Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 144 Laatste
Acties:
  • 992.636 views

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:12

Sorcerer8472

Mens sana?

De focus zou moeten liggen op een sterk versnelde transitie naar duurzame energie. De rest is geneuzel in de marge door een relatief kleine groep die haar gedrag wil veranderen met weliswaar goede bedoelingen. Dit is erg egocentrisch maar helaas ziet men dat niet in.

Geef je echt om het milieu dan stem je bijvoorbeeld geen VVD, CDA, SGP, en kun je eigenlijk alleen GroenLinks en PvdD stemmen. Dat je elektrisch rijdt is leuk, maar ervoor zorgen dat we dat eindelijk een keer kunnen doen op écht groene stroom wordt tijd. En überhaupt minder rijden is natuurlijk ook goed, maar besef je dat je in de minderheid bent als het gaat om het grondig aanpassen van je gedrag, en dat je aanpassing hoe goed ook bedoeld, lang niet genoeg is als je kijkt naar het totaalplaatje. Er is véél meer actie nodig namelijk.

De regering heeft de afgelopen dagen weer duidelijk laten zien dat men er geen prioriteit in ziet, dus ik wil iedereen hier die op één van de regeringspartijen heeft gestemd er even op aanspreken dat je niet tegen zulk gebrek aan visie op kunt rijden helaas ;)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-10 21:28
Wat een hoop informatie allemaal, maar ik moet een laadpas hebben zonder abonnement waar ik door heel europa kan laden ivm vakantiewoning in Italië.

In Nederland zal ik hooguit 10keer per jaar langs de weg laden voor de rest thuis.

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-11 12:12
Sorcerer8472 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:08:
De focus zou moeten liggen op een sterk versnelde transitie naar duurzame energie. De rest is geneuzel in de marge door een relatief kleine groep die haar gedrag wil veranderen met weliswaar goede bedoelingen. Dit is erg egocentrisch maar helaas ziet men dat niet in.
Ik zie dat inderdaad niet in. Het is helemaal niet egocentrisch om het kleine beetje wat je kan doen, te proberen te doen. Of je nou gelooft dat dat het klimaat helpt, of op zijn minst het milieu, of herrie op straat, fo wat ook. Of dat het helemaal geen zoden aan de dijk zet, het is het tegenovergestelde van egocentrisch.
Geef je echt om het milieu dan stem je bijvoorbeeld geen VVD, CDA, SGP, en kun je eigenlijk alleen GroenLinks en PvdD stemmen. Dat je elektrisch rijdt is leuk, maar ervoor zorgen dat we dat eindelijk een keer kunnen doen op écht groene stroom wordt tijd. En überhaupt minder rijden is natuurlijk ook goed, maar besef je dat je in de minderheid bent als het gaat om het grondig aanpassen van je gedrag, en dat je aanpassing hoe goed ook bedoeld, lang niet genoeg is als je kijkt naar het totaalplaatje. Er is véél meer actie nodig namelijk.

De regering heeft de afgelopen dagen weer duidelijk laten zien dat men er geen prioriteit in ziet, dus ik wil iedereen hier die op één van de regeringspartijen heeft gestemd er even op aanspreken dat je niet tegen zulk gebrek aan visie op kunt rijden helaas ;)
Als je kijkt naar het totaalplaatje, zie je ook dat stemgedrag er bar weinig mee te maken heeft. Ik wil hier best een boompje over opzetten, maar daar lijkt me dit niet de plaats voor.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Prullenbak84 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:21:
[...]

Ik zie dat inderdaad niet in. Het is helemaal niet egocentrisch om het kleine beetje wat je kan doen, te proberen te doen. Of je nou gelooft dat dat het klimaat helpt, of op zijn minst het milieu, of herrie op straat, fo wat ook. Of dat het helemaal geen zoden aan de dijk zet, het is het tegenovergestelde van egocentrisch.
Tuurlijk moet je die dingen gewoon doen, het draagt wel bij. Maar het draagt bij lange na niet genoeg bij. Politiek beleid draagt veel meer bij. Op Europees niveau is dat duidelijk te zien in de verschillen per land.

Het grote gevaar is denken dat je met je bijdrage zo veel gedaan hebt dat het genoeg is, dat jij je ding gedaan hebt, en dat jij in het groen bent. En dát is egocentrisch. Egocentrisch betekent niet egoïstisch, maar de zin waarin ik het woord gebruik bedoel ik dat je je eigen invloed (zeer ruim) overschat.
Als je kijkt naar het totaalplaatje, zie je ook dat stemgedrag er bar weinig mee te maken heeft. Ik wil hier best een boompje over opzetten, maar daar lijkt me dit niet de plaats voor.
Sorry maar dan zit je nu waarschijnlijk je eigen stemgedrag goed te praten. Een paar jaar geleden wilden CDA/VVD nog kolencentrales openen in Nederland nota bene, en er worden mega-subsidies uitgereikt om biomassa en -gas bij te stoken in centrales (zie FTM dossier biomassa), allemaal dingen die échte transitie uit hebben gesteld door regeringspartijen.

En ik ben het ermee eens dat dit hier de plaats niet voor is (laadpassen-topic), dus zal me verder van discussie proberen te onthouden, maar dan is het ook niet de plaats om te gaan praten over het laten staan van je auto e.d. ;)

• Prullenbak84
Sorcerer8472 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:27:
[...]

Tuurlijk moet je die dingen gewoon doen, het draagt wel bij. Maar het draagt bij lange na niet genoeg bij. Politiek beleid draagt veel meer bij. Op Europees niveau is dat duidelijk te zien in de verschillen per land.

Het grote gevaar is denken dat je met je bijdrage zo veel gedaan hebt dat het genoeg is, dat jij je ding gedaan hebt, en dat jij in het groen bent. En dát is egocentrisch. Egocentrisch betekent niet egoïstisch, maar de zin waarin ik het woord gebruik bedoel ik dat je je eigen invloed (zeer ruim) overschat.
De individuele invloed is niet zo groot, maar het is een begin en als iedereen ooit elektrisch rijdt, is de invloed ineens niet zo klein meer. 1 druppel in de zee is niks, maar zonder druppels bestaat er ook geen zee, zeg maar.
[...]

Sorry maar dan zit je nu waarschijnlijk je eigen stemgedrag goed te praten. Een paar jaar geleden wilden CDA/VVD nog kolencentrales openen in Nederland nota bene, en er worden mega-subsidies uitgereikt om biomassa en -gas bij te stoken in centrales (zie FTM dossier biomassa), allemaal dingen die échte transitie uit hebben gesteld door regeringspartijen.
Je weet niet wat ik gestemd heb (hint: niet één van de regeringspartijen, maar ook geen groen links of godbetert pvdd) dus nee, dat doe ik niet.
En ik ben het ermee eens dat dit hier de plaats niet voor is (laadpassen-topic), dus zal me verder van discussie proberen te onthouden, maar dan is het ook niet de plaats om te gaan praten over het laten staan van je auto e.d. ;)
Het is het laadPALEN, paadpassen en providers topic. Dus dat hoort hier wel, lijkt me.

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-11 18:35
het is gewoon een heel lastig onderwerp.
Ik woon in de stad - ene kant van de straat is al betaald parkeren, andere kant niet (met de wijk erachter ook niet). Ik krijg geen vergunning want ik woon aan de niet betaal kant van de straat..

Je raad het al - onze kant staat 24/7 vol, de overkant is vaak plek. in een normale situatie geen probleem want ik kom na 5 uur thuis en ben voor 9 uur weg - dus ik kan daar parkeren zonder dat ik hoef te betalen.

Nu met Corona ga ik (en vele andere) nergens heen dus ik moet een plekje vinden aan deze kant of elke dag flink in de buidel tasten. Je merkt dus ook dat door het gebrek aan parkeerplaatsen de EV's en PHEV de laadplekken gaan gebruiken als parkeerplek. Het laden is echt bijzaak geworden.. ik zie ze vertrekken voor een boodschapje na een nacht laden, 10 mins later zijn ze weer terug en staan weer de hele dag aan de paal. (Egolfjes, PHEV, etc.. geen trage 100% EV laad auto's)

Ik vind het niet goed, maar gelukkig hebben we echt veel laadpalen hier om laad issues te voorkomen - maar ik snap door het parkeerbeleid wel dat mensen het nu doen.

Probeer in je buurt gewoon de eigenaren te vinden en samen afspraken te maken over hoe jullie omgaan met die paal om de hoek.Ja de af en toe verdwaalde bezoeker, of die nieuwe buurman met zn EV staat er ineens, maar die uitzonderingen zijn vaak op 1 hand te tellen in de maand.

Ik vind Idle fees best een idee - maar zoals eerder gemeld hier zijn er legio uitzonderingen te bedenken waardoor het niet voor iedereen werkt. Hoe ga je daar mee om ?

Long story long - moeilijk verhaal :D

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-11 14:06
fevo-1190 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:21:
Wat een hoop informatie allemaal, maar ik moet een laadpas hebben zonder abonnement waar ik door heel europa kan laden ivm vakantiewoning in Italië.

In Nederland zal ik hooguit 10keer per jaar langs de weg laden voor de rest thuis.
Vragen terug:
- Welke landen in Europa? Italië klinkt als Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Italië voor mij, maar kan ook Nederland, België, Frankrijk (Zwiterland) Italië zijn.

- Heb je een Tesla? (superchargers, waarvan sommigen nu ook even werken met andere EVs, maar daar zou ik niet vanuit gaan)

- Moet het 1 pas fits all zijn? Kan vast wel, maar kost altijd meer. Zo ja, moet het zwaartepunt liggen op de route naar je vakantiehuis, of rondrijden bij je vakantiehuis?

- Hoe belangrijk is laagste prijs?

- DC laden onderweg en etappes langer dan 1 keer de range van je EV, of AC laden en kleinere etappes?

Wij hebben met een eGolf nog eind augustus begin september een tripje Duitsland / Oostenrijk / Italië gedaan met Maingau, Eins en DA (in Oostenrijk). Maingau en Eins zijn sinds 1/9 duurder geworden, maar Maingau werkte eigenlijk overal waar we waren. Het is nu alleen niet meer de goedkoopste optie... Hetzelfde geldt vziw ook voor Shell Recharge.

Snuffel evt ook eens door laadpastop10.nl, of de blogs van @Hachy https://goedkoperrijden.blogspot.com/ en @fewips https://www.electricfelix.com/blog

Daar staat ook vaak nuttige info in.

