Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Ik zag vandaag 6 4 x 175 kW CCS snelladers bij Shell Varakker (A15 opheusden, tegenover Ionity). Goede plek want voor zo'n drukke, lange weg was het aantal snelladers nog dun bezaaid en bovendien max 50 kW. Locatie is niet te zien met Juicepass app, dus bij deze shell geen Allego blijkbaar. Volgens Chargemap zijn deze 6 4 palen ook 175 kW Chademo.
[ Voor 1% gewijzigd door joepie de p op 10-07-2020 21:14 . Reden: 4 ipv 6 ]
Ja op wel meer locaties zijn opeens goede Shell laders, Zwolle ook 4xHPC sinds kort. Iemand een idee van tarieven/passen?joepie de p schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:16:
Ik zag vandaag 6 x 175 kW CCS snelladers bij Shell Varakker (A15 opheusden, tegenover Ionity).
De Shell Recharge-app is nog steeds goedkoop bij deze laders. Overigens heeft NewMotion voor mij het hele station van Zwolle (alle 4 de Tritium-laders) een reboot gegeven: kreeg ze niet werkend. Video komt nog. De Efacec-laders van Shell zijn via Allego online en daardoor kun je er met eins goedkoop afrekenen.de telegraaf schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:06:
[...]
Ja op wel meer locaties zijn opeens goede Shell laders, Zwolle ook 4xHPC sinds kort. Iemand een idee van tarieven/passen?
Even gecheckt. Via Shell Recharge-app is zowel locatie Varakker-Opheusden als Zwolle €0,39 per kWh. Qua opzet en prijs op zich goede aanvulling op de combinatie Ionity-Maingau.fewips schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:36:
[...]
De Shell Recharge-app is nog steeds goedkoop bij deze laders. Overigens heeft NewMotion voor mij het hele station van Zwolle (alle 4 de Tritium-laders) een reboot gegeven: kreeg ze niet werkend. Video komt nog. De Efacec-laders van Shell zijn via Allego online en daardoor kun je er met eins goedkoop afrekenen.
Of Shell - Maingau ?joepie de p schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:27:
[...]
Even gecheckt. Via Shell Recharge-app is zowel locatie Varakker-Opheusden als Zwolle €0,39 per kWh. Qua opzet en prijs op zich goede aanvulling op de combinatie Ionity-Maingau.
Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.
Ik durf het bijna niet te vragen, heb jij iOS? Ik zie hier toch echt wat anders. [0,35/kWh]joepie de p schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:27:
[...]
Even gecheckt. Via Shell Recharge-app is zowel locatie Varakker-Opheusden als Zwolle €0,39 per kWh. Qua opzet en prijs op zich goede aanvulling op de combinatie Ionity-Maingau.
Maingau heeft voor mij het nadeel dat ik de Duitse BTW niet kan terugvragen. Die moet ik in de kosten nemen. Bij Shell kan ik de BTW wel terugkrijgen, daardoor is Shell bijna 3 ct goedkoper.
Maar je hebt gelijk, dat zijn eigenlijk pinda's natuurlijk. Ik kan beter standaard Maingau gebruiken, dan heb ik maar 1 factuur te boeken.
Maar wat bazel ik op deze vrijdagavond? Deze maand betaal ik met de Juice app ongeveer €0,06 per kWh.

Euh. Samsung......fewips schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:32:
[...]
Ik durf het bijna niet te vragen, heb jij iOS? Ik zie hier toch echt wat anders. [0,35/kWh]
Geen account in de app, misschien maakt dat verschil. Screenshot:
:strip_exif()/f/image/pSQXgH83axjaRswm6LXcZK9E.jpg?f=fotoalbum_large)
Kennelijk is de app voordeliger. Raar verhaal. Weer wat geleerd.joepie de p schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:41:
[...]
Euh. Samsung......
Geen account in de app, misschien maakt dat verschil. Screenshot:
[Afbeelding]
Hoe snel laadt een e-golf op aan zo'n paal van 43kW? Maar dat vroeg ik ook al in het draadje over de e-golf.
Ik begrijp ook niet zo goed hoe het mogelijk is dat Smoov (dat is toch van Allego) meer laadpalen aanbiedt dan de JuicePass-app van Enel. In de Duitse Harz bijvoorbeeld heeft Smoov best wel wat alternatieven, maar de JuicePass helaas niet.
Smoov laat ook palen van roaming partners zien. Smoov heeft dus blijkbaar meer roaming partners dan dan JuicePass.DDDikkiedik schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:46:
Ik begrijp ook niet zo goed hoe het mogelijk is dat Smoov (dat is toch van Allego) meer laadpalen aanbiedt dan de JuicePass-app van Enel. In de Duitse Harz bijvoorbeeld heeft Smoov best wel wat alternatieven, maar de JuicePass helaas niet.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Werkte perfect met juice pass app. Alleen paal 2 laadde maar met 30kwh. Toen even van plek gewisseld en deze #3 gaat gewoon naar 75kwh.
Was de enige auto hier. Wel nog vroeg 7.30 in de ochtend
43kW AC zal 3x64A zijn. Je kunt dan met de max van AC met de e-Golf laden. Dat is 2x16A dacht ik.DDDikkiedik schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:46:
Vooral in Duitsland zijn er veel laadpalen die volgens de app laden op 43 kW. Ik snap nog niet helemaal hoe zich dat verhoudt tot de Nederlandse standaard van 11 kW of 22 kW.
Hoe snel laadt een e-golf op aan zo'n paal van 43kW? Maar dat vroeg ik ook al in het draadje over de e-golf.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik merk dit nogal eens op dat, na het wisselen van paal het plots veel sneller gaat.Crysania schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 08:10:
Zo sta nu te laden bij IONITY Froyennes Nord vlak bij Lille. Denk een veel gebruikte laadpaal voor alle Frankrijkgangers onder de tweakers.
