Das toch flauwekul, de auto ontgrendeld de kabel toch niet als de paal hem vrijgeeft?
EDIT: Wel dus - weer wat geleerd
[ Voor 4% gewijzigd door MrBasta op 20-06-2022 14:06 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Das toch flauwekul, de auto ontgrendeld de kabel toch niet als de paal hem vrijgeeft?
[ Voor 4% gewijzigd door MrBasta op 20-06-2022 14:06 ]
Wel als je dat hebt ingesteld in de auto. Heel veel EV's hebben die optie iig welMrBasta schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:01:
[...]
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Meestal toch wel, maar dat kan je zelf in de auto instellen (althans iig bij Hyundai).MrBasta schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:01:
[...]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
MKB Brandstof wordt vaak gekozen door ondernemers die meerdere kostenposten op 1 factuur willen hebben, dus bijvoorbeeld benzine + elektriciteit op 1 factuur omdat ze een gemengd wagenpark hebben, OV, wasstraat, etc. Daar betaal je uiteraard voor maar bespaart je ook veel mobiliteits gehannes in je boekhouding.BaSsDruM schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:42:
[...]
Dat is nou net 1 die helemaal niet interessant is. Abonnement van €10,77 per maand (alleen eerste 6 maanden gratis), een starttarief per laadsessie, en nog eens te hoge tarieven per kWh.
1 v/d weinige laadpassen die netjes het CPO tarief doorrekenen (dus ook echt gratis laden als de laadpaal gratis is ingesteld), en geen starttarief, abo van €3,50 per maand. Netjes eind v/d maand 1 eindfactuur, kan ook prima op naam van de zaak: Vandebron. https://laadpastop10.nl/chargecard/2/Vandebron
Pure flauwekul en zelfs strijdig met enkele basisbeginselen zoals vrij verkeer van goederen en diensten in EU. Alsof je bij een bakkerij in Berlijn een brood bestelt en dat niet krijgt omdat jij toevallig in Nederland geboren bent.EVfan schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:13:
[...]
Ben benieuwd hoe lang je EnbW account wordt geaccepteerd. Bij mij was het na enkele maanden raak. Een “wakkere” medewerker ontdekte dat mijn woonadres Nederland is en dan is in strijd met hun BTW (MwsT) regels.
Dit is de boodschap die ik kreeg:
“ Leider müssen wir Ihnen mitteilen, dass es derzeit nur Privatkunden mit Wohnsitz in Deutschland, Österreich und der Schweiz sowie Firmenkunden mit Sitz in Deutschland möglich
ist, einen Tarif zu buchen. Sie haben einen Wohnsitz in den Niederlanden. Daher mussten wir das Profil leider schliesen und können es auch nicht wieder eröffnen.”
Of heb je nog iets speciaals gedaan om dit te voorkomen?
+1 creatieve oplossing!Peejeehuu schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:17:
[...]
Ik heb een jaar geleden bij hun een pas aangevraagd en het adres opgegeven van het hotel in Duitsland waar we twee weken later een nacht verbleven. Bij aankomst lag mijn post klaar. Vanaf dat moment gebruikt EnBW het adres van dat hotel voor mijn facturen. In combinatie met mijn Duitse N26 bankrekening gaat het tot nu toe goed. Gelukkig sturen ze de facturen per e-mail. :-)
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Nee, de paal die ik het meest gebruik is een Alfen.jaroen89 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:12:
[...]
laad je toevallig bij Allego palen die de laatste tijd allemaal offline zijn?
VW egolf 2020
Het lijkt zeker te werken. Er is 1 laadpaal in de buurt die continu geICEd werd, en na een maand af en toe (2x per week of zo) wat briefjes onder ruitenwissers doen, nu veel minder. Ik maak voor mezelf foto's van de kentekens om de effectiviteit een beetje bij te houden, en er is slechts één auto die ik meerdere keren een briefje heb gegeven. Die maakt het meteen ook wel heel erg bont, we zitten inmiddels op 5 briefjes voor die ene Mustang Mach-e die steeds parkeerde bij de laadpaal zonder in te pluggen. Inmiddels is die overgestapt op inpluggen en dan langdurig kleven - ook jammer, maar alweer iets zinniger dan helemaal niet laden. 's Nachts geef ik geen briefje aan laadpaalklevers, want dat is vechten tegen de bierkaai.RodeStabilo schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:25:
[...]
Werkt zoiets een beetje en kom je het vaak tegen?
Ik heb een abonnement lopen bij E-Flux en herken je ervaring niet. Vanmorgen nog geladen en sessie was te volgen in de app. Ook het overzicht van laadsessies is bij mij compleet.Rdestructo schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:01:
E-flux
zijn er hier ook mensen die net als ik een abbo hebben lopen bij e-flux?
....
Meerdere mensen met deze ervaring?
[ Voor 97% gewijzigd door Bigs op 20-06-2022 17:14 ]
Ik heb inmiddels telefonisch contact gehad met hun helpdesk, bijzonder efficient geholpen. Bedragen worden nu afgeschreven van mijn Nederlandse bankrekening. Het lijkt er wel op dat nu de (Hyundai) kaart geblokkeerd is. Morgen maar weer bellen.WillemJanJansen schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:56:
[...]
