[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 144 Laatste
Acties:
  • 992.386 views

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:21
Dit is mooi creatief gebruik van een laadpaal:

http://www.telegraaf.nl/n...at-aansluiten-op-laadpaal

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zo'n stekker had ik al jaren geleden voor mijn Zero, daarmee maak je van iedere laadpaal een stopcontact. Was erg handig.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11 08:58
Maar die kop slaat toch helemaal nergens op?
De Telegraaf: "Plan: luidruchtig dieselaggregaat aansluiten op laadpaal"

Fixed it: "Realiteit: luidruchtig dieselaggregaat vervangen door laadpaal" _/-\o_

Opel Ampera-e (2020)

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:16

Osxy

Holy crap on a cracker

Tof idee. Hopelijk gebruiken ze geen DC palen hiervoor want ik vermoed dat deze het niet tof gaan vinden om de hele dag elke dag vol vermogen te leveren.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:53
Osxy schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:41:
[...]

Tof idee. Hopelijk gebruiken ze geen DC palen hiervoor want ik vermoed dat deze het niet tof gaan vinden om de hele dag elke dag vol vermogen te leveren.
Lijkt me niet. Er zijn weinig DC palen in de stad en de machines kunnen niet zoveel met DC. Daarnaast weet ik ook nog of het zo'n issue is om een DC paal lang te belasten?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Wesco
Osxy schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:41:
[...]

Dit is een gewone AC-laadpaal van We Drive Solar, met meestal 22 kW vermogen per aansluiting. Daar staan er al een heleboel van in Utrecht. Met een standaard verloopstuk van type 2 naar 3-fase CEE-contrastekker (krachtstroom) voor de pomp in deze slimme oplossing.

Opel Ampera-e (2020)

• wortelsoft
Wesco schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:36:
[...]

Fixed it: "Realiteit: luidruchtig dieselaggregaat vervangen door laadpaal" _/-\o_
Het lijkt een proef te zijn, maar zo te lezen is de proef geslaagd en gaan ze het vaker toepassen en als het zoals jij schrijft 3x32A is kun je daar al best wat op aansluiten.

• Wesco
Wesco schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:36:
[...]

Aha, de Telegraaf heeft het ook ingezien: "Laadpaal maakt luidruchtige dieselaggregaat overbodig" :)

Opel Ampera-e (2020)

• hummelen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-11 14:25
Vandaag een poging gedaan om met ChargePoint te laden bij de Allego laadpaal in mijn woonplaats in Zuid-Holland. En dat is helaas met zowel de pas als met de app bij proberen gebleven. Dus dan toch maar met de Smoov app.
Van het mogelijk scherpe tarief bij ChargePoint kan ik dus niet genieten.

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-11 17:30
Heeft iemand ervaring met een NewMotion-laadpaal die plotseling in alle apps vermeld wordt (NewMotion/Smoov/Vattenfall/etc) weer weg te laten halen? Ben bang dat zelfs als het via NewMotion weer uit de openbare lijsten wordt weggehaald het alsnog in die andere apps blijft staan...
Voor mij niet zo erg, maar als je zelf een tripje plant en uitgaat van 3 openbare laadpalen in mijn straat heb je pech :F
Bij NewMotion hadden ze het over nieuwe wetgeving waarbij het verplicht zo zichtbaar moet zijn, maar het werd nagevraagd omdat nu andere mensen er alleen maar last van kunnen hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door MacorgaZ op 19-02-2021 16:45 ]

Bambu Lab P1S Combo

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 08:44
Erasmo schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:08:
Even wat anders, ik heb sinds kort een extra laadkabel van 1.75m en ben daar zo blij mee! Nu scheelt het dat de laadpoort bij mij in de neus zit en ik altijd dicht bij de paal sta, maar wat een QoL verbetering! De lange kabel kan in de kofferbak blijven liggen, de korte is veel makkelijker te hanteren, en blijft ook veel schoner omdat ie de grond niet raakt! Kost een paar centen maar dat had ik veel eerder moeten doen :)
Ik heb 2 jaar geleden voor mijn toenmalige Leaf ook een 2 meter kabel gekocht. Fantastisch. Ik dacht dat ik bij de aanschaf van mijn huidige Ioniq (met laadklep aan de zijkant) deze kabel niet meer zou gebruiken, maar 2 meter blijkt ook voor de Ioniq precies goed. Ik heb de lange kabel nog niet hoeven te gebruiken. (Ligt onder de valse bodem)
En inderdaad, het is veel fijner zo'n korte kabel (die ik meestal op de achterbank gooi) ipv zo'n lange zware kabel die je ook weer ergens kwijt moet achterin.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

hummelen schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:28:
Vandaag een poging gedaan om met ChargePoint te laden bij de Allego laadpaal in mijn woonplaats in Zuid-Holland. En dat is helaas met zowel de pas als met de app bij proberen gebleven. Dus dan toch maar met de Smoov app.
Hier hetzelfde probleem met Chargepoint en Allego, ook in Zuid-Holland, na 2 passen en belletjes naar de helpdesk maar opgegeven.

Elect a clown, expect a circus.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Philos31 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:36:
[...]

Ik heb 2 jaar geleden voor mijn toenmalige Leaf ook een 2 meter kabel gekocht. Fantastisch. Ik dacht dat ik bij de aanschaf van mijn huidige Ioniq (met laadklep aan de zijkant) deze kabel niet meer zou gebruiken, maar 2 meter blijkt ook voor de Ioniq precies goed. Ik heb de lange kabel nog niet hoeven te gebruiken. (Ligt onder de valse bodem)
En inderdaad, het is veel fijner zo'n korte kabel (die ik meestal op de achterbank gooi) ipv zo'n lange zware kabel die je ook weer ergens kwijt moet achterin.
Waar koop je zo’n 2 meter kabel? Lijkt me handig.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Slasher schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:22:
[...]

Hier hetzelfde probleem met Chargepoint en Allego, ook in Zuid-Holland, na 2 passen en belletjes naar de helpdesk maar opgegeven.
Heb sinds kort ook een chargepoint pas maar hier in de buurt zijn alleen evbox palen en het is me nog niet gelukt om met die combinatie te laden. Aantrekkelijke tarieven, maar daar heb je niks aan als het niet werkt.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@wian Die koop je hier of hier en vast op nog veel meer plekken.

• wortelsoft
Gisteren een frustratie momentje gehad met de 175kW Tritium laders van de Shell, die wilden met geen mogelijk starten op mijn new motion druppel of scannen met de app. Twee palen geprobeerd en de tweede paal ook laten resetten. Het lag denk ik aan het merk van de paal, die gaat niet zo goed samen met de bereider >:) Ik ben maar doorgereden naar een ander shell station en daar maar de 50kW tripple gebruikt.

• Inspired
  • Laatst online: 18:53
MacorgaZ schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:44:
Heeft iemand ervaring met een NewMotion-laadpaal die plotseling in alle apps vermeld wordt (NewMotion/Smoov/Vattenfall/etc) weer weg te laten halen? Ben bang dat zelfs als het via NewMotion weer uit de openbare lijsten wordt weggehaald het alsnog in die andere apps blijft staan...
Voor mij niet zo erg, maar als je zelf een tripje plant en uitgaat van 3 openbare laadpalen in mijn straat heb je pech :F
Bij NewMotion hadden ze het over nieuwe wetgeving waarbij het verplicht zo zichtbaar moet zijn, maar het werd nagevraagd omdat nu andere mensen er alleen maar last van kunnen hebben.
Sinds kort “moeten” ze blijkbaar palen op de kaart zetten die open staan voor publiek. Voorheen kon je dit zelf beslissen. Niet veel aan de toen denk ik afgezien van publiek laden uitzetten.

