Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
-
Qua volgordelijkheid doe ik altijd eerst de kabels en dan de pas aanbieden. Ik meende ook dat de instructies zo staan, maar zeker weten doe ik dat niet. Misschien iets voor een volgende keer als jouw methode niet (overal) werkt.Juancho schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:34:
Nou net spannend moment 2... mijn laadpas voor het eerst testen bij Allego nadat poging 1 mislukte omdat ik het probeerde met een tankpas.
Maar nu werkt het! Simpel het pasje voor de paal houden, stekkers inpluggen en laden maar! Via de Smoov app zie ik ook netjes dat het laden goed gaat. Duurde wel een kwartiertje voor ik iets zag (schrok alweer) maar de app ververst om het kwartier. Dus ik zie nu netjes de eerste voortgang:
Laadsnelheid: 8kW
Toegevoegd: 2kW / 9KM
Tijd: 15 min
De accu is nog tot 46% gevuld dus ik ben benieuwd hoever het is gekomen als ik straks over 3 a 4 uurtjes de auto weer ophaal. Ik wil hem graag tot 90% vol hebben. Gaat de snelheid normaal gesproken nog wel naar de max van 11kW of haal je dat eigenlijk nooit?
Wel jammer dat je dus niet het % ziet in de app. Maar dat zal later wel komen met de eigen Volvo app hoop ik.
Edit: korte update voor de liefhebber
Laadsnelheid: 10kW
Toegevoegd: 107km
Laadtijd: 2:30 uur
Dank voor de tip, ik ga dit breed communiceren op de socials.markje1 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:41:
Voor degene die nog wel eens gebruik maken van een hpc van Allego, er zijn er een aantal uitgeschakeld vanwege een 'safety incident'. https://www.allego.eu/consumer/safety-incident Dat ze er bij zetten dat er gelukkig niemand gewond is geraakt klinkt nou niet bepaald positief.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Duurt een weekje of 2 voordat dat werkt. In de Fastned app kun je gewoon het pasnummer invullen. Wel even op de Maingau website de pas aan je Maingau account koppelen.rik schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:19:
Yeah, m’n Maingau laadpas binnen voor bij de Fastned e-pomp. Kom er nu wel achter dat die pas opvoeren in de Fastned app niet werkt, ook niet via het EMAID. Is dat anderen wel gelukt? M.a.w., is het een kwestie van afwachten tot Fastned hun database heeft ge-update en jouw nummer er in staat?
Ik heb al een paar keer de HPC bij Nieuwegein geprobeerd en daar kreeg ik steeds een foutmelding en kon daar geen sessie starten. Zal wel geen verband tussen zitten. Mijn oude i3 heeft meer last van onderbrekingen op snelladers, ook van Allego Shell Recharge en Ecotap. Het liefst gebruik ik de oudere triple chargers die doen het altijd bij mij.markje1 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:41:
Voor degene die nog wel eens gebruik maken van een hpc van Allego, er zijn er een aantal uitgeschakeld vanwege een 'safety incident'. https://www.allego.eu/consumer/safety-incident Dat ze er bij zetten dat er gelukkig niemand gewond is geraakt klinkt nou niet bepaald positief.
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
EVTronic laders zo te zien. Mag hopen dat het wat anders is dan; nieuws: Frans bedrijf sluit groot deel van laadnetwerk voor elektrische auto'smarkje1 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:41:
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Het zal aan mij liggen, maar het is mij niet duidelijk wat dit met thuisladen te maken heeftDolan schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:26:
[...]
Duurt een weekje of 2 voordat dat werkt. In de Fastned app kun je gewoon het pasnummer invullen. Wel even op de Maingau website de pas aan je Maingau account koppelen.
en voor openbaarladen is een apart topic Openbare laadpalen, laadpassen en providers
er is wat verplaatst...
[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 07-02-2021 11:17 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Dat is inderdaad dit topiceltron schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 23:57:
[...]
Het zal aan mij liggen, maar het is mij niet duidelijk wat dit met thuisladen te maken heeft![]()
en voor openbaarladen is een apart topic Openbare laadpalen, laadpassen en providers
Met 30 km over na dit avontuurtje wordt het best spannend... Waarschijnlijk is de beste optie om nu een snellader op te zoeken?
Super stom natuurlijk dat ik niet van tevoren even geladen heb. Ik ben dan toch gewend aan de dagelijkse gemakken.
1) Allego (openbaarladen.nl) - 2x11kW. Kosten - €0.37/kWh.
2) Park&Charge (parkncharge.nl) - 3x Smooth 1 fase (€0.25/uur + €0.25/kWh) en 1x Power 3 fase (€0.50/uur + €0.30/kWh). Volgens mij plaatsen ze standaard 4 laadpunten.
3) Pitpoint (laadpaal.mrae.nl) - 2x11kW. Kosten - €0.34/kWh.
Die 2 zou ik sowieso niet nemen met kosten per uur... Dan betaal je namelijk voor de hele nacht als je 'm 's avonds aan de paal hangt.Usta schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:03:
Ik krijg straks en Hyundai Kona 64kWh met 11kW onboard charger. Van gemeente mag ik een laadpaal vragen, en er is keuze van 3 partijen. Wat is de beste keuze hier? PitPoint?
2) Park&Charge (parkncharge.nl) - 3x Smooth 1 fase (€0.25/uur + €0.25/kWh) en 1x Power 3 fase (€0.50/uur + €0.30/kWh). Volgens mij plaatsen ze standaard 4 laadpunten.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Even voor de zekerheid... Hoe "krijg" je hem? Want als je hem net als ik via de Baas hebt bemachtigd, zit er vaak een laadpas bij. Of heb je iets anders geregeld?Usta schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:03:
Ik krijg straks en Hyundai Kona 64kWh met 11kW onboard charger. Van gemeente mag ik een laadpaal vragen, en er is keuze van 3 partijen. Wat is de beste keuze hier? PitPoint?
Want dan is het volgens mij niet zo heel belangrijk wat jij en ik er van vinden. Althans.. mijn baas heeft besloten welke pas ik krijg en daar doe ik het mee. De paal zou ik ook niet zelf kiezen als ik dat nodig zou hebben. Ik zou dan aan mijn baas vragen wat hij wil.
Maar wellicht krijg je hem van je partner:D
FreeReef.nl
Bedankt voor meedenken!World Citizen schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:49:
[...]
Even voor de zekerheid... Hoe "krijg" je hem? Want als je hem net als ik via de Baas hebt bemachtigd, zit er vaak een laadpas bij. Of heb je iets anders geregeld?
Want dan is het volgens mij niet zo heel belangrijk wat jij en ik er van vinden. Althans.. mijn baas heeft besloten welke pas ik krijg en daar doe ik het mee. De paal zou ik ook niet zelf kiezen als ik dat nodig zou hebben. Ik zou dan aan mijn baas vragen wat hij wil.
Maar wellicht krijg je hem van je partner:D
Van baas krijg ik een vaste budget, dus de auto heb ik via Private Lease.
Dankzij deze forum heb ik zelf al voor laadpassen verzorgd.
Ja, dat denk ik ook, maar een laadpaal zonder tijd limit... Zal dat niet een redenen zijn voor sommigen om te lang onnodig hun auto aan laadpaal hangen?Mx. Alba schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:13:
[...]