Dank. Hier kan ik wat mee. Het lijkt er op dat die EnbW mobility app de palen ook kan activeren. Kun je met EnbW niet met paypal oid betalen? Dan kun je je credit card omzeilen.
Is dit een publieke paal?chrisje41 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:13:
Goedeavond,
Ik heb een Powerdale Home laadpaal laten installeren. Echter werkt de Eco modus niet goed naar mijn idee. Overdag laad hij netjes op met zonne-energie. En in de avond gaat hij netjes naar 6A zoals aangegeven in de handleiding.
Echter hij zou om 23 uur weer vol moeten gaan laden op omdat dan het DAL tarief ingaat. Dit doet hij bij mij dus niet. Hebben andere ook dit probleem? Alles goed ingesteld in de App maar het werkt dus niet.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ze zijn inderdaad erg vriendelijk. Het adres van een collega in Duitsland gebruikt als postadres. En zorgen dat je naam bij zijn naamplaatje vermeld wordt, want daarop controleert de post ook. Een Nederlandse rekening is dankzij de EU geen probleem. Het is ook meer voor de heb, want de 9,99 gaat in mijn geval lang duren om terug te verdienen.EVfan schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:13:
[...]
Ben benieuwd hoe lang je EnbW account wordt geaccepteerd. Bij mij was het na enkele maanden raak. Een “wakkere” medewerker ontdekte dat mijn woonadres Nederland is en dan is in strijd met hun BTW (MwsT) regels.
Dit is de boodschap die ik kreeg:
“ Leider müssen wir Ihnen mitteilen, dass es derzeit nur Privatkunden mit Wohnsitz in Deutschland, Österreich und der Schweiz sowie Firmenkunden mit Sitz in Deutschland möglich
ist, einen Tarif zu buchen. Sie haben einen Wohnsitz in den Niederlanden. Daher mussten wir das Profil leider schliesen und können es auch nicht wieder eröffnen.”
Of heb je nog iets speciaals gedaan om dit te voorkomen?
Ik heb het Duitse adres in de app verandert in mijn Nederlandse adres na ontvangst van de pas. Staat het adres ook keurig op de facturen.EVfan schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:47:
[...]
Bedankt, dat is een uitweg. Wellicht dan nog een credit card als betaalmiddel ipv een Duitse bankrekening (die heb ik niet en wil ik ook niet).
Gebruik 3 verschillende palen: Alfen, EVbox en soms een Allegobubbelbart schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:12:
[...]
Ik heb een abonnement lopen bij E-Flux en herken je ervaring niet. Vanmorgen nog geladen en sessie was te volgen in de app. Ook het overzicht van laadsessies is bij mij compleet.
Mogelijk heeft het iets met de aanbieder van de paal te maken, heb je het steeds bij dezelfde aanbieder?
VW egolf 2020
Ligt aan de auto, mijn Zoe moet je echt je deuren ontgrendelen om de kabel er uit te kunnen halen.MrBasta schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:01:
[...]
EDIT: Wel dus - weer wat geleerd
Was gister al gepost. Het belangrijkste heb je er niet bijgezet.eltron schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:00:
Nieuwe tarieven Shell Recharge vanaf 1/7 (na btw verlaging)
[Afbeelding]
Ik had hierover geinformeerd bij de gemeente, die hadden mij geantwoord:Jan Lelie schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:37:
[...] in Den Haag waar je altijd voor AC 33ct/kWh betaalt aan een openbare paal. En er op elke hoek van de straat een staat. (Benieuwd voor hoe lang).
De huidige tarieven zijn in ieder geval vastgesteld tot en met februari 2023. Het is mogelijk dat de huidige tarieven op dat punt nog een jaar worden verlengd.
Ja, nuance; geldt alleen voor 'AC niet-shell' .RodeStabilo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:47:
[...]
Was gister al gepost. Het belangrijkste heb je er niet bijgezet.
Het tarief is van wel van 30 cent (ex btw) naar 33 cent (ex btw) gestegen maar door de verlaging van de energiebelasting komt het per saldo op een verlaging neer. Dat is natuurlijk wel zolang die verlaging blijft.
Yes Chargeprice.app is je vriend (MVV is de optimale keuze op dit moment waarschijnlijk).Card Nox schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:07:
Stond vandaag in Mons Klint in Denemarken en wilde daar met Clever laden, want denk je... geen bereik daar op die heuvel, sta je dan te kijken...na 10 minuten plaren mijn Shell Recharge ervoor gehouden en voila, problem solved...
Iemand een idee met welk pasje je het goedkoopst kunt laden bij Clever? Is daar ergens een overicht oid voor te vinden?
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
[ Voor 27% gewijzigd door Card Nox op 22-06-2022 00:32 ]
omdat ze het alleen voor DE beschikbaar hebben. Als je een android hebt kan je de app downloaden van andere websites zoals apkmirrorCard Nox schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:50:
@fewips, thanks. Kan helaas de MVV app niet downloaden...iemand enige idee waarom dit is?
"This app is not available for any of your devices"
Web app lijkt vrij okee te werken.
