[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 144 Laatste
Acties:
  • 990.251 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:50
JeroenE schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:54:
[...]

Tesla heeft helemaal geen laders met chademo aansluiting, dus ik zie niet in hoe dat relevant is voor een auto die met chademo moet laden :?
Volgens mij heb je nog wat gemist, lees nog maar eens terug. Chademo noemde ik alleen als voorbeeld om het duidelijk te maken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Maarten60 schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:37:
[...]

Ik heb een i-Pace en bij 11 kW laadpunten heb ik een laadsnelheid van 3% per uur, Bij 22 kW 7%. Dus een behoorlijk verschil.
Ook gekeken om een ecotap DC-15 in de tuin te plaatsen maar die maakt wel erg veel lawaai. :(
Gewoon een simpele AC paal...
Liever iets dan een bezette laadpaal toch?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:12
BlakHawk schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:08:
[...]

[Afbeelding]

Dit bord staat bij een aantal SuC stalls in Duitsland, waar bij de rest Tesla only staat.

Duitsland is geen Frankrijk. Maar er is wel iets gaande op de achtergrond, dat is duidelijk!
Staat dit ook op de kaarten? Suc voor non Tesla? Dat zou mooi zijn voor het aantal laadpunten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-09 21:48
11/22kW maakt wel veel uit.
Op 22kW zou ik met 32A kunnen laden (1f).

En zoals reeds aangehaald men zou beter 2 22kW palen zetten met elk 3 connectors (6 EV parkeerplaatsen)
Afhankelijk van de aangesloten wagen, en t Kan dynamisch zijn, dan kunnen er:
2 aan 22kW
4 aan 11kW
6 aan 7kW2
Of een andere combinatie
Laden.

En als de straatzijde maar 22kW zou toelaten, dan kan 1 paal 22kW leveren of 2* 11kW op dezelfde of de 2 palen, kunnen er 3 sockets gebruikt worden op 7k2 of 6 aan 3k6 afhankelijk van de situatie.

Wat een chademo-paal hierboven betreft.
Ja ik heb die triple Charger ook al ingepalmd (10% SOC) terwijl de IONITY palen leeg waren.
Op geen enkele IONITY wou het laden starten, ook niet met de hulp van de helpdesk, dat was hun oplossing gezien deze ook onder hun logo viel ook al was dat niet aangeduid. En als je nog een paar 100km te gaan hebt heb je pech en geen andere keus dan je pause langer te maken.
BTW de foutmelding was dat de wagen moest 'uit' staan om het laden te kunnen starten.

[ Voor 10% gewijzigd door bruneelm op 13-09-2020 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:40
Maarten60 schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:25:
Bij ons in de straat staat een 11 kW publiek laadpunt van EV-Box en met de toename van het aantal elektrische auto's in de wijk is die, buiten kantoortijden, steeds vaker bezet. Een oplossing zou zijn verzwaren naar 22 kw. Sneller laden, sneller wegwezen dus meer tijd voor andere auto's
Heeft iemand ervaring met het aanvragen van zo'n verzwaring? Heeft het zin om ev-box te benaderen?
Het pleintje waar ik altijd laad, met mijn 1 fase e-niro, staan twee palen met totaal 4 aansluitingen. 1 paal is al maanden kapot. Er zijn al zo'n 15 auto's afhankelijk van deze paal. In de hele wijk zijn geen mogelijkheden voor parkeren op eigen erf. Als ik moet laden van 5% naar 100% sta ik er minimaal 20 uur.
Met de verzwaring naar 22kw sta ik 10 uur.
Lijkt mij een substantieel verschil!

Voor de defecte paal ben in de pen geklommen met gemeente en allego om te repareren + verhoging naar 22kw.
Volgens mij is het gewoon win win. Er hoeven uiteindelijk minder palen bij geplaatst te worden. Allego heeft geen zin. Ik heb agrisnellaad / ecotap aangeschreven. Ze willen graag met een 22kw paal instappen, maar kunnen het alleen als de gemeente de locatie vrij geeft. De paal is al 8 maanden defect, maar door corona wil de gemeente Allego niet direct eraf gooien.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Ik heb een i-Pace en bij 11 kW laadpunten heb ik een laadsnelheid van 3% per uur, Bij 22 kW 7%. Dus een behoorlijk verschil.
Ook gekeken om een ecotap DC-15 in de tuin te plaatsen maar die maakt wel erg veel lawaai. :(
Daar is een simpeler oplossing voor dan een DC lader met vrijwel hetzelfde vermogen: de ratio transformer: https://www.laadkabeldisc...-transformer-charger.html

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:12
driel24 schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:53:
[...]

Het pleintje waar ik altijd laad, met mijn 1 fase e-niro, staan twee palen met totaal 4 aansluitingen. 1 paal is al maanden kapot. Er zijn al zo'n 15 auto's afhankelijk van deze paal. In de hele wijk zijn geen mogelijkheden voor parkeren op eigen erf. Als ik moet laden van 5% naar 100% sta ik er minimaal 20 uur.
Met de verzwaring naar 22kw sta ik 10 uur.
Lijkt mij een substantieel verschil!

Voor de defecte paal ben in de pen geklommen met gemeente en allego om te repareren + verhoging naar 22kw.
Volgens mij is het gewoon win win. Er hoeven uiteindelijk minder palen bij geplaatst te worden. Allego heeft geen zin. Ik heb agrisnellaad / ecotap aangeschreven. Ze willen graag met een 22kw paal instappen, maar kunnen het alleen als de gemeente de locatie vrij geeft. De paal is al 8 maanden defect, maar door corona wil de gemeente Allego niet direct eraf gooien.
Dat defect is echt bizar dat het al 8 maanden zo is.
Waarschijnlijk is het slechts een kwestie van een reset omdat de paal om een of andere reden in storing is gegaan. 2min werk om dat op te lossen. (is ook ergens een filmpje van, maar kan ik zo gauw niet vinden)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-09 18:56
Maarten60 schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:25:
Bij ons in de straat staat een 11 kW publiek laadpunt van EV-Box en met de toename van het aantal elektrische auto's in de wijk is die, buiten kantoortijden, steeds vaker bezet. Een oplossing zou zijn verzwaren naar 22 kw. Sneller laden, sneller wegwezen dus meer tijd voor andere auto's
Heeft iemand ervaring met het aanvragen van zo'n verzwaring? Heeft het zin om ev-box te benaderen?
Het lijkt me een stuk aardiger voor de medegebruikers om gewoon een extra paal aan te vragen, zodat je daar 's nachts ook gewoon kunt parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
eltron schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:22:
[...]

Dat defect is echt bizar dat het al 8 maanden zo is.
Waarschijnlijk is het slechts een kwestie van een reset omdat de paal om een of andere reden in storing is gegaan. 2min werk om dat op te lossen. (is ook ergens een filmpje van, maar kan ik zo gauw niet vinden)
Inmiddels ook contact met de operations manager van Allego. Hij geeft de netbeheerder de schuld. Paal is wel echt defect. Reset (ook op locatie) is niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DDDikkiedik schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:37:
[...]

Het lijkt me een stuk aardiger voor de medegebruikers om gewoon een extra paal aan te vragen, zodat je daar 's nachts ook gewoon kunt parkeren.
Het aantal parkeerplaatsen wijzigt natuurlijk niet door een extra paal :?
maar het aantal dat voor EV gereserveerd is wel.
Bij een 22kW paal kunnen in elk geval de 1F auto's 2x zo snel laden en kan de laadplek dus veel efficiënter worden gebruikt waardoor 2e paal wellicht niet nodig is (voorlopig). Dit nog los van het effect dat degene die sneller kan laden ook flexibeler wordt als de laadtijd halveert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
driel24 schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:42:
[...]

Inmiddels ook contact met de operations manager van Allego. Hij geeft de netbeheerder de schuld. Paal is wel echt defect. Reset (ook op locatie) is niet gelukt.
In dat geval is het een half uur werk om de oude te verwijderen en er een nieuwe op te schroeven.
Kunnen ze op hun gemak in de backoffice gaan bekijken of hij nog te repareren is, maar daar hoeven de EV gebruikers geen 8 maanden op te wachten toch...
Zou er niet een enorme boete in het contract met de gemeente staan voor palen die langer dan zeg maar 1 of 2 dagen, buiten werking zijn?
Anders is dat mijn tip voor elke volgende aanbesteding (en evt verlenging concessie); een SLA met een max downtime van 1 of 2 dagen (per jaar dan natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
eltron schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:45:
[...]

Het aantal parkeerplaatsen wijzigt natuurlijk niet door een extra paal :?
maar het aantal dat voor EV gereserveerd is wel.
Bij een 22kW paal kunnen in elk geval de 1F auto's 2x zo snel laden en kan de laadplek dus veel efficiënter worden gebruikt waardoor 2e paal wellicht niet nodig is (voorlopig). Dit nog los van het effect dat degene die sneller kan laden ook flexibeler wordt als de laadtijd halveert.
Natuurlijk wel. Een plek waar je in enkele uren vollaadt, is geen parkeerplek. Dat wordt een oplaadstation op de parkeerplaats. Als je gewoon een langzame paal hebt, kun je er zonder problemen de hele nacht staan, en kost het geen parkeerplek plus geeft het minder gedoe om de auto te verslepen. Hoewel inderdaad in bepaalde gevallen één snelle paal in de omgeving ook wel fijn kan zijn.

Het hele idee dat voor 15(!) auto's een extra plek niet nodig zou zijn, vind ik echt te gek voor woorden. In mijn gemeente komt er een nieuwe paal/gereserveerde plaats als een oplaadpunt tenminste vijf keer in de week gebruikt wordt. Dat lijkt me een beter uitgangspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DDDikkiedik schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:49:
[...]

Natuurlijk wel. Een plek waar je in enkele uren vollaadt, is geen parkeerplek. Dat wordt een oplaadstation op de parkeerplaats. Als je gewoon een langzame paal hebt, kun je er zonder problemen de hele nacht staan, en kost het geen parkeerplek plus geeft het minder gedoe om de auto te verslepen. Hoewel inderdaad in bepaalde gevallen één snelle paal in de omgeving ook wel fijn kan zijn.

