[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 144 Laatste
Acties:
  • 995.970 views

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:58
eltron schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:22:
[...]

Off topic, maar: ik heb de indruk dat de belastingdienst daar anders over denkt (althans als je jezelf verhuurt aan een zorginstelling). Zowel wat betreft ZZP in de zorg, als wat betreft btw t.a.v. ingehuurd personeel in de zorg.
Maar als je echt zorgprestaties levert en factureert (en geen uren en km of zo) kan het anders liggen. Dan gaat het om zorg geleverd aan mevrouw Jansen etc.
Zal het eens navragen bij de accountant. Op de website van onze belastingvrienden staat:

Welke btw mag ik aftrekken?
Als ondernemer mag u de btw aftrekken die aan u is berekend. We noemen dit aftrekken van voorbelasting.

Het gaat om de btw voor goederen en diensten die u gebruikt voor uw belaste omzet. Dat is de omzet waarvoor u 21%, 9% of 0% btw in rekening brengt aan uw klant.

U trekt de btw af in uw btw-aangifte. Dat doet u in de aangifte over de periode waarin u de factuur ontvangt. U hoeft de btw dus nog niet betaald te hebben.
De facturen van uw uitgaven moeten voldoen aan de factuureisen. Anders mag u de btw niet aftrekken.

En over BTW in de zorg:
Medische handelingen die gericht zijn op de persoonlijke gezondheidskundige verzorging van de mens zijn vrijgesteld van btw.

De vrijstelling van btw geldt voor:
medische beroepsbeoefenaren
etcetera

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-01 15:45
Ik heb een pas van MTC (lease) die volgens hun website gekoppeld is via NewMotion. Met mijn vorige pas kreeg ik netjes notifications via de EV Charging app als hij begon/klaar/vol was maar met de nieuwe auto en pas dus niet. Ik heb netjes de nieuwe pas erin gezet, notifications staan aan in de app en op mn tel. Iemand suggesties?

Zeekr 7x Privilege AWD

• Cryptogast
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-01 17:08
Een overzicht van de laad karakteristeken van EV die leverbaar zijn in NL.

https://docs.google.com/s...g1ex9uDI/edit?usp=sharingAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0mC3c2yd8epVkv4s68u-8LbV28=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RkvVM8sTSmpxEpa5JhvLaCcU.jpg?f=user_large

De data is afkomstig van testen door Bjorn Nyland, Kris Rifa, Chris van Battery life, James en Kate, NAF en enige anderen die hier is uitgewerkt in de grote spreadsheet.

https://docs.google.com/s...R_u4DrPc/edit?usp=sharing

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:37
Vraagje, ik heb alvast de Shell app geïnstalleerd. Morgen ontvang ik mijn auto namelijk en ik ga eerst publiek paden proberen. 3 dingen vallen me op:

1. Shell app geeft bij een laadpaal in de buurt aan dat er 2 plekken vrij zijn. Echter liep ik er net langs en er was 1 paal bezet. Ook nu staat er nog steeds 2 vrij. Kan dat inhouden dat die auto gewoon al volgeladen is?

2. De Shell app laat ook een aantal laadpalen/boxen zien die bij mensen aan de muur hangen op de oprit. Er staat dan ook bij beschikbaar... Zijn die dan ook voor mij beschikbaar? Lijkt me eerlijk gezegd een beetje vreemd?

3. Ik moet het doen met 2 alego laadpalen op beide 300m lopen. De ene paal geeft aan 11 kwh en de andere 22kwh. Dit vind ik vreemd, beide zijn volgens mij dezelfde palen (1 heeft wel een eco tap sticker dus die kan tussen 1700 en 2100 uur traag zijn). Waar zit het verschil dan in?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-01 18:47
Juancho schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:33:
Vraagje, ik heb alvast de Shell app geïnstalleerd. Morgen ontvang ik mijn auto namelijk en ik ga eerst publiek paden proberen. 3 dingen vallen me op:

1. Shell app geeft bij een laadpaal in de buurt aan dat er 2 plekken vrij zijn. Echter liep ik er net langs en er was 1 paal bezet. Ook nu staat er nog steeds 2 vrij. Kan dat inhouden dat die auto gewoon al volgeladen is?

2. De Shell app laat ook een aantal laadpalen/boxen zien die bij mensen aan de muur hangen op de oprit. Er staat dan ook bij beschikbaar... Zijn die dan ook voor mij beschikbaar? Lijkt me eerlijk gezegd een beetje vreemd?

3. Ik moet het doen met 2 alego laadpalen op beide 300m lopen. De ene paal geeft aan 11 kwh en de andere 22kwh. Dit vind ik vreemd, beide zijn volgens mij dezelfde palen (1 heeft wel een eco tap sticker dus die kan tussen 1700 en 2100 uur traag zijn). Waar zit het verschil dan in?
Je gaat eerst publiek laden proberen?
Bedoel je daarmee dat je later mogelijk thuis wilt gaan laden?
Als je bij je huis kunt laden zou ik daar gelijk mee starten, met de granny, die je normaal meegeleverd krijgt met de EV. Je kunt daarmee met ca. 6A tot 16A (verschilt per geval en meestal instelbaar) met normaal stopcontact laden. En als je gemiddeld niet meer dan ca. 150km/d rijdt kom je daar meestal wel mee uit.

Ad 1 en 2 laat zien dat de info idd niet altijd betrouwbaar/up to date is. Je ziet o.a. nog wel eens palen met een abonnement als publieke paal staan omdat je er wel met je pas kunt laden en daar de rekening voor krijgt, maar meestal niet de bedoeling dat derden er laden.
Ad 3. 11kW en 22kW wordt niet altijd juist gebruikt. publieke palen zijn bijna altijd 11kW in de zin dat je er per aansluiting maximaal 3F 11kW kunt laden (voor een 1F auto is dat eenderde). Soms worden palen met 2 aansluitingen van elk 11kW aangeduid als 22kW . Dat is natuurlijk niet terecht aangezien je er nooit met 22kW kunt laden. Er zijn nauwelijks palen die echt per auto 22kW kunnen leveren. Dat heeft o.a. te maken met hogere vaste kosten voor de minimaal 3x 35A aansluiting die daarvoor nodig is.
Bij de 11kW palen komt het voor dat die door twee auto's gedeeld moet worden en dus ook situatie afhankelijk is of je dit haalt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Juancho
eltron schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:11:
[...]

Je gaat eerst publiek laden proberen?
Bedoel je daarmee dat je later mogelijk thuis wilt gaan laden?
Als je bij je huis kunt laden zou ik daar gelijk mee starten, met de granny, die je normaal meegeleverd krijgt met de EV. Je kunt daarmee met ca. 6A tot 16A (verschilt per geval en meestal instelbaar) met normaal stopcontact laden. En als je gemiddeld niet meer dan ca. 150km/d rijdt kom je daar meestal wel mee uit.

Ad 1 en 2 laat zien dat de info idd niet altijd betrouwbaar/up to date is. Je ziet o.a. nog wel eens palen met een abonnement als publieke paal staan omdat je er wel met je pas kunt laden en daar de rekening voor krijgt, maar meestal niet de bedoeling dat derden er laden.
Ad 3. 11kW en 22kW wordt niet altijd juist gebruikt. publieke palen zijn bijna altijd 11kW in de zin dat je er per aansluiting maximaal 3F 11kW kunt laden (voor een 1F auto is dat eenderde). Soms worden palen met 2 aansluitingen van elk 11kW aangeduid als 22kW . Dat is natuurlijk niet terecht aangezien je er nooit met 22kW kunt laden. Er zijn nauwelijks palen die echt per auto 22kW kunnen leveren. Dat heeft o.a. te maken met hogere vaste kosten voor de minimaal 3x 35A aansluiting die daarvoor nodig is.
Bij de 11kW palen komt het voor dat die door twee auto's gedeeld moet worden en dus ook situatie afhankelijk is of je dit haalt.
Huidige woning is een rijtjes huis en ga eerst geen wallbox nemen. We hebben wel plannen om eind jaar jaar eens te kijken naar een volgende woning met eigen oprit. En dan komt er natuurlijk een wallbox. Maar voorlopig wil ik het een jaartje proberen met publiekelijk laden en gewoon overal waar kan. In de buurt, op het werk, bij kantoor of de klant, bioscopen, winkels verzin het. Genoeg opties tegenwoordig.

Maar thuis via het stopcontact en zo'n granny is toch wel veel trager dan een publieke laadpaal? Die eerste heb je dus wel een dag nodig om aardig vol te laden, een publieke laadpaal rond de 8 uur misschien?

Beide dus prima hoor, elk voor een eigen situatie...

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-01 16:09
Juancho schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:33:

Er zijn twee soorten Allego AC palen in de omloop:
1. De oude, donkergrijze, vaak 11 kW.
2. De nieuwe, lichtgrijze, met Ecotap sticker, max 22 kW.
En ze kunnen inderdaad op korte afstand door elkaar staan
Bij Allego kosten de oude €0,37/kWh en de nieuwe, althans in Gelderland/Overijssel (en mogelijk nog in andere gebieden) €0,242/kWh als gevolg van een concessie. Ik weet niet hoe ze bij Shell geprijsd zijn, vermoedelijk beide €0,37/kWh, want niet van hun. De nieuwe hebben inderdaad een dip tussen 17-21 uur. Die is te overrulen in de Smoov app (gisteren nog eens getest met succes).

