Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Same here 😎 pasjes liggen er al maanden en EV komt pas feb-maart4v4t4r schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:19:
[...]
Ach ik heb al 6 maanden een Maingau pasje liggen en mijn EV komt pas december
Kan handig zijn, hier was de EV verwacht voor september, kon ie ineens juli al geleverd worden. Had nog geen enkele pas aangevraagd.TerrorSource schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:23:
[...]
Same here 😎 pasjes liggen er al maanden en EV komt pas feb-maart
"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock
Ik ben dan een beetje een eikel. Als reden x is 'want dat is MIJN plek' inclusief bijbehorende toon, weet ik opeens niet meer hoe de auto werkt.Prullenbak84 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:48:
Ik denk dat ik mezelf gewoon blijf verbazen over hoe triest mensen zijn, ofzo. Als bij mij iemand vraagt "hey joh, wil je je auto even weghalen en iets verderop parkeren vanwege reden X", dan doe ik dat gewoon.
Wij hebben de vaste plekken zonder echt geclaim, werkt prima! Hier in de straat parkeer ik zo min mogelijk op de 'vaste' plekken van buren. Die buren parkeren ook zelden bij mij voor de deur, alleen als de straat echt dicht staat wijken we uit naar de 'vaste' plekken. Werkt prima, eigenlijk allemaal een eigen plek (en de meeste tweede auto's voor gezinnen met een tweede ook), zonder echte rechten, maar ook zonder gekibbel. Ja, soms staat er visite op 'jouw' plekje, maar dat hoort erbij. Beter dan die plekken op adres bij een maat bij het appartementsgebouw, waar altijd strijd is over de plekken.
In Utrecht verdwijnen die pionnen vanzelf wel schat ik zo in.Prullenbak84 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:50:
Die trieste mensen zijn er inderdaad altijd al, en dat heeft DUS niks met EV's te maken.
En dan haal je die pionnen toch gewoon weg?
...En dat kabeltje kan dan ook nog in een mooi gootje liggen.En hoe ben ik precies de buurt tot last als ik mijn auto in het vak dichtbij mijn huis zet? Dat deed ik altijd (het liefst) al, net als iedereen. Als ik mijn auto voor mijn eigen deur zet, blijven de plekken voor anderen hun eigen deur vrij voor die mensen, toch?
Iedereen kiest toch het vak het dichtst bij zijn huis, ongeacht of je nou een EV rijdt of niet? Ik zie dus echt gewoon niet wat er verder verandert, behalve dan dat erzo af en toe een kabeltje naar toe ligt.
Een aantal extra publieke laadplaatsen lijkt me in een stad als Utrecht, waar betaalbare parkeerplaatsen toch al niet in overschot aanwezig zijn juist meer last voor de buurt. Laadplekken zijn maar voor een deel van de auto's nuttig, parkeerplaatsen met een gootje kunnen gebruikt worden door iedereen.
De koppeling Maingau - Fastned kostte eerder soms best wat tijd, dus verstandig om die alvast ruim van tevoren in huis te halen.4v4t4r schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:19:
4v4t4r schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:19:
[...]
Zoo te enthousiast hier haha.TerrorSource schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:23:
[...]
Same here 😎 pasjes liggen er al maanden en EV komt pas feb-maart
Wachten duur zolang en als je dan een pasje/sleutelhanger binnen krijg dan gelijk zo’n happy gevoel.
Dat jullie zolang kunnen wachten joh vind 1,5maand al te lang
Ik hou mezelf rustig met de voorpret van pasjes rn kms sparen 😁fevo-1190 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:00:
[...]
[...]
Zoo te enthousiast hier haha.
Wachten duur zolang en als je dan een pasje/sleutelhanger binnen krijg dan gelijk zo’n happy gevoel.
Dat jullie zolang kunnen wachten joh vind 1,5maand al te lang
En wat komt erna dan?4v4t4r schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:08:
[...]
Ik hou mezelf rustig met de voorpret van pasjes rn kms sparen 😁
Ja nou dat is mij dus nog nooit gebeurd, dat dat de reden was. Dat bedoelde ik met "ik ben telkens verbaasd hoe triest mensen zijn". Want blijkbaar zijn er mensen die serieus gaan zegggen 'haal je auto ff weg want die plek is van mij"...DeGroteMuis schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:42:
[...]
Ik ben dan een beetje een eikel. Als reden x is 'want dat is MIJN plek' inclusief bijbehorende toon, weet ik opeens niet meer hoe de auto werkt.Voor redenen als 'Want we moeten er straks even bij met een aanhanger' of zo, geen probleem. Kwestie van een beetje rekening met elkaar houden.
Exact. Daarom zeg ik: Iedereen parkeert uiteindelijk het liefst toch het dichst bij zichzelf voor de deur. En als iedereen dat doet, is er ook meestal niks aan de hand.Wij hebben de vaste plekken zonder echt geclaim, werkt prima! Hier in de straat parkeer ik zo min mogelijk op de 'vaste' plekken van buren. Die buren parkeren ook zelden bij mij voor de deur, alleen als de straat echt dicht staat wijken we uit naar de 'vaste' plekken. Werkt prima, eigenlijk allemaal een eigen plek (en de meeste tweede auto's voor gezinnen met een tweede ook), zonder echte rechten, maar ook zonder gekibbel. Ja, soms staat er visite op 'jouw' plekje, maar dat hoort erbij.
Ja, en zolang dat volgens de gemeente allemaal lastig is, dan leg ik voorlopig een mat neer. Behalve dat een gemeente-medewerker mij een keer gemaild heeft met ongeveer de boodschap "Ik ga niet zeggen dat het mag", heb ik ook nog nergens een officieel iets gezien dat het niet mag, dus we zien wel[...]
...En dat kabeltje kan dan ook nog in een mooi gootje liggen.
Dat lijkt me ook nog eens helemaal waar. Al is de gedachtegang waarschijnlijk dat een laadplek door de EV-rijders bezet is en dat dus een plek vrij maakt voor anderen. Ze missen alleen even het feit dat je niet altijd bij die laadpaal zal staan, en alsnog 9 van de 10 keer gewoon voor je eigen deur wil parkeren.Een aantal extra publieke laadplaatsen lijkt me in een stad als Utrecht, waar betaalbare parkeerplaatsen toch al niet in overschot aanwezig zijn juist meer last voor de buurt. Laadplekken zijn maar voor een deel van de auto's nuttig, parkeerplaatsen met een gootje kunnen gebruikt worden door iedereen.
Ben nu nog met een laadpaal bezig dus daar kan ik dan ook weer naar uitkijken
Dat laatste, want toen reden gewone mensen zoals ik nog niet in een EV (zo lang geleden is het alPrullenbak84 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:34:
- Had zijn vrouw een EV, of waren het gewon mensen die heel fel zijn op hun eigen auto voor hun eigen huis...
Wat hij precies letterlijk zei weet ik niet meer, maar in ieder geval dat het zijn plek was en dat ik daar dus niet mocht staan. Dat zijn vrouw over 5 minuten terug zou zijn kwam toen ik aangaf dat als het zijn plek was waarom zijn auto er dan niet stond.- Zei ie echt "je mag hier niet staan" of zei die "zou je 2 vakken verderop willen gaan staan, want..."? Want dat is ook al een verschil natuurlijk.
Ik ben een paar honderd meter verderop gaan staan (daar was ook nog een plekje vrij). Ik zat niet te wachten op krassen of deuken in de auto.
Het was in een woonwijk in een andere stad, ik woonde daar niet zelf.En dan doe je dat gewoon, omdat je buren bent (en omdat mijn auto toen ook meteen weer voor mijn eigen huis stond)
Precies mijn punt dus. Dit zogenoemde “claimgedrag” wat sommige mensen sowieso altijd al hadden, komt niet door ev’s en/of het al dan niet toestaan van een kabeltje over de stoepJeroenE schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:35:
[...]
Dat laatste, want toen reden gewone mensen zoals ik nog niet in een EV (zo lang geleden is het al
[...]
Wat hij precies letterlijk zei weet ik niet meer, maar in ieder geval dat het zijn plek was en dat ik daar dus niet mocht staan. Dat zijn vrouw over 5 minuten terug zou zijn kwam toen ik aangaf dat als het zijn plek was waarom zijn auto er dan niet stond.
Ik ben een paar honderd meter verderop gaan staan (daar was ook nog een plekje vrij). Ik zat niet te wachten op krassen of deuken in de auto.
