[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 144 Laatste
Acties:
  • 989.749 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Slasher schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:34:
[...]

Waarom regelt de baas dit niet, even er van uitgaand dat de werkgever ook de auto ter beschikking stelt?
Nee, is eigen auto, maar gewoon service van de baas. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
DeGroteMuis schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:12:
[...]

Bij mij op werk zijn bij de 5 vestigingen die ik wel bezoek ook allemaal palen geplaatst die je unlockt met pas, maar laden tegen nultarief. Op dit moment is gratis laden bij de passen die ik heb en die er geaccepteerd worden (Maingau / Eins accepteert ie niet) ook zonder starttarief. en ik heb geen abonnement passen.

Zie ook
Hachy in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"
Lijkt dus standaardbeleid.
Oke, duidelijk.
Maar dan dus geen Maingau, maar een andere laadpas nemen.
Ik ga op zoek.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheean
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 21:31
Sorcerer8472 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:19:
[...]

Wat betreft V2G: weet jij of er ergens wat bekend is van hoe het precies werkt? Dus wanneer de auto stroom gaat leveren aan het grid, welke drempelwaarden er zijn (bijv. stroomprijs, energiemixdata, accuniveau, accuniveau+geplande trips)? Ook kunnen deze palen blijkbaar leveren afh. van energieprijs, of iig heel precies verrekenen. Vraag me ook af wat daar dan mee wordt gedaan. Op Twitter en op de website van WDS heb ik vrij weinig concreets kunnen vinden, blijft allemaal een beetje vaag.
Ik vermoed dat ze in ieder geval eerst het aan de praat gaan krijgen met hun eigen deelauto’s. Zover ik weet (correct me if I’m wrong!) doen die nog niet aan V2G. Maar je moet die auto’s wel reserveren (met een app) en ongetwijfeld is er een hoop gebruiksersdata waarmee ze kunnen afstemmen welke auto’s geladen/ontladen moeten worden. Je kunt ze ook last-minute reserveren dus ik vermoed dat ze die accu dan ook weer niet helemaal kunnen laten leeglopen maar bv 80% is meestal ruim afdoende. (Ik heb die app ook een jaar gebruikt, meestal reserveer je niet op het laatste moment, want je wil het liefst een auto om de hoek dan dat je een paar wijken verder moet fietsen.) Maar wanneer en hoe dat allemaal precies gaat werken: geen idee!

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:13
jolandacb schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:36:
[...]

Oke, duidelijk.
Ik ga op zoek.
Bedankt.
Kijk maar op https://laadpastop10.nl daar zit vast wel een bruikbare tussen. Elbiz bijvoorbeeld https://laadpastop10.nl/chargecard/124/Elbizz rekent 0,06ct/sessie. Kun je toch bijna 60keer per maand laden voor je op dezelfde kosten zit als een abbo van 3,50.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:40
Jezus, wat duurt het aanvragen van een Vattenfall laadpas lang zeg. Bijna een maand geleden aangevraagd, kreeg ik eind vorige week een mail dat het tot een maand kan duren voor de laadpas binnen is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:26

knakworst

Get more sats!

da_Mastah schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:24:
[...]

Wow, je hebt geljk! Helemaal top :-)
Werkt hierdoor ook alle Engie-palen in Den Haag!
En ze staan er wel, maar bij "mijn" paal kreeg ik mooi een error. Een lastmilesolutions paal in Benoordenhout Den Haag. Jammer, morgen weer proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:20

paularts

Paulux !!!!!!

marvel27 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:25:
Jezus, wat duurt het aanvragen van een Vattenfall laadpas lang zeg. Bijna een maand geleden aangevraagd, kreeg ik eind vorige week een mail dat het tot een maand kan duren voor de laadpas binnen is 8)7
Maingau het zelfde, dat duur hier al meer dan een maand voor die wordt geleverd 8)7

Vattenfall was na 3-3,5 week binnen

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 10:48
paularts schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:59:
[...]

Maingau het zelfde, dat duur hier al meer dan een maand voor die wordt geleverd 8)7

Vattenfall was na 3-3,5 week binnen
Oh die was bij mij als eerste binnen! 5 werkdagen ongeveer. Vandaag ook een Eins-pasje binnengekregen, duurde net zo lang denk ik.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
Isheara schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:54:
Overigens...nog een tip: bij het outlet shopping center in Roermond kun je ook (na aanschaf van een pas voor €5) gratis laden in het vervolg; een keer pas kopen en voortaan (voor zolang het duurt) gratis laden :) goede service _/-\o_ Er staan behoorlijk wat palen en ook Tesla palen.
Volgens mij kun je daar met heel veel passen gratis laden. Met de Elbizz pas deed-ie het ook gratis. @eltron

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Hoe lang duurt het trouwens voordat je de maingau pas kan gebruiken bij Fastned? Moet je daar zelf iets voor doen?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Snake_s schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 07:18:
[...]

Zelf heb ik via Enovos de prepaid kaart besteld. Binnen een week geleverd (op een Luxemburgs adres), 26cent per kwh en éénmalig 2 euro voor de kaart.

Reden dat ik hem besteld heb is omdat mijn bedrijfspas (Eneco) bij een test op een Allego-paal in België niet werkte, maar uiteindelijk werkte hij op de Cargy palen wel.
https://laadpastop10.nl/c...novos%20Enodrive%20Go%20S

Haha ik ben aan vakantie toe :) Vrijdag maar eens gaan, weer :D

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
DDDikkiedik schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:49:
[...]

Zijn er meer van zulke palen in Amsterdam? Ik kom daar ook wel eens in de buurt, maar dit wist ik niet. Ik neem aan dat je alsnog moet betalen voor parkeren?
Dit is in de parkeerkelder onder het Philips gebouw. Geen parkeerkosten. Maar je moet wel een afspraak hebben. Helaas niet openbaar dus. € 0.074 per kWh. Excl. BTW. Met de Shell recharge card.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
Je kan bij de settings van de &charge app de landinstelling wijzigen naar Nederlands. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNIzdKNWYwSjj3z26WGPOiV8SPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xsic1TA5FQuxe1kuRdAv6lJ6.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kom je er trouwens (snel) achter welke MSPs er allemaal aangesloten zijn en worden bij &charge? Kan dit niet vinden op de website of de app. Dien je dan in al je MSP apps op te zoeken? Lekker handig. 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Hyena op 29-07-2020 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
knakworst schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:42:
En ze staan er wel, maar bij "mijn" paal kreeg ik mooi een error. Een lastmilesolutions paal in Benoordenhout Den Haag. Jammer, morgen weer proberen...
Hier werkt het helemaal prima (Bezuidenhout) wel met pasje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake_s
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16-04-2022
Hachy schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:05:
[...]

Haha ik ben aan vakantie toe :) Vrijdag maar eens gaan, weer :D
Misschien zijn de prijzen laatst aangepast, maar voor de Enovos Enodrive Go S heb ik de kosten betaald zoals op de site van Enovos staan:

Credit: 26 EUR, VAT included (equals 100 kWh )
Consumption: 26 ct / kWh, VAT included
Card (single-price): 2 EUR, VAT included

De €40- + €20- voor de kaart op laadpastop10 lijkt dus niet (meer) te kloppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Hyena schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:53:
Je kan bij de settings van de &charge app de landinstelling wijzigen naar Nederlands. [Afbeelding]

Hoe kom je er trouwens (snel) achter welke MSPs er allemaal aangesloten zijn en worden bij &charge? Kan dit niet vinden op de website of de app. Dien je dan in al je MSP apps op te zoeken? Lekker handig. 8)7
Dat kan je bij ons heel snel zien in de overview. Maar het zijn er nog maar twee, alleen Maingau en Plugsurfing. We zijn met nieuwe partijen bezig om ze aan te sluiten.
Snake_s schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:21:
[...]

