Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 144 Laatste
Acties:
  • 992.632 views

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:33
BlakHawk schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:37:
[...]

Met 1 fase heb je geen last van stroom delen lijkt mij.
Meestal is dan dat 22kW wordt verdeeld in 2 keer 11kW.

Is het dan niet effiecienter om de dag 12 uur te pakken?
Dat bedoel ik met nadenken.

Iedere dag is niet nodig, direct 24 uur is voor jezelf beperkend. Bij 50% soc in 12 laden naar 100% is dan ook een optie. Sta je al snel de hele nacht te laden, geen last van boetes of idle fees, maar wel een efficientere bezetting van de laadpaal.
Het is een 11kw paal. Dus voor mij 3.6 kw. Die zakt dus daadwerkelijk in als er nog een auto staat.
Best oneerlijk als de ander dan 3 fase heeft, maar dat terzijde.
Om de dag laden is nu ook wat wij doen. Ik kijk aan wat ik de volgende dag nodig heb.
Waar het om gaat is.... We kunnen aan een auto de behoeftes niet zien.

Ik probeer de lange laadsessie naar zaterdag einde middag te schuiven. Bijna iedereen slaapt op zondag morgen uit en ben ik de minste mensen tot last.
Maar als ik dan zo mijn best doe en dan toch een idle fee of boete krijg omdat hij bv 06.00 uur vol is....

[ Voor 4% gewijzigd door driel24 op 15-09-2020 10:51 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Inspired schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:39:
[...]

Want dan slaap je in een Hotel? Plus, je kunt toch niet verwachten dat ik om 3 uur de auto ga verplaatsen? Je kunt ook overdrijven. Als ik om 20 uur mijn auto er neer zet is hij voor 1/2 uur niet vol.
Ik denk dat je mijn punt niet zag. Als je overdag een minuuttarief rekent en 's nachts niet dan ben je dus het bokje als je om 0500 uur terugkomt, inplugt en je nest induikt tot een uur of 1400.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:48
BlakHawk schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:07:
[...]

In die tijd heb je dus 33 kWh kunnen laden, zo'n 200km rijbereik.
Jij hebt niet voldoende aan 200km op een dag?

Nogmaals, moet hij iedere keer vol, of is dat een uitzondering?
Nee dus, in 3 uur tijd kan ik maar 12 kWh laden, met mijn 1 fase auto. Daar kan ik 60km mee rijden. En ja hij moet vol, want ik heb maar 26 kWh en hij gaat dus iedere keer leeg als ik ermee gereden heb. Hoewel dit allemaal puur hypothetisch is momenteel, want ik heb een eigen oprit met een eigen laadpaal. Het was wel de praktijk in mijn vorige huis.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
haaibaa2 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:16:
[...]

Nee dus, in 3 uur tijd kan ik maar 12 kWh laden, met mijn 1 fase auto. Daar kan ik 60km mee rijden. En ja hij moet vol, want ik heb maar 26 kWh en hij gaat dus iedere keer leeg als ik ermee gereden heb. Hoewel dit allemaal puur hypothetisch is momenteel, want ik heb een eigen oprit met een eigen laadpaal. Het was wel de praktijk in mijn vorige huis.
Ook bij een grote accu (enkelfase Kona/E Niro iemand?) kan het zijn dat die gewoon iedere dag vol moet. Bij mij dus. Het is maar de vraag of ik op locatie kan laden...

Gelukkig kan ik thuis laden maar helaas ook niet snel genoeg.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• al7181
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08-2024
marvel27 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:15:
Een goede interim-oplossing is het aanbrengen van contactgegevens op je auto, zodat als iemand de lader nodig heeft en ziet dat je auto volgeladen is, hij/zij contact met je kan opnemen en je kan vragen om de auto te verplaatsen. Er is ook een app die dit faciliteert, waarbij je de nummerplaat van de ladende auto kan invoeren. Als de eigenaar de app ook heeft geïnstalleerd kan je via de app vragen om de auto van de paal te halen. De naam ontglipt mij op dit moment, maar ze is al besproken in dit topic of in het algemene elektrische auto's-topic.
Dat is de app NeedToCharge of de website https://www.needtocharge.com/. De nederlandse variant is te vinden op LaatMeLaden.

Ik leg zelf in dit soort situaties een uitgeprint en gelamineerd kaartje met de QR-code achter de voorruit zodat mensen mij anoniem kunnen bereiken.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
al7181 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:55:
[...]

Dat is de app NeedToCharge of de website https://www.needtocharge.com/. De nederlandse variant is te vinden op LaatMeLaden.

Ik leg zelf in dit soort situaties een uitgeprint en gelamineerd kaartje met de QR-code achter de voorruit zodat mensen mij anoniem kunnen bereiken.
Mijn ervaring is dat dit allemaal niet werkt.
Een handjevol mensen werkt eraan mee, de rest niet.

Ik heb eens een grote QR code naar een whatsapp groepje op de laadpaal geplakt.

Van de 15 mensen die actief de laadpaal gebruiken, had ik na 2 maanden 3 leden. De rest boeit het niet...

Youtube: DashcamNL

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:35
al7181 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:55:
[...]

Ik had bij mn oude woning gewoon een briefje met mn 06 onder hun wisser gedaan met de vriendelijke vraag of ze me even wilde appen als ze klaar waren zodat ik nog even kon laden snachts. uiteindelijk hadden we een app groepje met 5 of 6 mensen. Nadeel was wel dat eigenlijk alleen deze 5/6 daar aan het laden waren.. 1 weg, de ander snel op de plek :) was niet te doen voor "andere" daardoor.. is dat dan ook aso ?

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-11 23:29
Ik zou zeggen van niet, aangezien de laadpaal dan duidelijk gebruikt wordt om te laden. Dat wijst dan eerder op een tekort aan laadpalen op die locatie, als er nog regelmatig anderen zijn die "niet aan de beurt komen".

• al7181
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08-2024
BlakHawk schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:59:
[...]

Van de 15 mensen die actief de laadpaal gebruiken, had ik na 2 maanden 3 leden. De rest boeit het niet...
Het komt inderdaad niet vaak voor (tot nu toe twee keer) dat ik een berichtje via de app needtocharge ontvangen heb. Maar ik loop wel met een gerust hart in het bos, wetende dat iemand mij anoniem kan bereiken en ik daarop kan reageren. Als mensen er voor kiezen om dat dan niet te doen, dan tja..

• 4v4t4r
GORby schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:01:
[...]

Ik zou zeggen van niet, aangezien de laadpaal dan duidelijk gebruikt wordt om te laden. Dat wijst dan eerder op een tekort aan laadpalen op die locatie, als er nog regelmatig anderen zijn die "niet aan de beurt komen".
ja klopt wel dat tekort.
Ben er nu 2 jaar weg en merkte dat er langzaam aan wel wat meer palen zijn gekomen toen.
Het nadeel bij ons was dat je bij de gemeente een vergunning moest aanvragen om de kabel over de stoep naar de parkeerplek voor de deur te mogen leggen (jaarlijks) dus je wist nooit of je dit zou krijgen.

Niemand had dan ook een laadpaal in de tuin staan. Ook omdat je (zelfs als je een vergunnning kreeg) nooit wist of je voor de deur kon parkeren

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-11 12:12
Vind dat needtocharge wel een goed idee, maar denk ook wel dat er weinig mensen dit gaan gebruiken. Ben het wel met @al7181 eens dat dat vervolgens niet jouw probleem is (je hebt je best extra gedaan) en dat dat wat extra rust geeft. Maar goed, aan de andere kant: als ik met een wandeling bezig ben en ik loop 5 kilometer aan de andere kant van een bos, dan ga ik alsnog niet terug komen.

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-11 14:06
BlakHawk schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:59:

Klinkt als een behoorlijke EV rijder hel bij jou. Laadpaalklevers met PHEV en EV, te weinig extra laadpalen, flinke desinteresse... Dat geeft je betoog voor zero-tolerance idle charges wel achtergrond. Had je wel een begeleidende tekst bij de QR code? Ik zou ook zomaar niet een QR code op een A4 tje scannen als die op de paal geplakt is.

Ik heb het geluk in een stadsdeel te wonen waar de (PH)EV nog redelijk zeldzaam is, parkeren binnen 50 meter van huis zelden niet mogelijk is en de mensen nog wel enigszins betrokken zijn. Vier laadplekken in de wijk, met maar twee EVs en een PHEV die structureel laden. Verder vooral visite en een verdwaalde bedrijfswagen.

Maar toen mijn EV-buurtgenoot zijn EV het hele weekend bij de de laadpaal liet staan, toch even een briefje onder de wisser gedaan met een korte uitleg waarom dat niet gewenst is, met naam en telefoonnummer erbij. De maandag rond lunchtijd een belletje gehad van die buurtgenoot, dat hij het niet wist, ze een weekendje weg waren en hij dacht dat het wel kon omdat de paal altijd beschikbaar lijkt etc. Sindsdien leuk contact en geen laadpaal kleven meer.

Bij m'n vriendin in het dorp ook zelden laadproblemen. Ook dmv een appgroep. Meestal een stille groep, maar als iemand aangeeft dat laden nodig is, krijg je bericht zodra de iemand de accu vol genoeg heeft.

Het kán dus ook anders.
4v4t4r schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:59:
[...]

Ik had bij mn oude woning gewoon een briefje met mn 06 onder hun wisser gedaan met de vriendelijke vraag of ze me even wilde appen als ze klaar waren zodat ik nog even kon laden snachts. uiteindelijk hadden we een app groepje met 5 of 6 mensen. Nadeel was wel dat eigenlijk alleen deze 5/6 daar aan het laden waren.. 1 weg, de ander snel op de plek :) was niet te doen voor "andere" daardoor.. is dat dan ook aso ?
Ja, wat een aso streek!
( :+ )

Nee, wat mij betreft een dikke 'natuurlijk niet!'
De laadpaal wordt optimaal gebruikt. 5/6 laders die de auto netjes weghalen als die vol is en dat melden, waarna een ander uit de groep de auto eraan hangt. Dat klinkt aardig als de droom van iedere CPO. En als de bezetting dan de 70% of hoger aantikt, moet dat reden zijn voor een uitbreiding van de laadplekken als er nog steeds regelmatig mensen achter het net vissen.

• 4v4t4r
Bijna 2000km 😁 ben dan denk ik wel grotendeels klaar in mn buurt..op een verstopte paal na (kan er 1 niet vinden.. ook geen prive paal tenzij hij in zn garage hangt.. ) die ik toch niet op de foto zet.

Zal dus vanaf nu wat langzamer gaan en bij puur toeval alleen een paal op de foto zetten als ik ergens ben

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:57
Vandaag voor het eerst, nadat ik tweeënhalf jaar geleden een NewMotion druppel had aangevraagd, ermee geladen. Onlangs werd hier de vraag gesteld of deze bij langdurig niet gebruiken nog wel bruikbaar is en ik was daar zelf ook wel benieuwd naar. Maar het werkt dus.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:25
Prullenbak84 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:40:
Ik heb nu bijna een week een EV en even een algemene vraag over laadpaaletiquette:

Mijn accu was op zo'n 20% en ging bij een laadpaal bijladen. Ondertussen een lange wandeling gemaakt (zo'n 4,5 uur weggeweest). Mijn auto bleek na 3,5 uur al vol te zijn. (Ik was daar verbaasd over, maar achteraf klopt dat eigenlijk gewoon wel :P).

Ondertussen stond er ook een andere auto (tesla) naast me. Het kan dus zijn dat er ondertussen ook nog andere auto's langs zijn gekomen, maar die konden niet laden omdat ik daar nog stond.

Nu mijn vraag: Hoe lang vinden jullie dat het acceptabel is om je auto vol aan de paal te hebben staan? Stel je voor dat je een middag gaat winkelen, of naar een concert, of zoals in mijn geval een wandeling maken?
Uurtje zit in de marge, maar veel gekker moet het ook niet worden.
Even afgezien van tijdstippen dat ieder geacht wordt in bed te liggen; niemand verwacht dat je de wekker zet en in pyama om 3u 's nachts de auto gaat verzetten :)

Op termijn zit wat mij betreft de oplossing erin dat parkeerplekken standaard ook laadplek worden. Veel uitgebreidere en slimmere laadinfra.

één paal moet makkelijk 6 of meer plekken kunnen bedienen, desnoods met wat verlengstukken voor contact. De laadpaal dient slim genoeg te zijn om de beschikbare tijd goed te verdelen over de auto's, waarbij ik me voor de toekomst ook nog wel modellen kan voorstellen waarbij je als eigenaar van de auto aangeeft wat jouw randvoorwaarden zijn. Wat wil je max betalen, wanneer moet je weg, hoeveel Soc heb je dan nodig etc. Zodat een algoritme in de paal kan afwegen wat de optimale balans is.
Zou er ook toe kunnen leiden dat jouw auto als buffer fungeert en tijdelijk wat extra laad om dat te kunnen doorgeven aan de volgende die op de paal aansluit. Het kan allemaal nog veel slimmer.