Die 2 zou ik sowieso niet nemen met kosten per uur... Dan betaal je namelijk voor de hele nacht als je 'm 's avonds aan de paal hangt.
Maar daar staan er toch veel meer van in Nederland? Als ik even snel spiek is die op de lijst in Amersfoort staat een vrij standaard triple.Inspired schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:04:
[...]
EVTronic laders zo te zien. Mag hopen dat het wat anders is dan; nieuws: Frans bedrijf sluit groot deel van laadnetwerk voor elektrische auto's
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Amersfoort is vrij recent gegroeid naar ook HPC's. Nare van dit verhaal: hoewel de getroffen laders van EVBox lijken, zijn het in feite EVTronic machines. Jawel, het merk wat al eerder problemen opleverde en waardoor "half Frankrijk" op zwart ging. Dat ging dan om 50kW-laders en nu dus een nieuwer type. Geen goed verhaal. Wordt vervolgd.Erasmo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:16:
Wat apart dat je een keuze krijgt van de gemeente.
[...]
Maar daar staan er toch veel meer van in Nederland? Als ik even snel spiek is die op de lijst in Amersfoort staat een vrij standaard triple.
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
De weergave (16A/32A) is behoorlijk slecht te noemen als dit inderdaad met 11kW laden is. 11kW haal je over het algemeen met 3x16A(=48A x 230v = 11kW). De 32A staat er waarschijnlijk bij voor het geval je op 1 fase laadt, in dat geval laad je met maximaal 7,3 kW. De publieke palen dit dat ondersteunen zijn over het algemeen 22 kW palen (3 x 32A, verdeeld over 2 sockets) of uiteraard een 1-fase huisaansluiting van minimaal 32A.Juancho schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:26:
Vraagje, ik stond vandaag even kort aan de lader bij het ziekenhuis. 11kW laders en een stuk of 6 naast elkaar. Stond nog 1 andere auto laden. Ik haalde onderstaande snelheid. Een 11 Kw kan dus wel sneller laden als de paal of palen erom heen vrij zijn?
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door koifim op 07-02-2021 19:02 ]
Ah, nog even geduld dus. In de Fastned app krijg ik hem niet gekoppeld (EMAid wil ook niet, ook niet met sterretjes), en de Fastned paal vond de pas ook niet geschikt. Over een paar weken nog maar een keer proberen. (De Maingau app herkent de pas wel, nog niet getest om via die app de Fastned paal te starten.)Dolan schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:26:
[...]
Duurt een weekje of 2 voordat dat werkt. In de Fastned app kun je gewoon het pasnummer invullen. Wel even op de Maingau website de pas aan je Maingau account koppelen.
Sorry ik ben hier helemaal nieuw in, maar de laad sessie was dus eigenlijk behoorlijk slecht? Was trouwens echt maar 15 a Max 20 min hoor, koude auto, stukje door de sneeuw moeten rijden en toen laden. Zal er ook mee te maken hebben....koifim schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:57:
[...]
De weergave (16A/32A) is behoorlijk slecht te noemen als dit inderdaad met 11kW laden is. 11kW haal je over het algemeen met 3x16A(=48A x 230v = 11kW). De 32A staat er waarschijnlijk bij voor het geval je op 1 fase laadt, in dat geval laad je met maximaal 7,3 kW. De publieke palen dit dat ondersteunen zijn over het algemeen 22 kW palen (3 x 32A, verdeeld over 2 sockets) of uiteraard een 1-fase huisaansluiting van minimaal 32A.
Maar welk cijfertje van km/h is dan wel fatsoenlijk voor een publieke laadpaal?En wat is de Max dat je kan halen bij 11kW palen (of 22Kw voor een paal met 2 aansluitingen)?
Ik heb dus een XC40P8 die gewoon 3 fase kan laden.
[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 07-02-2021 19:39 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Wat ik bedoel te zeggen is wanneer je inderdaad met 11kW aan het laden was. Dan is dat in de user interface ronduit slecht weergegeven. Er staat nu 16/32A, waardoor het lijkt alsof je met 3,6kW aan het laden bent. En die kilometerweergave vind ik altijd kansloos, want dat is afhankelijk van veel factoren (zware rechter voet, tegenwind, neerslag, file, etc.)Juancho schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:24:
[...]
Sorry ik ben hier helemaal nieuw in, maar de laad sessie was dus eigenlijk behoorlijk slecht? Was trouwens echt maar 15 a Max 20 min hoor, koude auto, stukje door de sneeuw moeten rijden en toen laden. Zal er ook mee te maken hebben....
Edit: bij een 11kW paal haal je maximaal 11kW met 3-fase laden. Bij een 22kW paal kunnen enkele auto’s 22kW halen op 3 fases. Ik vermoed dat de P8 tot 11kW AC kan laden en dan haal je op die paal dus ook maximaal 11kW.
Zie ev-database voor meer info over de P8.
[ Voor 30% gewijzigd door koifim op 07-02-2021 19:46 ]
Dat betwijfel ik. 37km/h zou dan 11kW zijn? dat zou neerkomen op een verbruik van bijna 30kWh/100km.
Lijkt mij onwaarschijnlijk.
Als dat berekend wordt op basis van mijn verbruik tot nu toe kan het hoor. Ik heb de XC40 nog geen week, alleen maar korte ritjes hoeven te maken en dat in deze kou... Mijn verbruik moet dus nog even fors verbeteren natuurlijk. Zaterdag nog iets verder kunnen rijden en zakte het al gelijk naar 27.5 kWh. Nog hoog, maar dat zakt waarschijnlijk nog wel verder naar laag in de 20.eltron schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:29:
[...]
Dat betwijfel ik. 37km/h zou dan 11kW zijn? dat zou neerkomen op een verbruik van bijna 30kWh/100km.
Ja, dat vindt ik ook fijn! Dit staat op hun website:Erasmo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:16:
Wat apart dat je een keuze krijgt van de gemeente.
Aanpak
Het aanvragen van een openbare laadpaal kan via de website Openbaarladen, via de website Parkncharge, of via de website Laadpaal MRA-E. Marktpartijen hanteren verschillende laadtarieven en voorwaarden. Wij raden u aan om u hierover vooraf goed te laten informeren.
Ik denk dat ik voor Pitpoint ga (tenzij mensen daar slechte ervaringen hebben):
- geen uur tariff
- goedkoper dan Allego
- geen "Smart" charging (altijd met hetzelfde snelheid laden)
- Iets verder staat al een Allego paal. Concurrentie is goed voor de consument.
16A 1 fase is 't zowieso niet. De p8 kan niet 2 fase laden en dus moet 't wel 3 fasen zijn met 37km/h.eltron schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:29:
[...]
Vandaag ritje van 30km naar 't ziekenhuis moeten maken, gemiddelde lag op 35.. Zonder voor verwarming, en met rustig rijden, maar ook met veel sneeuw natuurlijk...
Inmiddels is er vandaag een update geplaatst door Allego, dat het een lokaal incident is geweest en dat de andere lokaties weer geactiveerd zijn. Het lijkt dus mee te vallen.markje1 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:41:
Opel Ampera-e (2020)
In Duitsland zijn ze anders ook uitgeschakeld, dus echt lokaal is het dan toch niet.Wesco schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:52:
[...]