[ Voor 6% gewijzigd door DeGroteMuis op 17-09-2020 11:37 ]

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:18:
[(Het kan natuurlijk ook weer zo zijn dat de EV op de andere plek weg is gegaan nadat deze geparkeerd is, en dan is er weer niks van te zeggen, dus dat laat ik even buiten beschouwing)
Maar dat kan niemand zien die er aan komt rijden en die lege gereserveerde plek ziet, toch?
Ik zou in dit geval er gewoon van uit gaan dat dit niet expres is gedaan om andere parkeerders dwars te zitten.

Als ik ergens "in den vreemde" ben en ik kan laden dan zet ik hem altijd in het gereserveerde vak. Dat is er niet voor niets en ik heb geen idee van de eventuele parkeerproblemen of niet. Iemand die de lokale parkeersituatie wel kent zou bijvoorbeeld hem er naast zetten omdat ze weten dat er toch genoeg parkeerplekken zijn. Op die manier kan een "passant" de laadpaal ook gebruiken en laden.

• fevo-1190
DeGroteMuis schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:35:
[...]

Vragen terug:
- Welke landen in Europa? Italië klinkt als Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Italië voor mij, maar kan ook Nederland, België, Frankrijk (Zwiterland) Italië zijn.

- Heb je een Tesla? (superchargers, waarvan sommigen nu ook even werken met andere EVs, maar daar zou ik niet vanuit gaan)

- Moet het 1 pas fits all zijn? Kan vast wel, maar kost altijd meer. Zo ja, moet het zwaartepunt liggen op de route naar je vakantiehuis, of rondrijden bij je vakantiehuis?

- Hoe belangrijk is laagste prijs?

- DC laden onderweg en etappes langer dan 1 keer de range van je EV, of AC laden en kleinere etappes?

Wij hebben met een eGolf nog eind augustus begin september een tripje Duitsland / Oostenrijk / Italië gedaan met Maingau, Eins en DA (in Oostenrijk). Maingau en Eins zijn sinds 1/9 duurder geworden, maar Maingau werkte eigenlijk overal waar we waren. Het is nu alleen niet meer de goedkoopste optie... Hetzelfde geldt vziw ook voor Shell Recharge.

Snuffel evt ook eens door laadpastop10.nl, of de blogs van @Hachy https://goedkoperrijden.blogspot.com/ en @fewips https://www.electricfelix.com/blog

Daar staat ook vaak nuttige info in.
Nou europa bedoel ik Duitsland, Frankrijk,Spanje, België, Zwitserland, Italië , Luxemburg.

Nee het word in ieder geval geen Tesla.

Laagste prijs is bij mij niet echt van toepassing aangezien ik heb misschien op jaarbasis 30 keer ga gebruiken en dan neem ik het al erg ruim, zal eerder 20x zijn.

Naar Italië trek ik altijd 2 a 3 dagen vooruit .

• Prullenbak84
JeroenE schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:43:
[...]
Als ik ergens "in den vreemde" ben en ik kan laden dan zet ik hem altijd in het gereserveerde vak. Dat is er niet voor niets en ik heb geen idee van de eventuele parkeerproblemen of niet.
Dit was stiekem ergens de onderliggende vraag ook wel een beetje: Wat zou je doen als je bij een paal aankomt met 2 aansluitingen, en 1 "gereserveerd voor EV"-vak.

Het ene vak heb je kans dat het niet zo aardig is naar andere EV-rijders en bij het andere vak heb je kans dat het niet zo aardig is naar ICE-rijders. Maar dan is het misschien een kwestie van even in de rondte kijken hoeveel overige parkeerplekken er zijn, ofzo.

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Sta hier nu bij Tango Harderwijk. Nog steeds gratis! Wel al 1 keer een foutmelding. Maar nog steeds gratis plug en charge.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

• JeroenE
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:51:
Het ene vak heb je kans dat het niet zo aardig is naar andere EV-rijders en bij het andere vak heb je kans dat het niet zo aardig is naar ICE-rijders. Maar dan is het misschien een kwestie van even in de rondte kijken hoeveel overige parkeerplekken er zijn, ofzo.
Tja, dat vind ik ook lastig. Ik ken ook plekken waarbij je op tijdstip x denkt dat er genoeg plek is voor iedereen en op tijdstip x+1 uur staat alles vol. Daarom zet ik hem gewoon in het gereserveerde vak.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Meer palen is de enige oplossing voor dit probleem. Gelukkig zijn er gemeentes zoals Utrecht en Amsterdam die serieus veel palen neerzetten overal. In Utrecht nu zelfs zo veel dat er laadpalen bij zijn gekomen waar ik nog nooit een auto heb zien staan. Future-proof zou je kunnen zeggen dus :+
Prullenbak84 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:33:
[...]

De individuele invloed is niet zo groot, maar het is een begin en als iedereen ooit elektrisch rijdt, is de invloed ineens niet zo klein meer. 1 druppel in de zee is niks, maar zonder druppels bestaat er ook geen zee, zeg maar.
Helemaal mee eens. Wat ik bedoel is het effect van 1 persoon die een zwembad met een emmer water probeert te vullen versus overheidsbeleid dat ervoor zorgt dat iedereen een emmertje moet meenemen.

Een beter milieu begint bij jezelf is een slogan die er al een tijd lang in wordt gestampt, maar misschien is het tijd om ons af te vragen of we ipv ergens mee beginnen het niet af willen maken ;)

Gelukkig is NL hard op weg als ik het vergelijk met Duitsland waar ik gisteren geen enkele snellaadpaal in gebruik zag op alle plekken waar ik ben gestopt, en waar ik per 100 km autobahn met heel veel moeite 1 EV kon tellen. Meer Nederlandse dan Duitse Tesla's ook. Wat EV's betreft lopen we voor, nu nog de energievoorziening!

• Prullenbak84
Sorcerer8472 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:14:

[...]

Helemaal mee eens. Wat ik bedoel is het effect van 1 persoon die een zwembad met een emmer water probeert te vullen versus overheidsbeleid dat ervoor zorgt dat iedereen een emmertje moet meenemen.
Ook eens. En wij zijn dan zeg maar de mensen die zeggen "joh, Dat zwembad moet toch vol. Als het ff kan, pak ik vast een emmertje. O, ik krijg daar ook nog wat voordeeltjes bij? Dan doe ik dat zeker!"
En goed voorbeeld doet toch goed volgen? :)

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Prullenbak84 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:32:
[...]

Ook eens. En wij zijn dan zeg maar de mensen die zeggen "joh, Dat zwembad moet toch vol. Als het ff kan, pak ik vast een emmertje. O, ik krijg daar ook nog wat voordeeltjes bij? Dan doe ik dat zeker!"
En goed voorbeeld doet toch goed volgen? :)
Ook eens, maar dan wel met de belangrijke kanttekening dat we nu "fout" water uit de kraan krijgen, en de overheid de enige partij is die er met beleid voor kan zorgen dat we weer goed water krijgen om het zwembad mee te vullen én dat zij (idd financieel) anderen er ook toe kan bewegen om mee te helpen vullen ;)

Onder andere moeten er dan ook nog genoeg kranen zijn voor mensen, waar ze dus goed water uit kunnen halen, ipv dat iedereen in de rij moet wachten voor de kraan omdat iemand een vol emmertje onder de kraan heeft gezet waardoor je er niet meer bij kunt :+

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:14
DeGroteMuis schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:37:
[...]

Dat vind ik dan wel grappig. Spreken over de noodzaak het aantal auto's te verminderen, vooral door minder woon-werk kilometers en dan zeggen het erg prettig is om binnen 10 minuten fietsen te werken en dat je dan de auto zo lekker kan opladen via de zonnepanelen. Klinkt tegenstrijdig.:+
Hoezo is dat tegenstrijdig? Een auto is wat mij betreft puur een luxe artikel. Kan je hem betalen (dus niet geleend of geleased) en belangrijker nog: heb je het er voor over? Geen probleem natuurlijk.
De noodzaak om er een voor dagelijks gebruik te gebruiken moet men terugdringen op welke manier dan ook. Het is er langzaam ingeslopen dat we het normaal zijn gaan vinden, maar het is nu eenmaal onhoudbaar geworden.

Op die manier ontstaan er helemaal geen laadproblemen in de toekomst en hoeft ook het net niet drastisch aangepast te worden om aan de vraag te kunnen voorzien. Alle opties hierboven genoemd dragen daaraan bij.
De goedkoopste optie is werk dichterbij zoeken uiteraard. Ook de overheid heeft een verplichting om bedrijven te stimuleren deze banen te creeren.

• fisherman
Prullenbak84 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:51:

Ook al kan ik vaak veel tegenstrijdigheden vinden in de opmerkingen van @fisherman , is dat hier totaal niet aan de orde. Zo min mogelijk kilometers maken is, ook in een ev, nog steeds beter voor het milieu e.d. En woon-werkverkeer zorgt voor filedruk met alle gevolgen van dien (je staat bijvoorbeeld lekker files te veroorzaken waar vervolgens ook vrachtwagens en andere ICEs in staan.). Ik fiets ook naar mijn werk, maar gebruik in mijn vrije tijd de auto regelmatig en dat doe ik dan graag zo comfortabel en schoon mogelijk. Ik zie de tegenstrijdigheid niet.
Precies. Je kunt een EV nooit helemaal groen met je eigen panelen laden als je deze iedere dag nodig hebt om een grote afstand te rijden. Je kunt alleen groen met je eigen panelen laden als de auto overdag thuis staat .Zeker in de winter gaat opladen langer duren.
Maar ook al laad je helemaal groen, elke gereden kilometer is op een of andere manier belastend voor het milieu. Op dit punt zijn we het zeker eens dat het ook beter is om zo min mogelijk EV kilometers te maken.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:25
fevo-1190 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:49:
[...]

Nou europa bedoel ik Duitsland, Frankrijk,Spanje, België, Zwitserland, Italië , Luxemburg.

Nee het word in ieder geval geen Tesla.

Laagste prijs is bij mij niet echt van toepassing aangezien ik heb misschien op jaarbasis 30 keer ga gebruiken en dan neem ik het al erg ruim, zal eerder 20x zijn.

