[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 144 Laatste
Acties:
  • 989.540 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-09 12:39
@greatgonzo Ik zou een Elbizz pas nemen. Is in heel NL bruikbaar en heeft maar 7 ct/sessie opstartkosten. Reken er wel op dat EVnetNL 60 ct/sessie opstartkosten heeft, belachelijk hoog. Daar komen de opstartkosten van je MSP nog bovenop. Met Elbizz is dat dus 7 ct. Het loont dus om daar lang/veel per keer te laden.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sheean
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:31
@pmiddeld @greatgonzo een andere optie als je weinig laadt is een EV Company laadpas. Dan is het wel 12ct per sessie. Maar die pas is gratis aan te vragen. Pas na 167x laden (10/0.06) verdien je die aanvraagkosten van de ELbizz kaart terug ten opzichte van de EV Company pas.

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
@Sheean Als je de Elbizz kaart via laadpastop10 bestelt krijg je €2,95 korting (Dat scheelt toch weer bijna 50 sessies :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:45

greatgonzo

schit-te-rend!

pmiddeld schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:24:
@greatgonzo Ik zou een Elbizz pas nemen. Is in heel NL bruikbaar en heeft maar 7 ct/sessie opstartkosten. Reken er wel op dat EVnetNL 60 ct/sessie opstartkosten heeft, belachelijk hoog. Daar komen de opstartkosten van je MSP nog bovenop. Met Elbizz is dat dus 7 ct. Het loont dus om daar lang/veel per keer te laden.
ok.. maar...
Elbiz 0,29 (CPO)+0,07= €0,36. Opstartkosten €0,60 Ik ga er van uit dat ik 50kwh moet laden, dus in totaal €18,60. En dan reken ik de kaartaanschaf niet eens mee

Shell: 0,29 CPO, opstartkosten paal 0,60, opstartkosten MSP 0,35. In totaal €15,45

Of reken ik niet goed??

[ Voor 3% gewijzigd door greatgonzo op 27-07-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Nee, Elbizz €0.29 (CPO), opstartkosten 0,60 + 0,07
(50 x 0,29) + 0,67 = €15,17

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

verkeerd begrepen.. sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Het zijn peanuts ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
Sheean schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:29:
@pmiddeld @greatgonzo een andere optie als je weinig laadt is een EV Company laadpas. Dan is het wel 12ct per sessie. Maar die pas is gratis aan te vragen. Pas na 167x laden (10/0.06) verdien je die aanvraagkosten van de ELbizz kaart terug ten opzichte van de EV Company pas.
Dan zou ik ook De EV Company pas nemen. Stel je voor dat je je gedwongen voelt om zo snel mogelijk 167 keer je schoonmoeder te moeten bezoeken _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

maar dan wordt het inderdaad EV Company.. ik moet al 10 jaar laden wil ik die 0,06 korting eruit hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:58
Hachy schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:09:
[...]

In overleg met @ccasper heb ik zijn verhaal uitgebreid in een LinkedIn artikel beschreven. Ik ben benieuwd hoe snel Mercedes dit op gaat pakken.
Wow, wat een triest verhaal! Na veel problemen de laadpas activeren, dan denk ik aan technische issues, niet aan een dealerorganisatie die schijnbaar niet in staat is de klant goed wegwijs te maken in het eigen product en daarom maar de klant laat barsten. En dan met zulk gezwets de eigen wanprestatie recht proberen te praten, schandalig! Verkopers via Aliexpress bieden betere service op een sleutelhanger van 50 cent! Hopelijk laat Mercedes zich nog van hun goede kant zien richting ccasper. Goed dat je hier aandacht aan geeft.

@ccasper Dat ligt niet aan je leeftijd hoor, puur gepruts van je dealer en de organisatie erachter. Ik hoop dat je ondanks deze valse start toch veel plezier gaat beleven met je EQC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

BarremansNL schreef op maandag 27 juli 2020 @ 07:11:
[...]

Bij Maingau duurt het momenteel heel lang. Heb mijn pas 16-06 aangevraagd, maar nog niet ontvangen. Heb vorige week per mail contact gehad, maar er is geen toezegging wanneer hij wordt verstuurd...

Eins had ik daarentegen wel binnen 3 dagen in huis.
ok.. onze EV komt waarschijnlijk pas in december, maar met mazzel in september..Dan vraag ik toch maar de pas aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-09 09:11
Ik ben zelf nu aan het kijken naar de Total Vroaming "Energie en Onderweg".

Ik ben 100% afhankelijk van publieke laadpalen, geen mogelijkheid tot laadpaal op eigen terrein.
Verwachting is 30.000km per jaar te rijden met mijn komende auto, een Ford Mustang Mach-E.

De berekening is volgens mij zo:
30.000km
5km per kwh
6000kwh nodig op jaarbasis

Bij Engie Zuid-Holland betaal ik gemiddeld 0,34 Euro/kwh = 2040 per jaar
Total is 0,2250 Euro/kwh + 12x 17,50 maandkosten = 1560 per jaar
Ik ben dan alleen verplicht om een Total energiecontract af te sluiten maar dat is in de regel genomen niet anders als bij bijv Vattelfall, Essent of Greenchoice. Enige nadeel is dan dat ik niet elk jaar een welkomsbonus op kan strijken a circa 150euro.

Klopt de bovenstaande berekening?

Werkt de Total Vroaming a 0,2250 ook bij bijv Fastned?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:17

Sorcerer8472

Mens sana?

pmiddeld schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:24:
In Utrecht zijn trouwens alle EVnetNL-palen overgegaan op PitPoint en (iig bij NewMotion) € 0,34 per kWh. Weet iemand of dat op nog meer locaties is gebeurd? De EVnet-sticker zit er wel nog op op veel plekken trouwens.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Nog een update: NewMotion / Shell Recharge prijsstijging.

De eigen palen van NewMotion zijn nu 35 ct/kWh geworden (+2 ct/kWh)
Allego-palen zijn nu 36 ct/kWh geworden (+2 ct/kWh)

Laden bij Vattenfall met een NM-pas is nu goedkoper dan laden bij eigen palen van NM :+

PS: Allego België is wel nog steeds 34 ct/kWh met een NL NM pas.

[ Voor 11% gewijzigd door Sorcerer8472 op 27-07-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-09 16:12
TerrorSource schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:13:
Ik ben zelf nu aan het kijken naar de Total Vroaming "Energie en Onderweg".

Ik ben 100% afhankelijk van publieke laadpalen, geen mogelijkheid tot laadpaal op eigen terrein.
Verwachting is 30.000km per jaar te rijden met mijn komende auto, een Ford Mustang Mach-E.

De berekening is volgens mij zo:
30.000km
5km per kwh
6000kwh nodig op jaarbasis

Bij Engie Zuid-Holland betaal ik gemiddeld 0,34 Euro/kwh = 2040 per jaar
Total is 0,2250 Euro/kwh + 12x 17,50 maandkosten = 1560 per jaar
Ik ben dan alleen verplicht om een Total energiecontract af te sluiten maar dat is in de regel genomen niet anders als bij bijv Vattelfall, Essent of Greenchoice. Enige nadeel is dan dat ik niet elk jaar een welkomsbonus op kan strijken a circa 150euro.

Klopt de bovenstaande berekening?