Inmiddels is er vandaag een update geplaatst door Allego, dat het een lokaal incident is geweest en dat de andere lokaties weer geactiveerd zijn. Het lijkt dus mee te vallen.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Apart, meestal hebben gemeentes een overeenkomst gesloten met één toko, want jij beslist nu ook voor een boel anderen die pas over een week/maand/whatever een EV kopen hoe ze gaan laden.Usta schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:42:
[...]
Ja, dat vindt ik ook fijn! Dit staat op hun website:
Aanpak
Het aanvragen van een openbare laadpaal kan via de website Openbaarladen, via de website Parkncharge, of via de website Laadpaal MRA-E. Marktpartijen hanteren verschillende laadtarieven en voorwaarden. Wij raden u aan om u hierover vooraf goed te laten informeren.
Ik denk dat ik voor Pitpoint ga (tenzij mensen daar slechte ervaringen hebben):
- geen uur tariff
- goedkoper dan Allego
- geen "Smart" charging (altijd met hetzelfde snelheid laden)
- Iets verder staat al een Allego paal. Concurrentie is goed voor de consument.
Tussen pitpoint en parkncharge zit amper verchil qua tarief als je met 11kW laadt, wel jammer er dan ook gelijk twee laadpalen minder komen.
Wat een prijzen trouwens. Ik had het er laatst over met iemand van de gemeente die het vreemd vond dat de palen zo weinig bezet waren. Wel misschien ligt het aan de Shell Recharge met vier 175kW laders die 100m verderop zit en het zelfde, zoniet minder kost dan de lokale AC paal...
Nee, op de gelinkte pagina https://www.allego.eu/consumer/safety-incident# heeft Allego vandaag een update geplaatst:PeterZ(on) schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:06:
[...]
In Duitsland zijn ze anders ook uitgeschakeld, dus echt lokaal is het dan toch niet.
UPDATE 7-2-2021 Issue resolved: today, we thoroughly investigated the cause of the safety incident together with the manufacturer. No safety-related issues have arisen.
All sites in Germany and the Netherlands have therefore resumed normal operations. The only exception is the Hilpoltstein site, as the charging stations cannot be switched on again directly after a complete shutdown in the current weather condition. This site will follow soon.
Opel Ampera-e (2020)
Is dan toch juist wat ik zei, "resumed normal operations" dus ze waren niet bruikbaar maar nu weer wel.Wesco schreef op zondag 7 februari 2021 @ 23:09:
[...]
Nee, op de gelinkte pagina https://www.allego.eu/consumer/safety-incident# heeft Allego vandaag een update geplaatst:
UPDATE 7-2-2021 Issue resolved: today, we thoroughly investigated the cause of the safety incident together with the manufacturer. No safety-related issues have arisen.
All sites in Germany and the Netherlands have therefore resumed normal operations. The only exception is the Hilpoltstein site, as the charging stations cannot be switched on again directly after a complete shutdown in the current weather condition. This site will follow soon.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Misverstandje, ik denk dat jij het anders bedoelde dan ik begreep.PeterZ(on) schreef op zondag 7 februari 2021 @ 23:18:
[...]
Is dan toch juist wat ik zei, "resumed normal operations" dus ze waren niet bruikbaar maar nu weer wel.
Als ik de Allego-pagina lees inclusief de update van vandaag dan schat ik in dat ze na het incident van vrijdag uit voorzorg hetzelfde type snelladers hebben uitgezet op andere locaties. Na onderzoek met de fabrikant vandaag zijn ze tot de conclusie gekomen dat de oorzaak van het incident niet in andere snelladers van hetzelfde type zal voorkomen. Dus waarschijnlijk een incidentele fout bij de fabricage van die ene snellader of bij de montage op die locatie. Al blijft het natuurlijk gissen wat er precies is gebeurd.
Gelukkig dus niet zo’n grote impact als het Corri-Door-drama in Frankrijk, maar toch vervelend als je bij een uitgeschakelde snellader komt waar je op gerekend hebt.
Opel Ampera-e (2020)
In onze gemeente mag je ook kiezen. Dat is toch alleen maar goed voor de consument? Afgezien van het straatbeeld, waarbij één soort palen wellicht mooier is, zie ik geen nadelen.Erasmo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:42:
[...]
Apart, meestal hebben gemeentes een overeenkomst gesloten met één toko, want jij beslist nu ook voor een boel anderen die pas over een week/maand/whatever een EV kopen hoe ze gaan laden.
Tussen pitpoint en parkncharge zit amper verchil qua tarief als je met 11kW laadt, wel jammer er dan ook gelijk twee laadpalen minder komen.
Wat een prijzen trouwens. Ik had het er laatst over met iemand van de gemeente die het vreemd vond dat de palen zo weinig bezet waren. Wel misschien ligt het aan de Shell Recharge met vier 175kW laders die 100m verderop zit en het zelfde, zoniet minder kost dan de lokale AC paal...
Maar wel ontzettend duur, inderdaad. Een reden te meer om concurrentie te bevorderen.
Ik zou voor Allego gaan.Omdat Allego laadpalen vrijwel met elke Europese laadpas werkt en je dus de meeste kans hebt op voordeeltjes met buitenlandse laadpassen. Dat voordeel heb je bij de andere partijen niet (altijd).Usta schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:03:
Interessant argument, daar had ik nog niet eens stil bij gestaan.Hachy schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:04:
[...]
Ik zou voor Allego gaan.Omdat Allego laadpalen vrijwel met elke Europese laadpas werkt en je dus de meeste kans hebt op voordeeltjes met buitenlandse laadpassen. Dat voordeel heb je bij de andere partijen niet (altijd).
Ik vond het apart dat degene die als eerste in de straat een EV koopt min of meer bepaald hoe de rest van de straat een jaar later moet laden.DDDikkiedik schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:30:
[...]
In onze gemeente mag je ook kiezen. Dat is toch alleen maar goed voor de consument? Afgezien van het straatbeeld, waarbij één soort palen wellicht mooier is, zie ik geen nadelen.
Maar wel ontzettend duur, inderdaad. Een reden te meer om concurrentie te bevorderen.
Concurrentie heb je niet zoveel aan als ze vervolgens vrolijk met z'n drieën een dure kartelprijs hanteren waardoor je alsnog anderhalf keer zoveel betaald als thuis. De gemeente maakt imho een aardige misser door geen maximumprijs in de aanbesteding op te nemen.
Een aanzienlijk deel van het tarief bestaat overigens uit belastingen.
[ Voor 39% gewijzigd door Hachy op 08-02-2021 17:27 ]
Dan ben ik nog meer voor het model van Utrecht. Maar dat is ook niet veel goedkoper, daar kost stroom op straat ook 32 ct. per kWh.
Toch denk ik dat zodra er genoeg palen zijn, concurrentie meer kans maakt. Er hoeft maar één aanbieder voor minder te komen, en alle andere moeten mee.