Maar voor nu, tot een uurtje na vol nog aan de paal zal bijna niemand je kwalijk nemen. Veel langer is (afgezien van nacht en ontij ) niet wenselijk.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• daemonix
  • Niet online
Hoe zie je die verlengstukken veiligheidstechnisch voor je?

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:13

Mfpower

In dubio

daemonix schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:58:
Kan er niet gewoon een rail met sockets aan een laadpaal gemonteerd worden zodat je 1 paal per 6 plekken hebt of iets dergelijks? Dan hoef je geen langere kabels mee te nemen. Iedere parkeerplaats heeft dan een eigen mennekes aansluiting die bovengronds of ondergronds verbonden is met de paal die het slimme werk doet.

• Prullenbak84
eltron schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:34:
[...]

Maar voor nu, tot een uurtje na vol nog aan de paal zal bijna niemand je kwalijk nemen. Veel langer is (afgezien van nacht en ontij ) niet wenselijk.
Dus, mocht het in de nabije toekomst allemaal weer mogen, en ik sta bij een concert/festival, of ik ben een dag naar de stad, of pretpark of iets dergelijks, dan moet ik volgens jou tussendoor even heen en weer?

Ik ben het theoretisch eens dat je de laadpaal niet bezet houdt, vandaar mijn vraag. Maar hoe dat praktisch uitpakt, zie ik nog niet zo. Ik ben dan dus sneller asociaal omdat mijn auto sneller vol is (bescheiden accu en 3-fasenlader)

[ Voor 8% gewijzigd door Prullenbak84 op 15-09-2020 18:22 ]

• eltron
daemonix schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:58:
simpel, een basis paal met alle technologie om alles te regelen, je aan te melden etc.
en wat fysieke uitbreidingen die niet anders zijn dan een extra stopcontact (type 2 uiteraard) per parkeerplaats, dat is aangesloten op de techniek van de basispaal.
Eigenlijk zoals @Mfpower ook aangeeft.
Dus qua veiligheid geen issues m.i. Geen gerommel met verlengkabels en zo maar per plek een connectie met de basisinfrastructuur die dan slim genoeg is, c.q. moet zijn, om de capaciteit optimaal te verdelen.

Soms moet je een beetje hardop dromen voordat iets werkelijkheid wordt.

[ Voor 27% gewijzigd door eltron op 15-09-2020 18:34 ]

• eltron
Prullenbak84 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:21:
[...]

Dus, mocht het in de nabije toekomst allemaal weer mogen, en ik sta bij een concert/festival, of ik ben een dag naar de stad, of pretpark of iets dergelijks, dan moet ik volgens jou tussendoor even heen en weer?

Ik ben het theoretisch eens dat je de laadpaal niet bezet houdt, vandaar mijn vraag. Maar hoe dat praktisch uitpakt, zie ik nog niet zo. Ik ben dan dus sneller asociaal omdat mijn auto sneller vol is (bescheiden accu en 3-fasenlader)
Kwestie van plannen. En het helpt natuurlijk als je batterij groot genoeg is om wat marge te hebben in de planning.
Gemakshalve even uitgaande van mijzelf; vaak heb ik het helemaal niet nodig om op bestemming te laden dus ik kies bewust of ik dat wel of niet doe en als het antwoord ja is, dan zorg ik ook dat ik leeg genoeg aan kom om de paal niet onnodig bezet te houden.
Ben bijvoorbeeld vandaag met 90% SOC vertrokken voor een rit naar twee locaties, in totaal 260km. Thuisgekomen met nog 46% SOC 218km en hoef ook voor mijn rit morgen (ca. 120km) niet te laden. Maar als ik er voor kies om het laadplein in Amersfoort te pakken (vrij parkeren als ik laad) dan kom ik daar dus voldoende leeg aan om gedurende de ca. 5u dat ik er ben ook echt te laden.

en ja kleine accu en 3F zou je sneller asociaal kunnen zijn, maar zo heel nauw komt dat nu ook weer niet.
plannen blijft wel belangrijk

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 15-09-2020 18:44 ]

• Prullenbak84
eltron schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:42:
[...]

Kwestie van plannen.

....
dan kom ik daar dus voldoende leeg aan om gedurende de ca. 5u dat ik er ben ook echt te laden.
Dit vind ik dan wel weer een beetje de omgekeerde wereld. Dan ga je plannen om zo lang mogelijk te laden, en dus houdt je uiteindelijk de laadpaal ook gewoon bezet. Alleen dan zogenaamd niet "onnodig". Zo lust ik er nog een paar ;)
en ja kleine accu en 3F zou je sneller asociaal kunnen zijn,
Dat is raar he. Ik ben meestal sneller weg bij de laadpaal, dus heel goed bezig, maar in sommige situaties ben ik dan ineens een asociale laadpaalklever. Zou raar zijn.
maar zo heel nauw komt dat nu ook weer niet.
plannen blijft wel belangrijk
gelukkig ben ik vooral voornemens om thuis te laden. Maar het is wel een aparte kwestie. Ook dat ik er al vrij snel in mijn EV-leven mee te maken kreeg :)

• eltron
Dit vind ik dan wel weer een beetje de omgekeerde wereld. Dan ga je plannen om zo lang mogelijk te laden, en dus houdt je uiteindelijk de laadpaal ook gewoon bezet. Alleen dan zogenaamd niet "onnodig". Zo lust ik er nog een paar ;)
Ach ja, het gaat hier om een laadplein met meer dan 20 laadpunten waarvan meestal meer dan de helft beschikbaar.

(En ga er waarschijnlijk ook geen gebruik van maken omdat ik ondanks het mooie weer geen zin/tijd heb om stukje extra te lopen, was meer een voorbeeld).

Maar als we allemaal een beetje rekening met elkaar houden komt het vast goed ;)

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:39
Ff terug naar de huurautolaadpaalklever, na inmiddels 120 uur laadpaalkleven en een mailtje naar het bedrijf waar ik geen enkele reactie op krijg, toch maar eens een melding bij de gemeente gedaan. Eens kijken of ze hierop willen handhaven. Tot mijn verrassing stond er vandaag handhaving bij de auto. Weet niet of ze ook beboet hebben maar ze zijn wel komen checken. Dus melden helpt.

• eltron
Marko72 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:50:
Ff terug naar de huurautolaadpaalklever, na inmiddels 120 uur laadpaalkleven en een mailtje naar het bedrijf waar ik geen enkele reactie op krijg, toch maar eens een melding bij de gemeente gedaan. Eens kijken of ze hierop willen handhaven. Tot mijn verrassing stond er vandaag handhaving bij de auto. Weet niet of ze ook beboet hebben maar ze zijn wel komen checken. Dus melden helpt.
ja en gewoon doorgaan met melden tot het opgelost is.
Wellicht kan je nog wat buren mobiliseren om ook te melden, dan merken ze dat de hele buurt het als probleem ervaart.

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-10 17:25

fewips

Huurautospecialist

eltron schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:54:
[...]

ja en gewoon doorgaan met melden tot het opgelost is.
Wellicht kan je nog wat buren mobiliseren om ook te melden, dan merken ze dat de hele buurt het als probleem ervaart.
Als je buurt een deelauto als probleem ervaart, een volelektrische nog wel, zou ik me toch eens gaan afvragen hoe fijn je buurt is. Serieus ik vind het zó intrigerend meelezen bij deze kwestie. Niemand die beseft dat als iemand (of zelfs meerdere iemanden) de eigen auto overboord gooide, dit "probleem" per direct zou ophouden te bestaan. (Die persoon zou namelijk de zogenaamde MyWheels beheerder kunnen worden en mét prachtige korting elektrisch kunnen gaan autodelen, én het voelt dan nog een beetje als jouw auto!)
Ik zie hier zoveel kansen en ik lees alleen maar geklaag. Intrigerend. Besef even dat er tien miljoen auto's zijn in Nederland? Tien miljoen ja.

[ Voor 1% gewijzigd door fewips op 15-09-2020 23:15 . Reden: spelling ]

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• eltron
fewips schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:39:
[...]

Als je buurt een deelauto als probleem ervaart, een volelektrische nog wel, zou ik me toch eens gaan afvragen hoe fijn je buurt is. Serieus ik vind het zó intrigerend meelezen bij deze kwestie. Niemand die beseft dat als iemand (of zelfs meerdere iemanden) de eigen auto overboord gooide, dit probleem absoluut per direct niet meer zou bestaan. (Die persoon zou namelijk de zogenaamde MyWheels beheerder kunnen worden en mét prachtige korting elektrisch kunnen gaan autodelen, én het voelt dan nog een beetje als jouw auto!)
Ik zie hier zoveel kansen en ik lees alleen maar geklaag. Intrigerend. Besef je dat er tien miljoen auto's zijn in Nederland? Tien miljoen ja.
Je hebt hier wel een punt tav het probleem dat een deelauto (volelektrisch nog wel) zou kunnen oplossen en de rol/kans van de beheerder

Discussie/geklaag gaat hier wat mij betreft niet over, maar over laadpaalkleven; 120uur zonder te laden in dit geval. Dat is niet acceptabel ongeacht of het een volelektrische deelauto is of niet.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:22
[...]

Als je buurt een deelauto als probleem ervaart, een volelektrische nog wel, zou ik me toch eens gaan afvragen hoe fijn je buurt is. Serieus ik vind het zó intrigerend meelezen bij deze kwestie. Niemand die beseft dat als iemand (of zelfs meerdere iemanden) de eigen auto overboord gooide, dit "probleem" per direct zou ophouden te bestaan. (Die persoon zou namelijk de zogenaamde MyWheels beheerder kunnen worden en mét prachtige korting elektrisch kunnen gaan autodelen, én het voelt dan nog een beetje als jouw auto!)
Ik zie hier zoveel kansen en ik lees alleen maar geklaag. Intrigerend. Besef je dat er tien miljoen auto's zijn in Nederland? Tien miljoen ja.
Al is dat ding van een thuiszorg, als hij vol is dient hij gewoon naar een normale plek te gaan.
Of parkeer je ook altijd op een invalide plek met je kaart van je oma terwijl die maar 1x per maand met je meerijd?

Een deelauto is aardig maar ook maar voor een aantal beperkte situaties en dat geeft niet gelijk een vrijbrief natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 15-09-2020 22:53 ]

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-11 11:11

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Deelauto of niet; 6 dagen non-stop aan een laadpaal is gewoon belachelijk. Binnen 24 uur gewoon weghalen. Is niet zo moeilijk, toch?

In Oostenrijk ook meegemaakt, deelauto's die dagenlang de enige vrije socket in de omgeving bezet houden. Iemand heeft hem toch aan die paal aangesloten; dan kan die persoon hem best een nachtje of dagje later even een plekje verderop parkeren.

Conclusie; vast geen autodeel-concept met 'auto-beheerders' ? Uitzondering; laadpalen met bebording alleen voor dit doel.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• DeGroteMuis
Prullenbak84 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:59:
[...]

[...]

Dat is raar he. Ik ben meestal sneller weg bij de laadpaal, dus heel goed bezig, maar in sommige situaties ben ik dan ineens een asociale laadpaalklever. Zou raar zijn.

[...]

gelukkig ben ik vooral voornemens om thuis te laden. Maar het is wel een aparte kwestie. Ook dat ik er al vrij snel in mijn EV-leven mee te maken kreeg :)
Het gaat om nuttige tijd bij een laadstation vind ik. Als we even voor het gemak aannemen dat jouw EV even veel verbruikt en even snel laadt als die van @eltron zal jij vaker moeten laden voor dezelfde kilometers. Eltron laadt 1 keer 5 uur, houdt inderdaad 5 uur die laadpaal bezet, maar tapt ook echt 5 uur energie die hij niet meer ergens anders hoeft te tappen. Als jij er ook 5 uur staat, maar na 3 uur een volle accu hebt, bezet je 2 uur een laadplek zonder dat je er extra energie afneemt. Om diezelfde vijf uur energie af te nemen, moet jij nog een keer 2 uur een andere plek bezet houden. Totaal 7 uur een laadplek bezetten voor 5 uur daadwerkelijk laden.

Natuurlijk maakt tijdstip en locatie nog uit. Over het algemeen zullen er weinig mensen iets van vinden als je 8 uur lang een plek bezet houdt terwijl er nog 10 vrije plekken zijn, terwijl op een andere locatie mensen al stuiteren als je een half uur na laden de auto nog niet weggehaald hebt.

De voorbeelden die je eerder noemde: Pretparken, binnensteden en dergelijke hebben meestal niet zeeën van laadplekken, ik zou het risico niet wagen om me afhankelijk te maken van die plekken, aardige kans dat ze vol zijn zodra je aan komt rijden. En concerten / festivals: Probeer eens het OV. Hoef je niet 2 uur of langer in de file te staan om weg te komen na afloop en je wordt voor de deur afgeleverd.
[...]