Werkt de Total Vroaming a 0,2250 ook bij bijv Fastned?
Grote lijnen klopt het wel.

Maar...

Verbruik nogal afhankelijk van rijstijl en omstandigheden zoals wind en temperatuur en stad, platteland of snelweg.
Dus weet niet of je het red met 20kWh 100km, De max snelheid van 100km gaat helpen.

En vraag me af of je altijd bij Engie in Zuid Holland gaat laden, wellicht ook wat snelladen onderweg af en toe en tijdens vakanties misschien?

Maar voor je huidige afweging is het verschil groot genoeg om positief te blijven ook met bovenstaande nuanceringen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
eltron schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:30:
[...]

Grote lijnen klopt het wel.

Maar...

Verbruik nogal afhankelijk van rijstijl en omstandigheden zoals wind en temperatuur en stad, platteland of snelweg.
Dus weet niet of je het red met 20kWh 100km, De max snelheid van 100km gaat helpen.

En vraag me af of je altijd bij Engie in Zuid Holland gaat laden, wellicht ook wat snelladen onderweg af en toe en tijdens vakanties misschien?

Maar voor je huidige afweging is het verschil groot genoeg om positief te blijven ook met bovenstaande nuanceringen.
klopt, indrukken van je rechtervoet heb je zelf in de hand >:)

Ik moet ergens een "verbruik" vandaan halen om te gebruiken voor de berekening, in dit geval 20kWh/100km gepakt = 5km/1kWh.

Ik kan er alleen niet goed achterkomen of de 0,2250c ook "echt" op alle laadpalen is want dan zou het opslagpunt op circa 9.000km per jaar liggen, meer dan 9.000km per jaar is Total Vroaming goedkoper, zelfs goedkoper als Maingau bij Fastned.

Volgens Laadpastop10 is dat wel zo: https://laadpastop10.nl/c...%20Energie%20&%20Onderweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:37
TerrorSource schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:37:
[...]

Ik moet ergens een "verbruik" vandaan halen om te gebruiken voor de berekening, in dit geval 20kWh/100km gepakt = 5km/1kWh.

Ik kan er alleen niet goed achterkomen of de 0,2250c ook "echt" op alle laadpalen is want dan zou het opslagpunt op circa 9.000km per jaar liggen, meer dan 9.000km per jaar is Total Vroaming goedkoper, zelfs goedkoper als Maingau bij Fastned.

Volgens Laadpastop10 is dat wel zo: https://laadpastop10.nl/c...%20Energie%20&%20Onderweg
En dan maar hopen dat je niet ineens een flinke prijswijziging krijgt. ik zou wel zorgen voor enige flexibiliteit om over te kunnen stappen/keuze te wijzigen! (geen idee of zo'n Vroaming bij een jaarabbo is of maandelijks opzegbaar)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

[...]

eerst een maandje proberen met een kaart zonder abbo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
4v4t4r schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:39:
[...]

En dan maar hopen dat je niet ineens een flinke prijswijziging krijgt. ik zou wel zorgen voor enige flexibiliteit om over te kunnen stappen/keuze te wijzigen! (geen idee of zo'n Vroaming bij een jaarabbo is of maandelijks opzegbaar)
1 jaar of 3 jaar.

Ik heb wel wat in de voorwaarden gevonden:
Op gebruik van snelladers en laadpunten met een tarief van meer dan €0,45 per kWh is een
zogenaamde fair use policy van toepassing. De fair use policy schrijft dat je maximaal twee keer
per maand gebruik mag maken van snelladers of ‘dure’ laadpunten. Gebruik je vaker per maand
dan behoudt Total het recht om alsnog de daadwerkelijk doorbelaste laadkosten van de
aanbieder van het laadpunt in rekening te brengen voor de betreffende laadsessie
@Hachy document met de voorwaarden heb ik voor je, weet alleen niet of ze "offerte-gebonden" zijn, lijkt er wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbennn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-07 14:58
TerrorSource schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:57:
[...]

1 jaar of 3 jaar.

[...]
Twee keer per maand? Dat vind ik voor een FUP wel weinig. Er vanuitgaand dat je op zowel de heen- als terugweg een snellaadsessie hebt zit je daar dus met 1 "langere" trip al aan.

</signature>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cas8
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-09 15:54
Hachy schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:00:
[...]

Het helpt als je dit soort dingen met Maingau deelt en dat dan weer hier deelt.
Ik heb Maingau even een berichtje gestuurd over hun brakke systeem van betaalmethodes toevoegen. Ben benieuwd of ze er iets mee gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]
Als je veel in het buitenland rijdt, zou ik ook even checken of die prijs ook bij laders in het buitenland geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Geldt alleen in Nederland. De regel van 2x per maand zal in de praktijk wel niet zo streng worden gehandhaafd; als jij 3 maanden nooit bij Fastned komt en dan op de vakantierit 5x is er volgens mij niemand die daar moeilijk over gaat doen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
TerrorSource schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:57:
[...]

1 jaar of 3 jaar.

[...]

@Hachy document met de voorwaarden heb ik voor je, weet alleen niet of ze "offerte-gebonden" zijn, lijkt er wel op.
Bedankt, ik heb het voor de zekerheid gewoon maar even erbij vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
eltron schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:51:
Ik heb een vakantie gepland in Oostenrijk, Ötztal met twee Kia e-Niro. 1 MY19 met 1F on boardlader en 1MY20 met 3F on boardlader.
Nu zie ik dat in het hele Ötztal maar een handvol publieke laders beschikbaar is en dat die bovendien (dus) vrij vaak bezet zijn. Verder is het tarief meestal (mede) op de laadtijd gebaseerd, wat met name voor de MY19 met 1F nogal ongunstig is. Ik vraag me af of het mogelijk zou zijn om een splitter voor de laadkabel te gebruiken en met beide auto's tegelijk op dezelfde paal te laden. Heb al wat gegoogeld maar zag op dit punt zo gauw geen aanbod.
Vraag me ook af of de MY20 in een dergelijke situatie de resterende 2F pakt of ook maar 1F.. Mogelijk maakt dat overigens niet uit want 1F 32A is gelijk aan 2F x 16A. (Voor de helderheid, de meeste publieke laadpalen zijn wel 22kW in het Ötztal.

Heb overigens wel zoiets gezien voor het laden van 3 elektrische motoren aan één laadpaal https://www.laadkabelfabr...r-3x-schuko-totaal-11-kw/ en ook maatwerk schijnt bij die leverancier mogelijk te zijn, https://www.laadkabelfabriek.nl/producten/adapters/dus wie weet...
De meeste laadpalen zullen dan terugschakelen naar 3x16A bij dubbele belasting. De My20 krijgt dan 11kW en de MY19 dus 3,7.

Die motorkabel werkt ook, maar aangezien je maar 13A 1 fase over Schuko krijgt is dat denk ik per saldo een dure knutsel oplossing. Beter is het om ze beiden aan te sluiten en voor de langere laadsessie van de MY19 een laadpas gebruiken welke alleen een kWh tarief in rekening brengt zonder boetetarieven. Die kan je dan bijvoorbeeld overnight lekker laten voldruppelen zonder risico op hoge kosten vanwege de op tijd gebaseerde tarieven.

[ Voor 3% gewijzigd door Hachy op 27-07-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Sorcerer8472 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:25:
Nog een update: NewMotion / Shell Recharge prijsstijging.