Naar Italië trek ik altijd 2 a 3 dagen vooruit .
als je er 2 a 3 dagen voor uit trekt kan je gewoon 'snachts in je hotel laden en met volle batterij weer verder. Heb je wellicht niet eens een DC lader nodig onderweg.

voor info over laadpassen zie laadpastop10.nl

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• 4v4t4r
eltron schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:23:
[...]

als je er 2 a 3 dagen voor uit trekt kan je gewoon 'snachts in je hotel laden en met volle batterij weer verder. Heb je wellicht niet eens een DC lader nodig onderweg.

voor info over laadpassen zie laadpastop10.nl
Ik ga uit van 3 a 4 dagen en heb helaas onderweg wel een snellader nodig hoor.. als hij geen Tesla neemt is hij enigzins beperkt in de range opties (bijv P2 doet maar iets meer dan 300km op de snelweg ) Ligt er uiteraard ook wel aan waar in Italie hij moet zijn

Maingau is een goede optie voor DE en werkt ook met Enelx voor Italie.
Als je niet heel erg wil uitzoeken wat het meest goedkope is : TNM werkt echt op veel plekken (helaas wel prijzig) met een Maingau / Eins pas denk ik dat je grotendeels Oostenrijk & italie ook wel door komt.

Het is makkelijk zat ook wat apps op je phone te zetten en een creditcard te koppelen (Juicepass voor Italie bijv)

• eltron
4v4t4r schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:28:
[...]

Ik ga uit van 3 a 4 dagen en heb helaas onderweg wel een snellader nodig hoor.. als hij geen Tesla neemt is hij enigzins beperkt in de range opties (bijv P2 doet maar iets meer dan 300km op de snelweg ) Ligt er uiteraard ook wel aan waar in Italie hij moet zijn

Maingau is een goede optie voor DE en werkt ook met Enelx voor Italie.
Als je niet heel erg wil uitzoeken wat het meest goedkope is : TNM werkt echt op veel plekken (helaas wel prijzig) met een Maingau / Eins pas denk ik dat je grotendeels Oostenrijk & italie ook wel door komt.

Het is makkelijk zat ook wat apps op je phone te zetten en een creditcard te koppelen (Juicepass voor Italie bijv)
ik heb niet zo'n zware rechtervoet en kom met de e-Niro momenteel ook op de snelweg nog wel een kleine 500km ver bij huidige weer.
bij 2 overnachtingen + vol van huis kom je dan ca. 1300-1400km ver als je niet volledig leeg rijdt.
en is niet zuid Italie maar aardig op weg.
en natuurlijk ook niet erg om keertje wel de snellader te pakken.

• 4v4t4r
eltron schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:43:
[...]

ik heb niet zo'n zware rechtervoet en kom met de e-Niro momenteel ook op de snelweg nog wel een kleine 500km ver bij huidige weer.
bij 2 overnachtingen + vol van huis kom je dan ca. 1300-1400km ver als je niet volledig leeg rijdt.
en is niet zuid Italie maar aardig op weg.
en natuurlijk ook niet erg om keertje wel de snellader te pakken.
Ik dacht aan je nick te zien dat je een Etron hebt ;)
Ik heb zelf overigens ook geen zware rechtervoet en rij eigenlijk liever 100km/u op de cruise op de rechterbaan dan dat ik nerveus de hele tijd baan moet wisselen om in te halen. Er zijn echt nog niet bijster veel keuzes voor 500km range EV's (naast dus blijkbaar Niro/Tesla ?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Kona, je vergeet de Kona. Komt iets verder dan de Niro. :+

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• eltron
4v4t4r schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:08:
[...]
Ik heb zelf overigens ook geen zware rechtervoet en rij eigenlijk liever 100km/u op de cruise op de rechterbaan dan dat ik nerveus de hele tijd baan moet wisselen om in te halen. Er zijn echt nog niet bijster veel keuzes voor 500km range EV's (naast dus blijkbaar Niro/Tesla ?
Is best wel een aardig lijstje hoor van auto's met tussen 400 en 500km wltp. Ik denk minstens een stuk of 10 verschillende auto's/merken en het lijstje wordt steeds langer.
en rechtervoet en omstandigheden maken dan veel uit hoever je echt komt. Met bewust rijgedrag kom je vaak verder dan wltp, maar ver daaronder is ook goed mogelijk.
Ik had eergisteren bijvoorbeeld een rit van in totaal 260km en tussen twee afspraken bijna een uur extra marge. Rustig met een kleine 100km/u op rechterbaan gehangen en kwam op gemiddeld verbruik van 11.7kWh/100km uit. Bij batterij van 64kWh betekent dat dus bijna 550km range. Gisteren rit van 120km met iets meer haast. Kwam uit op 13kWh/100km of 497km range. Beide gevallen grotendeels snelweg en wltp is 455km.

• 4v4t4r
daemonix schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:23:
Kona, je vergeet de Kona. Komt iets verder dan de Niro. :+
ik had het over auto's heh >:) :9 :+
grapje ;)

• DeGroteMuis
eltron schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:37:
[...]

Is best wel een aardig lijstje hoor van auto's met tussen 400 en 500km wltp. Ik denk minstens een stuk of 10 verschillende auto's/merken en het lijstje wordt steeds langer.
en rechtervoet en omstandigheden maken dan veel uit hoever je echt komt. Met bewust rijgedrag kom je vaak verder dan wltp, maar ver daaronder is ook goed mogelijk.
Ik had eergistern bijvoorbeeld een rit van in totaal 260km en tussen twee afspraken bijna een uur extra marge. Rustig met een kleine 100km/u op rechterbaan gehangen en kwam op gemiddeld verbruik van 11.7kWh/100km uit. Bij batterij van 64kWh betekent dat dus bijna 550km range. Gisteren rit van 120km met iets meer haast. Kwam uit op 13kWh/100km of 497km range. Beide gevallen grotendeels snelweg en wltp is 455.
Dat is inderdaad gemakkelijker met een EV dan met een ICE. De WLTP van mijn eGolf is 230km. Het kost op de autobahn weinig moeite om daar <150 van te maken, maar met Nederlands tempo kost het ook weinig moeite om er 260 van te maken. En op toeristensnelheid (dorpje in, dorpje uit, rustig rondtokkelen zonder anderen op te houden) is het me ook al eens gelukt om er over de 300 uit te persen. Zuiniger dan de NEDC opgave. 8)

Behalve de Tesla's 3, S, X, Taycan, eNiro, Kona, eSoul en misschien de EQC & eTron zou ik er nu geen weten die eenvoudig de 400-500 km aantikken. Maar er komen inderdaad wel wat nieuwe modellen aan met een leuke range, waarvan sommigen intussen al te bestellen zijn.

• eltron
DeGroteMuis schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:49:
[...]

Dat is inderdaad gemakkelijker met een EV dan met een ICE. De WLTP van mijn eGolf is 230km. Het kost op de autobahn weinig moeite om daar <150 van te maken, maar met Nederlands tempo kost het ook weinig moeite om er 260 van te maken. En op toeristensnelheid (dorpje in, dorpje uit, rustig rondtokkelen zonder anderen op te houden) is het me ook al eens gelukt om er over de 300 uit te persen. Zuiniger dan de NEDC opgave. 8)

Behalve de Tesla's 3, S, X, Taycan, eNiro, Kona, eSoul en misschien de EQC & eTron zou ik er nu geen weten die eenvoudig de 400-500 km aantikken. Maar er komen inderdaad wel wat nieuwe modellen aan met een leuke range, waarvan sommigen intussen al te bestellen zijn.
Polestar, ID3 en soortgenoten binnen VAG, I-pace en weet niet zeker, maar volgens mij ook de Ampera?.
Plus nog paar chinezen die nu de markt op komen?

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 17-09-2020 14:55 ]

• eltron
4v4t4r schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:08:
[...]

Nee is eerder andersom. Nick is meer afgeleid van electrificatie/electronica focus en dat zal voor de E-tron ook gelden neem ik aan >:)
(wij hebben o.a. 2 e-Niro, een My19 en een My20)

• 4v4t4r
DeGroteMuis schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:49:
[...]

Ik heb zelf een P8 in bestelling staan, die gaat de 400-500 niet halen op de snelweg verwacht ik.

• eltron
Misschien tikje of topic voor openbaar laden, maar ik ben ook nog wel benieuwd naar de creativiteit rond batterijwissel onderweg of aanhangbatterij.
Zoiets als Zoë met aanhangbatterij

Lijkt mij een mooie oplossing als je onderweg gewoon een nieuwe volle batterij kunt aanhaken en binnen 5min weer verder kunt (als je dat al zou willen, meeste stops duren sowieso al langer). Op zo'n manier kunnen vakantiepieken langs de autoweg ook veel beter worden opgevangen.

Iemand nog ontwikkelingen op dit gebied gezien de laatste tijd?

[ Voor 13% gewijzigd door eltron op 17-09-2020 15:16 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:57
eltron schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:13:
Misschien tikje of topic voor openbaar laden, maar ik ben ook nog wel benieuwd naar de creativiteit rond batterijwissel onderweg of aanhangbatterij.
Zoiets als Zoë met aanhangbatterij

Lijkt mij een mooie oplossing als je onderweg gewoon een nieuwe volle batterij kunt aanhaken en binnen 5min weer verder kunt (als je dat al zou willen, meeste stops duren sowieso al langer). Op zo'n manier kunnen vakantiepieken langs de autoweg ook veel beter worden opgevangen.

Iemand nog ontwikkelingen op dit gebied gezien de laatste tijd?
De Nio ES8 heeft dat in China. Ik zie er geen voordeel in want het kost ook tijd en er moet ook maar net zo'n wisselstation zijn als je accu leeg is. Nog afgezien van het feit dat jij zuinig bent op je accu en je er eentje voor terug krijgt die is mishandeld.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• eltron
PeterZ(on) schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:25:
[...]

De Nio ES8 heeft dat in China. Ik zie er geen voordeel in want het kost ook tijd en er moet ook maar net zo'n wisselstation zijn als je accu leeg is. Nog afgezien van het feit dat jij zuinig bent op je accu en je er eentje voor terug krijgt die is mishandeld.
Daarom vind ik dat concept met die aanhanger zo aardig.
Past op elke trekhaak, je huurt alleen zo'n ding als je op vakantie gaat en levert hem aan het eind weer in en kunt onderweg eindeloos omwisselen. Je auto houdt gewoon de eigen batterij.

Het wisselen van de aanhanger kan in ca. 1 minuut, heb je nog 4 minuten voor de formaliteiten.

[ Voor 10% gewijzigd door eltron op 17-09-2020 15:31 ]

• PeterZ(on)
eltron schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:30:
[...]

Daarom vind ik dat concept met die aanhanger zo aardig.
Past op elke trekhaak, je huurt alleen zo'n ding als je op vakantie gaat en levert hem aan het eind weer in en kunt onderweg eindeloos omwisselen. Je auto houdt gewoon de eigen batterij.

