[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 144 Laatste
Acties:
  • 990.166 views

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
de telegraaf schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:16:
[...]
Het lijkt me dat dit alleen opgelost wordt met een boete-tarief bij verbonden zonder laden (=vol). Tesla, Maingau hebben al zoiets maar is meer het snellaad-gebeuren.
Is het technisch gecompliceerd om dit bij langzaamladers ook te doen? Het lijkt me dat dit ook in de interesse van uitbaters van langzaamladers is.
Bij Maingau ook bij meer dan 240min AC

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:24
eltron schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:09:
[...]

Bij Maingau ook bij meer dan 240min AC
Klopt maar uberhaubt na 240min AC staat los van of je vol geladen bent of niet. #eerstervaring met laden. 01:30 geparkeerd en 11:30 opgehaald op dat moment 82% vol en boete van 45 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 10:59

India Sierra

Learn by failure

Sando schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:46:
Wat een frustratie zo'n elektrische auto als je zelf geen oprit hebt of parkeerplaats naast het huis. :(

Er staan potverdrollie steeds (benzine!!!) auto's geparkeerd bij de laadpaal bij mij in de buurt. Ze laden niet. Maar staan er steeds. In de 10 keer dat ik daar wilde laden was er één keer een plekje vrij, één keer stonden anderen te laden, en acht keer stonden er gewoon auto's geparkeerd. :( :(
Precies dit dus. Heb exact hetzelfde. Staat niet eens een bordje bij de paal, heb de gemeente al vaak zat gevraagd maar ze vertikken het gewoon. Resultaat is dat bij de laadpaal vrijwel altijd ICEs staan. Heb mijn auto pas sinds afgelopen zaterdag maar ik hou die paal al langer in de gaten. Kon 2 dagen geleden toevallig daar laden en sinds toen lijkt het alsof mensen door hebben dat er nu een EV in de straat is en er niet meer parkeren. Fingers crossed.

Vanmiddag dacht ik gratis te laden bij de lidl maar helaas, dat plekje, terwijl de halve parkeerplaats leeg was, moest precies een ICE staan..

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• eltron
India Sierra schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:31:
[...]

Vanmiddag dacht ik gratis te laden bij de lidl maar helaas, dat plekje, terwijl de halve parkeerplaats leeg was, moest precies een ICE staan..
Zijn er geen twee plekken dan? mijn ervaring met die Lidl laders is dat er wel twee plekken zijn maar er maar één auto kan laden. Eén ICE is dan nog geen probleem.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:25
India Sierra schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:31:
[...]

Precies dit dus. Heb exact hetzelfde. Staat niet eens een bordje bij de paal, heb de gemeente al vaak zat gevraagd maar ze vertikken het gewoon. Resultaat is dat bij de laadpaal vrijwel altijd ICEs staan. Heb mijn auto pas sinds afgelopen zaterdag maar ik hou die paal al langer in de gaten. Kon 2 dagen geleden toevallig daar laden en sinds toen lijkt het alsof mensen door hebben dat er nu een EV in de straat is en er niet meer parkeren. Fingers crossed.
..
Beetje kip/ei verhaal misschien ook. Als er geen EV's komen, waarom zou je dan een parkeerplek uit de voorziening halen? Dat frustreert de ICE-rijders alleen maar (meer) "Nu hebben ze die parkeerplek alleen voor EV'ers gemaakt en er staat nooit iemand".

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 10:59

India Sierra

Learn by failure

eltron schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:47:
[...]

Zijn er geen twee plekken dan? mijn ervaring met die Lidl laders is dat er wel twee plekken zijn maar er maar één auto kan laden. Eén ICE is dan nog geen probleem.
Op de andere plek stond een e-golf :+
Eddos schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:57:
[...]

Beetje kip/ei verhaal misschien ook. Als er geen EV's komen, waarom zou je dan een parkeerplek uit de voorziening halen? Dat frustreert de ICE-rijders alleen maar (meer) "Nu hebben ze die parkeerplek alleen voor EV'ers gemaakt en er staat nooit iemand".
Zeker waar, maar zo'n paal wordt niet zomaar neergezet (je moet immers een EV hebben en binnen X meter geen paal hebben) en met je bovenstaande idee wordt het lastig om uit de cyclus te komen. EVs kunnen bijna niet laden omdat ICEs er staan en ICEs staan er omdat er bijna nooit EVs :P Maar ja, overgangs perikelen denk ik dan. Handig is het niet iig

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Sando schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:46:
Wat een frustratie zo'n elektrische auto als je zelf geen oprit hebt of parkeerplaats naast het huis. :(
Ja, ik heb er ook al meer voor gepleit om iedereen met een EV er ook een oprit met laadpaal bij te geven >:)
Zit er helaas op korte termijn niet in.

Maar er komen verkiezingen en nu Omtzigt alweer opnieuw geen lijsttrekker wordt zijn er weer kansen.
Omtzigt heeft de pest aan EV en wordt helaas niet gehinderd door kennis van zaken.
Maar een beetje opletten welk vakje je rood gaat maken in maart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
Bula schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:22:
[...]

Probeer GET Charge eens.
Wel iets duurder, maar niet verkeerd
[Afbeelding]
Het is nog geen september hoor :+
Dus Maingau en Eins nog steeds gunstiger.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

Hachy schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:28:
Bericht was ook aan @Mfpower gericht die volgens mij Chademo laders zocht. Met CCS heb je daar inderdaad nul komma niks aan.

Type3 is gewoon een andere connector voor Type2 wat in Frankrijk nog wel voorkomt maar wordt uitgefaseerd. Zo'n kabel kan je eenvoudig van MP halen of even lenen van een Tweaker.

Misschien heb je wat aan deze blog; hier ben ik zonder tolwegen naar het dorpje Belvés gereden in de Dordogne waarbij ik ook diverse triple chargers heb bezocht met CCS aansluiting. Zat ook wel wat Izivia tussen dus niet helemaal waterdicht voor jou. De laadpunten op de Kiwhi kaart staan vaak ook bij Freshmile en Izivia erop.

Misschien dat je daar wel het exacte adres kan raadplegen.
Wel leuk om je blog te lezen. Wij zijn dit jaar nog met de Peugeot op vakantie geweest naar Bretagne, om precies te zijn naar Belle-isle-en-terre en heb al zitten kijken of ik hetzelfde aan zou durven met de Leaf (40kwh) die na volgende week komt. Ik heb ook al e.e.a aan verslagen gelezen op de Nissan electric Club.