De eigen palen van NewMotion zijn nu 35 ct/kWh geworden (+2 ct/kWh)
Allego-palen zijn nu 36 ct/kWh geworden (+2 ct/kWh)

Laden bij Vattenfall met een NM-pas is nu goedkoper dan laden bij eigen palen van NM :+

PS: Allego België is wel nog steeds 34 ct/kWh met een NL NM pas.
Eigen palen van Newmotion hebben een variabel tarief, de meesten staan nog op 30 cent met de laadpas van Newmotion.

Allego is inderdaad 36 cent geworden, helaas ook op de voordeliger concessies in de provincie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Hachy schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:55:
[...]

Eigen palen van Newmotion hebben een variabel tarief, de meesten staan nog op 30 cent met de laadpas van Newmotion.
In welke gemeente kijk jou nu dan? In Utrecht is het overal 35 ct/kWh bij publieke laadpalen hoor?
Particuliere die je zelf aanbiedt, of bijv. palen bij de IKEA zijn hier niet door beïnvloed idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Hachy schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:12:
[...]
De meeste laadpalen zullen dan terugschakelen naar 3x16A bij dubbele belasting. De My20 krijgt dan 11kW en de MY19 dus 3,7.

Die motorkabel werkt ook, maar aangezien je maar 13A 1 fase over Schuko krijgt is dat denk ik per saldo een dure knutsel oplossing. Beter is het om ze beiden aan te sluiten en voor de langere laadsessie van de MY19 een laadpas gebruiken welke alleen een kWh tarief in rekening brengt zonder boetetarieven. Die kan je dan bijvoorbeeld overnight lekker laten voldruppelen zonder risico op hoge kosten vanwege de op tijd gebaseerde tarieven.
Gaat me eigenlijk niet eens zo zeer om de kosten, maar nog meer om de beperkte beschikbaarheid van laadpalen. (ca. 10 in een dal met een oppervlak van ca. 300-400km2.
Mag blij zijn als ik er ééntje vind die nog vrij is en een beetje in de buurt, en om die dan met twee auto's volledig te bezetten, als dat überhaupt mogelijk is.
Ik ga waarschijnlijk wel met de granny bij het huisje aan de slag, maar weet nog niet of dat kan en of het ook met 2EV tegelijk kan, daarom ook een onderzoekje naar andere creatieve oplossingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:59
Zie net dat er op de Ionity site een lader staat gepland op 15km ten noorden van Metz. Goed nieuws voor de mensen de route via Luxemburg naar het zuiden willen nemen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02:30
eltron schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:36:
[...]

Gaat me eigenlijk niet eens zo zeer om de kosten, maar nog meer om de beperkte beschikbaarheid van laadpalen. (ca. 10 in een dal met een oppervlak van ca. 300-400km2.
Mag blij zijn als ik er ééntje vind die nog vrij is en een beetje in de buurt, en om die dan met twee auto's volledig te bezetten, als dat überhaupt mogelijk is.
Ik ga waarschijnlijk wel met de granny bij het huisje aan de slag, maar weet nog niet of dat kan en of het ook met 2EV tegelijk kan, daarom ook een onderzoekje naar andere creatieve oplossingen.
Als je vanaf de noordkant het dal inrijdt dan tref je nog een aantal snelladers. Ötztal Bahnhoff en Umhausen. Misschien die meepakken als je er langs komt? Haalt wellicht wat stress weg als je in het dal bent.

[ Voor 0% gewijzigd door joepie de p op 27-07-2020 18:49 . Reden: typfoutje hersteld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
PeterZ(on) schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:34:
Zie net dat er op de Ionity site een lader staat gepland op 15km ten noorden van Metz. Goed nieuws voor de mensen de route via Luxemburg naar het zuiden willen nemen.
Wel goed nieuws, maar...
De vraag is natuurlijk wanneer het klaar is. "now building" kan aardig lang op het kaartje staan.
en of er genoeg palen geplaatst worden. Mogen er van mij gelijk 12 zijn, anders loop je nog tegen wachttijden op in elk geval op de gebruikelijke piekdagen.
Maar is wel een typische paal voor Hollanders, voor de eerste stop naar het zuiden.
joepie de p schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:44:
[...]
Als je vanaf de noordkant het dal inrijdt dan tref je nog een aantal snelladers. ÖZTAL Bahnhoff en Umhausen. Misschien die meepakken als je er langs komt? Haalt wellicht wat stress weg als je in het dal bent.
Ja die ken ik. Maar ik pak meestal de Ionity bij Nassereith als laatste en dan ga je daarna naar beneden en komt er nog wat prik bij, dus Oetz voegt dan niets meer toe (en zijn 50kW laders tov 350kW bij Ionity.)

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 27-07-2020 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7aGOk1aJF3f9XlhE56OdgNtPpms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZeFjZvMYbz8UXmDNivJLvJO.jpg?f=fotoalbum_large

Philips medewerkers en bezoekers kunnen wel heel goedkoop laden via Shell. Als je er werkt dan ga je je auto thuis toch niet meer aan de stekker hangen?

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hyena schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:49:
[Afbeelding]

Philips medewerkers en bezoekers kunnen wel heel goedkoop laden via Shell. Als je er werkt dan ga je je auto thuis toch niet meer aan de stekker hangen?
17 cent ex btw is toch hetzelfde als thuis laden voor 20-21 cent inclusief btw? Waarom zou je dan niet gewoon thuis laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Z___Z schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:57:
[...]

17 cent ex btw is toch hetzelfde als thuis laden voor 20-21 cent inclusief btw? Waarom zou je dan niet gewoon thuis laden.
Voor 2.28 kWh? Dat heb je thuis niet lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Z___Z schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:57:
[...]

Sterker nog, als je thuis veel (meer dan 10.000 kWh) laadt dan wordt het thuis laden goedkoper! Met 2 EV's, volledige keuken en warmtepomp haal je dat makkelijk, zeker als je als echte tweaker een groot thuisnetwerk hebt. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Blij dat mijn verbruik -500 is, is nog goedkoper. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheean
Sorcerer8472 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:57:
[...]

In welke gemeente kijk jou nu dan? In Utrecht is het overal 35 ct/kWh bij publieke laadpalen hoor?
Particuliere die je zelf aanbiedt, of bijv. palen bij de IKEA zijn hier niet door beïnvloed idd.
LomboXNet/We Drive Solar (bij EV Company 12ct start + 34ct/kWh denk ik?)
Vattenfall 33ct en zonder startkosten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7eFYCT2y7xTxKnkawhmBzN4kGI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xQZN6oWp6afNWM2bH9flanic.png?f=user_large

Ik denk dat ik de Shell-palen maar oversla, ook al staat er een wel echt om de hoek :X.

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Neverland verkeerd gelezen, dacht 17 cent/kWh, maAr er staat 17 cent totaal. Dat is wel goedkoop ja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-09 13:45
Hyena schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:49:
[Afbeelding]

Zijn er meer van zulke palen in Amsterdam? Ik kom daar ook wel eens in de buurt, maar dit wist ik niet. Ik neem aan dat je alsnog moet betalen voor parkeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-09 16:56
Ik ben in luxoland beland...wat een drama hier...@Hachy staat de chargy kaart al in je lijst? De nagenoeg enige mogelijkheid om hier te laden...zelfs de van der valk in Arlon heeft alleen tesla palen...
Ik ben met nog 8 km bereik bij de Ikea in arlon beland...laatste fastned in Eijsden, en daarna niks nada noppes meer (langs de snelweg)...gratis Lidl palen? Vergeet het maar...de meesten zijn buiten gebruik...of er staan winkelwagentjes voor...met veel pijn half uurtje bereik kunnen tanken...bij mcdonalds alleen mogelijk met fysieke pas (geen idee welke).