Misschien zijn de prijzen laatst aangepast, maar voor de Enovos Enodrive Go S heb ik de kosten betaald zoals op de site van Enovos staan:

Credit: 26 EUR, VAT included (equals 100 kWh )
Consumption: 26 ct / kWh, VAT included
Card (single-price): 2 EUR, VAT included

De €40- + €20- voor de kaart op laadpastop10 lijkt dus niet (meer) te kloppen.
Aangepast en geupdate.

Dank voor het uitzoeken.

Vandebron, Eneco, Total en Joulz berekenen overigens 19 cent per kWh op het Chargy.lu netwerk. TNM €0,24/kWh (Allemaal incl btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:12

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wel lachen in Luxemburg. Nauwelijks laadpalen (veel op Chargemap horen bij bedrijven of zijn prive), en als ze er zijn dan kom je er en dan is het “max 30min of max 2hr tussen 8.00 en 18.00” ehh. Welke zak hooi verzint zoiets :?
Totaal niet handig dus als je even een dorpje bezoekt om van daaruit een halve dag te wandelen of te fietsen.. Had de gok genomen, maar zag verderop de parkeerwacht al in de weer, dus toch maar op reguliere plek gaan staan. Later die dag wel kunnen laden.
Uiteindelijk was het wel te doen, maar stuk meer frustratie dan vorig jaar in Noorwegen waar elk middelgroot dorp een paar snelladers heeft. Dan kun je weer 2 dagen vooruit na 1x shoppen bij de supermarkt.
Wat wel een plusje is: alle laadpalen lijken hier 22kW te zijn, dus mooi met 7,4kW laden met een 1-fase EV :)

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-07-2020 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:54:
Wel lachen in Luxemburg. Nauwelijks laadpalen (veel op Chargemap horen bij bedrijven of zijn prive), en als ze er zijn dan kom je er en dan is het “max 30min of max 2hr tussen 8.00 en 18.00” ehh. Welke zak hooi verzint zoiets :?
Totaal niet handig dus als je even een dorpje bezoekt om van daaruit een halve dag te wandelen of te fietsen.. Had de gok genomen, maar zag verderop de parkeerwacht al in de weer, dus toch maar op reguliere plek gaan staan. Later die dag wel kunnen laden.
Uiteindelijk was het wel te doen, maar stuk meer frustratie dan vorig jaar in Noorwegen waar elk middelgroot dorp een paar snelladers heeft. Dan kun je weer 2 dagen vooruit na 1x shoppen bij de supermarkt.
Ze denken waarschijnlijk dat je met jouw EV een rondje om het land kunt rijden zonder te laden, dus waarom zou je dan een goede laadinfra aanleggen als je liever verdient aan verkopen van benzine zonder accijns.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09 09:42
eltron schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 00:46:
[...]

Volgende vraag is dan: Waar kun je die pas aanschaffen?
Je moet niet via de hoofdingang inrijden, maar via de achterste parkeergarage, er staat routegeleiding naar het plein met de laadstations.
De kaart kun je kopen Bij de informatie kiosk naast de laders, en indien gesloten bij de informatie balie achter de winkel van Ralph Lauren, de pas is een EV BOX pas en kost €5.

De laders zijn 22kWh maar wel ‘gratis’ dus (na aanschaf pas).

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Diesel in Luxemburg €0,97 per liter (benzine €1,08). De vrienden van ons betalen €200 per jaar wegenbelasting voor een diesel, en de auto’s zijn goedkoper in aanschaf dan in Duitsland.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:34
Hoe lang blijven de gespaarde KM’s bij &Charge geldig?

Heb vast account aangemaakt en gekoppeld. Ook de eerste foto’s ingestuurd terwijl begin volgend jaar mijn EV pas geleverd wordt.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:20
Stef87 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 01:39:
[...]

Dee van de prijs zit hem natuurlijk ook in de dure laadpaal die verplicht is. 1800+ euro? Naast dat moet je ook een Energiecontract hebben bij Total toch..? Hier kan je dus niet Zomaar de kosten eerlijk vergelijken.

Ik neem aan dat je dan je jaarlijkse korting en overstappen van energiemaatschappijen met goede prijzen (en groene stroom) wel kan vergeten??
Dure laadpaal? Ik heb het pakket zonder dure laadpaal omdat ik juist geen ruimte heb voor een laadpaal voor de deur. Energiecontract heb ik wel. Was verder even duur als mijn bestaande contract. Ik heb inderdaad geen jaarlijkse korting nee. Maar met zo'n 15ct verschil in de Kwh prijs bij de publieke laadpaal voor mijn deur heb ik zo'n korting met gemak in een jaar meerdere keren terug verdient.

Ben je volledig afhankelijk van publiek laden, of laad je echt veel buiten de deur? Dan is volgens mij de Total oplossing echt nog steeds verreweg de goedkoopste oplossing naar mijn weten.
Hachy schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 01:45:
Ze hebben 3 abonnementen, een vroaming abonnement mét laadpaal maar ook eentje zonder laadpaal. (dus alleen energiecontract) en ook een reguliere pas maar daar geldt niet het lage 0,225 tarief.

Stroom is wél groen, kickback alleen bij 3-jarig contract.
Ik heb wel het lage (0,220 zelfs) tarief en geen laadpaal. Blijkbaar hebben ze enkele dingen aangepast.

[ Voor 17% gewijzigd door rmathijssen op 30-07-2020 08:30 ]

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

jolandacb schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:36:
[...]

Oke, duidelijk.
Ik ga op zoek.
Bedankt.
Maingau hoort sws in je standaard assortiment laadpasjes in de auto, voor evt snelladen onderweg.
"Gratis" palen gebruik ik de elbizz pas voor.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
TerrorSource schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 07:26:

Heb vast account aangemaakt en gekoppeld. Ook de eerste foto’s ingestuurd terwijl begin volgend jaar mijn EV pas geleverd wordt.
Haha, lekker fanatiek. Ik dacht onbeperkt maar ik ga het even voor je uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Hachy schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:14:
[...]

Haha, lekker fanatiek. Ik dacht onbeperkt maar ik ga het even voor je uitzoeken.
Ja zeker ;) kan niet wachten!

Gisteravond rond 21uur 3 foto’s van 1 laadpaal ingestuurd en zijn zojuist goedgekeurd.
8km er voor gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxcItJfXFK-Ye8QR1ZMxyiNGK7o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JlGHdxiD5D9NfO474eWPQmK5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:40
marvel27 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:25:
Alsof Vattenfall mijn post van gisteren gelezen heeft: vandaag ligt de laadpas in de brievenbus >:)
Aangevraagd op 21/06, aangekomen op 30/07.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0larus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-08 15:47
Het heeft voor mij 4 dagen geduurd voor m'n maingau pasje. Fijn dat het niet lang duurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlvnc
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10-12-2024
Hoi, binnenkort mag ik mijn e-Golf in ontvangst nemen en ik ben in de tussentijd laadpassen aan het verzamelen. Nu zit ik i.v.m. verkeer richting Italië te kijken naar de Enel-X app maar daar kom ik vervolgens niet door het data scherm heen i.v.m. het foutief invoeren van mijn postcode (volgens de app).

Is iemand daar al eens tegenaan gelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:01
mlvnc schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:17:
Hoi, binnenkort mag ik mijn e-Golf in ontvangst nemen en ik ben in de tussentijd laadpassen aan het verzamelen. Nu zit ik i.v.m. verkeer richting Italië te kijken naar de Enel-X app maar daar kom ik vervolgens niet door het data scherm heen i.v.m. het foutief invoeren van mijn postcode (volgens de app).