[...]
Het was in een woonwijk in een andere stad, ik woonde daar niet zelf.
Misschien is dit gebruikelijk gedrag in Utrecht? Ik woon daar niet, dus ik heb geen idee. Misschien alleen in bepaalde wijken maar kleurt dit wel het beleid voor de hele gemeente?
Welnee. Die kan gewoon langs de stoeprand liggen, als mensen althans niet op de stoep parkeren.pmiddeld schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:16:
[...]
Tsja, maar dan ligt de kabel weer op de stoep en dat wilde je juist voorkomen.
Ik zeg ook niet dat het DUS met EV's heeft te maken, het kan echter wel het claimgevoel versterken bij die mensen.Prullenbak84 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:50:
[...]
Die trieste mensen zijn er inderdaad altijd al, en dat heeft DUS niks met EV's te maken.
Het was een voorbeeld hoe claimgedrag kan escaleren tot daadwerkelijk 24/7 een plek bezet houden 'omdat het zo enorm belangrijk is dat ik daar sta met mijn electrische auto want ik moet laden'.En dan haal je die pionnen toch gewoon weg?
Ik ken jouw situatie verder niet dus ik kan daar niet over oordelen. Maar ik kan het standpunt van de gemeente over claimgedrag prima volgen, zeker als er al weinig plekken zijn ben je al blij dat je een plek kan vinden in een (grote) stad. Waarom zou een ICE rijder een paar prima vrije plekken moeten laten schieten omdat er iemand zo nodig voor zijn eigen deur wilt laden?En hoe ben ik precies de buurt tot last als ik mijn auto in het vak dichtbij mijn huis zet? Dat deed ik altijd (het liefst) al, net als iedereen. Als ik mijn auto voor mijn eigen deur zet, blijven de plekken voor anderen hun eigen deur vrij voor die mensen, toch?
Iedereen kiest toch het vak het dichtst bij zijn huis, ongeacht of je nou een EV rijdt of niet? Ik zie dus echt gewoon niet wat er verder verandert, behalve dan dat erzo af en toe een kabeltje naar toe ligt.
Er zijn heel veel plaatsen in Nederland waar géén betaald parkeren geldt, waar iedereen zijn auto om de hoek kwijt kan of zelfs recht voor de deur. Natuurlijk ligt een kabelgoot op de Amsterdamse grachten wat minder voor de hand, maar op een stoep in de buitenwijk van Emmer Compascuum kan zoiets prima.
Uiteraard, dat zei ik ook "Dat zal in sommige buurten meer zijn dan andere.". Maar deze casus gaat volgens mij over de gemeente Utrecht, daar is de parkeerdruk in het algemeen wat hoger dan ECDDDikkiedik schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:38:
Wellicht zou het een goed idee zijn om zulke vragen niet alleen vanuit het eigen wat beperkte kader te bekijken.
Er zijn heel veel plaatsen in Nederland waar géén betaald parkeren geldt, waar iedereen zijn auto om de hoek kwijt kan of zelfs recht voor de deur. Natuurlijk ligt een kabelgoot op de Amsterdamse grachten wat minder voor de hand, maar op een stoep in de buitenwijk van Emmer Compascuum kan zoiets prima.
Ook lichtelijk irritant om 15-20 min te wachten met een irritant deuntje, dat moet echt beter kunnen!Wingie schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:54:
[...]
Ook die van mij is zojuist binnengekomen inclusief de kaarten. Heb al twee keer geladen middels de app werkt goed en beter nog dan met bijv. EINS. Alleen 1x allego helpdesk nodig gehad omdat paal na 5min laden in storing ging. Om hun te bereiken heb ik 15-20m moeten wachten met een zeer irritant wachtmuziekje ;-)
Maar wel beter dan Alperia in Noord Italië. Binnen 5 minuten iemand aan de lijn die vervolgens ruim een half uur te wachten terwijl ze maar niet voor elkaar krijgen om de paal vrij te schakelen. Gelukkig hebben die laadpalen al zelf een snoer eraan, ook voor AC. Dus niet de eigen laadkabel gelockt.
De app werkte al prima ja. Maar omdat Hachy eerder aangaf dat EnBW iets had gezegd over dat laadpassen voor NL pas later zouden komen, ook meteen even getest of de pas wel werkt op een NL laadpunt. Dat gaat prima dus, na 1 keer de QR code op de pas scannen.
Daar heb je dan weer helemaal gelijk in, al zijn er genoeg wijken in Utrecht waar geen parkeerproblemen zijn.Wolly schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:51:
[...]
Uiteraard, dat zei ik ook "Dat zal in sommige buurten meer zijn dan andere.". Maar deze casus gaat volgens mij over de gemeente Utrecht, daar is de parkeerdruk in het algemeen wat hoger dan EC
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
In order to avoid that the charging stations are used as long-term parking spaces, we will be introducing a blocking fee as an additional tariff component from November 2, 2020 . This means: From the fifth hour of connection time, with the currently reduced VAT rate (16%), an additional 9.75 cents are incurred for each additional minute, but a maximum of 11.70 euros per charging process (cost airbag).
Maakt AC-laden wel direct duurder als je de auto langer als 4 uur laat staan.
Vanaf 2 november 'vanaf het vijfde uur' aangesloten (dat lees ik als na 4 uur, maar die vraag staat nog uit bij EnBW) 9,75 cent per minuut strafkosten, om laadpaal blokkeren tegen te gaan.
Best lastig als de auto meer dan 4 uur erover doet om vol te laden. En dat is bij mij wel vaker...
Wel maximaal 11,70 strafkosten per sessie, dus geen rekeningen van 60 euro of meer als bij Maingau in theorie mogelijk is.
lekker bezig !! wel raar dat ik meer km's heb met minder fotos (2189 km met 903 fotos en 829 challenges)Bula schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:29:
2 mijlpalen!
Hoogste tijd om meer te gaan laden, maar met dat thuiswerken maak ik weinig km's![]()
[Afbeelding]
Wellicht heb ik meer mazzel met de 5km fotos?
Ik wil al een paar dagen mn Maingau pasje gebruiken (is ook een challenge 20kW) maar ben bang voor de boete na 4 uur (werk thuis, als er ineens een escalatie is kan ik de auto niet verzetten)
In December komt mn EV (nu PHEV) dan zal het verbruik wel hard gaan
Misschien heb je ook nog wat km's van Booking.com of andere partners...4v4t4r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:02:
[...]
lekker bezig !! wel raar dat ik meer km's heb met minder fotos (2189 km met 903 fotos en 829 challenges)
Wellicht heb ik meer mazzel met de 5km fotos?
Ik wil al een paar dagen mn Maingau pasje gebruiken (is ook een challenge 20kW) maar ben bang voor de boete na 4 uur (werk thuis, als er ineens een escalatie is kan ik de auto niet verzetten)
In December komt mn EV (nu PHEV) dan zal het verbruik wel hard gaan
Dat kan wat vertekenen.
Wellicht kun je eens kijken of je niet beter uit bent met een Plugsurfing voucher.
Voor mij is dit voordeliger want dan kan ik bij een Ecotap paal voor 0,33 laden, en volgens mij geen tijdsrestricties.
Nee nog geen andere partners. Heb 1 aankoop gedaan waar ik 10 km voor kreeg vanuit een challenge en de 85 km voor de aankoop moet ik nog krijgen.Bula schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:15:
[...]
Misschien heb je ook nog wat km's van Booking.com of andere partners...
Dat kan wat vertekenen.
Wellicht kun je eens kijken of je niet beter uit bent met een Plugsurfing voucher.
Voor mij is dit voordeliger want dan kan ik bij een Ecotap paal voor 0,33 laden, en volgens mij geen tijdsrestricties.
Ik vermoed dat ik maingau vooral ga gebruiken voor trips in duitsland en italie dus wil ook zeker weten dat die pas goed werkt maar ben het eens wellicht een paar plugsurfing vouchers kan geen kwaad!
Ja helaas wel, juist naar EnBW gegaan en Maingau niet meer gebruikt ivm 1ste keer laden fee van 50 Euro. (auto 01:30 geparkeerd en in de ochtend rond 11:00 opgehaald nog maar 85% vol). Je kunt dus je auto niet volladen zonder een boete te krijgen. Als ze dit nu doen bijv. 1uur nadat je auto vol zit snap ik het want dan hou je de paal bezet. Maar nu kun je hem dus niet om 20:00 neerzetten want dan moet je hem midden in de nacht weghalen.TerrorSource schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:14:
EnBW wordt iets duurder voor de laadpaal-plakkers als ik het goed begrijp:
In order to avoid that the charging stations are used as long-term parking spaces, we will be introducing a blocking fee as an additional tariff component from November 2, 2020 . This means: From the fifth hour of connection time, with the currently reduced VAT rate (16%), an additional 9.75 cents are incurred for each additional minute, but a maximum of 11.70 euros per charging process (cost airbag).