Weet niet hoe dynamisch die vermeldingen zijn. Ik zet mijne heel af en toe aan als er bezoek komt.

Het zal te maken hebben met de (bijna) verplichte prijs transparantie. Wellicht tijd voor een extra vinkje. Als de paal op eigen terrein staat vind ik hem niet publiek. Ik heb de mijne op mijn oprit staan. Als de paal vrij is kan nog niemand laden omdat mijn auto er nu 99% van de tijd staat. Totaal nutteloos dus.

[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 21-02-2021 10:55 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-10 18:53

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Het is hun eigen interpretatie van 'moeten'. De redenatie erachter is dat als de paal daadwerkelijk met publieke passen te bedienen is dat ze ook de prijs moeten weergeven. Dit doen zij op hun kaart met laadpunten. Als hij daar niet vermeld is kan de prijs ook niet worden weergegeven en dan voldoen ze inderdaad niet aan consumentenwetgeving. Daarom hebben zij nu zelf deze constructie bedacht.

@MacorgaZ In principe verdwijnen ze ook uit andere apps als Newmotion de weergave weghaalt, alleen kan dat wel een tijdje duren voordat alles is gesynced. Ik zou niet blijven switchen als ik jou was maar een definitieve keuze maken of je wél of geen publieke vermelding wilt.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Heb afgelopen vrijdag (wederom) gebeld naar Chargepoint en naar Allego om dit te laten uitzoeken. Heb ook mijn kaartnummer doorgegeven aan Allego. Laten we hopen dat meerdere mensen het aangeven en dat het mogelijk wordt om met Chargepoint op Allego te kunnen laden. (€ 0.31 per kWh)

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

• richair
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-10 15:53
Hyena schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:29:
[...]

Heb afgelopen vrijdag (wederom) gebeld naar Chargepoint en naar Allego om dit te laten uitzoeken. Heb ook mijn kaartnummer doorgegeven aan Allego. Laten we hopen dat meerdere mensen het aangeven en dat het mogelijk wordt om met Chargepoint op Allego te kunnen laden. (€ 0.31 per kWh)
Heb het maanden geleden ook aangegeven (2x). Ik zou worden teruggebeld. Niet gebeurd. Ik hoop dat er met meerdere meldingen inmiddels wat in gang is gezet, maar heb de hoop opgegeven.

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
richair schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:38:
[...]

Heb het maanden geleden ook aangegeven (2x). Ik zou worden teruggebeld. Niet gebeurd. Ik hoop dat er met meerdere meldingen inmiddels wat in gang is gezet, maar heb de hoop opgegeven.
Heb het vanmorgen nog eens geprobeerd. Na het swipen van de kaart van Chargepoint gebeurt er iets heel aparts op de Alfen laadpaal van Allego, groen vinkje knippert, groen vinkje solid, kabel insteken, vergrendelen, auto knippert rood want krijgt te weinig stroom van de paal aangeboden. -O-

Nog een keertje, zelfde verhaal. Andere laadpas (Lumineus) werkt in 1 keer.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

• Wesco
Bij mij ook wisselende ervaringen met mijn nieuwe Chargepoint (US) pas bij twee laadpalen dit weekend.

Laden met de virtuele laadpas in de Apple Wallet op mijn iPhone werkte bij beide palen niet. Mogelijk moet hiervoor nog iets extra gedaan worden op de laadpaal. NFC vanuit een mobieltje werkt misschien toch net anders als met een laadpas, al werkt het met mijn virtuele ING-bankpas via de Wallet prima bij betaalautomaten.

Bij de We Drive Solar-laadpaal hier in de straat in Utrecht kon ik wel laden met de Chargepoint laadpas, voor € 0,28 per kWh. Het CPO-tarief is € 0,34 dus dat is een aantrekkelijk verschil. Nice! Je kunt in de Chargepoint app ook mooi de voortgang van het laden bekijken.

Bij de Allego-laadpaal in Leeuwarden lijkt de laadsessie in eerste instantie wel te starten tot het moment dat het laden echt moet beginnen, dan geven zowel de paal als de auto een foutmelding. Dus na twee pogingen toch maar met mijn EV Company-laadpas geladen.
Jammer want het CPO-tarief daar is € 0,37 en het Chargepoint-tarief is € 0,31. Ik zal Allego en Chargepoint ook maar eens contacten, wie weet helpt het als ze veel vragen/klachten krijgen.

Opel Ampera-e (2020)

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Vragen stellen helpt altijd. Al was het alleen maar voor het bewustzijn. Vaak hebben ze geen idee.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-11 19:38

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Philos31 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:36:
[...]

Ik ben juist heel erg blij met mijn 8 meter kabel. Nooit gezeik dat t te kort is of zo. Dat ie vuil wordt, snaar heb ik n doekje voor. Ik zou een te korte kabel zo vervelend vinden joh.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11 12:43

World Citizen

FreeReef.nl

zwahiel schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:58:
[...]

Ik ben juist heel erg blij met mijn 8 meter kabel. Nooit gezeik dat t te kort is of zo. Dat ie vuil wordt, snaar heb ik n doekje voor. Ik zou een te korte kabel zo vervelend vinden joh.
Ja maar dan word je doekje vies... hoe ga je daar dan mee om? 2 doekjes en uitwassen? Wegwerp? agenda items en reminders voor vervanging? Kun je die procedure posten :+ (ow wacht het is hier geen HK).

Maar serieus.. ik ben sinds jullie posts aan het twijfel om er een aan te schaffen puur en enkel voor het vuil. Want.. ja... de kabel ligt nu op de grond waardoor hij vuil word. En dat wil ik liever ook niet in de achterbak.

Maar ik vind 200 euro best wat geld voor een kabel van 2 meter. Een kratje achterin zetten waar ik de kabel in leg is eigenlijk ook niet eens een slecht plan. Ik kan dan nog andere dingen in die krat kwijt. En ik denk zelfs dat ik nog wel een kleiner/handiger bakje kan vinden. Ik zat zelf te denken aan de tekening hieronder. Een kleine smalle bak waar de rol in kan. (kant en klaar kopen en met klittenband vastzetten tegen de zijwand)

Ik heb nu de lange kabel een paar keer opgerold en met klittenband vastgemaakt. Ik heb aan beide kanten 70cm overlengte en dat is meer dan voldoende tot zover. Mijn laadklepje zit wel in de neus van de auto en dan heb je dus vaak meer dan voldoende aan 140 cm lengte.

Maar inderdaad... de rol aan overlengte word vies op de grond. Dus ik wil ook wel een vorm van oplossing. Een kunstof bakje klinkt alleen een heel stuk goedkoper dan 200 euro voor een 2 meter kabel. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3Zb4sq9QxfOtA5o1ij_zHbVXZ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DFHgT5fmfKK0E5PBlyOMAdoq.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door World Citizen op 22-02-2021 23:24 ]

FreeReef.nl

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
World Citizen schreef op maandag 22 februari 2021 @ 23:19:
[...]