[ Voor 4% gewijzigd door pmiddeld op 31-01-2021 18:12 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nou, bij mij in de buurt is dus op mijn aanvraag een publieke laadpaal neergezet. Het is een Allego Smoov 11kW paal. Ik ben hem nu voor het eerst aan het gebruiken maar ben dat ding nu al meer dan zat. Rond 16:00 aangekoppeld met 15% SoC. Om 17:00 kreeg ik opeens een melding van mijn Tesla dat het laden was beëindigd met een SoC van 44%. Dus ik loop naar de auto (8 verdiepingen naar beneden met de trap want dat is sneller dan met de lift en dan 100m naar de auto lopen). Stekker afgekoppeld, nieuwe laadsessie gestart, en weer terug naar boven. Half uur later "laadsessie gestopt". Weer opnieuw aangesloten. Half uur later weer "laadsessie gestopt". En dus weer een keer naar de auto om te herkoppelen.

Dus maar eens naar Allego gebeld. "Ja, dit is een slimme laadpaal en tussen 17:00 en 21:00 schakelt die soms naar een lager vermogen om het netwerk te ontzien. Sommige auto's vertrouwen dan de laadpaal niet en stoppen het laden. Daar kunnen we helaas niets aan doen."

Ummmmm oké lekker dan. Bij de aanvraag bij de gemeente moest ik aangeven wat voor auto ik heb. En dan hebben ze dus toch een laadpaal neergezet die kennelijk niet goed compatible is met mijn auto? Wat heb ik er dan aan? Elk half uur naar buiten moeten om de laadsessie weer te starten is niet echt iets wat ik normaal vind...

[edit] *bliep* "Opladen voltooid om 18:32 met batterij op 53%" :(

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• lvdmoosdijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-04-2024
Zoals hierboven al gemeld: met de Smoov-app kan je die functie overrulen.
Dan moet je aangeven dat je bijvoorbeeld om 21:15 uur weg moet, zodat de laadpaal continu vol vermogen blijft geven.

Nissan Leaf 2017 30 kWh

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

lvdmoosdijk schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:37:
Zoals hierboven al gemeld: met de Smoov-app kan je die functie overrulen.
Dan moet je aangeven dat je bijvoorbeeld om 21:15 uur weg moet, zodat de laadpaal continu vol vermogen blijft geven.
Pfffffff... Gebruiksvriendelijk is anders! Nou ja ik heb de accu nu 53% vol, genoeg om morgen mee naar mijn werk te komen en dan daar te laden, dus ik heb 'm van die kutpaal gehaald.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Juancho
pmiddeld schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:10:
[...]

Er zijn twee soorten Allego AC palen in de omloop:
1. De oude, donkergrijze, vaak 11 kW.
2. De nieuwe, lichtgrijze, met Ecotap sticker, max 22 kW.
En ze kunnen inderdaad op korte afstand door elkaar staan
Bij Allego kosten de oude €0,37/kWh en de nieuwe, althans in Gelderland/Overijssel (en mogelijk nog in andere gebieden) €0,242/kWh als gevolg van een concessie. Ik weet niet hoe ze bij Shell geprijsd zijn, vermoedelijk beide €0,37/kWh, want niet van hun. De nieuwe hebben inderdaad een dip tussen 17-21 uur. Die is te overrulen in de Smoov app (gisteren nog eens getest met succes).
Ik heb even gekeken en je hebt gelijk! Die van 11kwh heeft geen eco tap sticker. Wel super handig dan! Op loopafstand 2x laapotie 11kwh constant en 2x 22kwh laadoptie met die dip tussen 17-21.

Thanks! Had er nog niet aangedacht..

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Mx. Alba schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:58:
[...]

Pfffffff... Gebruiksvriendelijk is anders! Nou ja ik heb de accu nu 53% vol, genoeg om morgen mee naar mijn werk te komen en dan daar te laden, dus ik heb 'm van die kutpaal gehaald.
Werkt net even anders dan de oude palen idd. Maar hier wen je wel aan hoor. Ik had laatst een vakantiepark waar ook zo geladen werd. Laadsessie begint ook vanzelf weer, dus lekker laten staan (dat krijg je dan wel) en afkoppelen als je tevreden bent met het laadpercentage.

En dat je bij de aanvraag vragen wat voor auto je hebt telt maar gedeeltelijk mee natuurlijk, het blijft een publieke paal. Het is niet zo van ‘Oh Hans rijd een Model 3, dus dan zetten we een andere paal neer van een organisatie waar we geen samenwerkingsovereenkomst mee hebben’ :P

[ Voor 20% gewijzigd door Eddos op 31-01-2021 21:00 ]

• eltron
Juancho schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:40:
[...]
Huidige woning is een rijtjes huis en ga eerst geen wallbox nemen. We hebben wel plannen om eind jaar jaar eens te kijken naar een volgende woning met eigen oprit. En dan komt er natuurlijk een wallbox. Maar voorlopig wil ik het een jaartje proberen met publiekelijk laden en gewoon overal waar kan. In de buurt, op het werk, bij kantoor of de klant, bioscopen, winkels verzin het. Genoeg opties tegenwoordig.

Maar thuis via het stopcontact en zo'n granny is toch wel veel trager dan een publieke laadpaal? Die eerste heb je dus wel een dag nodig om aardig vol te laden, een publieke laadpaal rond de 8 uur misschien?

Beide dus prima hoor, elk voor een eigen situatie...
Het is natuurlijk de vraag hoeveel je moet laden en of je auto 1F of 3F kan laden.
Bij 1F laad je ook aan publieke paal maar 3,7kW. En dat is gelijk aan granny op 16A al moet je dan wel uitkijken of de huisinstallatie dergelijke stroom langdurig kan hebben. Maar je laadt dan in 8u, afh van EV en seizoen ca. 150 tot 200km er bij.

Maar als ik het goed begrijp is bij huidige woonsituatie ook niet goed mogelijk om voor de deur te laden.
Optie is wellicht om dat bij werk te doen (?). Dan kom je er in veel gevallen ook wel als je batterij wat buffer heeft en je niet meer dan ongeveer 150km/dag rijdt.

• Juancho
eltron schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:19:
[...]

Het is natuurlijk de vraag hoeveel je moet laden en of je auto 1F of 3F kan laden.
Bij 1F laad je ook aan publieke paal maar 3,7kW. En dat is gelijk aan granny op 16A als moet je dan wel uitkijken of de huisinstallatie dergelijke stroom langdurig kan hebben. Maar je laadt dan in 8u, afh van EV en seizoen ca. 150 tot 200km er bij.

Maar als ik het goed begrijp is bij huidige woonsituatie ook niet goed mogelijk om voor de deur te laden.
Optie is wellicht om dat bij werk te doen (?). Dan kom je er in veel gevallen ook wel als je batterij wat buffer heeft en je niet meer dan ongeveer 150km/dag rijdt.
Ik zal morgen de expert vragen die de auto komt afleveren. Die zal het vast weten en kunnen we misschien ook gelijk even testen met die granny.

Ik kan wel voor de deur laden (openbare plekken) mits de kabel lang genoeg is. Zit een voetpad van 1,5m tussen onze voortuin en parkeerplek.

Maar verder verwacht ik genoeg laad opties hoor. Bij werk, 2 allego laadpalen op 300m lopen (voor 4 auto's dus) en eigelijk altijd wel plek.

In de deze corona tijd met veel minder laden kan ik dat mooi eens rustig ontdekken en testen 😄

• eltron
Juancho schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:26:
[...]

Ik zal morgen de expert vragen die de auto komt afleveren. Die zal het vast weten en kunnen we misschien ook gelijk even testen met die granny.

Ik kan wel voor de deur laden (openbare plekken) mits de kabel lang genoeg is. Zit een voetpad van 1,5m tussen onze voortuin en parkeerplek.

Maar verder verwacht ik genoeg laad opties hoor. Bij werk, 2 allego laadpalen op 300m lopen (voor 4 auto's dus) en eigelijk altijd wel plek.

In de deze corona tijd met veel minder laden kan ik dat mooi eens rustig ontdekken en testen 😄
Succes en veel plezier met je EV!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05-2025
Afgelopen vrijdag het interview beleeft welke @Hachy eerder heeft aangegeven. Makkelijk 1:30 uur volgemaakt en ik heb nog 2 filmpjes gemaakt van het gebruik van de snellader. Bij de Ecotap snellader in Best was het weer een drama. Wel goed om het te kunnen laten zien dat er ook ruimte is voor verbetering. Ik kan trouwens ook niet laden bij de hpc laders van Allego. Werkt niet, krijg een laadfout vanuit de auto. Bij Beesd bij de Mistergreen stond een id3 zijn hele pack vol te gooien dus heb ik gelijktijdig maar de 44kw AC gepakt en genoeg geplust om weer in Nieuwegein te komen. Bedankt voor de 200 &charge kilometers.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Eddos schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:55:
[...]

Werkt net even anders dan de oude palen idd. Maar hier wen je wel aan hoor. Ik had laatst een vakantiepark waar ook zo geladen werd. Laadsessie begint ook vanzelf weer, dus lekker laten staan (dat krijg je dan wel) en afkoppelen als je tevreden bent met het laadpercentage.
Dus het laden gaat later dan weer automatisch starten? Want zowel in de Tesla app als in de Smoov app zag ik "laden gestopt" zonder enige aanwijzing dat het laden slechts tijdelijk opgeschort is en later weer automatisch zou hervatten. Dus ook al zou dat wel zo werken, dan nog is het heel slecht aangegeven want het ziet eruit als een permanente laadfout die zich niet automatisch gaat oplossen.