Morgen maar eens bij de nieuwe Lidl in arlon kijken, dat staat een snellader..gratis...

Keep you posted...

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02:30
Isheara schreef op maandag 27 juli 2020 @ 23:48:
Ik ben in luxoland beland...wat een drama hier...@Hachy staat de chargy kaart al in je lijst? De nagenoeg enige mogelijkheid om hier te laden...zelfs de van der valk in Arlon heeft alleen tesla palen...
Ik ben met nog 8 km bereik bij de Ikea in arlon beland...laatste fastned in Eijsden, en daarna niks nada noppes meer (langs de snelweg)...gratis Lidl palen? Vergeet het maar...de meesten zijn buiten gebruik...of er staan winkelwagentjes voor...met veel pijn half uurtje bereik kunnen tanken...bij mcdonalds alleen mogelijk met fysieke pas (geen idee welke).

Morgen maar eens bij de nieuwe Lidl in arlon kijken, dat staat een snellader..gratis...

Keep you posted...
Wat vervelend. De Lidl in Foetz (L) heb ik vorig jaar bezocht. Triple lader aan het begin van de parkeerplaats. Is op niet te grote afstand van Arlon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Isheara schreef op maandag 27 juli 2020 @ 23:48:

Keep you posted...
Ja, Wallonië is altijd al drama geweest.

Over Chargy.... dat heette eerst Lenovos. Daar heb ik nog een laadpas van. Deze werd omgezet naar Chargy. De Chargy laadpas is echter ook een mobiliteitskaart ook voor bus en trein enzo en daar hoort een duur abonnement bij wat iets van mKaart heet. Beetje nutteloze kaart voor toeristen dus, zeker als je weet dat diverse NL laadpassen prima werken bij de palen van Chargy:

Vandebron, Justplugin, Eneco, Plugsurfing, Newmotion allemaal doen ze het daar. (Zie ook luxemburg filter op laadpastop10).

Bijvoorbeeld in Eischen staat de eerste Chargy laadpaal al, 22kW AC. Beschikbaar en 7km ten oosten van Arlon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Hachy schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 00:44:
[...]

Ik heb in Chargemap een kaartuitsnede voor me waar de lijn Luxemburg Metz in het midden zit en dan zie ik rechts daarvan hoofdzakelijk in Duitsland zo'n 60 snelladers en twee buiten gebruik. Links zie ik in België en Noord-Frankrijk maar 14 snelladers waarvan maar liefst de helft (7 dus) buiten gebruik zijn. Nog veel te doen daar, kan de EU zich daar niet eens mee bemoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:00:
[...]

Ik heb in Chargemap een kaartuitsnede voor me waar de lijn Luxemburg Metz in het midden zit en dan zie ik rechts daarvan hoofdzakelijk in Duitsland zo'n 60 snelladers en twee buiten gebruik. Links zie ik in België en Noord-Frankrijk maar 14 snelladers waarvan maar liefst de helft (7 dus) buiten gebruik zijn. Nog veel te doen daar, kan de EU zich daar niet eens mee bemoeien.
Waar is Neelie Kroes als je dr nodig hebt!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb en passant antwoord op mn vraag... :Y
teacher schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:40:
Heeft er iemand ervaring met laden rondom de duits/luxemburgse grens, onder trier? Als ik chargemap / goingelectric bekijk lijkt het daar nogal een woestenij. Ook ben ik afhankelijk van belgische lidl laders om er te komen volgens abrp.
In Luxemburg kan je idd laden met je newmotion laadpas, als ik in de app kijk voor 24 cent / kWh.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Bij Saarbrucken zijn veel laders. Maar de Elzas daaronder is een drama, weet ik uit eigen ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 14:52
PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:00:
[...]

Je wordt op je wenken bediend ;) uit de EU Green Deal Communication:
The EU should in parallel ramp-up the production and deployment of sustainable alternative transport fuels. By 2025, about 1 million public recharging and refuelling stations will be needed for the 13 million zero-and low-emission vehicles expected on European roads. The Commission will support the deployment of public recharging and refuelling points where persistent gaps exist, notably for long-distance travel and in less densely populated areas, and will launch as quickly as possible a new funding call to support this. These steps will complement the measures taken at national level. The Commission will consider legislative options to boost the production and uptake of sustainable alternative fuels for the different transport modes.
Interessante vergelijking van het huidige situatie qua laadpalen in de EU-lidstaten overigens uit een rapport van de Europese duurzaam transport-denktank Transport & Environment over hoe het Europese laadpaalnetwerk er in 2030 uit zou moeten zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGaUEiVwxIs9mOTzazBB1PFRug4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qHZpxGD40e5fKQxNGfcIrjxr.png?f=user_large

Nederland ligt off the charts :)

[ Voor 16% gewijzigd door marvel27 op 28-07-2020 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Nou ja, ik had eigenlijk meer voor ogen dat al die plannen (heb het stuk overigens niet gelezen) al lang bestonden en alleen nog moeten worden uitgevoerd, lees laders bouwen. Maar dat gaat nog wel even duren als ze het hebben over 2025. Zelfs iets eenvoudigs als het verplichten om de Corri-Door laders te repareren blijft nog achterwege. Veel daadkracht is dus (nog) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Sheean schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:15:
[...]

LomboXNet/We Drive Solar (bij EV Company 12ct start + 34ct/kWh denk ik?)
Vattenfall 33ct en zonder startkosten

[Afbeelding]

Ik denk dat ik de Shell-palen maar oversla, ook al staat er een wel echt om de hoek :X.
Je komt op 33 ct uit vanwege de lagere BTW waarschijnlijk, dus de Shell-palen komen dan op 34 ct/kWh uit. Uit welk land komt deze pas? Als je Nederlander bent dan zou de BTW volgens mij eigenlijk verlegd moeten worden volgens huidige EU-regels, maar goed who cares :+

Hier in Utrecht zijn er heel veel We Drive Solar bijgekomen de afgelopen maanden. Ik ben nog steeds nieuwsgierig met welke logica hun V2G werkt en welke auto's dat ondersteunen. Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:13:
[...]

Nou ja, ik had eigenlijk meer voor ogen dat al die plannen (heb het stuk overigens niet gelezen) al lang bestonden en alleen nog moeten worden uitgevoerd, lees laders bouwen. Maar dat gaat nog wel even duren als ze het hebben over 2025. Zelfs iets eenvoudigs als het verplichten om de Corri-Door laders te repareren blijft nog achterwege. Veel daadkracht is dus (nog) niet.
Dan overschat je de bevoegdheid van de EU. Die kan bedrijven niet opleggen om laadpalen te plaatsen of repareren. Wat ze wel gaan doen is het financieel aantrekkelijker maken door samen met lidstaten bepaalde prikkels te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
marvel27 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:10:
[...]