Ja maar dan word je doekje vies... hoe ga je daar dan mee om? 2 doekjes en uitwassen? Wegwerp? agenda items en reminders voor vervanging? Kun je die procedure posten :+ (ow wacht het is hier geen HK).

Maar serieus.. ik ben sinds jullie posts aan het twijfel om er een aan te schaffen puur en enkel voor het vuil. Want.. ja... de kabel ligt nu op de grond waardoor hij vuil word. En dat wil ik liever ook niet in de achterbak.

Maar ik vind 200 euro best wat geld voor een kabel van 2 meter. Een kratje achterin zetten waar ik de kabel in leg is eigenlijk ook niet eens een slecht plan. Ik kan dan nog andere dingen in die krat kwijt. En ik denk zelfs dat ik nog wel een kleiner/handiger bakje kan vinden. Ik zat zelf te denken aan de tekening hieronder. Een kleine smalle bak waar de rol in kan. (kant en klaar kopen en met klittenband vastzetten tegen de zijwand)
Again... hele simpele oplossing: https://evcablehook.com/

Heb het zelf ook gekocht voor €25,-- en sindsdien nooit meer een vuile kabel (hooguit nat van de regen) en grotendeels al opgerold voor je.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Juancho schreef op maandag 22 februari 2021 @ 23:27:
[...]

Again... hele simpele oplossing: https://evcablehook.com/

Heb het zelf ook gekocht voor €25,-- en sindsdien nooit meer een vuile kabel (hooguit nat van de regen) en grotendeels al opgerold voor je.
Ja, prima ding.. waren het niet dat hij niet vergrendeld is. Als hij geen haak had maar een ring die je open en dicht kunt doen.. dan had ik hem besteld.
(hierdoor is je kabel dus standaard opgerold en kan niet afrollen)

Dit dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8nfpfDZJR8EGt30aZbjN5W0yYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h2IsG0hmidtTuetG1DtiyQEi.png?f=fotoalbum_large

Anders kan ik de overlengte aan de paal kant net zo goed heel kort houden en heb ik die haak niet eens nodig. (kabel vergrendeld toch). Dus als ik de paal kant heel kort maak heb ik die haak niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJt4rw_4Z0YY-BtgA9Y-44_jf_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SdJHz5Ow4P2ITFwz3IAM8Svm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door World Citizen op 22-02-2021 23:48 ]

FreeReef.nl

• Juancho
  • Nu online
World Citizen schreef op maandag 22 februari 2021 @ 23:40:
[...]

Ja, prima ding.. waren het niet dat hij niet vergrendeld is. Als hij geen haak had maar een ring die je open en dicht kunt doen.. dan had ik hem besteld.
(hierdoor is je kabel dus standaard opgerold en kan niet afrollen)

Dit dus.
[Afbeelding]

Anders kan ik de overlengte aan de paal kant net zo goed heel kort houden en heb ik die haak niet eens nodig. (kabel vergrendeld toch). Dus als ik de paal kant heel kort maak heb ik die haak niet nodig.

[Afbeelding]
Kan je dat niet simpel fixen met een tiewrap/kabelbinder met evt een haakje/slotje?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Juancho schreef op maandag 22 februari 2021 @ 23:49:
[...]

Kan je dat niet simpel fixen met een tiewrap/kabelbinder met evt een haakje/slotje?
:Y
Vandaar dus dat ik moeite heb die 200 euro voor een korte kabel uit te geven, en jouw en mijn Tweak oplossing enorm waardeer! (of het nu met die officiële haak is of iets wat je zelf maakt)

Je hebt gelijk!

[ Voor 10% gewijzigd door World Citizen op 22-02-2021 23:53 ]

FreeReef.nl

• zwahiel
  • Laatst online: 05-11 19:38

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

[...]

Ik heb nu de lange kabel een paar keer opgerold en met klittenband vastgemaakt. Ik heb aan beide kanten 70cm overlengte en dat is meer dan voldoende tot zover. Mijn laadklepje zit wel in de neus van de auto en dan heb je dus vaak meer dan voldoende aan 140 cm lengte.

Maar inderdaad... de rol aan overlengte word vies op de grond. Dus ik wil ook wel een vorm van oplossing. Een kunstof bakje klinkt alleen een heel stuk goedkoper dan 200 euro voor een 2 meter kabel. :)

[Afbeelding]
Sorry maar wat een first world problem, de laadkabel wordt vies. Daarom is de kofferbak ook zwart ipv wit zodat je dat niet zo goed ziet. Als het echt zo erg is haal je er toch een doekje over. Want idd die 200 euro is best wel veel voor een andere kabel. En dan heb je er twee... Ik kom meestal zelfs lengte te kort om eerlijk te zijn want die laadpalen zijn vaak heel onhandig geplaatst in de stad.

* zwahiel smijt de kabel 9 van de 10 keer gewoon in de frunk, klaar.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• wortelsoft
World Citizen schreef op maandag 22 februari 2021 @ 23:52:
[...]

:Y
Vandaar dus dat ik moeite heb die 200 euro voor een korte kabel uit te geven, en jouw en mijn Tweak oplossing enorm waardeer! (of het nu met die officiële haak is of iets wat je zelf maakt)

Je hebt gelijk!
Ze zijn er voor 140,- nog steeds veel geld en ik heb het er ook niet voor over. Stukje dubbelzijdig klittenband werkt ook wel denk ik.

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-11 21:35
niet mogelijk om je kabel een paar keer te knopen zodat het kort wordt? iets zoals dit: :9~

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OKIsG8E.jpg

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:11
[...]

[Afbeelding]
Je kunt vast wel een achterbakbodem kopen van rubber/plastic met opstaande randen (bij Hyundai wel iig). Kan je het zo vies maken als je wil :P
Af en toe even eruithalen en afkloppen en klaar is Kees.
En een doekje voor vieze handen....
Maar toegegeven, ik heb ook zo'n cablehook gekocht, gewoon omdat het zo'n leuke gadget is :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• eltron
  • Nu online
Coasterfreak schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:42:
niet mogelijk om je kabel een paar keer te knopen zodat het kort wordt? iets zoals dit: :9~

[Afbeelding]
Top, en meestal hoef je daar geen moeite voor te doen, het ding zit sowieso bijna automatisch in de knoop ;)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

zwahiel schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:02:
[...]

Sorry maar wat een first world problem,
Nee nee nee, we noemen dat een Tweaker problem. Gemierenneuk over elektronica enzo ;)
Coasterfreak schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:42:

[Afbeelding]
En @wortelsoft

Ja dat stukje klitteband zit er nu omheen. Er mag nog een 2e stukje bij voor het oog maar dat is minder makkelijk als je toch eens een langere kabel nodig hebt.

Voor dit probleem heb ik die haak dus ook eigenlijk niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8w4BhlXy_GkC-iXF4RkgeBYCpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kuaGqWY234sWcY1jy7MGrN3N.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

• wortelsoft
@World Citizen Ik heb vanmorgen dubbelzijdig klittenband besteld mooi dat dat werkt.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:36
Mijn Maingau pas is een week geleden binnen gekomen, Ik kan deze bij FastNed niet gebruiken (pas onbekend) en ook in de Fastned app niet invoeren. Als ik hier terug lees, dan lijkt dit met een week of 2 wel te lukken en betekend het dat de database nog niet bijgewerkt is?