Maakt AC-laden wel direct duurder als je de auto langer als 4 uur laat staan.
Ik zal eens kijken of ik kan instellen laad maximaal 4 uur en dan kan auto gewoon blijven staan.
Test dit dan wel even met EnBW na 2 november, want volgens mij blijft de teller lopen zolang de kabel erin zit. Met EnBW kan je tenminste niet meer dan 11,70 erbovenop krijgen.Wingie schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:40:
[...]
Ja helaas wel, juist naar EnBW gegaan en Maingau niet meer gebruikt ivm 1ste keer laden fee van 50 Euro. (auto 01:30 geparkeerd en in de ochtend rond 11:00 opgehaald nog maar 85% vol). Je kunt dus je auto niet volladen zonder een boete te krijgen. Als ze dit nu doen bijv. 1uur nadat je auto vol zit snap ik het want dan hou je de paal bezet. Maar nu kun je hem dus niet om 20:00 neerzetten want dan moet je hem midden in de nacht weghalen.
Ik zal eens kijken of ik kan instellen laad maximaal 4 uur en dan kan auto gewoon blijven staan.
Ik heb twee weken geleden met mijn Shell pas bij de Shell geladen. De app weet dat meteen en je kan dan de sessie ook volgen en stoppen in de app. Werkt allemaal top.
De dag daarna geladen bij een ev-box.
En 1,5 week geleden ook nog even bij een mcDonalds. Allemaal met de Shell pas.
Nu een paar weken later, zie ik nog steeds alleen maar die 2e sessie in de app bij laadhistorie. Ik wist dat dat wel even kon duren, maar de sessie bij de Shell zelf had er nu toch zo langzamerhand wel in mogen staan? Zeker aangezien het wel realtime erin stond, maar daarna wekenlang niet. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het me uiteindelijk gekost heeft.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
kan me niet voorstellen. Heb geen Vattenfall (gelukkig denk ik dan nu) maar krijg van alle laadpasproviders die ik wel heb altijd een gedetailleerde specificatie, tot op de minuut en de kWh achter de komma.DDDikkiedik schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:27:
Ik vind dat sowieso niet altijd transparant. Ik kreeg vandaag een factuur van Vattenfall. Geen idee voor welke laadsessie(s). Geen datum of iets. Ik vind het heel onduidelijk.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Erg eenvoudig is het niet. Maar goed, ik betaal 28 ct per Kwh excl. btw en dat in het centrum van Utrecht dus daar ben ik verder niet ontevreden over.
Heb ik ook, een laadsessie bij Shell Tilburg van 2e week aug staat er nog niet op, allerlei obscure laders in Frankrijk (bij sommige is Shell héél goedkoop, lang leve chargeprice) van vorige week staan er direct bij. Fastned precies hetzelfde; kan maanden duren.Prullenbak84 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:17:
Even wat anders, aangezien dit topic ook over laadpassen en providers gaat
Ik heb twee weken geleden met mijn Shell pas bij de Shell geladen. De app weet dat meteen en je kan dan de sessie ook volgen en stoppen in de app. Werkt allemaal top.
De dag daarna geladen bij een ev-box.
En 1,5 week geleden ook nog even bij een mcDonalds. Allemaal met de Shell pas.
Nu een paar weken later, zie ik nog steeds alleen maar die 2e sessie in de app bij laadhistorie. Ik wist dat dat wel even kon duren, maar de sessie bij de Shell zelf had er nu toch zo langzamerhand wel in mogen staan? Zeker aangezien het wel realtime erin stond, maar daarna wekenlang niet. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het me uiteindelijk gekost heeft.
Ik kan er wel van slapen...
Haha ja ik lig er ook niet wakker van, maar vreemd is het wel. Zeker omdat het tijdens het laden meteen zichtbaar is in de app. Dan denk ik: Dan kan het een minuut later ook in het overzicht staan, toch? Maar dat zal wel aan mij liggen. En ik ben ook vooral gewoon benieuwdde telegraaf schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:37:
[...]
Heb ik ook, een laadsessie bij Shell Tilburg van 2e week aug staat er nog niet op, allerlei obscure laders in Frankrijk (bij sommige is Shell héél goedkoop, lang leve chargeprice) van vorige week staan er direct bij. Fastned precies hetzelfde; kan maanden duren.
Ik kan er wel van slapen...
Redelijk belachelijke termijnen wel, toch? Snap echt de reden daarvan niet.BarryH schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:26:
Reken op 4-6 weken
De markt is nog erg onvolwassen, het duurt soms een tijd voordat data wordt doorgegeven.Prullenbak84 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:53:
[...]
Redelijk belachelijke termijnen wel, toch? Snap echt de reden daarvan niet.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Met onvolwassen bedoel je dan "kinderachtig"?daemonix schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:54:
[...]
De markt is nog erg onvolwassen, het duurt soms een tijd voordat data wordt doorgegeven.
Dit zou ik dan op zich nog kunnen begrijpen, als ik alleen sessies mistte bij vreemde/andere partijen. Maar Shell hoeft geen data door te geven aan Shell toch? En de laadsessie was zichtbaar toen ie bezig was. Dus de data werd toen instant doorgegeven (zoals dat meestal gaat met data en computers enzo
Was toch al weer spannender dan ik gehoopt had:
Allego paal met redelijk tarief dus ik dacht Swoov app is wel handig. Sessie starten ging prima met de app. Kom ik terug met mijn twee kleine kinderen. Dus snel de sessie stoppen en gaan dacht ik. Zegt de App gewoon doodleuk: "het stoppen is mislukt" en bleef dit ook doen. En mijn kabel natuurlijk vast aan de paal.
Gelukkig kon ik de kabel aan de kant van de auto loskoppelen en resulteerde dit in dit geval ook voor het loskoppelen aan de paal.
Is het altijd zo dat loskoppelen aan de auto er voor zorgt dat die aan de paal kant ook los gaat? (en dan werkt dit grapje van @Verwijderd ook niet toch? https://e-drivers.com/de-...driver-laadpasspecialist/)
nu juiste topic
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
KEIGAAF dat stukje, ga ik zeker in gedachten houden...ice-T106 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:01:
Is het altijd zo dat loskoppelen aan de auto er voor zorgt dat die aan de paal kant ook los gaat? (en dan werkt dit grapje van @Verwijderd ook niet toch? https://e-drivers.com/de-...driver-laadpasspecialist/)
nu juiste topic
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Tenzij de software van de laadpaal er geen raad meer mee weet, of zelfs de actuator vast zit:ice-T106 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:01:
Lees hier al heel lang mee maar nu zelf een auto met een stekker.
Allego paal met redelijk tarief dus ik dacht Swoov app is wel handig. Sessie starten ging prima met de app. Kom ik terug met mijn twee kleine kinderen. Dus snel de sessie stoppen en gaan dacht ik. Zegt de App gewoon doodleuk: "het stoppen is mislukt" en bleef dit ook doen. En mijn kabel natuurlijk vast aan de paal.
Gelukkig kon ik de kabel aan de kant van de auto loskoppelen en resulteerde dit in dit geval ook voor het loskoppelen aan de paal.
nu juiste topic
YouTube: Eric repareert een kapotte laadpaal | Wegenwacht vlog
conclusie; de anwb kan je wel helpen.