Ik zie hier zoveel kansen en ik lees alleen maar geklaag. Intrigerend. Besef even dat er tien miljoen auto's zijn in Nederland? Tien miljoen ja.
Een deelauto op zich zal zelden het probleem zijn. Dat die deelauto al een kleine week een laadplek bezet houdt wel. In diezelfde tijd hadden er meer mensen kunnen laden dan die deel EV kunnen delen, leeg rijden en weer opladen. 1 miljoen auto's of 25 miljoen, bijna een week een laadplek bezet houden is not done.

Dat iemand uit de buurt de 'beheerder' zou kunnen worden en de auto dan wel weg kan halen is zo. Al ben ik wel benieuwd hoe verantwoordelijk je dan bent voor die auto. Als iemand erin overgeeft, mag jij het dan kokhalzend op gaan ruimen? Je moet de auto tenslotte in topvorm houden. En schades, mag jij met de auto naar de hersteller? Voor regulier onderhoud namelijk wel. Nieuwe huurders uitleg geven en actief klanten werven? Klinkt als een job waarvoor je 24/7 beschikbaar moet zijn. Die prachtige korting die je noemt is zo te lezen 12 euro tegoed per maand. Of 2-3 uur rondrijden, afhankelijk van de kms die je aflegt. Ik ben het met je eens dat het op zich wel een prima oplossing kan zijn voor dit issue als iemand dat zou willen doen.

Maar het is natuurlijk ook best bijzonder om een deelauto zonder enig toezicht in een wijk te droppen. Kan er in 6 dagen nou echt niemand van Mywheels die auto even van de laadpaal halen? Om nog maar even niet te spreken over veiligheid in tijden van Corona (schijnbaar worden de deelauto's ook niet tussendoor ontsmet).

• Marko72
DeGroteMuis schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:34:
[...]

Het gaat om nuttige tijd bij een laadstation vind ik. Als we even voor het gemak aannemen dat jouw EV even veel verbruikt en even snel laadt als die van @eltron zal jij vaker moeten laden voor dezelfde kilometers. Eltron laadt 1 keer 5 uur, houdt inderdaad 5 uur die laadpaal bezet, maar tapt ook echt 5 uur energie die hij niet meer ergens anders hoeft te tappen. Als jij er ook 5 uur staat, maar na 3 uur een volle accu hebt, bezet je 2 uur een laadplek zonder dat je er extra energie afneemt. Om diezelfde vijf uur energie af te nemen, moet jij nog een keer 2 uur een andere plek bezet houden. Totaal 7 uur een laadplek bezetten voor 5 uur daadwerkelijk laden.

Natuurlijk maakt tijdstip en locatie nog uit. Over het algemeen zullen er weinig mensen iets van vinden als je 8 uur lang een plek bezet houdt terwijl er nog 10 vrije plekken zijn, terwijl op een andere locatie mensen al stuiteren als je een half uur na laden de auto nog niet weggehaald hebt.

De voorbeelden die je eerder noemde: Pretparken, binnensteden en dergelijke hebben meestal niet zeeën van laadplekken, ik zou het risico niet wagen om me afhankelijk te maken van die plekken, aardige kans dat ze vol zijn zodra je aan komt rijden. En concerten / festivals: Probeer eens het OV. Hoef je niet 2 uur of langer in de file te staan om weg te komen na afloop en je wordt voor de deur afgeleverd.

[...]

Een deelauto op zich zal zelden het probleem zijn. Dat die deelauto al een kleine week een laadplek bezet houdt wel. In diezelfde tijd hadden er meer mensen kunnen laden dan die deel EV kunnen delen, leeg rijden en weer opladen. 1 miljoen auto's of 25 miljoen, bijna een week een laadplek bezet houden is not done.

Dat iemand uit de buurt de 'beheerder' zou kunnen worden en de auto dan wel weg kan halen is zo. Al ben ik wel benieuwd hoe verantwoordelijk je dan bent voor die auto. Als iemand erin overgeeft, mag jij het dan kokhalzend op gaan ruimen? Je moet de auto tenslotte in topvorm houden. En schades, mag jij met de auto naar de hersteller? Voor regulier onderhoud namelijk wel. Nieuwe huurders uitleg geven en actief klanten werven? Klinkt als een job waarvoor je 24/7 beschikbaar moet zijn. Die prachtige korting die je noemt is zo te lezen 12 euro tegoed per maand. Of 2-3 uur rondrijden, afhankelijk van de kms die je aflegt. Ik ben het met je eens dat het op zich wel een prima oplossing kan zijn voor dit issue als iemand dat zou willen doen.

Maar het is natuurlijk ook best bijzonder om een deelauto zonder enig toezicht in een wijk te droppen. Kan er in 6 dagen nou echt niemand van Mywheels die auto even van de laadpaal halen? Om nog maar even niet te spreken over veiligheid in tijden van Corona (schijnbaar worden de deelauto's ook niet tussendoor ontsmet).
Het is zelfs nog ietsje erger, de auto werd vorige keer gecheckt / bijgevuld / schoongemaakt door een bedrijf dat niet de lokale beheerder is. Toen lieten ze hem daarna ook weer gewoon aan de paal staan terwijl ie al vol was. Reactie van mywheels: de onderhoudsploeg mag de auto niet verplaatsen.
Nogmaals: ik vind het concept heel mooi en ben het met Felix eens dat dit steeds meer de toekomst zou moeten zijn. Maar het sociale sharing concept krijgt wel een hele lelijke kant als dat betekent dat er gewoon een openbare paal geblokt wordt. Ook als je een goed idee hebt geeft dat geen recht om de verkeersregels dan maar te negeren, zo simpel is het.

• Prullenbak84
DeGroteMuis schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:34:
[...]

Het is allemaal heel situatieafhankelijk, maar in dit voorbeeld:
Ik ga bijvoorbeeld vol van huis, en zet de auto met 30% aan de lader. Na 2,5 uur is 'ie bijvoorbeeld vol, maar ik loop 6 uur in de stad. Ik heb hem dus "onnodig" bezet gehouden.

Iemand anders plant dat ie al half vol van huis gaat, zodat ie met een goed lege accu aan komt. Die zet hem met 5% aan de laadpaal en moet dan bijvoorbeeld 5 uur laden. Die persoon loopt ook 6 uur in de stad. Die gebuikt hem dan dus wél sociaal?

Ben ik het écht niet mee eens. Diegene had ook kunnen zorgen dat ie vol van huis kwam, en heeft geen volle lading nodig om thuis te komen. Die laatste 3 uur aan de laadpaal was dus net zo onnodig als die laatste 3 uur van mij. Wellicht had diegene er zelfs - met zijn grotere accu - voor kunnen zorgen dat ie helemaal de openbare laadpaal niet nodig had (daar zou ik in dat geval dan altijd voor kiezen als het kon).

Kortom: Dat je aan het laden bent, betekent niet dat het nodig is, en vice versa.
Natuurlijk maakt dat uit. Als in de toekomst veel meer parkeerplekken ook laadplekken worden, wordt dit probleem gaandeweg minder.
De voorbeelden die je eerder noemde: Pretparken, binnensteden en dergelijke hebben meestal niet zeeën van laadplekken, ik zou het risico niet wagen om me afhankelijk te maken van die plekken, aardige kans dat ze vol zijn zodra je aan komt rijden.
Dan is er altijd nog de snellader op de terugweg. Maar ik laad liever (vanwege tijd, kosten en accu-degradatie) bij de normale paal, als die auto toch maar stil staat te staan. En tuurlijk, al zou er een systeem zijn die de laadpaal vrij geeft zodra een bepaald doelpercentage bereikt is, zou ik het ook nog prima vinden. Maar dat is nou eenmaal niet zo.
En concerten / festivals: Probeer eens het OV. Hoef je niet 2 uur of langer in de file te staan om weg te komen na afloop en je wordt voor de deur afgeleverd.
Ja, je kan ook gaan fietsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Prullenbak84 op 16-09-2020 08:53 ]

• Sheean
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 15:22
Wat nog wel enigszins een punt kan zijn waardoor er wat voor te zeggen is: bij een deelauto die wel een eigen paal heeft, wordt die paal en parkeerplaats 100% van de tijd bezet terwijl er vaak toch een andere auto had kunnen laden. Nu vind ik het zelf een stuk gebruiksvriendelijker en logischer dat een deelauto een vaste eigen plek heeft (dat is meestal ook het geval met deelfossielen). Vooral omdat het idee ook is dat ze meer worden gebruikt dan privéauto’s. Maar het kán wel een betere benutting zijn van een relatief kostbare laadpaal. Er moeten natuurlijk wel genoeg openbare laadpalen zijn.

[aanvulling: het zou ook kunnen dat tijdens een reservering de parkeerplaats van de deelauto wordt vrijgegeven (met een lampje) dat andere auto’s er mogen laden. Handhaving is voor EV’s triviaal: hoog boetetarief wanneer de auto buiten de reservering er blijft laden]

[ Voor 18% gewijzigd door Sheean op 16-09-2020 09:41 ]

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

• DeGroteMuis
Prullenbak84 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:51:
Ben ik het écht niet mee eens. Diegene had ook kunnen zorgen dat ie vol van huis kwam, en heeft geen volle lading nodig om thuis te komen. Die laatste 3 uur aan de laadpaal was dus net zo onnodig als die laatste 3 uur van mij. Wellicht had diegene er zelfs - met zijn grotere accu - voor kunnen zorgen dat ie helemaal de openbare laadpaal niet nodig had (daar zou ik in dat geval dan altijd voor kiezen als het kon).

Kortom: Dat je aan het laden bent, betekent niet dat het nodig is, en vice versa.
Ja, daar heb je een punt. Daar had ik niet aan gedacht. Ik ging even iets teveel uit van mijn situatie. Denk dat we dat allebei doen, want zo te lezen ga jij uit van de situatie dat diegene prima thuis privé kan laden?

Ik heb geen eigen laadpaal, laad 100% aan de publieke paal. Dan maakt het niet uit of ik 6 uur aan 1 stuk laad, of in twee keer. Maar je hebt zeker een punt: Met een eigen laadpaal kan je idd het publieke netwerk wel ontzien door thuis te laden ipv onderweg. Zou ook niet weten waarom je dat niet zou doen, want thuisladen is vziw ook altijd goedkoper intussen.
Ja, je kan ook gaan fietsen.
Ja, dat doen we inderdaad als we naar een concert in onze woonplaats gaan. :+ Ongeveer 2km (minder gebruikte locatie) of 6 km (meer gebruikte locatie) fietsen. En ja, dat gaat allebei een stuk sneller dan in de rij staan om weg te komen met de auto. OV vanaf het centraal station naar de locatie is meestal prima geregeld met concerten, dus als je niet in Heerlen woont en in Groningen een concert wil bezoeken, kan het best een goede optie zijn.

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-11 08:10
Ik heb er zelf gelukkig niet mee te maken maar volgens mij is het heel eenvoudig:
1) laadplekken zijn om te laden, niet om te parkeren. Vol is wegwezen, punt.
2) Deelautobedrijven gebruiken schaarse openbare laadplekken kennelijk als permanente parkeerplek voor hun bedrijfsmiddelen. Dat vinden zij kennelijk geoorloofd omdat ze goed bezig zijn, Of zoiets.

Ik zie niet in waarom er niet gehandhaafd zou worden, in eerste plaats in de interesse van de laadpaalexploitant die zijn middelen oneigenlijk gebruikt ziet worden, waardoor hij ook nog eens omzet misloopt.

• JeroenE
  • Niet online
Sheean schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:37:
Nu vind ik het zelf een stuk gebruiksvriendelijker en logischer dat een deelauto een vaste eigen plek heeft (dat is meestal ook het geval met deelfossielen).
Dat vind ik ook, maar is helaas niet overal zo. Wat men natuurlijk ook zou kunnen doen is naast de gereserveerde parkeerplek met laadpaal voor de deelauto een laadplek aanleggen voor andere EV's. Dus gewoon twee plekken bij dezelfde paal waarvan 1 dan uitsluitend is voor de deelauto. Dan kan een tweede EV daar ook laden en hoeft de deelauto niet verzet te worden (en is er ook altijd plek om die te laden).

Je zou het zelfs nog zo kunnen maken dat bij tegelijkertijd laden de deelauto van de laadpaal meer stroom mag gebruiken dan de tweede aansluiting.
het zou ook kunnen dat tijdens een reservering de parkeerplaats van de deelauto wordt vrijgegeven (met een lampje) dat andere auto’s er mogen laden.
Dat lijkt me onpraktisch. Want dan zet iemand zijn EV daar neer en als na een halfuur de deelauto aankomt heeft die geen plek om te parkeren en te laden. Of je moet een scherm hebben met de tijd dat je er wel mag staan, maar dan nog kan het best gebeuren dat iemand een auto 12 uur reserveert maar al na 10 uur terug is etc. Dat geeft denk ik veel te veel rompslomp over wat er dan zou moeten gebeuren. Moet die huurder de auto dan elders parkeren en na 2 uur weer aankoppelen? En als je dit in een betaald parkeren gebied is?