Het hele idee dat voor 15(!) auto's een extra plek niet nodig zou zijn, vind ik echt te gek voor woorden. In mijn gemeente komt er een nieuwe paal/gereserveerde plaats als een oplaadpunt tenminste vijf keer in de week gebruikt wordt. Dat lijkt me een beter uitgangspunt.
we zijn het wel eens dat er ook meer palen moeten komen, :)

maar ook bij een snellere paal (22kW) kan je natuurlijk gewoon de hele nacht staan ook als hij vol is. Niemand komt zijn bed uit om in de nacht de auto te verplaatsen en dat verwacht denk ik ook niemand.
en die paar uur lopen ook wel los. Ik heb ca. 10u nodig bij een 22kW paal om van 0 naar 100% te gaan.
Zal meestal maar half leeg zijn en dan geen enkel probleem om na een uur of 5 even de auto te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
eltron schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:55:
[...]

we zijn het wel eens dat er ook meer palen moeten komen, :)

maar ook bij een snellere paal (22kW) kan je natuurlijk gewoon de hele nacht staan ook als hij vol is. Niemand komt zijn bed uit om in de nacht de auto te verplaatsen en dat verwacht denk ik ook niemand.
en die paar uur lopen ook wel los. Ik heb ca. 10u nodig bij een 22kW paal om van 0 naar 100% te gaan.
Zal meestal maar half leeg zijn en dan geen enkel probleem om na een uur of 5 even de auto te verplaatsen.
Dat was niet het punt dat ik wilde maken. Ik vind het vragen om een upgrade van een paal geen goed idee als het alternatief is dat er twee palen zijn. Dat is voor de meeste mensen veel praktischer.

Maar als je auto 10 uur nodig heeft om hem bij een 22 paal op te laden, snap ik wel dat je zo'n paal ook graag in de buurt hebt. Al blijf ik er bij dat een normaal parkeer/laadbeleid zou moeten inhouden dat er voor iedereen die in de nacht aan de lader wil, een plek moet zijn. Eigenlijk vind ik dat voor iedere elektrische auto in een woonbuurt een gereserveerde plek moet zijn met de mogelijkheid om te laden. Bijvoorbeeld één paal voor drie of vier parkeerplekken, met uitbreiding als hij meer dan de helft bezet is. Op die manier stimuleer je elektrisch rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Ben nu bij Van der Valk Akersloot V3 superchargers met de Ioniq . 3 stals geprobeerd de laatste leek wat te doen maar kreeg in de auto een laadfout . Dus hier lukt het niet (gratis laden ) zoals in Duitsland.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:09:
Volgens mij heb je nog wat gemist, lees nog maar eens terug. Chademo noemde ik alleen als voorbeeld om het duidelijk te maken.
Het voorbeeld wat gegeven werd was van een Leaf die niet bij een triple station (dus: Chademo, CCS en AC43) kon laden omdat iemand anders daar al aan het laden was terwijl er andere CCS laders vrij waren toen de Leaf kwam aanrijden.

Het punt was dat die persoon het onhandig vond dat die auto niet bij een van die andere CCS laders stond zodat hij Chademo kon gebruiken.

Als die Leaf ook CCS zou kunnen laden danwel het een CCS-only laadplek is dan gaat dat hele verhaal niet op. In het eerste geval had de Leaf gewoon 1 van die andere laders kunnen nemen en in het tweede geval (zoals bij Tesla laadpalen) had hij er überhaupt niet kunnen laden zelfs al zou er geen enkele andere auto staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JeroenE schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:11:
[...]
Het voorbeeld wat gegeven werd was van een Leaf die niet bij een triple station (dus: Chademo, CCS en AC43) kon laden omdat iemand anders daar al aan het laden was terwijl er andere CCS laders vrij waren toen de Leaf kwam aanrijden.

Het punt was dat die persoon het onhandig vond dat die auto niet bij een van die andere CCS laders stond zodat hij Chademo kon gebruiken.

Als die Leaf ook CCS zou kunnen laden danwel het een CCS-only laadplek is dan gaat dat hele verhaal niet op. In het eerste geval had de Leaf gewoon 1 van die andere laders kunnen nemen en in het tweede geval (zoals bij Tesla laadpalen) had hij er überhaupt niet kunnen laden zelfs al zou er geen enkele andere auto staan.
Als je de overeenkomst tussen een paar aangewezen (bijvoorbeeld 2 van 10) SuC's voor NIET Tesla en die enkele Chademo lader bij Fastned niet ziet dan houd het voor mij op. Duidelijker kan ik het niet uitleggen, excuus voor mijn falen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:15
evtje schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:08:
Ben nu bij Van der Valk Akersloot V3 superchargers met de Ioniq . 3 stals geprobeerd de laatste leek wat te doen maar kreeg in de auto een laadfout . Dus hier lukt het niet (gratis laden ) zoals in Duitsland.
Well, it was worth a shot. Hoop dat je niet ver bent moeten omrijden om het te proberen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:30:
Als je de overeenkomst tussen een paar aangewezen (bijvoorbeeld 2 van 10) SuC's voor NIET Tesla en die enkele Chademo lader bij Fastned niet ziet dan houd het voor mij op. Duidelijker kan ik het niet uitleggen, excuus voor mijn falen.
Aha, het kwartje is pas heel laat bij mij gevallen. Ik dacht dat je simpel een ander voorbeeld had gegeven en die nieuwe Franse regel er later bijhaalde. Excuus.

Tja, of het zo gaat werken weet natuurlijk niemand, maar ik neem aan dat het op de makkelijkste manier gaat: paal X & Y voor iedereen en de rest Tesla. Ik neem aan dat er niet specifiek in de Franse regels staat dat je het op iedere laadpaal moet toestaan en pas na de tweede "vreemde" auto mag blokkeren. Bij chademo of AC43 aansluitingen kan dat al helemaal niet omdat je dan niet eens weet welk type auto is aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:24
Blokker_1999 schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:41:
[...]

Well, it was worth a shot. Hoop dat je niet ver bent moeten omrijden om het te proberen.
Uit Duitsland komen ook meldingen dat het daar niet(meer) werkt. Zal vannacht wel iets gehotfixed zijn door de andere kant van de plas, gezien de aandacht die dit gisteren kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JeroenE schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:52:
[...]
Aha, het kwartje is pas heel laat bij mij gevallen. Ik dacht dat je simpel een ander voorbeeld had gegeven en die nieuwe Franse regel er later bijhaalde. Excuus.

Tja, of het zo gaat werken weet natuurlijk niemand, maar ik neem aan dat het op de makkelijkste manier gaat: paal X & Y voor iedereen en de rest Tesla. Ik neem aan dat er niet specifiek in de Franse regels staat dat je het op iedere laadpaal moet toestaan en pas na de tweede "vreemde" auto mag blokkeren. Bij chademo of AC43 aansluitingen kan dat al helemaal niet omdat je dan niet eens weet welk type auto is aangesloten.
Haha, je snapt het vaak pas als je het ziet of andersom. :)

Met twee aangewezen laders heb je juist het door mij genoemde probleem. Dus lijkt mijn eerder genoemde wijze het beste, iedereen kan elke lader pakken en voor NIET Tesla geldt er het aangewezen maximum en moet men wachten tot er door een NIET Tesla plaats wordt gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
Blokker_1999 schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:41:
[...]

Valt wel mee een tripje van 60+ km . Ook even een praatje gemaakt met een paar Tesla rijders. Ook even een paar minuten geladen op Allego met de Maingau ook gratis km met &charge. :)

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Of zet er gewoon twee standaard snelladers naast voor de niet-Tesla's. Veel simpeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
noo schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:08:
Of zet er gewoon twee standaard snelladers naast voor de niet-Tesla's. Veel simpeler.
Als je het filmpje uit Duitsland heb gezien die hier eerder gepost is . Zijn er al verschillend borden te zien . Kan zijn dat dit ook gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:04:
Met twee aangewezen laders heb je juist het door mij genoemde probleem. Dus lijkt mijn eerder genoemde wijze het beste, iedereen kan elke lader pakken en voor NIET Tesla geldt er het aangewezen maximum en moet men wachten tot er door een NIET Tesla plaats wordt gemaakt.
Dat is voor de niet-Tesla rijders wel het beste maar voor de Tesla rijders natuurlijk niet. Als ik Tesla was zou ik het dan ook niet zo maken. Wellicht alleen als je denkt hier op te kunnen gaan verdienen, maar ik neem aan dat ze het in dat geval ook al eerder zelf hadden gedaan.

Staat er trouwens ook iets in die regels over de kosten? Ik bedoel: kan je bij wijze van spreken straks 5 euro per kWh gaan afrekenen aan "vreemde" klanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
evtje schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:12:
[...]

Als je het filmpje uit Duitsland heb gezien die hier eerder gepost is . Zijn er al verschillend borden te zien . Kan zijn dat dit ook gaat gebeuren.
Maar dat waren volgens mij geen Tesla bordjes. Er werd ook gesuggereerd dat daar e.e.a. is verbouwd en die bordjes van een andere aanbieder waren. Jammer dat Duitsland geen Streetview heeft want dan was daar misschien meer op zien.

Verder lijkt mij een paar software regels makkelijker en goedkoper dan nieuwe nieuwe laders neerzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Hachy schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:51:
Het is een bug volgens Emobly: https://emobly.com/de/new...ere-marken-konnten-laden/

Schijnt iets met een (toekomstige, Franse (?)) wet te maken te hebben over het openstellen van 1 tot 2 stalls van de V3 SUC's in Frankrijk, aldus Afirev:

https://www.lesnumeriques...en-questions-a154009.html
Ik heb rond het middaguur bij de V3 Tesla Supercharger in Rijswijk geprobeerd te laden met mijn Zoe ZE50, maar helaas werkt het niet (meer). Laadproces komt niet verder dan "bezig met controleren" en het laden zelf vangt niet aan. Dus wellicht heeft Tesla inmiddels de bug opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JeroenE schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:18:
[...]
Dat is voor de niet-Tesla rijders wel het beste maar voor de Tesla rijders natuurlijk niet. Als ik Tesla was zou ik het dan ook niet zo maken. Wellicht alleen als je denkt hier op te kunnen gaan verdienen, maar ik neem aan dat ze het in dat geval ook al eerder zelf hadden gedaan.

Staat er trouwens ook iets in die regels over de kosten? Ik bedoel: kan je bij wijze van spreken straks 5 euro per kWh gaan afrekenen aan "vreemde" klanten?
Wat is dan het nadeel voor een Tesla rijder? Voor 5 euro gaat er natuurlijk niemand laden maar moet het wel mogelijk zijn, dus kosten maken die ze nooit terugverdienen. Maar zoals Stefan Muller zei, en ik een paar maanden geleden hier ook al opperde, 50/60/70ct vragen. Is goedkoper dan de concurrentie en ze verdienen er dan goed aan in vergelijking met de prijzen die ze aan hun eigen klanten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:26:
Wat is dan het nadeel voor een Tesla rijder?
In de situatie dat er 2 specifieke laadplekken voor andere merken zijn moeten die merken per se op die 2 laadplekken wachten. Stel dat is plekje 1 en 2. Op de ene staat een Porsche en op de tweede een Tesla. Als nu plekje 3 vrij komt kan de Volkswagen die vooraan in de rij staat te wachten niet gaan laden. Maar de Tesla die als tweede staat te wachten wel.