Het wisselen van de aanhanger kan in ca. 1 minuut, heb je nog 4 minuten voor de formaliteiten.
Dat is al wel beter alleen de meeste EV's hebben geen trekhaak en dan heb je ook nog een connectie met de auto nodig. Blijft het probleem dat als die leeg is er een wisselstation moet zijn. Is misschien wel handig op vaste trajecten waar je veel komt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• eltron
PeterZ(on) schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:37:
[...]
Dat is al wel beter alleen de meeste EV's hebben geen trekhaak en dan heb je ook nog een connectie met de auto nodig. Blijft het probleem dat als die leeg is er een wisselstation moet zijn. Is misschien wel handig op vaste trajecten waar je veel komt.
Ja ik weet het, er zijn allerlei leeuwen en beren, maar ik mag toch wel een beetje dromen hoe het anders zou kunnen :*)

Als meeste EV nu wel zoiets zouden mogen trekken. En een batterij en connectie universeel zou zijn, dan zijn we er toch ongeveer?
Hebben we alleen nog een soort boedelbak infrastructuur nodig bij elk tank/laadstation.

• 4v4t4r
eltron schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:51:
[...]

Ja ik weet het, er zijn allerlei leeuwen en beren, maar ik mag toch wel een beetje dromen hoe het anders zou kunnen :*)

Als meeste EV nu wel zoiets zouden mogen trekken. En een batterij en connectie universeel zou zijn, dan zijn we er toch ongeveer?
Hebben we alleen nog een soort boedelbak infrastructuur nodig bij elk tank/laadstation.
En als je het meeneemt op vakantie kan de aanhanger mooi aan de laadpaal snachts :)
Ik vraag me alleen wel af waar het omslagpunt ligt hoe interessant dit nou echt is.
Die batterijen wegen best wat, wil je flink wat kW erbij hebben zal je dus ook behoorlijk wat gewicht meetrekken en de rit een stuk minder efficient maken..

• PeterZ(on)
eltron schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:51:
[...]

Ideeën ventileren is altijd goed want zonder ideeën geen vooruitgang. :)

Hierop inhakend zie ik meer in een sleurhut met eigen accu en motor zodat je die zonder inleveren van bereik achter je auto kunt hangen.

• eltron
PeterZ(on) schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:55:
[...]

Ideeën ventileren is altijd goed want zonder ideeën geen vooruitgang. :)

Hierop inhakend zie ik meer in een sleurhut met eigen accu en motor zodat je die zonder inleveren van bereik achter je auto kunt hangen.
ik denk dat zo'n sleurbatterij, met of zonder motor, vrijwel geen invloed heeft op bereik op lange afstand. Vangt achter de auto nauwelijks wind en kost bij lage rolweerstand nauwelijks energie om op gang te houden. Alleen op gang komen kost extra energie, maar die krijg je deels weer terug door regenereren als je gaat stoppen.

• PeterZ(on)
eltron schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:05:
[...]

ik denk dat zo'n sleurbatterij, met of zonder motor, vrijwel geen invloed heeft op bereik op lange afstand. Vangt achter de auto nauwelijks wind en kost bij lage rolweerstand nauwelijks energie om op gang te houden. Alleen op gang komen kost extra energie, maar die krijg je deels weer terug door regenereren als je gaat stoppen.
Ik denk dat je het woord niet kent, sleurhut = caravan. ;)

• eltron
PeterZ(on) schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:07:
[...]

Ik denk dat je het woord niet kent, sleurhut = caravan. ;)
jawel, maar had niet door dat jij echte sleurhut bedoelde met batterij en motor.
Volgens mij heb je dan de auto niet meer nodig en heet zo'n ding een camper >:)

(in het door mij gelinkte artikel werd de aanhangbatterij vergeleken met een kleine kip-caravan, ik dacht dat jij daar op doelde).

• PeterZ(on)
eltron schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:21:
[...]

jawel, maar had niet door dat jij echte sleurhut bedoelde met batterij en motor.
Volgens mij heb je dan de auto niet meer nodig en heet zo'n ding een camper >:)

(in het door mij gelinkte artikel werd de aanhangbatterij vergeleken met een kleine kip-caravan, ik dacht dat jij daar op doelde).
Ik had de link niet bekeken, was dacht ik al eens eerder voorbij gekomen.

Maar een camper zal dan wel wat duurder zijn, kun je nu al kopen en beginnen richting de 2 euroton. Maar goed, dat is meer een onderwerp voor het camperforum dan hier bij laadpalen.

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:05
DeGroteMuis schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:46:
[...]

OP DE BRANDSTAPEL! :+

Maar even serieus: Geen andere EV's die moeten laden? Dan prima, blijf lekker staan. Als er wel andere EVs wachten om te laden na jou, is het een kweste van afstemmen. Die EV laat dan ook weer een mooie parkeerplek voor jou achter toch?
Wat het ook is hier om de hoek staat een laadpaal, waarbij 1 plek is aangewezen als laadplek. Als ik nu een laadpaal aanvraag, dan wordt die tweede plek ook laadplek, nu staan daar afwisselend ice's en ev's en dat vind ik prima, dus ik vraag niets aan voorlopig. Er zijn binnen 500 meter een stuk of 10 laadpalen en ik heb het idee dat de helft van de ev's niet bij een paal parkeren. Er zijn naar mijn idee hier ook geen problemen met laden, meer net parkeren in het algemeen.

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:42
de telegraaf schreef op donderdag 17 september 2020 @ 07:45:
[...]

Je bent allerlei redenen er bij aan het halen om voor je jezelf te kunnen verantwoorden dat je een openbare laadplek bezet houdt terwijl je niet (meer) laadt. Omdat ie toevallig dicht bij je huis staat, en daarmee wordt het eigenlijk 'jouw' lader.
Zou een buurman die 's nachts om 02:00 terugkomt van Schiphol daar hetzelfde over denken? Of zondags om 09:30 wil aansluiten?
Begrijp me goed, zo lang je in goed overleg hiermee wegkomt is het prima natuurlijk, maar ik wil maar aangeven dat deze denkwijze de wortel van het probleem is. Een eigen lader is alleen een eigen lader wanneer je 'm zelf betaalt en op je eigen terrein staat. Alle andere opties zijn openbaar, en dan zal je toch moeten inschikken en niet moeten mopperen wanneer je een keer een prent krijgt voor misbruik. Hoewel die kans extreem klein is, naar ik hier begrijp :) .
Ik gebruik zelden een openbare lader. En ik ben ook niet zo kortzichtig dat ik alleen aan mijn eigen belang denk. Ik vind gewoon dat gemeenten goed beleid moeten voeren. Ik was vandaag in Amsterdam: palen in overvloed. In Utrecht idem dito. Nooit een probleem. In mijn dorp ook niet. Dus het is gewoon een kwestie van goed beleid.

Al dat knieperige geschuif en gedoe met één laadpaal is mijns inziens bespottelijk. Je kunt je energie beter besteden aan een gemeenteraadslid om verantwoording roepen.

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Van de week even naar Camperduin. Ben ik toch weer blij verrast door een gratis parkeerplek en oplaadpunt met 22Kw ev box punten. Dit op loopafstand van het strand. Stond ook nergens op de kaarten. Wellicht hoorde dit bij het hotel. De Shell Recharge kaart werkte er gewoon op. Er stonden verder geen andere auto's en geen bord dat het enkel voor hotelgasten was ofzo. Enkel een papier met "alleen parkeren tijdens laden". Deze plek was te mooi om te laden schieten. Er waren verder geen laders in de buurt, ook niet in het betaald parkeren gedeelte en ik kon echt wel een lading gebruiken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWkwHHqrdwMagqODG1n2dRBvvAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oY3XPz3CZAJyo0AVdkUOonW9.jpg?f=fotoalbum_large

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

• PeterZ(on)
birdibird schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 18:38:
[...]

In Spanje moet je Electromaps (site of app) gebruiken, niet Chargemap.
Dit is de paal die jij aangeeft:
https://www.electromaps.com/mapa/p/62504

Het is een gratis paal van de gemeente zoals je overal in Catalonië ziet en steeds meer in de regio Valencia.
Hij is dan ook te activeren met een Catalonië laadpas (gratis te verkrijgen bij een gemeente die een paal heeft) of een van de Valencia regio.

Deze paal is ook te activeren met de Moviltik app.
(dit hebben mensen in de commentaren op Electromaps gezegd, en ik zie hem inderdaad daarin staan).

Voor meer Spanje info, schroom niet me te pm-en :)
Topsite die electromaps, waarvoor dank, daar staan veel meer laders op dan ik bijvoorbeeld op Chargemap of Goingelectric zie staan.

Om niet zelf het wiel uit te vinden, welke laadpassen moet je hebben om uit de voeten te kunnen in Spanje. Hoewel ik geen voorstander ben van apps maar zijn er die je echt moet hebben?

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
BasvanS schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:23:
[...]

Als ik mijn auto vol laad op de zaak, kost mijn baas dat 5 cent * 30 KWh, de Leaf is nooit helemaal leeg natuurlijk. Dat doe ik 1 x per week ongeveer. Dan hebben we het over EUR 1.50. Thuis kost mij al EUR 7.50 en bij de snellader EUR 22.50.

Ben benieuwd hoe ze dit gaan regelen, gaan ze fietsen uitsluiten? Mobiele telefoons en laptops ook? Het is allemaal hetzelfde product wat we gratis afnemen. Stroom.
@BasvanS om even in het juiste topic te reageren. Stroom voor je auto gaat om bedragen die voor de belastingdienst significant worden, waardoor het in de toekomst waarschijnlijk wel belast gaat worden. Het gaat om privevoordeel, en niet om kostprijs voor de baas. Je baas mag je bijvoorbeeld ook niet zijn product tegen kostprijs aan jou aanbieden (mag tot een bepaald bedrag). Dit was vroeger het lokkertje van autobedrijven. Kon je elk jaar een auto kopen van je baas met 20-30% korting op de cataloguswaarde. Kon je dus elk jaar gratis auto rijden, want na een jaar was je aanschafwaarde dus de marktwaarde van de auto.

Om de vergelijking met fietsen en telefoons (laptops zijn meestal van de baas), dat is meer vergelijkbaar met koffie. Je baas mag je belastingvrij koffie aanbieden, maar hij mag je geen koffie meegeven voor thuis. Is hetzelfde product, maar andere hoeveelheid.

• Sheean
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 15:22
marvel27 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:55:
Dit vertelde de ambetenaar van de Gemeente Dongen mij eind juli:

[...]

Het bouwbedrijf vertelde mij eind juni:

[...]
Ik heb net een mail gestuurd naar de gemeente Utrecht met een verzoek voor meer informatie. Fingers crossed!