Ik heb ook gebeld met Allego hè en die zeiden dit ook niet. Dus als jij gelijk hebt weet je ook meer dan de klantenservice... Kan natuurlijk maar dan spreekt dat nog meer in het nadeel van Allego.
En dat je bij de aanvraag vragen wat voor auto je hebt telt maar gedeeltelijk mee natuurlijk, het blijft een publieke paal. Het is niet zo van ‘Oh Hans rijd een Model 3, dus dan zetten we een andere paal neer van een organisatie waar we geen samenwerkingsovereenkomst mee hebben’ :P
Nee maar stel nou dat ik voor mijn Tesla een publieke laadpaal in de buurt aanvraag en ze zetten er een neer die om welke reden dan ook niet compatible is met een Tesla, dan hebben ze toch niet aan hun verplichting voldaan? Ik bedoel, het is nou niet alsof een Tesla Model 3 een incourant model is...

• Eddos
  • Nu online
Mx. Alba schreef op zondag 31 januari 2021 @ 23:13:
[...]

Dus het laden gaat later dan weer automatisch starten? Want zowel in de Tesla app als in de Smoov app zag ik "laden gestopt" zonder enige aanwijzing dat het laden slechts tijdelijk opgeschort is en later weer automatisch zou hervatten. Dus ook al zou dat wel zo werken, dan nog is het heel slecht aangegeven want het ziet eruit als een permanente laadfout die zich niet automatisch gaat oplossen.

Ik heb ook gebeld met Allego hè en die zeiden dit ook niet. Dus als jij gelijk hebt weet je ook meer dan de klantenservice... Kan natuurlijk maar dan spreekt dat nog meer in het nadeel van Allego.

[...]

Nee maar stel nou dat ik voor mijn Tesla een publieke laadpaal in de buurt aanvraag en ze zetten er een neer die om welke reden dan ook niet compatible is met een Tesla, dan hebben ze toch niet aan hun verplichting voldaan? Ik bedoel, het is nou niet alsof een Tesla Model 3 een incourant model is...
Het is wel raar dat Allego dat aan de telefoon zegt. Misschien heb je net de verkeerde medewerker getroffen.
Ik heb het, toen ik het de eerste keer meemaakte, ook gevraagd bij een kennis die bij Allego werkt en die zei dat de auto vanzelf weer zou beginnen. En dat deed hij inderdaad ook. En dat ze, ook in samenspraak met Tesla, aan het kijken waren of dit anders kon. En ik zou in de Smoov app ook wat verwachten, daar moet het inzichtelijk zijn. Dat de Tesla app het niet weet snap ik wel :)

Wat betreft die verplichting; de vraag is een beetje wat ze verplicht zijn. Ze leveren een laadpaal, met smart charging (dat wordt steeds meer, i.v.m de belasting op het energienet) en Tesla kan daar nog niet goed mee overweg. Dat wordt dan een getouwtrek aan wie het ligt. Ik vind het overigens ook irritant als ik ergens publiek laad en ik op een bepaald tijdstip weer weg moet, maar het weten scheelt al de helft..

[ Voor 11% gewijzigd door Eddos op 01-02-2021 08:40 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Eddos schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:38:
[...]

Het is wel raar dat Allego dat aan de telefoon zegt. Misschien heb je net de verkeerde medewerker getroffen.
Ik heb het, toen ik het de eerste keer meemaakte, ook gevraagd bij een kennis die bij Allego werkt en die zei dat de auto vanzelf weer zou beginnen. En dat deed hij inderdaad ook. En dat ze, ook in samenspraak met Tesla, aan het kijken waren of dit anders kon. En ik zou in de Smoov app ook wat verwachten, daar moet het inzichtelijk zijn. Dat de Tesla app het niet weet snap ik wel :)

Wat betreft die verplichting; de vraag is een beetje wat ze verplicht zijn. Ze leveren een laadpaal, met smart charging (dat wordt steeds meer, i.v.m de belasting op het energienet) en Tesla kan daar nog niet goed mee overweg. Dat wordt dan een getouwtrek aan wie het ligt. Ik vind het overigens ook irritant als ik ergens publiek laad en ik op een bepaald tijdstip weer weg moet, maar het weten scheelt al de helft..
Nee op zich begrijp ik het nut en de noodzaak van smart charging wel. Maar de manier waarop het dus gedaan wordt is zo transparant als modder. :D

Bijkomend probleem... Straks heb je 20 apps van verschillende aanbieders nodig om het smart chargen te beheren, dat lijkt me ook niet echt de bedoeling. Zou het niet eerder een opt-in dan een opt-out moeten zijn bijvoorbeeld? Of met interface op de paal om het in te stellen ipv dat je per se de app van de provider moet hebben? Of schroef het vermogen terug naar 6kW ipv het helemaal uit te schakelen zodat de auto niet zo moeilijk gaat doen?

Ook leuk trouwens. In de Smoov app moet je aangeven of je stekker 1 of stekker 2 gaat gebruiken. Dat kan je zien aan het laatste cijfer van het serienummer. Dat heel klein op de paal staat. Hoe moeilijk is het om er een gote 1 aan de ene kant en een 2 aan de andere kant van de paal te plakken? Alles bij elkaar voelt het allemaal heel erg beta. Oké dat is dan misschien een first world problem, maar die auto is voor mij een vervoersmiddel om met zo min mogelijk gedoe mee van A naar B te kunnen komen. Al dit soort gedoe zit ik niet op te wachten en is een duidelijke aanwijzing dat elektrisch rijden nog lang niet volwassen is gezien al die kinderziektes.

Verwijderd

Mx. Alba schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:30:

[edit] *bliep* "Opladen voltooid om 18:32 met batterij op 53%" :(
In dit topic helaas genoeg te vinden van mijn eigen perikelen met deze palen. Terugschalen in power gecombineerd met een Tesla is geen feestje.

Je moet ff klungelen met de Smoov app maar je kan de paal forceren om volle kracht te leveren.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:17:
[...]

In dit topic helaas genoeg te vinden van mijn eigen perikelen met deze palen. Terugschalen in power gecombineerd met een Tesla is geen feestje.

Je moet ff klungelen met de Smoov app maar je kan de paal forceren om volle kracht te leveren.
Wel raar eigenlijk, ik heb een zelfbouw laadpaal met een SmartEvse erin en die schaalt ook het vermogen terug. Daar heeft mijn M3 verder geen last van.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:22:
[...]

Wel raar eigenlijk, ik heb een zelfbouw laadpaal met een SmartEvse erin en die schaalt ook het vermogen terug. Daar heeft mijn M3 verder geen last van.
Die komt vast niet onder de kritische grens van 6 A.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Verwijderd

Wolly schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:22:
[...]

OK.

• Wolly
  • Niet online
daemonix schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:35:
[...]

Die komt vast niet onder de kritische grens van 6 A.
Als de SmartEVSE terugschakelt in vermogen krijg ik vaak een push van de Tesla app dat het laden is voltooid, daarna start het laden weer automatisch.

Maar die slim laden palen van Allego leveren tussen 1700-2100 maar 3x2A ? Dus iets van 6x230=2,38kW ?

• fewips
  • Laatst online: 04-01 03:04

fewips

Huurautospecialist

Mx. Alba schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:57:
[...]
Alles bij elkaar voelt het allemaal heel erg beta. Oké dat is dan misschien een first world problem, maar die auto is voor mij een vervoersmiddel om met zo min mogelijk gedoe mee van A naar B te kunnen komen. Al dit soort gedoe zit ik niet op te wachten en is een duidelijke aanwijzing dat elektrisch rijden nog lang niet volwassen is gezien al die kinderziektes.
Heb je volstrekt correct verwoord. Het is nog steeds "behelpen", en ook idioot afhankelijk van waar je woont/werkt/graag reist. En constante veranderingen. Dit zal voorlopig zeker zo blijven. Het is aantrekkelijk voor de avonturiers!

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• Eddos
  • Nu online
fewips schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:07:
[...]

Heb je volstrekt correct verwoord. Het is nog steeds "behelpen", en ook idioot afhankelijk van waar je woont/werkt/graag reist. En constante veranderingen. Dit zal voorlopig zeker zo blijven. Het is aantrekkelijk voor de avonturiers!
Het is vooral zo jammer dat iedereen zijn eigen 'sausje' implementeert. Je hebt inderdaad 20 verschillende apps nodig die allemaal net wat anders doen. Wat dat betreft vind ik de verandering dat je bij sommige snelladers nu kan laden met je pinpas wel een mooie ontwikkeling. Kies voor één van de 60 verschillende abonnementen als je dat wil of kies voor gemak en betaal daar dan wat extra voor.

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12-01 13:30

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Mx. Alba schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:58:
[...]

@Mx. Alba Rustaaagh, het komt door een of andere eis in de concessie, dus klagen bij de provincie Gelderland/Overijssel. Allego is er zelf ook niet blij mee, ik heb hier ook al veel over geschreven en dit probleem gaat 'een keer' opgelost worden.

Ik vermoed dat als de concessie eindigt dat het weer normale 17kW of 22kW palen worden.
Verwijderd schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:17:
[...]

Welkom in de wereld van Zoe rijders :>
[...]
Al dit soort gedoe zit ik niet op te wachten en is een duidelijke aanwijzing dat elektrisch rijden nog lang niet volwassen is gezien al die kinderziektes.
Welkom!

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• pmiddeld
Hachy schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:24:

En die van 1-faseladers (laadvermogens van 1 kW bij de teruggeschroefde Allegopalen) :+

Verwijderd

Hachy schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:24:
[...]

Volgend jaar komt er wellicht een Zoe bij. Ik ben benieuwd :D :X

• Juancho
Ik ga binnenkort ook eens die Allego palen met beperking tussen 1700 en 2100 testen. Wel met een volvo xc40 P8 overigens. Benieuwd of het idd vanzelf weer sneller gaat en/of ik de snelheid zelf via de app kan forceren.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Nee op zich begrijp ik het nut en de noodzaak van smart charging wel. Maar de manier waarop het dus gedaan wordt is zo transparant als modder. :D

Bijkomend probleem... Straks heb je 20 apps van verschillende aanbieders nodig om het smart chargen te beheren, dat lijkt me ook niet echt de bedoeling. Zou het niet eerder een opt-in dan een opt-out moeten zijn bijvoorbeeld? Of met interface op de paal om het in te stellen ipv dat je per se de app van de provider moet hebben? Of schroef het vermogen terug naar 6kW ipv het helemaal uit te schakelen zodat de auto niet zo moeilijk gaat doen?