• eltron
DeGroteMuis schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:55:
[...]
...Met een eigen laadpaal kan je idd het publieke netwerk wel ontzien door thuis te laden ipv onderweg. Zou ook niet weten waarom je dat niet zou doen, want thuisladen is vziw ook altijd goedkoper intussen....
Ter toelichting, in het door mij gebruikte voorbeeld (uit mijn praktijk) is het wel voordeliger om op bestemming te laden. Ik betaal € 9,5 laadkosten in plaats van € 15 parkeerkosten en batterij nog vol ook.

Ik geef toe, er zijn weinig plekken waar dat zo geregeld is, maar laadplein "de nieuwe stad" in Amersfoort is er zo één.

• driel24
  • Laatst online: 23:33
de telegraaf schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:56:
Ik heb er zelf gelukkig niet mee te maken maar volgens mij is het heel eenvoudig:
2) Deelautobedrijven gebruiken schaarse openbare laadplekken kennelijk als permanente parkeerplek voor hun bedrijfsmiddelen. Dat vinden zij kennelijk geoorloofd omdat ze goed bezig zijn, Of zoiets.

Ik zie niet in waarom er niet gehandhaafd zou worden, in eerste plaats in de interesse van de laadpaalexploitant die zijn middelen oneigenlijk gebruikt ziet worden, waardoor hij ook nog eens omzet misloopt.
Punt 1 + handhaven is wel heel kort door de bocht.
Ik ben 100% afhankelijk van publiek laden.
Leuk als hij bv. om 02.00 uur vol is. Ik ga naar mijn werk om 07.00 uur. Er zou dan volgens jou een bekeuring op mijn auto moeten zitten.

Vraag me wel af of je aan het trollen bent... 8)7 .

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• Prullenbak84
DeGroteMuis schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:55:
[...]

Ja, daar heb je een punt. Daar had ik niet aan gedacht. Ik ging even iets teveel uit van mijn situatie. Denk dat we dat allebei doen, want zo te lezen ga jij uit van de situatie dat diegene prima thuis privé kan laden?

Ik heb geen eigen laadpaal, laad 100% aan de publieke paal. Dan maakt het niet uit of ik 6 uur aan 1 stuk laad, of in twee keer. Maar je hebt zeker een punt: Met een eigen laadpaal kan je idd het publieke netwerk wel ontzien door thuis te laden ipv onderweg. Zou ook niet weten waarom je dat niet zou doen, want thuisladen is vziw ook altijd goedkoper intussen.
Nou, thuisladen heeft er eigenlijk nog niet zoveel mee te maken. Wat ik meer bedoel is eigenlijk: Als een auto vol aan de laadpaal staat (maar hij heeft wel duidelijk geladen) kun je niet zoveel zeggen over of dat dan asociaal laadpaalkleven is. Natuurlijk komt er een punt - echt na een nacht ofzo - dat het overduidelijk wordt. Maar je weet niet hoe leeg die auto was toen de bestuurder aan kwam, je weet de situatie niet, je weet niet waar diegene later naar toe moet, en je weet niet waar de bestuurder zich bevindt. Dus keihard zeggen "binnen een uur moet je toch wel wegwezen", vind ik persoonlijk lastig.
[...]

Ja, dat doen we inderdaad als we naar een concert in onze woonplaats gaan. :+ Ongeveer 2km (minder gebruikte locatie) of 6 km (meer gebruikte locatie) fietsen. En ja, dat gaat allebei een stuk sneller dan in de rij staan om weg te komen met de auto. OV vanaf het centraal station naar de locatie is meestal prima geregeld met concerten, dus als je niet in Heerlen woont en in Groningen een concert wil bezoeken, kan het best een goede optie zijn.
Ik bedoelde dit grotendeels als grap/overdrijving. Je kan zeggen "ja als je met het ov gaat hoef je niet aan de laadpaal". maar dat vind ik een beetje onzinnig. Ik ga graag met de auto, ik heb dat ding niet voor niks. En als de auto dan na 2 uur vol is, en ik ben nog lekker bij een concert...Nou, dan loop ik gewoon niet heen en weer, sorry alvast ;)
Dit kun je dus niet zo hard roepen. Al helemaal niet omdat er overduidelijk (vaak) een "P" bord boven hangt. Het is andersom: het is een parkeerplek waar je ook kan laden.

(ik heb wel wat ontketend met mijn vraag. Had gehoopt op wat meer consensus, maar helaas.

En het bleef nog lang onrustig...)

• Marko72
Ik denk dat je gewoon wat regels kan maken waarmee je het grootste deel van het probleem oplost. Bekeuren is niet de beste optie denk (voor nu bij gebrek aan beter wel overigens), gedrag sturen door tariferen wel.

Ik denk dat het zo ongeveer kan werken:
- is je auto vol dan heb je daarna vier uur de tijd om hem weg te halen, daarna betaal je 2,50 per uur dat je vol blijft staan
- uitzondering op deze regel is de eerste nacht, is je auto na 23.00 pas vol dan begint de teller pas te lopen na 10.00 in de ochtend
- sta je langer dan 24 uur na de eerste ochtend vol aan de paal dan verdien je een bon voor onterecht parkeren op een plek waar dat niet mag, dit punt zou je in de software van de paal kunnen implementeren (bijv door rood knipperen van de leds) zodat handhaving de klevers goed kan herkennen

Als je dan geen zin hebt om je auto weg te halen mag je hem voor 60 euro een dagje laten staan dus :-)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zolang er een schaarste is van $willekeurigiets vinden mensen/dieren dat ze er meer recht op hebben dan de ander. Eigenbelang prevaleert. ;)

Persoonlijk vind ik dat we niet allemaal regeltjes moeten maken om laadpaalmisbruik tegen te gaan, maar gewoon meer laadpalen neer te kwakken. Los de schaarste op :Y

Maak inderdaad van iedere plek "een parkeerplek waar je ook kan laden" zoals een verstandig persoon eens schreef in dit topic. ;)

Wise enough to play the fool

• eltron
Marko72 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:21:
Ik denk dat je gewoon wat regels kan maken waarmee je het grootste deel van het probleem oplost. Bekeuren is niet de beste optie denk (voor nu bij gebrek aan beter wel overigens), gedrag sturen door tariferen wel.

- is je auto vol dan heb je daarna vier uur de tijd om hem weg te halen, daarna betaal je 2,50 per uur dat je vol blijft staan
- uitzondering op deze regel is de eerste nacht, is je auto na 23.00 pas vol dan begint de teller pas te lopen na 10.00 in de ochtend
- sta je langer dan 24 uur na de eerste ochtend vol aan de paal dan verdien je een bon voor onterecht parkeren op een plek waar dat niet mag, dit punt zou je in de software van de paal kunnen implementeren (bijv door rood knipperen van de leds) zodat handhaving de klevers goed kan herkennen

Als je dan geen zin hebt om je auto weg te halen mag je hem voor 60 euro een dagje laten staan dus :-)
Afgezien van de wat ruime marges kan ik mij wel vinden in deen dergelijk voorstel.
En ook parkeerboetes gelijk maar automatiseren. Daar hoeft helemaal geen handhaver aan te pas te komen. De paal kan dat rechtstreeks regelen met het CJIB. >:)

• Prullenbak84
Marko72 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:21:

Als ik deze regels doortrek, maar dan zonder gekke geldboetes (niet te doen, zie ook de verschillende parkeerborden en onderborden. Je staat niet perse op een plek waar je niet mag parkeren en geen handhaver kan zien hoe lang jij al vol staat te zijn) Dan lijken me dat aardige richtlijnen om sociaal te blijven

- Maximaal 4 uur "laadpaalkleven" gerekend vanaf het moment van 100%.
- Als het moment van 100% na 23:00 is, dan weghalen voor 12:00 uur de volgende ochtend.
- Bij echt gekke uitzonderingen even een briefje op het dashboard zodat anderen weten hoe het zit.

Ik denk dat ik daar wel mee kan leven. :)

• Sheean
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 15:22
teacher schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:24:
Zolang er een schaarste is van $willekeurigiets vinden mensen/dieren dat ze er meer recht op hebben dan de ander. Eigenbelang prevaleert. ;)

Persoonlijk vind ik dat we niet allemaal regeltjes moeten maken om laadpaalmisbruik tegen te gaan, maar gewoon meer laadpalen neer te kwakken. Los de schaarste op :Y

Maak inderdaad van iedere plek "een parkeerplek waar je ook kan laden" zoals een verstandig persoon eens schreef in dit topic. ;)
Uiteindelijk als we op grote schaal V2G willen hebben dan zullen mensen ook juist moeten kunnen kleven. In die zin is het ook wel een beetje jammer om een heel uitgebreid laadpaalkleverhandhavingsbeleid (leuk scrabble-woord) op te zetten. Ik denk dat de meeste hier (ik in ieder geval) het fijn zou vinden als er bijna altijd een lader pal voor de deur beschikbaar is. Maar ik vraag mij wel af hoe het straatbeeld eruit zou zien met allemaal aangesloten auto's.

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

• Prullenbak84
Sheean schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:38:
[...]

Uiteindelijk als we op grote schaal V2G willen hebben dan zullen mensen ook juist moeten kunnen kleven. In die zin is het ook wel een beetje jammer om een heel uitgebreid laadpaalkleverhandhavingsbeleid (leuk scrabble-woord)
Scrabble-bord is niet groot genoeg. Bewaren voor galgje :+ ;)
op te zetten.

Ik denk dat de meeste hier (ik in ieder geval) het fijn zou vinden als er bijna altijd een lader pal voor de deur beschikbaar is. Maar ik vraag mij wel af hoe het straatbeeld eruit zou zien met allemaal aangesloten auto's.
Ik denk dat dat er gewoon prima uit kan zien. Zeker als laadpunten in of bij lantarenpalen geplaatst kunnen worden.

• eltron
Sheean schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:38:

Uiteindelijk als we op grote schaal V2G willen hebben dan zullen mensen ook juist moeten kunnen kleven. In die zin is het ook wel een beetje jammer om een heel uitgebreid laadpaalkleverhandhavingsbeleid (leuk scrabble-woord) op te zetten. Ik denk dat de meeste hier (ik in ieder geval) het fijn zou vinden als er bijna altijd een lader pal voor de deur beschikbaar is. Maar ik vraag mij wel af hoe het straatbeeld eruit zou zien met allemaal aangesloten auto's.
Dat gaat er heel mooi uit zien, maar helaas zal het nog wel even duren. Niet alleen de laadpalen die er nog niet zijn, maar ook de meeste auto's kunnen het nog niet.
Een lichtere variant zou al wel sneller kunnen, namelijk dat je het laden optimaliseert met de stroomprijs. Ook dan kan je veel langer aan de paal staan omdat je alleen laadt op het moment dat de stroomprijs onder het door jou ingestelde niveau komt.

• eltron

Helemaal eens, maar tot het zover is zullen we wat rekening met elkaar moeten houden en mooi als daar wat vuistregels voor zijn. En ook dan mag je best nog een stapje extra doen om je collega EV-rijder/buurman ook de kans te geven om te laden. Ik haal zelf bijvoorbeeld ook de auto weg voor het slapen gaan, als hij nog niet vol is, maar wel voldoende voor volgende dag. Kan een ander misschien nog 8u laden terwijl het bij mij na 2u voorbij zou zijn. We hebben in onze wijk een stuk of 10 EV een paar plugin hybrids en 4 publieke laadpunten.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat is natuurlijk ook zo. Persoonlijk denk ik ook dat het PHEV kleven echt voorbij is; die lui snappen immers ook dat ze niet meer de enige zijn die gebruik maken van de paal en het dus niet meer hun "prive" paal is. En dat er af en toe een BOA wat checks doet, net als met foutparkeren, prima.

Ik vind ook iets van een paal onnodig bezet houden. Maar onnodig is subjectief: s'nachts? restaurantbezoek? Concert? Wandeling in natuurgebied? Lijkt me, in alle redelijkheid niet onnodig; je auto is vol terwijl jij er nog niet bij bent. Maar degene die alleen maar bezette palen-met-zandloper tegenkomt denkt daar heel anders over.

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 16-09-2020 10:59 ]

Wise enough to play the fool

• Prullenbak84
eltron schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:50:
[...]