In jouw voorstel zo de Volkswagen wel op plekje 3 kunnen laden en moet de Tesla rijder langer wachten. Dus het is voor Tesla rijders voordeliger als er zo min mogelijk mogelijke plekken zijn waar "anderen" kunnen laden.
Maar zoals Stefan Muller zei, en ik een paar maanden geleden hier ook al opperde, 50/60/70ct vragen. Is goedkoper dan de concurrentie en ze verdienen er dan goed aan in vergelijking met de prijzen die ze aan hun eigen klanten vragen.
Wellicht, maar als ze dat zouden willen hadden ze dat al lang kunnen doen. Het is niet alsof ze dit nu niet al kunnen doenn. Dus mijn conclusie is dat ze het helemaal niet willen.

Vandaar mijn vraag hoe het zit met de kosten. Want als daar verder niets over geregeld is kan je dus ook een exorbitante prijs vragen en met droge ogen beweren dat je toch aan de regeltjes voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JeroenE schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:24:
[...]
In de situatie dat er 2 specifieke laadplekken voor andere merken zijn moeten die merken per se op die 2 laadplekken wachten. Stel dat is plekje 1 en 2. Op de ene staat een Porsche en op de tweede een Tesla. Als nu plekje 3 vrij komt kan de Volkswagen die vooraan in de rij staat te wachten niet gaan laden. Maar de Tesla die als tweede staat te wachten wel.

In jouw voorstel zo de Volkswagen wel op plekje 3 kunnen laden en moet de Tesla rijder langer wachten. Dus het is voor Tesla rijders voordeliger als er zo min mogelijk mogelijke plekken zijn waar "anderen" kunnen laden.
[...]
Wellicht, maar als ze dat zouden willen hadden ze dat al lang kunnen doen. Het is niet alsof ze dit nu niet al kunnen doenn. Dus mijn conclusie is dat ze het helemaal niet willen.

Vandaar mijn vraag hoe het zit met de kosten. Want als daar verder niets over geregeld is kan je dus ook een exorbitante prijs vragen en met droge ogen beweren dat je toch aan de regeltjes voldoet.
Ik snap jouw beschrijving niet.

Als lader nr 1 en 2 bestemd zijn voor niet Tesla's kunnen daar natuurlijk geen Tesla's laden, dus kan er op de 2e geen Tesla staan. Als Tesla's wel op die nr 1 en 2 mogen staan kunnen zij als zij dat willen altijd niet Tesla's blokkeren en is dus ongewenst in het licht van de Franse wet.

In mijn voorstel mogen niet Tesla's met maximaal 2 auto's bij alle laders laden en wie het eerst komt die het eerst maalt zolang er maar maximaal 2 niet Tesla's laden en er ook altijd 2 niet Tesla's kunnen laden. Er moeten dan ook altijd 2 laders vrij blijven of in gebruik zijn door niet Tesla's.

Ik heb niet beweert dat Tesla dit wil, maar ze worden door de Franse overheid nu kennelijk gedwongen. Hoe dat verder met de te vragen prijzen gaat is mij niet duidelijk. Maar minder vragen dan Ionity en meer dan voor Tesla klanten lijkt mij een win win situatie voor alle partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:44
PeterZ(on) schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:49:
[...]

Ik snap jouw beschrijving niet.

Als lader nr 1 en 2 bestemd zijn voor niet Tesla's kunnen daar natuurlijk geen Tesla's laden, dus kan er op de 2e geen Tesla staan. Als Tesla's wel op die nr 1 en 2 mogen staan kunnen zij als zij dat willen altijd niet Tesla's blokkeren en is dus ongewenst in het licht van de Franse wet.

In mijn voorstel mogen niet Tesla's met maximaal 2 auto's bij alle laders laden en wie het eerst komt die het eerst maalt zolang er maar maximaal 2 niet Tesla's laden en er ook altijd 2 niet Tesla's kunnen laden. Er moeten dan ook altijd 2 laders vrij blijven of in gebruik zijn door niet Tesla's.

Ik heb niet beweert dat Tesla dit wil, maar ze worden door de Franse overheid nu kennelijk gedwongen. Hoe dat verder met de te vragen prijzen gaat is mij niet duidelijk. Maar minder vragen dan Ionity en meer dan voor Tesla klanten lijkt mij een win win situatie voor alle partijen.
Hoe los je dan het probleem op dat er een tiental niet-Tesla auto's een wachtrij gaan vormen en dat niets vermoedende Tesla rijders achteraan aansluiten zonder dat ze weten dat er vrije Tesla only chargers zijn?
Afbeeldingslocatie: https://static.autoblog.nl/images/wp2019/https___api.jpg

Prijzen gewoon duurder maken als Ionity. Lijkt me simpel. Er zijn 0 redenen waarom ze goedkoper moeten zijn als de concurrent. Degene die moeten laden bij een SuC doen dat omdat ze niet anders kunnen en zo beperk je dat iedereen naar de SuC komt om te komen laden tijdens de vakantietrip.

[ Voor 9% gewijzigd door bottom line op 13-09-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
bottom line schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:02:
[...]

Hoe los je dan het probleem op dat er een tiental niet-Tesla auto's een wachtrij gaan vormen en dat niets vermoedende Tesla rijders achteraan aansluiten zonder dat ze weten dat er vrije Tesla only chargers zijn?
[Afbeelding]

Prijzen gewoon duurder maken als Ionity. Lijkt me simpel. Er zijn 0 redenen waarom ze goedkoper moeten zijn als de concurrent. Degene die moeten laden bij een SuC doen dat omdat ze niet anders kunnen en zo beperk je dat iedereen naar de SuC komt om te komen laden tijdens de vakantietrip.
Problemen met een rij wachtenden heb je ook als Tesla 2 aparte laders moet plaatsen als dat de voorwaarde voor SuC locatie. Een grote rij wachtenden is natuurlijk niet exclusief voor Tesla maar voor iedere aanbieder. Simpele oplossing: Goede aanwijzingen en opstelruimte en/of meer laders plaatsen. Zal overigens op bepaalde locaties best lastig zijn maar nu zijn er ook SuC's waar het bij drukte een probleem is.

Prijzen ga ik niet over. Maar als het (te) duur is komt er niemand maar moeten ze toch de mogelijkheid aan niet Tesla's bieden wat toch geld kost. Tesla is overigens niet het enige bedrijf dat verplicht wordt de concurrentie toe te laten, denk aan KPN en de kabelnetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
PeterZ(on) schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:22:
[...]

Problemen met een rij wachtenden heb je ook als Tesla 2 aparte laders moet plaatsen als dat de voorwaarde voor SuC locatie. Een grote rij wachtenden is natuurlijk niet exclusief voor Tesla maar voor iedere aanbieder. Simpele oplossing: Goede aanwijzingen en opstelruimte en/of meer laders plaatsen. Zal overigens op bepaalde locaties best lastig zijn maar nu zijn er ook SuC's waar het bij drukte een probleem is.

Prijzen ga ik niet over. Maar als het (te) duur is komt er niemand maar moeten ze toch de mogelijkheid aan niet Tesla's bieden wat toch geld kost. Tesla is overigens niet het enige bedrijf dat verplicht wordt de concurrentie toe te laten, denk aan KPN en de kabelnetten.
Dus ik vertaal even wat je zegt:
- Tesla zet 2 laadpalen open voor niet Tesla wagens, en prijzen zijn (veel) hoger als Ionity. Niemand komt, maar ze hebben geld moeten investeren voor de software aan te passen.
Tesla rijders hebben amper last van andere wagens, en als andere merken komen laden verdient Tesla er dik op.

- Tesla zet 2 laadpalen open voor niet Tesla wagens, en prijzen zijn lager als Ionity. Tesla moet investeren in de software om dit mogelijk te maken. Door de lagere prijzen komen er erg veel wagens langs. Frustratie bij Teslarijders door lange rijen en eventueel onrespectvol gebruik door rijders van andere merken, Tesla moet ook daardoor extra investeren voor andere locaties, verschillende doorgangen creëren / extra signalisatie om hun eigen rijders te bevoordelen. En dat voor extra omzet maar natuurlijk met een lagere marge.

Vergeet niet dat Tesla voornamelijk zijn marge haalt uit de verkoop van wagens. SuC's zijn er voornamelijk voor de aankoop van Tesla's te stimuleren, en is echt niet het hoofddoel om daar veel op te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
bottom line schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:37:
[...]

- Tesla zet 2 laadpalen open voor niet Tesla wagens, en prijzen zijn (veel) hoger als Ionity. Niemand komt, maar ze hebben geld moeten investeren voor de software aan te passen.
Tesla rijders hebben amper last van andere wagens, en als andere merken komen laden verdient Tesla er dik op.

- Tesla zet 2 laadpalen open voor niet Tesla wagens, en prijzen zijn lager als Ionity. Tesla moet investeren in de software om dit mogelijk te maken. Door de lagere prijzen komen er erg veel wagens langs. Frustratie bij Teslarijders door lange rijen en eventueel onrespectvol gebruik door rijders van andere merken, Tesla moet ook daardoor extra investeren voor andere locaties, verschillende doorgangen creëren / extra signalisatie om hun eigen rijders te bevoordelen. En dat voor extra omzet maar natuurlijk met een lagere marge.

Vergeet niet dat Tesla voornamelijk zijn marge haalt uit de verkoop van wagens. SuC's zijn er voornamelijk voor de aankoop van Tesla's te stimuleren, en is echt niet het hoofddoel om daar veel op te verdienen.
Zo zou je het kunnen zien.

Maar ik denk dat de Franse overheid voor jouw eerste optie wel een stokje zak steken wat beprijzing betreft, het gaat hen namelijk om elektrisch rijden te stimuleren en makkelijker te maken. Daar helpt deze optie niet echt aan mee.

De tweede lijkt mij ook vrij negatief. Tesla legt in mijn optiek niets toe op de SuC's en zijn kostendekkend. Dus als ze er voor niet Tesla's een wat hogere prijs vragen maar lager dan de concurrentie maken ze meer winst en kunnen de uitbreiding makkelijk betalen. Daarnaast kan het ook mensen zonder Tesla overhalen een Tesla te kopen om van de voordelen van een lagere prijs te kunnen profiteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
PeterZ(on) schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:52:
[...]

Zo zou je het kunnen zien.

Maar ik denk dat de Franse overheid voor jouw eerste optie wel een stokje zak steken wat beprijzing betreft, het gaat hen namelijk om elektrisch rijden te stimuleren en makkelijker te maken. Daar helpt deze optie niet echt aan mee.
Dat hebben we gezien bij Ionity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Laten we de ontwikkelingen maar rustig afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:32
@PeterZ(on) hoe kom je er toch bij dat Tesla voor 34ct het snelladen kostendekkend heeft? Dat is schier onmogelijk en talloze andere bedrijven zijn daar het levende voorbeeld van. Tesla bied het als een service en het is onderdeel van de strategie bij ze, zij pakken de marge elders.

