Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dat soort voorbeelden ligt natuurlijk ook erg aan je woonplaats. Als je op bezoek bij klanten in Amsterdam bent geweest en alle laadpalen waren bezet ben je juist heel erg blij met die snellader onderweg naar huis.fewips schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:32:
Als ik onderweg naar huis ben bijvoorbeeld, en het net niet haal. Wat doet Shell: die gooien vrolijk HPC's neer als je Amsterdam uit komt rijden (zelden nodig), en als je naar Amsterdam toekomt, dan staat er een 50kW triple aan de snelweg.
Hetzelfde bijvoorbeeld bij de snellader die vlak bij mijn huis stond (hij is nu weg gehaald en het lijkt er niet echt op alsof er een andere komt). Voor mij meestal niet handig; de kans dat ik die lader wel haal maar de laatste kilometer naar huis niet is niet zo groot. Maar ik heb hem toch een paar keer gebruikt wanneer ik eerst naar huis ging, maar vrijwel direct daarna weer weg moest.
Ik verwacht eerder gebruik te maken van een snellader langs de snelweg, maar dat zal ook sporadisch zijn.
We gaan er ook echt wel kleine vakanties mee doen.
Daarom denk ik dat Newmotion / Shell recharge pas toch het beste is? Niet het goedkoopst, maar wel 1 pas voor alles, ook op vakantie.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Newmotion/Shell recharge heeft behoorlijke dekking in NL/Europa al zal je voor sommige landen/regio's er wellicht nog een pas bij moeten hebben. Er kan ook aanzienlijk tarief verschil zijn als je bijvoorbeeld in oostenrijk een tarief per tijdeenheid betaalt en maar op 3,7kW laadt kan het erg prijzig worden.!null schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:30:
Toch lastig om een overzicht te krijgen. Ik rij nu ook elektrisch, in de Ampera-e, dus binnen NL een behoorlijk rijbereik van 400km en verwacht ik weinig aan de 11KW of 22KW paaltjes te hangen (auto is ook nog eens 1 fase laden, dus dat is 3,7 of 7,4KW)
Ik verwacht eerder gebruik te maken van een snellader langs de snelweg, maar dat zal ook sporadisch zijn.
We gaan er ook echt wel kleine vakanties mee doen.
Daarom denk ik dat Newmotion / Shell recharge pas toch het beste is? Niet het goedkoopst, maar wel 1 pas voor alles, ook op vakantie.
En in NL bijladen aan een 11 of 22kW paal is niet verkeerd als je ergens een paar uur of een nachtje blijft.
Of Newmotion/Shell recharge het beste is hangt vooral van je laadgedrag af. Er zijn meer passen met vergelijkbare of zelfs meer dekking, zoals Plugsurfing. Zie voor verdere info laadpastop10.nl
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Plugsurfing is 1 van de weinige die ook alles heeft zoals de Newmotion/shell pas, maar hij lijkt substantieel duurder.
Al vind ik het lastig om te zien waar dat prijsverschil nou plaatsvindt, bij de laadpaaltjes of langs de snelweg.
Ik denk voor ons dat zodra we verder gaan dan Belgie, Noord-Frankrijk of Duitsland het een bewuste actie zal worden en dus gaan kijken wat er op dat moment nodig is. Maar ik verwacht niet dat dat snel gebeurt.
We gaan meestal op "grote" vakantie met een andere auto/camper.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Voor mij zou die 45ct wel enigszins kloppen, denk ik. Ik laad voornamelijk thuis, en als ik elders laad dan is dat voornamelijk bij Fastned. Nu idd nog 34ct met Maingau, maar dat wordt dus duurder. Tenzij je weet hoe ik daar, zonder andere betaalde abo's, alsnog goedkoper kan ladenHachy schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 01:55:
@Marc O. Gemiddeld regulier tarief van 45 cent per kWh waar ze mee vergelijken is te hoog.
Het gemiddelde tarief in Nederland ligt rond de 36 cent/kWh.
Dat scheelt 70 euro op je offerte en daarmee is het verschil nog maar €40,-
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Bij Fastned blijft Maingau het goedkoopst met 0.47.Marc O. schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:27:
[...]
Voor mij zou die 45ct wel enigszins kloppen, denk ik. Ik laad voornamelijk thuis, en als ik elders laad dan is dat voornamelijk bij Fastned. Nu idd nog 34ct met Maingau, maar dat wordt dus duurder. Tenzij je weet hoe ik daar, zonder andere betaalde abo's, alsnog goedkoper kan laden
Voor goedkoper zonder abbo moet je naar Shell Recharge aka Newmotion. Op eigen stations 0,35 (voor zo lang het duurt).
Volgens Chargeprice kun je trouwens met Shell Recharge bij alle Allego stations in NL en B voor 0.36 laden, maar dat ga ik eerst eens proberen. Wanneer het klopt is dat een reuze mogelijkheid want Allego's zijn overal in NL en B.
Op de route die ik frequent rijd echter zijn ze helaas wat minder aanwezig. Ja, één 50kW triple charger waarvoor ik ruimschoots de snelweg af moet, terwijl er op meerdere punten in de route ruime keuze is uit Fastned laders >=150kW.de telegraaf schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:42:
[...]
want Allego's zijn overal in NL en B.
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Volgens de app van Shell Recharge is de Allego HPC hier "gewoon" € 0,67 per kWh maar de 11 kWh paal hier is wel €0.35. Al is diezelfde paal via Smoov € 0,242de telegraaf schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:42:
[...]
Bij Fastned blijft Maingau het goedkoopst met 0.47.
Voor goedkoper zonder abbo moet je naar Shell Recharge aka Newmotion. Op eigen stations 0,35 (voor zo lang het duurt).
Volgens Chargeprice kun je trouwens met Shell Recharge bij alle Allego stations in NL en B voor 0.36 laden, maar dat ga ik eerst eens proberen. Wanneer het klopt is dat een reuze mogelijkheid want Allego's zijn overal in NL en B.
[ Voor 6% gewijzigd door One-eye864 op 31-08-2020 13:55 ]
Chargeprice klopt niet denk ik.One-eye864 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:54:
[...]
Volgens de app van Shell Recharge is de Allego HPC hier "gewoon" € 0,67 per kWh maar de 11 kWh paal hier is wel €0.35. Al is diezelfde paal via Smoov € 0,242
Zie nu dat NewMotion weliswaar overal vermeld staat met 0,36, maar verderop in de lijst staat 'Shell Recharge Newmotion' met 0,58. Vluchtig bekeken is dit overal zo, bij alle Allego's in NL/B.
Zal wel een oud tarief zijn die er nog niet is uitgehaald.
Oke maar volgens hun eigen app klopt die 58 cent dan ook niet op 11kWh palen want daar staat in de app van Shell Recharge 35 centde telegraaf schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:40:
[...]
Chargeprice klopt niet denk ik.
Zie nu dat NewMotion weliswaar overal vermeld staat met 0,36, maar verderop in de lijst staat 'Shell Recharge Newmotion' met 0,58. Vluchtig bekeken is dit overal zo, bij alle Allego's in NL/B.
Zal wel een oud tarief zijn die er nog niet is uitgehaald.
Mooie update @Hachy ; komt er ook nog een scriptje om dan automatisch alle gratis kaarten (zonder abonnementskosten) in 1x aan te kunnen vragen? ;-)
Well played.da_Mastah schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:28:
https://twitter.com/laadpastop10/status/1300439571294019584
Mooie update @Hachy ; komt er ook nog een scriptje om dan automatisch alle gratis kaarten (zonder abonnementskosten) in 1x aan te kunnen vragen? ;-)
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
2 weken geleden via maingau geladen, wanneer wordt dit zichtbaat?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Lekker!
Gelderland / Overijssel? CPO tarief is daar op veel Allego laadpalen 24 cent.One-eye864 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:54:
[...]
Volgens de app van Shell Recharge is de Allego HPC hier "gewoon" € 0,67 per kWh maar de 11 kWh paal hier is wel €0.35. Al is diezelfde paal via Smoov € 0,242
Een eerlijke MSP zal hier 24,2 cent rekenen.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
100 uW?PeterZ(on) schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:44:
Straks krijgen we misschien zelfladende accu's, https://www.ad.nl/auto/de...nieuwe-start-up~a1883f68/
Om b.v. een 1 kW lader na te bootsen ( dus een zeer trage thuislader ) moet je daar dan 10.000 stuks van hebben. Om een supercharger te voorzien van stroom ( 100 kW ) moet je er dan dus 1 miljoen van neerzetten.
Daarom zie ik het ook nog niet gauw als een werkbaar product.annespruit1980 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:20:
[...]
100 uW?
Om b.v. een 1 kW lader na te bootsen ( dus een zeer trage thuislader ) moet je daar dan 10.000 stuks van hebben. Om een supercharger te voorzien van stroom ( 100 kW ) moet je er dan dus 1 miljoen van neerzetten.
Maar vooruitgang krijg je alleen met ideeën en niet door te zeggen dat kan nooit, maar wie weet in de toekomt wel. Als je een eeuw geleden gezegd zou hebben, we gaan naar de maan dan hadden ze ook niet geloofd.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Als iets theoretisch kan ben ik best bereid om te luisteren. Maar dit is gewoon onzin, alleen een hoop geschreeuw (reclame) om waarschijnlijk geld in te zamelen.PeterZ(on) schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:53:
[...]
Daarom zie ik het ook nog niet gauw als een werkbaar product.
Maar vooruitgang krijg je alleen met ideeën en niet door te zeggen dat kan nooit, maar wie weet in de toekomt wel. Als je een eeuw geleden gezegd zou hebben, we gaan naar de maan dan hadden ze ook niet geloofd.
En dit is niet alleen theoretisch onmogelijk, er is ook nog het probleem dat kernenergie niet echt geaccepteerd wordt door een deel van de bevolking. En dat is al zo bij een kerncentrale ( dus een streng gecontroleerde omgeving ). Als iedereen even gaat rondrijden met kernafval voorzie ik toch echt wel een paar kleine probleempjes ( sarcasme ).
Klopt Deventer (dus Overijssel). Eens maar Shell Recharge blijkbaar dus nietHachy schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:28:
[...]
Gelderland / Overijssel? CPO tarief is daar op veel Allego laadpalen 24 cent.
Een eerlijke MSP zal hier 24,2 cent rekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door One-eye864 op 01-09-2020 14:38 ]
Wel, doe er maar een factor 1000 bovenop. 1 miljoen van die dingen die elk 100uW produceert, produceren samen 100W.annespruit1980 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:20:
[...]
100 uW?
Oeps, klein rekenfoutje van me. Maar goed, het mag duidelijk zijn dat voor elektrische auto's dit niet echt gaat werken. Eigenlijk voor helemaal niets.GORby schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:44:
[...]
Wel, doe er maar een factor 1000 bovenop. 1 miljoen van die dingen die elk 100uW produceert, produceren samen 100W.
Blijft dat ze waarschijnlijk gewoon geld proberen los te peuteren van nietsvermoedende mensen.