Kende de site niet maar 0.34 cent ipv 0.65 of 0.68 cent klinkt goed!
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Grote schoonmaakbeurt, dat worden een hoop zure gezichten.Lynkeroo schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:48:
Hey zijn die codes van Bonnet nou ineens met houdbaarheidsdatum??? Hiero tot 24/6
Ik was ze aan het sparen maar vreselijk van bonnet, zonder communicatie promo codes die reeds ingegeven zijn en geen verval datum hadden aanpassen. Ik heb codes gehad die bij het invoeren beperkt geldig waren maar dit... Enkele posts terug plaatste ik het al bij hun prijsstijging, effe klanten ronselen en dan kijken hoeveel er blijven plakken na dat de promo's gedaan zijn.Wolly schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:51:
[...]
Grote schoonmaakbeurt, dat worden een hoop zure gezichten.
Same alleen mijn 100% off for one month expired niet op 24/6. Morgen dan toch nog maar een laatste keer wat kWh scoren… wilde ze eigenlijk niet gebruiken tot onze NL vakantie over een paar maanden… hopelijk kan ik HELLO tzt nog inzetten voor eenmalig 200 kWh.Lynkeroo schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:48:
Hey zijn die codes van Bonnet nou ineens met houdbaarheidsdatum??? Hiero tot 24/6
[ Voor 11% gewijzigd door Tomba op 22-06-2022 17:10 ]
Uiteraard. Het budget om maar kWh's weg te blijven geven is een keer op...FunkStar_ schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:56:
effe klanten ronselen en dan kijken hoeveel er blijven plakken na dat de promo's gedaan zijn.
Alleen geloof ik dat Shell nog wel een starttarief van €0,35 cent per keer hanteertTomba schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:07:
[...]
Same alleen mijn 100% off for one month expired niet op 24/6. Morgen dan toch nog maar een laatste keer wat kWh scoren… wilde ze eigenlijk niet gebruiken tot onze NL vakantie over een paar maanden… hopelijk kan ik HELLO tzt nog inzetten voor eenmalig 200 kWh.
Qua prijs zijn ze echt alleen nog interessant als je 200 kWh pakt (zou in mijn geval 1400 kilometer zijn, dat red ik nog niet bijna in een maand).
Anders is Shell al goedkoper na de BTW verlaging (uitgaande van AC laden)
Ze zijn aardig aan het strippen inderdaad. Ik heb nog wel een referral code: DITMAGNIET.rreijnhoudt schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:35:
Zojuist de Bonnet app geïnstalleerd alle bekende promotie codes gaven een foutmelding ("This code had expired"), behalve JUBILEE. Zelfs de code FIRSTCHARGE2 die Bonnet op haar eigen website communiceert werkt niet. Niet echt een aangenaam welkom.
Heeft iemand toevallig nog een referral code?
[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 24-06-2022 11:44 ]
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Mazda MX-30
Het starttarief gaat naar €0,32/sessie.Lynkeroo schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:46:
[...]
Alleen geloof ik dat Shell nog wel een starttarief van €0,35 cent per keer hanteert
Mis alleen deze in het overzicht:nathalia schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 00:01:
Ik lees iedere keer berichten dat mensen er achter komen dat Bonnet codes het niet meer doen. De meeste codes die dan gemeld worden zijn allang bekend. Laten we dit forum nou niet vervuilen met constant dezelfde opmerkingen...
Hierbij nogmaals een overzicht van verlopen codes (correct me als er toch nog eentje werkt):
- POTOFGOLD (een korting van 50% op een laadsessie, geldig tot 23-03-2022)
- NOJOKE (een korting van 50% op een laadsessie, geldig tot 02-04-2022)
- GOGREEN (een korting van 50% op een laadsessie, geldig tot 25-04-2022)
- FIRSTCHARGE (eerste laadsessie gratis, geldig tot begin mei 2022)
- FIRSTCHARGE1 (eerste laadsessie gratis, geldig tot begin mei 2022)
- FIRSTCHARGE2 (eerste laadsessie gratis, geldig tot medio juni 2022)
- FREECHARGE1 (één gratis laadsessie, geldig tot begin mei 2022)
- LOVEBONNET (één gratis laadsessie, geldig tot 15-02-2022)
- BEKIND (één gratis laadsessie, geldig tot 22-02-2022)
- FC22BONNET (één gratis laadsessie, geldig tot 09-05-2022)
- FCEUBONNET (één gratis laadsessie, geldig tot 30-05-2022)
- ONEFREE (één gratis laadsessie, geldig tot 06-06-2022)
- UKEVOC (één gratis laadsessie, geldig tot begin juni 2022)
- HELLOLDN (één gratis laadsessie, geldig tot begin juni 2022)
- VNRAMA3 (drie gratis laadsessies, geldig tot 07-02-2022)
- ND3FB (drie gratis laadsessies, geldig tot 23-04-2022)
- FULLYCHARGED (één gratis maandbundel, geldig tot begin mei 2022)
- SPEAKEVBNT (één gratis maandbundel, geldig tot begin mei 2022)
- HELLO (één gratis maandbundel, geldig tot begin juni 2022)
- TAXIBNT (één gratis maandbundel, geldig tot begin juni 2022)
- PHVBNT (één gratis maandbundel, geldig tot begin juni 2022)
- TAXI20 (korting van £ 20,- op een refill - als je als land Great Britain ingeeft)
- EVDRIVERSUK20 (korting van £ 20,- op een refill - als je als land Great Britain ingeeft)
[ Voor 32% gewijzigd door RodeStabilo op 23-06-2022 09:49 ]
nathalia schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 00:01:
Hierbij nogmaals een overzicht van verlopen codes (correct me als er toch nog eentje werkt):
- POTOFGOLD (een korting van 50% op een laadsessie, geldig tot 23-03-2022)
- ...