Is iemand daar al eens tegenaan gelopen?
Ik heb in dit topic wel meer hierover gehoord (of uberhaupt nooit de pas gehad)..
Aangezien ik mn EV pas december krijg heb ik deze pas nog niet aangevraagd.. ben ergens bang dat bij geen gebruik (van bijna 12 maanden) hij gedeactiveerd word en ik geen nieuwe krijg etc.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlvnc
4v4t4r schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:25:
[...]

Ik heb in dit topic wel meer hierover gehoord (of uberhaupt nooit de pas gehad)..
Aangezien ik mn EV pas december krijg heb ik deze pas nog niet aangevraagd.. ben ergens bang dat bij geen gebruik (van bijna 12 maanden) hij gedeactiveerd word en ik geen nieuwe krijg etc.
Ik zal er eens een mail aan wagen, gelukkig heb ik Maingau al wel binnen en ik lees dat die pas ook bij de Enel-X palen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
mlvnc schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 18:17:
[...]

Ik zal er eens een mail aan wagen, gelukkig heb ik Maingau al wel binnen en ik lees dat die pas ook bij de Enel-X palen werkt.
je kan ook prima met de juicepass app op pad hoor, betaal methode koppelen en klaar - al snap ik dat bereik in italie een ding kan zijn en je liever een RFID mee neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:56

greatgonzo

schit-te-rend!

maingau pas aangevraagd, vandaag binnen. Deze wil ik deze koppelen in de fastned app.
Foutmelding: Laadpasnummer niet geldig.

Ik heb de ID E-mobilityaccount (EMAID) ingevoegd..DE*MEG*(mijnnummer)
Maar hij koppelt dus niet.

Via google zag ik: DE*MEG*(mijnnummer)*5 als combi.. maar ook daar gebeurt niets mee.. Wat doe ik fout?

overigens.. ik heb een kartenummer met letters, geen cijfers

[ Voor 11% gewijzigd door greatgonzo op 30-07-2020 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
[quote]eltron schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:05:
[...]

Kijk maar op https://laadpastop10.nl daar zit vast wel een bruikbare tussen. Elbiz bijvoorbeeld https://laadpastop10.nl/chargecard/124/Elbizz rekent 0,06ct/sessie. Kun je toch bijna 60keer per maand laden voor je op dezelfde kosten zit als een abbo van 3,50.

Bedankt. Zij rekenen wel eenmalig €12,95 voor de pas, dat dan weer wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
@greatgonzo Fastned ondersteunt het koppelen van de Maingau pas al lange tijd niet meer. Als het nog werkt(e) heb je geluk.

"DE*MEG*" komt van mijn blog af en is de oude EVCO ID notatie van Maingau.
TerrorSource schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 07:26:

Ik heb het even uitgezocht. Gespaarde kilometers blijven 5 jaar geldig.

[ Voor 7% gewijzigd door Hachy op 30-07-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
greatgonzo schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:07:
maingau pas aangevraagd, vandaag binnen. Deze wil ik deze koppelen in de fastned app.
Foutmelding: Laadpasnummer niet geldig.

Ik heb de ID E-mobilityaccount (EMAID) ingevoegd..DE*MEG*(mijnnummer)
Maar hij koppelt dus niet.

Via google zag ik: DE*MEG*(mijnnummer)*5 als combi.. maar ook daar gebeurt niets mee.. Wat doe ik fout?

overigens.. ik heb een kartenummer met letters, geen cijfers
Ik heb sinds vorige week ook een Maingau pas met letters als KARTENNUMMER, maar ik kon gewoon in de Fastned app koppelen. Staat in menu “payment methods” onder EV charge cards. Heb je misschien letters als cijfers ingevoerd (of andersom)?

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Hachy schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:11:
@greatgonzo Fastned ondersteunt het koppelen van de Maingau pas al lange tijd niet meer. Als het nog werkt(e) heb je geluk.

"DE*MEG*" komt van mijn blog af en is de oude EVCO ID notatie van Maingau.

[...]

Ik heb het even uitgezocht. Gespaarde kilometers blijven 5 jaar geldig.
En nu? Op jouw site staat het nog beschreven als de beste pas voor fastned?

Overigens.. Ik moet toch niet een kaart maar je emaid intoetsen? Dat staat überhaupt toch los van de pas? Je koppelt een account eigenlijk? (hoewel ze natuurlijk spreken in de fastned app over betaalmethode via pas)

[ Voor 18% gewijzigd door greatgonzo op 30-07-2020 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-06 10:03

Kuo

Je kan een Maingau pas prima gebruiken bij Fastned zonder te koppelen in de app. Het is slechts een kleine moeite om de pas langs de lezer te halen.
Wel kan het soms best een tijd duren, totdat de pas bekend is bij Fastned, omdat er geen directe koppeling is tussen Maingau en Fastned.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Kuo schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:31:
Je kan een Maingau pas prima gebruiken bij Fastned zonder te koppelen in de app. Het is slechts een kleine moeite om de pas langs de lezer te halen.
Wel kan het soms best een tijd duren, totdat de pas bekend is bij Fastned, omdat er geen directe koppeling is tussen Maingau en Fastned.
Ik dacht dat je verplicht was maingau pas en Fastned app te koppelen omdat het anders niet zou werken.. Hoeft van mij niet hoor. Liever zelfs zonder app.

Maar misschien was ik inderdaad te snel door het binnen 24 uur te proberen ;)

Volgende week eens proberen.. Auto is er toch niet voor september - oktober :D

[ Voor 63% gewijzigd door greatgonzo op 30-07-2020 22:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Isheara
Een beschrijving van mijn eerste stappen op EV pad. Afgelopen zaterdag mijn e2008 opgehaald en maandag naar Luxemburg. Vandaag weer terug gekomen met ruim 1100 km op de teller.

Constateringen:

1. De reikwijdte valt tegen, dus reken op 200-250km (zeker als de snelheid boven 100 gaat of als je in heuvelachtig terrein gaat rijden) voor mijn 50kW accu.
2. Ik gebruik de ingebouwde navigatie alleen om naar het adres van de laadpaal/laadstation te rijden. Die adressen vind ik via CHARGEMAP.
3. Als je onderweg niet gaat shoppen of ergens langer gaat verblijven: rijd het liefst van snellader naar snellader. Dan laad je in Max een 30/45 minuten naar een procent of 80. Daarboven duurt het laden tot 100% ongeveer 45-60 minuten extra. Dus plan je route 170-200km per segment van paal naar paal.
De snellader heeft een eigen lader dus die laadt rechtstreeks naar de auto, zonder tussenkomst van de on board charger, zoals bij 11/22kWh palen.
4. Via www.chargeprice.app kun je per laadstation zien wat de tarieven zijn.
5. In Duitsland kun je volgens mij (afhankelijk van de aanbieder van de paal) het beste maingau of EINS gebruiken. De New Motion pas werkt ook als backup, maar is meestal duurder.

Ik kon op mijn trip naar Luxemburg bij de Fastned ter hoogte van Eijsden prima met de Maingau tanken a €0,34 per kWh. Daarvoor waren we even in Roermond bij de outlet geweest waar je een EVBox card kan kopen voor €5 waarmee je bij de outlet gratis (Max 22kWh, dus voor ons 7,4kWh met de 1 fase boord lader) kunt laden.

Daarna begon het grote lijden: de lader bij Lidl In Neufchateau waar een gratis fast charger zou staan was defect, uiteindelijk met nog 8km reikwijdte bij een Delhaize in Arlon terecht gekomen, waar ze de laadpalen hadden verstopt achter de rij winkelwagens (wie rijdt er nu elektrisch?). Gelukkig werkten ze wel, en nog gratis ook.