Ook leuk trouwens. In de Smoov app moet je aangeven of je stekker 1 of stekker 2 gaat gebruiken. Dat kan je zien aan het laatste cijfer van het serienummer. Dat heel klein op de paal staat. Hoe moeilijk is het om er een gote 1 aan de ene kant en een 2 aan de andere kant van de paal te plakken? Alles bij elkaar voelt het allemaal heel erg beta. Oké dat is dan misschien een first world problem, maar die auto is voor mij een vervoersmiddel om met zo min mogelijk gedoe mee van A naar B te kunnen komen. Al dit soort gedoe zit ik niet op te wachten en is een duidelijke aanwijzing dat elektrisch rijden nog lang niet volwassen is gezien al die kinderziektes.
Interface op de paal is duur en het hele concept is juist dat je alleen bij uitzondering misschien een keertje overrulled. Verder gaat dit soort meuk in de toekomst allemaal via ISO 15118, hierin kan de paal een laadschema naar de auto sturen + beprijzing, voor meer geld kan je dan waarschijnlijk gewoon doorladen.

Jammere is alleen dat nu de auto fabrikanten nog in gevecht zijn om dit te implementeren en om het over de laadpaal fabrikanten (en CPO's) nog helemaal maar niet te hebben :+ Wordt tijd voor professionalisering en dat we niet meer allerlei hobby/knutsel paaltjes op straat hebben staan.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-01 20:09
pmiddeld schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:36:
[...]

Update: En nu krijg ik net een rekening van Maingau over de laatste 4 maanden Fastned. Niks afgetrokken van mijn &charge kilometers 8)7 terwijl ik er genoeg op heb staan! Dat wordt mailen met de klantenservice!
Hier ook. Nog reactie gekregen van klanten service?

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-01 04:11

_V_

Bijkomend probleem... Straks heb je 20 apps van verschillende aanbieders nodig om het smart chargen te beheren, dat lijkt me ook niet echt de bedoeling. Zou het niet eerder een opt-in dan een opt-out moeten zijn bijvoorbeeld? Of met interface op de paal om het in te stellen ipv dat je per se de app van de provider moet hebben?
Ik denk niet dat je dit fijner vindt, maar je kan het denk ik ook via Allego's website doorgeven ipv hun app.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

_V_ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 00:23:
Ik denk niet dat je dit fijner vindt, maar je kan het denk ik ook via Allego's website doorgeven ipv hun app.
Ja klopt, en dat kan ook via NFC en QR code op de paal... Maar Firefox vindt die site niet veilig dus je moet ook maar net weten dat je dan op "geavanceerd" moet drukken en dan kiezen om de site toch te laten zien.

Ik vraag me echt af hoe er wordt verwacht dat mensen weten hoe dit allemaal werkt. Ik bedoel, we zijn niet allemaal Tweakers met veel technisch inzicht. Idealiter zou het simpelweg een kwestie moeten zijn van auto bij een paal parkeren, stekker aansluiten, klaar. De manier waarop verschillende laadpalen van verschillende aanbieders werken is veel te verschillend. Bij de meeste moet je eerst je pas aanbieden en dan de kabel aansluiten, maar bij sommige juist net andersom. En dan heb je nu dus ook nog deze "slimme" laadpalen die kennelijk ook niet volledig compatible zijn met alle auto's, waardoor ook weer extra handelingen nodig zijn waar de klantenservice geen weet van heeft dus moet je die info zoeken op een tech forum waar je toevallig lid van bent. En dan heb ik het ook nog niet eens over de kinderziektes die bij een heleboel autofabrikanten nog in hun elektrische auto's zitten. Je kan zeggen wat je wil, maar dit is hele systeem zit gewoon nog in een beta fase maar wordt aangeprezen alsof het allemaal volwassen en super makkelijk is.

• Juancho
Ik ga straks voor het allereest laden en dus mijn laadpas proberen. Dit zal bij een Allego paal zijn. Klopt het dat daar de volgorde is: steker in de auto, stekker in de laadpaal, pas aanbieden....laden....stekker uit de auto, stekker uit de paal en laadpas weer aanbieden?

• fewips
  • Laatst online: 04-01 03:04

fewips

Huurautospecialist

Mx. Alba schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:20:
[...]
Je kan zeggen wat je wil, maar dit is hele systeem zit gewoon nog in een beta fase maar wordt aangeprezen alsof het allemaal volwassen en super makkelijk is.
Wie doet die aanprijzing? Als je Nederland als beta fase beschrijft ben ik benieuwd hoe je dat elders zou aanduiden. Lees één blog van onze topicstarter en dan weet je dat er genoeg te halen is, maar ook dat het wild west is.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• Drag0nsden
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:12

Drag0nsden

To GoT, or not to GoT...

Juancho schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:10:
Ik ga straks voor het allereest laden en dus mijn laadpas proberen. Dit zal bij een Allego paal zijn. Klopt het dat daar de volgorde is: steker in de auto, stekker in de laadpaal, pas aanbieden....laden....stekker uit de auto, stekker uit de paal en laadpas weer aanbieden?
Bij het starten van het laden is de volgorde niet heel belangrijk. Ikzelf doe eerst de kabel in de auto (sta daar toch als ik hem uit de kofferbak haal), dan de paal, en dan de pas swipen. Bij Aleggo mag je in ieder geval ook eerst swipen, en dan wacht ie op een kabel.

Bij het stoppen zal je eerst de laadsessie moeten stoppen, dat doe je d.m.v. swipen van de pas. Daarna ontgrendelt de paal de kabel. Aan de kant van de auto is dat weer afhankelijk van welke auto je hebt.
Ik heb bijv. een Ioniq, die ontgrendelt de kabel voor 15 sec. na openen van de deuren. Dus doe ik eerst swipe > kabel van paal > deur ontgrendelen > kabel van auto.

Pro-tip: Leg een gastenhanddoek in je auto bij je kabel. Op regenachtige dagen krijg je erg vieze handen van het oprollen van je kabel!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-01 14:12
[...]

Ja klopt, en dat kan ook via NFC en QR code op de paal... Maar Firefox vindt die site niet veilig dus je moet ook maar net weten dat je dan op "geavanceerd" moet drukken en dan kiezen om de site toch te laten zien.

Ik vraag me echt af hoe er wordt verwacht dat mensen weten hoe dit allemaal werkt. Ik bedoel, we zijn niet allemaal Tweakers met veel technisch inzicht. Idealiter zou het simpelweg een kwestie moeten zijn van auto bij een paal parkeren, stekker aansluiten, klaar. De manier waarop verschillende laadpalen van verschillende aanbieders werken is veel te verschillend. Bij de meeste moet je eerst je pas aanbieden en dan de kabel aansluiten, maar bij sommige juist net andersom. En dan heb je nu dus ook nog deze "slimme" laadpalen die kennelijk ook niet volledig compatible zijn met alle auto's, waardoor ook weer extra handelingen nodig zijn waar de klantenservice geen weet van heeft dus moet je die info zoeken op een tech forum waar je toevallig lid van bent. En dan heb ik het ook nog niet eens over de kinderziektes die bij een heleboel autofabrikanten nog in hun elektrische auto's zitten. Je kan zeggen wat je wil, maar dit is hele systeem zit gewoon nog in een beta fase maar wordt aangeprezen alsof het allemaal volwassen en super makkelijk is.
Natuurlijk zit het nog in de beta fase, als het allemaal al uitgekristalliseerd was hoefde het ook niet zo zwaar gesubsidieerd te worden (denk aan vrijstelling MRB, lage bijtelling, geen BPM, etc.). Ik verwacht dat de meeste mensen ook echt wel weten dat het niet overal vlekkeloos gaat verlopen.

Om het in perspectief te plaatsen, toen ik een kleine 30 jaar geleden naar Joegoslavië ging kwamen we pompstations tegen die zonder benzine zaten. En die technologie had toch al tientallen jaren de tijd gehad om volwassen te worden.

• paularts
  • Laatst online: 12-01 12:14

paularts

Paulux !!!!!!

Jmtpes schreef op maandag 1 februari 2021 @ 23:41:
[...]

Hier ook. Nog reactie gekregen van klanten service?
Ik kreeg gisteren een rekening van Maingau van plaatsen waar ik nog nooit ben geweest

(niet de eerste keer !) gisteren gemail en vandaag gebeld,
er gaat veel mis bij Maingau helaas..

Ze hebben issues gehad met de Fastned link, dit zou nu opgelost moeten zijn
Mfpower schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:30:
Weet iemand hoe het zit met &Charge en Maingau? In de Maingau app staat netjes m'n &Charge km tegoed, maar na 3x laden bij fastned heb ik nu een nette factuur in euro's. Echter van m'n km-tegoed is niets afgegaan. Iemand ervaring hiermee?
Ja, en Maingau en &Charge gemaild
de reactie die ik kreeg:
The IT service provider from Maingau had adjusted some interfaces to the charging station operators at the end of November, since then there have been problems with the operator “Fastned” with the automatic billing with kilometers. We have already complained about the problem, Maingau IT is aware of it and should fix this soon. This can also affect charging sessions before November because the charging data between Maingau and Fastned were exchanged in November (also for earlier sessions).

You will recognize this among other things in your invoice to the billed charging session at "NLFASExxxxxxx". This is the Fastned charging station operator ID.