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Weet iemand of het mogelijk is om te zien wanneer Newmotion prijzen heeft aangepast? Ik krijg opeens een rekening voor het opladen afgelopen September op een gratis paal in Frankrijk (https://charge.freshmile.com/location/LQVZYC). Het lijkt erop dat Newmotion opeens geld voor deze paal is gaan vragen, en niet zo'n klein beetje ook:
2 Unavailablemax. power 22 kWprice per minute€ 0.2+
Pricing details:
Start (once) € 3.06
Time (/minute) € 0.20
Krijg dus opeens een rekening van ±23euro voor het laden van 11kwh op een gratis paal afgelopen September. Nice move Shell. Probleem is alleen dat ik nu dus niet kan zien, of aantonen, dat toen ik ging laden deze paal ook gewoon in de app als gratis stond. Ik heb hier eerder en vaker opgeladen en toen nooit een rekening gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door swtimmer op 24-02-2021 09:58 ]

• Coasterfreak
jantje112 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:10:
Mijn Maingau pas is een week geleden binnen gekomen, Ik kan deze bij FastNed niet gebruiken (pas onbekend) en ook in de Fastned app niet invoeren. Als ik hier terug lees, dan lijkt dit met een week of 2 wel te lukken en betekend het dat de database nog niet bijgewerkt is?
klopt, beetje geduld nodig daarvoor.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:36
Coasterfreak schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:57:
[...]

klopt, beetje geduld nodig daarvoor.
Top, leg ik deze een paar weekjes weg. Bedankt !

• Juancho
  • Nu online
Vraagje, in de diverse laadapps zie je bij de laadpalen staan of/hoeveel er vrij/bezet zijn. Het valt mij op dat dit lang niet altijd klopt, bijv. dat er staat dat er 1/2 beschikbaar is maar als ik dan kijk staan er autos. Voor mijn beeld.... kan dit inhouden dat 1 van die auto's klaar is met laden en er dus eigenlijk gewoon geparkeerd staat? Of te wel, wanneer geeft de paal aan dat het beschikbaar is?

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:13
Juancho schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:05:
Vraagje, in de diverse laadapps zie je bij de laadpalen staan of/hoeveel er vrij/bezet zijn. Het valt mij op dat dit lang niet altijd klopt, bijv. dat er staat dat er 1/2 beschikbaar is maar als ik dan kijk staan er autos. Voor mijn beeld.... kan dit inhouden dat 1 van die auto's klaar is met laden en er dus eigenlijk gewoon geparkeerd staat? Of te wel, wanneer geeft de paal aan dat het beschikbaar is?
Als de paal aangeeft beschikbaar te zijn is de geparkeerde auto waarschijnlijk niet ingeplugd of 'ingecheckt' met een druppel. Mijn ervaring met die apps is dat ze vrijwel altijd correcte data doorgeven, met mss een lichte vertraging.

• pmiddeld
swtimmer schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:56:
Weet iemand of het mogelijk is om te zien wanneer Newmotion prijzen heeft aangepast? Ik krijg opeens een rekening voor het opladen afgelopen September op een gratis paal in Frankrijk (https://charge.freshmile.com/location/LQVZYC). Het lijkt erop dat Newmotion opeens geld voor deze paal is gaan vragen, en niet zo'n klein beetje ook:

[...]

Krijg dus opeens een rekening van ±23euro voor het laden van 11kwh op een gratis paal afgelopen September. Nice move Shell. Probleem is alleen dat ik nu dus niet kan zien, of aantonen, dat toen ik ging laden deze paal ook gewoon in de app als gratis stond. Ik heb hier eerder en vaker opgeladen en toen nooit een rekening gehad.
Dat lijkt me voer voor een blogje van @Hachy :+

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

pmiddeld schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:29:
[...]

Dat lijkt me voer voor een blogje van @Hachy :+
Ze vandaag aan de lijn gehad. Ze geven aan dat ik het moet storneren en dan regelen ze het intern. Dus voor mij nu wel opgelost maar het toont wel aan dat er nog flinke kinderziektes zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat iedereen hier regel voor regel zijn oplaadsessies gaat nalopen. Je moet toch een soort van blindvertrouwen moeten kunnen hebben.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-11 11:35

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

World Citizen schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:56:

Voor dit probleem heb ik die haak dus ook eigenlijk niet nodig.

[Afbeelding]
Ik ook geen haak nodig, maar ik maak een lus van twee slagen, hang de lus bovenop de stekker aan de paalkant en klem daar het beschermdekseltje van de paal bovenop.
Enige vereiste is netjes oprollen, of je moet steeds zo'n spin willen uitpluizen, maar daar ben ik net/autistisch/CDO genoeg voor ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 24-02-2021 16:52 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ultraman schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:51:
[...]

Ik ook geen haak nodig, maar ik maak een lus van twee slagen, hang de lus bovenop de stekker aan de paalkant en klem daar het beschermdekseltje van de paal bovenop.
Enige vereiste is netjes oprollen, of je moet steeds zo'n spin willen uitpluizen, maar daar ben ik net/autistisch/CDO genoeg voor ;)
Ik weet niet of het klepje bij iedere auto sterk genoeg is, maar bij de Zoe hang ik gewoon een paar lussen op de laadklep van de auto. Dat gaat nu al een paar jaar zonder problemen, terwijl we een vrije lange kabel hebben :-)

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:33
Even een ervaring delen voor als mensen er in de toekomst mee te maken krijgen:

- Ik laad altijd publiek en in mijn wijk is dat Allego (pasje van EV-Company)
- Er zijn dedicated (oude) Allego palen die €0,37/kWh kosten
- Sinds enkele jaren heeft Zwolle een openbare aanbesteding met Allego en worden er palen geplaatst die €0,24/kWh kosten.
- In de Smoov app staan deze 3 palen (6 punten) duidelijk aangegeven, prijs er bij etc.

Nu heb ik in januari een paar honderd kWh geladen bij al die nieuwe palen. Op de factuur is echter 0,37 ipv €0,24 gerekend. Dus flink te veel betaald.
Nu heb ik een heel onderzoek moeten doen (kastje-muur verhaal) maar het blijkt dat Allego het tarief niet door heeft gegeven aan de MSP (met als backoffice LMS). Wat er dan automatisch gebeurt is dat het gemiddelde tarief in Nederland op deze paal geplakt wordt... €0,37 dus.

Inmiddels heb ik 2 dossiers bij Allego, 1 bij EV-company en 1 bij LMS... Vele telefoongesprekken verder. Daarom deze korte (ahum) samenvatting.
En nu nog wachten op reactie van Allego, wijziging van het tarief met terugwerkende kracht en dan terugstorten door EV-company...
Tot die tijd deze paal maar even niet gebruiken.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• eltron
  • Nu online
wheli schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:03:

- Sinds enkele jaren heeft Zwolle een openbare aanbesteding met Allego en worden er palen geplaatst die €0,24/kWh kosten.
- In de Smoov app staan deze 3 palen (6 punten) duidelijk aangegeven, prijs er bij etc.

Nu heb ik in januari een paar honderd kWh geladen bij al die nieuwe palen. Op de factuur is echter 0,37 ipv €0,24 gerekend. Dus flink te veel betaald.
Nu heb ik een heel onderzoek moeten doen (kastje-muur verhaal) maar het blijkt dat Allego het tarief niet door heeft gegeven aan de MSP (met als backoffice LMS). Wat er dan automatisch gebeurt is dat het gemiddelde tarief in Nederland op deze paal geplakt wordt... €0,37 dus.