Een dag later kwamen we erachter dat er bij de nieuwe Lidl in Arlon een gratis 50kWh lader stond, dus daar de afgelopen dagen gretig gebruik van gemaakt (ik ben in mijn leven nog nooit zoveel bij een Lidl geweest als deze week).

In Luxemburg konden we niet laden bij CHARGY (de uitbater in Luxemburg; wij hadden geen chargy kaart (Maingau werkte niet) en apps werken niet om de paal te activeren) maar een aantal anderen hier op forum hebben al wel gemeld dat het met een aantal fysieke passen wel zou moeten werken.

Een dagje Trier leverde een werkende paal in de parkeergarage op via Maingau met €0,24 per kWh.

Terug zijn we vandaag via Lidls in Arlon, Seraing en Maaseik gratis thuis in Utrecht gekomen.

Leernomenten:

Zorg dat je zoveel mogelijk passen hebt (minimaal EINS, MAINGAU en New Motion), apps hebt geactiveerd en via chargemap werkende stations zoekt. Via chargeprice.app kijk je dan welke pas je het voordeligste tarief oplevert.

Het snelst reis je als je je reis alleen via snelladers uitstippelt, ga je bv shoppen of eten, dan kun je ook ff een andere lader met minimaal 11 of 22 meepakken (uiteraard indien 50+ niet beschikbaar is).

De sport voor ons was om zoveel mogelijk gratis te rijden (omdat dit met Lidl/Ikea in België mogelijk is).
Uiteindelijk ruim 1000km gereden en 2x een euro of 5 per sessie betaald voor de laadsessies bij fastned en in Trier.

Wij vonden het I’m het begin erg spannend, vooral mijn vrouw was not amused met nog 8km bereik, maar uiteindelijk is het fun om elektrisch te rijden.

Inmiddels lag de EINS pas en de NewMotion druppel op de mat, dus ik heb weer wat meer keus. De EZ BOX pas van de outlet shopping in Roermond is inmiddels ook in de app van EZMOTION gezet, dus die heb ik nu ook.

Ik krijg alleen de CHARGY niet gekoppeld in NewMotion (Zou moeten werken volgens de chargy site), dus moet dat nog uitzoeken. Misschien werkt de NM druppel wel, maar kan dat nog niet testen...volgende keer dan maar.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:29
Het grote probleem van elektrisch rijden is niet je bereik maar het ontbreken van de absolute zekerheid dat je er kunt laden, iets wat Tesla goed voor elkaar heeft. Geen gezeur met pasjes of app's die het niet doen of onbekende prijzen maar gewoon aansluiten en laden maar en dat voor een bekende en redelijke prijs. Als Tesla dat in z'n eentje kan dan moet de rest van de fabrikanten dat toch zeker ook kunnen leveren.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baerdt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-09 16:51
Hachy schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:11:
Ik heb dinsdag mijn Maingau pas ontvangen en deze gisteren als laadpas in de Fastned app gezet. Of het laden ook echt werkt moet ik nog proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mgzsev
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-02-2024
Isheara schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:58:
Een beschrijving van mijn eerste stappen op EV pad. Afgelopen zaterdag mijn e2008 opgehaald en maandag naar Luxemburg. Vandaag weer terug gekomen met ruim 1100 km op de teller.

Constateringen:

1. De reikwijdte valt tegen, dus reken op 200-250km (zeker als de snelheid boven 100 gaat of als je in heuvelachtig terrein gaat rijden) voor mijn 50kW accu.
2. Ik gebruik de ingebouwde navigatie alleen om naar het adres van de laadpaal/laadstation te rijden. Die adressen vind ik via CHARGEMAP.
3. Als je onderweg niet gaat shoppen of ergens langer gaat verblijven: rijd het liefst van snellader naar snellader. Dan laad je in Max een 30/45 minuten naar een procent of 80. Daarboven duurt het laden tot 100% ongeveer 45-60 minuten extra. Dus plan je route 170-200km per segment van paal naar paal.
De snellader heeft een eigen lader dus die laadt rechtstreeks naar de auto, zonder tussenkomst van de on board charger, zoals bij 11/22kWh palen.
4. Via www.chargeprice.app kun je per laadstation zien wat de tarieven zijn.
5. In Duitsland kun je volgens mij (afhankelijk van de aanbieder van de paal) het beste maingau of EINS gebruiken. De New Motion pas werkt ook als backup, maar is meestal duurder.

Ik kon op mijn trip naar Luxemburg bij de Fastned ter hoogte van Eijsden prima met de Maingau tanken a €0,34 per kWh. Daarvoor waren we even in Roermond bij de outlet geweest waar je een EVBox card kan kopen voor €5 waarmee je bij de outlet gratis (Max 22kWh, dus voor ons 7,4kWh met de 1 fase boord lader) kunt laden.

Daarna begon het grote lijden: de lader bij Lidl In Neufchateau waar een gratis fast charger zou staan was defect, uiteindelijk met nog 8km reikwijdte bij een Delhaize in Arlon terecht gekomen, waar ze de laadpalen hadden verstopt achter de rij winkelwagens (wie rijdt er nu elektrisch?). Gelukkig werkten ze wel, en nog gratis ook.

Een dag later kwamen we erachter dat er bij de nieuwe Lidl in Arlon een gratis 50kWh lader stond, dus daar de afgelopen dagen gretig gebruik van gemaakt (ik ben in mijn leven nog nooit zoveel bij een Lidl geweest als deze week).

In Luxemburg konden we niet laden bij CHARGY (de uitbater in Luxemburg; wij hadden geen chargy kaart (Maingau werkte niet) en apps werken niet om de paal te activeren) maar een aantal anderen hier op forum hebben al wel gemeld dat het met een aantal fysieke passen wel zou moeten werken.

Een dagje Trier leverde een werkende paal in de parkeergarage op via Maingau met €0,24 per kWh.

Terug zijn we vandaag via Lidls in Arlon, Seraing en Maaseik gratis thuis in Utrecht gekomen.

Leernomenten:

Zorg dat je zoveel mogelijk passen hebt (minimaal EINS, MAINGAU en New Motion), apps hebt geactiveerd en via chargemap werkende stations zoekt. Via chargeprice.app kijk je dan welke pas je het voordeligste tarief oplevert.

Het snelst reis je als je je reis alleen via snelladers uitstippelt, ga je bv shoppen of eten, dan kun je ook ff een andere lader met minimaal 11 of 22 meepakken (uiteraard indien 50+ niet beschikbaar is).

De sport voor ons was om zoveel mogelijk gratis te rijden (omdat dit met Lidl/Ikea in België mogelijk is).
Uiteindelijk ruim 1000km gereden en 2x een euro of 5 per sessie betaald voor de laadsessies bij fastned en in Trier.

Wij vonden het I’m het begin erg spannend, vooral mijn vrouw was not amused met nog 8km bereik, maar uiteindelijk is het fun om elektrisch te rijden.

Inmiddels lag de EINS pas en de NewMotion druppel op de mat, dus ik heb weer wat meer keus. De EZ BOX pas van de outlet shopping in Roermond is inmiddels ook in de app van EZMOTION gezet, dus die heb ik nu ook.

Ik krijg alleen de CHARGY niet gekoppeld in NewMotion (Zou moeten werken volgens de chargy site), dus moet dat nog uitzoeken. Misschien werkt de NM druppel wel, maar kan dat nog niet testen...volgende keer dan maar.
Ik zat eens te kijken bij Chargemap chargeprice die geeft niet altijd de goedkoopste tarieven aan. De paal in de buurt bij mij geeft 0,37 per kwh aan via chargepriceen via chargepoint is die 0,30 per kwh.

