DeGroteMuis schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:34:
[...]
Het gaat om nuttige tijd bij een laadstation vind ik. Als we even voor het gemak aannemen dat jouw EV even veel verbruikt en even snel laadt als die van @
eltron zal jij vaker moeten laden voor dezelfde kilometers. Eltron laadt 1 keer 5 uur, houdt inderdaad 5 uur die laadpaal bezet, maar tapt ook echt 5 uur energie die hij niet meer ergens anders hoeft te tappen. Als jij er ook 5 uur staat, maar na 3 uur een volle accu hebt, bezet je 2 uur een laadplek zonder dat je er extra energie afneemt. Om diezelfde vijf uur energie af te nemen, moet jij nog een keer 2 uur een andere plek bezet houden. Totaal 7 uur een laadplek bezetten voor 5 uur daadwerkelijk laden.
Het is allemaal heel situatieafhankelijk, maar in dit voorbeeld:
Ik ga bijvoorbeeld vol van huis, en zet de auto met 30% aan de lader. Na 2,5 uur is 'ie bijvoorbeeld vol, maar ik loop 6 uur in de stad. Ik heb hem dus "onnodig" bezet gehouden.
Iemand anders plant dat ie al half vol van huis gaat, zodat ie met een goed lege accu aan komt. Die zet hem met 5% aan de laadpaal en moet dan bijvoorbeeld 5 uur laden. Die persoon loopt ook 6 uur in de stad. Die gebuikt hem dan dus wél sociaal?
Ben ik het écht niet mee eens. Diegene had ook kunnen zorgen dat ie vol van huis kwam, en heeft geen volle lading nodig om thuis te komen. Die laatste 3 uur aan de laadpaal was dus net zo onnodig als die laatste 3 uur van mij. Wellicht had diegene er zelfs - met zijn grotere accu - voor kunnen zorgen dat ie helemaal de openbare laadpaal niet nodig had (daar zou ik in dat geval dan altijd voor kiezen als het kon).
Kortom: Dat je aan het laden bent, betekent niet dat het nodig is, en vice versa.
Natuurlijk maakt tijdstip en locatie nog uit. Over het algemeen zullen er weinig mensen iets van vinden als je 8 uur lang een plek bezet houdt terwijl er nog 10 vrije plekken zijn, terwijl op een andere locatie mensen al stuiteren als je een half uur na laden de auto nog niet weggehaald hebt.
Natuurlijk maakt dat uit. Als in de toekomst veel meer parkeerplekken ook laadplekken worden, wordt dit probleem gaandeweg minder.
De voorbeelden die je eerder noemde: Pretparken, binnensteden en dergelijke hebben meestal niet zeeën van laadplekken, ik zou het risico niet wagen om me afhankelijk te maken van die plekken, aardige kans dat ze vol zijn zodra je aan komt rijden.
Dan is er altijd nog de snellader op de terugweg. Maar ik laad liever (vanwege tijd, kosten en accu-degradatie) bij de normale paal, als die auto toch maar stil staat te staan. En tuurlijk, al zou er een systeem zijn die de laadpaal vrij geeft zodra een bepaald doelpercentage bereikt is, zou ik het ook nog prima vinden. Maar dat is nou eenmaal niet zo.
En concerten / festivals: Probeer eens het OV. Hoef je niet 2 uur of langer in de file te staan om weg te komen na afloop en je wordt voor de deur afgeleverd.
Ja, je kan ook gaan fietsen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Prullenbak84 op 16-09-2020 08:53
]