Hansieo schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:19:
Ik heb altijd thuis geladen (Polestar), maar wil nu alvast even mijn 6 kaarten gaan testen (ik moet toch even een uurtje rijden om mijn OTA update binnen te halen)
Mijn kaarten:
Chargepoint
Maingau
Shell Recharge
Vattenfall
Plugsurf
EV Company
Maar hóe weet je nu als je bij "een station" aankomt wélke kaarten op dat station gaan werken? en dan, tegen welk tarief?
Op laadpastop10 kan je een kaart zoeken en zie je welke aanbieders er mee samenwerken, maar ik neem aan dat er niet hele lijsten op die laadpalen staan... en dan óók nog met de "dagaanbieding "prijzen.
Hoe doen jullie dat? Hoe weten jullie welke providers op díe laadpaal werken?? gewoon "een" kaart swipen en kijken of er iets gaat gebeuren??
tia
De Nederlandse laadpassen (Shell Recharge, Vattenfall, Plugsurfing, EV Company) zullen overal in Nederland werken, de buitenlandse (Chargepoint USA, Maingau) soms wel en soms niet. Dat kun je in hun eigen apps bekijken.
Ook voor de prijzen per laadpaal moet je in de app van de betreffende laadpas-aanbieder (Mobility Service Provider (MSP)) kijken. Je bent klant bij de pas-aanbieder (daar reken je mee af) en de pas-aanbieder moet jou inzicht geven in de tarieven.
De laadpaal-aanbieder (Charge Point Operator (CPO)) weet niet wat de tariefstructuur van de laadpas-aanbieder is, en berekent een vast tarief (CPO-tarief) door aan de MSP. Sommige MSP's zoals EV Company rekenen het CPO-tarief één op één door, met een kleine opslag per laadsessie voor hun eigen kosten (bij EV Company is dat € 0,12 incl. btw per laadsessie).
Andere MSP's zoals Vattenfall rekenen een vast tarief bij andere laadpalen dan hun eigen (bij Vattenfall is dat € 0,40 per kWh voor andere AC-laders). En dan zijn er nog varianten met een maandabonnement of een opslag per kWh, of een boetetarief na een bepaalde tijd.
Kortom een redelijke jungle, waar het lastig is om niet teveel te betalen aan de laadpaal als je bij veel verschillende laadpalen oplaadt. Het merendeel van de EV-rijders is momenteel denk ik een lease-rijder die één laadpas van de leasemaatschappij krijgt en daar al zijn laadsesssies mee doet.
Voor particuliere rijders is het lastiger, en is het de moeite waard om voor je meestgebruikte laadpalen (bij je thuis in de buurt, bij je werk, bij familie/vrienden waar je vaakt komt) uit te zoeken welke passen het voordeligste tarief bieden.
Maar ik zou niet met meer dan een handvol laadpassen gaan rondrijden om overal de laatste cent uit te persen, dan is het toch hooguit dubbeltjeswerk op een laadsessie.