Werkte perfect met juice pass app. Alleen paal 2 laadde maar met 30kwh. Toen even van plek gewisseld en deze #3 gaat gewoon naar 75kwh.
Was de enige auto hier. Wel nog vroeg 7.30 in de ochtend
Ik herinner me een video van Bjorn waar hij tot de vaststelling kwam dat het laadvermogen afhankelijk was van de starttemperatuur.
Zou dit hier ook het geval kunnen zijn? Bij Bjorn bleef het laadvermogen heel de laadsessie dan constant, hier zou het initiële laadvermogen ook ingegeven kunnen worden door de starttemperatuur om later ,hoeveel later, te kunnen fluctueren.
Eigenlijk in plaats van het voertuig te verplaatsen naar een andere paal zouden we beter eens de laadsessie stoppen en opnieuw starten, liefst bij een zo laag mogelijke SOC om te kunnen profiteren van die 77kW. EVNotify of Soul EV Spy kunnen misschien helpen om hete juiste moment te vinden.
Dit lijkt mij auto(merk)-specifiek. Over welke auto heb je het dan?bruneelm schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:51:
[...]
Ik merk dit nogal eens op dat, na het wisselen van paal het plots veel sneller gaat.
Ik herinner me een video van Bjorn waar hij tot de vaststelling kwam dat het laadvermogen afhankelijk was van de starttemperatuur.
In het kort: kloppen de tarieven in de apps altijd in jullie ervaring?
Zelfde verhaal hier. Stoppen van de sessie bij een Allego-paal vanuit de Juicepass app werkte niet dus kwam een monteur (Anwb Wegenwacht) om mijn kabel te bevrijden.joepie de p schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:07:
Grrr. Alego 11kW palen hebben kennelijk sinds gisteravond storing in mijn regio. Helpdesk gebeld........ ouderwets lang aan de lijn met een muzakje........ geen contact.
Dat leverde wel een mooi inkijkje in de Alfen-paal op:
:strip_exif()/f/image/Q7WIx86c9vwQmV5FiRs3AvQx.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderaan gewoon een slimme meter met 3x38A automaten. Verder is het m.i. een rommeltje met al die automaten op random plaatsen en kabels die alle kanten op lopen.
Er kan echt serieus verschil zitten tussen sommige passen ja. Maingau bijv heeft na 1 uur laden op dc een boete bedrag per minuut terwijl je dat met een andere niet hebt. Ze zijn over het algemeen wel weer goedkoper met laden.. Formeel moet men netjes aangeven per paal wat het tarief is.. Maar volgens mij weet je na 3x wel welke je het beste kan gebruiken. Vooral even aanmelden voor de nieuwsbrief van de laadpassen zodat je op de hoogte blijft van tariefswijzigingen.Marko72 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:23:
Kan het kloppen dat er een verschil in passen zit qua standtarief? In bijvoorbeeld Bamberg DE zie ik in de app van TNM een (TNM) paal die 0,29 per kW kost maar in de app van Chargemap 0,33 PLUS 0,05 per minuut. Dat kan je aardig geld kosten als je je auto een nachtje laat staan met de verkeerde pas.
In het kort: kloppen de tarieven in de apps altijd in jullie ervaring?
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Denk het eigenlijk niet. Wat me opviel is dat de paal bijna geen geluid maakte. Temp zou goed moeten zijn denk ik. Had al 250km gereden en na wisselen zou het ongeveer zelfde moeten zijn. Bij aansluiten 2e paal hoorde ik de paal meteen opspinnen en dus wel geluid maken wat normaal is en toen liep ie gewoon op naar 75kwhbruneelm schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:51:
[...]
Ik merk dit nogal eens op dat, na het wisselen van paal het plots veel sneller gaat.
Zou dit hier ook het geval kunnen zijn? Bij Bjorn bleef het laadvermogen heel de laadsessie dan constant, hier zou het initiële laadvermogen ook ingegeven kunnen worden door de starttemperatuur om later ,hoeveel later, te kunnen fluctueren.
Eigenlijk in plaats van het voertuig te verplaatsen naar een andere paal zouden we beter eens de laadsessie stoppen en opnieuw starten, liefst bij een zo laag mogelijke SOC om te kunnen profiteren van die 77kW. EVNotify of Soul EV Spy kunnen misschien helpen om hete juiste moment te vinden.
Nu op weg 3x geladen bij ionity palen. Die juice pas heeft z'n geld al opgebracht. 170kw geladen en op de terugweg komt daar ongeveer hetzelfde bij 😊
Nu hier op locatie in Frankrijk een beetje aankloten met lokale laders in dorpjes om weer bij een ionity uit te komen als we terug naar huis gaan
Wat me opviel bij 1 van de 3 stops is dat er daar best veel non electric autos geparkeerd stonden op de laadplekken. Erg aso
Maingau betreft situatie DC laden. Dan is het ook, in het algemeen, idioot om zo lang te laden. Je laadsnelheid neemt na 30-45min zodanig af dat het zowel voor jezelf als voor een ander niet verantwoord is om nog langer door te gaan. Wat mij betreft mag iedere laadpasprovider er vanaf 45min een forse boete op zetten.4v4t4r schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:12:
[...]