Enerzijds stelt het me gerust dat het kan, anderzijds is het wel een avontuur met drie kinderen. Vooral het gebrek aan laders langs de snelweg die het mogelijk niet doen maakt het spannend (corridoor). In principe besparen we genoeg om elk jaar een auto te kunnen huren maar als de Leaf het kan dan zijn we spekkoper. Meestal gaan we richting Bordeaux in twee etappes dat is nog verder. Hoe dan ook komende tijd eerst maar eens in Nederland wennen aan elektrisch rijden.

• eltron
Aangepaste gebruiksvoorwaarden Plugsurfing, maar tarieven ongewijzigd:

"We hebben onze gebruiksvoorwaarden van de Kia Public Charging app verduidelijkt en aangepast. De gebruiksvoorwaarden met betrekking tot tarieven worden niet aangepast. U kunt inmiddels gebruik maken van 190.000 laadpalen in Europa.

Raadpleeg hier de nieuwe gebruiksvoorwaarden....

...Kort samengevat zijn de gebruiksvoorwaarden verduidelijkt en verkort en is de termijn voor het indienen van de eventuele klachten verlengt van 60 dagen naar 3 jaar."

De samenvatting klinkt als een verbetering. (iemand daar nog ander beeld bij?)
en 190.000 palen, meer dan ik ooit zal gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richair
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-08 19:03
Hachy schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:34:
CPO zal dan idd 30 zijn, Plugsurfing is 33, TNM 34 cent.
Op de palen staat nu een sticker met 33 cent. Helaas heb ik geen laadbeurt kunnen doen Ik heb net verschillende pogingen gedaan om met de Chargepoint US pas te laden, maar nergens gelukt. Heb gebeld met Chargepoint, en zij zeiden dat ze de laatste tijd wel vaker gezeur hadden met passen die niet werken. Laatst ook al met Allego palen gehad dat de pas geweigerd werd.

Maar goed, kon het tarief dus helaas niet bevestigen voor je. (gelukkig wel wat &Charge fotootjes kunnen maken)

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
pmiddeld schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:13:
[...]

Was het toevallig een Allego lader? Bij mij in de straat staat er 1 (22 kW) die, als je geen vertrektijd in de Smoove app aangeeft, laadt met een snelheid die afhankelijk is van het algemene energieverbruik in de buurt. Zo is de laadstroom tussen 17 en 21 verlaagd omdat verwacht wordt dat iedereen dan thuis energie verbruikt met lampen en koken en wellicht laden, etc. Als ik daar ga laden en ik geef geen vertrektijd kan die wel eens een tijdje met 1 kW laden (1 fase). Dan moet je geen haast hebben.....
Nee, een Greenflux. Dat van Allego weet ik, maar het was van kwart over drie tot half zes. Dus niet perse in een drukke tijd.

Dat van die ene kW kan wel kloppen in dit geval.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:33
Sando schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:08:
[...]

Was het voor je huis of heeft de politie met je nummerbord je adres achterhaald?
Het was bij mij in de straat. Geen idee hoe ze wisten welke voordeur, maar het punt was helemaal duidelijk. Kreeg nog excuses van de desbetreffende buurtgenoot.... sommige mensen kunnen wat raar reageren als "hun" parkeerplek word gebombardeerd tot ev laadplaats. ;)

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 12:49
Weet iemand of de Tango HPC laders in Harderwijk nog steeds gratis zijn? Ik kom er zaterdag langs namelijk ;-) Zo niet, met welke laadpas kan ik daar laden?

Tesla Model 3 RWD (2023)

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
richair schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:26:
[...]

Op de palen staat nu een sticker met 33 cent. Helaas heb ik geen laadbeurt kunnen doen Ik heb net verschillende pogingen gedaan om met de Chargepoint US pas te laden, maar nergens gelukt. Heb gebeld met Chargepoint, en zij zeiden dat ze de laatste tijd wel vaker gezeur hadden met passen die niet werken. Laatst ook al met Allego palen gehad dat de pas geweigerd werd.

Maar goed, kon het tarief dus helaas niet bevestigen voor je. (gelukkig wel wat &Charge fotootjes kunnen maken)
Toch heel erg bedankt voor de moeite @richair !!

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
cacofant schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:24:
Weet iemand of de Tango HPC laders in Harderwijk nog steeds gratis zijn? Ik kom er zaterdag langs namelijk ;-) Zo niet, met welke laadpas kan ik daar laden?
Volgens de comments op Chargemap 4 dagen geleden nog gratis, dus zonder pas.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 10:37
Is het normaal dat combi chargers in Oostenrijk niet AC kunnen laden als er een DC ingeplugd is?
Gisteren een Zoe rijder die ons vroeg hoe lang we nog moesten, want AC kon niet opgestart worden als DC aangesloten was. Dat was bij een Salzburg AG DC135-DC135-AC22 paal. We stonden er net, maar wij losgekoppeld, hij aangesloten, wij daarna wij weer DC geplugd en dat werkte prima. Vandaag wilden wij AC pluggen bij een DA triple bij een Eni (Chademo was bezet door een Model X, eigenaar niet aanwezig, dus we wilden even AC laden om wat buffer te hebben), werkte ook niet. We konden wel AC selecteren, maar daar hield het op. Raar toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja, normaalgesproken werkt dat prima tegelijk.

• DeGroteMuis
Hachy schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:03:
Ja, normaalgesproken werkt dat prima tegelijk.
Dank je. Zal wel toeval geweest zijn dan. Wel luxe hoor, die dubbel CCS 135kW+enkel AC lader in Kaprun!* Een eGolf, een Zoe en een Eva Motorfiets (wist niet dat er al motorfietsen met snellaadoptie waren) tegelijk aan de lader en het werkt gewoon!