Mijn ervaring met openbare langzaamladers is minimaal (1x een uurtje gebruikt op 50K km), maar bij een hotel welke ik vaak gebruik onderweg moest inderdaad de paal een keer helemaal stroomloos om paalzijde te ontkoppelen. De auto was al los. Kleine moeite voor het hotel om die groep er even af te zetten, maar bij een openbare paal is dat niet zo maar even gefixed lijkt me.ice-T106 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:01:
nu juiste topic
Kwestie van een belletje naar de klantenservice waarvan die paal is. Maar ja, wel 2-3 minuten verder minimaal dan.de telegraaf schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:53:
[...]
maar bij een openbare paal is dat niet zo maar even gefixed lijkt me.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Volgens mij is het ook belangrijk in welke volgorde je (los)koppelt. Ten minste die instructies kreeg ik mee met de deelauto (een Renault Zoe): bij koppelen éérst in de auto dan in de paal. Bij loskoppelen éérst de paal los dán de auto. Aan het begin deed ik maar wat, maar met die instructies is het eigenlijk niet meer fout gegaan. Alhoewel, bij de Zoe kwam ik er na een regenachtige avond vol met zwarte magie en cryptische foutmeldingen erachter dat de deur dicht moet zijn bij het starten van de sessie dus dat soort factoren kunnen ook van belang zijnice-T106 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:01:
nu juiste topic
"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock
[ Voor 98% gewijzigd door DDDikkiedik op 24-09-2020 19:59 ]
Ik wilde het nu dus ook en "juiste" volgorde doen maar kan de sessie op de paal niet stoppen via de app, en dus daar niet eerst los halen. Was eigenlijk aangenaam verrast dat de "verkeerde" volgorde nu juist het probleem oploste en ik de kabel vanzelf los kwam bij de paal.Sheean schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:57:
[...]
Volgens mij is het ook belangrijk in welke volgorde je (los)koppelt. Ten minste die instructies kreeg ik mee met de deelauto (een Renault Zoe): bij koppelen éérst in de auto dan in de paal. Bij loskoppelen éérst de paal los dán de auto. Aan het begin deed ik maar wat, maar met die instructies is het eigenlijk niet meer fout gegaan. Alhoewel, bij de Zoe kwam ik er na een regenachtige avond vol met zwarte magie en cryptische foutmeldingen erachter dat de deur dicht moet zijn bij het starten van de sessie dus dat soort factoren kunnen ook van belang zijn.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
De auto pakt 12000 W en de sauna 9k W. Mijn huis is 3x25A en de loadbalancer doet op zich zijn werk goed, max 15k Watt en soms 17k Watt. Echter duurt het 2/3 seconden voor hij gaat loadbalancen. Gisteren stonden zowel sauna als auto aan. Als de sauna eenmaal warm is gaat hij in interval stroom vragen, om de 3/4 minuten. Op het moment dat hij stroom gaat trekken zie ik op mijn meetapp dat het stroomverbruik 2 seconden rond de 20k Watt zit.
Kan dit kwaad? Want na die 2./3 sec gaat hij netjes naar beneden. Maar in een uur tijd gaat hij dus een keer of 10 heel kort even naar 20k watt.
Dit lijkt me wel een interessante oplossing voor veel gemeentes. Geen verrommeling van de openbare ruimte, iedereen een laadmogelijkheid en geen vaste plekken die alleen voor EV’s of ICE’s zijn.
Bron: Trouw
Lang leve de revolutie!
Wie neemt het initaitief!?
Wel een omslachtig systeem, de gebruiker moet zelf een laadpaal meenemen om te kunnen opladen: zie dit filmpje op CleanTechnica. Heb je zo meteen niet alleen een dozijn laadpassen mee in de auto, maar ook laadpalen.buz schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:00:
In Londen gaat een startup elektrische laadpalen onder de grond installeren.
Dit lijkt me wel een interessante oplossing voor veel gemeentes. Geen verrommeling van de openbare ruimte, iedereen een laadmogelijkheid en geen vaste plekken die alleen voor EV’s of ICE’s zijn.
Bron: Trouw
Lang leve de revolutie!![]()
Wie neemt het initaitief!?
In de UK wordt/is het verplicht om nieuwe huizen (in ieder geval met oprit) te voorzien van laadpaal. Dat is ook een stap verder dan we hier zijn.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Die Trojan ziet er ook uit als een soort stoepcontact dat je ontgrendelt met de lans (laadpaal). Minder fout- en onderhoudsgevoelig dan een complete laadpaal die in de grond verzonken wordt, maar idd, zelf altijd een lans meenemen is ook niet ideaal.Sheean schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:08:
[...]
Wel een omslachtig systeem, de gebruiker moet zelf een laadpaal meenemen om te kunnen opladen: zie dit filmpje op CleanTechnica. Heb je zo meteen niet alleen een dozijn laadpassen mee in de auto, maar ook laadpalen.Is een Stoepcontact toch een wat praktischere oplossing.
En toch juich ik het wel toe, net als dat stopecontact. Goed dat er startups zijn die nadenken over een handigere methode dan om de 2 plekken zo'n relatief lompe paal die er altijd het straatbeeld staat te vervuilen
Zo’n stoepcontact is ook een goed idee.
Ook geen verrommeling van de openbare ruimte.
En het mooie is dat elke normale plek ook een laadplek kan (!) zijn.
Dat stoepcontact (goeie naam ook!) is wel mooi spul, hoor. Alleen zou ik de eerste keren bang zijn dat mijn kabel klem komt, of een rare bocht moet maken.Sheean schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:08:
[...]
Wel een omslachtig systeem, de gebruiker moet zelf een laadpaal meenemen om te kunnen opladen: zie dit filmpje op CleanTechnica. Heb je zo meteen niet alleen een dozijn laadpassen mee in de auto, maar ook laadpalen.Is een Stoepcontact toch een wat praktischere oplossing.
Ja, een kleine ronde uitsparing die dubbel zo breed is wekt meer vertrouwen dan die relatief smalle sleuf. Plus het ding kan beter aan de straatkant liggen dan tegen een gebouw, zo loopt het snoer nog over de stoep. Plus het stopcontact blijft altijd droog, want duikerklok principe gaat niet helemaal op voor condens, slush van smeltende sneeuw of bij hard sluiten om wat voorbeelden te noemen. Plus bij neerslag een deksel van nat metaal zonder antislip, garantie op uitglijdende voetgangers en een claim aan je broek.Prullenbak84 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:31:
[...]
Dat stoepcontact (goeie naam ook!) is wel mooi spul, hoor. Alleen zou ik de eerste keren bang zijn dat mijn kabel klem komt, of een rare bocht moet maken.
Maar geen dingen die onmogelijk zijn om op te lossen lijkt me.
De meest praktische en weggewerkte oplossing is een paal die gewoon uit de grond komt.
Ik snap het probleem echter niet met laadpalen die hier en daar staan. Dat vervuilt het zicht toch een stuk minder dan al die auto's die er meestal staan. Verder is het zo ook herkenbaar waar de laadpunten zijn, want bij die verzonken oplossingen moet je dat weer apart gaan doen. Voor wie thuis op de stoep een aansluitpunt wil, kan dat natuurlijk wel een mooie oplossing zijn.
In lantaarnpalen verwerken, vind ik overigens een nog veel slimmere oplossing. (of gewoon een laadpaal met een lamp erop)
Daar kan ik je enkel groot gelijk in geven, al heb ik die oplossing nog nergens gezien. Lantaarnpalen staan er toch al, dus wanneer je dan 2 dingen kan combineren, dan is dat mooi meegenomen.Prullenbak84 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:51:In lantaarnpalen verwerken, vind ik overigens een nog veel slimmere oplossing. (of gewoon een laadpaal met een lamp erop)
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Volgens mij kwam er pas in dit topic nog een post voorbij over een engelse gemeente die dit had.GORby schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:54:
[...]
Daar kan ik je enkel groot gelijk in geven, al heb ik die oplossing nog nergens gezien. Lantaarnpalen staan er toch al, dus wanneer je dan 2 dingen kan combineren, dan is dat mooi meegenomen.
Aan de andere kant kun je wellicht ook de laadpalen gewoon voor een lantaarnpaal plaatsen. Hoeveel rommeliger kan een straatbeeld daar nou eigenlijk van worden, en hoeveel geeft dat dan?
Voor minder mobiele mensen is die Trojan weer handiger ja.GORby schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:48:
Wat het uiterlijk betreft is dat stoepcontact zeker een heel mooie oplossing. Gebruiksvriendelijk zou ik het niet noemen, aangezien je je moet bukken om je kabel in te pluggen. Voor wie minder mobiel is, of zelfs gewoon wat ouder, is dat niet altijd haalbaar.
De meest praktische en weggewerkte oplossing is een paal die gewoon uit de grond komt.
Ik snap het probleem echter niet met laadpalen die hier en daar staan. Dat vervuilt het zicht toch een stuk minder dan al die auto's die er meestal staan. Verder is het zo ook herkenbaar waar de laadpunten zijn, want bij die verzonken oplossingen moet je dat weer apart gaan doen. Voor wie thuis op de stoep een aansluitpunt wil, kan dat natuurlijk wel een mooie oplossing zijn.