Inmiddels heb ik 2 dossiers bij Allego, 1 bij EV-company en 1 bij LMS... Vele telefoongesprekken verder. Daarom deze korte (ahum) samenvatting.
En nu nog wachten op reactie van Allego, wijziging van het tarief met terugwerkende kracht en dan terugstorten door EV-company...
Of andere pas of Smoov gebruiken om er te laden(?) Met Allego pas zou het toch wel goed moeten gaan?

En ik zou nog een extra dossiertje aanleggen bij de gemeente of provincie dat hier de contractuele verplichting uit de aanbesteding niet wordt toegepast.

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 24-02-2021 21:28 ]

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

eltron schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:26:
[...]

Of andere pas of Smoov gebruiken om er te laden(?) Met Allego pas zou het toch wel goed moeten gaan?

En ik zou nog een extra dossiertje aanleggen bij de gemeente of provincie dat hier de contractuele verplichting uit de aanbesteding niet wordt toegepast.
Dat laatste dus vooral. Want hoeveel mensen laden niet gewoon blind open en zeker met een pas van de zaak controleren dus nooit of de juiste prijs per kwh is gebruikt? Niet netjes.

• Wesco

Ik heb begin januari geladen bij zo'n Allego laadpaal in Oldenzaal voor € 0,24 per kWh (incl. BTW), ook met de laadpas van EV Company. En dat werd wel correct afgerekend op de factuur, dus het lijkt (gelukkig) geen structureel probleem te zijn.

Goed dat je dit najaagt, andere EV rijders zullen je dankbaar zijn! _/-\o_

@eltron Allego heeft geen eigen laadpas, alleen de Smoov app waarbij je € 0,25 transactiekosten per laadsessie betaalt + het CPO-tarief. Dan is bv. de laadpas van EV Company goedkoper met € 0,12 transactiekosten + CPO-tarief, en vooral ook handiger dan zo'n app.

[ Voor 7% gewijzigd door Wesco op 24-02-2021 22:51 . Reden: aanvulling ]

Opel Ampera-e (2020)

• pmiddeld

Ik heb hier in december j.l. al voor gewaarschuwd
https://gathering.tweaker...message/65123148#65123148

Ik heb toen een mail gestuurd naar Elbizz (zelfde backend als EV Company) en hetzelfde antwoord gekregen als jij.
https://gathering.tweaker...message/65265418#65265418

De verandering had o.a. te maken met de verplichting transparante prijzen in de app weer te geven per 1 december 2020. Daarna is de prijs per kWh naar ik meen ergens in januari weer teruggezet. Nu is het in ieder geval weer de oude prijs van 24 ct/kWh.

P.S. Als je met de laadpas van EV Company wil laden moet je voor de prijs in de app van LMS kijken, niet in Smoov.....

[ Voor 5% gewijzigd door pmiddeld op 24-02-2021 23:16 ]

• paularts
  • Laatst online: 06-11 10:59

paularts

Paulux !!!!!!

Maingau Drama

In Januari kreeg ik vanuit Maingau een factuur
(nu heb ik zogoed als niet gereden in Jan, plus rest thuis geladen)
dus Vreemd
ik check de rekening, plaatsen waar ik nog nooit ben geweest, of van had gehoord, tijdstippen waarop ik gewoon op kantoor zit te werken, of in mijn bed lag te slapen.

dus weer.... vorig jaar ook helaas als zoiets mee mogen maken.
Onderzoek laten starten bij Maingau (wat alles behalve snel gaat, en na 3x bellen ook pas een beetje voorgang maakt)
Hello Paul,

thank you for your message.

We have credited the amount of the last bill of €xx.xx (totaal bedrag).

There was an error in the transmission, the charging process was authorised with the charging card and not with the app as assumed.

We have deactivated your charging card and will send you a new one. Please send your charging card back to us so that we can check it.

We apologise for the inconvenience.

Kind regards

xxxxx-de-persoon die heeft gereageerd naam xxxxx

Einfach StromLaden
Kundenservice Elektromobilität

MAINGAU Energie GmbH
Ringstraße 4-6
D-63179 Obertshausen
dus nieuw pasje, (Ja de WW zijn ook al meerdere malen veranderd) ok weer het zelfdeals de vorige keer. (mensen ik zou zeggen check je laad sessie eens....)

Afgelopen Dinsdag nieuwe pasje morgen ontvangen, gelinkt, oude terug.
vandaag aan de laadpaal gelegt. (checken dat het pasje werkt, en de link met &charge ook weer.. want das ging ook al niet helemaal goed).
Check ik of die laad via de App, weer een nieuwe laadsessie welke niet van mij af kan komen (WFT)

enige wat ik op dit moment iedereen kan aanraden is om even door je laadsessie van Maingau heen te lopen. (of je ze gebruikt hebt of niet, want volgens mij gaat er erg veel mis op dit moment (n=1 natuurlijk))

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:33
@eltron Goeie suggestie van de gemeente. Als het niet snel opgelost is ga ik dat doen (ik ken haar inmiddels, niet mijn grootste vriendin bij de gemeente haha).

@Wesco Er zijn dus nog andere palen via de aanbesteding in de wijk, bij deze gaat het wel goed. Dus lijkt inderdaad wel te kloppen wat EV-company zegt.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Ik heb om deze reden een Krulsnoer gekocht, daarmee heb je net wat meer lengte tot je beschikking (in mijn geval tot 4 - 4,5 m) en als je dichterbij staat hangt de kabel mooi tussen auto en laadpaal ipv op de vieze grond.
Ik heb er overigens wel nog een extra 8m kabel bij maar in de praktijk kan ik met het krulsnoer in meer dan 90% van de gevallen vooruit.

P8

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-11 08:54
[...]

Ik heb een paar van die "stoffen" bakken (volgens mij rassla ofzo) van ikea. In een kleine past de normale kabel precies, en in een grote (volgens mij is dat wel een formaat wat ze niet meer verkopen helaas) de granny charger (en daar dan het kleine doosje weer bovenop/in eventueel). Scheelt een hoop getob als je bijvoorbeeld de granny niet mee hoeft te nemen en je wil m netjes in de schuur/gang leggen. En die bakken zijn gewoon een soort van te wassen, en drogen vanzelf. Best een lekker tippie, al zeg ik t zelf.

• Philos31
[...]

De lange kabel ligt onder de bagagevloer, maar is er nog nooit uitgeweest.
Ik heb een jaar met de Leaf en de korte kabel geladen en nooit de lange nodig gehad, en nu een half jaar met de Ioniq en ook nog nooit de lange nodig gehad (maar vanwege corona kom ik ook nergens meer)
De palen waar ik het vaakst sta kan ik allemaal met de korte kabel bereiken.
Bij de VU in amsterdam in de nieuwe parkeergarage hangen de laders aan de wand en moet ik wel op de streep parkeren anders is voor de Ioniq de kabel net te kort. Maar voor de rest nergens last van de plekken waar ik meestal sta.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

• pmiddeld
eltron schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:26:
[...]
In dit geval heeft dat niet zoveel zin. Hij heeft niet met de Smoov app of Allego pas (als deze bestaat) geladen maar met een andere MSP. Het contract is alleen een overeenkomst tussen de provincies GLD-OV en Allego. Een andere MSP mag hier vragen wat hij wil. Shell rekent hier bijv. ook 37 ct/kWh en Vattenfall zelfs 40 ct/kWh.