In Den Haag zijn alle reeds bestaande palen bij de nieuwste concessie overgegaan naar de nieuwe exploitant van de concessie (in dit geval Engie). De CPO tarieven zijn op alle palen gelijk. Het te hanteren tarief was waarschijnlijk onderdeel van het gunningsproces van de concessie. (€0,33 per kWh, de stroom komt van Zeeuwse windmolens).DDDikkiedik schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:41:
Een maximumprijs in de aanbesteding zou ook wel een goed idee zijn, inderdaad. Maar dan krijg je hetzelfde als in Gelderland: nu een voordelig aanbod, maar na afloop van de concessie een soort monopolist.
Ik denk dat voor publiek AC-laden ook de beste manier is en niet verschillende tarieven per paal. Dan krijg je een passendere spreiding van bezetting over de laadpalen, aansluitend op waar men woont en werkt; en voorkom je b.v. situaties dat iemand die altijd wat later terug zou zijn uit werk de pech zou hebben dat de "goedkope" palen al bezet zijn. Of dat iemand op een minder-courante plek woont qua laadfrequentie aan betreffende paal, en een exploitant daarom een hoger tarief gaat vragen op die paal.
Liever zie ik een spreiding en het wordt uitgemiddeld, zodat we allemaal voor een acceptabele prijs kunnen laden met een goede geografische dekking. Net als met het openbaar vervoer.
Hmm... Ik dacht dat het CPO tariff het minimum was, en dat het niet mogelijk was om met een pas van andere (MSP) goedkoper laden?Hachy schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:04:
[...]
Ik zou voor Allego gaan.Omdat Allego laadpalen vrijwel met elke Europese laadpas werkt en je dus de meeste kans hebt op voordeeltjes met buitenlandse laadpassen. Dat voordeel heb je bij de andere partijen niet (altijd).
Overigens, ik ben blij dat ik niet de enige ben die €0.37/kWh AC laden van Allego aan dure kant vindt...
In mijn gemeente was het eerst EV-Box en nu Allego. Staan in mijn omgeving dus door elkaar. De paal die het dichtste bij staat is EV-Box. Voor € 0,34 tap ik met 1 fase 16A. Een Allego paal staat iets verder weg maar daar krijg ik 19A. Als ik iets meer haast heb dan kies ik weleens deze laatste, al betaal ik daar een paar cent meer voor.DDDikkiedik schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:41:
Toch denk ik dat zodra er genoeg palen zijn, concurrentie meer kans maakt. Er hoeft maar één aanbieder voor minder te komen, en alle andere moeten mee.
Hier in Utrecht rondom centrum is het al vaak wel minder dan 100 meter naar de volgende paal. Of zijn er een paar dichtbij genoeg vanuit huis. Palen van verschillende aanbieders zijn soms maar een paar parkeervakken verderop. Bijvoorbeeld op de Van Asch Van Wijckskade staat er 1 van Pitpoint, 1 van Vattenfall en 5(!) van We Drive Solar. Het viel mij onlangs op dat die laatste nu ook 28 cent zijn met ChargePoint, net als Pitpoint. Invloed van concurrentie?Hachy schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:54:
Dat betwijfel ik, de meeste mensen zijn te lui om 100m naar de volgende paal te lopen.
"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock
En dat van de belastingen is ook weer een interessante observatie.Hachy schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:26:
De meeste gemeentes betalen niets; zit verdisconteerd in het meerjaren exploitatie contract. Anders was het tarief wel wat lager geweest.
Een aanzienlijk deel van het tarief bestaat overigens uit belastingen.
Terwijl tegelijkertijd in Den Haag plannen worden gemaakt voor kilometerheffing voor EV's omdat anders te weinig belastingen binnnekomen de nu op fosiele brandstof worden geheven.
Dat betekent dan een dure belasting op de stroom + extra heffing op km
Maar eerst verkiezeningen, en we zijn dus gewaarschuwd.
Ik zie wel kansen voor slimme partijen met laadpalen die nauwelijks investering kosten.DDDikkiedik schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:41:
Een maximumprijs in de aanbesteding zou ook wel een goed idee zijn, inderdaad. Maar dan krijg je hetzelfde als in Gelderland: nu een voordelig aanbod, maar na afloop van de concessie een soort monopolist.
Dan ben ik nog meer voor het model van Utrecht. Maar dat is ook niet veel goedkoper, daar kost stroom op straat ook 32 ct. per kWh.
Zoals nieuwe wijken waar de laadfunctie in de lantaarnpalen wordt geïntegreerd. Nauwelijks investering ten opzichte van de normale lantaarnpaal die je toch al zou plaatsen. Kassa, of voordeel teruggeven door lagere kWh prijs. De gemeente zal wel een goedkoop grootverbruikerscontract op de lantaarnpalen hebben, en idem verlaagde energiebelasting, dus zelfs met een tarief van ca. € 0,15 wordt er nog winst gemaakt.
Dat klopt, maar de groep die denkt dat wandelen gezond is neemt ook sterk toe.Hachy schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:54:
Dat betwijfel ik, de meeste mensen zijn te lui om 100m naar de volgende paal te lopen.
En voor velen is het behalve de wandelsport, ook een sport om zich niet bij een laatpaal te laten afzetten.
kan zijn, maar als die twee palen vrijwel constant bezet zijn zou je toch een nieuwe paal moeten kunnen vragen.Juancho schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:07:
Ik mag hier niet eens een paal aanvragen omdat er al 2 op precies 300m lopen staan. Dat is blijkbaar de grens in onze stad..
Bij mij staat er één op 50m maar zoveel bezet dat we er nog één hebben aangevraagd die inmiddels ook is geplaatst. Nu dus twee laadpalen (4 laadpunten) op ca. 50m (en nog ééntje aan de muur. bij de garage).
Mijn laadpas is beschadigd en werkt nu niet meer... Kan dus mijn thuis laadpaal niet meer starten.
Bestaat er iets van een pre-paid laadpas welke je kan kopen in de supermarkt (of ergens anders)? Of bestaat er een app voor de iPhone op laden te starten via NFC? Had graag nog even thuis willen laden voordat ik straks moet vertrekken...
Iemand een snelle oplossing? Nieuwe pas is al aangevraagd...
[ Voor 8% gewijzigd door Michieas op 09-02-2021 10:35 ]
In wat voor modus staat je thuis laadpaal? Ik kan die van mij volgens mij ook in 'geef gewoon maar stroom' modus zetten.Michieas schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:31:
Hulp vraagje...
Mijn laadpas is beschadigd en werkt nu niet meer... Kan dus mijn thuis laadpaal niet meer starten.
Bestaat er iets van een pre-paid laadpas welke je kan kopen in de supermarkt (of ergens anders)? Of bestaat er een app voor de iPhone op laden te starten via NFC? Had graag nog even thuis willen laden voordat ik straks moet vertrekken...
Ik heb een zakelijke paal vanuit Eneco. Zal hun even een belletje geven.Eddos schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:43:
[...]
In wat voor modus staat je thuis laadpaal? Ik kan die van mij volgens mij ook in 'geef gewoon maar stroom' modus zetten.
Granny charger?Michieas schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:31:
Als er maar genoeg in zit voor een ritje naar een snellader los je het toch zo op? Snellader dan starten uit een app.Michieas schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:14:
[...]
Die loopt nu maar moet over 2u weg dus dat zet niet veel zoden aan de dijk helaas.