Unfortunately, retroactive billing is no longer possible, so the kilometers “only” remain for future charging sessions.

We are not aware of any other problems with charging station operators (besides Fastned).

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
[...]

Je hebt gelijk, qua verwachtingsmanagement is er nog behoorlijk veel te doen. Wat je in de TV reclames ziet is niet hoe het in de praktijk gaat. Daarom geef ik ook trainingen en workshops om daar iets aan te doen. En daar kan je zelf ook veel aan doen door anderen te informeren en uit te leggen hoe het zit.

Het is overigens lang niet allemaal slecht nieuws, er is ook goed nieuws. Hoewel die slimme Allego palen horken van dingen zijn voor Tesla Model 3 en Zoe rijders, is het over het algemeen bij alle laadpalen in Nederland (en steeds vaker in Europa) wel zo simpel als aansluiten, pas ervoor, klaar. De volgorde maakt niet meer uit. We maken stappen, maar de EV industrie bestaat pas 10 jaar. Verwacht niet hetzelfde volwassenheidsniveau als een industrie die al 120 jaar bestaat. Realiteit is dat we wereldwijd gezien in Nederland samen met Noorwegen ver voorop lopen in de ontwikkelingen. Ook al lijkt het soms niet zo. En ja er zullen nog veel dingen mis blijven gaan. Aan jou wat je ermee doet.
fewips schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:20:
[...]

Wie doet die aanprijzing? Als je Nederland als beta fase beschrijft ben ik benieuwd hoe je dat elders zou aanduiden. Lees één blog van onze topicstarter en dan weet je dat er genoeg te halen is, maar ook dat het wild west is.
Dank @fewips, appreciated!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ik heb nog twee geruchten:

1) Het lage Ionity tarief van EWE-Go is binnenkort afgelopen.

2) Maingau zou ook bij Pitpoint werken (kan iemand dat even testen?)

[ Voor 14% gewijzigd door Hachy op 02-02-2021 15:51 ]

• Juancho
Drag0nsden schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:25:
[...]

Bij het starten van het laden is de volgorde niet heel belangrijk. Ikzelf doe eerst de kabel in de auto (sta daar toch als ik hem uit de kofferbak haal), dan de paal, en dan de pas swipen. Bij Aleggo mag je in ieder geval ook eerst swipen, en dan wacht ie op een kabel.

Bij het stoppen zal je eerst de laddsessie moeten stoppen, dat doe je d.m.v. swipen van de pas. Daarna ontgrendelt de paal de kabel. Aan de kant van de auto is dat weer afhankelijk van welke auto je hebt.
Ik heb bijv. een Ioniq, die ontgrendelt de kabel voor 15 sec. na openen van de deuren. Dus doe ik eerst swipe > kabel van paal > deur ontgrendelen > kabel van auto.

Pro-tip: Leg een gastenhanddoek in je auto bij je kabel. Op regenachtige dagen krijg je erg vieze handen van het oprollen van je kabel!
Poging 1 mislukt... na veel gedoe, proberen, frustraties en bellen met de ProLease waarom het niet werkt...blijkt dat ze me een normale tankpas opgestuurd hebben 8)7 |:( |:( In de loop van deze week poging 2...

• 4v4t4r
Voor de mensen die op vakantie gaan naar Italië, ze gaan wat extra fastchargers bouwen (en een extra plek alleen voor porsche, gaan we dit nou meer krijgen naast Tesla dat er merk eigen laders gaan komen?

https://www.dmove.it/news...8xpwpOZR8tJvYhOicPB7_PS5o

Zeekr 7x Privilege AWD

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Oe, mailtje van Allego op mijn klacht over de locatie van de laadpaal:
Beste Albantar,

Bedankt voor je mail. Ondertussen hebben wij bericht gehad vanuit de gemeente omtrent de locatie van deze laadpaal. Hierover is Allego met de gemeente in overleg.

Voor een eventuele update verwijzen wij jou door naar de gemeente.

Met vriendelijke groet,

[Naam Verwijderd]

Business Support Officer

Realisation

Allego B.V.
Dus maar even naar de gemeente gebeld. Degene die erover gaat was niet bereikbaar maar er is een terugbelverzoek neergelegd.

• pmiddeld
4v4t4r schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:41:
Voor de mensen die op vakantie gaan naar Italië, ze gaan wat extra fastchargers bouwen (en een extra plek alleen voor porsche, gaan we dit nou meer krijgen naast Tesla dat er merk eigen laders gaan komen?

Dat Porsche eventueel solo zou gaan was al bekend, maar op deze manier (met Q8 en EnelX) is nieuw voor mij. Ik hoop dan wel dat er minstens twee snelladers per locatie voor "gewone" EV's beschikbaar zijn. Dat was voor mij vorig jaar de grootste ergernis in Italië: als een snellader bezet is zijn er vaak geen andere alternatieven dan wachten, want de volgende is veel te ver weg.

• 4v4t4r
pmiddeld schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:30:
[...]

Dat Porsche eventueel solo zou gaan was al bekend, maar op deze manier (met Q8 en EnelX) is nieuw voor mij. Ik hoop dan wel dat er minstens twee snelladers per locatie voor "gewone" EV's beschikbaar zijn. Dat was voor mij vorig jaar de grootste ergernis in Italië: als een snellader bezet is zijn er vaak geen andere alternatieven dan wachten, want de volgende is veel te ver weg.
Ja het viel me ook op bij het plannen van mn route dat het veelal single fast chargers zijn.. bezet = pech !

Zeekr 7x Privilege AWD

• Drag0nsden
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:12

Drag0nsden

To GoT, or not to GoT...

Mx. Alba schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:53:
Oe, mailtje van Allego op mijn klacht over de locatie van de laadpaal:

[...]

Dus maar even naar de gemeente gebeld. Degene die erover gaat was niet bereikbaar maar er is een terugbelverzoek neergelegd.
Die komt mij bekend voor...

Bij mij was het antwoord van de gemeente dat de aanbieder zelf uitmaakt waar hij komt voor een optimale spreiding. |:(

Wat inhoudt dat die paal voor mij dan nog verder staat dan degeen waar ik nu gebruik van maak, en er op exact dat adres al een dubbele laapaal staat en straks dus 2, en daar direct om de hoek nog eentje, waardoor er dan in een straal van 50m 6 laadpunten zijn, en ik nog steeds 2 straten (230m naar de paal die ik nu al gebruik) moet blijven lopen. 8)7

Ik hoop dat jouw gemeente andere poppetjes in dienst heeft.

• eltron
4v4t4r schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:41:

Nog even en ik neem mijn eigen lader mee.
(aggregaatje of zo, maar was geloof ik eigenlijk niet de bedoeling toch) 8)7

• Hyena
Hachy schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:30:

1) Het lage Ionity tarief van EWE-Go is binnenkort afgelopen.

Werkt! Heb ik al een aantal keer succesvol toegepast op de paal bij mij om de hoek. In 2019 en 2020. Dus Pitpoint / Total met Maingau.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Hyena schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:38:
[...]

Werkt! Heb ik al een aantal keer succesvol toegepast op de paal bij mij om de hoek. In 2019 en 2020. Dus Pitpoint / Total met Maingau.
Maar voor 38ct/kWh AC-laden is toch niet heel gunstig?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Hyena
timovd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:41:
[...]

Maar voor 38ct/kWh AC-laden is toch niet heel gunstig?
Klopt en dan heb je ook nog de kosten na 240 minuten van €0.10 per minuut. Niet interessant voor mijn 1 fase auto. Pak ik liever een andere pas.

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 15:05
Hyena schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:25:
[...]

Klopt en dan heb je ook nog de kosten na 240 minuten van €0.10 per minuut. Niet interessant voor mijn 1 fase auto. Pak ik liever een andere pas.
Laatst inderdaad een EV-rijder op Facebook die dit blijkbaar niet wist. Kreeg op zijn Maingau-factuur meer dan € 50 ‘Standzeitzuschlag’ voor een avond + nacht AC-laden.

EnBW heeft dit trouwens ook na 4 uur laden, al hebben zij hun ‘Blockiergebühr’ gemaximeerd op € 12 per laadsessie.

Maakt beide passen niet zo interessant voor AC-laden, tenzij je de laadsessies korter dan vier uur weet te houden. Voor 1-fase ladende EV’s met een flinke accu (bv. oudere Kona, e-Niro, Ampera-e) met een laadtijd tot wel 20 uur van leeg naar vol is dat niet te doen.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ook zoiets lastigs. Kom ik thuis staat er een e-golf vlak bij onze oprit. Misschien wilt hij/zij wel laden bij onze laadpaal met gastgebruik actief, dan durfde hij/zij dus niet.. Misschien moet ik wel een bordje plaatsen met laden toegestaan, ga je gang..

Gastgebruik actief, laad locatie zichtbaar in alle apps betekent helaas niet altijd dat je ook mag laden. Ik heb in charge map aangegeven dat ik het geen probleem vind, maar toch durven mensen vaak niet.

• Sheean
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:25
Drag0nsden schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:25:
[...]

Zelf heb ik zo'n laadkabelhaak eraan hangen. Dan zijn je handen alleen maar wat nat en niet vies (zo lang de kabel maar niet op de grond komt :)).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tyjBHD3wwFRS8x7UN65cYQSruM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3nEWADGJT81Dm9RHDiiBSUY.jpg?f=fotoalbum_large

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

• Juancho
Sheean schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:12:
[...]

Zelf heb ik zo'n laadkabelhaak eraan hangen. Dan zijn je handen alleen maar wat nat en niet vies (zo lang de kabel maar niet op de grond komt :)).

[Afbeelding]
Zit dit standaard aan jouw kabel vast of heb je die los gekocht en kan je die aan de kabel bevestigen? Wel handig zo'n haak!