*Als je geen ChaDeMo nodig hebt dan.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:07
Er is hier al wel aardig gesproken over de (on)eerlijke concurrentie van Shell met Fastnet. Maar nu bij Shell de lucht Oost (Zaltbommel) kunnen ze er ook wat van ten opzichte van Allego.
Deze stond al tijden op het parkeerterrein :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PYdZ6Xaaoh4n1pgHcoYgKYOmhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uf7UHJawlRpRoDtrqI59QqBz.jpg?f=fotoalbum_large
En nu staat er dit 100 meter verder op, echt op hetzelfde terrein :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTF9DRJfg3orAP6xlGUz0C5PaOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJY9LN8nYQBQIQ2cL4OsM6uV.jpg?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
ice-T106 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:07:
Er is hier al wel aardig gesproken over de (on)eerlijke concurrentie van Shell met Fastnet. Maar nu bij Shell de lucht Oost (Zaltbommel) kunnen ze er ook wat van ten opzichte van Allego.
Deze stond al tijden op het parkeerterrein :
[Afbeelding]
En nu staat er dit 100 meter verder op, echt op hetzelfde terrein :
[Afbeelding]
Vreemde keuze want aan de overzijde is niets anders dan een AC lader. 8)7

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
En maakt het nog uit in de prijs? Ik vind snelladen vooralsnog vrij duur, dus wat dat betreft, kan ik concurrentie wel toejuichen. Maar ik kan me voorstellen dat het voor de investeerders in Fastnet wel zuur is als op alle tankstations twee snelladers komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 11:15
Tja, dat zijn ook maar 50kW palen van Allego toch? Jammer voor Allego maar als gebruiker kan ik er niet mee zitten. Blijkbaar mag Shell daar palen neerzetten dus prima. Het is ook 35 cent vs 69 cent in het voordeel van Shell Recharge. En dan kun je ook nog eens tot 3x zo snel laden. Denk dat Allego de paal wel weg kan halen.

/edit

Schijnbaar is er een partnership tussen Shell en Allego. Nooit geweten. :X Allego regelt de Shell Recharge palen blijkbaar. (https://support.shell.nl/...0000882078-Wie-is-Allego-)

[ Voor 29% gewijzigd door Inspired op 28-08-2020 09:08 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:34
Inspired schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:58:
Tja, dat zijn ook maar 50kW palen van Allego toch? Jammer voor Allego maar als gebruiker kan ik er niet mee zitten. Blijkbaar mag Shell daar palen neerzetten dus prima. Het is ook 35 cent vs 69 cent in het voordeel van Shell Recharge. En dan kun je ook nog eens tot 3x zo snel laden. Denk dat Allego de paal wel weg kan halen.

/edit

Schijnbaar is er een partnership tussen Shell en Allego. Nooit geweten. :X Allego regelt de Shell Recharge palen blijkbaar. (https://support.shell.nl/...0000882078-Wie-is-Allego-)
Op de A13 bij de benzine pomp (richting R'dam) heb je zo'n grote fastned plek - en 100m verderop staat er heel zielig en alleen een allego paal verstopt (richting de BK) ik zie echt nooit iemand die Allego paal gebruiken

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
Chargemap geeft bij mij geen enkel station meer weer, site noch app.
Iemand hetzelfde probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
de telegraaf schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:10:
Chargemap geeft bij mij geen enkel station meer weer, site noch app.
Iemand hetzelfde probleem?
No charging point, please try to enlarge the search area.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Is het ook mogelijk om bij &charge foto's later te uploaden? Of moet je echt binnen de 5km zijn in de app?
Niet handig.. had wat foto's gemaakt met het idee om ze later te uploaden, maar dit lijkt niet te kunnen ..

Aan de ene kant ook wel logisch. anders zou je ook foto's van internet kunnen plukken en uploaden, zonder dat je er echt bent geweest..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@cacofant Je kan ze wel toevoegen en pas uploaden als je weer wifi hebt. Dat is zelfs standaard zo; je kan wel toestemming geven dat er gelijk geupload mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 65marsman
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-07 20:30
Bij &charge kun je bij instellingen aangeven dat foto's alleen geupload worden met een WiFi verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
4v4t4r schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:13:
[...]

No charging point, please try to enlarge the search area.
Doet het al weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ja dat snap ik.. maar in dit geval heb ik vriendin afgezet op een lokatie met een laadpaal. Zij heeft ze vervolgens op de foto gezet, en nu wil ik (op 10 km afstand van de laadpaal) de foto's toevoegen. Maar dat gaat dus niet. Je moet in de buurt zijn van de laadpaal om dit te kunnen doen.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Het is me gelukt.. even "fake GPS" opstarten :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:06
Ik heb ook dat &charge eens geinstalleerd (zat een foldertje bij mijn maingau laadpas), en ik zou nu dus 30km gespaard hebben. Voor een foto krijg je "tot 5km". Ik lees ergens dat een kilometer neer komt op 8 cent. Dus voor een foto krijg je ergens tussen de 8 en 40 cent?
En waar komen deze foto's vervolgens terecht? Alleen in de &charge app? Wat schieten ze hier mee op dan?

Aangrenzende vraag:
Ik vind het versplinterde gebeuren met zoveel apps met kaarten met laadpunten sowieso ook maar een gedoe...er is niet echt 1 goede app waar gewoon (zo goed als) alles op staat, of wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudicolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:50
Ik heb hier een uur geleden nog gratis kunnen laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 18:54
lhyeung schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:48:
[...]

De laadpas denk ik dat het even kan duren. Ik had mijn account op 8 juni aangemaakt. Kreeg pas afgelopen weekend de druppel binnen.

[...]

Volgens mij gaat dat automatisch.
Zojuist in de post: Maingau laadpas! :o d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Rudicolo schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:09:
[...]

Ik heb hier een uur geleden nog gratis kunnen laden :)
Mooi dan ga ik het gokken morgen. En als het niet werkt langs de Fastned op weg naar Apeldoorn :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
cacofant schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:33:
[...]
Mooi dan ga ik het gokken morgen. En als het niet werkt langs de Fastned op weg naar Apeldoorn :-)
Paar weken geleden geweest, toen zaten er wel al plakkaten op de zuilen dat je moest activeren met de app. Die kan je gewoon negeren als ze er nog op zitten, na het pluggen zal ie vrijwel zeker gewoon beginnen met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DeGroteMuis schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:37:
[...]
Paar weken geleden geweest, toen zaten er wel al plakkaten op de zuilen dat je moest activeren met de app. Die kan je gewoon negeren als ze er nog op zitten, na het pluggen zal ie vrijwel zeker gewoon beginnen met laden.
Volgens mij is de bedoeling dat je tzt gewoon met je bankpas c.q. app kunt betalen. Zolang het gratis is nog beter, maar ook als er wel een tarief komt moet dat prima werken als je een bankrekening hebt (met voldoende saldo >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Intussen de eerste, niet 100% positieve ervaringen met laden in Italië. Alperia palen zijn niet de beste zo te merken. :+ 4 laadpogingen, 2 zonder issues. Eentje bleef hangen op starting, kon na een half uur telefoon nog niet opgelost worden, een andere kapte er iedere 5 minuten mee. De twee anderen deden het perfect. Raar want zo te zien exact dezelfde palen. Maar ze accepteren wel Eins, nu nog even een voordeel. Wel wat meer drukte bij de laadpalen dan in Oostenrijk en Duitsland, verrassend genoeg vooral locals. Maar ik hoorde van 1 local ook dat er relatief weinig palen voorhanden zijn en dat er nog steeds best gaten zitten in de infra.