Dit gedoe is toch van het elektrisch rijden het enige waar ik tegenop zie. Al die onduidelijke verschillende tarieven al naar gelang welke pas je gebruikt bij welke paal.de telegraaf schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:42:
[...]
Bij Fastned blijft Maingau het goedkoopst met 0.47.
Mijn plan is voorlopig maar gewoon bij Shell te laden met de shell pas, bij alle andere snelladers met Maingau, en bij de normale laadpaal ook shell of e-flux. En dan zien we wel...ofzo.
Is wat mij betreft toch ook echt de bril die je opzet. Zou toch wat zijn als ik er wat van zou vinden dat Lidl goedkopere noten heeft vergeleken met AH? Ik koop daarom graag een aantal zaken bij Lidl (en verdomd je kunt er nog gratis laden ook, maar niet in Amsterdam). Als de prijs je niet uitmaakt, (zoals bij AH, in mijn ogen) dan shop je lekker met NewMotion (Shell Recharge). Werkt overal. Nou ja, tot je in Portugal aankomt dan. Maar hoe vaak doe je dat? Is toch leuk zo'n Portugees pasje? ;-] Tja ik maak er graag een sport van en begrijp volledig dat niet iedereen er zin in heeft. Het leuke van het uitzoeken is dat het loont. En je zult in de toekomst ook groene laadpassen hebben (nu al) die wellicht duurder zijn maar dat zullen sommigen ervoor over hebben, etc. Noem het wildgroei, noem het marktontwikkeling. Een overzicht van goedkope apps en pasjes heb ik al voor je gemaakt, daarmee kom je al voor een appel en een ei naar Zwitserland (of Maastricht).Prullenbak84 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:39:
[...]
Dit gedoe is toch van het elektrisch rijden het enige waar ik tegenop zie. Al die onduidelijke verschillende tarieven al naar gelang welke pas je gebruikt bij welke paal.
Mijn plan is voorlopig maar gewoon bij Shell te laden met de shell pas, bij alle andere snelladers met Maingau, en bij de normale laadpaal ook shell of e-flux. En dan zien we wel...ofzo.
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Voor mij werkt de contructie Shell en E-Flux het best. Ook qua prijs. Met Shell kan ik opladen op werk met 0.22kwh. Omdat ik geen laden aan huis heb. En in mijn provincie er in de buurt alleen PitPoint laadpalen staan is E-flux daarvoor het goedkoopst is, want alleen CPO tarief. En geen start kosten. Betaal voor E-flux 1,95 per maand. Sja het is wat uitzoek werkPrullenbak84 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:39:
[...]
Dit gedoe is toch van het elektrisch rijden het enige waar ik tegenop zie. Al die onduidelijke verschillende tarieven al naar gelang welke pas je gebruikt bij welke paal.
Ach ja, en ook voor benzine, diesel en LPG kom je prijsverschillen van tientallen procenten tegen, zeker als je het X-border vergelijkt. Het is even wennen, maar dan is e-laden ook wel redelijk overzichtelijk, in elk geval voor het dagelijkse gebeuren.fewips schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:57:
[...]
Is wat mij betreft toch ook echt de bril die je opzet. Zou toch wat zijn als ik er wat van zou vinden dat Lidl goedkopere noten heeft vergeleken met AH? Ik koop daarom graag een aantal zaken bij Lidl (en verdomd je kunt er nog gratis laden ook, maar niet in Amsterdam). Als de prijs je niet uitmaakt, (zoals bij AH, in mijn ogen) dan shop je lekker met NewMotion (Shell Recharge). Werkt overal. Nou ja, tot je in Portugal aankomt dan. Maar hoe vaak doe je dat? Is toch leuk zo'n Portugees pasje? ;-] Tja ik maak er graag een sport van en begrijp volledig dat niet iedereen er zin in heeft. Het leuke van het uitzoeken is dat het loont. En je zult in de toekomst ook groene laadpassen hebben (nu al) die wellicht duurder zijn maar dat zullen sommigen ervoor over hebben, etc. Noem het wildgroei, noem het marktontwikkeling. Een overzicht van goedkope apps en pasjes heb ik al voor je gemaakt, daarmee kom je al voor een appel en een ei naar Zwitserland (of Maastricht).
Nou dat weet ik niet hoor. Het is zo ondoorzichtig als wat. Ik deel @Prullenbak84 mening wel. Ik wil graag elektrisch rijden en ga dat ook doen. Voor nl heb ik e-flux, Maingau en Shell recharge. En dat is al irritant. Mijn vrouw gaat ook in de elektrische auto rijden en die heeft daar echt helemaal geen zin in (in die pasjes ellende dan).fewips schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:57:
[...]
Is wat mij betreft toch ook echt de bril die je opzet. Zou toch wat zijn als ik er wat van zou vinden dat Lidl goedkopere noten heeft vergeleken met AH? Ik koop daarom graag een aantal zaken bij Lidl (en verdomd je kunt er nog gratis laden ook, maar niet in Amsterdam). Als de prijs je niet uitmaakt, (zoals bij AH, in mijn ogen) dan shop je lekker met NewMotion (Shell Recharge). Werkt overal. Nou ja, tot je in Portugal aankomt dan. Maar hoe vaak doe je dat? Is toch leuk zo'n Portugees pasje? ;-] Tja ik maak er graag een sport van en begrijp volledig dat niet iedereen er zin in heeft. Het leuke van het uitzoeken is dat het loont. En je zult in de toekomst ook groene laadpassen hebben (nu al) die wellicht duurder zijn maar dat zullen sommigen ervoor over hebben, etc. Noem het wildgroei, noem het marktontwikkeling. Een overzicht van goedkope apps en pasjes heb ik al voor je gemaakt, daarmee kom je al voor een appel en een ei naar Zwitserland (of Maastricht).
Jouw vergelijking gaat ook niet op. Het is alsof je bij de Lidl goedkoper nootjes koopt met een rabopas dan met een abn amro pas. Tenzij je natuurlijk een abo hebt bij sns dan mag je groot nootjes inslaan bij de Albert Heijn. Alleen kun je dan niet bij jumbo betalen. En wat de werkelijke prijs ook alweer was van de nootjes kunnen ze je bij de kassa niet vertellen.
Of je dat leuk vindt is nogal subjectief. Het is voor veel mensen niet weggelegd denk ik. Ik hoop dat hier op nl/eu niveau regulering voor komt.
Met dat verschil dat de prijzen direct zichtbaar zijn.eltron schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:03:
[...]
Ach ja, en ook voor benzine, diesel en LPG kom je prijsverschillen van tientallen procenten tegen, zeker als je het X-border vergelijkt. Het is even wennen, maar dan is e-laden ook wel redelijk overzichtelijk, in elk geval voor het dagelijkse gebeuren.
[ Voor 9% gewijzigd door Mfpower op 01-09-2020 17:10 ]
€0,38/kWh AC
€0,48/kWh DC
Dit geldt voor alle landen, dus geen landentoeslag. Ook geen boetetarief.
Dus eigenlijk veel "einfacher" dan Einfach Strom Laden (Maingau), nog afgezien van de individuele prijzen die Maingau klaarblijkelijk hanteert voor verschillende klanten.
https://www.enbw.com/elek...-und-bezahlen#neue-tarife
[ Voor 13% gewijzigd door pmiddeld op 01-09-2020 17:14 ]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik zeg ook helemaal niet dat ik het een probleem vind dat het op de ene plek duurder is dan de andere, en ook niet dat ik het überhaupt te duur vind. Maar meer dat het onduidelijk is wat je nou precies gaat betalen omdat het afhankelijk is van welke pas je waar gebruikt.fewips schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:57:
[...]
En ja tja, ergens is het ook wel een sport en leuk om een paar verschillende laadpassen te regelen. Daarom heb ik er ook al drie in huis, nog voor mijn auto voor de deur staat
Ja dit leek me ook een logische combinatie. Ik heb van e-flux dan wel de gratis variant, want ik ben niet van plan supervaak openbaar te gaan laden. Dus dan betaal ik dat starttarief wel.wjb033 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:03:
[...]
Voor mij werkt de contructie Shell en E-Flux het best. Ook qua prijs. Met Shell kan ik opladen op werk met 0.22kwh. Omdat ik geen laden aan huis heb. En in mijn provincie er in de buurt alleen PitPoint laadpalen staan is E-flux daarvoor het goedkoopst is, want alleen CPO tarief. En geen start kosten. Betaal voor E-flux 1,95 per maand. Sja het is wat uitzoek werk
Ik voel me gesterkt in mijn beslissing om voor de shell/e-flux combinatie te gaanMfpower schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:07:
[...]
Nou dat weet ik niet hoor. Het is zo ondoorzichtig als wat. Ik deel @Prullenbak84 mening wel. Ik wil graag elektrisch rijden en ga dat ook doen. Voor nl heb ik e-flux, Maingau en Shell recharge. En dat is al irritant. Mijn vrouw gaat ook in de elektrische auto rijden en die heeft daar echt helemaal geen zin in (in die pasjes ellende dan).
Gelijk verwerkt, dank u. Interessante tariefstelling; en ook leuk voor Zoë rijders. AC43kW bij Allego valt bij hun ook onder AC. Helaas geen Ionity en Fastned supportpmiddeld schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:12:
EnBW heeft een nieuwe tariefstructuur (althans voor mij):
€0,38/kWh AC
€0,48/kWh DC
Dus eigenlijk veel "einfacher" dan Einfach Strom Laden (Maingau), nog afgezien van de individuele prijzen die Maingau klaarblijkelijk hanteert voor verschillende klanten.
Ik vind dat toch een veel te simpele vergelijking. Het is iedereen die kan lezen duidelijk dat bij de Lidl de noten goedkoper zijn dan bij de AH.fewips schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:57:
Is wat mij betreft toch ook echt de bril die je opzet. Zou toch wat zijn als ik er wat van zou vinden dat Lidl goedkopere noten heeft vergeleken met AH? Ik koop daarom graag een aantal zaken bij Lidl (en verdomd je kunt er nog gratis laden ook, maar niet in Amsterdam).
In laadpaal land is dat helemaal niet zo. Ten eerste staat het tarief al zelden op de laadpaal, ten tweede maakt het ook nog uit hoe je betaald. De meeste mensen zouden staat te stuiteren als bij betaling bij de kassa van de Lidl blijkt dat dezelfde noten voor klanten van de Rabobank duurder (of goedkoper zo je wil) zijn dan klanten van de ING.
Ik vind het helemaal niet erg als er locatie afhankelijke prijzen zijn. Niet fijn, maar dat is wat anders. Maar ik vind het gewoon zot dat je geen flauw idee hebt wat je nu precies moet betalen. Dat opzoeken in apps is leuk, maar hoe vaak gebeurd het wel niet dat de informatie daar ook achter loopt? En probeer jij over 3 maanden als eindelijk de rekening komt maar eens te bewijzen dat toen jij keek de prijs lager was.