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

• JeroenE
  • Niet online
Z___Z schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:43:
@BasvanS om even in het juiste topic te reageren. Stroom voor je auto gaat om bedragen die voor de belastingdienst significant worden, waardoor het in de toekomst waarschijnlijk wel belast gaat worden. Het gaat om privevoordeel, en niet om kostprijs voor de baas.
Het ligt er natuurlijk wel aan of het een privé auto is of een auto van de zaak. Bij een auto van de zaak mag de baas gewoon elektriciteit geven. Een brandstofauto mag immers ook met een tankpasje van de zaak bij de pomp voltanken.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-11 09:23

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Over twee maanden zou ik een elektrische auto onder mijn kont hebben... Dat blijkt volgende week al te zijn!

Ik heb geen eigen parkeerplaats dus heb via de gemeente een Allego paal aangevraagd. Die zou binnen een aantal maanden ergens in de buurt geplaatst moeten worden. Maar dat is geen heel groot probleem, want in principe moet ik voor minstens 90% uit de voeten kunnen met alleen op kantoor de auto laden.

Van de leasemaatschappij ga ik natuurlijk een laaddruppel krijgen, maar die komt "binnen 5 werkdagen", dus voor een eventueel noodgeval heb ik zo'n gratis laadpas van Engie aangevraagd. Ik bedoel, als je met een ouderwetse benzineslurper aan de pomp staat en je tankpas van de zaak doet het niet, dan kan je zelf dokken en declareren, dus het lijkt me wel handig om ook voor elektrisch "tanken" zo'n Plan B achter de hand te hebben. Wellicht heb ik die Engie pas helemaal nooit nodig, maar dan kost het ding me geen geld, dus win-win. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-11 23:41
Mx. Alba schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:10:
Over twee maanden zou ik een elektrische auto onder mijn kont hebben... Dat blijkt volgende week al te zijn!

Ik heb geen eigen parkeerplaats dus heb via de gemeente een Allego paal aangevraagd. Die zou binnen een aantal maanden ergens in de buurt geplaatst moeten worden. Maar dat is geen heel groot probleem, want in principe moet ik voor minstens 90% uit de voeten kunnen met alleen op kantoor de auto laden.

Van de leasemaatschappij ga ik natuurlijk een laaddruppel krijgen, maar die komt "binnen 5 werkdagen", dus voor een eventueel noodgeval heb ik zo'n gratis laadpas van Engie aangevraagd. Ik bedoel, als je met een ouderwetse benzineslurper aan de pomp staat en je tankpas van de zaak doet het niet, dan kan je zelf dokken en declareren, dus het lijkt me wel handig om ook voor elektrisch "tanken" zo'n Plan B achter de hand te hebben. Wellicht heb ik die Engie pas helemaal nooit nodig, maar dan kost het ding me geen geld, dus win-win. :)
Als noodpas zou ik dan Plugsurfing bijbestellen en/of shell recharge(newmotion)

Deze hebben de beste dekking

@Mx. Alba en gefeliciteerd natuurlijk!

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
JeroenE schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:10:
[...]
Het ligt er natuurlijk wel aan of het een privé auto is of een auto van de zaak. Bij een auto van de zaak mag de baas gewoon elektriciteit geven. Een brandstofauto mag immers ook met een tankpasje van de zaak bij de pomp voltanken.
Daar heb je helemaal gelijk in, voor de zakelijke rijder is sowieso op die manier al afgekaderd.

Mbt prive auto's denk ik, hoewel het in absolute zin inderdaad wel privevoordeel betreft, dat het uiteindelijk toch niet gaat gebeuren.
Het is gewoonweg te bewerkelijk. Als bedrijf kan je namelijk ook de (gratis) oplaaddienst aan niet-medewerkers aanbieden (zoals klanten, bezoekers). En daar ben je als bedrijf of gebruiker ook niet verplicht om belasting op af te tikken. (Voorbeeld: denk een medewerker van de Lidl die bij hun gratis snellader ook even zijn eigen auto oplaad).
En de belastingdienst checkt nu ook niet of je je prive-laptop, telefoon etc oplaad op je werk, terwijl je die ook thuis gebruikt. En je zou technisch gezien je auto ook altijd aan een 230volt stopcontact kunnen hangen :-)

En aangezien men de auto alleen op kan laden als deze daadwerkelijk fysiek aanwezig is op de locatie van het werk, zal 'misbruik' wel meevallen. Mensen zullen niet omrijden via hun werkgever om 'even op te laden om naar familie te kunnen rijden' maar hoogstens laden voor het praktische woon-werkverkeer. En het zijn uiteindelijk ook niet bijzonder hoge bedragen waar we over spreken in vergelijking met de gemiddelde belastingen op loon.

Omdat het gewoon niet goed te reguleren, berekenen of te handhaven is, verwacht ik dan ook dat er geen regels voor zullen komen. De overheid zal het maar gewoon in de algemene belastingen moeten verrekenen/compenseren. Zoals een iets lagere algemene kilometervergoeding, of wat hogere inkomstenbelasting.

• fisherman
eltron schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:52:
[...]

Polestar, ID3 en soortgenoten binnen VAG, I-pace en weet niet zeker, maar volgens mij ook de Ampera?.
Plus nog paar chinezen die nu de markt op komen?
Als je het inderdaad hebt over zomercijfers, dan zijn er inderdaad heel veel modellen (waaronder mijn Ampera E) die de 400 kilometer ruim passeren. In de zomer haal ik zonder moeite een gecombineerd verbruik van 450.
In de winter kan dat natuurlijk heel anders uitpakken. Mijn Ampera E verliest met koude dagen bijna 30 procent actieradius. Hetzelfde geldt voor de Tesla S, X en M3 en nog een aantal andere modellen zonder warmtepomp.
Op zich niet heel erg als je weet dat je dan nog ruim 300 kan halen.
Er zijn overigens modellen die zonder warmtepomp minder verliezen in de winter, maar daarbij zal de conditionering van de accu minder goed geregeld zijn. Elk voordeel heeft zijn nadeel.

• 4v4t4r
Ik heb wat besteld online via &Charge bij under armor. Er staat niet bij hoe lang het duurt voordat de kms worden bijgevoegd. Iemand daar ervaring mee?

• PeterZ(on)
De plannen voor Spanje worden nu wat concreter en ik zoek dus laders in Frankrijk die het ook echt doen.

Zo kom ik o.a. deze, Corri-Door - Aire de repos des Ardennes Woinic, tegen waarbij Chargemap aangeeft dat die het niet doet maar zie ook recente comments waarbij er gisteren nog succesvol is geladen. Dit kom ik ook wel bij andere Corri-Door laders tegen.

Iemand die uit eigen ervaring weet hoe de actuele situatie is?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Oh dat is een aangename verrassing. Ik heb de laaddruppel van de leasemaatschappij vandaag al ontvangen. Het is een druppel van New Motion.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• wortelsoft
PeterZ(on) schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:33:
De plannen voor Spanje worden nu wat concreter en ik zoek dus laders in Frankrijk die het ook echt doen.

Zo kom ik o.a. deze, Corri-Door - Aire de repos des Ardennes Woinic, tegen waarbij Chargemap aangeeft dat die het niet doet maar zie ook recente comments waarbij er gisteren nog succesvol is geladen. Dit kom ik ook wel bij andere Corri-Door laders tegen.

Iemand die uit eigen ervaring weet hoe de actuele situatie is?
Die Woinic doet het, daar heb ik in Augustus nog twee keer geladen. Het is wel maar een enkele lader.
Niet alle Cori-doors staan uit. Alleen chargemap en abrp zetten ze op niet beschikbaar, dat laatste is wel irritant, omdat daardoor de planner niet lekker loopt.

[ Voor 11% gewijzigd door wortelsoft op 19-09-2020 17:56 ]

• PeterZ(on)
wortelsoft schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 17:52:
[...]

Die Woinic doet het, daar heb ik in Augustus nog twee keer geladen. Het is wel maar een enkele lader.
Niet alle Cori-doors staan uit. Alleen chargemap en abrp zetten ze op niet beschikbaar, dat laatste is wel irritant, omdat daardoor de planner niet lekker loopt.
Ok bedankt voor je update. Goed om te weten dat die comments toch wel juist zijn en dat zal dan bij anderen ook wel zo zijn.

• lvdmoosdijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-04-2024
4v4t4r schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:16:
Ik heb wat besteld online via &Charge bij under armor. Er staat niet bij hoe lang het duurt voordat de kms worden bijgevoegd. Iemand daar ervaring mee?
Onlangs geboekt bij booking.com via &Charge.
Binnen 48 uur bericht in de &Charge app.

Nissan Leaf 2017 30 kWh

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:41
4v4t4r schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:16:
Laatst eten besteld via thuisbezorgd. Mn km stonden de volgende dag erop

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-11 18:04
Zo weer thuis van mijn trip in Oostenrijk.
Enerverende laad trip is dat geweest met een woud aan verschillende palen en passen. Het is uiteindelijk overal gelukt met een kWh prijs zonder minuten toeslag.
In Duitsland voornamelijk gratis geladen (Aldi/Kaufland en Lidl), soms bij bezet uitgeweken, maar eigenlijk voornamelijk gratis kunnen laden (incl bijbehorende laadpaal gesprekken met andere EV bezitters (even plaatsnemen in een Taycan in München was wel bijzonder 👍)
Hoe geladen:
Paar keer KELAG, veel Chargepoint, een keer TIWAG, twee keer Maingau (a€0,65) en ook wat gratis Lidl palen (Vorarlberg en Innsbruck). Allemaal snelladers. In Vaduz (en Bürs (via ENBW) geladen bij druppellader.
De duurste was een Ionity in Duitsland langs de autobahn met eins voor een lieve €0,85 per kWh. Een andere Ionity sessie ook langs de Duitse autobahn was €0,50 ook via eins, dus blijkbaar alsnog per paal verschillende tarieven..opletten dus.

Bij thuiskomst brievenbus vol met laadpassen:
Eindelijk mijn InCharge druppel
Mijn Chargepoint card (kon wel laden via app, maar bij sommige laadpalen werkte de app of rfid lezer niet op mijn iPhone.
Weet iemand of het verrekenen van laadsessies bij Chargepoint lang duurt? Heb 3 keer bij dezelfde paal geladen en krijg steeds €0,00 in zowel de app als per sms bericht...

Bij een TIWAG laadpaal in Lienz geladen gelijk ook maar via de TIWAG app een laadpas aangevraagd en die lag ook in de bus.

Ik heb ook een compleet aanvraagformulier inclusief laadpas van Energie Burgenland ontvangen (TANKE App).