Er kan echt serieus verschil zitten tussen sommige passen ja. Maingau bijv heeft na 1 uur laden op dc een boete bedrag per minuut terwijl je dat met een andere niet hebt. Ze zijn over het algemeen wel weer goedkoper met laden.. Formeel moet men netjes aangeven per paal wat het tarief is.. Maar volgens mij weet je na 3x wel welke je het beste kan gebruiken. Vooral even aanmelden voor de nieuwsbrief van de laadpassen zodat je op de hoogte blijft van tariefswijzigingen.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Nu op ons tussen station in lenting Duitsland. Mij is zo'n eerste reis met de elektrische auto onwijs mee gevallen
Kwamen nog een test BMW X1 tegen. Haalde op 43 % 89 kWh. Vond ik tegen vallen
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Nou met een accu van 156kWh zal hij onderweg niet veel keer hoeven te laden.ThaDude schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:16:
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik ben benieuwd hoe het bereik in de bergen is. Ik vraag me af wat in heuvelachtig/bergachtig gebied het bereik van mijn auto zal zijn.ThaDude schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:16:
Wij zijn onderweg naar Oostenrijk. Met juicepass gaat het prima de pas wordt gepakt door ionity. 4 x geladen in totaal 145 kW en die 4 x waren we de enigste die aan het laden waren. Uiteraard stond er wel een Nederlander met caravan op de ionity plaatsenVoor de rest helemaal prima!
Nu op ons tussen station in lenting Duitsland. Mij is zo'n eerste reis met de elektrische auto onwijs mee gevallen![]()
Ja maar zo lekker , een paar plekjes vrij ! paste ik zo mooi tussenThaDude schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:16:
Uiteraard stond er wel een Nederlander met caravan op de ionity plaatsen
maakt niet echt uit, mits je de top maar haalt. Wat je naar boven verliest krijg je er naar beneden weer bij.DDDikkiedik schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:30:
[...]
Ik ben benieuwd hoe het bereik in de bergen is. Ik vraag me af wat in heuvelachtig/bergachtig gebied het bereik van mijn auto zal zijn.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Wat voor auto heb je ?DDDikkiedik schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:30:
[...]
Ik ben benieuwd hoe het bereik in de bergen is. Ik vraag me af wat in heuvelachtig/bergachtig gebied het bereik van mijn auto zal zijn.
@DDDikkiedik eGolf toch? Hangt ook af van hoe hard je gaat en waar je laadt. Grove indicatie: Ik heb gisteren in het heuvelachtigste stuk van de route naar huis 162 km gereden, ongeveer 2:40 over gedaan. Toen ik aankwam nog 92 km over volgens de GoM, 36% volgens de laadpaal. Eindpunt lag 10 meter hoger dan het begin punt. Maar ik heb ruim 30 km voor dat punt ook 66km range in het scherm gehad...
Gaat prima! Neem wat extra reserve % mee.. maar de Tesla wijkt nu 3 procent af.. Valt reuze mee dus !DDDikkiedik schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:30:
[...]
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Iemand een idee of dat gewoon een type 2 is ?
Dat lijkt mij wel, hoewel je misschien ook wel Porsche laders hebt voor fietsen maar ze heft het over "cars", dus Type 2 zal het dan wel zijn. Of misschien Type 3 als je in Frankrijk bent of misschien wel Type 1 voor de Leaf. Vraag welke auto's er hebben geladen, dat zegt wat meer dan "all cars".4v4t4r schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:45:
yes, we do have an electric charger from the company PORSCHE- It is just in front of the reception door and not public. I just asked my boss about the kilowatt but we are not really sure. All cars we fully charged on the next morning. Sure you can reserve the charger for the night.
Iemand een idee of dat gewoon een type 2 is ?Ze heeft zelf geen idee haha
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Porsche bouwt sinds de Taycan aan een "eigen" Destination Charger-netwerk, net zoals Tesla dat heeft. Hier staat er meer over. Dus neem aan dat het prima voor je zal functioneren. Misschien kan ik nog wel een hotel in (de buurt van) Berlin vinden, want de Taycan moet natuurlijk ook even aan een "eigen lader" komend weekend met @Spiller.4v4t4r schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:45:
yes, we do have an electric charger from the company PORSCHE- It is just in front of the reception door and not public. I just asked my boss about the kilowatt but we are not really sure. All cars we fully charged on the next morning. Sure you can reserve the charger for the night.
Iemand een idee of dat gewoon een type 2 is ?Ze heeft zelf geen idee haha
Ze hebben me een foto gestuurdfewips schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:04:
[...]
Porsche bouwt sinds de Taycan aan een "eigen" Destination Charger-netwerk, net zoals Tesla dat heeft. Hier staat er meer over. Dus neem aan dat het prima voor je zal functioneren. Misschien kan ik nog wel een hotel in (de buurt van) Berlin vinden, want de Taycan moet natuurlijk ook even aan een "eigen lader" komend weekend met @Spiller.
Uit jouw link:fewips schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:04:
[...]
Porsche bouwt sinds de Taycan aan een "eigen" Destination Charger-netwerk, net zoals Tesla dat heeft. Hier staat er meer over. Dus neem aan dat het prima voor je zal functioneren. Misschien kan ik nog wel een hotel in (de buurt van) Berlin vinden, want de Taycan moet natuurlijk ook even aan een "eigen lader" komend weekend met @Spiller.
Is geen probleem dus. Porsche gebruikt standaard laders, dus het zou vreemd zijn als dit ineens Porsche specifiek zou zijn. 1 van de eisen is dat er grote auto's zoals een Porsche in het parkeervak passen, en dat het gratis is voor Porsche rijders.Up to 4 free Porsche chargers, compatible with all vehicles
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Deze toevallig?baerdt schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 02:12:
Ik ben afgelopen weekend naar Berlijn gereden. 1x een gratis 350kW locatie bij Hannover gebruikt en verder Ionity icm de JuicePass app. Wel wat defecte chargers maar ik was overal alleen dus niet echt een probleem.
Ik ben verplicht om andere betaal methodes in te voeren.
Wat als ik zomaar wat van internet pik en noteer zodat ik de mijne kan verwijderen?
Ik heb niet zo een prettig gevoel als ze automatisch kunnen incasseren. Want ik ga er geen gebruik van maken.