Spot on..JeroenE schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:17:
[...]
Ik vind dat toch een veel te simpele vergelijking. Het is iedereen die kan lezen duidelijk dat bij de Lidl de noten goedkoper zijn dan bij de AH.
In laadpaal land is dat helemaal niet zo. Ten eerste staat het tarief al zelden op de laadpaal, ten tweede maakt het ook nog uit hoe je betaald. De meeste mensen zouden staat te stuiteren als bij betaling bij de kassa van de Lidl blijkt dat dezelfde noten voor klanten van de Rabobank duurder (of goedkoper zo je wil) zijn dan klanten van de ING.
Ik vind het helemaal niet erg als er locatie afhankelijke prijzen zijn. Niet fijn, maar dat is wat anders. Maar ik vind het gewoon zot dat je geen flauw idee hebt wat je nu precies moet betalen. Dat opzoeken in apps is leuk, maar hoe vaak gebeurd het wel niet dat de informatie daar ook achter loopt? En probeer jij over 3 maanden als eindelijk de rekening komt maar eens te bewijzen dat toen jij keek de prijs lager was.
Voor mij persoonlijk kan ik zeggen, ik heb een laadpas van de zaak voor EU (TMN / Shell recharge) en die werkt lekker bijna overal! Helemaal top.. ik heb echter wel moeite om bijv 1 EUR/KW of ineens een raar bedrag per minuut te betalen.
Ik zoek het dus wel vaak uit, maar dat is meer persoonlijk. Ik zou het fijn vinden als de overheid in NL er iig iets mee doet, hopelijk volgt de EU
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Is het wel spot on wat @JeroenE zegt? Aan de ene kant zit er wel wat in, het is aardig onmogelijk om 100% zeker te weten dat je de laagste prijs betaalt en prijzen kunnen afwijken van de een op de andere dag. Gisteren nog voor ~26 cent DC geladen met Eins, dat lukt vandaag echt niet meer.4v4t4r schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:35:
[...]
Spot on..
Voor mij persoonlijk kan ik zeggen, ik heb een laadpas van de zaak voor EU (TMN / Shell recharge) en die werkt lekker bijna overal! Helemaal top.. ik heb echter wel moeite om bijv 1 EUR/KW of ineens een raar bedrag per minuut te betalen.
Ik zoek het dus wel vaak uit, maar dat is meer persoonlijk. Ik zou het fijn vinden als de overheid in NL er iig iets mee doet, hopelijk volgt de EU
Aan de andere kant zijn er passen waar je altijd CPO tarief betaalt, zoals Elbizz, eFlux. Dan betaal je dus de adviesprijs. Veilig, klaar, zo te vinden in de app, done.
Wil je besparen, kan je gaan voor een (grotendeels) vast tarief kaart als Maingau of Eins. Maingau is goedkoper bij Fastned DC bijvoorbeeld, maar niet bij Shell DC. Of voor een prijsvechter pas, die het goedkoopste is bij CPO X, zoals Chargepoint bij Ionity of de Bosch app bij Allego (nu niet meer zo goedkoop in NL, prima voorbeeld dat je op moet blijven letten). Dat kan verkeerd uitpakken als je naar oude prijzen kijkt, of de verkeerde pas bij een laadpaal pakt, maar je kan ook zomaar dik besparen.
Is er trouwens wel een CPO waarbij TNM/Shell goedkoper is dan CPO, behalve hun eigen AC? Nog niet meegemaakt namelijk.
De keren dat ik aan de paal heb gestaan bij NorthC heb ik geen factuur gezien.Napsju schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 23:16:
Weet iemand wat laden bij een NorthC datacenter (NL|DC) kost? Er staat niks op de wit beplakte KPN laadpaal behalve een basis instructie. Ik gebruik de NewMotion Shell pas, want zonder pas werkt ‘ie niet. In de app staat de betreffende paal niet op de kaart. Eerste keer is ongeveer een maand geleden, maar ik heb pas slechts één laadsessie elders in de app.
Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage
Ik deel de door vele hier genoemde kritiek dat het echt een probleem is dat prijzen niet goed aangegeven worden bij laadpalen, je vaak niet van tevoren weet hoeveel je betaalt, en dat de afrekening ook nog eens lange tijd op zich laat wachten. Dat zijn enorme problemen die een goed functionerende markt belemmeren.Mfpower schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:07:
[...]
Jouw vergelijking gaat ook niet op. Het is alsof je bij de Lidl goedkoper nootjes koopt met een rabopas dan met een abn amro pas. Tenzij je natuurlijk een abo hebt bij sns dan mag je groot nootjes inslaan bij de Albert Heijn. Alleen kun je dan niet bij jumbo betalen. En wat de werkelijke prijs ook alweer was van de nootjes kunnen ze je bij de kassa niet vertellen.
[...]
Maar ik ben het niet helemaal eens met dat je verschillende prijzen zou betalen met verschillende passen, wat we gek zouden vinden met een bankpas. Want je betaalt bij bijvoorbeeld AH een andere prijs als je meedoet aan het BONUS (=klantenloyaliteit) programma.
Maar persoonlijk denk ik wat meer dat we een analogie zouden mogen trekken met de telecomsector. Daar vinden we het ook niet vreemd dat je een verschillende prijs per minuut, sms of MB betaalt afhankelijk van je provider en type contract. Zo moeten we ook niet verwachten dat een kWh per laadpaal hetzelfde behoort te kosten.
Het is een markt in ontwikkeling, en MSPs zijn nog aan het uitvogelen welke abonnementsvormen het beste werken. Wat wel essentieel is dat de overheid als marktmeester zorgt dat we de randvoorwaarden eens op orde krijgen. Dus transparantie over de voorwaarden en tarieven vooraf. En eventuele regulering van transparantie, maximumprijzen of quota als je gaat laden op onbekende laadpunten (net zoals SMSje als je roamt met de tarieven, een afgesproken maximumprijs bij roamen in EU zoals voor 2017 het geval was, €50 plafond voor extra kosten). Want die zaken zijn nu nog steeds niet op orde.
Nu nog met NL prijzenevtje schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:21:
Ok weet niet of dit al eerder gepost is of niet. Klein overzichtje .
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Zal wel handig zijn inderdaad een overzicht van NL . Als iemand nog geroepen voelt . Het is denk ik alleen dat je de Telekom/Alpiq weg moet denken voor NL Of zie ik dat verkeerd?India Sierra schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:31:
[...]
Nu nog met NL prijzenWel handig verder!
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Idd helaas alles Duitsland. Dat Plugsurfing abo is trouwens echt wel aantrekkelijk daar, volgens mij aantrekkelijker dan al die VW/Audi/Merc/BMW abo's.India Sierra schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:31:
[...]
Nu nog met NL prijzenWel handig verder!
Op mijn telefoon staan nu vier apps, maar kloppen de tarieven dan ook die je daar ziet?
Voorbeeld:
Vlak bij mijn huis staat een paal van Allego.
Smoov app: 0,37 en transactiekosten bij directe betaling via bankpas/credit card 0,25/sessie
Chargepoint app: 0,31 met melding "prijs ingesteld door Allego"
Shell Recharge app: 0,36
Einfach Strom laden app: 0,37
Dus chargepoint gebruiken?
Bij mijn werk staat een paal (weet niet van wie)
Smoov zegt Ecotap/LMS geen prijs beschikbaar
Chargepoint zegt Threeforce BV, prijs: gratis
Shell Recharge zegt LMS, prijs 0,34
En de Duitsers zeggen Threeforce, 0,37
Wat ik nou gebruiken moet?
Schiet mij maar lek.
Wat ik zou willen is dat op een laadpaal gewoon staat hoe duur het is. Dan vind ik het natuurlijk niet leuk als dat 1 euro per minuut is en wel leuk als het 1 cent per kWh is.DeGroteMuis schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:33:
Is het wel spot on wat @JeroenE zegt? Aan de ene kant zit er wel wat in, het is aardig onmogelijk om 100% zeker te weten dat je de laagste prijs betaalt en prijzen kunnen afwijken van de een op de andere dag. Gisteren nog voor ~26 cent DC geladen met Eins, dat lukt vandaag echt niet meer.
Dat je zulk soort dingen moet opzoeken in een app is gewoon vreemd. Je hoeft in geen enkele winkel in Nederland met een app te kijken hoe duur de spullen zijn die je koopt. Er is geen tankstation waar je van te voren niet weet hoe duur het is om te tanken of waar je de prijs eerst moet opzoeken in een app.
Waarom moet de prijs bij laadpalen zo'n groot mysterie zijn?
Als er gisteren een aanbieding was bij de AH en je komt vandaag die spullen kopen dan krijg je het inderdaad niet meer voor die prijs. Dat soort zaken vind ik ook niet erg. Als je alleen korting krijgt als je een bonuspas scant: geen probleem. Dat je die alleen krijgt met je bonuspas staat overal aangegeven en de normale prijs staat er ook gewoon bij.
Tuurlijk, maar dat is wel een (extra) pasje. Op zich hoeft dat niet erg te zijn als dat in 1 pas zit natuurlijk. Maar met die Bonus pas krijg je weliswaar geen korting bij de Lidl, maar het is ook niet zo dat je dan ineens 20% extra bij de Lidl moet betalen omdat je een bonuskaart van de AH laat zien.da_Mastah schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:27:
Maar ik ben het niet helemaal eens met dat je verschillende prijzen zou betalen met verschillende passen, wat we gek zouden vinden met een bankpas. Want je betaalt bij bijvoorbeeld AH een andere prijs als je meedoet aan het BONUS (=klantenloyaliteit) programma.
Dat is wel zo, maar als je eenmaal hebt gekozen is het altijd de afgesproken vaste prijs. Het is niet net alsof je bij iedere telefoonmast een ander tarief hebt die je eerst op moet zoeken in een app. Je hebt x belminuten en/of een prijs per (extra) belminuut etc. Ik volg het eerlijk gezegd niet meer om te weten of je nog verschil hebt in betalen per seconde of per minuut. Maar wat het ook is: als je het hebt dan is het zo en de prijs veranderd niet onderweg.Maar persoonlijk denk ik wat meer dat we een analogie zouden mogen trekken met de telecomsector. Daar vinden we het ook niet vreemd dat je een verschillende prijs per minuut, sms of MB betaalt afhankelijk van je provider en type contract. Zo moeten we ook niet verwachten dat een kWh per laadpaal hetzelfde behoort te kosten.
Ik vind het (denk ik) zelfs niet erg als er speciale passen zijn waardoor je minder betaald en die niet geadverteerd staan op de laadpaal zelf. Misschien zijn er nu ook wel mensen met een speciaal telefoonabonnement die veel minder betalen dan ik.
Als maar gewoon duidelijk is wat de normale prijs is die je moet betalen.