De rit Gavia - Stelvio gaat hem vanuit hier dan ook niet worden door zo'n gat ten zuiden van Ponte di Legno - Bormio. ABRP geeft wel aan dat het kan, maar denkt dat je met een eGolf wel met 43% SoC zo'n 1600meter kan stijgen én 90 km af kan leggen, als je maar onder de 75 blijft. Die 90km is peanuts, maar niet met 1600 meter stijging erbij. Het lijkt erop dat ABRP wel rekening houdt met de hoogte van je waypoints, maar niet wat ertussen ligt.
eltron schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:39:
Volgens mij is de bedoeling dat je tzt gewoon met je bankpas c.q. app kunt betalen. Zolang het gratis is nog beter, maar ook als er wel een tarief komt moet dat prima werken als je een bankrekening hebt (met voldoende saldo >:) )
Dat had ik inderdaad ook gehoord. Maar op de paal hing een plakkaat dat je moest activeren met app. Zou zonde zijn als @cacofant daardoor het alternatief bij Apeldoorn kiest. Dat deed iemand namelijk bijna toen ik er was ('O, die app heb ik niet, dan maar doorrijden'). Vandaar dat ik het toch even noem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Ik heb er net nog gratis geladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudicolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:50
DeGroteMuis schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:39:
Dat had ik inderdaad ook gehoord. Maar op de paal hing een plakkaat dat je moest activeren met app. Zou zonde zijn als @cacofant daardoor het alternatief bij Apeldoorn kiest. Dat deed iemand namelijk bijna toen ik er was ('O, die app heb ik niet, dan maar doorrijden'). Vandaar dat ik het toch even noem.
Bij mij hing deze er in ieder geval niet meer. Paslezer is wel aanwezig maar je kunt gewoon de aanwijzingen op het touchscreen volgen en gaan. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
1512 km en 75 foto's goed te keuren.
We gaan gestaag door (het slechte weer helpt niet)

😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
@4v4t4r Haha hij is gek.
Inspired schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:58:

/edit

Dat geldt maar voor een deel van de stations. De nieuwere palen zijn van Shells' dochter NewMotion. Ik ben wel blij met de Efacecs QC45. Die hebben tenminste nog een volwaardige AC43 aansluiting. Tritium laat ze weg (terwijl het niets extra kost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-07 19:37
4v4t4r schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:54:

😁
Je bent me voorbij _/-\o_
Sta nu op 1199, maar is ook al 80km af geschreven door te laden.
Nog 87 goed te keuren; dat gaat overigens wel langzaam de laatste dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
4v4t4r schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:54:

😁
86km en 4 foto's goed te keuren. Vreemd genoeg was 1 foto binnen een uur goed, de 4 anderen van dezelfde locatie staan nog open Andere locaties later wel al akkoord. Op vakantie gaan met de EV helpt ook niet echt voor het saldo :+ Wel leuk hoor, gratis laden onderweg! En hier in de bergen ligt het tempo wat lager, met zo'n &charge 100 km is 180-200 km rijden geen probleem 8)
Bula schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:08:
[...]

Lokale checkers in Nederland wat drukker? In Oostenrijk vrijwel alles binnen een dag akkoord deze week. De eerste Italiaanse van vandaag zijn ook al goedgekeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter

De link naar het plaatje is een infographic animatie.

[ Voor 27% gewijzigd door Hachy op 28-08-2020 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
Bula schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:08:
[...]

Ja wat ik vooral storend vind is dat ze er 3 goedkeuren, 1 (vaak surroundings) open laten staan dus die challenges blijven open staan.. sluit ze nou aub - dan zie ik weer nieuwe als ik de deur uit ga met de hond (makkelijker dan chargemap openen, gokken dat die paal ook in &Charge staat.. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
Hachy schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:06:
@4v4t4r Haha hij is gek.

[...]

Dat geldt maar voor een deel van de stations. De nieuwere palen zijn van Shells' dochter NewMotion. Ik ben wel blij met de Efacecs QC45. Die hebben tenminste nog een volwaardige AC43 aansluiting. Tritium laat ze weg (terwijl het niets extra kost).
Ja en dan te bedenken dat ik het niet eens voor de gratis km's doe.. vind het gewoon leuk :)
Mn vrouw word wel gek van me overigens.. Hele tijd als we langs een paal lopen, even checken - 4 foto's en weer door ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:23
4v4t4r schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:52:
[...]

Ja wat ik vooral storend vind is dat ze er 3 goedkeuren, 1 (vaak surroundings) open laten staan dus die challenges blijven open staan.. sluit ze nou aub - dan zie ik weer nieuwe als ik de deur uit ga met de hond (makkelijker dan chargemap openen, gokken dat die paal ook in &Charge staat.. )
je kan Ipv op chargemap te kijken ook in de &Charge app Ipv op challenges op nearby klikken :) kan je gelijk zien of er al foto's van zijn. Hij verschijnt dan vanzelf bij challenges als je dicht(er) bij bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
One-eye864 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:55:
[...]
je kan Ipv op chargemap te kijken ook in de &Charge app Ipv op challenges op nearby klikken :) kan je gelijk zien of er al foto's van zijn. Hij verschijnt dan vanzelf bij challenges als je dicht(er) bij bent.
Weer wat geleerd :) Thanks !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Hachy schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 23:49:
[...]

De DA laadpas is rondom Innsbruck wel leuk qua tarieven, maar buiten die regio hebben ze helaas maar 8 laadpunten incl roaming partners als ik zo die kaart bekijk. Ik zal hem straks toch nog even toevoegen aan de top10 voor de compleetheid, dank voor de tip.
Kleine update voor de DA laadpas voor op laadpastop10, heb deze succesvol zonder kosten kunnen aanvragen op een Nederland adres (en met Nederlands BTW-nummer(!))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de telegraaf
Hachy schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:24:
[Twitter]

Frankrijk haalde een derde plaats!