• Sheean
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:25
Juancho schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:40:
[...]

Zit dit standaard aan jouw kabel vast of heb je die los gekocht en kan je die aan de kabel bevestigen? Wel handig zo'n haak!
Die haak had ik los gekocht en heb ik om de plug geschoven waar die dan omheen klemt. Zo lang de kabel in de paal blijft zitten is ie gelukkig ook niet te stelen.

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-12-2025
Sheean schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:12:
[...]

[Afbeelding]
Heb hem ook!
Echt geniale maar eenvoudige oplossing.
Heb wel wat geaarzeld vanwege de pittige prijs, maar ben blij dat ik hem heb gekocht.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
https://evcablehook.com/ , wel een aanrader.
Ik heb er een keer eentje zomaar opgestuurd gekregen van ze :> , werkt boven verwachting goed :)

€25,- Gratis verzending met kortingscode: E-DRIVERS.COM

[ Voor 54% gewijzigd door Hachy op 03-02-2021 11:13 ]

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-12-2025
Potverdorie... ik was weer te snel :F

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Oké de laadpaalsoap gaat door.

Allego zei dus dat ik voor informatie over de locatie van de laadpaal bij de gemeente moest zijn en daar lag een terugbelverzoek. Vanmorgen ben ik teruggebeld. De paal gaat inderdaad verplaatst worden en de nieuwe locatie die gekozen wordt is veeeeeel beter. Die man heb ik meteen ook de vraag gesteld over hoe het zit met het feit dat die paal niet goed compatible is met mijn auto... Daar kon hij niets aan doen, daarvoor moet ik bij Allego zijn.

Dus maar weer een mailtje naar Allego, waarin ik ze bedank voor de aanstaande verplaatsing van de laadpaal en de vraag stel of er dan meteen voor gezorgd kan worden dat er een paal geplaatst wordt die wel goed werkt met mijn auto. Want uiteindelijk doe ik de aanvraag voor die paal dus lijkt het me wel dat ik een beetje normaal gebruik moet kunnen maken van dat ding, toch?

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Tesla houdt zich niet altijd netjes aan de standaarden van het OCPP protocol. Renault ook niet. Klagen bij Allego heeft geen zin.

Ze gaan het niet veranderen, er is geleverd conform uitvraag van Provincie Gelderland en Overijssel.
Je kunt een klacht bij Tesla indienen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hachy schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:09:
Tesla houdt zich niet altijd netjes aan de standaarden van het OCPP protocol. Renault ook niet. Klagen bij Allego heeft geen zin.

Ze gaan het niet veranderen, er is geleverd conform uitvraag van Provincie Gelderland en Overijssel.
Je kunt een klacht bij Tesla indienen.
Hmmmm, daar heb je wel gelijk in. Maar toch is het dan een beetje het zelfde als vroeger met Internet Explorer die zich niet aan de standaarden hield. Toen werden toch echt wel websites zo aangepast dat ze in IE ook goed werkten ondanks dat dat aan Microsoft lag, omdat zoveel mensen IE gebruikten. De afgelopen jaren was de Model 3 in Nederland niet slechts de best verkochte elektrische auto, maar de best verkochte auto, punt... Dan zou je toch wel verwachten dat daar wat rekening mee gehouden wordt ondanks dat de fout bij Tesla ligt?

• Juancho
Hachy schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:10:
https://evcablehook.com/ , wel een aanrader.
Ik heb er een keer eentje zomaar opgestuurd gekregen van ze :> , werkt boven verwachting goed :)

€25,- Gratis verzending met kortingscode: E-DRIVERS.COM
Top! Ik heb net voor het eerst de laadkabel even gebruikt maar vond het nu al irritant om die kabels een beetje fatsoenlijk op te rollen. En bij het laden ligt de kabel sowieso half op de natte vieze grond. Erg irritant.

Dit zou dan een hele simpele en betaalbare oplossing zijn! Ga er maar 1 bestellen dan :) _/-\o_

Neem aan dat die hanger ook past op kabels van Volvo? Aangezien ze op de site een aantal dealer merken hebben staan...

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 03-02-2021 14:06 ]

• JeroenE
  • Niet online
Hachy schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:09:
OCPP is voor de communicatie tussen laadpalen en laadpasproviders etc voor controle (mag het laden wel starten of is de laadpas geblokkeerd) en de afrekening etc.

Het gaat om het communicatieprotocol tussen de laadpaal en de auto. Dat is vrij simpel en (voor zover ik weet) zijn er geen standaarden voor hoe om te gaan in bepaalde situaties.

Iedere auto snapt dat een laadpaal eerst de auto detecteert en (na eventueel akkoord voor betaling) pas de stroom gaat aanbieden en dat je dan kan laden*. Iedere auto snapt ook dat er meer of minder stroom aangeboden kan worden.

Waar het mis gaat is als de laadpaal de auto verzoekt om te stoppen. De auto zal zeker stoppen. Maar als de laadpaal dan na een uur (of 3 uur of ... ) weer zegt dat er geladen mag worden zijn er dus auto's die hier niet meer op reageren en niet meer starten met laden.

Er is geen standaard die zegt dat je dit ieder half uur moet controleren of zoiets.

* Volgens mij zijn er wel auto's (iMiev?) die bij het starten van de sessie zelfs willen dat er binnen x seconden stroom gebruikt mag worden of anders überhaupt niet starten. Dat is dan zo kort dat het soms niet lukt als je "te langzaam" je pasje voor de laadpaal houdt of de laadpaal even nodig heeft om akkoord te krijgen. Daar zijn dan natuurlijk wel truukjes voor: eerst met je pasje wapperen en dan pas de stekker in de auto stoppen bijvoorbeeld.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

JeroenE schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:02:
[...]
OCPP is voor de communicatie tussen laadpalen en laadpasproviders etc voor controle (mag het laden wel starten of is de laadpas geblokkeerd) en de afrekening etc.

Het gaat om het communicatieprotocol tussen de laadpaal en de auto. Dat is vrij simpel en (voor zover ik weet) zijn er geen standaarden voor hoe om te gaan in bepaalde situaties.

Iedere auto snapt dat een laadpaal eerst de auto detecteert en (na eventueel akkoord voor betaling) pas de stroom gaat aanbieden en dat je dan kan laden*. Iedere auto snapt ook dat er meer of minder stroom aangeboden kan worden.

Waar het mis gaat is als de laadpaal de auto verzoekt om te stoppen. De auto zal zeker stoppen. Maar als de laadpaal dan na een uur (of 3 uur of ... ) weer zegt dat er geladen mag worden zijn er dus auto's die hier niet meer op reageren en niet meer starten met laden.

Er is geen standaard die zegt dat je dit ieder half uur moet controleren of zoiets.

* Volgens mij zijn er wel auto's (iMiev?) die bij het starten van de sessie zelfs willen dat er binnen x seconden stroom gebruikt mag worden of anders überhaupt niet starten. Dat is dan zo kort dat het soms niet lukt als je "te langzaam" je pasje voor de laadpaal houdt of de laadpaal even nodig heeft om akkoord te krijgen. Daar zijn dan natuurlijk wel truukjes voor: eerst met je pasje wapperen en dan pas de stekker in de auto stoppen bijvoorbeeld.
In dat protocol staat "charge continues as commanded by PEV", dus daar gaat het wellicht mis, omdat het niet de auto is die de paal vraagt om de laadsnelheid te reduceren, maar de paal die dat besluit. Wat niet in het protocol staat.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nou ja, om even terug te komen op je IE voorbeeld. De concessie was al jaren voordat de Model3 uitkwam getekend en de laadpalen van diezelfde concessie ook geleverd. Er staan er al duizenden.

New Kid Tesla had dit gewoon beter moeten uitzoeken / afstemmen met de markt. Het is niet dat ze geen ervaring hebben of de markt en hun issues niet goed kennen. Ze voeren al vanaf de introductie met de roadster overleg met de NL industrie en organisaties als E-laad, het is niet voor niets dat de Model S een van de eerste auto's was die ook 3-fase laden ondersteunde, iets dat in de VS (en ook voor Tesla) heel ongebruikelijk was.

• JeroenE
  • Niet online
Albantar schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:23:
In dat protocol staat "charge continues as commanded by PEV", dus daar gaat het wellicht mis, omdat het niet de auto is die de paal vraagt om de laadsnelheid te reduceren, maar de paal die dat besluit. Wat niet in het protocol staat.
Nee, dat begrijp je niet goed. De laadpaal geeft altijd door wat het maximale A is dat de EV mag laden. Dat gaat door middel van het PWM signaal op de Control Pilot.

Maar wat er daadwerkelijk geladen gaat worden kan de laadpaal niet bepalen, dat kan alleen de EV doen. Die kan langzaam beginnen en steeds sneller laden (zolang maar onder de maximum A die de laadpaal zegt). De laadpaal kan immers niet weten wat de status van de accu is, wat veilig is etc. Het enige wat de laadpaal kan bepalen is de maximum A die gebruikt mag worden. De auto vertelt dus niet aan de laadpaal wat hij wil; de laadpaal kan het op zich wel monitoren met een kWh meter. Er zijn ook laadpalen die de stroom er af halen als de auto zich niet aan de maximale A houdt.

De auto kan ook stoppen met laden en 8 uur later weer verder gaan (bijvoorbeeld accu vol en de volgende ochtend voorverwarmen).

Dat werkt allemaal prima, al zijn er volgens mij ook wel eens auto's geweest die op zo'n manier stoppen met laden dat de de laadpaal denkt dat de laadsessie voorbij is en deze auto's later niet opnieuw kunnen starten met laden (omdat de laadpaal wacht op een laadpas voor de lezer).