Bovendien zijn er ook genoeg laadpalen waar geen goede informatie over te vinden is. Bijvoorbeeld naast mijn werk staan al meer dan een jaar 8 laadpalen; niet eens heel spannend of exclusief. Gewoon dertien in een dozijn NewMotion Lolo's. Ik heb nog geen app/site gevonden waar die laadpalen in staan. Laat staan dat je weet hoe duur het laden daar is. Je hebt wel een laadpasje nodig om te laden en je krijgt ook gewoon een rekening (ik meen 37 cent per kWh, net iets meer dan "normaal").
Ik ken ook palen waarbij in sommige apps/sites wel prijzen staan maar in andere niet. Bijvoorbeeld de Einsteinweg 6 in Spijkenisse. Volgens my.newmotion.com of de Shell Recharge app betaal je 25 cent per kWh. Bij www.Oplaadpalen.nl en de Smoov app is er geen prijsinformatie bekend. Bij Elec2Go en de Maingau/Einfachstromladen app bestaat de hele paal niet.
Het is toch aan (nog) niet-EV rijders niet uit te leggen hoe dat (niet) werkt? Tenminste, mij lukt het niet anders dan "het is wat het is", en "vervelend dat je soms 5 minuten bezigt bent om uit te zoeken hoe duur het is" in combinatie met "hopelijk klopt de prijs wel die je hebt gevonden".
Omdat er teveel partijen bij betrokken zijn die zich allemaal met de prijs bemoeien en hier ook partijen bij zitten die niet transparant zijn.JeroenE schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:04:
[...]
Wat ik zou willen is dat op een laadpaal gewoon staat hoe duur het is. Dan vind ik het natuurlijk niet leuk als dat 1 euro per minuut is en wel leuk als het 1 cent per kWh is.
Dat je zulk soort dingen moet opzoeken in een app is gewoon vreemd. Je hoeft in geen enkele winkel in Nederland met een app te kijken hoe duur de spullen zijn die je koopt. Er is geen tankstation waar je van te voren niet weet hoe duur het is om te tanken of waar je de prijs eerst moet opzoeken in een app.
Waarom moet de prijs bij laadpalen zo'n groot mysterie zijn?
Appels / PerenAls er gisteren een aanbieding was bij de AH en je komt vandaag die spullen kopen dan krijg je het inderdaad niet meer voor die prijs. Dat soort zaken vind ik ook niet erg. Als je alleen korting krijgt als je een bonuspas scant: geen probleem. Dat je die alleen krijgt met je bonuspas staat overal aangegeven en de normale prijs staat er ook gewoon bij.
[...]
Tuurlijk, maar dat is wel een (extra) pasje. Op zich hoeft dat niet erg te zijn als dat in 1 pas zit natuurlijk. Maar met die Bonus pas krijg je weliswaar geen korting bij de Lidl, maar het is ook niet zo dat je dan ineens 20% extra bij de Lidl moet betalen omdat je een bonuskaart van de AH laat zien.
De telecom vergelijking gaat ook mank; er zijn 3 mobiele operators in Nederland en misschien 30 in Europa. Terwijl er meer dan 1200 CPO's zijn met hun eigen tarieven verpakt in meer dan 2500 tariefcodes.[...]
Dat is wel zo, maar als je eenmaal hebt gekozen is het altijd de afgesproken vaste prijs. Het is niet net alsof je bij iedere telefoonmast een ander tarief hebt die je eerst op moet zoeken in een app. Je hebt x belminuten en/of een prijs per (extra) belminuut etc. Ik volg het eerlijk gezegd niet meer om te weten of je nog verschil hebt in betalen per seconde of per minuut. Maar wat het ook is: als je het hebt dan is het zo en de prijs veranderd niet onderweg.
Ik vind het (denk ik) zelfs niet erg als er speciale passen zijn waardoor je minder betaald en die niet geadverteerd staan op de laadpaal zelf. Misschien zijn er nu ook wel mensen met een speciaal telefoonabonnement die veel minder betalen dan ik.
Als maar gewoon duidelijk is wat de normale prijs is die je moet betalen.
Bovendien zijn er ook genoeg laadpalen waar geen goede informatie over te vinden is. Bijvoorbeeld naast mijn werk staan al meer dan een jaar 8 laadpalen; niet eens heel spannend of exclusief. Gewoon dertien in een dozijn NewMotion Lolo's. Ik heb nog geen app/site gevonden waar die laadpalen in staan. Laat staan dat je weet hoe duur het laden daar is. Je hebt wel een laadpasje nodig om te laden en je krijgt ook gewoon een rekening (ik meen 37 cent per kWh, net iets meer dan "normaal").
Ik ken ook palen waarbij in sommige apps/sites wel prijzen staan maar in andere niet. Bijvoorbeeld de Einsteinweg 6 in Spijkenisse. Volgens my.newmotion.com of de Shell Recharge app betaal je 25 cent per kWh. Bij www.Oplaadpalen.nl en de Smoov app is er geen prijsinformatie bekend. Bij Elec2Go en de Maingau/Einfachstromladen app bestaat de hele paal niet.
Het is toch aan (nog) niet-EV rijders niet uit te leggen hoe dat (niet) werkt? Tenminste, mij lukt het niet anders dan "het is wat het is", en "vervelend dat je soms 5 minuten bezigt bent om uit te zoeken hoe duur het is" in combinatie met "hopelijk klopt de prijs wel die je hebt gevonden".
Einsteinweg 6 is een 3,7kW laadpunt van Newmotion waarmee je met Shell Recharge 25 cent betaalt en met alle andere passen een ander tarief omdat TNM niet-newmotion passen een ander tarief in rekening brengt dat doorgaans zo rond de 0,35 zal liggen. Als je ergens géén prijzen of locatie vindt dan ligt de oorzaak doorgaans bij de bron, die de prijs of locatie niet wil delen, misschien is het bijv. wel een laadpaal geweest die eerst publiek was en nu private is gezet.
De laagste prijs vinden is niet gemakkelijk en wordt daarom ook vaak als te ingewikkeld beschouwd. Terwijl er soms echt wel serieuze besparingen te realiseren zijn. En ja, het is ook nog te complex. Er komen dagelijks operators met nieuwe netwerkjes en prijzen bij. Er wordt nog veel te weinig geconsolideerd of gemiddeld in de tarieven. In Nederland is het zelfs nog redelijk 'goed' en 'transparant' voor elkaar, als je naar Frankrijk of Duitsland kijkt, of erger nog, Oostenrijk dan zie je ineens hoe 'ver' Nederland al is.
Dat is geen garantie. Bij de grotere eMSP's kan je er doorgaans wel op vertrouwen.buz schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:44:
Het gebrek aan transparantie over de kosten voor opladen overvalt mij ook, nu ik me er op oriënteer.
Op mijn telefoon staan nu vier apps, maar kloppen de tarieven dan ook die je daar ziet?
Het CPO tarief voor je Allego paal is 37 cent. Alle andere laadpassen zijn dus bijna altijd 37 cent of hoger. Ik zou daar kiezen voor een provider die minder rekent, elke cent die zij betalen hoef jij in elk geval niet te voldoen.Voorbeeld:
Vlak bij mijn huis staat een paal van Allego.
Smoov app: 0,37 en transactiekosten bij directe betaling via bankpas/credit card 0,25/sessie
Chargepoint app: 0,31 met melding "prijs ingesteld door Allego"
Shell Recharge app: 0,36
Einfach Strom laden app: 0,37
Dus chargepoint gebruiken?
De ecotap/LMS bij je werk (=Threeforce) kan je het beste gebruiken met een laadpas die op hun eigen backend bekend is.Bij mijn werk staat een paal (weet niet van wie)
Smoov zegt Ecotap/LMS geen prijs beschikbaar
Chargepoint zegt Threeforce BV, prijs: gratis
Shell Recharge zegt LMS, prijs 0,34
En de Duitsers zeggen Threeforce, 0,37
Wat ik nou gebruiken moet?
Schiet mij maar lek.
Dus 1 van de 37 laadpassen waar NL-LMS op de achterkant staat. Voordeel: Geen 'roaming kosten'. Nadeel: Állemaal andere tariefstellingen maar er zitten er een paar bij met hele lage transactiekosten.
Zoals ik het zie zijn er twee manieren waarop je ermee om kan gaan: 1) kies een voordelige pas en weet dat je gemiddeld altijd wel goed zit; (dit zijn meestal de passen met een klein abonnement) óf 2) blijf puzzelen. Dit is nog lang niet opgelost.
Best leuk altijd dat kompass maar idd alleen Duitse tarieven; Emobly heeft zich wel hier en daar voor een paar marketing tricks wagens laten spannen. Zo zijn het aantal laadpunten van Plugsurfing geen 200.000 want zij tellen ook bijv. Schuko sockets mee op de laadpalen in plaats van 'echte' EVSE'.evtje schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:21:
Ok weet niet of dit al eerder gepost is of niet. Klein overzichtje .
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er zijn in Europa nu ongeveer 185.000 EVSE's.
Verder zie je dat ook zij steeds meer appels en peren aan het vergelijken zijn, zelfde valkuil als waar ik met LPT10 in getrapt ben. Je kunt een laadpas met een jaartarief van €240,- onmogelijk vergelijken met een gratis laadpas, maar toch doet iedereen dat. Het is geen mand met appels, het is 1 grote Punica oase.
[ Voor 5% gewijzigd door Hachy op 02-09-2020 16:06 ]
Volgens hun app betaal ik zowel thuis als op het werk (zelfs gratis) een stuk minder dan de CPO tarieven.Bij de grotere eMSP's kan je er doorgaans wel op vertrouwen.
Zie je pas het werkelijke tarief bij de eindafrekening?
Op de laadpastop10 staat dat zij bij LMS/Ecotap helemaal niet zo voordelig zijn.
Toch voorzie ik nog wel wat extra complexiteit als tarieven ook afhankelijk worden van vraag en aanbod. Als je op piektijden maximaal wilt laden betaal je meer en bij daltijden minder. Eventueel nog gecombineerd met Vehicle to grid opties die per CPO en per laadpasaanbieder verschillend zouden kunnen zijn.
Zomerstorm: gratis laden want teveel aanbod. Tussen 17u en 20u maximumprijzen want iedereen komt thuis, zet de auto aan de lader, de oven aan en de inductiekookplaat etc.
We gaan nog een interessante tijd tegemoet. Of zoals de chinezen elkaar toewensen: "May you live in interesting times". Daar hebben we dan in elk geval niet over te klagen
[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 02-09-2020 17:04 ]
Dat ze niet transparant zijn geloof ik best. Wat ik niet snap is waarom hier zoveel partijen bij betrokken zijn. Er zijn ook duizenden verschillende supermarkten/restaurants/noem maar op in Europa en die kunnen ook allemaal netjes een prijs op een product, schap of menukaart plakken. Ook daar kan je onderling prijsverschillen hebben (zelfs bij restaurants van dezelfde keten).Hachy schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:55:
Omdat er teveel partijen bij betrokken zijn die zich allemaal met de prijs bemoeien en hier ook partijen bij zitten die niet transparant zijn.
