palen in Amsterdam. Meer dan eens gehad dat die tot 50% of 78% is opgeladen. Erg irritant en je zit zo continue je app te checken of er nog wel geladen wordt. 'Thuisladen' (niet publieke paal) geen probleem, dan gaat die gewoon naar de 100% (maar dat is niet thuis :P)

[ Voor 3% gewijzigd door Cyleo op 20-06-2021 22:33 ]

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-11 23:13

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter

Een willekeurige grote aanbieder doet het prima voor NL, voor DE zou ik Maingau nemen en voor Polen Greenway Poland

[ Voor 5% gewijzigd door Hachy op 21-06-2021 00:25 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• AMARONE

van mij mag fastened dat ook gaan doen. Stoor me er ontzettend aan als je dan onderweg ergens stopt en er alleen maar 50kw laders staan. Blijven upgraden en vooral uitbreiden ook.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

AMARONE schreef op maandag 21 juni 2021 @ 06:32:
[...]
van mij mag fastened dat ook gaan doen. Stoor me er ontzettend aan als je dan onderweg ergens stopt en er alleen maar 50kw laders staan. Blijven upgraden en vooral uitbreiden ook.
Zijn ze ook wel mee bezig hoor.

• wheli
@ik222 dank voor je heldere uitleg. Ik lees ook over 50% begrenzen (dus 8A) maar zie op mijn laadscherm in de auto 8 km/u in plaats van 11km/u staan. Dus dat lijkt me geen 50% ;-)

• Inspired
wheli schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:54:
@ik222 dank voor je heldere uitleg. Ik lees ook over 50% begrenzen (dus 8A) maar zie op mijn laadscherm in de auto 8 km/u in plaats van 11km/u staan. Dus dat lijkt me geen 50% ;-)
Kun je niet gewoon aflezen met hoeveel A hij aan het laden is? 8 km/h lijkt mij niet snel. Dat lijkt me eerder 6A?

• ik222
  • Niet online
@wheli Als je uit gaat van een verbruik van 20kWh per 100km (wat waarschijnlijk wat te hoog is) dan zou 8km per uur gelijk staan aan 1,6kW. Dus ofwel ongeveer 8A.

Dat je zonder de AC laadspanning slechts 11km/h haalt komt waarschijnlijk omdat de originele VAG granny charger slechts maximaal 10A doet.

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 21-06-2021 09:11 ]

• Prullenbak84

Het lijkt mij ook logisch om gewoon die nieuwe snellere laders ernaast te zetten en die oude te laten staan. Dan kun je die gebruiken als de rest bezet is, of als je een auto hebt die toch maar 50kW kan laden. Maar zij zullen ongetwijfeld deze beslissingen nemen op basis van bezetting en gebruik nu, en dan zal er wel gebleken zijn dat dat niet nodig, en dus zonde is.

• Prullenbak84
Erasmo schreef op maandag 21 juni 2021 @ 07:57:
[...]

Zijn ze ook wel mee bezig hoor.
Inderdaad. Zie bijvoorbeeld
https://twitter.com/Fastned/status/1404743015546097664

• Kampina
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
wheli schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:54:
ID4.1 ik zet mijn 1-fase thuislader soms ook via de auto op half vermogen (8A). Door (elektrische) warmtepomp (400V) in onze woning en veel keukenapparaten is 16A soms teveel voor de huisinstallatie.

En als ik de tijd heb is opladen op 8A niet onoverkomelijk. Vaak zet ik hem gedurende de nacht via de app dan weer terug op 16A.

Doorgaans zie ik (bij 8A) in de app een laadsnelheid van 9/10 km/u. Op 16A zag ik vorige week 24 km/u terwijl anders 20 km/u gangbaar was. Ik vermoed dat dit komt door het lagere rij-verbruik van de afgelopen tijd waardoor elke kWh die in de auto wordt gepompt meer km’s oplevert. De 8 km/u die jij nu ziet kan dus wellicht ook daar mee samen hangen? Maar wellicht is er ook een andere verklaring.

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-10 17:25

fewips

Huurautospecialist

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QI_O-LLfuQC0KUvyN5s12IaU3NY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9OHxYGqHlz8TG1Q1nfACHufr.jpg?f=fotoalbum_large
Dankzij Bjørn komt een van de mooiere IONITY-foto's dit jaar uit Zweden. Wie overtoept?

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• Tinus1972
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-08-2021
Een hotel waar wij verblijven heeft een oplaadpunt met deze stekkeringang. Is hier een adapter voor nodig?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twvBqqlIGQ0CwEDmDLc9HBsnhoI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DYct8RKs1zPxwi6vmENzQkOt.jpg?f=user_large

[ Voor 50% gewijzigd door Tinus1972 op 21-06-2021 13:11 ]

• Hansieo
Juancho schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:36:
[...]