commichael schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:17:
Mis alleen deze in het overzicht:
EVABNT (één gratis laadsessie, geldig tot 25-06-2022)
Heb ze allemaal geprobeerd. Alleen JUBILEE werkt nog, plus land specifieke codes als TAXI20. SPEAKEV20 en EVDRIVERSUK20. Die laatste werken alleen voor refills in GBP. En bedankt voor de referral codes :-)Card Nox schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 00:37:
@nathalia, dat is me nogal een lijst, ik had er maar 3. Toevallig ook zo'n lijst met codes die nog wel werken?
Zo'n code lijst is superRodeStabilo schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:46:
Dat verlopen van die codes is allemaal erg recent gedaan.
Heb het gevoel dat het gedaan is met de free charges
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Interessante uitkomst maar niet geheel onverwacht. V.w.b. het aan boord hebben van meer lading en een hoger verbruik is volgens TeslaBjorn onjuist, kijk zijn video maar eens.bruneelm schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:42:
[...]
Zo'n code lijst is super
Indien je alle codes in je app registreert dan heeft Bonnet meteen een overzicht van de hoeveelheid gratis te leveren energie in de nabije toekomst. Vermoedelijk hebben ze de community uitwisseling onderschat en wij hebben het hen te gemakkelijk gemaakt zodat ze betere inzage kregen voor hun acties
BTW mooi artikel met verrassende bevinding Zuid Frankrijk naar België
https://www.vrt.be/vrtnws...antie-zo-beperk-je-het-a/
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
En toch vind ik het niet klantvriendelijk om ze zonder enige vorm van aankondiging te laten vervallen en ook op zo'n korte termijn. Dat je ze niet meer accepteert vind ik prima maar dit niet. Daar ga ik nog wel over klagen; de klantenservice reageert daar in mijn ervaring wel goed op.M@cer schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:44:
Jammer dat de Bonnet codes ineens een vervaldatum hebben gekregen
[ Voor 21% gewijzigd door RodeStabilo op 23-06-2022 11:53 ]
En vraag de Shell Recharge druppel aan, is gratis (aanvragen dan) en werkte voor mij prima in Duitsland, Oostenrijk en ItaliëWillemJanJansen schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:57:
[...]
Binnen Nederland werkte mn KiaCharge pas inderdaad overal. Misschien gewoon een pechdag. Ik heb de Tesla app inmiddels aan de gang voor als we nogmaals problemen krijgen. 👍
Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Alleen blijven we Nederlanders natuurlijkWOWZERZ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:12:
Ik snap de backlash die Bonnet krijgen ergens wel maar mijn inziens bieden ze nog steeds een prima (lees: zeer lage) DC laadprijs aan.
Als particuliere EV rijder ben toch blij met Bonnet. Voor maximaal 41 cent per kWh DC laden in grote delen van Europa lukt me toch niet bij veel andere partijen. Voor 41 cent per kilometer is het toch lekker goedkoop rijden richting de vakantiebestemming.
Tel daar eventueel gratis laden bij je hotel/vakantieverblijf bij op en dan hebben we het als EV community toch prima voor elkaar.
Dat blijven we zeker. Ik kan ook niet ontkennen dat ik, sinds wij EV rijden, boodschappen doe bij een Duiste Aldi 10 kilometer verder op in plaats van bij die hier om de hoekRodeStabilo schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:35:
[...]
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Alleen blijven we Nederlanders natuurlijk
41 cent DC-laden kan niets tegenop; nou ja gratis dan maar het bonnet-feestje houdt een keer op dat wist ik wel maar als we het nog even kunnen verlengen...
Sowieso de Tesla-app, dan kan je daar iig laden, en de KiWhi laadpas aanvragen. Samen met de Shell pas kom je dan Frankrijk wel door.bert1981 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:41:
hoi,
ik ben een recente EV rijder en vergeleken met jullie toch een redelijke Noob.
Een vraagje:
Begin augustus ga ik naar Vaison-la-Romaine in Frankrijk (met een skoda Enyaq iv80)
Ik heb een shell-recharge kaart.
Overal lees ik dat deze reeds een goei dekking heeft.