Dan overschat je de bevoegdheid van de EU. Die kan bedrijven niet opleggen om laadpalen te plaatsen of repareren. Wat ze wel gaan doen is het financieel aantrekkelijker maken door samen met lidstaten bepaalde prikkels te geven.
Er staat mij bij dat die Corri-Door laders waren gesubsidieerd met geld van de EU en aan die subsidie zullen toch ook wel voorwaarden zijn gesteld neem ik aan. Maar de EU heeft in de lidstaten natuurlijk geen directe bevoegdheden voor zover ik weet maar wel via een omweg via wetgeving en een Europees hof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
marvel27 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:10:
[...]

Ik vind wel dat als die dingen door overheid/gemeente in een aanbesteding worden geplaatst er een bepaalde SLA moet worden afgesproken dat die dingne niet langer dan x uur/dagen niet mogen werken.

Daarnaast is het natuurlijk van de zotte dat er niet standaard betaalopties op die palen zitten en een schermpje oid waar de huidige prijs per KW / minuuut staat.

Volgens mij is dat juist prima vanuit de EU te regelen die standaardisatie.(minimale vereiste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
daemonix schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:02:
[...]

Sterker nog, als je thuis veel (meer dan 10.000 kWh) laadt dan wordt het thuis laden goedkoper! Met 2 EV's, volledige keuken en warmtepomp haal je dat makkelijk, zeker als je als echte tweaker een groot thuisnetwerk hebt. ;)
zo is het maar net :)
Vanochtend trouwens voor het eerst bij Shell Dekkersland (aan de A28 even voorbij Zwolle) geweest. Sinds enige dagen 4 nieuwe HPC's (Combo/Chademo) in gebruik, Juicepass aanbieding gebruikt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Zojuist persbericht eruit gedaan, we zijn met Laadpastop10 gepartnerd met &Charge. *O*
Op de site kan je nu je account koppelen en bovenaan je saldo raadplegen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/k84yxHf/bla.png

Ook kan je zien welke passen &Charge ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999

knakworst

Get more sats!

marvel27 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:38:
[...]

Je wordt op je wenken bediend ;) uit de EU Green Deal Communication:

[...]

Interessante vergelijking van het huidige situatie qua laadpalen in de EU-lidstaten overigens uit een rapport van de Europese duurzaam transport-denktank Transport & Environment over hoe het Europese laadpaalnetwerk er in 2030 uit zou moeten zien:
[Afbeelding]

Nederland ligt off the charts :)
En Noorwegen is natuurlijk geen EU maar dan heb je het over off off the charts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Misschien snap ik die grafiek niet maar daar hebben ze het over hoeveel EV's er per laadpunt zijn, dus zitten we in Nederland goed als ik dat vergelijk met Noorwegen. Hier maar iets van 4 per lader en in Noorwegen iets van 11, dus daar loop je veel eerder de kans dat een lader bezet is dan hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:53:
Misschien snap ik die grafiek niet maar daar hebben ze het over hoeveel EV's er per laadpunt zijn, dus zitten we in Nederland goed als ik dat vergelijk met Noorwegen. Hier maar iets van 4 per lader en in Noorwegen iets van 11, dus daar loop je veel eerder de kans dat een lader bezet is dan hier.
Ze hebben daar waarschijnlijk wat meer opritten met eigen laadpalen(?) Dus of de druk op de publieke laadpalen groter is, is maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
eltron schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:58:
[...]

Ze hebben daar waarschijnlijk wat meer opritten met eigen laadpalen(?) Dus of de druk op de publieke laadpalen groter is, is maar de vraag.
Dat klopt hoogstwaarschijnlijk, al is het maar dat de benzine/diesel auto's daar ook een aansluiting voor elektrische standverwarming hebben. Anders willen ze 's morgens niet erg starten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
eltron schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:58:
[...]

Dan ga jij er dus vanuit dat alle palen daar geregistreerd staan maar dat lijkt mij toch niet, maar zou kunnen. Ik denk zelf dat het alleen publieke palen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
4v4t4r schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:37:
[...]

Ik vind wel dat als die dingen door overheid/gemeente in een aanbesteding worden geplaatst er een bepaalde SLA moet worden afgesproken dat die dingne niet langer dan x uur/dagen niet mogen werken.

Daarnaast is het natuurlijk van de zotte dat er niet standaard betaalopties op die palen zitten en een schermpje oid waar de huidige prijs per KW / minuuut staat.

Volgens mij is dat juist prima vanuit de EU te regelen die standaardisatie.(minimale vereiste)
Standaardisatie van laadpalen en betaalopties is natuurlijk iets heel anders dan bedrijven verplichten palen bij te plaatsen, waar de discussie over ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
marvel27 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:05:
[...]

Standaardisatie van laadpalen en betaalopties is natuurlijk iets heel anders dan bedrijven verplichten palen bij te plaatsen, waar de discussie over ging.
Prima - voeg ik dat toe, ik vind namelijk ook dat vanuit de EU een land wel opgelegd mag worden dat er per aantal km2 een bepaalde hoeveelheid laadstations moet zijn om zo enigzins dekkende infra te hebben. Hoeft voor mij in eerste instantie niet eens een onderscheid tussen "slow" en "fast" maar wel een bepaalde dekkingsgraad. Wat je nu ziet in sommige landen is echt een serieus groot leeg gebied (met ook nog eens defecte laadpalen waardoor het helemaal erg word)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Hachy schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:21:
Zojuist persbericht eruit gedaan, we zijn met Laadpastop10 gepartnerd met &Charge. *O*

[Afbeelding]

Aangemeld. Naar mijn smaak nu nog wat teveel gericht op Duitsland. Ook voor veel retailers die we ook in Nederland hebben verwijst de &Charge site alleen naar het .de domein en levering binnen Duitsland. Ook geen mogelijkheid om bonnetjes van offline aankopen in te dienen (zou bij Ikea bijvoorbeeld wel leuk zijn). En nog niet erg veel opties om in te wisselen op Nederlandse laadpassen zo te zien.

Maar zonder Nederlandse aanmeldingen heeft het ook weinig nut voor NL retailers en laadpasproviders om in te stappen en het is wel een erg leuk initiatief dat potentie biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja, daar heb je gelijk in. Het is een begin.

Met diverse Nederlandse laadpas aanbieders zijn we in gesprek. Gelukkig werkt Maingau bij Fastned, en daar staan we allemaal wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:01:
[...]

Dan ga jij er dus vanuit dat alle palen daar geregistreerd staan maar dat lijkt mij toch niet, maar zou kunnen. Ik denk zelf dat het alleen publieke palen zijn.
Nee ik bedoel dat Noorwegen meer EV/100.000 inwoners heeft, maar dat de meesten waarschijnlijk eigen laadpaal hebben en dus minder publieke palen nodig zijn omdat de meesten die niet of nauwelijks gebruiken.
In NL zijn er, zeker in de randstad, veel meer mensen die nagenoeg volledig op publiek laden zijn aangewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
daemonix schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:00:
[...]

Dat klopt hoogstwaarschijnlijk, al is het maar dat de benzine/diesel auto's daar ook een aansluiting voor elektrische standverwarming hebben. Anders willen ze 's morgens niet erg starten. ;)
Standkachel had ik hier ook op mijn ICE, maar was niet elektrisch maar werkte gewoon op fosiele brandstof. Aansturing uiteraard wel elektrisch maar dat kost natuurlijk nagenoeg geen stroom.
Had ook niet zozeer te maken met wel of niet starten, maar gewoon dat het comfortabeler is om in een warme auto te stappen, niet te hoeven krabben en minder motorslijtage bij warme start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
eltron schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:26:
[...]