Er zou 1 onafhankelijke site/app moeten komen met correcte prijzen en met de pasjes tarieven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:25

WhySoSerious

Be the change.

Constateringen:

Pas op, van die 50 kWh is maar 45 kWh bruikbaar.

En laadsnelheid weergeef je in kW, capaciteit in kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.J
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-03 11:00
Mgzsev schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 06:55:
[...]

Ik zat eens te kijken bij Chargemap maar die geeft niet altijd de goedkoopste tarieven aan. De paal in de buurt bij mij geeft 0,37 per kwh aan via chargemap en via chargepoint is die 0,30 per kwh.

Er zou 1 onafhankelijke site/app moeten komen met correcte prijzen en met de pasjes tarieven.
Check chargeprice.app daarvoor (zoals ook isheara meldt), chargemap is handig voor het ontdekken van laadplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
PeterZ(on) schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 23:23:
Het grote probleem van elektrisch rijden is niet je bereik maar het ontbreken van de absolute zekerheid dat je er kunt laden, iets wat Tesla goed voor elkaar heeft. Geen gezeur met pasjes of app's die het niet doen of onbekende prijzen maar gewoon aansluiten en laden maar en dat voor een bekende en redelijke prijs. Als Tesla dat in z'n eentje kan dan moet de rest van de fabrikanten dat toch zeker ook kunnen leveren.
Ik denk dat als EU zich met het volgende bemoeid we een stuk verder komen:
1. Minimale dekkingsgraad van laadpalen (fast & slow) per zoveel km2
1a. je zou kunnen zeggen - fast - langs de gangbare routes EU door
1b. Slow - in de steden/dorpjes etc 11KW palen
1c. liefst nog een SLA op defecte palen ;)
2. betaal mogelijkheid aan de paal met pin/cc/RFID/app (bijv paypal, of van leverancier zelf)
3. schermpje op de paal met het tarief per KW of per minuut (digitaal)

Ik weet het- wishful thinking..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgzsev
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-02-2024
Martijn.J schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 08:45:
[...]

Check chargeprice.app daarvoor (zoals ook isheara meldt), chargemap is handig voor het ontdekken van laadplekken
Ja dat bedoelde ik ook. Fout getypt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diquan2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:58
Moet dat?

Mijn vrouw heeft vorig week geladen aan een Fastned lader, en heeft alleen haar Maingau pas gebruikt voor het opladen.

Laat trouwens wel lekker snel zo een Fastned lader. :)
baerdt schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 06:16:
[...]

Ik heb dinsdag mijn Maingau pas ontvangen en deze gisteren als laadpas in de Fastned app gezet. Of het laden ook echt werkt moet ik nog proberen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ugene78
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-02 14:34
Even nog een update vanuit een zonnig Nice. Vorige week zijn we met de BMW i3 omstreeks 17u vanuit Brabant vertrokken naar Zuid Frankrijk. Eerste stop was bij Fastned Eijsden waarmee nog op de laadpas van het werk kon worden geladen. Daarna Allego Luxemburg als eerste stop op Juice Pass Unlimited 30. Voor de rest alles kunnen doen op Ionity laadpunten waar we telkens de als enige aan het laden waren. Prima deal al zeg ik het zelf! Tot nu toe slechts 1 x een paar euro betaald voor het laden en de rest gratis of via Juice Pass gedaan op weg naar een stad! Vanavond nog 1 keer laden via Juice Pass en dan morgen door naar de volgende bestemming in Frankrijk 😀

Edit: het betaald laden was via een paal van Symielec Var en werkte middels een combi van QR code, ontvangen sms en contactdoos betalen met pinpas👍🏻

[ Voor 10% gewijzigd door ugene78 op 31-07-2020 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:11
diquan2001 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:40:
Moet dat?

Mijn vrouw heeft vorig week geladen aan een Fastned lader, en heeft alleen haar Maingau pas gebruikt voor het opladen.

Laat trouwens wel lekker snel zo een Fastned lader. :)

[...]
Nee, dat hoeft niet. Maar als je hem koppelt, hoef je geen pas te swipen (aka Auto-Charge). Verandert verder niets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlvnc
4v4t4r schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 18:37:
[...]

je kan ook prima met de juicepass app op pad hoor, betaal methode koppelen en klaar - al snap ik dat bereik in italie een ding kan zijn en je liever een RFID mee neemt.
Ja klopt, app zou ook prima zijn als ik maar door die postcode check heen zou komen.

[ Voor 33% gewijzigd door mlvnc op 01-08-2020 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
mlvnc schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 10:08:
[...]

Ja klopt, app zou ook prima zijn als ik maar door die postcode check heen zou komen.

[Afbeelding]
Ik zou je postcode weghalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
[...]

[Afbeelding]
Beetje met spaties spelen ? (aan elkaar, spatie erna kan ook, Italie is namelijk 2 letters en 5 cijfers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbennn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 17:42
4v4t4r schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 08:52:
[...]

2. betaal mogelijkheid aan de paal met pin/cc/RFID/app (bijv paypal, of van leverancier zelf)

Als we toch aan wishful thinking doen, doe dan maar meteen 22kW palen. Met mijn 1 fase 30A on-board charger gaat dat toch dubbel zo snel.

Als ik ergens een nacht blijf maakt het niet zoveel uit maar als destination changing bij een bestemming voor een dagje uit ofzo is het echt onhandig als daar maar 11kW is.
Dit is misschien nog wel het ding waar ik me het meest op verkeken heb met het hele auto-laden; Ik zou nu nooit meer voor een 1-fase lader gaan.

</signature>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
gerbennn schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:04:
[...]

Als we toch aan wishful thinking doen, doe dan maar meteen 22kW palen. Met mijn 1 fase 30A on-board charger gaat dat toch dubbel zo snel.

Als ik ergens een nacht blijf maakt het niet zoveel uit maar als destination changing bij een bestemming voor een dagje uit ofzo is het echt onhandig als daar maar 11kW is.
Dit is misschien nog wel het ding waar ik me het meest op verkeken heb met het hele auto-laden; Ik zou nu nooit meer voor een 1-fase lader gaan.
ja 22 of 11 - maakt mij persoonlijk niet heel veel uit, maar snap je punt. Ik bedoelde fast laders voor de reis - slow chargers die je kan gebruiken in de stad zelf als je op bezoek bent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:29
4v4t4r schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:22:
[...]

ja 22 of 11 - maakt mij persoonlijk niet heel veel uit, maar snap je punt. Ik bedoelde fast laders voor de reis - slow chargers die je kan gebruiken in de stad zelf als je op bezoek bent
Ik denk dat je snelladers en bestemmingsladers sowieso uit elkaar moet halen. Op een bestemming zijn er meestal laders genoeg en uitwijk naar andere, maar onderweg is dat een stuk minder. Zit je op de snelweg en kun je niet laden moet je zomaar tientallen km's verder. Bovendien wil je onderweg de capaciteit van de accu optimaal benutten en dus met een lage SoC aankomen en dan loop je dus tegen het probleem aan dat je nooit weet of je er echt kunt laden. Dit i.t.t. de Tesla SuC's waar dit probleem geen issue is. Display's met prijzen en meer betaalmogelijkheden helpen daar m.i. niet veel aan.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-09 15:48
4v4t4r schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 08:52:
[...]

Paar simpele punten, maar als die gerealiseerd worden, wel top! _/-\o_

1. Zou super zijn. Graag met een soort staffel dat het aantal km² minder wordt bij hogere EV bezetting in het verkeer. Wordt misschien wel lastig in landen met weinig EVs, die moeten dan investeren in een netwerk voor buitenlanders? 1a lijkt me wel haalbaar, voor 1b moeten EVs denk ik wat meer algemeen worden willen alle lidstaten daarvoor gaan. Dan als het even kan wel graag meteen 22kW laadpalen.