En of je nu betaald met je betaalpas van de Rabo of de Deutsche bank: er worden net zoveel euro's van je bankrekening afgeschreven. Tuurlijk, bij de Rabo betaal je wellicht veel minder dan bij de Deutsche bank en bij de ene bankrekening heb je meer faciliteiten of meer rente of weet ik veel wat.
Maar waarom kan een laadpaal aanbieder die prijs die berekend wordt niet op zijn product plakken? Waarom moet je allerlei verschillende laadpassen hebben (inclusief daar ook weer een oerwoud aan verschillende tarieven) om überhaupt te kunnen betalen?
Ik snap heus wel dat dit in het begin wellicht de meest simpele oplossing was om een RFID lezertje te gebruiken zodat je wat kon experimenteren en het verschil kon zien tussen Jantje en Klaasje, maar dat zo'n houtje-touwtje oplossing nog steeds gebruikt wordt en er geen markttoezichthouder op aanspringt daar begrijp ik niets van.
De laatste keer dat ik er was (weliswaar bijna een jaar geleden) was de situatie in de apps bijna hetzelfde (newmotion wist toen ook geen prijs te noemen, maar nu dus wel) en ik kon er dus prima laden met een pasje. Ik heb zelfs geladen met een LMS-pasje van een aanbieder die de hele paal op hun website niet kent en de rekening is ook gewoon gekomen (33 cent dus ik had beter de newmotion pas kunnen gebruiken).Einsteinweg 6 is een 3,7kW laadpunt van Newmotion waarmee je met Shell Recharge 25 cent betaalt en met alle andere passen een ander tarief omdat TNM niet-newmotion passen een ander tarief in rekening brengt dat doorgaans zo rond de 0,35 zal liggen. Als je ergens géén prijzen of locatie vindt dan ligt de oorzaak doorgaans bij de bron, die de prijs of locatie niet wil delen, misschien is het bijv. wel een laadpaal geweest die eerst publiek was en nu private is gezet.
Ik vind dat dus een situatie die niet uit te leggen is. Waarom kan ik daar met een laadpas laden van een aanbieder die zogenaamd die laadpaal niet kent? Waarom weet ik pas na een maand hoe duur het was?
Het zal vast elders nog erger zijn, maar dat vind ik geen reden dat het hier (liever natuurlijk overal) niet beter geregeld moet kunnen worden.In Nederland is het zelfs nog redelijk 'goed' en 'transparant' voor elkaar, als je naar Frankrijk of Duitsland kijkt, of erger nog, Oostenrijk dan zie je ineens hoe 'ver' Nederland al is.
De grootste uitdaging is echter simpelweg geld. Een laadpaal uitrusten met extra toeters en bellen voor informatie, op maat voor de klant kost een grote investering. En geen enkele partij wil die kosten dragen als daarmee de prijzen moeten verdubbelen en de concurrent het niet doet, dus de klanten weglopen.
Je geeft zelf al een voorbeeld, als ik met pas X had betaald op locatie Y had ik goedkoper uitgeweest. En zoals jouw voorbeeld staan er nog een paar honderd posts in dit topic hoe je zo goedkoop mogelijk uit bent.
Dus zou jij een verdubbeling, of misschien wel hogere tarieven accepteren als het goed geregeld wordt, of voor nu het accepteren dat het niet geregeld is, maar de tarieven wel laag blijven, want dat is waar de aanbieders mee zitten, hoe zorg ik voor mijn klantenbinding en dek ik mijn kosten af.
Hyundai heeft weer een mooie deal gemaakt: https://www.enbw.com/unte...uer-hyundai-e-fahrer.htmlpmiddeld schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:12:
EnBW heeft een nieuwe tariefstructuur (althans voor mij):
€0,38/kWh AC
€0,48/kWh DC
http://www.hyundai.de/enbw
28,2689 cent per kilowattuur voor wisselstroom en 38,0168 cent voor gelijkstroom voor snelladen. Vanaf 1 januari 2021 kost een kilowattuur met 19 procent btw 29 cent en gelijkstroom kost dan 39 cent.
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
Tesla Model 3 RWD (2023)
Tesla Model 3 RWD (2023)
Keep rolling sixes!
Bij het invulformulier zie ik wel dat er geen Nederlandse postcode ingevuld kan worden. Tweede struikelblok is dat je met een Nederlandse vin wellicht geen code krijgt. Kan het niet testen want ik heb geen Hyundai. Moet zeggen dat Hyundai/Kia wel goede deals maakt voor zijn rijders.cacofant schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:05:
Ook in NL aan te vragen??
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
Ik wel. Geladen met Nuon / Vattenval pas.DGTL_Magician schreef op woensdag 2 september 2020 @ 06:02:
[...]
De keren dat ik aan de paal heb gestaan bij NorthC heb ik geen factuur gezien.
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Lukt inderdaad niet.Hyena schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:34:
[...]
Bij het invulformulier zie ik wel dat er geen Nederlandse postcode ingevuld kan worden. Tweede struikelblok is dat je met een Nederlandse vin wellicht geen code krijgt. Kan het niet testen want ik heb geen Hyundai. Moet zeggen dat Hyundai/Kia wel goede deals maakt voor zijn rijders.
Heb een paar amerikaanse VIN's geprobeerd, die zijn makkelijk online te vinden ;-)
Lukte niet...
Toen eentje van de straat geplukt; ook niet gelukt
Dus Duitse registratie zal wel een vereiste zijn.
Postcode leeg gelaten en bij Ort de postcode+stad ingevuld.
Ioniq 5 P45
Dit is weliswaar een website (van GoingElectric) en helaas (nog?) geen app.
@India Sierra
Hierop is hij wel te zien. Of de prijzen kloppen weet ik niet.
Thanks, 25ct/kWh is een goeie prijs. Gelukkig niet de Eins pas kunnen gebruiken danARR63 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:03:
Ik ben vrij nieuw op dit forum, maar ik maak gebruik van Chargeprice.app.
Dit is weliswaar een website (van GoingElectric) en helaas (nog?) geen app.
@India Sierra
Hierop is hij wel te zien. Of de prijzen kloppen weet ik niet.
Er hoeven toch helemaal geen toeters en bellen op te zitten? Plak er een sticker op met een tekst als: "laden kost 35 cent per kWh" (of per minuut, eventueel met een starttarief, kleeftarief etc). Desnoods zet je er "plus de kosten van uw laadpasaanbieder" achter. Op de meeste laadpalen zitten al genoeg stickers met reclame voor zichzelf, QR codes die je kan scannen etc.swhnld schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:13:
De grootste uitdaging is echter simpelweg geld. Een laadpaal uitrusten met extra toeters en bellen voor informatie, op maat voor de klant kost een grote investering. En geen enkele partij wil die kosten dragen als daarmee de prijzen moeten verdubbelen en de concurrent het niet doet, dus de klanten weglopen
Misschien heb ik het mis, maar het is nu toch ook al zo dat er per laadpaal door de aanbieder maar 1 tarief wordt ingesteld en dat de prijzen dus niet echt per laadpas verschillen? Die prijsverschillen komen toch juist door de laadpasaanbieders?
Soms zijn dat natuurlijk dezelfde bedrijven (die dan ook vaak bij hun eigen laadpalen een gunstiger tarief hanteren), maar er is toch geen instelling dat op laadpaal X voor laadpas merk Y het 30 cent kost en laadpas merk Z het 35 cent kost?
Ik heb ook wel eens een laadpas gehad waarbij je X kWh gratis mocht laden. Dat regelde (voor zover ik weet) de laadpasaanbieder. De laadpaalaanbieder heeft voor zover ik weet helemaal geen idee dat a) die actie bestaat en b) hoeveel kWh ik dan al geladen zou hebben.
Voor het plakken van een sticker zou ik een verdubbeling van de tarieven zeker niet accepterenDus zou jij een verdubbeling, of misschien wel hogere tarieven accepteren als het goed geregeld wordt
Misschien kom jij op hele andere plekken dan ik, maar ik heb niet het idee dat dit echt speelt. Op veel plekken ben je nog steeds blij als er een laadpaal is die je kan gebruiken. Als er al meerdere zijn dan is dat 9 van de 10 keer ook van dezelfde aanbieder (want daar heeft die gemeente dan een dealtje mee gesloten of het is op een groot parkeerterrein met allemaal dezelfde palen).want dat is waar de aanbieders mee zitten, hoe zorg ik voor mijn klantenbinding en dek ik mijn kosten af.
Bij een tankstation willen mensen nog wel eens omrijden als die een kilometer verderop 2 cent per liter goedkoper is. Maar ik ken weinig mensen die hun EV een kilometer verderop parkeren als het laden daar 2 cent per kWh goedkoper is. Ik heb mijn EV wel eens ver neergezet (niet vanwege de prijs maar om überhaupt te kunnen laden). De meeste mensen die ik vertel dat ik toen twintig minuten heb gelopen denken dat ik achterlijk ben en/of vinden dat een goed argument waarom een een ICE beter is dan een EV.
Denk jij zoiets wel heel vaak zou gebeuren als mensen weten dan die ene laadpaal die twintig minuten lopen 2 cent goedkoper is?
Ja, je hebt het mis, de prijzen zijn niet zo duidelijk en vanzelfsprekend.JeroenE schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:47:
[...]
Er hoeven toch helemaal geen toeters en bellen op te zitten? Plak er een sticker op met een tekst als: "laden kost 35 cent per kWh" (of per minuut, eventueel met een starttarief, kleeftarief etc). Desnoods zet je er "plus de kosten van uw laadpasaanbieder" achter. Op de meeste laadpalen zitten al genoeg stickers met reclame voor zichzelf, QR codes die je kan scannen etc.
Misschien heb ik het mis, maar het is nu toch ook al zo dat er per laadpaal door de aanbieder maar 1 tarief wordt ingesteld en dat de prijzen dus niet echt per laadpas verschillen? Die prijsverschillen komen toch juist door de laadpasaanbieders?
Soms zijn dat natuurlijk dezelfde bedrijven (die dan ook vaak bij hun eigen laadpalen een gunstiger tarief hanteren), maar er is toch geen instelling dat op laadpaal X voor laadpas merk Y het 30 cent kost en laadpas merk Z het 35 cent kost?
De stroom leverancier, de laadpaal leverancier en de laadpaal uitbater zijn al 3 partijen voordat je uitkomt bij de laadpas aanbieder. De laadpasaanbieder kan afspraken hebben voor een bepaalde groep laadpassen, maar er kan ook een verschil zijn in abonnementen, of zelfs sprake zijn van variabele prijzen op basis van vraag en aanbod.
Wil je dit goed laten werken, binnen alle wet en regelgeving, moet je een scherm inbouwen in de laadpaal waarop je het tarief laat zien wat de klant gaat betalen bij het starten van de sessie. In het achterliggende systeem moet dat scherm communiceren via de diverse infrastructuren (roaming) met de laadpasaanbieder infrastructuur om daar op basis van alle afspraken de juiste prijs van dat moment voor die pas te kunnen weergeven nadat de pas aangeboden is maar voordat de laadsessie start. Dit moet altijd werken, dus redundant uitgerust worden, mensen beschikbaar voor storingen, kortom de kosten van de laadinfrastructuur verdubbelen plus de palen worden duurder doordat er meer complexiteit toegevoegd moet worden in de palen, en er is een enorme vervangslag nodig.