Welke extra laadpas raden jullie aan dat ik nog voorzie, zodat ik een optimale dekking heb van laadpalen?
thx
Ik ben laatst in de laadpalenwoestijn in Normandië geweest en natuurlijk bij mijn 1e buitenlandse reis onderweg bezig geweest met verbruik, laden etc. maar heb er bewust voor gekozen om de laadpalen te plannen met ABRP en er vervolgens heen te navigeren/rijden. Ter plaatsen laden, toilet, eten/drinken en benen strekken. Geen stress gehad en “het onbekende” werkte prima😎.technoaddict schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:34:
Morgen met een volgepakte Enyaq (60) naar Medebach in het Sauerland. Ook al is de trip 'maar' 280 KM vind ik het toch wel spannend. De Enyaq kan volgens de teller 360 KM op een volle accu en ik weet dat als ik 80 tot 90 KM/U rij achter vrachtwagens ik die afstand zou kunnen overbruggen. Maar liefst kar ik toch een beetje door. Vooral in Duitsland.
We hebben twee laadpassen, namelijk een MKB Brandstof laadpas en een van de Bron laadpas. Iemand ervaring mee in DLD?
Ik heb een app van de MKB laadpas en volgens die app kan ik laden bij bijvoorbeeld Bohmertstrasse 333 in Gladbeck, vlakbij Bottrop. Na Bottrop is het nog pakweg 180 KM wat prima moet lukken![]()
Hopelijk zijn de ervaringen goed en hoef ik geen angst meer te hebben voor ritjes naar Duitsland.
Zou me niet druk maken.technoaddict schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:34:
Morgen met een volgepakte Enyaq (60) naar Medebach in het Sauerland. Ook al is de trip 'maar' 280 KM vind ik het toch wel spannend. De Enyaq kan volgens de teller 360 KM op een volle accu en ik weet dat als ik 80 tot 90 KM/U rij achter vrachtwagens ik die afstand zou kunnen overbruggen. Maar liefst kar ik toch een beetje door. Vooral in Duitsland.
We hebben twee laadpassen, namelijk een MKB Brandstof laadpas en een van de Bron laadpas. Iemand ervaring mee in DLD?
Ik heb een app van de MKB laadpas en volgens die app kan ik laden bij bijvoorbeeld Bohmertstrasse 333 in Gladbeck, vlakbij Bottrop. Na Bottrop is het nog pakweg 180 KM wat prima moet lukken![]()
Hopelijk zijn de ervaringen goed en hoef ik geen angst meer te hebben voor ritjes naar Duitsland.
https://laadpastop10.nlbert1981 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:41:
hoi,
ik ben een recente EV rijder en vergeleken met jullie toch een redelijke Noob.
Een vraagje:
Begin augustus ga ik naar Vaison-la-Romaine in Frankrijk (met een skoda Enyaq iv80)
Ik heb een shell-recharge kaart.
Overal lees ik dat deze reeds een goei dekking heeft.
Welke extra laadpas raden jullie aan dat ik nog voorzie, zodat ik een optimale dekking heb van laadpalen?
thx
[ Voor 18% gewijzigd door Juerd op 23-06-2022 20:25 ]
Hier ook alle Allego palen in de wijde omtrek disabled bij Bonnet inclusief degene waar ik vanochtend nog op geladen heb.Juerd schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:49:
Net wat raars met Bonnet/Allego: paal beschikbaar tot ik 'm probeer te gebruiken, en ineens staat de paal op "disabled". Een refresh later staan ineens bijna alle palen in de wijde omtrek op disabled.
Maar ja, ze hebben besloten de code EVABNT voor een gratis laadsessie morgen te laten verlopen, dus ik ben maar op zoek gegaan naar een paal in de buurt die het nog wel deed. Voor gratis kilowatturen heb ik best 2x 10 minuten lopen over.
Naast de paal die het wel nog doet, staat ook een (nieuwere) Allego-paal die ook op disabled staat in Bonnet. Het is dus niet puur geografisch. Wat zou er aan de hand zijn?
Update: de Allego-paal waar mijn auto aan staat te laden, staat nu óók op "disabled" in Bonnet. En het lijkt deels een Allego-probleem te zijn, aangezien in andere apps veel palen in de buurt geen bezettingsinformatie hebben... maar sommige palen dan weer wel.
Ja en nee. Er is een Pay As You Go-tarief, maar wat ik ervan begrepen heb: zodra jij je Home Country als Nederland hebt ingesteld, wordt er in het buitenland een roaming tarief gerekend. Welk bedrag dat is, is afhankelijk per paalaanbieder, per land. Als het goed is kan je dat nu al checken in de app bij enkele beoogde laadlocaties?Silvin schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:15:
Met al het gedoe over Bonnet was ik een beetje bang dat goedkoop laden in Frankrijk ook wel klaar was. Maar ik begrijp toch goed dat het met Bonnet nog steeds 40 cent per kWh laden is daar, ook bij Ionity of FastNed?
[ Voor 10% gewijzigd door nannoe op 24-06-2022 10:34 ]
volgens mij gaat er al even paar dagen iets niet goed met allego, en is het niet zo zeer bonnet. Heb een paal voor de deur en die is ineens disabled in bonnet, maar zelfs helemaal verdwenen in evcompany en Shell recharge. Geprobeerd te laden met de druppel; evcompany niets, Shell recharge begon na 2 minuten denken toch te laden..Tomba schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:55:
[...]