Openbare verlichting loopt vaak via een aparte kabel (of ader binnen de kabel).. Om te laden moet je dus alsnog een aansluiting maken met de hoofdkabel, anders werkt de paal enkel als 't licht brand.. dus dat is niet per see goedkoper dan een normale laadpaal.eltron schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:30:
[...]
Ik zie wel kansen voor slimme partijen met laadpalen die nauwelijks investering kosten.
Zoals nieuwe wijken waar de laadfunctie in de lantaarnpalen wordt geïntegreerd. Nauwelijks investering ten opzichte van de normale lantaarnpaal die je toch al zou plaatsen. Kassa, of voordeel teruggeven door lagere kWh prijs. De gemeente zal wel een goedkoop grootverbruikerscontract op de lantaarnpalen hebben, en idem verlaagde energiebelasting, dus zelfs met een tarief van ca. € 0,15 wordt er nog winst gemaakt.
Nieuwe smart verlichting dan weer niet natuurlijk..
Kosten per kwh voor de laadpaal eigenaar zijn ong. 10 CT per kWh tot 50000kWh daarna nog iets lager. Maar in die 38 cent betaal je ook de investering (plm 3000 excel vergunning en excl plaatsing), de klantenservice etc
[ Voor 8% gewijzigd door prein2 op 09-02-2021 13:41 ]
Interessant! Worden die tarieven ook zo afgerekend?Sheean schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:36:
[...]
Hier in Utrecht rondom centrum is het al vaak wel minder dan 100 meter naar de volgende paal. Of zijn er een paar dichtbij genoeg vanuit huis. Palen van verschillende aanbieders zijn soms maar een paar parkeervakken verderop. Bijvoorbeeld op de Van Asch Van Wijckskade staat er 1 van Pitpoint, 1 van Vattenfall en 5(!) van We Drive Solar. Het viel mij onlangs op dat die laatste nu ook 28 cent zijn met ChargePoint, net als Pitpoint. Invloed van concurrentie?
Ik gebruikte tot nu toe bij de We Drive Solar-laadpaal die hier recent in de straat gekomen is in Utrecht de laadpas van EV Company (via Last Mile Solutions, CPO tarief + € 0,12 per laadsessie). CPO tarief is € 0,34, maar dan duikt ChargePoint (US) daar dus nog flink onder.
Ik zie nu ook dat de Allego laadpalen bij mijn ouders en schoonouders in de buurt via ChargePoint (US) allemaal € 0,31 per kWh kosten, dat is in sommige gevallen (afhankelijk van de concessie) flink goedkoper, het CPO tarief is daar € 0,37 of € 0,24.
Dan ga ik die ChargePoint US laadpas maar eens aanvragen. Wel flink verwarrend trouwens dat er twee bedrijven zijn die zich beide Chargepoint noemen. Daar zal wel een standaard checkvraag voor zijn bij de klantenservice...
Opel Ampera-e (2020)
Tot nu toe nog niet geprobeerd. Maar zou niet weten waarom dit niet zo zijn bij die palen. Eerstvolgende keer zal ik daar eens laden met die pas. De nieuwe Engie-palen staan nu ook in hun app. € 1,00 per kWhWesco schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:02:
[...]
Interessant! Worden die tarieven ook zo afgerekend?
Ik gebruikte tot nu toe bij de We Drive Solar-laadpaal die hier recent in de straat gekomen is in Utrecht de laadpas van EV Company (via Last Mile Solutions, CPO tarief + € 0,12 per laadsessie). CPO tarief is € 0,34, maar dan duikt ChargePoint (US) daar dus nog flink onder.
Ik zie nu ook dat de Allego laadpalen bij mijn ouders en schoonouders in de buurt via ChargePoint (US) allemaal € 0,31 per kWh kosten, dat is in sommige gevallen (afhankelijk van de concessie) flink goedkoper, het CPO tarief is daar € 0,37 of € 0,24.
Dan ga ik die ChargePoint US laadpas maar eens aanvragen. Wel flink verwarrend trouwens dat er twee bedrijven zijn die zich beide Chargepoint noemen. Daar zal wel een standaard checkvraag voor zijn bij de klantenservice...
"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock
Ik kan het nog raarder maken. Op het engie hoofdkantoor (binnen en buiten) parkeerplaats hebben ze meerdere laadpalen staan. Een grote verzameling. Inclusief snellader. Mooi zou je denken. Maar nee. Alleen engie eigen laadpassen kunnen daar laden. Bezoekers dus niet. Nergens. Bij navraag kreeg ik zelfs commentaar waarom ik daar stond. Dat mocht niet.
* diverse apps geven trouwens aan, dat het openbare laadpalen zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door internet4me op 09-02-2021 15:21 ]
Ik laad ook veel in Utrecht. Wat is daar dan nu het goedkoopste? Ik wist niet dat de palen van We drive solar ook openbaar toegankelijk zijn.Sheean schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:36:
[...]
Hier in Utrecht rondom centrum is het al vaak wel minder dan 100 meter naar de volgende paal. Of zijn er een paar dichtbij genoeg vanuit huis. Palen van verschillende aanbieders zijn soms maar een paar parkeervakken verderop. Bijvoorbeeld op de Van Asch Van Wijckskade staat er 1 van Pitpoint, 1 van Vattenfall en 5(!) van We Drive Solar. Het viel mij onlangs op dat die laatste nu ook 28 cent zijn met ChargePoint, net als Pitpoint. Invloed van concurrentie?
Ik gebruik nu Elbizz, dat is voor zover ik kan zien het goedkoopste in Utrecht.
Dan zou ik even los van de officiële weg (want dan krijg ik te zien dat ik geen paal kan aanvragen) met de gemeente contact moeten zoeken.eltron schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:39:
[...]
kan zijn, maar als die twee palen vrijwel constant bezet zijn zou je toch een nieuwe paal moeten kunnen vragen.
Bij mij staat er één op 50m maar zoveel bezet dat we er nog één hebben aangevraagd die inmiddels ook is geplaatst. Nu dus twee laadpalen (4 laadpunten) op ca. 50m (en nog ééntje aan de muur. bij de garage).
Probleem is ook dat gemeentes zooooo traag zijn. Ik heb 3 maand geleden al eens na raag gedaan over een kabel over het voetpad. Nooit antwoord op gehad.
Niet dus:
:strip_exif()/f/image/bXiNxBNgrn0nuRgoN5a0t57f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5nruQkehxhqdwjWcrV6RGsSf.jpg?f=fotoalbum_large)
Hebben de vriendelijke buren dus mooi de parkeerplaatsen sneeuwvrij gemaakt... En al die sneeuw op de laadplekken gedumpt. En bedankt!
Dus nu de auto maar weer helemaal aan de andere kant van het winkelcentrum neergezet om daar te laden. Terwijl dat in een andere vergunningszone is dus eigenlijk mag ik daar niet staan...
Tijd dat die Cybertruck naar NL komtMx. Alba schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:07:
Vanmorgen naar de tandarts geweest voor halfjaarlijkse controle (alles pico bello) en bij terugkomst dacht ik, die paal "van mij" weigert dienst tussen 17:00 en 21:00 maar nu kan ik 'm er natuurlijk wel aan hangen om de auto ff vol te gooien.