Tegenwoordig zijn er dus ook laadpalen die tegen de auto zeggen dat er niet geladen kan worden en later zeggen dat er weer wel geladen mag worden. Daar heeft men destijds gewoon niet aan gedacht en deze situatie staat dus ook nergens beschreven. Bij veel modellen gaat dit prima, maar er zijn er dus ook een paar die na het stoppen niet meer starten als dit niet binnen x minuten weer mag. Dan gaat de auto "slapen" en wordt pas wakker als iemand weer wil gaan rijden.

• pmiddeld
Mx. Alba schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:28:
[...]

Hmmmm, daar heb je wel gelijk in. Maar toch is het dan een beetje het zelfde als vroeger met Internet Explorer die zich niet aan de standaarden hield. Toen werden toch echt wel websites zo aangepast dat ze in IE ook goed werkten ondanks dat dat aan Microsoft lag, omdat zoveel mensen IE gebruikten. De afgelopen jaren was de Model 3 in Nederland niet slechts de best verkochte elektrische auto, maar de best verkochte auto, punt... Dan zou je toch wel verwachten dat daar wat rekening mee gehouden wordt ondanks dat de fout bij Tesla ligt?
Wat ben jij koppig zeg! Je kan het gewoon overrulen in de app, doe dat dan ook! Kost je minder tijd dan overal naartoe te bellen om te klagen.

• tiab7
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-01 19:21
pmiddeld schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:41:
[...]

Wat ben jij koppig zeg! Je kan het gewoon overrulen in de app, doe dat dan ook! Kost je minder tijd dan overal naartoe te bellen om te klagen.
het is niet dat dit overrulen nu zo soepel en goed werkt.

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-01 23:10
Bovendien is dat toch niet voor niets? Om het laadnetwerk niet teveel te belasten. Het zou goed zijn als daar duidelijke afspraken tegenover staan, en bijvoorbeeld auto's 's avonds niet meer behoeven te worden verplaatst. Dan is het voor iedereen een win-win situatie.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Het punt is dat die afspraken overal weer anders zijn. Uitzonderingen op basis van concessie lijkt me ook onwenselijk.

• DDDikkiedik
Ik bedoelde dat er in heel Europa duidelijke afspraken over gemaakt worden. Dat zal toch moeten, want hoe meer auto's elektrisch gaan rijden, hoe meer palen er moeten komen die pas in het holst van de nacht aangaan. Anders moeten er enorme investeringen in het elektriciteitsnetwerk gedaan worden. Het is jammer dat dit niet eerder is bedacht, maar dat lijkt me geen reden om het aanpassen van de standaard nog drie jaar uit te stellen.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja, dat komt er ook aan, Europese afspraken en richtlijnen. Duurt wel even.

• DDDikkiedik
Gelukkig maar. Dat geeft ook de minste kans op vergissingen. Want je ziet al snel iets over het hoofd, vooral als je zelf geen gebruik maakt van iets of als je niet in de toekomst kunt kijken, wat voor ons allemaal geldt.

• eltron
'Berlijn stopt €2 mrd in 1000 nieuwe snellaadstations'

Dat moet gaan helpen zou je zeggen.

[ Voor 35% gewijzigd door eltron op 03-02-2021 21:45 ]

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
JeroenE schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:30:
[...]
Nee, dat begrijp je niet goed. De laadpaal geeft altijd door wat het maximale A is dat de EV mag laden. Dat gaat door middel van het PWM signaal op de Control Pilot.

Maar wat er daadwerkelijk geladen gaat worden kan de laadpaal niet bepalen, dat kan alleen de EV doen. Die kan langzaam beginnen en steeds sneller laden (zolang maar onder de maximum A die de laadpaal zegt). De laadpaal kan immers niet weten wat de status van de accu is, wat veilig is etc. Het enige wat de laadpaal kan bepalen is de maximum A die gebruikt mag worden. De auto vertelt dus niet aan de laadpaal wat hij wil; de laadpaal kan het op zich wel monitoren met een kWh meter. Er zijn ook laadpalen die de stroom er af halen als de auto zich niet aan de maximale A houdt.

De auto kan ook stoppen met laden en 8 uur later weer verder gaan (bijvoorbeeld accu vol en de volgende ochtend voorverwarmen).

Dat werkt allemaal prima, al zijn er volgens mij ook wel eens auto's geweest die op zo'n manier stoppen met laden dat de de laadpaal denkt dat de laadsessie voorbij is en deze auto's later niet opnieuw kunnen starten met laden (omdat de laadpaal wacht op een laadpas voor de lezer).

Tegenwoordig zijn er dus ook laadpalen die tegen de auto zeggen dat er niet geladen kan worden en later zeggen dat er weer wel geladen mag worden. Daar heeft men destijds gewoon niet aan gedacht en deze situatie staat dus ook nergens beschreven. Bij veel modellen gaat dit prima, maar er zijn er dus ook een paar die na het stoppen niet meer starten als dit niet binnen x minuten weer mag. Dan gaat de auto "slapen" en wordt pas wakker als iemand weer wil gaan rijden.
Er zijn ook steeds meer laadpalen die actief throttelen en dus het vermogen verlagen of verhogen zolang het maar onder die max A zit. Volgens passen ze o.a. bij Flexpower ook deze variant toe.

• pmiddeld
DDDikkiedik schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:38:
Bovendien is dat toch niet voor niets? Om het laadnetwerk niet teveel te belasten. Het zou goed zijn als daar duidelijke afspraken tegenover staan, en bijvoorbeeld auto's 's avonds niet meer behoeven te worden verplaatst. Dan is het voor iedereen een win-win situatie.
Behalve voor de Tesla's.

• DDDikkiedik
Nou, dan zijn dat dus op dat punt geen goede auto's. Aangezien andere fabrikanten dat wel kunnen oplossen, zal Tesla dat ook wel kunnen.

• JeroenE
  • Niet online
Hachy schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:43:
Er zijn ook steeds meer laadpalen die actief throttelen en dus het vermogen verlagen of verhogen zolang het maar onder die max A zit. Volgens passen ze o.a. bij Flexpower ook deze variant toe.
Klopt, dat is toch wat ik zeg? De laadpaal geeft de maximale A door en de auto moet zich daar aan houden.

Er zijn tegenwoordig ook veel laadpalen die "laag" beginnen en daarna steeds "hoger" gaan.

Ik heb een "oude" EV zonder app; alleen als die begint met laden laat hij zien hoe lang dat gaat duren. Ik kan min of meer gokken wat de A ongeveer is aan de hand van de tijd en hoe leeg de accu is. Bij dat soort palen denkt mijn auto dan dat het 8 uur gaat duren om vol te komen. Dat is dan ongeveer 10A (maar zou ook 8A of 12A kunnen zijn, zo nauwkeurig is mijn auto ook niet). Maar als ik 4 uur later weg rijdt is de accu dan toch 100% vol omdat die paal al snel naar 24A gaat (mits geen andere EV is aangesloten).

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Zeker, ik reageerde er nog even expliciet op omdat je zo stellig zei dat de auto de snelheid bepaalt. Wat een beetje in tegenspraak is met dit concept. Overigens dat laag-beginnen en steeds hoger gaan die ken ik als feature wat vooral op EV-box en Alfen voorkomt en dat noemen zij 'Ramp-up'.

Dat reverse engineeren en terugrekenen herken ik, dat doe ik ook altijd. Volgens mij doet elke Tweaker dat :)

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-01 13:40
Hachy schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:30:

Maingau werkt al lang bij Pitpoint. Ik heb er afgelopen vrijdag nog mee geladen samen met Ingrid van het onderzoekje. (Heet tegenwoordig trouwens Total) (en 0 euro want &charge)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4W-gYNA50Dxlw_oCuuOSa0Wgfzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4cR09dPbpUBQUTbsXouiQtE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Philos31 op 04-02-2021 11:13 ]

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

• Juancho
Ik kan mijn new motion laadpas van ProLease niet koppelen aan de fastned app. Klopt dit? Kan het wel koppelen in de Smoov app...

• JeroenE
  • Niet online
Hachy schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:24:
Zeker, ik reageerde er nog even expliciet op omdat je zo stellig zei dat de auto de snelheid bepaalt. Wat een beetje in tegenspraak is met dit concept.
Nee hoor, dat is ook hoe het werkt. De laadpaal bepaalt het maximum en de auto bepaalt uiteindelijk met welke snelheid hij gaat laden.

Op een 32A laadpaal zal een auto met een 16A lader niet ineens 32A gaan gebruiken omdat de laadpaal zegt dat het mag.

Er zijn ook auto's waarbij je de laadsnelheid zelf lager kan zetten. In mijn auto kan dat niet, die begint altijd "snel". Het laatste half uur laad hij wel "langzaam", dat is beter voor de accu blijkbaar. Ik meen dat je in alle recente Tesla's de maximale A zelf kan instellen; handig als je op een plek staat waar je alleen mag staan als je aan het laden bent en je denkt niet op tijd terug te zijn als je auto op maximale snelheid laadt.

Bij de meeste auto's is de standaard strategie om gewoon zo snel als mogelijk is te laden, maar een laadpaal kan een auto niet dwingen om met een specifieke snelheid te laden. Dat lijkt wel zo omdat de meeste auto's zo snel mogelijk laden. Doordat de laadpaal de controle heeft over het maximum kan die dus zorgen dat een auto niet snel kan laden; dan wordt het maximum omlaag gezet.

Er zijn ook auto's die niet willen starten met laden als de laadpaal het maximum te laag zet. Was dat niet met Zoe's, die altijd op minimaal 10A willen starten?