Het beste alternatief zou zijn om alles via de mobiele telefoon te laten lopen (hoeven er geen schermen in palen gebouwd worden), dat je met bijvoorbeeld een QR code scannen er al zou zijn. Grote probleem aldaar is dat veel laadpunten niet online zijn. In Brussel is door de bebouwing bijvoorbeeld het moeilijk in het centrum goede signalen te krijgen op de laadpaal om contact te hebben met de backoffice van de leverancier, en op de mobiele telefoon van de klant. Op dit moment is de insteek, ook als de paal offline is de klant helpen, anders heb je een beschikbaar punt, maar kun je alsnog niet laden. Dat loslaten kan werken, maar dan is er een risico dat je niet kunt laden. Daarbij blijven de infrastructuur kosten dubbel zo hoog, dus wordt dat doorberekend in een verdubbeling van de prijs.
Werkt voor mij, toch handig een uit Duitsland geimporteerd model en de beschikking hebben over een Duits adres.Hyena schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:40:
[...]
Hyundai heeft weer een mooie deal gemaakt: https://www.enbw.com/unte...uer-hyundai-e-fahrer.html
28,2689 cent per kilowattuur voor wisselstroom en 38,0168 cent voor gelijkstroom voor snelladen. Vanaf 1 januari 2021 kost een kilowattuur met 19 procent btw 29 cent en gelijkstroom kost dan 39 cent.
"Vielen Dank für Ihre Anmeldung zum Hyundai Sondertarif, Herr DGTL_Magician"
Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage
Maar in al die gevallen kan er toch gewoon een vaste prijs afgesproken zijn? Want hoe kan het anders zo zijn dat de laadpaal waar ik het meest op laad al jarenlang precies dezelfde prijs heeft? Die prijzen veranderen dus blijkbaar nauwelijks dus als er een sticker op had gezeten dan was het gewoon prima in orde geweest.swhnld schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:48:
De stroom leverancier, de laadpaal leverancier en de laadpaal uitbater zijn al 3 partijen voordat je uitkomt bij de laadpas aanbieder.
En eerlijk gezegd: dat er veel partijen bij betrokken zijn wil niet zeggen dat je de prijs niet aan de klant kan communiceren. Een normale winkel heeft ook een stroomleverancier, huurkosten, rioolheffing, loonkosten en noem maar op.
Hoe zo moet dat? Ik krijg bij de kassa van de Lidl toch ook niet te zien wat mijn maandkosten van mijn bankpas zijn? Waarom zou je dat wel bij een laadpaal moeten laten zien?Wil je dit goed laten werken, binnen alle wet en regelgeving, moet je een scherm inbouwen in de laadpaal waarop je het tarief laat zien wat de klant gaat betalen bij het starten van de sessie.
Wellicht een beter voorbeeld: als je belt naar informatienummers krijg je ook van die bandjes als "dit informatienummer kost 50 cent per gesprek plus uw gebruikelijke belkosten". En dan hoeft die toko dus ook niet uit te zoeken dat ik een abonnement heb van 500 belminuten waarvan er reeds 495 zijn gebruikt en hoeven ze dus ook niet te melden dat de eerste 5 minuten nog in de belbundel vallen en de rest erbuiten. Waarom zou je dat bij een laadpaal wel allemaal uit willen zoeken?
Ik denk ook dat je dat soort tariefmeldingen nooit waterdicht zou kunnen krijgen. Stel dat ik een laadpas heb waarvan ik in een bepaalde periode x kWh gratis mag laden en daarna gewoon moet betalen. Moet iedere laadpaal in heel de Europa dan op het schermpje laten zien dat ik (op dat moment) nog 15 kWh gratis kan laden en daarna x cent per kWh moet betalen?
Als morgen een laadpasleverancier verzint dat de eerste 10 kWh 40 cent kosten en daarna de prijs 38 cent wordt en bij meer dan 8 uur laden een opslag komt van 5 cent per minuut dan mag iedere laadpaalleverancier het scherm voor de kosten aanpassen? Dat gaat toch helemaal niet?
Of dat mensen geen (werkende) mobiele telefoon (bij zich) hebben, natuurlijk.Het beste alternatief zou zijn om alles via de mobiele telefoon te laten lopen (hoeven er geen schermen in palen gebouwd worden), dat je met bijvoorbeeld een QR code scannen er al zou zijn. Grote probleem aldaar is dat veel laadpunten niet online zijn.
Het zal wel aan mij liggen, maar volgens mij worden er allemaal maar meer problemen gecreëerd door meer elektronica te introduceren terwijl een simpele sticker met de laadpaalprijs er op net zo goed werkt.
Als iemand een abonnement heeft van 500 euro per maand maar overal gratis laden of x kWh gratis laden per kwartaal of een gratis pas maar 1 cent per kWh extra of verzin het maar dan weten die personen toch prima dat in hun geval er geen kosten gerekend worden, of geen kosten totdat ze bij x zijn of dat de prijs van 25 cent dus 26 cent per kWh wordt?
In Den haag staat netjes op de laadpalen een sticker dat laden er 33cent per Kw kost. Het kan dus wel?JeroenE schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:28:
[...]
Maar in al die gevallen kan er toch gewoon een vaste prijs afgesproken zijn? Want hoe kan het anders zo zijn dat de laadpaal waar ik het meest op laad al jarenlang precies dezelfde prijs heeft? Die prijzen veranderen dus blijkbaar nauwelijks dus als er een sticker op had gezeten dan was het gewoon prima in orde geweest.
En eerlijk gezegd: dat er veel partijen bij betrokken zijn wil niet zeggen dat je de prijs niet aan de klant kan communiceren. Een normale winkel heeft ook een stroomleverancier, huurkosten, rioolheffing, loonkosten en noem maar op.
[...]
Hoe zo moet dat? Ik krijg bij de kassa van de Lidl toch ook niet te zien wat mijn maandkosten van mijn bankpas zijn? Waarom zou je dat wel bij een laadpaal moeten laten zien?
Wellicht een beter voorbeeld: als je belt naar informatienummers krijg je ook van die bandjes als "dit informatienummer kost 50 cent per gesprek plus uw gebruikelijke belkosten". En dan hoeft die toko dus ook niet uit te zoeken dat ik een abonnement heb van 500 belminuten waarvan er reeds 495 zijn gebruikt en hoeven ze dus ook niet te melden dat de eerste 5 minuten nog in de belbundel vallen en de rest erbuiten. Waarom zou je dat bij een laadpaal wel allemaal uit willen zoeken?
Ik denk ook dat je dat soort tariefmeldingen nooit waterdicht zou kunnen krijgen. Stel dat ik een laadpas heb waarvan ik in een bepaalde periode x kWh gratis mag laden en daarna gewoon moet betalen. Moet iedere laadpaal in heel de Europa dan op het schermpje laten zien dat ik (op dat moment) nog 15 kWh gratis kan laden en daarna x cent per kWh moet betalen?
Als morgen een laadpasleverancier verzint dat de eerste 10 kWh 40 cent kosten en daarna de prijs 38 cent wordt en bij meer dan 8 uur laden een opslag komt van 5 cent per minuut dan mag iedere laadpaalleverancier het scherm voor de kosten aanpassen? Dat gaat toch helemaal niet?
[...]
Of dat mensen geen (werkende) mobiele telefoon (bij zich) hebben, natuurlijk.
Het zal wel aan mij liggen, maar volgens mij worden er allemaal maar meer problemen gecreëerd door meer elektronica te introduceren terwijl een simpele sticker met de laadpaalprijs er op net zo goed werkt.
Als iemand een abonnement heeft van 500 euro per maand maar overal gratis laden of x kWh gratis laden per kwartaal of een gratis pas maar 1 cent per kWh extra of verzin het maar dan weten die personen toch prima dat in hun geval er geen kosten gerekend worden, of geen kosten totdat ze bij x zijn of dat de prijs van 25 cent dus 26 cent per kWh wordt?
Mooi om te weten, maar dat is dus precies iets wat ze gewoon overal zouden moeten doen.4v4t4r schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:34:
In Den haag staat netjes op de laadpalen een sticker dat laden er 33cent per Kw kost. Het kan dus wel?
In Januari krijgen wij onze EV en als oudjes willen wij ons zo goed mogelijk voorbereiden.
We hebben de volgende apps alvast op de smartphone:
Maingau
Chargemap
Plugsurfing
Plugshare Shell recharge
EV Company
En dan hebben we (tot nu toe) als laadpassen:
Maingau
EV
Shell recharge
Hebben wij hiermee een nette dekking voor waar we het meeste denken te reizen, komende 3 jaar?
Ook zouden we graag alvast eens willen "proef laden" en dan bedoel ik:
-stoppen bij een laadzuil (yep, met de ICE maar natuurlijk NIET voor de paal neerpoten
kaart ervoor en kijken welke opties we krijgen/ welke kaart werkt (of niet) en dan afbreken.
kan dit? of blijft de zuil/keuze op het scherm staan totdat er een auto/plug actief is?
Ik bedoel, als we wegrijden en niet góed/juist kunnen afbreken, blijft het scherm/kaart/betalingskeuze dan wachten op een EV-verbinding? of vervalt deze automatisch na bv 3 minuten? en kunnen we veilig "droog oefenen"
De tijd gaat snel en zo ook de techniek, maar we proberen in de pas te blijven
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik denk dat je het hetzelfde moet zien als je ADSL thuis.
Er komt gewoon internet uit de kabel. Maar we hebben wel allemaal een andere prijs.
Stroom thuis eigenlijk ook. Ik betaal een andere prijs als mijn buren. Maar er komt toch echt dezelfde
hoeveelheid ampere uit de meterkast.
De prijzen kunnen volgens mij helemaal niet met een sticker op de paal.
Iedere leverancier heeft zijn eigen prijs opbouw.
[ Voor 4% gewijzigd door driel24 op 03-09-2020 13:50 ]
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Tenzij je dat als eigenaar van de paal afdwingt (zoals gemeente Den Haag blijkbaar doet?)driel24 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:49:
@JeroenE en @swhnld
Er komt gewoon internet uit de kabel. Maar we hebben wel allemaal een andere prijs.
Stroom thuis eigenlijk ook. Ik betaal een andere prijs als mijn buren. Maar er komt toch echt dezelfde
Verbaast u niet, verwonder u slechts. Ik ben bang dat deze situatie nog wel een tijdje zo blijft.