Hier ook alle Allego palen in de wijde omtrek disabled bij Bonnet inclusief degene waar ik vanochtend nog op geladen heb.
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
Ja was net ook aan het dubbelchecken. Het is inderdaad het Pas as you go tarief van het land in kwestie. Kreeg ook netjes een pop up melding in de app bij Ionity in Frankrijk dat ik begrepen moet hebben dat het buiten m'n thuisland is en dus €0,41 per kWh betaal.nannoe schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:08:
[...]
Ja en nee. Er is een Pay As You Go-tarief, maar wat ik ervan begrepen heb: zodra jij je Home Country als Nederland hebt ingesteld, word er in het buitenland een roaming tarief gerekend. Welk bedrag dat is, is afhankelijk per paalaanbieder, per land. Als het goed is kan je dat nu al checken in de app bij enkele beoogde laadlocaties?
Edit: zelf ff lopen scrollen, ik zie enkel het pay as you go tarief. Vaag. Misschien heb ik die mail verkeerd gelezen?
Je kan ook gewoon het land wijzigen in je instellingen als je op reis gaatSilvin schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:25:
[...]
Dus... Mijn vrouw gaat nu een Bonnetaccount maken met thuisland Frankrijk. Zou moeten werken toch? En anders maar 41 cent, nog steeds een koopje.
Of zet Bonnet ze op disabled om zo weinig mogelijk kwijt te raken aan de gratis sessies?Tomba schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:55:
[...]
Hier ook alle Allego palen in de wijde omtrek disabled bij Bonnet inclusief degene waar ik vanochtend nog op geladen heb.
Tja, deze mis je in het overzicht met verlopen codes, omdat deze nog geldig is tot 25-06-2022commichael schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:17:
[...]
Mis alleen deze in het overzicht:
EVABNT (één gratis laadsessie, geldig tot 25-06-2022)
Mazda MX-30
Inderdaad, alleen EVABNT (gratis laadbeurt - tot 25 juni) en JUBILEE (25% korting op de laadbeurt of als je een refill hebt, wordt er 25% minder van de refill afgehaald) werken nog.rreijnhoudt schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:20:
[...]
Heb ze allemaal geprobeerd. Alleen JUBILEE werkt nog, plus land specifieke codes als TAXI20. SPEAKEV20 en EVDRIVERSUK20. Die laatste werken alleen voor refills in GBP. En bedankt voor de referral codes :-)
Mazda MX-30
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Ik snap uberhaupt niet waarom je angst hebt? Je auto kan 80km meer rijden dan waar je heen gaat. Reken even uit met hoeveel kWh/100km je moet rijden en ga dat in de gaten houden in de auto.technoaddict schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:34:
Morgen met een volgepakte Enyaq (60) naar Medebach in het Sauerland. Ook al is de trip 'maar' 280 KM vind ik het toch wel spannend. De Enyaq kan volgens de teller 360 KM op een volle accu …
[ Voor 10% gewijzigd door Krilo_89 op 24-06-2022 01:14 ]
Dan moet het verbruik wat de auto aangeeft op de computer wel kloppen... Bij mij (opel corsa e) is dat absoluut niet het geval (of ik maak rekenfouten ;-) ). Bij jou klopt dat verbruik ook met je daadwerkelijke verbruik?Krilo_89 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 01:12:
[...]
Ik snap uberhaupt niet waarom je angst hebt? Je auto kan 80km meer rijden dan waar je heen gaat. Reken even uit met hoeveel kWh/100km je moet rijden en ga dat in de gaten houden in de auto.
Ik heb nu terug van Frankrijk overal de max snelheid gereden en zelfs nu kreeg ik de Kona niet over de 17 kWh/100km heen. Dus rekende ik met 18kWh/100km en was ik ‘safe’. Als ik weet dat ik kan laden op mijn eindbestemming, zou ik echt 0 stress hebben. Een route van 1600km vergt wat meer planning en ook dat ging prima en soepel. Dus maak je niet druk.
@bert1981 ik had een shell recharge omdat ik die in Nederland gebruik. Maar in Frankrijk alles kunnen doen met de Kiwhi pas en granny charger. Ik neem aan dat je naar een camping of huisje gaat waar je gewoon met 220 kunt laden, want dat is sowieso gratis en makkelijk voor alle uitstapjes. En met de Bonnet app rij je zo door Frankrijk heen.
Voorspelling van resterende actieradius klopt natuurlijk vaak niet. Maar verbruik achteraf en actueel verbruik wel, hoor. Ook in de (mijn) Corsa.DjMark schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:01:
[...]
Dan moet het verbruik wat de auto aangeeft op de computer wel kloppen... Bij mij (opel corsa e) is dat absoluut niet het geval (of ik maak rekenfouten ;-) ). Bij jou klopt dat verbruik ook met je daadwerkelijke verbruik?
Ik quote even een andere post van mezelf.Prullenbak84 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:07:
[...]
Voorspelling van resterende actieradius klopt natuurlijk vaak niet. Maar verbruik achteraf en actueel verbruik wel, hoor. Ook in de (mijn) Corsa.