Nederland wil ICE-vrij zijn over 10 -20 jaar. Dan zou je denken alle plekken moeten een laadmogelijkheid hebben. Dan is herkenbaarheid geen issue meer. Plus met een duidelijk bord nu ook al niet.
Een voorbeeld tegen palen: Ook fileparkeerplekken moeten straks een laadoptie hebben. Laadzuilen hebben over het algemeen 2 aansluitingen, dus bij fileparkeren logisch om die tussen 2 parkeerplekken in te plaatsen. Als je kijkt hoe vaak de ouderwetse parkeermeters omver gereden worden, gaat dat flink wat schade geven, tenzij je ze verder van de straat af zet en dus voetganger ruimte inpikt.
Ja, top oplossing. Maar... Wel als aanvullende optie. Om voor mezelf te praten: Bij mij voor de deur ligt een eenrichtingsverkeer straat. Smal, 30, aan 1 kant lantaarnpalen. In dit deel van de straat passen ongeveer 8 auto's aan de overkant, aan mijn kant 9. Alleen aan de overkant staan 3 lantaarnpalen. Dat betekent dat hoe dan ook 9 plekken niet zouden kunnen laden als er alleen laadpunten in/aan lantaarnpalen komen, want er mag geen kabel over de weg. En dan noem ik nog niet de plekken precies tussen 2 lantaarnpalen. Die redden het niet met een gemiddelde laadkabel. Een stukje verderop nog erger: 8 plekken aan de kant zonder lantaarnpalen, 0 aan de kant met. Voor mij niet meteen de ramp, want de eGolf staat meestal aan de overkant op een paar meter van de lantaarnpaal, maar als straks iedereen aan de EV moet...Prullenbak84 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:51:
Ik zie ook helemaal het probleem van palen niet, hoor! Veel gemeenten zetten alle wijken en parkeerplaatsen vol met paaltjes en dingen. Maar goed, neemt niet weg dat dit er wel mooi uit ziet
In lantaarnpalen verwerken, vind ik overigens een nog veel slimmere oplossing. (of gewoon een laadpaal met een lamp erop)
Landelijk beleid qua laadpalen wat aansluit op de geplande / gewenste toename van EVs zou inderdaad enorm helpen.PeterZ(on) schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:58:
Ik denk dat het grootste probleem in deze het ontbreken van landelijk beleid is. Men wil wel dat iedereen een EV koopt i.p.v. een ICE maar enig beleid hoe deze geladen moeten worden ontbreekt en laat het maar aan de markt en lokale bestuurders over. Dat wordt dus een samenraapsel van oplossingen en schept geen duidelijkheid voor de automobilist als die buiten zijn vertrouwde omgeving komt.
hahahah die reacties zijn ouderwets goedknakworst schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:57:
https://www.iex.nl/Nieuws...eke-palen-overbelast.aspx
Lees ook vooral de reacties. Prettig weekend!
Jij gaat er blijkbaar vanuit dat elke auto dagelijks aan een laadpaal moet hangen?DeGroteMuis schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:54:
Ja, top oplossing. Maar... Wel als aanvullende optie. Om voor mezelf te praten: Bij mij voor de deur ligt een eenrichtingsverkeer straat. Smal, 30, aan 1 kant lantaarnpalen. In dit deel van de straat passen ongeveer 8 auto's aan de overkant, aan mijn kant 9. Alleen aan de overkant staan 3 lantaarnpalen. Dat betekent dat hoe dan ook 9 plekken niet zouden kunnen laden als er alleen laadpunten in/aan lantaarnpalen komen, want er mag geen kabel over de weg. En dan noem ik nog niet de plekken precies tussen 2 lantaarnpalen. Die redden het niet met een gemiddelde laadkabel. Een stukje verderop nog erger: 8 plekken aan de kant zonder lantaarnpalen, 0 aan de kant met. Voor mij niet meteen de ramp, want de eGolf staat meestal aan de overkant op een paar meter van de lantaarnpaal, maar als straks iedereen aan de EV moet...
Helemaal waar. Ik vind het ongelofelijk dat er vanuit de staat zo gepusht wordt om elektrisch te gaan rijden, met subsidies en alles, en dat gemeenten dit haast wel tegen lijken te willen houden. Heel frustrerend...PeterZ(on) schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:58:
Ik denk dat het grootste probleem in deze het ontbreken van landelijk beleid is. Men wil wel dat iedereen een EV koopt i.p.v. een ICE maar enig beleid hoe deze geladen moeten worden ontbreekt en laat het maar aan de markt en lokale bestuurders over. Dat wordt dus een samenraapsel van oplossingen en schept geen duidelijkheid voor de automobilist als die buiten zijn vertrouwde omgeving komt.
Als aanvulling, of juist als eerste stap. Stel dat die lantaarnpalen allemaal ineens oplaadpunten zouden zijn, dat is toch al een aardig begin?DeGroteMuis schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:54:
[...]
[...]
Ja, top oplossing. Maar... Wel als aanvullende optie. Om voor mezelf te praten: Bij mij voor de deur ligt een eenrichtingsverkeer straat. Smal, 30, aan 1 kant lantaarnpalen. In dit deel van de straat passen ongeveer 8 auto's aan de overkant, aan mijn kant 9. Alleen aan de overkant staan 3 lantaarnpalen. Dat betekent dat hoe dan ook 9 plekken niet zouden kunnen laden als er alleen laadpunten in/aan lantaarnpalen komen, want er mag geen kabel over de weg. En dan noem ik nog niet de plekken precies tussen 2 lantaarnpalen. Die redden het niet met een gemiddelde laadkabel. Een stukje verderop nog erger: 8 plekken aan de kant zonder lantaarnpalen, 0 aan de kant met. Voor mij niet meteen de ramp, want de eGolf staat meestal aan de overkant op een paar meter van de lantaarnpaal, maar als straks iedereen aan de EV moet...
nee, maar wel dat over een jaar of...laten we zeggen 20 alle parkeerplekken ook laadplekken zijn. Zij het met een paal, een lantaarnpaal, een stoepcontact, inductie, van alles.Wolly schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:14:
[...]
Jij gaat er blijkbaar vanuit dat elke auto dagelijks aan een laadpaal moet hangen?
Ah..dus je praat over een termijn van 20 jaar. Lijkt mij voor een overheid wel lastig om daar nu al op te anticiperen, voor je het weet investeer je in zaken die rond die tijd overbodig zijn.Prullenbak84 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:19:
[...]
nee, maar wel dat over een jaar of...laten we zeggen 20 alle parkeerplekken ook laadplekken zijn. Zij het met een paal, een lantaarnpaal, een stoepcontact, inductie, van alles.
Misschien heb ik iets gemist, maar laadpalen kan je toch redelijk makkelijk aanvragen bij de gemeente? En de laadpalen die ik in de buurt zie zijn zelden allemaal bezet?Prullenbak84 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:16:
[...]
Helemaal waar. Ik vind het ongelofelijk dat er vanuit de staat zo gepusht wordt om elektrisch te gaan rijden, met subsidies en alles, en dat gemeenten dit haast wel tegen lijken te willen houden. Heel frustrerend...
Jij gaat er blijkbaar vanuit dat 25EVs genoeg hebben aan zes laadplekken? Iedereen aan de EV, de gemiddelde kabellengte is net genoeg voor 2 plekken per lantaarnpaal, 8+9+8 plekken totaal, 3 lantaarnpalen waar je ook bij mag parkeren. Nee, dat gaat niet passen in mijn straat. Maar wat @Prullenbak84 zegt: Een prima begin!Wolly schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:14:
[...]
Jij gaat er blijkbaar vanuit dat elke auto dagelijks aan een laadpaal moet hangen?
100% eens!Prullenbak84 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:17:
Als aanvulling, of juist als eerste stap. Stel dat die lantaarnpalen allemaal ineens oplaadpunten zouden zijn, dat is toch al een aardig begin?
Tweede duimpje, zo moet het worden vind ik.Prullenbak84 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:19:
nee, maar wel dat over een jaar of...laten we zeggen 20 alle parkeerplekken ook laadplekken zijn. Zij het met een paal, een lantaarnpaal, een stoepcontact, inductie, van alles.
[ Voor 103% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:53 ]
Openbare palen wel inderdaad. Maar ik vind dat gemeenten ook meer mee moeten denken over semi-publieke punten (met een verlengde aansluiting of, mogelijkheden tot kabels door de stoep). We worden tenslotte ook allemaal geacht om zonnepanelen te kopen en van t gas af te gaan (dat heb/ben ik trouwens al, én ik heb een ev maar het eerste beetje medewerking van de gemeente moet ik nog krijgen)Wolly schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:24:
[...]