Blijkt toch duurder dan Shell.
Het wisselt nogal.. ik had hem in 2 a 3 dagen - andere zitten er weken op te wachtenfisherman schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:02:
Ik heb een Maingau pas besteld ongeveer 3 weken geleden. Vandaag toch maar even een mailtje (in het Engels, is hopelijk krijg ik antwoord) gestuurd. Ik weet niet of het normaal is dat het zolang duurt?
Ok, dan zal ik nog wat geduld moeten hebben. Ik had Vattenfall ook vandaag gebeld. Ongeveer 2 dagen eerder aangevraagd. Was nog niet eens in behandeling genomen. Nu dus wel na mijn telefoontje.4v4t4r schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:17:
[...]
Het wisselt nogal.. ik had hem in 2 a 3 dagen - andere zitten er weken op te wachten
Ik rijd niet veel en thuis op de oprit laden zal voor 99 procent voldoende zijn, maar ik heb naast de New Motion pas toch wel graag alternatieven, mocht ik een keer moeten laden bij een publieke laadpaal.
Exact! In eerste instantie wordt er een tarief weergegeven maar als je begint met laden verschijnt er een popup dat het 'free' is
[ Voor 27% gewijzigd door baerdt op 14-07-2020 12:54 ]
Tijd voor een speedtest. FREE sounds good!baerdt schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:51:
[...]
Exact! In eerste instantie wordt er een tarief weergegeven maar als je begint met laden verschijnt er een popup dat het 'free' isGeen ontgrendeling nodig verder.
16 dagen geleden aangevraagd, vanmorgen in de bus.4v4t4r schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:17:
[...]
Het wisselt nogal.. ik had hem in 2 a 3 dagen - andere zitten er weken op te wachten
Collega van me: 5 dagen had ie em al binnen, beiden op dezelfde dag aangevraagd.
Kan dus verkeren.
Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?
nou je kan zeggen wat je wil - ze doen wel hun best !Saxi schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:06:
[...]
Ik denk dat je nooit 100% zekerheid krijgt dat de paal met jouw auto werkt en dat deze ook vrij is. Je zult dus altijd een plan B moeten hebben voor als je 's nachts niet vol kunt laden. Genoeg energie over om de dichstbijzijnde snellader te kunnen halen dus.
Ik heb afgelopen tijd diverse hotelovernachtingen geboekt en gefilterd op hotels met laadmogelijkheid. Maar toch is de paal af en toe kapot of helemaal niet aanwezig.
Voor wat betreft de tweede vraag: ik zou inderdaad eerst even testen. MainGau pas is makkelijk in NL te testen. Even als Shell en een paar andere passen. Hoeft niet veel te kosten want als je 10 seconden kunt laden, lukt het ook wel 20 minuten.
Just right now, we received the good news from the Tesla office destination charger. They confirmed we have in hotel the Tesla “Universal" Charger , that means; it’s possible to charge all kinds of electric cars.
thank you to introducing us in this complex and fantastic “electric” world. we remain at your complete disposal,
[ Voor 5% gewijzigd door 4v4t4r op 14-07-2020 16:29 ]
Dat is goed nieuws voor je! Betekent dat het juiste dipswitchje is gezet. (alle twc's hebben dat switchje en kunnen naar believen worden ingesteld op uitsluitend Tesla laden of ook andere type 2 auto's).4v4t4r schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:18:
[...]
nou je kan zeggen wat je wil - ze doen wel hun best !
Just right now, we received the good news from the Tesla office destination charger. They confirmed we have in hotel the Tesla “Universal" Charger , that means; it’s possible to charge all kinds of electric cars.
thank you to introducing us in this complex and fantastic “electric” world. we remain at your complete disposal,
Ja heel blij mee. En ik ben er vaste klant dus die plek is echt voor mijdaemonix schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:41:
[...]
Dat is goed nieuws voor je! Betekent dat het juiste dipswitchje is gezet. (alle twc's hebben dat switchje en kunnen naar believen worden ingesteld op uitsluitend Tesla laden of ook andere type 2 auto's).
Machtiging kan je intrekken bij je bank. En je Maingau account kan je met wat moeite waarschijnlijk gewoon opzeggen.ThaddeusX schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:45:
Ik kan mijn IBAN gegevens niet wijzigen bij Maingau...
Ik ben verplicht om andere betaal methodes in te voeren.
Wat als ik zomaar wat van internet pik en noteer zodat ik de mijne kan verwijderen?
Ik heb niet zo een prettig gevoel als ze automatisch kunnen incasseren. Want ik ga er geen gebruik van maken.
Blijkt toch duurder dan Shell.
Duurde dus gewoon even.
Hier ook een envelop onderweg voor vandaag. Misschien dat ze maar eens per twee weken een batch versturen ofzo?fisherman schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:10:
Ik zie toevallig zonet in de post nl app dat er een envelop van maingau bezorgd wordt vandaag.
Duurde dus gewoon even.
</signature>
Je hebt je pas toch niet persé nodig? je kan het ook via de app doen.
Bijvoorbeeld bij Fastned werkt de app niet. En als je af en toe toch een paar uur wilt AC-laden met Maingau, raad ik dat ook áltijd aan om met een pas te doen. Dat heeft niets met Maingau of de app te maken, better be safe then sorry. (Eigen kabels die vastzitten omdat apps "even niet communiceren" - je zou niet de eerste verdrietige Tweaker zijn).TerrorSource schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:33:
Ik heb hem gisteren ontvangen. Heb het idee dat het gewoon op een hoop gaat en dat ze er elke dag x uitsturen.
Je hebt je pas toch niet persé nodig? je kan het ook via de app doen.
Ik heb nog nooit een vastzittende kabel gehad, maar nu toch al vaak genoeg "raar" gedrag tussen apps en laadpalen dat ik zoiets heb van, liever met de pas.fewips schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:41:
[...]