Ja, dit is er dus wel. Sterker nog, bijna op elke laadpaal wordt gedifferentieerd. Vaak met privé laadpassen waar dan niets voor in rekening wordt gebracht, bijvoorbeeld een parkeergarage onder een bedrijf die het gekoppeld heeft aan hun toegangspas, maar ook vaak op laadpassen van eigen MSP proposities of voorkeurs MSP's. De CPO speelt een aanzienlijke rol in de verschillende tariefstellingen.Soms zijn dat natuurlijk dezelfde bedrijven (die dan ook vaak bij hun eigen laadpalen een gunstiger tarief hanteren), maar er is toch geen instelling dat op laadpaal X voor laadpas merk Y het 30 cent kost en laadpas merk Z het 35 cent kost?
Bij roaming wordt het nog complexer. En dan heb je ook nog partijen die variabelen als tijd en sessie gaan gebruiken omdat de wet dat voorschrijft of zaken als 'indien de accu vol is'.
[ Voor 71% gewijzigd door Hachy op 03-09-2020 14:16 ]
Dank, precies in de roos.driel24 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:49:
@JeroenE en @swhnld
Ga met 6 verschillende passen laden in Den Haag, en je zult verschillende bedragen op je afrekening zien. Die stickers kloppen niet met de werkelijkheid, sommige lager, andere hoger dan aangegeven. Hangt helemaal samen met het abonnement wat jij hebt bij je laadpasaanbieder, en de afspraken die die weer heeft met de leverancier van laadpalen in Den Haag.4v4t4r schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:52:
[...]
Tenzij je dat als eigenaar van de paal afdwingt (zoals gemeente Den Haag blijkbaar doet?)
Wellicht heeft iedereen een andere prijs, maar ik weet in ieder geval uitstekend wat ik voor mijn internet aansluiting thuis betaal*. Het is toch niet zo dat ik een netwerk kabel ergens insteek en dat ik dan maar moet afwachten wat er deze maand op de rekening staat?driel24 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:49:
Welke leverancier bedoel je nu? Die van de laadpaal of de laadpas?De prijzen kunnen volgens mij helemaal niet met een sticker op de paal.
De meeste laadpalen in Nederland werken met een standaardprijs per kWh en niet extra goedkoop midden in de nacht of extra duur tijdens de spits etc. Net zoals dat bij een tankstation niet zo is (of zijn die er wel in Nederland?).
*45 euro voor 200/200 Mbps maar normaliter haal ik 500/500 Mpbs, mocht je het interessant vinden.
@Hachy Maar als de CPO dit dus blijkbaar wel ook (gedeeltelijk) kan regelen, dan kunnen ze hun eigen afspraken toch ook gewoon op hun laadpaal plakken? Indien u laadt met de Hotsieflotsie laadpaas zijn de kosten 25 cent per kWh. Indien u laadt met de Hakkietakkie laadpas 5 cent per minuut en voor alle andere laadpassen geldt een starttarief van 5 euro plus 65 cent per kWh". Wellicht helpt dat dan ook tegen de enorme wildgroei van allerlei afwijkende tarieven

Ik verwonder me eigenlijk nog het meest dat de toezichthouders gewoon accepteren dat de prijzen hocus-pocus onduidelijk zijn cq geen flauw idee hebben waar je het over hebt als je ze belt. Nouja, af en toe moet mijn rant er weer uit.
Maar dat komt dan weer omdat je bij de ene laadpas een tatrief per maand betaald en niets extra per kWh, of je betaald heel veel per maand kan "gratis" laden, terwijl je bij andere laadpassen niets per maand betaald maar extra per kWh etc. Dat is de afspraak met je laadpasleverancier. De prijs die de CPO rekent is dan toch wel gewoon 33 cent per kWh?swhnld schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:13:
Ga met 6 verschillende passen laden in Den Haag, en je zult verschillende bedragen op je afrekening zien. Die stickers kloppen niet met de werkelijkheid, sommige lager, andere hoger dan aangegeven. Hangt helemaal samen met het abonnement wat jij hebt bij je laadpasaanbieder, en de afspraken die die weer heeft met de leverancier van laadpalen in Den Haag.
In Houten staat het ook op de openbare palen. Volgens mij is het redelijk gangbaar om te doen.4v4t4r schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:34:
[...]
In Den haag staat netjes op de laadpalen een sticker dat laden er 33cent per Kw kost. Het kan dus wel?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Met de pasjes van EV Company en Newmotion alleen heb je al voldoende om je nergens zorgen over te hoeven maken. Proefladen is niet nodig; dat werkt. No worries.Hansieo schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:39:
Goedendag,
In Januari krijgen wij onze EV en als oudjes willen wij ons zo goed mogelijk voorbereiden.
We hebben de volgende apps alvast op de smartphone:
Maingau
Chargemap
Plugsurfing
Plugshare Shell recharge
EV Company
En dan hebben we (tot nu toe) als laadpassen:
Maingau
EV
Shell recharge
Hebben wij hiermee een nette dekking voor waar we het meeste denken te reizen, komende 3 jaar?
Ook zouden we graag alvast eens willen "proef laden" en dan bedoel ik:
-stoppen bij een laadzuil (yep, met de ICE maar natuurlijk NIET voor de paal neerpoten)
kaart ervoor en kijken welke opties we krijgen/ welke kaart werkt (of niet) en dan afbreken.
kan dit? of blijft de zuil/keuze op het scherm staan totdat er een auto/plug actief is?
Ik bedoel, als we wegrijden en niet góed/juist kunnen afbreken, blijft het scherm/kaart/betalingskeuze dan wachten op een EV-verbinding? of vervalt deze automatisch na bv 3 minuten? en kunnen we veilig "droog oefenen"
De tijd gaat snel en zo ook de techniek, maar we proberen in de pas te blijven
Natuurlijk kunnen ze dat. Dat doen ze alleen niet. Ik ben vorige week nog een uur met iemand in discussie hierover geweest die het een ongelooflijk gedoe vond om een paar duizend stickers op te sturen naar zijn klanten met semi-publieke laadpalen. Ik snap dat ook niet goed.JeroenE schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:23:
[...]
<knipperdeknip>
@Hachy Maar als de CPO dit dus blijkbaar wel ook (gedeeltelijk) kan regelen, dan kunnen ze hun eigen afspraken toch ook gewoon op hun laadpaal plakken?
Voor publieke laadinfra is er een toezichthouder en daar worden ook zeker wel vragen gesteld. Dat is alleen een erg stroperig proces.Ik verwonder me eigenlijk nog het meest dat de toezichthouders gewoon accepteren dat de prijzen hocus-pocus onduidelijk zijn cq geen flauw idee hebben waar je het over hebt als je ze belt. Nouja, af en toe moet mijn rant er weer uit.
Interessanter vind ik de vraag wat je bijv. moet doen met gratis of semi-public laadpalen? Wie is 'toezichthouder' van jouw semi-publieke laadpaal op een bedrijventerrein? Of bij je thuis aan een parkeerhofje? In een garage van de NS of van Q-park? Moet hier überhaupt toezicht op zijn?
[ Voor 31% gewijzigd door Hachy op 03-09-2020 15:15 ]
Als je op de app kijkt van je laadpas weet je toch wat je moet betalen per kWh ?JeroenE schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:23:
[...]
Wellicht heeft iedereen een andere prijs, maar ik weet in ieder geval uitstekend wat ik voor mijn internet aansluiting thuis betaal*. Het is toch niet zo dat ik een netwerk kabel ergens insteek en dat ik dan maar moet afwachten wat er deze maand op de rekening staat?
[...]
Welke leverancier bedoel je nu? Die van de laadpaal of de laadpas?
Wat jij volgens mij vervelend vindt is dat er allemaal verschillende prijzen zijn.
Per laadpas en daarna ook nog per paal.
Is volgens mij ook gelijk als je ADSL situatie thuis. Kijk je ook op de website of op je factuur.
Met leverancier bedoelde ik de laadpas.
Misschien is het allemaal niet handig.
Maar ik denk dat wij er wel baat bij hebben.
Nu hebben we allemaal pasjes waar we goedkoper mee kunnen laden dan het CPO tarief.
[ Voor 9% gewijzigd door driel24 op 03-09-2020 15:32 ]
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Nee dus, er zijn genoeg palen waarbij geen prijsinformatie staat. Zie mijn voorbeeld van de Einstenweg 6 in Spijkenisse. Ik heb niet alle apps geprobeerd, maar ik heb er maar 1 op mijn telefoon die de prijs weergeeft (namelijk Shell Recharge of de newmotion website). De rest weet het niet of kent de hele laadpaal niet. En nee, dat is geen laddpaal die er net 3 dagen staat.driel24 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:23:
Als je op de app kijkt van je laadpas weet je toch wat je moet betalen per kWh ?
Nee, wat ik vervelend vind is dat niet duidelijk is wat de prijs is. Eigenlijk vind ik ook dat het niet nodig moet zijn om dat in een app op te zoeken (al is dat natuurlijk wel onwijs handig om van te voren te kunnen kijken). Bij de AH hoef ik ook niet op te zoeken hoe duur het brood is dat ik wil kopen. Dat staat gewoon op het vak.Wat jij volgens mij vervelend vindt is dat er allemaal verschillende prijzen zijn.
De laatste keer dat ik belde begrepen ze er anders niets van. Ik moest "het bedrijf" maar bellen om te vragen hoe duur het was.Hachy schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:07:
Voor publieke laadinfra is er een toezichthouder en daar worden ook zeker wel vragen gesteld. Dat is alleen een erg stroperig proces.
Gratis maakt niet uit natuurlijk. Dan hoeft er niemand te betalen en is er dus ook geen vraag hoe duur het is.Interessanter vind ik de vraag wat je bijv. moet doen met gratis of semi-public laadpalen?
Tuurlijk moet daar toezicht op zijn, net zoals er toezicht is op de automaat die je moet gebruiken om te betalen voor het parkeren in die parkeergarage. Bij een particulier of bedrijf op priveterrein waar je niet zo maar kan komen is dat wellicht anders, maar volgens mij maakt het voor het juist doorgeven van de verkoopprijs aan een consument niet uit of dit op openbaar of priveterrein gebeurd. Wellicht in dat laatste geval eerder dat er wordt opgetreden als er een klacht binnen komt.Wie is 'toezichthouder' van jouw semi-publieke laadpaal op een bedrijventerrein? Of bij je thuis aan een parkeerhofje? In een garage van de NS of van Q-park? Moet hier überhaupt toezicht op zijn?
Nou dan zet elke paal toch de prijs van zijn leverancier neer? Ik wil x eenheden energie afnemen bij die paal, geef mij aan wat dat gaat kosten. Als dat niet kan worden aangegeven hoe kan ik dan als consument bepalen of ik die transactie plaats wil laten vinden? Met internet kan je dat wel degelijk: Partij A kost 10 euro voor onbeperkt internet van 10mbits, Partij B kost 20 euro voor onbeperkt internet met 20 mbits. Dan kan ik vantevoren bepalen of ik met 1 van deze partijen in zee wil.driel24 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:49:
@JeroenE en @swhnld
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Bij mij ook geregeld. Alleen is de app vernieuwd en kan ik de prijzen niet meer checken. Misschien omdat de tarieven nu overal gelijkgetrokken zijn (vaste AC en DC tarieven)? Op de weg terug vanuit Italië goed alternatief voor Ionity en Maingau/Eins.Spiller schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:13:
Bij mij is registratie met mijn eigen VIN wel gelukt.
Elke MSP gaat vervolgens op zijn eigen manier om met dat CPO-tarief, en dat is inzichtelijk op hun website of in hun app. Dit kan een vast tarief per kWh zijn waarbij de MSP de verschillen uitmiddelt, of het CPO-tarief + eventueel een opslag per kWh of per laadbeurt. Daarnaast kan de MSP nog een eenmalig bedrag voor de pas in rekening brengen en/of een vast abonnementsbedrag per maand.
Als het goed is heb je een of meerdere laadpassen of apps gekozen die qua voorwaarden het beste passen bij jouw verwachte laadgedrag. Daarmee zou je dus bij elke laadpaal op basis van het vermelde CPO-tarief kunnen weten wat de verwachte kosten zijn met jouw gekozen laadpas of app.
Als je een laadpas hebt met een vaste prijs per kWh (of je werkgever betaalt het laden) dan zal het CPO-tarief je weinig uitmaken, betaal je wel op basis van het CPO-tarief dan let je daar wat meer op.
Er zijn wel wat uitzonderingen (betalen per tijdseenheid, laden in het buitenland, als je honderd passen in je dashboardkastje hebt liggen) maar de meeste elektrisch rijders kunnen prima uit de voeten met hooguit een paar passen, en dan is het best te overzien.
Opel Ampera-e (2020)
1. Niet alle CPO's hebben een sticker of QR code op hun laadpalen;
2. Niet alle MSP's vermelden de prijzen per individuele laadpaal;
3. Soms blijken de prijzen die wel in de app staan niet te kloppen.
Daarnaast zijn er altijd weer providers die stunten of gewoon hun prijs aanpassen met een percentage dat je hele laadgedrag qua passen overhoop gooit. Als je probeert een beetje voor schappelijke prijzen te laden moet je behoorlijk opletten op de prijsveranderingen. En dat past niet iedereen.
Mijn in NL-geleverde Ioniq kon ik ook gewoon aanmeldenDGTL_Magician schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:48:
[...]
Werkt voor mij, toch handig een uit Duitsland geimporteerd model en de beschikking hebben over een Duits adres.
"Vielen Dank für Ihre Anmeldung zum Hyundai Sondertarif, Herr DGTL_Magician"
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Hmm interessant. ? Heb je dan nog een duits adres moeten opgeven of je nl adres?Tom Paris schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:27:
[...]
Mijn in NL-geleverde Ioniq kon ik ook gewoon aanmelden
Toch maar een weblog?
Niet bij Hyundai... Wel bij EnBWtomic schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:32:
[...]
Hmm interessant. ? Heb je dan nog een duits adres moeten opgeven of je nl adres?
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Alleen bij nieuwe registratie van toepassing?
Jep, ik heb ons Duitse adres bij Hyundai gezet en de incasso bij EnBW gewoon op het NL rekeningnummer en adres.
Wat raar is, is dat je pas weet wat iets je gekost heeft, (soms zelfs weken) nadat je iets gekocht hebt. Als ik ga tanken, zie ik vooraf hoeveel een liter benzine mij kost bij die pomp. Als ik een bank heb die mij vervolgens een x bedrag per maand of voor mijn part per transactie in rekening brengt, daar heeft de benzinepomp niks mee te maken.
Waarom is het niet gewoon zo dat er op een paal staat "hier kost een kWh u 36 cent". En dat de pasaanbieder zegt: "u betaalt ons 25 cent per laadbeurt". Dan weet ik tenminste wat het kost, en kan ik een keuze maken als consument. Nu kan ik dat niet. Natuurlijk zijn er wel passen die zeggen "u betaalt CPO plus xx cent", maar wat dat CPO tarief dan is, dat moet je maar zien. Ik moet straks bij de laadpalen in de buurt een keer laden met elk van mijn pasjes, om dan na een paar weken te kijken welke het goedkoopst gaat zijn. En dan weet je het alleen nog maar van de palen in de wijk.
Daarnaast is het ook van de zotte dat je bij Fastned aanzienlijk goedkoper kan laden via een duitse laadpassenboer, dan gewoon met de fastned-app zelf. Hoe dan?? Het verhaal "ja zowel de CP als de MSP moeten er aan verdienen" gaat dan gewoon simpelweg niet op. Het is gewoon ontzettend krom, hoe hard je het ook recht probeert te praten.
Toevoeging achteraf:
Erger is nog: het kan blijkbaar wel. Laadpaal hier in de wijk, van allego. Als ik het goed begrijp is dat bij e-flux een starttarief van 29 cent. Newmotion, starttarief 35 cent. En in de app van smoov/allego staat: Bij bankpas starttarief van 25 cent.
Waarom zou ik dan ooit een laadpas gebruiken?

[ Voor 12% gewijzigd door Prullenbak84 op 04-09-2020 10:15 ]
Vattenfall plaatst 8000 laadpalen in Brabant en Limburg
Dan is het hier maar tobben in de randstad. Afgelopen dinsdag is eindelijk de extra paal geplaatst die ik al bijna een jaar geleden had aangevraagd. En jawel allevier de laadpunten zijn vrijwel constant bezet.
Wat overigens mede komt doordat het een 11kW paal betreft en éénfase auto's daar 2x zo lang moeten staan als bij een 22kW paal

Ik heb vanochtend vanuit de organisatie die de aanvragen van laadpalen beheerd voor 14 gemeentes in de regio te horen gekregen dat de gemeente akkoord heeft gegeven op de laadpaal MAAARRR wel op een andere plek. Precies op het drukste punt van de wijk.eltron schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:00:
Een positief bericht uit het zuiden des lands; Limburg en Brabant gaan extra laadpalen plaatsen zonder op de aanvraag van de burger te wachten. Dit omdat zij verwachten dat het aantal EV tot 2030 zal vervijftienvoudigen.
Vattenfall plaatst 8000 laadpalen in Brabant en Limburg
Dan is het hier maar tobben in de randstad. Afgelopen dinsdag is eindelijk de extra paal geplaatst die ik al bijna een jaar geleden had aangevraagd. En jawel allevier de laadpunten zijn vrijwel constant bezet.
Wat overigens mede komt doordat het een 11kW paal betreft en éénfase auto's daar 2x zo lang moeten staan als bij een 22kW paal

Gelukkig afgelopen dagen daar al wel meeste huizen afgelopen en met de bewoners gesproken dat ik wel de aanvraag heb gedaan maar niet wil dat zij overlast van mij ondervinden dus nu iets van 15-20 buren die ook mee willen doen met bezwaar aantekenen. Nu alleen nog uitvogelen hoe en hopen dat de gemeente er iets mee doet

Straks eens mijn VIN noteren en proberen, thanks voor het delen. Dit zou voor mij ideaal zijn. Ben afgelopen rit naar Duitsland al geswitched van Ionity en toevallig bij twee EnBW laders gestaan. Wel tricky dat ze vaak maar 1 aansluiting hebben (en soms nog offline staan) maar los ik op door een EnBW voor een grotere Allego of Ionity te kiezen zodat je bij problemen gewoon door kan rijden, dan maar tegen hoger tarief laden.Spiller schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:13:
Bij mij is registratie met mijn eigen VIN wel gelukt.
Op locatie is het vooral ideaal, zit nu op +- 0,35ct AC laden met EinFachStromLaden, helaas zijn de 22 kW palen daar lijkt het omgezet naar 11 kW dus die 4 uur wordt wel vervelend. Al kun je vanuit de app laadsessie stoppen en weer heractiveren.. onhandig is het wel. Zet hem liever gewoon even een nachtje neer en dan ben je klaar. Hopelijk gaat dat lukken met de EnBW Hyundai tarieven
Zojuist succesvol aangemeld met mijn ioniq. Het is een combinatie van Duits (Hyundai) en Engels (Enbw) maar de meesten zullen er wel uit komen.Hyena schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:40:
[...]
Hyundai heeft weer een mooie deal gemaakt: https://www.enbw.com/unte...uer-hyundai-e-fahrer.html
Ik heb nergens iets gezien over "voor Duitsers only", adres invullen bij Hyundai is niet nodig en later in de Enbw aanmelding heb ik het adres van mijn werkgever ingevuld (lease auto). Postcode in formaat 1234AB.
Je krijgt per direct een code toegestuurd door Hyundai die je in de app kan invoeren. Dan nog credit of debit card invullen en Bob is je oom.
Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024
Lijkt er op dat het gratis laden voorbij isHachy schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:19:
[...]
Tango wordt 50-70 cent, zie Vattenfall/McDonalds (€0,55)
Of is er iemand vandaag nog geweest misschien?
Ben morgen in de buurt dus zou mooi zijn als het nog gratis is
Bron: Tango app:
:strip_exif()/f/image/l5gFOZpNVgzETtkKcQh1N9iO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 65% gewijzigd door Bula op 04-09-2020 15:43 . Reden: Aanvulling ]
Mooi zo. Hopelijk blijven de huidige prijzen voor Noord-Brabant en Limburg behouden: 23c per kWh. Zo goed als even duur als thuis laden.
Wel bijzonder dat er zoveel EV's rondrijden in Noord-Brabant, of juist zo weinig in Limburg.
[ Voor 12% gewijzigd door marvel27 op 04-09-2020 15:59 ]
Uit interesse, onder het artikel schreef je dat Eindhoven al bezig was met beleid opstellen voor de kabelgoot stoeptegel. Hoe weet je dit? Ik zit sinds februari al te mailen met Eindhoven over die stoeptegel en mijn indruk tot nu toe is dat er niks gebeurd is behalve een "we gaan er naar kijken"marvel27 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:59:
Vattenfall gaat 8000 laadpalen aanleggen in Limburg en Noord-Brabant
Mooi zo. Hopelijk blijven de huidige prijzen voor Noord-Brabant en Limburg behouden: 23c per kWh. Zo goed als even duur als thuis laden.
Wel bijzonder dat er zoveel EV's rondrijden in Noord-Brabant, of juist zo weinig in Limburg.
Het bouwbedrijf vertelde mij eind juni:Gemeenten waar de kabelgoottegel inmiddels wordt toegepast zijn; Zaanstad, Bergen op Zoom, en Dongen. Wij hebben de afgelopen periode contact gehad met gemeente Eindhoven, Almere, Etten-Leur en Zwolle. Ook deze gemeenten zijn bezig om beleid te maken zodat de tegel toegepast kan worden.
De vraag neemt flink toe naar deze oplossing. Ze zijn al in meerdere gemeentes geleverd.oa Almere,Utrecht, kerkrade, diverse aannemers en particulieren. Ook Dongen is zeer positief. Zelfs het onderhoud hebben ze onderzocht. En dit is ook accoord bevonden. Gem Eindhoven is ook zeer geïnteresseerd.
Dit topic is gesloten.
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.