Misschien heb ik iets gemist, maar laadpalen kan je toch redelijk makkelijk aanvragen bij de gemeente? En de laadpalen die ik in de buurt zie zijn zelden allemaal bezet?
Precies een van de punten die genoemd worden (door @PeterZ(on) ), het ontbreken van een duidelijk landelijk beleid. De mate waarin de gemeenten voorzien in laadpunten en de snelheid waarmee dat gebeurt verschilt nogal.Wolly schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:24:
Misschien heb ik iets gemist, maar laadpalen kan je toch redelijk makkelijk aanvragen bij de gemeente? En de laadpalen die ik in de buurt zie zijn zelden allemaal bezet?
Een vriendin van me, slecht ter been, woont in Arnhem, rijdt een PHEV. Wil graag laden aan een laadpaal, want geen gekneus met snoeren door de brievenbus, ellende met de buren over snoeren over de stoep en zo. En toch schoner rijden. Ongeveer 240 meter hemelsbreed, maar 350+ meter lopend verderop staat al een laadpaal die zelden bezet is. Sorry, er is al een laadpaal binnen 250 meter die nog niet de minimale bezettingsgraad heeft voor een extra laadpunt, dus pech. Slecht ter been mevrouw? Sorry, richtlijnen geven aan 250 meter...
Dan nog doorlooptijden die van gemiddeld 12 weken naar gemiddeld 39-40 weken uiteen lopen (https://www.bnnvara.nl/ka...en-verschilt-per-gemeente)
Op dit moment heb ik ook nog niet te klagen, plek genoeg met 2 EVs, 1 PHEV en 4 laadpunten in de wijk. Maar aanvragen in het hele land simpel en ook nog enigszins tijdig? Nee, niet bepaald mee eens.
Wat voor beleid verwacht je dan? Een maximale loopafstand in meters? Een termijn waarop de paal gerealiseerd kan worden hangt schijnbaar ook af van het recht van bezwaren van buurtbewoners, wou je dat recht ontzeggen? Hoe zit het met levertijden van die palen?DeGroteMuis schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:45:
[...]
Precies een van de punten die genoemd worden (door @PeterZ(on) ), het ontbreken van een duidelijk landelijk beleid. De mate waarin de gemeenten voorzien in laadpunten en de snelheid waarmee dat gebeurt verschilt nogal.
Maatwerk is bij de overheid altijd moeilijk, in die situatie is het wellicht niet de beste keuze om voor een PHEV te kiezen op dit moment.Een vriendin van me, slecht ter been, woont in Arnhem, rijdt een PHEV. Wil graag laden aan een laadpaal, want geen gekneus met snoeren door de brievenbus, ellende met de buren over snoeren over de stoep en zo. En toch schoner rijden. Ongeveer 240 meter hemelsbreed, maar 350+ meter lopend verderop staat al een laadpaal die zelden bezet is. Sorry, er is al een laadpaal binnen 250 meter die nog niet de minimale bezettingsgraad heeft voor een extra laadpunt, dus pech. Slecht ter been mevrouw? Sorry, richtlijnen geven aan 250 meter...
Uhh..Dan nog doorlooptijden die van gemiddeld 12 weken naar gemiddeld 39-40 weken uiteen lopen (https://www.bnnvara.nl/ka...en-verschilt-per-gemeente)
In je Kassa artikel worden 5 gemeenten genoemd die er 9 maanden over zouden doen. Een snelle check levert op dat dit inmiddels voor 4 gemeenten is achterhaald.De meeste gemeentelijke websites geven aan dat er 18 weken zit tussen het aanvragen en plaatsen van de laadpaal
In Bergen op Zoom inderdaad 18 weken (waarvan 6 weken de wettelijke bezwaartermijn)
In Uitgeest en Castricum is dat inmiddels 5 maanden.
De meeste gemeenten hanteren een termijn van 18 weken, dit vind ik niet exorbitant lang. Je kan de aanvraag al in gang zetten zodra je de koop hebt gesloten (of het lease contract heb getekend).Op dit moment heb ik ook nog niet te klagen, plek genoeg met 2 EVs, 1 PHEV en 4 laadpunten in de wijk. Maar aanvragen in het hele land simpel en ook nog enigszins tijdig? Nee, niet bepaald mee eens.
Daarnaast hoef je waarschijnlijk niet elke dag te laden dus het leed zal toch wel te overzien zijn?
Die krijg je al thuisgestuurd, dat zijn extra passen die je kunt bestellen. Je moet er alleen nog tegoed opzetten.PeterZ(on) schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:05:
Even een vraag over de KiWhi pas. Ik heb daar vanmorgen een KiWhi account aangemaakt en €19 betaald maar krijg je de pas nu ook automatisch thuis gestuurd, of moet je die separaat bestellen want ik zie dat je ook passen kunt aanvragen voor €6 per stuk?
Thnx. Daar ging ik ook al vanuit maar twijfelde toen ik zag dat je ook passen kan bestellen terwijl er bij optie zonder abo maar 1 pas mogelijk is. Is dat tegoed is dan die €19 of komt dat er nog extra bij?wortelsoft schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:21:
[...]
Die krijg je al thuisgestuurd, dat zijn extra passen die je kunt bestellen. Je moet er alleen nog tegoed opzetten.
Het aanvragen is niet echt duidelijk. Zo staat er op de aanvraagpagina al Pays-Bas ingevuld maar moet je toch nog bij postcode 99999 invullen. Benieuwd hoe snel ik deze binnen heb.
Je moet er nog 20 euro opzetten, je moet bij de straat je postcode erbij zetten. Als dat gebeurt is dan heb je binnen paar dagen je pas binnen. De site is voor buitenlanders wat lastig opgezet, maar ze doen hun best.PeterZ(on) schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:36:
[...]
Thnx. Daar ging ik ook al vanuit maar twijfelde toen ik zag dat je ook passen kan bestellen terwijl er bij optie zonder abo maar 1 pas mogelijk is. Is dat tegoed is dan die €19 of komt dat er nog extra bij?
Het aanvragen is niet echt duidelijk. Zo staat er op de aanvraagpagina al Pays-Bas ingevuld maar moet je toch nog bij postcode 99999 invullen. Benieuwd hoe snel ik deze binnen heb.
Daarna maar emailadres opgezocht en mijn probleem gemeld. Ik kreeg binnen paar uur mailtje terug met daarin: [ChargePoint Support] Re: Please Call for Further Assistance - Please Call for Further Assistance - Unable to charge at Allego en dat mijn ticket daarmee was opgelost.
Zou graag via hun laden omdat me dat 6 ct per kwh scheelt.
yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today....
Ja eens, anders moeten ze bij al die ondergrondse dingen weer vlaggetjes gaan plaatsen zodat je ze als vreemdeling nog kunt vinden als je een laadpunt zoekt.Prullenbak84 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:51:
Ik zie ook helemaal het probleem van palen niet, hoor! Veel gemeenten zetten alle wijken en parkeerplaatsen vol met paaltjes en dingen. Maar goed, neemt niet weg dat dit er wel mooi uit ziet
Ja, de reacties geven een mooi beeld van de diversiteit en vooral onwetendheid in onze samenleving.knakworst schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:57:
https://www.iex.nl/Nieuws...eke-palen-overbelast.aspx
Lees ook vooral de reacties. Prettig weekend!
Maar de overbelaste laadpalen onderstrepen mijn betoog van het verdienmodel van de laadpaalaanbieders. Op een overbelaste paal worden enorme marges gerealiseerd doordat de meeste kosten vast zijn, de laadpaal snel is terugverdiend en kostprijs stroom soms zelfs negatief is.
Klop aanvragen is makkelijk, maar dan....Wolly schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:24:
Als de aanvraag niet wordt afgewezen kan het zomaar een jaar duren voor er iets gebeurd.
Mijn wijkje had 1 laadpaal waar 2 hybrids regelmatig moesten laden, daarmee is zo'n paal eigenlijk al redelijk bezet want beide thuis vanaf ca. 18u en dan uiteraard laden. Vervolgens ca. 6 EV er bij waarvan deel overdag kan laden. Extra paal aangevraagd, die staat er nu na een jaar ongeveer, maar inmiddels wel ca. 15 EV die hier regelmatig willen laden, dus tijd voor de volgende aanvraag. Waarna over een jaar de geschiedenis zich wel weer zal herhalen.