Nee ik bedoel dat Noorwegen meer EV/100.000 inwoners heeft, maar dat de meesten waarschijnlijk eigen laadpaal hebben en dus minder publieke palen nodig zijn omdat de meesten die niet of nauwelijks gebruiken.
In NL zijn er, zeker in de randstad, veel meer mensen die nagenoeg volledig op publiek laden zijn aangewezen.
Dat zou inderdaad kunnen, hoewel de meeste mensen met een EV juist in de steden wonen en dus hetzelfde probleem hebben als hier. Als ik de video's van TeslaBjorn de laatste tijd bekijk wordt het daar ook wel steeds drukker bij de laders, zeker in de weekenden en vakantietijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
eltron schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:29:
[...]

Standkachel had ik hier ook op mijn ICE, maar was niet elektrisch maar werkte gewoon op fosiele brandstof. Aansturing uiteraard wel elektrisch maar dat kost natuurlijk nagenoeg geen stroom.
Had ook niet zozeer te maken met wel of niet starten, maar gewoon dat het comfortabeler is om in een warme auto te stappen, niet te hoeven krabben en minder motorslijtage bij warme start.
Nee, in Noorwegen en Zweden is het om de auto en dus de benzine en diesel op temperatuur te houden. De auto start echt niet bij -30, zeker diesel niet. De winter is daar iets kouder dan hier, en het comfort is ondergeschikt aan het kunnen rijden. Niet onbelangrijk maar als je auto het helemaal niet doet maakt het comfort niet uit.

:P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Hachy schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:21:

[Afbeelding]

Kunnen we nu ook kilometers verdienen op laadpastop10? Of wat houdt de samenwerking concreet in?

[ Voor 4% gewijzigd door pmiddeld op 28-07-2020 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nog geen idee, maar we staan open voor suggesties :)

Samenwerking is om leuke innovaties te kunnen doen en om &charge in contact te brengen met NL markt (en zij ons met de DE markt)

[ Voor 56% gewijzigd door Hachy op 28-07-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-07 14:27
DeGroteMuis schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:18:
[...]

Aangemeld. Naar mijn smaak nu nog wat teveel gericht op Duitsland. Ook voor veel retailers die we ook in Nederland hebben verwijst de &Charge site alleen naar het .de domein en levering binnen Duitsland. Ook geen mogelijkheid om bonnetjes van offline aankopen in te dienen (zou bij Ikea bijvoorbeeld wel leuk zijn). En nog niet erg veel opties om in te wisselen op Nederlandse laadpassen zo te zien.

Maar zonder Nederlandse aanmeldingen heeft het ook weinig nut voor NL retailers en laadpasproviders om in te stappen en het is wel een erg leuk initiatief dat potentie biedt.
Maingau en Plugsurfing. Beide een prima begin.
pmiddeld schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:18:
[...]

Kunnen we nu ook kilometers verdienen op laadpastop10? Of wat houdt de samenwerking concreet in?
Het was alleen even goed inlezen wat het nou precies is/was dat &Charge en hoe sparen werkt.. had hier nog niet eerder van gehoord.

Voor wie dit ook niet gelijk snapt:

Sparen doe je niet met een kaart of bon, maar d.m.v. tracking cookies en (referral credits door die cookies, zodat &charge de reclame of referral winst een deel vergeeft?)

Linken van account met maingau: wat doet dat dan bijv? @Hachy ?

[ Voor 21% gewijzigd door Stef87 op 28-07-2020 16:50 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-07 19:37
Hachy schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:21:
Ja, daar heb je gelijk in. Het is een begin.

Met diverse Nederlandse laadpas aanbieders zijn we in gesprek. Gelukkig werkt Maingau bij Fastned, en daar staan we allemaal wel eens.
Leuk!
Heb inmiddels aardig wat km gespaard door tijdens de vakantie te fotograferen :)

En gisteren opeens een melding dat ik km ingewisseld had...
Bleek een Maingau lading van vorige maand te zijn.
Dus dat is de eerste winst!

Succes met de samenwerking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Stef87 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:44:
[...]

Maingau en Plugsurfing. Beide een prima begin.

[...]

Het was alleen even goed inlezen wat het nou precies is/was dat &Charge en hoe sparen werkt.. had hier nog niet eerder van gehoord.

Voor wie dit ook niet gelijk snapt:

Sparen doe je niet met een kaart of bon, maar d.m.v. tracking cookies en (referral credits door die cookies, zodat &charge de reclame of referral winst een deel vergeeft?)

Linken van account met maingau: wat doet dat dan bijv? @Hachy ?
Ja, ze krijgen bijvoorbeeld 20% referral korting en daarvan krijg jij dan 15% retour in de vorm van kilometers. Bijvoorbeeld bij elke €2,- uitgegeven bij Thuisbezorgd krijg je 1km cadeau.

Een kilometer staat gelijk aan 8 cent. Deze 8 cent ontvang jij als korting op je factuur van je MSP.

Als je je account linked met de Maingau app krijg je 10km van &charge cadeau, net als bij het bekijken van de turotial video. Maar dat is niet de beste reden; het saldo is dan ook direct bij Maingau bekend (kun je ook zien in hun app) waarmee de verzilvering automatisch gaat omdat de gespaarde kilometers eerst worden opgemaakt voordat je 'echte' kosten gaat maken bij Maingau.

@Bula Thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheean
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:35:
[...]

Je komt op 33 ct uit vanwege de lagere BTW waarschijnlijk, dus de Shell-palen komen dan op 34 ct/kWh uit. Uit welk land komt deze pas? Als je Nederlander bent dan zou de BTW volgens mij eigenlijk verlegd moeten worden volgens huidige EU-regels, maar goed who cares :+

Hier in Utrecht zijn er heel veel We Drive Solar bijgekomen de afgelopen maanden. Ik ben nog steeds nieuwsgierig met welke logica hun V2G werkt en welke auto's dat ondersteunen. Weet iemand dat?
Laden bij Vattenfall met een Vattenfall-pas die ik hier in NL heb aangevraagd. Zeer vreemd dat lager btw-tarief, even in de gaten houden wat er zo wordt afgeschreven.

Zover ik het heb begrepen zijn die laadpalen van We Drive Solar al geschikt voor V2G via ISO15118 en hebben ze een aantal prototype Zoe's rondrijden die dat ondersteunen. Andere (deel)auto's doen er volgens mij nog vrij weinig mee. Kwestie van de infrastructuur alvast opbouwen en dan wachten op de auto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-09 10:06
[...]

Het Total pasje werkt echt met de lage tarieven op alle palen. Fastned, Ionity, maakt allemaal niet uit. 1x in het kwartaal krijg je de rekening. Inmiddels al 18k op de pas gereden 🙂

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
rmathijssen schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:54:
[...]

Het Total pasje werkt echt met de lage tarieven op alle palen. Fastned, Ionity, maakt allemaal niet uit. 1x in het kwartaal krijg je de rekening. Inmiddels al 18k op de pas gereden 🙂
Ook buitenland?