Niet dus:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hebben de vriendelijke buren dus mooi de parkeerplaatsen sneeuwvrij gemaakt... En al die sneeuw op de laadplekken gedumpt. En bedankt!
Dus nu de auto maar weer helemaal aan de andere kant van het winkelcentrum neergezet om daar te laden. Terwijl dat in een andere vergunningszone is dus eigenlijk mag ik daar niet staan...
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik heb trouwens alsnog een laadpaal aangevraagd. Ik zag opeens dat je nu ook via onze gemeente doorgelinkt kon worden naar Allego voor de aanvraag en die hanteren blijkbaar niet 350m maar 300m. En dat zou dus kunnen aangezien ik nu 350m naar beide palen moet lopen.
Je hebt ook al een overzicht per gemeente waar ze mogelijke opties hebben aangegeven waar palen kunnen komen te staan. Toevallig stond er ook al een locatie aangegeven op 100m lopen. Niet gelijk voor de deur, maar zou wel weer beter zijn natuurlijk. Bovendien wordt het gewoon drukker met elektrische auto's, dat viel me eerst niet op toen ik nog diesel reed, maar nu ik zelf een elektrische auto heb valt dat wel vaker op dat palen bezet zijn. Binnen 5 weken hoor ik meer...Ben benieuwd!
[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 10-02-2021 10:19 ]
Met welke sneeuwschep? Ik woon in een appartement dus ik heb zo'n ding niet.Juancho schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:13:
@Mx. Alba Joh even 5 of 10 minuten wat sneeuw weg scheppen en je kan toch gewoon parkeren?
Oh, en als je een paal van Allego gaat krijgen is dat dan waarschijnlijk ook zo'n onding waar je tussen 17:00 en 21:00 met een Tesla of een Zoë niet kunt laden.
[ Voor 22% gewijzigd door Mx. Alba op 10-02-2021 10:17 ]
Kom kom, niet te makkelijk... Ik heb ook geen sneeuwschep maar ben creatief geweest. Je hebt vast wel iets waarmee je kan scheppen...Mx. Alba schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:16:
[...]
Met welke sneeuwschep? Ik woon in een appartement dus ik heb zo'n ding niet.
Het is idd een Allego paal maar die staan er nu ook. Werkt prima, en ik laad vaak sochtends/smiddags als ik thuis werk. Ik zit niet direct vast aan 5-9 uur. En dan nog kan je het overrulen trouwens he, via de app/telefoon/website. Het geldt trouwens niet alleen voor Tesla/Zoe, die schijnen wel meer problemen te hebben idd. Ik heb zelf een Volvo XC40 P8 en daarmee zou je het gewoon kunnen overrulen.Oh, en als je een paal van Allego gaat krijgen is dat dan waarschijnlijk ook zo'n onding waar je tussen 17:00 en 21:00 met een Tesla of een Zoë niet kunt laden.
Ik ga ze het plezier niet gunnen om me daar met een stoffer en blik sneeuw te zien ruimen. Dan maar een stuk verderop stroom lurken.Juancho schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:23:
Kom kom, niet te makkelijk... Ik heb ook geen sneeuwschep maar ben creatief geweest. Je hebt vast wel iets waarmee je kan scheppen...
Dat forceren heb ik dus al op allerlei verschillende manieren geprobeerd maar werkte niet.Het is idd een Allego paal maar die staan er nu ook. Werkt prima, en ik laad vaak sochtends/smiddags als ik thuis werk. Ik zit niet direct vast aan 5-9 uur. En dan nog kan je het overrulen trouwens he, via de app/telefoon/website. Het geldt trouwens niet alleen voor Tesla/Zoe, die schijnen wel meer problemen te hebben idd. Ik heb zelf een Volvo XC40 P8 en daarmee zou je het gewoon kunnen overrulen.
Tesla Model 3? Let dan extra op!
De Tesla Model 3 kan helaas niet altijd goed omgaan met het verlagen van het vermogen tussen 17:00 en 21:00 uur. Wanneer er 2 auto’s aan de laadpaal willen laden wordt de Tesla Model 3 in dit tijdvak niet geladen en valt de auto in slaap. Gevolg hiervan is dat de auto niet meer automatisch start met laden zodra het laadpunt weer op maximaal vermogen wordt geschakeld. Vanuit Tesla wordt gewerkt aan een oplossing.
Bij de Vattenfall-palen in Utrecht is volgens mij de laadpas/druppel van Vattenfall zelf het goedkoopst (los van de passen met een maandabonnement): € 0,3267 per kWh incl. BTW.DDDikkiedik schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:21:
[...]
Ik laad ook veel in Utrecht. Wat is daar dan nu het goedkoopste? Ik wist niet dat de palen van We drive solar ook openbaar toegankelijk zijn.
Deze gebruik ik het meest want deze paal staat het dichtst bij mijn huis. Alleen is deze pas momenteel niet aan te vragen bij Vattenfall. Je kunt wel hun app downloaden en koppelen aan je creditcard. Hun CPO-tarief voor andere passen is € 0,34.
Sinds december staat er ook een We Drive Solar-paal bij ons in de straat (backend via Last Mile Solutions) met een hogere laadsnelheid (22 kW), daarvoor heb ik een pas van EV Company aangevraagd. Die pakte voor mij net even wat gunstiger uit dan Elbizz: CPO-tarief + € 0,12 per laadsessie. Elbizz vraagt CPO-tarief + € 0,06 per laadsessie maar kost eenmalig € 12,95 om aan te vragen. Dus pas na ruim 200 laadsessies gaat die Elbizz-pas goedkoper uitpakken.
Het CPO-tarief van We Drive Solar is € 0,34 dus net iets duurder dan Vattenfall (We Drive Solar heeft geen eigen laadpas), maar als de Vattenfall-paal bezet is of als ik snel wil laden is dit een goed alternatief.
Maar met de genoemde tarieven van de Chargepoint US-laadpas van € 0,28 voor de We Drive Solar- en Pitpointpalen is die flink goedkoper, dus die heb ik maar even aangevraagd. Scheelt toch 2 tot 3 euro op een laadsessie.
En die Chargepoint US-laadpas heeft ook bij Allego-palen in andere regio's soms lagere tarieven dan het CPO-tarief. Op de Vattenfall-palen werkt hij dan weer niet, dus het blijft goed opletten welke pas bij welke paal het goedkoopst is.
Ben wel benieuwd hoe lang dat duurt, want deze tarieven kunnen voor Chargepoint US natuurlijk niet uit...
Opel Ampera-e (2020)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dit is een overzicht voor Utrecht qua laadprijzen, ik kon geen aantallen vinden voor de Vattenfall-palen, maar het zijn in ieder geval in deze wijk (Pijlsweerd) en rondom het centrum er veel meer dan die van Pitpoint. (Of misschien zitten die palen goed verstopt en zie ik ze niet wanneer ik rondfiets/loopDDDikkiedik schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:21:
[...]