Dag mede EV bezitters,
Zelf ben ik nu bijna 1 jaar in (private lease)bezit van een Opel Corsa e. Deze auto bevalt mij uitstekend.
Ik ben er echter achter gekomen dat het gemiddeld verbruik wat de auto zelf aangeeft veel lager is dan het daadwerkelijke verbruik.
Is dit bij andere EV's ook zo?
Mijn Corsa geeft de laatste weken nu een verbruik aan van rond de 135 Wh/km. Als ik dit echter terug reken naar de bruikbare accu capaciteit (45 kWh) klopt dit niet.
Met 135 Wh/km zou ik dan namelijk 333km moeten kunnen rijden op een volle lading.
De laatste paar keren heb ik bijgehouden(reset boordcomputer na opladen) hoever ik daadwerkelijk kom op 1 volle accu, en dit ligt zo rond de 295-305 km.
Wat neerkomt op een verbruik van tussen de 152 en 147 Wh/km.
m.a.w. de auto laat een (veel) lager gemiddeld verbruik zien, dan het daadwerkelijke verbruik.
Hebben meer auto's hier "last" van?
Het is meer een Allego probleem dan een Bonnet probleem.piwakawaka schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:51:
[...]
Of zet Bonnet ze op disabled om zo weinig mogelijk kwijt te raken aan de gratis sessies?
Aan alles komt een eind.
@DjMark Ik denk dat de vraag vooral is hoe leeg de auto echt is nadat je die maximaal 305km gereden hebt. Heel veel auto's geven op de boordcomputer al 0% aan terwijl er in werkelijkheid nog een paar procent over is.DjMark schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:15:
[...]
Ik quote even een andere post van mezelf.
Klopt mijn berekening dan niet? Of zit de boordcomputer er toch flink naast?
[...]
Allereerst: wellicht hoort dit eigenlijk in het algemene EV topic, maar goed.DjMark schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:15:
[...]
Ik quote even een andere post van mezelf.
Klopt mijn berekening dan niet? Of zit de boordcomputer er toch flink naast?
[...]
Euro landen is niet het criterium. Er zijn sinds de wijziging wel veel landen geschrapt.Simply1337 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 00:08:
Bonnet werkt niet bij ionity in niet euro landen![]()
Dus mn codes verlopen
https://www.joinbonnet.com/pricingThe Bonnet app is available for use in Austria, Belgium, France, Germany, Italy, Luxembourg, the Netherlands, Spain, Sweden, Switzerland and the United Kingdom.
+Wolly schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:28:
[...]
Je kan ook gewoon het land wijzigen in je instellingen als je op reis gaat
Een nieuwe account aanmaken kan wel, maar als je reeds een account hebt, dan vraagt Bonnet-app bij wisselen van thuisland om een nieuwe creditcard.Silvin schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:25:
[...]
Ja was net ook aan het dubbelchecken. Het is inderdaad het Pas as you go tarief van het land in kwestie. Kreeg ook netjes een pop up melding in de app bij Ionity in Frankrijk dat ik begrepen moet hebben dat het buiten m'n thuisland is en dus €0,41 per kWh betaal.
Dus... Mijn vrouw gaat nu een Bonnetaccount maken met thuisland Frankrijk. Zou moeten werken toch? En anders maar 41 cent, nog steeds een koopje.
Haha momenteel zelfs 132 Wh/km over de laatste 200km... Maar zuinig rijden is voor mij wel een sport (altijd eco mode, Op snelweg niet boven 100km/h, behalve bij inhalen) etc.Prullenbak84 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:34:
[...]
Allereerst: wellicht hoort dit eigenlijk in het algemene EV topic, maar goed.
Ten tweede: 135 Wh/km in een Corsa, respect. Misschien geeft die van jou toch wat te laag aanhaha
Maar vooral: Hoe leeg heb je m gereden? Tot aan "het schildpadje" en daar voorbij? Als je op YouTube van die filmpjes kijkt waar ze auto's helemaal leeg rijden, zie je dat ze vaak nog onbegrijpelijk lang door kunnen, als de auto allang in allerlei reserve-bespaar-paniek-modussen is geschoten.
[ Voor 23% gewijzigd door DjMark op 24-06-2022 10:35 ]
Bij mijn 64Kwh Kona zie ik inderdaad bij AC laden een verlies van 12% (na ~3000 kWh thuisladen). Bij DC laden is dit zelfs nog wat hoger: ~15%. Echter dit doe ik zelden (~100kWh) dus is niet echt representatief in mijn geval.DjMark schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:18:
[...]
Haha momenteel zelfs 132 Wh/km over de laatste 200km... Maar zuinig rijden is voor mij wel een sport (altijd eco mode, Op snelweg niet boven 100km/h, behalve bij inhalen) etc.
...
Ik zal straks nog eens kijken hoeveel kWh ik daadwerlijke geladen heb, en hoever ik daar mee kom... Al heb je natuurlijk ook laadverlies tijdens het laden..
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]
In Zwitserland kon ik vorige week vrijdag bij Ionity niet laden met Bonnet. Kreeg geloof ik een not authorized melding. Met Shellpas ging het wel gewoon goed.Wolly schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:51:
[...]