• Prullenbak84
haha nee dat heeft een heel andere (en weinig interessante) reden :P

Het zijn overigens gewoon nette stoffen bakken hoor. Geen plastic prullenbakken :D Eigenlijk meer een soort van harde tassen. Best een nette oplossing om die kabels niet los door de kofferbak/schuur/gang/achterbank te hebben liggen slingeren, en bij vieze kabels wordt de bak vies, en niet die kofferbak of achterbank d:)b

• eltron
  • Nu online
Prullenbak84 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:52:
[...]
Ik heb een paar van die "stoffen" bakken (volgens mij rassla ofzo) van ikea. In een kleine past de normale kabel precies, en in een grote (volgens mij is dat wel een formaat wat ze niet meer verkopen helaas) de granny charger (en daar dan het kleine doosje weer bovenop/in eventueel). Scheelt een hoop getob als je bijvoorbeeld de granny niet mee hoeft te nemen en je wil m netjes in de schuur/gang leggen. En die bakken zijn gewoon een soort van te wassen, en drogen vanzelf. Best een lekker tippie, al zeg ik t zelf.
Ik kieper ze altijd allebei in de Frunk, een eenvoudige plastic bak onder de motorkap, direct bij de hand waar ik ze nodig heb. En nat of vuil maakt niet uit.

• eltron
  • Nu online
pmiddeld schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:07:
[...]
In dit geval heeft dat niet zoveel zin. Hij heeft niet met de Smoov app of Allego pas (als deze bestaat) geladen maar met een andere MSP. Het contract is alleen een overeenkomst tussen de provincies GLD-OV en Allego. Een andere MSP mag hier vragen wat hij wil. Shell rekent hier bijv. ook 37 ct/kWh en Vattenfall zelfs 40 ct/kWh.
Als ik het goed heb begrepen moet Allego een CPO doorgeven van 0,24, vanwege de voorwaarden van hun licentie, en als zij dat niet doen dan is Allego in gebreke toch?

• pmiddeld
@eltronin dit geval heeft Allego (tijdelijk) niks doorgegeven terwijl het daarvóór altijd achteraf 24 cent heeft gerekend. M.i. is er geen voor LMS geen reden om aan te nemen dat dit opeens anders zou zijn. Daarnaast zouden ze uit eigen beweging met terugwerkende kracht het verschil moeten teruggeven aan hun klanten, i.p.v. het verschil sneaky in eigen zak te steken.

• Prullenbak84
eltron schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:17:
[...]

Ik kieper ze altijd allebei in de Frunk, een eenvoudige plastic bak onder de motorkap, direct bij de hand waar ik ze nodig heb. En nat of vuil maakt niet uit.
Ja dat is nog mooier natuurlijk :P Helaas is dat niet bij alle auto’s mogelijk.

• motown6
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Bij mij deed de pas van Chargepoint.com het de eerste keer ook niet, bij een EV-box paal. Ook met smartphone via NFC werkte het niet (hij piepte wel). 4 dagen later nog een keer geprobeerd en toen werkte het (ineens) wel. Het lijkt dus wel alsof het administratief de eerste keer nog niet gereed was. Nu betaal ik in ieder geval 26 ipv 37 cent per kWh 8)

• Juancho
  • Nu online
Vraagje, als ik met mijn XC40 P8 aan een publieke (vaak Allego) paal sta te laden krijg ik in de app altijd een melding: auto is klaar, haal de auto weg. Heel leuk en attent en ik heb ook een hekel aan personen die gewoon blijven staan terwijl de laadsessie allang klaar is.

Echter ik heb bijna altijd dat als ik dan naar de auto loop...ik helemaal niet de ingestelde 90% heb maar bijv. 80 of 85%. Geen ramp opzich (al had ik laatst een keer maar 78% ipv 90% toen ik die melding kreeg), maar ik vroeg me af hoe dat dan komt.

Nu ben ik vaak geneigd om dan toch nog maar even een half uurtje te wachten met naar de auto te lopen, maar het liefst wil je natuurlijk kunnen vertrouwen op je informatie.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:34
Juancho schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:43:
Vraagje, als ik met mijn XC40 P8 aan een publieke (vaak Allego) paal sta te laden krijg ik in de app altijd een melding: auto is klaar, haal de auto weg. Heel leuk en attent en ik heb ook een hekel aan personen die gewoon blijven staan terwijl de laadsessie allang klaar is.

Echter ik heb bijna altijd dat als ik dan naar de auto loop...ik helemaal niet de ingestelde 90% heb maar bijv. 80 of 85%. Geen ramp opzich (al had ik laatst een keer maar 78% ipv 90% toen ik die melding kreeg), maar ik vroeg me af hoe dat dan komt.

Nu ben ik vaak geneigd om dan toch nog maar even een half uurtje te wachten met naar de auto te lopen, maar het liefst wil je natuurlijk kunnen vertrouwen op je informatie.
is de auto dan nog wél aan het laden? of is het dan ook echt gestopt?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Juancho
  • Nu online
Hansieo schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:05:
[...]

is de auto dan nog wél aan het laden? of is het dan ook echt gestopt?
Die is nog netjes aan het laden. Ik neem aan dat de (smoov) app ook wel aangeeft met bijv. 0 kW dat er echt niks meer gebeurt? Dat zou dan nog een alternatief zijn om zelf maar te checken of de laadsessie klaar is.

• Coasterfreak
Juancho schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:43:

de app die de netto ipv bruto accu % gebruikt voor de pushmelding?

• Juancho
  • Nu online
Coasterfreak schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:58:
[...]

de app die de netto ipv bruto accu % gebruikt voor de pushmelding?
Geen idee. Maar ik heb het net even gechecked. Ik kreeg namelijk bericht via de Smoov app dat mijn laadsessie gereed was. Heb even een half uurtje extra gewacht (Smoov update per 15 min) maar ik zag dat er niets meer bij kwam. De kW ging overigens niet naar 0 of dergelijke. Maar aangezien er niets meer bijgeladen werd ben ik maar naar de auto gegaan en die was idd gevuld tot 90%.

Het is even wachten op de Volvo app, dan kan je daadwerkelijk ook het % zien dat altijd accuraat is.

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-10 22:18
Iemand recent nog bij Tango Harderwijk of Deventer geladen?
Ben morgen weer in de buurt en vraag me af of het nog gratis is.
Zo niet dan plan ik iets anders om bij Shell Recharge uit te komen.

• hummelen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-11 14:25
motown6 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 00:12:
[...]

Bij mij deed de pas van Chargepoint.com het de eerste keer ook niet, bij een EV-box paal. Ook met smartphone via NFC werkte het niet (hij piepte wel). 4 dagen later nog een keer geprobeerd en toen werkte het (ineens) wel. Het lijkt dus wel alsof het administratief de eerste keer nog niet gereed was. Nu betaal ik in ieder geval 26 ipv 37 cent per kWh 8)
Vandaag inderdaad meer succes en de ChargePoint laadpas met een EV-box laadpaal levert inderdaad een tarief op van €0,26 per kWh en dat is zo te zien ook al inclusief BTW. En kosten per laadsessie zijn er blijkbaar ook niet. Ik heb een nieuwe favoriete laadpas ;)

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hier vraagt Chargepoint 1 euro per kWh voor de lokale paal ;(

• Bula
Bula schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:19:
Iemand recent nog bij Tango Harderwijk of Deventer geladen?
Ben morgen weer in de buurt en vraag me af of het nog gratis is.
Zo niet dan plan ik iets anders om bij Shell Recharge uit te komen.
Heb de gok maar gewaagd: is nog steeds gratis!