Helaas nog geen ENBW card ontvangen, maar er is wel al 3 keer een proefbetaling gedaan op mijn cc...afwachten of die nog komt, of niet.

Kortom, enerverende eerste lange trip, maar begin door de bomen het laadbos wel een beetje te zien. Dankzij alle tips en trucs hier op het forum, dus dank allen daarvoor, met name @Hachy met het geweldige overzicht via laadpastop10.nl

Edit: totaal gereden; 3246km, totale laadkosten €78,41 ( nog in afwachting van 3 Chargepoint sessies die nu op €0 staan) O-) }:O

Plus nog een 87 km (plus 36 in behandeling) toegevoegd aan &Charge.

[ Voor 3% gewijzigd door Isheara op 20-09-2020 15:34 ]

Keep rolling sixes!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

bruneelm schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:35:
[...]

Het lijkt nog erger. Dat vastrecht van 10A zou het minimum bedrag zijn, alles wat je gelijktijdig voor langer dan een kwartier gebruikt zou als maximum voor de maand tellen, ongeacht hoe zuinig je ook bent de rest van de maand.
En wat ben je als je de familie op visite hebt met 10A.
Naarmate je méér gelijktijdig aansluit stijgt het 'vastrecht' (wat dus alles behalve vast is dus) exponentieel.
7,2 kW en 11kW zal dus daar uit de boze zijn, de granny zuiderburen dus 🤪
Het 'idee' is dat hierdoor je meer verbruikt wanneer je opwerkt. Oftewel, straks allemaal een Tesla accu in de kelder? Ik ben benieuwd. Hoe de plannen nu zijn kan je straks als oplader beter maar met de grannylader thuisladen....

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-11 11:11

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Graag gedaan @Isheara :) Dank voor je verslag!

[ Voor 28% gewijzigd door Hachy op 21-09-2020 08:47 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Martijn.J
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-03 11:00
Isheara schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:20:

Bij een TIWAG laadpaal in Lienz geladen gelijk ook maar via de TIWAG app een laadpas aangevraagd en die lag ook in de bus.
Waar in de app kan dat dan? Ik zie het niet. Dank!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-11 15:49
Kleine update. Ik zit nog even achter Hyundai Duitsland aan voor het EnBW actie tarief. Mijn VIN staat natuurlijk geregistreerd op mijn vorige account welke door EnBW is gedeactiveerd omdat ik een Nederlands adres had opgegeven.

Ik kan nog terugvallen op een Duits adres dus wil dat Hyundai mijn VIN weer vrij geeft zodat ik opnieuw kan registreren. Na 2 weken hebben ze ontdekt dat het email adres op de website (support@hyundai.de) niet juist is. Grote merken blijven dat hele EV gebeuren maar lastig vinden volgens mij. Als ik stappen verder ben (of het lukt alsnog te resetten) kom ik weer in de lucht ;-)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• 4v4t4r
@Hachy Ik zie nu in &Charge dat je de app kan koppelen met RheinEnergie AG. Enig idee wat dat doet? Ik zie at ze ook laadpalen hebben namelijk

• DGTL_Magician
  • Laatst online: 27-10 13:43

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Banjy schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:20:
Kleine update. Ik zit nog even achter Hyundai Duitsland aan voor het EnBW actie tarief. Mijn VIN staat natuurlijk geregistreerd op mijn vorige account welke door EnBW is gedeactiveerd omdat ik een Nederlands adres had opgegeven.

Ik kan nog terugvallen op een Duits adres dus wil dat Hyundai mijn VIN weer vrij geeft zodat ik opnieuw kan registreren. Na 2 weken hebben ze ontdekt dat het email adres op de website (support@hyundai.de) niet juist is. Grote merken blijven dat hele EV gebeuren maar lastig vinden volgens mij. Als ik stappen verder ben (of het lukt alsnog te resetten) kom ik weer in de lucht ;-)
Hoor het ook graag. Ik heb een uit Duitsland geimporteerde Kona en een Duitse woning, dus zou ook graag in aanmerking komen.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• DeGroteMuis
Vanochtend een mail van EnBW dat de laadpas verzonden is. Aangemeld 9-9, met betaald veellader (geen Hyundai) tarief. Nog niets afgeschreven.
Isheara schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:20:
Zo weer thuis van mijn trip in Oostenrijk.
(...)

Kortom, enerverende eerste lange trip, maar begin door de bomen het laadbos wel een beetje te zien. Dankzij alle tips en trucs hier op het forum, dus dank allen daarvoor, met name @Hachy met het geweldige overzicht via laadpastop10.nl

Edit: totaal gereden; 3246km, totale laadkosten €78,41 ( nog in afwachting van 3 Chargepoint sessies die nu op €0 staan) O-) }:O

Plus nog een 87 km (plus 36 in behandeling) toegevoegd aan &Charge.
Leuk dat het nu overzichtelijker is voor je, dan reist het meteen een stuk leuker! 8) En ook leuk km verdienen in Oostenrijk, niet? Vrijwel alle palen kan je nog op de foto zetten.

Bij ons was het ongeveer dezelfde prijs per km voor een tripje Duitsland, Oostenrijk, dagje Zwitserland en nog een paar dagen Italië. 1 Maingau sessie bij een EnBW zuil nog op 0 (na eerst 2 dagen actief te blijven in de app nu al 2 weken niet meer zichtbaar). Totaal 4963km, €123,68 alles bij elkaar opgeteld. Dat was wel met nog 8 dagen in augustus, dus met 8 dagen laagtarief van Eins/Maingau en de andere 7 dagen duurder, maar ook met een aantal keer betaald laden in Duitsland, incl de hele terugweg. Qua energiekosten dus sowieso super! De cabrio was zeker 5-6 keer zo duur geweest.

• Isheara
Martijn.J schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:23:
[...]

Waar in de app kan dat dan? Ik zie het niet. Dank!
Ik heb me aangemeld in de app, bankgegevens doorgegeven en daarna bij thuiskomst pas op de mat.
Je kunt ook bij de paal via de TIWAG app de QR code scannen en gelijk laden.
DC goedkoop a 12cent per minuut, AC 22 cent per kWh.

Keep rolling sixes!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-11 14:32
Isheara schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:48:
[...]

Ik heb me aangemeld in de app, bankgegevens doorgegeven en daarna bij thuiskomst pas op de mat.
Je kunt ook bij de paal via de TIWAG app de QR code scannen en gelijk laden.
DC goedkoop a 12cent per minuut, AC 22 cent per kWh.
Dat is mooi, maar dat geldt alleen voor hun eigen (TIWAG) laadpalen. Voor DC zijn dat er maar een stuk of twee (in Oostenrijk). Ik heb een paar maanden terug voor een dag een abonnement genomen op TIWAG, dacht dat alle AC-palen €0,22/kWh waren, ook de Allego's in NL. Dat bleek dus niet zo te zijn (€0,39/kWh of zo). Zodra ik het abonnement had, veranderden de prijzen in de app. En DC palen flink hoge prijzen, behalve de "eigen" palen dan.
Dus snel abo weer gecanceled, hoefde niks te betalen 8)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• 4v4t4r
lvdmoosdijk schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:49:
[...]

Onlangs geboekt bij booking.com via &Charge.
Binnen 48 uur bericht in de &Charge app.
Ik heb eindelijk een verstopt berichtje bij mn kms staan er 85kms pending en worden over 45 dagen toegevoegd.. dus duurt nog even

• Isheara
pmiddeld schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:28:
[...]

Dat is mooi, maar dat geldt alleen voor hun eigen (TIWAG) laadpalen. Voor DC zijn dat er maar een stuk of twee (in Oostenrijk). Ik heb een paar maanden terug voor een dag een abonnement genomen op TIWAG, dacht dat alle AC-palen €0,22/kWh waren, ook de Allego's in NL. Dat bleek dus niet zo te zijn (€0,39/kWh of zo). Zodra ik het abonnement had, veranderden de prijzen in de app. En DC palen flink hoge prijzen, behalve de "eigen" palen dan.
Dus snel abo weer gecanceled, hoefde niks te betalen 8)
De TIWAG paal waar ik probeerde te laden met mijn KELAG app accepteerde de QR code van de paal niet, dus via een link naar de App Store (ook op de paal via QR code te installeren _/-\o_ ) de TIWAG app geïnstalleerd.

Heb hier ook een aanvraag formulier liggen voor TANKE (voor activatie van de ook per post meegeleverde laadpas), maar dat laat ik voorlopig ff zitten, want de volgende Oostenrijk reis duurt nog wel even...

Keep rolling sixes!

• Sheean
Sheean schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:17:
[...]

Ik heb net een mail gestuurd naar de gemeente Utrecht met een verzoek voor meer informatie. Fingers crossed!
Net als bij @marvel27 gaat helaas ook in Gemeente Utrecht het feestje niet door. Wel netjes een mail teruggekregen met een verwijzing naar dit nieuwsartikel van vandaag: Gemeente Utrecht loopt niet warm voor kabelgoottegels om elektrische auto’s op te laden vanuit woning. Er waren klaarblijkelijk onlangs vragen gesteld door de D66 en VVD aan het Gemeentebestuur (waar n.b. D66 in zit) maar die zagen allemaal beren op de wegstoep. Jammer.

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

• buz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:05

buz

De argumentatie van de gemeente is wel erg dun.
Alsof laadpalen geen verrommeling van de openbare ruimte geeft. 8)7

• pmiddeld
Sheean schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:59:
[...]

Net als bij @marvel27 gaat helaas ook in Gemeente Utrecht het feestje niet door. Wel netjes een mail teruggekregen met een verwijzing naar dit nieuwsartikel van vandaag: Gemeente Utrecht loopt niet warm voor kabelgoottegels om elektrische auto’s op te laden vanuit woning. Er waren klaarblijkelijk onlangs vragen gesteld door de D66 en VVD aan het Gemeentebestuur (waar n.b. D66 in zit) maar die zagen allemaal beren op de wegstoep. Jammer.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, vooral het claimgedrag. Zo gaat iedereen zijn eigen parkeerplek claimen, zoals nu al wel gebeurt bij openbare laadpalen of zelfs met mensen die gewoon vinden dat hun auto altijd voor hun deur moet kunnen staan...

• eltron
pmiddeld schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:29:
[...]

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, vooral het claimgedrag. Zo gaat iedereen zijn eigen parkeerplek claimen, zoals nu al wel gebeurt bij openbare laadpalen of zelfs met mensen die gewoon vinden dat hun auto altijd voor hun deur moet kunnen staan...
Eens, mits de gemeente maar zorgt dat er voldoende betaalbare openbare laadplekken zijn. Op termijn bij elke parkeerplek.