AAN IEDEREEN DIE EEN ABRP ACCOUNT HEEFT (of ook het forum??)
lees een paar regels hoger -pg 258- over phishing!

---------------------------------------------

Antwoord van ABRP:

..............

During the weekend several fake accounts were registered and group chats were started, seemingly a phishing attempt yes. The email you received was auto-generated by the forum as you received a message on the forum. The spammers have not emailed you directly. The extent of it was no greater than this, your personal data is safe.

All the involved spammers have been banned and the messages deleted.

Also, official staff always has an admin/moderator badge and you can always check out who's an admin or moderator here: https://forum.abetterrouteplanner.com/staff/

/Katya

• Inspired
Tinus1972 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:11:
Een hotel waar wij verblijven heeft een oplaadpunt met deze stekkeringang. Is hier een adapter voor nodig?[Afbeelding]
Als je een stekker hebt die erin past niet. :)

Shell Recharge verhoogt in Duitsland per 1 juli 2021 ook de prijzen:
Die Preise ändern sich zwischen dem 1. und 8. Juli. Behalten Sie die aktuellen Preise in Ihrer App im Auge.

Die festgelegten Tarife (inkl. MwSt.)

Art des Ladepunkts

Tarif

NewMotion Ladepunkte

Preise variabel

Shell Recharge Schnellladepunkte

0.59 €/kWh

Andere Ladepunkte (AC) -
Anbieter mit kWh Tarif

0.46 €/kWh

Andere Ladepunkte (AC) -
Anbieter mit kWh + Min. Tarif

0.46 €/kWh + 0,02 €/Min.

Andere Schnelladepunkte (DC)

0.64 €/kWh

Ionity Ladepunkte

0.81 €/kWh

Für alle Ladevorgänge wird eine Transaktionsgebühr von 0,35 EUR, maximal 7,00 EUR pro Monat, berechnet.
Zal wel niet lang duren voordat het in Nederland ook duurder wordt |:(

• jdbiggelaa
Inspired schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:06:
[...]

Kun je niet gewoon aflezen met hoeveel A hij aan het laden is? 8 km/h lijkt mij niet snel. Dat lijkt me eerder 6A?
Denk ik ook. Mijn VW granny lader haalt al 15 km/u op het MEB platform. En die laadt met 8 A.
Ik hang nu aan de granny.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8B9kyzPvucFMXj0HrfYdqS8bkXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fqzkSE5gz7PWcIaJzHcTUHYq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door jdbiggelaa op 21-06-2021 18:09 ]

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11 18:11
Kent iemand een goede installateur in Noord Nederland (Drenthe/Groningen/Overijssel) die een Zappi v2 3 fase kan komen installeren?

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben van plan om binnenkort naar Italië op vakantie te reizen. Zakelijk heb ik een VanDeBron laaddruppel. De kosten buiten Nederland wil ik zoveel mogelijk op een privé pas zetten. Terugbetalen is ook zo'n gedoe. Ik vraag me alleen af of een Plugsurfing app voldoende is of dat het aan te raden is om een laadpas van hun er bij te bestellen voor palen die de app niet ondersteunen?

• ik222
  • Niet online
tdn135 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:40:
Ik ben van plan om binnenkort naar Italië op vakantie te reizen. Zakelijk heb ik een VanDeBron laaddruppel. De kosten buiten Nederland wil ik zoveel mogelijk op een privé pas zetten. Terugbetalen is ook zo'n gedoe. Ik vraag me alleen af of een Plugsurfing app voldoende is of dat het aan te raden is om een laadpas van hun er bij te bestellen voor palen die de app niet ondersteunen?
Ik zou altijd een laadpas / druppel willen hebben, zeker in het buitenland. En ik zou niet gokken op 1 pas, ik zou bijvoorbeeld ook nog Shell Recharge en Maingau aanvragen, is toch allemaal gratis en altijd handig als backup.

• Coasterfreak
tdn135 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:40:
doe maar de volgende kaarten erbij bestellen om zeker te zijn:
maingau
shell recharge
enel x juicepass
enbw (gebruiken als app, pas bestellen = BAN)
wellicht ook chargepoint, beginnen ook groot in roaming te worden

• Coasterfreak
vraagje: iemand enig idee welke laadproviders er zijn in Roemenië? ik heb een beetje rondgekeken en heb al geregistreerd op:

https://e-charge.ro/en
https://www.evconnect.ro

Ik heb ze ook een mailtje gestuurd met de vraag of ze een rfid kaart kunnen opsturen.

verder heb ik ook gevonden:
https://eondrive.ro , kan app niet downloaden, region locked, ziet eruit als virta netwerk, maar als je een virta pas gebruikt voor de roemeense e.on palen betaal je €1/kwh 8)7

https://www.enelx.com/ro/...ts/privates/juicepass-app , foutmelding bij het registreren

https://molplugee.ro/en/how-it-works , als een soort tankbeurt betaal je hier van te voren, AC €6, DC €10 per keer, stekkert een medewerker je auto in.

welke andere providers zijn actief in Roemenië?