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Iemand onlangs bij Shell recharge geprobeert te laden met de app? Hier wilde ie gisteren geen laadsessie starten en een paar uur later stonden de laders niet eens meer op de app.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:08
Loop ik gisteren een rondje met de hond zie ik dat ze bij De Scheg (groot zwembad in Deventer) een laadpaal aan het plaatsen zijn. Ik denk nog, goh er staat er +/- 100 meter verderop ook al 1 maar goed zal er wel druk zijn. Dus ik een fotootje naar vrouwlief
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dh-YuTVax7l5ApoVFvyR6qO8JJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Atwcueu9Nkl8HN1o9YBeVQd4.jpg?f=fotoalbum_large

Kom ik er twee uur later tijdens het hardlopen weer langs ....... PAAL WEG!!!

Toen ik thuis kwam verklaarde mijn vrouw mij voor gek want ik zou het bij het hardlopen wel verkeerd gezien hebben maar wat denk je vanmiddag bij de wandeling met de hond ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RCwZFPCmUp_d3ANeFyp7O5CLiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZurfDG3oKGSghAUx6SdFOH2Y.jpg?f=fotoalbum_large

Heeeeeeel apart!
@One-eye864 waarschijnlijk de goede straat maar verkeerde gemeente :+ Foutje van de paalzetters.

[ Voor 15% gewijzigd door ZuinigeRijder op 04-02-2021 16:06 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

pmiddeld schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:41:
[...]

Jaja, je kan het gewoon overrulen met de app.

Net 2x geprobeerd (auto aansluiten en in de Smoov app aangeven dat ik om 20:00 weer wil vertrekken) en zie hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UhQSYCyro3VEVDWp5wJZn8Gvvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GGoeyJwuwx8gsxu4FslOJiII.png?f=fotoalbum_large

Njet dus. Niente. Nada.

Zowel de Tesla app als de Smoov app zeggen resoluut "opladen gestopt":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3itagiomzGzHCNCIHnqiq0ccyg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wRb0ue7QwFUnx9IbDNmJKCzl.png?f=fotoalbum_large

Het is nu zo'n situatie waarin opladen wel handig is maar niet noodzakelijk dus ik laat 'm nu maar gewoon aan de paal hangen om te zien of het laden na 21:00 weer start. Maar dan nog ff de sessie herstarten zit er niet in want er zal maar net dan een bronsnor langskomen dan wordt dat een dure laadsessie...

• tiab7
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-01 19:21
One-eye864 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:50:
Loop ik gisteren een rondje met de hond zie ik dat ze bij De Scheg (groot zwembad in Deventer) een laadpaal aan het plaatsen zijn. Ik denk nog, goh er staat er +/- 100 meter verderop ook al 1 maar goed zal er wel druk zijn. Dus ik een fotootje naar vrouwlief
[Afbeelding]

Kom ik er twee uur later tijdens het hardlopen weer langs ....... PAAL WEG!!!

Toen ik thuis kwam verklaarde mijn vrouw mij voor gek want ik zou het bij het hardlopen wel verkeerd gezien hebben maar wat denk je vanmiddag bij de wandeling met de hond ...
[Afbeelding]

Heeeeeeel apart!
Die moest vast op het parkeerterrein van het winkelcentrum komen? Naast de 2 bestaande palen liggen al een tijdje kabels te wachten op een paal (als ik het goed gezien heb).

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:08
tiab7 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:17:
[...]

Die moest vast op het parkeerterrein van het winkelcentrum komen? Naast de 2 bestaande palen liggen al een tijdje kabels te wachten op een paal (als ik het goed gezien heb).
Hmm zou best eens kunnen. zal morgen met hardlopen daar eens langs lopen kijken of ze daar nu idd een paaltje bij geprikt hebben

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nou, het is kwart over negen maar het laden is niet hervat... Via de apps kan ik het laden ook niet starten, ik zal toch echt de stekker moeten loskoppelen en dat kan dus nu niet ivm avondklok.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Toch de avondklok getrotseerd... Stekker eruit en erin en de auto staat nu te laden met 11kW.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nu nog vreemder... Kreeg net de melding van de Smoov app dat het laden klaar is. Ook geen actieve sessie meer in de Smoov app. Maar de Tesla app geeft aan dat de auto nog aan het laden is. Ging ook netjes 79% naar 80% en net naar 81% en dus lurkt nog lekker door.

Alles bij elkaar is dat systeem van Allego gewoon brak, kan niet anders.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDA8i5-rH7tSCODjqP31NTkOkxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sRfNmY6mdczmIxcY2obVA4ST.png?f=fotoalbum_large

En dat dus ondanks dat Smoov al bijna een half uur geleden zei dat het laden was gestopt. 8)7

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Apart. Tesla hier ook al van op de hoogte gebracht? Voordeel hiervan is dat ze een OTA update kunnen sturen om dit evt te fixen, maar dan moeten ze het wel weten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Juancho
Nou net spannend moment 2... mijn laadpas voor het eerst testen bij Allego nadat poging 1 mislukte omdat ik het probeerde met een tankpas ;).

Maar nu werkt het! Simpel het pasje voor de paal houden, stekkers inpluggen en laden maar! Via de Smoov app zie ik ook netjes dat het laden goed gaat. Duurde wel een kwartiertje voor ik iets zag (schrok alweer :)) maar de app ververst om het kwartier. Dus ik zie nu netjes de eerste voortgang:

Laadsnelheid: 8kW
Toegevoegd: 2kW / 9KM
Tijd: 15 min

De accu is nog tot 46% gevuld dus ik ben benieuwd hoever het is gekomen als ik straks over 3 a 4 uurtjes de auto weer ophaal. Ik wil hem graag tot 90% vol hebben. Gaat de snelheid normaal gesproken nog wel naar de max van 11kW of haal je dat eigenlijk nooit?

Wel jammer dat je dus niet het % ziet in de app. Maar dat zal later wel komen met de eigen Volvo app hoop ik.

Edit: korte update voor de liefhebber :)

Laadsnelheid: 10kW
Toegevoegd: 107km
Laadtijd: 2:30 uur

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 05-02-2021 13:49 ]

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

rik

Yeah, m’n Maingau laadpas binnen voor bij de Fastned e-pomp. Kom er nu wel achter dat die pas opvoeren in de Fastned app niet werkt, ook niet via het EMAID. Is dat anderen wel gelukt? M.a.w., is het een kwestie van afwachten tot Fastned hun database heeft ge-update en jouw nummer er in staat?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Vandaag ook een gefaald experiment. Ik dacht, als die paal dan op 4,7kW wil laden, zet ik de laadstroom in de auto minimaal... Dus die op 5A gezet (laagste waar die op geforceerd kan worden) en hij begon met een slakkengangetje van 4kW te laden. Maar goed, als dat werkt is het beter dan niets!

Helaas. 15 minuten later *bliep* laden gestopt.

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:28
Juancho schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:34:
Nou net spannend moment 2... mijn laadpas voor het eerst testen bij Allego nadat poging 1 mislukte omdat ik het probeerde met een tankpas ;).

Maar nu werkt het! Simpel het pasje voor de paal houden, stekkers inpluggen en laden maar! Via de Smoov app zie ik ook netjes dat het laden goed gaat. Duurde wel een kwartiertje voor ik iets zag (schrok alweer :)) maar de app ververst om het kwartier. Dus ik zie nu netjes de eerste voortgang:

Laadsnelheid: 8kW
Toegevoegd: 2kW / 9KM
Tijd: 15 min

De accu is nog tot 46% gevuld dus ik ben benieuwd hoever het is gekomen als ik straks over 3 a 4 uurtjes de auto weer ophaal. Ik wil hem graag tot 90% vol hebben. Gaat de snelheid normaal gesproken nog wel naar de max van 11kW of haal je dat eigenlijk nooit?

Wel jammer dat je dus niet het % ziet in de app. Maar dat zal later wel komen met de eigen Volvo app hoop ik.

Edit: korte update voor de liefhebber :)

Laadsnelheid: 10kW
Toegevoegd: 107km
Laadtijd: 2:30 uur
De 11kW haal je eigenlijk altijd als er geen 2e auto bij de paal staat te laden.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
JeroenE schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:29:
[...]
Bij de meeste auto's is de standaard strategie om gewoon zo snel als mogelijk is te laden, maar een laadpaal kan een auto niet dwingen om met een specifieke snelheid te laden. Dat lijkt wel zo omdat de meeste auto's zo snel mogelijk laden. Doordat de laadpaal de controle heeft over het maximum kan die dus zorgen dat een auto niet snel kan laden; dan wordt het maximum omlaag gezet.
We bedoelen volgens mij hetzelfde.
Er zijn ook auto's die niet willen starten met laden als de laadpaal het maximum te laag zet. Was dat niet met Zoe's, die altijd op minimaal 10A willen starten?
Ja, 12-ish tot 13A bij 3-fasen en 10A op 1-fase. Waarbij op 1-fase het verschil tussen de nul en de aarde ook maar iets van 0,005 ohm mag zijn (exacte getal weet ik niet maar in elk geval érg weinig) wat in de praktijk betekent dat op het bekende plankje met 230V stopcontacten hangend in een boompje op een Franse camping het niet werkt maar bij een net aangelegd toiletgebouw met wasmachines wél.

• Juancho
rmathijssen schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:27:
[...]

De 11kW haal je eigenlijk altijd als er geen 2e auto bij de paal staat te laden.
Aha thanks! Ook weer helder. Dan valt tussen 8 en 10 dus wel te verklaren. Er stond ook steeds een auto naast mijn P8 te laden. Maargoed, 9 a 10 was prima, zeker op een thuiswerk dag. Sochtends aan de paal, einde werkdag weer ophalen en fijn voor het huis parkeren. Valt me tot nu toe niks tegen 😄

Pagina: 1 ... 52 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.