Bijvoorbeeld bij Fastned werkt de app niet. En als je af en toe toch een paar uur wilt AC-laden met Maingau, raad ik dat ook áltijd aan om met een pas te doen. Dat heeft niets met Maingau of de app te maken, better be safe then sorry. (Eigen kabels die vastzitten omdat apps "even niet communiceren" - je zou niet de eerste verdrietige Tweaker zijn).
En specifiek voor Maingau is Fastned inderdaad het hoofdargument.
</signature>
Kan de kabel nooit vast komen te zitten als je een pas gebruikt?fewips schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:41:
[...]
Bijvoorbeeld bij Fastned werkt de app niet. En als je af en toe toch een paar uur wilt AC-laden met Maingau, raad ik dat ook áltijd aan om met een pas te doen. Dat heeft niets met Maingau of de app te maken, better be safe then sorry. (Eigen kabels die vastzitten omdat apps "even niet communiceren" - je zou niet de eerste verdrietige Tweaker zijn).
Zal denk ik toeval zijn. Ik had trouwens ook vandaag een antwoord per mail dat hij verstuurd was. Per mail zijn ze snel dus.gerbennn schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:26:
[...]
Hier ook een envelop onderweg voor vandaag. Misschien dat ze maar eens per twee weken een batch versturen ofzo?
maar geen email gekregen dat hij nu onderweg is..
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik heb ook alleen maar een e-mail gekregen, omdat ik zelf gemaild had dat ik deze nog niet ontvangen had.Hansieo schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:20:
Ik heb mijn Maingau aanvraag op 22 juni verzonden, maar alleen vernomen dat het druk is, en graag even afwachten.
maar geen email gekregen dat hij nu onderweg is..
Je kunt ze gewoon het beste even mailen denk ik. Wellicht is ie ook al onderweg en anders krijgt je verzoek gewoon even wat extra aandacht.
Alles kan, lees de verhalen van Maarten maar (zelf laad ik zo min mogelijk AC onderweg). Zeker met Franse klepjes.. Maar de laadpas is lokaal aan je sessie gekoppeld, kans dat dit niet ontkoppelt is klein. Kans van storing met een app, storing met je verbinding, storing in een backend, veel meer factoren.fisherman schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:02:
[...]
Kan de kabel nooit vast komen te zitten als je een pas gebruikt?
App start niet op. Herinstalleren en installeren op andere telefoon helpt niet.
Da's jammer, zo halverwege Oostenrijk.....
Plan B: Maingau
Volgens mij moet je dan ook nog een creditcard of andere betaalmogelijkheid toevoegen?
Ik kan met namelijk niet herinneren dat ik al een rekeningnummer doorgegeven heb tijdens het aanvragen.
Weet iemand dit?
Je moet een ' Zahlungsmittel' toevoegen idd, kies SEPA machtiging en vul je gegevens in. Direct gebruiksklaar daarna.fisherman schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:44:
Ik heb zojuist die Maingau pas gekregen. Die heb ik nu gekoppeld in de app.
Volgens mij moet je dan ook nog een creditcard of andere betaalmogelijkheid toevoegen?
Ik kan met namelijk niet herinneren dat ik al een rekeningnummer doorgegeven heb tijdens het aanvragen.
Weet iemand dit?
Zo was het vorig jaar tenminste.
Klopt. Je kunt ook een creditcard toevoegen. Welke optie zou het beste zijn?de telegraaf schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:46:
[...]
Je moet een ' Zahlungsmittel' toevoegen idd, kies SEPA machtiging en vul je gegevens in. Direct gebruiksklaar daarna.
Zo was het vorig jaar tenminste.
Wat voor tel heb je ?Hier werkt ie wel namelijk (android)joepie de p schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:43:
Juice pass app werkt niet meer bij mij.
App start niet op. Herinstalleren en installeren op andere telefoon helpt niet.
Da's jammer, zo halverwege Oostenrijk.....
Plan B: Maingau
dat is geheel je eigen voorkeur, werkt allebei lijkt me. Ik heb sepa.fisherman schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:47:
[...]
Klopt. Je kunt ook een creditcard toevoegen. Welke optie zou het beste zijn?
Het hangt er natuurlijk van af bij wie je je credit card hebt, maar in het algemeen is de bescherming tegen fraude veel beter bij een credit card.de telegraaf schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:01:
[...]
dat is geheel je eigen voorkeur, werkt allebei lijkt me. Ik heb sepa.
Zojuist ook mijn kaart ontvangen, pas op 6-7 aangemeld en nu al binnen. CC gekoppeld en weer een kaart voor de collectie erbijfisherman schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:41:
[...]
Ik heb ook alleen maar een e-mail gekregen, omdat ik zelf gemaild had dat ik deze nog niet ontvangen had.
Je kunt ze gewoon het beste even mailen denk ik. Wellicht is ie ook al onderweg en anders krijgt je verzoek gewoon even wat extra aandacht.
Nu met 7 passen en Juice Pass zou de rit naar Zuid Frankrijk toch wel moeten lukken.
In het algemeen wel, in dit geval maakt het weinig uit. Wanneer jij dat formulier van Maingau invult betekent dit dat jij ze machtigt om de incassovergunning die ze toch al hadden, ook voor jouw rekening te gebruiken.daemonix schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:11:
[...]
Het hangt er natuurlijk van af bij wie je je credit card hebt, maar in het algemeen is de bescherming tegen fraude veel beter bij een credit card.
offtopic: Je kunt heel makkelijk betwisten, ook bij een incassovergunning. Dat zie ik je bij een bankrekening niet doen.de telegraaf schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:21:
[...]