Hoe is jouw ervaring met de Fastned/snel laders? Hebben ze die al eens doorgerekend?

Ik heb wel een aantal opmerkingen gemaakt over de offertes van de Energie, die klopte van geen kant en scheelde 170+ euro per jaar als ik zelf hun tarieven doorrekenden vergeleken met wat zij beweerde. Hier komen ze van de week op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-09 10:06
TerrorSource schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:02:
[...]

Ook buitenland?

Hoe is jouw ervaring met de Fastned/snel laders? Hebben ze die al eens doorgerekend?

Ik heb wel een aantal opmerkingen gemaakt over de offertes van de Energie, die klopte van geen kant en scheelde 170+ euro per jaar als ik zelf hun tarieven doorrekenden vergeleken met wat zij beweerde. Hier komen ze van de week op terug.
Buitenland gebruik ik New Motion, die heeft de beste dekking. Buitenland is prijs niet het issue, maar de dekking van de pas. Veel andere passen werken gewoonweg niet. Mijn ervaring is met Duitsland en Slovenie. Verder heb ik een Tesla en gebruik vaak de Supercharger in het buitenland als die beschikbaar is.

Heb nog nooit een doorrekening gehad van een dure snellader, maar ik gebruik die dan ook niet heel erg veel. Wel maanden met meerdere keren een Fastned.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
teacher schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:01:
Ik heb en passant antwoord op mn vraag... :Y

[...]

In Luxemburg kan je idd laden met je newmotion laadpas, als ik in de app kijk voor 24 cent / kWh.
Op dit moment heb ik wel de app, maar nog geen pas, dus helaas kansloos.
Bij de Lidl Arlon een 50kWh lader gevonden, en daar gratis kunnen laden. Voordeel van weinig EV in de regio is wel dat er altijd plaats is. Vanochtend stond er een Zoë uit Frankrijk te laden maar die stond er al een tijd...

Overigens...nog een tip: bij het outlet shopping center in Roermond kun je ook (na aanschaf van een pas voor €5) gratis laden in het vervolg; een keer pas kopen en voortaan (voor zolang het duurt) gratis laden :) goede service _/-\o_ Er staan behoorlijk wat palen en ook Tesla palen.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 10:48
daemonix schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:59:
[...]

Nee, in Noorwegen en Zweden is het om de auto en dus de benzine en diesel op temperatuur te houden. De auto start echt niet bij -30, zeker diesel niet. De winter is daar iets kouder dan hier, en het comfort is ondergeschikt aan het kunnen rijden. Niet onbelangrijk maar als je auto het helemaal niet doet maakt het comfort niet uit.

:P :+
Uit eigen ervaring weet ik dat een Renault Megane het prima doet met -25*C in Noorwegen 😜

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
Overigens...met die gratis Mkaart (waar @Hachy aan refereert) kun je gratis met trein en bus reizen in Luxemburg :) de kaart haal je op op het station in Luxemburg stad. Per persoon een kaart. Als je 1e klasse wilt reizen moet je bijbetalen, maar 2e klasse is gratis (in heel Luxemburg).

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999

knakworst

Get more sats!

Wat een feest met Juicepass, alle LastMileSolutions palen zijn nu ook beschikbaar, nog een paar dagen voor nop als je de 30 euro betaald hebt voor de maand juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Isheara schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:58:
Overigens...met die gratis Mkaart (waar @Hachy aan refereert) kun je gratis met trein en bus reizen in Luxemburg :) de kaart haal je op op het station in Luxemburg stad. Per persoon een kaart. Als je 1e klasse wilt reizen moet je bijbetalen, maar 2e klasse is gratis (in heel Luxemburg).
Oh is'ie nu gratis? Da's nuttige info. Ik moest toen dokken om van die Lenovos een mKaart te maken en daarom niet gedaan. Even checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:34:
[...]

Er staat mij bij dat die Corri-Door laders waren gesubsidieerd met geld van de EU en aan die subsidie zullen toch ook wel voorwaarden zijn gesteld neem ik aan. Maar de EU heeft in de lidstaten natuurlijk geen directe bevoegdheden voor zover ik weet maar wel via een omweg via wetgeving en een Europees hof.
Ze hebben gebruik gemaakt van beschikbare subsidies ja. Net zoals elke andere snellaad-netwerk boer ter wereld. Die voorwaarden zijn vaak maar tijdelijk en zitten ook ontsnappingsroutes in. Neemt niet weg dat Izivia zich er wel *erg* makkelijk vanaf maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Is zo'n Total Vroaming pas 17,50 per auto of per huishouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
DDDikkiedik schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 00:16:
Is zo'n Total Vroaming pas 17,50 per auto of per huishouden?
Ik heb even de voorwaarden erbij gepakt:
Nadrukkelijk is het bij de overeenkomst de bedoeling om dezelfde elektrische passagiersauto op te laden. Het is niet toegestaan om de laadtoken aan derden uit te lenen of te gebruiken voor het opladen van verschillende elektrische voertuigen. Indien je huishoudens meerdere elektrische auto’s in gebruik heeft, kun je een extra laadtoken aanvragen voor een maandelijkse meerprijs waarbij het recht van toepassing van het vroamingtarief ook voor het extra voertuig geldt.
Wat de “maandelijkse meerprijs” is kan ik nergens vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door makooy op 29-07-2020 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Isheara schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:54:
[...]

Op dit moment heb ik wel de app, maar nog geen pas, dus helaas kansloos.
Bij de Lidl Arlon een 50kWh lader gevonden, en daar gratis kunnen laden. Voordeel van weinig EV in de regio is wel dat er altijd plaats is. Vanochtend stond er een Zoë uit Frankrijk te laden maar die stond er al een tijd...

Overigens...nog een tip: bij het outlet shopping center in Roermond kun je ook (na aanschaf van een pas voor €5) gratis laden in het vervolg; een keer pas kopen en voortaan (voor zolang het duurt) gratis laden :) goede service _/-\o_ Er staan behoorlijk wat palen en ook Tesla palen.
Ik ga deze week naar Roermond, maar kom daar niet regelmatig, weet je ook wat het vermogen van de palen is? alleen AC 11kW of ook 22kW of ook DC 50kW?

Aanvulling: even gegoogled. Gaat om totaal 33 laadpalen, 13 Tesla chargers en 20EVboxen voor de anderen.
De EV boxen zijn deels 11kW en deels 22kW. fifty fifty ongeveer denk ik.
Volgende vraag is dan: Waar kun je die pas aanschaffen?

[ Voor 11% gewijzigd door eltron op 29-07-2020 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
@DDDikkiedik @TerrorSource

Kwestie van gedrag dus, het lijkt me lastig na te gaan of hij voor meerdere auto's (in het gezin) wordt gebruikt. Meerprijs zal wel 17,50 zijn vermoed ik zo.

[ Voor 25% gewijzigd door Hachy op 29-07-2020 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Volgens mij herkennen laadpassen de auto's.

Maar dat is dan duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-07 14:27
rmathijssen schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:54:
[...]

Dee van de prijs zit hem natuurlijk ook in de dure laadpaal die verplicht is. 1800+ euro? Naast dat moet je ook een Energiecontract hebben bij Total toch..? Hier kan je dus niet Zomaar de kosten eerlijk vergelijken.