Helemaal eens, maar tot het zover is zullen we wat rekening met elkaar houden en mooi als daar wat vuistregels voor zijn. En ook dan mag je best nog een stapje extra doen om je collega EV-rijder/buurman ook de kans te geven om te laden. Ik haal zelf bijvoorbeeld ook de auto weg voor het slapen gaan, als hij nog niet vol is, maar wel voldoende voor volgende dag.
Goed punt. Ik ga mijn vuistregels aanpassen:

- Maximaal 4 uur "laadpaalkleven" gerekend vanaf het (geschatte) moment van 100%.
- Als het moment van 100% na 23:00 (of "bedtijd") is, dan weghalen voor 12:00 uur de volgende ochtend.
- Als ie voor 23:00 (of "bedtijd") op 80% is, ook weghalen als meer niet nodig is.
- Bij echt gekke uitzonderingen even een briefje op het dashboard zodat anderen weten hoe het zit.

punt 2 en 3 zullen bij mij waarschijnlijk vrijwel nooit voorkomen, want thuis probeer ik echt thuis te laden. Moet nog even bij de buren checken of ze iets vinden van de mat op de stoep, maar ik verwacht het niet :)

[ Voor 16% gewijzigd door Prullenbak84 op 16-09-2020 11:07 ]

• DeGroteMuis

Ik heb liever geen officiële regels of idle fees voor iets dat in 10 jaar opgelost hoort te zijn. Als we alleen nog maar elektrische en waterstof auto's mogen kopen moeten er ook voldoende mogelijkheden zijn om te laden en waterstof te tanken toch? Wat mij betreft betekent dat inderdaad iedere plek een laadmogelijkheid. Ben je ook meteen van de discussie af dat er laadplekken worden ingepikt door mensen die dan nog ICE rijden, want er zijn dan geen aparte laadplekken meer.

Maar kunnen we in de tussentijd in ieder geval onderling proberen rekening met elkaar te houden zodat EV rijden én laden ook nog een beetje leuk kan blijven?

Dus als je kan laden op minder populaire tijden (bijvoorbeeld met dank aan thuiswerken een keertje midden op de dag), dat dan ook doen, de auto weghalen zodra het kan (ook als je dan even 10 minuten moet lopen tijdens het shoppen in de binnenstad, of in de pauze van een voorstelling, maar niet tijdens die voorstelling om een voorbeeld te noemen), niet die laatste 10% volladen als het bijna bedtijd is en je die niet nodig hebt de volgende dag, maar nog even de auto verplaatsen enzovoorts?

En ook: Niet meteen beginnen te gooien met aso, tuig en boos doen naar elkaar als iemand de auto niet binnen een half uur verplaatst heeft, als er eens een plantsoenendienst wagentje op de laadplek staat, of als er iemand met een leasediesel druk aan het bellen is onder de overkapping bij een snellader, maar elkaar eerst aanspreken als mens.

• de telegraaf
Prullenbak84 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:10:
Dit kun je dus niet zo hard roepen. Al helemaal niet omdat er overduidelijk (vaak) een "P" bord boven hangt. Het is andersom: het is een parkeerplek waar je ook kan laden.
Dat is even de vraag. Mijn interpretatie is "Je kunt er parkeren, mits er geladen wordt". Wanneer er niet geladen wordt vervalt het parkeerrecht.
In uw optiek zou elke willekeurige ICE daar dan ook kunnen parkeren, er staat immers de blauwe P en laden is slechts optioneel?

• daemonix
  • Niet online
de telegraaf schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:50:
[...]

Dat is even de vraag. Mijn interpretatie is "Je kunt er parkeren, mits er geladen wordt". Wanneer er niet geladen wordt vervalt het parkeerrecht.
In uw optiek zou elke willekeurige ICE daar dan ook kunnen parkeren, er staat immers de blauwe P en laden is slechts optioneel?
Het hangt, zoals altijd, van het onderbord af. Meestal staan daar termen als EV of laden, soms verplicht laden. Dat sluit een ICE uit.

• PeterZ(on)
daemonix schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:14:
[...]

Het hangt, zoals altijd, van het onderbord af. Meestal staan daar termen als EV of laden, soms verplicht laden. Dat sluit een ICE uit.
Bij benzinepompen staan ook geen borden dat je daar niet mag parkeren maar het zal toch iedereen duidelijk zijn dat dat niet gewenst is. Na tanken is het binnen afrekenen en dan plaats maken. Dus niet daar blijven staan en uitgebreid gaan winkelen in de shop of snacken. Zelfde zou zonder borden moeten gelden bij oplaadpalen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• daemonix
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:19:
[...]

Bij benzinepompen staan ook geen borden dat je daar mag parkeren maar het zal toch iedereen duidelijk zijn dat dat niet gewenst is. Na tanken is het binnen afrekenen en dan plaats maken. Dus niet daar blijven staan en uitgebreid gaan winkelen in de shop of snacken. Zelfde zou zonder borden moeten gelden bij oplaadpalen.
Mooie protest actie voor EV's die het zat zijn dat er ge'ICEd wordt. :P

[ Voor 15% gewijzigd door daemonix op 16-09-2020 16:21 ]

• Prullenbak84
de telegraaf schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:50:
[...]

nee, zoals ik hierboven ergens aan gaf (met een link naar het EV-topic) is het heel erg afhankelijk van bord en onderbord, en dan daarbovenop inderdaad soms ook nog eens je interpretatie. Zie anders ook https://laatmeladen.nl/parkeren-bij-laadplaats/ voor een best wel lekker verhaal hierover.

• PeterZ(on)
daemonix schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:20:
[...]

Mooie protest actie voor EV's die het zat zijn dat er ge'ICEd wordt. :P
Dat heb ik hier ook al eens voorgesteld en dan flink wat media aandacht om het probleem onder de aandacht te brengen. Dat helpt misschien meer dan allerlei regels te bedenken die toch niet gehandhaafd worden bij overtreding. Blij dat ik op eigen terrein kan laden. :)

• Prullenbak84
PeterZ(on) schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:19:
[...]

Bij benzinepompen staan ook geen borden dat je daar mag parkeren maar het zal toch iedereen duidelijk zijn dat dat niet gewenst is.
Inderdaad. Er staat geen "P" bord, dus is het niet de bedoeling dat je er zomaar niet gaat parkeren.

Het is trouwens überhaupt niet zo dat je in Nederland enkel mag parkeren waar een P bord staat, dus dit is niet zo relevant. Op plekken waar je écht niet mag parkeren staat een niet-parkeren-bord.

Een "P" bord betekent "je mag hier alleen parkeren als je aan eventuele onderstaande voorwaarden voldoet". En dat kan van alles zijn: Alleen EV's, alleen "met de bedoeling om te laden", alleen laden en lossen, alleen vergunninghouders, etc.
Na tanken is het binnen afrekenen en dan plaats maken. Dus niet daar blijven staan en uitgebreid gaan winkelen in de shop of snacken. Zelfde zou zonder borden moeten gelden bij oplaadpalen.
Oh, maar dat mag wel, en heb ik ook best wel eens gedaan. Al is het logischer om (zeker bij drukte) even je auto wat verder door te rijden, maar dit is helemaal niet verplicht volgens mij. Bij kleine pompen zie je nog weleens een briefje met "eerst auto wegzetten, dan betalen". Maar deze situatie is meer vergelijkbaar met de fastned of andere snellader langs de snelweg. Daar staan ook geen P borden en ook geen NP borden. De leasediesel die daar dus staat te bellen - en desnoods nog even een bakkie koffie haalt - is dus hoogstens niet supersociaal en attent, maar volgens mij ook niet in overtreding of wat dan ook.

• de telegraaf
Prullenbak84 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:21:
[...]

nee, zoals ik hierboven ergens aan gaf (met een link naar het EV-topic) is het heel erg afhankelijk van bord en onderbord, en dan daarbovenop inderdaad soms ook nog eens je interpretatie. Zie anders ook https://laatmeladen.nl/parkeren-bij-laadplaats/ voor een best wel lekker verhaal hierover.
Dank voor de link, is duidelijk. Vandaar dat er niet gehandhaafd wordt en er zo veel gezeur is. Alleen met precies de juiste combinatie van borden is er juridisch iets te halen.
Meestal belet dus niets een willekeurige ICE/niet-ladende EV van zijn parkeerrecht gebruik te maken. Waarvan akte.

• Prullenbak84
de telegraaf schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:40:
[...]

Dank voor de link, is duidelijk. Vandaar dat er niet gehandhaafd wordt en er zo veel gezeur is. Alleen met precies de juiste combinatie van borden is er juridisch iets te halen.
Meestal belet dus niets een willekeurige ICE/niet-ladende EV van zijn parkeerrecht gebruik te maken. Waarvan akte.
Ja, precies. Het is eigenlijk een oerwoud, en de enige manier om dat op te lossen, is eigenlijk dat er gewoon véél meer laadpalen komen ;)

Voor nu zie ik het zelf als:

- Bij bord bord E4 of E8 in combinatie met OB19 of OB20 (en dus ook bij E8o) mag je alleen staan met je EV als je ook aan het laden bent (of was? Omdat je dan dus in ieder geval tot doel hebt te laden?)
- Bij het onofficiele bord "oplaadpunt" mag iedereen staan, maar tikkie vervelend is dat wel.
- Bij bord E4 of E8 in combinatie met OB21 mag je met een EV parkeren, maar hoef je niet te laden (het schijnt dat dit ook is ingevoerd om EV's te promoten met bijna-priveplekken, maar het kan ook gewoon onhandige ambtenarij zijn ;))

Bij helemaal geen bord mag iedereen parkeren tenzij er een NP bord staat. Want anders moeten we bij alle vakken en langs alle dijken blauwe P borden gaan neerzetten :D

• PeterZ(on)
Prullenbak84 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:35:
[...]

Inderdaad. Er staat geen "P" bord, dus is het niet de bedoeling dat je er zomaar niet gaat parkeren.
Even een correctie, zag dat NIET was weggevallen, zin moet zijn: Bij benzinepompen staan ook geen borden dat je daar NIET mag parkeren maar het zal toch iedereen duidelijk zijn dat dat niet gewenst is.

• eltron
Prullenbak84 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:21:
[...]
De link geeft een aardig inzicht in de juridische werkelijkheid, maar de belangrijkste boodschap is:

"kijk verder dan de regels
Los van de wettelijke regels is het altijd attent om een laadplaats vrij te houden als je zelf geen elektrisch voertuig hebt. Een laadplaats is voor een elektrische rijder net zo belangrijk als een tankstation voor een benzine- of dieselrijder; En daar parkeert ook niemand.

Ook is het attent om je elektrische auto weg te halen als hij opgeladen is, óók als dit niet expliciet op het bord is aangegeven. Een openbare laadplaats is immers geen privéparkeerplaats."

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-11 20:43
Hachy schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:17:
Mochten er Tweakers zijn die wel een EnBW pasje ontvangen (Hyundai of niet) dan graag even melden :)
@Hachy hij is binnen hoor!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZFkP3sXjrEvFSmetQ9nbRbItKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTMMmDfolzq7w5s7Xn2D7P8i.jpg?f=fotoalbum_large

• Prullenbak84
eltron schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:10:
[...]

De link geeft een aardig inzicht in de juridische werkelijkheid, maar de belangrijkste boodschap is:

"kijk verder dan de regels
Los van de wettelijke regels is het altijd attent om een laadplaats vrij te houden als je zelf geen elektrisch voertuig hebt. Een laadplaats is voor een elektrische rijder net zo belangrijk als een tankstation voor een benzine- of dieselrijder; En daar parkeert ook niemand.

Ook is het attent om je elektrische auto weg te halen als hij opgeladen is, óók als dit niet expliciet op het bord is aangegeven.
Dat is ook allemaal zo. De regels zijn er om écht wangedrag te kunnen straffen. Daarbuiten kunnen we ook gewoon normaal doen :)

Maar dus ook tegen mensen die de verwarrende regels net niet helemaal scherp hadden, of anders interpreteerden.
Een openbare laadplaats is immers geen privéparkeerplaats."
Behalve dan, dat dat het soms officieel wel is :p

[ Voor 5% gewijzigd door Prullenbak84 op 16-09-2020 18:44 ]

• Prullenbak84
PeterZ(on) schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:54:
[...]

Even een correctie, zag dat NIET was weggevallen, zin moet zijn: Bij benzinepompen staan ook geen borden dat je daar NIET mag parkeren maar het zal toch iedereen duidelijk zijn dat dat niet gewenst is.
Haha ik dacht het eigenlijk al, maar het gaf ook wel lekker aan hoe krom de dingen soms zijn :)

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-11 18:04
Waarom doen we het niet net zoals in Duitsland: gewoon een E toevoegen als laatste letter op het nummerbord, of wellicht een nummerbord in een afwijkende kleur, zoals bij een taxi (ik stel voor:groen).

Dan weet iedereen (ook de handhavers van de wet) of er wel of niet een EV geparkeerd staat bij een laadpaal, zonder op de hoogte te zijn van het model en type auto.

Bovendien zijn de kentekens dan ook makkelijker te scannen, zoals nu al in sommige (en steeds meer) steden in Duitsland gebeurt: rijden op busbaan toegestaan, sommige zones alleen toegankelijk voor EV’s, gratis parkeren of gratis parkeren tijdens het laden etc.etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Isheara op 16-09-2020 19:28 ]

Keep rolling sixes!