In het algemeen wel, in dit geval maakt het weinig uit. Wanneer jij dat formulier van Maingau invult betekent dit dat jij ze machtigt om de incassovergunning die ze toch al hadden, ook voor jouw rekening te gebruiken.
Juicepass werkt tot op heden prima; in NL, B en F gebruikt. Stoppen van een sessie via de app werkte bij mij eigenlijk alleen bij de Allego in Pesse, andere Allego's moest ik de noodknop gebruiken. Ionity kan altijd op het beeldscherm dus kun je daar stoppen.ugene78 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:18:
[...]
Nu met 7 passen en Juice Pass zou de rit naar Zuid Frankrijk toch wel moeten lukken.
Anyway, het belangrijkst is dat de sessie begint, stoppen kan bij snellader altijd. Bij een AC paaltje kan dat wellicht tricky zijn, maar die gebruik ikzelf nooit.
Ik heb vandaag tot Frankfurt 3 succesvolle sessies gehad. De app opent niet meer. Ik heb zelf Samsung S9plus. Daarop opnieuw geinstalleerd. Werkte niet. Daarna op Iphone 8 van een maatje geinstalleerd, maar ook die kreeg zelfde storing. Over een uurtje zitten we bij volgende Ionity, probeer ik het weer.4v4t4r schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:51:
[...]
Wat voor tel heb je ?Hier werkt ie wel namelijk (android)
Moet ik nog ergens rekening mee houden qua laden op de snelweg maar ook in steden en dorpen (parkeergarages)?
Ik heb nu een Travelcard Europe en heb die gekoppeld via de Fastned app en heb tevens maar New Motion app geinstalleerd. Beide Apps zijn gekoppeld aan mijn Travelcard.
Ben echt doodzenuwachtig voor de reis en ontzettend bang dat ik iets vergeet en dan in Duitsland niet kan laden.
[ Voor 4% gewijzigd door Iusedto op 15-07-2020 14:00 ]
FUMES et CARNES
Ik ben een businesscase aan het maken voor de aanschaf van een EV. Mogelijk met de installatie van een 3-fasenlader thuis. Dat is een beste investering.. de meerprijs voor de meterkast is €1300. En de stroom wordt ook per jaar €600 duurder. Voor het uurtje laadtijd verkorting op basis van woon-werkverkeer is dat niet interessant.
Wat wel interessant is, dat de hoek van mijn tuin grenst aan een openbare parkeerplek. Ik zou dan een dubbele laadpaal nemen: ik laad zelf op de oprit, en een eventuele geïnteresseerde kan laden op de parkeerplek.
Krijg je daar een vergoeding voor van iets of iemand? Bijvoorbeeld dat de laadpasmaatschappij jouw een tarief hiervoor geeft?
Hier even kijken.Iusedto schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:59:
Vraagje : ik ga binnenkort op zakenreis naar Duitsland met mijn elektrische Ioniq. (eerste keer)
Moet ik nog ergens rekening mee houden qua laden op de snelweg maar ook in steden en dorpen (parkeergarages)?
Ik heb nu een Travelcard Europe en heb die gekoppeld via de Fastned app en heb tevens maar New Motion app geinstalleerd. Beide Apps zijn gekoppeld aan mijn Travelcard.
Ben echt doodzenuwachtig voor de reis en ontzettend bang dat ik iets vergeet en dan in Duitsland niet kan laden.
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/
Kun je filteren op laadpas dan laat hij zien waar je terecht kan. Ook in de optie even je auto invullen.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Ik ben niet echt Duitsland specialist maar wanneer je op reis bent gebruik je doorgaans alleen snelladers onderweg, en eventueel een slowlader bij je hotel.Iusedto schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:59:
Vraagje : ik ga binnenkort op zakenreis naar Duitsland met mijn elektrische Ioniq. (eerste keer)
Er zijn ketens van snelladers, in Duitsland heb je o.a. veel Ionity en Allego, die allebei ook in NL veel voorkomen en waar New Motion zeker ook werkt (niet het goedkoopste, maar het werkt).
Wanneer je bij die twee kunt laden kom je heel Duitsland door. Om jezelf gerust te stellen dat je alles goed gekoppeld/ingesteld hebt, zou ik in NL even zowel een Ionity als Allego proberen. Wanneer dat lukt, dan werkt het over de grens ook.
ok, thanksde telegraaf schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:16:
[...]
Ik ben niet echt Duitsland specialist maar wanneer je op reis bent gebruik je doorgaans alleen snelladers onderweg, en eventueel een slowlader bij je hotel.
Er zijn ketens van snelladers, in Duitsland heb je o.a. veel Ionity en Allego, die allebei ook in NL veel voorkomen en waar New Motion zeker ook werkt (niet het goedkoopste, maar het werkt).
Wanneer je bij die twee kunt laden kom je heel Duitsland door. Om jezelf gerust te stellen dat je alles goed gekoppeld/ingesteld hebt, zou ik in NL even zowel een Ionity als Allego proberen. Wanneer dat lukt, dan werkt het over de grens ook.
Travelcard zegt trouwens dit op hun site :
Misschien dan toch maar die App er ook nog bijzettenDKV
De stations waar je terecht kunt, herken je gemakkelijk aan het DKV-logo. Dit logo staat doorgaans ook aangegeven op de borden langs de snelweg. Je bent dus niet afhankelijk van een merk. De acceptatie van DKV is goed geregeld. Zeker langs alle snelwegen zijn er ruim voldoende stations waar de Europese tankpas geaccepteerd zal worden.
Handige app
Alle tankstations waar je terecht kunt met de Travelcard staan ook in onze handige app en locator.
FUMES et CARNES
En verholpenjoepie de p schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:33:
[...]