Ik neem aan dat je dan je jaarlijkse korting en overstappen van energiemaatschappijen met goede prijzen (en groene stroom) wel kan vergeten??

[ Voor 24% gewijzigd door Stef87 op 29-07-2020 01:49 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ze hebben 3 abonnementen, een vroaming abonnement mét laadpaal maar ook eentje zonder laadpaal. (dus alleen energiecontract) en ook een reguliere pas maar daar geldt niet het lage 0,225 tarief.

Stroom is wél groen, kickback alleen bij 3-jarig contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake_s
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16-04-2022
Hachy schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 00:44:
[...]

Over Chargy.... dat heette eerst Lenovos. Daar heb ik nog een laadpas van. Deze werd omgezet naar Chargy. De Chargy laadpas is echter ook een mobiliteitskaart ook voor bus en trein enzo en daar hoort een duur abonnement bij wat iets van mKaart heet. Beetje nutteloze kaart voor toeristen dus, zeker als je weet dat diverse NL laadpassen prima werken bij de palen van Chargy:

Vandebron, Justplugin, Eneco, Plugsurfing, Newmotion allemaal doen ze het daar. (Zie ook luxemburg filter op laadpastop10).

Bijvoorbeeld in Eischen staat de eerste Chargy laadpaal al, 22kW AC. Beschikbaar en 7km ten oosten van Arlon.
Zelf heb ik via Enovos de prepaid kaart besteld. Binnen een week geleverd (op een Luxemburgs adres), 26cent per kwh en éénmalig 2 euro voor de kaart.

Reden dat ik hem besteld heb is omdat mijn bedrijfspas (Eneco) bij een test op een Allego-paal in België niet werkte, maar uiteindelijk werkte hij op de Cargy palen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Goedemorgen, ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.
Ik rijd al 1,5 jaar electrisch en laad mijn auto thuis aan een eigen laadpaal op.
Mijn man kan volgende week zijn electrische auto ophalen. Hij kan gratis op zijn werk laden.
Maar welke laadpas is hier nu het meest geschikt voor?
Want bij een gratis laadpas, zonder abonnement, betaal je wel een starttarief per keer, toch?
Ik weet dus niet of dat dan wel wordt berekend.
Anders is het wellicht voordeliger om wel een abonnement te nemen voor €3,50 per maand, en dan wel volledig gratis te laden.
Of zie ik iets over het hoofd nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
jolandacb schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:14:
Goedemorgen, ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.
Ik rijd al 1,5 jaar electrisch en laad mijn auto thuis aan een eigen laadpaal op.
Mijn man kan volgende week zijn electrische auto ophalen. Hij kan gratis op zijn werk laden.
Maar welke laadpas is hier nu het meest geschikt voor?
Want bij een gratis laadpas, zonder abonnement, betaal je wel een starttarief per keer, toch?
Ik weet dus niet of dat dan wel wordt berekend.
Anders is het wellicht voordeliger om wel een abonnement te nemen voor €3,50 per maand, en dan wel volledig gratis te laden.
Of zie ik iets over het hoofd nu?
niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Hij laadt OP zijn werk gratis op, dan geen pas nodig? Hij laadt VIA zijn werk gratis op, dan laadpas voorzien door werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiger072
  • Laatst online: 27-05 17:02
Of optie 3: er staat een laadpaal op het werk met CPO € 0,00 en werkt met een RFID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Reiger072 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:32:
Of optie 3: er staat een laadpaal op het werk met CPO € 0,00 en werkt met een RFID.
en in dat geval dus een laadpas nodig die verder geen kosten rekent, om de zaak aan en uit te zetten en kabel te vergrendelen en ontgrendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Sheean schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:05:
[...]

Laden bij Vattenfall met een Vattenfall-pas die ik hier in NL heb aangevraagd. Zeer vreemd dat lager btw-tarief, even in de gaten houden wat er zo wordt afgeschreven.

Zover ik het heb begrepen zijn die laadpalen van We Drive Solar al geschikt voor V2G via ISO15118 en hebben ze een aantal prototype Zoe's rondrijden die dat ondersteunen. Andere (deel)auto's doen er volgens mij nog vrij weinig mee. Kwestie van de infrastructuur alvast opbouwen en dan wachten op de auto's?
Wat betreft V2G: weet jij of er ergens wat bekend is van hoe het precies werkt? Dus wanneer de auto stroom gaat leveren aan het grid, welke drempelwaarden er zijn (bijv. stroomprijs, energiemixdata, accuniveau, accuniveau+geplande trips)? Ook kunnen deze palen blijkbaar leveren afh. van energieprijs, of iig heel precies verrekenen. Vraag me ook af wat daar dan mee wordt gedaan. Op Twitter en op de website van WDS heb ik vrij weinig concreets kunnen vinden, blijft allemaal een beetje vaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
knakworst schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:01:
Wat een feest met Juicepass, alle LastMileSolutions palen zijn nu ook beschikbaar, nog een paar dagen voor nop als je de 30 euro betaald hebt voor de maand juli.
Wow, je hebt geljk! Helemaal top :-)
Werkt hierdoor ook alle Engie-palen in Den Haag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
eltron schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:44:
[...]

en in dat geval dus een laadpas nodig die verder geen kosten rekent, om de zaak aan en uit te zetten en kabel te vergrendelen en ontgrendelen.
Sorry, misschien was ik niet duidelijk genoeg.
Maar er is wel een laadpas nodig en die krijgt hij niet van zijn werk.

Maar dan twijfel ik dus nog steeds, want bijvoorbeeld Maingau rekent voor elke laadbeurt toch een starttarief extra van ongeveer €0,35? Hij zal ongeveer 4x per week moeten laden bij het werk, dus dan is hij al €1,35 per week kwijt, x 4 zeg maar, is meer dan 5 euro per maand.
Dus is dan een abonnement van €3,50 met goedkoper laadtarief dan toch goedkoper voor ons?
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

jolandacb schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:28:
[...]

Maar dan twijfel ik dus nog steeds, want bijvoorbeeld Maingau rekent voor elke laadbeurt toch een starttarief extra van ongeveer €0,35? Hij zal ongeveer 4x per week moeten laden bij het werk, dus dan is hij al €1,35 per week kwijt, x 4 zeg maar, is meer dan 5 euro per maand.
Dus is dan een abonnement van €3,50 met goedkoper laadtarief dan toch goedkoper voor ons?
Waarom regelt de baas dit niet, even er van uitgaand dat de werkgever ook de auto ter beschikking stelt?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
[...]

vwb publieke langzaamladers ben ik niet deskundig, die gebruik ik nooit. Bij snelladers van Ionity en Fastned rekent Maingau geen startarief, EINS bij Allego ook niet. Maar bij andere laadpaaloperators kan dat anders zijn.
U heeft in het geheel geen laadpas in huis om dat een keer te proberen? Ook niet iets bij uw auto gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
[...]

Bij mij op werk zijn bij de 5 vestigingen die ik wel bezoek ook allemaal palen geplaatst die je unlockt met pas, maar laden tegen nultarief. Op dit moment is gratis laden bij de passen die ik heb en die er geaccepteerd worden (Maingau / Eins accepteert ie niet) ook zonder starttarief. en ik heb geen abonnement passen.

Zie ook
Hachy in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"
Lijkt dus standaardbeleid.
Pagina: 1 ... 19 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.