....moest lachen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Hachy schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:24:
[Twitter]

Wow, een kwart van de Europese publieke palen in Nederland, een land met ruim onder de 20mil inwoners. De andere driekwart moet verdeeld worden over ruim 700 mil inwoners! En we streven Noorwegen voorbij, ook geteld per inwoner. Dat had ik niet verwacht.

Wel benieuwd hoe dit eruit zou zien afgezet tegen het aantal verkochte EVs en E-Motorcycles.
de telegraaf schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:55:

Frankrijk haalde een derde plaats!

....moest lachen.
Aantal laadpunten, er staat niet bij dat ze moeten werken. :+

[ Voor 16% gewijzigd door DeGroteMuis op 29-08-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Haha ja dan zou het aantal een stuk lager uitvallen, LOL :)
da_Mastah schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:26:
[...]

Kleine update voor de DA laadpas voor op laadpastop10, heb deze succesvol zonder kosten kunnen aanvragen op een Nederland adres (en met Nederlands BTW-nummer(!))
aangepast dank je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
Het laden bij de HPC Tango lader in Harderwijk was inderdaad nog gratis :-) er wilde zelfs iemand met een ICE gaan tanken, ik heb even gewacht en toen maar gezegd dat hier geen benzine uit ging komen hahaha.. het is ook niet echt duidelijk aangegeven vind ik.

Mooi weer 18 kWh gratis gekregen :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ja, toch weer 3,78 bespaard. ;) (Deed ik ook hoor, toen Ionity bij Nieuwegein nog gratis was, alleen ging het dan om 50 kWh of zo ;)).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@daemonix Welke laadpas geeft je een tarief van 21 cent bij een HPC dan? Zelfs Eins is op dit moment nog een paar cent duurder (en over een paar dagen nóg duurder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
DeGroteMuis schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:26:
@daemonix Welke laadpas geeft je een tarief van 21 cent bij een HPC dan? Zelfs Eins is op dit moment nog een paar cent duurder (en over een paar dagen nóg duurder)
Vergeleken met thuis laden natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
daemonix schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:17:
Ja, toch weer 3,78 bespaard. ;) (Deed ik ook hoor, toen Ionity bij Nieuwegein nog gratis was, alleen ging het dan om 50 kWh of zo ;)).
Wie het kleine niet eert :-) ik heb een 2018 Ioniq dus 50kWh haal ik niet in 1x hahaha..

Maar ik denk dat het wel meer zal zijn dan 3,78 bij de Tango. Denk 70 cent per kWh gezien je gewoon met bankpas kunt betalen straks??

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
cacofant schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:42:
[...]
Wie het kleine niet eert :-) ik heb een 2018 Ioniq dus 50kWh haal ik niet in 1x hahaha..

Maar ik denk dat het wel meer zal zijn dan 3,78 bij de Tango. Denk 70 cent per kWh gezien je gewoon met bankpas kunt betalen straks??
Tango pretendeert een prijsvechter te zijn, dus zij zouden significant onder het tarief van de gevestigde aanbieders (Ionity, Fastned, Allego, Shell recharge) moeten gaan zitten om op dit punt serieus genomen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ik ben benieuwd wat het zal gaan kosten dan.. een ze moeten flink gaan installeren door heel Nederland dan.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
cacofant schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:49:
Ik ben benieuwd wat het zal gaan kosten dan.. een ze moeten flink gaan installeren door heel Nederland dan.
Als ze bij een stuk of 30 van hun stations zoiets als Harderwijk neerzetten, kan het nog leuk worden als het tarief ook concurrerend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sheean
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:33
Hyena schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 15:03:
...

Heb ik omdat mijn kleine batterij helemaal leeg was (nieuw record van 155km op 1 lading *O* ) de Chargepoint USA erlangs gehaald. Schrok mij een hoedje toen ik de prijs ging controleren want op veel plekken op Pitpoint betaal je nu ineens 1 euro per kWh! Dus let op. Op mijn paaltje nog steeds €0,35 starttarief en €0,28 per kWh. Maar één euro! Moet niet gekker worden.
Mooie meevaller bij de PitPoint-paal (New Motion) om de hoek: 8,78 voor 31,35 kWh. Even later op bestemming een beetje bijgeladen bij een andere PitPoint-paal (Green Flux) 8,97 voor 8,97 kWh. Oef!

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
@Sheean ,

1 euro per kWh is nog duurder dan snelladen.. kom snel maar eens langs in Apeldoorn om je auto te laten zien, dan zal ik je nog wat laadpas tips geven :-)

Groetjes Ricardo

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

eltron schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:07:
[...]

Als ze bij een stuk of 30 van hun stations zoiets als Harderwijk neerzetten, kan het nog leuk worden als het tarief ook concurrerend is.
Eerder dit jaar werd een prijs van 55ct/kWh genoemd. De vraag is of ze dat doorzetten en hoe snel ze uitbreiden. 4ct/kWh goedkoper dan Fastned zonder Gold membership. Interessant?

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Welke laadpasjes heb je nodig in Polen en Belarus ?... Zat laatst vlogs op youtube te kijken en ABRP zegt al dat het mogelijk is...

Normale ritten in de EU zijn geen uitdaging.. Dit misschien wel (misschien ben ik de eerste dan?)

Lijkt me leuk een keer te doen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
fewips schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:01:
[...]

Eerder dit jaar werd een prijs van 55ct/kWh genoemd. De vraag is of ze dat doorzetten en hoe snel ze uitbreiden. 4ct/kWh goedkoper dan Fastned zonder Gold membership. Interessant?
Dat maakt niet echt het verschil m.i.
Dan kunnen ze het beter bij één of enkele gratis laders houden >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
fewips schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:01:
[...]

Hmmm 55ct/kWh niet echt interessant dan als je voor 43ct/kWh met Maingau kunt laden bij Fastned..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 11:15
cacofant schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 07:38:
[...]