• bruneelm
  • Laatst online: 11:08
Een hotel waar wij verblijven heeft een oplaadpunt met deze stekkeringang. Is hier een adapter voor nodig?[Afbeelding]
Een adapter niet, je mag immers geen bekabeling gebruiken die niet afgestemd is met de afzekzring.
Het is de bedoeling om een mobiele wallbox met zo'n stekker te gebruiken

Met een foto is het duidelijker: kijk daarvoor op go-eCharger.com

• wheli
@bruneelm en @Tinus1972

Deze hangen, om in het thema te blijven, ook hier op de camping voor bijvoorbeeld de drogers en wasmachine. Volgens mij is het een 3-fase CEE stekker.

Ook deze vraag zou misschien beter zijn in het 'Elektra huisinstallaties - Deel 1' topic. Maar als je een adapter hebt (2.5mm²) naar een gewoon stopcontact dan zou ik zeggen dat je Granny charger er aan kan. Maar ik ben een leek hoor.

@ik222 dank voor de uitleg, ik begin hem te begrijpen. Jammer dat Volkswagen niet gewoon zegt hoeveel ampère je kan laden en wat elke knop doet. Km/u laden is zo'n extreem onhandige eenheid. Maar fijn dat je het wilde uitleggen :)

[ Voor 21% gewijzigd door wheli op 21-06-2021 22:02 ]

• bruneelm
  • Laatst online: 11:08
Dat je een leek bent is duidelijk
Een 2,5mm2 afzekeren met 32A (3f CEE)

• jdbiggelaa
wheli schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:01:
@bruneelm en @Tinus1972

@ik222 dank voor de uitleg, ik begin hem te begrijpen. Jammer dat Volkswagen niet gewoon zegt hoeveel ampère je kan laden en wat elke knop doet. Km/u laden is zo'n extreem onhandige eenheid. Maar fijn dat je het wilde uitleggen :)
Dit geldt voor alle auto’s op het MEB platform, dus ook Skoda en Audi en straks Seat/Cupra.

• wortelsoft
https://www.reichelt.nl/n...1N4g2LEAQYBSABEgIfBPD_BwE

Zoiets als dit zou moeten werken.

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-11 12:11
Ik heb zo een stopcontact op mijn werk. Hier kan een 16A rode CEE stekker in maar die heb ik niet. Je kan er wel een 16A adapter van CEE naar Schuko op zetten en daar je granny charger in steken. Dan laad je net zo snel als bij jou thuis aan het stopcontact.

https://www.laadkabelwink...d-male-naar-schuko-female

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• wheli
@bruneelm please educate me. Je bent behoorlijk denigrerend, beetje triest. Toe aan vakantie?

Waarom kan de Granny charger met 3.5 kW, 16A, niet via een schuko adapter aangesloten worden?

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

wheli schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:54:
@bruneelm please educate me. Je bent behoorlijk denigrerend, beetje triest. Toe aan vakantie?

Waarom kan de Granny charger met 3.5 kW, 16A, niet via een schuko adapter aangesloten worden?
Dat kan prima, ik laad mijn auto op via een schuko op 16A :)

Elect a clown, expect a circus.

• BarryH
@wheli 16A via schuko stekker is "op het randje". Als er iets in de bekabeling/aansluitingen niet helemaal goed zit, zit er ergens teveel weerstand en daardoor warmteontwikkeling.
Ik heb op een 11,2A (2400W) granny charger via een verlengsnoer aangesloten weleens een gesmolten stekker gehad (van het verlengsnoer).

Daarom altijd goed opletten. Op een CEE stekker kan in principe meer (blauw 1fase 16A, rood 3 fase, ?A), maar als je dan een verloopstekker of verlengsnoer gebruikt moet dat onderdeel ook een hoge kwaliteit hebben.

Meestal zijn schuko stekker apparaten maximaal 2300w -2400w = 10-12A.
En omdat auto laden altijd meerdere uren is komt het er echt op aan.

• Saxi
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-10-2024
Coasterfreak schreef op maandag 21 juni 2021 @ 19:46:
vraagje: iemand enig idee welke laadproviders er zijn in Roemenië? ik heb een beetje rondgekeken en heb al geregistreerd op:

...

welke andere providers zijn actief in Roemenië?
Volgens mij heb je de lijst wel ongeveer compleet. Ik ben vorig jaar naar Roemenië gereden en heb onderweg voornamelijk bij Kaufland geladen. Je hebt wel de e-charge app nodig maar het laden is gratis. Verder was er ook geen snellaad infrastructuur. Ook werd er veel van de Plugshare app gebruik gemaakt om aan te geven hoe lang men ergens aan het laden is.