Van 1c verbaast het me dat het er nog niet is, in ieder geval voor de palen die met EU subsidie opgezet zijn. Normaal weet de EU bij subsidies voor bijvoorbeeld wetenschappelijk onderzoek best strikte eisen te stellen vergeleken met landelijke subsidies, dus waarom geen SLA op de gesubsidieerde laadpalen?

2. Graag wel alle opties, niet een deel. Anders zullen er vast de nodige CPO's voor een online oplossing kiezen. Nu al een paar keer geladen in Duitsland en België op een plek met extreem traag internet, ook langs de autobahn. Dan is het fijn om niet afhankelijk te zijn van een laadapp of paypal achtigen.

3. Zou inderdaad fijn zijn, maar als we toch bezig zijn: Graag een versie die het standaard tarief toont en na het swipen van een laadpas het geldende tarief met die pas, dan bevestigen om te laden onder die voorwaarden. Vraagt wel veel meer integratie van de onderlinge systemen en waarschijnlijk erg lastig tot onmogelijk om te realiseren, maar het zou wel echt geweldig zijn! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Mgzsev schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 06:55:
[...]

Ik zat eens te kijken bij Chargemap chargeprice die geeft niet altijd de goedkoopste tarieven aan. De paal in de buurt bij mij geeft 0,37 per kwh aan via chargepriceen via chargepoint is die 0,30 per kwh.
Chargeprice is een Duitse site. Die kent niet alle Nederlandse laadpassen, alleen NewMotion/Shell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
WhySoSerious schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 08:36:
[...]
Het was al laat...ver gereden...mea culpa... ik bedoelde kWh waar ik kW zei en andersom.. uiteraard 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Isheara op 31-07-2020 12:31 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld

Dat is raar. Een laadsessie met Maingau in D en NL moet in principe altijd €0,34/kWh zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 21:17
PeterZ(on) schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 23:23:
Dat kan je inmiddels bij FastNed ook (tenminste dan schijnbaar weer niet bij de nieuwe antraciet kleurige laders)
In de app pas koppelen, autocharge aanzetten en 1x via de app starten. Daarna start hij vanzelf bij insteken van de stekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• baerdt
[...]

Italiaanse postcode bestaat uit 5 cijfers. Ik heb de 4 cijfers van m'n postcode ingevuld met een 0 erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baerdt
Zoals anderen al aangaven, nee :) De boodschap was vooral dat Maingau en Fastned app koppelen (weer) gewoon werkt. En snel ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheean
gerbennn schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:04:
[...]

Het is sowieso onhandig dat auto's nog steeds met een 1-fase-lader (en soms zelfs beperkt tot 3.3 kWh 8)7) worden verkocht. Openbare laadpalen zouden een stuk beter benut kunnen worden als auto's daar niet zó lang hoeven te laden. Zelfs een 11 kW-paal is met 3-fase meestal wel afdoende.

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

baerdt schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:33:
[...]

Zoals anderen al aangaven, nee :) De boodschap was vooral dat Maingau en Fastned app koppelen (weer) gewoon werkt. En snel ook.
Hoe doe je dat met een verkort nummer zoals Maingau die kent?

Hmm pasnummer gewoon kunnen toevoegen..... Ik wil morgen voor het eerst fastned proberen icm maingau dus was ff benieuwd :)

[ Voor 17% gewijzigd door Slasher op 31-07-2020 14:48 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baerdt
Slasher schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:42:
[...]

Hoe doe je dat met een verkort nummer zoals Maingau die kent?
Ik heb het pasnummer ingevuld, zeven letters. Moet nog wel langs de lokale Fastned om te kijken of het ook echt werkt, maar de app heeft 'm geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-06 10:03

Kuo

Ik ben nu op terugweg van vakantie in noord Italië. Met goede voorbereiding heb ik bij alle snelladers onderweg gratis kunnen laden. In Duitsland vooral bij Aldi, Kaufland en Lidl (waarschijnlijk wel bekend bij de meesten). In noord Italië waren ook nog genoeg gratis snelladers (gevonden via Chargemap en Going electric). I.c.m. het bereik (ruim 400 km) van de e-Niro kon ik uitsluitend gebruik maken van de gratis snelladers. Het is ook handig om tijdens het laden wat broodjes en drinken te kopen, zodat je tijdens het laden ook meteen wat kan eten en drinken.
Wel een beetje jammer, dat er in Nederland relatief weinig gratis snelladers zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 17:53
Sheean schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:38:
[...]

Het is sowieso onhandig dat auto's nog steeds met een 1-fase-lader (en soms zelfs beperkt tot 3.3 kWh 8)7) worden verkocht. Openbare laadpalen zouden een stuk beter benut kunnen worden als auto's daar niet zó lang hoeven te laden. Zelfs een 11 kW-paal is met 3-fase meestal wel afdoende.
Ik begrijp die onhandigheid niet, integendeel.
Als je 22kW ter beschikking hebt in de straat dan kan je daar 1 paal zetten en 1 kan laden en laadpaalkleven.
Mocht je nu 3 7,2kW palen zetten dan kunnen er 3 laden.
En als je er een nachtje blijft dan kan je makkelijk een EV met deftige accu vol laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-09 15:48
Kuo schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:50:
Ik ben nu op terugweg van vakantie in noord Italië. Met goede voorbereiding heb ik bij alle snelladers onderweg gratis kunnen laden. In Duitsland vooral bij Aldi, Kaufland en Lidl (waarschijnlijk wel bekend bij de meesten). In noord Italië waren ook nog genoeg gratis snelladers (gevonden via Chargemap en Going electric). I.c.m. het bereik (ruim 400 km) van de e-Niro kon ik uitsluitend gebruik maken van de gratis snelladers. Het is ook handig om tijdens het laden wat broodjes en drinken te kopen, zodat je tijdens het laden ook meteen wat kan eten en drinken.
Wel een beetje jammer, dat er in Nederland relatief weinig gratis snelladers zijn.
Handig gepland zo! Je betaalt natuurlijk wel een beetje voor het laden door te shoppen daar, maar zelf zou je toch al eten en drinken kopen, dus win win! Geen last gehad van drukte of ICEd laadpalen bij de supermarkten? Nu al een paar keer gezien dat er een benzineauto de boel blokkeert of dat er een EV >25minuten staat te laden met een of meerdere wachtenden in de rij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Precies, men staart zich blind op vol laden binnen een paar uur. Relax, je hebt de hele nacht (tenminste 12 uur). En met meer laadpalen kun je meer auto's laden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baerdt
Vandaag toevallig geladen aan een 11kW paal met een boetetarief. Niet handig als je auto halverwege de nacht vol is :9 Dan liever een 22kW paal waar 'ie voor het slapen gaan vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheean
bruneelm schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:18:
[...]

Ik begrijp die onhandigheid niet, integendeel.
Als je 22kW ter beschikking hebt in de straat dan kan je daar 1 paal zetten en 1 kan laden en laadpaalkleven.
Mocht je nu 3 7,2kW palen zetten dan kunnen er 3 laden.
En als je er een nachtje blijft dan kan je makkelijk een EV met deftige accu vol laden.
Probleem is wel dat de gemeente bij 7 kW-palen er dan grofweg drie keer zoveel moet plaatsen als bij 22 kW-palen om in dezelfde kWh aan laadbehoefte te kunnen voorzien. In plekken met een hoge parkeerdruk zal dat niet onverdeeld positief ontvangen worden. Al zal die weerstand tegen laadpalen wel minder worden zodra meer mensen met EVs rijden. Toegeven: 22 kW is wel overkill voor nachtelijk laden en met V2G is laadpaalkleven misschien wel zelfs uiteindelijk wenselijk.