Hmmm 55ct/kWh niet echt interessant dan als je voor 43ct/kWh met Maingau kunt laden bij Fastned..
Daarbij is Harderwijk maar 80kW waar nu max maar 55-60kW uit lijkt te komen. Al kan dat laatste ook komen doordat hij nu gratis is wellicht. Shell Recharge zit (tijdelijk) op 35 cent. 55 cent voor een 80kW paal vind ik niet bijzonder voordelig.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
Ik heb gisteren Max 67 kW gehaald met m'n Ioniq, hij is dus niet (meer) begrensd denk ik..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

cacofant schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 09:50:
Ik heb gisteren Max 67 kW gehaald met m'n Ioniq, hij is dus niet (meer) begrensd denk ik..
Als de vloeistofgekoelde kabels nog steeds niet zijn geplaatst is dat het hoogtepunt van teleurstellend. Maar het is ook een raar jaar, Ionity gaat de 400 stations ook niet aantikken op 31 december. 2021 wordt dus hét jaar voor EV's, let maar op ;-]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Gisteren en eergisteren naar Toscane gereden met de Ioniq 28. Met Maingau en Eins circa 1400 km afgelegd. Totale laadkosten 50 euro. Wel circa 100 km gratis van &Charge gekregen. Verder gratis geladen bij Lidl en bij een supermarkt in Italië.
Vanwege flinke wind tegen, bijna continu regen en fiets op het dak gemiddeld maar 7 km/kWh gehaald. Dus elke 100-130 km (12×) geladen. Meestal 100 km/uur op de GPS gereden, maar ook af en toe achter een vrachtwagen gereden. Snelladen in Italië gaat niet altijd even vlekkeloos, eufemistisch gezegd. Heeft vooral te maken met het feit dat de triples slechts in enkelvoud zijn uitgevoerd.

Later meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:27
fewips schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:47:
[...]

Als de vloeistofgekoelde kabels nog steeds niet zijn geplaatst is dat het hoogtepunt van teleurstellend. Maar het is ook een raar jaar, Ionity gaat de 400 stations ook niet aantikken op 31 december. 2021 wordt dus hét jaar voor EV's, let maar op ;-]
Volgens mij zeiden ze dat ook al voor 2019.
En ook voor 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
bottom line schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:51:
[...]
En ook voor 2020.
Ach, laten we afspreken dat vanaf nu elk jaar het jaar van de EV is. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

bottom line schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:51:
[...]

En ook voor 2020.
Dat was de grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Maar waarom zou iemand bij Fastned laden als je bij Shell Recharge kunt laden voor €0,35? Ik begrijp dat dat nu als actietarief geldt, maar ik denk niet dat het bij Tango veel duurder zal worden dan bij Shell.

Ik vrees dat Fastned een vergissing is geweest. Tankstations zijn er altijd al geweest, en naarmate er meer ev-rijders komen die voor een groot deel thuis laden, zal er plek overblijven op de tankstations langs doorgaande wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Crosspost van mijn bericht in electrische auto's (als reactie op een bericht aldaar):

Overigens heb ik afgelopen week contact gehad met Total Vroaming over het afsluiten van een energiecontract. Daarbij krijg je voor 5,- per maand een laadpas waarmee je voor 22ct kunt snelladen. Op hun website wordt geloof ik een prijs vernoemd van 17,50 per maand. Ik weet nog niet precies wat de voorwaarden zijn om slechts 5,- te betalen, maar dat kan (voor mij althans) serieus interessant zijn. Dezelfde dame gaf overigens ook aan dat ik voor mijn teruglevering van zonneenergie altijd het volledige kWh-bedrag terugkrijg, dus ook als ik meer teruglever dan dat ik afneem. Ook dat laatste moet ik nog eens precies uitzoeken, want dat kan ik me eigenlijk nauwelijks voorstellen.

Iemand hier al wat meer hands-on ervaring mee?

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Ik heb ook al een aantal keer naar dit abonnement gekeken, maar de 17,50 hielden mij tegen. Dus ik ben heel benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

DDDikkiedik schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:17:
Maar waarom zou iemand bij Fastned laden als je bij Shell Recharge kunt laden voor €0,35? Ik begrijp dat dat nu als actietarief geldt, maar ik denk niet dat het bij Tango veel duurder zal worden dan bij Shell.

Ik vrees dat Fastned een vergissing is geweest. Tankstations zijn er altijd al geweest, en naarmate er meer ev-rijders komen die voor een groot deel thuis laden, zal er plek overblijven op de tankstations langs doorgaande wegen.
Dat is hetzelfde als zeggen "waarom zou iemand ooit langs de snelweg tanken" -> toch is het er altijd druk als ik kijk. Heeft met prijs in het geheel niet te maken. Zijn dure restaurants volgens jou ook rustig?
Dat is ook waar Fastned gelijk in heeft: incidentele laadsessies zullen altijd plaatsvinden op de "beste" (lees drukste) locaties. Dat je bij snelladen en tanken het niet over hetzelfde hebt mogen duidelijk zijn. Maar als een kleine tien miljoen(!) elektrische auto's in Nederland in 2040 allemaal minimaal vijf keer per jaar langskomen heb je toch al 50 miljoen laadsessies. En dan laat ik de veelladers nog buiten beschouwing. Nederland heeft zo'n 100 Fastned-stations op dit moment. Kijk je ver genoeg dan zie je dat toch goedkomen. (Ik zie het er nu al regelmatig druk zijn, trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Daar ben ik het wel grotendeels mee eens. Gemak dient de mens, anders zouden de meeste tankstations langs de snelweg ook niet zo druk zijn.

En Fastned is goed te herkennen en dus makkelijk te bezoeken.

Ik zou zelf als ik op één plaats kan kiezen voor 60 of 35 cent altijd voor de laatste gaan, maar er zullen vast veel mensen zijn die dat totaal niet boeit.

Dat neemt niet weg dat veel 'gewone' tankstations toch op een mooiere plek liggen en als deze omgebouwd worden tot e-laadstations, dan is het de vraag of Fastned voldoende toevoegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:53
Naast gemak zijn er ook noodzaak om snel te laden en het gebrek aan kennis.

Ik vermoed dat particulieren voor kleinere accupakketten gaan kiezen omdat de auto daarmee goedkoper wordt en vaak volstaat in het dagelijks gebruik. Die particulieren moeten voor de wat langere afstand wat vaker snelladen. De behoefte groeit want noodzaak.

Toen Ionity gratis was heb ik meer auto's zien laden bij de Fastned stations direct daarnaast dan bij Ionity zelf. Men boeide het niet of men wist het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Dat is natuurlijk waar. Ik volg dit allemaal, maar als ik mijn uren zou omrekenen, kon ik net zo goed standaard bij Ionity gaan tanken.

Het is maar net wat je leuk vindt om te volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

DDDikkiedik schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:10:
Daar ben ik het wel grotendeels mee eens. Gemak dient de mens, anders zouden de meeste tankstations langs de snelweg ook niet zo druk zijn.

En Fastned is goed te herkennen en dus makkelijk te bezoeken.