• JeroenE
  • Niet online
Isheara schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:27:
Dan weet iedereen (ook de handhavers van de wet) of er wel of niet een EV geparkeerd staat bij een laadpaal, zonder op de hoogte te zijn van het model en type auto.
Dat hoeven ze nu ook al niet. Aan de laadpaal kan je zien of er wordt geladen of niet. Dat kan natuurlijk per model verschillen, maar ik mag aannemen dat ze wel belkend zijn met de laadpalen in hun eigen regio. Net zoals ze bekend zijn met parkeerautomaten in hun regio terwijl die ook overal net iets anders werken.
Bovendien zijn de kentekens dan ook makkelijker te scannen, zoals nu al in sommige (en steeds meer) steden in Duitsland gebeurt: rijden op busbaan toegestaan, sommige zones alleen toegankelijk voor EV’s, gratis parkeren of gratis parkeren tijdens het laden etc.etc.
Wellicht dat het zone gedoe wat is, maar bij de rest vind ik eerlijk gezegd dat het helemaal niets met elektrisch rijden te maken heeft. Ik snap dat het misschien gebruikt wordt om elektrisch rijden te stimuleren, maar het komt allemaal wel een beetje over alsof dit echt nodig is omdat men anders nooit in een EV zou willen rijden of juist andersom dat de 'rijken' weer lekker voor zichzelf hebben gezorgd zodat zij geen parkeergeld hoeven te betalen en jan-met-de-pet wel.

Ik vind het eerlijk gezegd zelfs vervelend als laadplekken weer eens als eerste naast de lift, roltrap, deur (na de gehandicaptenparkeerplek natuurlijk) zijn gebouwd ipv gewoon midden (of aan het eind) van het parkeergarage/parkeerterrein.

• Isheara
JeroenE schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:12:
[...]
Dat hoeven ze nu ook al niet. Aan de laadpaal kan je zien of er wordt geladen of niet. Dat kan natuurlijk per model verschillen, maar ik mag aannemen dat ze wel belkend zijn met de laadpalen in hun eigen regio. Net zoals ze bekend zijn met parkeerautomaten in hun regio terwijl die ook overal net iets anders
Als je bv in Amsterdam kijkt hoe de parkeerovertredingen daar worden geregistreerd (rondrijdende auto met camera’s) dan komt er heen handhaver zijn auto meer uit en is niet te zien of er wel of niet wordt geladen.
Bovendien hoef je niet op alle EV plekken verplicht te laden, ook parkeren zonder laden is vaak toegestaan.

Keep rolling sixes!

• JeroenE
  • Niet online
@Isheara Ik kan er niets aan doen dat de ambtenaren in Amsterdam te lui zijn om uit hun auto te komen. Maar als dat blijkbaar geen oplaadplekken maar parkeerplekken zijn dan hoeft men natuurlijk ook niet te handhaven op laden of niet. Die ambtenaren dei de auto niet uit komen hebben geen aparte kleur op de kentekenplaat nodig omdat zij er niet eens naar kijken. De ANPR leest het kenteken en de computer weet gelijk of het een EV is of niet.

• Isheara
JeroenE schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:12:

Wellicht dat het zone gedoe wat is, maar bij de rest vind ik eerlijk gezegd dat het helemaal niets met elektrisch rijden te maken heeft. Ik snap dat het misschien gebruikt wordt om elektrisch rijden te stimuleren, maar het komt allemaal wel een beetje over alsof dit echt nodig is omdat men anders nooit in een EV zou willen rijden of juist andersom dat de 'rijken' weer lekker voor zichzelf hebben gezorgd zodat zij geen parkeergeld hoeven te betalen en jan-met-de-pet wel.
Hetzelfde kun je ook zeggen over de eigenaren van diesels van voor jaar x die ineens niet meer de binnenstad in mogen...
maar het komt allemaal wel een beetje over alsof dit echt nodig is omdat men anders nooit in een EV diesel zou willen rijden of juist andersom dat de 'rijken' weer lekker voor zichzelf hebben gezorgd zodat zij geen parkeergeld hoeven te betalen met hun nieuwe diesel wel de stad in mogen en jan-met-de-pet wel die een nieuwe auto niet kan betalen niet.
Zelfde argumentatie...

Parkeren duurder maken helpt nog steeds niet genoeg, dus waarom zou je mensen die elektrisch rijden niet mogen belonen? Als je vervuilende auto’s uit de binnenstad wilt hebben is het promoten van EV’s misschien wel een oplossing die werkt.

Keep rolling sixes!

• Isheara
JeroenE schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:24:
@Isheara Ik kan er niets aan doen dat de ambtenaren in Amsterdam te lui zijn om uit hun auto te komen. Maar als dat blijkbaar geen oplaadplekken maar parkeerplekken zijn dan hoeft men natuurlijk ook niet te handhaven op laden of niet. Die ambtenaren dei de auto niet uit komen hebben geen aparte kleur op de kentekenplaat nodig omdat zij er niet eens naar kijken. De ANPR leest het kenteken en de computer weet gelijk of het een EV is of niet.
Jij kunt echt voor elke mogelijke oplossing wel een probleem verzinnen hé? 8)7

Keep rolling sixes!

• JeroenE
  • Niet online
Isheara schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:26:
Als je vervuilende auto’s uit de binnenstad wilt hebben is het promoten van EV’s misschien wel een oplossing die werkt.
Als je geen vervuilende auto's wil moet je dat gewoon helemaal verbieden. Nu maak je het enkel duurder voor mensen met een vervuilende auto, maar dat lost vanzelf het probleem niet op. Vandaar ook dat ik zei dat een zone misschien een goed idee was, de rest geloof ik niet in.

Parkeren duurder maken helpt bijna nooit tegen autogebruik, je verschuift vaak enkel het probleem naar de grens waar het parkeren goedkoper wordt en je krijgt vooral mensen die boos zijn dat ze meer moeten betalen.
Jij kunt echt voor elke mogelijke oplossing wel een probleem verzinnen hé? 8)7
Daar ben ik best goed in, maar in dit geval heb ik alleen uitgelegd hoe die autootjes werken die rondrijden, die gebruiken gewoon ANPR om dit te controleren. Bij de RDW kan je een kenteken ingeven en controleren wat voor soort auto het is.

• fisherman
  • Laatst online: 23:14
DeGroteMuis schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:00:
[...]

Ik heb liever geen officiële regels of idle fees voor iets dat in 10 jaar opgelost hoort te zijn. Als we alleen nog maar elektrische en waterstof auto's mogen kopen moeten er ook voldoende mogelijkheden zijn om te laden en waterstof te tanken toch? Wat mij betreft betekent dat inderdaad iedere plek een laadmogelijkheid. Ben je ook meteen van de discussie af dat er laadplekken worden ingepikt door mensen die dan nog ICE rijden, want er zijn dan geen aparte laadplekken meer.

Maar kunnen we in de tussentijd in ieder geval onderling proberen rekening met elkaar te houden zodat EV rijden én laden ook nog een beetje leuk kan blijven?
Niet helemaal eens hoor. Er moeten zeker meer laad mogelijkheden komen, maar niet iedereen hoeft in de toekomst nog de mogelijkheid hebben om een eigen auto te bezitten. Daar moeten alternatieven voor komen als subsidies om te verhuizen of om werk dichterbij te vinden ipv iedere weer vele kilometers maken. Reistijd is per definitie verloren tijd.
Dat houdt natuurlijk wel in dat mensen weer eerder in vaste dienst van een bedrijf moeten komen en minder op basis van bijvoorbeeld inhuur moeten werken, anders is een vaste plek om te werken moeilijk.

• Isheara
JeroenE schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:44:
Daar ben ik best goed in, maar in dit geval heb ik alleen uitgelegd hoe die autootjes werken die rondrijden, die gebruiken gewoon ANPR om dit te controleren. Bij de RDW kan je een kenteken ingeven en controleren wat voor soort auto het is.
Dan nog kun je niet zien of een auto wel/niet staat te laden...
Weer de vervuilende auto’s zoveel mogelijk uit de binnenstad en beloon EV gebruik.

Een EV rijder geeft veel extra uit aan zijn auto tov een vervuilende ICE, dus daar mag best wel wat tegen over staan.

Keep rolling sixes!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:42
BlakHawk schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:16:
[...]

Ik denk dat je je verkijkt op die kosten.
Daarnaast is het zonde om een dedicaties laadpaal voor mij neer te zetten die ik om de 4 dagen gemiddeld gebruik.

Ik zie meer in oplossingen waar mensen een paal in de voortuin neerzetten en tegen het toestaan van publiek laden, de gemeente een oplossing voor de stoep implementeert.

Iedereen mag bij mijn paal laden als de gemeente een oplossing voor de stoep bij ons toepast.
Een laadpaal kost hooguit €2500,-. Die grotendeels wordt terugverdiend door de laadpaalleverancier, in veel gemeenten. Maar €500,- voor een parkeerplaats is echt niet veel geld. Alleen al de bouwgrond is duurder. En met één paal kun je op veel parkeerplaatsen vier auto's bereiken.

• DDDikkiedik

Dat zijn wij dan niet eens. Een laadpaal in een woonwijk is er om parkerende auto's die tijdens het parkeren geladen kunnen worden, te faciliteren. Het is absurd dat je voor een besparing van een paar honderd euro per parkeerplaats je auto jarenlang zou moeten gaan verplaatsen nadat hij vol is.

Ik begrijp werkelijk niet dat er mensen zijn die dat normaal vinden. Een laadpaal kan prima terugverdiend worden met vijf tot tien laadbeurten per week, en alles daarbovenop is burgeronvriendelijk.

Zie bijvoorbeeld het beleid van de gemeenten Alphen aan den Rijn en Houten. Burgers kunnen zo'n paal aanvragen en er zijn er altijd genoeg beschikbaar.

Als er in een week tien maal 30 Kwh gemiddeld geladen wordt, heeft de laadpaal een omzet van meer dan €5000,-. Tel uit je winst, zeker als je dan ook nog eens zoveel bij elkaar kunt zetten dat je voor het lage energietarief in aanmerking komt.

Los daarvan; die nadruk op snelladen belast het energienet onnodig hoog. Het systeem moet juist ingericht worden op laden in de nacht en midden op de dag. Je zou met een knopje moeten kunnen melden dat je de auto pas weer morgen nodig hebt. Dat zou voor de samenleving veel goedkoper zijn dan snel piekladen op enkele laadpalen.

[ Voor 23% gewijzigd door DDDikkiedik op 16-09-2020 23:16 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:22
DDDikkiedik schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:04:
[...]

Dat zijn wij dan niet eens. Een laadpaal in een woonwijk is er om parkerende auto's die tijdens het parkeren geladen kunnen worden, te faciliteren. Het is absurd dat je voor een besparing van een paar honderd euro per parkeerplaats je auto jarenlang zou moeten gaan verplaatsen nadat hij vol is.

Ik begrijp werkelijk niet dat er mensen zijn die dat normaal vinden. Een laadpaal kan prima terugverdiend worden met vijf tot tien laadbeurten per week, en alles daarbovenop is burgeronvriendelijk.
Dus jij bent diegene die in een kleine koffiezaak een 2-persoons tafeltje de hele dag bezet houd met 1 espresso, lekker man!

• DDDikkiedik
Onzinnige vergelijking. De investeringskosten en servicekosten zijn totaal onvergelijkbaar.

Maar ik zou rustig de hele dag op een bankje in het park zitten. Dat lijkt mij een betere vergelijking.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Ik had vandaag mijn allereerste echte publieke laadpaal ervaring. We waren allemaal vrij en ik wilde met de nieuwe leaf wel eens een ritje maken dus we zijn naar Scheveningen gegaan. Vooraf gekeken waar je kunt laden en we kwamen aan met 40 procent SoC dus ik moest wel laden om weer thuis te komen. Als dat niet zou lukken had ik als fallback snelladen op de terugweg.

Aangekomen bij mijn geplande twee laadpalen was er nog een plek vrij waar net een m3 probeerde in te parkeren maar dat lukte m niet :') dus die reed gefrustreerd weg. Mij lukte het wel dus ik kon laden.

De andere 3 laadpunten waren ingenomen door PHEVs. Na alle verhalen hier besloot ik eens te kijken of ze aan het opladen waren. Geen een was aan het laden! Wel aangesloten. Toen ik vier uur later terug kwam stonden ze er alle drie nog! Terwijl die PHEVs ook wel zonder volle accu’s naar huis kunnen en ik niet. Gelukkig had ik de laatste plek maar het bevestigt wel wat jullie hier allemaal schrijven mbt laadpaal bezet houden.

• DDDikkiedik
Mfpower schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:32:
Ik had vandaag mijn allereerste echte publieke laadpaal ervaring. We waren allemaal vrij en ik wilde met de nieuwe leaf wel eens een ritje maken dus we zijn naar Scheveningen gegaan. Vooraf gekeken waar je kunt laden en we kwamen aan met 40 procent SoC dus ik moest wel laden om weer thuis te komen. Als dat niet zou lukken had ik als fallback snelladen op de terugweg.