Ik laad ook veel in Utrecht. Wat is daar dan nu het goedkoopste? Ik wist niet dat de palen van We drive solar ook openbaar toegankelijk zijn.
| Exploitant | Aantal | Prijs bij ChargePoint (USA) | Prijs bij Vattenfall | LMS (excl start) |
|---|---|---|---|---|
| Vattenfall/Nuon | Veel | - | 0,32 | 0,34 |
| Pitpoint | 230 | 0,28 | 0,40 | 0,34 |
| We Drive Solar/LomboxNet | 300+ | 0,28 | 0,40 | 0,34 (+ 0,005/minuut na laden) |
| Engie | Nog een paar, 1600(!) over 4 jaar | 1,00 | 0,40? | ? |
De gemeente heeft nog niet eens alle hoofdwegen door de stad sneeuwvrij dus ik denk niet dat ze daar binnenkort tijd voor hebben.BarryH schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:36:
@Mx. Alba ik zou de gemeente even bellen, die kan het even opruimen
Het probleem dat ik heb is toch echt anders dan wat daar staat aangegeven. Het laden stopt en de auto valt in slaap zelfs wanneer die als enige aan die paal hangt tussen 17:00 en 21:00. Ook wanneer ik probeer sneller laden te forceren via de Smoov app.Juancho schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:31:
Dat klopt want Tesla werkt aan een oplossing...Dat ligt dus niet aan Allego.
Nee dit is precies hetzelfde probleem. Is blijkbaar een Tesla (en Zoe) dingetje en niet van Allego. Er staat nogmaals duidelijk bij dat Tesla zelf werkt aan dit "sleep mode" issue...Maargoed, geloof wat je wil geloven.Mx. Alba schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:41:
[...]
Het probleem dat ik heb is toch echt anders dan wat daar staat aangegeven. Het laden stopt en de auto valt in slaap zelfs wanneer die als enige aan die paal hangt tussen 17:00 en 21:00. Ook wanneer ik probeer sneller laden te forceren via de Smoov app.
Die tekst die je quote is:Juancho schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:42:
[...]
Nee dit is precies hetzelfde probleem. Is blijkbaar een Tesla (en Zoe) dingetje en niet van Allego. Er staat nogmaals duidelijk bij dat Tesla zelf werkt aan dit "sleep mode" issue...Maargoed, geloof wat je wil geloven.
"Kan niet altijd goed"? In mijn geval is dat dus "kan nooit".Tesla Model 3? Let dan extra op!
De Tesla Model 3 kan helaas niet altijd goed omgaan met het verlagen van het vermogen tussen 17:00 en 21:00 uur. Wanneer er 2 auto’s aan de laadpaal willen laden wordt de Tesla Model 3 in dit tijdvak niet geladen en valt de auto in slaap. Gevolg hiervan is dat de auto niet meer automatisch start met laden zodra het laadpunt weer op maximaal vermogen wordt geschakeld. Vanuit Tesla wordt gewerkt aan een oplossing.
"Wanneer er 2 auto's aan de laadpaal willen laden"? In mijn geval staat hij er alleen.
Gecombineerd met het probleem dat er op een gegeven moment zelfs samen met de klantenservice van Allego niet meer mogelijk was om überhaupt een laadsessie op te starten, onder veel verzuchtingen van "wat reageert die paal traag" en "die paal hangt, ik kan er niets mee doen op afstand" zeg ik dan, waarschijnlijk niet het zelfde probleem, er is ook iets met die paal aan de hand.
[ Voor 33% gewijzigd door Juancho op 10-02-2021 10:50 ]
Er zijn geen andere dergelijke palen in de buurt, alleen oudere palen die wel gewoon werken.Juancho schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:49:
Ik neem aan dat je als test ook eens een andere Allego paal geprobeerd hebt in dezelfde tijdsperiode? Dat weet je namelijk of het daadwerkelijk aan de paal ligt of toch gewoon, wat ik verwacht, aan Tesla.
Maar blijkbaar is het probleem dan toch niet zo groot voor je? Niet verkeerd bedoelt, maar eigenlijk hetzelfde als je post over de sneeuw.
[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 10-02-2021 10:55 ]
Het probleem is inderdaad niet zo heel groot omdat er altijd wel andere manieren zijn om het op te lossen, zoals de auto aan de andere kant van het winkelcentrum neerzetten bij een paal die wel toegankelijk is en het wel gewoon doet. Onder normale (lees: niet zo fokking koude) omstandigheden hoef ik thuis ook nauwelijks te laden. En gewoon geen zin om er zoveel moeite in te steken. Het is een consumer product, het zou gewoon moeten werken.Juancho schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:54:
Wat is niet in de buurt... aangezien je ook al niet zelf wat sneeuw wil weghalen om voor de deur te kunnen laden... Je wil het toch oplossen? Dan ga je even een zelfde soort paal zoeken in je omgeving (die zijn er echt wel genoeg of anders wacht je even ter plekke bij een paal iets verder weg om het te checken) en test je hetzelfde proces. Als je zo overtuigd bent van je gelijk, dat het aan de betreffende paal ligt, heb je gelijk een voorbeeld voor Allego dat het bij een andere zelfde paal WEL werkt. Dat versterkt je casus alleen maar.
Maar blijkbaar is het probleem dan toch niet zo groot voor je? Niet verkeerd bedoelt, maar eigenlijk hetzelfde als je post over de sneeuw.
En met die info kan je ook dus gerichter zoeken naar een oplossing. Je kan bijv. wel blijven klagen bij Allego maar wat als je bij een andere paal met die beperking ook niet goed kan laden? Zou het dan toch niet gewoon aan je Tesla liggen? En andersom werkt het ook he, als je bij die andere paal wel goed kan laden zoals het hoort (en desnoods de beperking kan overrulen) dan weet je dus ook dat blijkbaar die paal bij jou thuis idd niet goed is.
Je maakt het jezelf denk ik iets te gemakkelijk en dat geeft mij dan idd het gevoel dat het probleem idd niet zo groot is. Prima verder hoor, maar dan begrijp ik je behoorlijke klaagzang niet over dit issue. Je zegt dat het een een consumer product is, dat klopt. Maar je weet nu helemaal niet of je bij Allego moet zijn of Tesla...
[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 10-02-2021 11:09 ]
Op zich ben ik het met je eens en de suggestie om een andere Smoov paal te zoeken om daar te testen i een goede. Het is natuurlijk ook een afweging van hoeveel tijd en moeite ik er zelf in wil steken en die is ook niet onbeperkt. Voorlopig is door die sneeuw "mijn" paal niet toegankelijk om daarmee verder te testen dus ik laat het voorlopig wel weer even rusten denk ik.Juancho schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:08:
Het gaat erom dat jij stellig bent dat het aan de paal ligt terwijl Tesla aan het probleem werkt... Beetje tegenstrijdig vind je niet? Dus persoonlijk zou ik als ik jou was direct willen uitsluiten of het de paal is of toch gewoon je Tesla. En dat kan nogmaals op slechts 1 manier.
En met die info kan je ook dus gerichter zoeken naar een oplossing. Je kan bijv. wel blijven klagen bij Allego maar wat als je bij een andere paal met die beperking ook niet goed kan laden? Zou het dan toch niet gewoon aan je Tesla liggen? En andersom werkt het ook he, als je bij die andere paal wel goed kan laden zoals het hoort (en desnoods de beperking kan overrulen) dan weet je dus ook dat blijkbaar die paal bij jou thuis idd niet goed is.