Euro landen is niet het criterium. Er zijn sinds de wijziging wel veel landen geschrapt.
[...]
https://www.joinbonnet.com/pricing
Je moet er wel rekening mee houden dat het Sauerland niet plat is. Ik weet niet hoe hoog Medebach ligt maar op mijn tripjes naar Willingen verloor ik op het laatste stuk naar boven behoorlijk wat kilometers. Één keer laden zo'n 100 km voor aankomst is wel aan te bevelen.Krilo_89 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 01:12:
[...]
Ik snap uberhaupt niet waarom je angst hebt? Je auto kan 80km meer rijden dan waar je heen gaat. Reken even uit met hoeveel kWh/100km je moet rijden en ga dat in de gaten houden in de auto.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Meerdere mensen hier last van gehad? Ik wil vandaag nog even mijn 100% off promotiecode bij Ionity gaan gebruiken.DoubleD1980 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:29:
[...]
In Zwitserland kon ik vorige week vrijdag bij Ionity niet laden met Bonnet. Kreeg geloof ik een not authorized melding. Met Shellpas ging het wel gewoon goed.
[ Voor 5% gewijzigd door C6DL op 24-06-2022 13:59 ]
Dat kan toch elke app wel laten zien, maar Charge Assist laat het in ieder geval zien...C6DL schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:59:
Ik moet morgen een dagje in omgeving Brugge zijn (Belgie).
Ik rijd nog niet heel lang elektrisch. Vandaar mijn vraag.
Is er een app beschikbaar welke de laadpalen laat zien die daadwerkelijk vrij zijn ?
Om te voorkomen dat ik rondjes moet rijden en op de gok moet kijken
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Die km krijg je wel weer ongeveer terug als je weer naar beneden rijdt, maar je moet wel de top kunnen halen natuurlijk..pmiddeld schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:00:
[...]
Je moet er wel rekening mee houden dat het Sauerland niet plat is. Ik weet niet hoe hoog Medebach ligt maar op mijn tripjes naar Willingen verloor ik op het laatste stuk naar boven behoorlijk wat kilometers. Één keer laden zo'n 100 km voor aankomst is wel aan te bevelen.
[ Voor 11% gewijzigd door eltron op 24-06-2022 16:36 ]
Bij mij staat er een tijd bij (3.00 's nachts) dus je zou ze voor die tijd moeten gebruiken neem ik aan.Avado schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:42:
Weet iemand of de Bonnet codes die "use by 25/06/2022" hebben staan morgen nog te gebruiken zijn, of vandaag voor het laatst?
Ik zit met dezelfde vraag, want ik zou hem morgen willen gebruiken want dan heb ik een langere rit.Avado schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:42:
Weet iemand of de Bonnet codes die "use by 25/06/2022" hebben staan morgen nog te gebruiken zijn, of vandaag voor het laatst?
Op mijn iPhone zie ik toch duidelijk dit staanda_Mastah schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:59:
[...]
Ik zit met dezelfde vraag, want ik zou hem morgen willen gebruiken want dan heb ik een langere rit.
Ik weet wel dat in het Engels als ze een "use by"-datum hebben voor voedsel e.d. dat het nog inclusief die dag zelf is. Hopelijk volgt Bonnet eenzelfde logica.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Die 25% wordt automatisch verrekkend in het aantal afgeschreven kwhevtje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:52:
Ik krijg zo nu en dan een berichtje van Bonnet boven in het scherm van mijn telefoon met het bericht van "we miss you and get 25%off if use code " en meer zie ik niet maar als ik er op klik dan krijg ik de landkaart van de app te zien. Maar niets meer over 25% korting off iets van die trend.
Bedankt. Ik heb Shell Recharge inmiddels in pasvorm ontvangen. Hopelijk doet die pas wat meer.royverdegem schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:54:
[...]
En vraag de Shell Recharge druppel aan, is gratis (aanvragen dan) en werkte voor mij prima in Duitsland, Oostenrijk en Italië
Ik weet zeker dat het TOT die datum is, en niet inclusief de 25ste (ja, waarschijnlijk tot 03:00 dan).da_Mastah schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:59:
[...]
Ik zit met dezelfde vraag, want ik zou hem morgen willen gebruiken want dan heb ik een langere rit.
Ik weet wel dat in het Engels als ze een "use by"-datum hebben voor voedsel e.d. dat het nog inclusief die dag zelf is. Hopelijk volgt Bonnet eenzelfde logica.
Oke , was mij totaal onduidelijk.Bixby schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:10:
[...]
Die 25% wordt automatisch verrekkend in het aantal afgeschreven kwh
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Ik had het gisteravond, na 22.30, ook hier in de buurt van Den Haag, bij Allego snelladers. Na aansluiten opeens allemaal “disabled”. Twee andere gaven dat ook zelf ter plekke aan. Behalve de AC, maar daar had ik de tijd niet voor. Helpdesk kwam pas vanmorgen met “dank voor je bericht”. Vanochtend ook nog steeds niet beschikbaar, zelfs geen van alle. Maar een paar uur later wel. Toen inmiddels bij Fastned mijn gratis laadbeurt gehaald.Tomba schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:55:
[...]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq