DDDikkiedik schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:10:
Daar ben ik het wel grotendeels mee eens. Gemak dient de mens, anders zouden de meeste tankstations langs de snelweg ook niet zo druk zijn.
En Fastned is goed te herkennen en dus makkelijk te bezoeken.
Ik zou zelf als ik op één plaats kan kiezen voor 60 of 35 cent altijd voor de laatste gaan, maar er zullen vast veel mensen zijn die dat totaal niet boeit.
Dat neemt niet weg dat veel 'gewone' tankstations toch op een mooiere plek liggen en als deze omgebouwd worden tot e-laadstations, dan is het de vraag of Fastned voldoende toevoegt.
Het is (wat mij betreft) heel belangrijk onderscheid te (blijven) maken tussen de partijen. Al zal de gemiddelde gebruiker/consument/e-rijder hoe je ze ook wilt noemen dat wellicht niet doen.
Het klinkt leuk wat Shell doet, ik moedig het ook aan: een snellaadnetwerk optuigen.
Dat ze daadwerkelijk een pomp uit de grond hebben getrokken en er wat Tritium-laders neergooien: top. Zelfs onder het dak, inmiddels sta je komend seizoen bij Fastned gerust in de regen, waar die solarpanels blijven? (Te duur, ik begrijp het maar baal er wel van).
Maar, laat je niet te snel inpakken door de marketingblabla (van Shell). Je zou eind dit jaar de volgende som kunnen neerzetten: Shell streeft naar 80 stations (wat is het plan daarna?). Fastned zit al boven de honderd, wil naar duizend in Europa. (Dit verhaal heeft de focus op Nederland). Fastned heeft al rechten binnen voor 200 Nederlandse stations, dus verdubbeling is een kwestie van tijd, geld, markt.
Moet je voor de lol eens op Apeldoorn inzoomen: wat Shell daar aan het doen is. Of Arnhem, of Nijmegen, ach ik zit met Chargemap zelf meer op het buitenland gericht, velen hier zullen nog meer voorbeelden weten. Wat ik probeer aan te geven is: Shell doet maar wat. Die nummers zijn belangrijk voor het persbericht. Natuurlijk vind ik die snelladers prachtig. Als ze er eens een aantal in Amsterdam zouden neerzetten, waar gevoelsmatig al tienduizenden EV's per dag rondrijden.
Goed, dit is niet als
rant bedoeld. Waar ik op wil focussen is de plaatsbepaling. Zolang je snelladers niet tactisch neerzet, ben je in mijn ogen "fout" bezig. Het is in grote mate exact te voorspellen waar (veel) behoefte zal zijn aan snelladers. Als ik onderweg naar huis ben bijvoorbeeld, en het net niet haal. Wat doet Shell: die gooien vrolijk HPC's neer als je Amsterdam uit komt rijden (zelden nodig), en als je naar Amsterdam toekomt, dan staat er een 50kW triple aan de snelweg. Sorry maar als je daar nu mee komt aanzetten, er zijn tig voorbeelden.
Een merk als Polestar (150kW laden) begint pas net. 50kW triples zijn geen snelladers meer in 2021. Shell gaat ze heus niet vervangen volgend jaar, niemand heeft daar interesse in. Fastned daarentegen, áls ze een station neerzetten wordt dat actief gemonitord. Is het er druk, dan plaatsen ze een lader bij (HPC indien nodig). Komen ze plugs tekort dan hangen ze die erbij (ik snap dat AC-rijders balen maar de toekomst ligt daar niet voor snelladen). Is ABB als lader te duur, de software te onhandig, valt de support tegen? Dan schakelen ze over naar een beter merk voor het geld: Alpitronic.
Lang verhaal en dan ben ik nog niet eens bij de apps, de voertuigen en ga zo maar door.
Fastned gelooft in wat ze doen. Ik denk dat dat uitmaakt voor langetermijnsucces.