Aangekomen bij mijn geplande twee laadpalen was er nog een plek vrij waar net een m3 probeerde in te parkeren maar dat lukte m niet :') dus die reed gefrustreerd weg. Mij lukte het wel dus ik kon laden.

De andere 3 laadpunten waren ingenomen door PHEVs. Na alle verhalen hier besloot ik eens te kijken of ze aan het opladen waren. Geen een was aan het laden! Wel aangesloten. Toen ik vier uur later terug kwam stonden ze er alle drie nog! Terwijl die PHEVs ook wel zonder volle accu’s naar huis kunnen en ik niet. Gelukkig had ik de laatste plek maar het bevestigt wel wat jullie hier allemaal schrijven mbt laadpaal bezet houden.
Kon je ook zien of ze wel hadden geladen? Soms kun je zien hoeveel de huidige sessie was. Als ze daadwerkelijk grotendeels zijn volgeladen, vind ik dat er te weinig palen stonden. Je kunt toch niet van mensen op het strand verwachten dat ze hun auto gaan verplaatsen.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021

Maar nu doe je net alsof PHEV’s dan nooit hoeven te laden. Dat is een beetje een vreemde instelling.

Phev’s moeten juist iedere dag laden om een beetje bij te dragen aan de volksgezondheid.

Phev of EV, ze doen hier allemaal hetzelfde. Laten de auto veel te lang staan!

Youtube: DashcamNL

• JeroenE
  • Niet online
Isheara schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:23:
Dan nog kun je niet zien of een auto wel/niet staat te laden...
Dat snap ik, maar je gaf net zelf aan dat laden daar ook niet verplicht zou zijn!? Dan maakt dat dus niet uit.

Op zich is die oplossing ook niet heel ingewikkeld, want in theorie kan een laadpaal zelf weten of er geladen wordt of niet en dat zou ook doorgegeven kunnen worden. Er zijn al apps die bijhouden of een laadpaal bezet is (lees: er is een EV aangesloten). Maar goed, mijn (bepertke) ervaring daar mee is wisselend. Soms staat een laadpaal bezet terwijl dat niet zo is of omgekeerd.
Een EV rijder geeft veel extra uit aan zijn auto tov een vervuilende ICE, dus daar mag best wel wat tegen over staan.
Volgens die redenatie zou je met een Ferrari, Porsche, Lamborgini etc ook geen parkeergeld hoeven te betalen want die auto's zijn tenslotte ook veel duurder dan een Kia Picanto.

Je maakt hier dus precies het punt waar ik op tegen ben. De reden dat een EV duurder is moet niet de reden zijn om dan maar geen parkeergeld te hoeven betalen.
De andere 3 laadpunten waren ingenomen door PHEVs. Na alle verhalen hier besloot ik eens te kijken of ze aan het opladen waren. Geen een was aan het laden! Wel aangesloten. Toen ik vier uur later terug kwam stonden ze er alle drie nog!
Op zulk soort plekken waar veel "publiek" komt ga ik er altijd vanuit dat de laadpalen al bezet zijn, dan kan het alleen maar mee vallen 8) Ik vind ook dat je niet kan verwachten dat mensen tijdens winkelen, museum, concert, strand, bezoek bij een klant etc terug komen om hun auto te verplaatsen.

Als je midden in een woonwijk aan het laden bent en of thuis bent of bij tante Truus op bezoek bent vind ik dat anders. Dan kan je best even je auto verplaatsen als die vol is. Al verwacht ik dan ook niet dat je er de laatste minuut naast staat te wachten tot het laden daadwerkelijk klaar is.

• DeGroteMuis
Leuk! Zonder Hyundai DE kortingscode dus wel gewoon een laadpas in NL. _/-\o_
Hier nog niets, maar de 2 weken die ze noemden zijn ook nog niet om. Hoe lang heeft het nu geduurd in totaal bij jou?
fisherman schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:00:
[...]

Niet helemaal eens hoor. Er moeten zeker meer laad mogelijkheden komen, maar niet iedereen hoeft in de toekomst nog de mogelijkheid hebben om een eigen auto te bezitten. Daar moeten alternatieven voor komen als subsidies om te verhuizen of om werk dichterbij te vinden ipv iedere weer vele kilometers maken. Reistijd is per definitie verloren tijd.
Dat houdt natuurlijk wel in dat mensen weer eerder in vaste dienst van een bedrijf moeten komen en minder op basis van bijvoorbeeld inhuur moeten werken, anders is een vaste plek om te werken moeilijk.
Dan heb je dus minder plekken nodig, maar nog steeds moeten alle plekken voorzien zijn van een laadmogelijkheid, wil je realistisch gezien iedere auto die overblijft vervangen door een EV.

offtopic:
Geen idee trouwens hoe verhuis subsidie moet helpen terwijl de huizenmarkt behoorlijk op slot zit en hoe je mensen uit hun goede baan met vast contract wil losweken om werk in hun vakgebied te zoeken dat er wellicht niet eens is in die regio, behalve door de auto zo kapot te belasten dat het echt alleen voor de top 5% verdieners is. Dan zie ik meer heil in deelauto constructies en investeren in thuiswerkmogelijkheden

• de telegraaf
DDDikkiedik schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:04:
[...]

Zie bijvoorbeeld het beleid van de gemeenten Alphen aan den Rijn en Houten. Burgers kunnen zo'n paal aanvragen en er zijn er altijd genoeg beschikbaar.

Als er in een week tien maal 30 Kwh gemiddeld geladen wordt, heeft de laadpaal een omzet van meer dan €5000,-. Tel uit je winst, zeker als je dan ook nog eens zoveel bij elkaar kunt zetten dat je voor het lage energietarief in aanmerking komt.

Los daarvan; die nadruk op snelladen belast het energienet onnodig hoog. Het systeem moet juist ingericht worden op laden in de nacht en midden op de dag. Je zou met een knopje moeten kunnen melden dat je de auto pas weer morgen nodig hebt. Dat zou voor de samenleving veel goedkoper zijn dan snel piekladen op enkele laadpalen.
Je bent allerlei redenen er bij aan het halen om voor je jezelf te kunnen verantwoorden dat je een openbare laadplek bezet houdt terwijl je niet (meer) laadt. Omdat ie toevallig dicht bij je huis staat, en daarmee wordt het eigenlijk 'jouw' lader.
Zou een buurman die 's nachts om 02:00 terugkomt van Schiphol daar hetzelfde over denken? Of zondags om 09:30 wil aansluiten?
Begrijp me goed, zo lang je in goed overleg hiermee wegkomt is het prima natuurlijk, maar ik wil maar aangeven dat deze denkwijze de wortel van het probleem is. Een eigen lader is alleen een eigen lader wanneer je 'm zelf betaalt en op je eigen terrein staat. Alle andere opties zijn openbaar, en dan zal je toch moeten inschikken en niet moeten mopperen wanneer je een keer een prent krijgt voor misbruik. Hoewel die kans extreem klein is, naar ik hier begrijp :) .

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:05
Leuke discussie, ik rij zelf een PHEV en als ik bij een laadpaal ga staan naast een EV zie je toch vaak wel van die blikken van "jij hoort niet bij ons Elite clubje".

Mijn PHEV doet er 4 uur over om te laden. Ik snap ook best dat een EV die bijna leeg aan komt en na 2 uur weer weg moet, een beetje pissig is als ik daar sta te druppelladen.

Maar ja is dat mijn schuld of zijn er gewoon te weinig palen.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• eltron
BlakHawk schreef op donderdag 17 september 2020 @ 02:59:
[...]
Maar nu doe je net alsof PHEV’s dan nooit hoeven te laden. Dat is een beetje een vreemde instelling.

Phev’s moeten juist iedere dag laden om een beetje bij te dragen aan de volksgezondheid.

Phev of EV, ze doen hier allemaal hetzelfde. Laten de auto veel te lang staan!
Punt is natuurlijk dat zij niet aan het laden waren en wel een laadplek bezet hielden, reeds bij aankomst en 4u later nog.

• eltron
JeroenE schreef op donderdag 17 september 2020 @ 05:17:
Op zulk soort plekken waar veel "publiek" komt ga ik er altijd vanuit dat de laadpalen al bezet zijn, dan kan het alleen maar mee vallen 8) Ik vind ook dat je niet kan verwachten dat mensen tijdens winkelen, museum, concert, strand, bezoek bij een klant etc terug komen om hun auto te verplaatsen.
En toch ben ik van mening dat je in zo'n geval goed moet nadenken of je een laadplek urenlang voor niets gaat bezetten ten koste van een ander die dan niet kan laden.
Dus als je al weet dat je auto veel minder tijd nodig heeft om te laden, dan jij nodig hebt om terug te komen, plus dat het een drukke plek is waar dus laadpaalschaarste heerst. Denk dan goed na of je hem echt aan die paal moet zetten of dat er ook een andere mogelijkheid is.

• JeroenE
  • Niet online
eltron schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:01:
En toch ben ik van mening dat je in zo'n geval goed moet nadenken of je een laadplek urenlang voor niets gaat bezetten ten koste van een ander die dan niet kan laden.
Een PHEV is natuurlijk in dat op zicht best apart. Die hebben een kleine accu die altijd binnen een paar uur vol is, terwijl de kans dat ze op zo'n plek komen en wel terug kunnen rijden op het restantje in hun accu niet zo groot is. Ik vind niet dat je daarvan dus al bij voorbaat moet zeggen dat een PHEV daar niet mag laden tenzij ze zeker weten dat ze binnen een paar uur weer terug zijn.

Dat er maar weinig palen zijn vind ik op zichzelf geen goede reden om ergens niet te gaan laden.

Ik laad mijn auto ook het liefst mogelijk op, ook al is het niet eens altijd strikt noodzakelijk. Ik heb bijvoorbeeld niet zo'n behoefte om terug te moeten rijden en met 5% thuis te komen.

• Prullenbak84
Gieliovd520 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 07:52:
Leuke discussie, ik rij zelf een PHEV en als ik bij een laadpaal ga staan naast een EV zie je toch vaak wel van die blikken van "jij hoort niet bij ons Elite clubje".
Wikipedia: Projectie (psychologie) ;)
Mijn PHEV doet er 4 uur over om te laden. Ik snap ook best dat een EV die bijna leeg aan komt en na 2 uur weer weg moet, een beetje pissig is als ik daar sta te druppelladen.

Maar ja is dat mijn schuld of zijn er gewoon te weinig palen.
Als je gewoon staat te laden, hoor je niemand denk ik. Maar als ik het verhaal in dit geval goed mag geloven, stonden deze mensen minstens een uur of 5 vol, of niet eens aan de kabel. Dat is soms ontwettig, en sowieso op zijn minst niet relaxt ;)
JeroenE schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:19:
[...]
Een PHEV is natuurlijk in dat op zicht best apart. Die hebben een kleine accu die altijd binnen een paar uur vol is, terwijl de kans dat ze op zo'n plek komen en wel terug kunnen rijden op het restantje in hun accu niet zo groot is. Ik vind niet dat je daarvan dus al bij voorbaat moet zeggen dat een PHEV daar niet mag laden tenzij ze zeker weten dat ze binnen een paar uur weer terug zijn.
Precies. Ook die PHEV rijd als het goed is het liefst zo veel mogelijk elektrisch, en draagt dus bij aan het milieu/klimaat. Hoe meer zij laden, hoe meer het eigenlijk gewoon EV's met een kleine accu zijn.

• PeterZ(on)
Ik krijg nu zo'n beetje te indruk dat het overal kommer en kwel is met AC laden en dat zal toch vast niet het geval zijn. Natuurlijk zullen er plaatsen waar het wel speelt maar dan zal er toch ook wel een parkeer probleem zijn. Hier bij mij in het dorp en omliggende dorpen zie ik dat probleem niet.

Als er ten onrechte laders bezet zijn (worden gehouden voor langere tijd) dan zijn er m.i. gewoon te weinig parkeerplaatsen en/of laders.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

eltron schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:01:
[...]

Dus als je al weet dat je auto veel minder tijd nodig heeft om te laden, dan jij nodig hebt om terug te komen, plus dat het een drukke plek is waar dus laadpaalschaarste heerst. Denk dan goed na of je hem echt aan die paal moet zetten of dat er ook een andere mogelijkheid is.
Dat deel ik dus. Een idle fee zou hier uitkomst bieden hoewel mensen met geld nooit zoveel om fees geven.

Een ander punt wat me opviel is dat de laadplekken op A-locaties stonden. Direct aan het begin van de parkeerplaats bij strand/boulevard zonder een eind te hoeven lopen en ook nog naast de ticket automaat. Ik vond het niet erg hoor maar wat mij betreft zou het niet hoeven.

Hoe dan ook 4 laadplekken op zo’n locatie is veel te weinig maar idlen is ook niet goed. De andere kant is dat je op een drukke dag natuurlijk je auto ook niet kunt verplaatsen als alles verder vol zit.

• fisherman
  • Laatst online: 23:14
DeGroteMuis schreef op donderdag 17 september 2020 @ 07:26:
[...]