Ik heb vandaag tot Frankfurt 3 succesvolle sessies gehad. De app opent niet meer. Ik heb zelf Samsung S9plus. Daarop opnieuw geinstalleerd. Werkte niet. Daarna op Iphone 8 van een maatje geinstalleerd, maar ook die kreeg zelfde storing. Over een uurtje zitten we bij volgende Ionity, probeer ik het weer.

Toch is dit het verkeerde topic. Je kunt je vraag beter in het thuislaad topic stellen. (En energie per jaar duurder? Je wordt verkeerd geïnformeerd).greatgonzo schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:12:
mijn vraag kan in het thuislaad topic, of hier.. maar ik post het maar hier.
Ik ben een businesscase aan het maken voor de aanschaf van een EV. Mogelijk met de installatie van een 3-fasenlader thuis. Dat is een beste investering.. de meerprijs voor de meterkast is €1300. En de stroom wordt ook per jaar €600 duurder. Voor het uurtje laadtijd verkorting op basis van woon-werkverkeer is dat niet interessant.
Wat wel interessant is, dat de hoek van mijn tuin grenst aan een openbare parkeerplek. Ik zou dan een dubbele laadpaal nemen: ik laad zelf op de oprit, en een eventuele geïnteresseerde kan laden op de parkeerplek.
Krijg je daar een vergoeding voor van iets of iemand? Bijvoorbeeld dat de laadpasmaatschappij jouw een tarief hiervoor geeft?
Mijn advies is als altijd: probeer het eerst met de granny lader. Dat kost niks en is voor veel (lees: de meeste) mensen voldoende. Geld uitgeven kan altijd nog.greatgonzo schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:12:
mijn vraag kan in het thuislaad topic, of hier.. maar ik post het maar hier.
Een dubbele laadpaal in eigen beheer met winst uitbaten lijkt me als privé persoon onmogelijk.
Ik zou van tevoren toch even op chargemap je route bekijken, wat er allemaal aan snelladers zit. De tekst suggereert dat je rustig kunt cruisen tot je een dkv bordje ziet bij een tankstation, maar zo eenvoudig is het ook weer nietIusedto schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:26:
[...]
ok, thanks
Travelcard zegt trouwens dit op hun site :
[...]
Misschien dan toch maar die App er ook nog bijzetten
Dit, en ik zou snelladers van E-ON (ook wel bijgenaamd als E-OFFde telegraaf schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:16:
[...]
Ik ben niet echt Duitsland specialist maar wanneer je op reis bent gebruik je doorgaans alleen snelladers onderweg, en eventueel een slowlader bij je hotel.
Paar dagen fietsen in Kirchberch in Tirol. Mede mogelijk gemaakt door Enel X!
Inhoudelijke toevoeging voordat ik een off-topic warning krijg

Van R'dam via rechts-Rheinische route. Ik heb via ABRP alleen Ionity geselecteerd. Die zitten relatief dicht op elkaar. Het resultaat is 6 korte laadsessies in voornamelijk het gunstige 70 kW bereik. Tien uur rijden, iets meer dan twee uur laden.
[ Voor 40% gewijzigd door joepie de p op 15-07-2020 16:15 ]
De auto waar ik op wacht is een Model 3, dus ik kan uiteraard al gebruik maken van de superchargers. Om zeker niet zonder stroom te vallen heb ik ook wat extra laad pasjes nodig.
- Ik heb momenteel de Shell Recharge-pas besteld, omdat deze zou werken in de meeste gevallen (maar blijkbaar niet de goedkoopste oplossing!)
- Ook een Plugsurfing-pas is ondertussen besteld.
- In de Maingau app krijg ik het niet voor mekaar om m'n BTW nr. toe te voegen - gaat dat niet?
Ik start alvast aan pagina 1 van dit topic
[ Voor 5% gewijzigd door Shattering op 15-07-2020 17:05 ]
Ik ben sinds enkele weken via mijn werk in het bezit van een Renault Zoe 50 Edition One.
:strip_exif()/f/image/cYd7bexMOsgUmJjbm2ZSIKXF.jpg?f=fotoalbum_large)
Hiermee hebben wij een laadpas van Travelcard waarmee wij in nederland gewoon mogen laden.
Echter kan het soms voorkomen dat ik voor prive doeleinden naar het buitenland ga (Duitsland / België / misschien Frankrijk). Hiervoor moet ik dus zelf een laadpas aanvragen.
Bij welke partij kan ik dit het beste doen? Ik wil het liefst niet een continu lopend abonnement hebben met maandelijkse kosten omdat het maar misschien een paar keer is dat ik hier gebruik van zal maken per jaar.
Uiteraard zijn de kosten belangrijk, echter ga ik er dus waarschijnlijk maar af en toe gebruik van maken waardoor ik me niet zo druk maak als de laadkosten zelf wat hoger zijn op dat moment.
Ik ben benieuwd of jullie een partij hiervoor weten!
je hoeft je mi nergens druk om te maken. In Duitsland kun je langs doorgaande routes om de ca. 40-50km snelladen en vaak ook (gratis) bij autodealers, winkelketens als Kaufland, Ikea, Lidl en Aldi. Ook in de steden meestal wel redelijke dekking van AC laders al zijn er ook gebieden waar dat minder is zoals Sauerland.Iusedto schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:59:
Met Shell recharge heb je het grootste deel daarvan wel afgedekt. Voor scherpere tarieven voor snelladen is maingau handig en voor maximale dekking Plugsurfing.
En zakenreis náár Duitsland; in een uur ben je er en in een paar uur ben je er weer doorheen, dus dat valt wel mee
PM voor een stukje planning en ondersteuning van het zelfvertrouwen is A Better Routeplanner heel geschikt.
[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 15-07-2020 17:14 ]
Kijk even op laadpastop10.nl wat voor jou meest geschikt ismarciej123 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:46:
Goedemiddag,
Ik ben sinds enkele weken via mijn werk in het bezit van een Renault Zoe 50 Edition One.