@daemonix met een wat kleinere accu is het wel fijn om de mogelijkheid te hebben om je accu op te kunnen laden gedurende een kort (winkel)bezoek. Maar soit, zelfs met onze 40 kWh-accu verwacht ik niet dat dat heel frequent een gemis zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
jolandacb schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:27:
[quote]eltron schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:05:
[...]

Bedankt. Zij rekenen wel eenmalig €12,95 voor de pas, dat dan weer wel.
Je moet er wat voor overhebben, maar als je de pas via laadpastop10 bestelt kost hij meen ik maar 10,-. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Constateringen:

Ik ben wat verbaast over rijbereik. Met 50kWh accu zou ik ca. 300-350km verwachten bij huidige weer.
Uiteraard heeft je rechtervoet invloed, maar als je niet al te ver boven de 100 gaat valt dat wel mee.
Heuvelop heuvelaf zou elkaar min of meer moeten compenseren, mits je ook maar goed regenereert.

EV database geeft voor de e2008 een gecombineerd bereik van 275km, maar staat bekend om pessimistische inschatting.

Als ik naar mijn situatie kijk, met iets grotere batterij (64kWh) kom ik momenteel op rijbereik tussen 455km(wltp) en 500km (waarbij de airco ook nog ca. 5% van bereik afsnoept).
EV database geeft voor mijn e-Niro een gecombineerd verbruik zomer van 425km maar ik zit daar in de praktijk dus 10-20% boven.

Vertaalt naar 50kWh zou ik ca. 50/64*450=350km verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
WhySoSerious schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 08:36:
[...]

Pas op, van die 50 kWh is maar 45 kWh bruikbaar.

@Isheara Dat verklaat dan ook al veel. Bij 45kWh wordt de vergelijking in mijn eerdere reactie 45/64*450=315km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Sheean schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:26:
[...]
Probleem is wel dat de gemeente bij 7 kW-palen er dan grofweg drie keer zoveel moet plaatsen als bij 22 kW-palen om in dezelfde kWh aan laadbehoefte te kunnen voorzien.
Volgens mij voldoet de gemeente met een 22kW paal helemaal niet aan een laadbehoefte van 22kW.
Er zijn nauwelijks auto's die op 22kW kunnen laden. Dus het voorziet in het algemeen maar 11kW at the max en gezien de vele auto's met 1Faselader feitelijk maar in 1x 7,4kW.
Dan is het toch beter om die 3F totaal 22kW te verdelen over 3 aansluitingen die elk op 1F 7,4 leveren? Kan wat mij betreft op één paal mits die maar zo handig is geplaatst dat je er met meerdere auto's; 3 of 6 (bij 2 x 22kW) bij kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalExorcist
eltron schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 21:21:
[...]

Volgens mij voldoet de gemeente met een 22kW paal helemaal niet aan een laadbehoefte van 22kW.
Er zijn nauwelijks auto's die op 22kW kunnen laden. Dus het voorziet in het algemeen maar 11kW at the max en gezien de vele auto's met 1Faselader feitelijk maar in 1x 7,4kW.
Dan is het toch beter om die 3F totaal 22kW te verdelen over 3 aansluitingen die elk op 1F 7,4 leveren? Kan wat mij betreft op één paal mits die maar zo handig is geplaatst dat je er met meerdere auto's; 3 of 6 (bij 2 x 22kW) bij kunt.
Hey mag de Zoe-rijder ook een beetje liefde?? :P 22kW is heerlijk!

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DigitalExorcist schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 21:37:
[...]
Hey mag de Zoe-rijder ook een beetje liefde?? :P 22kW is heerlijk!
Van mij wel. Moeten ze de palen maar flexibel maken dat je zowel 3x1F als 1x3F kan laden. ;)
Mits je dan ook maar 3x zo snel weg bent en een ander weer kan laden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
eltron schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 21:42:
[...]

Van mij wel. Moeten ze de palen maar flexibel maken dat je zowel 3x1F als 1x3F kan laden. ;)
Mits je dan ook maar 3x zo snel weg bent en een ander weer kan laden natuurlijk.
Yep. Dat is natuurlijk wel de bedoeling. Maar goed, straks thuis 11kW laden en openbaar alles tot en mét 22kW. En dat laatste is misschien wat overkill, maar niettemin een érg fijne optie als het wél kan. "Je weet niet wat je mist totdat het weg is" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-09 18:59
Ik vind het ook. Eigenlijk vind ik dat er gewoon voor iedere elektrische auto een laadpaal in de buurt moet zijn. Op veel plekken zou je vier auto's kunnen parkeren bij één paal. In ieder geval is twee auto's vrijwel overal mogelijk. Ik zou liever zien dat er geen oplaadplekken zijn, maar dat iedereen met een elektrische auto een parkeerplek krijgt. Volgens mij is dat ook veel beter voor de parkeerdruk. Dan hoeven er geen oplaadplaatsen van de parkeerplaatsen af. Want wat gemeenten nu vaak doen, is van parkeerplekken een laadstation maken. Niet gek dat mensen in de buurt daar chagrijnig van worden, vooral als er een boete geldt voor laadpaalkleven en de plek dus de hele nacht leeg is.

Ik snap niet dat de ambtenaren die zulke protocollen schrijven dat zelf niet kunnen bedenken. Daar hoef je toch geen bestuurskunde voor te hebben gestudeerd, zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
eltron schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 21:02:
[...]

Ik ben wat verbaast over rijbereik. Met 50kWh accu zou ik ca. 300-350km verwachten bij huidige weer.
Uiteraard heeft je rechtervoet invloed, maar als je niet al te ver boven de 100 gaat valt dat wel mee.
Heuvelop heuvelaf zou elkaar min of meer moeten compenseren, mits je ook maar goed regenereert.

EV database geeft voor de e2008 een gecombineerd bereik van 275km, maar staat bekend om pessimistische inschatting.

Als ik naar mijn situatie kijk, met iets grotere batterij (64kWh) kom ik momenteel op rijbereik tussen 455km(wltp) en 500km (waarbij de airco ook nog ca. 5% van bereik afsnoept).
EV database geeft voor mijn e-Niro een gecombineerd verbruik zomer van 425km maar ik zit daar in de praktijk dus 10-20% boven.

Vertaalt naar 50kWh zou ik ca. 50/64*450=350km verwachten.
Ik zou nog een stuk meer verwachten. Ik rij nu 512 km op 100% lading (64 kWh) op de Kona met airco aan, wel voorkoelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
@eltron In Luxemburg geldt 130km/u dus ja dan gaat het wel wat harder qua verbruik.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sheean
eltron schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 21:21:
[...]

Daarom zou m.i. idealiter harder moeten worden gepusht (door bijvoorbeeld Europese regelgeving) op auto’s die wel 3-fase 22 kW kunnen laden zodat er minder openbare palen nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:11
daemonix schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:52:
[...]

Ik zou nog een stuk meer verwachten. Ik rij nu 512 km op 100% lading (64 kWh) op de Kona met airco aan, wel voorkoelen...
512?? Hoe hard rijd je dan gemiddeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Crysania schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:32:
[...]

50 hoogstens. Er is geen enkele auto behalve een Tesla LR die iets dergelijks doet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
daemonix schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:52:
[...]

64 / 50 = 1,28

Dus je batterij is 1,28x groter dan de Zoe.

De Zoe haalt 395 WLTP, in de praktijk had ik gisteren 370 km kunnen rijden als de GOM klopt.