• Sheean
pmiddeld schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:29:
[...]

Maar de vraag is dan: wordt het claimgedrag dan vergroot? Mensen die nu al heel erg claimerig doen over openbare laadpalen en parkeerplaatsen zijn en blijven dat toch wel. Ik vraag mij af of mensen die nu er niet zo mee zitten als hun auto even niet pal voor de deur staat, dan er ineens wel zo'n groot punt van gaan maken. Het staat en valt ook wel met de relatie met je buren, als die goed is dan is dit makkelijker in goede banen te leiden dan met relatieve onbekenden die toevallig dezelfde laadpaal willen gebruiken. Uiteindelijk komen we toch ooit allemaal in hetzelfde EV-schuitje terecht en kunnen we gewoon een beetje rekening met elkaar houden. (Als ik hier kijk op straat staat iedereen bijna altijd wel op zijn vaste plek zonder er ooit moeilijk om te doen als het eens even niet gaat. Zo'n goot zou hier nu al prima gebruikt kunnen worden, ook als de andere buren een EV zouden nemen.)

@eltron bij laadpalen bij iedere parkeerplek zou het mooi zijn als dat bijvoorbeeld 'gelinkt' kan worden aan de opwek van je eigen huis. Mensen worden daardoor ook mooi geprikkeld om wat meer in te zetten op het laden bij opwekpieken i.p.v. de auto op vol vermogen helemaal vol te gooien als ze net van werk komen.

• eltron
Sheean schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:49:
[...]

@eltron bij laadpalen bij iedere parkeerplek zou het mooi zijn als dat bijvoorbeeld 'gelinkt' kan worden aan de opwek van je eigen huis. Mensen worden daardoor ook mooi geprikkeld om wat meer in te zetten op het laden bij opwekpieken i.p.v. de auto op vol vermogen helemaal vol te gooien als ze net van werk komen.
De grid zal steeds smarter moeten worden en dus rekening houden met totaal verbruik en opwek in de wijk.
Ook nu wordt in sommige wijken de laadstroom al beperkt tijdens piekuren.
Op termijn kan de auto hier ook andersom nog een bijdrage aan leveren door op te laden tijdens daluren en te ontladen tijdens piekuren (met vehicle to grid technologie, wordt volgens mij ook in Utrecht al uitgeprobeerd).
Een variant hierop is dat je instelt bij of tot welke prijs je wilt laden, zodat degenen die geen hoge nood hebben normaal bij een lage prijs op dalmomenten laden.

• pmiddeld
Sheean schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:49:
[...]
Maar de vraag is dan: wordt het claimgedrag dan vergroot? Mensen die nu al heel erg claimerig doen over openbare laadpalen en parkeerplaatsen zijn en blijven dat toch wel. Ik vraag mij af of mensen die nu er niet zo mee zitten als hun auto even niet pal voor de deur staat, dan er ineens wel zo'n groot punt van gaan maken.
Eerlijk gezegd denk ik dat er meer claimgedrag bij komt. Aangezien die aansluiting met hun huisstroom op die specifieke plaats zit, is er extra noodzaak om precies daar te parkeren. Voor mensen die het eerst niets uit maakte waar ze hun auto neerzetten, kan dit opeens belangrijk worden.

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:42
Dat zal vast zo zijn, maar ook met een kabelgoot kun je nog twee of drie parkeerplaatsen bereiken, als de kabel althans lang genoeg is.

Ik vind het een beetje een flauw argument. Claimgedrag kun je ook op een andere manier aanpakken, maar bij mij in de buurt houden mensen er wel een beetje rekening mee. Daar lijkt mij niets mis mee, als er parkeerplekken genoeg zijn, althans.

• pmiddeld
DDDikkiedik schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:53:
Dat zal vast zo zijn, maar ook met een kabelgoot kun je nog twee of drie parkeerplaatsen bereiken, als de kabel althans lang genoeg is.
Tsja, maar dan ligt de kabel weer op de stoep en dat wilde je juist voorkomen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Als je geen parkeermogelijkheid hebt op eigen terrein dan heb je simpelweg geen garantie dat je thuis kunt laden. De parkeerplek die met je laadkabel vanaf je huis te bereiken is is niet "van jou" dus kan bezet zijn, evenals de plekken bij de openbare laadpaal of laadpalen in de buurt. Dat is iets waar je gewoon rekening mee zult moeten houden.

Uiteraard kan er in goed overleg met de buren vaak veel geregeld worden. Stel dat er twee openbare laadplekken zijn en drie elektrische auto's in de straat, dan zal je daar onderling afspraken over moeten maken.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:01

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Kortom: die tegels met goot zijn niet voor dichtbevolkte dichtbeautode gebieden. Wel handig voor locaties waar voldoende parkeerruimte is.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Prullenbak84
Echt...die gemeenten. Wat is dat nou voor halfbakken gedoe.

“Hoewel wij innovaties toejuichen en daar zelf ook nadrukkelijk naar kijken..",

Nee, dat doe je niet.

“Desondanks neemt de onveiligheid toe als producten in en door de openbare stoep worden gemonteerd,"

Als je gekeken had, zie je dat deze oplossing dat voorkomt.

“Vanzelfsprekend monitoren we wel de markt voor wat betreft technische oplossingen, en blijven we kijken of we het gebruik daarvan kunnen gaan toestaan.”

Wat ze zeggen is: "Vanzelfsprekend zullen we alle nieuwe oplossingen verbieden, want slechte redenen"

bah.

• Prullenbak84
pmiddeld schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:22:
[...]

Eerlijk gezegd denk ik dat er meer claimgedrag bij komt. Aangezien die aansluiting met hun huisstroom op die specifieke plaats zit, is er extra noodzaak om precies daar te parkeren. Voor mensen die het eerst niets uit maakte waar ze hun auto neerzetten, kan dit opeens belangrijk worden.
Als er voor ieder huis 1 vak is, wat is er dan precies mis mee, als iedereen het liefst voor zijn eigen deur wil staan? :P

Ik vond het voordat ik mijn EV had, ook lekkerder als mijn eigen auto voor de deur stond, of op zijn minst dichtbij. Nu parkeer ik hem nog steeds het liefst voor mijn huis, of ik nou moet laden of niet. Daar verandert echt helemaal niks aan. Het enige is dat als ik echt wil laden, dat ik dan even in de gaten houd of één van de 3 vakken die ik zonder overlast kan halen met mijn kabeltje vrij komt, en dan verplaats ik mijn auto wel. Dat laatste zou je dan als "claimgedrag" kunnen zien, maar dat is onzin natuurlijk. Want het vak aan de overkant van de straat ofzo, komt dan weer vrij voor een ander (bijvoorbeeld degene die daar woont, kan die ook lekker voor zijn/haar eigen deur staan). En als ik echt haast heb met laden, dan zal ik sowieso naar de laadpaal een paar straten verderop gaan.

Ik vraag me écht af hoe dat "claimgedrag" er dan precies uit gaat zien, volgens zo'n gemeente.

• wortelsoft
pmiddeld schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:16:
[...]

Tsja, maar dan ligt de kabel weer op de stoep in de goot. en dat wilde je juist voorkomen.
Prima dus

• Sheean
Het belangrijkste is dat de kabel de stoep oversteekt via de goot, dat hij daarna nog een stukje naar links/rechts gaat over de parkeerplaats of stoeprand is wel te overzien. Daar lopen over het algemeen geen mensen. Als de goot ook langs de stoeprand loopt is het zelfs in die situatie netjes weggewerkt, maar dat wordt misschien wel wat veel goottegeltjes.

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-11 17:16
pmiddeld schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:22:
[...]

Als ik voor mezelf spreek: als de plek voor mijn huis vrij is ga ik er altijd staan. Als er iemand staat en die gaat later op de avond weg, dan zet ik mijn auto alsnog voor de deur. Is dit verkeerd gedrag? Lijkt me niet. Dit deed ik voordat ik een elektrische auto had en nu mét elektrische auto doe ik dat ook. Iedere buur heeft ook zo zijn voorkeursplek en kunnen soms wel eens mopperen als ze daar niet kunnen staan: naast de mijne nul elektrische auto's bij de directe buren.
Ik vind het meer overkomen als excuses om het niet te doen, dan dat daadwerkelijk een goede reden is. De gemeente verdient eraan als er publiek geladen wordt is wellicht niet echt een goed argument om in een persbericht te zetten, maar lijkt me veel waarschijnlijker. Daarnaast worden de Allego's er ook wel blij van als ze weer een paal mogen plaatsen natuurlijk.

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-11 20:43
De leverancier van de EV-kabelgoottegel gaat ze binnenkort naast hun fabriek in Westervoort ook op hun locatie in Amsterdam op voorraad houden.
Scheelt een hoop kilometers voor de geïnteresseerden in het westen van het land ;-)
Wel verstandig om even van te voren te informeren of er genoeg beschikbaar zijn!

• Prullenbak84
PatrickH89 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:55:
[...]

Als ik voor mezelf spreek: als de plek voor mijn huis vrij is ga ik er altijd staan.
Ja precies dit bedoel ik. Waarom zou je dat niet doen? Wat heeft iemand voor reden om te denken: "O, de parkeerplaats voor mijn huis is vrij, maar die 20 meter verderop ook. Nou, dan ga ik lekker daar staan!"
Als er iemand staat en die gaat later op de avond weg, dan zet ik mijn auto alsnog voor de deur. Is dit verkeerd gedrag? Lijkt me niet.
Dit doe ik dan zelf weer niet (behalve dan dus nu als ik wil laden). Maar verkeerd gedrag is het niet. Of jij nou boodschappen bent wezen doen of niet: Je mag toch gewoon op de openbare parkeerplaats voor je huis gaan staan? Is volgens mij geen "claimgedrag".
Ik vind het meer overkomen als excuses om het niet te doen, dan dat daadwerkelijk een goede reden is. De gemeente verdient eraan als er publiek geladen wordt is wellicht niet echt een goed argument om in een persbericht te zetten, maar lijkt me veel waarschijnlijker. Daarnaast worden de Allego's er ook wel blij van als ze weer een paal mogen plaatsen natuurlijk.
Ja, het klinkt meer als "we hebben als gemeente nou eenmaal een deal met Allego, en ondanks dat we vinden dat iedereen zonnepanelen op het dak moeten hebben en wij ons dan op de borst kloppen dat we van die groene woonwijken hebben, mag u dus uw eigen stroom niet in uw eigen auto doen".