Gelukkig heb ik ook een laadpunt op de oprit
Verschild, zeker toen er nog veel Type1 autos rond reden (daar zit de kabel niet vergrendeld in de auto) was het een verplichting in veel tenders om de paal kant te locken. Nu verschuift dat langzaam precies om deze reden. De man in de ANWB/onderhouds bus is ook niet gratis namelijk.ice-T106 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:01:
nu juiste topic
(ook @Inspired )PeterZ(on) schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:16:
[...]
Topsite die electromaps, waarvoor dank, daar staan veel meer laders op dan ik bijvoorbeeld op Chargemap of Goingelectric zie staan.
Om niet zelf het wiel uit te vinden, welke laadpassen moet je hebben om uit de voeten te kunnen in Spanje. Hoewel ik geen voorstander ben van apps maar zijn er die je echt moet hebben?
Sorry, I was onderweg (in Spanje), dus zie dit nu pas.
Ik hoop dat ik niet te laat ben.
Veel punten in Spanje kan (of moet) je met apps starten en hoef je geen pas voor te hebben.
Apps:
-Electromaps dus (daar kan je ook aan aantal gratis laadpunten mee activeren en ook betaalde zoals bv bij treinstation Malaga)
-Easy Charger (22kW Type2 20ct, 43kW Type2 en 50kW Chademo & CCS 30ct)
-Fenie Energia (veel gratis laadpunten)
-Honest Charging (redelijk aantal gratis laadpunten)
-Iberdrola (30ct meestal)
-Ibil Repsol (duurder)
-JuicePass Endesa (35ct meestal)
-Moviltik (gratis laadpunten regio Valencia)
-Wenea (is nog flink het netwerk ah opbouwen. Wij betaalden 29ct ergens mid Spanje)
Let op!
Electromaps heeft de meeste Spaanse punten maar niet alle. Heel soms staat er een wel in Chargemap of PlugShare of ABRP, of kom je hem tegen in bv de Iberdrola app.
Dit komt omdat er veel bijgebouwd wordt momenteel, wat zeer positief is.
Er zijn al zoveel meer laadpunten dan vorig jaar!
Ik meld missende laadpunten aan in Electromaps, want dat is echt de one-app-to-rule-them-all in Spanje.
A Better Routeplanner kan je niet volledig vertrouwen. Het is als basis een aardige start, maar veel punten staan er niet in en vaak staan defecte of inactieve punten erin. Zorg dus dat je die controleert met een andere app.
En, wat ik al eerder heb gezegd:
Zorg dat je zodra je Catalonië inrijdt bij een gemeente die een gratis laadpaal heeft (de meeste gemeentes in Catalonië(!)) een gratis laadpas ophaalt. Die kan je dan in heel Catalonië en een groot deel van Valencia en sommige andere gratis laders zoals van Honest Charging gebruiken!!!!
Naast de Catalonië pas heb ik alleen een Ibil pas, maar die gebruikt ik vrijwel nooit.
@Hachy Misschien iets voor jouw site: een Spanje pagina?
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler
Reuze bedankt voor je uitgebreide reactie en is zeker niet te laat. Het plan is pas om de tweede helft van oktober te gaan maar gezien alle oplopende positieve tests en toenemende oranje/rood kleurende gebieden is het maar de vraag of het verstandig is om dan te gaan.birdibird schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:09:
[...]
(ook @Inspired )
Sorry, I was onderweg (in Spanje), dus zie dit nu pas.
Ik hoop dat ik niet te laat ben.
Veel punten in Spanje kan (of moet) je met apps starten en hoef je geen pas voor te hebben.
Apps:
-Electromaps dus (daar kan je ook aan aantal gratis laadpunten mee activeren en ook betaalde zoals bv bij treinstation Malaga)
-Easy Charger (22kW Type2 20ct, 43kW Type2 en 50kW Chademo & CCS 30ct)
-Fenie Energia (veel gratis laadpunten)
-Honest Charging (redelijk aantal gratis laadpunten)
-Iberdrola (30ct meestal)
-Ibil Repsol (duurder)
-JuicePass Endesa (35ct meestal)
-Moviltik (gratis laadpunten regio Valencia)
-Wenea (is nog flink het netwerk ah opbouwen. Wij betaalden 29ct ergens mid Spanje)
Let op!
Electromaps heeft de meeste Spaanse punten maar niet alle. Heel soms staat er een wel in Chargemap of PlugShare of ABRP, of kom je hem tegen in bv de Iberdrola app.
Dit komt omdat er veel bijgebouwd wordt momenteel, wat zeer positief is.
Er zijn al zoveel meer laadpunten dan vorig jaar!
Ik meld missende laadpunten aan in Electromaps, want dat is echt de one-app-to-rule-them-all in Spanje.
A Better Routeplanner kan je niet volledig vertrouwen. Het is als basis een aardige start, maar veel punten staan er niet in en vaak staan defecte of inactieve punten erin. Zorg dus dat je die controleert met een andere app.
En, wat ik al eerder heb gezegd:
Zorg dat je zodra je Catalonië inrijdt bij een gemeente die een gratis laadpaal heeft (de meeste gemeentes in Catalonië(!)) een gratis laadpas ophaalt. Die kan je dan in heel Catalonië en een groot deel van Valencia en sommige andere gratis laders zoals van Honest Charging gebruiken!!!!
Naast de Catalonië pas heb ik alleen een Ibil pas, maar die gebruikt ik vrijwel nooit.
@Hachy Misschien iets voor jouw site: een Spanje pagina?
Ik ga je info eerst maar eens rustig doornemen wat voor mij van toepassing is langs de kust richting Alicante. Maar ik heb al wel direct een vraag, waar kun je die gratis kaart in Catalonie ophalen? Kan dat bij een benzine station of in het gemeentehuis en moet je daar een afspraak voor maken?
Op dit moment heb ik een voorlopige route samengesteld met twee overnachtingen, en niet onbelangrijk, van de 15 laadstops die ik voorlopig heb gepland zijn er 9 gratis. Conclusie, met de Ioniq naar Spanje moet goed te doen zijn. Als het zover is zal ik er hier verslag van doen.
Zoals ik hierboven al zei: Bij de gemeente inderdaad. Maar soms ook bij iets anders zoals een hotel om de hoek. Als je in Electromaps naar de commentaren kijkt kan je dat vaak vinden.PeterZ(on) schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:59:
[...]
Reuze bedankt voor je uitgebreide reactie en is zeker niet te laat. Het plan is pas om de tweede helft van oktober te gaan maar gezien alle oplopende positieve tests en toenemende oranje/rood kleurende gebieden is het maar de vraag of het verstandig is om dan te gaan.
Ik ga je info eerst maar eens rustig doornemen wat voor mij van toepassing is langs de kust richting Alicante. Maar ik heb al wel direct een vraag, waar kun je die gratis kaart in Catalonie ophalen? Kan dat bij een benzine station of in het gemeentehuis en moet je daar een afspraak voor maken?
Op dit moment heb ik een voorlopige route samengesteld met twee overnachtingen, en niet onbelangrijk, van de 15 laadstops die ik voorlopig heb gepland zijn er 9 gratis. Conclusie, met de Ioniq naar Spanje moet goed te doen zijn. Als het zover is zal ik er hier verslag van doen.
(offtopic: Over de code oranje/rood: let wel dat dat een codering is van Nederland, en vaak helaas politiek gekleurd. Het heeft niet altijd te maken met de realiteit hier in Spanje en de reële statistieken. Zeker in de dunner bevolkte gebieden zijn er vrijwel geen zieken en doden. pm me als je daar meer over wilt weten)
edit: De gratis laadpunten in Catalonie zijn soms wel, maar vaak ook niet 50kW laders nml Type2 22kW. Let daar op, want anders zal bij jouw Ionic het wat langer laden zijn dan bij mijn Zoe....
(hoewel de koffie met tostada en de goedkope lunch menu's prima zijn in de vaak schattige dorpjes!)
[ Voor 8% gewijzigd door birdibird op 25-09-2020 20:54 ]
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler
Ik had gemeente opgevat als de plaats en niet als het gemeentehuis maar de tip voor de commentaren is een goede, die ga ik eens doornemen.birdibird schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:44:
[...]