[Afbeelding]
Hiermee hebben wij een laadpas van Travelcard waarmee wij in nederland gewoon mogen laden.
Echter kan het soms voorkomen dat ik voor prive doeleinden naar het buitenland ga (Duitsland / België / misschien Frankrijk). Hiervoor moet ik dus zelf een laadpas aanvragen.
Bij welke partij kan ik dit het beste doen? Ik wil het liefst niet een continu lopend abonnement hebben met maandelijkse kosten omdat het maar misschien een paar keer is dat ik hier gebruik van zal maken per jaar.
Uiteraard zijn de kosten belangrijk, echter ga ik er dus waarschijnlijk maar af en toe gebruik van maken waardoor ik me niet zo druk maak als de laadkosten zelf wat hoger zijn op dat moment.
Ik ben benieuwd of jullie een partij hiervoor weten!
Hoe hebben jullie hem aangevraagd?ugene78 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:02:
[...]
Hier hetzelfde! Zondag besteld en sinds gisteren in huis.
Ik heb het bekende 9999 entranger adres gebruikt en een mail erachter aan gestuurd, maar krijg echt nul respons. Ook niet bij een nieuwe mail in het Frans (eerste was Engels).
Echt super irritant. Als hij gewoon mijn adres in Nederland zou resolven....
Ik plan nu een reis van Arnhem naar Straatsburg via Trier. Maar wat is precies het gunstige bereik? Of houdt de routeplanner daar ook rekening mee?joepie de p schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:01:
[...]
Paar dagen fietsen in Kirchberch in Tirol. Mede mogelijk gemaakt door Enel X!
Inhoudelijke toevoeging voordat ik een off-topic warning krijg![]()
Van R'dam via rechts-Rheinische route. Ik heb via ABRP alleen Ionity geselecteerd. Die zitten relatief dicht op elkaar. Het resultaat is 6 korte laadsessies in voornamelijk het gunstige 70 kW bereik. Tien uur rijden, iets meer dan twee uur laden.
Hij stuurt mij trouwens voortdurend de snelweg op, terwijl ik binnendoor wil rijden... Vandaar dat ik zelf maar het gunstige laadbereik moet bepalen, denk ik.
Ik weet niet wat jij bedoelt met gunstig bereik, maar in ABRP kun je zowel jouw specifieke auto, als eindeloos veel variabelen ingeven over de omstandigheden. Vervolgens kijkt ABRP op basis van je totale reis naar de optimale laadsessies onderweg. Hij houdt dan dus rekening met omvang van je batterij en mogelijke laadsnelheid + beschikbaarheid laadmogelijkheden onderweg en zaken als wind, (extra) gewicht, snelheid etc.DDDikkiedik schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:36:
[...]
Ik plan nu een reis van Arnhem naar Straatsburg via Trier. Maar wat is precies het gunstige bereik? Of houdt de routeplanner daar ook rekening mee?
Hij stuurt mij trouwens voortdurend de snelweg op, terwijl ik binnendoor wil rijden... Vandaar dat ik zelf maar het gunstige laadbereik moet bepalen, denk ik.
snelwegen vermijden zal wel lastig worden voor lange reis, maar zo'n kort stukje Arnhem Straatsburg Trier lijkt me nauwelijks de moeite om te plannen. Als ik dat binnendoor rijdt hoef ik tot Straatsburg helemaal niet te laden (in de zomer dan).
Maar we moeten naar de Vogezen, dat is 600 km en met een e-golf is dat nog best spannend vind ik;-)
Maar ok. Het gunstige laadbereik citeerde ik van hierboven. Het ging om het gunstige laadbereik van een specifieke auto denk ik. Want mijn auto kan helemaal geen 70 kW laden.
Ik vind trouwens ABRP niet perse heel flexibel. Je kunt bijvoorbeeld anders dan met autoroutes.fr niet selecteren op een toeristische route en hij stuurt je standaard terug naar de snelweg, ook al maak je drie tussenstops aan in in het binnenland.
[ Voor 28% gewijzigd door DDDikkiedik op 15-07-2020 19:55 ]
Volgens EV-database heb je dan een 32kWh accu en een bereik voor stadsverkeer in de zomer van 280km. binnendoor rijden is min of meer vergelijkbaar, maar zou ca. 250km aanhouden. Dan moet je met max 2x laden Straatsburg kunnen halen en van Straatsburg naar Trier in één keer als je vol vertrekt.DDDikkiedik schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:52:
Ok. Het is voor mij ook een experiment.
Maar we moeten naar de Vogezen, dat is 600 km en met een e-golf is dat nog best spannend vind ik;-)
Maar ok. Het gunstige laadbereik citeerde ik van hierboven. Het ging om het gunstige laadbereik van een specifieke auto denk ik. Want mijn auto kan helemaal geen 70 kW laden.
Ik vind trouwens ABRP niet perse heel flexibel. Je kunt bijvoorbeeld anders dan met autoroutes.fr niet selecteren op een toeristische route en hij stuurt je standaard terug naar de snelweg, ook al maak je drie tussenstops aan in in het binnenland.
EV-database geeft voor mijn Kia bij stadsverkeer zomer 550km. Maar mijn GOM staat nu voortdurend net iets boven de 500km, mede omdat ik natuurlijk niet alleen stadsverkeer heb. Maar korting van ca. 10% lijkt bij mij redelijk te kloppen.
en ABRP is heel flexibel maar bedoeld voor doorgaande routes en niet binnendoor. En dat geldt ook voor snellaadnetwerken dus dat werkt op elkaar in bij het plannen.
[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 15-07-2020 20:03 ]
ABRP heeft toch gewoon een optie avoid highways? Of werkt dat niet?DDDikkiedik schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:52:
Ok. Het is voor mij ook een experiment.
Dit topic is gesloten.
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.