Je maakt het jezelf denk ik iets te gemakkelijk en dat geeft mij dan idd het gevoel dat het probleem idd niet zo groot is. Prima verder hoor, maar dan begrijp ik je behoorlijke klaagzang niet over dit issue. Je zegt dat het een een consumer product is, dat klopt. Maar je weet nu helemaal niet of je bij Allego moet zijn of Tesla...
Gewoon weer terugscheppen zodra er een parkeerplek naast de laadplekken vrij komtMx. Alba schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:26:
[...]
Ik ga ze het plezier niet gunnen om me daar met een stoffer en blik sneeuw te zien ruimen. Dan maar een stuk verderop stroom lurken.
Kun je meteen even de zaak uitpraten.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Hoewel de suggestie van @pmiddeld hierboven een stuk volwassener is zie ik mogelijkheden om met een lange laadkabel direct achter de auto van je buren te parkeren. Of de relatie met je buren daar beter op wordt weet ik niet; maar misschien komen de buren dan naar jou om het uit te praten.Mx. Alba schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:07:
Vanmorgen naar de tandarts geweest voor halfjaarlijkse controle (alles pico bello) en bij terugkomst dacht ik, die paal "van mij" weigert dienst tussen 17:00 en 21:00 maar nu kan ik 'm er natuurlijk wel aan hangen om de auto ff vol te gooien.
Niet dus:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Laadkabel aangesloten;
swipe card (kort piepje)
Vervolgens begon de ring te knipperen.
Volgens de instructies zou dat betekenen dat de paal aan het wachten is. Vervolgens gebeurt er niets. Zowel geprobeerd met auto op slot en van het slot, maar er werd geen laadsessie gestart. Doe ik iets verkeerds?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik had gister bij Allego ook dat het 3x niet lukte. Geen idee waarom maar het bleef op initialiseren staan. Ik heb de laadsessie nog eens gestopt, kabels eruit en netjes opnieuw gedaan:timovd schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:13:
Ik ben nog nieuw met publiek laden, omdat ik altijd thuis laad. Vandaag even getest bij een 22kW EVBox met ChargePoint, Ecotap en E-flux, maar niets deed het. Wat ik heb gedaan:
Laadkabel aangesloten;
swipe card (kort piepje)
Volgens de instructies zou dat betekenen dat de paal aan het wachten is. Vervolgens gebeurt er niets. Zowel geprobeerd met auto op slot en van het slot, maar er werd geen laadsessie gestart. Doe ik iets verkeerds?
Kabel in de auto, dan kabel in de paal, dan pasje er voor en toen ging het wel goed. Misschien deed ik de pogingen daarvoor iets verkeerd qua volgorde of dergelijke.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Een paar handen strooizout wil ook wel eens helpen.Mx. Alba schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:26:
[...]
Ik ga ze het plezier niet gunnen om me daar met een stoffer en blik sneeuw te zien ruimen. Dan maar een stuk verderop stroom lurken.
[...]
Dat forceren heb ik dus al op allerlei verschillende manieren geprobeerd maar werkte niet.
Aardig wat strooizout nodig voor vijf tot tien kuub sneeuw!eltron schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:34:
[...]
Een paar handen strooizout wil ook wel eens helpen.
Zo te lezen doe je niks verkeerd. Ik denk dat paal in storing is, zeker als hij rood knippert. Dus EVBox bellen.timovd schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:13:
Ik ben nog nieuw met publiek laden, omdat ik altijd thuis laad. Vandaag even getest bij een 22kW EVBox met ChargePoint, Ecotap en E-flux, maar niets deed het. Wat ik heb gedaan:
Laadkabel aangesloten;
swipe card (kort piepje)
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Een bladblazer lijkt me effectiever. Misschien dat er hier en daar wat onder de belendende auto's komt, maar dat kan gebeuren. Dan heeft zo'n akelig apparaat ook nog een nuttige functie.Mx. Alba schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:08:
[...]
Aardig wat strooizout nodig voor vijf tot tien kuub sneeuw!
Van welke fabrikant is die paal/heb je een foto? Zie nu je eerder post pas. Die ecotap meuk ben ik wat minder in thuis maar klinkt als een paaltje die zelf intern over 'zn zuiger gaat (memory lekje ergens dat de boel in het honderd gooit, zou niet de eerste zijn) of op z'n minst een erg slechte verbinding heeft via z'n GSM modem.Mx. Alba schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:46:
[...]
Die tekst die je quote is:
[...]
"Kan niet altijd goed"? In mijn geval is dat dus "kan nooit".
"Wanneer er 2 auto's aan de laadpaal willen laden"? In mijn geval staat hij er alleen.
Gecombineerd met het probleem dat er op een gegeven moment zelfs samen met de klantenservice van Allego niet meer mogelijk was om überhaupt een laadsessie op te starten, onder veel verzuchtingen van "wat reageert die paal traag" en "die paal hangt, ik kan er niets mee doen op afstand" zeg ik dan, waarschijnlijk niet het zelfde probleem, er is ook iets met die paal aan de hand.
[ Voor 17% gewijzigd door GoldenSample op 11-02-2021 00:16 ]
Iemand tips hoe je hem kan aanvragen in NL ? of is het gewoon geluk hebben dat ze het accepteren en je een kaart sturen ?
Wat uit mijn uitgebreide ervaring (ik laad namelijk altijd publiek) is de beste methode bij publieke AC laders:timovd schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:13:
Laadkabel aangesloten;
swipe card (kort piepje)
1) Stekker aansluiten op auto.
2) Kaart swipen op de paal.
3) Paal piept en lampje knippert.
4) Stekker aansluiten op paal.
5) Door de achterruit naar het dashboard kijken om te dubbelchecken of het laden daadwerkelijk is gestart.
6) Zo niet, alles loskoppelen en nog een keer proberen.
Duits adres. Enige manier (op dit moment). Hotel, vrienden, vrienden van, familie, verzendservice. Als je nooit in Duitsland komt wordt het lastig. Maarten schreef een blog met als slot de belangrijke toevoeging: tenzij we massaal klagen vanuit NL (en andere landen) komt dit niet zomaar "goed".Gupper schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 00:43:
GRRR ben nog steeds aan het stoeien met een aanvraag voor een ENBW kaart.
Iemand tips hoe je hem kan aanvragen in NL ? of is het gewoon geluk hebben dat ze het accepteren en je een kaart sturen ?
Dat ik zelf een blog over EnBW schreef is leuk, maar daar mag ik hier niet meer naar linken!
[ Voor 27% gewijzigd door fewips op 11-02-2021 14:39 . Reden: link naar Maarten ]
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Thanks dan gaat mijn 2e aanvraag ook waarschijnlijk afgekeurd wordenfewips schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:31:
[...]
Duits adres. Enige manier (op dit moment). Hotel, vrienden, vrienden van, familie, verzendservice. Als je nooit in Duitsland komt wordt het lastig.
Iemand toevallig een ervaring met een doorstuurservice? (Mag via PM )
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.
:strip_exif()/f/image/ZPvaRrwM96JenEUpNBZYRTjA.jpg?f=fotoalbum_large)