Mocht er een dergelijke verplichting komen zou ik zeggen dat 25% van de stalls opengesteld moeten worden voor andere merken, simpel aan te duiden met een bord erbij of een andere kleur hanteren op de paal. Tarief is dan gelijk of een gemiddelde van andere snellaad aanbieders. Tesla’s kunnen al bij een Ionity of Allego laden en daar betalen ze dan ook dezelfde tarieven als de andere merken.
Dat ze op hun eigen stalls de korting krijgen vanuit Tesla is natuurlijk prima.

Potentieel krijgen alle andere EV merken er plots heel veel goede snelladers bij op strategische plekken.
Het zal mij niet verbazen als er een dergelijke verplichting komt, om monopolie te voorkomen op die plekken die al schaars zijn en qua infra erg lastig om dat te veelvoudigen voor verschillende aanbieders.

Sometimes you win, sometimes you learn. Al denk ik dat Musk er geen nacht slechter door slaapt. Hij krijgt immers wat hij wilt, een veel grotere acceptatie op EV.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 13-09-2020 17:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Lijkt mij dat het hoog tijd is voor europese regulering, dat iedereen voor een redelijke prijs overal moet kunnen laden.

De wild west periode nadert toch langzamerhand wel zijn einde en het is in het belang van ons allen dat laden geen onnodige drempels opwerpt voor de transitie naar EV.

Dus geen vergunningen meer (verlengen) voor partijen die bepaalde groepen voor trekken of uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:49:
Als lader nr 1 en 2 bestemd zijn voor niet Tesla's kunnen daar natuurlijk geen Tesla's laden, dus kan er op de 2e geen Tesla staan.
Die regels worden steeds anders. Ik dacht dat Tesla's daar ook konden laden. Net zoals je voorbeeld van de triple charger waar iedereen kan laden. Moet Tesla dan straks ook verplicht AC43 en Chademo laders installeren zodat een Nissan etc daar ook kan snelladen?

Het lijkt mij enorm stug dat er een regel komt dat je (een bepaald aantal) laadpalen moet open stellen voor alle klanten maar dat je bestaande klanten daar dan expliciet geen gebruik van mogen maken. Dat is net zoiets als een Telecom provider verplichten andere toe te laten op hun zendmasten maar tevens ook eisen dat bepaalde masten alleen voor roamende klanten zijn en niet voor eigen klanten.
Als Tesla's wel op die nr 1 en 2 mogen staan kunnen zij als zij dat willen altijd niet Tesla's blokkeren en is dus ongewenst in het licht van de Franse wet.
Ik vraag het me serieus af of dat wel zo is. Is er eigenlijk een linkje naar die wetgeving waardoor wij via slechte vertaalmachines wat meer duidelijkheid kunnen proberen te krijgen?
Natuurlijk is het geen win-win situatie als er wetgeving moet komen om een bedrijf(stak) ergens toe te dwingen. Voor degene die gedwongen worden is dat helemaal geen win situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:04
Op veel snelladers zit subsidie vanuit de EU (gezien bij Ionity,Alegro Corri-Door), dus ik denk dat de EU dan ook voorwaarden kan stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@GeeMoney @JeroenE Zolang er niet meer duidelijkheid is blijft het speculeren, dus laten we het rustig afwachten. Zeker is dat we pas aan het begin van de invoering van elektrisch rijden staan en dat er nog veel zal veranderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
PeterZ(on) schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:36:
@GeeMoney @JeroenE Zolang er niet meer duidelijkheid is blijft het speculeren, dus laten we het rustig afwachten. Zeker is dat we pas aan het begin van de invoering van elektrisch rijden staan en dat er nog veel zal veranderen.
Verdorie, rijd ik als particulier al vanaf 2015 een elektrische auto, staan we nog pas aan het begin :+
Het lijkt wel een mobiele telefoon.....

[ Voor 11% gewijzigd door ZuinigeRijder op 13-09-2020 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ZuinigeRijder schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:06:
[...]

Verdorie, rijd ik als particulier al vanaf 2015 een elektrische auto, staan we nog pas aan het begin :+
Het lijkt wel een mobiele telefoon.....
Ik zie de overgang naar EV's meer als evolutie dan revolutie en dat kost gewoon tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
bottom line schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:37:
[...]

Ik kan me overigens wel voorstellen dat ze de SuC's winstgevend(er) willen maken, dan kunnen ze hun risico's spreiden en evt tzt de SuC's verkopen. Het leidt af van de core bussiness auto's verkopen/produceren. En wellicht activitische aandeelhouders die op een gegeven moment uitrekenen dat opsplitsen voor hun rendabel is die druk uitoefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:36
BlakHawk schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:33:
[...]

Dat laatste ben ik ook bang voor, ik schaam mij soms voor mijn mede Tesla rijders.

Toen ik mijn Tesla net had gingen we samen met mijn zwager naar Duitsland. Ik stopte bij een SuC onderweg en hij parkeerde zijn Polo naast mij, met de opmerking maar mij, als het voller wordt haal ik hem gelijk weg.

Er stonden 3 Tesla’s te laden van de 16 stalls.

Komt er direct een mannetje uit zijn Tesla stappen, naar ons toe en vertellen dat het niet de bedoeling is en dat het alleen voor Tesla is.

De betweterigheid alleen al wat er vanaf straalt en de toon...

En alleen maar omdat het een ander merk is.

Bij andere SuCs vaak genoeg gezien dat men een aanhanger naast zich parkeerde. Maar dan is het een Teslarijder, dus maakt het opeens niet uit 😏

Terwijl dat echt precies hetzelfde is!
Ik ben er natuurlijk niet bij geweest en de toon maakt de muziek, maar ik snap Teslamannetje ergens wel met je zwager. Voor hetzelfde geld stonden jullie op het punt om even uitgebreid een uurtje te gaan lunchen. Ik heb ook al eens een ICE camperbestuurder gewezen op het feit dat hij een laadpaal blokkeerde (weliswaar 1 van 2 ipv 1 van 16). Maar als je dan aangeeft dat je dat weet, bij de auto's blijft en de Polo verplaatst indien nodig, zou het ook goed moeten zijn.

Een aanhanger parkeren op een laadplek is gewoon lomp. Maakt niet uit of het een ICE bestuurder is, een EV bestuurder van een ander merk, of een Tesla rijder. Zo blokkeer je een laadplek die je niet even snel vrij kan maken, zoals je zwager dat wel kon met z'n Polo. Hoeft geen probleem te zijn als er nog tig laadplekken vrij zijn, maar als je besluit een aanhanger op een laadplek te zetten moet je wel in zicht van de laadplekken blijven en het ding verplaatsen zodra er nog 1 of 2 plekken vrij zijn, zodat je niemand potentieel blokkeert. Dat is mijn mening.
PeterZ(on) schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:54:
[...]

Dit soort perikelen zul je wel altijd houden en komt over en weer voor maar het hoeft ook geen opzet te zijn. Neem de Chademo bij Fastned, kom jij daar met je Leaf en alle laders zijn vrij en juist bij die Chademo staat iemand te laden met CCS. Is natuurlijk niet expres maar onwetendheid. Kortom, die afwijkende laders is gewoon niet handig. Zag je ook al in het begin met de M3 met CCS bij laders met dubbele aansluiting, is gewoon onhandig
Dit had ik kunnen zijn in Giengen a/d Brenz. Daar staat een Fastned met 2 keer een 350kW en een 50kW triple. Met een eGolf die max 40kW doet was mijn idee dat het handiger was om de triple te pakken. Dan kunnen de mensen met een auto die sneller laadt ook optimaal profiteren van dat sneller laden. Kort na het aansluiten bedacht ik me pas dat het onhandig kon zijn omdat de 350 kW laders alleen CSS aansluiting hadden en ik dus de enige plek voor een Leaf of oudere Zoe, Smart blokkeerde, terwijl er nog wel een tweede 350kW was. Nog even snel omgehangen voor we wat te eten gingen halen. Maar het blijft soms lastig om te bepalen wat de betere keus is. Want als er 2 snel ladende EVs waren geland, had er vast eentje lopen vloeken omdat er een eGolf met ~30kW onnodig aan een 350kW station hangt. :+

Dan kan ook gelden voor Tesla. Ik weet niet zeker of bij de SuC v3 ook nog steeds de laadsnelheid van 2 stations gedeeld wordt, maar in die situatie kan ik me voorstellen dat een Tesla een leeg "alle merken" laadplek kiest ipv naast een andere Tesla te gaan staan, zonder zich direct bewust te zijn dat ie een laadplek blokkeert waar ook andere merken kunnen laden.
BlakHawk schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:29:

Tja dat heb ik ook eens gedaan om eerlijk te zijn 😅

Italie, Assisi...
9 cent per minuut klonk erg indrukwekkend. Als je het uitrekent valt het wel mee.

Maar goed, airco aangezet. De Tesla app heeft helaas nog steeds niet de mogelijkheid het amerage te verlagen 😒
Misschien gewoon de auto weghalen als je in een gebied met weinig laders zit en je auto vol (genoeg) is? Wel zo aardig voor mede EV rijders en het scheelt ook die 9 cent per minuut idle charge. :+
[...]

Ik heb een eGolf en bij 11 kW palen heb ik dezelfde snelheid als bij 22kW palen: 7.2 kW. Dat jij sneller kan laden bij 22 kW dan bij 11 kW betekent niet dat iedere EV die gebruik maakt van die paal dat kan.

Alleen als er veel 1-fase ladende EVs met 7kW of EVs met 22kW 3-fasen laden bij jou in de buurt zijn, mensen de auto ook daadwerkelijk weghalen zodra die vol genoeg is én anderen dat dan ook weten kan je het laadpaalgebruik verder optimaliseren. Extra laadplekken zal meer helpen dan de laadsnelheid verhogen denk ik.
wortelsoft schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:24:
Op veel snelladers zit subsidie vanuit de EU (gezien bij Ionity,Alegro Corri-Door), dus ik denk dat de EU dan ook voorwaarden kan stellen.
Dat zou je inderdaad verwachten. Maar de EU bleef stil toen Ionity de tarieven stevig verhoogde (van 8 euro per sessie naar een van de duurste kWh tarieven is ook niet bepaald een stimulans voor EV rijden, al is het maar door de krantenberichten dat EV rijden nu duurder is dan diesel) en bij Corri-Door is dat zo te merken ook nog niet echt gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

DeGroteMuis schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:52:

Ik heb een eGolf en bij 11 kW palen heb ik dezelfde snelheid als bij 22kW palen: 7.2 kW. Dat jij sneller kan laden bij 22 kW dan bij 11 kW betekent niet dat iedere EV die gebruik maakt van die paal dat kan.