1,28 * 370 = 473 in de Kona bij hetzelfde verbruik. Dan is ie maar een fractie zuiniger.. Maar ik ben benieuwd of je dezelfde afstand als ik haal op 1 lading, 250 km waarvan 230 km snelweg.

[ Voor 9% gewijzigd door DigitalExorcist op 01-08-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Crysania schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:32:
[...]

100 km/h op de snelweg, gemiddeld zal het iets van 70 km/h zijn. Zal zo'n 70% snelweg zijn, deel 70, deel 50 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
DigitalExorcist schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:42:
[...]

50 hoogstens. Er is geen enkele auto behalve een Tesla LR die iets dergelijks doet namelijk.
Ach welnee, een Tesla is helemaal niet zo zuinig hoor, een Ioniq scoort qua zuinigheid beter dan een Tesla. Iedere Tesla. De Kona zit daar niet ver vanaf ondanks de ongunstiger Cw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 17:53
DigitalExorcist schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:46:
[...]

64 / 50 = 1,28

Dus je batterij is 1,28x groter dan de Zoe.

De Zoe haalt 395 WLTP, in de praktijk had ik gisteren 370 km kunnen rijden als de GOM klopt.

1,28 * 370 = 473 in de Kona bij hetzelfde verbruik. Dan is ie maar een fractie zuiniger.. Maar ik ben benieuwd of je dezelfde afstand als ik haal op 1 lading, 250 km waarvan 230 km snelweg.
Ik dacht dat de accu van de Kia ergens tussen de 67 en 70 zat, appels met appels vergelijken. Of de bruikbare capaciteit van de Zoë gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
De accu van de Kia en de Kona is effectief 64 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:02
Sinds deze week eigenaar van een nissan leaf. Ben nu op zoek naar een laadpas voor de auto. En zou hier toch graag advies in willen.

90% van de tijd laad ik thuis op het gaat dus puur om de langere ritten dat ik een laadpas nodig ben. Daarom wil ik eigenlijk niet zo snel per maand betalen tenzij dit echt heel veel voordelen heeft?

Wie kan mij helpen/advies geven mbt tot te kiezen laadpas. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
Snap de &charge app niet helemaal. Heb ondertussen 64km bij elkaar gefotografeerd. Als ik dan later in de app kijk zijn er na een paar dagen op het laadpunt geen foto's beschikbaar van de reeds goedgekeurde upgeloade foto's. En in de "Challenge" lijst kan ik dan wederom foto's uploaden van hetzelfde laadpunt.

Het zou handiger zijn als de reeds goedgekeurde laadpunt foto's worden gepubliceerd en deze uit de Challenge lijst verdwijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
Hyena schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:25:
Snap de &charge app niet helemaal. Heb ondertussen 64km bij elkaar gefotografeerd. Als ik dan later in de app kijk zijn er na een paar dagen op het laadpunt geen foto's beschikbaar van de reeds goedgekeurde upgeloade foto's. En in de "Challenge" lijst kan ik dan wederom foto's uploaden van hetzelfde laadpunt.

Het zou handiger zijn als de reeds goedgekeurde laadpunt foto's worden gepubliceerd en deze uit de Challenge lijst verdwijnen.
Ik heb 1x foto's toegevoegd, 5 + 2 + 1 km gekregen.
Foto's staan in de kaart er wel bij maar ook bij mij komt hij terug bij Challenges, waarschijnlijk omdat ze willen dat men de foto's up-to-date houdt al heb ik nog geen idee of je er dan weer km's voor krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Extrix schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:25:
Sinds deze week eigenaar van een nissan leaf. Ben nu op zoek naar een laadpas voor de auto. En zou hier toch graag advies in willen.

90% van de tijd laad ik thuis op het gaat dus puur om de langere ritten dat ik een laadpas nodig ben. Daarom wil ik eigenlijk niet zo snel per maand betalen tenzij dit echt heel veel voordelen heeft?

kijk maar even op laadpastop10
In jouw geval lijkt mij Maingau (voor snelladen) plus bijvoorbeeld Shell Recharge wel passend (voor de rest).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hyena
Extrix schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:25:

Ligt een beetje aan het gebied waar je woont. Ik heb ondertussen de volgende passen:
Eins (goedkoop op Pitpoint en Allego (snelladers) (tot 1 september 2020 ;w )
Maingau (goedkoop op Fastned en Ionity snelladers maar niet handig voor langzaam laden "overnight" door parkeertarief na 240min) (en te gebruiken met de &charge app)
Chargepoint USA (goedkoop op bepaalde Pitpoint palen)
Vattenfall (voor Amsterdam)
Luminus (CPO zonder starttarief en € 0,01 per kWh)
Shell recharge (doet het overal bijna en goedkoop op Lolo's bij IKEA en andere semi publiekelijke laadpunten in parkeergarages)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
TerrorSource schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:27:
[...]

Ik heb 1x foto's toegevoegd, 5 + 2 + 1 km gekregen.
Foto's staan in de kaart er wel bij maar ook bij mij komt hij terug bij Challenges, waarschijnlijk omdat ze willen dat men de foto's up-to-date houdt al heb ik nog geen idee of je er dan weer km's voor krijgt.
Ja stel dat ze weer km geven voor hetzelfde laadpunt. Zou toch niet handig zijn. Ik hoop namelijk dat ze het nog even volhouden. Heb nog niet geprobeerd om 2 keer dezelfde foto's te uploaden. Wil geen misbruik van het systeem maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 07:42
In net ontvangen factuur staan onderstaande, betekend dit het einde van de lage kosten per 1 september 2020?
@Hachy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSn8RtZ1iMhmE5HKSOkltqb_BHc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MHGnQqpohR8ORJg5MGCfKicZ.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Pietje NL op 01-08-2020 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hyena
Pietje NL schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:46:
In net ontvangen factuur staan onderstaande, betekend dit het einde van de lage kosten?
@Hachy

[Afbeelding]
Ziet ernaar uit dat het tarief buiten Duitsland omhoog gaat per 1 september 2020. Ach ja het was leuk zolang het duurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baerdt
In de app zijn de prijzen (nog) ongewijzigd.

edit: ah, per september.

[ Voor 24% gewijzigd door baerdt op 01-08-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
Hyena schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:10:
[...]

Ziet ernaar uit dat het tarief buiten Duitsland omhoog gaat per 1 september 2020. Ach ja het was leuk zolang het duurde.
inderdaad jammer, Eins/Allego was een topper qua snelladen. Maingau zal ook wel een keer volgen.
In november komt mijn hybride en hou ik de EV voor de rondjes rond de kerk, thuis opladen. Lange afstand in Frankrijk is te veel gezeur met de laders, en wanneer in NL/B de snellaad-tarieven richting 50-60 cent gaan is het financieel ook niet meer aantrekkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
de telegraaf schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 18:37:
[...]
... en wanneer in NL/B de snellaad-tarieven richting 50-60 cent gaan is het financieel ook niet meer aantrekkelijk.
Als dat gebeurt zie ik nog maar één oplossing: de accijnzen op fossiel verdubbelen, zodat het weer financieel aantrekkelijk wordt om elektrisch te rijden >:)

Maar ook tarieven van meer dan 30ct voor elektriciteit heb ik vragen bij. Kostprijs van een kWh ligt volgens mij op een cent of 4. Beetje marge is prima en investeringen moeten met gezond rendement terugverdiend kunnen worden, btw moet er ook aan verdienen. Maar er zijn grenzen en die worden bereikt als men zichzelf uit de markt prijst. Ik heb naast de EV nog een ICE op LPG (ook tamelijk milieuvriendelijk overigens) maar het valt niet mee om de brandstofprijs van de ICE te verslaan (is momenteel nog geen 4ct/km).

Pagina: 1 ... 20 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.