• Philos31
Erasmo schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:13:
Hier vraagt Chargepoint 1 euro per kWh voor de lokale paal ;(
Pitpoint? Kosten ze hier namelijk ook.

• LastBoyScout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-10 01:12

LastBoyScout

The Last but not Lost BoyScout

Philos31 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:14:
[...]

Pitpoint? Kosten ze hier namelijk ook.
Pitpoint is nu overal Total geworden overigens: https://www.total.nl/pitpoint-laadpalen-krijgen-total-jasje

• Bula
Zaterdag een bijzondere ervaring bij Shell Recharge op de Blaloweg in Zwolle.

Omdat ik nog wat waarde tegoed had van Enel-X juicepas, heb ik geprobeerd om de laadsessie met de app te starten. Helaas tevergeefs; app gaf steeds een foutmelding.
Heb geen pasje van ze, dus ik dacht, laat ik eens kijken of ik hem met de NFC chip (misschien is dat aan elkaar gekoppeld?) in mijn telefoon kan opstarten.

Dus mijn telefoon voor de paslezer en verdraaid; het laden start

Alleen niet via mijn Enel-X account....

Toen kreeg ik een ingeving; misschien is ie via mijn rabo bankieren app gestart.
Dit bleek te kloppen want ik zag een afschrijving van The New Motion van € 10,00!

Na 6KWh geladen te hebben ben ik vertrokken.

Nu wilde ik even contact met ze opnemen om het verschil tussen de geladen hoeveelheid en het betaalde bedrag terug te vragen, maar ik zag dat ze het zelf al gecorrigeerd hadden.

De € 10,00 is terug gestort, en er is een nieuwe afschrijving van € 1,45
Nou lijkt deze werkwijze een beetje op wat men doet als je benzine gaat tanken, alleen dan wordt er een reservering gemaakt op je bankrekeningnummer en zodra je klaar bent met tanken wordt het juiste bedrag af geschreven.

Even terugrekenen en dan blijkt het tarief dus 0,24/Kwh (en geen startkosten) te zijn geweest.

Conclusies:
- betaling met je normale pinpas of bankieren app met NFC is mogelijk
- tarief lijkt fantastisch, maar wellicht de moeite waard om wat meer proeven op de som te nemen

Aanvullingen:

Op de website van Shell is nog niets te vinden over betaling met pinpas: https://support.shell.nl/...hell-Recharge-snelladers-

Onderstaande foto heb ik even van &Charge geplukt, maar hier zie je nog de oude paslezer. Deze is vervangen voor een nieuwer exemplaar die dus ook pinpassen kan lezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVt7xPckyNDFdDOTZnRW7ShA02A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cj0uLQFYrsEToW3jBYJuB2wR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Bula op 01-03-2021 16:07 ]

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:38
Perfect, zijn we gelijk van de laadpasjes af.

• Mx. Alba
  • Laatst online: 00:24

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Die Recharge aan de Blaloweg is mijn standaardstop onderweg terug van Groningen... Woensdag ga ik die weer met een bezoekje vereren. Maar ik heb een tankpas van de leasemaatschappij dus ga het toch niet met mijn bankpas proberen. Toch is dat een mooie ontwikkeling inderdaad, zou overal moeten kunnen!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wij hebben hier in Purmerend van die fancy nieuwe laders van Recharge maar daar hebben ze onlangs juist een sticker geplakt dat direct betalen nog niet ondersteund wordt.

• Bula
Erasmo schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:10:
Wij hebben hier in Purmerend van die fancy nieuwe laders van Recharge maar daar hebben ze onlangs juist een sticker geplakt dat direct betalen nog niet ondersteund wordt.
In Zwolle zaten er ook stickers op; wit met turqoise tekst.
Weet niet meer precies wat daar op stond :N

• pmiddeld
@Bula Interessant. Dat je niet kon laden met Enel-X is niet vreemd overigens. Op 19 februari ontving ik van Enel-X de volgende mail.
We’re working to update our systems and provide you a better service. Due to the abovementioned activities, starting from today, our charging service will not be available outside of Italy. If you have any subscription plan, we will suspend it so that you will not be charged any amount starting from today.

We’ll notify you when the service will be available again.

• JeroenE
  • Niet online
Bula schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:54:
Toen kreeg ik een ingeving; misschien is ie via mijn rabo bankieren app gestart.
Dit bleek te kloppen want ik zag een afschrijving van The New Motion van € 10,00!
Ik stond laatst bij een Allego snellader (zo'n 50kW triple charger) en die had ook een NFC betaal mogelijkheid. Volgens de display ging men dan 25 euro afreken. Dat kan natuurlijk best kloppen, want die snellader is ook bijna 2,5x zo duur als degene waar jij bij stond.

Op de overzichtskaart van Allego hebben ze trouwens bij het aanklikken van een laadpaal gelijk allerlei logo's van pinpassen en creditcards geplakt, maar je moet (denk ik) bij de laadpaal info zelf lezen of er niet iets staat als "betaling via laadpas". Dat staat namelijk wel bij al mijn lokale normale laadpalen, maar dus niet bij die snellader waar wel een NFC lezer op zit.

Ik heb die trouwens niet gebruikt, gewoon de laadpas van de zaak 8)

Edit: blijkbaar zijn er ook al gewone laadpalen met een NFC lezer. Daar staat dan zoiets bij:
Standaard tarief: 0,242 Euro/ kWh (incl BTW)
Transactiekosten bij directe betaling via credit card of bankpas: 0,25 Euro/ sessie

Betaling via laadpas: laadtarief en voorwaarden afhankelijk van uw contract met uw MSP

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenE op 01-03-2021 21:47 ]

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ronvgs schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:58:
Voor snelladers is het zeker een waardevolle toevoeging. Zolang er elke dag honderden reguliere laadpunten zonder betaalterminal geplaatst worden denk ik dat jouw beeld wel een beetje te optimistisch is.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bula schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:20:
[...]

In Zwolle zaten er ook stickers op; wit met turqoise tekst.
Weet niet meer precies wat daar op stond :N
Ik heb het geluk dat ik op krap 200 meter van de Recharge woon, zal er vanmiddag ff een foto van maken :)

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-11 16:08
Hier in de wijk staan een aantal Allego oplaadpunten alleen deze zijn zo vaak bezet dat ik vaak helemaal moet uitwijken.
Ik wil graag een nieuwe extra paal aanvragen in de wijk. (op de laadpaal die dichtbij is zie ik regelmatig 5 verschillende auto's staan die continue rouleren over de beschikbaarheid.

Heeft iemand ervaring met zulke situaties? Hoe kan je extra druk uitoefenen voor extra beschikbaarheid?
Merkte laatst ook dat 1 specifieke auto vaak 3x zo lang geparkeerd staan dan benodigd (auto was allang vol) de bedoeling is toch opladen en indien vol wegzetten of begrijp ik dat verkeerd?