Alleen als er veel 1-fase ladende EVs met 7kW of EVs met 22kW 3-fasen laden bij jou in de buurt zijn, mensen de auto ook daadwerkelijk weghalen zodra die vol genoeg is én anderen dat dan ook weten kan je het laadpaalgebruik verder optimaliseren. Extra laadplekken zal meer helpen dan de laadsnelheid verhogen denk ik.
Dat kan toch niet kloppen of kan jouw e-golf op meer fasen laden?
11kW = 3x16A dus als je op 1 fase laadt komt je niet verder dan 3,6kW. Correct me if I'm wrong. Volgens mij hebben juist de 1-fase auto's baat bij 22kW palen omdat je dan op 32A kunt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Mfpower schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:59:
Een E-Golf kan op 2 fasen laden. Dat gaf nogal verwarring toen dit voor het eerst werd geïntroduceerd omdat iedereen gewend was aan 1 of 3 en de ene site andere informatie gaf dan de andere.
Volgens mij hebben juist de 1-fase auto's baat bij 22kW palen omdat je dan op 32A kunt laden.
Volgens mij zijn er ook nog (oudere) 1 fase auto's die met maximaal 16A laden. Bijvoorbeeld bij de E-up was dit zo, maar ook bij de "drieling" i-Miev, C-Zero en Ion. Volgens mij kan de Outlander dat ook niet, maar dat weet ik niet zeker en ben even te lui om het op te zoeken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenE op 14-09-2020 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
DeGroteMuis schreef op maandag 14 september 20i20 @ 08:52:
[...]

Ik ben er natuurlijk niet bij geweest en de toon maakt de muziek, maar ik snap Teslamannetje ergens wel met je zwager. Voor hetzelfde geld stonden jullie op het punt om even uitgebreid een uurtje te gaan lunchen. Ik heb ook al eens een ICE camperbestuurder gewezen op het feit dat hij een laadpaal blokkeerde (weliswaar 1 van 2 ipv 1 van 16). Maar als je dan aangeeft dat je dat weet, bij de auto's blijft en de Polo verplaatst indien nodig, zou het ook goed moeten zijn.

Een aanhanger parkeren op een laadplek is gewoon lomp. Maakt niet uit of het een ICE bestuurder is, een EV bestuurder van een ander merk, of een Tesla rijder. Zo blokkeer je een laadplek die je niet even snel vrij kan maken, zoals je zwager dat wel kon met z'n Polo. Hoeft geen probleem te zijn als er nog tig laadplekken vrij zijn, maar als je besluit een aanhanger op een laadplek te zetten moet je wel in zicht van de laadplekken blijven en het ding verplaatsen zodra er nog 1 of 2 plekken vrij zijn, zodat je niemand potentieel blokkeert. Dat is mijn mening.
Nee joh, we stonden gewoon naast elkaar mijn zwager en ik buiten de auto, mijn vrouw en schoonzus met raampjes open aan het praten. En bijna alle stalls waren vrij... geen andere normale parkeerplaats daar in de buurt en ik moest even 15 minuten laden... Onder het mom samen uit, samen thuis bleef hij erbij.

Vanzelfsprekend haalt hij hem weg als de noodzaak er was.

De toon van het “mannetje” en de verhitte manier hoe hij al aan kwam lopen maakte mij niet heel vriendelijk tegen hem.

Ik weet het, ik moet aardiger proberen te blijven tegen anderen. Maar het lukte mij echt niet :+

Als je normaal een vraag stelt kun je een normaal antwoord verwachten. Als je boos en geïrriteerd bij mij aankomt, dan krijg je een bot antwoord en werk dat averechts bij mij.

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 14-09-2020 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
Mfpower schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:59:
[...]

11kW = 3x16A dus als je op 1 fase laadt komt je niet verder dan 3,6kW. Correct me if I'm wrong. Volgens mij hebben juist de 1-fase auto's baat bij 22kW palen omdat je dan op 32A kunt laden.
Wij hebben een e-niro en een e-golf.
De Niro laadt op 1 fase = 3.6 kw
De golf laadt op op de 11kw paal met 7.2 maar op een 22kw paal laadt hij ook 7.2

https://ev-database.nl/auto/1087/Volkswagen-e-Golf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:04
BlakHawk schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:11:

De toon van het “mannetje” en de verhitte manier hoe hij al aan kwam lopen maakte mij niet heel vriendelijk tegen hem.

Ik weet het, ik moet aardiger proberen te blijven tegen anderen. Maar het lukte mij echt niet :+

Als je normaal een vraag stelt kun je een normaal antwoord verwachten. Als je boos en geïrriteerd bij mij aankomt, dan krijg je een bot antwoord en werk dat averechts bij mij.
Dit zegt dus net zo veel over jou als over het 'mannetje'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Mfpower

Ook de Model3 heeft een vergelijkbare lader: op 1 fase 32A en op 3 fase 16A

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:02
Over laadpalen blokkeren gesproken: sinds kort heb ik een nieuw fenomeen in mijn straat: MyWheels.nl. Op zich een mooi initiatief met deelauto's, echter ze laten dat kreng gewoon rustig dagenlang vol aan de laadpaal hangen. In dit geval een Leaf die binnen een paar uur op 100% zit. Heb die toko al eens gemaild, toen hebben ze hem na 6! dagen weggehaald. Hebben jullie ervaring met ze? Vind het zelf ook wel vervelend om handhaving te vragen, maar zo lomp laadpalen blocken is ook niet aardig....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Marko72 schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:36:
Over laadpalen blokkeren gesproken: sinds kort heb ik een nieuw fenomeen in mijn straat: MyWheels.nl. Op zich een mooi initiatief met deelauto's, echter ze laten dat kreng gewoon rustig dagenlang vol aan de laadpaal hangen. In dit geval een Leaf die binnen een paar uur op 100% zit. Heb die toko al eens gemaild, toen hebben ze hem na 6! dagen weggehaald. Hebben jullie ervaring met ze? Vind het zelf ook wel vervelend om handhaving te vragen, maar zo lomp laadpalen blocken is ook niet aardig....
Gelukkig geen ervaring mee maar is volgens mij weleens eerder voorbij gekomen in dit draadje.
en ik maak bezwaar tegen de tekst "...gewoon rustig dagenlang..." in jouw post. Dat is namelijk volstrekt niet "gewoon" maar zeer associaal. >:)
Ik denk dat Mywheels en soortgenoten hier echt een oplossing voor moeten vinden. Ik snap dat de laatste gebruiker hem aan de paal zet, maar wie haalt hem dan weer weg als hij vol is? Ze moeten iets regelen dat bijvoorbeeld de laatste gebruiker daarvoor verantwoordelijk is en een signaal krijgt als hij vol is en kan weghalen. Zoniet flinke boete.
En/of een telefoonnr dat je kan bellen of appen als je de paal nodig hebt, met de garantie dat het dan binnen uur of zo geregeld is.
Alternatief: eigen laadpaal voor die huurwielen (op eigen terrein) zodat de openbare infra er niet door wordt gefrustreerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:36
JeroenE schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:10:
[...]
Een E-Golf kan op 2 fasen laden. Dat gaf nogal verwarring toen dit voor het eerst werd geïntroduceerd omdat iedereen gewend was aan 1 of 3 en de ene site andere informatie gaf dan de andere.

[...]
Volgens mij zijn er ook nog (oudere) 1 fase auto's die met maximaal 16A laden. Bijvoorbeeld bij de E-up was dit zo, maar ook bij de "drieling" i-Miev, C-Zero en Ion. Volgens mij kan de Outlander dat ook niet, maar dat weet ik niet zeker en ben even te lui om het op te zoeken ;)
Yep, de eGolf trekt maximaal 7,2 kW AC tweefasen, maar kan ook 7,2kW eenfase laden bij een geschikt laadstation.

De Smart EQ is in sommige landen ook nog steeds 1 fase 3,6kW. In ieder geval de Italiaanse exemplaren, in NL volgens mij intussen wel allemaal 22kW, maar in Italië heeft de Smart standaard een 3,6kW eenfaselader, met de 22kW driefasenlader als optie.
BlakHawk schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:11:

Nee joh, we stonden gewoon naast elkaar mijn zwager en ik buiten de auto, mijn vrouw en schoonzus met raampjes open aan het praten. En bijna alle stalls waren vrij... geen andere normale parkeerplaats daar in de buurt en ik moest even 15 minuten laden... Onder het mom samen uit, samen thuis bleef hij erbij.

Vanzelfsprekend haalt hij hem weg als de noodzaak er was.

Zo lang je bij de auto blijft geen probleem lijkt me. Tis ook wat als je 200 meter uit elkaar moet parkeren voor een korte laadsessie, terwijl er ruimte genoeg is. Jammer dat het meteen boos moest dan, al weet je ook nooit wat voor pestdag die Tesla rijder al had. Kan ook goed zijn dat hij daar stond omdat de laadpalen op zijn bestemming bezet waren door eenzelfde Polo, of dat hij een pestbui had omdat hij ruzie thuis had, een presentatie totaal geflopt was, een grote klant verloren was etc. Maar dan nog werkt het beter om niet meteen boos erin te gaan.

Ik stop nog wel eens bij een snellader waar mensen schijnbaar ook graag even bellen met hun ICE. Nu 5 keer gehad bij die lader. Ja, ze staan ergens waar ze niet horen te staan. Ja, ik sta in m'n recht als ik ze erop wijs dat ze in overtreding zijn en direct weg moeten. En ja, soms is het irritant. Maar je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn. Vriendelijk vragen of ze plaats voor me willen maken zodat ik kan laden heeft nog altijd geholpen: iedere keer schuiven ze direct een klein stukje op zodat ik bij de lader kan.
joepie de p schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:20:
Dit zegt dus net zo veel over jou als over het 'mannetje'.
Tja, je hoeft inderdaad niet meteen bot of onvriendelijk te reageren op iemand die boos doet, misschien omdat ie gewoon even een rotdag heeft. Maar duwenergie levert vaak ook duwenergie op. Als die Tesla rijder al op hoge poten aan komt lopen en boos duidelijk maakt dat een ICE die duidelijk bij een ladende Tesla hoort niets te zoeken heeft bij een relatief lege SuC, begrijp ik wel dat je niet zo vriendelijk reageert. In die situatie zullen de meeste mensen in de verdediging schieten en/of boos terug reageren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sheean
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 22:55
eltron schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:43:
[...]