Zoals ik hierboven al zei: Bij de gemeente inderdaad. Maar soms ook bij iets anders zoals een hotel om de hoek. Als je in Electromaps naar de commentaren kijkt kan je dat vaak vinden.
(offtopic: Over de code oranje/rood: let wel dat dat een codering is van Nederland, en vaak helaas politiek gekleurd. Het heeft niet altijd te maken met de realiteit hier in Spanje en de reële statistieken. Zeker in de dunner bevolkte gebieden zijn er vrijwel geen zieken en doden. pm me als je daar meer over wilt weten)
Vwb de risico's denk ik meer aan plotselinge lockdown's dan aan ziek worden, dat eerste overkomt je en aan dat laatste kun je zelf veel doen om dat te voorkomen. Voorlopig de ontwikkelingen nauwgezet volgen.
Spanje - Frankrijk - Zwitserland - Frankrijk - België - Nederland - België - Frankrijk - Spanje
6875.8 km
Renault Zoe 22kWh Q210
Geen Tolwegen.
Totale laadkosten: een paar tientjes!
[ Voor 50% gewijzigd door birdibird op 25-09-2020 21:14 ]
Same here. Er staat in de app ook vermeld bij Allego palen (bij mij tenminste) dat er geen overeenkomst is met Allego en "neem contact op met Allego om te laden" (oftewel, zoek het maar uit). Toen ik de pas net had, heeft het wel 1 keer gewerkt, en daarna niet meer. Heb ook gebeld met Chargepoint, wel met een Nederlander gesproken die het ook vreemd vond en het ging uit zoeken. Ik zou bericht krijgen, maar helaas, nooit meer wat gehoord.Tweaker.nu schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:55:
Iemand ook problemen met Chargepoint+ in combinatie met Allego-oplaadpunten. Mijn pas wordt bij alle Allegopalen geweigerd. Heb geprobeerd om Chargepoint+ te bellen, kon netjes voor Nederlandse support kiezen in het keuzemenu maar na een half uur in de wacht te hebben gestaan kreeg ik een onverstaanbaar Engels sprekende Indiër aan de telefoon waar niet mee te communiceren viel.
Daarna maar emailadres opgezocht en mijn probleem gemeld. Ik kreeg binnen paar uur mailtje terug met daarin: [ChargePoint Support] Re: Please Call for Further Assistance - Please Call for Further Assistance - Unable to charge at Allego en dat mijn ticket daarmee was opgelost.
Zou graag via hun laden omdat me dat 6 ct per kwh scheelt.
Je zou nog een keer kunnen proberen te bellen, ik heb ze twee keer gebeld totaal, en elke keer kreeg ik redelijk snel een Nederlander aan de lijn.
Of je er iets aan hebt hangt natuurlijk van het bereik van de auto af en wat je startpunt en eindpunt is. Verder heb ik geprobeerd om snel- en tolwegen te vermijden. Maar dit is mijn voorlopige schema.DDDikkiedik schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 21:02:
Ik ben wel benieuwd naar zo'n planning. Dat is dan een project om ook eens uit te proberen;-) Al is dat misschien meer iets voor als je het ook daadwerkelijk hebt gedaan;-)
KM Etappe Plaats
155 155 Wolvertem
244 89 Mons/Maubeuge
345 101 Laon
536 191 Sens
692 156 Blismes
915 223 Givors
1056 141 Montelimar
1104 48 Piolenc
1322 218 Narbonne
1477 155 Gerona West
1634 157 Segur de Calafell
1704 70 Hospitalet
1873 169 Castellon de la Plana Villi Real
1899 26 La Llosal
1963 64 Sollana
Indrukwekkend.birdibird schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 21:08:
Roadtrip 2020
Spanje - Frankrijk - Zwitserland - Frankrijk - België - Nederland - België - Frankrijk - Spanje
6875.8 km
Renault Zoe 22kWh Q210
Geen Tolwegen.
Totale laadkosten: een paar tientjes!
[Afbeelding]
op basis van gem snelheid in totaal ruim 135u sturen. Ofwel bijna 4 werkweken van 36u.
maar mooie trip!
Al zou ik bij deze gem snelheid in de zomer wat lager verbruik verwachten dan 13,8kWh/100km.
maar ja als de meeste kWh toch gratis zijn
Het is lager doordat buiten NL veel heuvels en berggebieden zijneltron schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 21:28:
[...]
Indrukwekkend.
op basis van gem snelheid in totaal ruim 135u sturen. Ofwel bijna 4 werkweken van 36u.
maar mooie trip!
Al zou ik bij deze gem snelheid in de zomer wat lager verbruik verwachten dan 13,8kWh/100km.
maar ja als de meeste kWh toch gratis zijn
Het is een trip van 2 maanden geweest.
Wat we ongeveer deden voor de lange afstand was:
2 dagen rijden (met wildkamperen onderweg, zie park4night), 2/3 dagen op een camping, 2 dagen rijden, 2/3 dagen camping / pensionnetje, 2 dagen rijden.
Daarmee is het met een kindje van 4 achterin goed te doen en is de trip zelf ook vakantie.
Dat biedt wel perspectief voor ons om met een 40kwh leaf op vakantie te gaan!birdibird schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 21:48:
[...]
Het is lager doordat buiten NL veel heuvels en berggebieden zijn![]()
Het is een trip van 2 maanden geweest.
Wat we ongeveer deden voor de lange afstand was:
2 dagen rijden (met wildkamperen onderweg, zie park4night), 2/3 dagen op een camping, 2 dagen rijden, 2/3 dagen camping / pensionnetje, 2 dagen rijden.
Daarmee is het met een kindje van 4 achterin goed te doen en is de trip zelf ook vakantie.
Mijn ervaring is dat berggebieden niet veel uit maken of zelfs een positief effect hebben omdat je relatief langzaam rijdt, weinig luchtweerstand en de energie die je naar boven verbruikt krijg je naar beneden weer terug.(Je moet uiteraard wel de top halen voor de batterij leeg is)birdibird schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 21:48:
[...]
Het is lager doordat buiten NL veel heuvels en berggebieden zijn
Kwa langzamer rijden, ja, maar als ik even langzaam rijd op vlakke delen is het bereik wel iets meer omdat naar beneden nooit zoveel regenereert als je verloren hebt omhoog.eltron schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:31:
[...]
Mijn ervaring is dat berggebieden niet veel uit maken of zelfs een positief effect hebben omdat je relatief langzaam rijdt, weinig luchtweerstand en de energie die je naar boven verbruikt krijg je naar beneden weer terug.(Je moet uiteraard wel de top halen voor de batterij leeg is)
edit: Maar snelheid is inderdaad de grootste factor.
[ Voor 4% gewijzigd door birdibird op 25-09-2020 23:23 ]
180° draaien en je laten bollen toch?(Je moet uiteraard wel de top halen voor de batterij leeg is)
Of je vrouw de berg op laten lopen en op de top weer in laten stappen
Soort van: https://m.hln.be/auto/-s-...n-het-verbruikt~ab3c0beb/
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Toch is dat verschil nogal beperkt. Ik zal het illustreren met een voorbeeld; na een rit van 30,5km heen en terug Van Arzl in Pizztal naar Imst (Oostenrijk) bij temperatuur rond vriespunt zag ik met enige verbazing een verbruik van 8,8kWh/100km en heb daar toen een fototootje van gemaakt. Zoals je kunt zien was de temp 2graden maar dat was in de garage van het huisje dat we hadden gehuurd.birdibird schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:51:
[...]
Kwa langzamer rijden, ja, maar als ik even langzaam rijd op vlakke delen is het bereik wel iets meer omdat naar beneden nooit zoveel regenereert als je verloren hebt omhoog.
edit: Maar snelheid is inderdaad de grootste factor.
was 2x bergaf bergop en omgekeerd op de terugweg.
Ja hallo daar betaal je toch die opslag voor, dat het een goed onderhouden paal is de functioneert. Dat het iedere keer centjes kost als er een monteur langs komt om de kabel los te halen is het probleem van de aanbieder die cheapo palen uitkiest, niet van mij.GoldenSample schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:59:
[...]
Verschild, zeker toen er nog veel Type1 autos rond reden (daar zit de kabel niet vergrendeld in de auto) was het een verplichting in veel tenders om de paal kant te locken. Nu verschuift dat langzaam precies om deze reden. De man in de ANWB/onderhouds bus is ook niet gratis namelijk.
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.
:strip_exif()/f/image/Tnj5pmEFGTdHV4IVi2xTIdd9.jpg?f=fotoalbum_large)