• Philos31
xeoMe schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:05:
Hier in de wijk staan een aantal Allego oplaadpunten alleen deze zijn zo vaak bezet dat ik vaak helemaal moet uitwijken.
Ik wil graag een nieuwe extra paal aanvragen in de wijk. (op de laadpaal die dichtbij is zie ik regelmatig 5 verschillende auto's staan die continue rouleren over de beschikbaarheid.

Heeft iemand ervaring met zulke situaties? Hoe kan je extra druk uitoefenen voor extra beschikbaarheid?
Merkte laatst ook dat 1 specifieke auto vaak 3x zo lang geparkeerd staan dan benodigd (auto was allang vol) de bedoeling is toch opladen en indien vol wegzetten of begrijp ik dat verkeerd?
Hangt er vanaf waar je woont wat je kunt doen. In MRA-e gebied (groot deel randstad) kun je op de site van MRA-e een paal aanvragen, de gemeente beslist. In Almere (waar ik woon) word het gebruik van de palen in de gaten gehouden. Wij kregen een nieuwe paal omdat men zag dat de paal die we met 7 auto's gebruikten toch wel heel vol stond.
Je kunt ook even de gemeente bellen en vragen waar je moet zijn en wie er over gaat.

Wat betreft het weghalen van een auto als hij vol is, dat is wel netjes, maar het komt niet altijd even goed uit natuurlijk. Ik ga niet om 1 uur snachts mn auto van de paal halen bijvoorbeeld.
As je de bestuurder een keer ziet kun je eens een praatje maken. Hey ook elektrisch, ja druk aan die paal he? (en dan telefoonnummer uitwisselen zodat je kunt bellen als je moet laden en persoon hangt er aan).

• JohnW1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-08-2021
Hebben jullie ervaring of de Newmotion pas ook werkt bij:
- Enbw laadstations in Duitsland?
- Ionity laders Europa?
- Allego Europa?

• Philos31
JohnW1 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:38:
Hebben jullie ervaring of de Newmotion pas ook werkt bij:
- Enbw laadstations in Duitsland?
- Ionity laders Europa?
- Allego Europa?
EnBW werkt het, maar ik zou de EnBW mobility+ app downloaden dan betaal je 49 cent ipv 70 cent
Ionity en Allego werkt, maar voor allego zou ik (in duitsland) dan ook de EnBW app gebruiken.
Ionity is sowieso duur.

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:18
xeoMe schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:05:

Als je in Zuid West Nederland woont, is https://agrisnellaad.nl/ een snelle partij.
Ze nemen de aanvraag in behandeling en vragen aan bij gemeente.
Mijn gemeente is erg pro en laat bijna alle aanvragen door.
Groeien hier explosief met 22kw palen.
Ik krijg een openbare laadpaal voor mijn deur.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• JohnW1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-08-2021
Philos31 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:49:
[...]

EnBW werkt het, maar ik zou de EnBW mobility+ app downloaden dan betaal je 49 cent ipv 70 cent
Ionity en Allego werkt, maar voor allego zou ik (in duitsland) dan ook de EnBW app gebruiken.
Ionity is sowieso duur.
Thanks voor de reactie!
Ik zal dat met die app eens bekijken, gezien de pas zakelijk is en in mijn leasebudget zit meegenomen dus indien ik kan besparen op de kosten zou het mooi zijn maar is voor mij geen "enorm belangrijk" ding.
Wat wel interessant is, is de app sowiezo downloaden voor het geval de RFID in de Newmotion pas ofzo niet werkt. Moet je dan een QR code scannen om de laadactie te starten?

• Philos31
JohnW1 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:03:
[...]

Thanks voor de reactie!
Ik zal dat met die app eens bekijken, gezien de pas zakelijk is en in mijn leasebudget zit meegenomen dus indien ik kan besparen op de kosten zou het mooi zijn maar is voor mij geen "enorm belangrijk" ding.
Wat wel interessant is, is de app sowiezo downloaden voor het geval de RFID in de Newmotion pas ofzo niet werkt. Moet je dan een QR code scannen om de laadactie te starten?
Ik ken niet alle allego palen, maar de meesten zijn vanuit de app gewoon aan te schakelen. Dus je opent de app, hij laat op de kaart de paal zien, je klikt de paal aan en geeft aan welke aansluiting je gebruikt en het gaat aan.
In de mobility+ app staat ook of het met de app werkt of alleen met laadpas van enbw. Dat staat per paal aangegeven.

Maar als je de shell pas hebt zakelijk, en besparen is niet de belangrijkste factor dan kan het met die kaart ook heel goed. Ik gebruik de newmotion als al het andere niet werkt. Die pas werkt (vrijwel) altijd.

• Wescobar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-12-2024
Even terugrekenen en dan blijkt het tarief dus 0,24/Kwh (en geen startkosten) te zijn geweest.
Dus als ik het goed begrijp is direct betalen goedkoper, dan die druppel van Shell Recharge zelf (€0,35) gebruiken?

• Wolly
  • Niet online
Ronvgs schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:58:
@Bula

Inderdaad mooie ontwikkeling. Is er ook een mogelijkheid om een (BTW) bon te krijgen ivm declareren bij de baas?

• Bula
Wescobar schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:30:
[...]

Dus als ik het goed begrijp is direct betalen goedkoper, dan die druppel van Shell Recharge zelf (€0,35) gebruiken?
Precies! dat vond ik nogal opmerkelijk, dus ben benieuwd of dit er meer ervaringen zijn

• Bula
Wolly schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:48:
[...]

@Bula

Inderdaad mooie ontwikkeling. Is er ook een mogelijkheid om een (BTW) bon te krijgen ivm declareren bij de baas?
Niet dat ik weet, de laadpaal geeft in ieder geval geen bon af (zoals dat bij pinbetaling bij brandstof vaak wel mogelijk is)

• JeroenE
  • Niet online
Bula schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:55:
Niet dat ik weet, de laadpaal geeft in ieder geval geen bon af (zoals dat bij pinbetaling bij brandstof vaak wel mogelijk is)
Ik weet niet hoe het bij Shell werkt, maar bij Allego kan je de bon downloaden als je het referentienummer weet wat op je bankafschrift staat.

• Bula
JeroenE schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:06:
[...]
Ik weet niet hoe het bij Shell werkt, maar bij Allego kan je de bon downloaden als je het referentienummer weet wat op je bankafschrift staat.
Geen referentienummer o.i.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rl7KocyJSmFkUS4Qr4pFHjvToIU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NXOpcuXUEfE8flrebPFWjJKH.jpg?f=user_large

• JeroenE
  • Niet online
Bula schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:37:
Geen referentienummer o.i.d.
Dan moet je het even navragen bij Allego waar dat referentienummer dan hoort te staan.

• Bula
JeroenE schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:57:
[...]
Dan moet je het even navragen bij Allego waar dat referentienummer dan hoort te staan.
Het betreft geen Allego laadpunt, maar Shell/Newmotion ;)

Denk dat we binnenkort wel meer info over betalen met pinpas op de site van Shell kunnen terugvinden, maar ik verwacht dat ze ivm klantenbinding toch vooral blijven sturen richting een account met laadpas (al dan niet met een prijs nadeel met pinpas, maar dat is nu dus het tegenovergestelde _/-\o_ )
Pagina: 1 ... 55 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.