Gelukkig geen ervaring mee maar is volgens mij weleens eerder voorbij gekomen in dit draadje.
en ik maak bezwaar tegen de tekst "...gewoon rustig dagenlang..." in jouw post. Dat is namelijk volstrekt niet "gewoon" maar zeer associaal. >:)
Ik denk dat Mywheels en soortgenoten hier echt een oplossing voor moeten vinden. Ik snap dat de laatste gebruiker hem aan de paal zet, maar wie haalt hem dan weer weg als hij vol is? Ze moeten iets regelen dat bijvoorbeeld de laatste gebruiker daarvoor verantwoordelijk is en een signaal krijgt als hij vol is en kan weghalen. Zoniet flinke boete.
En/of een telefoonnr dat je kan bellen of appen als je de paal nodig hebt, met de garantie dat het dan binnen uur of zo geregeld is.
Alternatief: eigen laadpaal voor die huurwielen (op eigen terrein) zodat de openbare infra er niet door wordt gefrustreerd.
Hier in Utrecht hebben ze die ook. Het idee is dat je die auto als ie nog meer dan 80% accu heeft je hem ergens in de zone neerzet. Anders aan een paal in dat gebied. De volgende die hem reserveert haalt hem daar op. Maar dat kan inderdaad rustig een paar dagen duren. Als je écht graag daar wil laden (en een account heb) kan je een mini-reservering maken en die auto ergens anders zetten. Het zou wel beter zijn als dat zonder kosten zou kunnen, maar goed als je ze belt kan dat misschien al gewoon.

Vermoedelijk is het achterliggende idee van dat “zone zweven” dat hierdoor niet een specifieke parkeerplaats wordt onttrokken (want daar willen mensen ook nog eens over zeuren). Ik heb ook wel eens zo’n deelauto mogen terugzetten en dan is het ook wel problematisch/stressvol als er geen (werkende) laadpaal meer vrij is in de zone, de auto bijna leeg is en je reservering bijna voorbij is. Een vaste laadpaal voor zo’n auto is uiteindelijk voor iedereen beter. :+

[toevoeging: zo’n auto van MyWheels heeft als het goed is een “beheerder” in de buurt, die zou hem ook kunnen verplaatsen als je belt]

[ Voor 3% gewijzigd door Sheean op 14-09-2020 10:00 ]

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
Sheean schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:58:
[...]

Hier in Utrecht hebben ze die ook. Het idee is dat je die auto als ie nog meer dan 80% accu heeft je hem ergens in de zone neerzet. Anders aan een paal in dat gebied. De volgende die hem reserveert haalt hem daar op. Maar dat kan inderdaad rustig een paar dagen duren. Als je écht graag daar wil laden (en een account heb) kan je een mini-reservering maken en die auto ergens anders zetten. Het zou wel beter zijn als dat zonder kosten zou kunnen, maar goed als je ze belt kan dat misschien al gewoon.

Vermoedelijk is het achterliggende idee van dat “zone zweven” dat hierdoor niet een specifieke parkeerplaats wordt onttrokken (want daar willen mensen ook nog eens over zeuren). Ik heb ook wel eens zo’n deelauto mogen terugzetten en dan is het ook wel problematisch/stressvol als er geen (werkende) laadpaal meer vrij is in de zone, de auto bijna leeg is en je reservering bijna voorbij is. Een vaste laadpaal voor zo’n auto is uiteindelijk voor iedereen beter. :+

[toevoeging: zo’n auto van MyWheels heeft als het goed is een “beheerder” in de buurt, die zou hem ook kunnen verplaatsen als je belt]
Andersom snap ik hem inderdaad ook, da's ook niet handig. Hier is parkeren geen issue, er moet alleen ff iemand dat ding van de paal halen en iets verderop zetten. Zal ze nog wel eens mailen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
In Utrecht is toch al het idee dat je alleen mag laden bij een laadpaal en niet parkeren? Als dat afgedwongen wordt gaat die leverancier Mywheels vanzelf met plannen komen om het op te lossen in plaats van rustig op het luie achterwerk blijven zitten tot een ander het oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
DeGroteMuis schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:51:
Yep, de eGolf trekt maximaal 7,2 kW AC tweefasen, maar kan ook 7,2kW eenfase laden bij een geschikt laadstation.
Ja, dat klopt. Maar dat maakt voor het voorbeeld natuurlijk niet uit. Een e-Golf kan bij een 11kW laadpaal net zo snel alden als bij een 22 kW laadpaal.
Ik stop nog wel eens bij een snellader waar mensen schijnbaar ook graag even bellen met hun ICE.
Bij Fastned stations met overkapping staat men ook heel graag droog te roken :'(

@Sheean Staan er in Utrecht geen borden bij de laadpalen dat je daar alleen mag staan tijdens het laden? In de meeste gemeentes is dat wel zo. Als ze er dus staan en niet aan het laden zijn kan je de gemeente inlichten zodat ze waarschuwingen of boetes kunnen uitschrijven, of in extreme gevallen de auto wegslepen. Of de gemeente dat ook gaat doen is natuurlijk weer een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
DeGroteMuis schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:51:
Zo lang je bij de auto blijft geen probleem lijkt me. Tis ook wat als je 200 meter uit elkaar moet parkeren voor een korte laadsessie, terwijl er ruimte genoeg is. Jammer dat het meteen boos moest dan, al weet je ook nooit wat voor pestdag die Tesla rijder al had. Kan ook goed zijn dat hij daar stond omdat de laadpalen op zijn bestemming bezet waren door eenzelfde Polo, of dat hij een pestbui had omdat hij ruzie thuis had, een presentatie totaal geflopt was, een grote klant verloren was etc. Maar dan nog werkt het beter om niet meteen boos erin te gaan.
Nee joh, we stonden gewoon tussen de auto's in en vrouwen zaten in de auto's met raampjes open te kletsen. We gingen echt niet lunchen. Waren meer dan genoeg vrije plekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Marko72 schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:36:
IDLE FEES!!!!!

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Nee, boetes! Parkeren bij laadpaal zonder te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
daemonix schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:46:
[...]

Nee, boetes! Parkeren bij laadpaal zonder te laden.
Dan zit je met het probleem pakkans.
Pakkans in veel buitenwijken is laag.

Politie doet niets en parkeerwachters zitten alleen in het centrum 10km verderop.

Met idle fees heb je een 100% pakkans!

Daarnaast kun je met parkeren en laadkabel erin niet zien of iemand al 2 dagen klaar is met laden of 2 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Idle fees komen van de laadpaalbeheerder, en die kan afspraken maken met de verhuurder. Boetes zijn administratieve belastingheffingen en kunnen niet met onderlinge afspraken worden geregeld. Het één is dus niet afdwingbaar, het ander wel.

Wedden dat gemeentes staan te springen om hun kas extra te kunnen spekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
daemonix schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:03:
Idle fees komen van de laadpaalbeheerder, en die kan afspraken maken met de verhuurder. Boetes zijn administratieve belastingheffingen en kunnen niet met onderlinge afspraken worden geregeld. Het één is dus niet afdwingbaar, het ander wel.

Wedden dat gemeentes staan te springen om hun kas extra te kunnen spekken?
Als het gedrag van het verhuurbedrijf niet verandert ga ik eens proberen of dat zo is.... Maar denk wel dat die ook even moeten nadenken over hoe je dit dan handhaaft. Wellicht als je er dan een paar foto's bij doet dat de auto er al precies hetzelfde staat een paar dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Idle fees werken heel goed.
Afgelopen weken aantal keer bij Vd Valk Assen overnacht.
Prijsstelling AC laden 1 cent per minuut en 25 cent per kWh.
Meeste auto's zijn snel na volladen weg bij de paal. op een avond zo 3 auto's geladen per paal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
Of zoals ik in Frankrijk heb ervaren, betalen per minuut. Dan betaal je 80 euro per dag, dan is het snel over 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Ik vind dat gemeenten voor iedere elektrische rijder een parkeerplaats met laadpaal binnen bereik moeten garanderen. De kosten van zo'n laadpaal zijn maar beperkt en worden gedragen door de laadpaalleverancier.

De samenleving heeft helemaal geen belang bij dat geschuif met auto's om te laden. De frictiekosten staan ook niet in verhouding tot de kosten van de laadpaal.

Met één laadpaal kun je drie of vier parkeerplaatsen bedienen, soms zelfs zes. Op die manier hoeft niemand te verplaatsen, en is er genoeg ruimte voor iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik denk dat het hoog tijd is voor landelijk beleid omtrent laden als men elektrisch rijden wil bevorderen. Nu is het een rommeltje met verschillende borden, regels en handhaving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
DDDikkiedik schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:47:
Ik vind dat gemeenten voor iedere elektrische rijder een parkeerplaats met laadpaal binnen bereik moeten garanderen. De kosten van zo'n laadpaal zijn maar beperkt en worden gedragen door de laadpaalleverancier.

De samenleving heeft helemaal geen belang bij dat geschuif met auto's om te laden. De frictiekosten staan ook niet in verhouding tot de kosten van de laadpaal.

Met één laadpaal kun je drie of vier parkeerplaatsen bedienen, soms zelfs zes. Op die manier hoeft niemand te verplaatsen, en is er genoeg ruimte voor iedereen.
Daar zou het wel heen moeten m.i. slimmere palen die meer parkeerplekken kunnen voorzien zodat het over een jaar of 10 ongeveer één op één loopt.

Ik vond de plaatjes van Auke Hoekstra wel leuk over de voorgaande transitie van paard en wagen naar internal combustion engine (ICE). Ik kan ze nu even niet vinden, maar het beeld: 1900 een volle fith avenue in New York alles paard en wagen en één auto. 13 jaar later, minstens even druk, maar nog maar één paard en wagen.
Zou met EV daar rond 2030 ook op moeten gaan lijken als er geen nieuwe auto's met plofmotor meer verkocht mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:34
Sheean schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:58:
[...]
Klopt, ik zou proberen te achterhalen wie je lokale beheerder is en het via hem/haar proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

marvel27 schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:46:
[...]

Klopt, ik zou proberen te achterhalen wie je lokale beheerder is en het via hem/haar proberen.
My guess: die is er (nog) niet. Je begrijpt de oplossing die ik zie hier.

[ Voor 8% gewijzigd door fewips op 14-09-2020 21:20 . Reden: link toegevoegd ]

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:18
Ik krijg volgende week mijn auto en bij ons gebruiken ze de travel card. Ik lees weinig ervaringen hier maar is dit een bekende/bruikbare kaart in heel Europa?

Fastned en ionity dekt die sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:32
AMARONE schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:09:
Ik krijg volgende week mijn auto en bij ons gebruiken ze de travel card. Ik lees weinig ervaringen hier maar is dit een bekende/bruikbare kaart in heel Europa?

Ik gok dat dat onder water eigenlijk een TheNewMotion kaart is. (Oude Shell Recharge)
En die is voor Europa prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marko72
fewips schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:19:
[...]