Ik zou zelf als ik op één plaats kan kiezen voor 60 of 35 cent altijd voor de laatste gaan, maar er zullen vast veel mensen zijn die dat totaal niet boeit.

Dat neemt niet weg dat veel 'gewone' tankstations toch op een mooiere plek liggen en als deze omgebouwd worden tot e-laadstations, dan is het de vraag of Fastned voldoende toevoegt.
Het is (wat mij betreft) heel belangrijk onderscheid te (blijven) maken tussen de partijen. Al zal de gemiddelde gebruiker/consument/e-rijder hoe je ze ook wilt noemen dat wellicht niet doen.
Het klinkt leuk wat Shell doet, ik moedig het ook aan: een snellaadnetwerk optuigen.
Dat ze daadwerkelijk een pomp uit de grond hebben getrokken en er wat Tritium-laders neergooien: top. Zelfs onder het dak, inmiddels sta je komend seizoen bij Fastned gerust in de regen, waar die solarpanels blijven? (Te duur, ik begrijp het maar baal er wel van).

Maar, laat je niet te snel inpakken door de marketingblabla (van Shell). Je zou eind dit jaar de volgende som kunnen neerzetten: Shell streeft naar 80 stations (wat is het plan daarna?). Fastned zit al boven de honderd, wil naar duizend in Europa. (Dit verhaal heeft de focus op Nederland). Fastned heeft al rechten binnen voor 200 Nederlandse stations, dus verdubbeling is een kwestie van tijd, geld, markt.

Moet je voor de lol eens op Apeldoorn inzoomen: wat Shell daar aan het doen is. Of Arnhem, of Nijmegen, ach ik zit met Chargemap zelf meer op het buitenland gericht, velen hier zullen nog meer voorbeelden weten. Wat ik probeer aan te geven is: Shell doet maar wat. Die nummers zijn belangrijk voor het persbericht. Natuurlijk vind ik die snelladers prachtig. Als ze er eens een aantal in Amsterdam zouden neerzetten, waar gevoelsmatig al tienduizenden EV's per dag rondrijden.

Goed, dit is niet als rant bedoeld. Waar ik op wil focussen is de plaatsbepaling. Zolang je snelladers niet tactisch neerzet, ben je in mijn ogen "fout" bezig. Het is in grote mate exact te voorspellen waar (veel) behoefte zal zijn aan snelladers. Als ik onderweg naar huis ben bijvoorbeeld, en het net niet haal. Wat doet Shell: die gooien vrolijk HPC's neer als je Amsterdam uit komt rijden (zelden nodig), en als je naar Amsterdam toekomt, dan staat er een 50kW triple aan de snelweg. Sorry maar als je daar nu mee komt aanzetten, er zijn tig voorbeelden.

Een merk als Polestar (150kW laden) begint pas net. 50kW triples zijn geen snelladers meer in 2021. Shell gaat ze heus niet vervangen volgend jaar, niemand heeft daar interesse in. Fastned daarentegen, áls ze een station neerzetten wordt dat actief gemonitord. Is het er druk, dan plaatsen ze een lader bij (HPC indien nodig). Komen ze plugs tekort dan hangen ze die erbij (ik snap dat AC-rijders balen maar de toekomst ligt daar niet voor snelladen). Is ABB als lader te duur, de software te onhandig, valt de support tegen? Dan schakelen ze over naar een beter merk voor het geld: Alpitronic.

Lang verhaal en dan ben ik nog niet eens bij de apps, de voertuigen en ga zo maar door.
Fastned gelooft in wat ze doen. Ik denk dat dat uitmaakt voor langetermijnsucces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
fewips schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:47:
[...]

Voor mijn Ioniq maakt het niets uit, Max is toch rond 67 kW :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:45
Je ziet met de snellaadstations hetzelfde als 30 jaar terug met de geld automaten (En overigens ook met benzinestations):
op drukke plekken zijn er meerdere aanbieders vlak naast elkaar
op rustige plekken is er bijna niets
Maatschappelijk gezien is het het handigste als op elke plek waar nu al een tankstation is er een paar snelladers geplaatst worden (minimaal 2)
Maar ja: in de vrije markt economie gaat het toch anders.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Dat komt vanzelf, als de benzinestations ruimte over krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voor diezelfde benzinestations allemaal een middenspanning aansluiting hebben ben je flink wat jaartjes verder. Traagheid van de netbeheerders was/is een voortdurende plaag voor Fastned.

[ Voor 25% gewijzigd door Erasmo op 30-08-2020 17:32 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Stef87 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 03:29:
Welke laadpasjes heb je nodig in Polen en Belarus ?... Zat laatst vlogs op youtube te kijken en ABRP zegt al dat het mogelijk is...

Normale ritten in de EU zijn geen uitdaging.. Dit misschien wel (misschien ben ik de eerste dan?)

Lijkt me leuk een keer te doen.
https://laadpastop10.nl/chargecard/119/Greenway%20Poland

Wit-Rusland weet ik niet. Via Chargemap vond ik een snellader van Belorusneft:

https://azs.belorusneft.b...4C2B264CDE053BF0BA8C0C64E
DDDikkiedik schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:17:

Mensen laden op plekken die voor de hand liggen op hun route. Zijn kuddedieren en verlaten liever niet de snelweg op doorgaande reis. Ze denken vaak nog in de brandstof-modus :) Zéker als ze maar weinig snelladen. Zélfs als je een gratis Lidl snellader naast Fastned zet gaan mensen toch nog naar Fastned, vanwege: Bekend, redundant, betrouwbaar. Tango wordt 50-70 cent, zie Vattenfall/McDonalds (€0,55)

Mensen zijn vaak bezig met dingen die in hun ogen belangrijker zijn dan het wisselgeld wat een paar keer snelladen kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

Hachy schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:19:
[...]

Wit-Rusland weet ik niet. Via Chargemap vond ik een snellader van Belorusneft:

https://azs.belorusneft.b...4C2B264CDE053BF0BA8C0C64E
Max power 100! Impressed. Tijd voor een roadtrip! Wit-Rusland gaat ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
@fewips wie zegt dat ze het over kW hebben? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
En hoelang en wanneer is die max power beschikbaar? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
fewips schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:27:
[...]

Max power 100! Impressed. Tijd voor een roadtrip! Wit-Rusland gaat ervoor.
Bij veel laders staat er “vraag naar rfid achter balie” maarja.. Ben je net de eerste die daar ooit naar vraagt?

Er lijken best veel (genoeg) snelladers te staan.