Maar goed, dit schuurt erg tegen het "thuis laden van uw ev"-topic aan. Ik dacht eigenlijk dat we daar zaten :)

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-11 17:16
Prullenbak84 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:40:

Maar goed, dit schuurt erg tegen het "thuis laden van uw ev"-topic aan. Ik dacht eigenlijk dat we daar zaten :)
Yep, ware het niet dat deze oplossing waarschijnlijk interessanter is voor het publiek van dit topic dan die van het 'thuis laden' topic ;)

• pmiddeld
PatrickH89 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:55:
[...]

Als ik voor mezelf spreek: als de plek voor mijn huis vrij is ga ik er altijd staan. Als er iemand staat en die gaat later op de avond weg, dan zet ik mijn auto alsnog voor de deur. Is dit verkeerd gedrag? Lijkt me niet. Dit deed ik voordat ik een elektrische auto had en nu mét elektrische auto doe ik dat ook. Iedere buur heeft ook zo zijn voorkeursplek en kunnen soms wel eens mopperen als ze daar niet kunnen staan: naast de mijne nul elektrische auto's bij de directe buren.
Ik heb alleen maar gezegd dat ik me wel iets kan voorstellen van claimgedrag. En ik ben nog steeds niet overtuigd van het tegendeel. Ik heb nooit een waarde-oordeel gegeven over dit of dat gedrag. Ik ben ervan overtuigd dat er hier heel schappelijke mensen op het forum zijn die elektrisch rijden een warm hart toedragen. Maar vergeet niet dat niet alle mensen zo zijn. En het kan best zo zijn dat een paar kabelgoten geen problemen oplevert waar de parkeerdruk niet zo groot is, maar in gebieden met grote parkeerdruk zal dat m.i. best lastig worden. En ga dan maar eens gedifferentieerd beleid maken in een grote stad als Utrecht, dan krijg je allemaal scheve gezichten.

• Prullenbak84
pmiddeld schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:56:
[...]

Ik heb alleen maar gezegd dat ik me wel iets kan voorstellen van claimgedrag.
Je hebt alleen nog niet gezegd wat dat claimgedrag dan precies is.

[ Voor 3% gewijzigd door Prullenbak84 op 22-09-2020 15:25 ]

• JeroenE
  • Niet online
@Prullenbak84 Het is al een tijdje geleden, maar ik heb wel eens meegemaakt dat -nog tijdens het parkeren- iemand zijn huis uit kwam gerent om te vertellen dat ik daar niet mocht staan en zijn vrouw over 5 minuten weer terug zou zijn van boodschappen doen. Ik denk dat de gemeente zoiets bedoeld.

• Prullenbak84
JeroenE schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:26:
@Prullenbak84 Het is al een tijdje geleden, maar ik heb wel eens meegemaakt dat -nog tijdens het parkeren- iemand zijn huis uit kwam gerent om te vertellen dat ik daar niet mocht staan en zijn vrouw over 5 minuten weer terug zou zijn van boodschappen doen. Ik denk dat de gemeente zoiets bedoeld.
Ok, kijk hier hebben we eindelijk een fatsoenlijk voorbeeld.

Een paar vragen/dingen komen bij mij dan meteen naar boven:
- Had zijn vrouw een EV, of waren het gewon mensen die heel fel zijn op hun eigen auto voor hun eigen huis...want zo zijn er ook meer dan genoeg. Trieste mensen heb je altijd, maar het feit dat je als gemeente toestaat om - bijvoorbeeld max 2 meter - een kabeltje haaks over de stoep te laten lopen, zorgt er echt neit voor dat mensen ineens massaal de parkeervakken op zo'n trieste manier gaan lopen claimen.

- Zei ie echt "je mag hier niet staan" of zei die "zou je 2 vakken verderop willen gaan staan, want..."? Want dat is ook al een verschil natuurlijk.
Ik heb ook weleens gehad dat iemand, bij wie ik mijn auto voor de deur had staan, aanbelde of ik hem weg wilde halen. Had helemaal niks met EV's of wat ook te maken, maar hij moest gewoon dingen inladen en dan was het wat makkelijker als dat meteen vanuit zijn deur kon. En dan doe je dat gewoon, omdat je buren bent (en omdat mijn auto toen ook meteen weer voor mijn eigen huis stond ;) )

• DeGroteMuis
De EnBW laadpas zonder Hyundai korting is binnen. Nederlands adres, land in dropdown Germany (of Deutschland, even geleden), bij stad de stad + Nederland ingevuld.

@Hachy Pas meteen even geprobeerd, aan een duurdere Gelderse Allego paal, werkt goed.

Leuke kaarten ook erbij :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQb1ite0jA2d_Ry2ZIpw6TWNJD4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kdSNYN3iFOeBqN4UUikbRfgP.png?f=user_large
Prullenbak84 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:24:

Je hebt alleen nog niet gezegd wat dat claimgedrag dan precies is.
Ik denk iets in de trant van

'Ik heb een EV, dat is een gootje voor MIJN kabel, dus jij moet weg van mijn plek met je benzinestinker.'

En misschien ook soortgelijke dingen tussen EVs onderling, 'Ik heb het gootje aangevraagd, dus dit is mijn plek!'

Ik vind het juist eerder een van de slapste redenen uit het stel, de wirwar van DHZ laadoplossingen en aansprakelijkheid bij incidenten zie ik eerder als een potentieel issue binnen een gemeente. Maar als de gemeente dat zo graag wil voorkomen terwijl de groei wordt erkend, is het dus belangrijk om die groei voor te blijven met publieke laadoplossingen. 8)

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-11 20:43
Wat we volgens mij missen in dit hele verhaal is dat die EV er IS, en men hem thuis wil opladen.
Doe je dat met een kabel OP het trottoir? of netjes en veilig IN het trottoir?

• Prullenbak84
Bula schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:41:
Wat we volgens mij missen in dit hele verhaal is dat die EV er IS, en men hem thuis wil opladen.
Doe je dat met een kabel OP het trottoir? of netjes en veilig IN het trottoir?
Veilig OP het trottoir, met een kabelmat erop. Ik heb de eerste kinderwagens en buggys er al zonder problemen overheen zien gaan, dus volgens mij zit het allemaal wel snor. Ik KAN met goed fatsoen 3 vakken halen met mijn verlengkabel en er ligt dan altijd max 2 meter kabel (met mat erop) op de stoep. Lijkt me helemaal prima en kan volgens mij - letterlijk en figuurlijk - niemand over vallen. En als ik niet aan het laden ben, staat mijn auto meestal/het liefst ook gewoon op één van die vakken.

Lekker claimen ;)

• Wolly
  • Niet online
Dat claimgedrag lijkt mij heel reeel, nu al zijn er hordes mensen die de plek voor hun deur beschouwen als hun eigendom. Dat zal in sommige buurten meer zijn dan andere.

Als die claimers een EV gaan rijden hebben ze er een reden bij om 'hun' parkeerplaats te claimen. Staan er straks allemaal pionnen in een woonwijk omdat Karel ergens in de avond thuiskomt en voor zijn deur wilt parkeren |:(

Kies je voor EV dan moet je ook zelf een oplossing zoeken om deze te laden, zonder daarbij de rest van de buurt tot last te zijn.

• Prullenbak84
DeGroteMuis schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:40:

[...]

'Ik heb een EV, dat is een gootje voor MIJN kabel, dus jij moet weg van mijn plek met je benzinestinker.'

En misschien ook soortgelijke dingen tussen EVs onderling, 'Ik heb het gootje aangevraagd, dus dit is mijn plek!'
Ik denk dat ik mezelf gewoon blijf verbazen over hoe triest mensen zijn, ofzo. Als bij mij iemand vraagt "hey joh, wil je je auto even weghalen en iets verderop parkeren vanwege reden X", dan doe ik dat gewoon.

• Prullenbak84
Wolly schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:47:
Dat claimgedrag lijkt mij heel reeel, nu al zijn er hordes mensen die de plek voor hun deur beschouwen als hun eigendom. Dat zal in sommige buurten meer zijn dan andere.
Die trieste mensen zijn er inderdaad altijd al, en dat heeft DUS niks met EV's te maken.
Als die claimers een EV gaan rijden hebben ze er een reden bij om 'hun' parkeerplaats te claimen. Staan er straks allemaal pionnen in een woonwijk omdat Karel ergens in de avond thuiskomt en voor zijn deur wilt parkeren |:(
En dan haal je die pionnen toch gewoon weg?
Kies je voor EV dan moet je ook zelf een oplossing zoeken om deze te laden, zonder daarbij de rest van de buurt tot last te zijn.
En hoe ben ik precies de buurt tot last als ik mijn auto in het vak dichtbij mijn huis zet? Dat deed ik altijd (het liefst) al, net als iedereen. Als ik mijn auto voor mijn eigen deur zet, blijven de plekken voor anderen hun eigen deur vrij voor die mensen, toch?
Iedereen kiest toch het vak het dichtst bij zijn huis, ongeacht of je nou een EV rijdt of niet? Ik zie dus echt gewoon niet wat er verder verandert, behalve dan dat erzo af en toe een kabeltje naar toe ligt.

[ Voor 9% gewijzigd door Prullenbak84 op 22-09-2020 15:53 ]

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-11 17:03
DeGroteMuis schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:40:
De EnBW laadpas zonder Hyundai korting is binnen. Nederlands adres, land in dropdown Germany (of Deutschland, even geleden), bij stad de stad + Nederland ingevuld.

@Hachy Pas meteen even geprobeerd, aan een duurdere Gelderse Allego paal, werkt goed.

Leuke kaarten ook erbij :+
[Afbeelding]

[...]

Ik vind het juist eerder een van de slapste redenen uit het stel, de wirwar van DHZ laadoplossingen en aansprakelijkheid bij incidenten zie ik eerder als een potentieel issue binnen een gemeente. Maar als de gemeente dat zo graag wil voorkomen terwijl de groei wordt erkend, is het dus belangrijk om die groei voor te blijven met publieke laadoplossingen. 8)
Ook die van mij is zojuist binnengekomen inclusief de kaarten. Heb al twee keer geladen middels de app werkt goed en beter nog dan met bijv. EINS. Alleen 1x allego helpdesk nodig gehad omdat paal na 5min laden in storing ging. Om hun te bereiken heb ik 15-20m moeten wachten met een zeer irritant wachtmuziekje ;-)

• fevo-1190
Vandaag mijn shell recharge sleutelhanger binnen gekregen :) wel erg vroeg levering auto pas oktober(hoop ik tenminste) :o
Pagina: 1 ... 35 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.