My guess: die is er (nog) niet. Je begrijpt de oplossing die ik zie hier.
Die beheerder is er wel, maar om daar contact mee op te nemen moet je je registeren bij die club incl betaalmethode. Dat gaat me wat te ver, want ik ga er nooit gebruik van maken.
Heb ze vanochtend gewoon weer een mail gestuurd, geen reactie gekregen. Auto staat er ook gewoon nog.
Je zou toch ook zeggen dat ze op basis van de data in hun backoffice al weten dat ie al bijna 5 dagen een paal staat te blokken...... Je kunt op de site namelijk ook zien wat de laadstatus is.
Het initiatief is best mooi, maar op deze manier niet echt sociaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
DDDikkiedik schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:47:

Ik denk dat je je verkijkt op die kosten.
Daarnaast is het zonde om een dedicaties laadpaal voor mij neer te zetten die ik om de 4 dagen gemiddeld gebruik.

Ik zie meer in oplossingen waar mensen een paal in de voortuin neerzetten en tegen het toestaan van publiek laden, de gemeente een oplossing voor de stoep implementeert.

Iedereen mag bij mijn paal laden als de gemeente een oplossing voor de stoep bij ons toepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 16:11
AMARONE schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:09:

Ik heb dezelfde "pas". Gebruik hem eigenlijk niet veel dus echt ervaringen heb ik niet. (Laad hoofzakelijk thuis en af en toe bij snelladers.) Maar volgens de site/app kun je hem gewoon op de meeste palen wel gebruiken. Je zou de app kunnen installeren om te kijken. Volgens mij is het een prima kaart qua dekking. Niet goedkoop maar goed, als "leasepas" prima.

En zoals @GeeMoney ook aangaf, qua dekking lijkt hij wel met NM overeen te komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 15-09-2020 08:37 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:09
Ik heb nu bijna een week een EV en even een algemene vraag over laadpaaletiquette:

Mijn accu was op zo'n 20% en ging bij een laadpaal bijladen. Ondertussen een lange wandeling gemaakt (zo'n 4,5 uur weggeweest). Mijn auto bleek na 3,5 uur al vol te zijn. (Ik was daar verbaasd over, maar achteraf klopt dat eigenlijk gewoon wel :P).

Ondertussen stond er ook een andere auto (tesla) naast me. Het kan dus zijn dat er ondertussen ook nog andere auto's langs zijn gekomen, maar die konden niet laden omdat ik daar nog stond.

Nu mijn vraag: Hoe lang vinden jullie dat het acceptabel is om je auto vol aan de paal te hebben staan? Stel je voor dat je een middag gaat winkelen, of naar een concert, of zoals in mijn geval een wandeling maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Prullenbak84 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:40:
Ik heb nu bijna een week een EV en even een algemene vraag over laadpaaletiquette:

Mijn accu was op zo'n 20% en ging bij een laadpaal bijladen. Ondertussen een lange wandeling gemaakt (zo'n 4,5 uur weggeweest). Mijn auto bleek na 3,5 uur al vol te zijn. (Ik was daar verbaasd over, maar achteraf klopt dat eigenlijk gewoon wel :P).

Ondertussen stond er ook een andere auto (tesla) naast me. Het kan dus zijn dat er ondertussen ook nog andere auto's langs zijn gekomen, maar die konden niet laden omdat ik daar nog stond.

Nu mijn vraag: Hoe lang vinden jullie dat het acceptabel is om je auto vol aan de paal te hebben staan? Stel je voor dat je een middag gaat winkelen, of naar een concert, of zoals in mijn geval een wandeling maken?
Als je 4/5 uur weg bent en het niet echt mogelijk is je auto te verplaatsen vind ik dat prima. En een uurtje te lang is nog wel binnen de perken. Als je er al zo over nadenkt dan zit het wel goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Inspired schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:42:
[...]

Als je er al zo over nadenkt dan zit het wel goed. :)
Haha, ja maar hoe goed ik erover nadenk weten de andere mensen niet natuurlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Prullenbak84 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:48:
[...]

Haha, ja maar hoe goed ik erover nadenk weten de andere mensen niet natuurlijk :D
True. Ik zie genoeg EVs die een publieke paal "opeisen" door er gewoon altijd te parkeren. Hier in de buurt staan dezelfde EVs gewoon het hele weekend aan een paal. Dat vind ik persoonlijk niet kunnen. Ook omdat er genoeg normale parkeerplaatsen vrij zijn. Ergens een keer een uur te lang staan is niet te voorkomen en is geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

BarryH schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:21:
Idle fees werken heel goed.
Afgelopen weken aantal keer bij Vd Valk Assen overnacht.
Prijsstelling AC laden 1 cent per minuut en 25 cent per kWh.
Meeste auto's zijn snel na volladen weg bij de paal. op een avond zo 3 auto's geladen per paal
Maar hoe zit dat 's nachts dan? Moet je dan in je pyjama je auto gaan verzetten?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Slasher schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:51:
[...]

Maar hoe zit dat 's nachts dan? Moet je dan in je pyjama je auto gaan verzetten?
Als jij 5 EUR voor een nacht teveel vind kun je dat doen. :)

Zou me voor kunnen stellen dat de prijs per minuuut niet geld tussen 22 en 7 bv. Als ik om 20 of 21 uur zou kunnen laden zou ik hem lekker laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72

Ik vind dat als de auto nog aan het laden is rond 23.00 kan je prima laten staan. In andere gevallen geeft het display in mijn auto redelijk goed aan hoe lang het duurt voor de auto vol is, paar uurtjes marge vind ik dan geen issue.
Grootste irritatie zijn auto's die gewoon een hele dag of weekend aan de paal blijven hangen, met name PHEV rijders lijken daar een handje van te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk

Ik vind eigenlijk, hoe langer ik erover nadenk, Italiaanse principe wel gewoon prima.
Gaan mensen of nadenken, of ze betalen parkeerkosten.

Geen uitzonderingen, gewoon toepassen!

Ze doen daar 9 cent per minuut, dat mag best iets lager voor in Nederland. Begin maar met 2 cent er minuut idle fees.
Mocht je hem echt een nacht van 8 uur laten staan, ben je €9,60 kwijt.

Maar dan ga je je ten minste afvragen of het zinnig is om hem een nacht te laten staan, als je om 23:00 uur klaar bent met laden.

Je kunt hem ook niet helemaal vol laden en om 22:00 uur van de lader halen. Kan een ander die het wel nodig heeft de hele nacht pakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 20:43
BlakHawk schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:07:
[...]

Ik vind eigenlijk, hoe langer ik erover nadenk, Italiaanse principe wel gewoon prima.
Gaan mensen of nadenken, of ze betalen parkeerkosten.

Geen uitzonderingen, gewoon toepassen!

Ze doen daar 9 cent per minuut, dat mag best iets lager voor in Nederland. Begin maar met 2 cent er minuut idle fees.
Mocht je hem echt een nacht van 8 uur laten staan, ben je €9,60 kwijt.

Maar dan ga je je ten minste afvragen of het zinnig is om hem een nacht te laten staan, als je om 23:00 uur klaar bent met laden.

Je kunt hem ook niet helemaal vol laden en om 22:00 uur van de lader halen. Kan een ander die het wel nodig heeft de hele nacht pakken.
Niet iedereen slaapt om 23:00... Ik slaap al om 21:00. Dan is mijn auto nog niet vol als die er pas om 18:00 aan gaat. Die laat ik dan gewoon in de nacht staan en dat vind ik helemaal prima. Probleem is dat er simpelweg te weinig palen zijn. Gewoon meer palen aanvragen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Marko72 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:03:
[...]

...
Grootste irritatie zijn auto's die gewoon een hele dag of weekend aan de paal blijven hangen, met name PHEV rijders lijken daar een handje van te hebben.
Ik ben van mening dat men sowieso per direct al een boete-tarief kan hanteren voor als men 24h niet meer aan het laden is. Dan heb je nog geen discussie over slaaptijden, hoe lang je auto wel niet moet laden etc. Maar kan je idd wel iets doen aan de echte langparkeerders die zo'n paal bijvoorbeeld een heel weekend claimen, of nog erger (wat ik helaas ook wel eens heb gespot) een hele vakantie hun auto aan de paal laten staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Inspired schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:57:
[...]

Als jij 5 EUR voor een nacht teveel vind kun je dat doen. :)

Zou me voor kunnen stellen dat de prijs per minuuut niet geld tussen 22 en 7 bv. Als ik om 20 of 21 uur zou kunnen laden zou ik hem lekker laten staan.
Lekker als je nachtdienst hebt en je bent om 5 uur in de morgen terug.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Erasmo schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:29:
[...]

Lekker als je nachtdienst hebt en je bent om 5 uur in de morgen terug.
Want dan slaap je in een Hotel? Plus, je kunt toch niet verwachten dat ik om 3 uur de auto ga verplaatsen? Je kunt ook overdrijven. Als ik om 20 uur mijn auto er neer zet is hij voor 1/2 uur niet vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
haaibaa2 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:18:
[...]

Niet iedereen slaapt om 23:00... Ik slaap al om 21:00. Dan is mijn auto nog niet vol als die er pas om 18:00 aan gaat. Die laat ik dan gewoon in de nacht staan en dat vind ik helemaal prima. Probleem is dat er simpelweg te weinig palen zijn. Gewoon meer palen aanvragen dus.
Dan kun je of om 21:00 uur bepalen of je hem weghaalt, of een fee de moeite waard vindt...
Heb je per se een volle accu nodig?

Ik haalde mijn PHEV vaak genoeg om 23:00 uur weg en daar maakte anderen daarna de complete nacht nog dankbaar gebuik van.

Als je hem wil laten staan, ook prima, betaal je een kleine fee...
da_Mastah schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:26:
[...]

Ik ben van mening dat men sowieso per direct al een boete-tarief kan hanteren voor als men 24h niet meer aan het laden is. Dan heb je nog geen discussie over slaaptijden, hoe lang je auto wel niet moet laden etc. Maar kan je idd wel iets doen aan de echte langparkeerders die zo'n paal bijvoorbeeld een heel weekend claimen, of nog erger (wat ik helaas ook wel eens heb gespot) een hele vakantie hun auto aan de paal laten staan...
24 uur is echt wel heel lang...

Waarom niet gelijk en een lager tarief?
Inspired schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:39:
[...]

Want dan slaap je in een Hotel? Plus, je kunt toch niet verwachten dat ik om 3 uur de auto ga verplaatsen? Je kunt ook overdrijven. Als ik om 20 uur mijn auto er neer zet is hij voor 1/2 uur niet vol.
Nee maar om 3 uur zijn de kosten te overzien.
Van 3 uur naar 8 uur, kost bij 2 cent per minuut €6.

aan de ene kant hoor ik EV rijders altijd zeggen dat grotere accus geen noodzaak hebben, want mensne rijden gemiddeld maar 36km per dag.

Maar bij het laden moet hij opeens vol 8)7

Anyway, ik hoop op lage idle fes die gewoon ingaan op het moment dat hij vol is, dan wordt er meer verstand gebruikt bij het laden.

We kunnen ook op 1 cent per minuut beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Het is dus een lastig verhaal, dat dacht ik al ;)

Het punt is ook, dat je bij mij volgens mij niet kan zien hoe lang ie nog moet of hoe lang ie vol is. Alleen dat 'ie klaar is (dat zie je aan de paal en het lampje bij de laadpoort).