Maarja ik spreek geen woord Russisch. >:)

Ook vond ik al 2021 willen wij veel elektrische laders hebben in nieuwsberichten e.d... Ziet er uit als een uitdaging maar zeker mogelijk volgens ABRP.

Nadeeltje ABRP is dat je niet weet welke pasjes en bijzonderheden er zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 30-08-2020 21:44 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:12
Marc O. schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:23:
Crosspost van mijn bericht in electrische auto's (als reactie op een bericht aldaar):

Overigens heb ik afgelopen week contact gehad met Total Vroaming over het afsluiten van een energiecontract. Daarbij krijg je voor 5,- per maand een laadpas waarmee je voor 22ct kunt snelladen. Op hun website wordt geloof ik een prijs vernoemd van 17,50 per maand. Ik weet nog niet precies wat de voorwaarden zijn om slechts 5,- te betalen, maar dat kan (voor mij althans) serieus interessant zijn. Dezelfde dame gaf overigens ook aan dat ik voor mijn teruglevering van zonneenergie altijd het volledige kWh-bedrag terugkrijg, dus ook als ik meer teruglever dan dat ik afneem. Ook dat laatste moet ik nog eens precies uitzoeken, want dat kan ik me eigenlijk nauwelijks voorstellen.

Iemand hier al wat meer hands-on ervaring mee?
Ik heb meerdere offertes van de gekregen en in geen enkele stond 22,5kwh voor terug levering boven salderen. Ik heb zelf 500-600kw over per jaar en krijg er volgens de offertes 5.1 cent per kw voor.

Ook de 5euro per maand zie ik bij (en op de website) nergens terug, zowel in de offertes als op de website wordt over 17.50 gesproken.

Met het 17.50 per maand abonnement betaal je 22,5c per kw bij alle niet-snelladers, snelladen kan onder fair-use policy, ze gaan dan uit van gemiddeld 2x per maand(= 24x per jaar).

Kan je de 5euro per maand schriftelijk bevestigd krijgen? Dan kunnen er hier meer van profiteren, ondanks dat mijn auto pas in maart/april ga ik dan wel alvast Total Vroaming afsluiten, scheelt dan toch al 12,50 per maand op abbo wat 150euro per jaar is.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ik heb ook naar Total Vroaming gekeken, maar kost echt 17,50 per maand. Grootste probleem vind ik dat ze ten alle tijden eenzijdig de prijs van DC laden ineens kunnen aanpassen. Ook tijdens de duur van je contract.

Dus dan zit je net bij Total Vroaming en moet je alsnog 80 ct/kWh gaan betalen als je pech hebt. Weg voordeel !

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

pmiddeld schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:30:
@fewips wie zegt dat ze het over kW hebben? :+
Terechte vraag, ik zal zorgen dat het voertuig waarmee ik ga testen minstens 100kW aan kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
cacofant schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:53:
Ik heb ook naar Total Vroaming gekeken, maar kost echt 17,50 per maand. Grootste probleem vind ik dat ze ten alle tijden eenzijdig de prijs van DC laden ineens kunnen aanpassen. Ook tijdens de duur van je contract.

Dus dan zit je net bij Total Vroaming en moet je alsnog 80 ct/kWh gaan betalen als je pech hebt. Weg voordeel !
Normaal gesproken kun je bij prijswijzigingen een contract ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
Hieronder een screenshot uit de mail waarin de 5,- per maand wordt genoemd (als je al een laadpunt hebt dan is het 5,-, zonder laadpunt is het 17,50, zo lees ik):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFAFBMzbPH8NA9SoFyHgBd2YkWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H24XbyA6iqLxRsDMBxk6jPpM.png?f=fotoalbum_large

En hieronder een screenshot van de offerte voor de levering van energie (alleen electra, ons huis is gasloos):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeK1Ph9Wyk8gGEOHNGxZkk5t1J8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dhZvvER632kM8Sg8Z8NJHOWy.png?f=fotoalbum_large

Nog geen tijd gehad om hier goed naar te kijken. Moet zeggen dat deze ook niet echt uitblinkt in duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:12
Marc O. schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:17:
Hieronder een screenshot uit de mail waarin de 5,- per maand wordt genoemd (als je al een laadpunt hebt dan is het 5,-, zonder laadpunt is het 17,50, zo lees ik):

[Afbeelding]

En hieronder een screenshot van de offerte voor de levering van energie (alleen electra, ons huis is gasloos):

[Afbeelding]

Nog geen tijd gehad om hier goed naar te kijken. Moet zeggen dat deze ook niet echt uitblinkt in duidelijkheid.
Ah zonder laadpunt inderdaad 17.50.

Klopt, offertes zijn zeer onduidelijk, vooral op het punt van verbruik/Teruglevering en btw.
Ik heb offerte opgevraagd met 500kw teveel Teruglevering maar dat is volgens hun:
Verbruik normaal = 0
Verbruik dal = +450
Teruglevering normaal = -950
Teruglevering dal = 0

Dus salderen doen ze op type teller en niet over het totaal, zo moet ik dus 450x 0.225 betalen en krijg ik 950x 0.051 terug. Rare situatie die je bij de meestal energieleveranciers niet hebt.

Daarentegen is 0.225 voor openbaar laden juist wel erg goedkoop.

Ik heb eens goed zitten rekenen (kan evt mijn sheet delen), ook met welkomsbonussen van overstappen van energieleveranciers erbij, moet ik minimaal 19.000km per jaar rijden om goedkoper uit te zijn bij Total Vroaming Energie & Onderweg (dus zonder laadpaal van hun).
In de sheet heb ik dan een tarief van 0,34 aangehouden(ENGIE Zuid-Holland) waar ik het meeste zal laden, zonder rekening te houden met snelladers, als ik dat wel doe komt het kantelpunt van 19.000km lager te liggen.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
fewips schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:00:
[...]

Terechte vraag, ik zal zorgen dat het voertuig waarmee ik ga testen minstens 100kW aan kan!
Niet mijn idee stelen :P

Haha, nee ga maar eerst. Weet ik erna of het gaat lukken >:)

[ Voor 10% gewijzigd door Stef87 op 30-08-2020 23:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
@Marc O. Gemiddeld regulier tarief van 45 cent per kWh waar ze mee vergelijken is te hoog.

Het gemiddelde tarief in Nederland ligt rond de 36 cent/kWh.
Dat scheelt 70 euro op je offerte en daarmee is het verschil nog maar €40,-

Pagina: 1 ... 29 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.