Waar ga je heen in Roemenië?

Model 3 Performance | Red | White interior | Aflevering 24-12-2019

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
Saxi schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:21:
[...]

Volgens mij heb je de lijst wel ongeveer compleet. Ik ben vorig jaar naar Roemenië gereden en heb onderweg voornamelijk bij Kaufland geladen. Je hebt wel de e-charge app nodig maar het laden is gratis. Verder was er ook geen snellaad infrastructuur. Ook werd er veel van de Plugshare app gebruik gemaakt om aan te geven hoe lang men ergens aan het laden is.

Waar ga je heen in Roemenië?
Zijn 50kW toch?
Ik heb ook wel eens een rit overwogen, maar toch maar niet gedaan :+

• renedr
Wow, ik zie dat er in Timisoara inmiddels een SuC staat en Bucarest ook!
Laatste wat nodig is voor mijn trip naar Roemenie die bij Sibiu. Dan wordt het gewoon op superchargers rijden.
Dit had ik niet verwacht!

• Inspired
renedr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:28:
Wow, ik zie dat er in Timisoara inmiddels een SuC staat en Bucarest ook!
Laatste wat nodig is voor mijn trip naar Roemenie die bij Sibiu. Dan wordt het gewoon op superchargers rijden.
Dit had ik niet verwacht!
Zeer binnenkort nog twee extra locaties open daar. Allemaal v3. Tesla is echt goed bezig met de SuCs.

• renedr
Inspired schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:35:
[...]

Zeer binnenkort nog twee extra locaties open daar. Allemaal v3. Tesla is echt goed bezig met de SuCs.
Sibiu is hard nodig om Bucarest te kunnen bereiken, onze eindbestemming is nabij Pitesti. Doorgaans kost Arad-Pitesti nog bijna een dag rijden, afghankelijk van hoe druk het is.

Maar het is alweer een tijdje geleden dat we erheen zijn geweest. Misschien is de A1 snelweg ook wat verder af nu?

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

BarryH schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:19:
@wheli 16A via schuko stekker is "op het randje". Als er iets in de bekabeling/aansluitingen niet helemaal goed zit, zit er ergens teveel weerstand en daardoor warmteontwikkeling.
Ik heb op een 11,2A (2400W) granny charger via een verlengsnoer aangesloten weleens een gesmolten stekker gehad (van het verlengsnoer).

Daarom altijd goed opletten. Op een CEE stekker kan in principe meer (blauw 1fase 16A, rood 3 fase, ?A), maar als je dan een verloopstekker of verlengsnoer gebruikt moet dat onderdeel ook een hoge kwaliteit hebben.

Meestal zijn schuko stekker apparaten maximaal 2300w -2400w = 10-12A.
En omdat auto laden altijd meerdere uren is komt het er echt op aan.
Een verlengsnoer gebruiken is toch les nr 1 omdat niet te doen?

Elect a clown, expect a circus.

• Inspired
Slasher schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:43:
[...]

Tja, soms moet je wel als je wilt laden. Dan zet ik hem op 8A en zou het niet snel een issue moeten opleveren.

• renedr
Slasher schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:43:
[...]

Waarom niet eigenlijk?
Ik doe dat regelmatig op vakantie, verschil tussen we of niet kunnen laden.

• renedr
Inspired schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:01:
[...]

Tja, soms moet je wel als je wilt laden. Dan zet ik hem op 8A en zou het niet snel een issue moeten opleveren.
Als je een 1.5mm verlengsnoer hebt, kun je toch makkelijk op 13A?

• Inspired
renedr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:09:
[...]

Als je een 1.5mm verlengsnoer hebt, kun je toch makkelijk op 13A?
Mijn 2.5mm verlengsnoer, nou ja de schuko stekker, is gesmolten in Frankrijk afgelopen jaar bij 13A. Dus, doe het nu maar wat lager als ik weer moet laden met een verlengsnoer. :)

• renedr
Inspired schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:12:
[...]

Mijn 2.5mm verlengsnoer, nou ja de schuko stekker, is gesmolten in Frankrijk afgelopen jaar bij 13A. Dus, doe het nu maar wat lager als ik weer moet laden met een verlengsnoer. :)
Waar lag dat aan dan? Ik doe dat al vanaf dat ik de 3 heb op 13A met 1.5mm en nog nooit problemen ondervonden

Overigens 20 of 25 meter verlengsnoer.

[ Voor 4% gewijzigd door renedr op 22-06-2021 10:13 ]

• renedr
Volgens de schema's mag je 16A op 1.5mm maximaal 76 meter lang zijn.
NEN-EN-IEC60898

[ Voor 11% gewijzigd door renedr op 22-06-2021 10:17 ]

Pagina: 1 ... 65 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.