En dat je ergens 5 uur bezig bent, en maar 2 uur ga laden, dat zegt nog niet zoveel over hoe hard je die 20 kWh nodig hebt, en over hoeveel mogelijkheden je hebt om in die 5 uur even terug te lopen naar je auto...moeilijk :)

[ Voor 10% gewijzigd door Prullenbak84 op 15-09-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Marko72 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:03:
Grootste irritatie zijn auto's die gewoon een hele dag of weekend aan de paal blijven hangen
Ja, een weekend is misschien wat veel. Maar een dag...stel, iemand zet 'm met 40% op een parkeerplaats net buiten de stad, een p+r ofzo. En op de terugweg heeft diegene dus ook weer 60% nodig om terug te komen. Dus opladen. Maar na een uur of 3 is ie vol (terwijl ie niet eens per sé vol hoefde, maar ja...) Dan staat die auto daar dus heel de dag. Ik vind dat op zich logisch, en verwacht niet van diegene dat 'ie terug komt. Maar die grens is dus heel vaag :P

[ Voor 4% gewijzigd door Prullenbak84 op 15-09-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Prullenbak84 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:56:
Het is dus een lastig verhaal, dat dacht ik al ;)

Het punt is ook, dat je bij mij volgens mij niet kan zien hoe lang ie nog moet of hoe lang ie vol is. Alleen dat 'ie klaar is (dat zie je aan de paal en het lampje bij de laadpoort).

En dat je ergens 5 uur bezig bent, en maar 2 uur ga laden, dat zegt nog niet zoveel over hoe hard je die 20 kWh nodig hebt, en over hoeveel mogelijkheden je hebt om in die 5 uur even terug te lopen naar je auto...moeilijk :)
De andere kant is voor mensen die liever handhaven, je krijgt direct een boete bij niet laden.
Of hij nu een minuut klaar is of 6 uur.

Ik heb de gemeente wel eens gebeld. Die geven aan dat er alleen geparkeerd mag worden als er geladen wordt. Als er niet geladen wordt (zandloper) is het in de letter der wet een bekeuring waard.

Ze handahven hier nu bewust nog niet op.

Ik heb liever idle fees, dan een bekeuring bij klaar met laden.

Overigens is er hier bij het onderbord geen uitsluitsel geregeld tussen 22:00 uur en 7:00 uur.
Dus feitelijk ben je ook 's nachts in overtreding.

Omdat dit een heel duur en oneerlijk grapje kan gaan worden, ben ik voostander van idle fees!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
haaibaa2 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:18:
[...]

In die tijd heb je dus 33 kWh kunnen laden, zo'n 200km rijbereik.
Jij hebt niet voldoende aan 200km op een dag?

Ik heb hem ook wel eens in de ochtend direct bij wakker worden aangehangen. Nog een uurtje 11 kWh erbij.

Denken in mogelijkheden, niet in beperkingen!

Nogmaals, moet hij iedere keer vol, of is dat een uitzondering?

In tijden van de PHEV heb ik mij mateloos geirriteerd aan PHEV's die om 21:00 uur klaar waren met laden en pas de volgende ochtend werden weggehaald. In die hele avond nacht had ik daar graag gestaan om te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
BlakHawk schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:04:
[...]

De andere kant is voor mensen die liever handhaven, je krijgt direct een boete bij niet laden.
Of hij nu een minuut klaar is of 6 uur.

Ik heb de gemeente wel eens gebeld. Die geven aan dat er alleen geparkeerd mag worden als er geladen wordt. Als er niet geladen wordt (zandloper) is het in de letter der wet een bekeuring waard.

Ze handahven hier nu bewust nog niet op.

Ik heb liever idle fees, dan een bekeuring bij klaar met laden.

Overigens is er hier bij het onderbord geen uitsluitsel geregeld tussen 22:00 uur en 7:00 uur.
Dus feitelijk ben je ook 's nachts in overtreding.

Omdat dit een heel duur en oneerlijk grapje kan gaan worden, ben ik voostander van idle fees!
Dat weet ik allemaal zo net nog niet hoor. In het EV-topic hadden we een tijd terug het gesprek over andere auto's die parkeren op de laad-punten. Is een andere discussie, maar daar kwamen wel de verschillende verkeersborden voorbij:

Prullenbak84 in "Elektrische auto's - deel 5"

Die regels zijn allemaal niet zo duidelijk en rechtlijnig, als jij ze hier stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
BlakHawk schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:07:
[...]

In die tijd heb je dus 33 kWh kunnen laden, zo'n 200km rijbereik.
Jij hebt niet voldoende aan 200km op een dag?
Soms niet. En dat kan je aan de auto niet zien. En wie heeft die laadplek harder nodig?
Nogmaals, moet hij iedere keer vol, of is dat een uitzondering?
Nogmaals, dat kan je niet weten door naar de auto te kijken.
In tijden van de PHEV heb ik mij mateloos geirriteerd aan PHEV's die om 21:00 uur klaar waren met laden en pas de volgende ochtend werden weggehaald. In die hele avond nacht had ik daar graag gestaan om te laden.
Ja, maar jij kan ook gewoon later een keer laden. Dezelfde vragen die jij stelt, kun je dan terug verwachten: "Moet jij nou perse nu die stroom hebben?" "Heb je niet genoeg?" "Moet ie nou persé vol?"

Vandaar dus mijn vraag hoe dat een beetje leeft, hier. Maar is dus niet te doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:34
Een goede interim-oplossing is het aanbrengen van contactgegevens op je auto, zodat als iemand de lader nodig heeft en ziet dat je auto volgeladen is, hij/zij contact met je kan opnemen en je kan vragen om de auto te verplaatsen. Er is ook een app die dit faciliteert, waarbij je de nummerplaat van de ladende auto kan invoeren. Als de eigenaar de app ook heeft geïnstalleerd kan je via de app vragen om de auto van de paal te halen. De naam ontglipt mij op dit moment, maar ze is al besproken in dit topic of in het algemene elektrische auto's-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
marvel27 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:15:
Een goede interim-oplossing is het aanbrengen van contactgegevens op je auto, zodat als iemand de lader nodig heeft en ziet dat je auto volgeladen is, hij/zij contact met je kan opnemen en je kan vragen om de auto te verplaatsen. Er is ook een app die dit faciliteert, waarbij je de nummerplaat van de ladende auto kan invoeren. Als de eigenaar de app ook heeft geïnstalleerd kan je via de app vragen om de auto van de paal te halen. De naam ontglipt mij op dit moment, maar ze is al besproken in dit topic of in het algemene elektrische auto's-topic.
Maar dat is sowieso wel echt een goed idee voor een app, zeg. haha.

Ik zat ook al te denken aan een paar standaard-briefjes in het dashboardkastje te leggen met "sorry, ik kan hem niet weghalen." Of een aangepastte parkeerschijf met verwachtte vertrektijd ofzo. Gewoon voor de vriendelijkheid. Niet om altijd te gebruiken, maar wel in speciale situaties.

[ Voor 3% gewijzigd door Prullenbak84 op 15-09-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Prullenbak84 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:14:
[...]

Soms niet. En dat kan je aan de auto niet zien. En wie heeft die laadplek harder nodig?

[...]

Nogmaals, dat kan je niet weten door naar de auto te kijken.

[...]

Ja, maar jij kan ook gewoon later een keer laden. Dezelfde vragen die jij stelt, kun je dan terug verwachten: "Moet jij nou perse nu die stroom hebben?" "Heb je niet genoeg?" "Moet ie nou persé vol?"

Vandaar dus mijn vraag hoe dat een beetje leeft, hier. Maar is dus niet te doen :D
Met de PHEV allemaal "ja!"
Prullenbak84 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:08:
[...]

Dat weet ik allemaal zo net nog niet hoor. In het EV-topic hadden we een tijd terug het gesprek over andere auto's die parkeren op de laad-punten. Is een andere discussie, maar daar kwamen wel de verschillende verkeersborden voorbij:

Prullenbak84 in "Elektrische auto's - deel 5"

Die regels zijn allemaal niet zo duidelijk en rechtlijnig, als jij ze hier stelt.
Hier is het wel simpel: "Uitsluitend voor en gedurende het laden van elektrische voertuigen".
Gemeente gesproken en die geven zelf ook aan dat zij bij een zandloper een boete mogen uitschrijven. Ze handhaven alleen (nog) niet.

Tijdstippen maken daarbij niet uit.
Ik denk dat men liever een idle fee van een paar euro heeft dan een boete van €90...

Laten we beginnen met 1 cent per minuut idle fee.
Het is een middel om mensen na te laten denken en niet neer te kwakken en laten staan...

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 15-09-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
Met een 1 fase e-niro heb je met al die "regels" best een probleem.
Ik lees de vraag "heb je die accu wel nodig". Nou... ja dus.
Ik rij regelmatig 300 km per dag.
Maar zelfs als ik maar 125 km per dag rij sla ik liever een paar dagen over.
Daarna sta ik dan wel 20 a 24 uren aan de paal.
Ik kan er ook voor kiezen om iedere dag +- 8 uur te laden. Wat is wijsheid....

Het moment van "vol" wordt bij ons steeds moeilijker te voorspellen doordat er een sticker op de paal zit waarop staat dat de stroom verdeeld zal gaan worden tussen twee auto's. "Smart charging"
Leuk als er dan ook nog idle fees of boetes uitgeschreven gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
driel24 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:32:
Met een 1 fase e-niro heb je met al die "regels" best een probleem.
Ik lees de vraag "heb je die accu wel nodig". Nou... ja dus.
Ik rij regelmatig 300 km per dag.
Maar zelfs als ik maar 125 km per dag rij sla ik liever een paar dagen over.
Daarna sta ik dan wel 20 a 24 uren aan de paal.
Ik kan er ook voor kiezen om iedere dag +- 8 uur te laden. Wat is wijsheid....

Het moment van "vol" wordt bij ons steeds moeilijker te voorspellen doordat er een sticker op de paal zit waarop staat dat de stroom verdeeld zal gaan worden tussen twee auto's. "Smart charging"
Leuk als er dan ook nog idle fees of boetes uitgeschreven gaan worden.
Met 1 fase heb je geen last van stroom delen lijkt mij.
Meestal is dan dat 22kW wordt verdeeld in 2 keer 11kW.

Is het dan niet effiecienter om de dag 12 uur te pakken?
Dat bedoel ik met nadenken.

Iedere dag is niet nodig, direct 24 uur is voor jezelf beperkend. Bij 50% soc in 12 laden naar 100% is dan ook een optie. Sta je al snel de hele nacht te laden, geen last van boetes of idle fees, maar wel een efficientere bezetting van de laadpaal.

Pagina: 1 ... 33 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.