Dan heb je dus minder plekken nodig, maar nog steeds moeten alle plekken voorzien zijn van een laadmogelijkheid, wil je realistisch gezien iedere auto die overblijft vervangen door een EV.

offtopic:
Geen idee trouwens hoe verhuis subsidie moet helpen terwijl de huizenmarkt behoorlijk op slot zit en hoe je mensen uit hun goede baan met vast contract wil losweken om werk in hun vakgebied te zoeken dat er wellicht niet eens is in die regio, behalve door de auto zo kapot te belasten dat het echt alleen voor de top 5% verdieners is. Dan zie ik meer heil in deelauto constructies en investeren in thuiswerkmogelijkheden
Klopt, er zullen minder parkeerplekken overblijven, maar die zouden inderdaad allemaal een laadmogelijkheid moeten hebben.

Verhuis subsdie is natuurlijk een van de opties. Een deelauto is ook een van die opties en thuiswerken ook.
In de toekomst zal de overheid minder mensen een eigen auto willen laten bezitten. Een deelauto is daarbij een optie, maar dat zal niet voor iedereen zo zijn. Iedere optie zal een bepaalde groep aanspreken.
Uiteindelijk is woon-werk verkeer gewoon iets wat je zoveel mogelijk wil beperken.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat een reistijd onder de 10 minuten fietsen naar kantoor heel prettig is.
Daarnaast kan ik overdag mijn auto die de hele dag op de oprit staat opladen met groene stroom uit mijn zonnepanelen.

• Prullenbak84
PeterZ(on) schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:50:
Ik krijg nu zo'n beetje te indruk dat het overal kommer en kwel is met AC laden en dat zal toch vast niet het geval zijn. Natuurlijk zullen er plaatsen waar het wel speelt maar dan zal er toch ook wel een parkeer probleem zijn. Hier bij mij in het dorp en omliggende dorpen zie ik dat probleem niet.
Ik denk ook dat het lang niet overal een drama is, hoor. Hier zijn er ook bij zo'n beetje alle palen in de wijk (en dat zijn er best een aantal) altijd wel een plekje vrij. Maar alleen juist die momenten waarop je écht wil/moet laden en het kan dan niet door een laadpaalklever, die blijven je bij natuurlijk ;)

Ik heb nog wel een ander dilemma, nu we toch zo lekker bezig zijn.

Stel, je hebt een laadpaal met 2 aansluitingen, maar er staat bij maar 1 parkeervak een paal dat je daar "alleen mag parkeren als je je ev oplaadt". Er staat dan een EV te laden bij het andere parkeervak, waardoor de 'speciale' plek nog vrij is. Is dat dan:

A. Slim, want zo houd je sowieso een vak vrij voor een andere EV
B. Asociaalrelaxt (beter woord @DeGroteMuis?). Die oplaad-plek is speciaal voor jou en dan ga je een algemene parkeerplaats gebruiken.
(Het kan natuurlijk ook weer zo zijn dat de EV op de andere plek weg is gegaan nadat deze geparkeerd is, en dan is er weer niks van te zeggen, dus dat laat ik even buiten beschouwing)

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:34
Mfpower schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:02:
[...]

Dat deel ik dus. Een idle fee zou hier uitkomst bieden hoewel mensen met geld nooit zoveel om fees geven.
Een idle fee, gekoppeld aan de cataloguswaarde van de auto??? :P

• DeGroteMuis
Mfpower schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:02 onder andere:

Een ander punt wat me opviel is dat de laadplekken op A-locaties stonden. Direct aan het begin van de parkeerplaats bij strand/boulevard zonder een eind te hoeven lopen en ook nog naast de ticket automaat. Ik vond het niet erg hoor maar wat mij betreft zou het niet hoeven.
Ook dat is een goede reden voor sommigen om onnodig te pluggen. Ook al is het een PHEV met volle tank en SoC al op 90%. :P Let wel: ik zeg niet dat dat hier het geval was, maar het gebeurt.

Ik zou het niet erg vinden als de laadplekken wat verder weg liggen, zolang nog niet iedere parkeerplek een laadmogelijkheid biedt. Minder kans op ICEing en onnodig laden.
fisherman schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:05 onder andere:
Uiteindelijk is woon-werk verkeer gewoon iets wat je zoveel mogelijk wil beperken.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat een reistijd onder de 10 minuten fietsen naar kantoor heel prettig is.
Daarnaast kan ik overdag mijn auto die de hele dag op de oprit staat opladen met groene stroom uit mijn zonnepanelen.
Dat vind ik dan wel grappig. Spreken over de noodzaak het aantal auto's te verminderen, vooral door minder woon-werk kilometers en dan zeggen het erg prettig is om binnen 10 minuten fietsen te werken en dat je dan de auto zo lekker kan opladen via de zonnepanelen. Klinkt tegenstrijdig.:+
Prullenbak84 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:18:
[...]

Ik denk ook dat het lang niet overal een drama is, hoor. Hier zijn er ook bij zo'n beetje alle palen in de wijk (en dat zijn er best een aantal) altijd wel een plekje vrij. Maar alleen juist die momenten waarop je écht wil/moet laden en het kan dan niet door een laadpaalklever, die blijven je bij natuurlijk ;)

Ik heb nog wel een ander dilemma, nu we toch zo lekker bezig zijn.

Stel, je hebt een laadpaal met 2 aansluitingen, maar er staat bij maar 1 parkeervak een paal dat je daar "alleen mag parkeren als je je ev oplaadt". Er staat dan een EV te laden bij het andere parkeervak, waardoor de 'speciale' plek nog vrij is. Is dat dan:

A. Slim, want zo houd je sowieso een vak vrij voor een andere EV
B. Asociaal. Die oplaad-plek is speciaal voor jou en dan ga je een algemene parkeerplaats gebruiken.
(Het kan natuurlijk ook weer zo zijn dat de EV op de andere plek weg is gegaan nadat deze geparkeerd is, en dan is er weer niks van te zeggen, dus dat laat ik even buiten beschouwing)
Nee, lang niet overal een drama. In mijn stadsdeel niet. In mijn wijk nog nooit niet kunnen laden wanneer ik wilde, op het werk wel krapte, maar ik ben altijd vroeg genoeg om te kunnen laden (en haal de auto daarna weg voor een ander) en in het dorp bij m'n vriendin dankzij de app ook zelden echt problemen.

Je dilemma: asociaal wordt iets te gemakkelijk geroepen, dus ik kies voor handig, onhandig. Dan nog hangt het af van de situatie. Mijn mening:

Is er algemene parkeerschaarste of niet?
Zo nee: Handig. Er blijft genoeg plek over voor ICE om te parkeren, maar zo kan wel een tweede EV laden.
Zo ja: volgende vraag

is de EV bestuurder die laadt over het algemeen de enige EV in de buurt of zijn er meerdere?
Meerdere EVs : Handig. Hoewel de gemeente het schijnbaar niet nodig vindt, zijn in de praktijk die 2 plekken gewoon nodig.
Alleen deze EV: volgende vraag

is er ook parkeerschaarste binnen de laadtermijn?
Zo nee: Neutraal. Niet nodig, maar het kan ook niet echt kwaad. Kan handig zijn voor die incidentele visite met een EV. Wel op tijd weghalen.
Zo ja: Onhandig, want je neemt een parkeerplek in, terwijl de kans dat de laadplek gebruikt wordt door een EV gewoon erg klein is.

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:05
C slim want daar mag je blijven staan als auto vol is, zonder de heksenjacht die het topic nu bezig houdt. :+

Als ik s'avonds mijn auto bij vol van de laadpaal zou halen, kan ik een rondje rijden door de wijk om vervolgens op de laatste vrije plek bij die laadpaal waar ik net was vertrokken te parkeren. Overdag haal ik mijn auto wel weg als deze vol is.

• DeGroteMuis
wortelsoft schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:40:
C slim want daar mag je blijven staan als auto vol is, zonder de heksenjacht die het topic nu bezig houdt. :+

Als ik s'avonds mijn auto bij vol van de laadpaal ziu halen, kan ik een rondje rijden door de wijk om vervolgens op de laatste vrije plek bij die laadpaal waar ik bet was vertrokken te parkeren. Overdag haal ik mijn auto wel weg als deze vol is.
OP DE BRANDSTAPEL! :+

Maar even serieus: Geen andere EV's die moeten laden? Dan prima, blijf lekker staan. Als er wel andere EVs wachten om te laden na jou, is het een kweste van afstemmen. Die EV laat dan ook weer een mooie parkeerplek voor jou achter toch?

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-11 23:29
DeGroteMuis schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:37:
Dat vind ik dan wel grappig. Spreken over de noodzaak het aantal auto's te verminderen, vooral door minder woon-werk kilometers en dan zeggen het erg prettig is om binnen 10 minuten fietsen te werken en dat je dan de auto zo lekker kan opladen via de zonnepanelen. Klinkt tegenstrijdig.:+
Hoezo klinkt dat tegenstrijdig? Hij fietst naar het werk (minder auto woon-werk kilometers) en kan daardoor zijn auto rechtstreeks via de zonnepanelen opladen (groener kan je een elektrische auto niet laden), waardoor het elektriciteitsnet ook nog eens minder belast wordt.

• Prullenbak84
DeGroteMuis schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:37:
[...]

Ook dat is een goede reden voor sommigen om onnodig te pluggen. Ook al is het een PHEV met volle tank en SoC al op 90%. :P Let wel: ik zeg niet dat dat hier het geval was, maar het gebeurt.

Ik zou het niet erg vinden als de laadplekken wat verder weg liggen, zolang nog niet iedere parkeerplek een laadmogelijkheid biedt. Minder kans op ICEing en onnodig laden.
Ik begrijp waarom veel gemeenten dat gedaan hebben, want het geeft een soort extra voordeeltje aan het rijden van een EV. Maar nu is dat helemaal niet nodig meer en vind het zelfs een beetje vervelend want het zorgt voor afgunst. De tijd is aangebroken dat we méér laadpalen nodig hebben, en niet perse op de beste plekken.
[...]

Ook al kan ik vaak veel tegenstrijdigheden vinden in de opmerkingen van @fisherman , is dat hier totaal niet aan de orde. Zo min mogelijk kilometers maken is, ook in een ev, nog steeds beter voor het milieu e.d. En woon-werkverkeer zorgt voor filedruk met alle gevolgen van dien (je staat bijvoorbeeld lekker files te veroorzaken waar vervolgens ook vrachtwagens en andere ICEs in staan.). Ik fiets ook naar mijn werk, maar gebruik in mijn vrije tijd de auto regelmatig en dat doe ik dan graag zo comfortabel en schoon mogelijk. Ik zie de tegenstrijdigheid niet.
[...]

Je dilemma: asociaal wordt iets te gemakkelijk geroepen, dus ik kies voor handig, onhandig. Dan nog hangt het af van de situatie. Mijn mening:
...
Haha ja ik heb er arelaxt van gemaakt.

Verder is het natuurlijk altijd veel genuanceerder dan je zo even kan stellen. Heb je helemaal gelijk in :)

• Prullenbak84
wortelsoft schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:40:
Stiekem is dit het beste antwoord _O-

• DeGroteMuis
Prullenbak84 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:51:
[...]

Ik begrijp waarom veel gemeenten dat gedaan hebben, want het geeft een soort extra voordeeltje aan het rijden van een EV. Maar nu is dat helemaal niet nodig meer en vind het zelfs een beetje vervelend want het zorgt voor afgunst. De tijd is aangebroken dat we méér laadpalen nodig hebben, en niet perse op de beste plekken.
Ja, helemaal mee eens.
Ook al kan ik vaak veel tegenstrijdigheden vinden in de opmerkingen van @fisherman , is dat hier totaal niet aan de orde. Zo min mogelijk kilometers maken is, ook in een ev, nog steeds beter voor het milieu e.d. En woon-werkverkeer zorgt voor filedruk met alle gevolgen van dien (je staat bijvoorbeeld lekker files te veroorzaken waar vervolgens ook vrachtwagens en andere ICEs in staan.). Ik fiets ook naar mijn werk, maar gebruik in mijn vrije tijd de auto regelmatig en dat doe ik dan graag zo comfortabel en schoon mogelijk. Ik zie de tegenstrijdigheid niet.
Misschien lees ik zijn post van 21:00 gisteren dan verkeerd, maar die klonk voor mij als 'we moeten het aantal auto's over het algemeen verminderen'. Een auto die thuis voor de deur of op een oprit staat is nog steeds een auto.
Haha ja ik heb er arelaxt van gemaakt.

Verder is het natuurlijk altijd veel genuanceerder dan je zo even kan stellen. Heb je helemaal gelijk in :)
Dat maakt het ook zo lastig vind ik, die nuances kunnen een wereld van verschil maken voor een bepaalde wijk, stad, streek.

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:05
edit: verkeerde knop

[ Voor 94% gewijzigd door wortelsoft op 17-09-2020 11:06 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.